Nee, maar zodra ze meer aandeelhouders weten mee te krijgen in hu streven natuurlijk wel, de pesioenondsen willen kennelijk ook dat ABN0Amro zich opsplitst. Al je er op die manier naar kijkt kan een overname door een andere bank wel eens de beste oplossing zijn.quote:Op zondag 18 maart 2007 14:11 schreef HeyFreak het volgende:
Kan een club met een aandeel van 1% dan zoveel invloed hebben?
de laatste wintcijfers nog gezienquote:Op zondag 18 maart 2007 16:33 schreef waltersh het volgende:
Ook Barclays zal niet gek zijn en eisen dat ABN qua kosten orde op zaken stelt.
ABN heeft gewoon een probleem.
Niet meer dan logisch lijkt mij. Fusies bestaan niet, dat zijn net zo goed overnames. En een bedrijf doet een overname omdat het de over te nemen partij als een nuttige aanvulling op zijn eigen bedrijf ziet. Het zou dus raar zijn 2 bedrijven simultaan onder 1 dak te laten bestaan, dan worden veel voordelen die uit een overname voortvloeien (economies of scale bijvoorbeeld) teniet gedaan.quote:Op zondag 18 maart 2007 21:51 schreef RZero het volgende:
Let op mijn woorden; Als de ABN-Amro wordt overgenomen dan is dat het begin van het einde van deze nederlandse bank.
Koninklijke olie/Shell. Wie is er slechter van geworden?quote:Op zondag 18 maart 2007 21:51 schreef RZero het volgende:
Cost/synergy?
Er is nog nooit een fusie of een overname geweest waar beide partijen beter van werden.
Let op mijn woorden; Als de ABN-Amro wordt overgenomen dan is dat het begin van het einde van deze nederlandse bank.
Shell. De verhouding ligt 60%/40% qua zeggenschap. Tevens kan je een fusie uit 1907 (!) niet vergelijken met één uit 2007. Appels en peren.quote:Op zondag 18 maart 2007 23:08 schreef Shakes het volgende:
[..]
Koninklijke olie/Shell. Wie is er slechter van geworden?
Altijd weer die kutbuitenlandersquote:Op maandag 19 maart 2007 06:01 schreef concac het volgende:
![]()
wel jammer dat er steeds meer nederlandse bedrijven door buitenlanders worden over genomen
En de ABN en de Amro bank dan ?quote:Op zondag 18 maart 2007 21:51 schreef RZero het volgende:
Cost/synergy?
Er is nog nooit een fusie of een overname geweest waar beide partijen beter van werden.
lul niet zo slap.quote:Op zondag 18 maart 2007 21:51 schreef RZero het volgende:
Cost/synergy?
mm de meeste zijn tegen de spelers die hetw illen hebben maar 5% en dan nog moet het goedgekeurd worden door DNB wat ik niet zie gebeurenquote:Op zondag 18 maart 2007 14:33 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Nee, maar zodra ze meer aandeelhouders weten mee te krijgen in hu streven natuurlijk wel, de pesioenondsen willen kennelijk ook dat ABN0Amro zich opsplitst. Al je er op die manier naar kijkt kan een overname door een andere bank wel eens de beste oplossing zijn.
Andere branche. Zo kan ik ook Corus/Hoogovens aanbrengen.quote:Op zondag 18 maart 2007 23:08 schreef Shakes het volgende:
[..]
Koninklijke olie/Shell. Wie is er slechter van geworden?
Daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat ABN-AMRO ondergewaardeerd is en er dus wat te halen valt. Binnen het management zullen ze liever door Barclays dan door TCI en consorten willen worden overgenomen.quote:
Daar ligt ook de bron van accountingschandalen (Ahold), en van onreglementair gedrag van de autoriteiten (Antonveneta): Chauvinisme en nationalisme.quote:Op maandag 19 maart 2007 06:01 schreef concac het volgende:
![]()
wel jammer dat er steeds meer nederlandse bedrijven door buitenlanders worden over genomen
niet meer hoor , vanaf december is er een hoop bijgekomenquote:Op dinsdag 20 maart 2007 12:54 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat ABN-AMRO ondergewaardeerd is en er dus wat te halen valt. Binnen het management zullen ze liever door Barclays dan door TCI en consorten willen worden overgenomen.
Bovendien is dat niet waar de aandeelhouders over klagen. Sterker nog als het aandeel ABN-Amro ondergewaardeerd was lag het probleem op de beurs en dus buiten de macht van het bestuur van ABN-Amro. ABN-Amro wordt er nu op aangesproken dat zijn niet voldoende uit hun bedrijf weten te halen gezien de omvang van het bedrijf en in de vergelijking met concurrenten.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 12:58 schreef huupia het volgende:
niet meer hoor , vanaf december is er een hoop bijgekomen
Het was nog steeds ondergewaardeerd.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 12:58 schreef huupia het volgende:
[..]
niet meer hoor , vanaf december is er een hoop bijgekomen
Het is helemaal niet van belang of het aandeel onder of overgewaardeerd is. ABN-Amro moet betere prestaties gaan halen, dat is waar nu op ingezet wordt door de aandeelhouders.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 13:10 schreef ScudRaket het volgende:
Het was nog steeds ondergewaardeerd.
Maar sinds er gisteren bijna 10% bij kwam en hij vandaag ook weer goed gaat zal het nu wel uitgewerkt zijn ja.
Een fussie is toch heel iets anders dan overnemenquote:Op zondag 18 maart 2007 14:00 schreef Pony-Lover het volgende:
Ok, voor de mensen die geen engels snappen![]()
----------------------------------------------------------------
Britse Barclays spreekt met ABN Amro over fusie
Vaak wordt een overname fusie genoemd om het overgenomen bedrijf een beetje gunstig te stemmen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Een fussie is toch heel iets anders dan overnemen![]()
Dus de TT klopt niet helemaal![]()
Samengaan met de rabobank kan zo goed als niet, de rabobank heeft namelijk een totaal andere structuur, de rabobank is eigendom van zijn leden, ABN-Amro is eigendom van zijn aandeelhouders. ING met ABN-Amro zou denk ik op sommige markten te veel invloed krijgen (teveel gezeik met mededingingsautoriteiten).quote:Op dinsdag 20 maart 2007 23:11 schreef Originele_Naam het volgende:
Waarom gaan ze niet met ING samen of de Rabobank. Maar het moet weer een buitenlandse bank zijn
Dat biedt vooruitzichten, yeah...quote:Barclays accused over 'failings'
Bank failings
During her time undercover, first at the call centre and then in the branch, Ms Egbujo found:Bank employees lying and cheating to make a sale Customers being misled and sold products they did not even know they had bought Customers forced to pay charges deemed unlawful by some experts Serious flaws in security and fraudsters at work.
In addition, while working in the call centre Ms Egbujo soon learned what were called "the tricks of the trade".
She was coached by a workmate on how to spot good customers, involving potentially offensive stereotyping.
"You can tell straight away, people like called Susan or Patricia, who are usually from Liverpool and have really rough accents, as soon as you hear their voice on the phone, 'hello', debt, she is going to have loads of it - or they want a new kitchen. Welsh men always want a new car or home improvements, Scottish people don't want to talk to you at all," the Barclays worker said. " Het hele artikel
Dit is best een optie hoor. Ik denk ook dat ING niet erg blij is met het nieuws, ze zouden waarschijnlijk liever zelf eerst met ABN om de tafel gaan. ING heeft overigens 5% van de aandelen van ABN in bezit en zal daarmee wel zo'n beetje de grootste aandeelhouder zijn. Ben benieuwd wat ze doen mocht een fusie met Barclays op een aandeelhoudersvergadering besproken worden.quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:00 schreef vanOekelen het volgende:
ING met ABN-Amro zou denk ik op sommige markten te veel invloed krijgen (teveel gezeik met mededingingsautoriteiten).
Daimler-Benz en Chrysler idem dito, ze zouden fuseren maar het was gewoon een ordinaire overnamequote:Op dinsdag 20 maart 2007 20:24 schreef freako het volgende:
[..]
Vaak wordt een overname fusie genoemd om het overgenomen bedrijf een beetje gunstig te stemmen.
Belastingen lijkt me iets dat met de Belastingdienst geregeld moet worden. Bedrijven van die grootte kunnen dat.quote:Op woensdag 21 maart 2007 12:57 schreef vanOekelen het volgende:
Er werd net verteld bij RTL-Z dat ABN-Amro+Barclays zijn hoofdkantoor in Nederland (Amsterdam) krijgt, betekent dit dat het automatisch een nederlands bedrijf wordt (qua belastingen enzo)?
Sterker nog, RTLZ meldt dat ING nu ook op overnamejacht gaat en dat Fortis een kandidaat is. Mocht dat zo zijn dan is een overnamegolf niet ver weg meer. Het mooie van overnamegolven is dat de eersten vaker succesvoller zijn dan overnames die in een later stadium van de golf worden beklonken.quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dit is best een optie hoor. Ik denk ook dat ING niet erg blij is met het nieuws, ze zouden waarschijnlijk liever zelf eerst met ABN om de tafel gaan. ING heeft overigens 5% van de aandelen van ABN in bezit en zal daarmee wel zo'n beetje de grootste aandeelhouder zijn. Ben benieuwd wat ze doen mocht een fusie met Barclays op een aandeelhoudersvergadering besproken worden.
Schat je kansen.quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:03 schreef Originele_Naam het volgende:
Ik hoop serieus dat ING ABN AMRO gaat overnemen. Ik wil Nederlandse banken en niet GVD een of andere half gare engelse bank
wie nam wie over?quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:37 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Daimler-Benz en Chrysler idem dito, ze zouden fuseren maar het was gewoon een ordinaire overname
De tt klopt wel, het gaat namelijk gewoon om een overname, als de deal doorgaat koopt Barclays namelijk gewoon alle aandelen ABN-Amro.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Een fussie is toch heel iets anders dan overnemen![]()
Dus de TT klopt niet helemaal![]()
Daimler-Benz heeft toen Crysler gekocht (en daar hebben ze nu behoorlijk veel spijt van).quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wie nam wie over?
overigens lijkt het erop dat de VS tak afgestoten gaat worden.
Verder is het vooral een fusie wanneer beide bedrijven even groot is en overname wanneer 1 bedrijf veel groter is dan het andere.
Fusies bestaan helemaal niet.quote:Op donderdag 22 maart 2007 13:51 schreef Pony-Lover het volgende:
De tt klopt wel, het gaat namelijk gewoon om een overname, als de deal doorgaat koopt Barclays namelijk gewoon alle aandelen ABN-Amro.
Om het publiek, de politiek de klanten en een hoop andere belanghebbenden een beetje tevreden te houden.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Fusies bestaan helemaal niet.Het gaat altijd om een overname. Er kan een nieuw bedrijf gevormd worden die de aandelen van beide bedrijven overneemt, of één van de twee partijen neemt alle aandelen van het andere bedrijf over. Het is mij dan ook een raadsel wie dat begrip fusie in de wereld geholpen heeft.
Ja mensen zoals Martijn_77.quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:11 schreef Pony-Lover het volgende:
Om het publiek, de politiek de klanten en een hoop andere belanghebbenden een beetje tevreden te houden.
![]()
Ja, daarom werkt het ook, het overgrote deel van de mensen slikt het gewoon.quote:
Heerlijke ongegronde angst idd.quote:Op donderdag 22 maart 2007 15:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
De angst voor de 'hedge-funds' zit er goed in lijkt het wel.
Ik heb bij toeval deze documentaire gezien gisterenavond.quote:Op woensdag 21 maart 2007 13:04 schreef Suko het volgende:
Whistleblower BBC1
Wed 21 Mar, 9:00 pm - 10:00 pm 60mins Nederlandse tijd is van 22.00-23.00 uur.
Banks
A BBC reporter goes undercover working for one of Britain's largest banks to discover how the public can be ripped off and are often lied to. And with bank fraud at unprecedented levels she exposes serious flaws in bank security and witnesses a fraudster at work. This investigation blows the lid on an industry which claims to put the interests of its customers and their money at its heart. Contains some strong language.
Op de BBC-site:
[..]
Dat biedt vooruitzichten, yeah...![]()
Hoewel dit grotendeels klopt wil ik er even de kanttekening bij zetten dat TCI weer van zich heeft laten horen en ABN ertoe wil bewegen dat ABN andere betrouwbare geïnteresseerden 2 maanden lang de tijd geeft de boeken in te kijken vanaf het moment dat Barclays een officieel bod heeft uitgebracht. (Aldus NRC.next vanmorgen)quote:Op donderdag 22 maart 2007 14:46 schreef Pony-Lover het volgende:
ING oriënteert zich op fusie
Strategische heroriëntatie
De strategische heroriëntatie, waar ING al maanden aan werkt, kan extra momentum krijgen door de fusiebesprekingen tussen ABN Amro en het Britse Barclays. Daarmee valt voor ING de mogelijkheid weg om met ABN Amro een Nederlandse kampioen te creëren.
Ik denk het wel, zijn nog zat andere banken over. Fortis, SNS Bank, Rabobank, Friesland Bank. En dan nog een hele reeks hypotheekbanken, effectenbanken en verzekeraars.quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:02 schreef PizzaSalami het volgende:
Alsof een fusie tussen ABN en ING ooit goedgekeurd zou worden.
Ik vraag me ook af hoe het zit met marktaandelen op de verschillende markten (verzekeringen, hypotheken, et cetera). Binnenkort eens kijken of ik dat ergens overzichtelijk kan vinden. Zodra ze op 1 van die gebieden een te groot marktaandeel zouden krijgen, heb je natuurlijk grote kans dat de NMA dwars gaat liggen.quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk het wel, zijn nog zat andere banken over. Fortis, SNS Bank, Rabobank, Friesland Bank. En dan nog een hele reeks hypotheekbanken, effectenbanken en verzekeraars.
ik denk dat de ING in het geval van een fusie met ABN_Amro best bereid zou zijn de Postbank te verkopen. Dat is een goed renderend bedrijf dat makkelijk is af te splitsen.quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:02 schreef PizzaSalami het volgende:
Alsof een fusie tussen ABN en ING ooit goedgekeurd zou worden.
Op hypotheek gebied is de Rabobank sowieso de grootse, waar het gaat om verzekeringen zou het ook geen probleem moeten zijn, ABN-Amro doet daar niet zo heel veel in (ING wel).quote:Op donderdag 22 maart 2007 20:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af hoe het zit met marktaandelen op de verschillende markten (verzekeringen, hypotheken, et cetera). Binnenkort eens kijken of ik dat ergens overzichtelijk kan vinden. Zodra ze op 1 van die gebieden een te groot marktaandeel zouden krijgen, heb je natuurlijk grote kans dat de NMA dwars gaat liggen.
Als dat waar is: ABN-AMRO kopenquote:'Citigroup overweegt bod uit te brengen ABN Amro'
Een deel van het management van Citigroup zet topman Charles Prince onder druk om een bod te doen op de Nederlandse bank ABN Amro. Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal vrijdag.
Een bod van Citigroup zou een aantal problemen kunnen oplossen die de grootste Amerikaanse bank al langer plagen, zo stellen goed ingevoerde bronnen tegen de krant. Maar het zou ook een moeilijk proces zijn.
Omdat ABN Amro exclusieve onderhandelingen voert met het Britse Barclays zou een toenadering van de kant van Citigroup ongevraagd zijn, en zou het als een vijandig bod beschouwd kunnen worden.
Volgens die bronnen zou Citigroup al bekijken hoe ABN AMRO binnen het concern zou passen als de bank wordt overgenomen. Zo hebben de banken aanvullende activiteiten in de VS en Latijns-Amerika. Daarnaast zou Citigroup door een overname een stevige voet aan de grond in Europa kunnen krijgen.
Er is echter ook een mogelijkheid dat Citigroup delen van de bank zou kunnen kopen zoals LaSalle Bank in de VS of Banco Real in Brazilië.
In de afgelopen week steeg het aandeel ABN Amro met meer dan 10%......., gisteren won Fortis 5% en ING 4%. Allemaal op basis van geruchten dat ze fuseren of overnemen. Reageren beleggers bij voorbaat te enthousiast? Nee, zegt Joop Krant, oud-topman van zakenbank Kempen & Co, en tegenwoordig adviseur bij fusies en overnames
Over een jaar is de Rabobank de enige Nederlandse bank, als het zo doorgaat met hedge funds en de angst ervoor bij banken.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:03 schreef Bolkesteijn het volgende:Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse bankwereld er over een jaar uit ziet.
FD meldt niet dat in het WSJ artikel ook gemeld werd dat de DNB wat vraagtekens bij Citi zet en dat Nederland natuurlijk bekend staat als land waar je moeilijk een hostile takeover kan doen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:32 schreef ScudRaket het volgende:
Van het FD:
[..]
Als dat waar is: ABN-AMRO kopen
Mischien is het ongezond voor de klant en de medewerkers, maar niet voor de beleggers, en die willen geld zien, zoveel als mogenlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:06 schreef Pony-Lover het volgende:
Het is toch te hopen dat de deal met Barclays doorgaat, opsplitsing door dat drietal met Fortis lijkt me nogal ongezond.
Welke bank is eigenlijk groter? ABN Amro toch?quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:26 schreef Q. het volgende:
*kick*
ABN Amro gaat in op uitnodiging van Fortis
AMSTERDAM - ABN Amro is ingegaan op een uitnodiging voor gesprekken met Fortis, Banco Santander en Royal Bank of Scotland. Dat maakte de bank dinsdag bekend.
De drie banken hadden ABN Amro vrijdag een brief gestuurd om het bedrijf uit te nodigen voor verkennende fusiegesprekken. Volgende week ontmoeten de partijen elkaar in Amsterdam.
--
Interessante nieuwe ontwikkelingen.
Als die nu cashen pakken ze ook al 25% winst.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:25 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Mischien is het ongezond voor de klant en de medewerkers, maar niet voor de beleggers, en die willen geld zien, zoveel als mogenlijk.![]()
ABN-Amro is groter dan Fortis ja, maar niet groter dan Fortis, RBS, en Santander.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Welke bank is eigenlijk groter? ABN Amro toch?
Ik denk niet dat de aandeelhouders daar mee zitten, ze zijn er alleen voor het geld, en dat nieuwe bod is zeker hoger dan van Barclays.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:33 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Als die nu cashen pakken ze ook al 25% winst.
Uiteindelijk is een opdeling van ABN-Amro slecht voor de Nederlandse economie. Als het nu lukt wordt binnen een paar jaar de hele finaciele sector (behalve Rabo) opgevroten door buitenlandse banken.
ING doet het op het moment heel erg goed in het buitenland met oa verzekeringen en zo, ik denk niet dat ze enig interesse hebben in ABN/AMROquote:Fortis wil het NL deel overnemen maar dat is vervolgens samen te groot binnen NL waardoor zelfs daarvan weer delen verkocht moeten worden.
Ik vraag me trouwens af wat ING zit te doen, die hadden in het verleden zin in ABN-Amro. Als ze het kopen envervolgens Brazillie en Italië afstoten moeten ze het wel kunnen betalen.
Dan kom je in de problemen met de concurrentiepositie op de Nederlandse markt en is de kans groot dat de overname niet wordt goedgekeurd. Ik denk dat dat ze o.m. tegenhoudt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:33 schreef Pony-Lover het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat ING zit te doen, die hadden in het verleden zin in ABN-Amro. Als ze het kopen envervolgens Brazillie en Italië afstoten moeten ze het wel kunnen betalen.
Dat is soms toch best kwalijk, al kan ABN-Amro er natuurlijk altijd zelf wat tegen doen als ze er echt geen zin in hebben, door een bevriende partij een flink aandeel te laten nemen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:41 schreef Mr_Memory het volgende:
Ik denk niet dat de aandeelhouders daar mee zitten, ze zijn er alleen voor het geld, en dat nieuwe bod is zeker hoger dan van Barclays.
Dat het kwalijk is ben ik met je eens, maar dat is nou eemaal de keerzijde als je met die lui in zee gaat, dat zag je met Stork en nu met Abn/Amro.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:50 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dat is soms toch best kwalijk, al kan ABN-Amro er natuurlijk altijd zelf wat tegen doen als ze er echt geen zin in hebben, door een bevriende partij een flink aandeel te laten nemen.
Stork is er redelijk mee weg gekomen, bovendien had dat hedgefund daar wel een punt, namelijk dat Stork veel te veel verschillende activiteiten, op een veel te kleine schaal heeft.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:57 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Dat het kwalijk is ben ik met je eens, maar dat is nou eemaal de keerzijde als je met die lui in zee gaat, dat zag je met Stork en nu met Abn/Amro.
kortzichtigquote:Op maandag 19 maart 2007 06:01 schreef concac het volgende:
![]()
In principe legt dat de economie natuurlijk geen windeieren. Een zakelijker kijk brengt over het algemeen de beste beslissingen met zich mee.quote:Op dinsdag 17 april 2007 22:17 schreef Pony-Lover het volgende:
De buitenlandse partijen die er voor in de plaats zijn genomen hebben nou eenmaal niet zo veel met onze nationale trots & bedrijven.
Dat is ook onzin, de Nederlandse pensioenfondsen (PGGM en ABP b.v.) zijn zeer groot en machtig.quote:Op woensdag 18 april 2007 15:22 schreef Klopkoek het volgende:
Het blijft alleen wel pijnlijk dat veel andere landen in de wereld en zelfs de EU + Amerika veel protectionistischer zijn ingesteld. In Nederland is het nu net open huis voor de Fransen en Duitsers maar o wee als een bijv. een Holland pensioenfonds zich met BMW oid gaat bemoeien, dan is het niet moelijk om te raden wat er gaat gebeuren.
Het is alleen goed voor de Nederlandse economie als we genoeg buitenlands geld weten aan te trekken en die buitenlandse partijen dat geld hier lang genoeg willen houden om een stabile ontwikkeling te garanderen. Ik denk dat de overheid wel de markt heeft opengegooid maar nog onvoldoende de voorwaarden weet te scheppen waardoor investeringen aangetrokken kunnen worden, op dit moment is het dus niet zo goed voor Nederland.quote:Op woensdag 18 april 2007 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In principe legt dat de economie natuurlijk geen windeieren. Een zakelijker kijk brengt over het algemeen de beste beslissingen met zich mee.
Exact. Wat daar ook nog eens bij komt is de dat Duitsers (hetzij de bondsstaten of op federaal niveau) vaak ook nog eens een gouden aandeel hebben, net zoals de Fransen.quote:Op woensdag 18 april 2007 15:42 schreef Originele_Naam het volgende:
Kijk hoe moeilijk ABN AMRO bijvoorbeeld Antonveneta heeft overgenomen, de Italianen staken op allerlei manieren er een stokje voor
Daarom staat er ook waarschijnlijkquote:Op maandag 23 april 2007 12:42 schreef Zyggie het volgende:
Nee, de aandeelhouders moeten het bod eerst accepteren. Die hebben ook wel door dat Forits en consorten meer te bieden hebben.
niks eigenlijk (zolang het met Barclays doorgaat).quote:Op maandag 23 april 2007 13:00 schreef Slasher het volgende:
Wat veranderd er eigenlijk voor de ABN-Amro klanten?
Dat zou echt veel zijn (die 90%). Ik had toch verwacht dat de samenwerking met barclays minder banen zou kosten, omdat Barclays toch niet veel in NL zit. Het zal dus helemaal "leuk" worden als Fortis het uiteindelijk wordtquote:Op maandag 23 april 2007 13:37 schreef Q. het volgende:
Totaal gaan er 23.000 banen verdwijnen waarvan ik gok zo'n 90% bij ABN Amro.
Jaquote:Op maandag 23 april 2007 13:43 schreef Roi het volgende:
Waarom is ABN nou overgenomen ? Is dat omdat de 'headhunters'(/agressieve aandeelhouders) dat willen
Dat zou ook veel, misschien zelf meer banen kosten. Het blijft dan wel Nederlands, dat is dan wel weer zo. Het is allemaal natuurlijk nog niet definitief, deze deal met barclays.quote:Op maandag 23 april 2007 13:43 schreef Originele_Naam het volgende:
man waarom fuseren ze niet met ING
O_N gaat effe snel ABN AMRO aandelen kopen
Die snap ik inderdaad ook nietquote:Op maandag 23 april 2007 13:47 schreef Posdnous het volgende:
Headhunters zijn agressieve aandeelhouders.
andeelhouders en CEO's die binnen willen lopen... (erg simplistisch gezegd)quote:Op maandag 23 april 2007 14:04 schreef Gunner het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom ABN niet zelfstandig kan blijven?
hoe gaat dat in zijn werkquote:Op maandag 23 april 2007 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat een aandeelhouder genaamd TCI niet blij was met de behaalde rendementen. Om toch nog geld te verdienen moest ABN zich op splitsen. TCI heeft/had maar 1% van de aandelen maar dat zegt niet zoveel: aandeelhouders kunnen ook aandelen lenen.
ABN had vervolgens geen zin om een speelbal te worden van de hedgefundsen, besloot daarop de regie zelf in handen te nemen en zelf een overnamepartner te zoeken.
Zoek maar op internet, is genoeg over te vinden.quote:
ah ok je huurt zogezegt het aandeel voor een uurtjequote:Op maandag 23 april 2007 14:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoek maar op internet, is genoeg over te vinden.
Waar het op neer komt is dat aandeelhouder A met 2% aandelen kan lenen van aandeelhouder B met 5%. Aandeelhouder A betaalt een bescheiden bedrag voor het stemrecht op die aandelen aan aandeelhouder B.
Van deze constructie wordt vooral gebruik gemaakt door hedgefundsen om overnames tegen te houden. (heb ik me laten vertellen)
Hier staat een heldere uitleg:
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=2970
Nee, volgens mij wordt het Barclays.quote:Op maandag 23 april 2007 14:09 schreef Milkmannetje het volgende:
Krijgen we dan ook Barclays in Holland? Of blijft de naam wel voortbestaan?
Logisch? Niets logisch. Dit is een ordinaire overname, waarom zou je er dan niet je eigen merk aan willen hangen?quote:Op maandag 23 april 2007 14:29 schreef Posdnous het volgende:
Meen je dat? Lijkt me logischer dat ze gewoon abn-amro aanhouden.
Omdat abn-amro als merknaam nogal populair is in Nederland he.quote:Op maandag 23 april 2007 14:31 schreef Q. het volgende:
[..]
Logisch? Niets logisch. Dit is een ordinaire overname, waarom zou je er dan niet je eigen merk aan willen hangen?
Ik denk dat er nu nog erg weinig mensen zijn die Barclays nu nog niet kennen.quote:Op maandag 23 april 2007 14:34 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Omdat abn-amro als merknaam nogal populair is in Nederland he..
i.t.t. Barclays dat de meeste mensen hier eerder aan sigaretten doet denken.
lijkt mij ook, barclays heeft geen kantoren/filialen in nederland dacht ikquote:Op maandag 23 april 2007 14:37 schreef Posdnous het volgende:
Geef toe, ABN Amro als merknaam is voor Nederlanders hett wel een stuk aantrekkelijker.
Bankieren kan schadelijk zijn voor de gezondheid.quote:Op maandag 23 april 2007 14:34 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Omdat abn-amro als merknaam nogal populair is in Nederland he..
i.t.t. Barclays dat de meeste mensen hier eerder aan sigaretten doet denken.
De nieuwe bank (de combinatie Barclays-ABN-Amro) gaat gewoon Barclays heten. De naam voor de Nederlandse tak daavan blijft ABN-Amro (als is dat dan meer een merk dan een bank).quote:Op maandag 23 april 2007 14:31 schreef Q. het volgende:
[..]
Logisch? Niets logisch. Dit is een ordinaire overname, waarom zou je er dan niet je eigen merk aan willen hangen?
En dat terwijl ik zaterdag in de NRC las dat er voor 100 miljoen aan adviseurs ingehuurd is door beide partijen. Waarom hebben we dan nog een topman vraag ik me af?quote:Op maandag 23 april 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
Van de zotte: Rijkman Groenink krijgt als gevolg van de verkoop 14 miljoen euro op zijn bankrekening erbij![]()
Ach ja het wegsturen van al dat personeel levert natuurlijk wat op hequote:Op maandag 23 april 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
Van de zotte: Rijkman Groenink krijgt als gevolg van de verkoop 14 miljoen euro op zijn bankrekening erbij![]()
fusies de grootste kans om miljonair te wordenquote:Op maandag 23 april 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat die kostenbesparing weer teniet wordt gedaan door de topman.quote:Op maandag 23 april 2007 17:01 schreef Vaud het volgende:
Ach ja het wegsturen van al dat personeel levert natuurlijk wat op he![]()
Synergievoordeel wordt geschat op 3,5 mld (fd.nl). Dus nee, de kostenbesparing wordt niet teniet gedaan.quote:Op maandag 23 april 2007 17:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat die kostenbesparing weer teniet wordt gedaan door de topman.![]()
En je weet dat de NL pensioenfondsen daar knuppeldik in zitten?quote:Op maandag 23 april 2007 14:02 schreef Klopkoek het volgende:
Wat me erg op valt is dat al die aggressieve roofkapitalistische hedgefundsen uit de VS en UK komen.
Ah, dat maakt het inderdaad een ander verhaal. Ik dacht hij een bonus kreeg vanuit ABN-Amro zelf.quote:Op maandag 23 april 2007 17:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Verder is het niet zo dat hij zomaar dat geld krijgt, het is gewoon de opbrengst van verkoop van zijn opties en aandelen. Daar is niks vreemds aan. De kans is zelfs groot dat hij nog meer zou krijgen als Fortis en consorten de boel overnemen, die zullen meer per aandeel bieden (wat ook wel zal moeten, de koers is vandaag alweer 2% gestegen).
quote:Op maandag 23 april 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=34495quote:Op maandag 23 april 2007 17:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ah, dat maakt het inderdaad een ander verhaal. Ik dacht hij een bonus kreeg vanuit ABN-Amro zelf.
Is dat nou zo raar? Wat is een land zonder bedrijven? Dat is als een staatskas zonder inkomsten. Een beetje nationalisme kan geen kwaad.quote:Als ABN Amro Barclay's had overgenomen had heel fok hier natuurlijk met tenten in hun broek het wilhelmus lopen brallen...
Ik denk dat je de moderne economie niet echt begrijpt, ABN Amro is van de Aandeelhouders, niet van "Nederland"quote:Op maandag 23 april 2007 17:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is dat nou zo raar? Wat is een land zonder bedrijven? Dat is als een staatskas zonder inkomsten. Een beetje nationalisme kan geen kwaad.
Maar bovenal denk ik dat er iets anders speelt, het gaat meer om de manier waarop ABN Amro wordt overgenomen.
Eens, maar Ajax is ook niet van Nederland en daar voelen we ook een soort trots bij. Je kan het raar vinden maar dit soort licht-nationalistische gevoelens bestaan.quote:Op maandag 23 april 2007 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk dat je de moderne economie niet echt begrijpt, ABN Amro is van de Aandeelhouders, niet van "Nederland"
Wat ook telt is de schatkistinkomsten. Overigens deelt niet ieder land jouw shareholders-visie. Landen als Rusland, China, India, Frankrijk, Zweden enz. hanteren een veel voorzichtiger systeem wat betreft het toelaten van buitenlandse investeerders.quote:Het Hoofdkantoor zit in NL, maar dat zit bv Mittal Staal ook (het grootste staal bedrijf te wereld) maar hier zeurt men nog steeds over hoogovens.
Wat telt is hoe de NL economie groeit.
Dan mag hij mij wel een bedankbriefje sturenquote:Op maandag 23 april 2007 16:57 schreef Klopkoek het volgende:
ABN is nog niet overgenomen hoor... er is alleen een bod uitgebracht...quote:Op maandag 23 april 2007 19:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Eens, maar Ajax is ook niet van Nederland en daar voelen we ook een soort trots bij. Je kan het raar vinden maar dit soort licht-nationalistische gevoelens bestaan.
[..]
Wat ook telt is de schatkistinkomsten. Overigens deelt niet ieder land jouw shareholders-visie. Landen als Rusland, China, India, Frankrijk, Zweden enz. hanteren een veel voorzichtiger systeem wat betreft het toelaten van buitenlandse investeerders.
Maar goed, als je m'n vorige post leest zie je dat ik zeg dat deze 'onrust' denk ik vooral is onstaan door de manier waarop ABN is overgenomen. Zoals:
- Dat een fonds van 1% zomaar een groot Nederlands instituut kan doen gijzelen.
- Dat er heel veel banen weg gaan.
- Dat de top er een leuke bonus bij krijgt.
- Dat de service waarschijnlijk slechter gaat worden en de producten duurder (is al heel vaak gezegd, zonet herbevestigd door een hoogleraar economie bij éénVandaag)
Ik kan dat goed begrijpen.
De vraag is of de bank zo maar een deel mag verkopen (Bank LaSalle) zonder dat de aandeelhouders daarover zijn geraadpleegd. Door die verkoop wordt AA miner aantrekkelijk voor het consortium van banken dat AA wil opdelen en zo een hogere prijs voor AA willen en kunnen betalen.quote:Op maandag 23 april 2007 19:03 schreef ScienceFriction het volgende:
ABN is nog niet overgenomen hoor... er is alleen een bod uitgebracht...
Dat weten heel veel mensen niet. Terwijl veel van hun pensioengeld toch juist in de fondsen zittenquote:Op maandag 23 april 2007 17:13 schreef Pietverdriet het volgende:
En je weet dat de NL pensioenfondsen daar knuppeldik in zitten?
dat is ook al zoiets er wordt geen rente gerekend maar je moet wel meer terug betalenquote:Op maandag 23 april 2007 17:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het maakt mij niet uit. Als ze het islamitisch bankieren maar eindelijk invoeren.
Maar hoe groot is die omvang eigenlijk? Dat is volgens mij redelijk onzichtbaar. 'T zou me niet verbazen als onze pensioenfondsen maar een klein aandeel in die hedgefundsen hebben.quote:Op maandag 23 april 2007 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat weten heel veel mensen niet. Terwijl veel van hun pensioengeld toch juist in de fondsen zitten![]()
Waar haal je dat vandaan? Voor zover ik weet is er nog helemaal niks over bekend gemaakt, er zijn slechts schattingen van mensen van buitenaf, die meestal tussen de 37 en 40 euro per aandeel zitten.quote:Op maandag 23 april 2007 19:23 schreef Oud_student het volgende:
Het consortium was bereid 40 euro per aandeel te betalen![]()
De hedge funds beheren wereldwijd ruim 2 biljoen Dollar.quote:Op maandag 23 april 2007 20:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar hoe groot is die omvang eigenlijk? Dat is volgens mij redelijk onzichtbaar. 'T zou me niet verbazen als onze pensioenfondsen maar een klein aandeel in die hedgefundsen hebben.
Vraag, ik ben geen kenner namelijk, hoeveel macht hebben de vakbonden nu daadwerkelijk nog ?quote:Op maandag 23 april 2007 21:59 schreef Klopkoek het volgende:
Top![]()
Is in ieder geval duidelijk dat hedgefundsen niet te stoppen zijn, zelf als de vakbonden dat zouden willen.
11 miljard volgens een bericht uit NRC van september vorig jaar.quote:Op maandag 23 april 2007 20:45 schreef Klopkoek het volgende:
Klopt, dat was mij al bekend maar voor hoeveel zitten onze eigen pensioenfondsen daarin?
Bekend is dat onze pensioenfondsen totaal zo'n 600-700 miljard in kas hebben. Vraag is hoeveel van dat geld in de hedgefundsen zit.
quote:In totaal belegt het ABP in New York in veertig verschillende strategieen. Eind 2006 had het ABP in totaal EUR 6,7 miljard belegd in hedgefondsen. Dat is 3,2% van het totale belegde vermogen van EUR 209 miljard per eind 2006.
#quote:Op maandag 23 april 2007 22:35 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Vraag, ik ben geen kenner namelijk, hoeveel macht hebben de vakbonden nu daadwerkelijk nog ?
Nee het wordt een bedrijf naar Engfels recht. Een PLCquote:Op dinsdag 24 april 2007 09:59 schreef du_ke het volgende:
Het hoofdkantoor blijft in Nederland meen ik. Voor een bedrijf op Nederland gelden toch Nederlandse regels?
En zo veel beter doen veel engelse bedrijven het niet dan hun Europese concurenten.
Wat niet wegneemt dat de bankactiviteiten en contracten met consumenten binnen Nederland (in de hoofdregel) gewoon onder Nederlands recht vallen en dat bepaalde werknemersrechten ook gelden voor iedereen die in Nederland werkt. Wat betreft de zeggenschapsverhoudingen binnen de nieuwe bank geldt wel voornamelijk Engels recht.quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:04 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het wordt een bedrijf naar Engfels recht. Een PLC
Ja en daar zal niet veel aan veranderen , daar komt gewoon gecentraliseerd het kantoorvolk voor de Nederlandse tak te zitten.quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Was ABN Amro niet bezig met een groot kantoor in Zwolle...
Ze hebben toch al wat torens staan in Amsterdam?quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:03 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ja en daar zal niet veel aan veranderen , daar komt gewoon gecentraliseerd het kantoorvolk voor de Nederlandse tak te zitten.
Daar zou iedereen beter van worden. Zit er niet in dusquote:Op dinsdag 24 april 2007 16:22 schreef Frederic het volgende:
Nu we toch bezig zijn, wanneer doet Inbev een overnamebod op Heineken?![]()
Andersom zou ik me voor kunnen stellen, het gaat namelijk niet echt goed met Inbev, bovendien zijn de merken van Heineken veel sterker dan die van Inbev.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:22 schreef Frederic het volgende:
Nu we toch bezig zijn, wanneer doet Inbev een overnamebod op Heineken?![]()
Jawel hoor: "Just say NO"quote:Op maandag 23 april 2007 21:59 schreef Klopkoek het volgende:
Is in ieder geval duidelijk dat hedgefundsen niet te stoppen zijn, zelf als de vakbonden dat zouden willen.
Ja, Shell is niet voor niets in Den Haag gevestigd.quote:Op dinsdag 24 april 2007 19:54 schreef du_ke het volgende:
Over de vennootschapsbelasting zijn met de Nederlandse fiscus goede afspraken te maken daar zal het wel mee te maken hebben.
quote:Bankentrio doet tegenbod op ABN Amro
Uitgegeven: 25 april 2007 08:50
Laatst gewijzigd: 25 april 2007 09:02
LONDEN - Het bankentrio Royal Bank of Scotland (RBS), Fortis en het Spaanse Banco Santander heeft een tegenbod uitgebracht op ABN Amro. Dat maakten de drie financiële concerns woensdag bekend.
Het trio biedt 39 euro per aandeel, terwijl de Britse bank Barclays eerder deze week 36,25 euro per aandeel bood.
Boeken
Het indicatieve bod vertegenwoordigt een waarde van 72 miljard euro. Voordat een definitieve bieding wordt gedaan, willen de banken eerst in de boeken kijken bij ABN Amro. Wel beloven ze aandeelhouders van ABN Amro dat een definitief bod voor zo'n 70 procent in contanten zal zijn. Het restant wordt betaald in aandelen RBS.
RBS dringt er bij ABN Amro op aan om de Amerikaanse dochter LaSalle Bank binnen boord te houden. Afgelopen maandag liet ABN Amro weten dit onderdeel te verkopen aan Bank of America, voor een bedrag van 21 miljard dollar, ofwel zo'n 15,5 miljard euro.
Enig idee waar de welvaart vandaan komt waar jij in leeft?quote:Op woensdag 25 april 2007 09:27 schreef Klopkoek het volgende:
Wie nu nog geloofd in de immers heilzame werking van het kapitalisme heeft een gaatje in z'n hoofd. Barclays had al het plan om de aangeboden diensten duurder te maken (om zo de investeringen gedeeltelijk terug te verdienen) maar dat wordt nu natuurlijk alleen maar erger.
Wat in Nederland gewoon een NV is.quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:04 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Nee het wordt een bedrijf naar Engfels recht. Een PLC
Het lijkt erop dat de tax betaald wordt in de UKquote:Op dinsdag 24 april 2007 17:27 schreef bladibladibla het volgende:
Dat ligt eraan waar de feitelijke zetel van de onderneming komt te liggen, dus de locatie waar het beleid bepaald word.
De statutaire zetel zal waarschijnlijk in Engeland komen te liggen, maar als het hoofdkantoor in Amsterdam komt zijn ze in Nederland vennootschapsbelastingplichtig
Van het Rijnlandse model.quote:Op woensdag 25 april 2007 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Enig idee waar de welvaart vandaan komt waar jij in leeft?
Ben geen expert maar dat vermoedde ik alquote:Op woensdag 25 april 2007 09:46 schreef Vaud het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de tax betaald wordt in de UK![]()
While the new company will be headquartered in the Netherlands, its chief regulator will be the Financial Services Authority, the UK City watchdog, and it will continue to be taxed as a UK entity
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/banking_and_finance/article1691412.ece?token=null&offset=12
Maar ja, de 2e ronde gaat nu beginnen. Ik ben benieuwd
En ook Parmalat had een constructie via Nederlandquote:Op dinsdag 24 april 2007 19:56 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, Shell is niet voor niets in Den Haag gevestigd..
En de Rolling Stones zijn ook officieel in Nederland gevestigdquote:Op woensdag 25 april 2007 09:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
En ook Parmalat had een constructie via Nederland. En mittal steel.
Volgens mij zijn vakbonden in Engeland eindeloos veel machtiger dan in Nederlandquote:Op dinsdag 24 april 2007 09:57 schreef CANARIS het volgende:
[..]
#
en das het mooiste
Bijna niets meer.
Engels recht !
In Engeland bestaan geen onderneminsraden wat de macht van een vakbond enorm beperkt.
De vakbond heeft geen voet meer binnen het bedrijf.
Heeft nog iemand vragen waarom het die Britse bedrijven zoveel beter doen ?
TUI Is ook een Brits bedrijf geworden en dat zal niet de laatste Europeese olifant zijn die naar London gaat.
die hebben in Engeland geen reet meer te vertellen.quote:Op woensdag 25 april 2007 10:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij zijn vakbonden in Engeland eindeloos veel machtiger dan in Nederland
Maak daar maar 30 jaar vanquote:Op woensdag 25 april 2007 10:45 schreef Klopkoek het volgende:
20 jaar terug misschien, sinds Thatcher en de vereenzelfiging van Blair met het grootindustrieel niet meer. Maar eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de vakbonden het daar zelf naar gemaakt hebben.
Bron: (c) BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)quote:VEB overweegt juridische stappen tegen ABN AMRO
25-04-2007 13:04:57
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - De Vereniging van Effectenzitters (VEB) overweegt juridische stappen te zetten als ABN AMRO niet bereid is de verkoop van LaSalle voor te leggen aan de aandeelhouders. Dit heeft de VEB woensdag bekengemaakt.
Maandag maakte ABN AMRO bekend de Amerikaanse dochterbank LaSalle voor USD 21 miljard te verkopen aan Bank of America. In een brief van de VEB aan de raad van commissarissen en de raad van bestuur van ABN AMRO schrijft VEB-voorzitter Peter Paul de Vries verbaasd te zijn over de verkoop van LaSalle. Als reden noemt De Vries dat LaSalle een belangrijk onderdeel vormt in de huidige strategie van ABN AMRO Bank.
Verder schrijft De Vries dat de beslissing om LaSalle verkopen nooit formeel beleid is geweest van de bank. Zo is het nooit publiekelijk bekendgemaakt of met de aandeelhouders gecommuniceerd.
Volgens de VEB is de verkoop van LaSalle een majeure transactie en betreft het een belangrijke verandering van de identiteit en karakter van de bank. 'Derhalve is daarvoor ook de goedkeuring van de aandeelhoudersvergadering benodigd.' De Vries wil daarom graag geinformeerd worden over het proces dat tot de verkoop van LaSalle heeft geleid.
Verder reageerde de VEB op het vanmorgen gepresenteerde indicatieve bod van Royal Bank of Scotland, Banca Santander en Fortis op ABN AMRO. De VEB vindt dat hun bod van EUR 39 per aandeel een 'goed alternatief' vormt voor de op 23 april aangekondigde overname door Barclays.
Als reden hiervoor draagt hij aan dat de prijs van EUR 39 (EUR 38,40 exclusief dividend), beter is dan de EUR 36,25 (EUR 35,65 ex-dividend) van Barclays. Verder ziet de VEB hogere synergievoordelen. Bovendien kan onder deze structuur een versterking van de geografische marktposities worden bereikt.
Ook vindt de VEB dat het bod van Royal Bank of Scotland, waarvan 70% in contanten wordt betaald, aandeelhouders een hogere mate van zekerheid biedt. Omdat het bod van Barclays in aandelen plaatsvindt, lopen de aandeelhouders een neerwaarts koersrisico, aldus De Vries.
Corina Ruhe
corina@bfn.com
quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:53 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Andersom zou ik me voor kunnen stellen,
quote:het gaat namelijk niet echt goed met Inbev,
Heineken is één global brand. Inbev heeft enorm veel merken. Slella Artois, Beck's, Bass, Brahma, Labatt, enz... Kan je dus niet vergelijken.quote:bovendien zijn de merken van Heineken veel sterker dan die van Inbev.
Later heeft de Hoge Raad dat vonnis nog vernietigd en HBG volledig gelijk gegeven: er was niet eens sprake van wanbeleid, want er waren geen schadelijke gevolgen voor het bedrijf (Hoge Raad 21 februari 2003).quote:Wanbeleid bij HBG tijdens baggeroorlog
(Van onze redactie economie)
AMSTERDAM - Baggeraar en bouwer HBG heeft, 'in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur' verzuimd zijn aandeelhouders goed te informeren over de fusie tussen de eigen baggeractiviteiten met die van Ballast Nedam. Volgens de Ondernemingskamer is er sprake geweest van wanbeleid. De joint-venture met Ballast mag echter doogaan.
De Ondernemingskamer deed vanochtend uitspraak in de zoveelste fase in de slepende baggeroorlog. Tot driemaal toe werd de uitspraak de afgelopen weken uitgesteld.
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB), die zich altijd tegen de fusie van Ballast en HBG heeft verzet, was van mening dat HBG de belangen van zijn aandeelhouders verkwanselde door met Ballast in zee te gaan en niet in te gaan op een overnamebod van concurenten Boskalis en Heijmans.
Voorzitter mr. J. Willems van de Ondernemingskamer vindt echter de fusie tussen HBG en Ballast Nedam op zich niet laakbaar. ''HBG is in alle redelijkheid tot zijn besluit gekomen voor de joint venture met Ballast,'' aldus Willems vanochtend. Het overnamebod van Boskalis was 'onvergelijkbaar' met de fusieplannen met Ballast, maar financieel niet veel beter. ''De keuze voor Ballast Nedam lag voor de hand. Het alternatief was een desinvestering geweest.''
Willems onderschrijft daarmee de lezing van HBG, dat het bod van Boskalis neerkwam op opsplitsing van het bedijf. ''Bij zo'n belangrijke activiteit kun je niet kiezen voor een desinvestering.'' Er speelden volgens Willems ook nog andere belangen, zoals die van de weknemers.
Wel is Willems van mening dat HBG zijn aandeelhouders volstrekt onvoldoende heeft geïnformeerd over de fusie met Ballast Nedam. Maar de aandeelhouders hadden wel kunnen verwachten dat HBG deze weg zou kiezen. Al in het jaarverslag van 1997 werd vastgesteld dat het bedrijf op deze wijze wilde groeien. ''HBG is bestuurd, zoals de aandeelhouders dat van het bedrijf mochten verwachten.''
De eis van de VEB, het verbieden van de fusie tussen HBG en Ballast, werd afgewezen. Daarmee komt een einde aan de jarenlange baggeroorlog.
© Het Parool, 21-1-2002
Die 15mrd wordt volgens mij door ABN verkocht (of het in cash is weet ik niet). Als het in cash wordt verkocht dan komt dat geld terecht in ABN en dus bij Barc lijkt mij tenminste. Dus die 15mrd krijgen de aandeelhouders niet "extra" erbij.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:58 schreef MikeyMan het volgende:
Ergens snap ik iets niet, of het nieuws wordt vreemd naar buiten gebracht:
Barclays doet bod van 67 miljard voor ABN... Maar das dus exclusief LaSalle, waar al 15 miljard voor gevangen wordt... ==> fictief 82miljard voor de ABN aandeelhouders...
Fortis biedt 72 miljard, maar dat is inclusief Lasalle... 72miljard voor de aandeelhouders dus...
Wat gaat hier mis?
Overigens baal ik er goed van dat die aandeelhouders alle bedrijven uit elkaar kloppen
Ja, Barclays neemt ABN over inclusief de opbrengst van LaSalle. Als LaSalle voor een marktconforme waarde verkocht wordt, wat wel ongeveer het geval zal zijn, dan maakt het financieel gezien nauwelijks uit wat in het bezit van ABN is: een zak geld of LaSalle. Strategisch maakt het natuurlijk wél uit.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:08 schreef Vaud het volgende:
[..]
Die 15mrd wordt volgens mij door ABN verkocht (of het in cash is weet ik niet). Als het in cash wordt verkocht dan komt dat geld terecht in ABN en dus bij Barc lijkt mij tenminste. Dus die 15mrd krijgen de aandeelhouders niet "extra" erbij.
Nee, geen oud zeer. Het is meer zo dat Barclays nog niet in Nederland actief is en Fortis wel. Als ze door Barclays worden overgenomen, dan kan een groot deel van de bestaande Nederlandse organisatie (inclusief een hoop banen en gebouwen) in stand blijven. Als ze door Fortis worden overgenomen dan gaat er veel veranderd, samengevoegd en bezuinigd worden...quote:Is er eigeniljk een reden bekend waarom dat Groenink liever verder gaat met Barc dan met de andere drie? Ik bedoel, de andere drie bieden meer dus dan zou je denken dat Groenink dat ook wel ziet zitten. Zou het alleen oud zeer zijn tussen Groenink en Fortis?
Wat ben je nou voor een kutkneus met jequote:Op woensdag 25 april 2007 13:58 schreef Frederic het volgende:
[..]
![]()
Grote bedrijven eten de kleinere op, niet omgekeerd.
[..]
![]()
[..]
Heineken is één global brand. Inbev heeft enorm veel merken. Slella Artois, Beck's, Bass, Brahma, Labatt, enz... Kan je dus niet vergelijken.
Nee, bij een overname door o.a. Fortis zal het veel moeilijker zijn om toestemming te krijgen doordat er nogal veel overlap in zit, wat makkelijk 20.000/30.000 arbeidsplaatsen in Nederland alleen kan gaan kosten. Daardoor is er weer een grotere kans dat het uiteindelijk afketst waardoor de koersen van alle betrokken partijen dan weer inzakken.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:08 schreef Vaud het volgende:
[..]
Die 15mrd wordt volgens mij door ABN verkocht (of het in cash is weet ik niet). Als het in cash wordt verkocht dan komt dat geld terecht in ABN en dus bij Barc lijkt mij tenminste. Dus die 15mrd krijgen de aandeelhouders niet "extra" erbij.
Trouwens:
Is er eigeniljk een reden bekend waarom dat Groenink liever verder gaat met Barc dan met de andere drie? Ik bedoel, de andere drie bieden meer dus dan zou je denken dat Groenink dat ook wel ziet zitten. Zou het alleen oud zeer zijn tussen Groenink en Fortis?
Dat begrijp ik. Alleen toch "vreemd" dat Groenink en de rest van de directie dan alleen met barclays door wilt gaan. Die zitten toch wel goed en als ze meer kunnen vangen voor hun aandelen, waarom niet (bespaart hun ook een hele hoop moeite tov de aandeelhouders)? Ze wilden/willen niet eens kijken naar de mogelijkheden met de andere drie, zo lijkt het tenminste.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:22 schreef Pool het volgende:
Nee, geen oud zeer. Het is meer zo dat Barclays nog niet in Nederland actief is en Fortis wel. Als ze door Barclays worden overgenomen, dan kan een groot deel van de bestaande Nederlandse organisatie (inclusief een hoop banen en gebouwen) in stand blijven. Als ze door Fortis worden overgenomen dan gaat er veel veranderd, samengevoegd en bezuinigd worden...
Aan wie zouden ze dan toestemming moeten vragen die genoeg macht heeft om dit alles te kunnen stoppen? Zelfs de DNB wordt al in de gate gehouden door de EU...quote:Op woensdag 25 april 2007 15:26 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Nee, bij een overname door o.a. Fortis zal het veel moeilijker zijn om toestemming te krijgen doordat er nogal veel overlap in zit, wat makkelijk 20.000/30.000 arbeidsplaatsen in Nederland alleen kan gaan kosten. Daardoor is er weer een grotere kans dat het uiteindelijk afketst waardoor de koersen van alle betrokken partijen dan weer inzakken.
Als een overname werkelijk schadelijk zou kunnen zijn voor de Nederlandse economie of (o.a.) de rekeninghouders van de bank dan kan de overheid een overname gewoon verbieden danwel zware aanvullende eisen stellen, of de EU er nou blij mee is of niet.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:29 schreef Vaud het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Alleen toch "vreemd" dat Groenink en de rest van de directie dan alleen met barclays door wilt gaan. Die zitten toch wel goed en als ze meer kunnen vangen voor hun aandelen, waarom niet (bespaart hun ook een hele hoop moeite tov de aandeelhouders)? Ze wilden/willen niet eens kijken naar de mogelijkheden met de andere drie, zo lijkt het tenminste.
Het gaat er bij iig (nog) niet in dat dat (wat jij opnoemt) de enige reden is.
[..]
Aan wie zouden ze dan toestemming moeten vragen die genoeg macht heeft om dit alles te kunnen stoppen? Zelfs de DNB wordt al in de gate gehouden door de EU...
Ah dat wist ik niet. Gelukkig maar dat Nl er dan nog iets over kan zeggenquote:Op woensdag 25 april 2007 15:43 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Als een overname werkelijk schadelijk zou kunnen zijn voor de Nederlandse economie of (o.a.) de rekeninghouders van de bank dan kan de overheid een overname gewoon verbieden danwel zware aanvullende eisen stellen, of de EU er nou blij mee is of niet.
Doh... Logischquote:Op woensdag 25 april 2007 15:08 schreef Vaud het volgende:
[..]
Trouwens:
Is er eigeniljk een reden bekend waarom dat Groenink liever verder gaat met Barc dan met de andere drie? Ik bedoel, de andere drie bieden meer dus dan zou je denken dat Groenink dat ook wel ziet zitten. Zou het alleen oud zeer zijn tussen Groenink en Fortis?
ABN Amro is ook nog steeds gewoon een Nederlandse bank, die onder toezicht staat van DNB. Minister van Financiën Bos zal zich er nog over buigen.quote:Op woensdag 25 april 2007 16:01 schreef Vaud het volgende:
[..]
Ah dat wist ik niet. Gelukkig maar dat Nl er dan nog iets over kan zeggen
Das een leuk idee, maar is natuurlijk een Utopie...quote:Op woensdag 25 april 2007 16:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Leuk voor de aandeelhouders wel, dat bod van RBS. Op dit moment kunnen ze al in contanten meer vangen door gewoon de aandelen op de beurs te verkopen dan wat ze zouden krijgen in aandelen van Barclays.
Ja, als ING even alle aandelen gaat aanbieden, zal de koers niet op dat niveau blijven.quote:Op woensdag 25 april 2007 16:28 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Das een leuk idee, maar is natuurlijk een Utopie...
ING?quote:Op woensdag 25 april 2007 16:46 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, als ING even alle aandelen gaat aanbieden, zal de koers niet op dat niveau blijven.
Maar ik denk dat er momenteel aardig geprofiteerd wordt, ook gezien de grote schommelingen (vandaag al 6% gestegen, maar ook weer gedaald tot onder het niveau waarmee de beurs opende).
ING is grootste aandeelhouder van ABN met 5% in bezit.quote:
http://www.nrc.nl/economi(...)innen_in_ABN-casino_quote:Winnaar nummer één: ING, de bank en verzekeraar even verderop aan de Amsterdamse Zuidas, waar ook ABN Amro’s hoofdkantoor staat. ING bezit iets meer dan 100 miljoen gewone aandelen, zo kan worden opgemaakt uit een overzicht bij de Amerikaanse beurscommissie, de SEC. Kassa. Meer dan 600 miljoen euro winst.
Dat kan een puur strategische beslissing zijn. Groenink wil het merk ABN behouden, en zoals Pool al zei is die kans groter bij een overname door Barclay's dan een overname door Fortis.quote:Op woensdag 25 april 2007 15:29 schreef Vaud het volgende:
Dat begrijp ik. Alleen toch "vreemd" dat Groenink en de rest van de directie dan alleen met barclays door wilt gaan. Die zitten toch wel goed en als ze meer kunnen vangen voor hun aandelen, waarom niet (bespaart hun ook een hele hoop moeite tov de aandeelhouders)? Ze wilden/willen niet eens kijken naar de mogelijkheden met de andere drie, zo lijkt het tenminste.
Ik denk dat TCI liever het hogere bod van RSB accepteert dan dat van Barclays. Denk je niet?quote:Op woensdag 25 april 2007 17:35 schreef bladibladibla het volgende:
Je kan natuurlijk ook slecht denken en denken dat Groenink & co. van TCI (het hedge fund dat op de fusie aanstuurt) hen een grote zak geld heeft beloofd als ze met Barclays gaan fuseren
Dat willen ze ook zie ik nu hier.quote:Op woensdag 25 april 2007 17:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik denk dat TCI liever het hogere bod van RSB accepteert dan dat van Barclays. Denk je niet?
Ik ook niet hoor, maar het blijven hedge funds én ik heb hier deze week 3 uur lang college over gehad dus ik ben er nog helemaal vol vanquote:Op woensdag 25 april 2007 17:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar ik denk niet dat TCI ABN gaat betalen om de keuze te maken die TCI graag ziet. Het kan best, maar ik ga er niet van uit.
Er zijn vandaag alleen al meer dan 72 miljoen aandelen ABN AMRO van eigenaar verwisseld.quote:Op woensdag 25 april 2007 16:46 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ja, als ING even alle aandelen gaat aanbieden, zal de koers niet op dat niveau blijven.
Maar ik denk dat er momenteel aardig geprofiteerd wordt, ook gezien de grote schommelingen (vandaag al 6% gestegen, maar ook weer gedaald tot onder het niveau waarmee de beurs opende).
Bos heeft niets te zeggen, bilderberg groep wel.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:06 schreef MikeyMan het volgende:
Tsjah, Bos heeft er ook nog wat over te zeggen...
Ik ben benieuwd... Misschien dat Barcalys nog wat omhoog gaat...
Juhuh... Hij moet de overname goedkeuren...quote:Op woensdag 25 april 2007 19:22 schreef ukga het volgende:
[..]
Bos heeft niets te zeggen, bilderberg groep wel.
Niet alleen TCI, ik ook.quote:Op woensdag 25 april 2007 17:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik denk dat TCI liever het hogere bod van RSB accepteert dan dat van Barclays. Denk je niet?
Daar denkt hoogleraar ondernemingsrecht prof. Raaijmakers anders over:quote:Op woensdag 25 april 2007 19:29 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Niet alleen TCI, ik ook.![]()
Gelukkig hebben de aandeelhouders steeds meer te zeggen in Nederland, maar we lopen nog ver achter bij de VS. Voor dit soort streken die Groenink c.s. flikken ga je in de VS achter de tralies, plus een miljardenclaim van de gedupeerde aandeelhouders.
Bron: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0607/29/raaijmakers.htmlquote:Amerikaanse toestanden, heet dat dan. Maar in de VS bestaan vergelijkbare regels niet. Daarom richten die hedgefunds zich ook op onze markt. Een Amerikaanse rechter zal nooit - zoals bij Stork in feite gebeurde - op de stoel van de Raad van Bestuur gaan zitten en het beleid van een bedrijf bepalen. Hier doet de Ondernemerskamer dat wel op grond van de Code, die deze rechters als geldend recht interpreteren. Nergens in Europa gebeurt dit, alleen in Nederland. Een buitenstaander zal snel denken dat dit in de traditie past van veramerikanisering van het ondernemingsrecht. 'We own the company' is misschien een Amerikaanse slogan, maar in praktijk beslist daar altijd het management. Ik hoor nu zelfs geluiden vanuit de VS die zeggen: 'onze aandeelhouders hebben eigenlijk weinig te zeggen, kijk maar naar Nederland'.
Raaijmakers: "Als je de twee rechtssystemen van de VS en Nederland zuiver vergelijkt - en dat gebeurt zelden - lijken het Amerikaanse toestanden: alles draait om geld en de macht van de aandeelhouder. Maar dat is dus een misvatting."
Dat het al 7 jaar ondermaats gaat, is een geluid dat pas sinds kort klinkt. In die jaren is overigens wel gewoon veel winst gemaakt, maar nu zeggen een aantal aandeelhouders dat de winstgroei niet genoeg is. Ik zie ook niet in waarom het nu te laat zou zijn, de tijd lijkt nu juist rijp.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
Maar waarom hebben die aandeelhouders eigenlijk niet veel eerder ingegrepen? Volgens de aandeelhouders gaat het al 7 jaar ondermaats met ABN. In 2004 is die code-tabaksblat aangenomen. Dan was er toch al veel eerder de kans om je invloed te laten gelden?
Waarom moet uitgerekend nu -wanneer het al te laat is- ingegrepen worden?
Ik las het toevallig vorige week in het universiteitskrantje, dus heb het even teruggezocht.quote:Owja Pool, applausHoe kom je aan dat stuk?
Dat is toch op zijn minst een tikje apart? Waarom doen ze dat nou nu (omdat ze voelen dat er een nieuwe fusiegolf aankomt?) en niet een tijdje terug.quote:Dat het al 7 jaar ondermaats gaat, is een geluid dat pas sinds kort klinkt. In die jaren is overigens wel gewoon veel winst gemaakt, maar nu zeggen een aantal aandeelhouders dat de winstgroei niet genoeg is. Ik zie ook niet in waarom het nu te laat zou zijn, de tijd lijkt nu juist rijp.
Het is in dit geval, door de schulden die men aangaat best mogelijk dat het totaal over een aantal jaar veel minder waard is dan de afzonderlijke delen nu, alleen kan daty de partijen die nu willen cashen niet zo veel schelen. Zowel Fortis als Barclays lopen door een eventuele (te dure) overname trouwens zelf de kans prooi te worden, RBS heeft daar wat minder last van.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is toch op zijn minst een tikje apart? Waarom doen ze dat nou nu (omdat ze voelen dat er een nieuwe fusiegolf aankomt?) en niet een tijdje terug.
Wat ook een grappig gegeven is dat gemiddeld 70% van de fusies schijnen te mislukken.
Omdat RBS wil dat die verkoop ongedaan wordt gemaakt. Want ze willen gewoon LaSalle hebben.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom wil RBS zo graag aan dat consortium meedoen terwijl de huidige plannen van Barclays en ABN-Amro ook al voorzien in afsplitsing van de Amerikaanse tak?
RBS is geen aandeelhouder van ABN, ze hebben dus geen belang bij de verkoop/opsplitsing ansich, ze willen gewoon LaSalle hebben (en is de deal met barclays gaat LaSalle naar Bank of America.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom wil RBS zo graag aan dat consortium meedoen terwijl de huidige plannen van Barclays en ABN-Amro ook al voorzien in afsplitsing van de Amerikaanse tak?
Zat nog even in de zon bij gebouw C met die professor, maar hoorde weinig nieuws dan wat er in het stukje staat.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:42 schreef Pool het volgende:
...
[..]
Ik las het toevallig vorige week in het universiteitskrantje, dus heb het even teruggezocht.
Maar als LaSalle sowieso verkocht wordt, waarom zou RBS daar niet gewoon op bieden, dat wordt volgens mij bedoeld.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:23 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
RBS is geen aandeelhouder van ABN, ze hebben dus geen belang bij de verkoop/opsplitsing ansich, ze willen gewoon LaSalle hebben.
Omdat LaSalle dan al bij Bank of America ligt en die er niet zo snel afscheid van zal willen nemen, iig niet voor een beschaafde prijs.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Maar als LaSalle sowieso verkocht wordt, waarom zou RBS daar niet gewoon op bieden, dat wordt volgens mij bedoeld.
Maar RBS is vooral geïnteresseerd in LaSalle, maar waarschijnlijk dus niet alleen in die tak.
In de deal met Barclays is LaSalle al onderhands verkocht aan Bank of America en heeft RBS dus niks meer te willen of te bieden.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Maar als LaSalle sowieso verkocht wordt, waarom zou RBS daar niet gewoon op bieden, dat wordt volgens mij bedoeld.
Maar RBS is vooral geïnteresseerd in LaSalle, maar waarschijnlijk dus niet alleen in die tak.
Als ABN de verkoop van LaSalle aan Banc of America uitstelt en RBS een bod op uitsluitend LaSalle doet, dan kan ABN verder lekker met Barclays door en mogen BoA en RBS tegen elkaar opbieden voor LaSalle (positief voor de aandeelhouders).quote:Op woensdag 25 april 2007 21:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Omdat LaSalle dan al bij Bank of America ligt en die er niet zo snel afscheid van zal willen nemen, iig niet voor een beschaafde prijs.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Aha, op die manier, dan is het wel logisch dat RBS mee doet inderdaad. Is dat overigens niet slecht voor de aandeelhouders van ABN-Amro? Ik kan me voorstellen dat LaSalle meer op kan brengen bij verkoop via de markt dan via een onderhandse verkoop.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:36 schreef Pony-Lover het volgende:
In de deal met Barclays is LaSalle al onderhands verkocht aan Bank of America en heeft RBS dus niks meer te willen of te bieden.
Ja en nee.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
Aha, op die manier, dan is het wel logisch dat RBS mee doet inderdaad. Is dat overigens niet slecht voor de aandeelhouders van ABN-Amro? Ik kan me voorstellen dat LaSalle meer op kan brengen bij verkoop via de markt dan via een onderhandse verkoop.
Zou kunnen, al zijn er ook nog steeds scenario's denkbaar waarin iedereen zo hoog tegen elkaar op gaat bieden dat niemand het redelijkerwijs meer kan betalen, met als gevolg dat alle biedende partijen en ABN en de aandeelhouders er uiteindelijk bij verliezen.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
[..]
Aha, op die manier, dan is het wel logisch dat RBS mee doet inderdaad. Is dat overigens niet slecht voor de aandeelhouders van ABN-Amro? Ik kan me voorstellen dat LaSalle meer op kan brengen bij verkoop via de markt dan via een onderhandse verkoop.
En waarom loopt RBS minder risico op een mislukte overname?quote:Op woensdag 25 april 2007 20:13 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het is in dit geval, door de schulden die men aangaat best mogelijk dat het totaal over een aantal jaar veel minder waard is dan de afzonderlijke delen nu, alleen kan daty de partijen die nu willen cashen niet zo veel schelen. Zowel Fortis als Barclays lopen door een eventuele (te dure) overname trouwens zelf de kans prooi te worden, RBS heeft daar wat minder last van.
RBS is aanmerkelijk groter dan de andere betrokken banken en kan dus wat meer hebben, bovendien gaan ze sowieso geen bod op heel ABN doen.quote:Op woensdag 25 april 2007 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En waarom loopt RBS minder risico op een mislukte overname?
Maar het is wel frappant dat je tijdens elke hoogconjunctuurbeweging weer van die overnames ziet met een hoog testosterongehalte, terwijl ook al in de jaren '80 een paar fusies minder succesvol zijn verlopen.
Mwa, valt eigenlijk best mee hoorquote:Op woensdag 25 april 2007 23:03 schreef Klopkoek het volgende:
Je bent wel goed ingevoer zegKun je me soms wat leestips geven
(goede media enzo).
Overdrijven is ook een vakquote:Op donderdag 26 april 2007 10:20 schreef Klopkoek het volgende:
Financieel Dagblad is inderdaad een goede krant ja, is helaas wel erg duur (iets van 600 euro per jaar kost dat). Vroeger had ik nog een abbo op FEMbussiness (naja, mijn vader) maar sinds een tijdje niet meer.
Wat is dollarclearing nu weer?quote:ABN Amro neemt last in strafrechtelijk onderzoek
(Novum/Betten) - ABN Amro neemt een last van EUR 365 miljoen in verband met het strafrechtelijk onderzoek dat de Amerikaanse jusititie momenteel uitvoert. Dat heeft de bank donderdag bekendgemaakt bij de publicatie van de volledige resultaten over het eerste kwartaal.
De cijfers zelf vormen geen verrassing meer. In verband met de fusiegesprekken met Barclays publiceerde ABN Amro de kwartaalresultaten vervroegd op 16 april.
Netto komt de voorziening die ABN Amro neemt in het kader van het justitieel onderzoek neer op EUR 275 miljoen. ABN Amro laat weten actief gesprekken te voeren om de zaak op te lossen. "We geloven dat deze voorziening toereikend zal zijn om aan eventuele materiële financiële consequenties te voldoen", stelt de bank donderdag.
Het onderzoek houdt verband met een boete van USD 80 miljoen (circa EUR 66,5 miljoen) die de bank eind 2005 betaalde in verband met tekortkomingen in zijn dollar clearing-centrum in New York en de overtreding van procedures door ex-medewerkers van de bank in Dubai.
Toen de boete eind 2005 bekend werd, besloten de leden van de raad van bestuur van ABN Amro om gezamenlijk EUR 1 miljoen van de bonussen die zij over 2004 ontvingen, terug te geven. Bestuursvoorzitter Rijkman Groenink gaf toen 40% van zijn bonus terug, financieel-directeur Tom de Swaan 30% en de overige vier bestuursleden ieder 20%.
ABN Amro constateerde in 2004 dat medewerkers van het ABN Amro-kantoor in Dubai zich niet altijd hielden aan de interne richtlijnen voor betalingen in dollars die verliepen via het 'US dollar clearing center' in New York. Uit onafhankelijk onderzoek bleek dat in bepaalde gevallen betalingen werden uitgevoerd van en naar landen die door de Amerikaanse overheid zijn opgenomen op de lijst van verdachte landen.
Door informatie over de opdrachtgevers achter te houden, konden tussen 1997 en 2004 ongemerkte betalingen van klanten uit Iran en Libië in New York worden verwerkt. ABN Amro erkende eind 2005 dat ernstige fouten zijn gemaakt, accepteerde de sancties en betuigde haar spijt.
ABN Amro heeft inmiddels overeenstemming bereikt met het Barclays over een overname door de Britse bank. ABN Amro heeft echter ook nog Royal Bank of Scotland, Santander en Fortis toestemming gegeven voor een boekenonderzoek.
ABN-Amro zetten ze zo in de verkoop, alsof het niets is, maar als een andere bank dan de beoogde bank het wil overnemen gaan ze opeens sentimenteel lopen doenquote:Barclays noemt tegenbod op ABN 'afbraak'
Barclays-topman John Varley verdedigde vanmiddag op de aandeelhoudersvergadering van zijn bank het bod op ABN Amro.
Contrast
Het voorstel van Barclays geniet de steun geniet van de directie van ABN Amro. Het aanbod van Barclays staat volgens Varley "in schril contrast" met het tegenbod van het bankentrio Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander.
Afbraak
Het bod van Barclays is "een besluit van de besturen van Barclays en ABN om door een overname een van de beste banken in de wereld te bouwen," hield Varley de aandeelhouders voor. Het bod van het consortium geleid door Royal Bank of Scotland daarentegen betekent "de afbraak van een van de grootste banken in Europa in wie weet hoeveel delen".
Is dat niet een contradictio in terminis? Aan de ene kant zegt ie dat de bank prima zelfstandig verder kan en aan de andere kant is het zogenaamd nodig. Waarom is het nodig? Dat wil ik dan wel ff weten? Bigger is niet altijd better.quote:ABN Amro wilde al fusie voor brief TCI
ABN AMRO DEN HAAG (ANP) - ABN Amro besloot in het najaar van 2006 al dat een fusie de beste optie is voor de bank. Dat besluit werd genomen nog voordat de activistische aandeelhouder TCI een kritische brief stuurde naar het concern.
Dat liet bestuursvoorzitter Rijkman Groenink donderdag weten tijdens de jaarvergadering voor aandeelhouders. Groenink keek in de afgelopen tien jaar aanhoudend naar een goede partner. ,,Ik heb alle Europese steden afgereisd. Want hoewel we prima in ons eentje verder kunnen, heb je op de middellange of lange termijn meer omvang nodig. Daarom spraken we vorig jaar ook al met Barclays. In het najaar kwam naar voren dat Barclays een goede partner zou zijn'', aldus de topman.
In februari van 2007 uitte TCI forse kritiek op het bestuur van ABN Amro. De durfinvesteerder wil dat de bank wordt opgedeeld en in stukken wordt verkocht. Er gaan geluiden dat ABN Amro daarop in de armen van Barclays is gevlucht om het opdeelscenario te ontlopen.
ABN-Amro is een heel vies spelletje aan het spelen... naar bedrijf, ik hoop dat het in 100 stukken gehakt wordt.quote:Op donderdag 26 april 2007 17:47 schreef pberends het volgende:
Dit slaat toch echt alles:
[..]
ABN-Amro zetten ze zo in de verkoop, alsof het niets is, maar als een andere bank dan de beoogde bank het wil overnemen gaan ze opeens sentimenteel lopen doen![]()
.
Barclays zet ABN niet in de verkoop. Barclays topman Varley doet deze uitspraak op een aandeelhoudersvergadering van Barclays. ABN heeft volgens mij nog niet officieel op het bod van het consortium gereageerd.quote:Op donderdag 26 april 2007 17:47 schreef pberends het volgende:
Dit slaat toch echt alles:
[..]
ABN-Amro zetten ze zo in de verkoop, alsof het niets is, maar als een andere bank dan de beoogde bank het wil overnemen gaan ze opeens sentimenteel lopen doen![]()
.
Ze moeten niet zo sentimenteel doen. Dat zijn ze zelf me hun eigen overname ook niet namelijk.quote:Op donderdag 26 april 2007 18:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Barclays zet ABN niet in de verkoop. Barclays topman Varley doet deze uitspraak op een aandeelhoudersvergadering van Barclays. ABN heeft volgens mij nog niet officieel op het bod van het consortium gereageerd.
En wat denk je nu zelf, dat Barclays gaat roepen dat ABN beter met RBS, Fortis en Santander in zee kan gaan?
Ik zie niet in wat hier zo vreemd aan is.
ABN-Ambro naar de klote, zo zou Rijkman het vast gewild hebben. Gelukkig krijgt hij opslag.quote:Op donderdag 26 april 2007 17:54 schreef Q. het volgende:
[..]
ABN-Amro is een heel vies spelletje aan het spelen... naar bedrijf, ik hoop dat het in 100 stukken gehakt wordt.Net als Rijkman Groenink.
.
Wat een oetlul ookquote:Rijkman: 'Kijk niet alleen naar portemonnee'
Uitgegeven: 26 april 2007 17:14
DEN HAAG - Bestuursvoorzitter Rijkman Groenink van ABN Amro heeft aandeelhouders donderdag opgeroepen een bod niet uitsluitend te beoordelen op de prijs. "Als mens en verantwoord burger hebben we de plicht verder te kijken dan alleen het laatste dubbeltje."
De topman, die vele miljoenen euro's kan verdienen aan de overname van zijn bank door het Britse Barclays, doelde daarbij op biedingen op het Amerikaanse LaSalle, eigendom van ABN Amro, en de overige onderdelen van zijn concern.
Groenink zei dat Bank of Amerika "de hoogste prijs ooit" heeft geboden op LaSalle. "En we krijgen het in cash", voegde hij er enthousiast aan toe.
Bod
ABN Amro hoopt dat meerdere partijen een bod uitbrengen op LaSalle, omdat het de beste prijs voor de bank wil vangen. ABN Amro en Bank of America bereikten eerder deze week een overeenkomst over de verkoop van de divisie.
"We hebben gezegd dat het niet alleen om het geld gaat, maar ook dat de medewerkers van LaSalle een goed huis krijgen." Bij de dochter werken zo'n 23.000 mensen.
RBS
Royal Bank of Scotland (RBS), dat samen met twee andere banken ook een bod op ABN Amro heeft gedaan, is niet te spreken over de verkoop van LaSalle aan Bank of America. Het Schotse concern is ook geïnteresseerd in het bedrijf.
Niets staat RBS echter in de weg om ook een bod uit te brengen op LaSalle, zei Groenink. ABN Amro moet wel 200 miljoen euro betalen als de transactie met Bank of America niet doorgaat.
Uitstekend
De verkoop van LaSalle maakt deel uit van het bod dat Barclays op ABN Amro heeft uitgebracht. Groenink herhaalde dat hij ervan overtuigd is dat de bieding van Barclays "een uitstekend voorstel is."
Groenink liet tijdens de aandeelhoudersvergadering van donderdag ook weten dat ABN Amro al in het najaar van 2006 besloot dat een fusie de beste optie is voor de bank. Dit besluit namen zij voordat aandeelhouder TCI in februari 2007 een kritische brief stuurde naar het concern. TCI wil dat de bank wordt opgedeeld en in stukken wordt verkocht.
Raaijmakers heeft helemaal gelijk. Het bestuur hoeft hier helemaal niet te luisteren naar aandeelhouders zoals hedge funds, maar ze zijn zelf zo stom om erop in te gaan. Hedge funds denken alleen maar aan het behalen van winst op de korte termijn en geven helemaal niks om het belang van de vennootschappen waarin ze beleggen.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:39 schreef Pool het volgende:
Daar denkt hoogleraar ondernemingsrecht prof. Raaijmakers anders over:
Bron: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0607/29/raaijmakers.html
Als ie echt dollartekens in z'n ogen heeft kiest ie wel voor RBS, dan zijn z'n opties nog veel meer waard... Snap je opmerking daarom ook niet zo.quote:Deze hele zaak rondom ABN vind ik heel erg stinken, met Groenink in het bijzondern. Slappe zak die voor de grote zak met geld gaat.
Fusies bestaan niet. Het woord "fusie" is bedacht door mensen die bang zijn voor de waarheid.quote:Op donderdag 26 april 2007 20:41 schreef Shreyas het volgende:
Misschien dat de vraag al eerder is gesteld en/of beantwoord, maar is er nu sprake van een fusie of overname?
Sommige burgers zijn ook klant, vanuit dat oogpunt is het goed om te snoeien in je personeelsbestand. En andere is het altijd nog goed voor de aandeelhouders. Het is natuurlijk onzin om mensen in dienst te houden vanwege 'een maatschappelijk belang'.quote:Op donderdag 26 april 2007 18:16 schreef pberends het volgende:
Ondertussen met Barclays er 23k mensen eruit gooien.
Das natuurlijk onzinquote:Op donderdag 26 april 2007 22:50 schreef rja het volgende:
De aandeelhouders vergadering is geweest.
De meerderheid is voor opsplitsing ?
Hun eigen portomonnee is belangrijker, dan dat tienduizenden mensen extra hun baan verliezen ?
Ook in Nederland, als Fortis ABN AMRO Nederland overneemt.
Wie wordt er beter van ? Een stelletje zakkenvullers, inclusief de huidige top van ABN Amro.
Wat is onzin ?quote:
quote:Op donderdag 26 april 2007 23:48 schreef rja het volgende:
[..]
Wat is onzin ?
Als Fortis de Nederlandse tak van ABN AMRO overneemt, verliezen heel wat mensen in Nederland hun baan.
Dat boeit niet, dat mag de Nederlandse belasting betaler ophoesten ?
Over het verlies van banen in de rest van de wereld. maar niet te spreken.
De Nederlandse markt is schijnbaar onbelangrijk, omdat dat die andere banken geen belangstelling hebben voor de Nederlandse tak van ABN AMRO, Bank of Schotland is actief in Nederland, maar heeft geen belangstelling voor het Nederlandse ABN AMRO l, ze willen alleen profiteren van de op hol geslagen huizen markt in Nederland ?
En Fortis die een concurrent wilt uitschakelen, pay back time, van de Belgen, die overname bod, van ABN AMRO afwijzen een paar jaar geleden.
ik vindt die beschermingsmaatregelen nog niet zo slecht, als die aandeelhouders maar aan een ding denken, hun eigen portemonnee.
Behalve als je eigen baan is die op de tocht staat, dan piep je wel anders.quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:07 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Fortis wil gewoon uitbreiden in Nederland aangezien ze alleen groot zijn in verzekeringen (?) en niet in rekeningen en aandelenzooi.
En over die banenzooiHet merendeel zal sowieso buiten Nederland ontslagen worden en als ze door Barclays worden overgenomen zal het banenverlies zeker miniem zijn in Nederland.
En wat wil je dan? Een bedrijf dat geen winst maakt en failliet gaat? Nee dat is echt goed voor Nederland ja![]()
Behalve als je eigen baan is die op de tocht staat, dan piep je wel anders.quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:00 schreef Shakes het volgende:
Belangrijkste:
Aandeelhouders bezitten een onderneming. Die mogen toch wel zelf bepalen wat er met hun bedrijf gebeurt? Het is asociaal om hun dat recht te ontnemen. Je hebt een auto maar je mag niet zelf bepalen of je hem verkoopt! Om dat te verhinderen bouwen we beschermingsconstructies in, het is toch van de zotte? Het bedrijf is van de aandeelhouders... laat hen hun eigen zaak runnen aub. Niemand heeft er meer belang bij dat een onderneming goed draait dan de eigenaar (lees aandeelhouder).
Minder belangrijk:
De werknemers zijn blijkbaar in de nieuwe situatie overbodig. Dan kunnen ze mooi ander werk doen waar ze zich dan wel nuttig kunnen maken. Daar wordt iedereen beter van. Het kost juist geld om uit 'sociaal' oogpunt mensen aan het werk te houden terwijl ze eigenlijk niet nodig zijn, dat terwijl er genoeg mogelijkheden zijn voor hen om ander werk te doen en zich wel nuttig te maken.
Het stakeholder gezeik hier in Nederland ook altijd. Het is asociaal en immoreel maar het doet het zo leuk bij de mensen... Vreselijk. Als je iets bezit moet je er ook zelf over kunnen beslissen. Dat sommigen daar bang voor zijn, tsja dat zijn de mensen die waarschijnlijk het belang van een kapvergunning inzien als je een boom in je eigen tuin wil omkappen inzien. Bemoei je met je eigen zaken.
quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:28 schreef rja het volgende:
[..]
Behalve als je eigen baan is die op de tocht staat, dan piep je wel anders.
Wat kan jouw buurman schelen, die misschien wel bij ABN Amro werkt.
Er is meer als het het aandeelhouders belang.
Er zijn ook werknemers die belang in zo'n bedrijf hebben, ik denk dat de werknemers van ABN AMRO niet blij zijn, met overname door die drie banken.
Gewoon oud vuil die je aan straat kunt zetten ?
Behalve als het je zelf betreft natuurlijk, egoist.
Dat overgenomen bedrijf kan je ook niks schelen, die zadel je op me de schulden, die de overname gekost heeft. Gewoon op zoek naar het volgende slachtoffer, waar je nog geld uit kunt slaan.
Ik heb niet over Barclays,quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:33 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Wat een onzin kraam je uit zeg. Dit zijn gewoon regels en iedereen die bij de ABN gaat werken weet ervanaf. En het is niet zo dat Barclays zomaar een bankje is dat ABN wil gaan uitzuigen hoor. En op lange termijn is winstgroei alleen maar beter hoor, waarom denk je dat er ontslagen zijn bij bedrijven die slecht draaien?
![]()
Banen die je weg kan snijden betekent toch gewoon dat je efficienter gaat werken en dat heeft op langer termijn veel voordelen.quote:Op donderdag 26 april 2007 23:48 schreef rja het volgende:
Als Fortis de Nederlandse tak van ABN AMRO overneemt, verliezen heel wat mensen in Nederland hun baan.
Voor die baan bij ABN-Amro zijn er natuurlijk ook zat anderen. Je bent zo weer aan de slag als je ervaring en/of een goede opleiding hebt.quote:Behalve als je eigen baan is die op de tocht staat, dan piep je wel anders.
Er is denk ik wel zoiets als motivatie, werknemers worden er niet gemotiveerder van als de arbeidsvoorwaarden niet goed zijn en de kans op ontslag hoog is. Rucksichtlos in de personeelskosten snijden kan op den duur er voor zorgen dat mensen minder graag voor jouw bedrijf willen werken en minder hun best doen. Maar dat is een zaak die een bedrijf zelf in zijn afweging wat betreft zijn beleid en strategie mee moet nemen.quote:Er zijn ook werknemers die belang in zo'n bedrijf hebben, ik denk dat de werknemers van ABN AMRO niet blij zijn, met overname door die drie banken.
Gewoon oud vuil die je aan straat kunt zetten ?
Omdat het zo inefficient als de nete is.quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:48 schreef rja het volgende:
[..]
Ik heb niet over Barclays,
Maar over de banken die ABN AMRO willen opsplitsen en Fortis die bij AMN AMRO heel wat mensen, wilt uittrappen.
Vaak genoeg gebeurd, dat na een overname, het overgenomen bedrijf wordt opgezadeld met de schulden die de investeerder heeft gemaakt, die daarna op zoek gaat naar een volgende slachtoffer.
Ik vindt kapitalisme best, maar zijn grenzen aan, het sociale klimaat is in Nederland is niet voor niks zo goed, daar is grote steun onder de bevolking in Nederland. Maar daarom zijn we wel veel minder rijk als de Amerikanen, waar je zo'n social stelsel niet hebt. En ik voel met niet arm.
Je reageert elke keer met onzin, heb je nog argumenten ?
Ik snap zo wie, zo niet,, waarom ABN AMRO overgenomen moet worden, het maakte wiinst en kon makkeliijk zelfstandig verder, dat zal aan het huidige manegement liggen.
Fortis hoeft ABN AMRO niet over te nemen.quote:Op vrijdag 27 april 2007 01:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Banen die je weg kan snijden betekent toch gewoon dat je efficienter gaat werken en dat heeft op langer termijn veel voordelen.
Nee, ABN Amro kan gewoon doorgaan zoals het nu gaat. Natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 april 2007 20:40 schreef rja het volgende:
[..]
Fortis hoeft ABN AMRO niet over te nemen.
Klopt. ABN is altijd een winstgevende onderneming geweest.quote:Op vrijdag 27 april 2007 20:53 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee, ABN Amro kan gewoon doorgaan zoals het nu gaat. Natuurlijk.
Ja dat zit ik me nu ook de hele tijd af te vragen. Abn amro is toch gewoon een gezond winstgevend bedrijf, waarom zou je er eigelijk mee op willen houden?quote:Op zaterdag 28 april 2007 04:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Klopt. ABN is altijd een winstgevende onderneming geweest.
Ik denk niet dat het zo heel toevallig dat juist een grote Nederlandse bank als een van de eersten wordt overgenomen door een buitenlandse bank. Nederland is een land waarin de aandeelhouder vrij veel macht heeft, veel meer dan in landen als Frankrijk, Duitsland en Italië, dat zijn protectionistische bolwerken die de aandeelhouder enkel als financier of belegger zien en zeker niet als eigenaar. Ik vind dat deze landen het Nederlandse voorbeeld moeten volgen, een vrije markt is over het algemeen goed voor de economie.quote:Op vrijdag 27 april 2007 23:08 schreef HiZ het volgende:
Verder interesseert het mij nagenoeg niet dat het toevallig een Nederlandse bank is die het eerste serieuze 'slachtoffer' wordt van consolidatie op de Europese markt.
ABN-Amro gaat er helemaal niet mee ophouden, dat zou nogal stom zijn. Eerst 67 miljard investeren, en dan het bedrijf opdoeken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 11:07 schreef Zemi77 het volgende:
Ja dat zit ik me nu ook de hele tijd af te vragen. Abn amro is toch gewoon een gezond winstgevend bedrijf, waarom zou je er eigelijk mee op willen houden?
Ben ik met je eens, dat is de kant waar het naartoe moet maar het is wel erg naief van Nederland. Alles wordt hier weggekaapt terwijl het buitenland alles lekker afschermt. Dat is gewoonweg oneerlijk zakendoen.quote:Ik denk niet dat het zo heel toevallig dat juist een grote Nederlandse bank als een van de eersten wordt overgenomen door een buitenlandse bank. Nederland is een land waarin de aandeelhouder vrij veel macht heeft, veel meer dan in landen als Frankrijk, Duitsland en Italië, dat zijn protectionistische bolwerken die de aandeelhouder enkel als financier of belegger zien en zeker niet als eigenaar. Ik vind dat deze landen het Nederlandse voorbeeld moeten volgen, een vrije markt is over het algemeen goed voor de economie.
Alsof dat tegenwoordig nog telt.quote:Op zaterdag 28 april 2007 04:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Klopt. ABN is altijd een winstgevende onderneming geweest.
Ik ben benieuwd of dat nog te voorkomen is eigenlijk, wordt een interessante tijd. En Groenink is stom, ja.quote:Op zaterdag 28 april 2007 11:50 schreef Frrreek het volgende:
De inmiddels afgeronde deal met Bank of America over de verkoop van LaSalle vind ik misselijkmakend. Een trieste barrière opgegooien om de voorkeur, overgenomen worden door Barclays ipv het consortium, een betere kans te geven. Groenink
Bank of America mag elk ander bod (in een go-shop periode van 2 weken geloof ik) evenaren, maar de deal kan gecancelled worden voor $200 mio. In vergelijking met de astronomische bedragen die met de overname gemoeid zijn moet dat geen probleem zijn me dunktquote:Op zaterdag 28 april 2007 12:06 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of dat nog te voorkomen is eigenlijk, wordt een interessante tijd. En Groenink is stom, ja.
Maar niet in Duitsland, Frankrijk of Italië. Die overname in Italië ging uiterst moeizaam en er moest EU-druk aan te pas komen om er wat aan te doen.quote:Op zaterdag 28 april 2007 11:45 schreef HiZ het volgende:
Beetje onzinnig geklep, want de enige reden dat ABN-AMRO uberhaupt zo groot was, was dat het zich kon bewegen op de niet-Nederlandse markt.
Dat telt inderdaad.quote:
Dat telt niet zo hard mee als de belangen van de aandeelhouders. Een bedrijf als Fortis ziet bovendien zijn kans schoon om flink uit te breiden, zowel op bank- als verzekeringsgebied. Wat is dan precies het probleem?quote:
Welke belangen van aandeelhouders? Dividend? Koerswinst?quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:37 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Dat telt niet zo hard mee als de belangen van de aandeelhouders.
Zie je mij zeggen dat winst onbelangrijk voor een onderneming is?quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Welke belangen van aandeelhouders? Dividend? Koerswinst?
Waarvan wordt de dividend betaald? Hoe gaat een onderneming die niet winstgevend is koerswinst behalen?
Nee, ik zie de winst van ABN een reden om te concluderen dat ze voorlopig zelfstandig zouden kunnen blijven functioneren. Dat wil niet zeggen dat een overname nu niet voordelig is, maar noodzakelijk is het allerminst op dit moment.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:47 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Zie je mij zeggen dat winst onbelangrijk voor een onderneming is?
Ik zie in de winstgevendheid van ABN AMRO geen reden tot het uitblijven van een overname. Jij wel?
Het is 1 van de slechtst presterende banken van Nederland/Europa/De wereld waardoor een overname redelijk logisch is.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Nee, ik zie de winst van ABN een reden om te concluderen dat ze voorlopig zelfstandig zouden kunnen blijven functioneren. Dat wil niet zeggen dat een overname nu niet voordelig is, maar noodzakelijk is het allerminst op dit moment.
Natuurlijk kúnnen ze zelfstandig blijven functioneren. De vraag is of dat wenselijk is: volgens de aandeelhouders niet. De top heeft nou eenmaal de plicht om enigszins te luisteren naar de aandeelhouders, en bedrijven die hiermee hun voordeel kunnen doen springen er bovenop.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Nee, ik zie de winst van ABN een reden om te concluderen dat ze voorlopig zelfstandig zouden kunnen blijven functioneren. Dat wil niet zeggen dat een overname nu niet voordelig is, maar noodzakelijk is het allerminst op dit moment.
Luisteren wel, gehoorzamen niet. Groenink heeft gelijk dat hij ook rekening houdt met de andere stakeholders.quote:Op zaterdag 28 april 2007 15:57 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Natuurlijk kúnnen ze zelfstandig blijven functioneren. De vraag is of dat wenselijk is: volgens de aandeelhouders niet. De top heeft nou eenmaal de plicht om enigszins te luisteren naar de aandeelhouders
Op welke actie van Groenink doel je daarmee? Niet de verkoop van LaSalle hoop ikquote:Op zaterdag 28 april 2007 16:08 schreef Pool het volgende:
[..]
Luisteren wel, gehoorzamen niet. Groenink heeft gelijk dat hij ook rekening houdt met de andere stakeholders.
Hehe nee, dat was een regelrechte defensieve tactiek. Maar hij heeft wel gelijk als het gaat om zekerheid van het bedrijf als het met Barclays in zee gaat. Die toekomst staat er voor AA wat duidelijker voor.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:25 schreef Frrreek het volgende:
[..]
Op welke actie van Groenink doel je daarmee? Niet de verkoop van LaSalle hoop ik
Klopt, hij wil gewoon niet dat de bank gesloopt wordt door het bankentrio. De verkoop is inderdaad een tactiek, maar wel een rattenstreek als je de reactie van de aandeelhouders bekijkt.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:38 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Hehe nee, dat was een regelrechte defensieve tactiek. Maar hij heeft wel gelijk als het gaat om zekerheid van het bedrijf als het met Barclays in zee gaat. Die toekomst staat er voor AA wat duidelijker voor.
http://rekeninghoudersabn(...)ijkman_Groenink.htmlquote:Cruijff over Rijkman Groenink | overig
Het was gisteren Cruijff-dag. De oude meester greep de gelegenheid aan om zijn mening te geven over de fusie van ABN AMRO met Barclays:
"Al weken volgen we in de kranten de ontwikkelingen bij ABN AMRO. De bank, die al zo’n 200 jaar oud is, wordt misschien aan het buitenland verkocht.
Dat is nog tot daar aan toe. Maar wat ik echt niet kan begrijpen, is dat een directeur die er in zeven jaar tijd in geslaagd is van zijn werk een enorme puinhoop te maken, toch met een kapitaal het zinkende schip mag verlaten. Terwijl door zijn beleid Ajax straks misschien zonder shirtsponsor zit, maar ook allerlei andere sportinstellingen en musea het voortaan zonder de jaarlijkse donaties van de bank moeten doen. En dan heb ik het nog niet over alle personeelsleden gehad die straks hun baan misschien kwijtraken.
Ik wil er alleen maar mee zeggen, hoe krom de zakenwereld soms in elkaar steekt. De veroorzaker van het probleem krijgt geld mee, terwijl hij alleen maar ellende achterlaat.
Ik heb zelf één keer met deze Rijkman Groenink gesproken en ik had het eigenlijk meteen met die man gehad. De indruk die ik toen van ’m kreeg, sluit ook volkomen aan op de manier waarop hij met een traditioneel Nederlands bedrijf omgaat.
Wat dat betreft zou de zakenwereld nog veel van de sport kunnen leren. In de sport is het onmogelijk om zeven jaar lang niet te presteren. Want wie niet presteert, staat op straat."
http://www.deltalloydgroep.com/dlg/nl/werkenbij/divisies/aav.jsp?ComponentID=183796&SourcePageID=...quote:In 2003 zijn Delta Lloyd Groep en ABN AMRO Bank een samenwerkingsverband aangegaan op het gebied van verzekeringen. De nieuwe joint venture, ABN AMRO Verzekeringen (AAV), verenigt het beste van twee werelden: de verzekeringsexpertise van Delta Lloyd Groep, en het sterke merk en de distributiekracht van ABN AMRO Bank.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |