Uranium is eerder op dan steenkool.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
Ben ook niet blij met kernenergie (verre van dat....), maar is er al een alternatief voor fossiele brandstoffen gevonden dan?
We hebben namelijk niet alleen een probleem met broekasgassen, opwarming van de aarde ed, het ziet er ook naar uit dat de energievoorraden fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput zullen zijn.
Kernfusie. Daar zet ik mijn geld op.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
Ben ook niet blij met kernenergie (verre van dat....), maar is er al een alternatief voor fossiele brandstoffen gevonden dan?
We hebben namelijk niet alleen een probleem met broekasgassen, opwarming van de aarde ed, het ziet er ook naar uit dat de energievoorraden fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput zullen zijn.
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uranium is eerder op dan steenkool.
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten isquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kernfusie. Daar zet ik mijn geld op.
Inderdaad. Daarom moeten we in de tussentijd overstappen op kernenergie.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten is
Jaar of 40 goedkoop winbaar bij het huidige gebruik.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?
Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?
En daarbij worden nu de meest uraniumrijke reserves aangesproken; een deel van de bewezen reserves uraniumerts heeft echter een veel lager uraniumgehalte, waardoor het nog veel meer tijd, energie en geld zal kosten om het te raffineren.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.
Hoe veel uranium er nu precies is, in eigenlijk niet echt intressant, het punt is dat uranium net als kolen of gas eindig is, en daarmee geen oplossing voor het energieprobleem.
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad. Daarom moeten we in de tussentijd overstappen op kernenergie.
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:39 schreef Monidique het volgende:
Je zult ook niet moeten overstappen, maar je moet een gemengde energieopwekking creëeren. Veel minder CO2-uitstotende centrales, maar tegelijkertijd wel meer kernenergie opwekken en meer gebruik maken van en onderzoek doen naar zogenaamde groene en duurzame energie.
Ik bedoel het eigenlijk meer zo:quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?
En de tussentijd, grootschalig uitrollen van kerncentrales neem daar zeker een jaar of 20 voor om het een beetje rendabel te kunnen exploiteren moeten ze 50 jaar draaien. Ofwel je zit er dan wel erg lang aan vast voor een "tussentijd".
Maar ik was te lui om dat helemaal uit te typenquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:39 schreef Monidique het volgende:
Je zult ook niet moeten overstappen, maar je moet een gemengde energieopwekking creëeren. Veel minder CO2-uitstotende centrales, maar tegelijkertijd wel meer kernenergie opwekken en meer gebruik maken van en onderzoek doen naar zogenaamde groene en duurzame energie.
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef du_ke het volgende:
Jaar of 40 goedkoop winbaar bij het huidige gebruik.
Echter zal het gebruik sterk stijgen als we er massaal op overstappen.
Er is kapitaal genoeg op de markt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?
Een kerncentrale leverd enorme hoeveelheden energie, itt windmolens.quote:En de tussentijd, grootschalig uitrollen van kerncentrales neem daar zeker een jaar of 20 voor om het een beetje rendabel te kunnen exploiteren moeten ze 50 jaar draaien. Ofwel je zit er dan wel erg lang aan vast voor een "tussentijd".
Zolang dat slechts bij theoriën blijft die de laboratoriumschaal niet zijn ontstegen geloof ik nog eerder in rendabele kernfusiereactorenquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.
Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarderquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.
Ook daar lopen de meningen uiteen, als het wel is. Die windmolens, en het is niet de Heilige Graal, worden wel steeds effectiever en dat is dus destemeer reden er wel onderzoek naar te doen, of je ze nou nu al neerzet of niet.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
O, uiteraard.quote:Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
Oh en waarom worden kerncentrales dan nooit door de markt betaald? Juist omdat ze veel te duur zijn. Gewoon niet rendabel zolang er nog kolen, gas en olie zijn..quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is kapitaal genoeg op de markt.
[..]
