abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 augustus 2006 @ 23:01:07 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40885731
Hier alweer deel 29 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend.

NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet.

Interieur en exterieur.

Veolia
Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.)

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 augustus 2006 @ 23:02:21 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40885798
Oh fuck, nou heb ik in de TT het aantal foto's van jorienvdherik verraden...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40885917
TT aangepast

En tien is wel erg overdreven, ik heb geloof ik n alle 29 delen bij elkaar in totaal 2 crappy telefoonfoto's gezien
pi_40885939
En groetjes terug natuurlijk
pi_40886042
Groetjes aan Alexxxxx

ik ga pitten morgen werken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40886167
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Groetjes aan Alexxxxx

ik ga pitten morgen werken
Fix je avatar eerst even.

Mits er weer een trein in komt, want ik heb er een hekel aan offtopic te posten
pi_40886212
Ik wil best de nieuwe topic openen!

maar iemand was me voor

raadt de lijn:


Kijk ook eens naar de ramen
  woensdag 16 augustus 2006 @ 23:12:17 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40886297
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:04 schreef Alexxxxx het volgende:
En groetjes terug natuurlijk
Ja bedankt!

Ik wilde graag eenen plaet van het pittoresque onderstation Staphorst plaetschen, maer ick kon gheen photo vinden, vandaar dit duyvelsche onderschtation waer ick reedsch eerder eenen plaet vastleghde.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 augustus 2006 @ 23:13:45 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40886378
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:10 schreef the_disheaver het volgende:
Ik wil best de nieuwe topic openen!

maar iemand was me voor

raadt de lijn:

[afbeelding]
Kijk ook eens naar de ramen
Lekker bekrast, dus het zal Nederland wel zijn. En heuvels. Limburg?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40886420
http://communicatie.blogspot.com/2005/06/het-is-geel.html



mja, als je op station Staphorst uitstapt ga je volgesn mij wel meer dan 30 jaar terug in de tijd
  woensdag 16 augustus 2006 @ 23:20:19 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40886686
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:14 schreef Alexxxxx het volgende:
http://communicatie.blogspot.com/2005/06/het-is-geel.html



mja, als je op station Staphorst uitstapt ga je volgesn mij wel meer dan 30 jaar terug in de tijd
Ik heb Staphorst nog nooit beter bekeken dan met 130km/u vanuit een Koploper moet ik zeggen. Of ook nog een keer vanuit een Plan U als stopper naar Groningen, dat kan ook. Maar meer ook niet. Het ziet eruit als een dorp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 augustus 2006 @ 23:23:41 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40886875
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:04 schreef Alexxxxx het volgende:
TT aangepast
Wacht 's... Ik heb de TT geheel verneukt, de streepjes staan verkeerd. 't Moet zijn:

"Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29"

Mên...

Let 's blame:
de whiskyfles

snel aangepast!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40887331
yahoo terug van kort rondje bordjes knallen


en fles's bier opdrinken
pi_40887482
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Lekker bekrast, dus het zal Nederland wel zijn. En heuvels. Limburg?
Ja, en nu verder denken!

Op welke lijn rijden treinen met meer krassen op ramen dan comfortabele stoelen, waardoor je maar verveeld foto;s door bekraste ramen gaat maken?
pi_40887545
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb Staphorst nog nooit beter bekeken dan met 130km/u vanuit een Koploper moet ik zeggen. Of ook nog een keer vanuit een Plan U als stopper naar Groningen, dat kan ook. Maar meer ook niet. Het ziet eruit als een dorp.
stopper naar groningen? huh sinds waneer ligt staphorst tussen zl en gn?
pi_40888273
  donderdag 17 augustus 2006 @ 01:02:04 #17
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_40890463
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:39 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

stopper naar groningen? huh sinds waneer ligt staphorst tussen zl en gn?
De lijnen splitsen zich pas na Meppel, en tenzij ze het verplaatst hebben, ligt Staphorst nog altijd tussen Zl en Mp
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_40893619
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:37 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja, en nu verder denken!

Op welke lijn rijden treinen met meer krassen op ramen dan comfortabele stoelen, waardoor je maar verveeld foto;s door bekraste ramen gaat maken?
Maastricht Randwijck - Kerkrade Centrum?
  donderdag 17 augustus 2006 @ 07:36:14 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40894055
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 04:51 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Maastricht Randwijck - Kerkrade Centrum?
Dat is een vrij ruime interpretatie.

Maar inderdaad, dat is zo ongeveer de enige lijn die aan het profiel voldoet...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 17 augustus 2006 @ 07:39:30 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40894084
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:39 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

stopper naar groningen? huh sinds waneer ligt staphorst tussen zl en gn?
Al een tijdje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40894506
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:10 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Fix je avatar eerst even.

Mits er weer een trein in komt, want ik heb er een hekel aan offtopic te posten
huh? hij doet het gewoon hoor

De rode plan U is niet te stoppen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40894532
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 23:58 schreef Zug-Chef het volgende:
[afbeelding]
Kan je wel, als ik helemaal NERGENS tijd voor heb?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 17 augustus 2006 @ 08:55:28 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40894821
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 08:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan je wel, als ik helemaal NERGENS tijd voor heb?
Klote hè, een arbeidzaam bestaan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40897854
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 04:51 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Maastricht Randwijck - Kerkrade Centrum?
Ja!

naja, eigenlijk ging de trein niet verder dan Heerlem. En begon niet eerder dan Maastricht.
pi_40897983
de sneltrein Mt-Hrl waar je niets aan hebt
pi_40898239
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:08 schreef Zug-Chef het volgende:
de sneltrein Mt-Hrl waar je niets aan hebt
Jawel!

ik moest naar maastricht, en s'avonds had ik nog net exact genoeg tijd om via Hrl - Rm - Nm - Ur - Gn terug.

Kwam er net op tijd achter dat er werkzaamheden waren op het traject Nm - Zl zodat ik wel via Ut moest om nog dezelfde dag thuis te kunnen komen...
pi_40898969
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:04 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja!

naja, eigenlijk ging de trein niet verder dan Heerlem. En begon niet eerder dan Maastricht.


Toen ik daar was ging ie wel helemaal door, maar dat zal dan wel de stoptrein zijn geweest
pi_40899334
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:43 schreef Wadloper het volgende:

[..]



Toen ik daar was ging ie wel helemaal door, maar dat zal dan wel de stoptrein zijn geweest
ik geloof dat het een sneltrein was ja.

Maar toch een plan V (geloof ik, kan ook een T'tej geweest zijn)
pi_40899620
quote:
Spoeddebat Kamer over NS-dienstregeling

DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer onderbreekt donderdag het zomerreces voor een spoeddebat over de NS-dienstregeling voor 2007. De verkeerscommissie wil voorkomen dat staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen haar goedkeuring geeft aan de plannen.

De Kamer blijft ondanks aanpassingen ontevreden over de dienstregeling. Het grote pijnpunt zijn volgens GroenLinks-woordvoerder Wijnand Duyvendak nog steeds de langere reistijden naar het noorden en het oosten van het land.

Meer fractiespecialisten zijn het er niet mee eens dat Schultz daarover overleg weigert met de Kamer. Er lag een voorstel om dat begin september te doen, ,,maar Schultz weigert'', aldus Duyvendak. Hij verwijt de staatssecretaris, die per 21 augustus met zwangerschapsverlof gaat, dat ,,zij er te weinig bovenop zit en de NS te veel de vrije teugels geeft''.

Val kabinet

Eind juni maakte de Kamer er veel misbaar over dat reizen per trein vanuit het westen naar bijvoorbeeld Groningen of Enschede of omgekeerd zeker tien minuten langer zou duren. Een ruime meerderheid van CDA, PvdA, VVD, SP en GroenLinks maande Schultz daar een stokje voor te steken. Er dreigden moties. Door de val van het kabinet kwam het daar niet meer van. Premier Jan Peter Balkenende beloofde geen onomkeerbare stappen te nemen, totdat de Kamer terug was van reces. Volgens GroenLinks negeert Schultz die belofte nu.

De onvrede slaat verder ook op het uitgebreide spoor tussen Utrecht en Amsterdam, die veel beter zou moeten worden benut. Maandag bleek dat deze zogeheten Utrechtboog ook nog eens maanden later dan voorzien wordt opgeleverd. Ook het effect van de ingebruikneming van de HSL-Zuid vanaf 1 april 2007 zit Duyvendak niet lekker. Hij vreest dat de NS minder 'gewone' snelle treinen laat rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.

Spoorboekje

Het spoorbedrijf voerde wel aanpassingen door na kritiek van ook consumentenorganisaties, door meer treinen in de avonduren en tijdens vakanties te beloven. Er zou ook een proef komen om de reistijd vanuit de Randstad naar Groningen en Leeuwarden terug te dringen. Het nieuwe spoorboekje wordt op 10 december van kracht.
bron: anp

Mooi, ik miste de kamerdebatten al! Das vandaag?
pi_40899932
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:53 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ik geloof dat het een sneltrein was ja.

Maar toch een plan V (geloof ik, kan ook een T'tej geweest zijn)
Ik heb in die week dat ik er was alleen maar plan V's gezien
pi_40899982
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Jawel!

ik moest naar maastricht, en s'avonds had ik nog net exact genoeg tijd om via Hrl - Rm - Nm - Ur - Gn terug.

Kwam er net op tijd achter dat er werkzaamheden waren op het traject Nm - Zl zodat ik wel via Ut moest om nog dezelfde dag thuis te kunnen komen...
Ghe ja dat is wel zooi. Je kunt elke dag om 2 uur s nachts nog aankomen in Gn, maar naar Lw geldt dat niet
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:52:38 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40901356
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:09 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ghe ja dat is wel zooi. Je kunt elke dag om 2 uur s nachts nog aankomen in Gn, maar naar Lw geldt dat niet
Er is ook wel een verschil in grootte geloof ik... Of schop ik nu heel veel Friezen tegen de schenen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40901525
91817 inwoners in Leeuwarden
180729 inwoners in Groningen

Ok wel 2x zoveel, maar toch... wat maakt dat uit kwa treinen
pi_40901620
Zou gemiddeld bijvoorbeeld betekenen:

Als er met die laatste trein 100 mensen naar Groningen moeten, dat er dan 50 naar Leeuwarden moeten...

Als je die 50 laat staan, is dat wel 33% van het totaal...
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:59:48 #35
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_40903355
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:09 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ghe ja dat is wel zooi. Je kunt elke dag om 2 uur s nachts nog aankomen in Gn, maar naar Lw geldt dat niet
Toch ook alleen maar op de doordeweekse dagen?

Wat ik irritanter vind is dat de één-na-laatste trein maar tot Zwolle rijdt, zodat je daar met een irritant gat van een uur zit.
Dan heb ik weer het geluk in Enschede te wonen, die rijden wel netjes elk half uur, laatste trein half uur eerder dan in Gn, maar dat komt omdat Es zichterbij is (blijft 23:53 vertrek uit Ut).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_40903629
IC 787 met A 2.02 in Gn rijdt elke dag

Laatste trein naar Leeuwarden is IC(1)783 V22.53 Ut en A1.00 in Lw
Alleen op vrijdags zaterdags en zondags rijdt er nog een trein later door naar Lw (ook met overstap in Amf) 23.53 Ut - 2.02 in Lw

[ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 17-08-2006 16:14:25 ]
pi_40903656
Komt er dus eigenlijk op neer dat als ik in Ut zit, en dat zit ik nog al ns de laatste tijd, dat ik toch wel om 22.22 weg zal moeten, anders kom ik niet meer fatsoenlijk thuis (22.53 is ook weer zo riskant)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 augustus 2006 @ 15:03:36 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_40904921
Vanochtend was er een schaap aan het grazen in de spoorberm tussen Buitenpost en Grijpskerk Ook kreeg de stalling achter het station in Leeuwarden bezoek van 2 agenten die gegevens noteerden over allerlei fietsen. Verder werd de stalling en ook het haal en breng terrein schoongemaakt door aankomende 1e jaars
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_40905055
Ghe daar stond mijn fiets gisteren de halve dag nog

Btw, 1e jaars lijkt me sterk... Introdagen beginnen hier pas de 28e
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:20:10 #40
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_40905336
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:11 schreef Zug-Chef het volgende:
Komt er dus eigenlijk op neer dat als ik in Ut zit, en dat zit ik nog al ns de laatste tijd, dat ik toch wel om 22.22 weg zal moeten, anders kom ik niet meer fatsoenlijk thuis (22.53 is ook weer zo riskant)
Waarom is dat riskant? Ze moeten je toch thuisbrengen. En zo vaak gaat er nu ook weer niet iets mis. Ik reis zo'n twee keer in de maand op familiebezoek enzo, en heb de afgelopen zes jaar nog maar 2x een taxi moeten nemen (gekregen), en 1x een bus ivm werzaamheden die niet konden wachten op onze 10min vertraagde laatste trein.

Eén keer met de taxi vanuit Utrecht (320 euro op de teller) omdat er geen treinen reden van Den Bosch naar Utrecht wegens ongeluk, ik was te laat in Ut voor de laatste trein.

Eén keer met de taxi vanuit Zwolle. Laatste trein met (erg slechte overstappen) de mogelijkheid in Esnchede te komen vanaf Heerenveen reed niet, trein later heeft me tot Zl gebracht, taxi stond al klaar (onderweg geregeld door HC), en al met al nog eerder thuis dan de laatste trein op het station aan kwam
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_40905945
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:10 schreef Zug-Chef het volgende:
IC 787 met A 2.02 in Gn rijdt elke dag

Laatste trein naar Leeuwarden is IC(1)783 V22.53 Ut en A1.00 in Lw
Alleen op vrijdags zaterdags en zondags rijdt er nog een trein later door naar Lw (ook met overstap in Amf) 22.53 Ut - 2.02 in Lw
Die rijdt er in het weekend dus een uur langer over?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40906712
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die rijdt er in het weekend dus een uur langer over?
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh *($&&^#%$(#@ moest natuurlijk 23.53 zijn.. wijsneus
pi_40907533
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:03 schreef Peterselieman het volgende:
Vanochtend was er een schaap aan het grazen in de spoorberm tussen Buitenpost en Grijpskerk Ook kreeg de stalling achter het station in Leeuwarden bezoek van 2 agenten die gegevens noteerden over allerlei fietsen. Verder werd de stalling en ook het haal en breng terrein schoongemaakt door aankomende 1e jaars
Ah, ik krijg het weer druk hoor ik

(die fietsen die daar weg worden gehaald gaan na een tijdej naar de kringloopwinkel, en die worden bij mij op het werk dan weer opgeknapt voor de kringloop. )
pi_40907605
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:43 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ah, ik krijg het weer druk hoor ik

(die fietsen die daar weg worden gehaald gaan na een tijdej naar de kringloopwinkel, en die worden bij mij op het werk dan weer opgeknapt voor de kringloop. )
Wat doet de pliesie dan bij die fietsen. Houden ze een dagboek bij elke week, van fietsen die er dus al die tijd al staan ofzo ?
pi_40907635
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:46 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Wat doet de pliesie dan bij die fietsen. Houden ze een dagboek bij elke week, van fietsen die er dus al die tijd al staan ofzo ?
Ze houden idd bij welke fietsen er te lang staan. Op een gegeven moment komt er een sticker op je fiets, en als je m dan niet binnen 4 uur weg haalt, ben je m kwijt.
pi_40907790
4 uur maar ?
pi_40909235
En dan heb je bij de kringloop zeker weer voor paar tientjes een nieuwe fiets
pi_40909264
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:53 schreef Zug-Chef het volgende:
4 uur maar ?
Ja, belachelijk
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:47 schreef Wadloper het volgende:
En dan heb je bij de kringloop zeker weer voor paar tientjes een nieuwe fiets
Klopt
pi_40911553
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:14 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh *($&&^#%$(#@ moest natuurlijk 23.53 zijn.. wijsneus
Let toch eens op wat je post, homo n00b met je 750 posts
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40911619
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:09 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ghe ja dat is wel zooi. Je kunt elke dag om 2 uur s nachts nog aankomen in Gn, maar naar Lw geldt dat niet
Ja, wat is Leeuwarden nou?

Friesland is tof, vele malen toffer dan de prov Groninen, maar leeuwarden is weinig... En om 1 of 2 uur snachts kun je toch niet met de trein verder reizen in Leeuwarden. En in leeuwarden wil je niet zijn, niets mis mee dus
pi_40911679
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:59 schreef MREn het volgende:

[..]

Toch ook alleen maar op de doordeweekse dagen?

Wat ik irritanter vind is dat de één-na-laatste trein maar tot Zwolle rijdt, zodat je daar met een irritant gat van een uur zit.
Dan heb ik weer het geluk in Enschede te wonen, die rijden wel netjes elk half uur, laatste trein half uur eerder dan in Gn, maar dat komt omdat Es zichterbij is (blijft 23:53 vertrek uit Ut).
nee, ook op zat en zo. Het is niet irritant, boeit weinig dat er 'maar' 1 keer per uur een trein gaat tussen 11 en 12 uur van ut naar gn. Wat slechter is is dat er op de vertrekstaten staat dat je aansluiting hebt op Groningen met die trein, wat dus niet het geval is (ja, na een half uur wachten op zwolle...)
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:11 schreef Zug-Chef het volgende:
Komt er dus eigenlijk op neer dat als ik in Ut zit, en dat zit ik nog al ns de laatste tijd, dat ik toch wel om 22.22 weg zal moeten, anders kom ik niet meer fatsoenlijk thuis (22.53 is ook weer zo riskant)
riskant

Als je op tijd bent voor de laatste trein, dan is de NS je verplicht je naar het eindstation te brengen. Door trein of taxi (wat vorige week zondag dus prima is gedaan)
pi_40911706
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:19 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja, wat is Leeuwarden nou?

Friesland is tof, vele malen toffer dan de prov Groninen, maar leeuwarden is weinig... En om 1 of 2 uur snachts kun je toch niet met de trein verder reizen in Leeuwarden. En in leeuwarden wil je niet zijn, niets mis mee dus
Ik woon niet in Leeuwarden, maar wel op 20 minuten fietsen van Ljouwert CS, dus ja, IK baal.
pi_40911725
Is Leeuwarden nou bijvoorbeeld, for FUCKS sake, al eens een keer aangesloten op de rest van het landelijke autosnelwegennet? Ook niet he?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40911760
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Is Leeuwarden nou bijvoorbeeld, for FUCKS sake, al eens een keer aangesloten op de rest van het landelijke autosnelwegennet? Ook niet he?
staat op de planning voor 2012, als er niet teveel bezwaarschriften komen.
pi_40911824
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:53 schreef Zug-Chef het volgende:
4 uur maar ?
kwijt?

nee. Dat mag neit. Moet minimaal 2 weken zijn. Alleen gevaarlijk geplaatste fietsen mogen direct ewggehaald worden. En dan nog mag je hem niet kwijt zijn. Voor administratiekosten mag je hem ergens vandaan halen.

Maar inderdaad: gewoon een nieuwe halen bij de gemeente afvalbedrijf.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 21:15:02 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40915799
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:22 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik woon niet in Leeuwarden, maar wel op 20 minuten fietsen van Ljouwert CS, dus ja, IK baal.
Dan baal je ja. Maar de laatste trein van Utrecht naar Rotterdam gaat ook al om 0.17u. Dat is dan een stoptrein, en die komt om 1.13u in Rotterdam aan. Natuurlijk is de Randstad daarna verwend met het nachtnet, maar: waar de laatste stoptrein er minder dan een uur over doet, doet de nachttrein er door het omrijden maarliefst twee uur en negen minuten over. Met andere woorden: je komt òf om 1.13u in Rotterdam aan, òf om 3.23u als je de laatste stoptrein mist.

En ja, ik ben ervaringsdeskundige helaas...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40916416
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan baal je ja. Maar de laatste trein van Utrecht naar Rotterdam gaat ook al om 0.17u. Dat is dan een stoptrein, en die komt om 1.13u in Rotterdam aan. Natuurlijk is de Randstad daarna verwend met het nachtnet, maar: waar de laatste stoptrein er minder dan een uur over doet, doet de nachttrein er door het omrijden maarliefst twee uur en negen minuten over. Met andere woorden: je komt òf om 1.13u in Rotterdam aan, òf om 3.23u als je de laatste stoptrein mist.

En ja, ik ben ervaringsdeskundige helaas...
Langzaam, langzaam begint het tot een aantal mensen door te dringen wat een hersenloze mongolen die lui van Rondje NL toch wel moeten zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40917422
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan baal je ja. Maar de laatste trein van Utrecht naar Rotterdam gaat ook al om 0.17u. Dat is dan een stoptrein, en die komt om 1.13u in Rotterdam aan. Natuurlijk is de Randstad daarna verwend met het nachtnet, maar: waar de laatste stoptrein er minder dan een uur over doet, doet de nachttrein er door het omrijden maarliefst twee uur en negen minuten over. Met andere woorden: je komt òf om 1.13u in Rotterdam aan, òf om 3.23u als je de laatste stoptrein mist.

En ja, ik ben ervaringsdeskundige helaas...
Tsja, wees blij dat er een nachttrein is, en dat je nog in rotterdam kunt komen.

Maar misschien wel een idee om van de nachtnet een nachtrondje te maken? van Rotterdam via goude (wel of niet stoppen) naar utrecht. En dan links en rechtsom.
pi_40917692
Ja, dat ligt MEER dan voor de hand idd dish

Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze ZO nadrukkelijk om Gouda heen rijden iedere nacht

Niet dat gouda me verder ook maar de tyfus boeit, maar het zou handig zijn voor een hoop mensen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40917782
NIet door Gouda? Toen ik ooit eens van Utrecht naar Den Haag moest met de trein midden in de nacht, werden we er in Goude uitgesmeten
pi_40917839
Ik heb gehoord dat ze de oude trouwe ICM koploper gaan vernieuwen. Waneer beginnen ze eraan?
  donderdag 17 augustus 2006 @ 22:23:35 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40918517
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:06 schreef Alexxxxx het volgende:
NIet door Gouda? Toen ik ooit eens van Utrecht naar Den Haag moest met de trein midden in de nacht, werden we er in Goude uitgesmeten
Het nachtnet rijdt Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag Centraal (!) - Delft - Rotterdam Centraal. En dan weer terug.

Ik ben ook meer voor een rondje Randstad ja. Het klopt trouwens wel: wees blij dat ie überhaupt rijdt. Maar voorafgaand aan het missen van de laatste stoptrein op Utrecht, miste ik de laatste trein op Gorinchem, en werd ik door vrienden naar Utrecht gebracht. Met andere woorden: ik was van plan om tegen twaalven thuis te zijn, en het werd half vier. Dat was toch wel een domper.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 17 augustus 2006 @ 22:47:03 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40919650
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Langzaam, langzaam begint het tot een aantal mensen door te dringen wat een hersenloze mongolen die lui van Rondje NL toch wel moeten zijn
Bij mij nog niet, ik zit regelmatig een dag doelloos in de trein, heerlijk toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40919695
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:08 schreef GSMboy het volgende:
Ik heb gehoord dat ze de oude trouwe ICM koploper gaan vernieuwen. Waneer beginnen ze eraan?
Doorloopkoppen open lassen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40919853
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Doorloopkoppen open lassen
Open lassen
pi_40920243
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:08 schreef GSMboy het volgende:
Ik heb gehoord dat ze de oude trouwe ICM koploper gaan vernieuwen. Waneer beginnen ze eraan?
Zijn ze al mee begonnen.

Door de deur niet meer te gebruiken
pi_40920584
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:50 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Open lassen
Snijbranden, zagen, punniken, het zal me de tering wezen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:23:48 #68
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40923052
tvp
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 01:48:53 #69
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_40925155
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:08 schreef GSMboy het volgende:
Ik heb gehoord dat ze de oude trouwe ICM koploper gaan vernieuwen. Waneer beginnen ze eraan?
Het eerste stel (ik meen de 4011, maar ik ben niet zo'n nummertjesheld) staat al enige tijd binnen te Hlm en al binnenkort naar Oostenrijk reizen om de revisie eens grondig door te nemen in de klimaatkamer.
Dus met een beetje geluk wordt de airco nu wel fatsoenlijk afgeregeld itt IRM dat vooral de standen 'kapot' en 'diepvries' schijnt te kennen. Al vind ik zelf de airco in ICRm goed gelukt. ICM interieur zal ook ICRm look-a-like worden.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:13:14 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40928049
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 00:23 schreef jorienvdherik het volgende:
tvp
Trein Vergeten te Photograferen?

MrEN: 't Is inderdaad de 4011 die in Haarlem staat. Dat van de Klimakammer wist ik nog niet, ik hoop ook dat er een wat betere airco in komt. 't Interieur wordt nog afwachten. 't Schijnt dat er minstens 10% meer zitplaatsen in de treinen komen. Meestal doet dat niet veel goeds met de beenruimte...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40928193
Doe niet zo flauw joh

Ik zag net op Somda dat de GTW in Groningen staat

Maar hij staat te ver om foto's van te maken vernam ik uit een bron

[ Bericht 27% gewijzigd door Wadloper op 18-08-2006 09:17:19 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:11:41 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40929841
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 08:29 schreef Wadloper het volgende:
Doe niet zo flauw joh
Je hebt gelijk. Als je het tegen mij hebt althans.
quote:
Ik zag net op Somda dat de GTW in Groningen staat

Maar hij staat te ver om foto's van te maken vernam ik uit een bron
Da's inderdaad te ver vanaf hier.

Stik, da's alweer flauw. Dit is niet mijn dag...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40933624
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 10:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Als je het tegen mij hebt althans.
[..]

Da's inderdaad te ver vanaf hier.

Stik, da's alweer flauw. Dit is niet mijn dag...
Had het tegen jou
Vond het wel beetje flauw (maar eigenlijk heb je toch wel weer gelijk )

(Je moet ook echt naar Groningen gaan he, niet vanaf je computer kijken )
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:22:58 #74
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_40935218
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 08:13 schreef Duvel het volgende:

't Schijnt dat er minstens 10% meer zitplaatsen in de treinen komen. Meestal doet dat niet veel goeds met de beenruimte...
Die zitplaatsen komen ook deels door het inkorten van de balkons. Bovendien zijn de nieuwe stoelen wat dunner dan de huidige -toch wat forse- exemplaren. In ICRm is zo ook een extra rijtje stoelen geplaatst, maar over beenruimte heb ik daar niets te klagen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_40935770
lol. Dat laatste is wel leuk flauw. En er zijn meer mensen die hier tvp'en zonder foto's te plaatsen. Daar is niks mis mee. Met reacties waar je volgende week donderdag heen gaat treinen wat minder. Maar das dus geen TVP.

Maar wadloper: waar! Waar staat die GTW. Overal kun je foto's van maken.
pi_40937618
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:45 schreef the_disheaver het volgende:
lol. Dat laatste is wel leuk flauw. En er zijn meer mensen die hier tvp'en zonder foto's te plaatsen. Daar is niks mis mee. Met reacties waar je volgende week donderdag heen gaat treinen wat minder. Maar das dus geen TVP.

Maar wadloper: waar! Waar staat die GTW. Overal kun je foto's van maken.
Nee oke, daar heb je opzich wel gelijk in

Ik denk dat hij staat waar de VL ook zit, bij die brug.
Waar de buffel ook meestal Geen Dienst staat
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:58:58 #77
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40937801
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 08:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Trein Vergeten te Photograferen?

MrEN: 't Is inderdaad de 4011 die in Haarlem staat. Dat van de Klimakammer wist ik nog niet, ik hoop ook dat er een wat betere airco in komt. 't Interieur wordt nog afwachten. 't Schijnt dat er minstens 10% meer zitplaatsen in de treinen komen. Meestal doet dat niet veel goeds met de beenruimte...
Hier dan foto's van gister, in totaal 5 uur in de trein gezeten. Maar vanaf Eindhoven is limburg echt heel dichtbij zeg









pi_40937864
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:58 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

Hier dan foto's van gister, in totaal 5 uur in de trein gezeten. Maar vanaf Eindhoven is limburg echt heel dichtbij zeg

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Puik.
pi_40938023
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:52 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Nee oke, daar heb je opzich wel gelijk in

Ik denk dat hij staat waar de VL ook zit, bij die brug.
Waar de buffel ook meestal Geen Dienst staat
Da toch die kant zo op, ook ff m'n camera mee. (westkant van het station bedoel je, richting lw?
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:10:32 #80
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_40938137
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:00 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Puik.
zat onderweg in


en in deze


die laatste is echt klote
pi_40938322
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:06 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Da toch die kant zo op, ook ff m'n camera mee. (westkant van het station bedoel je, richting lw?
Die kant bedoel ik inderdaad.

Maar ik weet niet zeker of hij dáár staat, maar zoals ik het begrepen heb, wel
Ik ben zelf nog niet in Gn geweest
pi_40939178
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:10 schreef jorienvdherik het volgende:

en in deze
[afbeelding]

die laatste is echt klote
Niet man super relaxte trein, ICK

Mooie foto trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40940321
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:10 schreef jorienvdherik het volgende:
laatste is echt klote
je lens ook :p

maar ehh, mijn eerste echte treinpic gemaakt!

ff kijken of hij ook gelukt is
pi_40940501
Nu alweer terug?

Waar stond die GTW?
pi_40941019
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 16:36 schreef Wadloper het volgende:
Nu alweer terug?

Waar stond die GTW?
emmaviaduct op en naar het zuiden fietsen, en dan gewwoon naar rechts kijken. Voor het prorail gebouw
pi_40941575














pi_40941611
Mooie foto's
Zelf sta ik daar meestal ook foto's te schieten
pi_40941685
Mijn eerste GTW zal waarschijnlijk in Zwitserland zelf geschoten worden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40941731
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 17:19 schreef Wadloper het volgende:
Mooie foto's
Zelf sta ik daar meestal ook foto's te schieten
ik heb ze op drie punten genomen... waar bedoel je exact?
pi_40943803
Naast de VL, als je aankomt lopen uit de tunnel, alle 2 de kanten (soms loop ik ook langs het hek, vlakbij het water, zo kan je foto's maken als een trein aankomt )
pi_40944271
GRONINGEN -
De nieuwe trein van Arriva is gisteren als fotomodel op het Hoofdstation in Groningen aangekomen. Hij staat tot en met dinsdag aan de westzijde van het Emmaviaduct (kant van de Paterswoldseweg).

bron ; dagblad van het noorden
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:47:44 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40945139
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 17:18 schreef the_disheaver het volgende:
<knip>
Leuke foto's! Was het druk?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40945295
Als ik er ben is het nooit druk
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:54:50 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40945364
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:52 schreef Wadloper het volgende:
Als ik er ben is het nooit druk
Heb jij zo'n overweldigende afstotelijkheid dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40945403
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:52 schreef Wadloper het volgende:
Als ik er ben is het nooit druk
ben jij ZO lelijk joh?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40945417
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb jij zo'n overweldigende afstotelijkheid dan?
GMTA
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:03:13 #97
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40945643
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

GMTA
Gheheh!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40945827
lol
Nee, der is alleen niemand die ook leuk vind zich te verdiepen in treinen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:31:27 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40946597
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 20:08 schreef Wadloper het volgende:
lol
Nee, der is alleen niemand die ook leuk vind zich te verdiepen in treinen
Oh ja, dat komt me wel bekend voor...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40948290
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 18:59 schreef Wadloper het volgende:
Naast de VL, als je aankomt lopen uit de tunnel, alle 2 de kanten (soms loop ik ook langs het hek, vlakbij het water, zo kan je foto's maken als een trein aankomt )
tunnel Sinds wanneer heeft groningen een tunnel? En VL?
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 21:28:39 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40948408
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 21:24 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

tunnel Sinds wanneer heeft groningen een tunnel? En VL?
Dat van die tunnel kan ik niet beantwoorden, zo goed ken ik Groningen niet, maar VL zou weleens voor verkeersleiding kunnen staan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_40948414
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:18 schreef verzameldirk het volgende:
GRONINGEN -
De nieuwe trein van Arriva is gisteren als fotomodel op het Hoofdstation in Groningen aangekomen. Hij staat tot en met dinsdag aan de westzijde van het Emmaviaduct (kant van de Paterswoldseweg).

bron ; dagblad van het noorden
fotomodel?

Naast dat ik dat ding gewoon best lelijk vindt van buiten, te gestroomlijnd voor een stoptrein staat ie nou niet echt op een perfect plaats om gefotografeerd te worden. Bij prorail zou kunnen, of het mag is een ander verhaal (ik heb geen bordjes gezien van verboden toegang om wetboeknummer zoveel nogwat, eigen terrein oid.. Maar er is a) een hek, en b) een wadloper voor

bij de spoorbrug/fietsgangersbrug zou kunnen, maar daar heb je ook een hek, fijnmaziger nog wel. Plus gedoe met bovenleiding en andere palen.

Op de emmaviaduct zou ook kunnen, maar een bovenaanzicht is niet leuk voor een trein en je zit met bovenleiding

En dan vooralvooral: die wedstrjid van Arriva, die moest toch genomen worden in het open landschap....
pi_40948442
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 21:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat van die tunnel kan ik niet beantwoorden, zo goed ken ik Groningen niet, maar VL zou weleens voor verkeersleiding kunnen staan.
Dan is het de weg onder de viaduct evenwijdig aan het spoor? Daar stond ik dus ook even, alleen zat er een wadloper voor. Maar voor de rest mooie plaats!
pi_40948480
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Leuke foto's! Was het druk?
Ja, Misschien 1 man. Plus wat voorbijgangers die zich afvroegen wat van afschuwelijk rood ding daar nou stond (die rode kleur was ook lelijk!)
pi_40949290
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 21:24 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

tunnel Sinds wanneer heeft groningen een tunnel? En VL?
Ja, het emmaviaduct heeft een tunnel
En aan 1 kant heb je het emplacement, en aan de andere kant de Verkeersleiding
pi_40949620
Die wedstrijd van Arriva is sowieso kut
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:38:23 #107
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_40970796
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 21:31 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja, Misschien 1 man. Plus wat voorbijgangers die zich afvroegen wat van afschuwelijk rood ding daar nou stond (die rode kleur was ook lelijk!)
Ik vraag me af hoe snel dat rood vaal wordt eigenlijk...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:16:12 #108
148385 Wadloper
Noorderling
pi_40992151
Ik geef het een jaar

Maar hopelijk gooien ze die dingen nou ook eens regelmatig door de wasstraat, de wadlopers hebben al tijden geen wasbeurt meer gehad :S
  zondag 20 augustus 2006 @ 11:47:36 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40992843
we mogen iig hopen dat dat rood langer mooi blijft dan dat verkehrsrot van de DB zeg, dat zag er af en toe beroerd uit
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41005272


Op Gvc
  zondag 20 augustus 2006 @ 20:17:08 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_41008020
dat zijn vast taakstrafmongolen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41008143
gheghe
pi_41008218
Geteld en wel: 335 stationsbordjes alvorens Rondje Nederland begint (Daarvan 124 uit Nederland)

Welke?

Nou... deze:
http://members.chello.nl/ewo.nielsen/Stationsbordjes_NL.GIF
  zondag 20 augustus 2006 @ 20:27:21 #114
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41008386
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 20:17 schreef Dr_Flash het volgende:
dat zijn vast taakstrafmongolen
Dat is het enige positieve aan dit plaatje...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41020238
Zullen ze lang werk aan hebben gehad
  maandag 21 augustus 2006 @ 07:15:58 #116
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41020768
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 04:43 schreef Wadloper het volgende:
Zullen ze lang werk aan hebben gehad
En nog voor niets ook, want er komt altijd wel weer een nieuwe eikel met een spuitbus voorbij om een nieuwe "piece" of zo te zetten... Wat zou ik dat soort mannetjes graag ingieten in beton en af laten zinken...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41020774
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 07:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

En nog voor niets ook, want er komt altijd wel weer een nieuwe eikel met een spuitbus voorbij om een nieuwe "piece" of zo te zetten... Wat zou ik dat soort mannetjes graag ingieten in beton en af laten zinken...
Inderdaad...

Zulke gasten mogen van mij publiekelijk aan de schandpaal genageld worden
Ik zag laatst de 3208 ook al met een 'kunstwerk' op de zijkant
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:38:41 #118
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_41022967
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 20:17 schreef Dr_Flash het volgende:
dat zijn vast taakstrafmongolen
Zijn geen taakstrafmongolen.
Het reinigen gebeurt door bedrijven die er grof geld aan verdienen.
Overigens is dat reinigingsmiddel zo giftig, daar kun je iemand niet verplicht mee laten werken.
Dat moet je willen.
pi_41023594
Als het zo giftig is, dan snap ik wel dat je er grof geld aan verdient
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:20:41 #120
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_41063194
De GTW staat nog steeds op het emplacement in Groningen op dezelfde plaats als al op de foto's staat. Verder heb ik weinig treinnieuws, behalve dan dat ik laatst behoorlijk wat SGM 2'tjes heb gespot in de buurt van A'dam CS. En heb er ook nog 1 op dienst gezien.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:49:15 #121
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_41063948
Het was afgelopen zondag 25 jaar geleden dat de eerste wadloper in Nederland aankwam, de 3201. Op een andere website vond ik een foto van een versierde 3201. Het was geen officiëel gebeuren, maar enkele liefhebbers wilden het niet onopgemerkt voorbij laten gaan.



Een versierde 3201 op Leeuwarden CS.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:52:15 #122
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_41065780
Mag ik de liefhebbers nog even wijzen op de Treintrekgebeuren bij NedTrain Leidschendam (met rondleiding) dat over minder dan een maandje plaats gaat vinden?
Zie ook: http://www.nvbs75.com/Treintrekken/ en http://forum.fok.nl/topic/876951

Aanmelden voor 1 september zou handig zijn ivm team indelingen enzo
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_41094345
TVP

Dit topic niet vergeten door het rondje NL
pi_41096020

Vandaag is de Stadler GTW uit Groningen vertrokken
pi_41096389
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:30 schreef Wadloper het volgende:

Vandaag is de Stadler GTW uit Groningen vertrokken
kut, ik zou vrijdag naar Groningen om hem op e foto te zetten
pi_41096956
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:44 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

kut, ik zou vrijdag naar Groningen om hem op e foto te zetten
Oeh, jammer zeg
pi_41097182
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:02 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Oeh, jammer zeg
Ach, in Groningen zijn ook genoeg andere rode gevaartes

pi_41097833
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:09 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ach, in Groningen zijn ook genoeg andere rode gevaartes

[afbeelding]
`
Nog mooiere ook zo te zien
pi_41098611
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:09 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ach, in Groningen zijn ook genoeg andere rode gevaartes

[afbeelding]


Ik heb hem op de foto gezet
Geen zin om te resizen, dus je kan ze aanklikken.
De laatste twee fotos zijn dat hij uit Gn vertrekt







  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:37:59 #130
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41101622
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:52 schreef Wadloper het volgende:

[..]



Ik heb hem op de foto gezet
Geen zin om te resizen, dus je kan ze aanklikken.
De laatste twee fotos zijn dat hij uit Gn vertrekt
Leuk! Was het een toevalstreffer of wist je dat ie zou vertrekken op dat tijdstip?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41102925
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:52 schreef Wadloper het volgende:

[..]



Ik heb hem op de foto gezet
Geen zin om te resizen, dus je kan ze aanklikken.
De laatste twee fotos zijn dat hij uit Gn vertrekt
Weer richting duitsland? Ver weg van hier?
pi_41103063
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 19:17 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Weer richting duitsland? Ver weg van hier?
onderweg naar een amateurfotograaf die zich graag wil laten naaien wellicht?
pi_41104796
okeej wie kan mij zeggen wat voor seinlamp dit is

die witte V die ik denk aan elk perron staat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_41104941
vertreksein (als ik het niet mis heb)
pi_41105022
maar hij brand al vaak als de trein erstaat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_41105055
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:13 schreef the_disheaver het volgende:
vertreksein (als ik het niet mis heb)
Brandt meestal voordat de trein aankomt

Heb het me ook vaak afgevraagd.
pi_41105111
het is enkel voor de HC, en niet voor de machinist.

Maar zou best kunnen dat ie eerder brand, het sein betekend naar mijns weten enkel dat het veilig is te vertrekken, niet dat het tijd is om te vertrekken
  woensdag 23 augustus 2006 @ 20:20:40 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41105213
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:18 schreef the_disheaver het volgende:
het is enkel voor de HC, en niet voor de machinist.

Maar zou best kunnen dat ie eerder brand, het sein betekend naar mijns weten enkel dat het veilig is te vertrekken, niet dat het tijd is om te vertrekken
Het heet officieel een "vertreklicht", omdat het niet voor de machinist bedoeld is. Het vertelt de conducteur dat hij het vertrekbevel mag geven. Normaal kijkt hij daarvoor naar een sein (als dat in de buurt staat), maar op dit soort stations staan vaak dwergseinen (die dus niet zichtbaar zijn), en dan hangt er zo'n lamp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41105231
Kunnen ze beter een F van maken dan: "Nu fluiten"
pi_41105320
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:21 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Kunnen ze beter een F van maken dan: "Nu fluiten"
Nee, (zou dan ook NF moeten zijn...) wat het geeft alleen aan of de baan vrij is (een V is dus uitstekend) en niet of het tijd is volgens de dienstregeling om te vertrekken. Dat mag de HC zelf onthouden
  woensdag 23 augustus 2006 @ 20:28:18 #141
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41105476
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:23 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, (zou dan ook NF moeten zijn...) wat het geeft alleen aan of de baan vrij is (een V is dus uitstekend) en niet of het tijd is volgens de dienstregeling om te vertrekken. Dat mag de HC zelf onthouden
Sterker nog: het vertreklicht kan ook pas gaan branden nadat de vertrektijd al verstreken is. Als de conducteur dan de deuren sluit, staat de trein te wachten voor een rood sein, dat staat natuurlijk vrij raar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41105995
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Leuk! Was het een toevalstreffer of wist je dat ie zou vertrekken op dat tijdstip?
Was echt een toevalstreffer, ik had geen idee dat ie wegging

Ik hoorde ineens vet harde typhoon, ik snel men camera gepakt
Toch nog wat foto's kunnen maken
pi_41106018
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sterker nog: het vertreklicht kan ook pas gaan branden nadat de vertrektijd al verstreken is. Als de conducteur dan de deuren sluit, staat de trein te wachten voor een rood sein, dat staat natuurlijk vrij raar.
lijkt me ook logisch. Die sein heeft geen kennis van de vertrektijd, enkel of de spoor ervoor vrij is of niet.

Als het wel het geval zou zijn, en als het vertreklict zou branden ongeact het spoor vrij is op vertrektijd, dan zal de HC de deuren sluiten, terwijl de machinist nog niet kan vertrekken (rood sein).
pi_41106047
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:15 schreef densmee het volgende:
maar hij brand al vaak als de trein erstaat
Het is dan veilig te vertrekken, en de rijweg is ingesteld óm te vertrekken. Dit is niet voor de machinist, naja, soms wel als hij zelf moet fluiten.
Je ziet ook altijd dan het sein op groen staan als dit V sein brand
pi_41106054
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:42 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Was echt een toevalstreffer, ik had geen idee dat ie wegging

Ik hoorde ineens vet harde typhoon, ik snel men camera gepakt
Toch nog wat foto's kunnen maken
Heb jij morgen tijd?

mail me eens

[ Bericht 3% gewijzigd door the_disheaver op 23-08-2006 21:13:41 ]
pi_41106084
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:44 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Het is dan veilig te vertrekken, en de rijweg is ingesteld óm te vertrekken. Dit is niet voor de machinist, naja, soms wel als hij zelf moet fluiten.
Je ziet ook altijd dan het sein op groen staan als dit V sein brand
of geel
pi_41106094
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Sterker nog: het vertreklicht kan ook pas gaan branden nadat de vertrektijd al verstreken is. Als de conducteur dan de deuren sluit, staat de trein te wachten voor een rood sein, dat staat natuurlijk vrij raar.
Dit klopt meestal niet, op Groningen branden die lichten al een minuut vóórdat het bevel gegeven wordt
  woensdag 23 augustus 2006 @ 20:45:43 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41106103
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:44 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Je ziet ook altijd dan het sein op groen staan als dit V sein brand
Volgens mij brandt het al als het uitrijsein uit de stand stop is gekomen. Dus ook geel voldoet bijvoorbeeld.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 23 augustus 2006 @ 20:46:56 #149
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41106140
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:45 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Dit klopt meestal niet, op Groningen branden die lichten al een minuut vóórdat het bevel gegeven wordt
Dat ligt eraan. Als er net een trein is vertrokken die het spoor blokkeert, dan duurt het wat langer.

Standaard wordt volgens mij door de computer een rijweg ingesteld één minuut voor vertrek, dus dan worden de wissels goed gelegd en de seinen bediend. Ik heb dat op Rotterdam Centraal ook wel eens getimed: inderdaad één minuut voor vertrek.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41106155
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:44 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Heb jij morgen middag/avond tijd? (rondje)

mail me eens
Hoeveel mensen komen er dan voor de shore-crew?
Ik heb niet zo'n zin om in men eentje te gaan staan
pi_41106181
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 20:47 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Hoeveel mensen komen er dan voor de shore-crew?
Ik heb niet zo'n zin om in men eentje te gaan staan
minimaal al 2 (ik en TARAnogwat)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')