abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:14:12 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45207183
Ik wou bij deze de Broeikasgaslobby bedanken. Dankzij hun niet aflatende campange hebben ze Kernenergie weer bespreekbaar gemaakt.
Nu de oliepijplijn uit Rusland weer eens dicht zit is er in de EU een dringende noodzaak ontstaan voor een nieuw energie beleid en schuift men het thema ook niet meer voor zich uit. Kernenergie wordt nu als een degelijk alternatief gezien, in de eerste plaats omdat het geen broeikasgas zou produceren.
Bedankt jongens en meisjes, geweldig!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:19:31 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_45207376
Ben ook niet blij met kernenergie (verre van dat....), maar is er al een alternatief voor fossiele brandstoffen gevonden dan?
We hebben namelijk niet alleen een probleem met broekasgassen, opwarming van de aarde ed, het ziet er ook naar uit dat de energievoorraden fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput zullen zijn.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:21:34 #3
45206 Pietverdriet
pi_45207436
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
Ben ook niet blij met kernenergie (verre van dat....), maar is er al een alternatief voor fossiele brandstoffen gevonden dan?
We hebben namelijk niet alleen een probleem met broekasgassen, opwarming van de aarde ed, het ziet er ook naar uit dat de energievoorraden fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput zullen zijn.
Uranium is eerder op dan steenkool.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:23:55 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_45207511
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
Kernfusie. Daar zet ik mijn geld op.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:25:08 #5
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_45207558
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Uranium is eerder op dan steenkool.
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:26:51 #6
45206 Pietverdriet
pi_45207610
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Kernfusie. Daar zet ik mijn geld op.
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten is
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:28:58 #7
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_45207683
ik stel voor dat we allemaal massaal zelfmoord plegen (en dan doe ik stiekem niet mee!)
de milieulobby vind geen enkele oplossing goed, maar zo werkt het nou eenmaal
wees realistisch
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:29:07 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_45207688
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten is
Inderdaad. Daarom moeten we in de tussentijd overstappen op kernenergie.
pi_45207714
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:25 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?
Jaar of 40 goedkoop winbaar bij het huidige gebruik.
Echter zal het gebruik sterk stijgen als we er massaal op overstappen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:30:07 #10
45206 Pietverdriet
pi_45207716
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:25 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.
Hoe veel uranium er nu precies is, in eigenlijk niet echt intressant, het punt is dat uranium net als kolen of gas eindig is, en daarmee geen oplossing voor het energieprobleem.
  † In Memoriam † woensdag 10 januari 2007 @ 12:36:50 #11
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45207938
Kernenergie
Carpe Libertatem
pi_45207997
geef mij maar kernfusie in combi met waterstof
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_45208005
Je zult ook niet moeten overstappen, maar je moet een gemengde energieopwekking creëeren. Veel minder CO2-uitstotende centrales, maar tegelijkertijd wel meer kernenergie opwekken en meer gebruik maken van en onderzoek doen naar zogenaamde groene en duurzame energie.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:41:47 #14
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45208098
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.
Hoe veel uranium er nu precies is, in eigenlijk niet echt intressant, het punt is dat uranium net als kolen of gas eindig is, en daarmee geen oplossing voor het energieprobleem.
En daarbij worden nu de meest uraniumrijke reserves aangesproken; een deel van de bewezen reserves uraniumerts heeft echter een veel lager uraniumgehalte, waardoor het nog veel meer tijd, energie en geld zal kosten om het te raffineren.
pi_45208143
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Inderdaad. Daarom moeten we in de tussentijd overstappen op kernenergie.
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?

En de tussentijd, grootschalig uitrollen van kerncentrales neem daar zeker een jaar of 20 voor om het een beetje rendabel te kunnen exploiteren moeten ze 50 jaar draaien. Ofwel je zit er dan wel erg lang aan vast voor een "tussentijd".
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:44:10 #16
45206 Pietverdriet
pi_45208170
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:39 schreef Monidique het volgende:
Je zult ook niet moeten overstappen, maar je moet een gemengde energieopwekking creëeren. Veel minder CO2-uitstotende centrales, maar tegelijkertijd wel meer kernenergie opwekken en meer gebruik maken van en onderzoek doen naar zogenaamde groene en duurzame energie.
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:44:26 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_45208182
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?

En de tussentijd, grootschalig uitrollen van kerncentrales neem daar zeker een jaar of 20 voor om het een beetje rendabel te kunnen exploiteren moeten ze 50 jaar draaien. Ofwel je zit er dan wel erg lang aan vast voor een "tussentijd".
Ik bedoel het eigenlijk meer zo:
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:39 schreef Monidique het volgende:
Maar ik was te lui om dat helemaal uit te typen .
pi_45208194
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef du_ke het volgende:
Jaar of 40 goedkoop winbaar bij het huidige gebruik.
Echter zal het gebruik sterk stijgen als we er massaal op overstappen .
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:45:27 #19
45206 Pietverdriet
pi_45208216
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er is kapitaal genoeg op de markt.
quote:
Een kerncentrale leverd enorme hoeveelheden energie, itt windmolens.
pi_45208239
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:

[..]

Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.
Zolang dat slechts bij theoriën blijft die de laboratoriumschaal niet zijn ontstegen geloof ik nog eerder in rendabele kernfusiereactoren .
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:46:52 #21
45206 Pietverdriet
pi_45208251
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:

[..]

Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarder
pi_45208255
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
Ook daar lopen de meningen uiteen, als het wel is. Die windmolens, en het is niet de Heilige Graal, worden wel steeds effectiever en dat is dus destemeer reden er wel onderzoek naar te doen, of je ze nou nu al neerzet of niet.
quote:
Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
O, uiteraard.
pi_45208296
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is kapitaal genoeg op de markt.
[..]
Oh en waarom worden kerncentrales dan nooit door de markt betaald? Juist omdat ze veel te duur zijn. Gewoon niet rendabel zolang er nog kolen, gas en olie zijn..
quote:
Een kerncentrale leverd enorme hoeveelheden energie, itt windmolens.
Jij begint over windmolens ik niet .

Overigens zou ik graag eens een bron zien van dat verhaaltje dat een windmolen z'n productieenergie niet terugwint. Hoor het zo vaak maar een bron oid wordt nergens gegeven.
pi_45208311
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarder
we zijn het eens.
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:49:12 #25
45206 Pietverdriet
pi_45208333
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:48 schreef du_ke het volgende:
verhaaltje dat een windmolen z'n productieenergie niet terugwint..
Dat zei ik niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')