"Hunten" is in dit geval geen focus punt vinden. Objectieven die minder lichtsterk zijn hebben hier vaker last van als je in een donkere omgeving foto's maakt. Je lens zal dan heel z'n focus gebied aflopen en terug naar het begin, zo blijft ie doorgaan omdat hij niets kan vinden.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:
Ik ben in dit topic al verschillende keren het begrip "hunten" tegen gekomen. Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoudt?
Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
Nog een kleine toevoeging over het hunten: dit kan ook komen omdat er te weinig contrast in je onderwerp zit. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe lucht of een witte muur. Ook dan (naast te weinig licht dus) ziet je camera te weinig verschil tussen scherp en niet scherp en zal dus blijven zoeken.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:
Ik ben in dit topic al verschillende keren het begrip "hunten" tegen gekomen. Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoudt?
Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
Ook dit hangt weer van je camera en type af. Maar 't klopt wel idd.quote:Op vrijdag 8 december 2006 16:25 schreef MarBu het volgende:
[..]
Nog een kleine toevoeging over het hunten: dit kan ook komen omdat er te weinig contrast in je onderwerp zit. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe lucht of een witte muur. Ook dan (naast te weinig licht dus) ziet je camera te weinig verschil tussen scherp en niet scherp en zal dus blijven zoeken.
Volgens mij bedoeld de fotoboer idd de cropfactor.quote:Op vrijdag 8 december 2006 20:24 schreef Yoni het volgende:
Een vriend van me overweegt de Sony Alpha 100 te kopen. Hij is nog in het bezit van oude Minolta lenzen en wil die natuurlijk graag blijven gebruiken. Volgens de fotoboer passen ze wel maar zouden de randen weg vallen
Volgens mij bedoelt die fotoboer gewoon de cropfactor, maar weet iemand hier precies hoe het zit met Minoltalenzen en de Sony Alpha?
Hier te vinden.quote:De Sony α-bevestiging is compatibel met meer dan 20 lenzen van Sony en Carl Zeiss maar ook met alle KonicaMinolta-lenzen met een bajonetbevestiging (A-type)
Het begrip hunten is me helemaal duidelijk. ben zelf vaak tegen dit aangekomen, en dit is inderdaad op te lossen door even uit te zoomen of te zorgen dat er meer kleuren zijn in je Focus-points.quote:Op vrijdag 8 december 2006 16:25 schreef MarBu het volgende:
[..]
Nog een kleine toevoeging over het hunten: dit kan ook komen omdat er te weinig contrast in je onderwerp zit. Denk bijvoorbeeld aan een blauwe lucht of een witte muur. Ook dan (naast te weinig licht dus) ziet je camera te weinig verschil tussen scherp en niet scherp en zal dus blijven zoeken.
Okee. Ik bedoelde inderdaad een zoomlens. Het woord walkaround-lens is het woord dat ik zocht. Ik loop momenteel met 'n kitlens en een 35-105. Je begrijpt dat die kitlens 'n goede groothoek heeft op mijn 350D. Ik wil echter iets meer bereik dan tot m'n 55.quote:Over de 2e vraag: ik denk dat je op zoek bent naar een zoomlens, een prime heeft een vaste brandpuntsafstand. En omdat je om ervaringen vroeg: ik ben zelf erg tevreden over de Sigma 17-70 (wel ruim 300 euro).
Waarom ik deze gekozen heb: ik wilde een mooie walkaround lens, waarmee ik in de meeste situaties goed uit de voeten kan.
Veel lenzen (vooral die uit het analoge tijdperk) beginnen op 28mm, en op de digitale fototoestellen met een cropfactor (nog steeds veruit de meeste) is dit niet bepaald groothoek dus ik wilde sowieso iets rond de 17-20 qua groothoek.
Aangezien de stelregel "meer bereik is minder kwaliteit" in de meeste gevallen nog steeds opgaat, wilde ik qua telezoom zeker niet meer dan 100mm. Ik ben ook maar een arme student dus ik kwam al snel bij Sigma / Tamron / etc uit: een stuk goedkoper en acceptabele beeldkwaliteit. Daarna was het een kwestie van veel reviews lezen, waaruit de 17-70 voor mij als beste uit kwam.
Het ligt er maar net aan wat voor eisen je stelt aan de kwaliteit. Wil je echt superscherp, dan zou ik doorsparen. Vind je behoorlijk scherp ook goed, dan zou ik lekker nu een lens kopen .quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Newb het volgende:
Verder, ik ben opzoek naar een nieuwe prime. Ik wil hierbij tot 18 mm tot ongeveer 125mm gaan. Kan iemand mij een lens aanraden op basis van persoonlijke ervaring? Ik zie verschillende lenzen over de toonbank gaan voor zo'n 200 euro. Maar als ik even verder kijk zijn er 28-135 is usm lenzen. Deze gaan 2e hands voor 'n kleine 350 euro weg. Wat vinden jullie, even verder sparen, of toch niet?
Als je het geld hebt en het past binnen je toepassingsgebied... Doen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:14 schreef Newb het volgende:
Mijn vraag op dit moment is dus; gaan voor een lens met is/usm of niet?
Het kán wel goed (relatief gezien dan, een zoom is altijd minder scherp dan een goede prime-lens), echter daar betaal je ook voor.quote:Tweede vraag: Waarom zijn er lenzen van Canon (L) die 'n heel groot bereik hebben? gaat daar de uitspraak van Marbu niet op? Minderbereik is meer kwaliteit?
Zo iets ja Het is gewoon een zeer oke lens, fijn bereik en de kwaliteit is gewoon oke. Voor ongeveer 200-250 euro kun je voor een 18-125mm lens natuurlijk geen super kwaliteit verwachten, maar ik ben er best heel tevreden mee (vooral als je inderdaad nog meer dingen hebt waar je je geld aan uit wilt geven ).quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:14 schreef Newb het volgende:
Die sigma lens van je, Elefes, die zie ik ook op het internet gaan voor zo'n 200 euro, true? Met nabewerkingen kun je natuurlijk ook nog 'n heel eind komen.
Als je naar bv de 28-300 L kijkt, dan heb je 10 keer zoom voor heel wat geld. Nu zal de kwaliteit niet zo goed (kunnen) zijn als bv een 70-200 L (die midden in de range ligt), maar je koopt in dit geval een weathersealed lens, met IS, USM, 10 keer zoom en van goede kwaliteit. Een l lens hoeft dan ook niet per sé het beste in zijn soort te zijn, maar het is gewoon een luxury pakket, met goeie eigenschappen. L vindt je vooral terug in de bouw van die dingen. Voor de rest kan geen enkele zoom echt serieus met een prime lens wedijveren.quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:14 schreef Newb het volgende:
Tweede vraag: Waarom zijn er lenzen van Canon (L) die 'n heel groot bereik hebben? gaat daar de uitspraak van Marbu niet op? Minderbereik is meer kwaliteit?
Als je wijder wil, zal je toch aan een UWA moeten denken denk ik, ik ken geen 10-70 lens ofzo.quote:Op zaterdag 9 december 2006 20:47 schreef MrCrowley het volgende:
Wat is nou een goede allround lens voor een Nikon D50 ? Ik heb de 18-55 en tamron 28-75 maar ik wil meer richting groothoek.
Kort antwoord: nee, die lenzen zijn er niet voor de Sony. Volgens mij heeft Nikon wel een soortgelijk systeem.quote:Op zaterdag 9 december 2006 23:26 schreef MicoZ het volgende:
hoi, ik sta op het punt een dslr (canon 400d, 2ehands 30d of sony alpha 100) aan te schaffen en de beschikbare lenzen zijn daarbij een belangrijke overweging! daarom een aantal vragen in dit topic...
wat me erg aanspreekt in sommige canon lenzen waar ik wat over gelezen heb is dat ze "fulltime handmatige scherpstelling" hebben, dwz je stelt scherp met AF maar als je niet tevreden bent met het resultaat draai je gewoon nog even bij aan de scherpstelring; dat lijkt me handig! ik heb analoog gefotografeerd met een canon eos 1000 en vond het omzetten van AF naar handmatig scherpstellen lastig.
mijn vraag is welke lenzen van andere merken hebben dit ook? zijn die er ook voor de sony alpha 100?
Snelheid van scherpstellen is per lens verschillend, per merk zit er weinig verschil in. Gemiddeld kun je stellen dat hoe kleiner het zoombereik en hoe lichtsterker de lens, hoe sneller de focus.quote:andere belangrijke punten zijn de snelheid van het scherpstellen en ook het niet-langer-worden van de lens bij zoomen lijkt me prettig.
soms staat er een aanduiding "macro" bij een lens, ik weet niet wat dat inhoudt.
Het is erg lastig om dit alles met één lens te kunnen doen. Dat is ook het leuke van een SLR: je kan lenzen verwisselen.quote:ook over het bereik breek ik mijn hoofd nog. naast foto's van de kinderen binnenshuis, soms portretten, en vakantiefoto's moeten er foto's mee gemaakt gaan worden van kunstobjecten die zo'n 5 tot 50 cm doorsnee groot zijn.
een leuk zoombereik voor mij is denk ik 18-200 mm maar ik vraag me af ik daarmee die objecten nog goed kan 'portretteren'.
Kerst komt er aan Tokus Lijden zullen ze die Nikkon users en vooral met Kerstkado's kopenquote:Op zondag 10 december 2006 12:04 schreef Tokus het volgende:
De Mediamarkt in Middelburg heeft even z'n Nikkor 50mm 1.8 met 80% in prijs verhoogd. 5 weken terug kocht ik 'm daar voor 99 euro, nu was ie 179
Alle Nikon AF-s lenzen kun je ten alle tijden handmatig "overrulen".quote:Op zondag 10 december 2006 11:57 schreef MarBu het volgende:
[..]
Kort antwoord: nee, die lenzen zijn er niet voor de Sony. Volgens mij heeft Nikon wel een soortgelijk systeem.
Wel een systeem wat er een beetje op lijkt. Bij de Canon lenzen kan je tijdens het focussen aan de ring draaien om de AF te helpen, de camera zal gewoon doorgaan met focussen. Wat je bij de Sony in kan stellen is een mode genaamd "Direct Manual Focus". Dit houdt in dat de camera je handmatig laat focussen NADAT hij zelf scherpgesteld heeft (na het piepje dus), zonder dat je een knopje om moet zetten oid.
Dat ligt eraan welke 18-200 je neemt. De AF-s VR versie van Nikon is een ontzettend goede lens (Betaal je wel weer voor ook...) En absoluut niet langzaam met focussenquote:[..]
Ik zou je dus aanraden om minimaal 2 lenzen te kopen als je bovenstaande dingen goed wil kunnen fotograferen. 18-200 is een erg groot bereik waardoor je in zult leveren op scherpte en focussnelheid
....
Ik was er al bang voor dat iemand die uitzondering zou noemen.quote:Op zondag 10 december 2006 15:55 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Alle Nikon AF-s lenzen kun je ten alle tijden handmatig "overrulen".
[..]
Dat ligt eraan welke 18-200 je neemt. De AF-s VR versie van Nikon is een ontzettend goede lens (Betaal je wel weer voor ook...) En absoluut niet langzaam met focussen
quote:Op zondag 10 december 2006 16:59 schreef MarBu het volgende:
[..]
Ik was er al bang voor dat iemand die uitzondering zou noemen.
Ik wilde het verhaal niet nodeloos ingewikkeld maken, maar de Nikon is inderdaad een uitzondering op de regel (maar je betaalt er inderdaad wel voor). De Sigma 50-500 en Canon 28-300 zijn ook ultrazooms die goed presteren (maar ook hier betaal je er flink voor).
Eensch. Bovendien is een body ook wel belangrijk qua ergonomie e.d. dat is oo kde reden dat ik ooit voor Nikon ben gegaan ipv een Canon. De nikon ligt mij (letterlijk) beter (in de hand).quote:Verder zou ik nog als tip mee willen geven om je niet teveel te richten op specifieke lenzen totdat je een body hebt gekozen. Ok, als je echt grof geld wilt gaan investeren zou ik voor Canon of Nikon gaan, maar verder zul je weinig verschil vinden tussen de merken qua aanbod.
Als je eenmaal een body hebt gekozen is het iets overzichtelijker om je te oriënteren op nieuwe lenzen.
28mm komt overeen met ong. 45mm... Dit is dus geen groothoek meer...quote:Op maandag 11 december 2006 18:45 schreef pirke het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS?
Ik wil deze als vervaring van de kit lens hebben, en dan later eventueel nog een kleinere. Ik ben alleen analoge factoren gewend, maar is 28mm digitaal ongeveer gelijk aan 50mm analoog?
PS Hij moet op een Canon 400D of 30D komen en ik moet de body nog aanschaffen.
Echt, de eerste MOD die een inventaris bijhoudt van de subforum leden .quote:Op maandag 11 december 2006 18:45 schreef pirke het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS?
Ik wil deze als vervaring van de kit lens hebben, en dan later eventueel nog een kleinere. Ik ben alleen analoge factoren gewend, maar is 28mm digitaal ongeveer gelijk aan 50mm analoog?
PS Hij moet op een Canon 400D of 30D komen en ik moet de body nog aanschaffen.
Ik zou je toch de 30D boven de 400D adviseren...quote:Op dinsdag 12 december 2006 00:49 schreef pirke het volgende:
Dan denk ik dat die 28-135 mijn lens wordt, nu nog de body
En als ik groothoek wil kan ik altijd een extra lens erbij halen toch? Speciaal voor gebouwen en landschappen.
Dus een 30D met de EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS.... Klinkt wel erg lekker moet ik zeggen Ik vind 1100 euro voor een kale body wel heel veel geld... (mijn analoge SLR was maar 200 euro). Hoeveel beter is die chip tov de 400D?quote:Op dinsdag 12 december 2006 00:51 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Ik zou je toch de 30D boven de 400D adviseren...
De 30D heeft toch iets meer...
Dus nog maar een verschil van 300 euro... kijk het gaat de goede kant opquote:¤150 Cash back bij aanschaf EOS 30D Indien u tussen 1 november 2006 en 31 januari 2007 een Canon EOS 3D koopt, krijgt u ¤150,- retour.
Nou het gaat mij meer om de body van de 30D ten opzichte van de 400Dquote:Op dinsdag 12 december 2006 10:27 schreef pirke het volgende:
[..]
Dus een 30D met de EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS.... Klinkt wel erg lekker moet ik zeggen Ik vind 1100 euro voor een kale body wel heel veel geld... (mijn analoge SLR was maar 200 euro). Hoeveel beter is die chip tov de 400D?
Moeilijk moeilijk moeilijk, alhoewel ik wel altijd een body heb gewild die zo'n korte sluitertijd heeft...
[EDIT]
Lees net op CameraNu.nl:
[..]
Niet iedereen heeft grote kolenschoppen HM . Ook hier geldt dus weer: ga gewoon ook even voelen of de camera lekker in je hand ligt Iedereen heeft tenslotte zo z'n voorkeuren.quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:34 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Nou het gaat mij meer om de body van de 30D ten opzichte van de 400D
Ik heb zelf nog een 300D en vond de 350D al een kleine-vrouwencamera (sorry -Marjo- ) en nu zag ik dat de 400D nog kleiner is dan de 350D En je hebt nu echt het gevoel een compact met voorzetlens in handen te hebben.... Nee helemaal niets...
Pak dan gewoon de 30D dan heb je nog een camera in handen.. En die lens die jij wil past gewoon hoor
Mja, ik denk dat je echt goed moet zoeken wil je het kwaliteitsverschil zien hoor. Met dergelijke marges gaan dingen als body en type UV filter meetellen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 14:25 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik zou altijd gaan voor kwaliteit boven range, maar dat hangt heel erg van je stijl af, en de dingen die je ermee wilt gaan fotograferen.
Dat heeft toch te maken dat Nikon nou zelf alles importeerd ed?quote:Op zondag 10 december 2006 12:04 schreef Tokus het volgende:
De Mediamarkt in Middelburg heeft even z'n Nikkor 50mm 1.8 met 80% in prijs verhoogd. 5 weken terug kocht ik 'm daar voor 99 euro, nu was ie 179
Ik wil sportfotografie doen in een sportzaal (dus weinig licht en hoge sluitertijd nodig vanwege snelle beweging), daarom zat ik aan die 2.8 te denken. Macro vind ik leuk, ben ik al beetje mee aant spelen met tussenringen, maar vind dat niet zo fijn werken. Wil er ook mooie portretten mee kunnen maken en daar schijnt die 100mm macro ook weer leuk voor te zijn.quote:Op dinsdag 12 december 2006 07:18 schreef Xilantof het volgende:
Wat voor fotografie wil je bedrijven? Als je je bijv. op macro wilt gaan storten (voor het eerst) kun je beter met andere hulpmiddelen even bij die tak van fotografie om de hoek kijken. Close-up filters bijv. Deze schroef je op de lens waardoor ie "bijziend" wordt en je dus dichter op je onderwerp moet gaan zitten. Deze kosten een paar tientjes...
Ja voor in een hal fotograferen heb je eigenlijk 2.8 of lichtsterker nodig. En de snelheid van je lens is dan ook zeer belangrijk, dat scheelt, want een lichtsterke lens heeft (in de regel) een snellere focus. Verder heb je een helderdere zoeker, watscheelt, want lkunstlicht blijft kunstlicht.quote:Op dinsdag 12 december 2006 21:49 schreef Gose het volgende:
-knip-
quote:Op woensdag 13 december 2006 16:22 schreef Werewolf het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het allemaal in zijn werk gaat met lenzen of heeft er iemand een site waar ik mij kan verdiepen in deze materie.
Ik wil binnenkort een DSLR camera gaan aanschaffen, maar weet niet goed wat voor lens ik daarbij moet nemen.
Ik zie vaak 18-55 staan, dus dit zal wel een standaard lensje zijn, maar ik wil weten wat ik er precies mee kan en wat niet.
Ik heb wel ooit eens meegekregen dat je wanneer je het grootste getal door het kleinste deelt, je de zoomfactor van de lens krijgt en dat de hoogste waarde dan ook van belang is.
Kan iemand mij hiermee helpen?
In de reeks over "heb je een fotografische vraag? Vraag het de experts!" staat ook een hoop info. Ik was er ook ontzettend mee aan het stoeien in het begin. Ik kan je vertellen dat je gauw went aan alle millimeters en diafragmagetallenquote:Op woensdag 13 december 2006 16:55 schreef Werewolf het volgende:
@pirke & HGT
Bedankt!
Het is al een stuk duidelijker zo.
kheb 'maar' een 350d en ik irriteer me snel aan de ruis van te hoge iso waarde vandaar dat ik graag wat geld aan een lichtsterke lens uitgeef. Mn body heb ik nog geen jaar geleden nieuw gekocht en als ik kijk wat ik daar nog maar voor terugkrijg springen de tranen in mn ogen . dus eerst mooi lenzenarsenaal voor ik upgrade naar nieuwe body. Flitser heb ik al (430ex) maar bij 9 van de 10 sporten en dus ook die ik wil fotograferen is flitsen niet gewenst door de sporters dus dat houdt gauw op.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:06 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ja voor in een hal fotograferen heb je eigenlijk 2.8 of lichtsterker nodig. En de snelheid van je lens is dan ook zeer belangrijk, dat scheelt, want een lichtsterke lens heeft (in de regel) een snellere focus. Verder heb je een helderdere zoeker, watscheelt, want lkunstlicht blijft kunstlicht.
Sommigen zweren bij prime lenzen, maar de 100mm lijkt mij een vrij ongemakkelijk bereik voor in een sporthal. Maar ik ben ook iemand die voorlopig bij zoomlenzen zweert. Afhankelijk van de sport die je wilt fotograferen, is de 70-200 F2.8 L natuurlijk een heerlijke lens, het gewicht vind ik alleen maar een voordeel (in de hand, in de rugzak is het gewoon gewicht), maar ik merkte bij basketball al dat ik liever een 24-70 F2.8 L erbij wil, 70-200 kwam voor mij behoorlijk ongelukkig uit ( ik zit dan langs het veld, op de tribune is 70-200 al een stuk leuker natuurlijk). De 100mm kan dan ook prima als het meezit.
Bedenk je ook dat je camera ook een beetje moet meewerken, je schiet al snel op hogere ISO's, ik was onlangs aan het experimenteren met ISO 1600 en 3200. Tja en het liefst flitsen (extern) natuurlijk. Fotografie in een sporthal is meer dan alleen een lichtsterke lens natuurlijk, al moet je ergens beginnen.
.
Met een 350D kun je prima sportfotografie doen, ik deed het voorheen altijd meteen 300D. Maar de lens vult niet zomaar het hele gat naar mooie foto's, je zult (zeker als niet wil flitsen) toch aan de hogere ISO's moeten. Ik snap het probleem ervan ook niet, de ruis op een 350D is acceptabel (zeker tot en met 800) en je hebt prima noise actions voor in je photoshop. De variant is bewogen foto's, want je ontkomt er niet aan.quote:Op woensdag 13 december 2006 18:31 schreef Gose het volgende:
kheb 'maar' een 350d en ik irriteer me snel aan de ruis van te hoge iso waarde vandaar dat ik graag wat geld aan een lichtsterke lens uitgeef. Mn body heb ik nog geen jaar geleden nieuw gekocht en als ik kijk wat ik daar nog maar voor terugkrijg springen de tranen in mn ogen . dus eerst mooi lenzenarsenaal voor ik upgrade naar nieuwe body. Flitser heb ik al (430ex) maar bij 9 van de 10 sporten en dus ook die ik wil fotograferen is flitsen niet gewenst door de sporters dus dat houdt gauw op.
Zijn we dat allemaal niet?quote:Op woensdag 13 december 2006 19:31 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bedenk je wel, jij bent waarschijnlijk op zoek naar de kwaliteit die prof's halen met een 1DmkII en een prime L.
haha jij denkt ergens anders aan .quote:Op woensdag 13 december 2006 19:31 schreef elcastel het volgende:
[..]
<knip>
Wat ik totaal niet snap is waarom je tranen in je broek krijgt als je kijkt wat je 350D op de tweedehandse markt doet. Als je een body voor de waardevastheid koopt, dan heb je echt de verkeerde body gekocht. Sowieso is alles wat je koopt al flink in prijs gedaald van het moment dat je hem verkoopt.
<knip>
Persoonlijk vind ik 800 nog net gaan (als het echt nodig is, anders niet), maar bij 1600 valt het me gewoon op dat mijn foto's niet meer mooi scherp zijn zoals ze kunnen zijn. Ik schiet dus nooit op 1600.quote:Op donderdag 14 december 2006 20:43 schreef elcastel het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat ISO 800 onacceptabel is op een 350D. 1600 Zou dan een overweging kunnen zijn. En dan nabewerken.
135 mm lijkt me aan de krappe kant voor vliegtuigjesquote:Op vrijdag 22 december 2006 02:25 schreef pirke het volgende:
De Canon 28-135 is een goeie en zit zo uit mn hoofd in die prijsklasse (aan de bovenkant).
Hier wel, en hij wordt niet erg gunstig beoordeeld, terwijl de Canon daar een stuk beter uit de verf komt.quote:Op vrijdag 22 december 2006 09:41 schreef Gose het volgende:
die sigma die jij noemt wordt over het algemeen beter gewaardeerd dan bijv. die canon 75-300. je kan ook een hoop reviews bekijken op www.fredmiranda.com. daar zie je ook dat die canon een 5.4 krijgt. Die sigma staat er vreemd genoeg niet bij...maar er zijn hier genoeg mensen die um hebben...
tot hier ga ik helemaal met je mee.quote:Op vrijdag 22 december 2006 10:42 schreef Gose het volgende:
kevin1bravo geeft een budget aan, dat een lens dat 2 a 3x zijn budget is beter is dan wat ie zelf voorstelt lijkt me niet helemaal raar. als je een telelens wilt kopen van 250-350 euro dan zit je gwoon vast een een niet IS niet L versie van canon dus dat is 75-300 III of 75-300 USM of die sigma.
dit is in tegenspraak met de reviews die ik gelezen heb over de sigma, en je zet daar zelf geen bron tegenover. Het schijnt, tja, daar koop ik niet zo veel voor. Ik denk dat kevin1bravo het beste geholpen is met een paar voorbeeldfoto's van beide lenzen, dan kan ie zelf beoordelen wat ie wil en bereid is te betalen.quote:die 75-300 III heb ik zelf gaat er binnekort uit. Scherpstellen gaat sloom en kleuren contrast zijn niet om over naar huis te schrijven. Ook is ie erg soft op 300mm. Die sigma schijnt een stuk scherper te zijn sneller scherp te stellen en nog eens een macro functie hebben. De keuze lijkt me dan niet meer zo moeijk.
klopt hoor, het laatste sloeg ook vooral op de 1:2 macro functie.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:10 schreef Gose het volgende:
dat is ook wel kort door de bocht. Je kan wel de voordelen willen hebben van een spiegelreflex maar niet a la professional uit willen geven. Er zijn zoveel verschillen tussen spiegelreflex en compact waarvoor ik graag het verschil zou willen betalen. Tuurlijk wil je iets goed doen kost het geld, dat is heel simpel. Maar ik kan me best voorstellen dat als iemand net voor 800 euro een spiegelreflex heeft gekocht hij niet meteen 600 heeft klaar liggen voor de volgende lens (als ie het er al aan uit wil geven).
Pea heeft de ene lens, jij de andere. Dat biedt dan toch in ieder geval de mogelijkheid om beide een paar foto's te plaatsen (en hopen dat de kwaliteit van de fotografen niet te ver uiteen loopt ), en wellicht om pea even te vragen naar haar ervaringen in het licht van de nogal negatieve reviews die ik gezien heb.quote:Pea4fun zie ik heel vaak propaganda maken voor die sigma lens verder kan ik inderdaad op internet niet ff snel een vergelijkende foto vinden. daarbij komt dat ik die canon lens heb en daar absoluut niet tevreden over ben. Als er een eendje op je af komt zwemmen houdt ie het al niet bij met scherpstellen....(om de traagheid van de AF even aan te geven )
Naar de lucht (vliegdingen en vogeldingen) schieten met een F4 veel beter te doen... je zou het diafragma zelf nog meer moeten dichtknijpen ...quote:Op vrijdag 22 december 2006 14:44 schreef ..zapper het volgende:
Ik ben nu zelf aan het sparen voor de 70-200 L2.8, maar die zit op 1049 met IS. Voordeel is dat je dan ook nog een extender kunt gebruiken omdat hij een groot diafragma heeft. Ik weet alleen niet of dat erg noodzakelijk is als je naar de lucht gaat fotograferen, dan is er licht zat lijkt mij.
Meldtquote:Op vrijdag 22 december 2006 11:21 schreef Gose het volgende:
zelfs dan is het nog moeilijk vergelijken:P je moet eignelijk natuurlijk dezelfde foto maken, met dezelfde instellingen, in hetzelfde licht om het echt goed te kunnen vergelijken en dan zie nog niets op het gebied van bouw van de lens snelheid van de AF.
maar als pea zich vandaag meldt kunnen we wel even kijken of we wat vergelijkbaars kunnen maken
Kijk bij Canon betaal je ook voor het merk, maar het zijn in mijn ogen superlenzen, maar ik heb ook alleen maar lenzen uit de L serie...quote:Op vrijdag 22 december 2006 16:55 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ok, dat zou heel fijn zijn . Maar van diverse foto speciaal zaken gehoord dat Canon over het algemeen minder goede lenzen heeft dan andere merken .
ik heb um besteld zou vandaag binnenkomen maar nog geen telefoontje gehad beetje tegenvaller. Als jij mij verteld waar je de IS versie voor 1049 krijgt dan kom ik um vandaag nog halen. Met IS is ie namelijk rond de 1600 zonder IS istie 1049.quote:Op vrijdag 22 december 2006 14:44 schreef ..zapper het volgende:
Ik ben nu zelf aan het sparen voor de 70-200 L2.8, maar die zit op 1049 met IS. Voordeel is dat je dan ook nog een extender kunt gebruiken omdat hij een groot diafragma heeft. Ik weet alleen niet of dat erg noodzakelijk is als je naar de lucht gaat fotograferen, dan is er licht zat lijkt mij.
Maar die lens is goedkoper dan de Sigma lens . En AF vind ik echt een pré.quote:Op vrijdag 22 december 2006 16:59 schreef pirke het volgende:
[..]
Kijk bij Canon betaal je ook voor het merk, maar het zijn in mijn ogen superlenzen, maar ik heb ook alleen maar lenzen uit de L serie...
lastig om het los van elkaar te doen, je hebt dan erg te maken met verschillend licht.quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:41 schreef Gose het volgende:
[..]
ik heb um besteld zou vandaag binnenkomen maar nog geen telefoontje gehad beetje tegenvaller. Als jij mij verteld waar je de IS versie voor 1049 krijgt dan kom ik um vandaag nog halen. Met IS is ie namelijk rond de 1600 zonder IS istie 1049.
Pea, hoe kunnen we de lenzen het beste vergelijken denk je? het is nou donker buiten... kunnen misschien wel iets binnen fotograferen op 300mm maar of je daar zoveel aan kan zien?
Fortgens Barneveld aderverteerd met IS voor 1049 volgens mij...quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:41 schreef Gose het volgende:
[..]
ik heb um besteld zou vandaag binnenkomen maar nog geen telefoontje gehad beetje tegenvaller. Als jij mij verteld waar je de IS versie voor 1049 krijgt dan kom ik um vandaag nog halen. Met IS is ie namelijk rond de 1600 zonder IS istie 1049.
Pea, hoe kunnen we de lenzen het beste vergelijken denk je? het is nou donker buiten... kunnen misschien wel iets binnen fotograferen op 300mm maar of je daar zoveel aan kan zien?
Is dat met of zonder APO?quote:Op vrijdag 22 december 2006 15:22 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Meldt
Ik heb idd de sigma 70-300 (iets met macro en super erachter) Ik loop er niet echt propaganda mee te maken hoor Ik vind het voor het geld een fijne lens. Ik heb een Nikon camera en had (heb em nog maar niet meer in gebruik) daar een 70-300 G lens van nikon bij. In vergelijk met die lens is ie een stuk scherper. Snel is ie niet echt en zeker bij wat donkerdere omstandigheden stelt ie niet makkelijk scherp, maar volgens mij is dat normaal voor niet lichtsterke lenzen.
Ik gebruik em heel vaak en ben er tevreden over
Ik ben wel in voor een vergelijkingstest hoor, zeg maar of het een meettest wordt of dat ik gewoon zelf wat op de foto moet zetten
Metquote:
Als de portemonnee het misschien toestaat, ben maar een scholiertje van 15 en zoveel heb ik ook niet te besteden . Ik denk dat ik persoonlijk toch voor de sigma kies, heb er veel goede verhalen over gehoord.quote:Op zaterdag 23 december 2006 01:15 schreef elcastel het volgende:
Ik vind die foto's niet denderend scherp eigenlijk Gose. Maar goed, ik vind het hele verhaal dat Canon lenzen minder zijn wat ik lees ook echt totale onzin (niet persoonlijk bedoeld), ik ben er voor 100% van overtuigd dat die 75/70-300 IS USM lens de beste koop is, qua scherpte, maar ook qua snelheid. En snelheid is iets wat je niet over het hoofd moet zien, zeker niet als je beweging wilt fotograferen.
En ja, ik weet dat die lens een stapje te duur is, maar ik val een beetje over het feit dat verkopers beweren dat Canon lenzen minder zouden zijn, echt totale onzin, neem dat maar van iemand aan die lenzen gebruikt en niet verkoopt.
Overigens ga ik niet lopen zeiken dat Sigma slecht is, want ik heb geen ervaring met genoemde lenzen .... Wil je best of all, dan moet je aan de L, maar dat is geen optie in deze.
Ik vermoed ook dat er op Sigma lenzen veel meer winst gemaakt wordt en ze zijn over het algemeen ook net iets goedkoper voor de consument, beide partijen winnen financieel, echter zijn ze in mijn ogen ook zeker niet beter dan origineel...quote:Op zaterdag 23 december 2006 08:29 schreef Gose het volgende:
dat was ook wat ik aan wilde geven elcastel. Ik vind um ook behoorlijk soft vooral op 300mm. Toch vind ik de 2e foto stuk scherper dan de eerste....maar nog steeds niet voldoende.
ik ben ook iemand die eigenlijk alleen maar origineel canon wil, maar als ik hier op het forum hoor hoe blij mensen met die specifieke sigma zijn.... er kan natuurlijk wel eens een lens bij zitten die net ff wel beter is dan de originele. bij mij in de buurt zit ook een fotozaak die voornamelijk sigma wil verkopen. Sigma heeft ie zo'n beetje alles op voorraad en bijna al het originele spul moet worden besteld. Misschien heeft het iets met marges te maken die op de sigma spullen hoger liggen dan op de originele?
Dan moet je dat ook gewoon doen. Ik zag dat die Canon ook iets duurder was dan ik dacht en dat was al meer dan je zelf aangaf. Misschien bevalt ie prima en anders kun je altiojd sparen voor een latere upgrade, zo gaat het bij bijna iedereen en zo heb ik ook naar mijn huidige set gewerkt. Met die Sigma heb je wel je bereik te pakken en daar ging het in eerste instantie om.quote:Op zaterdag 23 december 2006 08:31 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Als de portemonnee het misschien toestaat, ben maar een scholiertje van 15 en zoveel heb ik ook niet te besteden . Ik denk dat ik persoonlijk toch voor de sigma kies, heb er veel goede verhalen over gehoord.
Mwah, Sigma heeft een aantal lenzen die ik ken voor Canon bodies, waarmee ze zeker niet onder doen voor echte Canon lenzen. Ik denk hierbij aan de 17-70 en de 50-500 Bigma .... Daar heeft Canon wel antwoord op, maar dan wel voor de dubbele prijs, Sigma heeft echt een paar hele leuke lensjes (al zal ik ze niet snel kopen).quote:Op zaterdag 23 december 2006 10:33 schreef pirke het volgende:
Ik vermoed ook dat er op Sigma lenzen veel meer winst gemaakt wordt en ze zijn over het algemeen ook net iets goedkoper voor de consument, beide partijen winnen financieel, echter zijn ze in mijn ogen ook zeker niet beter dan origineel...
Ik ga zeker nog even kijken voor een gunstigere prijs (zal 'm toch niet eerder dan eind januari of februari aanschaffen). Ik zag ook dat er een 1.4 versie is maar die kost bijna het drievoudige. Das iets te veel van het goede voor mijn doelen, ik blijf gewoon een simpel amateurtje.quote:Op zaterdag 23 december 2006 15:24 schreef Vliegvrager het volgende:
Ja. Bovendien is deze prime scherper en kleurechter dan je kitlens. De 50mm 1.8 is een must have, beste prijs-kwaliteit ever. (geldt zowel voor de Canon als de Nikkor) En kijk nog even rond, volgens mij moet je m nog wel een of twee tientjes goedkoper kunnen krijgen.
De Sigma is duidelijks duurder dan de Canon hoor . Ik weet het nog steeds niet 100% zeker maar heb nog de tijd om er over na te denken .quote:Op zaterdag 23 december 2006 10:33 schreef pirke het volgende:
[..]
Ik vermoed ook dat er op Sigma lenzen veel meer winst gemaakt wordt en ze zijn over het algemeen ook net iets goedkoper voor de consument, beide partijen winnen financieel, echter zijn ze in mijn ogen ook zeker niet beter dan origineel...
Ik heb de 35 mm 2.0, maar ik heb m nog maar net. Mijn eerste indruk is erg positief. Maar ik heb m dus nog niet uit en te na getest.quote:Op donderdag 28 december 2006 12:10 schreef Elefes het volgende:
Even een klein vraagje: heeft iemand hier ervaring met de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8 van Canon?
Ik ben zo dol op fotograferen met mijn 50mm 1.8 dat ik er over denk er nog een lichtsterke prime bij te kopen, nu vraag ik me af hoe het met de kwaliteit zit van beide objectieven .
Niet persoonlijk, maar wat ik hoor is dat mensen liever de tamron 17-50 2.8 halen en andere wachten weer op de 16-50 Tokina.quote:Op donderdag 28 december 2006 14:08 schreef Re het volgende:
toch maar de 30mm 1.4 Sigma dan maar
en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
Iets eerder dan vanavond dus. Foto is niet bewerkt (alleen verkleinen+verscherpen). Het zijn druppels op een autodak.quote:Op donderdag 28 december 2006 12:34 schreef Vliegvrager het volgende:
Schiet me net te binnen, heb gisteren ook nog even lopen spelen met de DOF bij daglicht. Omdat ie een erg korte scherpstelafstand heeft, en een max diafragma van 2.0, kun je een idioot korte DOF maken. Daar heb ik even geen voorbeeldfoto van bij de hand, ms vanavond.
dudequote:Op donderdag 28 december 2006 14:08 schreef Re het volgende:
en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
prijs mijn waarde (hij is voor MB )quote:Op donderdag 28 december 2006 15:17 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
dude
sigma
wat is er mis met de 17-55 DX van ome nikon?
Het is geen Canonquote:Op donderdag 28 december 2006 15:17 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
dude
sigma
wat is er mis met de 17-55 DX van ome nikon?
de prijs is aan de andere kant van de oceaan erg mildquote:Op donderdag 28 december 2006 15:19 schreef Re het volgende:
prijs mijn waarde (hij is voor MB )
en verder niets natuurlijk
-1 "open deur post"quote:Op donderdag 28 december 2006 15:20 schreef pirke het volgende:
Het is geen Canon
Denk je dat je dat gat tussen 50 en 70 gaat missen? Of denk je dat je (misschien in andere situaties) niet meer hebt aan die 50mm extra aan 't tele-einde?quote:Op donderdag 28 december 2006 15:51 schreef Tokus het volgende:
heeft iemand ervaring met de nieuwe Sigma 50-150mm F2.8 lens?
Ik zit er over te denken om die aan te schaffen, want de 70-200 is me net iets teveel van het goede (niet vanwege het geld, maar voornamelijk omdat de 200mm toch nogal erg veel is ingezoomd bij concerten, en ik dan een gat heb tussen de 50 en 70mm).
Bij de keuze van een prime als standaardlens moet je wel precies kijken welk brandpunt voor jou ideaal is. Ik heb voor mijn istDs zowel een 2.0/35 als een 2.0/28 (in MF), de 2.0/28 gebruik ik heel vaak, de 2.0/35 zelden. 28mm ligt mij beter als standaardlens, bij een ander kan dat anders liggen, maar kijk er goed naar.quote:Op donderdag 28 december 2006 14:08 schreef Re het volgende:
toch maar de 30mm 1.4 Sigma dan maar
en de 18-50mm 2.8 Sigma?, iemand ervaring mee?
Persoonlijk denk ik niet dat je het gat zult missen.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:07 schreef tizzit het volgende:
dag mensen, ben rond aan het kijken naar een lichtsterkere vervanger voor mijn 18-70 kitlens van nikon (D70s). De AF-S DX 17-55 f2.8 lijkt me dan wel een heel leuke (en weer veel te veel geld natuurlijk, zucht) maar ik vraag me af of ik dan het gat tussen de 55 en de 70 van mijn telelens ga missen? Iemand ideën?
Kijk eens naar de exif van je plaatjes (niet allemaal natuurlijk maar een paar van iedere keer dat je foto's maakte de afgelopen tijd) en kijk hoe vaak je tussen de 50 en 70 mm zat. Ik denk dat je dan snel genoeg een idee hebt of je het gaat missen.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:07 schreef tizzit het volgende:
dag mensen, ben rond aan het kijken naar een lichtsterkere vervanger voor mijn 18-70 kitlens van nikon (D70s). De AF-S DX 17-55 f2.8 lijkt me dan wel een heel leuke (en weer veel te veel geld natuurlijk, zucht) maar ik vraag me af of ik dan het gat tussen de 55 en de 70 van mijn telelens ga missen? Iemand ideën?
Poeh, lijkt me lastig om dan precies dat deel scherp te krijgen wat je wil...maar wel errug lekker natuurlijk :pquote:Op donderdag 28 december 2006 15:02 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Iets eerder dan vanavond dus. Foto is niet bewerkt (alleen verkleinen+verscherpen). Het zijn druppels op een autodak.
[afbeelding]
Voor de mensen die niet terug willen lezen: dit is de korte DOF van de Canon 35 mm 2.0 op f/2.0 bij de kortste scherpstelafstand (23 cm).
Let dan wel op als je alleen een 18-70 hebt en je zit veel op die 60-70 mm je misschien wel een telelens wilt naast je basislens en je dus een 17-55 neemt en daarbij nog een telelens.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:26 schreef pea4fun het volgende:
Kijk eens naar de exif van je plaatjes (niet allemaal natuurlijk maar een paar van iedere keer dat je foto's maakte de afgelopen tijd) en kijk hoe vaak je tussen de 50 en 70 mm zat. Ik denk dat je dan snel genoeg een idee hebt of je het gaat missen.
Ziet er goed uit ! 23cm scherpstelafstand is ook maar erg weinig, daar kun je leuke dingen mee doen Tnx voor de foto's.quote:Op donderdag 28 december 2006 15:02 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Iets eerder dan vanavond dus. Foto is niet bewerkt (alleen verkleinen+verscherpen). Het zijn druppels op een autodak.
[afbeelding]
Voor de mensen die niet terug willen lezen: dit is de korte DOF van de Canon 35 mm 2.0 op f/2.0 bij de kortste scherpstelafstand (23 cm).
Die foto is van de 35mm 2.0 van Canonquote:Op donderdag 28 december 2006 15:13 schreef Fixers het volgende:
Nondeju.... das wel een heel korte DOF. Hoveel zou het zijn, een centimeter of 3?
Nu wil ik die 50mm 1.8 nog meer hebben......
Het is misschien wel vreemd, maar op f/1.8 heeft het 50mm objectief ongeacht welk merk ook exact dezelfde slanke DOF op 23 cm.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:24 schreef Elefes het volgende:
Die foto is van de 35mm 2.0 van Canon
Dat eerste geloof ikquote:Op donderdag 28 december 2006 21:58 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Het is misschien wel vreemd, maar op f/1.8 heeft het 50mm objectief ongeacht welk merk ook exact dezelfde slanke DOF op 23 cm.
De vraag is of hij op die afstand wel kan scherpstellen ....
Dat kan de 50mm niet zo maar idd, dan heeft ie wat hulpmiddelen nodig.quote:Op vrijdag 29 december 2006 01:10 schreef Elefes het volgende:
Dat eerste geloof ik
Maar volgens mij kan de 50mm 1.8 dus niet zo dichtbij scherpstellen.. Plus de 35mm is een 2.0, dat maakt wel verschil denk ik voor de DOF? (Ietsje)
nee, 45 cmquote:Op donderdag 28 december 2006 21:58 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Het is misschien wel vreemd, maar op f/1.8 heeft het 50mm objectief ongeacht welk merk ook exact dezelfde slanke DOF op 23 cm.
De vraag is of hij op die afstand wel kan scherpstellen ....
Hoe dichter je onderwerp bij je camera, hoe kleiner de scherptediepte (bij dezelfde F-waarde)quote:Op vrijdag 29 december 2006 09:38 schreef ..zapper het volgende:
Toch wel geinig. Ik breek juist eerder mijn hoofd over hoe ik met een zo groot mogelijk diafragma een zo groot mogelijk DOF kan krijgen (zonder al te veel afstand).
aha.. de nikon ook.. dus dat word dan een close-up lensje gebruiken ofzo...quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:12 schreef Vliegvrager het volgende:
nee, 45 cm
ik wil hem dan ook eigenlijk ens goed kunnen testen, het is voornamelijk voor in de studio waar de 500mm 1.4 toch net zijn beperkingen heeft qua portret versus full body fotografiequote:Op donderdag 28 december 2006 17:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij de keuze van een prime als standaardlens moet je wel precies kijken welk brandpunt voor jou ideaal is. Ik heb voor mijn istDs zowel een 2.0/35 als een 2.0/28 (in MF), de 2.0/28 gebruik ik heel vaak, de 2.0/35 zelden. 28mm ligt mij beter als standaardlens, bij een ander kan dat anders liggen, maar kijk er goed naar.
Die 85mm 1.8 is net 200 EUR goedkoper dan de 100mm 2.8 macro. Bedenk goed wat je doet Ik heb ontzettend lopen twijfelen of ik die 85mm zou halen, maar heb het niet gedaan vanwege de te dicht bij elkaar zittende brandpuntsafstandenquote:Op donderdag 28 december 2006 12:10 schreef Elefes het volgende:
Even een klein vraagje: heeft iemand hier ervaring met de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8 van Canon?
Ik ben zo dol op fotograferen met mijn 50mm 1.8 dat ik er over denk er nog een lichtsterke prime bij te kopen, nu vraag ik me af hoe het met de kwaliteit zit van beide objectieven .
En dan heb je ook nog de 90 mm 2.8 macro van Tamron, voor het geval je echt bang bent dat het gat 85-100 te groot zou zijnquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:36 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Die 85mm 1.8 is net 200 EUR goedkoper dan de 100mm 2.8 macro. Bedenk goed wat je doet Ik heb ontzettend lopen twijfelen of ik die 85mm zou halen, maar heb het niet gedaan vanwege de te dicht bij elkaar zittende brandpuntsafstanden
Ook dat Maar ik weet dat Elefes over een macrolens aan het nadenken was En dan is het wel een overweging waard denk ikquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:00 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
En dan heb je ook nog de 90 mm 2.8 macro van Tamron, voor het geval je echt bang bent dat het gat 85-100 te groot zou zijn
Maar daar heb ik nu de Sigma 70-300mm APO ook een beetje voor.. Ik ga er nog eens goed over nadenken, vooral dat grote diafragma vind ik ontzettend fijn (als ik 'm koop is het ook om binnen goed te kunnen fotograferen (sport bijvoorbeeld) en dan is 2.8 denk ik net niet genoeg).quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:07 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ook dat Maar ik weet dat Elefes over een macrolens aan het nadenken was En dan is het wel een overweging waard denk ik
Dan kun je idd beter geen macrolens nemen Die 100mm focust best langzaamquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:33 schreef Elefes het volgende:
[..]
Maar daar heb ik nu de Sigma 70-300mm APO ook een beetje voor.. Ik ga er nog eens goed over nadenken, vooral dat grote diafragma vind ik ontzettend fijn (als ik 'm koop is het ook om binnen goed te kunnen fotograferen (sport bijvoorbeeld) en dan is 2.8 denk ik net niet genoeg).
Dat valt behoorlijk mee als je in de ruimte fotografeert. Bij macro gaat ie hunten ja, maar ik heb er gewoon prima pan foto's op het circuit mee kunnen maken. Ik twijfel even of ik hem zelfs met basketball (dus indoor) een keer heb gepakt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:38 schreef PdeHoog het volgende:
Dan kun je idd beter geen macrolens nemen Die 100mm focust best langzaam
Ik lees erg goede reviews over die 85mm 1.8. De twee objectieven waar ik tussen twijfel(de) zijn de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8, simpelweg omdat ik zo ontzettend fijn fotografeer met mijn 50mm 1.8 (en ik niet super super rijk ben ) en meer daar van wil. Ik denk dat ik toch meer aan een 85mm heb dan aan een 35mm. Ik vroeg me af wat de reacties over de kwaliteit van de lens waren: ik heb een hekel aan hunten en wil gewoon een heerlijk scherpe lens (ook bij grotere diafragma's, omdat ik daar vaak in zal schieten).quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:44 schreef Shark.Bait het volgende:
Elefes, misschien moest je het eerst een keer proberen voordat je er iets mee doet. Ik heb de Tamron 90mm, ik heb de 85mm f/1.8.
Ze zijn allebei scherp (het zijn immers primes) en beide hebben 9 bladen op hun diafragma (canon trouwens maar 8); maar de bokeh van de 85mm is zo sweet. Maar dat kan ik je toch niet uitleggen. Hoe vertel je een blinde wat kleur is?
M.a.w. zelf uitproberen is ws jouw enige antwoord, want misschien maakt datgene waar ik over val jou geen kl**t uit
Als je die 85mm gaat scoren, wil ik graag een keer meeten en de 85mm ff uitproberenquote:Op vrijdag 29 december 2006 15:13 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik lees erg goede reviews over die 85mm 1.8. De twee objectieven waar ik tussen twijfel(de) zijn de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8, simpelweg omdat ik zo ontzettend fijn fotografeer met mijn 50mm 1.8 (en ik niet super super rijk ben ) en meer daar van wil. Ik denk dat ik toch meer aan een 85mm heb dan aan een 35mm. Ik vroeg me af wat de reacties over de kwaliteit van de lens waren: ik heb een hekel aan hunten en wil gewoon een heerlijk scherpe lens (ook bij grotere diafragma's, omdat ik daar vaak in zal schieten).
*Er staan nog te veel dingen op mijn wishlist*
In dat geval is 35mm een logische stap. Ik heb analoog veel met meetzoekers gewerkt met 40mm lenzen, daardoor is 28mm bij mij weer een lekkere allround prime.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:34 schreef Re het volgende:
[..]
ik wil hem dan ook eigenlijk ens goed kunnen testen, het is voornamelijk voor in de studio waar de 500mm 1.4 toch net zijn beperkingen heeft qua portret versus full body fotografie
"hunten" ligt aan je body. koop dan de top body, die heeft een betere contrastmeter om je lens mee aan te sturen voor het scherpstellen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:13 schreef Elefes het volgende:
Ik lees erg goede reviews over die 85mm 1.8. De twee objectieven waar ik tussen twijfel(de) zijn de 35mm 2.0 en de 85mm 1.8, simpelweg omdat ik zo ontzettend fijn fotografeer met mijn 50mm 1.8 (en ik niet super super rijk ben ) en meer daar van wil. Ik denk dat ik toch meer aan een 85mm heb dan aan een 35mm. Ik vroeg me af wat de reacties over de kwaliteit van de lens waren: ik heb een hekel aan hunten en wil gewoon een heerlijk scherpe lens (ook bij grotere diafragma's, omdat ik daar vaak in zal schieten).
*Er staan nog te veel dingen op mijn wishlist*
Moet je toch beter kijken!quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:51 schreef Fixers het volgende:
Nu ga ik even een vreselijke noob vraag stellen:
Ik bladerde gister door de zoom en las daar iets over de D40 en het bijbehorende kitlensje. Ze maakten een opmerking over het feit dat het knap was dat ze in zo'n compacte lens een motor hebben gekregen. Maar tegenwoordig zitten de AF servo's toch altijd in de lens, ik heb in de bodyopening van mijn D70 nooit wat gezien wat lijkt op een mechanische overbrenging...
Ik heb nog maar één lens dus ik wissel nooit, toch eens kijken dan. Maar is dat ding dan voor alle AFinrichtingen? Ik dacht namelijk dat accurate, snelle en stille AF vooral aan het objectief lagen, maar dat is dan deels flink afhankelijk van de body.quote:Op vrijdag 29 december 2006 20:15 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Moet je toch beter kijken!
Als je de lens eraf haalt moet je even links onder bij je mount kijken... zie je een soort "schroevendraaier".
De AF-s objectieven van Nikon hebben een eigen motortje in de lens zitten, die is super snel en stil.quote:Op vrijdag 29 december 2006 20:19 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb nog maar één lens dus ik wissel nooit, toch eens kijken dan. Maar is dat ding dan voor alle AFinrichtingen? Ik dacht namelijk dat accurate, snelle en stille AF vooral aan het objectief lagen, maar dat is dan deels flink afhankelijk van de body.
Weer wat geleerd (ik dacht dat het ook aan de lens lag?) . Een top body gaat er niet komen, het is en blijft een hobby..quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:36 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
"hunten" ligt aan je body. koop dan de top body, die heeft een betere contrastmeter om je lens mee aan te sturen voor het scherpstellen.
ze zijn allebei oke, dus eigenlijk gewoon beide kopen
Begraafplaatsmeetquote:Op vrijdag 29 december 2006 17:39 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Als je die 85mm gaat scoren, wil ik graag een keer meeten en de 85mm ff uitproberen
Yup....of blijdorp Maar dan moet je eerst eens tijd hebben hequote:Op vrijdag 29 december 2006 22:25 schreef Elefes het volgende:
Begraafplaatsmeet
Dat zijn twee relatief lichtzwakke lenzen Vermoedelijk ooit eens als kitlens bij een analoge camera geleverd. Geen idee hoe goed ze zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:50 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik heb hier twee lenzen:
Canon EF 28-90 1:4-5.6
Canon EF 80-200 1:4.5-5.6
Zijn dit nou een beetje goede lenzen? Ik heb er namelijk geen verstand van
Ik heb hetzelfde dilemma gehad en diverse reviews gelezen. Uit bijna elke review kwam dat, als je geen geld had voor het extreme groothoekobjectief van je merk dat de Tokina het beste alternatief wasquote:Op vrijdag 29 december 2006 23:04 schreef PS het volgende:
[...]heel verhaal over groothoeken [...]
Ja tuurlijk ligt het ook aan de lens,want daar zit de motor in, maar hunten betekent dat je camera body niet genoeg contrast ziet op het onderwerp om op scherp te stellen, dus die geeft aan je objectief bevelen om door de blijven gaan met scherpstellen...en je objectief maar braaf bevelen opvolgen...quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:25 schreef Elefes het volgende:
Weer wat geleerd (ik dacht dat het ook aan de lens lag?) . Een top body gaat er niet komen, het is en blijft een hobby..
ywquote:Dat allebei kopen zit ook in mijn hoofd, het is erg verleidelijk maar dat moet dan in termijnen .
Ik denk dat de 85mm er binnenkort wel komt, maar ik ga er nog eens goed over denken, bedankt voor de tips iig .
2e wet van Shark.Bait: Als jij er tevreden over bent, zijn het goede lenzen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:50 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik heb hier twee lenzen:
Canon EF 28-90 1:4-5.6
Canon EF 80-200 1:4.5-5.6
Zijn dit nou een beetje goede lenzen? Ik heb er namelijk geen verstand van
Dat zeg ikquote:Op vrijdag 29 december 2006 23:45 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Als jij er tevreden over bent, zijn het goede lenzen.
nietus je begon over een vaag stelletje die cijfers uitdeelt en dat zijn lensjes lichtzinnig zwak warenquote:Op vrijdag 29 december 2006 23:46 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat zeg ik
edit: stiekeme toevoeging daar meneer Shark
quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:49 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
nietus je begon over een vaag stelletje die cijfers uitdeelt en dat zijn lensjes lichtzinnig zwak waren
quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:56 schreef PdeHoog het volgende:
[...]Maar goed...als je zelf tevreden bent met de resultaten, wat maakt het dan verder uit
welnee, iedereen mag naast me komen staan en zien hoe ikhet doe.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:46 schreef PdeHoog het volgende:
edit: stiekeme toevoeging daar meneer Shark
Ah, kijk, je kent mijn 2e wet ook alquote:
Ik hoor ook de beste verhalen over de Tokina en de prijs is ook nog eens de beste. CA is makkelijk te verhelpen, maar ik doe het nooit, en ik vond de CA eigenlijk ook heel erg meevallen. Verder valt deze lens voor mij af, want ik heb een 1,3 crop en schijn zwarte hoeken te krijgen met deze lens.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:04 schreef PS het volgende:
-knip-
waar komt dat tot uiting eigenlijk? De vraag is meer omdat ik tussen een 28mm en 30mm prime zit te twijfelen...quote:Op zaterdag 30 december 2006 15:25 schreef Marc H het volgende:
Wat wel intressant voor mij was het verschil tussen 12 en 10 mm.
Zoiets kwam ik ook uit, met ingedachte houdend dan dat de sigma betere CA eigenschap had.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:25 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb hetzelfde dilemma gehad en diverse reviews gelezen. Uit bijna elke review kwam dat, als je geen geld had voor het extreme groothoekobjectief van je merk dat de Tokina het beste alternatief was
Sigma 12-24 valt af. Groot, log en hij schijnt kwalitatief veel slechter te zijn. Qua USM denk ik hetzelfde.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:57 schreef elcastel het volgende:
Ik hoor ook de beste verhalen over de Tokina en de prijs is ook nog eens de beste. CA is makkelijk te verhelpen, maar ik doe het nooit, en ik vond de CA eigenlijk ook heel erg meevallen. Verder valt deze lens voor mij af, want ik heb een 1,3 crop en schijn zwarte hoeken te krijgen met deze lens.
Wat betreft die Sigma .... tja, leuk die HSM, maar ik geloof dat een snelle focus geen echte must is op een ultra wide angle. Kortom, ik zou gewoon kijken wat je zelf het lekkerste gevoel gaf en wat je eventueel voor gat in je knip wilt achterlaten. Ik zou persoonlijk voor de Tokina gaan. By the way, er is ook nog een Sigma 12-24 meen ik ...
Ik wil naast de groothoek een 50-150 of 70-200 gaan draaien. Dus ik vind de 12-24 wel fijn gok ik zo. Plus dat ik F4 constant ook wel iets vind hebben, vooral voor binnen werk. De 10 of 12 mm kweste scheelt iets van 3 graden ja. Uiteindelijk is dat wel wat op je plaat, maar ik vond het wezenlijk verschil niet echt duidelijk, het voelt niet veel groter aan om het maar zo te zeggen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 15:25 schreef Marc H het volgende:
Ik heb de sigma 10-20. heb ook wel eens met de tokina gespeeld, maar de 10-20 was voor mij practischer. De lichtsterkte voordeel wat de tokina heeft (volledig F4) speelt voor mij niet mee. landachappen maak je toch 9 vd 10 keer vanaf statief, en als diafragma wel gaat meespelen, pak ik wel mijn Sigma 20 mm F1.8 prime. Verder was het gebied tussen de 20-24 mm voor mij niet intressant, ik gebruik voor 24mm wel mijn 24-70 F2.8 lens. Wat wel intressant voor mij was het verschil tussen 12 en 10 mm, en de mindere CA van de sigma.
Zoals ik al zei in de SC Waar wil je hem voor gaan gebruiken Wat fotografeer je het meest of wat wil je gaan fotograferenquote:Op donderdag 4 januari 2007 21:45 schreef X-fi het volgende:
Na de 18/50 kitlens en de Tamron 70/300 wil ik nu richten op een nieuwe lens, zijn er wat tips? Oja, D50 is mijn camera.
Ik fotografeer het liefst mensen of natuur of natuur sportfotografiequote:Op donderdag 4 januari 2007 21:46 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Zoals ik al zei in de SC Waar wil je hem voor gaan gebruiken Wat fotografeer je het meest of wat wil je gaan fotograferen
Ik zou voor een lichtsterke vervanging van je kitlens gaan dan Of een macrolens oidquote:Op donderdag 4 januari 2007 21:52 schreef X-fi het volgende:
[..]
Ik fotografeer het liefst mensen of natuur of natuur sportfotografie
Ik heb helaas niets met macro . Maar ik moet nog steeds filters aanschaffen voor mijn kitlens en Tamron-lens.quote:Op donderdag 4 januari 2007 21:53 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik zou voor een lichtsterke vervanging van je kitlens gaan dan Of een macrolens oid
Voor mensen kun je kijken naar een lichtsterke prime lens. Een 50mm of 85 mm 1.8.quote:Op donderdag 4 januari 2007 21:52 schreef X-fi het volgende:
[..]
Ik fotografeer het liefst mensen of natuur of natuur sportfotografie
rond de 450 euro. als daar wat voor is danquote:Op donderdag 4 januari 2007 21:55 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Voor mensen kun je kijken naar een lichtsterke prime lens. Een 50mm of 85 mm 1.8.
Voor natuur (neem aan landschapjes e.d.?) kun je kijken naar een 12-24 groothoek zoom.
Voor de sportfotografie misschien voor een lichtsterkere zoomlens: 70-200 2.8 of bijv een primelens weer.
Wat is je budget?
Daar kun je wel wat meequote:Op donderdag 4 januari 2007 21:56 schreef X-fi het volgende:
[..]
rond de 450 euro. als daar wat voor is dan
Hoe lager (korter) het brandspuntsafstand hoe meer groothoek deze is (er komt meer op de foto).quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:04 schreef X-fi het volgende:
Bij die groothoeklenzen hè. Hoe groter het getal, hoe minder? Of hoe zit dat precies?
Is ie er blij mee?quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:05 schreef Skaai het volgende:
Na de tip van Xilantof heeft m'n pa een Sigma 70-300 gekocht
*inpikt*
aha. Dus groothoeklenzen kan je ongeveer zien als breedbeeld fotos?quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:11 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Hoe lager (korter) het brandspuntsafstand hoe meer groothoek deze is (er komt meer op de foto).
zo is 10mm meer groothoek dan 20mm.
Tot nu toe wel!quote:
Een groothoek is gewoon een benaming zoals een tele. Je hebt een objectief en dat heeft een bepaalde brandpuntsafstand. Hoe kleiner die is, hoe breder de hoek waar je door kijkt.quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:12 schreef X-fi het volgende:
[..]
aha. Dus groothoeklenzen kan je ongeveer zien als breedbeeld fotos?
Bedankt voor je aanvullende informatie. Heb ik erg veel aan . Ga dat morgen avond even wat meer in verdiepen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:17 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Een groothoek is gewoon een benaming zoals een tele. Je hebt een objectief en dat heeft een bepaalde brandpuntsafstand. Hoe kleiner die is, hoe breder de hoek waar je door kijkt.
kijk ook eens hier voor een beeld bij een bepaalde brandpuntsafstand.
Die lenzen heb ik ook al eens gezien voor ¤200,-. Een soort inkoop acite, site ben ik helaas vergeten.quote:Op donderdag 4 januari 2007 23:05 schreef Xilantof het volgende:
Dit is gemaakt met een 8mm lens. Naar mijn weten zijn er maar 2 van die lenzen te koop:
de 8mm Peleng lens. Russisch glas dus.
Volledig manueel, maar ook redelijk goedkoop (zoek via ebay bijv.)... Zeker vergeleken met de automatische variant van sigma.
Beide geven een beeldhoek van 360 graden rondom. (dus op een full-frame camera krijg je alleen een cirkeltje foto).
Dat verklaard ook de zwarte randen op de bovenstaande foto... De cropfactor zorgt ervoor dat veel van 't zwart (en een deel van 't rondje) wegvalt buiten de sensor.
Verschillende mensen hebben hier een Peleng 8mm.
(ik zelf heb er 1 met Nikon mount).
Klopt ja.quote:Op donderdag 4 januari 2007 23:06 schreef X-fi het volgende:
[..]
Die lenzen heb ik ook al eens gezien voor ¤200,-. Een soort inkoop acite, site ben ik helaas vergeten.
Volgens mij....quote:Op donderdag 4 januari 2007 23:14 schreef martinlutherking het volgende:
Lenzen van Canon die op een 350D enzo passen, kunnen die ook op een analoge EOS 300?
Dankje.quote:Op donderdag 4 januari 2007 23:31 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Volgens mij....
De 350D sliks EF en EF-s lenzen.
En de EOS 300 alleen EF lenzen....
(EF-s is volgens mij de digitale standaard van Canon (dit zou dus betekenen dat EF-s lenzen een kleinere beeldcirkel geven, dus geoptimaliseerd voor kleinere sensoren).
Het is een prime, dus een vast brandpuntsafstand, dus je kan niet de kijkhoek aanpassenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 08:34 schreef blup het volgende:
Kan je eigelijk bij die dingen de de kijkhoek aanpassen? Of ist eigelijk altijd ze zelfde aantal graden hoek waarin je 't kan?
ik schijn een ring rond mijn 35-80 te hebben zitten, dat zou volgens de Combi vakman een Cokin ring zijn. weet je wat, ik denk dat we dit maar ff naar het lenzentopic moeten verplaatsenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 10:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Kijk ook eens naar Cokin Leuk spul en makkelijk uit te breiden zodra je meer objectieven krijgen
neem nog een koffiequote:Op vrijdag 5 januari 2007 10:41 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik schijn een ring rond mijn 35-80 te hebben zitten, dat zou volgens de Combi vakman een Cokin ring zijn. weet je wat, ik denk dat we dit maar ff naar het lenzenfiltertopic moeten verplaatsen
er is geen filtertopicquote:
Kijkhoek wel, beeldhoek nietquote:Op vrijdag 5 januari 2007 09:09 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Het is een prime, dus een vast brandpuntsafstand, dus je kan niet de kijkhoek aanpassen
Volgens mij was Elefes snellerquote:Op vrijdag 5 januari 2007 11:12 schreef ForrestX het volgende:
@Puckzzz: Centraal: Het grote Filtertopic deel 2
* Forrestx is echt snel
Je hebt gelijkquote:
ik dole de meer op mijn reactie in het topic zelf...als ik die link post krijgt deze dezelfde naam...maar andere bestemmingquote:
Iets minder extreem is de Zenitar. Dat is een 16mm fisheye (de Peleng is 8mm). Krijg je dus geen zwarte randen maar wel de typische fisheye vervorming.quote:Op donderdag 4 januari 2007 23:02 schreef pirke het volgende:
Fisheye lens...
Ik ook, ben nu in een donkere kroeg in Luxemburg en ik hoef nu niet op iedereen zin lip te zitten om nette foto's te makenquote:
Blij te horen!quote:Op vrijdag 5 januari 2007 21:29 schreef Skaai het volgende:
[..]
Ik ook, ben nu in een donkere kroeg in Luxemburg en ik hoef nu niet op iedereen zin lip te zitten om nette foto's te maken
is niet noodzakelijk.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:47 schreef martinlutherking het volgende:
Als ik mijn camera wil opbergen, moet ik de lens dan op MF zetten en dan gewoon dichtdraaien of hoe werkt zoiets?
Maak je nu een grapje omdat het misschien niet lens maar objectief heet enzo? En als je toch wel serieus bent; is het eerst op MF zetten wel beter? Ik draai hem nu naar 50 en dan het scherpstelgedeelte draai ik ook naar klein. Zo, lekker beroerde uitleg, maar je snapt wat ik bedoel?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:51 schreef Xilantof het volgende:
[..]
is niet noodzakelijk.
Een lens kan best wat hebben.
Ik snap het denk ik wel: je draait 'm zo ver mogelijk in? Ik heb een paar lenzen die intern scherpstellen en die zoom ik gewoon uit (dus zo ver mogelijk ingedraaid zeg maar) en de lenzen die extern scherpstellen die zet ik op mf en draai ik dan zo ver mogelijk in.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:55 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Maak je nu een grapje omdat het misschien niet lens maar objectief heet enzo? En als je toch wel serieus bent; is het eerst op MF zetten wel beter? Ik draai hem nu naar 50 en dan het scherpstelgedeelte draai ik ook naar klein. Zo, lekker beroerde uitleg, maar je snapt wat ik bedoel?
Wat ingewikkeld allemaal. Ik draai mijn lenzen/objectieven (doorstrepen welke je niet wil gebruiken:P) gewoon in de stand dat ze het minste ruimte innemen in mijn tas.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:02 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik snap het denk ik wel: je draait 'm zo ver mogelijk in? Ik heb een paar lenzen die intern scherpstellen en die zoom ik gewoon uit (dus zo ver mogelijk ingedraaid zeg maar) en de lenzen die extern scherpstellen die zet ik op mf en draai ik dan zo ver mogelijk in.
Maar het schijnt inderdaad dat objectieven/lenzen best wat kunnen hebben .
Oew.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:26 schreef pirke het volgende:
Mijn twee lenzen veranderen niet van grootte, of ik nu zoom of focus...
Hoe oud?quote:Op zondag 7 januari 2007 00:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb dit vaker gemerkt bij andere lenzen. Ik heb de indruk dat tegenwoordig lenzen worden gemaakt om op de testbank van fotoreviewers goed naar voren te komen. Dat levert naar mijn smaak erg klinische lenzen op die weinig sfeer geven. Bij mij is dat gevoel zo sterk dat ik m'n kitlens de deur uit heb gedaan en alleen maar oudere lenzen gebruik.
M'n oudste lens is van '68. De nieuwste van het begin van deze eeuw, maar van oud ontwerp.quote:
Nice. Ik ben sinds een paar dagen van een oude Pentax MG naar een EOS 300 gegaan. Wat een verandering zeg. En niet onprettig moet ik zeggen.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:59 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
M'n oudste lens is van '68. De nieuwste van het begin van deze eeuw, maar van oud ontwerp.
Klinkt wel heel erg als een samenszweringstheorie op de manier zoals jij het nu zegt. "Het is een complot!, het gaat lenzenmakers niet om goede lenzen maken het gaat om goede reviews krijgen!" Ik heb niet zoveel vergelijkings materiaal, behalve mijn Rollei van laat jaren '40, maar ik heb ook nooit echt gekeken naar de sfeer/karakter die lenzen meegeven. Als je het nu anders zou stellen, namelijk: "Lenzenmakers proberen zo neutraal mogelijke lenzen te maken, met zo min mogelijk vertekeningen en bijwerkingen." Dan zeg je feitelijk hetzelfde maar het klinkt wat nuchterder.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb dit vaker gemerkt bij andere lenzen. Ik heb de indruk dat tegenwoordig lenzen worden gemaakt om op de testbank van fotoreviewers goed naar voren te komen. Dat levert naar mijn smaak erg klinische lenzen op die weinig sfeer geven. Bij mij is dat gevoel zo sterk dat ik m'n kitlens de deur uit heb gedaan en alleen maar oudere lenzen gebruik.
Ik heb gereageerd in de slowchat, kunnen we hier weer ontopic gaan over lenzen zelf.quote:Op zondag 7 januari 2007 11:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat gedrag merk ik ook bij sommige DSLR bezitters, willen pimpen met het materiaal en de kwaliteiten daarvan, op de proefbank.
Mag niet met VR foute informatie mijnerzijds . En verder ben ik het met Gose eens VR is leuk, maar voor snel bewegende objecten heb je er niets aan. Daarom ben ik zelf ook gegaan voor een 2.8 ipv eentje met IS. Ik zag er voor mijn hoofddoelen (dierentuin- en luchtvaarfotografie) weinig aanleiding toe om EUR 600 extra uit te gevenquote:Op zondag 7 januari 2007 15:07 schreef Fixers het volgende:
Of een Monopod onder je lens als extra ondersteuning, helpt natuurlijk ook met trillingen.
Niet? Is dat omdat de monopod dezelfde beweging zou ondervangen als de VR? En wat is dan het verschil tussen VR en IS ik dacht dat dat twee namen voor hetzelfde waren.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:09 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mag niet met VR. En verder ben ik het met Gose eens VR is leuk, maar voor snel bewegende objecten heb je er niets aan. Daarom ben ik zelf ook gegaan voor een 2.8 ipv eentje met IS. Ik zag er voor mijn hoofddoelen (dierentuin- en luchtvaarfotografie) weinig aanleiding toe om EUR 600 extra uit te geven
Volgens mij welquote:Op zondag 7 januari 2007 15:14 schreef Fixers het volgende:
[..]
Niet? Is dat omdat de monopod dezelfde beweging zou ondervangen als de VR?
Er is geen verschil. Het ene is van Nikon en het andere van Canon en daarnaast heb je ook nog OS van Sigma.quote:En wat is dan het verschil tussen VR en IS ik dacht dat dat twee namen voor hetzelfde waren.
Ah ik dacht te lezen dat VR en IS twee totaal andere concepten waren. Maar is gewoon een ander naampje. Vondt het al een beetje vreemd.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:15 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Volgens mij wel
[..]
Er is geen verschil. Het ene is van Nikon en het andere van Canon en daarnaast heb je ook nog OS van Sigma.
Ook een schouderstatief mag niet met IS, ivo Het is OF IS / VR / OS OF een statief (in welke vorm dan ook).quote:Op zondag 7 januari 2007 17:00 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb zelf goede ervaringen met een schouderstatief. Daarmee ben je mobieler dan met een eenpoot terwijl je toch een stop of 2-3 wint.
Misschien omdat dat in de camera zit en de rest van de systemen in het objectief. Zometeen komt Rubberduck hier ook een heel betoog afsteken over dat het wel zou mogen, maar ik weet zeker dat ik ergens gelezen heb dat IS en statieven niet samengaanquote:Op zondag 7 januari 2007 17:21 schreef ultra_ivo het volgende:
Hm over Pentax SR heb ik dat nooit gehoord.
LOL, probeer jij eens een Canon 500mmL IS stil te houden in je handquote:Op zondag 7 januari 2007 17:05 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ook een schouderstatief mag niet met IS, ivo Het is OF IS / VR / OS OF een statief (in welke vorm dan ook).
Het staat voor Image Stabilizer (bij Canon dan), en het trilt gewoon eigenlijk tegen. Met lange brandpunten merk je al heel snel dat je staat te trillen, zeker met de zware objectieven. Om dat tegen te gaan is er dus IS gekomen. Maar sommige objectieven zijn zo zwaar dat je eigenlijk nog een 1poot nodig hebt, zoals ik al eerder zei de 500mmL 4.0 IS, deze is bijna 4kg, als je er ook nog een camera van 2kg aan hebt hangen toch een behoorlijk gewicht om even stil te houden voor een foto.quote:Op zondag 7 januari 2007 18:08 schreef martinlutherking het volgende:
En waarom niet, en wat is IS überhaput.
Een 3poot zou nutteloos zijn voor je IS, echter je kan geen 30 seconden je handen zo stil houden dat er dan nog een scherpe foto uit komt rollen, mocht het nodig zijn bij bijvoorbeeld avondopnames.quote:Op zondag 7 januari 2007 18:30 schreef martinlutherking het volgende:
Dank voor de uitleg. Maar waarom zou je dan geen statief mogen gebruiken?
Dan schakel je IS dus uit hequote:Op zondag 7 januari 2007 18:39 schreef RubberDuckey het volgende:
[..]
Een 3poot zou nutteloos zijn voor je IS, echter je kan geen 30 seconden je handen zo stil houden dat er dan nog een scherpe foto uit komt rollen, mocht het nodig zijn bij bijvoorbeeld avondopnames.
Statiefherkenning? Jeez.quote:Op zondag 7 januari 2007 23:55 schreef qless het volgende:
Dat ligt dus aan welke versie van IS je hebt. De nieuwe IS versies doen aan statief herkenning en kunnen dan gewoon aan blijven staan...
quote:Op maandag 8 januari 2007 08:51 schreef pirke het volgende:
Ben ik blij dat ik geen IS heb haha
Je moet altijd nog die cropfactor toepassen bij die objectieven, de maatgeving (aantal mm) is nog gelijk aan die van een full frame /analoge 35mm FFquote:Op maandag 8 januari 2007 14:07 schreef Paladin82 het volgende:
Guys wat ik me trouwens afvraag je hebt bij Canon 2 type mounts namelijk EF en EF-S, nu kan de laatste alleen op APC-C camera's dus zeg maar de 400D en de 30D. Mijn vraag is heb je bij deze lenzen nog steeds last van de 1.6 crop factor of is die dan weg?
Oh en btw, met een 1.8 lens bijvoorbeeld is een statief toch fijn bij zonsondergang. Zoveel licht is er dan niet, jouw oog ziet wat dat betreft beter dan de camera/lens!quote:Op maandag 8 januari 2007 15:40 schreef Elefes het volgende:
[..]
Allereerst: wat is je ervaring met fotografie? Heb je enig idee wat het inhoudt, een 50mm lens? Het is een geweldige lens (ik heb de 1.8 versie, en die is ook heel goed), maar als allround lens zou ik het niet doen. Het is een lens die vooral heel fijn is voor portretten, maar bijvoorbeeld in gebouwen heb je er veel minder aan omdat hij weinig groothoek heeft (het interieur van een kerk bijvoorbeeld krijg je er maar moeilijk mee op de plaat).
Om te beginnen zou ik persoonlijk een allround zoomlens aanraden, deze heb je ook in volledig 2.8 versies, daar kom je een heel eind mee! Al zijn die niet goedkoop volgens mij. Ook zijn er objectieven van bijvoorbeeld 2.8-4.0 (bijvoorbeeld de Sigma 17-70 mm).
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wilt fotograferen, maar over het algemeen is een zoomlens wel erg fijn om mee te beginnen. Uitbreiden kan altijd later nog. Mijn ervaring is trouwens dat je bijvoorbeeld in paleizen e.d. met een "gewone" lens en 800 iso ook een heel eind komt .
En het verschil tussen de 50mm 1.4 en 1.8.. Tja, ik kan alleen zeggen dat de 1.8 ook al heel fijn is Hij is vrij plastic, maar who cares voor 90 euro? .
Dus nog even een paar algemene vragen:
Wat voor fotograaf ben je? Hoeveel ervaring heb je?
Wat wil je gaan fotograferen?
Wat is je budget?
Voor zonsondergangen en landschapsfotografie zou je kunnen kijken naar de 16-35L. Die is 2.8, maar die hele 2.8 slaat nergens op met zonsondergangen Je wil nl.je lens zoveel mogelijk opengooien zodat zoveel mogelijk scherp is. Kortom.... de 17-40 zou het ook moeten kunnen doen Een pola-filter is tof maar gaat wederom niet werken met een zonsondergang. Je moet nl. in een bepaalde hoek staan tov de zon wil dat ding goed functioneren.quote:Op maandag 8 januari 2007 15:45 schreef DutchErrorist het volgende:
Okay hier komt mijn vraag, ik ga in de zomer twee maanden naar Amerika (New Mexico), het is daar altijd zonnig meestal geen wolkje aan de lucht en ik wil een degelijke lens hebben om daar te fotograferen.. Mijn body staat al vast want dat wordt een 400D.. Maar nu vraag ik me af wat een goede lens is om te fotograferen..
Het moet wel een canon lens zijn en het liefst een L lens zijn... Als we dan toch bezig zijn ook een diafragma rond de 2.4 zou mooi zijn omdat in NM de zonsondergangen mooi zijn en ik geen statief overal wil heenslepen... (en flitsen is kut)
Dus wat zijn jullie aanbevelingen en zal ik er dan ook maar een polarisatie filter bij doen?
Okay bedankt, ik ben gestopt met school en ik wil volgend jaar beginnen met fotografie.quote:Op maandag 8 januari 2007 15:52 schreef Elefes het volgende:
Dan hier nog maar een keertje:
[..]
Oh en btw, met een 1.8 lens bijvoorbeeld is een statief toch fijn bij zonsondergang. Zoveel licht is er dan niet, jouw oog ziet wat dat betreft beter dan de camera/lens!
Voor portret is de 50mm erg fijn. Ik heb sinds kort de 85mm 1.8, en dat is tot nu toe ook een heel fijn objectief gebleken heb hem alleen nog niet uitgebreid getest, maar er zijn goede reviews van.quote:Op maandag 8 januari 2007 15:56 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Okay bedankt, ik ben gestopt met school en ik wil volgend jaar beginnen met fotografie.
Mijn budget is maximaal rond de 1800 euro (ik hebt toch niets te doen tot juni dus ik ga maar werken)... Daar gaat de camera nog wel van af...
Wat ik wil fotograferen is vooral portret, gebouwen en landschappen
Leuk Ik zou echter die 1.4 laten zitten en gewoon een 1.8 nemenquote:Op maandag 8 januari 2007 16:00 schreef DutchErrorist het volgende:
Zou een 17-40mm 4.0 + een 50mm 1.4 (1.8) een oplossing zijn?
Leuke set inderdaad. Eventueel in plaats van de 50 mm de 85mm 1.8 voelt toch wel heerlijk aan dat dingquote:Op maandag 8 januari 2007 16:03 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Leuk Ik zou echter die 1.4 laten zitten en gewoon een 1.8 nemen
ik wil opleiding gaan doen omdat het het enige is wat me echt aan spreekt... weet alleen niet of er een toekomst in zit.. Wat maakt het ook uit...quote:Op maandag 8 januari 2007 16:03 schreef Elefes het volgende:
[..]
Voor portret is de 50mm erg fijn. Ik heb sinds kort de 85mm 1.8, en dat is tot nu toe ook een heel fijn objectief gebleken heb hem alleen nog niet uitgebreid getest, maar er zijn goede reviews van.
Voor landschap en gebouwen heb je over het algemeen meer groothoek nodig, dus iets in de richting van 18mm. Je zou daar nog verder in kunnen gaan zelfs, en een lens als iets van 10-20 mm nemen (alleen is dat erg weinig tele, mocht je dat ook willen). Er zijn zo veel opties... Het handigste zou eigenlijk zijn om eens een camera uit te proberen van iemand die je kent, zodat je weet wat je wilt en wat het precies allemaal inhoudt.
Je hebt een flink budget, reken wel dat je ook een fatsoenlijke tas, eventueel extra accu, eventueel beschermingsfilters voor je objectieven en geheugen moet hebben.
Ga je fotografie doen voor je opleiding, of als hobby?
Ik zou voor de Tamron 17-35 gaan. Net zo scherp en een stuk goedkoper en lichter (+ nog eens 2.8 op 17mm, haarscherp). Uiteraard met een polafilter. Ik heb die lens ook gekocht toen ik naar de USA ging (toevallig) en er enorm profijt van gehad. Een 50mm 1.8 is altijd handig en kost ook niet veel.quote:Op maandag 8 januari 2007 16:00 schreef DutchErrorist het volgende:
Zou een 17-40mm 4.0 + een 50mm 1.4 (1.8) een oplossing zijn?
We zijn het dus eens Ja spierballen kweken, en ik koop wel een monopod voor lange sessies ofzo. Toch wel fijn om een monopod te hebben.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:45 schreef Gose het volgende:
dat hij de trilling corrigeert is prachtig en erg nuttig als je op 200mm x cropfactor schiet, maar je hebt voor sport gewoon snelle sluitertijd nodig.
gewicht heb ik maar niet naar gekeken. Lichtsterk betekent vaak groot glas (diameter) en zoomen betekent vaak veel glas. Je zit dus sowieso aan iets wat meer weegt dan je liever had gehad. Of dat dan 1 of 1.3 kilo is.... Dan maar spierballen kweken, als je die plaat maar hebt
Heb je al eens naar de signma 17-70 dc macro gekeken? Ook een leuke lens op de canon 350/400 (kan ik uit ervaring zeggen ) niet te duur, maar kwalitiatief prima! Kan je mooi het geld voor gebruiken dat je overhoud van de 50mm 1.8 ipv 1.4quote:Op maandag 8 januari 2007 15:45 schreef DutchErrorist het volgende:
Okay hier komt mijn vraag, ik ga in de zomer twee maanden naar Amerika (New Mexico), het is daar altijd zonnig meestal geen wolkje aan de lucht en ik wil een degelijke lens hebben om daar te fotograferen.. Mijn body staat al vast want dat wordt een 400D.. Maar nu vraag ik me af wat een goede lens is om te fotograferen..
Het moet wel een canon lens zijn en het liefst een L lens zijn... Als we dan toch bezig zijn ook een diafragma rond de 2.4 zou mooi zijn omdat in NM de zonsondergangen mooi zijn en ik geen statief overal wil heenslepen... (en flitsen is kut)
Dus wat zijn jullie aanbevelingen en zal ik er dan ook maar een polarisatie filter bij doen?
Het mooiste is nog... is dat je via de lensflare op waarschijnlijk de spiegel, ook 't aantal diafragmabladen kunt tellen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 02:32 schreef pirke het volgende:
Ik liep nog een keer met fotoserie met de spiegels door die ik laatst gemaakt had, toen kwam ik ook dit detail tegen wat ik over het hoofd gezien had (verder een verschrikkelijke foto), ik vond het wel leuk om hier eens te posten.
Het diafragma van een Canon 70-200/F4 L op F32:
[afbeelding]
Zelfs dat was me ook nog niet opgevallen!quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:20 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Het mooiste is nog... is dat je via de lensflare op waarschijnlijk de spiegel, ook 't aantal diafragmabladen kunt tellen.
Heb deze gehad (schuifzoomversie) ik vond hem toen eigenlijk snel zat. Ik moet wel zeggen dat ik nu de 70-200 heb en dat ie toch wel een stukje sneller is. Maar toen wist ik dat niet en was tevreden over de focussnelheid. In feb is een MEET in Utrecht. Misschien kun je dan van iemand proberen (is toch vast wel iemand dan met zo'n ding?)quote:Op maandag 8 januari 2007 22:12 schreef PS het volgende:
[..]
We zijn het dus eens Ja spierballen kweken, en ik koop wel een monopod voor lange sessies ofzo. Toch wel fijn om een monopod te hebben.
Zijn er fokkers met de combo: D70s en 80-200 f/2.8 D. Niet de AF-S ik weet dat die 'snelle' focus heeft? Ik vraag me alleen af of de AF-D een respectable snelheid heeft.
Als je toch niet voor groothoek gaat, waarom dan geen 85 f/1.8? Je hebt al een 50 f/1.8.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:36 schreef cyberrobin het volgende:
Ik verdiep me tegenwoordig erg veel in concertfotografie en wil dus mijn kitlens in de toekomst gaan vervangen voor iets lichtsterkers..
Zelf had ik al gekeken voor de Sigma 24-70 F2.8, ondanks dat ik mijn groothoek kwijt ben dan (heb je toch niet zo veel nodig bij concerten) lijkt me dit wel een goed lensje? Iemand ervaring met deze lens of tips voor een andere?
Deze zie ik veel opduiken bij concerten, dus ik denk dat het niet zo'n hele slechte is.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:36 schreef cyberrobin het volgende:
Ik verdiep me tegenwoordig erg veel in concertfotografie en wil dus mijn kitlens in de toekomst gaan vervangen voor iets lichtsterkers..
Zelf had ik al gekeken voor de Sigma 24-70 F2.8, ondanks dat ik mijn groothoek kwijt ben dan (heb je toch niet zo veel nodig bij concerten) lijkt me dit wel een goed lensje? Iemand ervaring met deze lens of tips voor een andere?
Ik heb de D70 en de 80-200 f/2.8 D de schuifzoom lens. De combi bevalt prima, Bijna alles wat ik er mee maak is scherp en de focus snel genoeg. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor concerten.quote:Op maandag 8 januari 2007 22:12 schreef PS het volgende:
[..]
Zijn er fokkers met de combo: D70s en 80-200 f/2.8 D. Niet de AF-S ik weet dat die 'snelle' focus heeft? Ik vraag me alleen af of de AF-D een respectable snelheid heeft.
Hmm, zou ik nog wat meer moeten sparen denk ik, maar ik denk dat die 24-70 toch een betere vervanger is, lichtsterk en redelijk allround in mijn geval .quote:Op maandag 15 januari 2007 18:09 schreef PS het volgende:
[..]
Als je toch niet voor groothoek gaat, waarom dan geen 85 f/1.8? Je hebt al een 50 f/1.8.
Die 50 1.4 word het iig niet, de 1.8 voldoet primaquote:Op maandag 15 januari 2007 21:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
De tamron 28-75 is sneller en wat minder warm dan de sigma van kleur. en voor dat geld zou ik eerder een 85 1.8 halen (of 50 1.4).
24-70 heb ik wel alleen niet de sigma ...
qua prijs vind ik hem erg meevallen, we hebben deze aangeschaft voor MB, prima lensje hoorquote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:23 schreef freud het volgende:
True, maar voor die range is er OF de 18-50 F/2.8 (die duurder is vanwege lichtsterkte over hele bereik),
er is toch ook ergens een 17-35 lens?quote:OF een 10-22mm van Canon die ook duur is. Voor de prijs van 300 euro kan ik weinig lenzen vinden vanaf 17mm a 18mm. Ik gebruik hem ook in te weinig situaties om een duurdere groothoek aan te schaffen. Ik wil tzt de 24-105 L lens van Canon kopen, dus het gaat puur om het gaatje 15-24mm ongeveer.
Je hebt de 16-35 2.8L a EUR 1200 als ik me niet vergis en de 17-40 F4Look iets van 700 EUR. Volgens mij beiden buiten budgetquote:
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:48 schreef IkVind het volgende:
Kijk ook eens wat het goedkoopste adress is om een SIGMA MACRO 105mmF2.8 EX DG objectief te kopen Als je toch bezig bent!
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=134&sort=7&cat=38&page=1quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:58 schreef IkVind het volgende:
Wat denk je van het objectief? de moeite waard?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |