Uranium is eerder op dan steenkool.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
Ben ook niet blij met kernenergie (verre van dat....), maar is er al een alternatief voor fossiele brandstoffen gevonden dan?
We hebben namelijk niet alleen een probleem met broekasgassen, opwarming van de aarde ed, het ziet er ook naar uit dat de energievoorraden fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput zullen zijn.
Kernfusie. Daar zet ik mijn geld op.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:19 schreef Tinkepink het volgende:
Ben ook niet blij met kernenergie (verre van dat....), maar is er al een alternatief voor fossiele brandstoffen gevonden dan?
We hebben namelijk niet alleen een probleem met broekasgassen, opwarming van de aarde ed, het ziet er ook naar uit dat de energievoorraden fossiele brandstoffen binnen afzienbare tijd uitgeput zullen zijn.
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uranium is eerder op dan steenkool.
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten isquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kernfusie. Daar zet ik mijn geld op.
Inderdaad. Daarom moeten we in de tussentijd overstappen op kernenergie.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten is
Jaar of 40 goedkoop winbaar bij het huidige gebruik.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?
Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Dat wist ik niet. Steenkool is er geloof ik nog voor minimaal 80 jaar. Hoeveel uranium is er nog?
En daarbij worden nu de meest uraniumrijke reserves aangesproken; een deel van de bewezen reserves uraniumerts heeft echter een veel lager uraniumgehalte, waardoor het nog veel meer tijd, energie en geld zal kosten om het te raffineren.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.
Hoe veel uranium er nu precies is, in eigenlijk niet echt intressant, het punt is dat uranium net als kolen of gas eindig is, en daarmee geen oplossing voor het energieprobleem.
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad. Daarom moeten we in de tussentijd overstappen op kernenergie.
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:39 schreef Monidique het volgende:
Je zult ook niet moeten overstappen, maar je moet een gemengde energieopwekking creëeren. Veel minder CO2-uitstotende centrales, maar tegelijkertijd wel meer kernenergie opwekken en meer gebruik maken van en onderzoek doen naar zogenaamde groene en duurzame energie.
Ik bedoel het eigenlijk meer zo:quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?
En de tussentijd, grootschalig uitrollen van kerncentrales neem daar zeker een jaar of 20 voor om het een beetje rendabel te kunnen exploiteren moeten ze 50 jaar draaien. Ofwel je zit er dan wel erg lang aan vast voor een "tussentijd".
Maar ik was te lui om dat helemaal uit te typenquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:39 schreef Monidique het volgende:
Je zult ook niet moeten overstappen, maar je moet een gemengde energieopwekking creëeren. Veel minder CO2-uitstotende centrales, maar tegelijkertijd wel meer kernenergie opwekken en meer gebruik maken van en onderzoek doen naar zogenaamde groene en duurzame energie.
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef du_ke het volgende:
Jaar of 40 goedkoop winbaar bij het huidige gebruik.
Echter zal het gebruik sterk stijgen als we er massaal op overstappen.
Er is kapitaal genoeg op de markt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Een investering van al gauw een miljard of 100 voor Nederland alleen al... Dus lekker extra belasting gaan betalen voor je kernenergie?
Een kerncentrale leverd enorme hoeveelheden energie, itt windmolens.quote:En de tussentijd, grootschalig uitrollen van kerncentrales neem daar zeker een jaar of 20 voor om het een beetje rendabel te kunnen exploiteren moeten ze 50 jaar draaien. Ofwel je zit er dan wel erg lang aan vast voor een "tussentijd".
Zolang dat slechts bij theoriën blijft die de laboratoriumschaal niet zijn ontstegen geloof ik nog eerder in rendabele kernfusiereactorenquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.
Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarderquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat argument is al honderden malen ontkracht. Er wordt maar erg weinig grondstof gebruikt per eenheid energie. De zee voorziet in uranium dat weliswaar drie keer duurder is dan het makkelijk winbaar uranium maar dat heeft maar heel weinig effect op de kostprijs van een eenheid energie. De grootste kosten in een eenheid energie gewonnen met een kernreactor zijn de ontwikkelingskosten, dus om de centrale er neer te zetten. Uranium is dus alles behalve eindig, er ligt voor vele duizenden jaren aan uranium in de zee.
Ook daar lopen de meningen uiteen, als het wel is. Die windmolens, en het is niet de Heilige Graal, worden wel steeds effectiever en dat is dus destemeer reden er wel onderzoek naar te doen, of je ze nou nu al neerzet of niet.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
O, uiteraard.quote:Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
Oh en waarom worden kerncentrales dan nooit door de markt betaald? Juist omdat ze veel te duur zijn. Gewoon niet rendabel zolang er nog kolen, gas en olie zijn..quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is kapitaal genoeg op de markt.
[..]
Jij begint over windmolens ik nietquote:Een kerncentrale leverd enorme hoeveelheden energie, itt windmolens.
quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarder
Dat zei ik nietquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:48 schreef du_ke het volgende:
verhaaltje dat een windmolen z'n productieenergie niet terugwint..
Ok dat het pas aan het einde van z'n levensduur netto energie oplevert.quote:
De vraag is echter of dat ook rendabel valt te exploiteren; dit schreef De Groene Amsterdammer van 6 januari 2006 daarover:quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef FJD het volgende:
[..]
quote:Schaarste aan uranium zal hogere prijzen betekenen, wat nieuwe exploratie stimuleert. Er zullen dan ongetwijfeld nieuwe uraniumvoorkomens ontdekt worden, want de aard korst bevat aanzienlijke hoeveelheden uranium. Maar het is hierbij niet de kwantiteit die telt, maar de kwaliteit. Het is technisch mogelijk om uranium uit graniet of zelfs zeewater te halen, maar het energieverbruik voor de extractie is dan veel hoger dan de energieproductie uit dat uranium.
Maar de meningen omtrent de piek in het olie verhaal lopen ook uiteen. Aangezien we weten dat deze piek dichterbij zit dan de uranium piek is het toch niet zo onverstandig in maatschapppelijk opzicht om weer eens naar kernenergie te kijken .quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lopen de meningen over uiteen, winbare reserves spreekt men van 30-80 jaar bij de huidige vraag, maaaar, de huidige vraag is laag. Als men nu in europa een flink aantal kerncentrales gaat bouwen gaat de vraag omhoog.
Hoe veel uranium er nu precies is, in eigenlijk niet echt intressant, het punt is dat uranium net als kolen of gas eindig is, en daarmee geen oplossing voor het energieprobleem.
Zoals ik al zei, dat was gisteren een gesprek tussen mij en iemand uit de windmolenbranchequote:Op woensdag 10 januari 2007 12:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok dat het pas aan het einde van z'n levensduur netto energie oplevert.
en dacht je dat dat met kernenergie niet zo was? dat is precies zo, de reden waarom momenteel kernenergie zo enorm positief naar voren komt in kosten-analyses is omdat er vrijwel geen nieuwe kercentrales gebouwd worden maar de bestaande centrales eigenlijk langer blijven draaien dan de vroeger bepaalde 'houdbaarheidsdatum' ...quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..] dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
In duitsland zeker wel ... maar daar zijn ze nu ook juist heel gelukkig mee, dat ze al enkele jaren terug flink geinvesteerd hebben in alternatieve energievormen en nu zo een stuk minder afhankelijk zijn van de olie- en gasexport uit Rusland. al blijven ze natuurlijk wel zeer kwestbaar op dat punt.quote:Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
Ja dat las ik maar ik hoor het vaker maar er komt nooit iets van een rapport ofzo ter sprake waar het in staat.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat was gisteren een gesprek tussen mij en iemand uit de windmolenbranche
Hier een leuke berekening, maar deze komt wel op een terugverdien tijd vanb 4 maanden uit, aangezien een gemiddelde wind molen 6 maanden meegaat, heeft de deskundige van piet gelijk.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja dat las ik maar ik hoor het vaker maar er komt nooit iets van een rapport ofzo ter sprake waar het in staat.
en als je hem al gevangen hebtquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet de huid van de beer niet kopen voor de beer geschoten is
Volgens dat artikel met cijfers van zeker 10 jaar oud gaat zo'n molen 20 jaar mee.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hier een leuke berekening, maar deze komt wel op een terugverdien tijd vanb 4 maanden uit, aangezien een gemiddelde wind molen 6 maanden meegaat, heeft de deskundige van piet gelijk.
http://www.olino.org/articles/2006/09/02/energiebalans
quote:. Aangezien een windturbine 20 jaar meegaat, is de EPR dat deze windturbine een factor 60 x de energie oplevert in zijn levensduur.
3 maand lees ik maar dat is op basis van hetzelfde onderzoek als de bovenstaande bron.quote:En nog een waarbij men toch ook op de 4 maanden uitkomt, en dat zelf in een telgraaf artikel.
http://www.kennemerwind.nl/energiebalans.htm
Het leek mij ook dat het schromelijk werd overdreven.quote:En verder kan ik niets vinden qwaarbij men er slehct over spreekt.
http://www.google.nl/search?q=energiebalans+windmolen&hl=nl&lr=&newwindow=1&start=10&sa=N
Volgens mij worden er niet of nauwelijks nieuwe reactoren gebouwdquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en als je hem al gevangen hebt![]()
er zijn trouwens toch nieuwe reactors die bijna geen uranium verbruiken.![]()
Lees daar niets over de energiebalans van een windmolenquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:17 schreef Monidique het volgende:
Van het ECN: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2004/Alles_in_de_Wind.pdf
Maar er staat wel meer informatie, het kan geen kwaad erop te wijzen in ieder geval.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lees daar niets over de energiebalans van een windmolen
Kennen geleerdquote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik heb gisteren iemand kennen geleerd, die zit bij een advies bureau over windenergie, en ontwikkelde tot een paar jaar terug windmolens voor een grote Duitse producent van windmolens. Hij verteld mij dat de hoeveelheid energie die het kost om een windmolen te bouwen, neer te zetten en te bedrijven zodanig is dat het ding bijna aan het einde van zijn levensduur zit voordat het resultaat netto wordt.
Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
Ja het gaat goed met de germanismen van pietquote:
Lomborg beweert dit ook...quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Winbaar uranium in zeewater? Sorry maar dat hou ik kernfusie voor maakbaarder
je kan ook goud uit zeewater winnen, maar dat je uranium uit zeewater of uit graniet kan winnen nog niet dat je energiebalans positief is.quote:
Niet de volkeren werden te groot maar de staten die meenden die volkeren te kunnen besturen. Die gingen dan ook ten onder, niet de volkeren zelf.quote:Op woensdag 10 januari 2007 16:14 schreef Colnago het volgende:
Alle volkeren werden uiteindelijk te groot en gingen ten onder.
Nee, ook onze stáát zal ten onder gaan aan haar groei en dat is heel goed te veranderen als genoeg mensen in zouden zien dat de overheid veel te groot en veel te machtig geworden is.quote:Dus ook wij gaan ten onder aan onze groei en daar verander je niks aan.
Dat laatste kan ik niet ontkennen maar de kans dat dat door milieuverontreiniging zal zijn is verwaarloosbaar.quote:Dus of we nu bezwijken onder hongernood, hoge waterstanden, rampen of oorlogen, dood gaan we toch.
Dat is een mythe die al lang ontkracht is. Een windmolen stelt namelijk weinig voor, een paal, wat wieken en een generator. Geloof me, die dingen leveren al gauw meer op dan ze kostten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat er zoveel van die dingen worden neergezet is te danken aan de enorme subsidies erop.
grapjas en hoe denk je dat ze aan al dat aluminium komenquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:53 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat is een mythe die al lang ontkracht is. Een windmolen stelt namelijk weinig voor, een paal, wat wieken en een generator. Geloof me, die dingen leveren al gauw meer op dan ze kostten.
Met het vermogen van de molens van 10 jaar terug zijn die energiekosten binnen een maand of 4 terugverdiend. Op een levensduur van 20 jaar lijkt me niet heel verkeerd opzich. Zeker aangezien het vermogen de afgelopen jaren sterk is toegenomen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
grapjas en hoe denk je dat ze aan al dat aluminium komen![]()
Hoeveel metaal denk je dat er in een kerncentrale of een conventionele centrale gaat. Zijn die ook nog nooit rendabel geweest dan?quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
grapjas en hoe denk je dat ze aan al dat aluminium komen![]()
Waarom zou ik jou meer geloven als iemand die in de windmolen industrie werkt?quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:53 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat is een mythe die al lang ontkracht is. Een windmolen stelt namelijk weinig voor, een paal, wat wieken en een generator. Geloof me, die dingen leveren al gauw meer op dan ze kostten.
Met een kweekreactor kan je ongeveer 30x zo veel energie uit (aanvankelijk) uranium winnen dan met een conventionele reactor.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
waarom zijn er alleen maar positieve energie balansen te vinden op internet. Dan zouden er toch veel meer ook negatieve berekeningen op internet moeten rondslingeren.quote:Op donderdag 11 januari 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou ik jou meer geloven als iemand die in de windmolen industrie werkt?
De enige europesche kweekreactor heeft nooit een krom voltje aan stroom geproduceerdquote:Op donderdag 11 januari 2007 09:32 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Met een kweekreactor kan je ongeveer 30x zo veel energie uit (aanvankelijk) uranium winnen dan met een conventionele reactor.
Is er eigenlijk ergens ter wereld wel al een werkende kweekreactor? Of is deze kweekreactor net nog zoveel theorie als de kernfusie reactoren?quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De enige europesche kweekreactor heeft nooit een krom voltje aan stroom geproduceerd
Kan jij dat energieverhaal misschien dan wel onderbouwenquote:Op donderdag 11 januari 2007 11:09 schreef JohnDope het volgende:
ik ben het niet vaak met Piet eens. Maar Windmolens zijn inderdaad een Hoax. Die kosten meer energie dan dat ze opleveren.
En ze zijn het toppunt van horizonvervuiling.
Wel een pretpark.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De enige europesche kweekreactor heeft nooit een krom voltje aan stroom geproduceerd
Je wilt toch niet zeggen dat jij het mooi vindt staan dat machinale gebeuren in de vrije natuurquote:Op donderdag 11 januari 2007 11:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan jij dat energieverhaal misschien dan wel onderbouwen? Of blijft het zoals meestal weer bij vage uitroepen?
Je ontwijkt de vraag weer eens. Kan je aub een bron geven waaruit blijkt dat windmolens meer energie kosten dan ze opleveren?quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:48 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je wilt toch niet zeggen dat jij het mooi vindt staan dat machinale gebeuren in de vrije natuur
Ik heb even geen tijd om een bron te zoeken. Maar het is algemeen bekend toch.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je ontwijkt de vraag weer eens. Kan je aub een bron geven waaruit blijkt dat windmolens meer energie kosten dan ze opleveren?
En opzich kunnen die molens plaatselijk best mooi staan.
Volgens wiki waren er toch wel wat technische problemen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:44 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Wel een pretpark.Maar aan dat falen lagen eerder politieke factoren ten grondslag, dan technische.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalkarquote:[bewerk] De kerncentrale
In de jaren 70 en 80 was Kalkar vaak in het nieuws door de vele protestmanifestaties die er gehouden werden tegen de kerncentrale van het type Schneller Brüter die er gebouwd werd. De centrale werd in 1985 opgeleverd en was toen klaar om in bedrijf genomen te worden. Door het aanhoudende protest en de steeds alarmerender rapporten over de veiligheid van dit type reaktor werd de centrale, die een samenwerkingsverband was tussen Duitsland, België en Nederland, echter nooit in gebruik genomen. De centrale zou volgens het zogenaamde broedproces nieuwe splijtstof aanmaken. Maar dit betrof dan plutonium dat zonder verdere bewerking gebruikt kan worden om kernwapens van te maken. Ook zou de koeling van de reactorkern door vloeibaar natrium gebeuren. Dit is een hoogst reactief metaal dat spontaan in brand vliegt bij zuurstofcontact. Een eventuele brand in het natriumcircuit zou bijna niet te stoppen zijn en mogelijk een ramp à la Tsjernobyl veroorzaken. Door dit alles werd tenslotte in 1992 besloten om de reactor niet op te starten. Inmiddels was er al ¤ 3,5 miljard uitgegeven.
