abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46018655
Helaas helaas. Zie ik zojuist op het journaal (onderwerp conceptregeerakkoord) dat een beter milieu bij jezelf begint
Dat is een feit! Daar ben ik het dan ook mee eens.

Vervolgens geeft het kabinet aan hoe. Namelijk door:
1) De goedkope(re) vluchten flink duurder te maken
2) Nieuwe auto's op basis van type uitstoot duurder maken.

Ik hoop dat punt 2 gewoon dom geformuleerd is door een onwetende dwaas. Dit omdat je niet op type uitstoot kan zien wat nou goed of fout is. Nu was een diesel weer het voorbeeld om auto's duurder te maken.. Walgelijk.
Tegenwoordig hebben diesels allemaal roetfilters

Wat vinden jullie hiervan?
pi_46018713
Als links in de regering zit dan moet je dokken.
Want er zijn nog zoveel zielige mensen die er een beetje geld bij willen hebben.
Dus verzin je gewoon iets.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_46018738
Tja, mij kan het milieu eigenlijk niks schelen, en autorijden vind ik wel tof dus lompe regels

Walgelijk overigens...
pi_46018903
Ah dan zal men rijden op LPG waarschijnlijk SPOT goedkoop maken, onee, dat komt in 1 keer niet zo uit, want dat scheelt centjes. Hypocriete klootzakken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_46019041
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:22 schreef raptorix het volgende:
Ah dan zal men rijden op LPG waarschijnlijk SPOT goedkoop maken, onee, dat komt in 1 keer niet zo uit, want dat scheelt centjes. Hypocriete klootzakken.
Ondanks dat een stuk schoner is, vindt men dat waarschijnlijk dan weer een slecht plan omdat het noorden van Nederland dan weg zal zakken.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:30:29 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46019253
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:16 schreef draaijer het volgende:
Dat gaan ze hopelijk niet menen .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_46019606
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:30 schreef Fir3fly het volgende:
Dat gaan ze hopelijk niet menen .
Reken maar van yes. En daarmee gaan ze de klimaatsverandering in Nederland tegenhouden. Knap he?
  maandag 5 februari 2007 @ 20:39:15 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46019647
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Reken maar van yes. En daarmee gaan ze de klimaatsverandering in Nederland tegenhouden. Knap he?
Nou, dat gaat helpen hoor . Dan gaan mensen in plaats van met het vliegtuig met de auto op vakantie. En dat is pas goed voor het millieu!
pi_46019727
quote:

[..]

Goed verhaal.. Laten we allemaal op Nederlands gas gaan rijden.. Dan zijn we over een paar jaar het noord oosten van NL kwijt

pi_46019740
quote:

Zo lang het geld nuttig wordt besteed om het milieu daadwerkelijk op te lappen vind ik het geweldig. Maar als het een ordinaire belasting is onder het mom van milieu heb ik wat meer problemen.

Duurdere vliegtickets vind ik niet zo vreemd.

Vwb de auto's... hiermee wordt waarschijnlijk bedoeld dat de zuinigheidsnorm niet meer per klasse wordt berekend, waardoor kleine auto's die relatief onzuinig zijn niet onnodig duur worden. Ook prima.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46020097
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo lang het geld nuttig wordt besteed om het milieu daadwerkelijk op te lappen vind ik het geweldig. Maar als het een ordinaire belasting is onder het mom van milieu heb ik wat meer problemen.

Duurdere vliegtickets vind ik niet zo vreemd.

Vwb de auto's... hiermee wordt waarschijnlijk bedoeld dat de zuinigheidsnorm niet meer per klasse wordt berekend, waardoor kleine auto's die relatief onzuinig zijn niet onnodig duur worden. Ook prima.
Voorbeeld: Jij hebt een gezin met 4 kinderen en je moet een auto kopen. Een lichte motor is dan nagenoeg al geen optie meer. Dus moet je omdat je 4 kinderen hebt, of als aannemer die met z'n aanhangwagen moet rijden meer betalen! Slaat nergens op.

Ze hadden het hier over een diesel. Volgens mij zijn de diesel nu beter voor het milieu dan menig benzine auto. Alleen al het verbruik dus de liters en dan nog de uitstoot. Die roetfilters doen het top.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:54:00 #12
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46020247
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Want er zijn nog zoveel zielige mensen die er een beetje geld bij willen hebben.
Sorry hoor, maar van Geel, staatssecretaris voor milieu, wat nu ineens een hele ministerpost is, CDA'er, vocht in het vorige kabinet al voor meer belasting op vliegtuigen.

Links. . Je ziet spoken.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:55:52 #13
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46020332
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:54 schreef Yildiz het volgende:
Sorry hoor, maar van Geel, staatssecretaris voor milieu, wat nu ineens een hele ministerpost is, CDA'er, vocht in het vorige kabinet al voor meer belasting op vliegtuigen.
En wat gaat dat helpen, als je ook inziet dat banenverlies in die sector niet bijster welkom is?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_46020360
quote:
idd als je lpg hebt moet je juist veel meer wegenbelasting betalen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 5 februari 2007 @ 20:58:03 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46020416
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:55 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En wat gaat dat helpen, als je ook inziet dat banenverlies in die sector niet bijster welkom is?
Nou, dat vraag ik me ook af, dat wel. Ik vraag me sowieso af of die vliegtuigsector wel winstgevend is.

Vandaag las ik in de krant dat we goedkope vluchten aan de EU te danken hebben, en dat we stom zijn omdat we tegen de grondwet gestemd hebben, en dat die er nu zonder referendum gaat komen.

Maargoed. Nu worden ze dus weer duurder. Vast wel onze eigen schuld omdat we tegen de grondwet waren.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:00:35 #16
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_46020512
Ach de vrije markt komt wel met iets nieuws, uitlaatgasvrije minihelicoptertjes zijn mijn favoriet.
Zyggie.
pi_46020672
Waarom willen ze alleen de geodkope vluchten aanpakken, gooi gewoon accijns op kerosine en dan wordt het evenredig verdeeld. Die goedkope luchtvaart maatschappijen kunnen er toch ook niets aan doen dat de grote jongens zulke efficiente organisaties niet voor elkaar krijgen.
pi_46020706
quote:

[..]

De Nederlandse overheid
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:08:00 #19
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_46020784
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:25 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ondanks dat een stuk schoner is, vindt men dat waarschijnlijk dan weer een slecht plan omdat het noorden van Nederland dan weg zal zakken.
Gewoon de velden opvullen met de gesmolten ijskappen.

Twee vliegen in één klap
  maandag 5 februari 2007 @ 21:11:02 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46020894
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:58 schreef Yildiz het volgende:
Maargoed. Nu worden ze dus weer duurder. Vast wel onze eigen schuld omdat we tegen de grondwet waren.
Onze straf omdat we Wouter geen premier gemaakt hebben.
pi_46021699
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:50 schreef draaijer het volgende:

Voorbeeld: Jij hebt een gezin met 4 kinderen en je moet een auto kopen. Een lichte motor is dan nagenoeg al geen optie meer. Dus moet je omdat je 4 kinderen hebt, of als aannemer die met z'n aanhangwagen moet rijden meer betalen! Slaat nergens op.
Ook binnen de cat. gezinsauto's heb je zuinig en onzuinig (en alles daar tussenin). En het verschil loopt op tot ik meen 2500 euro bij de aanschaf, die je vervolgens afschrijft. Niet wereldschokkend...
quote:
Ze hadden het hier over een diesel. Volgens mij zijn de diesel nu beter voor het milieu dan menig benzine auto. Alleen al het verbruik dus de liters en dan nog de uitstoot. Die roetfilters doen het top.
Diesels zijn beter in de CO2 uitstoot, maar over het geheel bezien presteren diesels nog altijd minder dan auto's met een ottomotor.
pi_46021943
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ook binnen de cat. gezinsauto's heb je zuinig en onzuinig (en alles daar tussenin). En het verschil loopt op tot ik meen 2500 euro bij de aanschaf, die je vervolgens afschrijft. Niet wereldschokkend...
[..]

Diesels zijn beter in de CO2 uitstoot, maar over het geheel bezien presteren diesels nog altijd minder dan auto's met een ottomotor.
Dat geloof ik dus niet. Ik denk serieus dat een diesel met roetfilter echt veeeel beter is dan een benzine auto. Langere levensduur. De auto is gem. de helft zuiniger dan benzine etc.

Wat ik helemaal grappig vindt is het feit dat men nog niet weet wat ze straks met alle accu's van hybride auto's aanmoeten. Dat schijnt ook niet erg gezond voor het milieu te zijn. Via via hoorde ik van een paar mensen die zo'n walgelijke Toyota prius wilde kopen, maar de dealer kon niet zeggen hoe lang de accu's mee zouden gaan en wat deze bij vervanging zouden gaan kosten. Goed verhaal als je je auto ooit wil verkopen.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:45:58 #23
52513 whosvegas
The Trickster
pi_46022243
Goede zaak, het regeer akkoord
Twee belangerijke items, waarvoor ik op de PVDA heb gestemd gaan niet door:
- vrijgeven van de huren (ik huur nl)
- versoepeling ontslagrecht (ik werk ook nog, wil mijn baan graag behouden)

En dat vervuilende auto's duurder worden is ook agoed, zo wordt iedereen gestimuleerd om een schonere auto te kopen.
Are you nuts??
  maandag 5 februari 2007 @ 21:48:02 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46022311
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:45 schreef whosvegas het volgende:
En dat vervuilende auto's duurder worden is ook agoed, zo wordt iedereen gestimuleerd om een schonere auto te kopen.
Ik niet.
pi_46022453
quote:
Goede zaak, het regeer akkoord
Twee belangerijke items, waarvoor ik op de PVDA heb gestemd gaan niet door:
- vrijgeven van de huren (ik huur nl)
- versoepeling ontslagrecht (ik werk ook nog, wil mijn baan graag behouden)

Blegh,

- Als men de hypotheek rente aftrek aan zouden pakken, dan moet de huurmarkt ook een vrije markte worden.
- Versoepeling van het onstalgrecht zou goed zijn voor de banenmarkt en de arbeidsplaatsen (hier heb ik al eens een prachtig topic over geopend. Lees dat eens.
- Auto's duurder maken is volkomen onzin. In dit land is de auto al extreem uitgeknepen. Pak die oude barrels aan die hun olie verstoken en blauwe damp uit spuwen.

Weet je HOE VERROT een auto met kleine motor rijdt?! Blegh, dat is gewoon niet te doen. Wat denk je dat er gebeurt met de belasting als iedereen een 1 liter of 2 liter motor aanschaffen. Dan heeft men in Den-Haag heeeeel veeeeel geld tekort. Goed plan dus
  maandag 5 februari 2007 @ 22:03:14 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_46022979
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:39 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dat geloof ik dus niet. Ik denk serieus dat een diesel met roetfilter echt veeeel beter is dan een benzine auto. Langere levensduur. De auto is gem. de helft zuiniger dan benzine etc.