Jij begint over windmolens ik nietquote:Een kerncentrale leverd enorme hoeveelheden energie, itt windmolens.
quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarder
Dat zei ik nietquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:48 schreef du_ke het volgende:
verhaaltje dat een windmolen z'n productieenergie niet terugwint..
Ok dat het pas aan het einde van z'n levensduur netto energie oplevert.quote:
De vraag is echter of dat ook rendabel valt te exploiteren; dit schreef De Groene Amsterdammer van 6 januari 2006 daarover:quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:
[..]
quote:Schaarste aan uranium zal hogere prijzen betekenen, wat nieuwe exploratie stimuleert. Er zullen dan ongetwijfeld nieuwe uraniumvoorkomens ontdekt worden, want de aard korst bevat aanzienlijke hoeveelheden uranium. Maar het is hierbij niet de kwantiteit die telt, maar de kwaliteit. Het is technisch mogelijk om uranium uit graniet of zelfs zeewater te halen, maar het energieverbruik voor de extractie is dan veel hoger dan de energieproductie uit dat uranium.
Maar de meningen omtrent de piek in het olie verhaal lopen ook uiteen. Aangezien we weten dat deze piek dichterbij zit dan de uranium piek is het toch niet zo onverstandig in maatschapppelijk opzicht om weer eens naar kernenergie te kijken .quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.
Hoe veel uranium er nu precies is, in eigenlijk niet echt intressant, het punt is dat uranium net als kolen of gas eindig is, en daarmee geen oplossing voor het energieprobleem.
Zoals ik al zei, dat was gisteren een gesprek tussen mij en iemand uit de windmolenbranchequote:Op woensdag 10 januari 2007 12:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok dat het pas aan het einde van z'n levensduur netto energie oplevert.
en dacht je dat dat met kernenergie niet zo was? dat is precies zo, de reden waarom momenteel kernenergie zo enorm positief naar voren komt in kosten-analyses is omdat er vrijwel geen nieuwe kercentrales gebouwd worden maar de bestaande centrales eigenlijk langer blijven draaien dan de vroeger bepaalde 'houdbaarheidsdatum' ...quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..] dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
In duitsland zeker wel ... maar daar zijn ze nu ook juist heel gelukkig mee, dat ze al enkele jaren terug flink geinvesteerd hebben in alternatieve energievormen en nu zo een stuk minder afhankelijk zijn van de olie- en gasexport uit Rusland. al blijven ze natuurlijk wel zeer kwestbaar op dat punt.quote:Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
Ja dat las ik maar ik hoor het vaker maar er komt nooit iets van een rapport ofzo ter sprake waar het in staat.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat was gisteren een gesprek tussen mij en iemand uit de windmolenbranche
Hier een leuke berekening, maar deze komt wel op een terugverdien tijd vanb 4 maanden uit, aangezien een gemiddelde wind molen 6 maanden meegaat, heeft de deskundige van piet gelijk.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja dat las ik maar ik hoor het vaker maar er komt nooit iets van een rapport ofzo ter sprake waar het in staat.
en als je hem al gevangen hebtquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten is
Volgens dat artikel met cijfers van zeker 10 jaar oud gaat zo'n molen 20 jaar mee.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hier een leuke berekening, maar deze komt wel op een terugverdien tijd vanb 4 maanden uit, aangezien een gemiddelde wind molen 6 maanden meegaat, heeft de deskundige van piet gelijk.
http://www.olino.org/articles/2006/09/02/energiebalans
quote:. Aangezien een windturbine 20 jaar meegaat, is de EPR dat deze windturbine een factor 60 x de energie oplevert in zijn levensduur.
3 maand lees ik maar dat is op basis van hetzelfde onderzoek als de bovenstaande bron.quote:En nog een waarbij men toch ook op de 4 maanden uitkomt, en dat zelf in een telgraaf artikel.
http://www.kennemerwind.nl/energiebalans.htm
Het leek mij ook dat het schromelijk werd overdreven.quote:En verder kan ik niets vinden qwaarbij men er slehct over spreekt.
http://www.google.nl/search?q=energiebalans+windmolen&hl=nl&lr=&newwindow=1&start=10&sa=N
Volgens mij worden er niet of nauwelijks nieuwe reactoren gebouwdquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en als je hem al gevangen hebt![]()
er zijn trouwens toch nieuwe reactors die bijna geen uranium verbruiken.![]()
Lees daar niets over de energiebalans van een windmolenquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:17 schreef Monidique het volgende:
Van het ECN: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2004/Alles_in_de_Wind.pdf
Maar er staat wel meer informatie, het kan geen kwaad erop te wijzen in ieder geval.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lees daar niets over de energiebalans van een windmolen
Kennen geleerdquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
Ja het gaat goed met de germanismen van pietquote:
Lomborg beweert dit ook...quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarder
je kan ook goud uit zeewater winnen, maar dat je uranium uit zeewater of uit graniet kan winnen nog niet dat je energiebalans positief is.quote:
Niet de volkeren werden te groot maar de staten die meenden die volkeren te kunnen besturen. Die gingen dan ook ten onder, niet de volkeren zelf.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:14 schreef Colnago het volgende:
Alle volkeren werden uiteindelijk te groot en gingen ten onder.
Nee, ook onze stáát zal ten onder gaan aan haar groei en dat is heel goed te veranderen als genoeg mensen in zouden zien dat de overheid veel te groot en veel te machtig geworden is.quote:Dus ook wij gaan ten onder aan onze groei en daar verander je niks aan.
Dat laatste kan ik niet ontkennen maar de kans dat dat door milieuverontreiniging zal zijn is verwaarloosbaar.quote:Dus of we nu bezwijken onder hongernood, hoge waterstanden, rampen of oorlogen, dood gaan we toch.
Dat is een mythe die al lang ontkracht is. Een windmolen stelt namelijk weinig voor, een paal, wat wieken en een generator. Geloof me, die dingen leveren al gauw meer op dan ze kostten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
grapjas en hoe denk je dat ze aan al dat aluminium komenquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:53 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat is een mythe die al lang ontkracht is. Een windmolen stelt namelijk weinig voor, een paal, wat wieken en een generator. Geloof me, die dingen leveren al gauw meer op dan ze kostten.
Met het vermogen van de molens van 10 jaar terug zijn die energiekosten binnen een maand of 4 terugverdiend. Op een levensduur van 20 jaar lijkt me niet heel verkeerd opzich. Zeker aangezien het vermogen de afgelopen jaren sterk is toegenomen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
grapjas en hoe denk je dat ze aan al dat aluminium komen![]()
Hoeveel metaal denk je dat er in een kerncentrale of een conventionele centrale gaat. Zijn die ook nog nooit rendabel geweest dan?quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
grapjas en hoe denk je dat ze aan al dat aluminium komen![]()
Waarom zou ik jou meer geloven als iemand die in de windmolen industrie werkt?quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:53 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat is een mythe die al lang ontkracht is. Een windmolen stelt namelijk weinig voor, een paal, wat wieken en een generator. Geloof me, die dingen leveren al gauw meer op dan ze kostten.
Met een kweekreactor kan je ongeveer 30x zo veel energie uit (aanvankelijk) uranium winnen dan met een conventionele reactor.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uranium is eerder op dan steenkool.
waarom zijn er alleen maar positieve energie balansen te vinden op internet. Dan zouden er toch veel meer ook negatieve berekeningen op internet moeten rondslingeren.quote:Op donderdag 11 januari 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou ik jou meer geloven als iemand die in de windmolen industrie werkt?
De enige europesche kweekreactor heeft nooit een krom voltje aan stroom geproduceerdquote:Op donderdag 11 januari 2007 09:32 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Met een kweekreactor kan je ongeveer 30x zo veel energie uit (aanvankelijk) uranium winnen dan met een conventionele reactor.
Is er eigenlijk ergens ter wereld wel al een werkende kweekreactor? Of is deze kweekreactor net nog zoveel theorie als de kernfusie reactoren?quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De enige europesche kweekreactor heeft nooit een krom voltje aan stroom geproduceerd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |