van de frontpage:quote:De Oostenrijkse vice-kanselier en minister van Verkeer Hubert Gorbach maant de Europese Unie (EU) duidelijk te zijn tegen de aanvraag tot toetreding van Turkije en glashard nee te zeggen. Op een bijeenkomst van Europese verkeersministers zegt hij dat de manier waarop de EU handelt niet eerlijk is jegens Turkije. "Als we doen alsof we in staat zijn om een land als Turkije op te nemen, negeren we de werkelijkheid. Want dat zijn we niet", meent Gorbach, lid van de rechts-populistische BZÖ geleid door Jörg Haider. "We hebben hen wel die indruk gegeven, ten onrechte."
Gorbach heeft het niet goed op met heimelijke politici die niet recht voor hun raap zijn. Zij die "net doen alsof ze Turkije zo snel mogelijk een volledig lidmaatschap willen aanbieden of dat zelfs in het vooruitzicht stellen", zijn volgens de Oostenrijker een schande omdat ze daarnaast in eigen land zeggen "dat ze dat helemaal niet willen", zo meent hij.
Ook over tien jaar zal Turkije volgens Gorbach niet klaar zijn voor toetreding tot de EU. "Volgens mij is Turkije domweg niet geschikt als lidstaat - door zijn geschiedenis, zijn geografie en door zijn potentieel voor conflict." Zijn eigen land Oostenrijk lijkt volop achter de vice-kanselier te staan. Maar liefst tachtig procent van de bevolking is tegen het Turkse lidmaatschap.
Maandag gaat een burgerinitiatief uit tegen waarin Oostenrijkers zich kunnen uitspreken tegen de toenemende Brusselse bemoeienis. Zo zijn onder het motto 'Stop de EU waanzin' door het hele land posters opgehangen waar gesluierde vrouwen en de tekst 'Is dit onze toekomst' opstaan.
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:53 schreef Meki het volgende:
Er moet een geldige reden daarvoor zijn
en geen discriminatie reden .
quote:door zijn geschiedenis, zijn geografie en door zijn potentieel voor conflict
Dat heeft Duitsland en Polen en iedere landquote:
uhm duitsland en polen liggen geheel in Europa >>> je topo is niet echt geweldig hequote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:15 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat heeft Duitsland en Polen en iedere land
Iedere land heeft die kenmereken
Duitsland en Polen hebben inderdaad geschiedenis en geografie, ja.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:15 schreef Meki het volgende:
[..]
Dat heeft Duitsland en Polen en iedere land
We kunnen Frankrijk er ook wel uitzetten wegen mogelijke burgeroorlogen, maar het gaat hier om een toetreding.quote:Iedere land heeft die kenmereken
Rusland ook - dan kan China ook EU lid worden want die grenst aan Ruslandquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:17 schreef IrisVrede het volgende:
[..]
uhm duitsland en polen liggen geheel in Europa >>> je topo is niet echt geweldig he
Nou dan hebben ze geen goede reden dus mogen ze Turkije toelatenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Duitsland en Polen hebben inderdaad geschiedenis en geografie, ja.
[..]
We kunnen Frankrijk er ook wel uitzetten wegen mogelijke burgeroorlogen, maar het gaat hier om een toetreding.
Kan iemand mij ervan overtuigen dat ze in Brussel nuttige dingen doen?quote:.
Op een bijeenkomst van Europese verkeersministers
.
Lees nou nog eens wat er staat. Of denk eens na. Een land dat een mespuntje Europees grondgebied heeft en verder grenst aan de regio met de meeste beroeringen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:21 schreef Meki het volgende:
[..]
Nou dan hebben ze geen goede reden dus mogen ze Turkije toelaten
Heb je nu eigenlijk zelf het idee dat je iets zinnigs aan de discussie bijdraagt?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:19 schreef Meki het volgende:
[..]
Rusland ook - dan kan China ook EU lid worden want die grenst aan Rusland
Turkije grenst aan Griekenland.
Marokko grenst aan Spaanse encalves
en zo gaan we door
dan is voor mij geen goede reden . Dan kan Noorwegen en Engeland ook geen lid wordenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:22 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Lees nou nog eens wat er staat. Of denk eens na. Een land dat een mespuntje Europees grondgebied heeft en verder grenst aan de regio met de meeste beroeringen.
Die liggen geheel in Europa en hebben daarnaast een Europese geschiedenis en Europese cultuur, dit in tegenstelling tot Turkije.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:23 schreef Meki het volgende:
[..]
dan is voor mij geen goede reden . Dan kan Noorwegen en Engeland ook geen lid worden
Europese cultuur wat houdt dat in ??quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:25 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Die liggen geheel in Europa en hebben daarnaast een Europese geschiedenis en Europese cultuur, dit in tegenstelling tot Turkije.
vertel jij mij eens wat de marokkaanse cultuur is. of de turkse?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:26 schreef Meki het volgende:
[..]
Europese cultuur wat houdt dat in ??
welke voorwaarde heeft Turkije daar niet in ??
Toch is het voor de EU erg belangrijk dat Turkije zich meer en meer orienteerd naar het westen, weesterse gebruiken en waarden overneemt, en ook een stabiele seculiere staat vormt, waar bv de mensenrechten gehandhaaft worden ....quote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:09 schreef GewoneMan het volgende:
ik ben het er wel mee eens turkije zal nooit EU lid worden en daar mogen we best wel eerlijk over zijn.
Hoelang woon je hier? Ooit om je heen gekeken? Dan had je de Europese cultuur gezien,quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:26 schreef Meki het volgende:
[..]
Europese cultuur wat houdt dat in ??
welke voorwaarde heeft Turkije daar niet in ??
Gastvrijheid en respect hebben voor iedereen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vertel jij mij eens wat de marokkaanse cultuur is. of de turkse?
welke waarden heeft Turkije dan niet wat EU wel heeftquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:28 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Hoelang woon je hier? Ooit om je heen gekeken? Dan had je de Europese cultuur gezien,
in je dikke poepbroek. je begint me behoorlijk de keel uit te hangen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:29 schreef Meki het volgende:
[..]
Gastvrijheid en respect hebben voor iedereen.![]()
Ja, Cyprus bijvoorbeeld, dat ligt hééélemaal in Europa. (Cyprus ligt dus voor 100% in Azië)quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:25 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Die liggen geheel in Europa en hebben daarnaast een Europese geschiedenis en Europese cultuur, dit in tegenstelling tot Turkije.
Waarom vertel ik dit eigenlijk? Dit leer je op de basisschool...![]()
oow door mijn mening ? zeg hoe komt datquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
in je dikke poepbroek. je begint me behoorlijk de keel uit te hangen.
Turkije heeft wel degelijk een Europese geschiedenis. Een zeer invloedrijke geschiedenis zelfs. Dat leer je inderdaad niet op de basisschool, maar op de middelbare school; je zal het de komende jaren nog wel tegenkomen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:25 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Waarom vertel ik dit eigenlijk? Dit leer je op de basisschool...![]()
Dat ligt in Scandinavie, weet je nog? Bovendien; hoe zou Noorwegen ooit omstreden kunnen zijn?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:23 schreef Meki het volgende:
[..]
dan is voor mij geen goede reden . Dan kan Noorwegen
Heb je enig idee welke rol Engeland in de Europese geschiedenis vervuld heeft?quote:en Engeland ook geen lid worden
nee je begint me gewoon de keel uit te hangen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:30 schreef Meki het volgende:
[..]
oow door mijn mening ? zeg hoe komt dat![]()
Na druk van de Turkse regering hebben drie universiteiten in Turkije een conferentie afgelast over de volkerenmoord op Armeniërs tussen 1915-1923 in het voormalige Ottomaanse Rijk. De Turkse minister van Justitie Cemil Cicek had kritische academici die mee zouden doen aan het debat, beschuldigd van verraad.quote:
ik kijk ook naar de realiteit maar jullie willen dat niet gelovenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee je begint me gewoon de keel uit te hangen.
ik probeer vaak genoeg een gesprek met je aan te gaan, en áls je al antwoord geeft dan lul je maar wat in het rond zonder naar de realiteit te kijken. leuk, maar niet meer discussiewaardig![]()
meki, laatste keer, het zal welquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:33 schreef Meki het volgende:
[..]
ik kijk ook naar de realiteit maar jullie willen dat niet geloven
Toen was dat de tijd van de eerste wereldoorlogquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:33 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Na druk van de Turkse regering hebben drie universiteiten in Turkije een conferentie afgelast over de volkerenmoord op Armeniërs tussen 1915-1923 in het voormalige Ottomaanse Rijk. De Turkse minister van Justitie Cemil Cicek had kritische academici die mee zouden doen aan het debat, beschuldigd van verraad.
