Delft dus best redelijk centraal tenzij je in Limburg woont of Friesland. Heb ook altijd genoeg slaapplek met een beetje passen en metenquote:Op dinsdag 26 december 2006 23:11 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
![]()
Waar zit je ongeveer, in Nederland? Beetje centraal?
quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:14 schreef Duderinnetje het volgende:
Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!
quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:17 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Delft dus best redelijk centraal tenzij je in Limburg woont of Friesland. Heb ook altijd genoeg slaapplek met een beetje passen en meten![]()
Lijkt mij ook erg leuk...als meerdere mensen die in het vorige topic hebben gepost het ook even laten weten dan kunnen we misschien een datum prikken.quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:18 schreef Duderinnetje het volgende:
Nou Delft zou mij prima zijn. Liefst een keer op een zondagmiddag of zo. Lijkt me erg gezellig
Ja maar kom je naar de meet!? Dát willen we weten!quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:22 schreef zoalshetis het volgende:
ik laat het meestal een uur of 8 pruttelen op 70 graden. oh ja en natuurlijk met versgeknepen puree.
Slaapplek is dan weerquote:Op dinsdag 26 december 2006 23:25 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ik bied het ook alleen maar aan met eventueel een slaapplek![]()
![]()
Ja ook een beetjequote:Op dinsdag 26 december 2006 23:27 schreef zoalshetis het volgende:
is dit het grote stoofpottenmeet topic?
Jij moet met je spaanse-stoofpottenreceptje ook gewoon op de pottenmeet komenquote:Op dinsdag 26 december 2006 23:42 schreef Remco_h het volgende:
even een klein tvptje...
pottenmietquote:Op dinsdag 26 december 2006 23:44 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Jij moet met je spaanse-stoofpottenreceptje ook gewoon op de pottenmeet komen![]()
Moet nog besproken worden ...Dude-potje kwam net pas met het ideequote:Op dinsdag 26 december 2006 23:53 schreef zoalshetis het volgende:
wanneer hadden jullie in gedachten?
Ja dat is wel een goeie op zich, maar dan wordt het een herhaling van zetten. Iedereen leest maar gewoon deel 1 hoor, dat is er niet voor niks.quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:58 schreef De_Hertog het volgende:
Is het geen idee om een aantal goede recepten uit het vorige topic in de OP te plaatsen, in plaats van de Op gewoon te kopiëren?
Als jij ook goed het vlees tot een heerlijke maaltijd kan laten pruttelen dan moet je natuurlijk ook komenquote:Op woensdag 27 december 2006 00:18 schreef golfer het volgende:
Een pottenmeet is iets waar ik nou altijd van gedroomd heb.![]()
Ik van Gordon Ramsey, maar dat wist je al...quote:Op woensdag 27 december 2006 00:18 schreef golfer het volgende:
Een pottenmeet is iets waar ik nou altijd van gedroomd heb.![]()
Die ziet er erg lekker uit. Binnenkort maar eens proberen, denk ik.quote:Op woensdag 27 december 2006 00:39 schreef Oblivion het volgende:
Uit het boek van Gordon Ramsey:
Winter stoofpot:
-knip-
Als je de bijgerechten erbij wilt hebben, gil je maar...quote:Op woensdag 27 december 2006 00:46 schreef golfer het volgende:
Die ziet er erg lekker uit. Binnenkort maar eens proberen, denk ik.
*scream*quote:Op woensdag 27 december 2006 00:47 schreef Oblivion het volgende:
Als je de bijgerechten erbij wilt hebben, gil je maar...
Morgen ben je de eerste.quote:
quote:Op woensdag 27 december 2006 00:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Obli, mijn nachrust, wat doe je???
O wat klinkt dat heerlijk zeg.
Verklaring: Het braadaanbaksel oplossen.quote:
En wat is deglaceren?
Het (sudder)vleesch is geduldig en wacht.quote:Op woensdag 27 december 2006 00:51 schreef Oblivion het volgende:
Morgen ben je de eerste.
Als je het niet erg vind.![]()
Topic lezenquote:Op woensdag 27 december 2006 17:24 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat is volgens jullie het beste deel van een beest om te stoven?
Tevens TVP
Het is ook heel lekker. Variaties hierop ben ik ook in Spanje tegengekomen als tapa.quote:
Maar kun je die ovenschotels ook niet bereiden op een klein sudderpitje?quote:Op donderdag 28 december 2006 13:33 schreef UIO_AMS het volgende:
90% van de gerechten in dat boek zijn voor ovenstoofschotels. Ik heb geen oven. En van die resterende 10% is een groot deel vegetarisch.
Gelukkig hebben we dit topic en het voorgaande nog voor lekkere gerechten die zonder oven gemaakt kunnen worden.
Ik heb geen idee, dus ik hoop dat dit een retorische vraag van je was. Hopelijk wel, want er staan veel lekkere stoofschotels in.quote:Op donderdag 28 december 2006 13:39 schreef Duderinnetje het volgende:
Maar kun je die ovenschotels ook niet bereiden op een klein sudderpitje?
Ja kan vast!quote:Op donderdag 28 december 2006 13:41 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, dus ik hoop dat dit een retorische vraag van je was. Hopelijk wel, want er staan veel lekkere stoofschotels in.
quote:Op woensdag 27 december 2006 00:51 schreef Oblivion het volgende:
OverMorgen ben je de eerste.
Als je het niet erg vind.![]()
Zondag ga je dat maken kokkiequote:Op woensdag 27 december 2006 00:46 schreef golfer het volgende:
Die ziet er erg lekker uit. Binnenkort maar eens proberen, denk ik.