Eh, die dingen staan niet in de natuur maar in in cultuurgebrachte weilanden.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik heb even geen tijd om een bron te zoeken. Maar het is algemeen bekend toch.
Ik ben alles behalve een natuurhippie, maar die dingen zijn natuurlijk afschuwelijk in de natuur.
Het is gewoon het toppunt van horizonvervuiling.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:54 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Eh, die dingen staan niet in de natuur maar in in cultuurgebrachte weilanden.
Bepaald niet. De engie bronnen die er over te vinden zijn geven aan zo'n molen de eerste 3-4 maand van haar 20 jarige bestaan moet draaien om z'n oprichtingsenergie terug te verdienen. Zie ook Broeikasgaslobby bedankt! en dan gaat het ook nog eens om cijfers van 10 jaar oud die apparaten zijn sindsdien stukken efficienter geworden. Maar ik blijf verdomde benieuwd naar bewijzen van het tegendeelquote:Op donderdag 11 januari 2007 11:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik heb even geen tijd om een bron te zoeken. Maar het is algemeen bekend toch.
Ten eerste hebben we hier nauwelijks natuur en zo'n molen is naar mijn idee niet veel lelijker dan een elektriciteitsmast of een pand van het model blokkendoos. Als je die molens kan plaatsen waar het landschap toch al weinig waardevol is zie ik al helemaal geen problemen.quote:Ik ben alles behalve een natuurhippie, maar die dingen zijn natuurlijk afschuwelijk in de natuur.
voorlopig is er nog niets gebeurd hoorquote:Op donderdag 11 januari 2007 11:58 schreef JohnDope het volgende:
Maargoed de mensen die voor iedere poep en een scheet hun privejet pakken, hebben nu via het zogenaamde broeikaseffect, de kern-energie door jullie strot weten te douwen.
Die strategie verdient wat mij betreft een nobelprijs.
De belangrijkste stappen zijn gezet: Het bange volk eet nu uit hun handquote:Op donderdag 11 januari 2007 11:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
voorlopig is er nog niets gebeurd hoor.
Maar een onderbouwing van je gebrabbel over de energie-inefficientie van windmolens hoeven we zeker niet meer op te rekenenquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De belangrijkste stappen zijn gezet: Het volk eet nu uit hun hand![]()
Daar ben ik het mee eens. Ik heb me ook zo lopen verbazen over eh, hoe heet hij, die van die film....quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:58 schreef JohnDope het volgende:
Maargoed de mensen die voor iedere poep en een scheet hun privejet pakken, hebben nu via het zogenaamde broeikaseffect, de kern-energie door jullie strot weten te douwen.
Die strategie verdient wat mij betreft een nobelprijs.
Eindelijk jij bent tenminste oprecht, met jou kan ik praten. Veel van dit forum, waaronder die du_ke, die praatte dat allemaal goedquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Ik heb me ook zo lopen verbazen over eh, hoe heet hij, die van die film....
Vliegt de wereld rond om ons te waarschuwen voor de manier waarop we met het milieu omgaan. Beetje tegenstrijdig voor mijn gevoel.
Dat was zijn naam inderdaad.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Eindelijk jij bent tenminste oprecht, met jou kan ik praten. Veel van dit forum, waaronder die du_ke, die praatten dat allemaal goed
Al Gore heet hij.
Je zegt nu precies wat ik al een paar keer eerder zei op dit forum.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:08 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat was zijn naam inderdaad.
Zijn boodschap klopt natuurlijk. Ik geef hem gelijk. Maar de manier waarop hij dat verkondigt...
Hetzelfde verhaal had hij toch ook via internet kunnen verspreiden? Voor het geld van al die vliegreizen en overnachtingen had hij aardig wat online (en dus ook offline) publiciteit kunnen genereren. En ook dmv beeldtelefonie kan prima een boodschap verspreid worden.
Ik wacht af. Maar nu moet ik mijn kinderen ophalen van de kindergarten. Met de fiets.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je zegt nu precies wat ik al een paar keer eerder zei op dit forum.
Ik ben benieuwd of die SalonSocialisten nu ook tegen jou in zullen gaan
Niet om het goed te praten maar hij doet wel mee aan zo'n project om de CO2 uitstoot van vluchten te compenseren door b.v. het aanplanten van bossen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Ik heb me ook zo lopen verbazen over eh, hoe heet hij, die van die film....
Vliegt de wereld rond om ons te waarschuwen voor de manier waarop we met het milieu omgaan. Beetje tegenstrijdig voor mijn gevoel.
Wat praat ik goedquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Eindelijk jij bent tenminste oprecht, met jou kan ik praten. Veel van dit forum, waaronder die du_ke, die praatte dat allemaal goed
Al Gore heet hij.
Ow worden we nu opeens afgeschilderd als SalonSocialisten ipv bomenknuffelaars.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je zegt nu precies wat ik al een paar keer eerder zei op dit forum.
Ik ben benieuwd of die SalonSocialisten nu ook tegen jou in zullen gaan
Klopt met aardwarmte en zonnepanelen kan je zeker nieuwbouw woningen bijna energieneutraal maken. Daar is nog een hoop mee te bereiken.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:05 schreef Tinkepink het volgende:
ER zijn toch ook nog andere mogelijkheden dan kernenergie en windmolens? Waarom hoor ik nooit iemand over aardwarmte?
