abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 september 2010 @ 22:28:21 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86770102

Welkom in alweer deel 257 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_86770126
Nummer in TT klopt niet.
  donderdag 23 september 2010 @ 22:28:47 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86770130
LaPo vorige topic:
quote:
:
Op donderdag 23 september 2010 21:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Met alleen die test heb je geen spoorbevoegdheid, dat is wel duidelijk, toch?
Ja, dat snap ik. De rest regelen hun verder. Ik hoef alleen die test te maken, is mij tot op heden verteld. Dan krijg je ook een pasje.
  donderdag 23 september 2010 @ 22:29:57 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86770181
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:28 schreef Socios het volgende:
Nummer in TT klopt niet.
Oeps. Moet 257 zijn idd }:|
pi_86770527
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:29 schreef greavy het volgende:

[..]

Oeps. Moet 257 zijn idd }:|
Aangepast.
  donderdag 23 september 2010 @ 22:36:54 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86770566
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:28 schreef greavy het volgende:
LaPo vorige topic:
[..]

Ja, dat snap ik. De rest regelen hun verder. Ik hoef alleen die test te maken, is mij tot op heden verteld. Dan krijg je ook een pasje.
Je moet ook nog een instructie krijgen, maar daar komen hullie dan wel mee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 22:40:45 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86770761
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:36 schreef Duvel het volgende:

[..]


Je moet ook nog een instructie krijgen, maar daar komen hullie dan wel mee.
Zullie gaan dan vertellen wa je wel en nie mag. Ma da moeje nie naar luistere, gewoon kijke ofter unne trein an komp. Veurderest nie maauwe.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 september 2010 @ 22:42:19 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86770829
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zullie gaan dan vertellen wa je wel en nie mag. Ma da moeje nie naar luistere, gewoon kijke ofter unne trein an komp. Veurderest nie maauwe.
In seinpalen klimmen en andere gevaarlijke acties zijn gewoon toegestaan omdat je een certificaat behaald hebt
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:11:20 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86772076
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


In seinpalen klimmen en andere gevaarlijke acties zijn gewoon toegestaan omdat je een certificaat behaald hebt
Precies. Het is gewoon meer een soort mongolencertificaat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 23 september 2010 @ 23:18:41 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86772333
Gasten het is ook plaatjestopic ;)



O, ja voordat iemand gaat piepen ik sta hier veilig, op een plek waar ik mag staan en nog heel ver van de Kameel vandaan zonder dat de machinist schrikt en ik iemand lastig val ;)
Je zou namelijk kunnen denken dat ik midden op de rails sta, bedacht ik me na het plaatsen van dit plaatje :)
nb: dan hadden die palen er ook niet op gestaan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:23:11 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86772505
dat is toch een overweg? Daar bij het Ooglijdersgasthuis? Daar mag je best even staan hoor :P

Waar de sporen wijken was vroeger het station Utrecht Biltstraat. Op de achtergrond rijdt net een CXX bus richting de Berenkuil.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 23 september 2010 @ 23:25:18 #12
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86772572
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:
dat is toch een overweg? Daar bij het Ooglijdersgasthuis? Daar mag je best even staan hoor :P

Waar de sporen wijken was vroeger het station Utrecht Biltstraat. Op de achtergrond rijdt net een CXX bus richting de Berenkuil.
:Y
Maar ik sta gewoon in de bocht van Buys Ballot (achter het hek) en de overgang heet Huizingalaan die jij bedoelde, je ziet, maar je hoeft niet gek te doen. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door bork op 23-09-2010 23:33:14 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:27:43 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86772669
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:25 schreef bork het volgende:

[..]

:Y
Maar sta gewoon in de bocht van Buys Ballot (achter het hek) en de overgang heet Huizingalaan die jij bedoelde, je ziet maar je hoeft niet gek te doen. :P
Ik weet nog wel, mijn allereerste foto op OHIH was best een mooie, en meteen mensen met gezeik dat ik in het spoor gestaan moest hebben :') Terwijl iedereen die er ee kwart seconde naar kijkt wel beter weet natuurlijk :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 23 september 2010 @ 23:30:16 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86772762
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik weet nog wel, mijn allereerste foto op OHIH was best een mooie, en meteen mensen met gezeik dat ik in het spoor gestaan moest hebben :') Terwijl iedereen die er ee kwart seconde naar kijkt wel beter weet natuurlijk :P
Goede plek, gezond verstand, dikke zoom doet wonderen, ontspannen zijn en een voorbeeldfunctie leveren vaak ook mooie plaatjes op :P 8-)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:31:51 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86772821
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:30 schreef bork het volgende:

[..]

Goede plek, gezond verstand, dikke zoom doet wonderen, ontspannen zijn en een voorbeeldfunctie leveren vaak ook mooie plaatjes op :P 8-)
Welnee, gewoon uit het raam hangen van een trein. Die in het spoor staat, ja. Als het mag :')

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 23 september 2010 @ 23:34:43 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86772940
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welnee, gewoon uit het raam hangen van een trein. Die in het spoor staat, ja. Als het mag :')

[ afbeelding ]
Wel mooi plaatje, nu even bedenken waar dit is?
Boxtel?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:35:23 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86772963
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:34 schreef bork het volgende:

[..]

Wel mooi plaatje, nu even bedenken waar dit is?
Boxtel?
Tussen Maarn en Veenendaal de Klomp, waar het lijntje naar Rhenen afbuigt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 23 september 2010 @ 23:37:19 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86773032
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tussen Maarn en Veenendaal de Klomp, waar het lijntje naar Rhenen afbuigt :)
thx, het was een geduceerde gok, zo goed ben ik niet in mijn hoofd hebben van spoorwegtrajecten, wel mooi plekje!
Moet je maar eens kijken waar ze me nu weer mee opgezadeld hebben :7
[Streetview] Raad de Straat, World Edition #8
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:41:54 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86773209
Tinypic heeft al de hele avond toestanden begrijp ik van elders.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 23 september 2010 @ 23:42:15 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_86773221
maar ik ga pitten :W

Morgen weer lekker naar de baas :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 24 september 2010 @ 00:37:38 #21
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86774919
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:41 schreef Dr_Flash het volgende:
Tinypic heeft al de hele avond toestanden begrijp ik van elders.
Sterker nog, alleen Amerikanen mogen nog gratis gebruik maken van Tinypic.

Net zoals met Last.fm (die ik iedereen met klem afraad)...
pi_86774973
Sowieso Tinypic :')

Ik gebruik al maanden http://imgur.com/ (voor even snel een enkel plaatje uploaden)

En voor grotere treinfotoreportage al jaren http://photobucket.com/
pi_86775550
Imageshack wordt afgeraden hier? Gebruik ik reeds jaren tot volle tevredenheid.
  vrijdag 24 september 2010 @ 02:37:02 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86776723
Ik kan http://www.xkcd.nl van harte aanbevelen. :)

Verder: groetjes uit Berlijn.
pi_86777557
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:18 schreef bork het volgende:
Gasten het is ook plaatjestopic ;)

[ afbeelding ]

O, ja voordat iemand gaat piepen ik sta hier veilig, op een plek waar ik mag staan en nog heel ver van de Kameel vandaan zonder dat de machinist schrikt en ik iemand lastig val ;)
Je zou namelijk kunnen denken dat ik midden op de rails sta, bedacht ik me na het plaatsen van dit plaatje :)
nb: dan hadden die palen er ook niet op gestaan.
;D Ik fiets dr altijd langs, maar zie niet vaak treinen rijden. ;o

en voor een uploadsite; flickr!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')