Zie net je edit pas.quote:Op donderdag 28 december 2006 13:39 schreef Duderinnetje het volgende:
O en voor een goed vegetarisch recept hou ik me wel aanbevolen hoor! Is weer eens wat anders
Ja, zo kan je het ook lezen.quote:Op donderdag 28 december 2006 14:00 schreef Oblivion het volgende:
[afbeelding]
Kijk eens goed naar wat er op het boekje staat?![]()
Hartverwarmende gerechten voor op het fornuis OF in de oven.
Lijkt me dus dat je het prima op een kleine pit kan laten sudderen.
Ja toch?quote:Op donderdag 28 december 2006 14:05 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ja, zo kan je het ook lezen.
Maar ik ga het wel proberen zonder oven.![]()
quote:Op donderdag 28 december 2006 13:45 schreef Oblivion het volgende:
[..]![]()
Vort met de geit!![]()
Veldsla-selderijsalade met fourme d'armbert:
5 stengels bleekselderij.
200 gr veldsla.
150 gr fourme d'armbert.
6 el klassieke vinaigrette. (komt ook een recept van.)
Zeezout en vers geraspte peper een handvol geplette, geroosterde walnoten. (naar wens)
Hak de selderij en doe hem in een grote slakom.
Haal de dikke uiteinde van de bundeltjes veldsla en voeg de blaadjes bij de selderij .
Verkruimel de helft van de kaas in de kom en bedruppel hem met 3-4 el vinaigrette.
Op aparte borden serveren, verkruimel rest van kaas over de borden.
Strooi dan wat voor extra beet een handje vol walnoten.
Daarna de vinaigrette.
Tip: Vervang de kaas als u deze niet kunt krijgen met Blue d'Auvergne of elke andere milde, kruimelige blauwschimmelkaas.
Is goed, alleen vervang ik die blauwgeaderde kaas ui het recept van Obli/Gordon wel door iets anders.quote:
waarom? nooit een echt mooie romige adertjeskaas gehad? je kan een kaasroute door frankrijk, italië en spanje maken. lekker een maand of 2 met een auto en tent onderweg. vergeet het grote kaasboek niet. de streek waar de beesten grazen en vaak ook kruiden kauwen is bepalend voor de smaak van de melk en daarmee kaas.quote:Op donderdag 28 december 2006 16:13 schreef golfer het volgende:
[..]
Is goed, alleen vervang ik die blauwgeaderde kaas ui het recept van Obli/Gordon wel door iets anders.![]()
dan maak ik de route wel voor bluezz en mijn eigen vriendin. droppen de dames ons bij een wijnhuis, gaan zij kaasproeven. wij lekker wijnproevenquote:Op donderdag 28 december 2006 17:37 schreef golfer het volgende:
Ik ben in tegenstelling tot Bluezz absoluut geen kaasliefhebber, vandaar.
Dat gaat niet door vader.quote:Op donderdag 28 december 2006 17:39 schreef zoalshetis het volgende:
dan maak ik de route wel voor bluezz en mijn eigen vriendin. droppen de dames ons bij een wijnhuis, gaan zij kaasproeven. wij lekker wijnproeven![]()
Laat even weten wat je er door doet, want ik ben ook niet van de kazen...quote:Op donderdag 28 december 2006 17:37 schreef golfer het volgende:
Ik ben in tegenstelling tot Bluezz absoluut geen kaasliefhebber, vandaar.
Had er net een flinke eetlepel witte basterdsuiker doorheen gegooid en dat lijkt te werken.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:51 schreef Oblivion het volgende:
Hmmm, bitterheid...Misschien wat bruine suiker? Of gewone witte?
Mooi zo!quote:Op donderdag 28 december 2006 19:02 schreef UIO_AMS het volgende:
Had er net een flinke eetlepel witte basterdsuiker doorheen gegooid en dat lijkt te werken.![]()
Alle ingrediënten in huis gehaald. Morgen lekker sudderen.quote:Op woensdag 27 december 2006 00:39 schreef Oblivion het volgende:
Ik doe nu eerst even de stoofpot overtypen...![]()
6 Personen:
800 g stoofvlees.
3 el bloem.
zeezout en versgemalen peper.
Olijfolie om in te bakken.
200 g rookspek, in blokjes.
2 winterwortels, geschraapt.
1 kleine knolselderij van ca. 700 gram, geschild.
150 g zilveruitjes (of mini sjalotten), gepeld.
enkele takjes tijm.
2 laurierblaadjes.
250 kastanje champignons, schoongemaakt, grote exemplaren gehalveerd.
1 tl tomatenpuree.
500 ml rode wijn.
300 ml runderbouliion.
Handvol bladpeterselie.
Verwarm de oven voor op 150 graden.
Snij het vlees in blokjes. Breng de bloem op smaak met zout en peper en wentel het vlees erdoor.
Verhit wat olijfolie in een grote gietijzeren braadpan op middelhoog vuur.
Bak het rundvlees in 2 of 3 porties rondom bruin en leg het op een bord.
Doe de spekblokjes in de pan en bak ze op laag vuur goudbruin, voeg indien nodig exra olijfolie toe.
Snijd intussen de wortels en de knolselderij in blokjes van 2 cm.
Schep ze met de hele uien, de tijm en de laurierblaadjes in de pan en roerbak op middelhoog vuur 5 minuten, tot de groenten zacht worden.
Roer de paddestoelen en de tomatenpuree erdoor en bak ze 2-3 minuten.
