Peterselieman | maandag 11 december 2006 @ 19:57 |
![]() Hier alweer deel 42 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32 Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34 Het treinentopic deel 35 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 36 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 37 Het treinpics, -nieuws en praattopic dl.38 (klote 300-grens) Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 39 Het treinentopic deel 40 met vanaf 10 december Maaslopers!!! Het treinentopic deel 41 met vanaf 10 december Maaslopers!!! Het treinentopic deel 42 met nieuwe dienstregeling!!! Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V. Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. ![]() Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten: November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen. - De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie. - De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie. Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein. ![]() ![]() Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet. Interieur en exterieur. ![]() Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DH1/2 en Mat'64 (Plan V). Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien: ![]() ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden: ![]() ![]() ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. Elektrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. ![]() Interieur van de ICM Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. ![]() Olympische ICM IV Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. ![]() VIRM IV + VIRM VI Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Vanaf 10 december rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. ![]() Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. en het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. ![]() ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. ![]() Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ![]() ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes ![]() Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler. ![]() Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop: Maastricht-Luik: Zo lang er nog geen rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel gaat rijden, doen deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje ![]() Venlo-Hamm: ![]() ![]() Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen. Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken. Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden [ Bericht 50% gewijzigd door Peterselieman op 11-12-2006 20:06:18 ] | |
Peterselieman | maandag 11 december 2006 @ 20:07 |
Na wat geklooi, eindelijk de OP een beetje goed ![]() Nu moet ie nog even aan DRGL 2007 aangepast worden ![]() | |
Wadloper | maandag 11 december 2006 @ 20:25 |
TVP!! ![]() | |
Zug-Chef | maandag 11 december 2006 @ 20:35 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 december 2006 @ 20:47 |
Ik zag het stel vanochtend. Ik dacht dat ik de treinen richting Groningen van 7.57 of 8.01 niet ging halen, daarom heb ik dit stel toen even gespot. Vervolgens zag ik dat de .01 nog niet gearriveerd was. Het was toen 8.02 uur. Door als een dolle te rennen, heb ik de vertraagde 7.57 nog gehaald. Toen ik samen met anderen instapte, klonk de sluitfluit, maar door de instappers werd de procedure meermalen onderbroken. Gevolg: 2 minuten extra vertraging ![]() | |
Klonk | maandag 11 december 2006 @ 20:48 |
ff een treinvindpost ![]() | |
thatsme | maandag 11 december 2006 @ 20:57 |
mooi dat er steeds meer GTWtjes rijden!! | |
De_Hertog | maandag 11 december 2006 @ 21:02 |
Zo, eerste dag zit erop en het lijkt goed gegaan te zijn. Niet dat ik nu ineens blij ben met de nieuwe drgl, maar het is toch een positief puntje. | |
Dichterbijer | maandag 11 december 2006 @ 21:31 |
Ik vind het opzich niet erg... die nieuwe dienstregeling... wel wennen aan al die treinen die anders vertrekken. Volgens mij koppelen die koplopers ook een stuk minder dan voorheen. | |
Socios | maandag 11 december 2006 @ 21:45 |
Klopt, veel Koplopers die op trajecten gecombineerd reden, rijden nu, vooral in spits, gescheiden. ![]() | |
Areyoutalkingtome | maandag 11 december 2006 @ 22:00 |
quote: | |
Petre | maandag 11 december 2006 @ 22:59 |
in de OP mag bij Veloivla ook wel een wadlopertje bij ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 11 december 2006 @ 23:07 |
quote:idd ![]() | |
Brembo | maandag 11 december 2006 @ 23:08 |
Zo vandaag weer geteld in de trein. Bijna het zelfde traject, alleen aan het einde iets heel vreemds ![]() Bij station: quote:Oftewel van Asd -> Ah lekker gezeten en koffie gedronken, dat noem ik wel werken hoor! ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 december 2006 @ 23:25 |
quote:Wat let je ![]() Ikzelf heb deze week geen tijd voor het betere knip en plak werk. Moet aan de studie ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 11 december 2006 @ 23:37 |
![]() ![]() | |
Mathijz | maandag 11 december 2006 @ 23:38 |
Volgens mij word de IC nijmegen <--> Den Helder nu minder vaak afgekoppeld in alkmaar. | |
Peterselieman | maandag 11 december 2006 @ 23:39 |
quote:Gezellig toch ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 00:08 |
quote:de OP wordt ook ELKE keer een regel langer :/ das nou niet mooi | |
PLAE@ | dinsdag 12 december 2006 @ 02:10 |
Van Hoogeveen naar Hilversum Noord was tot vandaag heerlijk. Vanaf vandaag is het een ramp met in totaal 36 minuten aan wachten op kille koude perrons. Iets langer in de trein vind ik geen ramp maar dat doelloos wachten op het perron vind ik echt waardeloos. Ineens stikt het ook van de sprinters op trajecten waar ze eerst niet reden. Vind het nou niet zulke lekkere treinen ![]() | |
CrazyDutchPunk | dinsdag 12 december 2006 @ 02:42 |
Ah leuk topic om te volgen nu ik de komende week ook moet tellen i/d trein ![]() | |
KiwiTjuHh | dinsdag 12 december 2006 @ 08:20 |
Ik haat het ![]() Gisteren gingen er 3 treinen achter elkaar niet en vandaag 2 ![]() Traject Groningen - WInschoten/Nieuweschans. Grrr! | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 09:20 |
Hoezo chaos?![]() http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland/article917183.ece | |
Duvel | dinsdag 12 december 2006 @ 09:36 |
Gave foto van die Wadloper. Las vanmorgen dat ROVER er over gaat klagen. Maar die klagen altijd, dus da's geen nieuws. Wat heeft Berlijn trouwens een geweldig OV-systeem!! | |
Fuente | dinsdag 12 december 2006 @ 09:38 |
Kep ook geteld in de trein gisteren! Best lachen, leuk verdienen voor weinig doen ![]() | |
Carport | dinsdag 12 december 2006 @ 10:10 |
quote:Dat kon met de oude dienstregeling ook gewoon, alleen wel maar 1x per uur. | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 10:54 |
quote:Was voorspelt toch? ![]() ik hoop voor Veolia dat arriva snel nog wat braklopers dumpt voor ze ![]() | |
thatsme | dinsdag 12 december 2006 @ 13:20 |
Ik zie de eerste grote fout al: op de cta bak stond nog stoptrein vanmorgen! en het heet nu toch een sprinter.... De NS moet veel flapjes aan gaan passen! | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 13:31 |
De stoptrein en de sneltrein bestaan beide nog volgens mij. Deze zullen denk ik in de loop van de tijd worden aangepast als er meer van die sprinter bakken zijn. | |
Duvel | dinsdag 12 december 2006 @ 14:13 |
quote:Die DB-klonen zonder plee? ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 14:15 |
quote:Wie wil er nu in de trein naar de plee ![]() | |
Wadloper | dinsdag 12 december 2006 @ 15:02 |
Als je moet, moet je he ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 15:29 |
Schijten in een koploper pwned ![]() | |
Remco | dinsdag 12 december 2006 @ 16:15 |
Tof trouwens dat de internationale trein nu ook in Almelo stopt ![]() ![]() | |
SEMTEX | dinsdag 12 december 2006 @ 16:50 |
Vanmorgen zei de conducteur van de Stoptrein van Deurne naar -ik geloof- Tilburg nog dat er écht iets gedaan zou worden aan de veel te korte stoptrein. Elke ochtend om half 8 zit die trein stampvol en staan de gangpaden helemaal vol. OT: Ik zat vandaag met 8 man in een trein die weggerangeerd werd ![]() We moesten dus van het rangeerterrein naar het perron teruglopen met begeleiding. Jaja, een hele belevenis ![]() ![]() ![]() en daar ging mijn werkelijke trein ![]() ![]() | |
italiaan1987 | dinsdag 12 december 2006 @ 17:41 |
quote:hoe ziet ze samenstelling er nu uit? er zitten tog paar nederlandse rijtuigen aan vast? | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 19:55 |
de 4444 heeft een eerste klas bak inmoeten leveren hoorde ik? ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 20:23 |
quote:Foto's ![]() | |
thats-me | dinsdag 12 december 2006 @ 20:42 |
quote:Ik heb er nu al 3x in gezeten (almelo-hengelo) maar dat waren voor ver ik heb gezien de treinstellen van DB zaten geen NL aan. | |
Zug-Chef | dinsdag 12 december 2006 @ 20:42 |
Vanmorgen in Amersfoort mijn huidige natte droom gespot ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 20:47 |
quote:Natte droom, verklaar je nader? IK vind het een zoottje ongeregeld deze trein... ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 20:51 |
quote:Damn! t lijkt wel als of t zwaar verkleurde NS rijtuigen zijn... die blauweachtigen dan ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 12 december 2006 @ 20:52 |
quote:Gelukkig hoef jij niet te bepalen wat voor Mat er rond rijdt. Ik vind het supergeweldig fantastisch. Getrokken mat über alles! En tevens, wat een VETTE bonte verzameling. Dat MOET heel binnekort goed geplaat worden ergens tussen Amsterdam en Amersfoort ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 20:55 |
quote:Als ik het voor het zeggen had schafde ik goed zittend mat aan... als de hele rijtuig in de zelfde kleur was, wat het beter naar mijn mening. | |
Zug-Chef | dinsdag 12 december 2006 @ 21:03 |
quote:Ga nu eerst maar eens in die rijtuigen zitten, dan praat je wel anders. Deze rijtuigen zijn speciaal gemaakt voor reizen van meer dan 8 a 9 uur per dag. Ze komen dan ook uit Duitsland, waar ze in de lange afstands treinen gezeten hebben. En van Noord naar Zuid Duitsland ben je met een IC / EC trein al gauw zo'n 12 uur onderweg | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 21:05 |
quote:Ritje door de beplakstraat lijkt me iig geen slecht idee ;p | |
Zug-Chef | dinsdag 12 december 2006 @ 21:06 |
Hmm waarom dat ??? Wat is er nu niet mooi aan deze bonte verzameling?? | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:06 |
quote:Die bak is er nog. Er hangt alleen een 2 van 2e klas boven. 1e klas zittingen dus in de 2e klas ![]() ![]() Bij de revisie zal het stel wel weer het nummer 4231 krijgen. | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:07 |
quote:Kun jij zo snel stickeren? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:07 |
quote:Houden we het hier wel een beetje discreet? | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 21:09 |
quote:issie dan eerder omgenummert? en nee, ik kan niet zo snel plakken, maar machinaal moet je toch wel met een redelijke snelheid wat bestikkering kunnnen aanbrengen? | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:12 |
Het was de 4231, maar de ambtenaren wilden wat meer comfort. Daarom heeft de NS onder druk van de politiek besloten een stelletje speciaal voor ambtenaren te reserveren en er extra eerste klasse in te stoppen. Omdat het stel een eenling is, verdiende het een ander nummer. 4444 was wel een leuk nummer. Over enkele jaren zal het stel weer gewoon de 4231 zijn. | |
Duvel | dinsdag 12 december 2006 @ 21:15 |
quote:Zeg maar de opvolger van treinstel 1970 dus. ![]() Ik heb de 4444 vanmorgen nog gezien op Ut, de gedeklasseerde mA viel me niet op, de eerste klasse streep zit er nog steeds op. Ik neem aan dat het stel geen eigen omloop meer heeft? | |
Duvel | dinsdag 12 december 2006 @ 21:17 |
quote:Ik ben van 't weekend retour Berlijn geweest in die rijtuigen. De stoelen zijn vrij hard, maar het rijdt verder wel lekker. Na zes uur heb je op elke stoel een houten reet. Ik vind die bonte foto's echt gaaf, terug naar begin jaren tachtig!! | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:24 |
quote:Nope. Het stel maakt nu weer een normaal aantal km's. Het stel zit redelijk vaak op dienst richting schiphol, zo op Somda te lezen. | |
Dichterbijer | dinsdag 12 december 2006 @ 21:48 |
quote:Ik stel voor: we gaan met z'n alle langs het spoorstaan met spuitbussen...komt de trein eraan...wij spuiten de blauwe verf erop en hoppa trein is blauw ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:49 |
Ik zit die spots van vandaag op somda eens te bekijken en het is opvallen hoe arriva aanrommelt met de 302xx en 303xx serie. Treinen die in de 303xx hebben gereden gaan gelijk de 302xx rijden en later duiken ze weer op in de 303xx. Die was voor de invoering van de nieuwe dienstregeling ondenkbaar. Zou het iets te maken hebben met het tekort aan wadloper stellen in het noorden? Even voor de goede orde: de 302xx is de stoptrein tussen Leeuwarden en Groningen. De 303xx is de sneltrein tussen deze 2 plaatsen. | |
italiaan1987 | dinsdag 12 december 2006 @ 21:54 |
quote:die reden vroeger altijd als IR naar berlijn Ik zie er tog een verdwaald NS rijtuig tussen. | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 21:55 |
Dat is omdat er anders niet gesleuteld kan worden bij vertrek meende ik | |
italiaan1987 | dinsdag 12 december 2006 @ 21:58 |
morgen trouwens me 1e keer tellen in de trein ben benieuwd waar ik overal terecht kom | |
Duvel | dinsdag 12 december 2006 @ 22:44 |
quote:Dat is inderdaad wel een aardige. Ik geloof dat in mijn IC140 van Berlijn naar Nederland geen enkel Nederlands rijtuig zat. Deze trein werd gereden door NS-I personeel, die hebben wel een Duitse sleutel denk ik. | |
Brembo | dinsdag 12 december 2006 @ 23:07 |
quote:Je word het hele land doorgestuurd ![]() ![]() ![]() Ach het levert altijd weer leuke gesprekken op ![]() Vandaag had ik Arnhem -> Leiden -> Utrecht -> Breda -> Utrecht -> Arnhem. Alleen die V-IRM door dat enkelsporig traject, dat ding is er echt totaal niet voor gemaakt. Schud me heen weer ![]() | |
CrazyDutchPunk | dinsdag 12 december 2006 @ 23:10 |
Ik ging vandaag Amsterdam -> Zaandam -> A'dam -> Amersfoort -> Rotterdam -> Schiphol -> Amsterdam. Best leuk ritje ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 23:11 |
Jullie komen zo wel aan jullie kilometers ![]() | |
italiaan1987 | dinsdag 12 december 2006 @ 23:14 |
quote:wat voor rijttuig is het trouwens...het lijkt op een ICK..kan het niet goed zien op die foto Laten we maar hopen dat het ICRM is voor de mensen die daar in zitten. maar voor ICK hebben ze dan ook een duitse sleutel nodig? die zal NS heus wel hebben | |
picobyte | dinsdag 12 december 2006 @ 23:16 |
Umfgh die trein naar amersfoort is vet jah daar heb ik ook weleens in gezeten. | |
Peterselieman | dinsdag 12 december 2006 @ 23:18 |
Het is een ICK BD volgens Somda | |
Duvel | dinsdag 12 december 2006 @ 23:20 |
quote:ICK heeft allemaal Nederlandse sleutelkastjes gekregen bij de ombouw. | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 23:21 |
quote:kilometervreters ![]() | |
italiaan1987 | dinsdag 12 december 2006 @ 23:46 |
quote:wie/welke afdeling bepaald eigenlijk wat voor mat waar rijd? | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 december 2006 @ 23:52 |
ALS het maar rijd vind ik het al heel fijn ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 00:14 |
quote:Dat zal de planning van NSR doen. Prorail doet een duit in het zakje door baanvak beperkingen op te stellen. Daaraan dient NSR zich te houden. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 00:18 |
quote:idd Prorail zal bepalen hard er op een baanvak mag worden gereden, Hoeveel tijd er tussen 2 treinen moet zitten, de maximale lengte(?? ( langer dan 16 bak komt toch niet voor normaliter?) ) de MAT planning zal daar op gebaseerd worden, t heeft weinig zin om een snel trekkende trein met een top van 140+ op een baan vak van 120 te zetten, dan zet je er een sprinter op, met zn top van 125 is dat prima te voldoen :d | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 00:20 |
15 bakken is de maximumlengte. Dreigt de trein langer te worden dan dient er niet gecombineerd te worden en moet de trein in gedeelten rijden. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 00:27 |
quote:met 16 wordt ook nog wel gereden hoor, maar niet met opzet ![]() | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 00:30 |
Ik wil weten welke trein er morgen om 6.29 vertrekt vanaf A'dam CS ivm m'n nieuwsgierigheid. Kan dat? | |
PLAE@ | woensdag 13 december 2006 @ 00:31 |
ja slechts een stuk of 10 | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 00:32 |
Letterlijk allemaal om 6.29 ![]() | |
PLAE@ | woensdag 13 december 2006 @ 00:33 |
Voer gewoon wat richtingen in op de planner. Of check het spoorboekje...maar dat zal moeilijk gaan nu hehe. | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 00:35 |
Het antwoord op de vraag is trein 2425 naar Dordrecht en zal waarschijnlijk worden gereden met een IRM IV | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 00:36 |
06.29 2425 NSR Intercity Vertrek Ddr AD32 - 9431![]() | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 00:36 |
quote:Welke route rijd die? Schiphol of Haarlem? | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 00:38 |
Via Schiphol, Leiden CS, Den Haag HS, Rotterdam CS naar Dordrecht | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 00:39 |
Thnx. Die zal wel plemp en plemp vol zitten.. ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 00:39 |
amsterdam treinstation centraal 6:29 intercity NS 6:43 schiphol treinstation schiphol 6:45 7:02 leiden treinstation centraal 7:04 7:15 den haag treinstation hs 7:17 7:32 rotterdam treinstation centraal 7:33 7:48 dordrecht treinstation dordrecht | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 00:43 |
quote:Als ik mcn was, dan zou ik het stel dat het aantal bakken op 16 brengt niet laten staan. Daarom ben ik ook geen mcn, maar nog student ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 00:57 |
quote:met ICM koppelen op zwolle en bij t andere koppelpunt (gfi waar) kon je per omloopfoutje wel eens met 16 bakjes uit komen ![]() ![]() | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 13:12 |
Amsterdam => Dordrecht Dordrecht => Bergen op Zoom BoZ => Dordrecht Dordrecht => R'dam R'dam => A'dam was vandaag m'n tel-traject. | |
Duvel | woensdag 13 december 2006 @ 13:22 |
quote:En, wat is de uitslag? | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 13:24 |
quote:Alleen de eerste trein was echt druk, de rest viel mee. | |
Duvel | woensdag 13 december 2006 @ 13:33 |
quote:Je had gisteren aan het einde van de middag tussen Utrecht en Rotterdam moeten tellen, dat was pas lol! ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 15:01 |
quote:Dit soort gegevens mag jij helemaal niet naar buiten brengen. Staat in je contract... | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 15:20 |
quote:Ik mag niet zeggen dat het druk was ![]() | |
Petre | woensdag 13 december 2006 @ 15:25 |
Dat moet je anders formuleren ![]() Mijn reis was.... Gelijk bij de eerste ben ik al gestruikeld omdat ik nauwelijks kon lopen, voor de rest heb ik rustig verder kunnen hinken.. ![]() ![]() kinderachtig, tis SOMDA niet ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 16:30 |
Volgens mij zijn er vannacht / vanmorgen 3 nieuwe GTW 2tjes aangekomen in Nederland... Ik zag dit vanmorgen op Lw staan namelijk:![]() 233 - 234 en 232 | |
Wadloper | woensdag 13 december 2006 @ 16:35 |
quote:Wat maakt het uit? Je mag toch wel zeggen dat het best druk of rustig was? Wat een bedrijfsgeheim zeg ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 16:40 |
quote:Nou als die lui meelezen hier, dan heb ik geen zin om gezeik te krijgen en dat mn loon wordt ingehouden. Vandaar ![]() | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 16:53 |
quote:Volgens mij reageer je een beetje te fel maar goed ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 17:02 |
quote:De 232 is al enkele weken in het land. 2 stuks dus nieuw ![]() | |
ROG | woensdag 13 december 2006 @ 17:07 |
Heeft er iemand een floorplan van de NS/DB ICE? Ik vind teveel verschillende.. ![]() En zit er nog een Bordrestaurant in of enkel een Bistro? | |
Koenz0r | woensdag 13 december 2006 @ 17:28 |
Ik kan eventueel wel een foto maken van het kippenlijntje van Connexxion. Het treintje van A'foort naar Ede-centrum/wageningen. Kom hem practisch elke dag tegen. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 17:50 |
Als de nieuwe stellen dr zijn ? :p | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 18:07 |
Ziet dit er geil uit of niet ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 18:17 |
waarom zijn sommigen dik gedrukt? | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 18:20 |
quote:Omdat ik daar ingezeten heb ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 18:22 |
![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 13 december 2006 @ 18:41 |
quote:Nur Bistro. AFAIK. | |
ROG | woensdag 13 december 2006 @ 19:18 |
quote:Hmm thnaks, dat wordt een AH to Go'tje vrees ik.. of biedt die 1e klas trolley nog een fatsoenlijk ontbijt? ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 19:21 |
quote:Bron: L1 / ANP ik voorspel voor de rest van de week het zelfde ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 19:33 |
Dat was het maandag en dinsdag ook al... Weet je wat ik vind ![]() Ik vind het een-ver-van-mijn-bedshow ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 19:35 |
quote:Ik durf te voorspellen dat het nog tot minimaal maart (waarschijnlijk nog wel tot december) gaat duren ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 19:36 |
quote:haha ja hiero ok, ok ik voorspel dat t de rest van 2006 nog niet lukt ![]() ![]() zouden ze ook nog boetes krijgen ? ![]() Hoorde dat ze met de bussen ook niet echt goed presteerde ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 19:37 |
quote:Wij hebben er hier in het noorden ook erg last van. Op leeuwarden - Groningen schijnt het door het bakken tekort ook een chaos te zijn. Als het al te erg is, dan trek ik het alternatief wel uit de kast, namelijk via Drachten reizen. | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 19:38 |
quote:Elders op Fok staat dat sommige mensen ruim op tijd bij de bushalte zijn en nog meer dan een half uur moeten wachten, omdat de bus doorrijdt, zonder te vol te zijn ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 19:41 |
quote:Idd! las iig klachten uit diverse Veolia gebieden ![]() en LWD - GN via Drachten is prima te doen ja ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 19:42 |
Het enige wat ik doe op het station van Leeuwarden is de trein richting Zwolle pakken, rest boeit niet ! | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 19:43 |
quote: ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 19:45 |
quote:Het is 10 minuten extra reistijd ten opzichte van de stoptrein en je hebt een overstap van 3 minuten op Drachten Vallaat (lees verlaten). Dus het is prima te doen. | |
Socios | woensdag 13 december 2006 @ 19:48 |
Dan reis is liever via Meppel of Zwolle. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 19:53 |
Kun je best proberen, maar ik denk dat ik er dan eerder ben met mijn optie ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 19:57 |
quote: ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 20:05 |
quote:Zover ik zie zijn dat 11 minuten overstap ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 20:06 |
quote:nieuwe DRGL zeker? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 20:14 |
Heen is het zo. Terug is het maar 3 minuten overstap. Maar genoeg gepraat over bussen. We gaan weer over op de treinen. Voor bussen bestaat een apart topic. | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 20:24 |
Bussen zijn de grafbaggerzooi ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 20:27 |
quote:waar is het overzicht met toffe spot plekken ook alweer? | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 20:31 |
Geen idee, maar ik kan zo wel een aantal leuke plekken verzinnen. | |
Zug-Chef | woensdag 13 december 2006 @ 20:33 |
quote:In mijn hoofd ![]() Naja... uhhmm - Dordrecht Zuid - Gilze Rijen - Tilburg Reeshof / West (nog nooit geweest) - Baarn (open stuk land aldaar) - Moordrecht - Abcoude - Zuidbroek - Horst-Sevenum zoiets ? | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 20:36 |
Bij het molentje tussen Grijpkerk en Buitenpost | |
Sjoerd102 | woensdag 13 december 2006 @ 20:38 |
En vandaag alweer grote vertraginen en problemen op de maaslijn volgens L1. Tsja zolang de maaslopers er rijden zal dat wel blijven | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 20:53 |
Met meer stellen kunnen de vertragingen misschien iets afnemen, maar dat is het dan ook wel. Het is een onwerkbare situatie en het blijft een onwerkbare situatie. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 20:58 |
ook al stuur je alle braklopers naar de maaslijn, dan nog is het vertraging³ | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 21:02 |
Ja. De dienstregeling is gemaakt voor buffels. Dus gebaseerd op hogere snelheden. De wadlopers komen gewoon per dienst enkele minuten tekort. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 21:03 |
quote:Buffels doen 140 toch? kwaklopers hooguit iets van 100+ met wind mee ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 21:18 |
Buffels halen zonder ATB wel de 160. Wadslopers halen idd maar 100 en de deuren klapperen nogal als er wat wind staat | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 21:32 |
quote:ze halen 100, maar ze zijn toch gebouwd voor 80? bij een koploper kan je de deur ook wel laten klapperen ![]() ideaal als het vee vervoer is ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 21:37 |
Om de rijtijden te halen, moeten ze wel 100. Tuurlijk kun je de deuren van bijna elke trein wel laten klapperen, maar bij Wadslopers kan de wind erachter komen en kan het deurtje wat klapperen. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 21:38 |
quote:ghehehe, idd! en laatst ook een sukkel die zn vingers dr tussen deed ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 21:39 |
au | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 21:42 |
quote:Yep ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 13 december 2006 @ 21:44 |
quote:Hard blazen zou dus moeten werken. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 21:48 |
Net een leuke uitspraak van een Arriva medewerker gelezen: De treinen zijn niet te kort, er staan te veel mensen op de perrons Dit naar aanleiding van de problemen met de GTW's in het noorden des lands. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 21:59 |
quote:ROTROFLMAO! Strax zijn alle wadjes weg, en dan nog ruimte te kort in de trein? ![]() | |
gateway | woensdag 13 december 2006 @ 22:00 |
hmmz... leuk om zo eens te lezen wat voor sites er allemaal zijn met info over de treinen en treinstellen. Maar tellen? Wat moet er geteld worden dan? hoeveel personen er in de treinen zitten? voor wat? je kan toch zo zien of een trein te vol is of niet? | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 22:11 |
quote:Jawel, elk rijtuig heeft een bepaalt aantal zitplaatsen, als je weet welke rijtuigen er in een trein zitten weet je de maximale zitcapaciteit, als je constand met een lege trein rijd op traject A - B die uit 3 stellen bestaat, en op traject C - D overvol zit kan je dus makkelijk een stel van A-B naar C-D verplaatsen zodat daar meer ruimte zal optreden ![]() | |
SevenWonders | woensdag 13 december 2006 @ 22:15 |
Op de site van Nico Spilt zag ik een foto van een koploper die, getrokken door een Oostenrijkse locomotief, op de terugweg naar Nederland was na een bezoek aan de klimaatkamer. Wat is een klimaatkamer voor treinen en wat doen ze daar? Onder een grote douche zetten en kijken of het lekt? Lage of hoge temperaturen ensceneren om te kijken wat het effect is op het materiaal??? | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 22:18 |
quote:Vermoed de temperatuur omhoog brengen voor de temperatuur (airco) in de trein op de proef te stellen en verlagen om de kachel te testen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 22:26 |
onder andere ja. Misschien ook de lak even testen, etc | |
i2Them2 | woensdag 13 december 2006 @ 22:29 |
Vraag: Vorige week op een vrijdagochtend, toen ik met de trein van Den Bosch naar Zwolle moest, zag ik 3 rode wagonnetjes staan op station Nijmegen. Wat deden die wagons daar en waarvoor dienen die dingetjes? Zagen er wel grappig uit. | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 22:30 |
dat waren Railbussen ![]() staan ergens in het vorige deel | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 22:33 |
Mooie trein is dat ![]() Normaal rijden de stelletjes op het miljoenenlijntje in Zuid-Limburg ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 22:52 |
die railbussen toch niet? | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 22:57 |
zeker wel. De lijn is van de ZLSM | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 22:59 |
quote:ooh? k kan zo ff niet er op komen waar die ligt ![]() | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 23:01 |
Gister hebben jullie zo geweldig opgezocht waar m'n eerste trein heenging. Zou dat vandaag weer kunnen? 5.50 vertrek ik dit keer ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:02 |
Tussen Schin op Geul en Kerkrade en passeert oa Simpelveld | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:03 |
Trein 4615 richting Almere Oostvaarders Als je tenminste vanaf amsterdam centraal vertrekt | |
Ou-Tannu | woensdag 13 december 2006 @ 23:03 |
quote:5.50 richting? | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 23:04 |
quote:Thnx. Die zal ook wel rustig zijn aangezien iedereen van Almere naar A'dam komt denk? | |
samjustme | woensdag 13 december 2006 @ 23:05 |
Ik moet een kwartier eerder opstaan. Sta gewoon wat langer op het perron. KLOTE!!! | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:06 |
Denk het wel, maar je moet ook weer terug en die zal wel druk zijn ![]() Edit: Het zal een dubbeldeks stel zijn. Een DDM1 met loc of een DDAR, wat de voorspellingen aangeven | |
CrazyDutchPunk | woensdag 13 december 2006 @ 23:06 |
quote:Of ze sturen me richting H'sum. Kan ook ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:07 |
Dat zal ook druk worden, lijkt me. | |
Petre | woensdag 13 december 2006 @ 23:08 |
http://www.nicospilt.com/Constructies.htm wat een rare combinaties staan daar tussen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:10 |
Dit zijn echt bestaande stellen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:21 |
quote:Lees ik net dat diegene Arriva directeur Hettinga is ![]() | |
Petre | woensdag 13 december 2006 @ 23:24 |
quote:*proest ![]() Is dat een verkapte manier om te zeggen dat je denkt dat er nu veel meer mensen met de trein willen, en dat je dat niet verwacht had en te weinig materieel hebt? ![]() | |
italiaan1987 | woensdag 13 december 2006 @ 23:25 |
ja ook terug van tellen in de trein Rotterdam - amersfoort schothorst en terug intercity Rotterdam - gouda en terug stoptrein Rotterdam - breda intercity breda - Dordrecht intercity Dordrecht - Den haag HS Stoptrein Den haag HS - Rotterdam Intercity | |
Peterselieman | woensdag 13 december 2006 @ 23:27 |
quote:Veel meer mensen willen niet met de trein, maar de materieelinzet stemt niet af op het aanbod van reizigers op sommige tijdstippen | |
ROG | donderdag 14 december 2006 @ 00:15 |
quote:Wat een getikte man. ![]() quote:Gheheh. | |
sander89 | donderdag 14 december 2006 @ 00:23 |
quote:Hoe kunnen ze het ook verzinnen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 00:37 |
ik heb ze ook nooit gezien. Echt lastig is het dan ook niet, want ze hebben nooit bestaan ![]() Deze heeft wel bestaan: Zij het wel op een spoortje bij de werkplaats in Haarlem | |
De_Hertog | donderdag 14 december 2006 @ 02:04 |
quote:Werkelijk verbazend dat er niemand op het idee gekomen is dat een 100 kilometer per uur rijdend treinstel een dienstregeling die gemaakt is voor 120 (of 140?) misschien wel eens niet zou kunnen gaan halen. | |
thatsme | donderdag 14 december 2006 @ 13:45 |
quote:Toch maar op de complexe manier oplossen ipv een draadje los trekken | |
Remco | donderdag 14 december 2006 @ 14:39 |
Er gaan trouwens sinds de nieuwe dienstregeling steeds vaker lange treinen naar Leeuwarden(9/10 bakken) hoe doen ze dat tijdens schaatsweekenden? Want voor zover ik weet is Thialf nog maar geschikt voor maximaal 7 bakken, | |
Ou-Tannu | donderdag 14 december 2006 @ 15:36 |
quote:dan kunnen ze strax Prorail weer de schuld geven dat t perron op Heerenveen ijsstadion te klein is ![]() | |
Eix | donderdag 14 december 2006 @ 17:04 |
quote:Ik zie een oplossing voor Veolia. ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 14 december 2006 @ 18:12 |
quote:Dude! dan halen ze de 20km/h niet eens meer ':') | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 19:54 |
Het zal voor geen meter trekken. Zo'n lichte trein die zulke zware bakken trekt. Er zijn alleen al meer dan 4 bakken wadloper voor nodig om een koploper te trekken, laat staan dus de dubbeldeksbakken. Dus ik vraag me af of de wadloper in staat is om die bakken ook maar 100 meter vooruit te trekken. | |
Ou-Tannu | donderdag 14 december 2006 @ 19:58 |
quote:ohja ook nog zo, kapotte motor, uitvallende versnellingsbak ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 20:08 |
Volgens mij is het stel nog steeds niet teruggezien op de baan. De 3209 bedoel ik dan. En ja het stel had wat motorproblemen. 3117, het stel dat een tijdje terug een opgeblazen motor had, is nu al naar de maaslijn gestuurd ![]() Veel succes met het stel ![]() | |
Wadloper | donderdag 14 december 2006 @ 21:00 |
Die vond ik inderdaad erg goed ![]() ![]() ![]() Brakke 3117 naar de Maaslijn ![]() | |
Jerommeke.nl | donderdag 14 december 2006 @ 21:18 |
Hoi medetellertjes. Damn wat veel volk heeft de NS daarvoor gecharterd zeg ![]() Natuurlijk geen gevolige informatie van mijn zijde, als wel dat: - ik in tegenstelling tot jullie meestal niet het hele land krijg te zien, maar mij slechts in een vrij beperkte driehoek mag verplaatsen - ik de aansluiting van de Intercity op de stoptrein vanuit het westen naar Enschede mooi vind - ik al veel geklaag heb gehoord over aansluitingen op Syntus in Hengelo - wat rijden er veel IC's naar Amersfoort in de spits vanaf Deventer - wat een bagger dat ze dat mooie materieel op de lijn (Roosendaal -) Nijmegen - Zwolle hebben ingeruild voor brakke Mat. | |
Zug-Chef | donderdag 14 december 2006 @ 21:25 |
quote:Hier ook voornamelijk Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Zwolle - Groningen enzo, met een beetje geluk mag je door naar Utrecht OF een ommetje maken via Apeldoorn Deventer en Hengelo... Moet er natuurlijk niet net een vrachtwagen op het spoor blijven staan ![]() quote:Schrootlijn über alles ![]() Naja het is wel leuk spotten, die Veetjes ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 14 december 2006 @ 21:31 |
quote:Zeg! begin 2007 nog boeiend spul opt spoor? ( 1 tm 5 jan ofzo? | |
CrazyDutchPunk | donderdag 14 december 2006 @ 21:56 |
Ik ging vandaag naar Almere, Utrecht, Gouda, Alphen, Rotterdam,Schiphol, Zaandam, Uitgeest en Amsterdam ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 14 december 2006 @ 21:57 |
quote:Altjid mooie cargo's en de getrokken Mat in de 1500. Nu nog een mooie dag ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 22:00 |
Wadlopers op de maaslijn ![]() Het deels blauwe stel van xx | |
Koenz0r | donderdag 14 december 2006 @ 22:23 |
![]() Wat is dit voor raar treintje? Foto is genomen op Barneveld-Centrum. Het is maar 1 wagon. En van binnen is het een grote ruimte met tralies ervoor. Heb hem ook meerdere malen op Amersfoort zien staan. Weet iemand hoe of wat? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 22:26 |
Dat is een MotorPost. Vroeger werden deze treinen gebruikt om Post mee te vervoeren. Nu zijn er enkelen in dienst van Rialion. xx had er een gehuurd voor het wegleren op de kippenlijn. Wanneer is deze foto genomen? een van de MotorPosten is nu een meettrein geworden, maar dat is dit stel duidelijk niet. | |
CrazyDutchPunk | donderdag 14 december 2006 @ 22:31 |
Morgenochtend 6.25 vanaf A'dam CS.. enig idee welke dat is? Tot nu toe zaten jullie elke dag goed ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 22:48 |
Trein 812 naar Alkmaar. Deze wordt gereden met 2 maal VIRM IV. Dat goed zitten is niet zo lastig, als je een hele database met gegevens ter beschikking hebt ![]() | |
Koenz0r | donderdag 14 december 2006 @ 22:58 |
Foto is eergister genomen. | |
CrazyDutchPunk | donderdag 14 december 2006 @ 23:00 |
quote:En 13.52 aankomst op A'dam CS morgen? Weet ik ook welke trein ik als laatste heb. Vandaag was het een Sprinter..met die gigantisch zware deuren ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 23:05 |
Dat is een lastige, want er komen 3 treinen tegelijkertijd aan. Het kan trein 842 uit Maastricht zijn. Trein 3942 uit Lelystad of trein 2236 uit Dordrecht. De eerste lijkt me niet, maar tussen de andere 2 kan ik geen keuze maken. Maar het zijn allemaal dubbeldekkers. | |
CrazyDutchPunk | donderdag 14 december 2006 @ 23:06 |
Het zal Dordrecht wel zijn.. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 23:07 |
quote:Dan weet ik niet wat die trein daar deed. Wegleren lijkt me geen optie en andere treinen zouden er niet langsgaan volgens de dienstregeling, al kan het altijd afwijken. | |
CrazyDutchPunk | donderdag 14 december 2006 @ 23:09 |
Zat vandaag in die Lightrail naar Alphen vanuit Gouda, wat een omgebouwde tram is dat ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 23:09 |
quote:In ieder geval kom je wel aan je kilometers ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 23:10 |
quote:Het zijn dan ook trammetjes in het kader van lightrail, maar echt goed werkt het niet. | |
CrazyDutchPunk | donderdag 14 december 2006 @ 23:10 |
ja vandaag was het Amsterdam => Almere Oostvaarders => Utrecht => Gouda => Alphen aan den Rijn => Gouda => Rotterdam CS => Schiphol => Zaandam => Uitgeest => Amsterdam | |
gateway | donderdag 14 december 2006 @ 23:13 |
Wegleren? de trein de weg leren? | |
Peterselieman | donderdag 14 december 2006 @ 23:14 |
De machinist moet bekendheid krijgen op een bepaald traject. Daarom gaat hij/zij een aantal keren mee met meer ervaren collega's. Dit wordt in het spoorjargon wegleren genoemd. | |
gateway | donderdag 14 december 2006 @ 23:18 |
quote:aaaaa ok dankjewel | |
Brembo | vrijdag 15 december 2006 @ 01:22 |
quote:Ach ja is altijd wat anders dan Rhenen - Uitgeest (Alkmaar op zondag). Maar goed vandaag om 15 uur pas beginnen _o-, naar nijmegen ![]() Maar ja Zw- Nmg is nu mat'64 iedereen loopt te klagen, maar in theorie past het net. Op maandag en dinsdag in de spits met 8 bakken rijden is het prima te doen. Sprak er ook over met een conducteur, het blijft er bij mat'64 is IC materieel. | |
leolinedance | vrijdag 15 december 2006 @ 02:55 |
Ik wil ook wel zo'n teller worden! Hoe doe je dat? Mag je je eigen werkdagen / tijden ook kiezen? | |
Dichterbijer | vrijdag 15 december 2006 @ 09:07 |
quote:Volgens mij is dat alleen deze week t/m zaterdag... maar kan me vergissen. | |
Jerommeke.nl | vrijdag 15 december 2006 @ 09:24 |
Opgeven kan via www.tellenindetrein.nl (als het nog kan). Hoorde dat ze voor bepaalde emplacementen nog druk mensen zoeken. Het loopt tot zaterdag maar er komt geloof ik ook nog een tweede ronde. (Ik zou even bellen met 020-6070 910 als ik jou was) | |
Carport | vrijdag 15 december 2006 @ 09:43 |
Tellen in de Trein loopt t/m maandag a.s. ![]() In januari/februari is er weer een tweede ronde inderdaad. | |
Eix | vrijdag 15 december 2006 @ 12:14 |
quote:Mwah, IC materieel... dan wel de moderne opgeknapte interieuren (vanaf stel 920 ofzo? ![]() | |
Socios | vrijdag 15 december 2006 @ 12:15 |
Het enige Intercitymaterieel is de ICM, ook wel de Koploper! ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 12:43 |
De getrokken treinen mogen ook wel IC materieel genoemd worden. Het ICK en ICRm materieel. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 12:49 |
vandaag weer ff gespurt en gebraklopert ![]() | |
Remco | vrijdag 15 december 2006 @ 12:53 |
Ik ga zo weer koploperen en buffelen( ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 12:58 |
quote:ohja koploperen heb ik ook nog gedaan ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:08 |
ik moet zometeen met de 30258 naar Leeuwarden. Nu maar hopen dat er een buffel in zit. Het zou gezien de spots van de afgelopen dagen wel kunnen namelijk. De 30556, waarmee ik vanaf Gnn kom, is natuurlijk wel een wadsloper. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:15 |
quote:om 11:33 ging er een DM90 als stopper naar groningen ![]() om 9:30 de 3x ICM3 van hveen naar leeuwarden, om 10:00 1x GTW 2/6 naar Harlingen Haven, om 10:30 die zelfde GTW terug naar Leeuwarden, om 11:33 1x DH-2 naar Sneek, | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:19 |
Dan vrees ik dat ik op de wadsloper ben aangewezen om 15.01 uur ![]() Al kan het ook zijn dat er toch nog een buffel in die dienst zit. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:20 |
Wel es lekker eerste klas gewadlopert ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:22 |
Geen verschil met de 2e klas hoor. Alleen een ander kleurtje stof op de stoelen en zitjes van 4 ipv stoelen achter elkaar wat in de Groninger wadslopers het geval is bij de 2e klasse. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:27 |
quote:Nou dit was een groningse sloper! omdat het eerste klas alleen geld op groningen en die gaten daar achter, ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:28 |
En zelfs daar niet. Bij controles letten ze er niet zo streng op heb ik gehoord. Bij de GTW's is dat toestaam wel afgelopen. Dan is de eerste klas ook echt eerste klas. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:31 |
quote:merkte er weinig van op LWD - HH maar goed die 4 eerste klas zetels waren oom SMERIG :/ | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:39 |
Niet goed genoeg schoongemaakt. Waar hoor ik dat meer ![]() Oh ja, dat was ook bij Arriva, maar dan in de wadslopers ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:41 |
quote:mja, een wadje heeft een donkere vloer, een GTW een lichtere, dus je ziet veen sneller dat die ranzig is :/ en fijn zeg dat ze iig op LWD gelijk liggen met het perron ![]() en ze trekken ook best hard op, maar je kan me veel zeggen! een WADJE is stiller volgens mij | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:46 |
zolang de deuren naar de motorbak dicht zijn, is het redelijk stil. Anders is het best lawaaierig. Het viel mij op 1 november al op, toen ik mee was met het ritje naar Zb en terug. Zat toen wel in de ABk ![]() Volgens mij heb ik het toen ook al ergens genoemd. ![]() Edit: Nog steeds vertragingen richting Harlingen Haven. Nu is het alweer +10. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:48 |
quote:deur was dicht, eerst plaats genomen vlak bij de motorbak, kijkent tegen de motor bak ( ik haat achteruit rijden ![]() bij het keren op HH ben ik maar bij de cabine gaan zitten, eerste klas stoeltjes maar geskipt door de viezigheid, en ik weet niet welke bak ik had, die met de PLEE er in die helaas buiten dienst was ![]() mn koploper had vanmorgen ook +5 maar de spurt naar harlingen van 9.59 ook ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:50 |
Dat is een ABk bak. 1e klasse wordt wel met A aangeduid en 2e klasse met B. En ook nog een defecte plee. Dat zou niet voor mogen komen volgens de concessie of was het misschien stel 10233 of 10234 die net nieuw in Nederland zijn? | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:51 |
quote:ik kom echt ff niet opt stel nummer :/ op Somda wordt ik ook niet wijzer ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:54 |
10232 is ook gezien op die lijn vandaag ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 13:55 |
quote:9:59 vertrek ( werdt 10:04 ) vanaf lw | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 13:59 |
10232 of 10233. Iets anders kan ik er niet van maken. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 14:21 |
de 2/6 hebben toch nrs in de 102XX? de 2/8 in de 103xx? volgens somda zou er een 2/8 gereden hebben naar harlingen haven op die tijd :/ ik had een 2/6 en op franeker kwamen we 2x 2/6 tegen de 2/6 vnaf lw staat als 2/8 op somda, en de 2x 2/6 vanaf hh staat als 1x 2/6 :/ [ Bericht 38% gewijzigd door Ou-Tannu op 15-12-2006 14:26:50 ] | |
Peterselieman | vrijdag 15 december 2006 @ 14:32 |
102xx is een 2/6. Volgens de dienstregeling behoort er een 2/8 te rijden om 9.59, maar als er een 2/6 rijdt, dan is dat best mogelijk. Arriva houdt zch niet zo aan de materieelinzet. | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 14:33 |
quote:ach de 2/6 die ik had was lekker leeg, bij vertrek iig ![]() bij aankomst wassie est druk ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 15 december 2006 @ 17:34 |
Boete voor slapen op treinrails Gepost door Redactie - Bron: ANP Gepubliceerd: vrijdag 15 december 2006 @ 17:18 Een dronken Engelsman is in slaap gevallen op een spoorlijn in Epsom, die gedeeltelijk onder stroom stond en waar druk treinverkeer langskwam. De man kreeg vrijdag een boete van omgerekend ruim 800 euro en een taakstraf van 180 uur opgelegd omdat hij het treinverkeer heeft gehinderd. Kevin Craswell (48) gebruikte volgens de BBC de spoorlijn als kussen, terwijl zijn voeten op enkele centimeters van de baan lagen waarop stroom stond. Hij werd niet wakker van treinen die zijn hoofd rakelings passeerden en ook een politiehelikopter bracht hem niet bij zinnen. Uiteindelijk is hij per ambulance afgevoerd. [bron: Boete voor slapen op treinrails Zou je hier ook een boete krijgen voor slapen opt spoor? | |
Areyoutalkingtome | vrijdag 15 december 2006 @ 20:29 |
kut dienstregeling ![]() ![]() ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 15 december 2006 @ 20:40 |
tvp ![]() | |
ReisT | vrijdag 15 december 2006 @ 21:21 |
quote:Dan mag hij mij weleens uitleggen waaromd die stellen al meer dan dertig jaar in de stoptrein-kleurstelling rondrijden?! | |
Jerommeke.nl | vrijdag 15 december 2006 @ 21:49 |
hebben we al een mooie andere naam voor de koploper trouwens? | |
Alexxxxx | vrijdag 15 december 2006 @ 22:17 |
quote:halfgelaste | |
Remco | vrijdag 15 december 2006 @ 22:26 |
Het blijft veruit de mooiste trein ![]() Worden koplopers eigenlijk ook voor andere spoorbedrijven gemaakt dan de NS in het buitenland ofzo, kan me voorstellen dat het enorm practische treinen zijn ![]() | |
ReisT | vrijdag 15 december 2006 @ 23:34 |
Nee, 't is een uniek Nederlands model (geldt voor de meeste Nedelandse treinen eigenlijk, behalve de Lint en Wadler). Maar met een doodloopkop (zonder doorloopkop dus) is het helemaal geen bijzonder praktische trein meer, maar juist heel onhandig met die kleine eenheden. Koplopers zijn nu vreselijk onhandig als je een minuut voor tijd het perron opkomt, en niet optijd het rustige deel van de trein kan bereiken. Mag je gaan staan terwijl er verderop plek genoeg was geweest. [ Bericht 4% gewijzigd door ReisT op 15-12-2006 23:43:30 ] | |
ReisT | vrijdag 15 december 2006 @ 23:42 |
-eh foutje dubbel- | |
Brembo | zaterdag 16 december 2006 @ 00:07 |
quote:Goeie maar dat was 40 jaar geleden wel anders ![]() ![]() Vandaag had ik : Arnhem -> Nijmegen -> Den Haag -> Arnhem -> S'hertogenboscccchhh -> Arnhem ![]() | |
ReisT | zaterdag 16 december 2006 @ 00:45 |
quote:Maar toen had je ook nog helemaal geen Intercity's! Toen was de kleurstelling hopeloos onnutig: groen = elektrisch treinstel, rood = dieseltreinstel, blauw = getrokken trein, bruin = goederentrein. Ja dat zien we zo ook wel. | |
knars | zaterdag 16 december 2006 @ 00:53 |
quote:Het is een tupperwarebakje op rails ![]() Ik hou van bijna alles wat zich op spoor voortbeweegt, maar mijn god, wat zijn die bakken lelijk, vies, onhandig, onpraktisch, onaangenaam en ongeschikt voor personenvervoer. Rails-onwaardige vervuiling van het spoorlandschap! | |
Brembo | zaterdag 16 december 2006 @ 01:06 |
quote:Ja oke maar goed na 1970 was er wel IC's. Dus ja, toen was mat'64 het IC materieel neem ik aan. Er zit wel een kern van waarheid in , maar ja het is heden ten daags een beetje afgesleten materieel, maar ja als ze nog geen wadloper in gaan zetten vind ik het wel goed ![]() | |
ReisT | zaterdag 16 december 2006 @ 01:41 |
quote:Na 1970 kreeg mat'64 dus de nieuwe stoptrein-kleurstelling, en werd ook voornamelijk als zodanig ingezet. Logisch ook, want het was toen het snelst optrekkende materieel van NS, en dus met name geschikt voor stoptreinen. Daarom werd niet Mat '64, maar het iets slomere Mat '54 (de originele hondekoppen dus) IC-materieel, en werd daarom ook extra luxueus gemaakt (met coach-opstelling enzo) om geschikt te zijn voor InterCity treinen, en kreeg ook de daarbij horende kleurstelling. De Koploper is het eerste echte IC-materieel (het eerste nieuwe na 1970), maar de afkorting ICM zegt het ook al: InterCity Materieel. | |
Petre | zaterdag 16 december 2006 @ 03:34 |
eerder op de 3700 richting Zwolle hadden zelfs de VRIM's moeite om optijd in Zwolle te komen. Vanuit Wijhe ( laatste station voor Zwolle) kon je elke ochtend er vanuit gaan dat je 5 min. of meer vertraging had.. | |
italiaan1987 | zaterdag 16 december 2006 @ 12:21 |
gister en eergister wezen tellen en het valt me op dat er af en toe ICRm word ingezet op de lijn venlo - Den haag vv op rotterdam centraal | |
Brembo | zaterdag 16 december 2006 @ 13:58 |
quote:Maar meestal was ie al meer dan 5 min te laat _o-. Maar ja ik vind en blijft het een vreemde beslissing vinden om de IC van Zwolle niet als stoptrein tussen Nijmegen - Arnhem in te zetten en de IC naar Zwolle - Roosendaal als Intercity dus geen stops. | |
Klonk | zaterdag 16 december 2006 @ 13:59 |
mischien heb ik er overheen gekeken maar heeft iemand al wat mooie foto's gemaakt van de buffels op hun nieuwe lijn ? | |
thatsme | zaterdag 16 december 2006 @ 14:06 |
hoe brak wil je ze hebben? | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 14:11 |
quote:Vergeet ook niet dat de Hondekoppen veel en veel betere rijeigenschappen hadden dan Mat'64. Ook bij NS was dat bekend. Ze hebben 't comfort van Mat'64 nog proberen te verbeteren door ze als proef op Hondekop-draaistellen te zetten, maar ook dat werkte niet. Wat zich wreekt is het verschil in gewicht: ik geloof dat een Hondekop viertje 100 ton zwaarder is dan een Plan T. Al met al een goede reden om de Hondekoppen in de IC-dienst in te zetten. Zelfs de Hondekoppen zonder nieuwe stoelen waren comfortabel genoeg. | |
thatsme | zaterdag 16 december 2006 @ 14:18 |
quote:100 ton is een beetje veel, rond de 50 ton: plan T: 148 ton hondekop: 213 ton | |
Socios | zaterdag 16 december 2006 @ 14:21 |
Komt er een Mat ´54 of een Koploper? Altijd spannend afwachten. Heb destijds menig trein laten gaan om maar in zo´n nieuwe Koploper te kunnen reizen. ![]() | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 14:40 |
quote:Oh ja, die 213 wist ik nog wel, maar Plan T niet en te lui om 't op te zoeken. ![]() | |
Brembo | zaterdag 16 december 2006 @ 14:42 |
quote:Maar volgens mij was dat ook een van de redenen van de mat '64 dat de treinstellen lichter moesten zijn dan de mat '54. | |
Alexxxxx | zaterdag 16 december 2006 @ 16:22 |
Zou k Spurtjes op de foto gaan zetten, heeft de ene vertraging, en de ander rijd voor mn neus weg. Dan maar koplopers er op zetten. Merk en type: ICM-3 Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: december 2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Merk en type: ICM-4 Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden CS Datum: 13 december 2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema | |
vw_caddy | zaterdag 16 december 2006 @ 16:32 |
quote:Kom jij niet verder dan de NoordOost? Zit hier een teller in Gn die 2x Den Bosch en 3x Eindhoven heeft gezien. | |
Jerommeke.nl | zaterdag 16 december 2006 @ 16:34 |
zijn er dan al nieuwe koplopers in de dienstregeling? want die wil ik ook wel zien! | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 17:20 |
quote:Mat54 zeker niet ![]() 1 casco in de verkeerstuin van Assen 1 beneluxstel (220.902) is hard weg aan het roesten in Leuven 1 in het spoorwegmuseum (de 386) 1 bij de mat54 club (de 766) die nauwelijks nog rijwaardig schijnt te zijn, maar er wordt op 30-12 toch weer een donateursrit mee gereden.. De rest is al heel lang geleden gesloopt. | |
vw_caddy | zaterdag 16 december 2006 @ 17:31 |
quote:Nog niet. | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 18:09 |
quote:Gaat het inmiddels zo slecht met die trein? Zonde! Een paar maanden geleden zag ie er cascotechnisch al niet echt fijn meer uit, veel roest. | |
Klonk | zaterdag 16 december 2006 @ 18:10 |
nieuwe koplopers, ik heb weer iets gemist volgens mij ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 18:11 |
quote:Ja, het casco is compleet rot eigenlijk ![]() ![]() | |
Jerommeke.nl | zaterdag 16 december 2006 @ 18:31 |
quote:is er al bekend wanner dit komt dan? of komen ze allemaal tegelijk ![]() | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 18:34 |
quote:Ja, nogal zonde ja. Maar als ze dat casco een beetje hadden bijgehouden, was ie waarschijnlijk wel in betere staat gebleven, toch? Ben jij donateur? | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 18:35 |
quote:Dat gaat niet, allemaal tegelijk. Dan zit je jaren zonder Koplopers. ![]() Prognose is maart 2007 geloof ik. | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 18:39 |
quote:Mja, het draait allemaal om de knaken he... Nee, ik ben geen donateur. Ik heb wel in juni deelgenomen aan de donateursrit (en daarbij 20 euro extra betaald aan het reparatiefonds). Ik ben al donateur van de HSA die de DE2-186 bijhouden. Het geld groeit me helaas ook niet op m'n rug ![]() | |
vw_caddy | zaterdag 16 december 2006 @ 18:56 |
quote:Ben de week tussen kerst en oud&nieuw vrij, ik ga dan eens langs de baan staan. ![]() | |
De_Hertog | zaterdag 16 december 2006 @ 19:03 |
quote:Verbouwde koplopers, vooral van binnen anders. Aan de buitenkant vooral herkenbaar door een rond uiteinde van de blauwe band. Zie Intercity krijgt nieuw interieur | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 19:18 |
Ik heb een leuk plannetje ![]() Maar dat gaan jullie hier niet meer meemaken ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 december 2006 @ 19:25 |
quote:Heeft het met je oudejaarsrit te maken? | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 19:33 |
quote:Ja, maar het gaat iets verder dan dat nog ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 december 2006 @ 19:34 |
Wladiwostok! ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 19:35 |
quote:Dat zou zomaar kunnen ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 december 2006 @ 19:39 |
Staat ook op mijn lijst van ooit te bezoeken plekken. Maar ik wil met een oostblokbarrel gaan. Staan er ook niet fabrieken van Kamaz in Wladiwostoc? | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 19:47 |
quote:Ik zal er eens op letten als ik er langs kom ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 december 2006 @ 19:51 |
En ga je dan ook foto's van oostblokbarrels voor me maken? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 19:51 |
quote:Tuurlijk schat ![]() | |
61neorej | zaterdag 16 december 2006 @ 21:54 |
Vanmorgen stond ik te wachten voor een overgang in boxtel toen deze voorbij kwam (of een iets andere variant maar hij zag er zo uit ![]() Op het moment van langsrijden floot hij en liet de stoom gaan erg mooi om te zien ![]() Enorme hoeveelheid stoom komt eraf trouwens ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 22:02 |
quote:Gezien je beschrijving, denk ik dat het een zg. stoomtrein was. | |
Dr_Flash | zaterdag 16 december 2006 @ 22:03 |
quote:een WAT? ![]() | |
61neorej | zaterdag 16 december 2006 @ 22:07 |
quote:Geniale conclusie! Maar wist niet dat die dingen ook rondreden ![]() ![]() | |
Wadloper | zaterdag 16 december 2006 @ 22:23 |
quote: ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 december 2006 @ 22:24 |
quote:Ik heb ze ook alleen nog maar op magneetzweefbanen gezien, nu je het zegt! ![]() | |
Duvel | zaterdag 16 december 2006 @ 23:34 |
quote:Dank u. quote:Uurtje of kwart over tien vanmorgen? | |
MREn | zondag 17 december 2006 @ 05:25 |
Even iets heel anders tussen door (heb even geen tijd voor iets anders). Er zullen hier vast wat NVBS-leden rondkijken, en ik ben van de week iets tegengekomen dat op een scam lijkt: een acceptgiro met je NVBS-lidnummer maar wel met een envelop van de Ned. Verening van Blinden en Slechthorenden. Dit lijkt me een duidelijk gevalletje van scam. Mocht iemand hier ook ervaring mee hebben, stuur me even een mailtje op mrorik()gmail.com | |
Wadloper | zondag 17 december 2006 @ 07:29 |
quote:Dan zou het sowieso al reden voor mij zijn om het niet te geloven dat het van de NVBS is ![]() | |
Doc__Zenith | zondag 17 december 2006 @ 09:45 |
quote:destijds ![]() quote:Mag ik u erop wijzen dat dit stel al enige tijd in het PartyTown in Assen staat ![]() http://www.partytownassen.nl/vermaakplein.html quote:Van die 386 is slechts 1 bak te bewonderen in het spoorwegmuseum, die andere is elders opgeslagen. | |
Willy84 | zondag 17 december 2006 @ 10:35 |
quote:ik heb gister idd ook die envelop gehad. Gelijk opzoek naar een pen en retour envelop, toen me oog viel op dat logo van de blinden club. Ik laat hem dus nog even liggen en wacht op de aanmaning. Het bedrag was bij mij iets van 26 euro en dat klopt wel want ik ben jongere. Maar weet jij hier meer van of dit klopt? | |
Dr_Flash | zondag 17 december 2006 @ 11:08 |
quote:Ja hoor, dat mag u ![]() Ik ben wel gewend aan betwetertjes in het treinspotterswereldje 14.gif | |
Duvel | zondag 17 december 2006 @ 12:32 |
quote: ![]() Sorry. | |
Duvel | zondag 17 december 2006 @ 12:33 |
quote:Er zit wel een NVBS (voor blinden en slechtzienden) in Utrecht naast het station. Maar die is het dus niet? Dat lijkt me namelijk wel een bonafide organisatie. | |
Ou-Tannu | zondag 17 december 2006 @ 14:10 |
![]() | |
MREn | zondag 17 december 2006 @ 15:40 |
quote:Nu weet ik er inderdaad meer van. Er is een fout gemaakt door het bedrijf dat de acceptgiro's verzorgt en deze heeft enveloppen van de 'verkeerde' NVBS gebruikt. Hierover krijg je morgen of overmorgen nog bericht van de 'echte' NVBS: quote: | |
Ou-Tannu | zondag 17 december 2006 @ 15:43 |
Misterie weer opgelost ![]() | |
gateway | zondag 17 december 2006 @ 15:45 |
quote:maar wel slordig dat men zo'n fout maakt...... | |
Ou-Tannu | zondag 17 december 2006 @ 15:46 |
quote:ja! en nu een slotje dr bij ? |