Wat ik helemaal grappig vindt is het feit dat men nog niet weet wat ze straks met alle accu's van hybride auto's aanmoeten. Dat schijnt ook niet erg gezond voor het milieu te zijn. Via via hoorde ik van een paar mensen die zo'n walgelijke Toyota prius wilde kopen, maar de dealer kon niet zeggen hoe lang de accu's mee zouden gaan en wat deze bij vervanging zouden gaan kosten. Goed verhaal als je je auto ooit wil verkopen.
Die prius is ook niet eens zo milieuvriendelijk, met rustig rijgedrag rijdt z'on auto 1 op 24 terwijl je bijv met een audi A6 tdi al 1 op 21 kan halen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_46023177
quote:
Op maandag 5 februari 2007 22:03 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Die prius is ook niet eens zo milieuvriendelijk, met rustig rijgedrag rijdt z'on auto 1 op 24 terwijl je bijv met een audi A6 tdi al 1 op 21 kan halen.
Ehm, een A6 TDi haalt geen 1 op 21!? Misschien als je 100km 90 kan blijven rijden in de 6e versnelling. Mijn proleten Audi staat nu bij de dealer voor onderhoud en ik heb nu een A6 TDi als leen auto. Dat is een 6 bak TDi. Als ik echt mijn best doe, dan kom ik op 5,7 liter op 100km. Dan let ik overal op. Dus afremmen op de motor etc..
  maandag 5 februari 2007 @ 22:24:50 #28
56749 BlaZ
pi_46023882
quote:
Op maandag 5 februari 2007 22:07 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ehm, een A6 TDi haalt geen 1 op 21!? Misschien als je 100km 90 kan blijven rijden in de 6e versnelling. Mijn proleten Audi staat nu bij de dealer voor onderhoud en ik heb nu een A6 TDi als leen auto. Dat is een 6 bak TDi. Als ik echt mijn best doe, dan kom ik op 5,7 liter op 100km. Dan let ik overal op. Dus afremmen op de motor etc..
Dan zal jij dus ook geen 1op24 uit een Prius halen. Dit kwam als uitkomst uit test over 300km waarbij ze achter elkaar reden.
  maandag 5 februari 2007 @ 22:26:33 #29
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_46023936
Mooie manier om de begroting rond te krijgen toch!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_46026012
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:39 schreef draaijer het volgende:

Dat geloof ik dus niet.
Het staat mij toch bij dat het zo is...
quote:
Hybride-auto's zijn idd onzinnig en alles bij elkaar m.i. juist slechter voor het milieu.
  maandag 5 februari 2007 @ 23:17:31 #31
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_46026101
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het staat mij toch bij dat het zo is...
[..]

Hybride-auto's zijn idd onzinnig en alles bij elkaar m.i. juist slechter voor het milieu.
Ik denk dat ze daar wel een berekening opgooien en met de hybridetechnologie is verder niets mis.
Zyggie.
pi_46026560
En terecht. Vooralsnog wordt er op kerosine geen enkele belasting geheven. Wat natuurlijk belachelijk is; vliegverkeer is een niet geringe bron van CO2-uitstoot. Voor geen geld vlieg je tegenwoordig de halve wereld over. Weekendje Barcelona, dagje Londen, allemaal geen enkel punt. Hoog tijd dat deze bron van milieuvervuiling eens goed aangepakt wordt. Bovendien is er sprake van oneerlijke concurrentie. Met name de internationale treinen worden op deze manier uitgeconcurreerd, terwijl deze stukken zuiniger zijn.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_46028426
quote:
Dit vind ik wel een goed punt, het is absurd dat de milieueffecten van vliegen niet in de prijs er van verwerkt zijn. Alleen de uitvoering vind ik wat minder, veel effectiever is het om een heffing op de brandstof door te voeren of een systeem van emissiequota op te zetten. Op die manier wordt iedere uitstoot door vliegtuigen aangepakt en niet alleen de uitstoot van passagiersvliegtuigen. Bovendien is het niet het ticket dat vervuild maar de verbrande brandstof die vervuild, een heffing op tickets zorgt dus voor een ondoorzichtig systeem waardoor het moeilijker is de overheid te controleren.
quote:
Alle auto's produceren dezelfde type uitstoot, waterdamp, koolstofdioxide, benzeen en nog wat andere oxiden. Ik neem dus aan dat je doelt op de hoeveelheid uitstoot. Ook hier geldt weer dat juist het brandstofverbruik beter belast kan worden, dat is een veel directere toerekening van de milieukosten dan het toerekenen via de zuinigheid van een auto. Het is namelijk de rijdende auto die vervuild.

Waar ik overigens wel tegen ben is het maken van onderscheid tussen nieuwe en oude auto's, juist de oude auto's zijn vaak relatief grote vervuilers. Een maatregel die dus alleen voor nieuwe auto's geldt dekt dus niet het hele gebied dat de oplossing vanuit het probleem van milieuvervuiling zou moeten beslaan.

In potentie zijn het dus economisch gezien goede maatregelen maar de uitvoering kan een stuk beter. Ik dacht dat het linkerdeel van deze coalitie tijdens de verkiezingen nog zo vol was van het milieu, ik zie daar nu niet veel meer van terug. Overigens voor degenen die vinden dat milieu een links thema is, Pieter Winsemius staat nog steeds bekend als een van de meest groene ministers van ons land, en hij is een VVD'er.
pi_46028637
quote:
Ja daar ben ik ook benieuwd naar, op basis van deze maatregelen moet LPG rijden een stuk goedkoper worden, ik wacht af dat ook in de praktijk het geval zal zijn. Dan is mooi te zien of het kabinet daadwerkelijk een keus heeft gemaakt voor het milieu of dat het milieu gebruikt is om meer geld binnen te krijgen.
pi_46029677
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:25 schreef draaijer het volgende:

[..]

LPG heeft niet zoveel met het aardgas in het noorden te maken .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 03:27:18 #36
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_46030444
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 01:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

LPG heeft niet zoveel met het aardgas in het noorden te maken .
Klopt.

Maar "erdgas" is in Duitsland vrij populair, waarom hier niet?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 08:06:46 #37
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_46031129
quote:
Ja en V Geel leverde zijn prius weer in om in zijn vertrouwde Mercedes 320CDI te stappen, hoezo hypocriet.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_46031201
Heerlijk dat rechtse gehuil hier.

Eindelijk een kabinet dat weer eens serieuze stappen zet op dit terrein.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 08:31:05 #39
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46031327
quote:
Duurder? Waarom alleen in termen van "duurder"?

Meer betalen voor een beter milieu is op zich wel acceptabel, maar dan moet dat geld ook ten goede komen van het milieu. Door dat extra geld op grote auto's juist weer te gebruiken om zuinige auto's weer goedkoper te maken. Of er iets anders milieu-zinnigs mee te doen. Die koppeling mis ik een beetje.
Vampire Romance O+
pi_46031767
Laten we reëel zijn: het geld moet toch ergens vandaan komen. Aangezien benzine al duur zat is, heb ik liever dat ze uitstoot als maatstaf nemen en dus vervuilende auto's zwaarder bestraffen.
pi_46031819
Dan vliegen we GVD toch lekker via Brussel ,
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:31:20 #42
121830 Kadesh
pi_46032094
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:16 schreef SCH het volgende:

Wat gaan ze dan doen? Vliegticket een paar tientjes duurder maken? Alsof dat ook maar iemand zal weerhouden om minder te gaan vliegen. BPM op grote dikke auto's verhogen, ja ik denk dat iemand die 100K op tafel gaat leggen voor een auto wel zal zeggen, nou nou de BPM is met 2K gestegen laat ik toch maar een kleinere auto kopen. Het gaat alleen maar om de poen, het milieu is een stok om te slaan.
pi_46032142
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:17 schreef Zyggie het volgende:

en met de hybridetechnologie is verder niets mis.
Er is heel veel mis met hybridetechnologie. Ten eerste komen de besparingen vooral naar boven als je op een gewenste manier rijdt. De meeste mensen rijden anders, Ten tweede zou het wegnemen van het gewicht van de accu's ook een besparing geven (hetgeen nooit echt meegenomen wordt in de berekening). Ten derde levert het productieproces meer milieuschade op door de toevoeging van accu's. Ten vierde zullen de accu's tzt ook zeer milieuonvriendelijk afval worden.

De hybride scoort vooral als het gaat om CO2 uitstoot. Maar dat is een onschuldig gas...

Het zou niet de eerste keer zijn dat in Milieuland het middel erger is dan de kwaal.
pi_46032176
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:34 schreef DS4 het volgende:
De hybride scoort vooral als het gaat om CO2 uitstoot. Maar dat is een onschuldig gas...
pi_46032188
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:16 schreef SCH het volgende:

Vraagje: ik las dat de milieumaatregelen 8 miljard op moesten leveren en in onderwijs, milieu en ik meen veiligheid een extra 6 miljard wordt geïnvesteerd. Komt het jou dan niet voor dat dit kabinet dus gewoon met lastenverzwaringen werkt en "het milieu" daarbij als excuus gebruikt?

Zou het niet eens tijd worden dat er een wet komt dat elke euro die onder het mom van "milieu" wordt geheven ook echt aan het milieu wordt uitgegeven?
pi_46032205
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:36 schreef SCH het volgende:

Ga je dit nu ook ontkennen?
pi_46032412
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:31 schreef MouseOver het volgende:

Meer betalen voor een beter milieu is op zich wel acceptabel, maar dan moet dat geld ook ten goede komen van het milieu. Door dat extra geld op grote auto's juist weer te gebruiken om zuinige auto's weer goedkoper te maken.
Lijkt mij een goed plan, je krijgt dan een dubbel effect ook, de zuinige auto wordt goedkoper en de niet zuinige duurder. Het prijsverschil loopt dan op, en gaat misschien wel meewegen.
pi_46032432
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

dinsdag 6 februari 2007 @ 09:55:54 #49
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46032565
Ik vind dat van die vliegtuigbelasting helemaal niet zo'n slecht idee, maar om een andere reden dan om het milieu. Nu is een ticket gewoon veel te goedkoop, en dat is af te zien aan het soort mensen die het vliegtuig neemt: schorriemorrie dat te pas en te onpas op de vuist met elkaar gaat in de lucht.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:57:29 #50
121830 Kadesh
pi_46032600
Neem dan ook first class.
pi_46032607
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:36 schreef DS4 het volgende:

Vraagje: ik las dat de milieumaatregelen 8 miljard op moesten leveren en in onderwijs, milieu en ik meen veiligheid een extra 6 miljard wordt geïnvesteerd. Komt het jou dan niet voor dat dit kabinet dus gewoon met lastenverzwaringen werkt en "het milieu" daarbij als excuus gebruikt?

Zou het niet eens tijd worden dat er een wet komt dat elke euro die onder het mom van "milieu" wordt geheven ook echt aan het milieu wordt uitgegeven?
Leuk SCH dat je weer middels smilies communiceert (...), maar zou je even op bovenstaande in willen gaan?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:58:38 #52
121830 Kadesh
pi_46032621
Dat is te moeilijk voor hem.
pi_46032622
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik vind dat van die vliegtuigbelasting helemaal niet zo'n slecht idee, maar om een andere reden dan om het milieu. Nu is een ticket gewoon veel te goedkoop, en dat is af te zien aan het soort mensen die het vliegtuig neemt: schorriemorrie dat te pas en te onpas op de vuist met elkaar gaat in de lucht.
Het is idd belachelijk dat vliegen nu in de meeste gevallen goedkoper is dan met de trein of auto.
pi_46032632
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
schorriemorrie dat te pas en te onpas op de vuist met elkaar gaat in de lucht.
Wanneer ga je te pas op de vuist met elkaar in de lucht?

Ik zou overigens een andere maatschappij nemen als je werkelijk meermaals gevechten in een vliegtuig ziet.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:59:22 #55
121830 Kadesh
pi_46032633
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:58 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het is idd belachelijk dat vliegen nu in de meeste gevallen goedkoper is dan met de trein of auto.
Dat komt omdat de trein en auto te duur zijn.
pi_46032686
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat nog niet echt heel duidelijk is in hoeverre CO2 bijdraagt aan het broeikaseffect, betekent nog niet dat het een 'onschadelijk gas' is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_46032825
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:01 schreef Monolith het volgende:

Dat nog niet echt heel duidelijk is in hoeverre CO2 bijdraagt aan het broeikaseffect, betekent nog niet dat het een 'onschadelijk gas' is.
Het broeikaseffect is best prettig, want anders was het wel heel koud op aarde...

Maar volgens de richtlijn die jij nu neemt (in extreme hoeveelheid kan er schade ontstaan) is er eigenlijk niets te bedenken wat niet schadelijk kan zijn (teveel water drinken is b.v. ook dodelijk). Dat neemt niet weg dat CO2 in beginsel onschadelijk is.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:09:09 #58
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46032853
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wanneer ga je te pas op de vuist met elkaar in de lucht?

Ik zou overigens een andere maatschappij nemen als je werkelijk meermaals gevechten in een vliegtuig ziet.
http://www.agressiehanter(...)gtuig%20(8-2006).doc
pi_46032864
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Leuk SCH dat je weer middels smilies communiceert (...), maar zou je even op bovenstaande in willen gaan?
CO2 een onschadelijk gas noemen. Succes ermee hoor. Lees de column van Hilhorst in de Volkskrant van vandaag maar even, gaat over jouw soort mensen.
pi_46032926
quote:

[..]

De bijdrage van menselijke CO2 uitstoot aan het versterkt broeikaseffect is juist veruit de duidelijkste term. Over dat ding is geen discussie mogelijk.

Ingewikkeld spelletje trouwens, die vliegticket prijzen. Neem aan dat het alleen voor Nederland geldt. Is dat dan alleen voor KLM en Martinair? Ryanair tickets koop ik via een (buitenlandse) website. Om vervolgens vanaf Charleroi te vliegen.
pi_46033115
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het broeikaseffect is best prettig, want anders was het wel heel koud op aarde...
Het broeikaseffect kan ook doorslaan natuurlijk, maar je snapte zelf natuurlijk ook wel waar ik op doelde.
quote:
Maar volgens de richtlijn die jij nu neemt (in extreme hoeveelheid kan er schade ontstaan) is er eigenlijk niets te bedenken wat niet schadelijk kan zijn (teveel water drinken is b.v. ook dodelijk). Dat neemt niet weg dat CO2 in beginsel onschadelijk is.
Ja in beginsel is radioactieve straling ook onschadelijk, totdat je de dosis iets opvoert. Koolstofmonoxide is ook onschadelijk, totdat er iets teveel in je woonkamer aanwezig is. Waar het omgaat is de vraag of wij met onze huidige C02 uitstoot het broeikaseffect op een ongewenste manier versterken. Dit hoeft niet eens zo heel extreem het geval te zijn, omdat er nog wel eens sprake kan zijn van een kettingreactie doordat bijvoorbeeld methaangas uit de permafrost gebieden vrijkomt vanwege de opwarming.
pi_46033441
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:06 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ja en V Geel leverde zijn prius weer in om in zijn vertrouwde Mercedes 320CDI te stappen, hoezo hypocriet.
CDA'er dus die waait met elke wind mee . Ze hebben de PvdA dat imago aan kunnen meten maar de rubberen ruggegraat is uiteraard uitgevonden door CDA'ers.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:39:06 #63
136 V.
Like tears in rain...
pi_46033468
quote:
Helaas helaas. Zie ik zojuist op het journaal (onderwerp conceptregeerakkoord) dat een beter milieu bij jezelf begint

Ik hoop dat punt 2 gewoon dom geformuleerd is door een onwetende dwaas. Dit omdat je niet op type uitstoot kan zien wat nou goed of fout is. Nu was een diesel weer het voorbeeld om auto's duurder te maken.. Walgelijk.

Ik vind het prima.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46033485
quote:
stom zeg!
Extremistisch gematigd.
pi_46033487
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 03:27 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Klopt.

Maar "erdgas" is in Duitsland vrij populair, waarom hier niet?
Je moet er een hele infrastructuur voor opbouwen en dat is lastig. En die hebben we nu al voor LPG, wat eigenlijk maar een restproduct is.
pi_46033498
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:39 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik vind het prima.

V.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:45:23 #67
136 V.
Like tears in rain...
pi_46033587
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:40 schreef P8 het volgende:

[..]

stom zeg!

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46034057
De meeste mensen hier hebben zeker gekozen het nieuwste rapport van het klimaatpanel van de Verenigde Naties te negeren...
  dinsdag 6 februari 2007 @ 11:08:39 #69
136 V.
Like tears in rain...
pi_46034239
'Après nous le déluge'

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_46034417
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 00:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bovendien is het niet het ticket dat vervuild maar de verbrande brandstof die vervuild, een heffing op tickets zorgt dus voor een ondoorzichtig systeem waardoor het moeilijker is de overheid te controleren.
Hier kan ik mij wel een beetje in vinden. De belasting zou zijn vanwege het milieu en een vliegtuig verbruikt evenveel brandstof met honderd of geen passagiers. (Ik snap dat er minder gewicht is en dus minder brandstof nodig, maar ik heb het idee dat dat verwaarloosbaar is, hoewel dat wel zal afhangen van de grootte van het vliegtuig. Iemand?)
pi_46034657
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:15 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hier kan ik mij wel een beetje in vinden. De belasting zou zijn vanwege het milieu en een vliegtuig verbruikt evenveel brandstof met honderd of geen passagiers. (Ik snap dat er minder gewicht is en dus minder brandstof nodig, maar ik heb het idee dat dat verwaarloosbaar is, hoewel dat wel zal afhangen van de grootte van het vliegtuig. Iemand?)
Het idee is natuurlijk dat er minder vliegbewegingen nodig zijn.
Weet niet of een vol of leeg vliegtuig veel scheelt. Zal wel in de procenten lopen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 12:31:29 #72
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46036772
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Ah, dus daarom zijn de laatste jaren alle kosten gigantisch gestegen. CDA en vvd zijn linkse partijen. Stom van me dat ik altijd dacht dat het rechtse partijen waren.

Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 12:55:15 #73
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_46037319
quote:

[..]

Dit vind ik wel een goed punt, het is absurd dat de milieueffecten van vliegen niet in de prijs er van verwerkt zijn. Alleen de uitvoering vind ik wat minder, veel effectiever is het om een heffing op de brandstof door te voeren of een systeem van emissiequota op te zetten. Op die manier wordt iedere uitstoot door vliegtuigen aangepakt en niet alleen de uitstoot van passagiersvliegtuigen. Bovendien is het niet het ticket dat vervuild maar de verbrande brandstof die vervuild, een heffing op tickets zorgt dus voor een ondoorzichtig systeem waardoor het moeilijker is de overheid te controleren.
Zeker een goed punt. Ik geloof alleen dat het op dit moment moeilijk is om kerosine te belasten vanwege internationale afspraken die niet makkelijk zijn op te zeggen. Dus daarom maar belasting op de tickets als tweede keus.
pi_46037337
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:09 schreef SCH het volgende:

CO2 een onschadelijk gas noemen. Succes ermee hoor. Lees de column van Hilhorst in de Volkskrant van vandaag maar even, gaat over jouw soort mensen.
Ik vroeg jou dus om inhoudelijk in te gaan op een vraag die ik je had gesteld en die ging niet over CO2. Ga je nu even inhoudelijk de discussie aan?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:08:55 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46037617
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd als je lpg hebt moet je juist veel meer wegenbelasting betalen
En je stopt vaker bij het tankstation dan een vader met 6 kinderen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46039247
quote:

[..]

Als je CO2 al een schadelijk gas wil noemen, wat is dan geen schadelijk gas in jouw ogen? CO2 is volkomen onschuldig in redelijke concentraties. Ja, zodra er te veel van in de atmosfeer gaat zitten dan hebben we een probleem, maar dat hebben we ook als de concentratie O2 in de atmosfeer toeneemt (zuurstofvergiftiging)/

Dus wat is de definitie van een onschuldig gas, volgens jou?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_46039443
Allebei een beetje klote-maatregelen, maarja.
pi_46039497
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Tsja, jij komt weinig buiten je eigen dorp dus dan kost het je niets. Das makkelijk lullen.
pi_46039526
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:03 schreef Seneca het volgende:

Als je CO2 al een schadelijk gas wil noemen, wat is dan geen schadelijk gas in jouw ogen? CO2 is volkomen onschuldig in redelijke concentraties. Ja, zodra er te veel van in de atmosfeer gaat zitten dan hebben we een probleem, maar dat hebben we ook als de concentratie O2 in de atmosfeer toeneemt (zuurstofvergiftiging)/

Ja als we zo gaan redeneren is alles als schadelijk of onschadelijk te betitelen. Van wat we tot nu toe van co2 weten en hoeveel isolatiewaarde dat gas heeft wordt het in de huidige stand van wetenschappen toch echt gezien als een substiateel onderdeel van onze atmosfeer om warmte vast te houden. Dat we nu door menselijk toedoen de concentratie met 26% hebben doen toenemen dat wordt beschouwd als een van de stuwende factoren van de oplopende temperatuur op aarde.
pi_46039769
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:03 schreef Seneca het volgende:

[..]

400ppm CO2 is heel veel voor broeikaswerk. 200.000 ppm O2 in de atmosfeer is weinig en nog lang niet giftig. Perspectief.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:24:42 #81
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46041676
quote:
Wat een oerdomme column. Allemaal goedkope verdachtmakerij, onder het mom "ik weet hoe het is".
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:26:24 #82
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46041737
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:02 schreef Elseetje het volgende:
De meeste mensen hier hebben zeker gekozen het nieuwste rapport van het klimaatpanel van de Verenigde Naties te negeren...
Je bedoelt de laatste lading "het is echt zo, heus, geloof ons maar, je kunt het niet meer ontkennen"?
pi_46041848
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:24 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat een oerdomme column. Allemaal goedkope verdachtmakerij, onder het mom "ik weet hoe het is".
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/106183 Voor de mensen die graag zelf de collum willen lezen en in staat zijn om meer gefundeerde kritiek dan deze goedkope verdachtmakerij van PJO te geven
pi_46043128
quote:
Das mooi.
quote:
Wat is er op tegen om de vervuiler te laten betalen...? De uitstoot van vliegtuigen is gewoon verschrikkelijk en sterk medeverantwoordelijk voor de broeikasgassen.... Dan is het toch goed om pretvluchten een beetje te ontmoedigen? Dan maar een keer meer met de fiets over de veluwe dat is ook mooi en nog veel gezonder ook. Toch!?!?
quote:

Ik zou voorstander zijn om vooral te kijken naar de schadelijke effecten van de uitstoot. De schadelijkheid hangt uiteraard af van het type uitstoot en de hoeveelheid uitstoot. Dus een brandstofslurper moet je dus ook zwaarder belasten.En een auto op aardgas weer juist minder etc. . Als de bonus/malus op dat gecombineerde principe is gestoeld vind ik het een zeer goede zaak dat de overheid de mensen stimuleert om bewust een auto te kopen.....Dan voer je toch een goed beleid?

Jij vindt een beetje frisse lucht en gezondheid toch ook erg belangrijk? Jij hebt toch ook een pracht kind dat straks eenmaal opgegroeid een beetje in een leefbaar wereld wil wonen, ademen en als het ff kan zijn voeten droog houden. Toch?
quote:

[ Bericht 4% gewijzigd door EchtGaaf op 06-02-2007 16:14:40 ]
  dinsdag 6 februari 2007 @ 18:42:49 #85
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_46048254
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:05 schreef Basp1 het volgende:
Waarom willen ze alleen de geodkope vluchten aanpakken, gooi gewoon accijns op kerosine en dan wordt het evenredig verdeeld. Die goedkope luchtvaart maatschappijen kunnen er toch ook niets aan doen dat de grote jongens zulke efficiente organisaties niet voor elkaar krijgen.
Je doet maar, ik vlieg wel op Zaventem of Dusseldorf.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:02:08 #86
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46048857
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:42 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je doet maar, ik vlieg wel op Zaventem of Dusseldorf.
Eerst een godsvermogen uitgeven aan benzine om 10 euro te besparen op je vliegticket.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_46049004
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 08:31 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Duurder? Waarom alleen in termen van "duurder"?

Meer betalen voor een beter milieu is op zich wel acceptabel, maar dan moet dat geld ook ten goede komen van het milieu. Door dat extra geld op grote auto's juist weer te gebruiken om zuinige auto's weer goedkoper te maken. Of er iets anders milieu-zinnigs mee te doen. Die koppeling mis ik een beetje.
Wat een dom idee. Wat met de mensen die veel en vaak onderweg zijn. Representatief moeten voorkomen en of met 3 of 4 personen in een auto zitten wat gem dan weer gunstig is als je per persoon kijkt. Wat nu met de aannemer die een stevige auto of bus nodig heeft om z'n spullen te trekken, wat met de man die gek is op de natuur en zijn paarden trailer moet kunnen trekken?! Zoiets is echt NOT DONE naar mijn idee. Het is gewoon een stok om die koeien nog meer uit te melken
pi_46049075
quote:

[..]

Wat een inhoudelijke post. Wilt u a.u.b. een ander topic opzoeken om daar lekker te posten. DANK
pi_46049118
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:02 schreef Elseetje het volgende:
Kom eens door met een beknopte samenvatting
pi_46049285
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:08 schreef draaijer het volgende:

[..]

Kom eens door met een beknopte samenvatting
Belangrijke links....
Hebben ze zelf al gedaan. Bovenste link. Enjoy.
pi_46049577
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:05 schreef draaijer het volgende:

[..]

Wat een dom idee. Wat met de mensen die veel en vaak onderweg zijn. Representatief moeten voorkomen en of met 3 of 4 personen in een auto zitten wat gem dan weer gunstig is als je per persoon kijkt. Wat nu met de aannemer die een stevige auto of bus nodig heeft om z'n spullen te trekken, wat met de man die gek is op de natuur en zijn paarden trailer moet kunnen trekken?! Zoiets is echt NOT DONE naar mijn idee. Het is gewoon een stok om die koeien nog meer uit te melken
Het blijft het principe de vervuiler betaalt. Als je meer vervuilt, kost het meer. Wat is daar op tegen?
pi_46049683
quote:
Alle auto's produceren dezelfde type uitstoot, waterdamp, koolstofdioxide, benzeen en nog wat andere oxiden. Ik neem dus aan dat je doelt op de hoeveelheid uitstoot. Ook hier geldt weer dat juist het brandstofverbruik beter belast kan worden, dat is een veel directere toerekening van de milieukosten dan het toerekenen via de zuinigheid van een auto. Het is namelijk de rijdende auto die vervuild.
Het brandstofverbruik wordt ook al belast door middel van brandstofaccijnzen.

Ik zie werkelijk geen enkele reden om het autorijden nog duurder te maken. Laat ze die miljarden die de weggebruikers opbrengen per jaar gebruiken om de milieuproblematiek aan te pakken in plaats de gaten in de begroting te laten vullen zoals nu het geval is.

Daarnaast maken veel mensen blijkbaar de, niet geheel logische, aanname dat meer belastinginkomsten automatisch minder mileuvervuiling inhoudt.
pi_46050228
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:02 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Eerst een godsvermogen uitgeven aan benzine om 10 euro te besparen op je vliegticket.
En aan het Belgische wegenvignet.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:41:45 #94
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46050449
quote:
Nog dichterbij ook.
pi_46050472
quote:

[..]

Vanuit veel plekken in Nederland kost het niet meer benzine dan de reis naar Schiphol en soms zelfs een stuk minder, maar dat even terzijde.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:45:49 #96
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_46050620
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:05 schreef Basp1 het volgende:
Inderdaad. Er moeten gewoon accijns op de kerosine.
Dit stimuleert vliegtuigmaatschappijen meteen om voor schonere vliegtuigen te kiezen.

Vliegen duurder maken zal wel tot minder vliegen leiden en dus tot minder vervuiling, maar het is geen structurele oplossing.
Maar het is in ieder geval iets.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_46050635
quote:
Lees de column van Hilhorst in de Volkskrant van vandaag maar even, gaat over jouw soort mensen.
Inmiddels gedaan. Kennelijk ben je te druk met trollen om te zien dat ik meermaals alternatieven produceer. Ik heb nooit gezegd: doe niets. Ik heb alleen gezegd: doe iets zinnigs.

Afijn, nu is het de beurt aan jou. Ik geloof dat jij voor de verandering eens inhoudelijk ging worden. Zal ik de vraag herhalen?
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:36 schreef DS4 het volgende:

dinsdag 6 februari 2007 @ 19:50:14 #98
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_46050810
quote:
Het idee is niet alleen dat autorijden meer geld opbrengt om dit "uit te geven aan het milieu", wat dat dan ook moge inhouden. Het idee is dat mensen door deze financiële prikkel worden ontmoedigd om met de auto te rijden, wat dus een direct gevolg heeft.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_46051643
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:50 schreef ErikT het volgende:

[..]

Het idee is niet alleen dat autorijden meer geld opbrengt om dit "uit te geven aan het milieu", wat dat dan ook moge inhouden. Het idee is dat mensen door deze financiële prikkel worden ontmoedigd om met de auto te rijden, wat dus een direct gevolg heeft.
Dat is het idee, maar de praktijk is dat er altijd evenveel wordt gereden, ongeacht of bijvoorbeeld de brandstofprijs (zoals een jaar? geleden) omhoog gaat. Het komt dus neer op geldklopperij.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:09:20 #100
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46051651
quote:
Het idee is dat mensen door deze financiële prikkel worden ontmoedigd om met de auto te rijden, wat dus een direct gevolg heeft.
En is dat ooit gelukt? Tot nu wordt alleen de schatkist gevuld.
pi_46052647
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:09 schreef XiE90 het volgende:

[..]

Dat is het idee, maar de praktijk is dat er altijd evenveel wordt gereden, ongeacht of bijvoorbeeld de brandstofprijs (zoals een jaar? geleden) omhoog gaat. Het komt dus neer op geldklopperij.
True
pi_46054406
quote:

[..]

Och, je hebt ook sommige mensen die het proberen tegen te houden door er niet in te geloven, dan geef ik deze aanpak toch meer kans .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_46054635
quote:

[..]

Dat is prima duidelijk. de onzekerheden op dat gebied zijn enorm klein tegenwoordig, hoewel sommige fokkers dat liever ontkennen .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_46054812
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Och, je hebt ook sommige mensen die het proberen tegen te houden door er niet in te geloven, dan geef ik deze aanpak toch meer kans .

Waarom ga je niet in de vs lekker demonstreren? Daar is heeeel veeeel resultaat te behalen
pi_46054871
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:05 schreef draaijer het volgende:

[..]

Wat een dom idee. Wat met de mensen die veel en vaak onderweg zijn. Representatief moeten voorkomen en of met 3 of 4 personen in een auto zitten wat gem dan weer gunstig is als je per persoon kijkt. Wat nu met de aannemer die een stevige auto of bus nodig heeft om z'n spullen te trekken, wat met de man die gek is op de natuur en zijn paarden trailer moet kunnen trekken?!
En wat nu met de moeder die haar kinderen naar school komt brengen met haar SUV?!?! Je moet hier eens voor de grap komen kijken, ik woon tegenover een basisschool. Allemaal moedertjes die de kinderen naar school komen brengen in zware familiewagens, dat zoiets de verkeersveiligheid in gevaar brengt hoert ze niks, hun kroost zit immers in halve tanks. Hoe harder ze grote wagens aanpakken hoe beter imo. Voor ondernemers kan er bijvoorbeeld ontheffing komen. Of ze rekenen het door aan de klant, een ondernemer die dat niet kan bedenken verdient het failiet te gaan.
pi_46054907
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:21 schreef draaijer het volgende:

[..]

Waarom ga je niet in de vs lekker demonstreren? Daar is heeeel veeeel resultaat te behalen
Met die verhoogde vliegprijzen zeker?
pi_46055268
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En wat nu met de moeder die haar kinderen naar school komt brengen met haar SUV?!?! Je moet hier eens voor de grap komen kijken, ik woon tegenover een basisschool. Allemaal moedertjes die de kinderen naar school komen brengen in zware familiewagens, dat zoiets de verkeersveiligheid in gevaar brengt hoert ze niks, hun kroost zit immers in halve tanks. Hoe harder ze grote wagens aanpakken hoe beter imo. Voor ondernemers kan er bijvoorbeeld ontheffing komen. Of ze rekenen het door aan de klant, een ondernemer die dat niet kan bedenken verdient het failiet te gaan.
Wat een crap. Het schijnt dat wanneer een SUV tegen een persoon botst, het veiliger is en dat je minder schade (als voetganger) op zal lopen dan een gewone auto.
Ik word echt heel erg moe over dat gezeik over die auto's. Pak is een keer die lekkende, dampende oudere auto's aan. Die nieuwe zijn zo veel efficienter. De eigenaren van de SUV's betalen al meer BPM, meer wegenbelasting etc. Waarom nog meer uitmelken. Die groene gunnen je geen moment van ontsanning als auto's een passie zijn.
Ik hier al eens een topic geopend over SUV's en menig linkse wist gewoon geen ruk van auto's en die lullen maar wat mee. Mijn auto (formaat middenklasser) verbruikt meer dan menig SUV en dat was wel ok!?

Voor een ondernemer gaat het vaak om de kleine verschillen als je in een cincurende markt zit. Als je in de bijstand zit, zal je men het waarschijnlijk niet begrijpen en dan zou zo'n suffe doorberkening die jij "slim" noemt heel erg dom. Dat zou weleens het verschil kunnen zijn.. Wordt eens wakker. Dit is de echte wereld.
pi_46055283
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Met die verhoogde vliegprijzen zeker?
Een enkeltje voor jou is niet zo duur

Ik zie in jou profiel dat je F1 als hobby of interesse hebt staan. Dat zal vast te maken hebben met zeilen.
pi_46055635
quote:

Het idee is dat mensen door deze financiële prikkel worden ontmoedigd om met de auto te rijden, wat dus een direct gevolg heeft.
Als ik door een muur heen probeer te lopen ben ik de eerste keer moedig, de tweede keer naïef en de derde keer gewoon te stom voor woorden... over de vierde en volgende keren zal ik het maar niet hebben.

En dan nog: het een sluit het ander niet uit. Tuurlijk kun je op bepaalde terreinen door prijsverhogingen gebruik ontmoedigen (als het vliegticket naar Turkije veel duurder wordt, dan zal deze bestemming minder populair worden en de vakantie binnen Europa meer populair). Maar dat geld kun je tegelijkertijd aanwenden voor het milieu. Twee vliegen in één klap derhalve.
pi_46055681
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Dat is prima duidelijk. de onzekerheden op dat gebied zijn enorm klein tegenwoordig, hoewel sommige fokkers dat liever ontkennen .
De kracht van herhaling werkt niet bij mij...
pi_46055698
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:32 schreef draaijer het volgende:

[..]

Het schijnt dat wanneer een SUV tegen een persoon botst, het veiliger is en dat je minder schade (als voetganger) op zal lopen dan een gewone auto.
Voor de voetganger of voor de bestuurder

Enne heb je een bron van dat onderzoek?
pi_46055903
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:

En wat nu met de moeder die haar kinderen naar school komt brengen met haar SUV?!?!
Dan moet ze dat lekker zelf weten. Het kost veel geld aan BPM, wegenbelasting, accijns, enz. Daarnaast rijdt ze in een lelijke auto die ook nog eens niet geweldig rijdt. Je ziet: punishment with the crime.
pi_46055946
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:32 schreef draaijer het volgende:

[..]

Wat een crap. Het schijnt dat wanneer een SUV tegen een persoon botst, het veiliger is en dat je minder schade (als voetganger) op zal lopen dan een gewone auto.
Denk eens na vent: je hebt het hier over kleuters en kinderen tot hoogstens 12, die hebben niet de lengte van een volwassene. In zo'n SUV zijn die kleine kinderen nog moeilijker te zien ook als ze zich aan de zijkant/achterkant van je auto bevinden. Sowieso is het triest om je kids met de auto naar school te brengen imo, het is nou niet dat ze van 10 kilometer afstand moeten komen oid. Meestal gaat het om een paar straatjes.
quote:
Ik word echt heel erg moe over dat gezeik over die auto's. Pak is een keer die lekkende, dampende oudere auto's aan.
Eens, oude vervuilende auto's rond laten rijden helpt niet echt.
quote:
Ik hier al eens een topic geopend over SUV's en menig linkse wist gewoon geen ruk van auto's en die lullen maar wat mee. Mijn auto (formaat middenklasser) verbruikt meer dan menig SUV en dat was wel ok!?
Dan heb je waarschijnlijk een behoorlijk snelle auto, waarvan ik me afvraag wat je daar in Nederland mee wil?
quote:
Voor een ondernemer gaat het vaak om de kleine verschillen als je in een cincurende markt zit. Als je in de bijstand zit, zal je men het waarschijnlijk niet begrijpen en dan zou zo'n suffe doorberkening die jij "slim" noemt heel erg dom. Dat zou weleens het verschil kunnen zijn.. Wordt eens wakker. Dit is de echte wereld.
Godnakende . Alle aannemers zouden hier dus last van hebben om maar eens wat te noemen. En over wat voor bedragen hebben we het nou? 2500 euro oid? Gewoon doorberekenen, gaat om luttele euro's per klus.
pi_46056120
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

De kracht van herhaling werkt niet bij mij...
Fijn voor je. Maar dat verandert niks aan de feiten. En die zijn dat menselijke co2 uitstoot het overgrote deel van de huidige opwarming voor haar rekening neemt. Als jij beweert van niet moet je me toch eens uitleggen wat er niet klopt aan al het wetenschappelijk onderzoek dat die kant op wijst.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 21:55:09 #115
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_46056258
quote:

[..]

Jij weet waar kaalhei ligt?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_46056332
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat ze vervuilen is niet ideaal, maar van de weg halen is minder ideaal. Die dingen moeten worden vervangen en dat kost erg veel energie. Op dit moment worden auto's ongeveer 12-15 jaar, dat is ook ongeveer het punt waarop je ze beter kan vervangen door een nieuwer en zuiniger model.
pi_46056532
quote:

[..]

bla bla bla
[..]

[..]

Dan heb je waarschijnlijk een behoorlijk snelle auto, waarvan ik me afvraag wat je daar in Nederland mee wil?
[..]

bla bla bla
Dit vind ik dus echt links gelul. Jou mening willen opdringen. Dat moeten mensen toch zelf weten. Passie is dat voor mij
pi_46056769
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

En die zijn dat menselijke co2 uitstoot het overgrote deel van de huidige opwarming voor haar rekening neemt.
Dat is geen feit.
quote:
Als jij beweert van niet moet je me toch eens uitleggen wat er niet klopt aan al het wetenschappelijk onderzoek dat die kant op wijst.
Dat het bol staat van aannames? Om te beginnen...
pi_46056803
quote:

Waar het vandaan komt dat je in Nederland niet hard kan rijden is mij een raadsel. Maar geloof me: het kan.
pi_46056900
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:01 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dit vind ik dus echt links gelul.
Eh... WAT is precies links gelul? De feiten die ik vertel over kleuters die korter zijn dan volwassenen en moeilijker te zien zijn in een SUV? Dat doorberekenen voor een aannemer slechts om een paar euro per klus zou gaan? Dat is gewoon de waarheid. Dan kan je dat wel als een kleuter afdoen met "blablabla" en geagiteerd reageren, je zou ook kunnen toegeven dat ik wat dat betreft gewoon gelijk heb of anders het tegendeel bewijzen.
quote:
Jou mening willen opdringen. Dat moeten mensen toch zelf weten. Passie is dat voor mij
Rustig adem blijven halen...
pi_46057045
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is geen feit.
[..]

Dat het bol staat van aannames? Om te beginnen...
Dat is wel heel summiere uitleg. Wat voor aannames? De eigenschappen van CO2 zijn perfect vast te stellen namelijk. De menselijke uitstoot en concentratie in de atmosfeer zijn ook vrij precies te bepalen dacht ik zo...
pi_46057142
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:

De eigenschappen van CO2 zijn perfect vast te stellen namelijk. De menselijke uitstoot en concentratie in de atmosfeer zijn ook vrij precies te bepalen dacht ik zo...
Hieruit blijkt dus dat je weinig hebt gelezen over het onderwerp. Over al deze zaken is geen eenduidigheid.
pi_46057237
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:23 schreef XiE90 het volgende:Het brandstofverbruik wordt ook al belast door middel van brandstofaccijnzen.
Ja klopt, maar ik wil alleen aangeven dat belasting op auto's niet de juiste weg is.
quote:
Ik zie werkelijk geen enkele reden om het autorijden nog duurder te maken. Laat ze die miljarden die de weggebruikers opbrengen per jaar gebruiken om de milieuproblematiek aan te pakken in plaats de gaten in de begroting te laten vullen zoals nu het geval is.
Mijns inziens zou het goed zijn de BPM en de wegenbelasting af te schaffen en dit onder te brengen in; a) belasting/accijns op benzine/diesel, waarvan de opbrengst dan volledig besteed moet worden aan plannen ter verbetering van het milieu en b) kilometerheffing waarvan de opbrengst moet worden gestoken in de aanleg en verbetering van infrastructuur. Ik ben het helemaal met als je stelt dat de automobilist geen melkkoe mag zijn. Het zou interessant zijn eens een berekening te maken van dit geheel, ik ben erg benieuwd of de kosten voor de automobilist zullen dalen of stijgen.
quote:
Daarnaast maken veel mensen blijkbaar de, niet geheel logische, aanname dat meer belastinginkomsten automatisch minder mileuvervuiling inhoudt.
Goed punt, als de belastinginkomsten vanwege de milieuheffing niet goed besteed worden is het zonde van het geld. En daarmee is de gedachte achter die belasting ook niet veel meer waard. Geld over de balk smijten voor korenwolfjes, doodzonde.
pi_46057337
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hieruit blijkt dus dat je weinig hebt gelezen over het onderwerp. Over al deze zaken is geen eenduidigheid.
Dan vraag ik me af waar jij leest? Je beweert dus dat de eigenschappen van CO2 niet vast te stellen zijn, dat de concentratie co2 in de atmosfeer niet te meten is en dat de menselijke uitstoot niet bekend is?
pi_46057737
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Je beweert dus dat de eigenschappen van CO2 niet vast te stellen zijn,
Niet exact nee. Zo is er discussie over de belangrijkheid van de diverse broeikasgassen. CO2 is niet de enige.
quote:
dat de concentratie co2 in de atmosfeer niet te meten is
Die is an sich wel te meten, maar zonder nadere gegevens is het maar een cijfer
quote:
en dat de menselijke uitstoot niet bekend is?
Ook niet exact bekend nee. Anders was het verdomd simpel om aan te tonen dat de concentratie CO2 door menselijk handelen aan het stijgen is. Gewoon menselijke uitstoot <2000-1900> - 1900 * 100 = gestegen concentratie CO2.

Sowieso is een deel van de stijging niet rechtstreeks toe te rekenen aan menselijke uitstoot.
pi_46059002
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet exact nee. Zo is er discussie over de belangrijkheid van de diverse broeikasgassen. CO2 is niet de enige.
Maar wel de belangrijkste, daar is geen discussie over hoe graag jij dat ook wil.
quote:
Die is an sich wel te meten, [..]
Dan zijn we het daar al over eens.
quote:
Ook niet exact bekend nee. Anders was het verdomd simpel om aan te tonen dat de concentratie CO2 door menselijk handelen aan het stijgen is. Gewoon menselijke uitstoot <2000-1900> - 1900 * 100 = gestegen concentratie CO2.

Sowieso is een deel van de stijging niet rechtstreeks toe te rekenen aan menselijke uitstoot.
Wie twijfelt er dan aan dat die concentratie niet door menselijk handelen stijgt vraag ik mij af? Onze jaarlijkse CO2 uitstoot is overigens makkelijk te berekenen natuurlijk....
pi_46059349
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Maar wel de belangrijkste, daar is geen discussie over hoe graag jij dat ook wil.
Waterdamp is nog altijd de belangrijkste, velen malen belangrijker dan CO2.
pi_46059691
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:10 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Waterdamp is nog altijd de belangrijkste, velen malen belangrijker dan CO2.
Daar heb je in principe gelijk in. Maar waterdamp is een feedback, geen forcing. Hoeveel waterdamp we uitstoten is van veel minder betekenis dan hoeveel CO2 we uitstoten. Daarmee is CO2 uiteindelijk (zij het indirect) het belangrijkste broeikasgas.
pi_46059725
ok
pi_46060073
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:

In tegenstelling tot wat jij denkt, wil ik het liefst duidelijkheid. Hoe dan ook, er wordt met onderbouwing door meerderen betoogd dat hoge concentraties CO2 niet verantwoordelijk is voor temperatuurstijging, maar juist het gevolg.
quote:
Dan zijn we het daar al over eens.
Buiten de context plaatsen maakt niet dat wij het met elkaar eens zijn.
quote:
Wie twijfelt er dan aan dat die concentratie niet door menselijk handelen stijgt vraag ik mij af?
Jouw internet heeft vast wel google. Het zijn er best veel. De één is een domme lul, de ander wetenschapper en de meesten zitten daar ergens tussen. Maakt het overigens uit wie er twijfelt?
quote:
Onze jaarlijkse CO2 uitstoot is overigens makkelijk te berekenen natuurlijk....
Vertel eens, hoeveel stoot de mensheid uit. En voor het gemak, zet er even de totaaluitstoot bij.
pi_46060475
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:29 schreef DS4 het volgende:
Vertel eens, hoeveel stoot de mensheid uit. En voor het gemak, zet er even de totaaluitstoot bij.
quote:
Annual fossil carbon dioxide emissions4 increased from an average of 6.4 [6.0 to 6.8] 5 GtC (23.5 [22.0 to 25.0] GtCO2) per year in the 1990s, to 7.2 [6.9 to 7.5] GtC (26.4 [25.3 to 27.5] GtCO2) per year
in 2000–2005 (2004 and 2005 data are interim estimates).
http://www.ipcc.ch/SPM2feb07.pdf
pi_46061006
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot wat jij denkt, wil ik het liefst duidelijkheid. Hoe dan ook, er wordt met onderbouwing door meerderen betoogd dat hoge concentraties CO2 niet verantwoordelijk is voor temperatuurstijging, maar juist het gevolg.
[..]
CO2 concentraties stijgen altijd als de temperatuur stijgt, dat klopt. Dus als wij als mensen kunstmatig de CO2 concentraties verhogen krijgen we er gratis van de natuur nog een schepje bovenop. Hoe groot dat schepje de komende honderd jaar gaat worden is wel iets waar nog flink wat onzekerheid over is overigens. Voor hetzelfde geld wordt het een hele kruiwagen.
quote:
Jouw internet heeft vast wel google. Het zijn er best veel. De één is een domme lul, de ander wetenschapper en de meesten zitten daar ergens tussen. Maakt het overigens uit wie er twijfelt?
[..]
Ja, natuurlijk maakt dat uit.... De klimaatwetenschappers lijken er echter over het algemeen niet aan te twijfelen en dat zijn toch de mensen in wie ik in deze het meeste vertrouwen heb. Ik neem aan jij ook.
quote:

Jouw internet heeft vast wel google ....

Het is vrij makkelijk uit te rekenen op basis van hoeveel brandstof er verstookt wordt lijkt mij. Zoiets hoeft niet tot 10 decimalen achter de komma nauwkeurig om vast te kunnen stellen dat wij zoveel uitstoten dat de concentratie toeneemt. Dat de totaaluitstoot van CO2 veel groter is dan de menselijke is iets waar ik mij van bewust ben overigens. Het gaat echter om de netto-uitstoot .
pi_46062515
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Het is vrij makkelijk uit te rekenen op basis van hoeveel brandstof er verstookt wordt lijkt mij. Zoiets hoeft niet tot 10 decimalen achter de komma nauwkeurig om vast te kunnen stellen dat wij zoveel uitstoten dat de concentratie toeneemt. Dat de totaaluitstoot van CO2 veel groter is dan de menselijke is iets waar ik mij van bewust ben overigens. Het gaat echter om de netto-uitstoot .
Maar goed, laten we even uitgaan van de cijfers van het CEPS. Momenteel zit de mens wereldwijd op een geschatte uitstoot van 33 miljard ton. In 2050 zou dat teruggebracht moeten worden tot 8 miljard ton. De ramingen gaan thans echter uit van een stijging tot 51 miljard ton (waarbij veel van de stijging toegerekend kan worden aan China en India).

Stel dat de doemdenkers gelijk hebben, dan zitten we al ver voorbij het "point of no return". China en India zijn wel gek om hun economische groei gedag te zeggen. Zelfs de meest verstokte milieuliefhebber zie ik niet zijn uitstoot tot 1/5e terugbrengen. En toch moet dat allemaal gebeuren.

Daarom: besteed het geld nuttig. Zorg voor een betere waterkering. Investeer niet meer in de Randstad, maar in het oosten van het land. Probeer tot maatregelen te komen MET China en India.

Vooralsnog is het alsof we op de Titanic staan en een groot gat in de romp zien en de kapitein voorstelt om met twee emmertjes het water uit de boot te scheppen. Ik denk dat ik beleeft weiger en op zoek ga naar een reddingsboot. Ik wens jou veel succes met het emmertje...
  woensdag 7 februari 2007 @ 02:27:47 #135
56749 BlaZ
pi_46063826
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 00:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maar goed, laten we even uitgaan van de cijfers van het CEPS. Momenteel zit de mens wereldwijd op een geschatte uitstoot van 33 miljard ton. In 2050 zou dat teruggebracht moeten worden tot 8 miljard ton. De ramingen gaan thans echter uit van een stijging tot 51 miljard ton (waarbij veel van de stijging toegerekend kan worden aan China en India).

Vooralsnog is het alsof we op de Titanic staan en een groot gat in de romp zien en de kapitein voorstelt om met twee emmertjes het water uit de boot te scheppen. Ik denk dat ik beleeft weiger en op zoek ga naar een reddingsboot. Ik wens jou veel succes met het emmertje...
Dat is een wel erg positieve schatting. Een ander rapport uit 2003 van Exxon ging al uit van 50% stijging in 2020.
Een rapport van het International Energy Agency's World Energy Outlook gaat uit van 52% stijging in 2030.

De ontwikkelingslanden zorgen voor de gehele groei. De verwachte uitstoot in rijke landen zal dalen.
Oplossingen zijn er niet echt denk ik.
pi_46064000
quote:

[..]

Als dat zo is, waarom wordt het milieuvriendelijkere LPG dan zwaarder belast dan bijvoorbeeld diesel of benzine? Bovendien is er geen enkel onderzoek waaruit blijkt dat hogere benzineprijzen het autorijden ontmoedigt. Dat is een impliciete aanname die enkel en alleen berust op speculatie.
pi_46064007
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 02:27 schreef BlaZ het volgende:

Dat is een wel erg positieve schatting.
Hetgeen het punt alleen maar sterker maakt...
quote:
De ontwikkelingslanden zorgen voor de gehele groei.
Waarschijnlijk wel. En daar zie je het grote probleem. Zelfs indien de westerse landen de uitstoot terugbrengen naar nihil (hetgeen niet eens mogelijk is), is daarmee nog steeds niet voldoende reductie gehaald.

Vandaar ook de vergelijking met het emmertje.
pi_46064031
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 02:45 schreef Seneca het volgende:

Als dat zo is, waarom wordt het milieuvriendelijkere LPG dan zwaarder belast dan bijvoorbeeld diesel of benzine?
LPG wordt niet zwaarder, maar anders belast. Het bezit is duurder (hoewel het bij G3 niet zo heel veel scheelt, mits de auto niet te zwaar is), maar het gebruik goedkoper. Uit milieuoogpunt eigenlijk vreemd. Het bezit van een auto is in beginsel minder schadelijk dan het gebruik.

Maar goed, politieke oplossing...
pi_46065378
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 00:51 schreef DS4 het volgende:

Ware het niet dat er geen reddingsboten zijn in dit globale verhaal. Om dan maar te zeggen dat we als westerse wereld maar moeten doorgaan met vervuilen is ook een nogal kortzichtige en in mijn optiek egocentrische denkwijze. Als wij als westerse maatschappij die het geld wel hebben om te investeren in millieuvreindelijk alternatieven de technologie ontwikkelen zullen landen als china en india vanzelf ook deze technologieen gaan gebruiken.
De zogenaamde technolgy leap die ook al bij het telefoneren heeft plaatsgevonden over de hele wereld, in de wetserse wereld hebben we nog overal kabels liggen voor ons telefoon gebruik in 2e en 3e wereld landen heeft men die infrastructuur niet eens hoeven aan te leggen maar is men meteen met mobiel bellen begonnen.
pi_46066115
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 08:35 schreef Basp1 het volgende:

Ware het niet dat er geen reddingsboten zijn in dit globale verhaal.
Dat is natuurlijk onzin. Zo kun je tegen zeespiegelstijgingen dijken ophogen. We zijn in Nederland in staat om land te winnen in de zee en jij denkt dat we niet in staat zijn de zee buiten te houden?
quote:
Om dan maar te zeggen dat we als westerse wereld maar moeten doorgaan met vervuilen is ook een nogal kortzichtige en in mijn optiek egocentrische denkwijze.
Dat is dan ook een vrij idiote vertaling van wat ik zeg. Ik geef aan dat je geen water naar de zee moet dragen. Het geld dat je zo overhoudt kun je dan nuttiger besteden. Door b.v. de gevolgen aan te pakken.
quote:
Als wij als westerse maatschappij die het geld wel hebben om te investeren in millieuvreindelijk alternatieven de technologie ontwikkelen zullen landen als china en india vanzelf ook deze technologieen gaan gebruiken.
Leuk, maar dat is zoiets als Bill Gates die vele miljarden uit gaat geven aan onderzoek waarmee hij het ouderdomsproces volledig kan stilleggen. Er zijn geen alternatieven in zicht die de benodigde reductie kunnen opleveren. En het is zeer onwaarschijnlijk dat we de komende 40 jaar die alternatieven gaan ontdekken, laat staan uitontwikkelen, laat staan wereldwijd toe kunnen passen.

Dat wil niet zeggen dat je niet moet investeren (vooral doen), maar geld over de balk smijten heeft geen zin.
quote:
De zogenaamde technolgy leap die ook al bij het telefoneren heeft plaatsgevonden over de hele wereld, in de wetserse wereld hebben we nog overal kabels liggen voor ons telefoon gebruik in 2e en 3e wereld landen heeft men die infrastructuur niet eens hoeven aan te leggen maar is men meteen met mobiel bellen begonnen.
Hoe kun je tegelijkertijd zo optimistisch zijn over de mogelijkheid van omkering van de klimaatsverandering als je zo pessimistisch bent over de klimaatsverandering?
pi_46066826
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 09:33 schreef DS4 het volgende:

Dat is natuurlijk onzin. Zo kun je tegen zeespiegelstijgingen dijken ophogen. We zijn in Nederland in staat om land te winnen in de zee en jij denkt dat we niet in staat zijn de zee buiten te houden?
Dijkverhoging houdt volgens deskundigen ook een keer op.
quote:
Dat is dan ook een vrij idiote vertaling van wat ik zeg. Ik geef aan dat je geen water naar de zee moet dragen. Het geld dat je zo overhoudt kun je dan nuttiger besteden. Door b.v. de gevolgen aan te pakken.
Ik ben nooit gecharmeerd geweest van gevolgen aanpakken terwijl probelemen bij de wortel opgelost moeten worden. Als je het probleem niet oplost blijft je water naar zee toe dragen
quote:
Leuk, maar dat is zoiets als Bill Gates die vele miljarden uit gaat geven aan onderzoek waarmee hij het ouderdomsproces volledig kan stilleggen. Er zijn geen alternatieven in zicht die de benodigde reductie kunnen opleveren. En het is zeer onwaarschijnlijk dat we de komende 40 jaar die alternatieven gaan ontdekken, laat staan uitontwikkelen, laat staan wereldwijd toe kunnen passen.
Ik zal het nog beter stellen we moeten als mensheid alternatieven in de komende 40 jaar ontwikkelen, onze winning van energiebronnen kan onze globale welvaarts groei niet bijbenen
quote:
Dat wil niet zeggen dat je niet moet investeren (vooral doen), maar geld over de balk smijten heeft geen zin.
Maar het wordt door veel mensen nogal snel als geld over de balk smijten gezien als er maatregelen genomen worden om in het westen de co2 uitstoot terug te dringen.
quote:
Hoe kun je tegelijkertijd zo optimistisch zijn over de mogelijkheid van omkering van de klimaatsverandering als je zo pessimistisch bent over de klimaatsverandering?
Om het verhaal nog pessimistischer te maken (ik lijk bijna hans dorrestijn wel ) Ik denk zelfs niet dat we de klimaatsverandering kunnen omkeren. Het enigste wat we nog kunnen proberen is onze vervuilende uitstoot te verminderen.

Ik heb gisteren nog de documantaire global dimming gezien. Met dank voor de link aan thijsdetweede

De google video link naar Global Dimming: http://video.google.nl/videoplay?docid=1027879546389218797&q=global+dimming

Als de global dimming theorie klopt zouden we eigelijk niet eens meer iets aan onze uitstoot moeten doen. Als we minder vervuilend worden zal de zonneinstraling ook weer met ongeveer 10% toenemen. Hierdoor nog een extra effect gevend op de al toenemende temperatuur.
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:12:57 #142
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_46066981
quote:

Heeft dit mischien betrekking op occassions en oudere modellen dan?
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_46067009
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 09:33 schreef DS4 het volgende:
Wel eens beseft dat wij niet het enige land zijn dat last gaat krijgen van een zeespiegelstijging, maar dat lang niet alle landen de middelen hebben om er ook iets tegen te doen?
pi_46067149
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:05 schreef Basp1 het volgende:

Dijkverhoging houdt volgens deskundigen ook een keer op.
Zeespiegelstijging ook. Maar als de zeespiegelstijging wint, dan is er nog de mogelijkheid om te verhuizen naar hoger gelegen gebieden.
quote:
Ik ben nooit gecharmeerd geweest van gevolgen aanpakken terwijl probelemen bij de wortel opgelost moeten worden. Als je het probleem niet oplost blijft je water naar zee toe dragen
Op zich ben ik het eens met het aanpakken van de wortel. Maar als je niet bij de wortel kan komen...
quote:
Ik zal het nog beter stellen we moeten als mensheid alternatieven in de komende 40 jaar ontwikkelen, onze winning van energiebronnen kan onze globale welvaarts groei niet bijbenen
Zoals ik al zei: we moeten wel investeren. Maar we moeten ook ons hoofd erbij houden.
quote:
Maar het wordt door veel mensen nogal snel als geld over de balk smijten gezien als er maatregelen genomen worden om in het westen de co2 uitstoot terug te dringen.
Zodra een reductie van CO2 de enige winst is, twijfel ik idd. aan het nut.
quote:
Om het verhaal nog pessimistischer te maken (ik lijk bijna hans dorrestijn wel ) Ik denk zelfs niet dat we de klimaatsverandering kunnen omkeren. Het enigste wat we nog kunnen proberen is onze vervuilende uitstoot te verminderen.

Ik heb gisteren nog de documantaire global dimming gezien. Met dank voor de link aan thijsdetweede

De google video link naar Global Dimming: http://video.google.nl/videoplay?docid=1027879546389218797&q=global+dimming

Als de global dimming theorie klopt zouden we eigelijk niet eens meer iets aan onze uitstoot moeten doen. Als we minder vervuilend worden zal de zonneinstraling ook weer met ongeveer 10% toenemen. Hierdoor nog een extra effect gevend op de al toenemende temperatuur.
Dit is nu precies wat ik bedoel. Het middel kan wel eens erger dan de kwaal zijn. We kunnen straks heel veel geld uitgeven aan het aanpakken van de CO2, maar als de temperatuur en de zeespiegel dan toch stijgt, dan was het wellicht zinniger geweest om de effecten daarvan te bestrijden.

Ik denk dan ook dat wij helemaal niet zo heel ver uit elkaar liggen met onze meningen. Een groot deel zit vermoedelijk in de formulering.
pi_46067281
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:14 schreef Elseetje het volgende:

Wel eens beseft dat wij niet het enige land zijn dat last gaat krijgen van een zeespiegelstijging, maar dat lang niet alle landen de middelen hebben om er ook iets tegen te doen?
Het geld dat we niet uitgeven aan CO2 reductie zouden we daarvoor in kunnen zetten. Ik ben bang dat globale problemen een globale aanpak verlangen. Waarbij globale efficiëntie voorop moet staan. Hoeveel zin heeft het als Nederland zichzelf redt, als Afrika in de zee wegzakt? Niet dat dit een waarschijnlijk scenario is (integendeel), maar het geeft aan dat je er niet aan ontkomt om het probleem in zijn geheel te bezien.

Vooralsnog is er geen enkele visie op het gebied van het klimaat. Althans, ik kan geen eenduidige visie ontdekken. Het is ad hoc, waan van de dag wat de klok slaat.
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:27:51 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46067308
quote:

[..]

besteden ze maar wat minder aan presidentenpaleizen en militaire programma`s
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:44:28 #147
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46067754
quote:

[..]

Probleem lost zich vanzelf op. Gaan die mensen massaal dood door overstromingen door het broeikaseffect > minder behoefte aan grondstoffen > minder uitstoot > minder broeikaseffect.

Niet ethisch om te denken en de politiek correcte bende zal wel stijgeren hierdoor, maar het is wel heel pragmatisch en waarschijnlijk de harde realiteit binnen enkele decennia.
pi_46068363
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:44 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Probleem lost zich vanzelf op. Gaan die mensen massaal dood door overstromingen door het broeikaseffect > minder behoefte aan grondstoffen > minder uitstoot > minder broeikaseffect.

Niet ethisch om te denken en de politiek correcte bende zal wel stijgeren hierdoor, maar het is wel heel pragmatisch en waarschijnlijk de harde realiteit binnen enkele decennia.
In die redenering kunnen we gelijk maar beter stoppen met het maken van medicijnen ook. Die medicijnen maken het leven langer van zwakkere mensen die daardoor de wereld overbevolken. Zelfregulatie!

[ Bericht 1% gewijzigd door Elseetje op 07-02-2007 11:17:53 ]
pi_46068399
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:05 schreef Elseetje het volgende:

In die redenering kunnen we gelijk maar beter stoppen met het maken van medicijnen ook.
Hoho... niet aan mijn inkomsten gaan morrelen.
pi_46068731
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoho... niet aan mijn inkomsten gaan morrelen.
Daarvoor hebben we topics over kapitalisme (Waar haal jij trouwens geen inkomsten uit??)
pi_46068823
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:20 schreef DS4 het volgende:
Zeespiegelstijging ook. Maar als de zeespiegelstijging wint, dan is er nog de mogelijkheid om te verhuizen naar hoger gelegen gebieden.
Dan wordt het druk in het oosten van nederland
quote:
Op zich ben ik het eens met het aanpakken van de wortel. Maar als je niet bij de wortel kan komen...
Als je niet bij de wortel kan komen zal toch iemand het initiatief moeten nemen om te proberen die wortel eens te gaan opgraven. Anders zal je die wortel nooit bereiken. Ja die methode kost geld.
quote:
Dit is nu precies wat ik bedoel. Het middel kan wel eens erger dan de kwaal zijn. We kunnen straks heel veel geld uitgeven aan het aanpakken van de CO2, maar als de temperatuur en de zeespiegel dan toch stijgt, dan was het wellicht zinniger geweest om de effecten daarvan te bestrijden.
Het middel erger dan de kwaal. Dat wij als mensheid zo dom zijn geweest om maar door te gaan met vervuilen en niet naar wetenschappers willen luisteren alleen naar het gehuil van de economen, dan weet ik wel welke kwaal vele malen erger is in onze maatschappij. We gaan nog steeds door met het luisteren naar die economen. Trek zelf hieruit je conclusie.....
quote:
Ik denk dan ook dat wij helemaal niet zo heel ver uit elkaar liggen met onze meningen. Een groot deel zit vermoedelijk in de formulering.
Mischien wel.

Ik ben in ieder geval een voorstander van ingrijpende maatregelen (die eigenlijk wereldwijd zouden moeten plaatsvinden) Het wereldwijd invoeren van deze maatregelen zal de komende tijd nog altijd een utopie zijn. Er komt wel wat licht in dit klimaat verhaal want zelf de VS ziet in dat men energiezuiniger moet gaan worden wat dus direct resulteert in een emissie reductie.

En ja als klein kikkerlandje nederland haalt het niet veel uit, maar als we de ontwikkelingen eenmaal gedaan hebben om naar een emmissieloze maatschappij te komen, dan kunnen we achteraf tenminste nog altijd zeggen als het fout gaat dat we het als land tenminste geprobeerd hebben. Ipv dat we met zijn allen achter de ecnomen zijn aangelopen en zeggen hoe stom hebben we kunnen zijn om het fabeltje van de onbeperkte groei te geloven. (dat we door zulke maatrgelen op korte termijn een kleiner econmische groei zullen hebben dat neem ik op de koop toe)
pi_46068871
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:18 schreef Elseetje het volgende:

Daarvoor hebben we topics over kapitalisme (Waar haal jij trouwens geen inkomsten uit??)
Poeh... geen idee. Ik zit aardig gespreid in de aandelen, dus ik haal overal wel wat vandaan (en daarnaast heeft iedere bedrijfstak juridisch advies nodig). Maar medicijnen hoort bij de core-business, aangezien mijn vriendin apotheker is en ook enkele apotheken bezit.
pi_46069235
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:22 schreef Basp1 het volgende:

Dan wordt het druk in het oosten van nederland
We zitten in de EU, dus je mag tot in Polen doorrijden... Het schijnt daar overigens heel mooi te zijn (geen idee, nooit in Polen geweest).
quote:
Als je niet bij de wortel kan komen zal toch iemand het initiatief moeten nemen om te proberen die wortel eens te gaan opgraven. Anders zal je die wortel nooit bereiken. Ja die methode kost geld.
Ik geloof dus niet dat je bij die wortel kan komen, ook al graaf je heel hard. En jij gelooft het zelf ook niet...
quote:
Het middel erger dan de kwaal. Dat wij als mensheid zo dom zijn geweest om maar door te gaan met vervuilen en niet naar wetenschappers willen luisteren alleen naar het gehuil van de economen, dan weet ik wel welke kwaal vele malen erger is in onze maatschappij. We gaan nog steeds door met het luisteren naar die economen. Trek zelf hieruit je conclusie.....
Feitelijk onjuist natuurlijk. Er is weldegelijk geïnvesteerd in een schoner milieu. Tot voor kort was er geen besef dat het milieu ten onder ging. Ik weet nog dat mijn vader zich met het milieu bezig ging houden. Dat was toen echt nieuw...

En we luisteren niet zo zeer naar economen, maar naar onszelf. Het is mens eigen om steeds meer te willen.

Maar met middel erger dan de kwaal doelde ik natuurlijk op global dimming... Dat had jij toch ook wel door?
quote:
Ik ben in ieder geval een voorstander van ingrijpende maatregelen
Zelfs indien die maatregelen wellicht het probleem kunnen versnellen?
quote:
(die eigenlijk wereldwijd zouden moeten plaatsvinden)
Eens.
quote:
Er komt wel wat licht in dit klimaat verhaal want zelf de VS ziet in dat men energiezuiniger moet gaan worden wat dus direct resulteert in een emissie reductie.
Wat is ingegeven door de wens het midden-oosten minder machtig te maken overigens...
quote:
emmissieloze maatschappij
WTF? Geloof jij daarin?
quote:
dan kunnen we achteraf tenminste nog altijd zeggen als het fout gaat dat we het als land tenminste geprobeerd hebben.
Als ik aan het doodgaan ben ten gevolge van een autoongeluk zal het mij jeuken of ik voorrang had of niet...
quote:
Ipv dat we met zijn allen achter de ecnomen zijn aangelopen en zeggen hoe stom hebben we kunnen zijn om het fabeltje van de onbeperkte groei te geloven. (dat we door zulke maatrgelen op korte termijn een kleiner econmische groei zullen hebben dat neem ik op de koop toe)
Je moet je eens de afgelopen kabinetsperiode in herinnering roepen. Veel mensen moesten een klein stapje terug doen. Kun je je herinneren hoe makkelijk men dat slikte? Om voldoende CO2 reductie te krijgen moeten we wereldwijd terug naar 20% van het niveau nu of nog minder. Voor de westerse wereld betekent dat ong. 10%, want ontwikkelingslanden mogen wel wat groeien lijkt mij. Zelfs met een efficiëntiestijging van 100% (moeilijk haalbaar...) zou je dan uitkomen op een stap terug die haar weerga niet kent.

Ik geloof niet dat mensen dit gaan pikken.
pi_46070037
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:37 schreef DS4 het volgende:

We zitten in de EU, dus je mag tot in Polen doorrijden... Het schijnt daar overigens heel mooi te zijn (geen idee, nooit in Polen geweest).
Die zullen blij zijn met 10 miljoen inwoners erbij Maar ik kan me moeilijk een voorstelling maken van het feit dat nederland zou overstromen en er grote immigratiestromen over de hele wereld zullen moet gaan plaatsvinden. De chaos die hierbij zal ontstaan.
quote:
Feitelijk onjuist natuurlijk. Er is weldegelijk geïnvesteerd in een schoner milieu. Tot voor kort was er geen besef dat het milieu ten onder ging. Ik weet nog dat mijn vader zich met het milieu bezig ging houden. Dat was toen echt nieuw...
Ik weet niet uit welk jaar jij komt? Mijn pa is nu 60 en heeft zich sinds zijn studie 40 jaar terug al ingezet met betrekking tot milieu problematiek. En ook in de jaren 50 en ervoor was er al wel wat besef dat sommige dingen die we in ons leefmllieu storten niet goed zijn voor ons als mensen zijnde. Anders zouden we bijvoorbeeld nog steeds met stoomtreinen en de bijbehorende vervuiling hier aan het klooien zijn.
quote:
En we luisteren niet zo zeer naar economen, maar naar onszelf. Het is mens eigen om steeds meer te willen.
Dat is een intessante stelling, is het echt de mens eigen dat wel steeds meer willen, of is het door onze opvoeding dat we denken dat we steeds meer moeten willen, en niet met een bepaald niveau genoegen kunnen nemen.
quote:
Maar met middel erger dan de kwaal doelde ik natuurlijk op global dimming... Dat had jij toch ook wel door?
Ja. Maar we kunnen ook niet ontkennen dat we de kwaal zelf al gecreerd hebben.
quote:
Zelfs indien die maatregelen wellicht het probleem kunnen versnellen?
Als we het nu niet doen bestaat de mogelijkheid dat de overshoot van de terugkoppeling mischien op lange termijn nog wel groter wordt. Wat ook wel intressant in die documantaire was dat hieruit naar voren kwam dat als de zonnestraling met 10% weer zou toenemen ook de verdamping van water weer zou toenemen. Hierui trek ik dsu de conlcusie ,dat de vorming van wolken ook kan teonmene waardoor het mischien best zou mee kunnen vallen.
quote:
Wat is ingegeven door de wens het midden-oosten minder machtig te maken overigens...
Niiet alleen het middenoost minder machtig maken maar ook het onafhanelijker zijn van energie uit andere gebeiden dan je eigen grondgebied.
quote:
WTF? Geloof jij daarin?
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in wetenschappers dat die iets zullen vinden. Ik geloof er in ieder geval niet in dat we een oneindige voorraad van fossiele brandstoffen hebben. Dus we zullen als mensheid als we onze welvaart op dit nieauv willen houden wel wat moeten uitvinden. Zonder geodkope energie zouden we als mensheid ook niet op dit welvaartsniveau uitgekomen zijn. Ook zou op de wereld niet zo'n bevolkingsexplosie plaats gehad hebben.
quote:
Als ik aan het doodgaan ben ten gevolge van een autoongeluk zal het mij jeuken of ik voorrang had of niet...
Nee maar je zou wel blij zijn geweest als het kruispunt beter beveiligd was geweest dat het ongeluk niet had kunnen plaatsvinden.
quote:
Je moet je eens de afgelopen kabinetsperiode in herinnering roepen. Veel mensen moesten een klein stapje terug doen. Kun je je herinneren hoe makkelijk men dat slikte? Om voldoende CO2 reductie te krijgen moeten we wereldwijd terug naar 20% van het niveau nu of nog minder. Voor de westerse wereld betekent dat ong. 10%, want ontwikkelingslanden mogen wel wat groeien lijkt mij. Zelfs met een efficiëntiestijging van 100% (moeilijk haalbaar...) zou je dan uitkomen op een stap terug die haar weerga niet kent.

Ik geloof niet dat mensen dit gaan pikken.
Ook ik geloof dat mensen het niet gaan pikken. Wanneer er geen ander mogelijkheden meer zijn heeft men geen keus meer. Daarom zou ik graag zien dat we naar die emmissieloze maatschappij gaan dan hoeven de mensen dit namelijk ook niet te pikken.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:24:12 #155
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_46070566
Diaspora van Nederlanders.
Zyggie.
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:29:54 #156
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46070728
We hoeven helemaal niet bang te zijn voor overstromingen: we zuipen gewoon al het water op:
quote:
TNO:goedkoop drinkwater uit zee
TNO heeft een installatie ontwikkeld waarmee tegen lage kosten drinkwater uit zeewater gemaakt kan worden.Volgens het onderzoeksinstituut wordt het zoute water verhit en daarna door membranen (kleine filters) geperst.Zout en vuil blijven op die manier achter.

Het waterzuiveringssysteem is vorig jaar met succes op de Maasvlakte bij Rotterdam en in Singapore getest.TNO verwacht dat het systeem over drie jaar op grote schaal zal worden gebruikt.

De waterzuivering via membranen is niet nieuw.Maar TNO gebruikt voor het eerstindustriële restwarmte als energiebron. Daardoor zijn de kosten bijzonder laag.
pi_46072688
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:06 schreef Basp1 het volgende:

Die zullen blij zijn met 10 miljoen inwoners erbij
Als we onze welvaart meenemen... wis en waarachtig!
quote:
Maar ik kan me moeilijk een voorstelling maken van het feit dat nederland zou overstromen en er grote immigratiestromen over de hele wereld zullen moet gaan plaatsvinden. De chaos die hierbij zal ontstaan.
Het zou niet de eerste keer zijn dat er volksverhuizingen plaatsvinden. Overigens, in het verleden gaf dat inderdaad chaos.
quote:
Ik weet niet uit welk jaar jij komt?
1971. En ik heb het vooral over de "grijze" milieuproblematiek, die toch echt pas in de 70-er jaren de aandacht ging krijgen.
quote:
Anders zouden we bijvoorbeeld nog steeds met stoomtreinen en de bijbehorende vervuiling hier aan het klooien zijn.
De stoomtrein is niet vervangen vanwege de milieuschade, maar omdat er snellere en bedrijfsvriendelijkere alternatieven kwamen.
quote:
Dat is een intessante stelling, is het echt de mens eigen dat wel steeds meer willen, of is het door onze opvoeding dat we denken dat we steeds meer moeten willen, en niet met een bepaald niveau genoegen kunnen nemen.
Ik denk dat zonder deze drive de mens niet zich had ontwikkeld tot waar deze nu is. Overigens, de opvoeding komt ook ergens vandaan. Mensen zijn veel te veel individu om dingen alleen maar te doen omdat anderen het doen...
quote:
Ja. Maar we kunnen ook niet ontkennen dat we de kwaal zelf al gecreerd hebben.
Dat kan best, maar ik volsta met de constatering dat het niet zo interessant is wie de kwaal heeft gecreëerd.
quote:
Als we het nu niet doen bestaat de mogelijkheid dat de overshoot van de terugkoppeling mischien op lange termijn nog wel groter wordt. Wat ook wel intressant in die documantaire was dat hieruit naar voren kwam dat als de zonnestraling met 10% weer zou toenemen ook de verdamping van water weer zou toenemen. Hierui trek ik dsu de conlcusie ,dat de vorming van wolken ook kan teonmene waardoor het mischien best zou mee kunnen vallen.
In de praktijk valt alles mee. Er is zelfs een spreekwoord over. Iets met hete soep en eten. Maar hoe dan ook: het is wel interessant om e.e.a. te weten voordat je maatregelen neemt. Het verbod op fosfaten in wasmiddelen is ook haar doel voorbij geschoten. En zo zijn er meer voorbeelden.
quote:
Niiet alleen het middenoost minder machtig maken maar ook het onafhanelijker zijn van energie uit andere gebeiden dan je eigen grondgebied.
Maar in ieder geval draait het om macht, niet om het milieu.
quote:
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in wetenschappers dat die iets zullen vinden. Ik geloof er in ieder geval niet in dat we een oneindige voorraad van fossiele brandstoffen hebben. Dus we zullen als mensheid als we onze welvaart op dit nieauv willen houden wel wat moeten uitvinden. Zonder geodkope energie zouden we als mensheid ook niet op dit welvaartsniveau uitgekomen zijn. Ook zou op de wereld niet zo'n bevolkingsexplosie plaats gehad hebben.
Dat er andere energiebronnen zullen komen weet ik wel zeker. Maar dat is iets anders dan emissieloos. Er zal wel weer iets anders komen wat bij nader inzien niet zo goed is... En dan nog: de mens zelf stoot CO2 uit, maar ook b.v. ammoniak. Emissieloos... bestaat niet.
quote:
Nee maar je zou wel blij zijn geweest als het kruispunt beter beveiligd was geweest dat het ongeluk niet had kunnen plaatsvinden.
Ongelukken die niet plaats vinden trekken mijn aandacht niet.
quote:
Ook ik geloof dat mensen het niet gaan pikken. Wanneer er geen ander mogelijkheden meer zijn heeft men geen keus meer. Daarom zou ik graag zien dat we naar die emmissieloze maatschappij gaan dan hoeven de mensen dit namelijk ook niet te pikken.
Wanneer er geen andere mogelijkheden zijn hebben we en verdronken kalf en rest het dempen van de put. Milieumaatregelen zijn m.i. alleen succesvol als ze rekening houden met de menselijk wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')