Schenk de rode wijn erbij, schraap de bodem van de pan met een pollepel af om te deglaceren.
Voeg de bouillon toe en breng de vloeistof aan de kook, temper het vuur en laat alles enkele minuten sudderen.
Doe het vlees weer in de pan en roer tot al het vlees onder de vloeistof staat.
Doe het (?) deksel op de pan en zet hem 2 1/2 uur in de oven, of tot het vlees helemaal gaar is.
Proef even en strooi de gehakte peterselie over de stoofpot.
Ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden.quote:Op zaterdag 30 december 2006 17:12 schreef golfer het volgende:
[..]
Alle ingrediënten in huis gehaald. Morgen lekker sudderen.
Oh, gewone? Of toch die met mosterd?quote:
Zelfgemaaktequote:
Een stoofpot van gourmetvlees maken?quote:Op zondag 31 december 2006 16:57 schreef zoalshetis het volgende:
mmmmmm. ik ga het doen met een gourmet.
quote:Op zondag 31 december 2006 19:52 schreef Oblivion het volgende:
Ziet er lekker uit!
Nee, inderdaadquote:Op zondag 31 december 2006 20:10 schreef Oblivion het volgende:
Jezus, wat een bord!![]()
Dat eet je toch niet allemaal op???
Vreetzakkie...quote:Op zondag 31 december 2006 20:23 schreef Duderinnetje het volgende:
O ik zou zo'n bord vol makkelijk op krijgen
Thanks hon', jullie ookquote:Op zondag 31 december 2006 20:26 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Vreetzakkie...
Jullie ook een fijne jaarwisseling!![]()
![]()
Je bent niet de enigequote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:06 schreef Maerycke het volgende:
Stoofpotje op heeft staanIk raakte best wel geinspireerd door te topic zeg maar
![]()
Ik had alleen een grotere pan moeten pakken want hier passen nooit geen krieltjes meer bij zo...quote:
Ik gok knolselderij.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:44 schreef K-mail het volgende:
Wat zijn die witte blokjes op die foto? Ik kan niet 123 terug vinden welk recept het is...
ja ik gebruik hem ook te weinig. maar misschien een apart topic waardig?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:59 schreef Sjeen het volgende:
De römertopf!!! Die staat hier ook nog ergens, toch van de week weer eens opduikelen![]()
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja ik gebruik hem ook te weinig. maar misschien een apart topic waardig?
Ik heb een tijdje geleden ook zo'n Römertopf aangeschaft... Een paar goede recepten zijn dan altijd welkom!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja ik gebruik hem ook te weinig. maar misschien een apart topic waardig?
Nou dat is mooi manquote:Op woensdag 3 januari 2007 11:02 schreef Jarno het volgende:
Hey Duderinnetje ik heb die pot van jou pas gemaakt, heerlijk idd! Saus was wat dun maar dat heb ik opgelost met wat ontbijtkoek, bind mooi idd..
Alleen vond ik dat het vlees (had succadelappen genomen) op een gegeven moment wel erg mals werd (kan dat?quote:
Zeven uur!quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:00 schreef Jarno het volgende:
[..]
Alleen vond ik dat het vlees (had succadelappen genomen) op een gegeven moment wel erg mals werd (kan dat?. ), het viel zowat in de pan uit elkaar. Misschien volgende keer wat grotere lappen nemen, of minder lang laten sudderen (heb de boel nu bijna 7 uur op laten staan, wel op een plaatje uiteraard).
In mijn herinnering (als kind) moeten stoofpotten altijd daaaaaaaaagen lang opstaan. Dat moet nu dus ook.quote:
Ja, maar dan pleurt de boel dus wel uit elkaar, da's nogal wiedes!quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:14 schreef Jarno het volgende:
[..]
In mijn herinnering (als kind) moeten stoofpotten altijd daaaaaaaaagen lang opstaan. Dat moet nu dus ook..
In een slowcooker zijn tijden van 7 uur geen uitzondering, maar een stoofpan is toch iets anders.quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:14 schreef Jarno het volgende:
In mijn herinnering (als kind) moeten stoofpotten altijd daaaaaaaaagen lang opstaan. Dat moet nu dus ook..
quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:40 schreef Duderinnetje het volgende:
Nou, als het maar smaaktelekker rook, dat is het belangrijkste![]()
Ja wat grappig, die passage weet ik inderdaad ook nog goed. Kwam ze de trap op en dan genoot ze alquote:Op woensdag 3 januari 2007 22:59 schreef zoalshetis het volgende:
het mooiste uit het boek van palmen uit i.m. vond ik nog de passage waar ze de soepen van ischa roemde die altijd klaar stonden en de hele ruimte heerlijlk deden geuren.
iddquote:Op woensdag 3 januari 2007 23:01 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ja wat grappig, die passage weet ik inderdaad ook nog goed. Kwam ze de trap op en dan genoot ze al![]()
Het was lekkerquote:Op zaterdag 2 december 2006 22:01 schreef Stereotomy het volgende:
- Aardappels, heb 350 gram krieltjes genomen
- Uien, een grote uit moet genoeg zijn
- Bokbier, omdat onze AH geen Guiness of Murphy's verkocht, 250 ml
- Laurierblad, 3 blaadjes
- Sucadelappen, ca. 500 gram
- Flesje rode wijn, 250 ml
- Tomatenpuree, blikje
- Knoflook, 6 tenen of 6 theelepels voorgeperst knoflook
- Worcestershire sauce, 1 eetlepel
- Runderboullion, in totaal 1 liter (aangelengd)
- Wortels, ongeveer 350 gram, maar achteraf had ik beter een winterpeen kunnen halen![]()
- Verse peterselie, die als laatste wordt toegevoegd (niet op de foto)
- Suiker, 1 eetlepel (niet op de foto)
- Tijm, 1 eetlepel (niet op de foto)
Volgende keer eens vette proberen, das echt lekkerderquote:Op maandag 22 januari 2007 10:09 schreef PdeHoog het volgende:
Klinkt goedIk had zelf 1 kg magere runderlappen, 8 aardappelen, 2 uien, bos wortelen (bij gebrek aan winterpeen
), halve liter bouillion, halve liter wijn, halve liter bier en 3 teentjes knoflook
Echt zo lekker
Nog lekkerderquote:Op maandag 22 januari 2007 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgende keer eens vette proberen, das echt lekkerder
Ik stond 's middags alles te snijden met hulp van een vriendin, en die wilde de vette randjes van de riblapjes (Ze dacht eerst nog dat het bot was, het was vrij stevig wit vet) weggooien.quote:Op maandag 22 januari 2007 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgende keer eens vette proberen, das echt lekkerder
Ik vond geen vet randje meer terug aan de vleesjes hoor, allemaal opgelost in het sausprutvochtsap. Wat niet weet, wat niet deertquote:Op maandag 22 januari 2007 15:49 schreef Bluezz het volgende:
Ik ben ook niet zo van de vette randjes
het gaat erom dat het vlees gemarmerd is, er veel dunne vetaders door het vlees lopen, ipv een dikke vetrand er aan vast, dat vet smelt weg tijdens het stoven en kan je gewoon van de stoof afscheppen. Het vet zorgt er echter voor dat de smaak beter wordt, en het vlees mals en sappig blijft.quote:Op maandag 22 januari 2007 15:49 schreef Bluezz het volgende:
Probeer het eens, je vlees is 10 maal sappiger!quote:Op maandag 22 januari 2007 15:49 schreef Bluezz het volgende:
Prrrrrquote:Op maandag 22 januari 2007 15:54 schreef Oblivion het volgende:
*Knuffeltje geeft aan pietverdriet...![]()
Ja die geaderde gemarmerde vetaders, daar let ik wel op, dat koop ik juistquote:Op maandag 22 januari 2007 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
het gaat erom dat het vlees gemarmerd is, er veel dunne vetaders door het vlees lopen, ipv een dikke vetrand er aan vast, dat vet smelt weg tijdens het stoven en kan je gewoon van de stoof afscheppen. Het vet zorgt er echter voor dat de smaak beter wordt, en het vlees mals en sappig blijft.
How come geen tijd, je kan het savonds opzetten en de hele avond laten pruttelen en de volgende dag eten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:09 schreef Koningin het volgende:
Ik vind het zo jammer dat ik nooit echt tijd heb om zo'n stoofpotje te maken.....ziet er allemaal zo lekker uit.
Oh ja, zo had ik het nog niet bekeken.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
How come geen tijd, je kan het savonds opzetten en de hele avond laten pruttelen en de volgende dag eten.
Gewoon weer even het vuurtje eronder opstoken. Hartstikke simpelquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:30 schreef Koningin het volgende:
[..]
Oh ja, zo had ik het nog niet bekeken.
Dan gewoon opwarmen op het vuur? Of liever in de magnetron?
Een limburgs recept, meestal gemaakt met paardenvlees of runderpoulet...quote:Op zondag 11 februari 2007 17:50 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Gewoon weer even het vuurtje eronder opstoken. Hartstikke simpel
@ Sjeen, zuurvlees, wat is dat toch?
Dat vlees is dan ook echt zuur? (Ja dat moet haast wel).quote:Op zondag 11 februari 2007 17:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Een limburgs recept, meestal gemaakt met paardenvlees of runderpoulet...
Onze versie:
Een halve kilo runderpoulet, een gepelde door midden gesneden ui, wat laurierbladen, kruidnagels, peper en zout een nacht in azijn laten staan. Het vlees laten uitlekken en aanbraden, als het goed bruin is, uit de ketel nemen. Een nieuwe ui snipperen en fruiten, vlees weer terug erbij, nieuwe kruidnagels en laurier erbij, wat azijn erbij en laten pruttelen. Af en toe omroeren en eventueel nog azijn bijvoegen. Al het vlees lekker gaar is, wat stroop toevoegen en wat peperkoek om de saus te binden...
Lekker met gekookte aardappels of frietjes en rode kool met appeltjes...
Zoetzuur eigenlijk... kun je zelf bepalen, beetje meer stroop of wat bruine suiker erbij of juist meer azijn... Sommigen doen ook pure chocolade erdoor...quote:Op zondag 11 februari 2007 18:01 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat vlees is dan ook echt zuur? (Ja dat moet haast wel).
Appelstroop, suikerstroop noemen ze hier siroop...quote:Op maandag 12 februari 2007 19:38 schreef Martijn_77 het volgende:
@Sjeen, wat voor stroop doe je daar door? Suiker of appelstroop?
Siroop? De suikerstroop die ik bedoel is zelf nog stropiger dan appelstroopquote:Op maandag 12 februari 2007 20:33 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Appelstroop, suikerstroop noemen ze hier siroop...
Ow... ik ken alleen van dat schenkstroopspul voor op pannekoeken. In potjes en blikjes hebben we alleen appelstroop en perenstroop.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:17 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Siroop? De suikerstroop die ik bedoel is zelf nog stropiger dan appelstroop![]()
Ik ben een beetje stoofpot-moe....de laatste had ik btw verpest. Volgens mij gaan prei en alcohol niet samenquote:
Prei!quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:05 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ik ben een beetje stoofpot-moe....de laatste had ik btw verpest. Volgens mij gaan prei en alcohol niet samen![]()
Hij was heerlijk, maar ik had hem niet langer moeten laten pruttelen anders was-ie drooggekookt. Ben ik nou de eerste persoon op aarde bij wie dat gebeurd isquote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:19 schreef Aventura het volgende:
Er staat er weer eentje op 't vuur... Met runderlappen, rode wijn, peen, knof, ui, champignons, kruidnagelen en laurierblad. Het ruikt al heerlijk
Maar maar maar....ik vind prei zo lekker, maar voortaan dus niet meer in een stoofpotje aangezien de 2 waar ik prei in had gedaan niet te eten waren.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:15 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Prei!
Prei is nooit goed.
Waarin dan ook.
Niet doen!
Prei![]()
En nu weer een lekker stoofpotje maken SoL![]()
Ik had het laatst met hachee die helemaal aangekoekt wasquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:22 schreef Aventura het volgende:
[..]
Hij was heerlijk, maar ik had hem niet langer moeten laten pruttelen anders was-ie drooggekookt. Ben ik nou de eerste persoon op aarde bij wie dat gebeurd is![]()
Zegguh....kan ik niet langs komen morgenquote:Op zondag 18 februari 2007 00:43 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik kon dus weer niet wachten en dus staat vanaf 23 uur de stoofpot voor morgen te pruttelen.Lekker uien pellen, knoflooktenen kneuzen, tijm van de takjes ritsen en peterselie knippen... ik heb weer ongegeneerd de houthakkersvrouw uitgehangen vanavond
![]()
Net wat winterpeenschijven bij de stoof gedaan en een paar plakken courgette. En dan morgen wakker worden en het vuurtje weer aan doen. En dan het Hele Huis Doordrenken van Zaligheid.
Jawel hoorquote:Op zondag 18 februari 2007 00:45 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Zegguh....kan ik niet langs komen morgen![]()
Jammer dat het zo'n eind rijden isquote:
Wel als je niet een beetje bijvult, jongedame!quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:22 schreef Aventura het volgende:
Hij was heerlijk, maar ik had hem niet langer moeten laten pruttelen anders was-ie drooggekookt. Ben ik nou de eerste persoon op aarde bij wie dat gebeurd is![]()
Oh oh, deze moet deze week echt gemaakt worden hier *kwijlt*quote:Op zaterdag 24 februari 2007 12:05 schreef cinnamongirl het volgende:
Gisteren heb ik deze stoofschotel gemaakt. Het was een enorm succes en iedereen vroeg me het recept!
Neem géén magere rib/runderlappen, die lillende randjes verdwijnen echt, maar pas na een uur of 5 stoven heb ik gezien, en niet na 2,5 uur zoals de meeste recepten zeggen. En het vlees valt echt uit elkaar in je mond....
En maak het liefst de dag van te voren, stoof het 4 uur, laat afkoelen en bewaar in de koelkast, en stoof het de dag erna nog een uur.
Het is een variant op Boeuf Bourguignon, en was genoeg voor 5 personen.
Ingrediënten:
900 g riblappen (of runderlappen)
25 g boter
1/2 duobakje magere spekreepjes
1 runderschenkel met been (optioneel)
2 uien, in stukjes
1/2 fles volle rode wijn
1 winterpeen, in kleine blokjes
2 stengels selderij, in stukjes
2 eetlepels bloem
1/4 liter bouillon (ik maak 'm zelf met een blokje)
1 potje zilveruitjes
3 laurierblaadjes
3 theelepels gedroogde tijm (of 5 takjes verse tijm)
5 teentjes knoflook, gepeld en geplet
1-2 gedroogde chilipepertjes
1 bak champignons (250 gram)
1 a 2 ansjovis
paar cherrytomaatjes, of grote tomaat, of lepeltje tomatenpuree
Voorbereiden
(max. 1 dag tevoren): Runderlappen in dobbelstenen snijden. In grote braadpan boter smelten en spekjes krokant bakken. Spekjes met schuimspaan uit pan nemen en in bakvet blokjes rundvlees rondom bruinbakken. Vlees uit pan nemen en in zelfde bakvet ui zachtjes bakken. Bloem erover strooien en even meebakken. Wijn en bouillon toevoegen en aan de kook brengen. Zilveruitjes in vergiet afspoelen met water. Vleesblokjes, spekjes en runderschenkel in pan terugdoen. Zilveruitjes, de in stukjes gesneden winterpeen en selderijstengels erdoor scheppen. Ansjovis en tomaat toevoegen (Dit proef je niet, beiden werken als smaakversterkers!) Laurier en tijm met knoflook in pan doen en chilipepertjes erboven verkruimelen. Pan op zeer laag vuur zetten. Deksel erop leggen en nog minstens 3 uur laten sudderen. Af en toe omscheppen.
Bereiden
Stoofpot eventueel opnieuw opwarmen. Laatste halfuur champignons meestoven. Knoflook, laurier en kruidentakjes verwijderen. Schenkel uit pan nemen, vlees dat eraan zit in kleine blokjes snijden en terugdoen in pan.
nee, ik denk stiekem dat het nog te pruimen is ook.quote:Op zondag 18 maart 2007 18:08 schreef Jarno het volgende:
Ze hebben bij de Aldi nu stoofvlees in bier (k&k dus). Hij staat hier nu in de kast onder het mom van 'je moet alles een keer geprobeerd hebben en dood zul je er niet aan gaan, althans, niet direct'. Iemand hier al een keer zo dapper geweest?
Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Eerstvolgende keer dat we friet eten zal ik 'm eens opwarmen.quote:Op zondag 18 maart 2007 18:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee, ik denk stiekem dat het nog te pruimen is ook.
quote:Op zondag 18 maart 2007 18:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Eerstvolgende keer dat we friet eten zal ik 'm eens opwarmen.
THanksquote:
ruik je zo'n brandertje niet?quote:Op zondag 18 maart 2007 18:15 schreef MissHobje het volgende:
[..]
THanks![]()
Reuze handig.. ik zweer er echt bij met pruttelpotjes.
Ik heb inmiddels lekker wat champignons en zilveruitjes toegevoegd..
Saus moet nog ietsjes indikken en ik bind hem nog iets bij met een klein stukje ontbijtkoek
Erbij straks gekookte aardappels en wat bloemkool en dan hebben we een voortreffelijk avondmaal.
in de oven staat ook een appeltaart, voor het toetje
Ik kan niet wachten
'Thuis' (bij m'n ouders) stoken ze hem op petroleum, maar dat ruik je ook niet/nauwelijks. Wat je ruikt is subtiel en ouderwets, het stinkt zeker niet. Wel buiten vullen natuurlijkquote:Op zondag 18 maart 2007 19:10 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nope.. ik gebruik ook geen peut maar lampenolie![]()
Je vergeet de knoflook. Bij bouquet ganri hoort ook knoflook...quote:Op woensdag 14 februari 2007 10:14 schreef Delicieux het volgende:
Gisteravond heb ik weer eens een grote pot Boeuf Bourgignon gemaakt. Supermakkelijk, het kost alleen wat prutteltijd. Verder is het erg makkelijk in te vriezen en zo te bewaren!
Nodig:
2 kilo vet-dooraderd rundvlees
400 gram ongerookte spek
12 kleine uitjes
500 gram kleine champignons
250 gram roomboter
Halve liter runderbouillon
4 eetlepels bloem
Bouquet garni (perterselie, laurierblad en thijm)
Hoe te maken:
Snij de spek in kleine reepjes.
Boter in een grote pan
doe daar de gepelde hele uitjes bij, alsook de in reepjes gesneden spek
Laat dat rustig op klein vuur een beetje aanbakken.
Schep dan het geheel uit de pan en leg het op een bordje. Laat de rest van de boter in pan liggen.
Snij het rundvlees in stukken van pak 'm beet 4x4x4 cm.
Bak het vlees aan in de pan aan, rondom mooi bruin en strooi er dan de 4 eetlepels bloem overheen en meng dat goed. Doe dan de uitjes en de spekjes er weer bij.
Verder doe je dan 500ml runderbouillon bij, alsook een een fles rode wijn (0,75 liter)
Ook doe je er een bouquet garni bij, bestaande uit Thijm, Laurierblad en peterselie.
Laat het geheel 3 uur op een zacht vuurtje pruttelen.
Na 3 uur doe je er de champignons bij, en je laat het nog eens een half uur rustig pruttelen.
Dan haal je het bouquet garni uit de pan, en een heerlijke Boeuf Bourgignon is klaar!![]()
Die ga ik maken!quote:Op zaterdag 24 februari 2007 12:16 schreef cinnamongirl het volgende:
Erbij had ik aardappelpuree en een rodekoolstoof, die ook heerlijk was.
Nodig:
zak verse voorgesneden rode kool
1/2 kaneelstokje of theeleepel kaneelpoeder
2 goudreinetten
25 gr. boter
handje rozijnen
glas port/wijn
zout
scheut (witte wijn) azijn
Bereiden
Doe een bodem water in de pan en voeg de in stukjes gesneden appel toe, alsmede de rozijnen, de rode kool en de boter en de kaneel.
Giet de port, en de azijn erover stoof dit in een uur gaar, op laag vuur. Niet eerst aan de kook brengen dus.
quote:Op maandag 19 maart 2007 16:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je trouwens stoofpot maakt, en je wat overhoud, beetje aanlengen met wat water, binden met een roux tot een dikvloeibare ragout en af laten koelen, rolletjes van maken (gebruik een spuitzak zonder tuutje) en door paneermeel halen, door ei halen, door paneermeel halen en 24 uur in de koelkast laten opstijven.
Frituren tot goudbruin, goddelijke kroketten
En houthakken voor Hellace sanger! Houthakken!quote:Op donderdag 29 maart 2007 18:50 schreef sanger het volgende:
Ik moet nog op zoek naar een recept, maar ik denk dat ik zaterdag een stoofpotje ga maken voor zondag. Voor de eerste keer in mijn leven
Ga nu eerst deel 1 doorlezen, daarna dit deel. En natuurlijk de kookboeken!
Linzenquote:Op zaterdag 17 maart 2007 11:03 schreef Innocence het volgende:
Ik wil iets doen met kipenpootjes, tomaten en linzen. Is dat een goed idee en heeft toevallig nog iemand een verrukkelijk recept, voordat ik zelf aan 't klussen sla?![]()
als je trouwens roux maakt voor kroketten doe er ook een scheutje melk door.quote:Op maandag 19 maart 2007 16:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je trouwens stoofpot maakt, en je wat overhoud, beetje aanlengen met wat water, binden met een roux tot een dikvloeibare ragout en af laten koelen, rolletjes van maken (gebruik een spuitzak zonder tuutje) en door paneermeel halen, door ei halen, door paneermeel halen en 24 uur in de koelkast laten opstijven.
