Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:02 |
![]() Hier alweer deel 37 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32 Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34 Het treinentopic deel 35 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 36 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 37 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), Arriva (Leer-Nieuweschans), DB (Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend. Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts, welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. ![]() Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten: November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen. - De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie. - De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie. Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein. ![]() ![]() Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet. Interieur en exterieur. ![]() Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90, DH1/2 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. Vanaf december 2007 wil Veolia gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien: ![]() ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden: ![]() ![]() ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. Elektrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. ![]() Interieur van de ICM Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. ![]() Olympische ICM IV Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. ![]() VIRM IV + VIRM VI Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. ![]() Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. en het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. ![]() ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ![]() ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes ![]() Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler. ![]() Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop: Maastricht-Luik: Zo lang er nog geen rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel gaat rijden, doen deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje ![]() Venlo-Hamm: ![]() ![]() Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 11-11-2006 00:46:06 ] | |
vw_caddy | donderdag 9 november 2006 @ 19:02 |
Omdat ik zo'n medelijden had met de mensen in de overvolle ICM vanmiddag, heb ik maar weer eens 1e klas gereisd zodat iemand anders mijn staanplaats kon gebruiken. ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:03 |
De TT had wel uitgebreid kunnen worden met: de Wadler laat het afweten ![]() Tevens TVP | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:04 |
Wat een ontieglijk slechte foto van de Nieuwecshans trein in de op trouwens ![]() | |
KiwiTjuHh | donderdag 9 november 2006 @ 19:06 |
Leuke OP ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:06 |
Als je een betere hebt, zet m maar in de OP. | |
Ou-Tannu | donderdag 9 november 2006 @ 19:06 |
Trein Vind Post | |
Duvel | donderdag 9 november 2006 @ 19:20 |
Trost Vein Pind! | |
Socios | donderdag 9 november 2006 @ 19:21 |
Tvp. ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:23 |
OP beetje aangepast ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:25 |
Wil iemand nog een dagkaart voor de GTW/Wadler? http://www.arriva.nl/page.php?id=990 | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:28 |
OP tevens aangepast bij Maastricht Luik, daar rijdt die duikbril namelijk niet ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:30 |
quote:Oude Barrels ![]() ![]() Goed gezegd | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:33 |
ghehe ![]() Tevens doet die duikbril trein helemaal geen dienst (meer?) op Roosendaal - Antwerpen, dit zijn de zogenaamde varkenskoptreinen geworden ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:35 |
Qua uiterlijk geen verbetering ten opzichte van de duikbrillen. | |
Black-Death | donderdag 9 november 2006 @ 19:40 |
Prachtige op ![]() ![]() | |
KiwiTjuHh | donderdag 9 november 2006 @ 19:40 |
quote:Ik wil er nog wel eentje ![]() Maar is maar 1 per adres ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 9 november 2006 @ 19:44 |
Tegen Vertraging Post | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:46 |
Een IRMetje en een oranje Koploper aan de OP toegevoegd ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:49 |
Goed bezig Zug-Chef ![]() Ik zag op je foto's dat je ook wel eens bij Wirdum spot. Is dat spotten in de buurt van Barrahuis/Werpsterhoek? | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 19:50 |
Ja dat is zelfs die plek Werpsterhoek, alleen heb ik t altijd Wirdum genoemd ![]() Tevens het stukje over goederentreinen aangepast, aantal hier hebben er wel interresse in dus vragen stellen mag ook ![]() | |
thatsme | donderdag 9 november 2006 @ 19:50 |
Tegen Vertragingen Post! | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 19:53 |
quote:Het valt onder Wirdum, dus dan mag het ook. Barrahuis ligt zelfs nog iets noordelijker dan de werpsterhoek. Daar bevindt zich ook een spoorwegovergang en is naast de boerderijen nog een autosloperij te vinden. | |
Wadloper | donderdag 9 november 2006 @ 20:00 |
TVP | |
Wadloper | donderdag 9 november 2006 @ 20:10 |
Hoe kan ik trouwens foto's toevoegen in de OP? Heb er 4 om toe te voegen | |
vw_caddy | donderdag 9 november 2006 @ 20:14 |
In de huidige OP kan alleen een TS/modje/Admin dit wijzigen. Voor het volgende topic moet je het wijzigen in de wiki. | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 20:15 |
quote:add me maar ff op hotmail dan zet ik ze er bij ![]() bjornon apehoer hotmeel Tevens Hamm-Venlo aangepast | |
Wadloper | donderdag 9 november 2006 @ 20:18 |
Heb ze al gestuurd naar Zug-Chef ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 20:35 |
Ik zie nog ## staan in de OP | |
vw_caddy | donderdag 9 november 2006 @ 20:35 |
Nog wat fotootjes die ik vorig jaar heb gemaakt (en 1 in 2004).![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Bensel | donderdag 9 november 2006 @ 20:39 |
Wat uik me af vraag: is de confoguratie van de GTW's nog aanpasbaar? Ik zie op de foto een trein met 2 passagiersgedeelten en een motorcompartiment. Zelf heb ik al in 1 gereden met motorcompartiment, en 3 passagiersgedeelten.. kunnen ze die gedeeltes ook loskoppelen? | |
Dr_Flash | donderdag 9 november 2006 @ 20:43 |
Na het overweldigende succes van Rondje Nederland staat er weer een spoorprojectje op stapel. En een niet alledaags ritje, mag ik wel zeggen. Ik ga met wat vrienden de jaarwisseling vieren in een onooglijk klein dorpje in Noord-Roemenië, en ik ga zo veel mogelijk per spoor reizen. De heenreis zal gaan in 4 etappes, te weten: Utrecht - München: 858 km in 10:14 München - Budapest: 675 km in 7:20 Budapest - Timisoara: 310 km in 5:58 Timisoara - Viseu de Jos: 525 km in 10:45 De terugweg zal gaan in 5 etappes, te weten: Viseu de Jos - Teius: 277 km in 5:58 Teius - Budapest: 484 km in 6:10 Budapest - Wien: 254 km in 2:59 Wien - Würzburg: 621 km in 5:58 Würzburg - Utrecht: 584 km in 4:51 Samen 4588 km in 60:13. Uiteraard zullen er uitgebreid veel foto's en filmpjes gemaakt worden, en een vet verslag zal volgen. Erg typisch dat er DRIE etappes zijn die allemaal precies even lang duren ![]() ![]() | |
Wadloper | donderdag 9 november 2006 @ 20:44 |
Die wadloper staat niet zo goed op de rails ![]() | |
vw_caddy | donderdag 9 november 2006 @ 20:45 |
quote:Nee, die was lichtelijk ontspoord. ![]() ![]() ![]() | |
thatsme | donderdag 9 november 2006 @ 20:58 |
quote:nee het zijn vaste combinaties. Ze hebben van beide soorten een aantal besteld. Daarnaast is het erg lastig 1 z'n wagon ff ergens weg te zetten. Ze missen dan een onderstel ![]() | |
Petre | donderdag 9 november 2006 @ 20:58 |
[TK] Modeltrein + spoor ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 9 november 2006 @ 20:59 |
quote:Märklin ![]() Nou Zug-Chef, hoeveel weddenschappen heb je gewonnen? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 21:04 |
quote:En ook een motorwagentje wisselen doen ze niet zomaar. Ik heb het gevraagd aan een medewerker van Voith. | |
Ou-Tannu | donderdag 9 november 2006 @ 21:16 |
quote:mischien in uitzonderlijke situaties ![]() | |
Petre | donderdag 9 november 2006 @ 22:09 |
Ik wist niet dat connexxion ook echt ging rijden..![]() ![]() gelderland, valleilijn /kippenlijn | |
vw_caddy | donderdag 9 november 2006 @ 22:14 |
Sterker nog: Connexxion-mcn's rijden nu al hun rondjes op de Kippenlijn, niet zelfstandig maar toch. | |
MREn | donderdag 9 november 2006 @ 22:15 |
Wij wel ![]() Trouwens volgens de Gelderlander (dat is een krant voor de onwetenden) is dit de planning met Veolia: Een artikel in dagblad De Gelderlander van vandaag: http://www.gelderlander.nl/maasland/article812756.ece Samenvattend DEC 06 - MRT 07: Buffels op Maaslijn (als het aan Veolia ligt, NS ligt nog dwars, maar veel andere oplossingen zijn er niet) MRT 07 - EIND 07: Wadlopers op Maaslijn EIND 07: Nieuwe GTW's in gebruik (ff schaamteloos van Somdaforum ge-cp't) | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 22:17 |
Dus geen Plan U's ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 9 november 2006 @ 22:19 |
quote: ![]() Nee, en ook geen mat 24 ![]() Nadenken ![]() | |
MREn | donderdag 9 november 2006 @ 22:22 |
quote:Sommige ritten toch wel, om aan hun uren te komen? NSR machinist rijdt de trein Ut-Amf en dan stapt er een Cxx mcn op, en heeft de NSR machinist pauze tot de trein weer terug is. Bij geen Cxx mcn aanwezig rijdt de NSR'er zelf de hele slag. | |
Bensel | donderdag 9 november 2006 @ 22:26 |
quote:Mja, ik weet niet hoe de configuratie is van de wielen van de stellen... | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 22:31 |
quote:jonge lees nu eerst ns verder op somda voordat je met je conclusie komt ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 22:32 |
quote: | |
MREn | donderdag 9 november 2006 @ 22:33 |
Ja, in theorie kan het nog. Mooiste plaatst vond ik trouwen de motorbak met je rug tegen de machineruimte en dan maar brullen met die dingen, heerlijk! Andere voordelen van plan U: groter dan een Lint, 4 wc's met heerlijk warm water, en nooit koud in de winter ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 22:37 |
Alleen trek is volgens iemand op somda op als een slak in behangplaksel. | |
MREn | donderdag 9 november 2006 @ 22:40 |
Nou en? Het is nog een echte trein ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 22:42 |
Dat is zeker waar. | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 22:43 |
En ik heb er nog geen foto's van... Dus moet ie terugkomen | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 22:45 |
In zwolle staan er geloof ik nog wel een aantal, alleen zal de staat ervan niet al te best zijn, lijkt me | |
Zug-Chef | donderdag 9 november 2006 @ 22:50 |
Mja die heb ik in juni al eens op de foto gezet... Maar ik wil ze weer terug in t landschap zien ![]() | |
Willy84 | donderdag 9 november 2006 @ 23:06 |
In Blerick zag ik er stuk of 5 staan plan U. Ze waren aardig versierd enzo ![]() | |
Peterselieman | donderdag 9 november 2006 @ 23:28 |
Vroeger bewaarde de NS nog wel eens wat. Zo stonden er tijdenlang behoorlijk veel treinstellen op het kerkhof in Zwolle. Deze zomer zag ik dat het kerkhof deels overwoekerd was en dat er alleen nog wat grindwagons van RailPro stonden. | |
Dichterbijer | donderdag 9 november 2006 @ 23:57 |
Hierbij mijn idee voor een nieuwe 'vormgeving' van de OP... uw mening telt ![]() ![]() Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: [ knip ] Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts, welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. [ knip ] ![]() Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. [knip] ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. [knip] ![]() Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht [knip] ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: [knip] ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. [knip] ![]() NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) [knip] ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. [knip] ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. [knip] | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 00:01 |
Ziet er cool uit ![]() | |
Petre | vrijdag 10 november 2006 @ 00:08 |
alleen dezelfde 1700 of 1800 bij elke maatschappij... ![]() | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 00:12 |
quote: ![]() ![]() Vind je dit beter/mooier? | |
Petre | vrijdag 10 november 2006 @ 00:16 |
quote:uhuh, zeker! | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 00:24 |
Dit lijkt nog veel mooier ![]() Nu nog die andere plaatjes iets aanpassen, dan is het helemaal goed Heeft dit topic veruit de mooiste OP van het FOK!Forum ![]() | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 00:34 |
quote: ![]() Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: [ knip ] Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts, welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. [ knip ] ![]() Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. [knip] ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. [knip] ![]() Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht [knip] ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: [knip] ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. [knip] ![]() NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) [knip] ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. [knip] ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. [knip] | |
Petre | vrijdag 10 november 2006 @ 00:38 |
![]() | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 00:39 |
Als iemand de OP in de Wiki wil aanpassen met deze foto's: graag want ik ga nu maffen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 00:50 |
Ik ga mn best wel even doen ![]() | |
Petre | vrijdag 10 november 2006 @ 00:55 |
quote:Als de foto's op de fokserver moeten, dan geef je maar een gil ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 01:06 |
Als de serverruimte van Dichterbijer het toelaat, dan kan het daar blijven staan, anders kan het idd wel op de serverruimte staan. Het is aan dichterbijer om dat aan te geven. | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 01:24 |
De OP is bijgewerkt. | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 09:17 |
Mij maakt het niet zoveel uit waar het gehost staat, maar als ik iets wil aanpassen kan ik dat snel doen als het op mijn webserver staat. Heb wel een beetje bandbreedte ervoor over ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 10:19 |
Misschien die van Connexxion nog aanpassen met die nieuwe trein waarmee ze gaan rijden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 10:43 |
quote:En als jij nog even de OP van deze topic wijzigd? ![]() [Edit] Connexxion aangepast ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Dichterbijer op 10-11-2006 10:54:06 ] | |
Duvel | vrijdag 10 november 2006 @ 11:10 |
Mooie tussenkopjes! ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 12:01 |
Dan maar even dit topic volmaken, dan kunnen vanaf het volgende topic genieten van de veel mooiere OP ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 10 november 2006 @ 12:25 |
quote:ik heb dr nog niet mee gereden ![]() lijkt me best tof! | |
vw_caddy | vrijdag 10 november 2006 @ 13:24 |
Plan U heeft hier een tijdje gereden op Gn-Rd, geweldige tijd toen. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 13:28 |
zelfs nog in NN tijd, omdat er toen veel wadslopers langs de kant stonden | |
Ou-Tannu | vrijdag 10 november 2006 @ 13:51 |
quote:ja toen was ik nog een ukkie :w ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 13:57 |
Dat was in 2001 | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 13:57 |
quote:Toen was ie idd nog een ukkie +) | |
Ou-Tannu | vrijdag 10 november 2006 @ 13:59 |
quote:toen speelde ik nog met mn modelbaan ![]() ![]() 2001 klinkt zo ver weg en toen ik in sneek op school zat heb ik daar alleen kwaklopers gezien? | |
Duvel | vrijdag 10 november 2006 @ 14:11 |
Ik kan me nog Plan U herinneren van Arnhem naar Winterswijk, of Tussen Arnhem (!) en Roermond, op Almelo - Mariënberg. Of Blauwe Engelen van Heerlen naar Aken, Zwolle - Kampen, Apeldoorn - Zutphen. Zucht... die goede oude tijd! | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 14:17 |
2001.... 5 jaar later rijden er gewoon Sputters rond op het spoor... | |
Peterselieman | vrijdag 10 november 2006 @ 14:37 |
quote:Ze reden dan ook op de Groninger trajecten | |
Dr_Flash | vrijdag 10 november 2006 @ 15:23 |
Ik ben ook pro die nieuwe OP ![]() EN misschien kunnen we de foto van de CastellumTurboExpress ook vervangen door iets van eigen makelij ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 10 november 2006 @ 15:39 |
Wat misschien ook wel een goed idee begint te worden is ergens een HTML hosten met alle oude delen. Begint wel een behoorlijk lange lijst te worden, en zo vaak wordt het toch niet gebruikt. Maar uit archief-oogpunt moet het wel vrij snel te bereiken zijn natuurlijk ![]() EN dan met zo'n banner in dezelfde stijl erboven, maar dan met een stoomlocje of zo ![]() | |
thatsme | vrijdag 10 november 2006 @ 15:48 |
quote:ik heb regelmatig in de diesel 3 gezeten tussen meppel en hoogeveen een paar jaar geleden in de winter dat het binnen kouder was dan buiten... dat in een bak de kachel het weer eens niet deed. Nee echt ideaal waren ze niet! (C) Nico Spilt [ Bericht 6% gewijzigd door thatsme op 10-11-2006 16:14:01 ] | |
Dichterbijer | vrijdag 10 november 2006 @ 15:50 |
quote:Wat houd je tegen? ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 17:15 |
quote:Ik zag m ook staan daar ja, had rijles daar. | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 18:07 |
WOEI die GTW rijdt VET en zo heerlijk ![]() ![]() Eerst ff naar Lw rijden en dan komen later de picca's ![]() | |
Willy84 | vrijdag 10 november 2006 @ 19:07 |
Hoeveel bagage mag je eigenlijk meenmen in een trein? Ik wil een lattenbodem van een bed vervoeren ![]() | |
thatsme | vrijdag 10 november 2006 @ 19:12 |
quote:ik kan me voorstellen dat ze door de afmetingen wat moeilijk gaan doen ![]() quote: | |
Socios | vrijdag 10 november 2006 @ 19:34 |
Die kun je mooi plaatsen in het fietsgedeelte in de restauratiewagen aan de voorkant van de trein. ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 20:36 |
En dan bij deze mijn verslag van een middagje Wadlopertjes en vooral GTWtjes op Groningen - Nieuweschans en tevens de eerste rit met de nieuwe trein. 's Ochtends eerst nog naar 2 colleges, maar die waren net op tijd afgelopen om de sneltrein naar Groningen te halen. Klaarblijkelijk heeft de machinist nogal haast, want het tempo ligt hoog en om kwart voor 1 reden we Groningen al binnen. Omdat de wadlopertjes richting Winschoten om dit tijdstip altijd al gigantisch vol zitten, besluit ik zonder drinken te halen meteen naar spoor 1a te lopen. Maar liefst twee DH-II'tjes stonden op mij te wachten. De achterste helemaal propvol, de voorste bijna leeg (en dat snap ik nou nooit). Afijn, we rijden en bij de aansluiting van het goederenlijntje uit Onnen staat de dagelijkse goederentrein naar Leer al te wachten, wij mochten eerst. Kortom, eerste doel van de dag bereikt. Nu nog een plekje zoeken om deze vrij korte trein op de foto te zetten. Ik besluit al uit te stappen in op station Hoogezand-Sappemeer, omdat ik wel eens op 'die' heuvel wil staan. Nog geen 5 minuten na aankomst knalt de Railion 6412 langs. ![]() Ik loop verder en na een overweg kom ik dus aan de andere kant van het spoor. De weg naar de heuvel is niet afgesloten en ook geen bordje te zien dat je er niet heen mag. Appeltje eitje dus. Eenmaal boven komt de volgende trein richting Nieuweschans al weer langs. ![]() Ik loop nog wat verder naar het oosten langs het station, al vrij snel komt er een 2 delige GTW aan, zonder bestemming. Ook vandaag werd er nog getest dus. Het betrof hier GTW 2/6 228. ![]() De grond op het heuveltje bleek niet te nat, dus ik ging er maar even bij zitten, aangezien het nog wel een kwartiertje zou duren voor de volgende trein langs zou moeten komen. Wederom een GTW, deze keer kwam hij uit Leer en reed door naar Groningen. Treinstel 2/6 230. ![]() Een goed half uur later komt dezelfde trein weer langs. ![]() Vlak daarna komt de uit 2 DH-II'tjes bestaande stoptrein uit Winschoten terug. Toch wel een plaatje. Vooraan geniet 3213 van het uitzicht en achteraan 'rust' 3218 een beetje uit. ![]() Ik loop wat verder van het heuveltje af en vervolg het fietspad. Daar maken we nog een plaat van wadloper 3226. ![]() Al snel zie ik het volgende station, Sappemeer Oost. Het blijkt echt bijna tegen elkaar aan gebouwd te zijn. Als je goed doorloopt kan je het wel in een 10 tot 15 minuten gelopen hebben. De trein doet er niet meer dan pakweg 2 a 3 minuten over. Bij de overweg wacht ik op de ACTS Veendam-shuttle, maar het schijnt nog steeds een zooitje te zijn in de haven... Hij komt dus ook niet. Wel pakken we nog een DH-I'tje (3111) en een DH-II'tje (3206) op weg naar Groningen. ![]() Ik loop nog voor eenmaal een stuk terug om nog een GTW te schieten op andere plek. ![]() Ik loop vervolgens door naar station Sappemeer Oost en stap daar op de Wadloper terug naar Hoogezand-Sappemeer. Daar stap ik uit en maak ik nog wat geluidsopnamen van een vertrekkende Wadloper. De machinist merkte blijkbaar op dat ik opnamen aan het maken was, want hij toeterde nog even lief (met het fluitsignaal vlak voor vertrek). Met nog een kwartier voor de boeg even zitten niksen op het station. Van veraf kan je de felle lichten van de aankomende GTW al zien, en even later rolt hij het station binnen. De voor de testrit gebruikte 228 rijdt gecombineerd met de 305. Later zou blijken dat ze ook samen doorgaan naar Leer. ![]() De rit begint lekker. Hij rijdt heel rustig en het schommelen valt wel mee. Ook de herrie vind ik meevallen. Uiteindelijk komen we zo rond kwart voor 5 Nieuweschans binnen, waar de tegentrein uit Leer vrij snel naast komt. ![]() We rennen meteen om en groeten de Zoll nog even. Wederom Ausweiss Bitte op de lijn dus. We karren met het tweetje 230 snel door en de zon gaat nu echt onder. Onderweg maak ik van elk halteomroep een geluidsopname. Deze zal ik later online zetten. In Groningen nog onderstaande foto gemaakt. ![]() Het was een mooie dag, ondanks de wolkjes heeft de zon wel geprobeerd door de wolken te komen. Volgende keer maar weer eens in Leer kijken. | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 20:42 |
Leuk verslag | |
ggiirrll | vrijdag 10 november 2006 @ 20:51 |
Mooi verhaal pop! Nu weet ik ook wat je vanmiddag hebt gedaan! kuss | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 20:52 |
geil, iemand die met treinenspotters wipt. ![]() | |
Wadloper | vrijdag 10 november 2006 @ 20:54 |
Leuke foto's! Ik had s avonds om 18.21 (de avond dat ie voor het eerst reed op Gn-Nsch) nog een rit naar Nieuweschans gemaakt. Kwart voor 8 pas weer terug in Zuidbroek ![]() ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 20:56 |
Reed er toen wel een GTW op de 'niet naar Leer rijdende-trein' ? Vandaag was alleen de trein naar Leer met een GTW, de treinen tot Nsch en Ws waren beide wadlopers | |
ggiirrll | vrijdag 10 november 2006 @ 20:57 |
quote:Ik ben wel selectief... hehe ![]() | |
Duvel | vrijdag 10 november 2006 @ 21:06 |
quote:Ik ken d'r nog wel een ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 21:19 |
quote:Ik ken iemand die soortgelijke dingen doet met een meer algemene voertuigspotter ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 21:20 |
![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 21:24 |
Zouden vrouwen van filatelisten extra genieten van een befbeurt? Oh wacht, zullen we voor dat soort overpeinzingen door naar [PTA SC] Porsche 911 @ 1188 kg ? Ik schijn een voorbeeldfunctie te hebben namelijk ![]() | |
ggiirrll | vrijdag 10 november 2006 @ 21:27 |
quote:Wat voor voorbeeld moet jij dan geven? ![]() ![]() | |
Wadloper | vrijdag 10 november 2006 @ 21:31 |
quote: ![]() ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 21:39 |
quote:Ik ben een beëdigd op de vinger-tikker. Maar ik vertik het mensen op de vingers te tikken voor dingen die ik zelf net zo hard toe ![]() ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 21:56 |
Moest ik nog wat veranderen in de OP ? | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 21:58 |
quote:Iets wat meer vrouwen naar dit topic lokt graag. | |
Bensel | vrijdag 10 november 2006 @ 22:03 |
quote:alsof je niet genoeg vrouwen tgenkomt in de trein ![]() | |
Carport | vrijdag 10 november 2006 @ 22:05 |
Mooie nieuwe OP ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 22:05 |
quote:Mja, ik kom alleen in de trein met mn vrouw, want ik heb bzelf geen voordeelurenkaart meer, dus daar zit wat in. | |
Zug-Chef | vrijdag 10 november 2006 @ 22:15 |
De alleraardigste omroepster van Arriva is cool ![]() En de audiofiles van de omroepster http://members.chello.nl/(...)/AUDIO/Zuidbroek.mp3 http://members.chello.nl/(...)r/AUDIO/Scheemda.mp3 http://members.chello.nl/(...)AUDIO/Winschoten.mp3 http://members.chello.nl/(...)DIO/Nieuweschans.mp3 http://members.chello.nl/(...)gezand-Sappemeer.mp3 http://members.chello.nl/(...)UDIO/Martenshoek.mp3 http://members.chello.nl/(...)/AUDIO/Groningen.mp3 Wat echt opvalt is dat het in het 2tje een stuk lawaaieriger is dan in een 3tje, al ligt het dan in het 3tje wel weer eraan waar je zit... | |
Duvel | vrijdag 10 november 2006 @ 22:43 |
quote:Ik zit bijna nooit in de trein met mijn vriendin, omdat zij op fietsafstand werkt, en ik 60km fietsen net iets te ver vindt voor een enkele reis. | |
Dichterbijer | zaterdag 11 november 2006 @ 00:19 |
quote:Ja, de nieuwe op de WIki in jou start post zetten ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 11 november 2006 @ 00:50 |
Gedaan ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 11 november 2006 @ 01:26 |
zit een fout in de OP! ![]() | |
Petre | zaterdag 11 november 2006 @ 03:27 |
quote:die staat in Zwolle, helemaal schoon. en ik zag ook wat plan V of U staan.. ( iik 3 baks met en zonder pantograaf en 1 met een halve wagen als geoderengedeelte oid.) | |
Duvel | zaterdag 11 november 2006 @ 06:43 |
quote:Dat goederengedeelte daar staat de dieselmotor met generator en nog wat andere techische zooi. En er is een klein stukje waar wat bagage of zo mee zou kunnen (mBDk). | |
thatsme | zaterdag 11 november 2006 @ 12:43 |
quote:voor de renovatie van een aantal jaar terug! Nu staat er een of andere generator, het bagage deel is niet mee te gebruiken. De deuren zijn ook dichtgemaakt! | |
Wadloper | zaterdag 11 november 2006 @ 14:50 |
Net als bij de mat 64, daar zijn die bagagedeuren ook niet meer te gebruiken ![]() | |
Duvel | zondag 12 november 2006 @ 09:50 |
quote:Maar de ruimte nog wel! ![]() | |
thatsme | zondag 12 november 2006 @ 10:23 |
quote:nee want dan moet je door het motor gedeelte! | |
Duvel | zondag 12 november 2006 @ 10:26 |
quote:Ja, en zonder deursleutel lukt je dat niet. | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 10:42 |
Die ruimte is er inderdaad nog wel, maar of je bij de mat 64 er nog kan komen? Ik denk van niet ![]() | |
ReisT | zondag 12 november 2006 @ 12:11 |
quote:Bij mat 64 (Plan V dan) kan je daar nog gewoon komen hoor, alleen dus niet door de bagagedeur, maar gewoon vanaf het balkon. Wel is er bij een paar in die bagageruimte een wandje gebouwd waarachter de Sandite-installatie zit (om dat spul op de rails te spuiten als ze glad zijn door de blaadjes). Van buiten herken je die stellen er dus aan dat een van de ramen niet doorzichtig is. | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 13:08 |
Werktrein in Deventer afgelopen vrijdag:![]() Met extragratis voorbijkomende koploper: ![]() Iemand enig idee wat ze er deden? Er stond een soort van hijskraan achterop een van de wagons, maar die heb ik helaas niet goed op de foto kunnen krijgen... | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 13:09 |
quote:Oh oke, ik dacht dat ze allemaal afgescheiden waren ![]() | |
Zug-Chef | zondag 12 november 2006 @ 13:29 |
quote:Ik denk vanwege werkzaamheden tussen Apeldoorn en Zutphen dit weekend | |
Carport | zondag 12 november 2006 @ 13:58 |
Nog een ideetje voor de OP:quote:Je kan de links naar de topics ook plaatsen als [url=topic1]1[/url], [url=topic2]2[/url], etc. ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 14:27 |
quote:Ok ![]() Waarom staan er btw altijd een of twee koplopers in Zutphen? Die komen daar normaal gesproken nooit ![]() | |
Zug-Chef | zondag 12 november 2006 @ 14:38 |
Omdat er 's avonds laat en 's ochtends vroeg de IC uit het westen via Deventer naar Zutphen rijdt ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 14:45 |
quote:Met of zonder poppetjes erin? ![]() | |
Zug-Chef | zondag 12 november 2006 @ 14:48 |
Vroeger was dat nog met poppetjes, nu geloof ik niet meer | |
Trein-o-Fiel | zondag 12 november 2006 @ 15:05 |
quote:Somda geeft in doorkomststaat van Zutphen geen ledig mat. aan, dus met poppetjes ![]() Zondag 12 noveber 2006: Tijd Treinnummer Type Van Actie Bestemming Diensten + voorspelling 07.29 1722 NSR Intercity Vertrek Gvc OC2 - 4248 08.11 1624 NSR Intercity Vertrek Shl OH11 (V) OH12 (A) - 4054 Groeten, Trein-o-Fiel | |
groningerstudent | zondag 12 november 2006 @ 15:10 |
In de trein tussen Amsterdam CS en Schiphol kreeg iedereen gisteren gratis een overgangsbewijs 2-1 in uitgedeeld. Resultaat, in de intercity's vanuit Schiphol/.Amsterdam was de 1e klas die dag zo mogelijk nog voller dan de 2e klas... ![]() En ligt het trouwens aan mij, of is het de laatste paar weken weer totale prut m.b.t. vertragingen? Het aantal keren dat ik m'n (anders vaak haalbare) verbinding op de stadsbus niet haal is tegenwoordig beroerd hoog. Hij zou op zich fijn zijn als ik naast de keuze half uur wachten of half uur lopen ook de keuze bus halen zou hebben... ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 15:11 |
Maar dat lijkt me nogal overbodig, de sneltrein Zwolle-Roosendaal rijdt ook al op dat traject tussen Deventer en Zutphen ![]() [ Bericht 25% gewijzigd door Erasmo op 12-11-2006 15:16:08 ] | |
Zug-Chef | zondag 12 november 2006 @ 15:24 |
Vanwege de drukte en omdat de 1e trein naar Deventer op zondag pas om 8.04 vertrekt, rijdt die extra IC dus. Het is dan ook alleen op zondag ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 15:31 |
Ach zo ![]() ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Erasmo op 12-11-2006 15:51:25 ] | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 15:33 |
DD-ARM? Zo dat is wel erg raar materieel ![]() Heb je daar ook een foto van? ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 15:51 |
Wat? ![]() | |
Carport | zondag 12 november 2006 @ 16:16 |
quote:Echt hoog ligt de punctualiteit niet nee: http://www.ns.nl/pages/overns.html | |
groningerstudent | zondag 12 november 2006 @ 16:24 |
quote:Conclusie, ze hebben al zeker 5 weken hun doelstelling niet gehaald. Mijn observatie was dus niet geheel onterecht... ![]() | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 16:48 |
![]() ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 16:51 |
Hopen dat ik door die blaadjes strak m'n overstap in Utrecht wel haal ![]() | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 16:56 |
Hehe, slip je zo het station uit ![]() ![]() | |
Zug-Chef | zondag 12 november 2006 @ 17:16 |
quote:Nah conclusie: die site is de afgelopen 5 weken niet upgedate, want volgens mij zitten we ondertussen al in week 46... dus waarschijnlijker is het dat het nog verder gezakt is... | |
Zug-Chef | zondag 12 november 2006 @ 17:25 |
Wie heeft er trouwens zin om 24 november naar Emmerich te gaan om een Plan V te spotten al daar... Best wel zeldzaam namelijk ![]() | |
ggiirrll | zondag 12 november 2006 @ 17:56 |
quote:Ik niet... kuss ![]() | |
Brembo | zondag 12 november 2006 @ 18:00 |
quote:1 Koploper is me echt een wereldvreemd raadsel, ik denk reserve-materieel. Heb wel is gehad dat mat 64 tussen Zutphen - Nijmegen het begaf. Toen werd er een Koploper ingezet. De andere is vrij simpel te verklaren ![]() ![]() | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 18:40 |
Koploper ![]() | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 18:43 |
Ah ok ![]() Kan iemand btw voor me opzoeken wat ik kan verwachten tussen Deventer en Utrecht met de volgende trein? Met je mobieltje is dat een ramp om te doen ![]() | |
vw_caddy | zondag 12 november 2006 @ 19:00 |
quote:Was er wat loos op het spoor daar? | |
groningerstudent | zondag 12 november 2006 @ 19:08 |
quote:Neuh, was vanwege de overlast die de werkzaamheden bij Amsterdam Zuid/WTC veroorzaken. Treinen die om moeten rijden via ![]() edit: Schiphol wordt natuurlijk omgereden via A'dam... | |
Erasmo | zondag 12 november 2006 @ 19:20 |
Wat een ramp net bij Deventer, er was geen een trein die op tijd vertrok ![]() | |
Wadloper | zondag 12 november 2006 @ 20:06 |
http://www.koploper.nl.tt Dit is mijn site over de ICM ![]() | |
Dr_Flash | zondag 12 november 2006 @ 22:14 |
Ik ben weer thuis ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 12 november 2006 @ 23:37 |
bordjes freak ![]() | |
thatsme | maandag 13 november 2006 @ 10:57 |
quote:wat een vreselijk irritant menu! | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 12:23 |
quote:Mijn fout. Dat heb je als je dat midden in de nacht aanpast. Dan is de aandacht er niet geheel meer bij ![]() Overigens reden de sneltreinen vandaag van 9.13 uit Groningen en 9.14 uit Leeuwarden met 2 stellen DM'90 ipv een enkel stel. Had ik eindelijk weer eens genoeg plaats om te zitten. 4 plaatsen voor me alleen ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 14:41 |
quote:materiaal overschot nu de GTW in dienst is? ![]() | |
Areyoutalkingtome | maandag 13 november 2006 @ 14:41 |
quote:heb je ook foto's van de cabine voor de machinist? ik ben wel benieuwd hoe ruim die nou zitten en wat voor uitzicht die hebbben. | |
vw_caddy | maandag 13 november 2006 @ 14:44 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 14:49 |
quote:Kennelijk wel he ![]() Overigens is wadsloper 3117 vrijdag weer op dienst gesignaleerd, oa door mezelf. Het stel had een opgeblazen motor enkele weken geleden. Hebben ze snel gefixt dan. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 14:58 |
quote:dan viel de schade cker wel mee ![]() | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 15:28 |
quote:Ruilmotor er onder hangen en gaan met dat ding... Hebben ze inmiddels al officiële plukstellen? | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 15:29 |
quote:kweenie mischien een de DH-1tjes? of ligt daar een ander blok onder ? DH-2 heeft 2 blokken tov 1 van een DH-1? | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 15:32 |
Heb net de OP weer een update gegeven. Delen van informatie die nog niet onder een kopje van een vervoerder zijn daar naar toe verplaatst, omdat ik denk dat de informatie daar beter tot haar recht komt. Ook is een dubbelstukje bovenin de OP over de internationale treinen verwijderd. Mochten er nog dingen aangepast moeten worden, doe dat dan gerust. | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 15:33 |
quote:3209 misschien? | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 15:37 |
quote:k zie veel DH-2 rijen als ik op gr / lwd ben maar amper dh-1 ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 15:53 |
Heb vanochtend op Gn-Lw nog 4 DH1'tjes gezien. Verder rijden er naar Roodeschool vaak enkelen mee. De DH1 stellen worden met name in de spits als versterking ingezet, vandaar dat je ze misschien minder vaak ziet rijden. Bovendien zijn er maar 17 in het noorden, tegenover 31 DH2 stellen. Waarvan de 3209 al tijden aan de kant staat. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 15:55 |
quote:op lwd - stavoren reed ook vaak DH+2 + DH-1 daar zie ik nu alleen DH2 en in de spits 2x | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:04 |
Anderhalve week geleden heb ik daarop nog een DH 1 gezien. Op Lw-Harlingen Haven rijdt vaak DH2 + DH1. Ik kom maar 2 maal per week op het station van Leeuwarden, dus ik weet niet alles van de materieelinzet. | |
Willy84 | maandag 13 november 2006 @ 16:12 |
Voordat de DH treintjes wegzijn moet ik er toch nog een keer heen. ![]() ![]() Hoeveel man gaan er eigenlijk in zo een treintje? | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:12 |
quote:ah ![]() vanaf afstand / hoogte lijken die DH-1 tjes trouwens net speelgoed treintjes ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:15 |
quote:In een DH 1'tje een stuk of 64 en in een 2'tje het dubbele. Dit zijn de plaatsen in de Fryslân configuratie. Voor Groningen moet je er nog enkele bij optellen. Het gaat hierbij om zitplaatsen. Het aantal staanplaatsen is mij niet bekend ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:16 |
quote:sommige DH-2tjes hebben ook weer eerste klas? :S | |
vw_caddy | maandag 13 november 2006 @ 16:16 |
Opvallend is wel dat de Friese wadlopers (zonder 1e klas) veelvuldig in Groningen te vinden zijn. En daar baal ik van. De Groningse wadlopers hebben meer zitplekken dan de Friese versie, die hebben een rij klapstoelen en een heleboel staanplaatsen. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:18 |
quote:Nou en! nog maar een maandje of 6 afzien en dan zijn ze allemaal wech! | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:20 |
Er is geen pijl meer op te trekken waar welk stel rijdt. Opvallend is echter wel dat de 3222 de laatste weken veel ritten naar of Stv of Hlgh rijdt. Verder was het opvallend dat deze zomer de 3109 en 3115 wekenlang in dezelfde samenstelling gereden hebben op Lw-Hlgh. | |
vw_caddy | maandag 13 november 2006 @ 16:21 |
Dat dacht je. ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:22 |
quote:Ik heb xx al gemaild of ze de dienstregeling van mijn buslijn om de sneltreinen Lw-Gn wilden heen bouwen. Ik heb er nog geen reactie op gehad. ik heb namelijk geen zin om nog tot september in de wadslopers te zitten. | |
Willy84 | maandag 13 november 2006 @ 16:23 |
Maar hoeveel plaatsen zijn er nou? Inclusief staanplaatsen dus? | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:24 |
quote:je kan natuurlijk ook je stoute schoenen aan doen en kijken hoe een groepje kwaklopers het doet als nieuwsjaarsvuur ![]() quote:je kan ook fietsen ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:27 |
quote:Zo ben ik niet. Bovendien moet ik van A naar B en dat gaat zonder treinen iets minder gemakkelijk als je per se moet het OV wilt. | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:30 |
quote:Ik doe een gooi. DH 1 iets meer dan 100 en een DH 2 zal rond de 175 à 180 zitten. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:34 |
quote:Was ook een grapje ![]() krijg je natuurlijk wel vervangend bus vervoer ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:37 |
Of je daar nu blij mee moet zijn ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:39 |
t zijn dan geen kwaklopers iig waarmee je reist ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:43 |
Je bent dan wel veel langer onderweg en dat is nu ook weer niet de bedoeling. Nee, geef mij maar de GTW of de DM'90 hier in het noorden. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:45 |
quote:Electrificeren! ![]() kennen we met aftandse Plan V stelletjes crossen ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:47 |
Dan moeten die eerst wel op revisie | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:48 |
quote:owja anders vallen ze uit elkaar tegen de tijd dat de elektrificatie klaar is ![]() wrom elektrificeren ze die zooi eiks niet? | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:54 |
Zal wel te duur zijn | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 16:56 |
hmmzzz mja, de bezetting tussen LWD - GN is toch wel redelijk hoog? dat je stukken waar 1x per uur wel 1 hele trein rijd niet elektrificeerd kan ik me voor stellen | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 16:58 |
Ik geloof dat het traject vroeger 1% reizigers te kort kwam voor elektrificatie | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 17:00 |
quote:o m f g ![]() mischien een idee voor Arriva om eens een nieuw onderzoek der electrificatie te gaan uitvoeren ? GTW heeft ommers ook geen eeuwig leven, | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 17:01 |
Stel jij het voor? | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 17:03 |
als ik wist aan wie en waar ![]() ![]() en gezien ruwe olie ook duurder wordt, zal de explotatie van dieselmat toch ook op den duur duurder uit vallen? | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 17:05 |
Het lijkt me wel leuk om daar aan te gaan rekenen, maar waar begin je. Dat is het probleem [ Bericht 1% gewijzigd door Peterselieman op 13-11-2006 17:14:08 ] | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 17:10 |
met je af te vragen wat het nu kost voor bijde soorten mat? ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 17:13 |
Denk niet dat de cijfers makkelijk te krijgen zijn. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 17:14 |
Denk het ook niet.. nieuwe pagina serie is lief though, laad t weer lekker snel ![]() | |
KiwiTjuHh | maandag 13 november 2006 @ 17:19 |
Het bandje in de nieuwe trein (SPURT) gaat wel vaak fout zeg, zeggen dat we in Zuidbroek zijn terwijl je in Hoogezand staat, 3 x de intro laten horen enzovoort. | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 17:25 |
Lekker is dat. Wel jammer dat het systeem in de trein niet ook aan Albatros gekoppeld zit. Dus dat is lastiger communiseren met bussen straks. | |
vw_caddy | maandag 13 november 2006 @ 18:09 |
Vanmiddag weer een Friese wadloper ri Rd, was weer nokienokie vol. | |
Willy84 | maandag 13 november 2006 @ 18:22 |
quote:denk dat er in de metro meer zitten ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 18:29 |
Vast wel, maar die dingen zijn gebouwd voor korte afstanden, snel optrekken, snel in en uitstappen. Dan heb je logischerwijs wat meer staanplaatsen. Ook zal een metrostel langer zijn dan een wadje. Zeker als een stel uit 3 verschillende setjes van 2 delen bestaat. In het noorden wordt alleen in de spots met 6 bakken gereden op sommige trajecten. | |
Dr_Flash | maandag 13 november 2006 @ 18:55 |
quote:Uitgebreid verslag van afgelopen weekend | |
Wadloper | maandag 13 november 2006 @ 19:02 |
quote:Eerste 2 doen het niet ![]() Maar ze waren al gepost zie ik ![]() ![]() | |
Wadloper | maandag 13 november 2006 @ 19:04 |
quote:DH2 3226 reed ook tussen Groningen-Nieuweschans ![]() Je ziet heel veel 'Friese' wadlopers rijden in Groningen ![]() | |
blup | maandag 13 november 2006 @ 19:09 |
Gister lekker gestrand op Eindhoven, omstreeks 22:00 kwam de omroep dat iemand voor zn donder was gereden tussen Acht en Boxtel, en dat er geen trein verkeer meer mogelijk was. Na een uur wachten me vader gebeld om op teletext te kijken, bleek de indicatie 02:00 te zijn. Mooi terug naar mn vriendin gegaan, daar overnacht.. | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 19:10 |
quote:Bij mij doen ze het wel | |
Wadloper | maandag 13 november 2006 @ 19:34 |
quote:Helemaal niet erg zeker? ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 19:45 |
quote:Als je een officiële uitvraag doet vanuit ProRail, wil ik wel even rekenen! ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 19:50 |
Heb je even, dan zal ik eerst even een baantje bij prutsrail regelen en dan mag je het voor me uitvoeren ![]() | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 19:55 |
quote:Lijkt me een interessante opdracht. Als je het niet erg vindt, doe ik dit wel samen met wat collega's. | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 19:59 |
Aan de andere kant kan ik het zelf waarschijnlijk ook wel doen, mits ik wat cijfers boven tafel krijg. Lijkt me namelijk een mooie scriptieopdracht voor een finance student. | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 20:00 |
quote:Elektrificatie heb je techneuten voor nodig. En een zak met geld. En vooral geen mensen die gaan bewaken waar dat geld heen gaat! ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 20:01 |
quote:gewoon een bovenleidings kabel om die zak geld krullen en 1500 volt er op ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 20:05 |
quote:Het uitvoerende deel zeker en ook zeker deels in de voorbereiding. Het probleem is dat de techneuten niet letten op de centen. Dat doen de economen wel ![]() | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 20:07 |
quote: ![]() Ik heb een keer op zo'n hefbordeswagen naast de bovenleiding gestaan. Dat is toch wat steviger uitgevoerd dan je denkt! ![]() | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 20:08 |
quote:Vervolgens gaan de economen bepalen hoe de techneut zijn werk moet doen, en krijgen we de puinhoop die ProRail heet. I rest my case. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 20:09 |
quote:dan kan je um dus met wat klemmen prima tot een krul modden ![]() zij toch niks over de grote tov de geldzak? ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 20:11 |
Daar zitten mensen die bijna geen cent willen uitgeven om de kwaliteit van het spoor te verbeteren. Dat kan veel beter. Japan is een voorbeeld van hoe het moet, maar de kosten voor onderhoud liggen daar een stuk hoger dan hier. Een goede middenweg moet wel te vinden zijn, lijkt me. | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 20:11 |
't Schijnt zo te zijn dat als je na twintig jaar de rijdraad los maakt van de klemmen, hij weer net zo krult als ie op de haspel zat. Ook al heeft ie dus 20 jaar strak boven het spoor gehangen... | |
Duvel | maandag 13 november 2006 @ 20:12 |
quote:Ik ken Japan niet zo goed... Ik ken eigenlijk alleen voorbeelden van hoe het niet moet in vooral Groot Brittannië. Ik ben nog steeds bang dat Nederland ook die kant op gaat. | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 20:19 |
Japan kent nauwelijks vertragingen door wissels en seinen die niet goed werken. Groot-Brittannië schijnt idd een ramp te zijn qua onderhoud. Op dit moment hebben we een kabinet dat bezuinigd op het OV en investeert in wegen. Met die wegen alleen red je het niet in de toekomst. Een beter OV kan de files deels opvangen, maar dan moet er flink meer geld tegenaan. Extra sporen zijn zeker nodig. Ook beter opgeleide treindienstleiders kunnen helpen vertragingen te voorkomen. Met alleen dat beter opgeleid, ben je er niet. Als er meer TRDL's komen dan kunnen ze meer aandacht besteden aan het begeleiden van de treinen, zodat er minder hoipeloze situaties ontstaan. Daarnaast moet er natuurlijk meer preventief onderhoud gepleegd worden aan het spoor. Niet elke storing is te voorkomen uiteraard, maar een deel van de vertragingen kan met een pakket maatregelen wel voorkomen worden. Dat dit wat kost, moet de maatschappij accepteren. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 20:22 |
quote:was net op tv dat ze meer geld in asfalt zien zitten, ik zie meer in goedkoper OV | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 21:43 |
Wadsloper 3114 heeft bezoek gehad van een kliederploeg. De handtekening stond op de zijkant van het stel zag ik vanochtend. Ik heb het nummer van het stel niet zelf gezien, maar pluk van somda dat het de 3114 moet zijn geweest. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 21:45 |
als ze de GTW maar met rust laten xD! | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 21:48 |
Ik vrees dat dat niet meer gaat lukken. De eerste GTW hebben ze enkele weken geleden dacht ik al te pakken gehad. | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 21:51 |
quote:laat ze t met waterverf doen ![]() even rondje wasstraat en weer schoon ![]() | |
Dr_Flash | maandag 13 november 2006 @ 21:53 |
quote:Bespaart ze nog een kogel ook ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 21:53 |
quote:HUHZ? | |
Dr_Flash | maandag 13 november 2006 @ 21:54 |
Gewoon. In deze wereld is geen plaats voor debielen die niks beters te doen hebben dan treinen onderkladderen ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 21:56 |
ow zeg dat dan ![]() Laat ze maar gewoon met waterverf spelen :/ | |
Socios | maandag 13 november 2006 @ 22:04 |
quote:Vaak? Alleen 7.09uur uit Leeuwarden en 7.37uur uit Harlingen Haven en vrijdagmiddag een paar keer heen en weer. ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 22:23 |
Dan zie ik die treinen op vrijdagmiddag ![]() | |
Zug-Chef | maandag 13 november 2006 @ 23:30 |
Het is FEEST op het spoor ![]() 4 trajecten eruit | |
Ou-Tannu | maandag 13 november 2006 @ 23:31 |
quote:oh! enlighten us! ![]() | |
Peterselieman | maandag 13 november 2006 @ 23:32 |
quote:Dat is toch normaal? | |
MREn | maandag 13 november 2006 @ 23:42 |
quote:Wat dachten we van de late stoppers Es-Zp en Es-Apd die beide met ICM rijden en uitlopen in Zp, om de dag erna vanaf Dv te stoppers naar Aml te rijden. | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 00:06 |
Look what came in with the train!! MREn ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 00:09 |
Ik kwam deze filmpjes tegen op Youtube: http://youtube.com/watch?v=G6Y1bq-eQf0&mode=related&search= http://youtube.com/watch?v=Rqb23Lxa0TY&mode=related&search= In het eerste filmpje heb ik mezelf kunnen ontdekken op 2 foto's genomen in de stationshal van Groningen ![]() | |
Wadloper | dinsdag 14 november 2006 @ 06:29 |
quote:Klopt, zag hem gister morgen op spoor 4a, als trein naar Lw (vertrok om 08.20) | |
vw_caddy | dinsdag 14 november 2006 @ 08:54 |
Vanmorgen stel 4214 gezien die aan 1 kant zeg maar, nou euh, leuk ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 10:21 |
Laten we het er verder maar niet over hebben, omdat we dan hun geklieder vereren en dat is juist niet de bedoeling. | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 10:22 |
Mogguh treinbaggeraars ![]() | |
rudedeltadude | dinsdag 14 november 2006 @ 10:58 |
Twee zelfgeschoten stomertjes voor de liefhebbers hier![]() ![]() ps: het resizen doet de foto's geen goed ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 13:00 |
Mooie locomotief ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 14:09 |
Er zijn weer 2 GTW'tjes bijgekomen vandaag. De 301, eindelijk terug uit Zwitserland, en de 231. | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 14:35 |
quote:makes ondertussen een grand total of? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 14:43 |
8 ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 15:02 |
wel 8 ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 15:20 |
Hoeveel schermessen wil jij dan dat er op dit moment zijn? | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 15:21 |
quote:toekomstige scheermessen bedoel je dan? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 15:22 |
ja ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 15:24 |
quote:allemaal natuurlijk! dan kunnen de kwakslopers per direct weg ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 15:42 |
Kun jij je weer eens fatsoenlijk scheren ![]() Het gaat met een tempo van 1 à 2 per week, dus dan duurt het nog wel even. | |
thatsme | dinsdag 14 november 2006 @ 17:23 |
quote:hoeveel mesjes verslijt jij dan per week ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 17:26 |
Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan Ou-Tannu ![]() | |
Wadloper | dinsdag 14 november 2006 @ 18:10 |
quote:Klopt, had ze ingevoerd in Somda, heb ze vandaag aan zien komen in Groningen ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 18:13 |
excuses dat ik jou informatie overneem zonder een bron te gebruiken ![]() | |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 18:13 |
quote:Voorom omdat ze niet direct naar de Gilette fabriek gaan, maar eerst nog via NSFSC naar Veolia ![]() Ik voorspel veel baardgroei ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 18:49 |
quote:Welnee, dat kan nog minstens 20 jaar op de Maaslijn op en neer kachelen ![]() MAKKELIJK ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 18:50 |
quote:NSFSC? die ken ik nog niet? ![]() en how about 3 mesjes per week +- ? ![]() je kan je een leven lang scheren met 1 kwakloper dus ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 18:51 |
quote:Jij scheert je zak ook of zo? ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 18:56 |
quote:Ieeuw nee! maar je face met een oud mesje = AUW! | |
Alexxxxx | dinsdag 14 november 2006 @ 18:56 |
Scheer jullie weg naar topics over scheren in LIF en PUB | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 18:57 |
quote:Moet je gewoon kwaliteitsmesjes kopen joh ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 18:58 |
quote: ![]() * Dr_Flash zoekt gauw een plaatje van een ouwe bus ![]() niet slaan hè ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 19:01 |
Leuke tekst onder je berichten Fles ![]() OT: Wat doet GTW 302 er lang over om Zwitserland te verlaten. Zou de trein kwalitatief niet helemaal goed zijn, of wordt er in Zwitserland veel mee getest? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 19:03 |
quote:k denk dat de oorzaak daavan verscholen ligt in "de tekst onder mijn berichten", op een ander forum ![]() | |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 19:05 |
Wat we hier hebben.... (foto Daniel Friederichs) | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 19:06 |
een renovatie-koploper die van of naar de klimaatkamer gesleept wordt? ![]() Is dat een koppelwagen wat ertussen zit? | |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 19:10 |
quote:http://www.nsfsc.com Heeft oa wat ICE's, 6400's, 1600's, Linten, Wadlopers en DM'90, SGM, Mat'64 en ICK in eigendom... | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 19:10 |
quote:Yep. Mooie loc voor die trein ![]() Met dat onderschrift op dat andere forum ben ik het niet geheel eens, maar het is te off topic om er over te gaan praten hier. [ Bericht 99% gewijzigd door Peterselieman op 14-11-2006 19:15:29 ] | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 19:19 |
Nog even over de maximale passagiersaantallen voor de DH 2 en DM'90. Het volgende staat op de site van NSFSC:quote:Hebben ze deze aantallen in de praktijk al eens bereikt? Het lijkt me dat je met deze aantallen veevervoer hebt. | |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 19:21 |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 19:27 |
quote:Dat lijkt me regelrecht gelul. Een enkele DM'90 heeft 151 zitplaatsen, en dan kunnen er nog eens zo'n 60 a 70 man staan, maar dan houdt het echt wel op. | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 19:37 |
Het lijkt me ook veel te veel, maar het staat hier toch echt Link Tenzij ze de zitplaatsencapaciteit van 4 bakken nemen, dan kom je er nog het dichtst in de buurt. | |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 19:42 |
quote:Daar dacht ik ook aan, maar dat is niet het technisch maximum van die stellen, dat is namelijk drie stellen. | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 19:44 |
Dat klopt, daarom is het ook vreemd voor me hoe ze aan die getallen komen. | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 19:48 |
4mensen per 1m² vloeropp :/ VeeVerVoer! | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 19:59 |
ach ja, realiteitszin is nooit een sterk punt geweest bij het spoor, laten we eerlijk zijn ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 20:04 |
quote:op dat punt zijn ze totaal ontspoort? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 20:12 |
quote:Nou ja, laat ik het zo zeggen, ik begrijp ook niet wat een NS-insider bezield heeft om die getallen te noemen ![]() rapport over ProRail gelezen trouwens? ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 20:14 |
nee ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 20:16 |
quote:Ze klooien maar wat raak, en dat was de oorzaak van de ontsporingen in Zwammerdam en Landgraaf afgelopen zomer. Of ja, dat is een beetje de bottom line ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 20:20 |
quote:Prutsmaarraakrail is dus een betere benaming? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 20:25 |
quote:Oordeel zelf ![]() quote: | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 20:36 |
Te hoge werk- en tijdsdruk overal binnen prorail, alsmede bij de aannemers? | |
Dr_Flash | dinsdag 14 november 2006 @ 20:54 |
quote:Geen idee, weet jij meer? | |
Duvel | dinsdag 14 november 2006 @ 20:54 |
quote:Niet houden aan eigen voorschriften, organisatiewijzigingen bij de vleet, et cetera. Het hele rapport lezen is ook best interessant trouwens. | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 20:59 |
quote:Ik weet niet meer dan jou, maar ik ga er vanuit, omdat prorail bezuinigd en Nederland tegelijkertijd wel zo ongeveer het drukstbereden spoornet ter wereld heeft. Dus aannemers staan ook onder tijdsdruk om er voor te zorgen dat baanvakken zo snel mogelijk weer vrij zijn. | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 21:02 |
quote:Tja das ook zo en dan de bakken regels nog | |
Peterselieman | dinsdag 14 november 2006 @ 21:23 |
De maximumlengte van passagierstreinen hangt zowel af van de lengte van de perrons als van de maximum toegestane lengte van passagierstreinen. Maar geen mcn zal een trein bestaande uit 16 bakken laten staan ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 14 november 2006 @ 21:44 |
k bedoelde de bakken regels waar prorail moet werken :p | |
MREn | dinsdag 14 november 2006 @ 21:45 |
quote:Jawel hoor. Als je met 16 bakken ICM een ritje in de 3600 moet maken, schat ik de kans niet erg hoog in, dat de mcn de stellen mee neemt. Afgelopen vrijdag reed de 763 ook in twee delen naar Zl omdat zowel het Gn- als het Lw-deel uit twee viertjes bestonden. |