abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 mei 2010 @ 11:39:59 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81824026

Welkom in alweer deel 230 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )
DM'90 / Buffel - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  maandag 24 mei 2010 @ 11:41:16 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81824072
!! Er zijn nog plaatsbewijzen beschikbaar !! Wil je mee, kan je bestellen via deze link

Het 3-gangen diner is helaas al uitverkocht, eveneens als de lunch in onze restauratierijtuigen. U kunt altijd nog een lunchpakket nemen, welke u in uw rijtuig kan nuttigen.

Vorig jaar niet, dit jaar wel? De “VSM 35 – Corus Express!”

Vorig jaar lukte het niet. De economische crisis zat Corus even in de weg. Dit jaar gaan we wel: de “VSM 35 - Corus Express” en wel op zondag 30 mei. De VSM bestaat in 2010 35 jaar en dat willen we vieren, o.a. met deze spectaculairerit op het hoofdnet naar Corus (Hoogovens) bij Beverwijk. De stoomfluit galmt onder de kap van Amsterdam CS en Haarlem.
In Beverwijk neemt de stoomtrein van Corus het over voor een rondrit over het enorme Corus-terrein, een spoorwegorganisatie op zich. Onze beide 23-ers stomen de VSM-trein naar Beverwijk en terug. Geniet u mee op 30 mei in de “VSM 35 – Corus Express”?


De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij zal rijden met de 23 071 en 23 076.
Ook rijden er Blokkendoos rijtuigen mee, en de Wagon Lits- en Mitropa restauratierijtuigen.

Vertrek van deze trein zal rond 10:20 uit Apeldoorn zijn.
Dit zal niet vanaf het NS-perron zijn, maar vanaf het VSM-perron!

De heenweg zal via Amsterdam Centraal en Haarlem zijn, op weg naar Beverwijk.
Indien mogelijk zal er getracht worden om de terugweg via een andere route te rijden.

De Dienstregeling wordt zeer binnenkort bekend. Wanneer de Dienstregeling bekend is, zal er altijd een kleine afwijking kunnen bestaan. Het kan namelijk voorkomen dat er korter gewacht, of juist langer, moet worden op een bepaalde locatie. Neem de aangegeven tijden daarom erg ruim.

Indien er spotters zijn die over deze Dienstregeling beschikken, kunnen hem posten. Namens de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij zal er binnenkort een Dienstregeling beschikbaar worden gesteld, welke niet tot in de details zal treden, met Dienstregelpunten. Voor de spotters is dit niet een ideale Dienstregeling.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij vraagt met nadruk de spotters op om onderweg niet op gevaarlijke locaties te gaan staan; De NS zelf rijdt ook nog, en het kan de machinisten afschrikken. Ook het locpersoneel van de VSM!

Meer informatie is via deze link beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

De VSM-Medewerkers.


Toevoeging: De trein zal om 10.20 vertrekken vanaf Apeldoorn. Reizigers die meereizen worden verzocht om uiterst 10.00 zich te verzamelen!

Ik ben zelf niet medewerker, maar dit is via-via gepost, namens een VSM-Medewerker!
pi_81824082
Ja maar ik hoorde zeggen dat het over een lengte van 8 km was. Er gingen overigens gewoon bussen van Utrecht naar Den Bosch. Uiteindelijk klein kwartier vertraging slechts, viel best mee!
  maandag 24 mei 2010 @ 11:43:36 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81824138
Dan heb jij geluk gehad met vertraging. Er zijn vele reizigers geweest die meer dan 60 minuten vertraging hadden.
Dat er gekozen is om vanuit Utrecht ook bussen naar Den Bosch te sturen, is begrijpelijk, omdat je anders ook de InterCity's moet afwerken in Geldermalsen, en daar is dat station niet op gemaakt, ook te 'klein' voor.
pi_81824216
Ja, ik kon zo de bus in.. en vertrok ook redelijk snel maar toen ik in den bosch aankwam stonden er zeker 200 man te wachten op een plekje... beetje jammer dat de brabantliner (401) niet net kwam, want dan was ik nog sneller geweest
  Redactie Sport maandag 24 mei 2010 @ 11:48:52 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81824315
Tijd Voor een Plaatje:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_81824411
Vrijdag in Wierden:


NSR 1751 heeft 9 DB-rijtuigen aan de haak als IC 144 uit Berlijn naar Schiphol en heeft Wierden zojuist achter zich gelaten en zet koers richting Deventer.


Eenmaal per week rijdt Captrain een shuttle beladen met opvallende rode Hoyer-tankcontainers tussen Diepholz en Antwerpen. De inmiddels bestickerde PB017 is met trein 43566 vanuit Diepholz (D) onderweg naar Antwerpen (B) en passeert onder een inmiddels weer wolkenvrije lucht even na Wierden het waterwingebied Notter.
pi_81824897
Een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal over de HSL is goedkoper dan over de Oude Lijn t.o.v. een treinkaartje zonder 40% korting. Vergeleken met een kaartje met 40% korting is het prijsverschil 2 euro, net als met de ICE tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal/ Arnhem.
  Redactie Sport maandag 24 mei 2010 @ 12:10:04 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81825081
Als je vooraf met een superdiscount boekt wel ja
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_81825257
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:10 schreef dennistd het volgende:
Als je vooraf met een superdiscount boekt wel ja
Klopt ja en dat kan binnen een uur voor vertrek van de FYRA nog.

Men hoeft niet weken of maanden van te voren te reserveren zoals vaak bij buitenlandse reizen het geval is voor een goedkoop treinkaartje.

[ Bericht 10% gewijzigd door Socios op 24-05-2010 12:37:05 ]
pi_81825393
pi_81825434
Vorige weekeinde reed er een combi van 4 1600's, twee benelux-kopstellen en een intercitywagon getrokken door twee groene diesellocs van de werkplaats in Maastricht op en neer over de spoorbrug over de Maas in Maastricht.

Die lijn wordt "binnenkort" actief in gebruik genomen voor een tramverbinding als spoorlijn Maastricht - Lanaken.

Had helaas geen fototoestel mee dus geen foto's!
Vroeger was ik iemand anders
  maandag 24 mei 2010 @ 12:21:30 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81825529
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:14 schreef Socios het volgende:

[..]

Klopt ja en dat kan een uur voor vertrek van de FYRA nog.

Men hoeft niet weken of maanden van te voren te reserveren zoals vaak bij buitenlandse reizen het geval is voor een goedkoop treinkaartje.
Dat komt door die lage bezettingsgraad
Maar inderdaad, door via Internet te boeken, kan je een behoorlijk bedrag besparen, dan wanneer je een toeslag uit de automaat haalt
Zelf hiervan ook al 3x gebruik van gemaakt
  Redactie Sport maandag 24 mei 2010 @ 12:23:36 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81825611
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:18 schreef KipSiam het volgende:
Vorige weekeinde reed er een combi van 4 1600's, twee benelux-kopstellen en een intercitywagon getrokken door twee groene diesellocs van de werkplaats in Maastricht op en neer over de spoorbrug over de Maas in Maastricht.

Die lijn wordt "binnenkort" actief in gebruik genomen voor een tramverbinding als spoorlijn Maastricht - Lanaken.

Had helaas geen fototoestel mee dus geen foto's!
Je bedoelt deze combi neem ik aan? http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010787
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_81825620
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:21 schreef greavy het volgende:
Dat komt door die lage bezettingsgraad
Wat een wil een treinreiziger nog meer? Lekker goedkoper, sneller en met een ruime zitplaats reizen tussen beide steden in plaats van duurder, langzamer en in veel te drukke reguliere intercity´s.
  maandag 24 mei 2010 @ 12:30:14 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81825884
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:18 schreef KipSiam het volgende:
Vorige weekeinde reed er een combi van 4 1600's, twee benelux-kopstellen en een intercitywagon getrokken door twee groene diesellocs van de werkplaats in Maastricht op en neer over de spoorbrug over de Maas in Maastricht.

Die lijn wordt "binnenkort" actief in gebruik genomen voor een tramverbinding als spoorlijn Maastricht - Lanaken.

Had helaas geen fototoestel mee dus geen foto's!
Het betroffen geen Benelux-stuurstanden, maar gewoon de ICRm stuurstanden. Tevens waren het serie 1700/1800 E-locs en geen serie 1600 E-locs.


Nog een paar foto's van Luc Puelen:
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010797
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010802
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010778
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010782
pi_81826305
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:30 schreef greavy het volgende:

[..]

Het betroffen geen Benelux-stuurstanden, maar gewoon de ICRm stuurstanden. Tevens waren het serie 1700/1800 E-locs en geen serie 1600 E-locs.


Nog een paar foto's van Luc Puelen:
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010797
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010802
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010778
http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010782
Waarom moet er zoveel zooi mee om die lijn te testen? Hebben ze geen betontesttrein
  Redactie Frontpage / Sport maandag 24 mei 2010 @ 12:46:39 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81826535
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 24 mei 2010 @ 13:01:06 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81827077
quote:
Op maandag 24 mei 2010 10:31 schreef Igen het volgende:
De maker heeft de filmpjes dan ook als ondertitel "Video over de zuigwerking" gegeven. Wil daarmee blijkbaar laten zien dat dat wel meevalt. Alhoewel je wel echt een gigantische randdebiel moet zijn om dat zo te gaan uitproberen.
Maar de conclusie is dus dat het wel meevalt Zuigwerking is voor mietjes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 mei 2010 @ 14:37:13 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81830366
Ik vind de kleurstelling van Captrain's Traxx-locs wel goed geslaagd. Grijs met geel, best chique.
  maandag 24 mei 2010 @ 15:26:36 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81832121
quote:
Politie Tilburg-Den Bosch
Tussen Tilburg en Den Bosch moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Op last van de politie rijden er tussen Tilburg en Den Bosch geen treinen.
* Doorgaande reizigers tussen Den Bosch en Tilburg kunnen omreizen via Eindhoven.
Prognose:
* einde tussen 16.00 en 17:00 uur.
Heeft te maken met 2 auto's die een aanrijding hadden gekregen (niet op een overweg of dergelijke) maar in één van de auto's een verdacht pakketje is gevonden..
De Explosieven Opruimings Dienst is al ter plekke.


En nog iets:
Treinkaping de Punt (Nu en Toen)
Die trein heeft het niet overleefd

[ Bericht 9% gewijzigd door greavy op 24-05-2010 15:32:55 ]
  Redactie Sport maandag 24 mei 2010 @ 15:41:51 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81832541
jawel hoor, dat was de 747 die ivm negatieve herinneringen aan de kapingen omgenummerd is naar de 758, wat pas begin jaren negentig gebeurd is (hoezo laat...)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 mei 2010 @ 15:57:15 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81832997
quote:
Op maandag 24 mei 2010 15:41 schreef dennistd het volgende:
jawel hoor, dat was de 747 die ivm negatieve herinneringen aan de kapingen omgenummerd is naar de 758, wat pas begin jaren negentig gebeurd is (hoezo laat...)
quote:
(de omnummering was een actie van een spoorwegbeambte die vond dat dit direct na de kaping had moeten gebeuren)
Mja. Een eigengereide eenmansactie dus. Beetje onzin om na zoiets een treinstel te gaan omnummeren eigenlijk, maar goed
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 mei 2010 @ 16:38:20 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_81834377
James ga je iconserver eens fixen wil je. F5 op deze pagina duurt 20 keer zo lang als nodig, en je icon verschijnt niet.

Einde dienstmededeling
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 mei 2010 @ 17:48:00 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_81836829
Zo goed, Flash?

Ik ben nog bezig om die bak terug online te krijgen, maar de hoster werkt niet echt mee. Misschien maar eens een keer een andere bak ervoor in de plaats hangen... dan kan ik meteen dat script herschrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')