abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:30:32 #176
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_218567256
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 17:36 schreef Sarabi het volgende:
Een bier van 130 euro? _O- Dan moet je wel zeggen dat het lekker is...
Ik heb er niet voor betaald ;) een vriend van mijn vriendin woont in LA en heeft het biertje gekocht in april tijdens de release (het bier wordt één keer per jaar in beperkte oplage uitgebracht in enkele zaken in LA, voor een schappelijke prijs overigens). Heeft in de tussentijd in de koelkast gestaan, en hij heeft het biertje afgelopen augustus toen mijn vriendin in New York was die kant op gestuurd, en nu heeft zij hem meegenomen. Flinke wereldreis dus, maar dan heb je wel de beste West Coast IPA van de wereld!

Het bier begint heel sterk en bitter, als je daar gewend aan raakt is het even fantastisch, maar het wordt wel al gauw wat hetzelfde. Het is zeker het beste niet-troebele biertje wat ik ooit heb gedronken, maar dat betekent ook dat het niet heel diepgaand is. Je moet het echt zien als de Westvleteren van de West Coast IPA’s. Wel leuk om eindelijk een Pliny the Younger te hebben gedronken, ik zoek al acht jaar naar dit biertje vanaf het moment dat ik zag dat dit de hoogst gerate IPA was op Untappd. Maar als een echte NEIPA fan vind ik de betere Treehouses wel lekkerder
Makkelijk eerste
pi_218567490
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:30 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Ik heb er niet voor betaald ;) een vriend van mijn vriendin woont in LA en heeft het biertje gekocht in april tijdens de release (het bier wordt één keer per jaar in beperkte oplage uitgebracht in enkele zaken in LA, voor een schappelijke prijs overigens). Heeft in de tussentijd in de koelkast gestaan, en hij heeft het biertje afgelopen augustus toen mijn vriendin in New York was die kant op gestuurd, en nu heeft zij hem meegenomen. Flinke wereldreis dus, maar dan heb je wel de beste West Coast IPA van de wereld!

Het bier begint heel sterk en bitter, als je daar gewend aan raakt is het even fantastisch, maar het wordt wel al gauw wat hetzelfde. Het is zeker het beste niet-troebele biertje wat ik ooit heb gedronken, maar dat betekent ook dat het niet heel diepgaand is. Je moet het echt zien als de Westvleteren van de West Coast IPA’s. Wel leuk om eindelijk een Pliny the Younger te hebben gedronken, ik zoek al acht jaar naar dit biertje vanaf het moment dat ik zag dat dit de hoogst gerate IPA was op Untappd. Maar als een echte NEIPA fan vind ik de betere Treehouses wel lekkerder
Bieren (en dan vooral IPA's) uit Amerika vind ik altijd lastig. Amerikanen geven natuurlijk veel eerder 5 sterren dan wij Nederlanders dat doen.

Maar leuk dat je zo dit bier hebt kunnen proeven.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:18:14 #178
474254 GurneyIsBestOke
pi_218567607
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:02 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Bieren (en dan vooral IPA's) uit Amerika vind ik altijd lastig. Amerikanen geven natuurlijk veel eerder 5 sterren dan wij Nederlanders dat doen.

Maar leuk dat je zo dit bier hebt kunnen proeven.
Amerikaanse IPA’s zijn ook oprecht veel beter. Één van de weinige dingen waar ze echt onverslaanbaar zijn ;)

Zelfs al raten ze al hun bieren gemiddeld een kwart punt te hoog.
Makkelijk eerste
pi_218568497
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:18 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Amerikaanse IPA’s zijn ook oprecht veel beter. Één van de weinige dingen waar ze echt onverslaanbaar zijn ;)

Stouts ook hoor, ik drink zelden een Europese stout die het niveau aantikt van een echt goede Amerikaanse stout. En anders ben ik graag chalenged door de bierliefhebbers hier. :9
pi_218569656
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 23:18 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]

Er zullen vast echt hele goede tussen zitten, maar dat heb je ook in Europa.
Ik heb toch het gevoel dat het vooral een hype rond de Amerikaanse IPA's is. En omdat ze natuurlijk duur zijn, doet dat ook wel iets met je perceptie.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:44:01 #181
474254 GurneyIsBestOke
pi_218569818
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 07:03 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Stouts ook hoor, ik drink zelden een Europese stout die het niveau aantikt van een echt goede Amerikaanse stout. En anders ben ik graag chalenged door de bierliefhebbers hier. :9
Ik drink toch wel iets minder imperial stouts, zeker niet heel dure flessen uit de VS (hoewel we er toevallig gisteren één hadden). Bijna alle goede US Stouts die ik heb gehad waren van de tap bij de Beertemple. Maar die vond ik wel vaak heel erg lekker.

In Europa vind ik Lervig, Puhaste, Moersleutel en Omnipollo bij vlagen briljant, hoewel de laatste twee ook wel eens miskleunen hebben.
Makkelijk eerste
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:56:18 #182
474254 GurneyIsBestOke
pi_218569880
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:24 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Er zullen vast echt hele goede tussen zitten, maar dat heb je ook in Europa.
Ik heb toch het gevoel dat het vooral een hype rond de Amerikaanse IPA's is. En omdat ze natuurlijk duur zijn, doet dat ook wel iets met je perceptie.
Ik ben juist eerder iets strenger als bieren heel duur zijn dan coulant. Als ik 12 euro betaal voor een NEIPA en het is het zoveelste citra-drankje, dan rate ik relatief laag.

Als ik naar mijn hoogst gerate IPA’s kijk, is het voornamelijk Treehouse, Other Half en andere Amerikaanse brouwerijen. Daar zit de sporadische Duitse, Braziliaanse, Spaanse of Russische tussen maar dat zijn vaak NEIPA’s met heel specifieke hops (Strata, Riwaka of Talus).

De VS heeft gewoon een veel grotere beschikbaarheid aan goede verse hops en iets meer brouwerijen die al jaren echte kanonnen maken. Als je daar in een taproom bent is ook vrijwel alles IPA waar in Europa het aanbod in genres vaak veel diverser is. Zo gek is het niet dat daar echt de beste IPA’s worden gebrouwen.
Makkelijk eerste
pi_218578406
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 10:56 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Ik ben juist eerder iets strenger als bieren heel duur zijn dan coulant. Als ik 12 euro betaal voor een NEIPA en het is het zoveelste citra-drankje, dan rate ik relatief laag.

Als ik naar mijn hoogst gerate IPA’s kijk, is het voornamelijk Treehouse, Other Half en andere Amerikaanse brouwerijen. Daar zit de sporadische Duitse, Braziliaanse, Spaanse of Russische tussen maar dat zijn vaak NEIPA’s met heel specifieke hops (Strata, Riwaka of Talus).

De VS heeft gewoon een veel grotere beschikbaarheid aan goede verse hops en iets meer brouwerijen die al jaren echte kanonnen maken. Als je daar in een taproom bent is ook vrijwel alles IPA waar in Europa het aanbod in genres vaak veel diverser is. Zo gek is het niet dat daar echt de beste IPA’s worden gebrouwen.
Ik moet zeggen dat ik dit na diverse jaren untappd en IPA ervaring nog steeds niet helemaal zie. Misschien omdat ik überhaupt niet de allergrootste IPA liefhebber van de wereld ben, maar ik heb bijvoorbeeld een paar keer een blikje Other Half gekocht en aangezien het prima ratings heeft en een paar euro duurder is dan de Europese alternatieven van de menukaart verwacht je er toch wel wat van, en het heeft dan nooit de verwachtingen waar gemaakt, sterker nog, het Europese alternatief van de menukaart was in mijn ervaring lekkerder. Dus juist vanwege de kosten en dat ik nog niet heb ervaren dat een Amerikaanse variant echt veel lekkerder is heb ik de Amerikaanse IPA's van 15-20 euro ook nog weinig kansen gegeven. Bijvoorbeeld een Tree House dus nog niet.
pi_218578426
Hier los van, en dat is wellicht weer een andere discussie, stellen de Triple Neipas van 10% mij allemaal erg teleur, hoezeer ratings en mensen om mij heen zeggen dat dat lekker is, die hype vind ik lastig om te begrijpen.
  zondag 24 augustus 2025 @ 11:51:11 #185
474254 GurneyIsBestOke
pi_218578610
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:26 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik dit na diverse jaren untappd en IPA ervaring nog steeds niet helemaal zie. Misschien omdat ik überhaupt niet de allergrootste IPA liefhebber van de wereld ben, maar ik heb bijvoorbeeld een paar keer een blikje Other Half gekocht en aangezien het prima ratings heeft en een paar euro duurder is dan de Europese alternatieven van de menukaart verwacht je er toch wel wat van, en het heeft dan nooit de verwachtingen waar gemaakt, sterker nog, het Europese alternatief van de menukaart was in mijn ervaring lekkerder. Dus juist vanwege de kosten en dat ik nog niet heb ervaren dat een Amerikaanse variant echt veel lekkerder is heb ik de Amerikaanse IPA's van 15-20 euro ook nog weinig kansen gegeven. Bijvoorbeeld een Tree House dus nog niet.
Treehouse is ook wel echt iets beter dan Other Half, in ieder geval de kernreeks (Julius, Haze en Green), die zijn vrij universeel geliefd.

Het zal met NEIPA’s altijd lastig blijven, ze smaken al gauw als meer van hetzelfde, maar ook soms zo vreemd dat het niet meer lekker is. Versheid speelt nog een rol, persoonlijke voorkeuren qua hopsoorten, bitterheid. Ik hou van een scherp randje hopburn, maar dat vind je maar zelden en het kan ook erover zijn. Maar ik denk dat weinig genres zo variabel zijn als NEIPA’s, daarom koop ik ze nog vrij weinig, omdat ik vaak van de global rating afwijk en ze super duur zijn, terwijl ik maar naar ratio 1 op de 5 écht lekker vind. Maar als ik ze echt lekker vind is het imo ook direct het beste bier wat er is.
Makkelijk eerste
pi_218579415
Waren laatst in Brezice Slovenië, bij een brouwerijtje Reset Brewery.
Heel mooi brouwerijtje met de lekkerste burgers en bieren met leuk (vrouwelijk) personeel en goede rockmuziek.

Ze hadden ook een samenwerking met een bar aan een rivier waar je kon zwemmen en dan aan het overdekte terras zitten en er was live muziek.

Misschien was het de totaal ervaring maar al die bieren smaakten me ontzettend goed.
Vooral de Nook.

https://untappd.com/b/reset-brewery-nook/5961670

Maar ik heb er niet echt verstand van, weet vaak nieteens of het een IPA of wat anders is. :')
Vakman pur sang
pi_218583910
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:26 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]
De prijs zal ook wel in je hoofd gezeten hebben in je vergelijking tussen Amerikaans en Europees spul. Er zijn uitschieters qua Europese releases die het niveau van een redelijk goede Amerikaanse ipas weten te benaderen maar over de algehele linie kunnen ze in Amerika veel beter brouwen. Dat geldt voor elke moderne stijl. In Europa vind ik Britse ipas nog het beste maar die zijn ook niet altijd even goed verkrijgbaar door de Brexit :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')