Ja het is een aparte discussietechniekquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow worden we nu opeens afgeschilderd als SalonSocialisten ipv bomenknuffelaars.![]()
Laat ons de post eens zien waar je het voor de rest wel eens bent met de boodschap van meneer gore. Want nu focusseer je je alleen op de man zijn reisgedrag dat je dat niet zou mogen doen als je zo'n boodschap over het klimaat wilt verkondingen.
Ben bang dat we heel lang kunnen wachtenquote:Verder wacht ik ook met spanning op een bron met berekening waarin aangetoond wordt dat de energiebalans van een windmolen zo slecht is.
veel maar dan komt dan ook veel uit itt tot een windmolen die ook nog eens afhankelijk is van het weer en veel onderhoud nodig heeft.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:46 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Hoeveel metaal denk je dat er in een kerncentrale of een conventionele centrale gaat. Zijn die ook nog nooit rendabel geweest dan?Energie komt toch ergens vandaan, ooit moet het dus meer opgeleverd hebben dan het gekost heeft.
Tja een kerncentrale heeft vele honderden jaren controle nodig dat weegt wel tegen elkaar opquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
veel maar dan komt dan ook veel uit itt tot een windmolen die ook nog eens afhankelijk is van het weer en veel onderhoud nodig heeft.
de enige die gebouwd is staat in duitsland maar die is nooit in werking getreden. (zal wel te maken hebben gehad met tjernobyl).quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is er eigenlijk ergens ter wereld wel al een werkende kweekreactor? Of is deze kweekreactor net nog zoveel theorie als de kernfusie reactoren?
koude kernfusie bestaat (nog) niet.quote:Op donderdag 11 januari 2007 09:59 schreef Tinkepink het volgende:
Wat zeggen jullie trouwens van koude fusie? In Frankrijk wordt toch zo'n installatie gebouwd?
dat gebruiken ze in ijsland (daar betaal je dan ook niets voor de stroom) Maar dan moet je geisers hebben anders moet je te diep borenquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:05 schreef Tinkepink het volgende:
ER zijn toch ook nog andere mogelijkheden dan kernenergie en windmolens? Waarom hoor ik nooit iemand over aardwarmte?
nee een gemiddelde nuclaire reactor heeft geen onderhoud nodig.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
veel maar dan komt dan ook veel uit itt tot een windmolen die ook nog eens afhankelijk is van het weer en veel onderhoud nodig heeft.
Je kan met een warmtewisselaar en de bodemwarmte best veel bereiken voor de verwarming en koeling van huizen en kantoren hoor. Ok het is geen stroom maar je beperkt wel behoorlijk de voor verwarming en koeling benodigde energie.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat gebruiken ze in ijsland (daar betaal je dan ook niets voor de stroom) Maar dan moet je geisers hebben anders moet je te diep boren
ja klopt je kunt voor besparing zorgen maar hij heeft het echt over de opwekking van stroom)quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je kan met een warmtewisselaar en de bodemwarmte best veel bereiken voor de verwarming en koeling van huizen en kantoren hoor. Ok het is geen stroom maar je beperkt wel behoorlijk de voor verwarming en koeling benodigde energie.
Opwekken van energie met aardwarmte biedt inderdaad minder kansen hierquote:Op donderdag 11 januari 2007 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja klopt je kunt voor besparing zorgen maar hij heeft het echt over de opwekking van stroom)
Bedoel je Kernwasser Wunderland in Kalkar? Dat zou toch een gewone kernreactor worden?quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de enige die gebouwd is staat in duitsland maar die is nooit in werking getreden. (zal wel te maken hebben gehad met tjernobyl).
Maar die centrale is nu een pretpark
Nope, Kalkar was geplanned als een snelle kweekreactor, natrium gekoeld.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:22 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Bedoel je Kernwasser Wunderland in Kalkar? Dat zou toch een gewone kernreactor worden?
Dat zijn geen technische problemen, het zijn eigenschappen die je vooraf weet: Kweekreactoren zijn nu immers vaak natriumgekoeld. Politieke en sociologische aspecten zorgden voor het annuleren, zoals ook in je quote staat: "Door het aanhoudende protest en de steeds alarmerender rapporten over de veiligheid van dit type reaktor werd de centrale echter nooit in gebruik genomen."quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens wiki waren er toch wel wat technische problemen.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalkar
En er zijn er toch al heel wat dichtgeflikkerd omdat ze technische problemen haddenquote:Op donderdag 11 januari 2007 21:25 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dat zijn geen technische problemen, het zijn eigenschappen die je vooraf weet: Kweekreactoren zijn nu immers vaak natriumgekoeld. Politieke en sociologische aspecten zorgden voor het annuleren, zoals ook in je quote staat: "Door het aanhoudende protest en de steeds alarmerender rapporten over de veiligheid van dit type reaktor werd de centrale echter nooit in gebruik genomen."
In Nederland krijg je dan een boete omdat je illegaal water ontrekt.quote:Op donderdag 11 januari 2007 12:05 schreef Tinkepink het volgende:
Wat ik me afvraag is wáárom er geen aandacht wordt besteed aan aardwarmte. Niet waarom het door de eindgebruiker niet gebruikt wordt.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:33 schreef DiRadical het volgende:
[..]
In Nederland krijg je dan een boete omdat je illegaal water ontrekt.
Vervolgens kom je in de krant omdat je "goedkoop" je huis verwarmt en koelt.
Dat is een schande want andere mensen moeten gewoon veel geld betalen voor hun gas en licht.
Geen woord over milieu vriendelijke systemen. Dat zou je positief kunnen uitleggen.
Nederlandse overheid verdient veel aan het aardgas..quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:15 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is wáárom er geen aandacht wordt besteed aan aardwarmte. Niet waarom het door de eindgebruiker niet gebruikt wordt.
Ja, maar hoelang nog? 50 jaar geloof ik toch (of 80)? Het wordt toch tijd dat ook andere energiebronnen gestimuleerd worden.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlandse overheid verdient veel aan het aardgas..
Dat zal de overheid ook blijven doen als men deze maatregelen stimuleerd.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlandse overheid verdient veel aan het aardgas..
Jep, net zo goed als het koninklijk huis een flink deel bezit van de belangrijkste toelever bedrijven van de Betuwelijn..quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zal de overheid ook blijven doen als men deze maatregelen stimuleerd.
Zo kan ik ook als loze opmerking erbij plaatsen dat dat niet gebeurd omdat een groot gedeelte van de nam aandelen in handen van het koninklijk huis is.
welnee, uranium is in nagenoeg onbeperkte mate aanwezig in zeewater. het kan voor 1000en jaren kostenconcurerend (tov olie, gas, kolen) gewonnen worden uit zeewater.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is goed er onderzoek naar te doen, maar hoeveel energie kost het?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:58 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
welnee, uranium is in nagenoeg onbeperkte mate aanwezig in zeewater. het kan voor 1000en jaren kostenconcurerend (tov olie, gas, kolen) gewonnen worden uit zeewater.
http://peakoildebunked.bl(...)seawater-part-1.html
als het kostenconcurrerend gedaan kan worden, kost het ook niet veel energie hequote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is goed er onderzoek naar te doen, maar hoeveel energie kost het?
quote:"One possibility for maintaining fission as a major option without reprocessing is low-cost extraction of uranium from seawater. The uranium concentration of sea water is low (approximately 3 ppb) but the quantity of contained uranium is vast - some 4 billion tonnes (about 700 times more than known terrestrial resources recoverable at a price of up to $130 per kg). If half of this resource could ultimately be recovered, it could support for 6,500 years 3,000 GW of nuclear capacity (75 percent capacity factor) based on next-generation reactors (e.g., high-temperature gas-cooled reactors) operated on once-through fuel cycles. Research on a process being developed in Japan suggests that it might be feasible to recover uranium from seawater at a cost of $120 per lb of U3O8.40 Although this is more than 10 times the current uranium price, it would contribute just 0.5¢ per kWh to the cost of electricity for a next-generation reactor operated on a once-through fuel cycle-equivalent to the fuel cost for an oil-fired power plant burning $3-a-barrel oil." [emphasis added]
40 Nobukawa 1994: H. Nobukawa "Development of a Floating Type System for Uranium Extraction from Sea Water Using Sea Current and Wave Power," in Proceedings of the 4th International Offshore and Polar Engineering Conference (Osaka, Japan: 10-15 April 1994), pp. 294-300.
En sommige politici die ook nogal verstrengelde belangen hebben hierin. Maar dat moeten we als jan boeren lullen niet zo zien.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, net zo goed als het koninklijk huis een flink deel bezit van de belangrijkste toelever bedrijven van de Betuwelijn..
Heb je ook de discussie over de haalbaarheid gelezen die onder je eigen link staat?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:58 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
welnee, uranium is in nagenoeg onbeperkte mate aanwezig in zeewater. het kan voor 1000en jaren kostenconcurerend (tov olie, gas, kolen) gewonnen worden uit zeewater.
http://www.wise-uranium.org/upusa.html#SEAWATER
en als ze nou ook nog eens die snelle broeder reaktors aan de praat krijgen hoeven we het uranium niet eens meer te verrijken.
volgens mij is dat een beetje een onzinnige discussie. Alle uranium moet verrijkt worden, of het nou uit een mijn komt, of uit de zee. en de isotopen verhouding is ook gelijk, of het nou uit een mijn komt of uit de zee. en je kunt er vanuit gaan dat de efficientie van technieken om uranium uit de zee te extraheren omhoog zal gaan, en er ook nieuwe technieken ontwikkeld zullen worden als deze bron eenmaal gebruikt wordt. bovendien zal het niet zo zijn dat er ineens 70.000 ton uranium uit de zee moet worden gehaald, want dan zouden er komend jaar aardig wat kerncentrales gebouwd moeten worden.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je ook de discussie over de haalbaarheid gelezen die onder je eigen link staat?
Er wordt wel aandacht aan besteed. Zeker bij grote kantoorgebouwen wordt het best veel toegepast. ook omdat zo'n bedrijf er op termijn gewoon mee kan besparen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:15 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is wáárom er geen aandacht wordt besteed aan aardwarmte. Niet waarom het door de eindgebruiker niet gebruikt wordt.
Hier wel een aardige animatie over dit systeemquote:Op vrijdag 12 januari 2007 12:15 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Het is helemaal niet nodig in de zomer warmte de grond in te pompen, mijn schoonouders verwarmen hun huis met een warmtepomp maar pompen in de zomer geen warmte de grond in.quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hier wel een aardige animatie over dit systeem
http://www.volkskrant.com(...)warmtewisselaar.html
Tja dat laat ik graag aan de technici overquote:Op woensdag 17 januari 2007 13:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is helemaal niet nodig in de zomer warmte de grond in te pompen, mijn schoonouders verwarmen hun huis met een warmtepomp maar pompen in de zomer geen warmte de grond in.
Het voordeel van in de zomer warmte de grond in pompen is, dat je dan het systeem ook als een soort koeler kan gebruiken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 13:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is helemaal niet nodig in de zomer warmte de grond in te pompen, mijn schoonouders verwarmen hun huis met een warmtepomp maar pompen in de zomer geen warmte de grond in.
Maakt het systeem dan ook complexer, dan moet je de luchtvochtigheid omlaag brengen omdat je anders condensatie krijgt en schimmelvorming.quote:Op donderdag 18 januari 2007 11:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het voordeel van in de zomer warmte de grond in pompen is, dat je dan het systeem ook als een soort koeler kan gebruiken.
Zeg, jij bent er toch van overtuigd dat er geen versterkt broeikaseffect is he?quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik wou bij deze de Broeikasgaslobby bedanken. Dankzij hun niet aflatende campange hebben ze Kernenergie weer bespreekbaar gemaakt.
Nu de oliepijplijn uit Rusland weer eens dicht zit is er in de EU een dringende noodzaak ontstaan voor een nieuw energie beleid en schuift men het thema ook niet meer voor zich uit. Kernenergie wordt nu als een degelijk alternatief gezien, in de eerste plaats omdat het geen broeikasgas zou produceren.
Bedankt jongens en meisjes, geweldig!
![]()
Klopt.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zeg, jij bent er toch van overtuigd dat er geen versterkt broeikaseffect is he?
Dat wou ik ff checken, bedanktquote:
Nog even checken, wat zie jij als goede/ verstandige energievoorziening voor nu en de komende pakweg 50 jaar?quote:
Een goede reden om aan te nemen dat het onzin isquote:
Zo even uit mijn hoofd was pietje nogal een voorstander van het winnen van olie uit teerzanden. Versterkt broeikaseffect bestaat niet volgens hem dus dat zit wel goed!quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog even checken, wat zie jij als goede/ verstandige energievoorziening voor nu en de komende pakweg 50 jaar?
Ik zei dat dit economisch mogelijk is, verder heb ik geen oplossing paraat, als ik die zou hebben zou ik die hier ook niet posten, maar in een bedrijf omzetten. Ik kijk echer wel naar biobrandstoffen, bv het maken van alcohol uit cellulose en methanol uit huisafval.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo even uit mijn hoofd was pietje nogal een voorstander van het winnen van olie uit teerzanden. Versterkt broeikaseffect bestaat niet volgens hem dus dat zit wel goed!![]()
Het probleem is imo veel meer dat we de komende 50 jaar gewoon nog niet zonder fossiele brandstoffen kunnen, zelfs al zou de politieke wil er zijn om maximale inspanningen te leveren voor kerncentrales en hernieuwbare energiebronnen. Ook al zouden we maximaal besparen, de vraag naar energie zal hoogstwaarschijlijk minstens even hard meegroeien.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Het probleem is niet zozeer het broeikaseffect, maar het afhankelijk zijn van dictatoriaal geleide landen, en de eindigheid van de winbare voorraden.
Ik denk trouwens dat er erg veel te besparen valt in energie verbruik.
klopt met energiebesparing is inderdaad nog erg veel te bereiken. Economische groei en energieverbruik zijn best los te koppelen. Zeker als de energieprijs hoog blijft dan is zuinig produceren gewoon financieel erg aantrekkelijk.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zei dat dit economisch mogelijk is, verder heb ik geen oplossing paraat, als ik die zou hebben zou ik die hier ook niet posten, maar in een bedrijf omzetten. Ik kijk echer wel naar biobrandstoffen, bv het maken van alcohol uit cellulose en methanol uit huisafval.
Het probleem is niet zozeer het broeikaseffect, maar het afhankelijk zijn van dictatoriaal geleide landen, en de eindigheid van de winbare voorraden.
Ik denk trouwens dat er erg veel te besparen valt in energie verbruik.
Ach we halen ons Uranium ook uit Oezbekistan oid. Maar de komende decennia zijn we idd gewoon voor een groot deel afhankelijk van fossiele brandstoffen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het probleem is imo veel meer dat we de komende 50 jaar gewoon nog niet zonder fossiele brandstoffen kunnen, zelfs al zou de politieke wil er zijn om maximale inspanningen te leveren voor kerncentrales en hernieuwbare energiebronnen. Ook al zouden we maximaal besparen, de vraag naar energie zal hoogstwaarschijlijk minstens even hard meegroeien.
Overigens valt het allemaal wel mee met die afhankelijkheid uit dictatoriale landen, die zijn namelijk net zo afhankelijk van hun afnemers als wij van hun. Maar het is natuurlijk mooie bangmakerij van bijvoorbeeld de kernenergie lobby.
Ga jij maar buiten spelen ofzo. Of ga je ooit nog wat inhoudelijks bijdragen?quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:37 schreef JohnDope het volgende:
Met alle respect hoor, maar over 50 jaar mag je als (> 20jarig) individu nog blij zijn dat je leeft en daar staan die broeikashoax en zure regen los van.
Uranium zit vnl. in Australie, VS, Zuid-Afrika en Canada.quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach we halen ons Uranium ook uit Oezbekistan oid. Maar de komende decennia zijn we idd gewoon voor een groot deel afhankelijk van fossiele brandstoffen.
quote:Op donderdag 18 januari 2007 01:00 schreef ACT-F het volgende:
"Hey buurman, heb jij stroom?"
"Nee, ik ook niet. Draaien de windmolens wel?"
"Da's waar ook, het is windstil"
Wie denkt dat een economie aangepast kan worden windsnelheden leeft in een sprookjesboek. En morgen stormt het, dan worden de windmolens uit voorzorg stilgezet. Handig hoor! Ik ben blij dat die ondingen slechts een fractie van onze energiebehoefte leveren, anders zie je overal de lichten in het ritme van de windsnelheid knipperen:
[afbeelding][afbeelding]
![]()
Zure regenquote:Op donderdag 18 januari 2007 13:37 schreef JohnDope het volgende:
Met alle respect hoor, maar over 50 jaar mag je als (> 20jarig) individu nog blij zijn dat je leeft en daar staan die broeikashoax en zure regen los van.
Het laatste wat ik vrees is dat we kapot gaan door het milieu of komeet. Kijk aan de andere kant van de wereld wat voor vreselijke dingen er gebeuren.
Maar wij verwende westerse burgers hebben niks, dus verzinnen we maar de broeikashoax.
Ja, vast.quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:40 schreef RuiDaSilva het volgende:
Dat is ook al een x aantal jaartjes geleden ontkracht![]()
Zou die persoon een kloon van Jhonny Dope zijn? Dat hij eindelijk eens gelijk krijgt van iemand met net zoveel kennis, en net zo onderbouwdquote:
Ja maar momenteel halen we het uit een voormalige sovjetrepubliek.quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:27 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Uranium zit vnl. in Australie, VS, Zuid-Afrika en Canada.
Het zou b.v. in een waterstofeconomie geïntergreerd kunnen wordenquote:Op donderdag 18 januari 2007 16:40 schreef RuiDaSilva het volgende:
[..]
![]()
Toevoeging: hoe gaan we in vredesnaam het aantal kilowaturen opslaan ?!! Als die dingen op volle toeren draaien en er is geen vraag ?! Ik stel voor hele grote accu's bouwen![]()
[..]
Nonsensquote:Zure regen![]()
Dat is ook al een x aantal jaartjes geleden ontkracht![]()
Je zou overtollig stroom kunnen omzetten in waterstof en dit weer benutten als er een piekbelasting is, maar ook daar hangt een prijskaartje aan. Als het niet benutten van overtollig energie goedkoper is dan opslaan, dan is zo'n idee niet levensvatbaar.quote:Op donderdag 18 januari 2007 18:07 schreef du_ke het volgende:
Het zou b.v. in een waterstofeconomie geïntergreerd kunnen worden. Hoe wil je met een kerncentrale piekbelasting regelen
?
Uranium word toch ook gewonnen uit pekblende? Dat vinden ze zowat overal. In de landen die jij noemt zijn de concentraties zodanig hoog dat het zeer winstgevend is om te mijnen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:27 schreef Kaalhei het volgende:
Uranium zit vnl. in Australie, VS, Zuid-Afrika en Canada.
en niet te vergeten Brabantquote:Op woensdag 24 januari 2007 17:01 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Uranium word toch ook gewonnen uit pekblende? Dat vinden ze zowat overal. In de landen die jij noemt zijn de concentraties zodanig hoog dat het zeer winstgevend is om te mijnen.
Terwijl iedereen weet dat het grootste gevaar ligt in domheid van personen die gevaren als terreur en milieuproblematiek niet erkennen of simpelweg zeggen "er niet in te geloven".quote:Op donderdag 25 januari 2007 13:11 schreef JohnDope het volgende:
LOL ik zag Al Gore nu ook bij Oprah Winfrey zijn bangmaakpraatjes mbt "the War on CO2" verspreiden.
Het is wel opvallend dat beide kampen de wereld proberen te winnen door ons Plebejers radicaal angst aan te jagen.
Ik vind het overigens wel geniaal (psychologisch gezien) hoe ze van een mickeymouseprobleem (Terror + CO2) het grootste gevaar voor de hoeksteen van de samenleving weten te maken.
Het gaat om de toon die beide kampen zetten. Er is nog al een groot verschil tussen de mensheid waarschuwen en de mensheid angst inboezemen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Terwijl iedereen weet dat het grootste gevaar ligt in domheid van personen die gevaren als terreur en milieuproblematiek niet erkennen of simpelweg zeggen "er niet in te geloven".![]()
Nee, hij heeft gelijk, het sterven van de bossen in scandinavie kwam door veranderende landbouw, niet door de uitstoot van de industrie.quote:
En het zwart en poreus worden van mergel kwam ook van door de landbouw. Nou nee ik kan je vertellen dat dat toch echt kwam door de reactie van mergel en zwaveldioxide.quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, hij heeft gelijk, het sterven van de bossen in scandinavie kwam door veranderende landbouw, niet door de uitstoot van de industrie.
Mergel? In scandinavie?quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het zwart en poreus worden van mergel kwam ook van door de landbouw. Nou nee ik kan je vertellen dat dat toch echt kwam door de reactie van mergel en zwaveldioxide.
idd je ziet gewoon dat oude gebouden aangetast worden verder kun je natuurlijk gewoon de pH metenquote:Op donderdag 25 januari 2007 16:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het zwart en poreus worden van mergel kwam ook van door de landbouw. Nou nee ik kan je vertellen dat dat toch echt kwam door de reactie van mergel en zwaveldioxide.
nee gewoon hier als leisteen dacht ik wordt weg gevreten door de regen van de ;laatste 50 -100 jaarquote:
Ze zullen toch ook vast wel enkle gebouwen hebben van mergel.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |