abonnement Unibet Coolblue
pi_44254482
Het vervolg op: Het grote lenzentopic #12


laatste post:
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:
Ik ben in dit topic al verschillende keren het begrip "hunten" tegen gekomen. Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoudt?

Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
"Hunten" is in dit geval geen focus punt vinden. Objectieven die minder lichtsterk zijn hebben hier vaker last van als je in een donkere omgeving foto's maakt. Je lens zal dan heel z'n focus gebied aflopen en terug naar het begin, zo blijft ie doorgaan omdat hij niets kan vinden.

Voor je 2de vraag: Wil je een prime of wil je een zoom.
Als prime is een 50mm f1.8 een aanrader, lekker lichtsterk en goedkoop.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_44255028
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:
Ik ben in dit topic al verschillende keren het begrip "hunten" tegen gekomen. Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoudt?

Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
Nog een kleine toevoeging over het hunten: dit kan ook komen omdat er te weinig contrast in je onderwerp zit. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe lucht of een witte muur. Ook dan (naast te weinig licht dus) ziet je camera te weinig verschil tussen scherp en niet scherp en zal dus blijven zoeken.

Over de 2e vraag: ik denk dat je op zoek bent naar een zoomlens, een prime heeft een vaste brandpuntsafstand. En omdat je om ervaringen vroeg: ik ben zelf erg tevreden over de Sigma 17-70 (wel ruim 300 euro).
Waarom ik deze gekozen heb: ik wilde een mooie walkaround lens, waarmee ik in de meeste situaties goed uit de voeten kan.
Veel lenzen (vooral die uit het analoge tijdperk) beginnen op 28mm, en op de digitale fototoestellen met een cropfactor (nog steeds veruit de meeste) is dit niet bepaald groothoek dus ik wilde sowieso iets rond de 17-20 qua groothoek.
Aangezien de stelregel "meer bereik is minder kwaliteit" in de meeste gevallen nog steeds opgaat, wilde ik qua telezoom zeker niet meer dan 100mm. Ik ben ook maar een arme student dus ik kwam al snel bij Sigma / Tamron / etc uit: een stuk goedkoper en acceptabele beeldkwaliteit. Daarna was het een kwestie van veel reviews lezen, waaruit de 17-70 voor mij als beste uit kwam.
  FOK!fotograaf vrijdag 8 december 2006 @ 17:30:07 #3
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44257131
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 16:25 schreef MarBu het volgende:

[..]

Nog een kleine toevoeging over het hunten: dit kan ook komen omdat er te weinig contrast in je onderwerp zit. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe lucht of een witte muur. Ook dan (naast te weinig licht dus) ziet je camera te weinig verschil tussen scherp en niet scherp en zal dus blijven zoeken.
Ook dit hangt weer van je camera en type af. Maar 't klopt wel idd.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44259165
tvp
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 8 december 2006 @ 20:24:18 #5
95752 crew  Chell
Kluns
pi_44260816
Een vriend van me overweegt de Sony Alpha 100 te kopen. Hij is nog in het bezit van oude Minolta lenzen en wil die natuurlijk graag blijven gebruiken. Volgens de fotoboer passen ze wel maar zouden de randen weg vallen

Volgens mij bedoelt die fotoboer gewoon de cropfactor, maar weet iemand hier precies hoe het zit met Minoltalenzen en de Sony Alpha?
  FOK!fotograaf vrijdag 8 december 2006 @ 20:26:30 #6
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44260887
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 20:24 schreef Yoni het volgende:
Een vriend van me overweegt de Sony Alpha 100 te kopen. Hij is nog in het bezit van oude Minolta lenzen en wil die natuurlijk graag blijven gebruiken. Volgens de fotoboer passen ze wel maar zouden de randen weg vallen

Volgens mij bedoelt die fotoboer gewoon de cropfactor, maar weet iemand hier precies hoe het zit met Minoltalenzen en de Sony Alpha?
Volgens mij bedoeld de fotoboer idd de cropfactor.

Wat betreft de lenzen, dit heb ik van de site van Sony:
quote:
De Sony α-bevestiging is compatibel met meer dan 20 lenzen van Sony en Carl Zeiss maar ook met alle KonicaMinolta-lenzen met een bajonetbevestiging (A-type)
Hier te vinden.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44263801
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 16:25 schreef MarBu het volgende:

[..]

Nog een kleine toevoeging over het hunten: dit kan ook komen omdat er te weinig contrast in je onderwerp zit. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe lucht of een witte muur. Ook dan (naast te weinig licht dus) ziet je camera te weinig verschil tussen scherp en niet scherp en zal dus blijven zoeken.
Het begrip hunten is me helemaal duidelijk. ben zelf vaak tegen dit aangekomen, en dit is inderdaad op te lossen door even uit te zoomen of te zorgen dat er meer kleuren zijn in je Focus-points.
quote:
Over de 2e vraag: ik denk dat je op zoek bent naar een zoomlens, een prime heeft een vaste brandpuntsafstand. En omdat je om ervaringen vroeg: ik ben zelf erg tevreden over de Sigma 17-70 (wel ruim 300 euro).
Waarom ik deze gekozen heb: ik wilde een mooie walkaround lens, waarmee ik in de meeste situaties goed uit de voeten kan.
Veel lenzen (vooral die uit het analoge tijdperk) beginnen op 28mm, en op de digitale fototoestellen met een cropfactor (nog steeds veruit de meeste) is dit niet bepaald groothoek dus ik wilde sowieso iets rond de 17-20 qua groothoek.
Aangezien de stelregel "meer bereik is minder kwaliteit" in de meeste gevallen nog steeds opgaat, wilde ik qua telezoom zeker niet meer dan 100mm. Ik ben ook maar een arme student dus ik kwam al snel bij Sigma / Tamron / etc uit: een stuk goedkoper en acceptabele beeldkwaliteit. Daarna was het een kwestie van veel reviews lezen, waaruit de 17-70 voor mij als beste uit kwam.
Okee. Ik bedoelde inderdaad een zoomlens. Het woord walkaround-lens is het woord dat ik zocht. Ik loop momenteel met 'n kitlens en een 35-105. Je begrijpt dat die kitlens 'n goede groothoek heeft op mijn 350D. Ik wil echter iets meer bereik dan tot m'n 55.

Tijdje geleden 'n wat oudere 35-105mm kunnen aanschaffen. Werkt prima, maar ik wil graag terug kunnen naar ten minste 28.

Hier zien we een 28-135 met IS en USM van canon. Dit is zoals je me doet vermoeden met je vorige uitspraak dat 't een wat oudere lens is. Echter heeft het ook 'n wat groter bereik. Is dit verschil goed te merken met dat wat jij zei? Een 17-70 lensje?

Ik heb een peleng 8mm in bezit, dus voor groothoek is het niet noodzakelijk, hoewel het natuurlijk makkelijk is dit in je walk-around te hebben.

Thanks in advance!
pi_44263912
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:

Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
Het ligt er maar net aan wat voor eisen je stelt aan de kwaliteit. Wil je echt superscherp, dan zou ik doorsparen. Vind je behoorlijk scherp ook goed, dan zou ik lekker nu een lens kopen .
Ik heb zelf een Sigma 18-125mm op mijn Canon 350D, en ben daar best heel tevreden mee. Ding maakt mooie foto's, het bereik is heel fijn als allrounder en over de kwaliteit ben ik ook te spreken.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44264103
Oke. Ik ben nog niet heel erg veeleisend. Ik heb wat centjes bij elkaar gespaard voor wta nieuw glas. Absoluut. Het is echter niet zo dat ik alles in mijn relatief nieuwe hobby wil gooien.

Die sigma lens van je, Elefes, die zie ik ook op het internet gaan voor zo'n 200 euro, true? Met nabewerkingen kun je natuurlijk ook nog 'n heel eind komen.

Mijn vraag op dit moment is dus; gaan voor een lens met is/usm of niet?

Tweede vraag: Waarom zijn er lenzen van Canon (L) die 'n heel groot bereik hebben? gaat daar de uitspraak van Marbu niet op? Minderbereik is meer kwaliteit?
  FOK!fotograaf vrijdag 8 december 2006 @ 22:18:06 #10
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44264213
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 22:14 schreef Newb het volgende:
Mijn vraag op dit moment is dus; gaan voor een lens met is/usm of niet?
Als je het geld hebt en het past binnen je toepassingsgebied... Doen.
quote:
Tweede vraag: Waarom zijn er lenzen van Canon (L) die 'n heel groot bereik hebben? gaat daar de uitspraak van Marbu niet op? Minderbereik is meer kwaliteit?
Het kán wel goed (relatief gezien dan, een zoom is altijd minder scherp dan een goede prime-lens), echter daar betaal je ook voor.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44264486
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 22:14 schreef Newb het volgende:

Die sigma lens van je, Elefes, die zie ik ook op het internet gaan voor zo'n 200 euro, true? Met nabewerkingen kun je natuurlijk ook nog 'n heel eind komen.
Zo iets ja Het is gewoon een zeer oke lens, fijn bereik en de kwaliteit is gewoon oke. Voor ongeveer 200-250 euro kun je voor een 18-125mm lens natuurlijk geen super kwaliteit verwachten, maar ik ben er best heel tevreden mee (vooral als je inderdaad nog meer dingen hebt waar je je geld aan uit wilt geven ).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44282196
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 22:14 schreef Newb het volgende:
Tweede vraag: Waarom zijn er lenzen van Canon (L) die 'n heel groot bereik hebben? gaat daar de uitspraak van Marbu niet op? Minderbereik is meer kwaliteit?
Als je naar bv de 28-300 L kijkt, dan heb je 10 keer zoom voor heel wat geld. Nu zal de kwaliteit niet zo goed (kunnen) zijn als bv een 70-200 L (die midden in de range ligt), maar je koopt in dit geval een weathersealed lens, met IS, USM, 10 keer zoom en van goede kwaliteit. Een l lens hoeft dan ook niet per sé het beste in zijn soort te zijn, maar het is gewoon een luxury pakket, met goeie eigenschappen. L vindt je vooral terug in de bouw van die dingen. Voor de rest kan geen enkele zoom echt serieus met een prime lens wedijveren.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44285043
Wat is nou een goede allround lens voor een Nikon D50 ? Ik heb de 18-55 en tamron 28-75 maar ik wil meer richting groothoek.
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
pi_44285400
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 20:47 schreef MrCrowley het volgende:
Wat is nou een goede allround lens voor een Nikon D50 ? Ik heb de 18-55 en tamron 28-75 maar ik wil meer richting groothoek.
Als je wijder wil, zal je toch aan een UWA moeten denken denk ik, ik ken geen 10-70 lens ofzo.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 9 december 2006 @ 21:08:43 #15
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_44285851
edit, verkeerde topic
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_44289871
hoi, ik sta op het punt een dslr (canon 400d, 2ehands 30d of sony alpha 100) aan te schaffen en de beschikbare lenzen zijn daarbij een belangrijke overweging! daarom een aantal vragen in dit topic...

wat me erg aanspreekt in sommige canon lenzen waar ik wat over gelezen heb is dat ze "fulltime handmatige scherpstelling" hebben, dwz je stelt scherp met AF maar als je niet tevreden bent met het resultaat draai je gewoon nog even bij aan de scherpstelring; dat lijkt me handig! ik heb analoog gefotografeerd met een canon eos 1000 en vond het omzetten van AF naar handmatig scherpstellen lastig.
mijn vraag is welke lenzen van andere merken hebben dit ook? zijn die er ook voor de sony alpha 100?

andere belangrijke punten zijn de snelheid van het scherpstellen en ook het niet-langer-worden van de lens bij zoomen lijkt me prettig.

soms staat er een aanduiding ´macro´ bij een lens, ik weet niet wat dat inhoudt.

ook over het bereik breek ik mijn hoofd nog. naast foto's van de kinderen binnenshuis, soms portretten, en vakantiefoto's moeten er foto´s mee gemaakt gaan worden van kunstobjecten die zo'n 5 tot 50 cm doorsnee groot zijn.
een leuk zoombereik voor mij is denk ik 18-200 mm maar ik vraag me af ik daarmee die objecten nog goed kan 'portretteren'.

graag info en adviezen!
pi_44297142
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 23:26 schreef MicoZ het volgende:
hoi, ik sta op het punt een dslr (canon 400d, 2ehands 30d of sony alpha 100) aan te schaffen en de beschikbare lenzen zijn daarbij een belangrijke overweging! daarom een aantal vragen in dit topic...

wat me erg aanspreekt in sommige canon lenzen waar ik wat over gelezen heb is dat ze "fulltime handmatige scherpstelling" hebben, dwz je stelt scherp met AF maar als je niet tevreden bent met het resultaat draai je gewoon nog even bij aan de scherpstelring; dat lijkt me handig! ik heb analoog gefotografeerd met een canon eos 1000 en vond het omzetten van AF naar handmatig scherpstellen lastig.
mijn vraag is welke lenzen van andere merken hebben dit ook? zijn die er ook voor de sony alpha 100?
Kort antwoord: nee, die lenzen zijn er niet voor de Sony. Volgens mij heeft Nikon wel een soortgelijk systeem.
Wel een systeem wat er een beetje op lijkt. Bij de Canon lenzen kan je tijdens het focussen aan de ring draaien om de AF te helpen, de camera zal gewoon doorgaan met focussen. Wat je bij de Sony in kan stellen is een mode genaamd "Direct Manual Focus". Dit houdt in dat de camera je handmatig laat focussen NADAT hij zelf scherpgesteld heeft (na het piepje dus), zonder dat je een knopje om moet zetten oid.
quote:
andere belangrijke punten zijn de snelheid van het scherpstellen en ook het niet-langer-worden van de lens bij zoomen lijkt me prettig.

soms staat er een aanduiding "macro" bij een lens, ik weet niet wat dat inhoudt.
Snelheid van scherpstellen is per lens verschillend, per merk zit er weinig verschil in. Gemiddeld kun je stellen dat hoe kleiner het zoombereik en hoe lichtsterker de lens, hoe sneller de focus.
Niet langer worden van lenzen bij zoomen is wel heel uitzonderlijk, ik weet zo snel maar 1 lens die dat kan. Bedoel je niet tijdens focussen?
Macro betekent dat je lens zover kan vergroten dat je onderwerp op ware grootte wordt getoond. Anders gezegd: als je een film-camera zou hebben en een eurocent fotografeert, past die eurocent precies op de eurocent die op je negatief/dia zou staan.
Dit is 1:1 macro. Fabrikanten hebben er een handje van om een lens nogal snel macro te noemen, ook al kan deze maar 1:4 macro geven (dus 4x te weinig vergroting).
quote:
ook over het bereik breek ik mijn hoofd nog. naast foto's van de kinderen binnenshuis, soms portretten, en vakantiefoto's moeten er foto's mee gemaakt gaan worden van kunstobjecten die zo'n 5 tot 50 cm doorsnee groot zijn.
een leuk zoombereik voor mij is denk ik 18-200 mm maar ik vraag me af ik daarmee die objecten nog goed kan 'portretteren'.
Het is erg lastig om dit alles met één lens te kunnen doen. Dat is ook het leuke van een SLR: je kan lenzen verwisselen.
Voor foto's van kinderen binnenshuis zal je bijvoorbeeld een lichtsterke lens willen hebben (of flitsen, maar dan is je sfeer snel weg tenzij je een externe flitser hebt). Voor portretten is een lichtsterke lens helemaal mooi, omdat je dan mooie onscherpte kan creeëren én deze lenzen vaak mooi scherp zijn.
Dit soort lenzen hebben vaak een beperkt bereik (en de beste lenzen zijn zelfs primes: hiermee kan je helemaal niet zoomen).
Voor het fotograferen van kleine objecten (die 5 cm, 50 zal met de meeste lenzen makkelijk gaan) heb je juist weer een macrolens nodig, hoewel 5cm vaak ook nog wel te doen is.

Ik zou je dus aanraden om minimaal 2 lenzen te kopen als je bovenstaande dingen goed wil kunnen fotograferen. 18-200 is een erg groot bereik waardoor je in zult leveren op scherpte en focussnelheid.
Een lens met een bereik van 18 tot 80 of daar in de buurt, en een andere lens van rond de 70-300 (sigma heeft hierin goedkope lenzen die ook macro kunnen fotograferen). Daarna kan je altijd uitbreiden met bijvoorbeeld een 50mm 1.7 (ongeveer): deze lens is voor elk merk goedkoop te krijgen en heel mooi scherp/lichtsterk.

Dit is grotendeels mijn persoonlijke mening, dus hecht er niet te veel waarde aan
Succes met je keuze
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 december 2006 @ 12:04:10 #18
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_44297284
De Mediamarkt in Middelburg heeft even z'n Nikkor 50mm 1.8 met 80% in prijs verhoogd. 5 weken terug kocht ik 'm daar voor 99 euro, nu was ie 179
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_44297346
quote:
Op zondag 10 december 2006 12:04 schreef Tokus het volgende:
De Mediamarkt in Middelburg heeft even z'n Nikkor 50mm 1.8 met 80% in prijs verhoogd. 5 weken terug kocht ik 'm daar voor 99 euro, nu was ie 179
Kerst komt er aan Tokus Lijden zullen ze die Nikkon users en vooral met Kerstkado's kopen

Gewoonweg belachelijk dat er zo met prijzen van fotoapparatuur wordt gerommeld.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  FOK!fotograaf zondag 10 december 2006 @ 15:55:14 #20
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44304756
quote:
Op zondag 10 december 2006 11:57 schreef MarBu het volgende:

[..]

Kort antwoord: nee, die lenzen zijn er niet voor de Sony. Volgens mij heeft Nikon wel een soortgelijk systeem.
Wel een systeem wat er een beetje op lijkt. Bij de Canon lenzen kan je tijdens het focussen aan de ring draaien om de AF te helpen, de camera zal gewoon doorgaan met focussen. Wat je bij de Sony in kan stellen is een mode genaamd "Direct Manual Focus". Dit houdt in dat de camera je handmatig laat focussen NADAT hij zelf scherpgesteld heeft (na het piepje dus), zonder dat je een knopje om moet zetten oid.
Alle Nikon AF-s lenzen kun je ten alle tijden handmatig "overrulen".
quote:
[..]
Ik zou je dus aanraden om minimaal 2 lenzen te kopen als je bovenstaande dingen goed wil kunnen fotograferen. 18-200 is een erg groot bereik waardoor je in zult leveren op scherpte en focussnelheid
....
Dat ligt eraan welke 18-200 je neemt. De AF-s VR versie van Nikon is een ontzettend goede lens (Betaal je wel weer voor ook...) En absoluut niet langzaam met focussen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44306733
quote:
Op zondag 10 december 2006 15:55 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Alle Nikon AF-s lenzen kun je ten alle tijden handmatig "overrulen".
[..]

Dat ligt eraan welke 18-200 je neemt. De AF-s VR versie van Nikon is een ontzettend goede lens (Betaal je wel weer voor ook...) En absoluut niet langzaam met focussen
Ik was er al bang voor dat iemand die uitzondering zou noemen.
Ik wilde het verhaal niet nodeloos ingewikkeld maken, maar de Nikon is inderdaad een uitzondering op de regel (maar je betaalt er inderdaad wel voor). De Sigma 50-500 en Canon 28-300 zijn ook ultrazooms die goed presteren (maar ook hier betaal je er flink voor).

Verder zou ik nog als tip mee willen geven om je niet teveel te richten op specifieke lenzen totdat je een body hebt gekozen. Ok, als je echt grof geld wilt gaan investeren zou ik voor Canon of Nikon gaan, maar verder zul je weinig verschil vinden tussen de merken qua aanbod.
Als je eenmaal een body hebt gekozen is het iets overzichtelijker om je te oriënteren op nieuwe lenzen.
  FOK!fotograaf zondag 10 december 2006 @ 17:01:31 #22
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44306803
quote:
Op zondag 10 december 2006 16:59 schreef MarBu het volgende:

[..]

Ik was er al bang voor dat iemand die uitzondering zou noemen.
Ik wilde het verhaal niet nodeloos ingewikkeld maken, maar de Nikon is inderdaad een uitzondering op de regel (maar je betaalt er inderdaad wel voor). De Sigma 50-500 en Canon 28-300 zijn ook ultrazooms die goed presteren (maar ook hier betaal je er flink voor).
quote:
Verder zou ik nog als tip mee willen geven om je niet teveel te richten op specifieke lenzen totdat je een body hebt gekozen. Ok, als je echt grof geld wilt gaan investeren zou ik voor Canon of Nikon gaan, maar verder zul je weinig verschil vinden tussen de merken qua aanbod.
Als je eenmaal een body hebt gekozen is het iets overzichtelijker om je te oriënteren op nieuwe lenzen.
Eensch. Bovendien is een body ook wel belangrijk qua ergonomie e.d. dat is oo kde reden dat ik ooit voor Nikon ben gegaan ipv een Canon. De nikon ligt mij (letterlijk) beter (in de hand).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44318981
Ik wil binnenkort een keer overstappen op digitale SLR ipv analoog. Het wordt waarschijnlijk een Canon 400D, alhoewel ik nog steeds over twijfel (2e handse 30D zou misschien ook leuk zijn).

Nu denk ik dat ik niet voor de kit ga maar een vervanger zoek voor de kitlens, ik zoek iets in de zelfde zoomrange, dus rond de 18-55, maar 17-70 is ook prima. Wat kunnen jullie me aanraden in de prijsrange rond de 300 - 400 euro voor zo'n lens (die z'n geld waard is ten opzichte van de kitlens)?

Op http://www.photozone.de/8Reviews/index.html staan veel reviews, maar ik kom er niet echt uit.
dus
pi_44319387
Ik hoor goeie dingen over de 17-70 van Sigma. Ik heb er zelf geen ervaringen mee.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44322735
Is er een handig truukje om stof uit je objectief te halen, of, heeft iemand ervaring met stof in zijn of haar objectief en hoe is dat uiteindelijk goed gekomen?

Ik ben al met een stofzuigertje aan de gang geweest, geen resultaat..

Het gaat om 2 of 3 hele kleine, maar zeer irritante stofjes in het (zoom)objectief

CC.
Mistakes are the portals of discovery.
pi_44328104
Zie je ze terug op je foto dan ? Je krijgt ze volgens mij niet of nauwelijks weg namelijk.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44328704
Ja, ik zie ze terug...anders had ik er niet zón moeite mee..

Zal eens naar de fabrikant mailen, kijken of ze dit kunnen verhelpen..daarom ook mijn vraag, is er service aan een objectief te verlenen?
Kan me voorstellen dat er wel een af-motor defect raakt ofzo, objectief zal toch ook uit elkaar moeten kunnen...
Wil er zelf niet mee gaan experimenteren, vandaar.

CC.
Mistakes are the portals of discovery.
  FOK!fotograaf maandag 11 december 2006 @ 17:21:06 #28
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44330915
Apart dat je ze terug ziet!
Het enige wat ik dan kan bedenken is dat ze in het achterdeel van je objectief zitten... (dus het dichtst bij je camera).
Stofjes op je lens (Zelf stipjes met een dikke stift) zie je namelijk niet terug. Logisch nadenkend lijkt me dat het achterin een objectief wel beter zichtbaar zal moeten zijn...

Ik zou iig wel de fabrikant mailen of zij er iets mee kunnen. Zelf doen lijkt me onbegonnen werk en zonde van de garantie (als die er nog op zit).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44333561
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS?

Ik wil deze als vervaring van de kit lens hebben, en dan later eventueel nog een kleinere. Ik ben alleen analoge factoren gewend, maar is 28mm digitaal ongeveer gelijk aan 50mm analoog?

PS Hij moet op een Canon 400D of 30D komen en ik moet de body nog aanschaffen.
dus
  FOK!fotograaf maandag 11 december 2006 @ 18:53:30 #30
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44333813
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:45 schreef pirke het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS?

Ik wil deze als vervaring van de kit lens hebben, en dan later eventueel nog een kleinere. Ik ben alleen analoge factoren gewend, maar is 28mm digitaal ongeveer gelijk aan 50mm analoog?

PS Hij moet op een Canon 400D of 30D komen en ik moet de body nog aanschaffen.
28mm komt overeen met ong. 45mm... Dit is dus geen groothoek meer...
Verder heb ik geen ervaring met de lens trouwens.

FreuD heeft hem wel! ik zal hem eens tackelen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf maandag 11 december 2006 @ 19:04:57 #31
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44334161
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:45 schreef pirke het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS?

Ik wil deze als vervaring van de kit lens hebben, en dan later eventueel nog een kleinere. Ik ben alleen analoge factoren gewend, maar is 28mm digitaal ongeveer gelijk aan 50mm analoog?

PS Hij moet op een Canon 400D of 30D komen en ik moet de body nog aanschaffen.
Echt, de eerste MOD die een inventaris bijhoudt van de subforum leden .

Anyway, ik heb hem op een 20D geschroefd, maar dat maakt qua crop factor niet uit. Mjin calc.exe zegt dat 28mm dan inderdaad 45mm wordt. Geen echte groothoek meer dus, wat Xil al zei. Mijn ervaring is dat het geen probleem is in ieder geval, tenzij je echt voor de grote horizon of grote gebouwen gaat. Ik heb er in de studio etc geen last mee.

De IS is erg lekker, uit de hand kan ik op 1/20 nog beste foto's maken, maar dan wel meer op de 28mm dan op de 135mm, maar dat is logisch. Die 2 stops red je in ieder geval makkelijk. Het grote verschil met een L lens (eentje van HMasterII) is dat hij bij weinig licht wat lastig wil focussen, maar dat is echt marginaal. Qua scherpte is hij in ieder geval prima.

Voor het geld is het echt een erg goeie lens imo.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44345467
Dan denk ik dat die 28-135 mijn lens wordt, nu nog de body

En als ik groothoek wil kan ik altijd een extra lens erbij halen toch? Speciaal voor gebouwen en landschappen.
dus
pi_44345520
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 00:49 schreef pirke het volgende:
Dan denk ik dat die 28-135 mijn lens wordt, nu nog de body

En als ik groothoek wil kan ik altijd een extra lens erbij halen toch? Speciaal voor gebouwen en landschappen.
Ik zou je toch de 30D boven de 400D adviseren...

De 30D heeft toch iets meer...
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_44347278
Sinterklaasje is dit jaar erg lief geweest en ik zit nou met een luxeprobleem.

Ik wil mn canon 75-300 III vervangen door wat beters, en zit eigenlijk ook al een hele poos te kwijlen op de 100mm 2.8 USM macro.

met het budget (1150 euro) is mijn droomlens 70-200 2.8L in het vizier, maar dan is er dus geen geld meer voor de macro. Naast de macro zou ik wel een 70-300 USM IS 4-5.6 kunnen kopen, maar heb niemand in de buurt die me daar wat over kan vertellen. Dus kunnen jullie me helpen beslissen?

1x 70-200L USM

of

1x 100mm 2.8 USM makro
1x 70-300 4-5.6 USM IS

en waarom natuurlijk
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 07:18:16 #35
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44347308
Wat voor fotografie wil je bedrijven? Als je je bijv. op macro wilt gaan storten (voor het eerst) kun je beter met andere hulpmiddelen even bij die tak van fotografie om de hoek kijken. Close-up filters bijv. Deze schroef je op de lens waardoor ie "bijziend" wordt en je dus dichter op je onderwerp moet gaan zitten. Deze kosten een paar tientjes...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 08:52:15 #36
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44348082
En weer heb ik die lens ... Ik heb de 70-300 IS USM dus... De reviews online bevestigen mijn gevoel, de 70-300 benaderd echt L kwaliteit. Hij is super snel, en haarscherp. Ook de IS is echt 3 stops winst. Met flinke zoom heb je al heel snel een mooie wazige achtergrond, dus dan is 2.8 niet noodzakelijk daarvoor.

Het enige punt waarop de 70-200 echt stukken beter bruikbaar is, is bij weinig licht, en toch snelle bewegingen zoals concerten. Voor normale buiten fotografie bijvoorbeeld, is het verschil niet echt groot imo. De close up filters die Xil aangeeft zijn handig (vooral omdat je minimale afstand 150cm is), maar je foto wordt er wel bijzonder soft door. Ik gebruik zelf maximaal +2 in ieder geval.

Kortom: zolang je niet de concertzalen in gaat, zou ik voor de 70-300 en de 100mm gaan. Vullen elkaar perfect aan, en het enige wat je dan nog kan overwegen is een goeie groothoek zoals de 17-85 L.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44349918
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 00:51 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Ik zou je toch de 30D boven de 400D adviseren...

De 30D heeft toch iets meer...
Dus een 30D met de EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS.... Klinkt wel erg lekker moet ik zeggen Ik vind 1100 euro voor een kale body wel heel veel geld... (mijn analoge SLR was maar 200 euro). Hoeveel beter is die chip tov de 400D?

Moeilijk moeilijk moeilijk, alhoewel ik wel altijd een body heb gewild die zo'n korte sluitertijd heeft...

[EDIT]

Lees net op CameraNu.nl:
quote:
¤150 Cash back bij aanschaf EOS 30D Indien u tussen 1 november 2006 en 31 januari 2007 een Canon EOS 3D koopt, krijgt u ¤150,- retour.
Dus nog maar een verschil van 300 euro... kijk het gaat de goede kant op
dus
pi_44350076
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 10:27 schreef pirke het volgende:

[..]

Dus een 30D met de EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS.... Klinkt wel erg lekker moet ik zeggen Ik vind 1100 euro voor een kale body wel heel veel geld... (mijn analoge SLR was maar 200 euro). Hoeveel beter is die chip tov de 400D?

Moeilijk moeilijk moeilijk, alhoewel ik wel altijd een body heb gewild die zo'n korte sluitertijd heeft...

[EDIT]

Lees net op CameraNu.nl:
[..]
Nou het gaat mij meer om de body van de 30D ten opzichte van de 400D
Ik heb zelf nog een 300D en vond de 350D al een kleine-vrouwencamera (sorry -Marjo- ) en nu zag ik dat de 400D nog kleiner is dan de 350D En je hebt nu echt het gevoel een compact met voorzetlens in handen te hebben.... Nee helemaal niets...
Pak dan gewoon de 30D dan heb je nog een camera in handen.. En die lens die jij wil past gewoon hoor
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_44350112
Kan ik kan natuurlijk altijd snel even een impulsaankoop doen... zo eentje waarvan ik achteraf zeg: tsja, het is dat ik hem nu toch heb
dus
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 12 december 2006 @ 10:43:37 #40
95752 crew  Chell
Kluns
pi_44350290
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 10:34 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Nou het gaat mij meer om de body van de 30D ten opzichte van de 400D
Ik heb zelf nog een 300D en vond de 350D al een kleine-vrouwencamera (sorry -Marjo- ) en nu zag ik dat de 400D nog kleiner is dan de 350D En je hebt nu echt het gevoel een compact met voorzetlens in handen te hebben.... Nee helemaal niets...
Pak dan gewoon de 30D dan heb je nog een camera in handen.. En die lens die jij wil past gewoon hoor
Niet iedereen heeft grote kolenschoppen HM . Ook hier geldt dus weer: ga gewoon ook even voelen of de camera lekker in je hand ligt Iedereen heeft tenslotte zo z'n voorkeuren.

Overigens dwalen we nu wel erg van de lenzen af
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 10:51:10 #41
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44350451
Pirke, kom naar de Emmen meet, en je kan alle modellen even proberen, inclusief een 20D met 28-135 erop geschroefd.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44350845
We dwalen inderdaad een beetje af, sorry

En de Emmen meet kan ik helaas niet bij zijn, heb die dag andere afspraken... en ik wil mijn nieuwe camera tegen die tijd al hebben Ik zal zo eens even een fotozaak binnenlopen op ze eens te gaan bevoelen.
dus
pi_44356056
Ontopic:

Als jullie mogen kiezen tussen de Canon EF 70-200mm f/4 L USM (ø67mm) en de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (ø58mm), welke zou het dan worden? In prijs zijn ze ongeveer gelijk. De 70-200 is betere kwaliteit, maar heeft dan weer geen IS en mist de 200-300 range...
dus
pi_44356748
Ik zou altijd gaan voor kwaliteit boven range, maar dat hangt heel erg van je stijl af, en de dingen die je ermee wilt gaan fotograferen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 14:32:39 #45
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44356969
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 14:25 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik zou altijd gaan voor kwaliteit boven range, maar dat hangt heel erg van je stijl af, en de dingen die je ermee wilt gaan fotograferen.
Mja, ik denk dat je echt goed moet zoeken wil je het kwaliteitsverschil zien hoor. Met dergelijke marges gaan dingen als body en type UV filter meetellen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44357149
quote:
Op zondag 10 december 2006 12:04 schreef Tokus het volgende:
De Mediamarkt in Middelburg heeft even z'n Nikkor 50mm 1.8 met 80% in prijs verhoogd. 5 weken terug kocht ik 'm daar voor 99 euro, nu was ie 179
Dat heeft toch te maken dat Nikon nou zelf alles importeerd ed?

Wel jammer, ik wou er net 1 aanschaffen

Maar goed, ik heb nog een vraagje.
Voor mijn stage mag ik een DSLR gaan bestellen, om in de studio foto's te maken van de producten.
Nu is de baas zijn keuze gevallen op de EOS 400D met een aantal lenzen.
Maar nu weet hij niet (en ik ook niet) welke lens van de onderstaande 2 er gekozen moet worden.

Nu gaat het om de volgende 2 lenzen.
Canon EF 28-135mm F/3.5 – 5.6 USM IS
Canon EF 28-200mm F/3.5 – 5.6 USM

Nou heeft de 28-200 wel iets meer bereik, maar geen IS. Maar de vraag is of dat wel nodig is (foto's worden in een studio genomen op een statief) Wat raden jullie aan en waarom?
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 14:41:46 #47
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44357253
Voor in de studio is IS vaak overkill, omdat je met productfotografie van een statief gebruik maakt. Ik zou in dat geval gaan voor een lens zonder IS, omdat je die toch niet gebruikt.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44357359
maar qua kwaliteit ed ontlopen ze elkaar niet zo neem ik aan?
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 14:53:32 #49
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44357580
Dat durf ik niet te zeggen. Voor productfotografie in de studio denk ik niet dat het verschil het waard is. De niet IS is volgens mij een stuk goedkoper, en voor wat betreft het bereik maakt het ook niet veel uit, tenzij je hele kleine dingen gaat fotograferen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44358974
Qua scherpte vind ik die 70-300 IS USM best goed meekunnen, maar topper blijft die F4 L. Bijkomend voordeel van alle L lenzen vind ik het ultieme contrast en kleur. De foto's hebben weinig bewerking nodig in de regel en ik heb me zeer vaak verbaasd over de kleuren die eruit komen. Ik ben altijd heel enthousiast geweest over die F4 (ik heb nu de F2.8).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44372643
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 07:18 schreef Xilantof het volgende:
Wat voor fotografie wil je bedrijven? Als je je bijv. op macro wilt gaan storten (voor het eerst) kun je beter met andere hulpmiddelen even bij die tak van fotografie om de hoek kijken. Close-up filters bijv. Deze schroef je op de lens waardoor ie "bijziend" wordt en je dus dichter op je onderwerp moet gaan zitten. Deze kosten een paar tientjes...
Ik wil sportfotografie doen in een sportzaal (dus weinig licht en hoge sluitertijd nodig vanwege snelle beweging), daarom zat ik aan die 2.8 te denken. Macro vind ik leuk, ben ik al beetje mee aant spelen met tussenringen, maar vind dat niet zo fijn werken. Wil er ook mooie portretten mee kunnen maken en daar schijnt die 100mm macro ook weer leuk voor te zijn.

waar ik ook mee zit is dat het contrast en de kleuren van de 2.8 helemaal super schijnen te zijn. Nadeel is wel weer het gewicht en of ie in mn tas past . Snelheid van scherpstellen weet ik niet hoeveel het scheelt? neem aan dat de 70-200L sneller is(niet geheel onbelangrijk bij sportfotografie)

Voordeel van 70-300 is beetje meer bereik, lichter, goedkoper, kleiner. Ruimte qua budget voor de 100mm macro....

Misschien iemand ervaringen met beide of 1 van beide lenzen, dat ik nog een eigenschap over het hoofd zie waar ik wel rekening mee moet houden in mn besluit?
  FOK!fotograaf dinsdag 12 december 2006 @ 22:47:06 #52
18921 freud
Who's John Galt?
pi_44375000
Voor indoor zou ik zeker voor de 2.8 gaan. IS is leuk, maar voor het stilhouden bij lange sluitertijden. Stille lens heb je geen ruk aan als je onderwerp rondrent .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_44392105
Vandaag kreeg ik een financiele meevaller van 2000 - 2500 euro, eindelijk een uitspraak in een 3jarige rechtzaak tegen een oude huisbaas... kan ik zonder schuldgevoel voor m'n protemonnee die 30d gaan bestellen met een paar mooie lenzen!!
dus
pi_44395212
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:49 schreef Gose het volgende:
-knip-
Ja voor in een hal fotograferen heb je eigenlijk 2.8 of lichtsterker nodig. En de snelheid van je lens is dan ook zeer belangrijk, dat scheelt, want een lichtsterke lens heeft (in de regel) een snellere focus. Verder heb je een helderdere zoeker, watscheelt, want lkunstlicht blijft kunstlicht.

Sommigen zweren bij prime lenzen, maar de 100mm lijkt mij een vrij ongemakkelijk bereik voor in een sporthal. Maar ik ben ook iemand die voorlopig bij zoomlenzen zweert. Afhankelijk van de sport die je wilt fotograferen, is de 70-200 F2.8 L natuurlijk een heerlijke lens, het gewicht vind ik alleen maar een voordeel (in de hand, in de rugzak is het gewoon gewicht), maar ik merkte bij basketball al dat ik liever een 24-70 F2.8 L erbij wil, 70-200 kwam voor mij behoorlijk ongelukkig uit ( ik zit dan langs het veld, op de tribune is 70-200 al een stuk leuker natuurlijk). De 100mm kan dan ook prima als het meezit.

Bedenk je ook dat je camera ook een beetje moet meewerken, je schiet al snel op hogere ISO's, ik was onlangs aan het experimenteren met ISO 1600 en 3200. Tja en het liefst flitsen (extern) natuurlijk. Fotografie in een sporthal is meer dan alleen een lichtsterke lens natuurlijk, al moet je ergens beginnen.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44395826
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het allemaal in zijn werk gaat met lenzen of heeft er iemand een site waar ik mij kan verdiepen in deze materie.
Ik wil binnenkort een DSLR camera gaan aanschaffen, maar weet niet goed wat voor lens ik daarbij moet nemen.

Ik zie vaak 18-55 staan, dus dit zal wel een standaard lensje zijn, maar ik wil weten wat ik er precies mee kan en wat niet.
Ik heb wel ooit eens meegekregen dat je wanneer je het grootste getal door het kleinste deelt, je de zoomfactor van de lens krijgt en dat de hoogste waarde dan ook van belang is.

Kan iemand mij hiermee helpen?
pi_44396274
Werewolf: het is maar wat je ermee wilt. Wil je kunnen zoomen? Zoja hoever? Wil je close-ups maken? Wil je landschappen of portretten? Alles heeft z'n eigen lens zeg maar. Verder speelt je budget ook mee, de standaard 18-55 lens heeft een verkoopprijs van 60 euro (daarom zit hij ook in de kit), voor een goede lens zit je al snel op 600 euro, en een goede telezoom 1600 euro, maar dan heb je ook wat!
dus
pi_44396426
@pirke
Ik doe vanalles wat, maar ik wil vooral weten wat ik met een lens kan en dat kan ik niet halen uit de informatie die bij de lenzen staat.
18-55 of 70-300 zegt mij niet zoveel.

Daarom wil ik weten of iemand mij uit kan leggen hoe ik deze waardes moet lezen.
pi_44396671
18-55 is een standaard zoomlens voor "normale" afstanden. Niet te dicht bij en niet te ver weg (of je moet veel landschap willen fotograferen vanaf een afstandje).

Onder de 18 kom je in de groothoeklenzen, oftewel heel veel omgeving op 1 foto.

Telezoom (dus ver inzoomen) begint bij de 70 meestal en gaat door tot 400, verder zal er ook wel zijn maar dan kan je net zo goed een telescoop kopen haha

Verder is het f-getal de grootte van het diafragma. f3,5-8 is een range van 3,5 (best grote opening = veel licht maar weinig scherp buiten je focusafstand) tot 8 (best kleine opening = minder licht maar groter gebied scherp).

Overigens zijn die zoom-getallen voor de meeste DSLR toestellen, vergelijkbaar met een full frame camera vermigvuldigt met een factor 1.6 (18mm DSLR = 45mm fullframe).
dus
pi_44396702
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:22 schreef Werewolf het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het allemaal in zijn werk gaat met lenzen of heeft er iemand een site waar ik mij kan verdiepen in deze materie.
Ik wil binnenkort een DSLR camera gaan aanschaffen, maar weet niet goed wat voor lens ik daarbij moet nemen.

Ik zie vaak 18-55 staan, dus dit zal wel een standaard lensje zijn, maar ik wil weten wat ik er precies mee kan en wat niet.
Ik heb wel ooit eens meegekregen dat je wanneer je het grootste getal door het kleinste deelt, je de zoomfactor van de lens krijgt en dat de hoogste waarde dan ook van belang is.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_44397057
@pirke & HGT
Bedankt!

Het is al een stuk duidelijker zo.
pi_44398336
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:55 schreef Werewolf het volgende:
@pirke & HGT
Bedankt!

Het is al een stuk duidelijker zo.
In de reeks over "heb je een fotografische vraag? Vraag het de experts!" staat ook een hoop info. Ik was er ook ontzettend mee aan het stoeien in het begin. Ik kan je vertellen dat je gauw went aan alle millimeters en diafragmagetallen
Wat hier voor al gezegd is daar sluit ik me bij aan. Verder: probeer niet meer in aantal keer zoom te denken: dat zegt namelijk eigenlijk helemaal niets. Stelregel is: hoe minder mm een lens heeft, hoe meer groothoek (hoe meer van je omgeving je in beeld krijgt) en hoe meer mm een lens heeft, hoe meer tele (dus hoe verder je "ingezoomd" bent. Het plaatje van HGT laat dat goed zien. En waarom je beter niet over aantal keer zoom spreekt: een zoomlens van 18-55 mm zou volgens jouw berekening (die wel klopt overigens) 3x zoom hebben. Een lens van 100-200mm zou dan 2x zoom hebben: maar met die laatste kom je toch aanzienlijk dichterbij.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44400110
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:06 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ja voor in een hal fotograferen heb je eigenlijk 2.8 of lichtsterker nodig. En de snelheid van je lens is dan ook zeer belangrijk, dat scheelt, want een lichtsterke lens heeft (in de regel) een snellere focus. Verder heb je een helderdere zoeker, watscheelt, want lkunstlicht blijft kunstlicht.

Sommigen zweren bij prime lenzen, maar de 100mm lijkt mij een vrij ongemakkelijk bereik voor in een sporthal. Maar ik ben ook iemand die voorlopig bij zoomlenzen zweert. Afhankelijk van de sport die je wilt fotograferen, is de 70-200 F2.8 L natuurlijk een heerlijke lens, het gewicht vind ik alleen maar een voordeel (in de hand, in de rugzak is het gewoon gewicht), maar ik merkte bij basketball al dat ik liever een 24-70 F2.8 L erbij wil, 70-200 kwam voor mij behoorlijk ongelukkig uit ( ik zit dan langs het veld, op de tribune is 70-200 al een stuk leuker natuurlijk). De 100mm kan dan ook prima als het meezit.

Bedenk je ook dat je camera ook een beetje moet meewerken, je schiet al snel op hogere ISO's, ik was onlangs aan het experimenteren met ISO 1600 en 3200. Tja en het liefst flitsen (extern) natuurlijk. Fotografie in een sporthal is meer dan alleen een lichtsterke lens natuurlijk, al moet je ergens beginnen.
.
kheb 'maar' een 350d en ik irriteer me snel aan de ruis van te hoge iso waarde vandaar dat ik graag wat geld aan een lichtsterke lens uitgeef. Mn body heb ik nog geen jaar geleden nieuw gekocht en als ik kijk wat ik daar nog maar voor terugkrijg springen de tranen in mn ogen . dus eerst mooi lenzenarsenaal voor ik upgrade naar nieuwe body. Flitser heb ik al (430ex) maar bij 9 van de 10 sporten en dus ook die ik wil fotograferen is flitsen niet gewenst door de sporters dus dat houdt gauw op.
pi_44401890
quote:
Op woensdag 13 december 2006 18:31 schreef Gose het volgende:
kheb 'maar' een 350d en ik irriteer me snel aan de ruis van te hoge iso waarde vandaar dat ik graag wat geld aan een lichtsterke lens uitgeef. Mn body heb ik nog geen jaar geleden nieuw gekocht en als ik kijk wat ik daar nog maar voor terugkrijg springen de tranen in mn ogen . dus eerst mooi lenzenarsenaal voor ik upgrade naar nieuwe body. Flitser heb ik al (430ex) maar bij 9 van de 10 sporten en dus ook die ik wil fotograferen is flitsen niet gewenst door de sporters dus dat houdt gauw op.
Met een 350D kun je prima sportfotografie doen, ik deed het voorheen altijd meteen 300D. Maar de lens vult niet zomaar het hele gat naar mooie foto's, je zult (zeker als niet wil flitsen) toch aan de hogere ISO's moeten. Ik snap het probleem ervan ook niet, de ruis op een 350D is acceptabel (zeker tot en met 800) en je hebt prima noise actions voor in je photoshop. De variant is bewogen foto's, want je ontkomt er niet aan.

Wat ik totaal niet snap is waarom je tranen in je broek krijgt als je kijkt wat je 350D op de tweedehandse markt doet. Als je een body voor de waardevastheid koopt, dan heb je echt de verkeerde body gekocht. Sowieso is alles wat je koopt al flink in prijs gedaald van het moment dat je hem verkoopt.

Wat betreft flitsen, welke sporten bedoel je dan ? Ik fotografeer heel soms een wedstrijdje basketball en ik heb nog nooit iemand horen klagen over een flits. Over het algemeen hebben ze het helemaal niet door, tenzij je natuurlijk constant iedereen in z'n gezicht staat te flitsen bij actie's.

Maar goed, lichtsterke lens is een pré, maar je zult echt aan de hoge ISO's moeten, anders hou je onacceptabele onscherpte en dan doel ik niet op gezonde bewegings onscherpte. Bedenk je wel, jij bent waarschijnlijk op zoek naar de kwaliteit die prof's halen met een 1DmkII en een prime L.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44404049
quote:
Op woensdag 13 december 2006 19:31 schreef elcastel het volgende:

[..]
Bedenk je wel, jij bent waarschijnlijk op zoek naar de kwaliteit die prof's halen met een 1DmkII en een prime L.
Zijn we dat allemaal niet?
dus
pi_44404841
quote:
Op woensdag 13 december 2006 19:31 schreef elcastel het volgende:

[..]

<knip>

Wat ik totaal niet snap is waarom je tranen in je broek krijgt als je kijkt wat je 350D op de tweedehandse markt doet. Als je een body voor de waardevastheid koopt, dan heb je echt de verkeerde body gekocht. Sowieso is alles wat je koopt al flink in prijs gedaald van het moment dat je hem verkoopt.

<knip>
haha jij denkt ergens anders aan .

Ik begrijp dat ik aan de hogere iso's moet, maar met een lichtsterke lens wil ik dit zo veel mogelijk beperken. Ik heb dus over het algemeen liever een foto op 2.8 met iso 400 dan een foto met 4.5 op 800. Ik weet ook dat je fotospullen (afgezien van L lenzen) snel dalen maar dan kan het nog wel vervelend voelen om nog maar de helft terug te krijgen....

Ik wil onder andere tafeltennis fotograferen. Dat is een snelle sport met snelle bewegingen van zowel balletje als speler en die moeten ook heel precies timen. Als iemand dan de bal een fractie van de seconde niet kan volgen door de flits dan wordt ie niet vrolijk.
pi_44435285
In dat geval snap ik je flitsverhaal beter ja. Maar aangezien tafeltennis inderdaad erg snel is, denk ik dat je niet hoeft te tobben over ISO 400 of ISO 800, maar over ISO 1600 en ISO 3200. En nogmaals met een goeie action in je photoshop kun je de ruis aardig wegdrukken (wordt je foto welliswaar iets softer van, maar daar heb je ook weer actions of scriptjes voor).

Ik fotografeer zelf ook met 2.8 lenzen en mijn camera heeft 45 focuspunten en een enorm snelle drive, maar dan nog kan je zonder aarzeling naar ISO 1600, 800 zou misschien kunnen als het meezit, maar reken maardat 800 echt je minumum zal zijn. tenzij je bewegingsonscherpte voor lief neemt, maardan moet je wel goed timen etc om het niet te hinderlijk te laten worden.

Je zou ook de 85 1.2 L in je keuze kunnen meenemen.
.

-edit- slecht voorstel, die 85mm is niet zo bijster snel ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44437015
Ik fotografeer ook vaak sport bij ISO 1600 of 3200. bij de juiste camera is dat prima te doen.
pi_44437168
Ik kan me niet voorstellen dat ISO 800 onacceptabel is op een 350D. 1600 Zou dan een overweging kunnen zijn. En dan nabewerken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44443613
1600 is hoogste iso op een 350d misschien dat ik morgen even tijd heb om testshotje te maken om je te laten zien waar ik me dan aan stoor.

p.s. Heb vandaag de 70-200 USM 2.8 L besteld met B+W MRC filter.... weekje wachten dus dat wordt aftellen!
pi_44444603
quote:
Op donderdag 14 december 2006 20:43 schreef elcastel het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat ISO 800 onacceptabel is op een 350D. 1600 Zou dan een overweging kunnen zijn. En dan nabewerken.
Persoonlijk vind ik 800 nog net gaan (als het echt nodig is, anders niet), maar bij 1600 valt het me gewoon op dat mijn foto's niet meer mooi scherp zijn zoals ze kunnen zijn. Ik schiet dus nooit op 1600.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44641376
Even een vraagje .

Heb het ook al op Tweakers gevraagt, vraag het nog maar een keer.

Ik moet een goede goedkope lens (250-350 euro) met aardig wat kwaliteit hebben voor telezoom. Voor o.a. vliegtuigspotten.

Nu was mijn oog gevallen op een Sigma 70-300mm met APO, alleen zag ik dat Canon er ook een had alleen ik had gehoord dat die lenzen van Canon tegenvielen en de kwaliteit ook nog is. Weet iemand of de Sigma de beste in die prijsklas is en als dat niet zo is een goed alternatief? . Het is trouwens voor een Canon EOS 400D.
pi_44643302
Ik zou voor de Canon 75-300 IS USM gaan, veel goeie dingen over gehoord. Volgens mij wel een tikkie te duur.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44648299
De Canon 28-135 is een goeie en zit zo uit mn hoofd in die prijsklasse (aan de bovenkant).
dus
pi_44650338
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 02:25 schreef pirke het volgende:
De Canon 28-135 is een goeie en zit zo uit mn hoofd in die prijsklasse (aan de bovenkant).
135 mm lijkt me aan de krappe kant voor vliegtuigjes

En Canon tegenvallen? Dat is nieuw voor mij. Canon lenzen hebben een prima naam, hooguit kun je je bij een aantal van hun lenzen afvragen of het prijsverschil opweegt tegen het kwaliteitsverschil met Sigma of Tamron.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_44650997
die sigma die jij noemt wordt over het algemeen beter gewaardeerd dan bijv. die canon 75-300. je kan ook een hoop reviews bekijken op www.fredmiranda.com. daar zie je ook dat die canon een 5.4 krijgt. Die sigma staat er vreemd genoeg niet bij...maar er zijn hier genoeg mensen die um hebben...
pi_44651454
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 09:41 schreef Gose het volgende:
die sigma die jij noemt wordt over het algemeen beter gewaardeerd dan bijv. die canon 75-300. je kan ook een hoop reviews bekijken op www.fredmiranda.com. daar zie je ook dat die canon een 5.4 krijgt. Die sigma staat er vreemd genoeg niet bij...maar er zijn hier genoeg mensen die um hebben...
Hier wel, en hij wordt niet erg gunstig beoordeeld, terwijl de Canon daar een stuk beter uit de verf komt.

De lens die eLcastel noemt komt trouwens ook bij Fred Miranda heel goed uit de bus: een 8.8. De lens die een 5.4 krijgt is een goedkope versie (goedkoper dan de Sigma zelfs), en als je de reviews leest zie je hetzelfde soort kritieken als voor de Sigma: traag, en niet al te goed maar wat verwacht je ook voor 200 Euro?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_44651792
Hierboven ook al aangegeven, maar nu hebben we een mooi opsomlijstje van reviews: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html, daar zie je geen eindcijfer, maar wel alle aspecten van de lens (distortion, resolution, vignetting, chromatic abbrevation). De 70-300 van Sigma doet het op zich best redelijk, zolang je van de 300mm afblijft

De Canon 75-300 staat er ook, doet het volgens mij vergelijkbaar wat betreft prestaties, op 300mm issie zeker beter.

Waarom geen Canon 70-200 F4 L ?
dus
pi_44652116
Ik noem die lens omdat ik op diverse fotofora goeie dingen heb gelezen, bovendien heb ik die lens zelf vastgehouden en gezien en het ziet er gewoon prima uit. En inderdaad ik kan me ook niet voorstellen dat deze lens een onvoldoende zou krijgen in een review, let daarbij wel op, de IS versie doet het veel beter dan de non-IS en er is een IS mkI geweest die beduidend minder was.

De 70-200 F4 L is nog een stapje beter en sneller, maar ook een tikkie duurder, als je dat geld ervoor over hebt is dat in mijn ogen de beste optie, al is 200mm op het randje (maar dat verdien je terug in scherpte, contrast etc). En de L heeft interne zoom, een snelle USM en een degelijke bouw, en je krijgt er een witte lens voor terug, maar daar moet je van houden natuurlijk.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44652193
kevin1bravo geeft een budget aan, dat een lens dat 2 a 3x zijn budget is beter is dan wat ie zelf voorstelt lijkt me niet helemaal raar. als je een telelens wilt kopen van 250-350 euro dan zit je gwoon vast een een niet IS niet L versie van canon dus dat is 75-300 III of 75-300 USM of die sigma. die 75-300 III heb ik zelf gaat er binnekort uit. Scherpstellen gaat sloom en kleuren contrast zijn niet om over naar huis te schrijven. Ook is ie erg soft op 300mm. Die sigma schijnt een stuk scherper te zijn sneller scherp te stellen en nog eens een macro functie hebben. De keuze lijkt me dan niet meer zo moeijk.
pi_44652424
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 10:42 schreef Gose het volgende:
kevin1bravo geeft een budget aan, dat een lens dat 2 a 3x zijn budget is beter is dan wat ie zelf voorstelt lijkt me niet helemaal raar. als je een telelens wilt kopen van 250-350 euro dan zit je gwoon vast een een niet IS niet L versie van canon dus dat is 75-300 III of 75-300 USM of die sigma.
tot hier ga ik helemaal met je mee.
quote:
die 75-300 III heb ik zelf gaat er binnekort uit. Scherpstellen gaat sloom en kleuren contrast zijn niet om over naar huis te schrijven. Ook is ie erg soft op 300mm. Die sigma schijnt een stuk scherper te zijn sneller scherp te stellen en nog eens een macro functie hebben. De keuze lijkt me dan niet meer zo moeijk.
dit is in tegenspraak met de reviews die ik gelezen heb over de sigma, en je zet daar zelf geen bron tegenover. Het schijnt, tja, daar koop ik niet zo veel voor. Ik denk dat kevin1bravo het beste geholpen is met een paar voorbeeldfoto's van beide lenzen, dan kan ie zelf beoordelen wat ie wil en bereid is te betalen.

En die macro functie ken ik van een andere Sigma lens. Een leuk extraatje, maar dat is ook echt alles hoor. Wil je macro, koop dan gewoon een 1:1 macro-lens, en ga niet lopen pielen met een telezoom, die toevallig ook een 2:1 macrofunctie heeft. Wil je alle functies voor weinig? Verkoop je SLR en koop een superzoom-compact. Die zijn daar veel beter in.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_44652855
dat is ook wel kort door de bocht. Je kan wel de voordelen willen hebben van een spiegelreflex maar niet a la professional uit willen geven. Er zijn zoveel verschillen tussen spiegelreflex en compact waarvoor ik graag het verschil zou willen betalen. Tuurlijk wil je iets goed doen kost het geld, dat is heel simpel. Maar ik kan me best voorstellen dat als iemand net voor 800 euro een spiegelreflex heeft gekocht hij niet meteen 600 heeft klaar liggen voor de volgende lens (als ie het er al aan uit wil geven).

Pea4fun zie ik heel vaak propaganda maken voor die sigma lens verder kan ik inderdaad op internet niet ff snel een vergelijkende foto vinden. daarbij komt dat ik die canon lens heb en daar absoluut niet tevreden over ben. Als er een eendje op je af komt zwemmen houdt ie het al niet bij met scherpstellen....(om de traagheid van de AF even aan te geven )
pi_44653003
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 11:10 schreef Gose het volgende:
dat is ook wel kort door de bocht. Je kan wel de voordelen willen hebben van een spiegelreflex maar niet a la professional uit willen geven. Er zijn zoveel verschillen tussen spiegelreflex en compact waarvoor ik graag het verschil zou willen betalen. Tuurlijk wil je iets goed doen kost het geld, dat is heel simpel. Maar ik kan me best voorstellen dat als iemand net voor 800 euro een spiegelreflex heeft gekocht hij niet meteen 600 heeft klaar liggen voor de volgende lens (als ie het er al aan uit wil geven).
klopt hoor, het laatste sloeg ook vooral op de 1:2 macro functie.
quote:
Pea4fun zie ik heel vaak propaganda maken voor die sigma lens verder kan ik inderdaad op internet niet ff snel een vergelijkende foto vinden. daarbij komt dat ik die canon lens heb en daar absoluut niet tevreden over ben. Als er een eendje op je af komt zwemmen houdt ie het al niet bij met scherpstellen....(om de traagheid van de AF even aan te geven )
Pea heeft de ene lens, jij de andere. Dat biedt dan toch in ieder geval de mogelijkheid om beide een paar foto's te plaatsen (en hopen dat de kwaliteit van de fotografen niet te ver uiteen loopt ), en wellicht om pea even te vragen naar haar ervaringen in het licht van de nogal negatieve reviews die ik gezien heb.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_44653160
zelfs dan is het nog moeilijk vergelijken:P je moet eignelijk natuurlijk dezelfde foto maken, met dezelfde instellingen, in hetzelfde licht om het echt goed te kunnen vergelijken en dan zie nog niets op het gebied van bouw van de lens snelheid van de AF.

maar als pea zich vandaag meldt kunnen we wel even kijken of we wat vergelijkbaars kunnen maken
pi_44653265
Op die ene reviewsite die ik geen derde keer ga noemen, heb je ook voor alle lenzen voorbeeldfoto's met een 350D...

Verder had ik hetzelfde dilemma, wel een DSLR kopen maar geen goeie lenzen... in de winkel de 30D vast gehouden en de 400D, nouja, dan is de keus duidelijk. Maar met een initieel budget van 1000 euro (wat voor SLR goed genoeg zou zijn om ook een hele mooi lens te krijgen) zat ik op alleen een body. Uiteindelijk heb ik het 3voudige uitgegeven, glas is in mijn ogen belangrijker dan body en goed glas maakt betere foto's. Tsja, het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik kan gewoon geen 1100 euro aan een body uitgeven en dan maar 60 euro voor een kitlens. Ik heb liever 1 goede lens van 600 euro dan 2 slechtere van 300.

Dit is mijn mening en ik val niemand aan hoor, ik snap het alleen niet zo goed van anderen
dus
pi_44658485
Ik ben nu zelf aan het sparen voor de 70-200 L2.8, maar die zit op 1049 met IS. Voordeel is dat je dan ook nog een extender kunt gebruiken omdat hij een groot diafragma heeft. Ik weet alleen niet of dat erg noodzakelijk is als je naar de lucht gaat fotograferen, dan is er licht zat lijkt mij.
pi_44658687
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 14:44 schreef ..zapper het volgende:
Ik ben nu zelf aan het sparen voor de 70-200 L2.8, maar die zit op 1049 met IS. Voordeel is dat je dan ook nog een extender kunt gebruiken omdat hij een groot diafragma heeft. Ik weet alleen niet of dat erg noodzakelijk is als je naar de lucht gaat fotograferen, dan is er licht zat lijkt mij.
Naar de lucht (vliegdingen en vogeldingen) schieten met een F4 veel beter te doen... je zou het diafragma zelf nog meer moeten dichtknijpen ...
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_44658882
Dat idee had ik al ja, maar omdat het object zelf dan wellicht onderbelicht raakt, het licht komt immers van achter het object aan, wist ik niet zeker of dat dan ook geld, totaal geen ervaring mee.
Enfin, dan kun je dus met een F4 en extender ook behoorlijk wat bereiken .
-edit: en die F4 ligt redelijk binnen spaarbereik lijkt mij, dus daar zou ik voor gaan denk ik.
pi_44659135
Als je de zon in je rug hebt is het onderwerp wel goed belicht, dan komt het licht niet van achter het onderwerp
dus
  vrijdag 22 december 2006 @ 15:22:27 #89
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_44659596
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 11:21 schreef Gose het volgende:
zelfs dan is het nog moeilijk vergelijken:P je moet eignelijk natuurlijk dezelfde foto maken, met dezelfde instellingen, in hetzelfde licht om het echt goed te kunnen vergelijken en dan zie nog niets op het gebied van bouw van de lens snelheid van de AF.

maar als pea zich vandaag meldt kunnen we wel even kijken of we wat vergelijkbaars kunnen maken
Meldt

Ik heb idd de sigma 70-300 (iets met macro en super erachter) Ik loop er niet echt propaganda mee te maken hoor Ik vind het voor het geld een fijne lens. Ik heb een Nikon camera en had (heb em nog maar niet meer in gebruik) daar een 70-300 G lens van nikon bij. In vergelijk met die lens is ie een stuk scherper. Snel is ie niet echt en zeker bij wat donkerdere omstandigheden stelt ie niet makkelijk scherp, maar volgens mij is dat normaal voor niet lichtsterke lenzen.

Ik gebruik em heel vaak en ben er tevreden over

Ik ben wel in voor een vergelijkingstest hoor, zeg maar of het een meettest wordt of dat ik gewoon zelf wat op de foto moet zetten
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_44661811
Ok, dat zou heel fijn zijn . Maar van diverse foto speciaal zaken gehoord dat Canon over het algemeen minder goede lenzen heeft dan andere merken .
pi_44661885
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 16:55 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ok, dat zou heel fijn zijn . Maar van diverse foto speciaal zaken gehoord dat Canon over het algemeen minder goede lenzen heeft dan andere merken .
Kijk bij Canon betaal je ook voor het merk, maar het zijn in mijn ogen superlenzen, maar ik heb ook alleen maar lenzen uit de L serie...
dus
pi_44662759
Voor vogel en vlietgtuigwerk kun je, als je niet veel geld wilt uitgeven, gewoon een oude MF lens met T2 aansluiting kopen. Die is zo pas te maken voor je Canon. Ben je voor een paar tientjes klaar. MF is toch geen punt als alles zich op oneindig afspeelt.
pi_44662802
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 14:44 schreef ..zapper het volgende:
Ik ben nu zelf aan het sparen voor de 70-200 L2.8, maar die zit op 1049 met IS. Voordeel is dat je dan ook nog een extender kunt gebruiken omdat hij een groot diafragma heeft. Ik weet alleen niet of dat erg noodzakelijk is als je naar de lucht gaat fotograferen, dan is er licht zat lijkt mij.
ik heb um besteld zou vandaag binnenkomen maar nog geen telefoontje gehad beetje tegenvaller. Als jij mij verteld waar je de IS versie voor 1049 krijgt dan kom ik um vandaag nog halen. Met IS is ie namelijk rond de 1600 zonder IS istie 1049.

Pea, hoe kunnen we de lenzen het beste vergelijken denk je? het is nou donker buiten... kunnen misschien wel iets binnen fotograferen op 300mm maar of je daar zoveel aan kan zien?
pi_44663350
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 16:59 schreef pirke het volgende:

[..]

Kijk bij Canon betaal je ook voor het merk, maar het zijn in mijn ogen superlenzen, maar ik heb ook alleen maar lenzen uit de L serie...
Maar die lens is goedkoper dan de Sigma lens . En AF vind ik echt een pré.

Hier een voorbeeld van een plaatje tijdens vliegtuigspotten @ 300mm met de Sigma (EOS 10D):



Hier nog een gewoon plaatje:

En hier met een D70:



Lijkt me goed te doen .
  vrijdag 22 december 2006 @ 18:27:16 #95
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_44663838
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:41 schreef Gose het volgende:

[..]

ik heb um besteld zou vandaag binnenkomen maar nog geen telefoontje gehad beetje tegenvaller. Als jij mij verteld waar je de IS versie voor 1049 krijgt dan kom ik um vandaag nog halen. Met IS is ie namelijk rond de 1600 zonder IS istie 1049.

Pea, hoe kunnen we de lenzen het beste vergelijken denk je? het is nou donker buiten... kunnen misschien wel iets binnen fotograferen op 300mm maar of je daar zoveel aan kan zien?
lastig om het los van elkaar te doen, je hebt dan erg te maken met verschillend licht.

Ik kan natuurlijk wel een foto laten zien die op 300mm genomen is bij daglicht die lekker scherp is...maar of je daar wat aan hebt?



Waar de sigma wel eens last van heeft is een rare dof, niet altijd, en waar het aan ligt ben ik nog niet achter, of het met lichtinval te maken heeft ofzo....

Bij deze foto goed te zien deze heeft het ook het ergste van alle foto's die ik er ooit mee gemaakt heb

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_44664018
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:41 schreef Gose het volgende:

[..]

ik heb um besteld zou vandaag binnenkomen maar nog geen telefoontje gehad beetje tegenvaller. Als jij mij verteld waar je de IS versie voor 1049 krijgt dan kom ik um vandaag nog halen. Met IS is ie namelijk rond de 1600 zonder IS istie 1049.

Pea, hoe kunnen we de lenzen het beste vergelijken denk je? het is nou donker buiten... kunnen misschien wel iets binnen fotograferen op 300mm maar of je daar zoveel aan kan zien?
Fortgens Barneveld aderverteerd met IS voor 1049 volgens mij...
Edit : ERROR dat is de F4 .
pi_44664073
let niet op de onderbelichting want dat heb ik zelf gedaan Iso 400 is ook wel belangrijk om te vermelden

zo soft is ie dus op 300mm


Iso 200
deze is ook op 300mm (vind ik persoonlijk al een stuk scherper)
pi_44664428
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 15:22 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Meldt

Ik heb idd de sigma 70-300 (iets met macro en super erachter) Ik loop er niet echt propaganda mee te maken hoor Ik vind het voor het geld een fijne lens. Ik heb een Nikon camera en had (heb em nog maar niet meer in gebruik) daar een 70-300 G lens van nikon bij. In vergelijk met die lens is ie een stuk scherper. Snel is ie niet echt en zeker bij wat donkerdere omstandigheden stelt ie niet makkelijk scherp, maar volgens mij is dat normaal voor niet lichtsterke lenzen.

Ik gebruik em heel vaak en ben er tevreden over

Ik ben wel in voor een vergelijkingstest hoor, zeg maar of het een meettest wordt of dat ik gewoon zelf wat op de foto moet zetten
Is dat met of zonder APO?
  vrijdag 22 december 2006 @ 19:29:56 #99
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_44665241
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 18:53 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Is dat met of zonder APO?
Met
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_44670201
APO?
dus
pi_44670716
Is dat Sigma voor asferisch?
pi_44673671
Ik vind die foto's niet denderend scherp eigenlijk Gose. Maar goed, ik vind het hele verhaal dat Canon lenzen minder zijn wat ik lees ook echt totale onzin (niet persoonlijk bedoeld), ik ben er voor 100% van overtuigd dat die 75/70-300 IS USM lens de beste koop is, qua scherpte, maar ook qua snelheid. En snelheid is iets wat je niet over het hoofd moet zien, zeker niet als je beweging wilt fotograferen.

En ja, ik weet dat die lens een stapje te duur is, maar ik val een beetje over het feit dat verkopers beweren dat Canon lenzen minder zouden zijn, echt totale onzin, neem dat maar van iemand aan die lenzen gebruikt en niet verkoopt.

Overigens ga ik niet lopen zeiken dat Sigma slecht is, want ik heb geen ervaring met genoemde lenzen .... Wil je best of all, dan moet je aan de L, maar dat is geen optie in deze.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44676295
dat was ook wat ik aan wilde geven elcastel. Ik vind um ook behoorlijk soft vooral op 300mm. Toch vind ik de 2e foto stuk scherper dan de eerste....maar nog steeds niet voldoende.

ik ben ook iemand die eigenlijk alleen maar origineel canon wil, maar als ik hier op het forum hoor hoe blij mensen met die specifieke sigma zijn.... er kan natuurlijk wel eens een lens bij zitten die net ff wel beter is dan de originele. bij mij in de buurt zit ook een fotozaak die voornamelijk sigma wil verkopen. Sigma heeft ie zo'n beetje alles op voorraad en bijna al het originele spul moet worden besteld. Misschien heeft het iets met marges te maken die op de sigma spullen hoger liggen dan op de originele?
pi_44676318
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 01:15 schreef elcastel het volgende:
Ik vind die foto's niet denderend scherp eigenlijk Gose. Maar goed, ik vind het hele verhaal dat Canon lenzen minder zijn wat ik lees ook echt totale onzin (niet persoonlijk bedoeld), ik ben er voor 100% van overtuigd dat die 75/70-300 IS USM lens de beste koop is, qua scherpte, maar ook qua snelheid. En snelheid is iets wat je niet over het hoofd moet zien, zeker niet als je beweging wilt fotograferen.

En ja, ik weet dat die lens een stapje te duur is, maar ik val een beetje over het feit dat verkopers beweren dat Canon lenzen minder zouden zijn, echt totale onzin, neem dat maar van iemand aan die lenzen gebruikt en niet verkoopt.

Overigens ga ik niet lopen zeiken dat Sigma slecht is, want ik heb geen ervaring met genoemde lenzen .... Wil je best of all, dan moet je aan de L, maar dat is geen optie in deze.
Als de portemonnee het misschien toestaat, ben maar een scholiertje van 15 en zoveel heb ik ook niet te besteden . Ik denk dat ik persoonlijk toch voor de sigma kies, heb er veel goede verhalen over gehoord.
pi_44677395
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 08:29 schreef Gose het volgende:
dat was ook wat ik aan wilde geven elcastel. Ik vind um ook behoorlijk soft vooral op 300mm. Toch vind ik de 2e foto stuk scherper dan de eerste....maar nog steeds niet voldoende.

ik ben ook iemand die eigenlijk alleen maar origineel canon wil, maar als ik hier op het forum hoor hoe blij mensen met die specifieke sigma zijn.... er kan natuurlijk wel eens een lens bij zitten die net ff wel beter is dan de originele. bij mij in de buurt zit ook een fotozaak die voornamelijk sigma wil verkopen. Sigma heeft ie zo'n beetje alles op voorraad en bijna al het originele spul moet worden besteld. Misschien heeft het iets met marges te maken die op de sigma spullen hoger liggen dan op de originele?
Ik vermoed ook dat er op Sigma lenzen veel meer winst gemaakt wordt en ze zijn over het algemeen ook net iets goedkoper voor de consument, beide partijen winnen financieel, echter zijn ze in mijn ogen ook zeker niet beter dan origineel...
dus
pi_44681937
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 08:31 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Als de portemonnee het misschien toestaat, ben maar een scholiertje van 15 en zoveel heb ik ook niet te besteden . Ik denk dat ik persoonlijk toch voor de sigma kies, heb er veel goede verhalen over gehoord.
Dan moet je dat ook gewoon doen. Ik zag dat die Canon ook iets duurder was dan ik dacht en dat was al meer dan je zelf aangaf. Misschien bevalt ie prima en anders kun je altiojd sparen voor een latere upgrade, zo gaat het bij bijna iedereen en zo heb ik ook naar mijn huidige set gewerkt. Met die Sigma heb je wel je bereik te pakken en daar ging het in eerste instantie om.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44682003
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 10:33 schreef pirke het volgende:
Ik vermoed ook dat er op Sigma lenzen veel meer winst gemaakt wordt en ze zijn over het algemeen ook net iets goedkoper voor de consument, beide partijen winnen financieel, echter zijn ze in mijn ogen ook zeker niet beter dan origineel...
Mwah, Sigma heeft een aantal lenzen die ik ken voor Canon bodies, waarmee ze zeker niet onder doen voor echte Canon lenzen. Ik denk hierbij aan de 17-70 en de 50-500 Bigma .... Daar heeft Canon wel antwoord op, maar dan wel voor de dubbele prijs, Sigma heeft echt een paar hele leuke lensjes (al zal ik ze niet snel kopen).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44682701
Ik zit zo eens te kijken naar nieuwe lensjes... En ik doe graag mensjes fotograferen (bij omgevingslicht eventueel geholpen door mijn flitser). En die Nikkor 50mm f1,8 is erg vriendelijk geprijst (126,- bij Konijnenberg). Nu doe ik momenteel alles nog met de 18-70 kitlens van mijn D70 die op 50mm f4,5 haalt. Heeft de grotere diafragma opening om die 126 euro te rechtvaardigen (het is een heel vriendelijk prijsje) voor iemand die zooms is gewend?
pi_44682763
Ja. Bovendien is deze prime scherper en kleurechter dan je kitlens. De 50mm 1.8 is een must have, beste prijs-kwaliteit ever. (geldt zowel voor de Canon als de Nikkor) En kijk nog even rond, volgens mij moet je m nog wel een of twee tientjes goedkoper kunnen krijgen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_44682892
Klopt, ik lees 109¤ bij Corné.
( http://tweakers.net/price(...)(o52mm)-prijzen.html )
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44682927
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 15:24 schreef Vliegvrager het volgende:
Ja. Bovendien is deze prime scherper en kleurechter dan je kitlens. De 50mm 1.8 is een must have, beste prijs-kwaliteit ever. (geldt zowel voor de Canon als de Nikkor) En kijk nog even rond, volgens mij moet je m nog wel een of twee tientjes goedkoper kunnen krijgen.
Ik ga zeker nog even kijken voor een gunstigere prijs (zal 'm toch niet eerder dan eind januari of februari aanschaffen). Ik zag ook dat er een 1.4 versie is maar die kost bijna het drievoudige. Das iets te veel van het goede voor mijn doelen, ik blijf gewoon een simpel amateurtje.
pi_44690260
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 10:33 schreef pirke het volgende:

[..]

Ik vermoed ook dat er op Sigma lenzen veel meer winst gemaakt wordt en ze zijn over het algemeen ook net iets goedkoper voor de consument, beide partijen winnen financieel, echter zijn ze in mijn ogen ook zeker niet beter dan origineel...
De Sigma is duidelijks duurder dan de Canon hoor . Ik weet het nog steeds niet 100% zeker maar heb nog de tijd om er over na te denken .
pi_44690575
En de Canon 100-300mm, voegt dat iets toe?
pi_44700716
voegt zeker wat toe... je hebt een stukje minder aan de voorkant van de mm (je krijgt dus minder tegelijk op de foto), maar hij is wel een stuk scherper volgens de reviews. Ik heb um zelf niet en ken ook niemand die um heeft maar de reviews zijn een stuk positiever dan die van de 75-300. kost ook paar tientjes meer natuurlijk, maar daar is waarschijnlijk wel naartoe te sparen..
pi_44788990
Even een klein vraagje: heeft iemand hier ervaring met de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8 van Canon?
Ik ben zo dol op fotograferen met mijn 50mm 1.8 dat ik er over denk er nog een lichtsterke prime bij te kopen, nu vraag ik me af hoe het met de kwaliteit zit van beide objectieven .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44789232
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:10 schreef Elefes het volgende:
Even een klein vraagje: heeft iemand hier ervaring met de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8 van Canon?
Ik ben zo dol op fotograferen met mijn 50mm 1.8 dat ik er over denk er nog een lichtsterke prime bij te kopen, nu vraag ik me af hoe het met de kwaliteit zit van beide objectieven .
Ik heb de 35 mm 2.0, maar ik heb m nog maar net. Mijn eerste indruk is erg positief. Maar ik heb m dus nog niet uit en te na getest.

Redelijk willekeurig voorbeeld, onbewerkt, alleen verscherpt na verkleinen:


specs:
1/200, F5.6, 400 ASA, opzetflitser indirect via plafond
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  donderdag 28 december 2006 @ 12:25:31 #117
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44789335
ik denk dat de 85mm van welk merk dan ook erg mooie slanke DOF kan geven. ten eerste omdat het een prime is, en ten tweede omdat het een prime is.

Hetzelfde geldt ook voor den 35mm.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44789537
Schiet me net te binnen, heb gisteren ook nog even lopen spelen met de DOF bij daglicht. Omdat ie een erg korte scherpstelafstand heeft, en een max diafragma van 2.0, kun je een idioot korte DOF maken. Daar heb ik even geen voorbeeldfoto van bij de hand, ms vanavond.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  donderdag 28 december 2006 @ 13:17:18 #119
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44790630
oeh, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar dan
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 28 december 2006 @ 14:08:02 #120
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44792190
toch maar de 30mm 1.4 Sigma dan maar

en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 28 december 2006 @ 14:55:33 #121
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_44794042
quote:
Op donderdag 28 december 2006 14:08 schreef Re het volgende:
toch maar de 30mm 1.4 Sigma dan maar

en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
Niet persoonlijk, maar wat ik hoor is dat mensen liever de tamron 17-50 2.8 halen en andere wachten weer op de 16-50 Tokina.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_44794272
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:34 schreef Vliegvrager het volgende:
Schiet me net te binnen, heb gisteren ook nog even lopen spelen met de DOF bij daglicht. Omdat ie een erg korte scherpstelafstand heeft, en een max diafragma van 2.0, kun je een idioot korte DOF maken. Daar heb ik even geen voorbeeldfoto van bij de hand, ms vanavond.
Iets eerder dan vanavond dus. Foto is niet bewerkt (alleen verkleinen+verscherpen). Het zijn druppels op een autodak.



Voor de mensen die niet terug willen lezen: dit is de korte DOF van de Canon 35 mm 2.0 op f/2.0 bij de kortste scherpstelafstand (23 cm).
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  donderdag 28 december 2006 @ 15:11:44 #123
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44794530
VV, hoe veel cm is de DOF dan? 1 cm zo te zien?

Volgens een willekeurige DOF calculator is de DOF 2,8 mm
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44794583
Nondeju.... das wel een heel korte DOF. Hoveel zou het zijn, een centimeter of 3?

Nu wil ik die 50mm 1.8 nog meer hebben......
  donderdag 28 december 2006 @ 15:17:31 #125
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44794706
quote:
Op donderdag 28 december 2006 14:08 schreef Re het volgende:
en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
dude
sigma

wat is er mis met de 17-55 DX van ome nikon?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 28 december 2006 @ 15:19:55 #126
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44794795
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:17 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

dude
sigma

wat is er mis met de 17-55 DX van ome nikon?
prijs mijn waarde (hij is voor MB )

en verder niets natuurlijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_44794804
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:17 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

dude
sigma

wat is er mis met de 17-55 DX van ome nikon?
Het is geen Canon
dus
  donderdag 28 december 2006 @ 15:34:43 #128
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44795281
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:19 schreef Re het volgende:
prijs mijn waarde (hij is voor MB )

en verder niets natuurlijk
de prijs is aan de andere kant van de oceaan erg mild
oooooooooooooooooooooow, in dat geval: gewoon doen?
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:20 schreef pirke het volgende:
Het is geen Canon
-1 "open deur post"
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 december 2006 @ 15:51:32 #129
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_44795835
heeft iemand ervaring met de nieuwe Sigma 50-150mm F2.8 lens?
Ik zit er over te denken om die aan te schaffen, want de 70-200 is me net iets teveel van het goede (niet vanwege het geld, maar voornamelijk omdat de 200mm toch nogal erg veel is ingezoomd bij concerten, en ik dan een gat heb tussen de 50 en 70mm).
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf donderdag 28 december 2006 @ 15:53:47 #130
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44795912
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:51 schreef Tokus het volgende:
heeft iemand ervaring met de nieuwe Sigma 50-150mm F2.8 lens?
Ik zit er over te denken om die aan te schaffen, want de 70-200 is me net iets teveel van het goede (niet vanwege het geld, maar voornamelijk omdat de 200mm toch nogal erg veel is ingezoomd bij concerten, en ik dan een gat heb tussen de 50 en 70mm).
Denk je dat je dat gat tussen 50 en 70 gaat missen? Of denk je dat je (misschien in andere situaties) niet meer hebt aan die 50mm extra aan 't tele-einde?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 december 2006 @ 15:56:57 #131
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_44796019
nou, het verschil tussen 50 en 70 heb ik wel gemerkt bij een middelgroot podium, waar ik 50 net te weinig vond en 70 was dan weer gelijk net iets teveel.
Ik kan natuurlijk ook een 24-70mm (of wat is het) kopen ipv de 17-50 die ik nu heb, maar de groothoek die die laatstgenoemde levert vind ik toch ook best prettig. Plus dat dat sowieso wel een prettig lensje is, terwijl ik over de x-70mm F2.8 lenzen van Sigma en Tamron nogal wisselende verhalen hoor.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf donderdag 28 december 2006 @ 16:18:23 #132
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44796776
Je beargumentatie is iig duidelijk om voor een 50-150 te gaan. Omdat je 't gat wél zou missen en omdat vervangende lensen (voor dat gat) geen optie zijn.

Verder moet ik zeggen dat ik geen ervaringen heb met de 50-150. Dit is natuurlijk ook een vrij nieuwe lens.
Ik zal eens rondkiijken op internet naar reviews.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 december 2006 @ 16:20:46 #133
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_44796853
Oh, en voor dat stuk boven de 150mm was ik toch nog van plan een wat minder lichtsterke lens aan te schaffen, voor het meer allround gebeuren. Die lenzen kosten toch geen drol, namelijk.
Maar toch is het wel prettig om al te horen of iemand goede of slechte ervaringen heeft met die 50-150mm lens. De reviews die ik tot dusver gelezen heb waren redelijk positief.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf donderdag 28 december 2006 @ 16:23:36 #134
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44798608
quote:
Op donderdag 28 december 2006 14:08 schreef Re het volgende:
toch maar de 30mm 1.4 Sigma dan maar

en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
Bij de keuze van een prime als standaardlens moet je wel precies kijken welk brandpunt voor jou ideaal is. Ik heb voor mijn istDs zowel een 2.0/35 als een 2.0/28 (in MF), de 2.0/28 gebruik ik heel vaak, de 2.0/35 zelden. 28mm ligt mij beter als standaardlens, bij een ander kan dat anders liggen, maar kijk er goed naar.
  donderdag 28 december 2006 @ 17:26:53 #136
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_44798755
Volgens mij stond de sigma 50-150 2.8 laatst in de FD fotografie (ligt wel bij de ako gok ik). Wat ik me herinner kreeg ie iets van een 8

Linkje naar wat ervaringen

[ Bericht 45% gewijzigd door PS op 28-12-2006 18:02:17 ]
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  donderdag 28 december 2006 @ 18:07:59 #137
134980 tizzit
Tiz eigenlijk....
pi_44799933
dag mensen, ben rond aan het kijken naar een lichtsterkere vervanger voor mijn 18-70 kitlens van nikon (D70s). De AF-S DX 17-55 f2.8 lijkt me dan wel een heel leuke (en weer veel te veel geld natuurlijk, zucht) maar ik vraag me af of ik dan het gat tussen de 55 en de 70 van mijn telelens ga missen? Iemand ideën?
....time is what keeps the light away from us...
  FOK!fotograaf donderdag 28 december 2006 @ 18:14:14 #138
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44800109
quote:
Op donderdag 28 december 2006 18:07 schreef tizzit het volgende:
dag mensen, ben rond aan het kijken naar een lichtsterkere vervanger voor mijn 18-70 kitlens van nikon (D70s). De AF-S DX 17-55 f2.8 lijkt me dan wel een heel leuke (en weer veel te veel geld natuurlijk, zucht) maar ik vraag me af of ik dan het gat tussen de 55 en de 70 van mijn telelens ga missen? Iemand ideën?
Persoonlijk denk ik niet dat je het gat zult missen.
Hierboven beschrijft iemand duidelijk dat hij het wél zal missen. Tja. 't is aan jezelf dus.

De 17-55 is wel een mooie lens, maar behoorlijk duur. 't is z'n geld wel waard ook.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 28 december 2006 @ 18:26:08 #139
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_44800427
quote:
Op donderdag 28 december 2006 18:07 schreef tizzit het volgende:
dag mensen, ben rond aan het kijken naar een lichtsterkere vervanger voor mijn 18-70 kitlens van nikon (D70s). De AF-S DX 17-55 f2.8 lijkt me dan wel een heel leuke (en weer veel te veel geld natuurlijk, zucht) maar ik vraag me af of ik dan het gat tussen de 55 en de 70 van mijn telelens ga missen? Iemand ideën?
Kijk eens naar de exif van je plaatjes (niet allemaal natuurlijk maar een paar van iedere keer dat je foto's maakte de afgelopen tijd) en kijk hoe vaak je tussen de 50 en 70 mm zat. Ik denk dat je dan snel genoeg een idee hebt of je het gaat missen.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 28 december 2006 @ 18:27:21 #140
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_44800456
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:02 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Iets eerder dan vanavond dus. Foto is niet bewerkt (alleen verkleinen+verscherpen). Het zijn druppels op een autodak.

[afbeelding]

Voor de mensen die niet terug willen lezen: dit is de korte DOF van de Canon 35 mm 2.0 op f/2.0 bij de kortste scherpstelafstand (23 cm).
Poeh, lijkt me lastig om dan precies dat deel scherp te krijgen wat je wil...maar wel errug lekker natuurlijk :p
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 28 december 2006 @ 19:19:49 #141
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_44802033
quote:
Op donderdag 28 december 2006 18:26 schreef pea4fun het volgende:
Kijk eens naar de exif van je plaatjes (niet allemaal natuurlijk maar een paar van iedere keer dat je foto's maakte de afgelopen tijd) en kijk hoe vaak je tussen de 50 en 70 mm zat. Ik denk dat je dan snel genoeg een idee hebt of je het gaat missen.
Let dan wel op als je alleen een 18-70 hebt en je zit veel op die 60-70 mm je misschien wel een telelens wilt naast je basislens en je dus een 17-55 neemt en daarbij nog een telelens.
Ik had laatst zo'n exif reader gevonden die complete folders doorleest. En daaruit kwam bij mij dat ik op 18, 50 (vanwege me prime) en 70 zat.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_44806494
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:02 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Iets eerder dan vanavond dus. Foto is niet bewerkt (alleen verkleinen+verscherpen). Het zijn druppels op een autodak.

[afbeelding]

Voor de mensen die niet terug willen lezen: dit is de korte DOF van de Canon 35 mm 2.0 op f/2.0 bij de kortste scherpstelafstand (23 cm).
Ziet er goed uit ! 23cm scherpstelafstand is ook maar erg weinig, daar kun je leuke dingen mee doen Tnx voor de foto's.
Aan de andere kant is 85mm ook weer erg lekker ilemma's*.
quote:
Op donderdag 28 december 2006 15:13 schreef Fixers het volgende:
Nondeju.... das wel een heel korte DOF. Hoveel zou het zijn, een centimeter of 3?

Nu wil ik die 50mm 1.8 nog meer hebben......
Die foto is van de 35mm 2.0 van Canon
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  donderdag 28 december 2006 @ 21:58:26 #143
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44807784
quote:
Op donderdag 28 december 2006 21:24 schreef Elefes het volgende:
Die foto is van de 35mm 2.0 van Canon
Het is misschien wel vreemd, maar op f/1.8 heeft het 50mm objectief ongeacht welk merk ook exact dezelfde slanke DOF op 23 cm.

De vraag is of hij op die afstand wel kan scherpstellen ....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44814666
quote:
Op donderdag 28 december 2006 21:58 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Het is misschien wel vreemd, maar op f/1.8 heeft het 50mm objectief ongeacht welk merk ook exact dezelfde slanke DOF op 23 cm.

De vraag is of hij op die afstand wel kan scherpstellen ....
Dat eerste geloof ik
Maar volgens mij kan de 50mm 1.8 dus niet zo dichtbij scherpstellen.. Plus de 35mm is een 2.0, dat maakt wel verschil denk ik voor de DOF? (Ietsje)
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  vrijdag 29 december 2006 @ 08:04:43 #145
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44817320
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 01:10 schreef Elefes het volgende:
Dat eerste geloof ik
Maar volgens mij kan de 50mm 1.8 dus niet zo dichtbij scherpstellen.. Plus de 35mm is een 2.0, dat maakt wel verschil denk ik voor de DOF? (Ietsje)
Dat kan de 50mm niet zo maar idd, dan heeft ie wat hulpmiddelen nodig.

DOF is een complexe formule van disfragma, brandpuntsafstand en sensor/film grootte. Maar over het algemeen kan je wel stellen dat wide angle lenses een kortere scherpsteladtand hebben, en meer scherptediepte bij een gegeven afstand tot het onderwerp. Toevallig is de combinatie 50-1.8 hetzelfde als 35-2.0 op die afstand
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44818001
Toch wel geinig. Ik breek juist eerder mijn hoofd over hoe ik met een zo groot mogelijk diafragma een zo groot mogelijk DOF kan krijgen (zonder al te veel afstand).
pi_44818481
quote:
Op donderdag 28 december 2006 21:58 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Het is misschien wel vreemd, maar op f/1.8 heeft het 50mm objectief ongeacht welk merk ook exact dezelfde slanke DOF op 23 cm.

De vraag is of hij op die afstand wel kan scherpstellen ....
nee, 45 cm
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  vrijdag 29 december 2006 @ 10:24:06 #148
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44818675
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 09:38 schreef ..zapper het volgende:
Toch wel geinig. Ik breek juist eerder mijn hoofd over hoe ik met een zo groot mogelijk diafragma een zo groot mogelijk DOF kan krijgen (zonder al te veel afstand).
Hoe dichter je onderwerp bij je camera, hoe kleiner de scherptediepte (bij dezelfde F-waarde)
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 10:12 schreef Vliegvrager het volgende:
nee, 45 cm
aha.. de nikon ook.. dus dat word dan een close-up lensje gebruiken ofzo...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:34:54 #149
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44821825
quote:
Op donderdag 28 december 2006 17:22 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Bij de keuze van een prime als standaardlens moet je wel precies kijken welk brandpunt voor jou ideaal is. Ik heb voor mijn istDs zowel een 2.0/35 als een 2.0/28 (in MF), de 2.0/28 gebruik ik heel vaak, de 2.0/35 zelden. 28mm ligt mij beter als standaardlens, bij een ander kan dat anders liggen, maar kijk er goed naar.
ik wil hem dan ook eigenlijk ens goed kunnen testen, het is voornamelijk voor in de studio waar de 500mm 1.4 toch net zijn beperkingen heeft qua portret versus full body fotografie
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_44821873
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:10 schreef Elefes het volgende:
Even een klein vraagje: heeft iemand hier ervaring met de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8 van Canon?
Ik ben zo dol op fotograferen met mijn 50mm 1.8 dat ik er over denk er nog een lichtsterke prime bij te kopen, nu vraag ik me af hoe het met de kwaliteit zit van beide objectieven .
Die 85mm 1.8 is net 200 EUR goedkoper dan de 100mm 2.8 macro. Bedenk goed wat je doet Ik heb ontzettend lopen twijfelen of ik die 85mm zou halen, maar heb het niet gedaan vanwege de te dicht bij elkaar zittende brandpuntsafstanden
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_44822571
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:36 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Die 85mm 1.8 is net 200 EUR goedkoper dan de 100mm 2.8 macro. Bedenk goed wat je doet Ik heb ontzettend lopen twijfelen of ik die 85mm zou halen, maar heb het niet gedaan vanwege de te dicht bij elkaar zittende brandpuntsafstanden
En dan heb je ook nog de 90 mm 2.8 macro van Tamron, voor het geval je echt bang bent dat het gat 85-100 te groot zou zijn
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_44822771
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:00 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

En dan heb je ook nog de 90 mm 2.8 macro van Tamron, voor het geval je echt bang bent dat het gat 85-100 te groot zou zijn
Ook dat Maar ik weet dat Elefes over een macrolens aan het nadenken was En dan is het wel een overweging waard denk ik
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:25:09 #153
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_44823281
En dan is er ook nog een Sigma 105 macro wat echt een hele scherpe lens is..
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_44823550
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:07 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ook dat Maar ik weet dat Elefes over een macrolens aan het nadenken was En dan is het wel een overweging waard denk ik
Maar daar heb ik nu de Sigma 70-300mm APO ook een beetje voor.. Ik ga er nog eens goed over nadenken, vooral dat grote diafragma vind ik ontzettend fijn (als ik 'm koop is het ook om binnen goed te kunnen fotograferen (sport bijvoorbeeld) en dan is 2.8 denk ik net niet genoeg).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44823730
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:33 schreef Elefes het volgende:

[..]

Maar daar heb ik nu de Sigma 70-300mm APO ook een beetje voor.. Ik ga er nog eens goed over nadenken, vooral dat grote diafragma vind ik ontzettend fijn (als ik 'm koop is het ook om binnen goed te kunnen fotograferen (sport bijvoorbeeld) en dan is 2.8 denk ik net niet genoeg).
Dan kun je idd beter geen macrolens nemen Die 100mm focust best langzaam
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:44:02 #156
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44823926
Elefes, misschien moest je het eerst een keer proberen voordat je er iets mee doet. Ik heb de Tamron 90mm, ik heb de 85mm f/1.8.

Ze zijn allebei scherp (het zijn immers primes) en beide hebben 9 bladen op hun diafragma (canon trouwens maar 8); maar de bokeh van de 85mm is zo sweet. Maar dat kan ik je toch niet uitleggen. Hoe vertel je een blinde wat kleur is?

M.a.w. zelf uitproberen is ws jouw enige antwoord, want misschien maakt datgene waar ik over val jou geen kl**t uit
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 29 december 2006 @ 14:37:05 #157
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_44825850
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:38 schreef PdeHoog het volgende:
Dan kun je idd beter geen macrolens nemen Die 100mm focust best langzaam
Dat valt behoorlijk mee als je in de ruimte fotografeert. Bij macro gaat ie hunten ja, maar ik heb er gewoon prima pan foto's op het circuit mee kunnen maken. Ik twijfel even of ik hem zelfs met basketball (dus indoor) een keer heb gepakt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_44827138
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:44 schreef Shark.Bait het volgende:
Elefes, misschien moest je het eerst een keer proberen voordat je er iets mee doet. Ik heb de Tamron 90mm, ik heb de 85mm f/1.8.

Ze zijn allebei scherp (het zijn immers primes) en beide hebben 9 bladen op hun diafragma (canon trouwens maar 8); maar de bokeh van de 85mm is zo sweet. Maar dat kan ik je toch niet uitleggen. Hoe vertel je een blinde wat kleur is?

M.a.w. zelf uitproberen is ws jouw enige antwoord, want misschien maakt datgene waar ik over val jou geen kl**t uit
Ik lees erg goede reviews over die 85mm 1.8. De twee objectieven waar ik tussen twijfel(de) zijn de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8, simpelweg omdat ik zo ontzettend fijn fotografeer met mijn 50mm 1.8 (en ik niet super super rijk ben ) en meer daar van wil. Ik denk dat ik toch meer aan een 85mm heb dan aan een 35mm. Ik vroeg me af wat de reacties over de kwaliteit van de lens waren: ik heb een hekel aan hunten en wil gewoon een heerlijk scherpe lens (ook bij grotere diafragma's, omdat ik daar vaak in zal schieten).

*Er staan nog te veel dingen op mijn wishlist*
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44831753
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:13 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik lees erg goede reviews over die 85mm 1.8. De twee objectieven waar ik tussen twijfel(de) zijn de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8, simpelweg omdat ik zo ontzettend fijn fotografeer met mijn 50mm 1.8 (en ik niet super super rijk ben ) en meer daar van wil. Ik denk dat ik toch meer aan een 85mm heb dan aan een 35mm. Ik vroeg me af wat de reacties over de kwaliteit van de lens waren: ik heb een hekel aan hunten en wil gewoon een heerlijk scherpe lens (ook bij grotere diafragma's, omdat ik daar vaak in zal schieten).

*Er staan nog te veel dingen op mijn wishlist*
Als je die 85mm gaat scoren, wil ik graag een keer meeten en de 85mm ff uitproberen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf vrijdag 29 december 2006 @ 19:36:04 #160
73911 ultra_ivo
pi_44835251
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:34 schreef Re het volgende:

[..]

ik wil hem dan ook eigenlijk ens goed kunnen testen, het is voornamelijk voor in de studio waar de 500mm 1.4 toch net zijn beperkingen heeft qua portret versus full body fotografie
In dat geval is 35mm een logische stap. Ik heb analoog veel met meetzoekers gewerkt met 40mm lenzen, daardoor is 28mm bij mij weer een lekkere allround prime.
  vrijdag 29 december 2006 @ 19:36:27 #161
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44835259
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:13 schreef Elefes het volgende:

Ik lees erg goede reviews over die 85mm 1.8. De twee objectieven waar ik tussen twijfel(de) zijn de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8, simpelweg omdat ik zo ontzettend fijn fotografeer met mijn 50mm 1.8 (en ik niet super super rijk ben ) en meer daar van wil. Ik denk dat ik toch meer aan een 85mm heb dan aan een 35mm. Ik vroeg me af wat de reacties over de kwaliteit van de lens waren: ik heb een hekel aan hunten en wil gewoon een heerlijk scherpe lens (ook bij grotere diafragma's, omdat ik daar vaak in zal schieten).

*Er staan nog te veel dingen op mijn wishlist*
"hunten" ligt aan je body. koop dan de top body, die heeft een betere contrastmeter om je lens mee aan te sturen voor het scherpstellen.
ze zijn allebei oke, dus eigenlijk gewoon beide kopen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44835709
Nu ga ik even een vreselijke noob vraag stellen:

Ik bladerde gister door de zoom en las daar iets over de D40 en het bijbehorende kitlensje. Ze maakten een opmerking over het feit dat het knap was dat ze in zo'n compacte lens een motor hebben gekregen. Maar tegenwoordig zitten de AF servo's toch altijd in de lens, ik heb in de bodyopening van mijn D70 nooit wat gezien wat lijkt op een mechanische overbrenging...
  FOK!fotograaf vrijdag 29 december 2006 @ 20:15:00 #163
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44836495
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:51 schreef Fixers het volgende:
Nu ga ik even een vreselijke noob vraag stellen:

Ik bladerde gister door de zoom en las daar iets over de D40 en het bijbehorende kitlensje. Ze maakten een opmerking over het feit dat het knap was dat ze in zo'n compacte lens een motor hebben gekregen. Maar tegenwoordig zitten de AF servo's toch altijd in de lens, ik heb in de bodyopening van mijn D70 nooit wat gezien wat lijkt op een mechanische overbrenging...
Moet je toch beter kijken!

Als je de lens eraf haalt moet je even links onder bij je mount kijken... zie je een soort "schroevendraaier".
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44836659
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 20:15 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Moet je toch beter kijken!

Als je de lens eraf haalt moet je even links onder bij je mount kijken... zie je een soort "schroevendraaier".
Ik heb nog maar één lens dus ik wissel nooit, toch eens kijken dan. Maar is dat ding dan voor alle AFinrichtingen? Ik dacht namelijk dat accurate, snelle en stille AF vooral aan het objectief lagen, maar dat is dan deels flink afhankelijk van de body.
  FOK!fotograaf vrijdag 29 december 2006 @ 20:40:55 #165
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44837556
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 20:19 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb nog maar één lens dus ik wissel nooit, toch eens kijken dan. Maar is dat ding dan voor alle AFinrichtingen? Ik dacht namelijk dat accurate, snelle en stille AF vooral aan het objectief lagen, maar dat is dan deels flink afhankelijk van de body.
De AF-s objectieven van Nikon hebben een eigen motortje in de lens zitten, die is super snel en stil.

De huidige nikon D40 ondersteund nog alleen maar AF-s lenzen. Deze camera heeft geen schroevendraaier.

Hoe snel een objectief scherpstel hangt dus daarvan af. Samen!! met de kwaliteit van de scherpstelmodule inde camera (die de info óf doorgeeft aan de schroevendraaier, of aan de motor in de lens zelf).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_44841246
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:36 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

"hunten" ligt aan je body. koop dan de top body, die heeft een betere contrastmeter om je lens mee aan te sturen voor het scherpstellen.
ze zijn allebei oke, dus eigenlijk gewoon beide kopen
Weer wat geleerd (ik dacht dat het ook aan de lens lag?) . Een top body gaat er niet komen, het is en blijft een hobby..
Dat allebei kopen zit ook in mijn hoofd, het is erg verleidelijk maar dat moet dan in termijnen .
Ik denk dat de 85mm er binnenkort wel komt, maar ik ga er nog eens goed over denken, bedankt voor de tips iig .
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:39 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Als je die 85mm gaat scoren, wil ik graag een keer meeten en de 85mm ff uitproberen
Begraafplaatsmeet
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_44841388
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 22:25 schreef Elefes het volgende:
Begraafplaatsmeet
Yup....of blijdorp Maar dan moet je eerst eens tijd hebben he
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_44841950
Ik heb hier twee lenzen:

Canon EF 28-90 1:4-5.6
Canon EF 80-200 1:4.5-5.6

Zijn dit nou een beetje goede lenzen? Ik heb er namelijk geen verstand van
pi_44842171
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 22:50 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik heb hier twee lenzen:

Canon EF 28-90 1:4-5.6
Canon EF 80-200 1:4.5-5.6

Zijn dit nou een beetje goede lenzen? Ik heb er namelijk geen verstand van
Dat zijn twee relatief lichtzwakke lenzen Vermoedelijk ooit eens als kitlens bij een analoge camera geleverd. Geen idee hoe goed ze zijn.

De 28-90 krijgt een 4.4 op fredmiranda. Die ander staat er niet op. Denk dat je aan eenzelfde score moet denken. Kortom....niet al te best dus volgens hen dus. Maar goed...als je zelf tevreden bent met de resultaten, wat maakt het dan verder uit
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 29 december 2006 @ 23:04:47 #170
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_44842425
Ik laatst gekeken naar me mm gebruik op me 18-70 kitlens en merk dat ik of steeds vol op me groothoek zit of op me tele. Nu wil ik dus me 18-70 gaan aanvullen met wat nieuws (iets van 15-30 en 70-200). Qua tele ben ik er nog lang niet uit, maar voor de groothoek heb ik nu 2 kandidaten over. De Nikkor 12-24 is te duur, tamron 11-18 niet echt interessant en de sigma 15-30 te groot, geen filter mogelijk en gewoon groot. Ik kon over de tokina 16-50 nog nergens iets duidelijks vinden, maar die heeft ook niet veel meer groothoek als me 18-70.

Ik zit nu dus met:

Tokina 12-24

Stevig gebouwd en voelt fijn. Wordt ook niet groter, alles gebeurt intern voor de filterrand.
Geen AF-S maar dat zie ik niet echt als nadeel. Op een D70s focusde hij snel en zonder herrie. Veel stiller als mijn 50 f/1.8.
Hij schijnt last te hebben van paarse randjes volgens testen op internet. Fotos van photozone tonen dit ook, wel op 100% zetten om het te kunnen zien.
Volgens test lijkt de tokina iets meer barrel te hebben.
De een zegt dat hij optisch minder is als de sigma 10-20 de ander geeft juist de tokina weer het voordeel.
Constante F/4


Sigma 10-20

HSM loopt soepel, stil, op elk moment manueel te overriden.
2 mm meer als de Tokina. Hoewel ik eerlijk gezegt het niet merkte op de camera. Als je 2 platen naast elkaar legt wel. Maar ik heb ze allebei op de camera gehad vandaag, wel verschillende winkels. En allebei zijn ze wijd, maar ik zie niet 1,2,3 die 2 mm verschil als je het niet meteen vergelijkt.
Schijnt in de hoeken minder scherp te zijn als de tokina.
Minste barrel volgens de test, hoewel de hoeken juist weer meer barrel geven.
F/4 tot F/5.6 opzich niet een groot probleem, hoewel voor binnen F/4 constant van de tokina wel handig is.

De 10-20 heeft vandaag op me eigen D70s gezeten (de tokina zat reeds als op een D70s). Buiten ff paar fotos gemaakt en nu zie ik dus op fotos ook paarse randjes. Wel pas op 100% op me monitor. Nu vraag ik me af, in hoevere dit nou op prints te zien is? En dan niet alleen voor de sigma, maar ook de tokina. Als ik een 20x30 print maak, zie je dit dan? een 100% beeld op me pc is volgens mij gelijk aan een volle meter print.

In de winkels kwam ik er met verkopers niet echt uit. De een vond de Tokina top, de ander de sigma. Een ander was weer neutraal, behalve dat de sigma 2 mm meer had en TIPA award, maar jij Tokina was weer goedkoper. Dus ja nu vraag ik af wat de ervaring is van users hier?
En is die CA makkelijk te coorigeren in PS 7? Ik schiet jpg.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_44843119
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:04 schreef PS het volgende:
[...]heel verhaal over groothoeken [...]
Ik heb hetzelfde dilemma gehad en diverse reviews gelezen. Uit bijna elke review kwam dat, als je geen geld had voor het extreme groothoekobjectief van je merk dat de Tokina het beste alternatief was
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 29 december 2006 @ 23:44:48 #172
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44843793
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 22:25 schreef Elefes het volgende:
Weer wat geleerd (ik dacht dat het ook aan de lens lag?) . Een top body gaat er niet komen, het is en blijft een hobby..
Ja tuurlijk ligt het ook aan de lens,want daar zit de motor in, maar hunten betekent dat je camera body niet genoeg contrast ziet op het onderwerp om op scherp te stellen, dus die geeft aan je objectief bevelen om door de blijven gaan met scherpstellen...en je objectief maar braaf bevelen opvolgen...
quote:
Dat allebei kopen zit ook in mijn hoofd, het is erg verleidelijk maar dat moet dan in termijnen .
Ik denk dat de 85mm er binnenkort wel komt, maar ik ga er nog eens goed over denken, bedankt voor de tips iig .
yw
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 29 december 2006 @ 23:45:47 #173
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44843817
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 22:50 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik heb hier twee lenzen:

Canon EF 28-90 1:4-5.6
Canon EF 80-200 1:4.5-5.6

Zijn dit nou een beetje goede lenzen? Ik heb er namelijk geen verstand van
2e wet van Shark.Bait: Als jij er tevreden over bent, zijn het goede lenzen.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44843849
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:45 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Als jij er tevreden over bent, zijn het goede lenzen.
Dat zeg ik

edit: stiekeme toevoeging daar meneer Shark
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 29 december 2006 @ 23:49:00 #175
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44843925
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Dat zeg ik

edit: stiekeme toevoeging daar meneer Shark
nietus je begon over een vaag stelletje die cijfers uitdeelt en dat zijn lensjes lichtzinnig zwak waren
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44843951
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:49 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

nietus je begon over een vaag stelletje die cijfers uitdeelt en dat zijn lensjes lichtzinnig zwak waren
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 22:56 schreef PdeHoog het volgende:
[...]Maar goed...als je zelf tevreden bent met de resultaten, wat maakt het dan verder uit
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 29 december 2006 @ 23:50:10 #177
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44843963
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:46 schreef PdeHoog het volgende:
edit: stiekeme toevoeging daar meneer Shark
welnee, iedereen mag naast me komen staan en zien hoe ikhet doe.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 29 december 2006 @ 23:51:27 #178
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44844005
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:49 schreef PdeHoog het volgende:

[..]


[..]
Ah, kijk, je kent mijn 2e wet ook al
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_44855325
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:04 schreef PS het volgende:
-knip-
Ik hoor ook de beste verhalen over de Tokina en de prijs is ook nog eens de beste. CA is makkelijk te verhelpen, maar ik doe het nooit, en ik vond de CA eigenlijk ook heel erg meevallen. Verder valt deze lens voor mij af, want ik heb een 1,3 crop en schijn zwarte hoeken te krijgen met deze lens.

Wat betreft die Sigma .... tja, leuk die HSM, maar ik geloof dat een snelle focus geen echte must is op een ultra wide angle. Kortom, ik zou gewoon kijken wat je zelf het lekkerste gevoel gaf en wat je eventueel voor gat in je knip wilt achterlaten. Ik zou persoonlijk voor de Tokina gaan. By the way, er is ook nog een Sigma 12-24 meen ik ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  FOK!fotograaf zaterdag 30 december 2006 @ 15:25:44 #180
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_44857804
Ik heb de sigma 10-20. heb ook wel eens met de tokina gespeeld, maar de 10-20 was voor mij practischer. De lichtsterkte voordeel wat de tokina heeft (volledig F4) speelt voor mij niet mee. landachappen maak je toch 9 vd 10 keer vanaf statief, en als diafragma wel gaat meespelen, pak ik wel mijn Sigma 20 mm F1.8 prime. Verder was het gebied tussen de 20-24 mm voor mij niet intressant, ik gebruik voor 24mm wel mijn 24-70 F2.8 lens. Wat wel intressant voor mij was het verschil tussen 12 en 10 mm, en de mindere CA van de sigma.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  zaterdag 30 december 2006 @ 15:30:57 #181
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44857967
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:25 schreef Marc H het volgende:
Wat wel intressant voor mij was het verschil tussen 12 en 10 mm.
waar komt dat tot uiting eigenlijk? De vraag is meer omdat ik tussen een 28mm en 30mm prime zit te twijfelen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 30 december 2006 @ 18:30:52 #182
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_44864175
10mm=102.4 graden kijkhoek.
12mm=99 graden kijkhoek.


lijkt mij een klein verschil....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 30 december 2006 @ 19:59:21 #183
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_44867220
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 23:25 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb hetzelfde dilemma gehad en diverse reviews gelezen. Uit bijna elke review kwam dat, als je geen geld had voor het extreme groothoekobjectief van je merk dat de Tokina het beste alternatief was
Zoiets kwam ik ook uit, met ingedachte houdend dan dat de sigma betere CA eigenschap had.
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:57 schreef elcastel het volgende:
Ik hoor ook de beste verhalen over de Tokina en de prijs is ook nog eens de beste. CA is makkelijk te verhelpen, maar ik doe het nooit, en ik vond de CA eigenlijk ook heel erg meevallen. Verder valt deze lens voor mij af, want ik heb een 1,3 crop en schijn zwarte hoeken te krijgen met deze lens.

Wat betreft die Sigma .... tja, leuk die HSM, maar ik geloof dat een snelle focus geen echte must is op een ultra wide angle. Kortom, ik zou gewoon kijken wat je zelf het lekkerste gevoel gaf en wat je eventueel voor gat in je knip wilt achterlaten. Ik zou persoonlijk voor de Tokina gaan. By the way, er is ook nog een Sigma 12-24 meen ik ...
Sigma 12-24 valt af. Groot, log en hij schijnt kwalitatief veel slechter te zijn. Qua USM denk ik hetzelfde.
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:25 schreef Marc H het volgende:
Ik heb de sigma 10-20. heb ook wel eens met de tokina gespeeld, maar de 10-20 was voor mij practischer. De lichtsterkte voordeel wat de tokina heeft (volledig F4) speelt voor mij niet mee. landachappen maak je toch 9 vd 10 keer vanaf statief, en als diafragma wel gaat meespelen, pak ik wel mijn Sigma 20 mm F1.8 prime. Verder was het gebied tussen de 20-24 mm voor mij niet intressant, ik gebruik voor 24mm wel mijn 24-70 F2.8 lens. Wat wel intressant voor mij was het verschil tussen 12 en 10 mm, en de mindere CA van de sigma.
Ik wil naast de groothoek een 50-150 of 70-200 gaan draaien. Dus ik vind de 12-24 wel fijn gok ik zo. Plus dat ik F4 constant ook wel iets vind hebben, vooral voor binnen werk. De 10 of 12 mm kweste scheelt iets van 3 graden ja. Uiteindelijk is dat wel wat op je plaat, maar ik vond het wezenlijk verschil niet echt duidelijk, het voelt niet veel groter aan om het maar zo te zeggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door PS op 30-12-2006 20:06:46 ]
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  donderdag 4 januari 2007 @ 21:45:13 #184
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45019685
Na de 18/50 kitlens en de Tamron 70/300 wil ik nu richten op een nieuwe lens, zijn er wat tips? Oja, D50 is mijn camera.
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
pi_45019729
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:45 schreef X-fi het volgende:
Na de 18/50 kitlens en de Tamron 70/300 wil ik nu richten op een nieuwe lens, zijn er wat tips? Oja, D50 is mijn camera.
Zoals ik al zei in de SC Waar wil je hem voor gaan gebruiken Wat fotografeer je het meest of wat wil je gaan fotograferen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 4 januari 2007 @ 21:52:32 #186
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45019972
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Zoals ik al zei in de SC Waar wil je hem voor gaan gebruiken Wat fotografeer je het meest of wat wil je gaan fotograferen
Ik fotografeer het liefst mensen of natuur of natuur sportfotografie
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
pi_45020030
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:52 schreef X-fi het volgende:

[..]

Ik fotografeer het liefst mensen of natuur of natuur sportfotografie
Ik zou voor een lichtsterke vervanging van je kitlens gaan dan Of een macrolens oid
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 4 januari 2007 @ 21:55:09 #188
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45020087
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:53 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik zou voor een lichtsterke vervanging van je kitlens gaan dan Of een macrolens oid
Ik heb helaas niets met macro . Maar ik moet nog steeds filters aanschaffen voor mijn kitlens en Tamron-lens.

En ik wil dit nog gaan kopen:

XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 21:55:29 #189
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45020098
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:52 schreef X-fi het volgende:

[..]

Ik fotografeer het liefst mensen of natuur of natuur sportfotografie
Voor mensen kun je kijken naar een lichtsterke prime lens. Een 50mm of 85 mm 1.8.

Voor natuur (neem aan landschapjes e.d.?) kun je kijken naar een 12-24 groothoek zoom.

Voor de sportfotografie misschien voor een lichtsterkere zoomlens: 70-200 2.8 of bijv een primelens weer.

Wat is je budget?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 4 januari 2007 @ 21:56:17 #190
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45020134
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:55 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Voor mensen kun je kijken naar een lichtsterke prime lens. Een 50mm of 85 mm 1.8.

Voor natuur (neem aan landschapjes e.d.?) kun je kijken naar een 12-24 groothoek zoom.

Voor de sportfotografie misschien voor een lichtsterkere zoomlens: 70-200 2.8 of bijv een primelens weer.

Wat is je budget?
rond de 450 euro. als daar wat voor is dan
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 22:01:21 #191
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45020351
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:56 schreef X-fi het volgende:

[..]

rond de 450 euro. als daar wat voor is dan
Daar kun je wel wat mee
Maar niet alle drie natuurlijk.

Vooral de lichsterke telezoom is dan net ff te duur. Maar een leuke groothoek zoom of mooie prime voor portretten is goed mogelijk.
bijv:
de nikon 50mm 1.8 á ¤129
de nikon 85mm 1.8 á ¤449

groothoekzoom:
sigma 10-20mm á ¤ 459
iets-minder-groothoekzoom 15-30mm á ¤ 449
Tokina 12-24 á ¤ 414
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:04:00 #192
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45020474
Bij die groothoeklenzen hè. Hoe groter het getal, hoe minder? Of hoe zit dat precies?
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  † In Memoriam † donderdag 4 januari 2007 @ 22:05:43 #193
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_45020545
Na de tip van Xilantof heeft m'n pa een Sigma 70-300 gekocht
*inpikt*
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 22:11:41 #194
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45020788
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:04 schreef X-fi het volgende:
Bij die groothoeklenzen hè. Hoe groter het getal, hoe minder? Of hoe zit dat precies?
Hoe lager (korter) het brandspuntsafstand hoe meer groothoek deze is (er komt meer op de foto).
zo is 10mm meer groothoek dan 20mm.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 22:12:09 #195
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45020816
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:05 schreef Skaai het volgende:
Na de tip van Xilantof heeft m'n pa een Sigma 70-300 gekocht
*inpikt*
Is ie er blij mee?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:12:18 #196
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45020823
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:11 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Hoe lager (korter) het brandspuntsafstand hoe meer groothoek deze is (er komt meer op de foto).
zo is 10mm meer groothoek dan 20mm.
aha. Dus groothoeklenzen kan je ongeveer zien als breedbeeld fotos?
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  † In Memoriam † donderdag 4 januari 2007 @ 22:15:46 #197
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_45020989
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:12 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Is ie er blij mee?
Tot nu toe wel!
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_45021077
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:12 schreef X-fi het volgende:

[..]

aha. Dus groothoeklenzen kan je ongeveer zien als breedbeeld fotos?
Een groothoek is gewoon een benaming zoals een tele. Je hebt een objectief en dat heeft een bepaalde brandpuntsafstand. Hoe kleiner die is, hoe breder de hoek waar je door kijkt.

kijk ook eens hier voor een beeld bij een bepaalde brandpuntsafstand.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:34:10 #199
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45021804
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:17 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Een groothoek is gewoon een benaming zoals een tele. Je hebt een objectief en dat heeft een bepaalde brandpuntsafstand. Hoe kleiner die is, hoe breder de hoek waar je door kijkt.

kijk ook eens hier voor een beeld bij een bepaalde brandpuntsafstand.
Bedankt voor je aanvullende informatie. Heb ik erg veel aan . Ga dat morgen avond even wat meer in verdiepen.
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:58:53 #200
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_45022979
Ik zou ook graag 'n ultra-wide-angle lens willen hebben, maar zoals velen snap ik geen fuck van die getallen allemaal.
Ik zat zelf te denken aan dit soort pics:

Maar volgens mij is deze weer gedeeltelijk recht getrokken met software?
Normaal heb je toch geen zwarte randen...?
pi_45023157
Fisheye lens...
dus
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 23:05:01 #202
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45023270
Dit is gemaakt met een 8mm lens. Naar mijn weten zijn er maar 2 van die lenzen te koop:
de 8mm Peleng lens. Russisch glas dus.
Volledig manueel, maar ook redelijk goedkoop (zoek via ebay bijv.)... Zeker vergeleken met de automatische variant van sigma.

Beide geven een beeldhoek van 360 graden rondom. (dus op een full-frame camera krijg je alleen een cirkeltje foto).
Dat verklaard ook de zwarte randen op de bovenstaande foto... De cropfactor zorgt ervoor dat veel van 't zwart (en een deel van 't rondje) wegvalt buiten de sensor.

Verschillende mensen hebben hier een Peleng 8mm.
(ik zelf heb er 1 met Nikon mount).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 4 januari 2007 @ 23:06:03 #203
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45023324
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 23:05 schreef Xilantof het volgende:
Dit is gemaakt met een 8mm lens. Naar mijn weten zijn er maar 2 van die lenzen te koop:
de 8mm Peleng lens. Russisch glas dus.
Volledig manueel, maar ook redelijk goedkoop (zoek via ebay bijv.)... Zeker vergeleken met de automatische variant van sigma.

Beide geven een beeldhoek van 360 graden rondom. (dus op een full-frame camera krijg je alleen een cirkeltje foto).
Dat verklaard ook de zwarte randen op de bovenstaande foto... De cropfactor zorgt ervoor dat veel van 't zwart (en een deel van 't rondje) wegvalt buiten de sensor.

Verschillende mensen hebben hier een Peleng 8mm.
(ik zelf heb er 1 met Nikon mount).
Die lenzen heb ik ook al eens gezien voor ¤200,-. Een soort inkoop acite, site ben ik helaas vergeten.
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 23:08:17 #204
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45023431
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 23:06 schreef X-fi het volgende:

[..]

Die lenzen heb ik ook al eens gezien voor ¤200,-. Een soort inkoop acite, site ben ik helaas vergeten.
Klopt ja.
En de sigma variant is zo'n 3 keer duurder..
klik
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45023503
* kwiebuske ook peleng heeft
helaas komt die nooit uit tas
Op dinsdag 25 september 2012 02:54 schreef dolfina-chica het volgende: zie kwiebus, zo moeilijk ben ik niet, ik geef je gewoon gelijk ;)
pi_45023690
Lenzen van Canon die op een 350D enzo passen, kunnen die ook op een analoge EOS 300?
  FOK!fotograaf donderdag 4 januari 2007 @ 23:31:57 #207
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45024295
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 23:14 schreef martinlutherking het volgende:
Lenzen van Canon die op een 350D enzo passen, kunnen die ook op een analoge EOS 300?
Volgens mij....
De 350D sliks EF en EF-s lenzen.
En de EOS 300 alleen EF lenzen....

(EF-s is volgens mij de digitale standaard van Canon (dit zou dus betekenen dat EF-s lenzen een kleinere beeldcirkel geven, dus geoptimaliseerd voor kleinere sensoren).
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45024477
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 23:31 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Volgens mij....
De 350D sliks EF en EF-s lenzen.
En de EOS 300 alleen EF lenzen....

(EF-s is volgens mij de digitale standaard van Canon (dit zou dus betekenen dat EF-s lenzen een kleinere beeldcirkel geven, dus geoptimaliseerd voor kleinere sensoren).
Dankje.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 08:34:51 #209
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_45030343
Kan je eigelijk bij die dingen de de kijkhoek aanpassen? Of ist eigelijk altijd ze zelfde aantal graden hoek waarin je 't kan?
pi_45030624
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 08:34 schreef blup het volgende:
Kan je eigelijk bij die dingen de de kijkhoek aanpassen? Of ist eigelijk altijd ze zelfde aantal graden hoek waarin je 't kan?
Het is een prime, dus een vast brandpuntsafstand, dus je kan niet de kijkhoek aanpassen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 5 januari 2007 @ 10:41:18 #211
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_45032055
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:37 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Kijk ook eens naar Cokin Leuk spul en makkelijk uit te breiden zodra je meer objectieven krijgen
ik schijn een ring rond mijn 35-80 te hebben zitten, dat zou volgens de Combi vakman een Cokin ring zijn. weet je wat, ik denk dat we dit maar ff naar het lenzentopic moeten verplaatsen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 10:48:48 #212
262 Re
Kiss & Swallow
pi_45032225
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:41 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ik schijn een ring rond mijn 35-80 te hebben zitten, dat zou volgens de Combi vakman een Cokin ring zijn. weet je wat, ik denk dat we dit maar ff naar het lenzenfiltertopic moeten verplaatsen
neem nog een koffie
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 5 januari 2007 @ 10:50:17 #213
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_45032263
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:48 schreef Re het volgende:

[..]

neem nog een koffie
er is geen filtertopic
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_45032337
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 10:50 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

er is geen filtertopic
Jawel

Zie hier:
Het grote filter topic! Deel 2.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 11:12:39 #215
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_45032806
@Puckzzz: Centraal: Het grote Filtertopic deel 2


* Forrestx is echt snel
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 12:41:25 #216
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_45035647
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 09:09 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Het is een prime, dus een vast brandpuntsafstand, dus je kan niet de kijkhoek aanpassen
Kijkhoek wel, beeldhoek niet
Life is what you make it.
pi_45035856
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 11:12 schreef ForrestX het volgende:
@Puckzzz: Centraal: Het grote Filtertopic deel 2


* Forrestx is echt snel
Volgens mij was Elefes sneller
dus
pi_45036522
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 12:41 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Kijkhoek wel, beeldhoek niet
Je hebt gelijk
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 5 januari 2007 @ 14:39:50 #219
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_45039784
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 12:47 schreef pirke het volgende:

[..]

Volgens mij was Elefes sneller
ik dole de meer op mijn reactie in het topic zelf...als ik die link post krijgt deze dezelfde naam...maar andere bestemming
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 januari 2007 @ 18:55:11 #220
73911 ultra_ivo
pi_45048877
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 23:02 schreef pirke het volgende:
Fisheye lens...
Iets minder extreem is de Zenitar. Dat is een 16mm fisheye (de Peleng is 8mm). Krijg je dus geen zwarte randen maar wel de typische fisheye vervorming.
  † In Memoriam † vrijdag 5 januari 2007 @ 21:29:55 #221
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_45054765
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 22:12 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Is ie er blij mee?
Ik ook, ben nu in een donkere kroeg in Luxemburg en ik hoef nu niet op iedereen zin lip te zitten om nette foto's te maken
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  FOK!fotograaf vrijdag 5 januari 2007 @ 22:40:43 #222
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45057264
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:29 schreef Skaai het volgende:

[..]

Ik ook, ben nu in een donkere kroeg in Luxemburg en ik hoef nu niet op iedereen zin lip te zitten om nette foto's te maken
Blij te horen!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45057486
Als ik mijn camera wil opbergen, moet ik de lens dan op MF zetten en dan gewoon dichtdraaien of hoe werkt zoiets?
  FOK!fotograaf vrijdag 5 januari 2007 @ 22:51:53 #224
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45057652
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:47 schreef martinlutherking het volgende:
Als ik mijn camera wil opbergen, moet ik de lens dan op MF zetten en dan gewoon dichtdraaien of hoe werkt zoiets?
is niet noodzakelijk.

Een lens kan best wat hebben.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45057789
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:51 schreef Xilantof het volgende:

[..]

is niet noodzakelijk.

Een lens kan best wat hebben.
Maak je nu een grapje omdat het misschien niet lens maar objectief heet enzo? En als je toch wel serieus bent; is het eerst op MF zetten wel beter? Ik draai hem nu naar 50 en dan het scherpstelgedeelte draai ik ook naar klein. Zo, lekker beroerde uitleg, maar je snapt wat ik bedoel?
pi_45058099
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:55 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Maak je nu een grapje omdat het misschien niet lens maar objectief heet enzo? En als je toch wel serieus bent; is het eerst op MF zetten wel beter? Ik draai hem nu naar 50 en dan het scherpstelgedeelte draai ik ook naar klein. Zo, lekker beroerde uitleg, maar je snapt wat ik bedoel?
Ik snap het denk ik wel: je draait 'm zo ver mogelijk in? Ik heb een paar lenzen die intern scherpstellen en die zoom ik gewoon uit (dus zo ver mogelijk ingedraaid zeg maar) en de lenzen die extern scherpstellen die zet ik op mf en draai ik dan zo ver mogelijk in.
Maar het schijnt inderdaad dat objectieven/lenzen best wat kunnen hebben .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_45058461
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 23:02 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik snap het denk ik wel: je draait 'm zo ver mogelijk in? Ik heb een paar lenzen die intern scherpstellen en die zoom ik gewoon uit (dus zo ver mogelijk ingedraaid zeg maar) en de lenzen die extern scherpstellen die zet ik op mf en draai ik dan zo ver mogelijk in.
Maar het schijnt inderdaad dat objectieven/lenzen best wat kunnen hebben .
Wat ingewikkeld allemaal. Ik draai mijn lenzen/objectieven (doorstrepen welke je niet wil gebruiken:P) gewoon in de stand dat ze het minste ruimte innemen in mijn tas.
pi_45058512
Ik vroeg me gewoon af of het slecht was voor het AF-mechanisme.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 januari 2007 @ 23:17:38 #229
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45058701
ik maakte geen grapje en ik snapte wat je bedoeld (en wat Elefes en Fixers bedoelen (ze zeggen het zelfde)).

maar als het goed is "locked" je lens/objectief... dus kun je er niet aandraaien als de cam uit staat (scherpstelring dan).
Zoomring dusdanig zetten dat ie zo klein mogelijk is prima. (past er meer in je tas )
En je kunt hem idd even via MF nog kleiner maken... Nodig is het niet echt... Een lens/objectief kan wel iets hebben. Zeker in een normale fototas. Dan gebeurd er niet zo heel veel mee natuurlijk.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45058767
Okee dan.
pi_45059050
Mijn twee lenzen veranderen niet van grootte, of ik nu zoom of focus...
dus
pi_45059080
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 23:26 schreef pirke het volgende:
Mijn twee lenzen veranderen niet van grootte, of ik nu zoom of focus...
Oew.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 23:53:38 #233
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_45060142
Bedankt Xil voor je super hulp ^P^
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
pi_45086971
Ben net een paar dagen in het bezit van een EOS400 D en had al een analoge EOS 300V van Canon. Nu heb ik net de 28-99mm lens op de Digitale gemonteerd en ik merk dat die lens veel meer levendigheid geeft aan de foto (op de automatische stand om een bepaalde standaard en dus vergelijking te maken).
Zo vond ik de originele 18-55mm direct al tegenvallen met flitslicht binnenshuis. Dit leverde veel donkere foto's op. Nu is het zo dat de ISO waarden makkelijk te compenseren zijn en ze ook als RAW bestand prima te verlevendigen zijn.

Maar toch vraag ik me af, waarom is die andere (analoge) lens zoveel helderder icm flitser in vergelijking met de originele lens van de EOS400D

Iemand die me daarmee kan helpen?
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:21:51 #235
3892 qless
....vraag maar....
pi_45088765
Waarschijnlijk is de 29-99 lichtsterker dan de 18-55, plus ander soort glas (waarschijnlijk ook wat duurder dan de standaard kitlens)
5D2+14L+17-40L+24+24-105L+50+70-300+135L+Peleng8+430EX+ST-E2
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2007 @ 00:52:52 #236
73911 ultra_ivo
pi_45096522
Ik heb dit vaker gemerkt bij andere lenzen. Ik heb de indruk dat tegenwoordig lenzen worden gemaakt om op de testbank van fotoreviewers goed naar voren te komen. Dat levert naar mijn smaak erg klinische lenzen op die weinig sfeer geven. Bij mij is dat gevoel zo sterk dat ik m'n kitlens de deur uit heb gedaan en alleen maar oudere lenzen gebruik.
pi_45096600
quote:
Op zondag 7 januari 2007 00:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb dit vaker gemerkt bij andere lenzen. Ik heb de indruk dat tegenwoordig lenzen worden gemaakt om op de testbank van fotoreviewers goed naar voren te komen. Dat levert naar mijn smaak erg klinische lenzen op die weinig sfeer geven. Bij mij is dat gevoel zo sterk dat ik m'n kitlens de deur uit heb gedaan en alleen maar oudere lenzen gebruik.
Hoe oud?
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2007 @ 00:59:36 #238
73911 ultra_ivo
pi_45096757
quote:
Op zondag 7 januari 2007 00:54 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Hoe oud?
M'n oudste lens is van '68. De nieuwste van het begin van deze eeuw, maar van oud ontwerp.
pi_45096836
quote:
Op zondag 7 januari 2007 00:59 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

M'n oudste lens is van '68. De nieuwste van het begin van deze eeuw, maar van oud ontwerp.
Nice. Ik ben sinds een paar dagen van een oude Pentax MG naar een EOS 300 gegaan. Wat een verandering zeg. En niet onprettig moet ik zeggen.
pi_45102110
quote:
Op zondag 7 januari 2007 00:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb dit vaker gemerkt bij andere lenzen. Ik heb de indruk dat tegenwoordig lenzen worden gemaakt om op de testbank van fotoreviewers goed naar voren te komen. Dat levert naar mijn smaak erg klinische lenzen op die weinig sfeer geven. Bij mij is dat gevoel zo sterk dat ik m'n kitlens de deur uit heb gedaan en alleen maar oudere lenzen gebruik.
Klinkt wel heel erg als een samenszweringstheorie op de manier zoals jij het nu zegt. "Het is een complot!, het gaat lenzenmakers niet om goede lenzen maken het gaat om goede reviews krijgen!" Ik heb niet zoveel vergelijkings materiaal, behalve mijn Rollei van laat jaren '40, maar ik heb ook nooit echt gekeken naar de sfeer/karakter die lenzen meegeven. Als je het nu anders zou stellen, namelijk: "Lenzenmakers proberen zo neutraal mogelijke lenzen te maken, met zo min mogelijk vertekeningen en bijwerkingen." Dan zeg je feitelijk hetzelfde maar het klinkt wat nuchterder.
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2007 @ 10:11:40 #241
73911 ultra_ivo
pi_45102218
Een samenzweringstheorie is het niet. Maar feit is wel, en dat merk ik ook bij andere producten, dat fabrikanten graag meetbare resultaten willen hebben in vergelijkingen. Scherpte in lijnen per mm. en zoiets. Of die meetbare resultaten effectief zijn voor het te bereiken doel, mooie foto's maken, is een andere zaak. Het is meer een tijdsgeest van alles moet meetbaar en vergelijkbaar zijn.
pi_45102484
Deels heb je wel weer gelijk Ivo. Fabrikanten doen graag adverteren met enorme zoom factoren, terwijl die feitelijk weinig zeggen. Of enorme megapixel aantallen die nergens op slaan, zoals hier: Camera Megapixel Interpolatie, wat houdt dat in? Maar ik denk dat het ook te vinden is in de hoek van onwetende consumenten die alleen maar denken dat een hoger getalletje beter is. Dus niet feitelijk kijken of het aan hún eisen voldoet, maar dat het beter moet zijn dan die van de buurman.
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2007 @ 11:34:51 #243
73911 ultra_ivo
pi_45103124
Dat gedrag merk ik ook bij sommige DSLR bezitters, willen pimpen met het materiaal en de kwaliteiten daarvan, op de proefbank.
pi_45104235
quote:
Op zondag 7 januari 2007 11:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat gedrag merk ik ook bij sommige DSLR bezitters, willen pimpen met het materiaal en de kwaliteiten daarvan, op de proefbank.
Ik heb gereageerd in de slowchat, kunnen we hier weer ontopic gaan over lenzen zelf.
  zondag 7 januari 2007 @ 14:37:14 #245
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_45108250
Ik zit al tijdje na te denken over tele, nu werd gister in de winkel de 70-300 VR aangeprezen boven een 80-200 f/2.8. De VR is goedkoper, groter bereik. Maar in mijn eigen vond ik de mindere lichtsterkte en langere lengte juist beperkender.
Thom hogan geeft aan dat 200mm f/5.3 is. Das 3 stops langzamer dan f/2.8. Opzich voor alleen dierentuin werk is dat niet erg, maar ik zit er aan te denken om meer sport te gaan doen. Lijkt mij erg leuk. Ik snap dat je met VR die 3 stops weer wint, je houd je objectief still genoeg, maar dan schiet je op 1/60s (200mm f/5.3) ofzo. Terwijl je juist met de f/2.8 dan op 1/150 ofzo zit, waarmee ik dus beter actie bevries. Beide leveren een scherp plaatje, maar de f/2.8 levert snellere sluitertijden op toch?

Daarnaast is de 80-200 zwaar. Ik geloof 1.3 kg (hij lag niet in de winkel dus niet kunnen proberen). Volgens mij kan je dat nog steeds aan je schouder hangen gewoon met strap aan de body. En als sport gaat fotograferen is een monopod wel handig, dagje dierentuin is hopelijk wel te belopen of hebben jullie een sherpa voor je 70-200 VR? Ik bedoel ik zie sport fotografen en pro etc gewoon lopen met een 70-200 over hun schouder, bikkels dat het zijn. Goed de 80-200 is geen reislensje, maar das niet helemaal de zoektocht. Ik zoek meer een telelens, waarmee je sport kan doen.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  zondag 7 januari 2007 @ 14:45:18 #246
55396 Gose
doelloos
pi_45108527
ik heb ook die afweging gemaakt. Ik wou ook een telelens waar ik (binnen) sport mee kon fotograferen zonder te flitsen. Heb uiteindelijk (canon) 70-200 2.8 L besteld (al is ie nog steeds niet binnen ) Voor dat geld kan je ook een 70-300 IS USM 4-5.6 kopen en dan heb je nog geld voor wat leuks ernaast maar daar schiet je zoals je zelf al aangeeft weinig mee op. dat hij de trilling corrigeert is prachtig en erg nuttig als je op 200mm x cropfactor schiet, maar je hebt voor sport gewoon snelle sluitertijd nodig.

Scherpe plaat is van 2 dingen afhankelijk sluitertijd en beweging van het onderwerp. 1 van de 2 heb je in de hand door een juiste lens bij de juiste soort fotografie te gebruiken. Je kan moeilijk tegen een volleyballer, tafeltennisser zeggen dat ze ff stil moeten staan.

gewicht heb ik maar niet naar gekeken. Lichtsterk betekent vaak groot glas (diameter) en zoomen betekent vaak veel glas. Je zit dus sowieso aan iets wat meer weegt dan je liever had gehad. Of dat dan 1 of 1.3 kilo is.... Dan maar spierballen kweken, als je die plaat maar hebt
pi_45109295
Of een Monopod onder je lens als extra ondersteuning, helpt natuurlijk ook met trillingen.
pi_45109363
quote:
Op zondag 7 januari 2007 15:07 schreef Fixers het volgende:
Of een Monopod onder je lens als extra ondersteuning, helpt natuurlijk ook met trillingen.
Mag niet met VR foute informatie mijnerzijds . En verder ben ik het met Gose eens VR is leuk, maar voor snel bewegende objecten heb je er niets aan. Daarom ben ik zelf ook gegaan voor een 2.8 ipv eentje met IS. Ik zag er voor mijn hoofddoelen (dierentuin- en luchtvaarfotografie) weinig aanleiding toe om EUR 600 extra uit te geven

[ Bericht 21% gewijzigd door PdeHoog op 07-01-2007 19:23:26 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_45109527
quote:
Op zondag 7 januari 2007 15:09 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mag niet met VR. En verder ben ik het met Gose eens VR is leuk, maar voor snel bewegende objecten heb je er niets aan. Daarom ben ik zelf ook gegaan voor een 2.8 ipv eentje met IS. Ik zag er voor mijn hoofddoelen (dierentuin- en luchtvaarfotografie) weinig aanleiding toe om EUR 600 extra uit te geven
Niet? Is dat omdat de monopod dezelfde beweging zou ondervangen als de VR? En wat is dan het verschil tussen VR en IS ik dacht dat dat twee namen voor hetzelfde waren.
pi_45109575
quote:
Op zondag 7 januari 2007 15:14 schreef Fixers het volgende:

[..]

Niet? Is dat omdat de monopod dezelfde beweging zou ondervangen als de VR?
Volgens mij wel
quote:
En wat is dan het verschil tussen VR en IS ik dacht dat dat twee namen voor hetzelfde waren.
Er is geen verschil. Het ene is van Nikon en het andere van Canon en daarnaast heb je ook nog OS van Sigma.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_45110336
quote:
Op zondag 7 januari 2007 15:15 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Volgens mij wel
[..]

Er is geen verschil. Het ene is van Nikon en het andere van Canon en daarnaast heb je ook nog OS van Sigma.
Ah ik dacht te lezen dat VR en IS twee totaal andere concepten waren. Maar is gewoon een ander naampje. Vondt het al een beetje vreemd.
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2007 @ 17:00:05 #252
73911 ultra_ivo
pi_45113143
Ik heb zelf goede ervaringen met een schouderstatief. Daarmee ben je mobieler dan met een eenpoot terwijl je toch een stop of 2-3 wint.
pi_45113317
quote:
Op zondag 7 januari 2007 17:00 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb zelf goede ervaringen met een schouderstatief. Daarmee ben je mobieler dan met een eenpoot terwijl je toch een stop of 2-3 wint.
Ook een schouderstatief mag niet met IS, ivo Het is OF IS / VR / OS OF een statief (in welke vorm dan ook).
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2007 @ 17:21:27 #254
73911 ultra_ivo
pi_45113859
Hm over Pentax SR heb ik dat nooit gehoord.
pi_45114592
quote:
Op zondag 7 januari 2007 17:21 schreef ultra_ivo het volgende:
Hm over Pentax SR heb ik dat nooit gehoord.
Misschien omdat dat in de camera zit en de rest van de systemen in het objectief. Zometeen komt Rubberduck hier ook een heel betoog afsteken over dat het wel zou mogen, maar ik weet zeker dat ik ergens gelezen heb dat IS en statieven niet samengaan
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_45114929
En waarom niet, en wat is IS überhaput.
  zondag 7 januari 2007 @ 18:19:45 #257
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_45115351
quote:
Op zondag 7 januari 2007 17:05 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ook een schouderstatief mag niet met IS, ivo Het is OF IS / VR / OS OF een statief (in welke vorm dan ook).
LOL, probeer jij eens een Canon 500mmL IS stil te houden in je hand
Om nog maar te zwijgen van een combi met een teleconverter.
Huur eens zo`n ding, ga een dag ermee schieten en ik wil erbij zijn om de 1poot weer af te pakken
Soms is het wel gewoon nodig om een 1poot te gebruiken icm IS/VR/OS, een 3poot is dan weer erg extreem.
  zondag 7 januari 2007 @ 18:27:09 #258
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_45115606
quote:
Op zondag 7 januari 2007 18:08 schreef martinlutherking het volgende:
En waarom niet, en wat is IS überhaput.
Het staat voor Image Stabilizer (bij Canon dan), en het trilt gewoon eigenlijk tegen. Met lange brandpunten merk je al heel snel dat je staat te trillen, zeker met de zware objectieven. Om dat tegen te gaan is er dus IS gekomen. Maar sommige objectieven zijn zo zwaar dat je eigenlijk nog een 1poot nodig hebt, zoals ik al eerder zei de 500mmL 4.0 IS, deze is bijna 4kg, als je er ook nog een camera van 2kg aan hebt hangen toch een behoorlijk gewicht om even stil te houden voor een foto.
Ik denk dat je beter kan zeggen dat je met IS geen 3poot moet gebruiken, maar eventueel wel een 1poot.
Voordeel van een 1poot tov een 3poot is de snelheid waarmee je kan werken.
pi_45115718
Dank voor de uitleg. Maar waarom zou je dan geen statief mogen gebruiken?
  zondag 7 januari 2007 @ 18:39:21 #260
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_45116047
quote:
Op zondag 7 januari 2007 18:30 schreef martinlutherking het volgende:
Dank voor de uitleg. Maar waarom zou je dan geen statief mogen gebruiken?
Een 3poot zou nutteloos zijn voor je IS, echter je kan geen 30 seconden je handen zo stil houden dat er dan nog een scherpe foto uit komt rollen, mocht het nodig zijn bij bijvoorbeeld avondopnames.
pi_45117270
quote:
Op zondag 7 januari 2007 18:39 schreef RubberDuckey het volgende:

[..]

Een 3poot zou nutteloos zijn voor je IS, echter je kan geen 30 seconden je handen zo stil houden dat er dan nog een scherpe foto uit komt rollen, mocht het nodig zijn bij bijvoorbeeld avondopnames.
Dan schakel je IS dus uit he

edit: Nog een kleine correctie op het hele verhaal
http://www.dlcphotography.net/TripodAndIS.htm

Hier wordt gesteld dat je het ten alle tijden aan kan laten staan, maar dat het op statieven wat extra bewegingsonscherpte met zich mee kan brengen doordat IS de lens blijft bewegen cf. de normale werking.

[ Bericht 30% gewijzigd door PdeHoog op 07-01-2007 19:22:01 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 7 januari 2007 @ 23:55:04 #262
3892 qless
....vraag maar....
pi_45129799
Dat ligt dus aan welke versie van IS je hebt. De nieuwe IS versies doen aan statief herkenning en kunnen dan gewoon aan blijven staan...
5D2+14L+17-40L+24+24-105L+50+70-300+135L+Peleng8+430EX+ST-E2
pi_45129884
quote:
Op zondag 7 januari 2007 23:55 schreef qless het volgende:
Dat ligt dus aan welke versie van IS je hebt. De nieuwe IS versies doen aan statief herkenning en kunnen dan gewoon aan blijven staan...
Statiefherkenning? Jeez.
pi_45134838
Ben ik blij dat ik geen IS heb haha
dus
  maandag 8 januari 2007 @ 11:36:28 #265
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_45137870
quote:
Op maandag 8 januari 2007 08:51 schreef pirke het volgende:
Ben ik blij dat ik geen IS heb haha



Hoe vertel je een dove hoe mooi surround sound is?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 8 januari 2007 @ 14:07:21 #266
21210 Paladin82
In Black and White
pi_45141717
Guys wat ik me trouwens afvraag je hebt bij Canon 2 type mounts namelijk EF en EF-S, nu kan de laatste alleen op APC-C camera's dus zeg maar de 400D en de 30D. Mijn vraag is heb je bij deze lenzen nog steeds last van de 1.6 crop factor of is die dan weg?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  maandag 8 januari 2007 @ 14:24:16 #267
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_45142250
quote:
Op maandag 8 januari 2007 14:07 schreef Paladin82 het volgende:
Guys wat ik me trouwens afvraag je hebt bij Canon 2 type mounts namelijk EF en EF-S, nu kan de laatste alleen op APC-C camera's dus zeg maar de 400D en de 30D. Mijn vraag is heb je bij deze lenzen nog steeds last van de 1.6 crop factor of is die dan weg?
Je moet altijd nog die cropfactor toepassen bij die objectieven, de maatgeving (aantal mm) is nog gelijk aan die van een full frame /analoge 35mm FF
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_45144882
Okay hier komt mijn vraag, ik ga in de zomer twee maanden naar Amerika (New Mexico), het is daar altijd zonnig meestal geen wolkje aan de lucht en ik wil een degelijke lens hebben om daar te fotograferen.. Mijn body staat al vast want dat wordt een 400D.. Maar nu vraag ik me af wat een goede lens is om te fotograferen..

Het moet wel een canon lens zijn en het liefst een L lens zijn... Als we dan toch bezig zijn ook een diafragma rond de 2.4 zou mooi zijn omdat in NM de zonsondergangen mooi zijn en ik geen statief overal wil heenslepen... (en flitsen is kut)

Dus wat zijn jullie aanbevelingen en zal ik er dan ook maar een polarisatie filter bij doen?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_45145121
Dan hier nog maar een keertje:
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:40 schreef Elefes het volgende:

[..]

Allereerst: wat is je ervaring met fotografie? Heb je enig idee wat het inhoudt, een 50mm lens? Het is een geweldige lens (ik heb de 1.8 versie, en die is ook heel goed), maar als allround lens zou ik het niet doen. Het is een lens die vooral heel fijn is voor portretten, maar bijvoorbeeld in gebouwen heb je er veel minder aan omdat hij weinig groothoek heeft (het interieur van een kerk bijvoorbeeld krijg je er maar moeilijk mee op de plaat).

Om te beginnen zou ik persoonlijk een allround zoomlens aanraden, deze heb je ook in volledig 2.8 versies, daar kom je een heel eind mee! Al zijn die niet goedkoop volgens mij. Ook zijn er objectieven van bijvoorbeeld 2.8-4.0 (bijvoorbeeld de Sigma 17-70 mm).
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wilt fotograferen, maar over het algemeen is een zoomlens wel erg fijn om mee te beginnen. Uitbreiden kan altijd later nog. Mijn ervaring is trouwens dat je bijvoorbeeld in paleizen e.d. met een "gewone" lens en 800 iso ook een heel eind komt .

En het verschil tussen de 50mm 1.4 en 1.8.. Tja, ik kan alleen zeggen dat de 1.8 ook al heel fijn is Hij is vrij plastic, maar who cares voor 90 euro? .

Dus nog even een paar algemene vragen:
Wat voor fotograaf ben je? Hoeveel ervaring heb je?
Wat wil je gaan fotograferen?
Wat is je budget?
Oh en btw, met een 1.8 lens bijvoorbeeld is een statief toch fijn bij zonsondergang. Zoveel licht is er dan niet, jouw oog ziet wat dat betreft beter dan de camera/lens!
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_45145194
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:45 schreef DutchErrorist het volgende:
Okay hier komt mijn vraag, ik ga in de zomer twee maanden naar Amerika (New Mexico), het is daar altijd zonnig meestal geen wolkje aan de lucht en ik wil een degelijke lens hebben om daar te fotograferen.. Mijn body staat al vast want dat wordt een 400D.. Maar nu vraag ik me af wat een goede lens is om te fotograferen..

Het moet wel een canon lens zijn en het liefst een L lens zijn... Als we dan toch bezig zijn ook een diafragma rond de 2.4 zou mooi zijn omdat in NM de zonsondergangen mooi zijn en ik geen statief overal wil heenslepen... (en flitsen is kut)

Dus wat zijn jullie aanbevelingen en zal ik er dan ook maar een polarisatie filter bij doen?
Voor zonsondergangen en landschapsfotografie zou je kunnen kijken naar de 16-35L. Die is 2.8, maar die hele 2.8 slaat nergens op met zonsondergangen Je wil nl.je lens zoveel mogelijk opengooien zodat zoveel mogelijk scherp is. Kortom.... de 17-40 zou het ook moeten kunnen doen Een pola-filter is tof maar gaat wederom niet werken met een zonsondergang. Je moet nl. in een bepaalde hoek staan tov de zon wil dat ding goed functioneren.

Voor je vakantie kun je misschien beter kijken naar een 24-105 F4 L met IS. Je hebt dan niet zoveel groothoek als met een 17-40, maar wel een hele mooie allround objectief met IS zodat je ook in mindere lichtomstandigheden nog wat leuks kan doen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf maandag 8 januari 2007 @ 15:55:49 #271
73911 ultra_ivo
pi_45145250
Als je naar een plek gaat waar je veel zonlicht kunt verwachten moet je altijd een polafilter meenemen, levert je mooie luchten op en gaat schitteringen tegen.
pi_45145267
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:52 schreef Elefes het volgende:
Dan hier nog maar een keertje:
[..]

Oh en btw, met een 1.8 lens bijvoorbeeld is een statief toch fijn bij zonsondergang. Zoveel licht is er dan niet, jouw oog ziet wat dat betreft beter dan de camera/lens!
Okay bedankt, ik ben gestopt met school en ik wil volgend jaar beginnen met fotografie.
Mijn budget is maximaal rond de 1800 euro (ik hebt toch niets te doen tot juni dus ik ga maar werken)... Daar gaat de camera nog wel van af...

Wat ik wil fotograferen is vooral portret, gebouwen en landschappen

[ Bericht 3% gewijzigd door DutchErrorist op 08-01-2007 15:58:31 (even wat duidelijker maken :)) ]
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 8 januari 2007 @ 16:00:46 #273
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_45145453
Ik zou zeggen ga dan voor de 50mm 1.8 scheelt je 300 euro tov de 1.4.

Onder het motto meer geld voor ander glas
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
pi_45145455
Zou een 17-40mm 4.0 + een 50mm 1.4 (1.8) een oplossing zijn?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  FOK!fotograaf maandag 8 januari 2007 @ 16:02:06 #275
73911 ultra_ivo
pi_45145505
Dat is een mooie combi.
pi_45145545
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:56 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Okay bedankt, ik ben gestopt met school en ik wil volgend jaar beginnen met fotografie.
Mijn budget is maximaal rond de 1800 euro (ik hebt toch niets te doen tot juni dus ik ga maar werken)... Daar gaat de camera nog wel van af...

Wat ik wil fotograferen is vooral portret, gebouwen en landschappen
Voor portret is de 50mm erg fijn. Ik heb sinds kort de 85mm 1.8, en dat is tot nu toe ook een heel fijn objectief gebleken heb hem alleen nog niet uitgebreid getest, maar er zijn goede reviews van.

Voor landschap en gebouwen heb je over het algemeen meer groothoek nodig, dus iets in de richting van 18mm. Je zou daar nog verder in kunnen gaan zelfs, en een lens als iets van 10-20 mm nemen (alleen is dat erg weinig tele, mocht je dat ook willen). Er zijn zo veel opties... Het handigste zou eigenlijk zijn om eens een camera uit te proberen van iemand die je kent, zodat je weet wat je wilt en wat het precies allemaal inhoudt.

Je hebt een flink budget, reken wel dat je ook een fatsoenlijke tas, eventueel extra accu, eventueel beschermingsfilters voor je objectieven en geheugen moet hebben.

Ga je fotografie doen voor je opleiding, of als hobby?
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_45145569
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:00 schreef DutchErrorist het volgende:
Zou een 17-40mm 4.0 + een 50mm 1.4 (1.8) een oplossing zijn?
Leuk Ik zou echter die 1.4 laten zitten en gewoon een 1.8 nemen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_45145621
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:03 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Leuk Ik zou echter die 1.4 laten zitten en gewoon een 1.8 nemen
Leuke set inderdaad. Eventueel in plaats van de 50 mm de 85mm 1.8 voelt toch wel heerlijk aan dat ding
Dan heb je meteen ook ietsje meer aan tele... Mocht je dat willen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_45145640
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:03 schreef Elefes het volgende:

[..]

Voor portret is de 50mm erg fijn. Ik heb sinds kort de 85mm 1.8, en dat is tot nu toe ook een heel fijn objectief gebleken heb hem alleen nog niet uitgebreid getest, maar er zijn goede reviews van.

Voor landschap en gebouwen heb je over het algemeen meer groothoek nodig, dus iets in de richting van 18mm. Je zou daar nog verder in kunnen gaan zelfs, en een lens als iets van 10-20 mm nemen (alleen is dat erg weinig tele, mocht je dat ook willen). Er zijn zo veel opties... Het handigste zou eigenlijk zijn om eens een camera uit te proberen van iemand die je kent, zodat je weet wat je wilt en wat het precies allemaal inhoudt.

Je hebt een flink budget, reken wel dat je ook een fatsoenlijke tas, eventueel extra accu, eventueel beschermingsfilters voor je objectieven en geheugen moet hebben.

Ga je fotografie doen voor je opleiding, of als hobby?
ik wil opleiding gaan doen omdat het het enige is wat me echt aan spreekt... weet alleen niet of er een toekomst in zit.. Wat maakt het ook uit...
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_45146482
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:00 schreef DutchErrorist het volgende:
Zou een 17-40mm 4.0 + een 50mm 1.4 (1.8) een oplossing zijn?
Ik zou voor de Tamron 17-35 gaan. Net zo scherp en een stuk goedkoper en lichter (+ nog eens 2.8 op 17mm, haarscherp). Uiteraard met een polafilter. Ik heb die lens ook gekocht toen ik naar de USA ging (toevallig) en er enorm profijt van gehad. Een 50mm 1.8 is altijd handig en kost ook niet veel.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  maandag 8 januari 2007 @ 22:12:40 #281
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_45160824
quote:
Op zondag 7 januari 2007 14:45 schreef Gose het volgende:
dat hij de trilling corrigeert is prachtig en erg nuttig als je op 200mm x cropfactor schiet, maar je hebt voor sport gewoon snelle sluitertijd nodig.

gewicht heb ik maar niet naar gekeken. Lichtsterk betekent vaak groot glas (diameter) en zoomen betekent vaak veel glas. Je zit dus sowieso aan iets wat meer weegt dan je liever had gehad. Of dat dan 1 of 1.3 kilo is.... Dan maar spierballen kweken, als je die plaat maar hebt
We zijn het dus eens Ja spierballen kweken, en ik koop wel een monopod voor lange sessies ofzo. Toch wel fijn om een monopod te hebben.

Zijn er fokkers met de combo: D70s en 80-200 f/2.8 D. Niet de AF-S ik weet dat die 'snelle' focus heeft? Ik vraag me alleen af of de AF-D een respectable snelheid heeft.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 17:57:07 #282
13851 overhyped
Stop the hype
pi_45183975
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:45 schreef DutchErrorist het volgende:
Okay hier komt mijn vraag, ik ga in de zomer twee maanden naar Amerika (New Mexico), het is daar altijd zonnig meestal geen wolkje aan de lucht en ik wil een degelijke lens hebben om daar te fotograferen.. Mijn body staat al vast want dat wordt een 400D.. Maar nu vraag ik me af wat een goede lens is om te fotograferen..

Het moet wel een canon lens zijn en het liefst een L lens zijn... Als we dan toch bezig zijn ook een diafragma rond de 2.4 zou mooi zijn omdat in NM de zonsondergangen mooi zijn en ik geen statief overal wil heenslepen... (en flitsen is kut)

Dus wat zijn jullie aanbevelingen en zal ik er dan ook maar een polarisatie filter bij doen?
Heb je al eens naar de signma 17-70 dc macro gekeken? Ook een leuke lens op de canon 350/400 (kan ik uit ervaring zeggen ) niet te duur, maar kwalitiatief prima! Kan je mooi het geld voor gebruiken dat je overhoud van de 50mm 1.8 ipv 1.4
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_45201361
Ik liep nog een keer met fotoserie met de spiegels door die ik laatst gemaakt had, toen kwam ik ook dit detail tegen wat ik over het hoofd gezien had (verder een verschrikkelijke foto), ik vond het wel leuk om hier eens te posten.

Het diafragma van een Canon 70-200/F4 L op F32:
dus
  FOK!fotograaf woensdag 10 januari 2007 @ 07:20:41 #284
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45202278
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 02:32 schreef pirke het volgende:
Ik liep nog een keer met fotoserie met de spiegels door die ik laatst gemaakt had, toen kwam ik ook dit detail tegen wat ik over het hoofd gezien had (verder een verschrikkelijke foto), ik vond het wel leuk om hier eens te posten.

Het diafragma van een Canon 70-200/F4 L op F32:
[afbeelding]
Het mooiste is nog... is dat je via de lensflare op waarschijnlijk de spiegel, ook 't aantal diafragmabladen kunt tellen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45203502
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 07:20 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Het mooiste is nog... is dat je via de lensflare op waarschijnlijk de spiegel, ook 't aantal diafragmabladen kunt tellen.
Zelfs dat was me ook nog niet opgevallen!
dus
  donderdag 11 januari 2007 @ 21:39:14 #286
134980 tizzit
Tiz eigenlijk....
pi_45265004
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:12 schreef PS het volgende:

[..]

We zijn het dus eens Ja spierballen kweken, en ik koop wel een monopod voor lange sessies ofzo. Toch wel fijn om een monopod te hebben.

Zijn er fokkers met de combo: D70s en 80-200 f/2.8 D. Niet de AF-S ik weet dat die 'snelle' focus heeft? Ik vraag me alleen af of de AF-D een respectable snelheid heeft.
Heb deze gehad (schuifzoomversie) ik vond hem toen eigenlijk snel zat. Ik moet wel zeggen dat ik nu de 70-200 heb en dat ie toch wel een stukje sneller is. Maar toen wist ik dat niet en was tevreden over de focussnelheid. In feb is een MEET in Utrecht. Misschien kun je dan van iemand proberen (is toch vast wel iemand dan met zo'n ding?)
....time is what keeps the light away from us...
pi_45378263
Ik verdiep me tegenwoordig erg veel in concertfotografie en wil dus mijn kitlens in de toekomst gaan vervangen voor iets lichtsterkers..
Zelf had ik al gekeken voor de Sigma 24-70 F2.8, ondanks dat ik mijn groothoek kwijt ben dan (heb je toch niet zo veel nodig bij concerten) lijkt me dit wel een goed lensje? Iemand ervaring met deze lens of tips voor een andere?
D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
  maandag 15 januari 2007 @ 18:09:16 #288
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_45379318
quote:
Op maandag 15 januari 2007 17:36 schreef cyberrobin het volgende:
Ik verdiep me tegenwoordig erg veel in concertfotografie en wil dus mijn kitlens in de toekomst gaan vervangen voor iets lichtsterkers..
Zelf had ik al gekeken voor de Sigma 24-70 F2.8, ondanks dat ik mijn groothoek kwijt ben dan (heb je toch niet zo veel nodig bij concerten) lijkt me dit wel een goed lensje? Iemand ervaring met deze lens of tips voor een andere?
Als je toch niet voor groothoek gaat, waarom dan geen 85 f/1.8? Je hebt al een 50 f/1.8.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 januari 2007 @ 19:11:18 #289
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_45381541
quote:
Op maandag 15 januari 2007 17:36 schreef cyberrobin het volgende:
Ik verdiep me tegenwoordig erg veel in concertfotografie en wil dus mijn kitlens in de toekomst gaan vervangen voor iets lichtsterkers..
Zelf had ik al gekeken voor de Sigma 24-70 F2.8, ondanks dat ik mijn groothoek kwijt ben dan (heb je toch niet zo veel nodig bij concerten) lijkt me dit wel een goed lensje? Iemand ervaring met deze lens of tips voor een andere?
Deze zie ik veel opduiken bij concerten, dus ik denk dat het niet zo'n hele slechte is.
Of de Tamron variant met ongeveer dezelfde specs.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf maandag 15 januari 2007 @ 21:12:32 #290
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_45386655
quote:
Op maandag 8 januari 2007 22:12 schreef PS het volgende:

[..]

Zijn er fokkers met de combo: D70s en 80-200 f/2.8 D. Niet de AF-S ik weet dat die 'snelle' focus heeft? Ik vraag me alleen af of de AF-D een respectable snelheid heeft.
Ik heb de D70 en de 80-200 f/2.8 D de schuifzoom lens. De combi bevalt prima, Bijna alles wat ik er mee maak is scherp en de focus snel genoeg. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor concerten.
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
pi_45387084
quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:09 schreef PS het volgende:

[..]

Als je toch niet voor groothoek gaat, waarom dan geen 85 f/1.8? Je hebt al een 50 f/1.8.
Hmm, zou ik nog wat meer moeten sparen denk ik, maar ik denk dat die 24-70 toch een betere vervanger is, lichtsterk en redelijk allround in mijn geval .
Zijn er hier mensen met een 24-70 in hun bezit? of niet?
D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
  maandag 15 januari 2007 @ 21:53:31 #292
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_45388257
De tamron 28-75 is sneller en wat minder warm dan de sigma van kleur. en voor dat geld zou ik eerder een 85 1.8 halen (of 50 1.4).
24-70 heb ik wel alleen niet de sigma ...
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_45388594
quote:
Op maandag 15 januari 2007 21:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
De tamron 28-75 is sneller en wat minder warm dan de sigma van kleur. en voor dat geld zou ik eerder een 85 1.8 halen (of 50 1.4).
24-70 heb ik wel alleen niet de sigma ...
Die 50 1.4 word het iig niet, de 1.8 voldoet prima
En qua prestaties op 2.8 qua scherpte enzo? hoe is dat verschil met de tamron en de sigma?
D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:44:02 #294
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_45398043
maakt weinig uit.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!fotograaf dinsdag 16 januari 2007 @ 13:07:29 #295
18921 freud
Who's John Galt?
pi_45403101
Ik zit in dubio over de Sigma 17-70 F/2.8-4.5. Iemand ervaring mee? Online zijn ze er positief over, zeker ten opzichte van de 18-50 F/2.8 van Sigma en Tamron. Directe concullega van de lens is de 17-85 van Canon, maar die is weer een prijsklasse verder. Ik heb hem vooral nodig voor het wide angle bereik in de studio, omdat ik gewoonweg de diepte mis voor sommige shots. De barreling op 17mm is zeker aanwezig, alleen kan ik dat met PS best rechttrekken volgens mij.

Hints/tips?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 13:16:44 #296
262 Re
Kiss & Swallow
pi_45403324
Als je echt allleen maar voor de wide angle gaat zou ik dan gewoon een lens kopen in die range en er niet de standaard range bijtrekken (oftewel wat is de additionele waarde van zeg +28 - 70)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  FOK!fotograaf dinsdag 16 januari 2007 @ 14:23:36 #297
18921 freud
Who's John Galt?
pi_45405201
True, maar voor die range is er OF de 18-50 F/2.8 (die duurder is vanwege lichtsterkte over hele bereik), OF een prime (die gewoon DUUR zijn), OF een 10-22mm van Canon die ook duur is. Voor de prijs van 300 euro kan ik weinig lenzen vinden vanaf 17mm a 18mm. Ik gebruik hem ook in te weinig situaties om een duurdere groothoek aan te schaffen. Ik wil tzt de 24-105 L lens van Canon kopen, dus het gaat puur om het gaatje 15-24mm ongeveer.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_45405384
De Sigma 17-70 is een prima objectief voor z'n prijs. Na 5 maanden heb heb ik 'm vandaag (een paar uur geleden) weggedaan voor ¤ 225. Ik heb 'm weggedaan omdat het ietwat tegenviel, met name de AF snelheid.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:16:22 #299
262 Re
Kiss & Swallow
pi_45407023
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:23 schreef freud het volgende:
True, maar voor die range is er OF de 18-50 F/2.8 (die duurder is vanwege lichtsterkte over hele bereik),
qua prijs vind ik hem erg meevallen, we hebben deze aangeschaft voor MB, prima lensje hoor

OF een prime (die gewoon DUUR zijn), [/quote] telll me all about it
quote:
OF een 10-22mm van Canon die ook duur is. Voor de prijs van 300 euro kan ik weinig lenzen vinden vanaf 17mm a 18mm. Ik gebruik hem ook in te weinig situaties om een duurdere groothoek aan te schaffen. Ik wil tzt de 24-105 L lens van Canon kopen, dus het gaat puur om het gaatje 15-24mm ongeveer.
er is toch ook ergens een 17-35 lens?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_45407140
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:16 schreef Re het volgende:

er is toch ook ergens een 17-35 lens?
Je hebt de 16-35 2.8L a EUR 1200 als ik me niet vergis en de 17-40 F4Look iets van 700 EUR. Volgens mij beiden buiten budget

Misschien dat sigma zelf nog iets heeft eigenlijk

edit: ja dus EUR 420
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_45410368
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:48 schreef IkVind het volgende:
Kijk ook eens wat het goedkoopste adress is om een SIGMA MACRO 105mmF2.8 EX DG objectief te kopen Als je toch bezig bent!
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:58 schreef IkVind het volgende:
Wat denk je van het objectief? de moeite waard?
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=134&sort=7&cat=38&page=1

Hoewel het weinig zegt, krijgt het objectief een 9.2 bij fredmiranda. Dat zijn allemaal userreviews, dus je moet het niet 100% geloven natuurlijk. Maar ik denk dat het een aardig objectief is
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')