Frituren tot goudbruin, goddelijke kroketten
Mag ik ook een zaag pakkenquote:Op donderdag 29 maart 2007 20:06 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
En houthakken voor Hellace sanger! Houthakken!
Nee zagen mag niet.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Mag ik ook een zaag pakken
Ik moet toevallig wel nog een boom ui tde tuin halen, hoe toevallig!
quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:25 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nee zagen mag niet.
Sanger, maak die oerman nou in je los! Houthakken! Bronstig zweet langs de gezwollen aderen! Grommende kreten wanneer je bijl het weerbarstige hout doorklieft!
Zagen![]()
![]()
Was erg lekker, alleen had ik er zilvervliesrijst bij, waardoor je de linzen zowat niet meer proefde.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Linzen![]()
Recepten en ervaringen met gestoofde linzen welkom![]()
Zomerstoofpotjes hier verder?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Iemand een idee voor een zomers stoofpotje?
Vervang Hamlap door schouder of nek, nog sappiger en smaakvollerquote:Op donderdag 6 september 2007 16:23 schreef Sudderpot het volgende:
Vervang de runderlappen eens door hamlapjes, echt zalig. Heel zacht en smeuig.![]()
![]()
Met wat aardappelpuree en geroerbakte prei was het heerlijkquote:Op dinsdag 11 september 2007 12:13 schreef SeaOfLove het volgende:
Ik denk dat ik die van deom ga maken vanaaf...klinkt erg lekker en makkelijk ook![]()
Ik doe ze er gewoon rauw in (krieltjes).quote:Op woensdag 19 september 2007 14:48 schreef PeRi het volgende:
Koken jullie de aardappels wat vantevoren, voor je ze later in laatste fase van de stoofpot erbij gooit? Of doe je ze er rauw bij?
Ik heb ze er zondag ook gewoon op het laatst bij gedaan. I heb het toen nog ongeveer 3 kwartier laten staan en toen waren de aardappelen prima.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:48 schreef PeRi het volgende:
Koken jullie de aardappels wat vantevoren, voor je ze later in laatste fase van de stoofpot erbij gooit? Of doe je ze er rauw bij?
En dat wordt opgepeuzeld vanavond met het rode kool stoofpotje die Cinnamongirl eens gepost heeftquote:Ingredienten voor 8 personen:
* 1 kg magere runderlappen
* 100 g boter of margarine
* 150 g spekblokjes
* 3 uien, gesnipperd
* 4 dl rode wijn
* 2 dl vleesbouillon
* 1 takje tijm
* 1 laurierblad
* 1 teentje knoflook
* 250 g champignons
* peterselie
* zout, peper
* allesbinder
Bereiding:
De spekblokjes bakken in de boter, uit de pan nemen en in het braadvet de in blokjes gesneden en gezouten runderlappen braden. Dit duurt even, want er komt heel veel vocht uit het vlees. Als het vlees bruin is de uien, de champignons en de knoflook een paar minuten meebakken.
Afblussen met bouillon en rode wijn.
De tijm en het laurierblad erbij doen en alles een paar uur laten sudderen tot het vlees gaar is.
De saus binden met allesbinder en eventueel op smaak brengen met zout, peper en peterselie
wat een slecht verhaal van die slagers. kan ik me bijna niet voorstellen. anders moet je toch de supermarkt een keer proberen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
3 slagers afgeweest en nergens vet vlees te krijgen, alles broodmager. Gooi morgen dan maar kippenvleugels en aardappels in de oven.
Damn, had zin in suddervlees.-
Soms zit het mee, soms zit het tegen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 18:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat een slecht verhaal van die slagers. kan ik me bijna niet voorstellen. anders moet je toch de supermarkt een keer proberen.
hier heel veel islamitische slagers op een rij. vaak juist heerlijk vet.
quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:57 schreef Bluezz het volgende:
Yo, morgen en maandag eten we de stoofpot van de liederlijke OP
Lont!quote:Op maandag 1 oktober 2007 01:52 schreef MissHobje het volgende:
Rommelmarkten zie je zie stelletjes ook nog best vaak.. Duderinnetje
Ik moet trouwens nieuw lint hebben..(voor in petroleum stel ala groot) of hoe noem je dat.. tis heel breed ( 6 centimeter ofzo) en dat vind ik hier dus nergens.. tips iemand?
quote:Op maandag 1 oktober 2007 01:54 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Lont!
Toch?
En geen idee waar je dat koopt. Wellicht kampeerwinkels? (Voor in windlampen ed.)
Misschien eens een hele goede kookwinkel bellen! Die weten het misschien!quote:Op maandag 1 oktober 2007 01:57 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja das een goede woord denk ik wel
Ik kon er serieus niet opkomen
Kampeer winkels.. als ze iets hebben,..heb alleen het smalle lont voor olielampjes bv![]()
Wat ik nodig heb is echt 3 a 4 keer breder.
Als je een onge-emaileerde koopt, ja.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:26 schreef Gripper het volgende:
Hier moet er ook van de week weer gestoofd gaan worden: ik heb vorige week bij de V&D tijdens het prijzencircus een hele mooie gietijzeren braadpan gevonden. t is een grote, dus ik zal aardig wat vlees erin moeten smijten om m vol te krijgen... Misschien maar goed ook, mn oude braadpan liep altijd over![]()
trouwens, moet ik die braadpan de eerste keer net zo behandelen als mn gietijzeren wok? Olie erin en lekker laten walmen, om zo een anti-aanbaklaag erin te krijgen?
t is een niet geëmailleerde jaquote:Op maandag 1 oktober 2007 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je een onge-emaileerde koopt, ja.
een goede gietijzeren braadpan is niet geemailleerd van binnen.
Die behandel je zo voor en spoel je alleen uit met heet water als het echt nodig is en/of een stukje keukenpapier, niet met sop wassen
Hoop dat je niet naast een school woont, want anders komen er nog organisaties klagen over je fijnstofquote:Op maandag 1 oktober 2007 10:17 schreef Gripper het volgende:
[..]
Mooi, met de wok werkt het altijd prima om m in te branden, dan lukt het hiermee ook wel. Dan doe ik het wel op het campingpitje in de tuin, want de afzuigkap en de rookmelder kunnen zoveel blauwe walm niet aan
Probeer Kookpunt. Ik meen me te herinneren dat ik daar petroleumstellen heb zien staan.quote:Op maandag 1 oktober 2007 01:57 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja das een goede woord denk ik wel
Ik kon er serieus niet opkomen
Kampeer winkels.. als ze iets hebben,..heb alleen het smalle lont voor olielampjes bv![]()
Wat ik nodig heb is echt 3 a 4 keer breder.
quote:
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 20:44 schreef Herodus het volgende:
Het moest uiteindelijk knolselderij zijn gelukkig, de groenteboer begreep me nadat hij een aantal gerichte vragen stelde.
En aangezien het een recept van Ramsey is heb ik me tijdens het koken voorgesteld alsof er iemand me constant uit aan het schelden was.
Dat proef je er straks zeker in terug!
Hij staat erbij alsof hij elk moment autopsie gaat verrichten op een ongehoorzaam personeelslid.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 20:55 schreef Bluezz het volgende:
You f***ing **sh***le, you id***t, your stew is still cold![]()
![]()
![]()
![]()
groetjes,
[afbeelding]
was het vlees zacht en draadjes-achtig. zo zacht dat elk draadje nog net aan je tanden plakte als je er op kauwde?quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:39 schreef Herodus het volgende:
Hier is ie:
[afbeelding]
Hij was lekker.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
was het vlees zacht en draadjes-achtig. zo zacht dat elk draadje nog net aan je tanden plakte als je er op kauwde?
.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:31 schreef iggy_in_the_house het volgende:
Ik heb een vraag. Ik wil morgen dat recept van Duderinnetje maken. Ze zegt dat je 2 flesjes oud bruin erbij moet doen. Nu heb ik wel een grote fles McChouffe (bruin). Is dit ook goed?
En volgende vraag: hoeveel moet je erin doen? Moet het vlees net onder zitten of?
Heb je geen over UIO? Daar kun je de pan ook in zetten. En dan op een matig temperatuurtje.quote:Op maandag 8 oktober 2007 11:46 schreef UIO_AMS het volgende:
Hé, ook toevallig, gisteren heb ik ook een bierstoofpotje gemaakt. Met Oud Bruin. En 5 uur stoven. Voor de smaak vind ik dat toch wel het minimum.
De laagste stand op het kleinste pitje is bij mij ook altijd net te hard. Ik zet er meestal zo'n warmhouder onder en af en toe zet ik hem dan een minuut of 5 uit. Behelpen dus.
Er kan niet zo veel misgaan aan stoofpot. Maar deze van arithaterhorst Het Grote Stoofpotten Topic was in elk geval makkelijk en lekker!quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:06 schreef Koningin het volgende:
Misschien dat ik komend weekend eens tijd heb om mijn eerste stoofpot te maken!
Welk recept is het best om mee te beginnen?
Welke kan eigenlijk niet fout gaan?
Ok, danke.quote:Op maandag 8 oktober 2007 15:10 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Er kan niet zo veel misgaan aan stoofpot. Maar deze van arithaterhorst Het Grote Stoofpotten Topic was in elk geval makkelijk en lekker!
Ik heb geen oven, dude.quote:Op maandag 8 oktober 2007 12:28 schreef Duderinnetje het volgende:
Heb je geen over UIO? Daar kun je de pan ook in zetten. En dan op een matig temperatuurtje.
Dat had ik dus ook gedaan, pruttelen zonder deksel, maar hij was toch te nat. Ik wist van de ontbijtkoek maar die had ik vergeten te kopen. Volgende keer dan maar. Maizena hielp overigens welquote:Op maandag 8 oktober 2007 11:39 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik laat het altijd gewoon even pruttelen zonder deksel, als het iets te nat is.
Maar anders volgende keer gewoon wat minder bij doen.
Fijn dat het zo lekker was
Die uit de OP en dan een draai eraan.quote:Op maandag 8 oktober 2007 23:05 schreef Esraa het volgende:
Dat ziet er lekker uit![]()
Welk recept van Duderinnetje is dat?![]()
Ik zie een kikkerquote:Op donderdag 11 oktober 2007 17:08 schreef Innocence het volgende:
Die van Ramsey staat hier heerlijk te pruttelen. Zonder knolselderij, maar kan er nu al bijna niet meer vanaf blijven:
[ afbeelding ]
Een Delftsch blauw stoofpotteke?quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 22:15 schreef SeaOfLove het volgende:
MrSpliffy![]()
Heb vorige maand alweer een stoofpotje gemaakt![]()
quote:Op zondag 14 oktober 2007 21:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik was uit eten.
quote:Op maandag 15 oktober 2007 00:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Met dank aan ons plaatselijke taco-restaurant.
Neequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |