Carport | zondag 23 april 2006 @ 13:55 | |
Hier alweer deel 20 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich. Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Interieur en exterieur. NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. Het ICK van buiten. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein. Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land. Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans! Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm. De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | ||
ROG | zondag 23 april 2006 @ 14:11 | |
quote:Nee maar het ging erom wat er eigenlijk met 1e klas reizigers en busvervoer geregeld wordt. | ||
Alexxxxx | zondag 23 april 2006 @ 14:14 | |
Merk en type: BDs Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Klein stationnetje in Overijssel tussen Deventer en Zwolle Datum: 7-5-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema | ||
Duvel | zondag 23 april 2006 @ 14:22 | |
quote:Niets. Pech. Het leven is onrechtvaardig. Tevens treinvrijeperiode. | ||
JDude | zondag 23 april 2006 @ 14:24 | |
quote:Locatie is Olst denk ik, aan de bocht te zien. | ||
Duvel | zondag 23 april 2006 @ 14:54 | |
quote:Zou zomaar kunnen, mits Wijhe een recht perron heeft. | ||
Alexxxxx | zondag 23 april 2006 @ 14:55 | |
mja, ik vermoedde ook Olst, maar zekerheid heb ik niet. Ik kreeg op een treineforum btw te horen dat ik deze trein in de spits op het traject Zwolle-Amsterdam op de foto heb gezet ![]() ![]() En de foto past toevallig nog in het gesprek ook, ik moest daar uit de trein stappen om met de bus verder naar Zwolle te gaan. | ||
Zug-Chef | zondag 23 april 2006 @ 14:56 | |
Jep dat heeft ie. Heb een jaar lang 4x per week heen en weer gependeld tussen Friesland en Arnhem. Toen ik nog in Arnhem woonde ![]() | ||
contra | zondag 23 april 2006 @ 15:07 | |
quote:Als het Wijhe of Olst moet zijn is het Olst, Wijhe heeft idd een recht perron en Olst ligt in een bocht. | ||
Duvel | zondag 23 april 2006 @ 15:43 | |
quote:OK, opgelost, slotje! ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 23 april 2006 @ 18:04 | |
eigenlijk moet er nog een foto van het ICK interieur bij in de OP, vind je niet? ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 23 april 2006 @ 20:51 | |
quote:mja mischien ooit nog eens compleet nieuwe pics in de OP duwen ![]() | ||
Carport | zondag 23 april 2006 @ 21:00 | |
quote:Ooit nog eens een compleet nieuwe OP maken ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 23 april 2006 @ 21:01 | |
quote:Kan ook! deze wordt stoffig ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 23 april 2006 @ 21:15 | |
wie gaat dat doen dan? ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 23 april 2006 @ 23:08 | |
quote:ik niet, daarvoor heb ik te weinig verstand van treinen, ik ben wel beried wat foto's ter beschikking te stellen ![]() | ||
Duvel | zondag 23 april 2006 @ 23:46 | |
quote:Ik doe het ook niet, want ik eh, vind hem nu al te lang... ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 23 april 2006 @ 23:48 | |
quote:allemaal een stukje ![]() | ||
Carport | zondag 23 april 2006 @ 23:51 | |
Heeft iemand dat ding überhaupt wel eens helemaal doorgelezen ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 23 april 2006 @ 23:54 | |
quote:Ja, meerdere keren. Toen ik in 2004 begon met treinen fotograferen had ik er 0 verstand van, en zocht ik hierin de OP op wat ik op de foto had gezet. Derhalve is de OP erg leerzaam voor me geweest. | ||
Duvel | zondag 23 april 2006 @ 23:56 | |
quote:Ja, je moet ergens je kennis vergaren inderdaad, leuk dat dat hier lukt! Als ik 'm zou schrijven zou ie achterlijk lang worden, en ik ben ook niet van alles op de hoogte, dus... Misschien ieder zijn eigen niche-OP-deel? | ||
Carport | maandag 24 april 2006 @ 00:05 | |
Oké, dan is het inderdaad wel handig/leuk/leerzaam als het er in blijft staan. Als iedereen zijn eigen onderdeel typt, wat denk ik wel het handigst is, wie zou dan welk stuk willen doen? Ik kan op zich best wat over ICK schrijven, daar reis ik regelmatig mee namelijk. Met wadlopertjes heb ik bijvoorbeeld weer helemaal niks. | ||
Duvel | maandag 24 april 2006 @ 00:15 | |
Ik weet bijna zeker dat ie, als iedereen zijn eigen materieel beschrijft, echt achterlijk lang wordt. Kunnen we de Fok-wiki niet uitbreiden met een apart treinendeel? | ||
JDude | maandag 24 april 2006 @ 00:18 | |
quote:Same here... ik heb eigenlijk alleen enigszins regelmatig met ICK, IRM en ICR(m) gereisd. | ||
Peter | maandag 24 april 2006 @ 00:55 | |
quote:bovendien heeft olst een eiland, Wijhe niet ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 09:08 | |
quote:Dat, of anders wat meer treinentopics binnen PTA ![]() Of een onderverdeling op tractie: stoom <> diesel <> draad. Blijkt dat die groepen elk aparte liefhebbers aantrekken, vaak, soms, af en toe, meestal ![]() Ik opper maar wat ideetjes ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 24 april 2006 @ 13:27 | |
of een personenvervoer en goederenvervoer topic... speciaal voor tfz en andere liefhebbers ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 13:28 | |
ja handig, dit is het personenvervoertopic en in het goederentopic zit niemand ![]() | ||
Bullit | maandag 24 april 2006 @ 17:25 | |
Heel leuk zo'n treinentopic, maar zijn er bij jullie ook mensen die aan modeltreinen doen? Zo ja, foto's graag ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 24 april 2006 @ 18:35 | |
![]() vandaag een goederensliert met 2 van deze locs er voor ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 18:44 | |
supervette locs zijn dat idd ja ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 24 april 2006 @ 18:45 | |
quote:is ook niet van me zelf hoor maar wat voor model/type ist? B) want als je ze hoort zou je denken dat er echt BRUUT veel vermogen in zit ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 18:46 | |
quote:Dat denk ik ook wel ja, maar ik weet er verder ook geen specs van ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 24 april 2006 @ 18:47 | |
quote:bah :p een 6400 series maakt iig minder lawaai :'p
[ Bericht 74% gewijzigd door Ou-Tannu op 24-04-2006 18:54:08 ] | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 19:01 | |
126 ton wh00t ![]() ![]() en 3300 PK valt me smerig tegen eigenlijk.... Daar gaat iedere 1600 toch ruim overheen Wat is die sanding equipment voor iets? Dat kunnen ze voor de wielen droppen voor een noodstop of zo? ![]() Fuel capacity 6550 liter... Mwoa, wat zou zo'n ding verbruiken eigenlijk, met 60 bakken erts en kolen aan de haak? ![]() ![]() Oh ja, hoe HEET dat kutding nou? ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 24 april 2006 @ 19:07 | |
quote:moaw daarom rijden ze met 2 locs :'D! nog zwaarder nog meer PK ![]() Denk dat dat zanden is voor gladde sporen enzo? zand er op wordt die wat stroef ( ijzel? ) jammer dat nergens de inhoud van de motor te vinden is ![]()
JT42CWR zou die heten, ![]() volgens google haalt die 1200 miles op 1 tank ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Ou-Tannu op 24-04-2006 19:15:02 ] | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 19:20 | |
quote:Ben ik ook wel benieuwd naar ja, een blauwe engel had al 14 liter cilinderinhoud (en 193 kW vermogen ![]() quote:Ja, dat bekt ook zo lekker ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 24 april 2006 @ 19:23 | |
quote:moauw de DEtjes zijn wel een STUKJE ouder dan deze monsters he ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 19:34 | |
Mwoa, zo cutting edge zijn die monsters van je niet hoor, lijkt me ![]() | ||
Duvel | maandag 24 april 2006 @ 19:34 | |
quote:'t Ding wordt normaal "Class 66", of "Klaas" genoemd. Door de spotters dan (en voor zover ik weet). Ze worden in Canada gebouwd, zie boven, en in Nederland rijden | ||
MREn | maandag 24 april 2006 @ 19:39 | |
Als we het toch over diesels hebben... | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 19:43 | |
Op welk station is dat? Kan het bordje NET niet lezen, maar die CTA is mij nergens anders bekend dan op de lijn Zwolle- Emmen ![]() | ||
MREn | maandag 24 april 2006 @ 19:45 | |
quote:Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Om de Emmerlijn staan deze: (troostprijs als je weet op welk station deze foto is gemaakt) Die nieuwe CTA's komen in het bedieningsgebied van post Amf, in dit geval te Putten. | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 19:48 | |
ah okee, en die is dan Hardenberg, want de sneltrein stopt niet op Gramsbergen. Gatver ik heb die Emmerlijn ooit 1 keer "for the record" gedaan.. Moet maar even wat bijscholing doen daar ![]() ![]() ga ik nog door voor het tosti-ijzer? ![]() | ||
MREn | maandag 24 april 2006 @ 19:51 | |
quote:Nee, de troostprijs is een onscherpe foto van plan U met een oranje koploper ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 20:01 | |
kut ![]() ![]() | ||
Tfz | maandag 24 april 2006 @ 20:03 | |
quote:V.w.b. goederenvervoer zijn er al andere (en betere) plekken. Ik zie sowieso het vorodeel van meerdere topics t.o.v. de huidige opzet niet. | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 20:08 | |
quote:Nou, ik vind eigenlijk dat de T, die in PTA toch VOOR de A komt, wel een beetje ondervertegenwoordigd is eigenlijk. Over iedere dooie distributieriem of klepveer bij een auto is wel een topic, en ALLES over treinen gaat in EEN topic (nou, misschien 3 dan). En ik lees af en toe dat er wel behoefteis aan ruimte voor meer, zoals ook voor modelspoor bijvoorbeeld. Het lijkt me helemaal niet raar om bijvoorbeeld een stoom, een diesel, een draad en een modelspoortopic te doen of zo. | ||
Alexxxxx | maandag 24 april 2006 @ 20:27 | |
quote:Er zijn vaka genoeg kleinere topics over treinen geweest, zo ook over modelspoor, enzovoort, maar stuk voor stuk bloeden ze dood. Maar er is niemand die je tegenhoud een topic te openen. Je ozu toch ook een topic over de nieuwe dienstregeling maken? Ga je gang. Vandaag had ik eindelijk eens geluk bij de rail terminal ![]() Merk en type: BREL Class 58 Eigenaar: ACTS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden Datum: 23-04-2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: treinnummer 5811, Het oorspronkelijke nummer was 58039. Het is een zesassige loc (CoCo), waarvan er tusen 1983 en 1987 50 zijn gebouwd. Tweedehandsje uit Engeland | ||
Duvel | maandag 24 april 2006 @ 20:32 | |
Hier de motor van een Class 66 loc, helaas nog ingebouwd: En hier nog een paar Klazen, buiten de werkplaats te Tilburg: | ||
Zug-Chef | maandag 24 april 2006 @ 20:38 | |
quote:Mag een ieder daar eigenlijk vrij naar binnen wandelen ? | ||
Zug-Chef | maandag 24 april 2006 @ 20:39 | |
quote:Aan de andere kant, gewoon lekker 1 topic bijhouden om te lezen is wel makkelijker dan 5 verschillende... | ||
Alexxxxx | maandag 24 april 2006 @ 20:57 | |
quote:Nee, absoluut niet. | ||
Dr_Flash | maandag 24 april 2006 @ 21:04 | |
quote:Oh ja dat was ik ook he ![]() nou ja, nou ff bezig met een ander projectje ![]() | ||
jorienvdherik | maandag 24 april 2006 @ 23:45 | |
tvp morgen waarschijnlijk weer naar den haag dan maar met een trein naar centraal en vanaf daar een irm naar holland spoor ![]() | ||
Peter | maandag 24 april 2006 @ 23:54 | |
waarom rijdt er geen trein dóór Dld in vanuit Enschede? | ||
Carport | maandag 24 april 2006 @ 23:56 | |
quote:-tje ![]() | ||
ROG | maandag 24 april 2006 @ 23:56 | |
"Wat is de maximale snelheid van ICE International tussen Keulen en Frankfurt?" prijsvraag, WK kaartjes te winnen | ||
Carport | maandag 24 april 2006 @ 23:57 | |
Maximale dienstregelingssnelheid is 300 km/h, maar topsnelheid van de ICE is 330 ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 25 april 2006 @ 09:29 | |
quote:Ik snap je vraag niet helemaal... Maar als je bedoelt waarom er geen rechtstreekse trein door Enschede doorrijdt naar Duitsland (Gronau en verder), dan komt dat omdat er geen rechtstreeks spoor ligt. Spoor 4 waar IC op aankomt, is afgesloten net na de overweg. Spoor 5 (treinen naar Duitsland) is afgesloten voorbij het perron (nederlandse kant). Dus vooralsnog is er geen doorgaand treinverkeer mogelijk. Of was dat je vraag niet ? | ||
jaha | dinsdag 25 april 2006 @ 11:03 | |
Ja dat is nou net het probleem. Waarom ligt die doorgaande verbinding er niet? | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 12:02 | |
quote:Om gezeur met toelatingen van materieel en dergelijke te voorkomen? Wellicht? | ||
Peterselieman | dinsdag 25 april 2006 @ 12:27 | |
Dat zou best kunnen. Overigens was er vandaag een ontsporing van een goederentrein in Roodeschool. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 16:57 | |
quote:had duitsland ook geen anderer bovenleiding spanning? | ||
MREn | dinsdag 25 april 2006 @ 16:59 | |
quote:De bovenleidingspanning op Enschede-Gronau en Gronau-Dortmund is exact het zelfde als de stoptrein Enschede-Zwolle gebruikt. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 17:01 | |
quote:hmm, en als je heel Duitsland met nederland vergelijkt? of het gewoon overak 1.5kv? | ||
MREn | dinsdag 25 april 2006 @ 17:09 | |
quote:Wat ik bedoelde: zowel Wierden-Zwolle als Enschede-Gronau-Dortmund (naar Muenster weet ik niet) helemaal geen bovenleiding hebben. Over het algemeen is NL 1800V gelijkspanning, Duitsland 15kV wisselspanning | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 17:12 | |
quote:mja van die 1800V blijft gemiddeld gezien 1500V over? door verschil van spanning kan het toch ook dat de trein NIET rechtstreeks kan rijden? (moet je weer een meerspanningsloc hebben) | ||
MREn | dinsdag 25 april 2006 @ 17:14 | |
quote:Er is geen verschil van spanning omdat ten oosten van enschede geen spanning is. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 17:16 | |
quote:mja dat is er te krijgen natuurlijk, maar dan moet je er wel gebruik van (kunnen) gaan maken ![]() | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 18:10 | |
quote:Dat heeft geen zin, daarvoor rijden er te weinig treinen en is het baanvak van te gering belang. Diesel is hier ideaal! | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 18:34 | |
quote:met de huidige prijzen wordt dat vast snel minder ![]() | ||
ROG | dinsdag 25 april 2006 @ 18:36 | |
Waar tanken reizigerstreinen diesel trouwens, iemand fotootje van? | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 18:38 | |
quote:Gewoon op een tankplaat, Zwolle, Hengelo, Amersfoort, Arnhem, dat soort stations. En als je geluk hebt hangt er zo'n 100l/min spuit. Als je pech hebt niet. | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 18:40 | |
quote:De koperprijs gaat helaas nog veel sneller omhoog... ![]() | ||
Peter | dinsdag 25 april 2006 @ 18:41 | |
quote:zwolle-enschede is een dieseltraject. enschede-gronau-verder is ook een dieseltraject, dus er zou iets door kunnen rijden... | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 18:42 | |
quote:koper voor de bovendraad? kan je dat niet in aluminium uitvoeren dan? ![]() | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 18:48 | |
quote:Aluminium is vooral mechanisch ongeschikt om als bovenleiding te dienen. Elektrisch is het ook niet ideaal. In de nieuwe bovenleidingsystemen worden minder kritische delen wel in aluminium uitgevoerd, maar de rijdraden (het deel waar de stroomafnemer langsglijdt) blijven een bijzonder soort koper omdat ze heel strak afgespannen zijn. | ||
Peterselieman | dinsdag 25 april 2006 @ 19:04 | |
quote:Je zit echter wel met andere eisen wat betreft veiligheid en aansturingssystemen. In 8 van de nieuwe treinen van Arriva worden systemen van zowel Nederland als Duitsland ingebouwd, zodat de treinen door kunnen rijden naar Leer. Het zou dus met enige aanpassingen wel kunnen | ||
Zug-Chef | dinsdag 25 april 2006 @ 22:21 | |
quote:Hopelijk wordt die dienst ook s avonds laat aangeboden. Kan je nog ns een dagje Hamburg doen vanuit Groningen of Friesland... Nu kan je voor t laatst rond half 7 terug uit Leer naar NL ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 22:23 | |
quote:ach als ze een beetje creatief zijn met de treinen, en gewoon in de avond 1x per uur (of per 2u) een trein laten gaan tot een uur of 12 ben je er ook ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 april 2006 @ 22:24 | |
ja, 1 keer per uur Leer-Gn bedoel je? ![]() Nou dat zal zo direct niet gebeuren ben ik bang ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 22:27 | |
quote:Kut! | ||
Zug-Chef | dinsdag 25 april 2006 @ 22:27 | |
Heerlijk die duitse Länder tickets... voor 20 euro kan je met het regionale verkeer tot Hannover, Bremen of Hamburg komen. Ideaal toch ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 april 2006 @ 22:31 | |
wel ideaal voor stationsnaambordjeshunters ja ![]() | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 23:03 | |
quote:Da's zoiets als van Vlssingen naar Den Helder naar Roodeschool naar Maastricht met stroptreinen, toch? Ik weet niet of je daar heel erg blij van wordt... | ||
Ou-Tannu | dinsdag 25 april 2006 @ 23:09 | |
quote:moauw B) dan heb je wel een dag nodig ja B) | ||
Duvel | dinsdag 25 april 2006 @ 23:16 | |
quote:Is het volle maan? Ga je dan mauwen? ![]() quote:Ik heb dat soort dingen weleens opgezocht, maar niet bewaard. Maar ga daar maar van uit ja. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 17:07 | |
quote:grapjas! ![]() viel me trouwens ook eens op dat op de DM90 stellen op de voor/achterkant een NS logo is mee gegoten met de kunstof afwerking? | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 17:10 | |
quote:En dat deze bij Syntus en regions afgeplakt zijn met Syntus respectievelijk regions logo, en bij NN/Arriva niet? | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 17:11 | |
quote:eh hoe wil je die afplakken? ze lijken me toch best ver uit te steken? | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 17:12 | |
quote:gewoon met een sticker | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 17:14 | |
quote:ehm k ga de volgende keer eens opletten bij Syntus, maar bij Arriva zijn ze niet afgeplakt, en als ik zo schat steken ze toch minstends 1CM uit tov de rest ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 17:21 | |
quote:Maar als je stickers groot genoeg zijn, valt dat er mooi overheen. Als Syntus-gebied te ver voor je is (en je ook nog de pech hebt dat er Linten rijden); regions rijdt alleen maar met afgeplakte Buffels. Hier zijn zelfs de koersborden aan de buitenkant afgeplakt. | ||
Zug-Chef | woensdag 26 april 2006 @ 17:22 | |
quote:mwa valt mee hoor. reguliere sneltreinen (RE) zoals Roosendaal - Zwolle zijn ook geldig. Voornamelijk alleen Intercity, Eurocity en ICE mogen niet | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 17:44 | |
quote:mmmm mja veel verder dan leeuwarden kom ik voorlopig ff niet ![]() | ||
Doc__Zenith | woensdag 26 april 2006 @ 19:08 | |
Vandaag een DD-AR in Groningen ![]() Het had de Intercity van 11.17 naar Den Haag moeten rijden, maar dat werd later veranderd in een Intercity naar Zwolle. | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 19:11 | |
quote:Ehmm heeft iemand hier foto's van? ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 19:11 | |
quote:DD-AR verdwaald dan? | ||
Doc__Zenith | woensdag 26 april 2006 @ 19:12 | |
quote:Al heel wat jaren geleden weggehaald. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 19:17 | |
quote:ze zijn wel lekker duidelijk, wat me wel de laatste tijd wat op valt is dat de klapperbakken (hoe heten ze nou officieel?) veel defect zijn, en er handgeschreven kaarten in gehangen zijn | ||
Peterselieman | woensdag 26 april 2006 @ 19:18 | |
quote:Ik las op somda iets over vertraging. Vandaar dat er een DDAR naar groningen ging. Het zal wel een vertraging op het traject Den Haag - Utrecht zijn geweest, want de intercity naar Leeuwarden was wel gewoon ICM. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 19:21 | |
quote:Zal er wel een DD-AR over geweest zijn, en hebben ze die maar naar groningen gestuurt, voor een retourtje, om later weer de ICM in te zetten die op zwolle is achter gebleven ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 19:27 | |
quote:ow da's wel jammer dan.. nou ja, dan hoef ik er 7 mei niet heen ook eigenlijk ![]() ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 26 april 2006 @ 19:27 | |
quote:Volgens Somda wel ja | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 19:27 | |
Er zijn twee DD-AR (mDDM) stammen in Gn voor supportersvervoer Ajax-Groningen vanavond. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 19:33 | |
quote:oh juist! DD-AR stammen teveel? | ||
Tfz | woensdag 26 april 2006 @ 20:05 | |
quote:Waarom zouden ze er teveel hebben? Je kunt ook tien plan V's inzetten met alle problemen van dien. | ||
Tfz | woensdag 26 april 2006 @ 20:08 | |
quote:Nee, dat word je er bepaald niet van. Zeker niet als je met zo'n kut Quietschi (BR425) moet. Een half uur is al te lang, laat staan Mönchengladbach - Koblenz. Gelukkig hadden we op de terugweg in de gaten dat je ook via Duisburg kunt reizen. ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 20:11 | |
quote:10x PlanV zou kunnen, maar dan kunnen ze meteen door rijden naar de schroothoop ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 20:25 | |
oh ja hoe zit dat nou eigenlijk? ![]() mijn collega en ik weten allebei het onderscheid tussen plan V en plan T: IK zeg: de ene heeft 2 bakken, de andere heeft 4 bakken HIJ zegt: de ene heeft gele raampjes, de andere heeft zwarte raampjes (op de bok) we zijn er al uit dat ALLE 2bakken gele raampjes hebben en ALLE 4bakken zwarte raampjes.... maar we kunnen geen van beiden onthouden wie nou V is en wie nou T ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 20:45 | |
quote:T = Vierbakken V = Tweebakken anders om was logischer geweest ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 20:45 | |
quote:De T is niet van twee, dus dat zijn de viertjes ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 20:47 | |
quote:Mwa, T was er eerder, en heette TT (treinstel toekomst), U was al bezet door de DE3'en, dus volgende mat. werd plan V genoemd. Er zijn overigens genoeg mensen die mat'64 gewoon T2 en T4 noemen. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 20:48 | |
quote:ik weet het, tis gewoon wat krom, Plan V denk je meteen aan Plan Vier ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 20:49 | |
quote:ja precies, dat DACHT ik ook als ezelsbruggetje te hebben, maar het is dus precies omgekeerd begrijp ik? | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 20:49 | |
quote:In het contract staat gewoon geregeld dat alle schade verhaald kan worden op de huurder. Olympique Lyon kwam per Thalys naar Eindhoven, en PSV'ers in combiregeling naar Rotterdam heb ik vaak genoeg met IRM zien rijden. | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 20:50 | |
![]() Nou ja, dan deze maar als ezelsbruggetje ![]() | ||
Duvel | woensdag 26 april 2006 @ 20:51 | |
quote:Ja, maar het is zoals MrEN zegt: Treinstel Toekomst was het begin van Plan T. Overigens is het treinstel Toekomst, de 501, inmiddels gesloopt. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 20:51 | |
quote:klopt, ![]() quote:mja, persoonlijk zou ik bij zulke dingen al oud materiaal inzetten, paar DH2tjes ofzo, ken je vervelende supporters mooi uitrangeren ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 20:53 | |
quote:Je kan ook elke club een paar eigen treinstellen geven die ze zelf mogen inrichting. Wat oude V's straks ofzo. Dan denken ze wel twee keer na voor de zaak slopen. DH2's is niet leuk meer, als je dan als Groningen of Cambuur bij MVV op bezoek moet, moet je een weekend voor de reis uittrekken ![]() | ||
Duvel | woensdag 26 april 2006 @ 20:53 | |
quote:Da's op zich wel een leuk idee, alleen wettelijk shit. Ik vind dat er een gedoogbeleid moet komen. Verder wel zonde van die V'tjes... | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 20:54 | |
quote:ik zou Diesel Stellen doen! ![]() ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 20:57 | |
quote:Hoeveel clubs van niveau (dus met voldoende supporters) liggen er aan een dieselbaanvak? Als ik zo snel schat: nul. | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 20:58 | |
quote:Och, je kan ook zomaar op attest van bv. ACTS rijden als derde partij. | ||
Ou-Tannu | woensdag 26 april 2006 @ 21:00 | |
quote:sja, maar dan kunnen ze ook mooi zelf zorgen dat er peut in die locs zit ![]() | ||
Duvel | woensdag 26 april 2006 @ 21:01 | |
quote:Die zitten daar ook echt op te wachten. ![]() Mag ACTS dat wel? DIe mogen toch alleen goederen vervoeren? Aan de andere kant: voetbalhooligans kun je moeilijk normale reizigers noemen... | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 21:05 | |
quote:ACTS mag ook gewoon een loc voor een paar reizigerswagons hangen hoor, zoals hier in Amsterdam. En Bentheim. | ||
Zug-Chef | woensdag 26 april 2006 @ 21:10 | |
quote:mooie rijtuigen ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 21:11 | |
quote:Vol Duitsers op Sonderfahrt nach den Keukenhof. | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 21:16 | |
quote:nou ja, gewoon... ik had er zeker ook wel wat MB's aan gewijd ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 21:17 | |
quote:Kojkenhof dan minstens ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 21:19 | |
quote:Van de zelfde dag dat die geile blinkende V200 ook in Amsterdam was, zal het zo even opzoeken -> 9 april 2004 dus. | ||
Zug-Chef | woensdag 26 april 2006 @ 21:26 | |
Waar was ik toen dat ik daar niet was ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 26 april 2006 @ 21:28 | |
quote:Misschien Veendam. Daar is nog een goederenspoorlijn ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 21:34 | |
quote:wat je "voldoende supporters" vindt he ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 26 april 2006 @ 21:35 | |
Er gaat niets boven Groningen ![]() ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 26 april 2006 @ 21:43 | |
quote:Het is een plaats met een profclub die alleen met een dieselloc bereikbaar is. Ik bedenk me net dat IJmuiden met stormvogels/telstar ook aan een dieselspoor ligt. Veel fans hebben ze niet vergeleken met de clubs uit de eredivisie. | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 21:45 | |
quote:Gelukkig hebben we de foto's nog! | ||
Steve-O | woensdag 26 april 2006 @ 21:48 | |
Das wel gaaf die rode ![]() Van wanneer zijn die foto's ? | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 21:50 | |
quote:Staat elke posts terug; april '04 | ||
Duvel | woensdag 26 april 2006 @ 21:52 | |
quote:De lijn naar IJmuiden is met het opbreken van het wissel bij Santpoort niet meer bereikbaar helaas... ![]() Dat van ACTS had ik inderdaad een keer gezien, maar weer vergeten! ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 22:00 | |
die V200 is van dichtbij ook wel geil idd ja ![]() | ||
Duvel | woensdag 26 april 2006 @ 22:02 | |
quote:Zeker, maar die 1200 is ook niet verkeerd! | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 22:03 | |
nee idd ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 april 2006 @ 22:06 | |
Ik heb in een grijs verleden ooit deze gemaakt (okt 2003):![]() beter werd het niet ![]() | ||
MREn | woensdag 26 april 2006 @ 22:07 | |
quote:Qua 1200's hebben ze ook nog de 1252, 1254 en 1255. | ||
Duvel | woensdag 26 april 2006 @ 22:11 | |
quote:Klopt. De 1253 is geloof ik plukloc voor de Werkgroep 1501. De 1255 wàs ooit plukloc van de Werkgroep, maar die was goed genoeg voor ACTS zodat er een leuke ruil plaatsvond. De 1255 heeft nog een tijdje in het Vos-zwart rondgereden, de rest in paars-geel. | ||
Peterselieman | woensdag 26 april 2006 @ 22:43 | |
quote:Zoiets dacht ik al. Er is toch nog een plaats die niet aan het spoor ligt met een profclub. Namelijk volendam. On Topic: Mooie foto's van die ACTS loc trouwens ![]() | ||
Duvel | donderdag 27 april 2006 @ 06:59 | |
quote:Toch had je vroeger het station Kwadijk-Edam, waar je de tram kon pakken naar Edam en Volendam. En aangezien Edam en Volendam inmiddels één gemeente vormen, zou je met wat manipulaties kunnen stellen dat Volendam ooit wel een station heeft gehad. ![]() | ||
JDude | donderdag 27 april 2006 @ 07:40 | |
quote:En RKC Waalwijk! | ||
remlof | donderdag 27 april 2006 @ 11:45 | |
Dit treinstel staat al een paar maanden geparkeerd op het rangeerterrein van Arnhem CS. Het lijkt me een gewone hondekop, maar wel met aparte beschildering... Weet iemand hier meer over? klik voor 1280x1024 versies ![]() ![]() | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 12:46 | |
Is geen hondekop (mat '54), maar (als we de oneerbiedige naam mogen gebruiken) een 'apekop'. Gewoon een stoptrein (Mat '64 / plan V) die voor de verandering (hij is doro de NS reeds ter zijde gesteld) in zijn originele afleverings kleuren is geschilderd. Als ik me niet vergis is hij van NVBS momenteel, maar daar wil ik even vanaf zijn. [ Bericht 1% gewijzigd door 456 op 27-04-2006 12:53:14 ] | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 12:48 | |
volgens mij heeft die ook wel eens bij amersfoort gestaan? en volgens mij is het wel een Mat 54 ? | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 12:52 | |
quote:Jup; ACTS en Railion zijn de enige railvervoerders die (besloten!) reizigersvervoer mogen doen. Dus chartertreinen. Railion met een Bergland Expres bv: http://www.klokshop.nl/ma(...)26_Ddrz_26022006.jpg (wegens copyright plaats ik een link ipv een foto) | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 12:54 | |
quote:NEEN! Mat 54: http://www.mat54.nl/ Mat 64: http://www.mat64.nl/ Let hierbij goed op de kop. | ||
cootje_1983 | donderdag 27 april 2006 @ 13:06 | |
Is waarschijnlijk de 419, een Plan V die door een stichting in originele (groene) staat is teruggebracht [ Bericht 0% gewijzigd door cootje_1983 op 27-04-2006 20:05:34 ] | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 13:08 | |
quote:k zie nu pas met mn duffe kop dat die 2 bakken heeft, bij amersfoort stond een 4 bakkig stel, dan is dat waarsch wel de 54 ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 13:09 | |
quote:de 766 is een 4 bakkig stel uit de 54 series, de 419 bedoel je denk ik? | ||
cootje_1983 | donderdag 27 april 2006 @ 13:10 | |
quote:je hebt gelijk, mijn post is aangepast | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 13:15 | |
quote:719? 419! | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 13:41 | |
quote:Jup! Maar pas op, zowel mat 54 en mat64 hebben 2- en 4 bakken. Maar de groene mat54 is idd 4 bakken. | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 13:47 | |
quote:er is volgens mij ook geen groene Plan T dus? | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 14:05 | |
Plan T = 4 wagenstel Mat 64 Plan V = 2 wagenstel Mat 64 Er is GEEN groene plan T, maar een groene plan V mat 64. (dus 2 wagenstel zoals op de fotos van remlof is te zien.) de groene Mat 54 is een 4 wagenstel. | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 14:38 | |
quote:Volgens mij is het ding nog gewoon van NSR en heeft de NVBS het ding alleen ter promotie groen mogen verven. Was destijds nog een behoorlijke jacht op dat ding elke kaar dat ie reed (wegleerritten voor machinisten). Het is inderdaad de 419, en dat is net zo plan V als die honderden andere die nog elke dag in het geel rond rijden. | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 14:42 | |
quote:Kwam 'em net toevallig tegen: 8 mei in Den Haag http://www.nvbs.com/Afdelingen/DenHaag.htm | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 15:16 | |
quote:Wat ik op www.mat64.nl lees heeft NSR het stel overgedragen aan de stichting mat64. En ik proef enige frustratie in je laatste regel ![]() Zo heb ik jaren zitten dubben (ten tijde van het regelmatig rijden op de ijssellijn (Ht-Tbw) of ik www.antimat64.nl zou gaan lanceren ![]() | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 15:21 | |
quote:Dat zou ook zomaar kunnen, iig nooit eigendom van de NVBS geweest. quote:Och, ik had destijds (2000) een vriendin in Bd terwijl ik zelf in Es woon, dus qua mat'64 ergernissen hoef je me niet veel meer te vertellen ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 27 april 2006 @ 15:53 | |
tssk huilies ![]() een matje 64 kan nogeens een +10 dichtrijden tussen Rm en Ut ![]() dat zie ik ICR(m) nog niet doen ![]() | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 16:28 | |
quote:In Ht had je in die tijd nog wel gratizzz ![]() ![]() Och, de ontberingen op de schrootlijn zijn niet op 1 hand te tellen. Overigens snap ik niet dat na al die jaren (ongeacht het tijdstip) die lijn niet is geupgrade. ALTIJD zit de vIRM tjokvol... | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 16:59 | |
quote:Inderdaad, het is er gewoon altijd druk, en ook op bijna elk deeltraject. Ik vind het al een vooruitgang dat er nu vooral IRM-VI'en rijden en in de spits 2*IV. Maar gelukkig heeft NS er iets op gevonden: het knippen van de lijn en een kwartier overstaptijd geven op Ah of Nm. Dan weet je tenminste zeker dat iedereen van/naar een bestemming ten noorden van Ah via Ut gaat reizen. | ||
Willy84 | donderdag 27 april 2006 @ 17:00 | |
Wie gaat er op koninginnedag naar de treinen kijken? Ik zou graag gaan kijken op het Centraal maar vind het belangrijker om te gaan feesten. ![]() ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 17:15 | |
ik niet ![]() | ||
Willy84 | donderdag 27 april 2006 @ 17:34 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 17:36 | |
omfg, maakt mn pc net een renderfout, was de Oranje IRM blauw, ( zie boven ) en dat zag er Best GEIL uit ![]() | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 17:39 | |
quote:Dat was vorig jaar wel lekker, jammer alleen dat we op het eind door 0,5m water weer naar huis konden. * MREn vind het vooral jammer dat de int. uit Hgl niet door gaat naar Asd, Warsteiners, peuken en een pak kaarten zijn namelijk een prima begin van een koninginnedag. | ||
Alexxxxx | donderdag 27 april 2006 @ 18:44 | |
Pfff, ik zie even door de bomen het bos niet meer... een paar feiten: Wat kan ik nu het beste (goedkoopste) doen? op maandag enkeltje met korting en dinsdag enkeltje met korting terug? En als we alleen op dinsdag gaan moet ik toch een enkeltje met en een zonder korting kopen? | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 18:55 | |
Als je enige maatstaf voor 'beste' de prijs is, heb je een paar keuzes: maandag korting heen, dinsdag korting terug 2*17,40 = 34,80 heen z.korting, terug met korting dinsdag: 29,00+17,40 = 36,40 retour z.korting: 37,70 (prijze Lw<->Gvc) | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 18:55 | |
quote:maandag met enkeltje korting heen en dinsdag met een enkeltje korting terug? aangezien na 9u je kortingskaart pas in gaat | ||
Alexxxxx | donderdag 27 april 2006 @ 18:56 | |
quote:Dan gaan we maandagavond wel, en dan bij schoonmoeder overnachten, kunnen we dinsdags ook niet te laat komen. Dank je. | ||
JDude | donderdag 27 april 2006 @ 19:41 | |
quote: | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 20:01 | |
quote: ![]() | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 20:12 | |
Friezen die houden van luchtfietserij, taal- en spelfouten, kunnen zich bij dit ambitieuze project melden: http://www.rail2go.com/ | ||
Alexxxxx | donderdag 27 april 2006 @ 20:13 | |
quote:Gelukkig gaat dat ze nooit lukken, want dan kan onze poes niet meer op de spoorbaan spelen (woon er 20 meter vandaan) | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 20:17 | |
quote:klote nimby ![]() | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 20:19 | |
Trouwens, van die site (over de Lint-41):quote:Mag ik hier even hartelijk om lachen? | ||
Duvel | donderdag 27 april 2006 @ 20:51 | |
quote:Ja, dan doe ik mee! ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 27 april 2006 @ 20:53 | |
![]() ![]() ![]() al was het maar om het mongoloïde taalgebruik | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 21:18 | |
quote:[/Lovers mode] | ||
Dr_Flash | donderdag 27 april 2006 @ 21:20 | |
quote:wel een mooie openingspagina: sporen van niks naar nergens ![]() | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 21:21 | |
Volgens mij is het een verlate 1 april grap... | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 21:58 | |
doe dan een nuttige lijn :/ | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 22:03 | |
quote:zoals...? Emmen-Assen? Lelystad-Dronten-Heerenveen-Drachten-Groningen? Eindhoven-Nijmegen? Breda-Utrecht? Alkmaar-Leeuwarden? | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 22:07 | |
quote:iets wat iig meer kans van slagen heeft | ||
MREn | donderdag 27 april 2006 @ 22:09 | |
quote:Het is ook de site van een kereltje van 18 ofzo met nogal wilde plannen geloof ik... vroeger wilde hij een stichting wadloper ofzo oprichten, maar dat is ook nooit verder gekomen dan een website en een grote bek geloof ik. | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 22:16 | |
quote:vroegah lag er trouwens al een lijn tussen emmen en assen ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 27 april 2006 @ 22:19 | |
quote:Zou in elk geval de verbinding Zwolle-Meppel niet zo kwetsbaar maken... | ||
Ou-Tannu | donderdag 27 april 2006 @ 22:24 | |
quote:mja ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 27 april 2006 @ 22:31 | |
Nou bijvoorbeeld ![]() Maar goed, Leeuwarden is ook nog steeds niet op het landelijk autosnelwegnet aangesloten, dus jah ![]() | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 22:44 | |
quote:(Ht-)Boxtel-Veghel-Uden Ht-Vlijmen-(Nieuwkuijk-)Drunen-Waalwijk-Raamsdonksveer-Lage Zwaluwe(-Dordrecht) ![]() Kga eens een website bouwen denk ik ![]() Overigens is Boxtel-Uden niet eens zo irreeel. De provincie wil er weer geld in gaan steken. | ||
Dr_Flash | donderdag 27 april 2006 @ 22:51 | |
geweldig, weer een intern koplijntje, na Rhenen en hofplein.. Doortrekken, of OPHEFFEN godverdomme ![]() | ||
456 | donderdag 27 april 2006 @ 22:53 | |
Kijkende op de spoorkaart zit je niet eens zo ver van cuijk af... [/fantasiemode] | ||
Fred | vrijdag 28 april 2006 @ 01:56 | |
Ik vraag me eigenlijk af waarom er zoveel mensen zijn die Mat54 en Mat64 door elkaar halen.. zoveel lijken ze nou ook weer niet op elkaar:![]() Mat 54 | Mat 64 ![]() Mat 64 | Mat 54 ![]() Mat 64| Mat 54 | Mat 46 bron: http://www.spoorwegmaterieel.nl/ [ Bericht 45% gewijzigd door Fred op 28-04-2006 02:03:57 ] | ||
Alexxxxx | vrijdag 28 april 2006 @ 02:01 | |
quote:Ach, jij ziet het verschil tussen een Volvo BM en een Ljungby Maskin wiellader dan waarschijnlijk weer niet. | ||
jorienvdherik | vrijdag 28 april 2006 @ 11:39 | |
ns.nl is dood | ||
remlof | vrijdag 28 april 2006 @ 11:40 | |
Thanks voor de opheldering over de Mat 64 in ouderwets kleurenschema op Arnhem CS! | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 april 2006 @ 12:39 | |
die onderste foto is wel vet trouwens ![]() ![]() Mat 54 ![]() | ||
jorienvdherik | vrijdag 28 april 2006 @ 12:41 | |
Heb nog weleens in zo Mat 54 gezeten vroeger met zo open dag | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 april 2006 @ 12:48 | |
Ik heb er vaak zat in gereden op de IJssellijn ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | vrijdag 28 april 2006 @ 13:59 | |
quote:Ik ben in Ljungby geweest. Een dorp met een camping en een zwembad. Er staat op emplacement Utrecht een Koploper de halve wisselstraat te blokkeren... | ||
Ou-Tannu | vrijdag 28 april 2006 @ 15:30 | |
quote:o? | ||
MREn | vrijdag 28 april 2006 @ 15:42 | |
En van het mat. front nog wat nieuws: DDM-1 wordt definitief gereviseerd het bestaande mat '64 krijgt weer een extra beurt om nog twee jaar langer te blijven rijden SGM-II blijft voorlopig in dienst, al dan niet revisie is nog niet bekend. | ||
MREn | vrijdag 28 april 2006 @ 15:43 | |
quote:Dan grijp je kans op hemelvaart: dan zullen oa mat'54, mat'46 en de Jaap in de reguliere dienst op de hofpleinlijn verschijnen. (hoewel niet officieel ![]() | ||
Tfz | vrijdag 28 april 2006 @ 17:22 | |
quote:Staat defect geloof ik, reizigers zijn onder begeleiding teruggelopen naar het station. quote:Het gaat dan om de stellen die met remcontrolebeurten langer in dienst zijn gehouden. | ||
Duvel | vrijdag 28 april 2006 @ 18:39 | |
quote:Ja klopt, deuren waren al open. Wel wazig: na vierhonderd meter kapot gaan... | ||
MREn | vrijdag 28 april 2006 @ 18:44 | |
quote:Och statistisch gezien lijkt me de kans op een defect na 1.234.544,500 meter gelijk aan de kans op een defect na 1.234.544,900 meter. | ||
Duvel | vrijdag 28 april 2006 @ 19:01 | |
quote:Dat wel ja, maar voordat een trein niet meer voor- of achteruit kan, moet er toch wel veel kapot zijn, zeker aangezien ie uit twee stellen bestond. | ||
Duvel | vrijdag 28 april 2006 @ 19:08 | |
Overigens was ProRail weer goed aan het kloten vanmiddag: de trein van 15.49u van Utrecht naar Rotterdam stond met +5 op de CTA, wat natuurlijk +10 werd, vervolgens nog langs het perron de eerste stop. Daarna gesukkel achter een stoptrein of zo, en bij Gouda Goverwelle presteerde de treindienstleider het om de IC het spoor op te sturen waar de stoptrein naar Gouda en verder zijn vertrektijd (over vier minuten) stond af te wachten. Al met al dus lekker veel vertraging, waarna de trein na Rotterdam Alexender op last van ProRail bijsturing werd opgeheven. Er waren heel veel heel erg blije mensen op het perron. Wat een gepruts! | ||
Zug-Chef | vrijdag 28 april 2006 @ 19:54 | |
Ik ga het allemaal oplossen als ik afgestudeerd ben ![]() | ||
JDude | vrijdag 28 april 2006 @ 20:23 | |
quote:Ik zag in Nijmegen eens een IRM "vertrekken" die al kapot was toen de achterste drie bakken nog langs het perron stonden. | ||
JDude | vrijdag 28 april 2006 @ 20:23 | |
quote:Jij ook al? | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 april 2006 @ 20:56 | |
quote:Schiet es op dan ![]() ![]() | ||
cootje_1983 | vrijdag 28 april 2006 @ 21:36 | |
quote:Ik haal altijd Mat 36, Mat 40 en Mat 46 door elkaar (elektrische treinstellen) | ||
Willy84 | vrijdag 28 april 2006 @ 21:56 | |
quote: bron met wat meer achtergrond info ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 april 2006 @ 22:12 | |
quote:Wanneer is mat54 er uit gegaan? Tel daar eens gewoon 10 jaar bij op? ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 28 april 2006 @ 22:35 | |
quote:sja, gemiddelde leeftijd voor een trein is toch een jaar of 40? | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 april 2006 @ 22:37 | |
Nou ja, dat zou best kunnen, dat weet ik niet ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | vrijdag 28 april 2006 @ 23:21 | |
quote:Dat is dit jaar tien of elf jaar geleden. Maar bedenk wel dat Mat '54 tot 1958 geleverd is of zo, en Mat '64 tot 1976 of iets van die strekking. De nieuwste treinstellen zijn dus krap 30 jaar oud. Maar wel met techniek uit de jaren 50/60. | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 april 2006 @ 23:24 | |
quote:Die kunnen dus nog minimaal 10 jaar mee ![]() | ||
Saekerhett | vrijdag 28 april 2006 @ 23:45 | |
Ben nu bezig om met OpenTTD en een scenario van Nederland het NL spoorwegennet in het klein na te maken ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | vrijdag 28 april 2006 @ 23:59 | |
quote:Voor TTD was ie er geloof ik al, maar of die nog ergens te vinden is... Ik weet niet of OpenTTD compatibel is met TTD scenario's? Maar lollig is het wel ![]() | ||
Ou-Tannu | zaterdag 29 april 2006 @ 00:01 | |
quote:ja maar die map was in verhouding gewoon ruk, in OpenTTD kan je vele male grotere maps maken, ![]() en je kan ook veel beter de steden dan verdelen, aangezien je map groter is, (komt de laadtijden van t spel wel niet ten goede) | ||
Duvel | zaterdag 29 april 2006 @ 00:09 | |
quote:Ah, ok, excuses! | ||
JDude | zaterdag 29 april 2006 @ 00:11 | |
quote:En al het gekanker ten spijt rijden ze nog steeds best aardig. Oké het interieur kan beter en de buitenkant mag wel eens een complete schilderbeurt (gewoon net zo strak maken als ICRm), maar qua storingen doen ze het volgens mij nog beter dan IRM ![]() | ||
Ou-Tannu | zaterdag 29 april 2006 @ 00:19 | |
quote:mja, een keer door de wasstraat, en een mooi likje verf over de hele body ipv beschadigde gedeelten en en ze lijken van buiten weer als nieuw ![]() | ||
Tfz | zaterdag 29 april 2006 @ 01:45 | |
quote:Mwa, wel erg kort door de bocht. Vergeet niet dat je bij computerspul ook veel sneller ziet dat er een storing in één van de talloze systemen is. Daarnaast kampt Mat '64 ook met veel problemen de laatste jaren. Ook leuk: vanwege computerstoring geen treinverkeer ten zuiden van Eindhoven en Venlo om 22.25 op de ARGOS-schermen in Mt. De IC van 22.29 naar Asd werd opgeheven, vijf minuten later toch weer ingelegd. Zooi dat af kwam had +5 (paar stoppers) tot +15 (een IC), verder weinig opgemerkt. De nachtkalk was ook een paar minuten te laat, verder niks schokkends. Leuke storing dan ![]() | ||
JDude | zaterdag 29 april 2006 @ 02:02 | |
quote:Hm, goed punt. Al is de kracht van het oude spul misschien toch wel dat er gewoon minder aan kapot kán. IRM zie ik nog niet zomaar tot >2030 meegaan. | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 april 2006 @ 08:49 | |
quote:Mwoa, valt wel mee toch? Of is er iets waar ze nu ineens allemaal last van beginnen te krijgen of zo? ![]() | ||
Ou-Tannu | zaterdag 29 april 2006 @ 13:27 | |
quote:denk dat de oudsten toch wel gewoon OP beginnen te raken? | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 april 2006 @ 13:46 | |
quote:Ik begrijp dat Tfz daarheen wil ja. Maar waar blijkt dat uit dan? Zijn er afgelopen jaren ineens veel problemen met remmen/wielen/motoren/weet ik veel? Niet retorisch bedoeld of zo, ik weet het gewoon niet, daarom vraag ik het ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 april 2006 @ 14:24 | |
quote:Over OP gesproken: Ik had nog een foto in de aanbieding voor in de OP van het ICK interieur ![]() ![]() | ||
Tfz | zaterdag 29 april 2006 @ 16:05 | |
quote:Er treden gewoon steeds meer problemen op met de stellen. Minder betrouwbaar, hogere defectenstand e.d. Een leuke en voor de buitenwereld zichtbaar defect: het aantal stellen dat met vastgelopen tractiemotor strandt. Dat zijn er behoorlijk wat de laatste zeg twee jaar. | ||
Zug-Chef | zaterdag 29 april 2006 @ 16:27 | |
Leeuwarden Achter De Hoven Zaterdag 29 April 2006 - 14:46 Leeuwarden Achter De Hoven Stoptrein Leeuwarden - Groningen DM 90: 3448 + 3447 Zaterdag 29 April 2006 - 14:55 Leeuwarden Achter De Hoven Stoptrein Groningen - Leeuwarden DM 90 3446 + 3445 Zaterdag 29 April 2006 - 15:42 | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 april 2006 @ 16:30 | |
ook zoiets waar we het nog maar eens over moeten hebben ja ![]() het is geen station toch?? ligt het tussen Lwd en Camminghaburen in? Of erachter? Wat voor status heeft dat punt eigenlijk? Is er een stationsnaambordje? ![]() | ||
Zug-Chef | zaterdag 29 april 2006 @ 16:34 | |
Het ligt tussen Lwd en Camminghaburen in inderdaad. Eigenlijk ben je er al binnen een minuut na vertrek uit Lwd. Het is een station voor medewerkers van de fabrieken aldaar. Er stopt 3 x per dag een trein: http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/lw2.pdf http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/gn2.pdf Edit: Er hangt wel zo'n blauw bordje met de route er op welke stations nog komen. De stationsnaambordjes zijn er volgens mij niet meer, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik snap trouwens ook niet waarom het ene perron bij de overweg staat, en de andere bij de fabrieken... Vreemd maar goed. | ||
Alexxxxx | zaterdag 29 april 2006 @ 18:50 | |
quote:en die bij de fabrieken heb ik dus een fotoreportage van. KOn de andere kant al niet vinden ![]() klik voor die foto's | ||
Tfz | zaterdag 29 april 2006 @ 21:22 | |
- [ Bericht 99% gewijzigd door Tfz op 30-04-2006 15:43:08 ] | ||
MREn | zaterdag 29 april 2006 @ 22:41 | |
quote:IRM haalt de 2030 met gemakt hoor. Maar gemiddeld staat een stel om de vier dagen aan de kant (of in ieder geval: storingsrapport opgemaakt) wegens technische problemen. | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 april 2006 @ 23:21 | |
quote:Ja zo kan ik het ook ![]() ![]() | ||
Duvel | zondag 30 april 2006 @ 12:41 | |
quote:Wat dat betreft zou Mat '64 dan inderdaad nog wel eens betrouwbaarder kunnen zijn. Maar zoals Tfz opmerkt treden er de laatste jaren wel steeds meer rare defecten op zoals vastgelopen tractiemotoren. Dat is volgens mij een teken aan de wand. En ik weet ook niet hoeveel echt onderhoud er nog aan wordt gepleegd. Overigens zijn de tractiemotoren van IRM wat robuuster, ik denk dat die eerder problemen krijgen met elektronica. Of bij hun grote mid-life revisie gaan er ineens nieuwe omzetters in, dat kan ook. | ||
Dr_Flash | zondag 30 april 2006 @ 20:53 | |
Even iets heel anders ![]() http://home.tiscali.nl/sb067358/Fok/85bordjes.jpg ongeveer 2/3 van mijn huidige collectie ![]() | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 21:02 | |
morgen met de trein vanaf lombardijen naar den haag holland spoor als het goed is. en vrijdag nog van lombardijen naar volendam. Wat zal ik doen geen zin in zo hondekop morgen. Dus eerst met een hondekop naar centraal en vanaf daar een trein pakken naar amsterdam. Die via Den Haag gaat. Is meestal toch zo IRM ? | ||
JDude | zondag 30 april 2006 @ 21:07 | |
quote:Er vanuit gaande dat je met hondekop eigenlijk mat'64 bedoelt... Er rijdt toch ook zat DDAR/DDM in de stopdienst tussen Dordrecht en Rotterdam? En dan nog... het is een paar minuutjes naar Rtd en dan pak je daar de IC. [ Bericht 5% gewijzigd door JDude op 30-04-2006 21:27:36 ] | ||
Alexxxxx | zondag 30 april 2006 @ 21:09 | |
[TK] 6 mappen met Atlas treinenkaarten (compleet) | ||
Tfz | zondag 30 april 2006 @ 21:23 | |
quote:Je kunt een willekeurige trein daar pakken, dan hoef je niet met een hondekop te reizen. | ||
Duvel | zondag 30 april 2006 @ 21:58 | |
quote: ![]() | ||
Duvel | zondag 30 april 2006 @ 21:59 | |
quote:"De bekende..." ? Sorry, ik ken ze niet, wat is dit? En vraagprijs? Voldoet 1 euro aan TEAB? ![]() | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 22:02 | |
Hmm, morgen nog iets ophalen in Zutphen, dit hoorde ik pas een paar minuten geleden. Ik wil er ongeveer om 4 uur zijn. net nu vanavond werkt de ns site niet ! vanaf rotterdam naar Zutphen hoelang is dat met de trein ? | ||
Alexxxxx | zondag 30 april 2006 @ 22:02 | |
quote:Dat zijn dus een stuk of 1000 kaarten waar op elke kaart een trein word beschreven, uit alle tijden, wereldwijd. En nieuw hebben we er een paar jaar geleden zo'n 1 euro per kaart moeten betalen, dus 1 euro voor het hele pakket is geen aannemenlijk bod ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 30 april 2006 @ 22:03 | |
quote:http://www.9292ov.nl doet het ook niet? | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 22:04 | |
gelukkig die wel, ik doe het altijd vanaf ns.nl maar die is wel down | ||
JDude | zondag 30 april 2006 @ 22:04 | |
quote:NS.nl werkt gewoon hoor! 14:07 i Rotterdam Centraal 11 Utrecht Centraal Intercity 21751 NS 15:35 i Apeldoorn 4 15:39 Apeldoorn 3 Zutphen Stoptrein 17851 NS 15:55 i Zutphen 2a | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 22:48 | |
Net was die down 13:59 Rotterdam Lombardijen Spoor 3 Dordrecht Sneltrein 2251 NS 14:15 Dordrecht 14:19 Dordrecht Zuid 14:28 Lage Zwaluwe 14:36 Breda-Prinsenbeek 14:41 Breda Spoor 2 14:51 Breda Spoor 3 Hertogenbosch ('s) Sneltrein 3652 NS 14:58 Gilze-Rijen 15:05 Tilburg West 15:09 Tilburg 15:25 Hertogenbosch ('s) 15:37 Oss 15:54 Nijmegen 16:00 Elst 16:11 Arnhem 16:23 Dieren 16:32 Zutphen Spoor 3b uit eindelijk deze geworden of zal ik deze nemen wat meer overstappen 14:21 Rotterdam Lombardijen Spoor 2 Rotterdam Centraal Stoptrein 5144 NS 14:25 Rotterdam Zuid 14:28 Rotterdam Blaak 14:32 Rotterdam Centraal Spoor 8 14:37 Rotterdam Centraal Spoor 12 Utrecht Centraal Intercity 20553 NS 14:45 Rotterdam Alexander 15:22 Utrecht Centraal 15:36 Amersfoort Spoor 1 15:40 Amersfoort Spoor 2 Apeldoorn Intercity 1653 NS 16:05 Apeldoorn Spoor 4 16:09 Apeldoorn Spoor 3 Zutphen Stoptrein 17853 NS 16:17 Klarenbeek 16:25 Zutphen Spoor 2a | ||
Ou-Tannu | zondag 30 april 2006 @ 22:52 | |
2de lijkt me wel klotere materiaal ![]() | ||
JDude | zondag 30 april 2006 @ 22:53 | |
quote:De eerste is waarschijnlijk DD-AR (Rlb-Bd) + IRM (Bd-Zp). De tweede DD-AR of mat'64 (Rlb-Rtd) + ICM (Rtd-Apd) + DM'90 (Apd-Zp). | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 22:58 | |
vanaf amersfoort zeker DM'90 die andere is wel relaxter denk ik vanaf breda in de IRM liggen ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 30 april 2006 @ 23:00 | |
quote:nee amersfoort - apeldoorn is ICM.. ![]() | ||
JDude | zondag 30 april 2006 @ 23:06 | |
quote:Nee, je kunt tot Apd blijven zitten in de IC. | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 23:34 | |
oke dan neem ik die wel denk ik | ||
Duvel | zondag 30 april 2006 @ 23:51 | |
Misschien is een reisplantopic in PTA wel een idee zo langzamerhand! ![]() | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 23:53 | |
toch leuk om hier er over in te praten ![]() | ||
Duvel | zondag 30 april 2006 @ 23:55 | |
quote:Ik vind het zelf minder interessant moet ik zeggen. Maar als de rest het wel leuk vindt, ben ik niet degene die het tegenhoudt. ![]() | ||
jorienvdherik | zondag 30 april 2006 @ 23:57 | |
moet toch nog ff kijken welke ik neem. Telkens overstappen is ook niet relaxt. Misschien toch maar vanaf Breda een lange zit maken | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 00:09 | |
quote:Het interesseert me werkelijk geen ene fuck, een fijne reis gewenst! ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 1 mei 2006 @ 00:11 | |
quote:t houd wel t topic aan de loop ![]() | ||
MREn | maandag 1 mei 2006 @ 00:53 | |
quote:Vanaf Breda is het erg eenvoudig: IRM tot aan Zutphen. Vanaf Rotterdam is het meest comfortabel via Apeldoorn naar Zutphen, zit je ook eens in DM'90, kun je meteen ervaren dat diesels prima treinen kunnen zijn. Maar via Utrecht-EW-Arnhem is een mooiere route ![]() | ||
MREn | maandag 1 mei 2006 @ 00:55 | |
quote:Och, als je zo'n beetje het hele net heb afgereist, kun je wel wat tips geven over fijne overstappen (zoals in Apeldoorn) of mooie trajecten (Dieren-Arnhem) of het mijden van lange IRM-ritten (Rotterdam-Arnhem). | ||
Tfz | maandag 1 mei 2006 @ 01:37 | |
quote:Hehe, wie is nou de nar? ![]() | ||
Knoekie | maandag 1 mei 2006 @ 01:37 | |
Treinen! ![]() | ||
Ou-Tannu | maandag 1 mei 2006 @ 02:16 | |
quote:Zekers. IRM ritten zijn best leuk als je echt maar dan ook echt zo lui bent om bij t begin punt in de stappen en tot t eind punt niet meer uit je stoel wilt komen ![]() | ||
MREn | maandag 1 mei 2006 @ 04:08 | |
Reizigers die een hekel hebben aan busvervoer en overstappen, en toch in Hengelo of die hoek moeten zijn dit weekend: de int. trein (serie 140) wordt via Arnhem en de Kippenlijn omgeleid. Ook eens leuk voor foto'tjes rond Ede-Wageningen (weer schijnt ook wel aardig te worden dit weekend). | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 08:41 | |
quote:Ja, het houdt het topic aan de gang, maar dat kunnen ze in ONZ beter, een topic aan de gang houden. Ik kan het natuurlijk negeren, maar zoals Tfz weet, als iets me niet bevalt dan trek ik mijn toetsenbord open... ![]() Anyway: ik zou het persoonlijk prettig vinden als het aantal reisplanposts binnen de perken zou blijven. Vandaar mijn voorstel voor een apart topic: dan loopt dat lekker hard, en dat geeft niet omdat een reisplantopic verder niet zoveel eeuwigheidswaarde heeft, terwijl volgens mij dit topic dat iets meer heeft doordat er ook voor sommige mensen interessante achtergrondinfo te vinden is. In de OP van het reisplantopic zou je dan interessante baanvakken neer kunnen zetten en overstaptips kunnen geven. Maar hé, 't is een topic van iedereen dus we zien wel hoe 't loopt! ![]() | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 08:42 | |
quote:Ik! Ik! Ik! | ||
Fred | maandag 1 mei 2006 @ 10:07 | |
quote:Nog 7 maanden en alle geplaatste reiplanposts zijn zinloos ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 1 mei 2006 @ 11:20 | |
zoiets: ediy, nu compleet http://oehoe18.mine.nu/~hb/mat-omloop-NL_kompleet.txt [ Bericht 8% gewijzigd door Zug-Chef op 01-05-2006 11:46:24 ] | ||
Fred | maandag 1 mei 2006 @ 11:45 | |
quote:Dat lijstje is niet echt compleet... | ||
Zug-Chef | maandag 1 mei 2006 @ 11:45 | |
quote:ja was nog niet klaar ![]() nu wel... http://oehoe18.mine.nu/~hb/mat-omloop-NL_kompleet.txt | ||
Fred | maandag 1 mei 2006 @ 11:57 | |
ik heb nog wat aanvullingen voor je: Rotterdam - Hoek van Holland SGM-III (Sprinter) Rotterdam - Vlaardingen SGM-II (Spitspendel) Amsterdam - Woerden - Rotterdam SGM-III (Sprinter) (geen DD-AR) Den Haag - Roosendaal Plan V / Plan T / DD-AR Leiden - Dordrecht Plan V / Plan T / DD-AR Haarlem - Heerlen ICR / IRM Haarlem - Maastricht ICR / IRM Den Haag - Venlo ICK/IRM edit: Amsterdam - Brussel NMBS 1100 + ICR (bordeaux rode band) + benelux BDs Amsterdam - Parijs Thalys PBKA / Thalys PBA [ Bericht 13% gewijzigd door Fred op 01-05-2006 12:05:03 ] | ||
Zug-Chef | maandag 1 mei 2006 @ 12:01 | |
Thx ! en updated | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 12:43 | |
quote:Hier rijdt ook weleens DD-AR. ![]() | ||
JDude | maandag 1 mei 2006 @ 13:14 | |
Amsterdam - Breda DD-AR En daar ook wel IRM! | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 13:20 | |
Utrecht - Tiel/'s-Hertogenbosch (gecombineerder stoptrein) Plan V Utrecht - Geldermalsen ("snel"trein) DD-AR | ||
456 | maandag 1 mei 2006 @ 14:09 | |
quote:Sneltrein Ut-Gdm? Rijdt die ook niet door naar Tiel? (of is dat die combi stoptrein) | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 14:21 | |
quote:Die naar Tiel is de combi inderdaad. De "sneltrein" is een stoptrein zonder stop op Lunetten en met eindpunt Geldermalsen. | ||
456 | maandag 1 mei 2006 @ 14:44 | |
quote:Kwist niet dat die agglomeratie rond utrecht ri gdm zo druk was. Kdacht dat dat met 2x per uur een stoptrein ri. gdm (die combitrein) dat dat wel voldoende zou zijn. | ||
MREn | maandag 1 mei 2006 @ 21:02 | |
![]() | ||
MREn | maandag 1 mei 2006 @ 21:04 | |
quote:moet je in de spits eens in Utrecht in proberen te stappen, dat is zelfs met 10 bakken mat'64 soms bijna onmogelijk. | ||
456 | maandag 1 mei 2006 @ 21:24 | |
quote:Kzal me daar gek zijn. Voor mijn lol in mat64 stappen ![]() | ||
MREn | maandag 1 mei 2006 @ 21:36 | |
quote:1e klas in een lege coupe ligt wel onovertroffen veel lekkerder dan wel materieel dan ook ![]() | ||
Duvel | maandag 1 mei 2006 @ 22:10 | |
quote:Plus het prachtige gejank van gelijkstroomtractiemotoren! ![]() | ||
Willy84 | maandag 1 mei 2006 @ 22:10 | |
Leuke brief! Moet je wel meegeven dat ik het wel wat genuanceerder zie, maar deel zeker je visie dat rover vaak alleen maar negatieve berichten verspreid. Maar wat wil je, als er negatieve dingen gebeuren. Wat het ook mag zijn. Kun je moeilijk verwachten dat een reizigers club positieve kritiek gaat leveren. Ze leveren wel aardig constructieve kritiek. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de nieuwe dienstregeling. Als je het rookbeleid en boetebeleid bekijkt Zijn ze daar wel erg negatief over. Net alsof de ns dat doet om de reizigers te "pesten". Het rookverbod is mijn inziens gewoon normaal. Het is een algehele tendens in onze samenleving dat roken steeds minder ins. En er is steeds meer bewustwording van de negatieve effecte op de gezondheid van mensen. En het boetebeleid is ook niks geks. Het is toch de normaalste zaak van de wereld om een kaartje te kopen. En er bestaan ook coulance als er iets met de automaat is of als je bent vergeten om te stempelen. Wat ik om me heen zie als er controle is dan doen de conducteurs nooit al te moeilijk, in mij ogen Rover is dus een beetje teveel een anti ns club ![]() Maar aan de andere kant is er toch ook genogoeg contructieve kritiek waar ik me wel in kan vinden. Overigens ben ik pas zelf lid geworden van Rover en heb net het blaadje binnen gekregen. Maar daar werd ik ook niet blij van. Het meeste kan je gewoon op inet vinden. En andere dingen hebben weinig met ov te maken. |