Duvel | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:01 |
Hier alweer deel 29 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend. NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet. Interieur en exterieur. Veolia Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. RandstadRail Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET. Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem. De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid. Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: ![]() NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | |
Duvel | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:02 |
Oh fuck, nou heb ik in de TT het aantal foto's van jorienvdherik verraden... ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:04 |
![]() En tien is wel erg overdreven, ik heb geloof ik n alle 29 delen bij elkaar in totaal 2 crappy telefoonfoto's gezien ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:04 |
En groetjes terug natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:06 |
Groetjes aan Alexxxxx ![]() ik ga pitten ![]() ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:10 |
quote:Fix je avatar eerst even. Mits er weer een trein in komt, want ik heb er een hekel aan offtopic te posten ![]() | |
the_disheaver | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:10 |
Ik wil best de nieuwe topic openen! maar iemand was me voor ![]() raadt de lijn: Kijk ook eens naar de ramen | |
Duvel | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:12 |
quote:Ja bedankt! ![]() Ik wilde graag eenen plaet van het pittoresque onderstation Staphorst plaetschen, maer ick kon gheen photo vinden, vandaar dit duyvelsche onderschtation waer ick reedsch eerder eenen plaet vastleghde. ![]() | |
Duvel | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:13 |
quote:Lekker bekrast, dus het zal Nederland wel zijn. En heuvels. Limburg? | |
Alexxxxx | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:14 |
http://communicatie.blogspot.com/2005/06/het-is-geel.html![]() mja, als je op station Staphorst uitstapt ga je volgesn mij wel meer dan 30 jaar terug in de tijd ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:20 |
quote:Ik heb Staphorst nog nooit beter bekeken dan met 130km/u vanuit een Koploper moet ik zeggen. Of ook nog een keer vanuit een Plan U als stopper naar Groningen, dat kan ook. Maar meer ook niet. Het ziet eruit als een dorp. | |
Duvel | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:23 |
quote:Wacht 's... Ik heb de TT geheel verneukt, de streepjes staan verkeerd. 't Moet zijn: "Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29" Mên... ![]() Let 's blame: de whiskyfles ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:33 |
yahoo terug ![]() ![]() en fles's bier opdrinken ![]() | |
the_disheaver | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:37 |
quote:Ja, en nu verder denken! Op welke lijn rijden treinen met meer krassen op ramen dan comfortabele stoelen, waardoor je maar verveeld foto;s door bekraste ramen gaat maken? | |
the_disheaver | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:39 |
quote:stopper naar groningen? huh ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 16 augustus 2006 @ 23:58 |
![]() | |
MREn | donderdag 17 augustus 2006 @ 01:02 |
quote:De lijnen splitsen zich pas na Meppel, en tenzij ze het verplaatst hebben, ligt Staphorst nog altijd tussen Zl en Mp ![]() | |
Wadloper | donderdag 17 augustus 2006 @ 04:51 |
quote:Maastricht Randwijck - Kerkrade Centrum? | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 07:36 |
quote:Dat is een vrij ruime interpretatie. ![]() Maar inderdaad, dat is zo ongeveer de enige lijn die aan het profiel voldoet... | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 07:39 |
quote:Al een tijdje. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 08:36 |
quote:huh? hij doet het gewoon hoor ![]() De rode plan U is niet te stoppen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 08:38 |
quote:Kan je wel, als ik helemaal NERGENS tijd voor heb? ![]() | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 08:55 |
quote:Klote hè, een arbeidzaam bestaan. ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 11:04 |
quote:Ja! naja, eigenlijk ging de trein niet verder dan Heerlem. En begon niet eerder dan Maastricht. | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 11:08 |
de sneltrein Mt-Hrl waar je niets aan hebt ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 11:17 |
quote:Jawel! ik moest naar maastricht, en s'avonds had ik nog net exact genoeg tijd om via Hrl - Rm - Nm - Ur - Gn terug. Kwam er net op tijd achter dat er werkzaamheden waren op het traject Nm - Zl zodat ik wel via Ut moest om nog dezelfde dag thuis te kunnen komen... | |
Wadloper | donderdag 17 augustus 2006 @ 11:43 |
quote: ![]() Toen ik daar was ging ie wel helemaal door, maar dat zal dan wel de stoptrein zijn geweest ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 11:53 |
quote:ik geloof dat het een sneltrein was ja. Maar toch een plan V (geloof ik, kan ook een T'tej geweest zijn) | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 12:00 |
quote:bron: anp Mooi, ik miste de kamerdebatten al! Das vandaag? | |
Wadloper | donderdag 17 augustus 2006 @ 12:08 |
quote:Ik heb in die week dat ik er was alleen maar plan V's gezien ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 12:09 |
quote:Ghe ja dat is wel zooi. Je kunt elke dag om 2 uur s nachts nog aankomen in Gn, maar naar Lw geldt dat niet ![]() | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 12:52 |
quote:Er is ook wel een verschil in grootte geloof ik... Of schop ik nu heel veel Friezen tegen de schenen? | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 12:57 |
91817 inwoners in Leeuwarden 180729 inwoners in Groningen Ok wel 2x zoveel, maar toch... wat maakt dat uit kwa treinen | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 13:00 |
Zou gemiddeld bijvoorbeeld betekenen: Als er met die laatste trein 100 mensen naar Groningen moeten, dat er dan 50 naar Leeuwarden moeten... Als je die 50 laat staan, is dat wel 33% van het totaal... | |
MREn | donderdag 17 augustus 2006 @ 13:59 |
quote:Toch ook alleen maar op de doordeweekse dagen? Wat ik irritanter vind is dat de één-na-laatste trein maar tot Zwolle rijdt, zodat je daar met een irritant gat van een uur zit. Dan heb ik weer het geluk in Enschede te wonen, die rijden wel netjes elk half uur, laatste trein half uur eerder dan in Gn, maar dat komt omdat Es zichterbij is (blijft 23:53 vertrek uit Ut). | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 14:10 |
IC 787 met A 2.02 in Gn rijdt elke dag Laatste trein naar Leeuwarden is IC(1)783 V22.53 Ut en A1.00 in Lw Alleen op vrijdags zaterdags en zondags rijdt er nog een trein later door naar Lw (ook met overstap in Amf) 23.53 Ut - 2.02 in Lw [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 17-08-2006 16:14:25 ] | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 14:11 |
Komt er dus eigenlijk op neer dat als ik in Ut zit, en dat zit ik nog al ns de laatste tijd, dat ik toch wel om 22.22 weg zal moeten, anders kom ik niet meer fatsoenlijk thuis (22.53 is ook weer zo riskant) | |
Peterselieman | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:03 |
Vanochtend was er een schaap aan het grazen in de spoorberm tussen Buitenpost en Grijpskerk ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:08 |
Ghe daar stond mijn fiets gisteren de halve dag nog ![]() Btw, 1e jaars lijkt me sterk... Introdagen beginnen hier pas de 28e | |
MREn | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:20 |
quote:Waarom is dat riskant? Ze moeten je toch thuisbrengen. En zo vaak gaat er nu ook weer niet iets mis. Ik reis zo'n twee keer in de maand op familiebezoek enzo, en heb de afgelopen zes jaar nog maar 2x een taxi moeten nemen (gekregen), en 1x een bus ivm werzaamheden die niet konden wachten op onze 10min vertraagde laatste trein. Eén keer met de taxi vanuit Utrecht (320 euro op de teller) omdat er geen treinen reden van Den Bosch naar Utrecht wegens ongeluk, ik was te laat in Ut voor de laatste trein. Eén keer met de taxi vanuit Zwolle. Laatste trein met (erg slechte overstappen) de mogelijkheid in Esnchede te komen vanaf Heerenveen reed niet, trein later heeft me tot Zl gebracht, taxi stond al klaar (onderweg geregeld door HC), en al met al nog eerder thuis dan de laatste trein op het station aan kwam ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 15:46 |
quote:Die rijdt er in het weekend dus een uur langer over? ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:14 |
quote:jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh *($&&^#%$(#@ moest natuurlijk 23.53 zijn.. wijsneus ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:43 |
quote:Ah, ik krijg het weer druk hoor ik ![]() (die fietsen die daar weg worden gehaald gaan na een tijdej naar de kringloopwinkel, en die worden bij mij op het werk dan weer opgeknapt voor de kringloop. ) | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:46 |
quote:Wat doet de pliesie dan bij die fietsen. Houden ze een dagboek bij elke week, van fietsen die er dus al die tijd al staan ofzo ? | |
Alexxxxx | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:47 |
quote:Ze houden idd bij welke fietsen er te lang staan. Op een gegeven moment komt er een sticker op je fiets, en als je m dan niet binnen 4 uur weg haalt, ben je m kwijt. | |
Zug-Chef | donderdag 17 augustus 2006 @ 16:53 |
4 uur maar ? | |
Wadloper | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:47 |
En dan heb je bij de kringloop zeker weer voor paar tientjes een nieuwe fiets ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 17 augustus 2006 @ 17:48 |
quote:Ja, belachelijk ![]() quote:Klopt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:17 |
quote:Let toch eens op wat je post, homo n00b met je 750 posts ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:19 |
quote:Ja, wat is Leeuwarden nou? Friesland is tof, vele malen toffer dan de prov Groninen, maar leeuwarden is weinig... En om 1 of 2 uur snachts kun je toch niet met de trein verder reizen in Leeuwarden. En in leeuwarden wil je niet zijn, niets mis mee dus ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:21 |
quote:nee, ook op zat en zo. Het is niet irritant, boeit weinig dat er 'maar' 1 keer per uur een trein gaat tussen 11 en 12 uur van ut naar gn. Wat slechter is is dat er op de vertrekstaten staat dat je aansluiting hebt op Groningen met die trein, wat dus niet het geval is (ja, na een half uur wachten op zwolle...) quote:riskant ![]() Als je op tijd bent voor de laatste trein, dan is de NS je verplicht je naar het eindstation te brengen. Door trein of taxi (wat vorige week zondag dus prima is gedaan) | |
Alexxxxx | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:22 |
quote:Ik woon niet in Leeuwarden, maar wel op 20 minuten fietsen van Ljouwert CS, dus ja, IK baal. | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:23 |
Is Leeuwarden nou bijvoorbeeld, for FUCKS sake, al eens een keer aangesloten op de rest van het landelijke autosnelwegennet? Ook niet he? ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:24 |
quote:staat op de planning voor 2012, als er niet teveel bezwaarschriften komen. | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 19:25 |
quote:kwijt? nee. Dat mag neit. Moet minimaal 2 weken zijn. Alleen gevaarlijk geplaatste fietsen mogen direct ewggehaald worden. En dan nog mag je hem niet kwijt zijn. Voor administratiekosten mag je hem ergens vandaan halen. Maar inderdaad: gewoon een nieuwe halen bij de gemeente afvalbedrijf. | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:15 |
quote:Dan baal je ja. Maar de laatste trein van Utrecht naar Rotterdam gaat ook al om 0.17u. Dat is dan een stoptrein, en die komt om 1.13u in Rotterdam aan. Natuurlijk is de Randstad daarna verwend met het nachtnet, maar: waar de laatste stoptrein er minder dan een uur over doet, doet de nachttrein er door het omrijden maarliefst twee uur en negen minuten over. Met andere woorden: je komt òf om 1.13u in Rotterdam aan, òf om 3.23u als je de laatste stoptrein mist. En ja, ik ben ervaringsdeskundige helaas... ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:32 |
quote:Langzaam, langzaam begint het tot een aantal mensen door te dringen wat een hersenloze mongolen die lui van Rondje NL toch wel moeten zijn ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:58 |
quote:Tsja, wees blij dat er een nachttrein is, en dat je nog in rotterdam kunt komen. Maar misschien wel een idee om van de nachtnet een nachtrondje te maken? van Rotterdam via goude (wel of niet stoppen) naar utrecht. En dan links en rechtsom. | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:04 |
Ja, dat ligt MEER dan voor de hand idd dish ![]() Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze ZO nadrukkelijk om Gouda heen rijden iedere nacht ![]() Niet dat gouda me verder ook maar de tyfus boeit, maar het zou handig zijn voor een hoop mensen ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:06 |
NIet door Gouda? Toen ik ooit eens van Utrecht naar Den Haag moest met de trein midden in de nacht, werden we er in Goude uitgesmeten ![]() | |
GSMboy | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:08 |
Ik heb gehoord dat ze de oude trouwe ICM koploper gaan vernieuwen. Waneer beginnen ze eraan? | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:23 |
quote:Het nachtnet rijdt Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag Centraal (!) - Delft - Rotterdam Centraal. En dan weer terug. Ik ben ook meer voor een rondje Randstad ja. Het klopt trouwens wel: wees blij dat ie überhaupt rijdt. Maar voorafgaand aan het missen van de laatste stoptrein op Utrecht, miste ik de laatste trein op Gorinchem, en werd ik door vrienden naar Utrecht gebracht. Met andere woorden: ik was van plan om tegen twaalven thuis te zijn, en het werd half vier. Dat was toch wel een domper. | |
Duvel | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:47 |
quote:Bij mij nog niet, ik zit regelmatig een dag doelloos in de trein, heerlijk toch? | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:47 |
quote:Doorloopkoppen open lassen ![]() | |
GSMboy | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:50 |
quote:Open lassen ![]() | |
the_disheaver | donderdag 17 augustus 2006 @ 22:59 |
quote:Zijn ze al mee begonnen. Door de deur niet meer te gebruiken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 augustus 2006 @ 23:07 |
quote:Snijbranden, zagen, punniken, het zal me de tering wezen ![]() | |
jorienvdherik | vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:23 |
tvp | |
MREn | vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:48 |
quote:Het eerste stel (ik meen de 4011, maar ik ben niet zo'n nummertjesheld) staat al enige tijd binnen te Hlm en al binnenkort naar Oostenrijk reizen om de revisie eens grondig door te nemen in de klimaatkamer. Dus met een beetje geluk wordt de airco nu wel fatsoenlijk afgeregeld itt IRM dat vooral de standen 'kapot' en 'diepvries' schijnt te kennen. Al vind ik zelf de airco in ICRm goed gelukt. ICM interieur zal ook ICRm look-a-like worden. | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:13 |
quote:Trein Vergeten te Photograferen? ![]() MrEN: 't Is inderdaad de 4011 die in Haarlem staat. Dat van de Klimakammer wist ik nog niet, ik hoop ook dat er een wat betere airco in komt. 't Interieur wordt nog afwachten. 't Schijnt dat er minstens 10% meer zitplaatsen in de treinen komen. Meestal doet dat niet veel goeds met de beenruimte... | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:29 |
Doe niet zo flauw joh ![]() Ik zag net op Somda dat de GTW in Groningen staat ![]() Maar hij staat te ver om foto's van te maken vernam ik uit een bron ![]() [ Bericht 27% gewijzigd door Wadloper op 18-08-2006 09:17:19 ] | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:11 |
quote:Je hebt gelijk. Als je het tegen mij hebt althans. quote:Da's inderdaad te ver vanaf hier. ![]() | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:27 |
quote:Had het tegen jou ![]() Vond het wel beetje flauw (maar eigenlijk heb je toch wel weer gelijk ![]() (Je moet ook echt naar Groningen gaan he, niet vanaf je computer kijken ![]() ![]() | |
MREn | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:22 |
quote:Die zitplaatsen komen ook deels door het inkorten van de balkons. Bovendien zijn de nieuwe stoelen wat dunner dan de huidige -toch wat forse- exemplaren. In ICRm is zo ook een extra rijtje stoelen geplaatst, maar over beenruimte heb ik daar niets te klagen. | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:45 |
lol. Dat laatste is wel leuk flauw. En er zijn meer mensen die hier tvp'en zonder foto's te plaatsen. Daar is niks mis mee. Met reacties waar je volgende week donderdag heen gaat treinen wat minder. Maar das dus geen TVP. Maar wadloper: waar! Waar staat die GTW. Overal kun je foto's van maken. | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:52 |
quote:Nee oke, daar heb je opzich wel gelijk in ![]() Ik denk dat hij staat waar de VL ook zit, bij die brug. Waar de buffel ook meestal Geen Dienst staat | |
jorienvdherik | vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:58 |
quote:Hier dan foto's van gister, in totaal 5 uur in de trein gezeten. Maar vanaf Eindhoven is limburg echt heel dichtbij zeg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:00 |
quote:Puik. | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:06 |
quote:Da toch die kant zo op, ook ff m'n camera mee. (westkant van het station bedoel je, richting lw? | |
jorienvdherik | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:10 |
quote:zat onderweg in en in deze ![]() die laatste is echt klote ![]() | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:16 |
quote:Die kant bedoel ik inderdaad. Maar ik weet niet zeker of hij dáár staat, maar zoals ik het begrepen heb, wel ![]() Ik ben zelf nog niet in Gn geweest | |
Dr_Flash | vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:45 |
quote:Niet man ![]() ![]() Mooie foto trouwens ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:28 |
quote:je lens ook :p maar ehh, mijn eerste echte treinpic gemaakt! ![]() ff kijken of hij ook gelukt is ![]() | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:36 |
Nu alweer terug? Waar stond die GTW? | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:57 |
quote:emmaviaduct op en naar het zuiden fietsen, en dan gewwoon naar rechts kijken. Voor het prorail gebouw | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:18 |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:19 |
Mooie foto's Zelf sta ik daar meestal ook foto's te schieten ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:22 |
Mijn eerste GTW zal waarschijnlijk in Zwitserland zelf geschoten worden ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:24 |
quote:ik heb ze op drie punten genomen... waar bedoel je exact? ![]() | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:59 |
Naast de VL, als je aankomt lopen uit de tunnel, alle 2 de kanten ![]() ![]() | |
verzameldirk | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:18 |
GRONINGEN - De nieuwe trein van Arriva is gisteren als fotomodel op het Hoofdstation in Groningen aangekomen. Hij staat tot en met dinsdag aan de westzijde van het Emmaviaduct (kant van de Paterswoldseweg). bron ; dagblad van het noorden ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:47 |
quote:Leuke foto's! Was het druk? | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:52 |
Als ik er ben is het nooit druk ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:54 |
quote:Heb jij zo'n overweldigende afstotelijkheid dan? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:56 |
quote:ben jij ZO lelijk joh? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:56 |
quote:GMTA ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:03 |
quote:Gheheh! ![]() | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:08 |
lol ![]() Nee, der is alleen niemand die ook leuk vind zich te verdiepen in treinen ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:31 |
quote:Oh ja, dat komt me wel bekend voor... | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:24 |
quote:tunnel ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:28 |
quote:Dat van die tunnel kan ik niet beantwoorden, zo goed ken ik Groningen niet, maar VL zou weleens voor verkeersleiding kunnen staan. | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:28 |
quote:fotomodel? Naast dat ik dat ding gewoon best lelijk vindt van buiten, te gestroomlijnd voor een stoptrein staat ie nou niet echt op een perfect plaats om gefotografeerd te worden. Bij prorail zou kunnen, of het mag is een ander verhaal (ik heb geen bordjes gezien van verboden toegang om wetboeknummer zoveel nogwat, eigen terrein oid.. Maar er is a) een hek, en b) een wadloper voor ![]() bij de spoorbrug/fietsgangersbrug zou kunnen, maar daar heb je ook een hek, fijnmaziger nog wel. Plus gedoe met bovenleiding en andere palen. Op de emmaviaduct zou ook kunnen, maar een bovenaanzicht is niet leuk voor een trein en je zit met bovenleiding En dan vooralvooral: die wedstrjid van Arriva, die moest toch genomen worden in het open landschap.... ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:29 |
quote:Dan is het de weg onder de viaduct evenwijdig aan het spoor? Daar stond ik dus ook even, alleen zat er een wadloper voor. Maar voor de rest mooie plaats! | |
the_disheaver | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:31 |
quote:Ja, Misschien 1 man. Plus wat voorbijgangers die zich afvroegen wat van afschuwelijk rood ding daar nou stond (die rode kleur was ook lelijk!) | |
Wadloper | vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:55 |
quote:Ja, het emmaviaduct heeft een tunnel ![]() En aan 1 kant heb je het emplacement, en aan de andere kant de Verkeersleiding | |
Dr_Flash | vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:04 |
Die wedstrijd van Arriva is sowieso kut ![]() | |
Duvel | zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:38 |
quote:Ik vraag me af hoe snel dat rood vaal wordt eigenlijk... | |
Wadloper | zondag 20 augustus 2006 @ 11:16 |
Ik geef het een jaar ![]() Maar hopelijk gooien ze die dingen nou ook eens regelmatig door de wasstraat, de wadlopers hebben al tijden geen wasbeurt meer gehad :S | |
Dr_Flash | zondag 20 augustus 2006 @ 11:47 |
we mogen iig hopen dat dat rood langer mooi blijft dan dat verkehrsrot van de DB zeg, dat zag er af en toe beroerd uit ![]() | |
Zug-Chef | zondag 20 augustus 2006 @ 18:40 |
![]() Op Gvc ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 augustus 2006 @ 20:17 |
dat zijn vast taakstrafmongolen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 20 augustus 2006 @ 20:20 |
gheghe ![]() | |
Zug-Chef | zondag 20 augustus 2006 @ 20:22 |
Geteld en wel: 335 stationsbordjes alvorens Rondje Nederland begint (Daarvan 124 uit Nederland) Welke? Nou... deze: http://members.chello.nl/ewo.nielsen/Stationsbordjes_NL.GIF | |
Duvel | zondag 20 augustus 2006 @ 20:27 |
quote:Dat is het enige positieve aan dit plaatje... | |
Wadloper | maandag 21 augustus 2006 @ 04:43 |
Zullen ze lang werk aan hebben gehad ![]() | |
Duvel | maandag 21 augustus 2006 @ 07:15 |
quote:En nog voor niets ook, want er komt altijd wel weer een nieuwe eikel met een spuitbus voorbij om een nieuwe "piece" of zo te zetten... Wat zou ik dat soort mannetjes graag ingieten in beton en af laten zinken... | |
Wadloper | maandag 21 augustus 2006 @ 07:17 |
quote:Inderdaad... Zulke gasten mogen van mij publiekelijk aan de schandpaal genageld worden ![]() Ik zag laatst de 3208 ook al met een 'kunstwerk' op de zijkant ![]() | |
Hr-Flip | maandag 21 augustus 2006 @ 10:38 |
quote:Zijn geen taakstrafmongolen. Het reinigen gebeurt door bedrijven die er grof geld aan verdienen. Overigens is dat reinigingsmiddel zo giftig, daar kun je iemand niet verplicht mee laten werken. Dat moet je willen. | |
Wadloper | maandag 21 augustus 2006 @ 11:04 |
Als het zo giftig is, dan snap ik wel dat je er grof geld aan verdient ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:20 |
De GTW staat nog steeds op het emplacement in Groningen op dezelfde plaats als al op de foto's staat. Verder heb ik weinig treinnieuws, behalve dan dat ik laatst behoorlijk wat SGM 2'tjes heb gespot in de buurt van A'dam CS. En heb er ook nog 1 op dienst gezien. | |
Peterselieman | dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:49 |
Het was afgelopen zondag 25 jaar geleden dat de eerste wadloper in Nederland aankwam, de 3201. Op een andere website vond ik een foto van een versierde 3201. Het was geen officiëel gebeuren, maar enkele liefhebbers wilden het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. ![]() Een versierde 3201 op Leeuwarden CS. | |
MREn | dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:52 |
Mag ik de liefhebbers nog even wijzen op de Treintrekgebeuren bij NedTrain Leidschendam (met rondleiding) dat over minder dan een maandje plaats gaat vinden? Zie ook: http://www.nvbs75.com/Treintrekken/ en http://forum.fok.nl/topic/876951 Aanmelden voor 1 september zou handig zijn ivm team indelingen enzo ![]() | |
Fluffy_Augurk | woensdag 23 augustus 2006 @ 14:36 |
TVP Dit topic niet vergeten door het rondje NL ![]() | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 15:30 |
![]() Vandaag is de Stadler GTW uit Groningen vertrokken | |
Alexxxxx | woensdag 23 augustus 2006 @ 15:44 |
quote:kut, ik zou vrijdag naar Groningen om hem op e foto te zetten ![]() | |
Fluffy_Augurk | woensdag 23 augustus 2006 @ 16:02 |
quote:Oeh, jammer zeg ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 23 augustus 2006 @ 16:09 |
quote:Ach, in Groningen zijn ook genoeg andere rode gevaartes ![]() | |
Fluffy_Augurk | woensdag 23 augustus 2006 @ 16:28 |
quote:` Nog mooiere ook zo te zien ![]() | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 16:52 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() Ik heb hem op de foto gezet ![]() Geen zin om te resizen, dus je kan ze aanklikken. De laatste twee fotos zijn dat hij uit Gn vertrekt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 23 augustus 2006 @ 18:37 |
quote:Leuk! Was het een toevalstreffer of wist je dat ie zou vertrekken op dat tijdstip? | |
Fluffy_Augurk | woensdag 23 augustus 2006 @ 19:17 |
quote:Weer richting duitsland? Ver weg van hier? ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 23 augustus 2006 @ 19:20 |
quote:onderweg naar een amateurfotograaf die zich graag wil laten naaien wellicht? ![]() | |
densmee | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:10 |
okeej wie kan mij zeggen wat voor seinlamp dit is ![]() die witte V die ik denk aan elk perron staat | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:13 |
vertreksein (als ik het niet mis heb) | |
densmee | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:15 |
maar hij brand al vaak als de trein erstaat | |
Fluffy_Augurk | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:16 |
quote:Brandt meestal voordat de trein aankomt ![]() Heb het me ook vaak afgevraagd. | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:18 |
het is enkel voor de HC, en niet voor de machinist. Maar zou best kunnen dat ie eerder brand, het sein betekend naar mijns weten enkel dat het veilig is te vertrekken, niet dat het tijd is om te vertrekken | |
Duvel | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:20 |
quote:Het heet officieel een "vertreklicht", omdat het niet voor de machinist bedoeld is. Het vertelt de conducteur dat hij het vertrekbevel mag geven. Normaal kijkt hij daarvoor naar een sein (als dat in de buurt staat), maar op dit soort stations staan vaak dwergseinen (die dus niet zichtbaar zijn), en dan hangt er zo'n lamp. | |
Fluffy_Augurk | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:21 |
Kunnen ze beter een F van maken dan: "Nu fluiten" | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:23 |
quote:Nee, (zou dan ook NF moeten zijn...) wat het geeft alleen aan of de baan vrij is (een V is dus uitstekend) en niet of het tijd is volgens de dienstregeling om te vertrekken. Dat mag de HC zelf onthouden | |
Duvel | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:28 |
quote:Sterker nog: het vertreklicht kan ook pas gaan branden nadat de vertrektijd al verstreken is. Als de conducteur dan de deuren sluit, staat de trein te wachten voor een rood sein, dat staat natuurlijk vrij raar. | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:42 |
quote:Was echt een toevalstreffer, ik had geen idee dat ie wegging ![]() Ik hoorde ineens vet harde typhoon, ik snel men camera gepakt ![]() Toch nog wat foto's kunnen maken ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:43 |
quote:lijkt me ook logisch. Die sein heeft geen kennis van de vertrektijd, enkel of de spoor ervoor vrij is of niet. Als het wel het geval zou zijn, en als het vertreklict zou branden ongeact het spoor vrij is op vertrektijd, dan zal de HC de deuren sluiten, terwijl de machinist nog niet kan vertrekken (rood sein). | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:44 |
quote:Het is dan veilig te vertrekken, en de rijweg is ingesteld óm te vertrekken. Dit is niet voor de machinist, naja, soms wel als hij zelf moet fluiten. Je ziet ook altijd dan het sein op groen staan als dit V sein brand | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:44 |
quote:Heb jij morgen tijd? mail me eens [ Bericht 3% gewijzigd door the_disheaver op 23-08-2006 21:13:41 ] | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:45 |
quote:of geel ![]() | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:45 |
quote:Dit klopt meestal niet, op Groningen branden die lichten al een minuut vóórdat het bevel gegeven wordt | |
Duvel | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:45 |
quote:Volgens mij brandt het al als het uitrijsein uit de stand stop is gekomen. Dus ook geel voldoet bijvoorbeeld. | |
Duvel | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:46 |
quote:Dat ligt eraan. Als er net een trein is vertrokken die het spoor blokkeert, dan duurt het wat langer. Standaard wordt volgens mij door de computer een rijweg ingesteld één minuut voor vertrek, dus dan worden de wissels goed gelegd en de seinen bediend. Ik heb dat op Rotterdam Centraal ook wel eens getimed: inderdaad één minuut voor vertrek. ![]() | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:47 |
quote:Hoeveel mensen komen er dan voor de shore-crew? ![]() Ik heb niet zo'n zin om in men eentje te gaan staan ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:47 |
quote:minimaal al 2 (ik en TARAnogwat) | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:48 |
quote:Ja, dit was ik er vergeten bij te vertellen. Met rangeren is het V sein ook wit ![]() Dus dan is het dwergsein geel ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:49 |
quote:maar geel knipperend weer niet ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:49 |
quote:bij rangeren van een andere trein, staat het sein op geel knipperend (vrij op zicht), en zal vertreklichtt niet branden | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:49 |
quote:Die heb ik ook nog niet gezien op Groningen ![]() Ik zal even vragen of ik al wat te doen heb, ben zo terug ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:53 |
quote:zal ook wel afhangen van de drukte op het station. Op groningen west met max van 14 treinbewegingen per uur over 2 sporen (bij de spoorbrug) zal de tijd lager liggen dan aan de oostzijde (8 spoorbewegingen over 3 sporen). | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 20:58 |
Ik heb een mail gestuurd naar je hotmail adres the_disheaver. Is hij aangekomen? | |
Duvel | woensdag 23 augustus 2006 @ 21:04 |
quote:Geel knipper wil zeggen: rijweg naar bezet spoor, heeft niet direct met rangeren te maken. Het komt wel voor als twee treindelen moeten combineren. Ik geloof dat technisch gezien "geel knipper" ook niet valt onder "uit de stand stop", maar dat is een beetje te detaillistisch. | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 21:13 |
quote:ja, en je hebt mail terug | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 21:16 |
quote:Ik zag het, heb weer terug gemailt ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 21:27 |
quote:Laat ik dit topic maar niet volspammen door te melden dat je ook weer een mailtje hebt. Nee, laat ik dat maar niet doen :-) | |
Wadloper | woensdag 23 augustus 2006 @ 21:31 |
Hehe ![]() Ik ga nu offline, in ieder geval tot morgen! ![]() | |
the_disheaver | woensdag 23 augustus 2006 @ 21:35 |
tot morgen ![]() | |
TARAraboemdijee | donderdag 24 augustus 2006 @ 00:55 |
Hmm, de GTW is alweer weg, jammer En blijkbaar i dat ding dus vanmiddag voor mijn huis langs gekomen, had ik dat geweten dan had ik even naar buiten gekeken ![]() Waar is hij nu heen? Onnen? | |
MREn | donderdag 24 augustus 2006 @ 02:17 |
quote:Ljouwert geloof ik, in Onnen heeft het ding niets te zoeken, Arriva heeft onderhoud (van de GTW's) niet meer bij NedTrain maar bij Voigt, die op 1 september hun werkplaats in Lw in gebruik gaan nemen. | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 02:21 |
Dan gaat ie wel de verkeerde kant op, volgens de foto van Wadloper. Rangeren zou kunnen, maar dan zou ie nog steeds niet zo ver weg gaan. | |
MREn | donderdag 24 augustus 2006 @ 02:40 |
De bedoeling was om 's avonds proefritten te houden, maar deze zijn nog niet geweest geloof ik, ze zouden beginnen in Lw en omgeving, zelfs tot in Overijssel (Steenwijk). | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 04:49 |
quote:Hij is niet meer teruggekomen toen ik weg ging, ik ging om 11.21 weer naar huis, heb hem verder niet meer gezien ![]() | |
TARAraboemdijee | donderdag 24 augustus 2006 @ 08:13 |
Jup, is inderdaad de verkeerde kant op ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 08:24 |
Misschien gaat ie gewoon direct naar steenwijk | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 10:42 |
Dan moet hij toch eerst naar Zwolle, en dan naar Steenwijk, of niet? | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 10:45 |
quote:in mp zou hij zich ook al om kunnen draaien. | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 10:59 |
quote: ![]() ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 11:12 |
quote:zou ook kunnen ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 12:14 |
quote:I know, zat uit verveling stomme posts te plaatsen. Nu doe ik het weer! ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 12:16 |
quote:Pak de trein over klein anderhalf uur van spoor 12 en je hebt wat te doen vanavond :-) | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 13:07 |
quote:De trein naar Maastricht? Dan ben ik de rest van de avond bezig met terugreizen! ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 13:15 |
quote:Gn. 13.36 ofzo. Maar dan ook ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 24 augustus 2006 @ 13:45 |
quote:Voith | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 13:59 |
quote:Gaan hun het onderhoud doen voor Arriva? En de werkplaats die ze momenteel hebben in Gn, wordt die gesloten? | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 14:00 |
quote:OK, van welk station is dat? Ik ben altijd geïnteresseerd in uitdagingen! ![]() | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 14:01 |
quote:Voith heeft toch een nieuwe werkplaats in Lw gebouwd? In Gn hebben ze niets dacht ik. Wel zit een NedTrain werkplaats in Onnen, die blijft gewoon open. | |
Alexxxxx | donderdag 24 augustus 2006 @ 14:10 |
quote:Dat dus. En het is een hele nieuwe tak voor Voith, treinenonderhoud. Dus het kan best dat er ook iets van Voith in Grunn zit, maar dat heeft niets met treinenonderhoud te maken ![]() | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 14:22 |
Nedtrain heeft ook een kleine werkplaats in Gn volgens mij (helemaal achterin het emplacement) Ik zie daar regelmatig een wadloper instaan | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 14:24 |
l [ Bericht 99% gewijzigd door the_disheaver op 24-08-2006 14:24:53 ] | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 14:24 |
quote:Is dat misschien een soort servicepunt? Daar hebben ze er wel meer van. Ik heb geen idee of ze die open houden. Er komen natuurlijk wel nog steeds treinen van NSR in Groningen... | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 15:41 |
quote:Volgens mij was deze alleen voor diesel geschikt, omdat er geen bovenleiding naartoe gaat. Of hij moet gesleept worden door DH materieel ![]() | |
Duvel | donderdag 24 augustus 2006 @ 17:15 |
quote:In Eindhoven hebben ze een jaar geleden of zo een spoor van de werkplaats speciaal van bovenleiding voorzien... Wie weet ligt er nog een leuk klusje in Groningen! ![]() | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 19:51 |
Lijkt me wel leuk, zie je misschien ook nog eens ICM rijtuigen staan achter de werkplaats (daar is nog een klein spoortje richting het Emmaviaduct) ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 19:57 |
quote:waar staat ie dan? fietse zonet langs die andere viaduct (herenduct ![]() Bij het spoor die langs TPG loopt verder naar achteren? | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 19:57 |
Ach, je kunt toch ook 2 ICM-4 aan elkaar plaatsen. Is er altijd wel eentje die stroom heeft ![]() | |
TARAraboemdijee | donderdag 24 augustus 2006 @ 20:08 |
quote:Hereweg Viaduct, spoorviaduct, viaduct Hereweg etc. dat zijn de gangbare termen, en ik kan het weten, ik woon aan dat viaduct ![]() Maar dat werkplaats dingetje is inderdaad aan de kant van het Emmaviaduct | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 20:24 |
Aan de kant van het viaduct loopt ook een trappetje naar beneden, en die eerste twee sporen aan de rechterkant (als je de trap afloopt, is een ijzeren trap btw) lopen naar een gebouw, en dat is de werkplaats ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 20:40 |
quote:huh? daar? echt niet! nog nooit opgevallen ![]() Maar je hebt mail, je mag me dat ding morgen vroeg om 0612h laten zien. Als je wilt! | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 20:42 |
Ow, die bovenleiding loopt tot vlak voor de spoorbrug (de enige echte, waar water onder loopt ![]() | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 21:50 |
quote:Ja, maar dat is geen werkplaats ![]() De sporen daarnaast, zijn alleen geschikt voor dieselmaterieel ![]() Er loopt nog wel een aftakking tot naast het TGP gebouw, maar daar wordt volgens mij niet gesleuteld aan treinen | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 22:17 |
hmm, dat rangeerterrein achter sp 6/7 is inderdaad stroomloos. Maar volgens mij heb ik niet echt door waar dat ding zit. Ach, ik let er de volgende keer wel ff op | |
Wadloper | donderdag 24 augustus 2006 @ 22:22 |
Of als ik er ben, maak ik wel een keertje een reconstructie voor je ![]() | |
the_disheaver | donderdag 24 augustus 2006 @ 22:31 |
Top! ![]() | |
italiaan1987 | vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:04 |
waarom geen sneltreinen/intercity's in zoetermeer ![]() en trein naar berlijn stopt nu ook in almelo apeldoorn duivendrecht en amsterdam zuid wtc alleen de trein naar sczezin gaat nog vanaf amsterdam centraal | |
Wadloper | vrijdag 25 augustus 2006 @ 22:23 |
Geen idee waarom er geen sneltreinen meer komen daar ![]() | |
italiaan1987 | vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:09 |
vind het maar raar een stad met ruim 120.000 inwoners en dan wel stoppen in rare gaten | |
MREn | zaterdag 26 augustus 2006 @ 03:30 |
quote:Dat komt omdat die IC wordt geïntegreerd in het binnenlandse verkeer, en dus ook op alle regluliere IC-stations zal gaan stoppen. Ik vind het wel jammer, want het ding rijdt net 3 minuten voor de gewone IC uit, die daardoor heerlijk leeg is. Donderdag overigens nog een uitstekende tomatencremesoep gegeten in de Bordbistro, alsmede met de traditionele koude Warsteiner uit de fles ![]() | |
Duvel | zaterdag 26 augustus 2006 @ 09:13 |
quote:Ik heb nog ergens een lijst met in- en uitstappers op stations in Nederland, en daar zie je dat er echt veel minder mensen gebruik maken van station Zoetermeer dan van station Gouda. Zo bezien is de keuze in de nieuwe dienstregeling logisch. Wat ik overigens wel klote vind, is dat de verbinding Utrecht - Rotterdam 's avonds na negenen nog maar twee keer per uur is, omdat ze de "sneltreinen" dan schrappen. Niet dat ik daar dagelijks gebruik van maak, maar toch. | |
italiaan1987 | zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:00 |
quote:ja ok dat die in gouda stopt kan ik me enigszins voorstellen. maar als je hoort dat hoofddorp ook een IC station word waarom dan een stad als zoetermeer niet? tenminste in de spits uren..dan ben ik al een tevrede mens | |
MREn | zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:51 |
quote:Omdat zoetermeer meer stations heeft en ik gok dat er meer mensen met het hoogfrequente randstadrail gaan. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:39 |
Ik heb afgelopen week ook nog in een trein gezeten ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:40 |
quote:Nou, hup, posten die bordjes. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:42 |
quote:Oow de godver mag ik ff EEN minuutje rust in me donder jah ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:43 |
quote:Tssk, luie donder ![]() ik heb gister welgeteld één stationsbordje op de foto gezet, en die heb ik ook nog niet gepost ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:45 |
Hier joh kut ![]() ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:54 |
quote:Workum toch mislukt? ![]() En: vrouwen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:59 |
quote:Toe mijn lieve schat, niet huilen ![]() Workum zal je ogen doen puilen ![]() ![]() | |
MREn | zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:26 |
![]() ![]() zie ook http://www.nicospilt.com/DolfDijkstra.htm | |
Alexxxxx | zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:11 |
quote:Ik ben niet aan het huilen, maar heb natte ogen, ik ben verkouden Dat krijg je als je zonder jas wandelt door Veenwouden | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:13 |
Ja op die lijn hadden we de sneltrein die alleen in Buitenpost stopte. Nou ja, laat ook maar ![]() Die hele lijn komt nog weleens ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:14 |
quote:Stap in Veenwouden dan even uit, en loop naar het centrum ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:16 |
quote:Betaal jij de noodremboete? Ik heb gehoord dat dat nogal kan oplopen ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:20 |
quote:WIj hebben gewoon even 7 minuten gewacht op de stoptrein, is goedkoper. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:21 |
MSN ff Lexxxxxie? | |
Dr_Flash | zondag 27 augustus 2006 @ 00:20 |
Fleske gaat slapen mensen ![]() het was een niets minder dan Legendarische week ![]() ![]() Dank je wel allemaal ![]() ![]() | |
Willy84 | zondag 27 augustus 2006 @ 13:47 |
27 augustus Amsterdam<->Antwerpen<->Brussel Door gebrek aan materieel rijden er tussen Amsterdam en Brussel minder internationale treinen. * Thalys rijdt wel. Vertraging: ongeveer 60 minuten. Reisadvies Amsterdam - Brussel vv: reis een uur eerder. De volgende treinen rijden wel: Uit Amsterdam 09.23,11.23,13.23,14.23, 15.23,17.23,19.23,20.23,21.23 uur. Uit Brussel 09.37,10.37,12.37,14.37, 16.37, 17.37,18.37, 20.37,22.37 uur. Ik dacht dat er dan meestal nog wel vervangend materieel in de vorm van VIRM werd ingezet. Maar zelfs dat is niet meer voorhanden ![]() | |
Zug-Chef | zondag 27 augustus 2006 @ 20:10 |
Treinfoto's tijdens Rondje Nederland Team FOK!![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() de rest staat hier: http://www.freewebs.com/zugchef/index.htm ![]() | |
Alexxxxx | zondag 27 augustus 2006 @ 20:12 |
mooie platen weer, ZC ![]() [jorienvandenherik]Ik ga binnenkort richting Tsjechië, eens kijken wat ik daar op de foto kan zetten ![]() | |
Zug-Chef | zondag 27 augustus 2006 @ 20:14 |
quote: ik ben dus de linker ![]() ![]() Fles en ik gaan zeker nog een keer op 1 dag ff op en neer naar Osnabrück of Minden, alleen om te genieten in de Bistro ![]() ![]() | |
Alexxxxx | zondag 27 augustus 2006 @ 20:15 |
quote:zo zag die trein er begin 2004 nog uit, voor de restauratie ![]() | |
MREn | zondag 27 augustus 2006 @ 20:24 |
![]() (brakke telefooncam...tomatensoep werd nog gemaakt...) | |
Zug-Chef | zondag 27 augustus 2006 @ 20:38 |
quote:Wat een verschil hey! Trouwens, eind oktober kunnen wij Friezen ook genieten van de 186 ![]() | |
Alexxxxx | zondag 27 augustus 2006 @ 20:40 |
quote:vertel | |
Zug-Chef | zondag 27 augustus 2006 @ 20:44 |
Ritjes door het Friesche landskap heel t weekend ![]() | |
Wadloper | zondag 27 augustus 2006 @ 20:58 |
Super foto's Zug! | |
Wadloper | zondag 27 augustus 2006 @ 20:59 |
quote:Valt me wel op dat hij/zij er niet meer is ![]() | |
Zug-Chef | zondag 27 augustus 2006 @ 21:00 |
*We Don't Careeeeeeeeeeeeeeee*![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 augustus 2006 @ 09:35 |
quote:De Friese Modelspoorclub bestaat 25 jaar geloof ik, en de 186 gaat het laatste weekend van oktober naar Lw om daar mee te doen met de festiviteiten. Ik post vanavond wel ff het artikeltje uit het blaadje van de HSA, daar staat het in ![]() | |
Alexxxxx | maandag 28 augustus 2006 @ 11:38 |
quote:Ah, dus onze CdK komt ook kijken. Die is ook lid va die club ![]() | |
Zug-Chef | maandag 28 augustus 2006 @ 13:25 |
Morgen komt om 9 uur 's ochtends de 2e Stadler trein Nederland binnen bij Nsch. Morgen is de drgl verder onbekend. Woensdag (drgl wel bekend) worden er proefritten gehouden tussen Gn en Zb/Ws. Waarna rond 17.15 de trein aankomt in Lw | |
TARAraboemdijee | maandag 28 augustus 2006 @ 13:59 |
Ah, woensdag dus even opletten, dan zal ie vast wel voor mijn huis langs komen (wat is drgl?) | |
verzameldirk | maandag 28 augustus 2006 @ 14:07 |
van OVL yahoo groups geplukt ; ============================= Bij toeval kreeg ik een dienstregeling uit het hoge noorden onder ogen voor proefritten met de Stadler-GTW 10303 (klopt dat nummer ??) op woensdag 30 augustus as. 82111T Gn V 10:06 - Winschoten A 10:43 82112T Ws V 11:06 - Gn A 11:40 82113T Gn V 11:46 - Zuidbroek A 12:09 82114T Zb V 12:19 - Gn A 12:42 82115T Gn V 13:34 - Scheemda A 14:03 82116T Sda V 14:11 - Gn A 14:40 82117T Gn V 14:44 - Zb A 15:07 82118T Zb V 15:19 - Gn A 15:42 82119T Gn V 15:46 - Zb A 16:09 82120T Zb V 16:19 - Gn A 16:42 82121T Gn V 16:46 - Zb A 17:09 82122T Zb V 17:19 - Gn A 17:42 Zo te zien een oefening voor de gewone dienst, want op alle stations is een korte stop voorzien. Michiel | |
Dr_Flash | maandag 28 augustus 2006 @ 14:11 |
quote:Dienst Re Ge Ling ![]() | |
Alexxxxx | maandag 28 augustus 2006 @ 15:13 |
![]() Dit soort treinen rijd dus door ons vakantiedorpje ![]() ![]() ![]() | |
Wadloper | maandag 28 augustus 2006 @ 16:06 |
Haha, grappige dingen (voor 1x op Nederlands gebied ![]() | |
Zug-Chef | maandag 28 augustus 2006 @ 16:50 |
Haha die Tsjechische motorwagens/railbussen zijn cool! Heb er 2 jaar geleden ook ingezeten.. Zo mooi ![]() | |
Zug-Chef | maandag 28 augustus 2006 @ 16:51 |
Eindelijk een keer op tijd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
verzameldirk | maandag 28 augustus 2006 @ 18:50 |
bericht van OVL lijst yahoo.groups gehaald betreft Arivva GTW testritten maandag 28 augustus, 11.30 uur: eerste tests overdag! Na een aantal dagen in Groningen te hebben gestaan is de eerste nieuwe Arriva-trein midden vorige week teruggekeerd naar Duitsland voor verdere tests. Aanstaande dinsdag 29 augustus om 9:00 uur 's ochtends komt de tweede trein, bij Nieuweschans, Nederland binnen voor de tests op het Nederlandse spoor. Tussen 11:45 en 16:45 uur worden testritten gemaakt tussen Groningen en Zuidbroek. De trein 'overnacht' op het station in Groningen en ook op woensdag zal hij overdag op genoemd traject testen. De testperiode is van 10:00 - 16:45 uur, waarna de trein naar Leeuwarden rijdt (verwachte aankomsttijd: 17.15). Het is nog niet bekend of de trein hier op een zichtbare plaats wordt opgesteld. | |
Alexxxxx | maandag 28 augustus 2006 @ 18:53 |
quote:Wat is nou de definitie van een railbus? Een ongelede stel dat vor zn eigen aandrijving zirgt, ongekoppeld? en je durft nog steeds niet bij de mannen van KLMV te komen? ![]() | |
italiaan1987 | maandag 28 augustus 2006 @ 19:18 |
![]() | |
Zug-Chef | maandag 28 augustus 2006 @ 19:27 |
quote:KLMV ![]() ![]() ![]() | |
Alexxxxx | maandag 28 augustus 2006 @ 19:34 |
quote:KLMV doet de containerhandling daar ja ![]() Gestart door Jonker Veendam, Jonker overgenomen door Vos, die weer participeert in ACTS. Maar het transport en ode overslag van e containers is uitbesteed aan de KLMV ![]() | |
Zug-Chef | maandag 28 augustus 2006 @ 19:47 |
Ach tja, t gaat niet alleen om durven hoor ![]() | |
TARAraboemdijee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:03 |
Ik sta de hele toijd al uit mijn raam te kijken of ik de GTW voorbij zie komen ![]() Trouwens Zug-Chef, kom je nog deze kant op vandaag? | |
TARAraboemdijee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:33 |
Ik heb mijn webcam hier bij het raam gezet en je kijkt zodoende over het spoor heen (Groningen, Hereweg), kwaliteit is niet al te best, maar ik kan nu vanaf mijn pc zien of de GTW langskomt. ![]() Meekijken kan, hoewel de verbinding en kwaliteit brak is: MSN: tararaboemdijee@hotmail.com | |
verzameldirk | dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:55 |
goederennieuws Wagon verhuur bedrijven KVG en DEC heten vanaf deze maand GATX | |
Wadloper | dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:57 |
Nog 2 foto's wat ik een hele tijd geleden had gemaakt:![]() ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:15 |
Heeft er iemand al een idee over de treinenevenementen in 2007? Wat staat er al in de planning op dit gebied? | |
Duvel | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:19 |
quote:De nieuwe dienstregeling! ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:20 |
quote:Rondje BeLux | |
TARAraboemdijee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:20 |
De GTW staat nu bij het Emma viaduct in Groningen | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:20 |
quote:Vast weer dat kneiter schrale bahnhofsfest in Kaldenkirchen ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:21 |
quote:damn jammer dat ik nu niet in Gn ben... ik zie je morgen wel ! en de GTW 303 ook ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:21 |
quote:Ja waarom doe jij niet mee met Treintrekken 16 sept Tara? Is lache man ![]() | |
Duvel | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:30 |
De NVBS zal volgend jaar wel redelijk stil worden. Iemand een idee of de werkgroep 1501 nog wat gaat doen? *lees net dat ze in 2007 weer actief hopen te worden. | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:32 |
Zullen wel weer de nodige Stoomritjes door het land komen... VSM zal ook wel weer weekendje Fryslan doen... | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:34 |
quote:Oh ja ik zou dat HSA artikel nog posten, momentje | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:35 |
quote: ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:40 |
![]() | |
TARAraboemdijee | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:52 |
quote:Treintrekken? | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:53 |
quote: ![]() Treintrekken! | |
Klonk | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:56 |
ik ga geen flauwe, puberale opmerkingen maken ![]() En aangezien ik niewsgierig ben vroeg ik me af of er ook een soort van dienstregeling voor goederentreinen is ? | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:57 |
quote:Prima, heb ik al gedaan, gisteren, in dat topic ![]() Drgl goederen? www.somda.nl ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:57 |
quote:Ja, die is er. Ongetwijfeld is een van de experts nu al een copypaste aan het maken van de dienstregeling op jou traject. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:58 |
quote:Nou, ik ga iig slapen ![]() | |
Willy84 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:58 |
NS zoekt dringend nieuwe treinen Gepost door Redactie - Bron: ANP Gepubliceerd: dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:02 Duizend van de vijfduizend treinritten die de Nederlandse Spoorwegen (NS) dagelijks maakt, worden uitgevoerd met te korte treinen. Van die duizend treinen zijn er vierhonderd 'ernstig tekort' en vijftig worden aangemerkt als 'crisistrein'. Dat staat in een brief van het Hoofd Jaarplan van NS, Léon Jansen, aan productiedirecteur Nol Groot. Volgens de memo zit NS vooral in de spits klem, omdat dan "alles is ingezet". Het ene knelpunt in de spits oplossen betekent elders een tekort vergroten, aldus de brief. Behalve een materieeltekort verwacht NS ook een groter personeelstekort dan eerder was voorzien. Dat komt volgens Jansen onder meer doordat er, volgens afspraak met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), meer treinen rijden aan het begin en einde van de dienstregeling. Om de problemen op te lossen is NS al een tijd op zoek naar extra materieel, dat wordt gekocht of geleased. Verder zoekt het bedrijf steeds naar de efficiëntste inzet van materieel, zei een NS-woordvoerder dinsdag. "We variëren continu met treinen om de optimale bezetting te krijgen." NS heeft 2700 rijtuigen op het spoor met daarin 240.000 zitplaatsen. Op een gemiddelde werkdag reizen ongeveer 1,1 miljoen mensen met de trein. De bezettingsgraad van de zitplaatsen is in een week gemiddeld 30 procent. Roel Berghuis van FNV Bondgenoten ziet de interne memo als een waarschuwing aan de directie in de trant van: "Er moet nu wat aan gebeuren, anders kunnen we de nieuwe dienstregeling niet uitvoeren". | |
Alexxxxx | dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:59 |
quote:Die wadlopers gaan nog mooi even mee | |
Duvel | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:05 |
quote:Argh! Overigens: NS had het over een stel reservetreinen die ze nog hebben. Ik heb geen flauw idee welke treinen ze bedoelen. ICK dat op reserve stond was géén 150 bakken, maar 70. En deze zijn de afgelopen weken al in dienst gesteld. De reserve is momenteel dus nabij nul. Totdat Arriva de Wadlopers teruglevert, SM'90 wordt gereanimeerd, Plan U toch niet naar Slowavenië gaat. Et cetera et cetera. Ik plan alvast een korte vakantie in vanaf 10 december. ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:06 |
Tijd om mooie duitse of belgische rijtuigen te huren ![]() | |
Willy84 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:07 |
Ik heb het nieuwsbericht toch maar ff gepost ![]() ![]() Ik vind het wel mis managment dat het probleem blijkbaar zo uit de hand loopt. Ik begrijp dat het moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken. Maar de bestelling van de nieuwe sprinters is natuurlijk rijkelijk laat. (er is een rechtzaak over geweest wat de boel heeft opgehouden). Voor de citySprinters zijn ze nu pas bezig om de diverse bedrijven een offerte te laten opstellen. Dit terwijl het werk imo direct had moeten starten na het sluiten van de Zoetermeel-en Hofpleinlijn. Zodat er welicht na de sprinter drietjes gelijk de City sprinters behandeld hadden kunnen worden. (welicht zelfs het zelfde bedrijf, efficencie enzo ![]() Er mist natuurlijk nog veel meer aan lange termijn visie, maar dit is imo een goed voorbeeld daarvoor. | |
Klonk | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:08 |
Oeh, nog een vraag, de NS gaat binnenkort stoppen met rijden op het maaslijntje, weet iemand al of Veolia de buffels gaat huren of dat ze nieuw materiaal gaat kopen | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:09 |
Tja Nederlandse mentaliteit he... pas aan de bel trekken als het te laat is... Terror-dreiging.. gewoon lekker alles laten zoals het is, maar kijk uit hoor, als er iets ernstigs gebeurd is, zijn de poppen aan het dansen... Ennee.. laten we maar niet beginnen over de vogelgriep..... | |
Willy84 | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:13 |
quote:Ik heb er ergens iets over gelezen. Ze nemen geloof ik het lijntje van Maastricht naar Heerlen over en daar komen dan nieuwe "light rails" treinen te rijden. Maar wat er met dat andere lijnte gebeurt heb ik eigenlijk niets van gehoord. In het begin zullen ze zowiezo de huidige treinen van NS blijven huren. En welicht zelf nieuwe bestellen. | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:14 |
quote:Wadlopersssssssssssssssss ![]() | |
Klonk | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:15 |
quote:tof, bedankt ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:16 |
quote:moet je je wel ff aanmelden ![]() ![]() Die drgl komt trouwens oorspronkelijk van www.rolandrail.net | |
Klonk | dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:19 |
quote:idd gelijk aangemeld, zie dat mijn treintjes naar Vise in Belgie gaan. | |
MREn | woensdag 30 augustus 2006 @ 01:51 |
quote:Op korte termijn worden gewoon de Buffels van NSFS gehuurd voor 16.000 per maand ex. BTW. Als Veolia denkt iets nieuwers/godkopers te willen, moet ze dat maar doen, maar er is nog niets van bekend. Op dat Limbolijntje gaat Veolia met plan V's rijden vooralsnog. | |
MREn | woensdag 30 augustus 2006 @ 01:54 |
quote:Je vergeet één belangrijke factor: het feit dat (hoogswaarschijnlijk) de SGM2-tjes ook een modernisering gaan krijgen a la SGM3 en dus lekker in dienst gaan. Verder denk ik dat huur van Duitse rijtuigen gezien het loc-overschot een reële optie is. | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 08:19 |
quote:De SGM-II's zijn inderdaad terug, maar die staan volgens mij nu niet in groten getale te niksen, ik zag er net nog een de fly-over in Utrecht berijden. En ook deze treinen gaan in revisie. Weliswaar is dan al het SGMm klaar, maar toch mis je weer een deel van het park. Het zelfde geldt voor het ICM. Ook dat gaat binnenkort in revisie waardoor er een aantal stellen in de werkplaats zal verblijven. Al met al zul je het SGM-II dan eerder nodig hebben om wat gaten te stoppen dan om structurele uitbreidingen te realiseren. Over het loctekort las ik laatst dat dat niet echt meer speelt door een hoge defectenstand van de motoren. Zomaar rijtuigen huren is dan niet echt een voordeel. Of ze moeten weer meer locs laten omlopen aan de eindpunten in plaats van trek-trek rijden. Wat nog wel een optie zou kunnen zijn (maar niet per 10 december) is het Benelux-spul t.z.t. in de binnenlandse dienst in te zetten (inclusief 11.8 graag ![]() Als klap op de vuurpijl is de bedrijfszekerheid van IRM nog niet op peil, en ook Plan T/V loopt duidelijk op zijn laatste benen. Laten we het er op houden dat de NS een uitdaging aangaat met de nieuwe dienstregeling! ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:04 |
IRM was vorige winter toch veel kapot (veel materieel aan de kant), vanwege sneeuw ofzo toch? | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:05 |
quote:Lachen joh, de 3523 gaan rijden met 8 DH1tjes ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:20 |
quote:Op zich lijkt het me kneiterstoer om dat over de Utrechtboog te zien gaan! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 09:27 |
![]() ![]() ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 10:26 |
Ik heb van 10:00 tot 10:15 uit mijn raam zitten staren, maar geen GTW gezien. In hoeverre klopt zo'n dienstregeling? | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 10:29 |
ze zijn nog wat aan het oefenen he, zo'n drgl is een STREVEN ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 10:55 |
Ik heb het door want om 10:48 kwam hij dan toch voorbij ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 11:02 |
fotoooos!! ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 11:06 |
Ik heb helaas geen goede camera Maar Zug-Chef ging vandaag ook op pad, dus die foto's zullen vast nog wel komen ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 12:04 |
Ik zou vandaag dat ding ook p de foto zetten, in Leeuwarden. Maar het is kloteweer ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 12:38 |
quote:Tsss watje! ![]() Ik mag hier niet klagen over de RET hè? Ik doe het toch. KLOTE RET! Zo. | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 12:40 |
De GTW reed zojuist weer langs vanaf Gn richting Hoogezand/Winschoten Die hele dienstregeling klopt dus helemaal niets van | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 12:52 |
quote:En dan is dit nog maar 2006 ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 15:56 |
Foto's gisteren gemaakt vanaf het Hereweg viaduct in Groningen door mijn vriendin:![]() ![]() ![]() | |
MREn | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:00 |
quote:Nee, de verkeerde soort sneeuw ![]() Het ging erom dat en een soort stuifsneeuw was die binnen kon dringen in electr. ruimte van VIRM (IRM had nergens last van), en door de daar aanwezige warme componenten smolt, en de combinatie water-electrische componenten schijnt geen gelukkige te zijn. |