De conferentie over de vermeende genocide op de Armeniërs, die 90 jaar geleden volgens de Armenen plaatsvond, zou volgende week van start gaan. Daarvoor waren ook historici uitgenodigd die beweren dat er destijds inderdaad een genocide heeft plaatsgevonden op de Armeniërs. Minister Cicek zei gisteren in het Turkse parlement dat dit ''een dolkstoot in de rug'' was van het Turkse volk en riep op ''een einde te maken aan het verraad en de propaganda tegen Turkije''.
De problemen rond de conferentie lijken aan te tonen dat gevoelige onderwerpen in Turkije nog steeds niet vrijelijk besproken kunnen worden, wat de toetreding van Turkije tot de Europese Unie zou kunnen bemoeilijken, zo meldt Nieuws.nl.
De internationale druk op Turkije om de massamoord te erkennen neemt ook steeds meer toe. Frankrijk stelt de erkenning zelfs als voorwaarde voor een EU-lidmaatschap. Andere landen die de volkerenmoord erkennen zijn onder meer België, sommige VS-staten, alsmede het parlement in Canada. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan riep onlangs dan ook op tot een open debat en een gezamenlijke Turks-Armeense onderzoekscommissie. Armenië ziet dat niet zitten omdat Turkije nog steeds ontkent dat er een geplande massamoord heeft plaatsgevonden.
Historici schatten het aantal Armeniërs dat de dood vond tussen de 1 en 1,5 miljoen. Turkije houdt het op 300.000 doden, en noemt het 'gewone' oorlogsslachtoffers. Bovendien waren er ook veel Turkse slachtoffers te betreuren, zo benadrukken de Turken.
.
waarom?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:31 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het wel een goed plan om door middel van EU-lidmaatschap Turkije meer in onze richting te trekken, want historie, cultuur en zelfs geografie zijn niet vaststaande entiteiten die nooit kunnen veranderen.
Ook voor de Koerden? De Armeniers?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:29 schreef Meki het volgende:
[..]
Gastvrijheid en respect hebben voor iedereen.![]()
Dan dien je eerst alle religie te verbieden en samen één culturele lijn te trekken, want een multi-culturele samenleving is een utopie.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:32 schreef Vassili_Z het volgende:
Hoe verenigder de Aarde is, hoe beter het zal zijn voor de mensheid in zijn geheel. Hoe eerder, hoe beter.
Ja idd, de Nederlanders hebben ook massaal Armeniers afgemaaktquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:34 schreef Meki het volgende:
[..]
Toen was dat de tijd van de eerste wereldoorlog
Daar deed bijna iedereen aan mij ook Nederland
Dat is een waar woord. De Shoah vond ook in de Tweede Wereldoorlog plaats.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:34 schreef Meki het volgende:
[..]
Toen was dat de tijd van de eerste wereldoorlog
Wat, aan de moord op de Armeniers? Nee, verder alleen de Koerden.quote:Daar deed bijna iedereen aan mij
Ja, wij hebben wat afgeknokt in '14- '18.quote:ook Nederland
het maakt mij op zich niet uit wat voor grote rol Engeland heeft gespeeld . Anders konden we Marokko ook bij nemen want die speelde ook een grote rol in de Tweede wereldoorlog, namelijk tegen de Duisters vechten.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:32 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat ligt in Scandinavie, weet je nog? Bovendien; hoe zou Noorwegen ooit omstreden kunnen zijn?
[..]
Heb je enig idee welke rol Engeland in de Europese geschiedenis vervuld heeft?
Overigens is een Oostenrijkse populist wel de laatste die het over ''historische bezwaren'' dient te hebben.
Ik sprak voor de Marokkaanse kantquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:35 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ook voor de Koerden? De Armeniers?
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:37 schreef Meki het volgende:
[..]
het maakt mij op zich niet uit wat voor grote rol Engeland heeft gespeeld . Anders konden we Marokko ook bij nemen want die speelde ook een grote rol in de Tweede wereldoorlog, namelijk tegen de Duisters vechten.
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:37 schreef Meki het volgende:
[..]
het maakt mij op zich niet uit wat voor grote rol Engeland heeft gespeeld . Anders konden we Marokko ook bij nemen want die speelde ook een grote rol in de Tweede wereldoorlog, namelijk tegen de Duisters vechten.
DizzzzzzzzzzKKKriminatie, natuurlijk.quote:Het gaat mij hierom om welke reden Turkije wordt geweigerd
Omdat het op het gebied van persoonlijke en economische vrijheid een voordeel is voor Turkije en haar bevolking, en daarmee vooral op economisch vlak ook gunstig voor de rest van de EU.quote:
Nee . in 1815 heeft Nederland ook oorlog gevoerd etc.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:36 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ja idd, de Nederlanders hebben ook massaal Armeniers afgemaakt
we spreken hierover tienduizenden helden die Nederland hebben geredquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:39 schreef _The_General_ het volgende:
[..]Enkele dappere Marokkanen hebben hun leven gegeven, maar laten we het niet overdrijven!
Ja, tegen Bonaparte.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:40 schreef Meki het volgende:
[..]
Nee . in 1815 heeft Nederland ook oorlog gevoerd etc.
dat denk ik wel . er is geen enkele reden bestaan dan discriminatiequote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:39 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
. Je zou zo'n rekel toch...
[..]
DizzzzzzzzzzKKKriminatie, natuurlijk.
Wat doe jij hier nog? Hoor jij niet in Amerika te zitten? Amerika heeft zich ook ooit eens moeten verenigen. Ondanks alle tegenslagen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:34 schreef McCarthy het volgende:
"Volgens mij is Turkije domweg niet geschikt als lidstaat - door zijn geschiedenis, zijn geografie en door zijn potentieel voor conflict."
eindelijk
ik snap ook niet waarom politici hier serieus mee bezig zijn. Waarom willen zij turkije wel?
Sorry, Polen zit al bij de EU.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:41 schreef Meki het volgende:
[..]
we spreken hierover tienduizenden helden die Nederland hebben gered
Ja idd, maar dat ontkennen wij niet. De Turken ontkennen de Armeense Genocide,quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:40 schreef Meki het volgende:
[..]
Nee . in 1815 heeft Nederland ook oorlog gevoerd etc.
Je komt niet veel buiten, of wel?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:35 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Dan dien je eerst alle religie te verbieden en samen één culturele lijn te trekken, want een multi-culturele samenleving is een utopie.
Dan houdt ons gesprek hier op. Alvast mijn complimenten aan het engelengeduld van wie verder nog met je in discussie zal treden.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:42 schreef Meki het volgende:
[..]
dat denk ik wel . er is geen enkele reden bestaan dan discriminatie
Want ... Turkije is namelijk een Moslimland en dat heeft de vrijheid van Europa niet nodig
Ik zou graag zien dat eens een goed boekje werd opengedaan door zowel Turkije als Armenie. Ze zitten beiden dingen te verzwijgen...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:43 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ja idd, maar dat ontkennen wij niet. De Turken ontkennen de Armeense Genocide,
Nou ik ontken dat nietquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:43 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ja idd, maar dat ontkennen wij niet. De Turken ontkennen de Armeense Genocide,
Jij bent niet echt een realist, of wel? Zelfs Wouter Bos doet zijn kind niet op een multi-culturele school..quote:
Waarom . Geert Wilders wilt Turkije niet hebben alleen vanwege het een Moslimland is en daar beroep ik me aanquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:44 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dan houdt ons gesprek hier op. Alvast mijn complimenten aan het engelengeduld van wie verder nog met je in discussie zal treden.
Een multiculturele school is een mix van iedereenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:45 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Jij bent niet echt een realist, of wel? Zelfs Wouter Bos doet zijn kind niet op een multi-culturele school..
Wat Geert Wilders van mening is, zal me een zorg zijn.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:45 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom . Geert Wilders wilt Turkije niet hebben alleen vanwege het een Moslimland is en daar beroep ik me aan
Het gaat niet om jou... Turkije ontkent het, zo'n land hoef ik niet in de unie. Stel je voor dat Duitsland officieel de holocaust gaat ontkennen, straten naar Eichmann gaat noemen etcquote:
Geert Wilders is een van de weinige Nederlandse politici die zegt wat hij en vele Nederlanders denken. Dacht je nu echt dat Wouter Bos Turkije bij de EU wil?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:45 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom . Geert Wilders wilt Turkije niet hebben alleen vanwege het een Moslimland is en daar beroep ik me aan
En de helft van Nederland die denkt dat ook.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wat Geert Wilders van mening is, zal me een zorg zijn.
Ah, Meki de Hond.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:47 schreef Meki het volgende:
[..]
En de helft van Nederland die denkt dat ook.
hij heeft daarop niet negatief over gesproken. Ik denk het wel want ik heb geen ontkennend antwoord van hem gehoordquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:47 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Geert Wilders is een van de weinige Nederlandse politici die zegt wat hij en vele Nederlanders denken. Dacht je nu echt dat Wouter Bos Turkije bij de EU wil?
Dat wist mijn geleerde kont zelfs nog Meki.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:46 schreef Meki het volgende:
[..]
Een multiculturele school is een mix van iedereen
Een zwarte school is enkel alleen Allochtonen
Nederland tegen toetreding Turkijequote:
Turkije is economisch belangrijk voor Europaquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:49 schreef _The_General_ het volgende:
Laten we het eens omdraaien. Meki, wat heeft Turkije concreet te bieden aan Europa? Wat zijn de overeenkomsten in geschiedenis, cultuur, economie, wetenschap. Verkoop je standpunt eens aan ons!
eerlijk op welke basis?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:49 schreef Monidique het volgende:
Je zou ook eerlijk kunnen zijn en 'ja' zeggen, natuurlijk.
Ik had het meer over de ultieme reden, het Islamitische karakter. Staat daarover iets in die peiling?Niet dat ik het uitsluit, hoor.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:49 schreef Meki het volgende:
[..]
Nederland tegen toetreding Turkije
AMSTERDAM - Nederlanders zijn nog steeds in groten getale tegen toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Uit nieuw onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat 55 procent toetreding van het land afkeurt. 31 procent is voor Turkije als nieuw EU-lid.
een jonge bevolking, i.t.t. de vergrijzende bevolking van Europa, verbinding met het middenoosten en centraal azie....quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:49 schreef _The_General_ het volgende:
Laten we het eens omdraaien. Meki, wat heeft Turkije concreet te bieden aan Europa? Wat zijn de overeenkomsten in geschiedenis, cultuur, economie, wetenschap. Verkoop je standpunt eens aan ons!
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:52 schreef Meki het volgende:
Maar ik ben alsnog Tegen Turkije bij EU
ik vind dat Turkije hetzelf moet doen
het zou ons veel geld kosten en we betalen nu al veel belasting
Waarom willen ze Turkije niet bij EU hebben . er bestaat geen andere uitweg dan omdat ze een Moslimland zijn.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:52 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik had het meer over de ultieme reden, het Islamitische karakter. Staat daarover iets in die peiling?Niet dat ik het uitsluit, hoor.
Cultuurverschillen zijn sowieso al gigantisch in Europa, waarom dan zo'n probleem maken met Turkije?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:52 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik had het meer over de ultieme reden, het Islamitische karakter. Staat daarover iets in die peiling?Niet dat ik het uitsluit, hoor.
ik denk dat we niet anders doen. volg je het nieuws nog een beetje?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Turkije behandelen op een manier die "eerlijk is jegens Turkije".
die zeggen het niet als mijquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
en als iemand ander tegen is is dat omdat het land islamitisch is?
Wel, ik gebruik alleen maar wat deze Oostenrijkse minister zegt. Don't blame me. Het oneerlijke schijnt kennelijk de onduidelijkheid te zijn. Het duidelijke hoeft natuurlijk geen 'nee' te zijn.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:54 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat we niet anders doen. volg je het nieuws nog een beetje?
ja joh, altijd heb jij wel een goede reden.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:54 schreef Meki het volgende:
[..]
die zeggen het niet als mij
Ik heb een goede reden daarvoor
Wil je soms niet horen?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:54 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom willen ze Turkije niet bij EU hebben . er bestaat geen andere uitweg dan omdat ze een Moslimland zijn.
zag je ook uit welke partij deze man komt? kan je zoals generaal al vraagt dingen opnoemen waarom turkije wél bij europa hoort?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ik gebruik alleen maar wat deze Oostenrijkse minister zegt, don't blame me.
Argument van jonge bevolking gaat niet op. Omdat je daarmee een korte-termijn-oplossing wil creëren, als deze generatie Turken oud wordt, dan zit je over 30/40 jaar weer met hetzelfde probleem. Daarnaast zijn de meeste van de jonge Turkse mensen laag of niet opgeleid en zit het Europese bedrijfsleven er niet op te wachten.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:52 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
een jonge bevolking, i.t.t. de vergrijzende bevolking van Europa, verbinding met het middenoosten en centraal azie....
maar ik zie ze er (voorlopig) liever ook niet bij. de EU is al veel te snel gegroeid. Alsof een gezin met 4 kinderen ineens een zevenling er bij krijgt die allemaal zorg nodig hebben...
Ik had het eigenlijk niet eens over de vraag of Turkije er bij moet komen, ik vond alleen dat je het net zo goed kunt omdraaien: wees eerlijk en zeg ja. Eerlijkheid impliceert natuurlijk geen afwijzing en, ja, ik weet dat het slechts de mening van een individuele Oostenrijkse minister is en geen algemeen gebruikte redenering.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zag je ook uit welke partij deze man komt? kan je zoals generaal al vraagt dingen opnoemen waarom turkije wél bij europa hoort?
Moet Turkije bij EU ? Zo ja om welke reden , Zo nee om welke redenquote:
Ik heb die reden al een keer gegeven, maar jij bent blijkbaar verslaafd aan het woord ''Moslimland''. Kijk eens naar de regio waar het aan grenst, waar het onvoorspelbaarheid troef is.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:00 schreef Meki het volgende:
[..]
Moet Turkije bij EU ? Zo ja om welke reden , Zo nee om welke reden
dit vind ik een hoogst merkwaardige opmerking en toebehorend aan iemand die slaapt en het allemaal geen ruk kan schelen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:59 schreef Monidique het volgende:
wees eerlijk en zeg ja. Eerlijkheid impliceert natuurlijk geen afwijzing
O, ok.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dit vind ik een hoogst merkwaardige opmerking en toebehorend aan iemand die slaapt en het allemaal geen ruk kan schelen.
Een mening van een individuele vice-kanselier, maar wel een mening die op bijval van bijna de gehele (autochtone) bevolking rekenen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik had het eigenlijk niet eens over de vraag of Turkije er bij moet komen, ik vond alleen dat je het net zo goed kunt omdraaien: wees eerlijk en zeg ja. Eerlijkheid impliceert natuurlijk geen afwijzing en, ja, ik weet dat het slechts de mening van een individuele Oostenrijkse minister is en geen algemeen gebruikte redenering.
quote:Zijn eigen land Oostenrijk lijkt volop achter de vice-kanselier te staan. Maar liefst tachtig procent van de bevolking is tegen het Turkse lidmaatschap.
Maandag gaat een burgerinitiatief uit tegen waarin Oostenrijkers zich kunnen uitspreken tegen de toenemende Brusselse bemoeienis. Zo zijn onder het motto 'Stop de EU waanzin' door het hele land posters opgehangen waar gesluierde vrouwen en de tekst 'Is dit onze toekomst' opstaan.
tja, vergrijzing is een dusdanig groot probleem dat je misschien niet anders kan. Maar ja, als Turkije over 30/40 jaar zo ver is als Nederland nu wat betreft carriëre boven kinderen, dan blijf je inderdaad maar door zemelen...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:58 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Argument van jonge bevolking gaat niet op. Omdat je daarmee een korte-termijn-oplossing wil creëren, als deze generatie Turken oud wordt, dan zit je over 30/40 jaar weer met hetzelfde probleem. Daarnaast zijn de meeste van de jonge Turkse mensen laag of niet opgeleid en zit het Europese bedrijfsleven er niet op te wachten.
"Zo zijn onder het motto 'Stop de EU waanzin' door het hele land posters opgehangen waar gesluierde vrouwen en de tekst 'Is dit onze toekomst' opstaan".quote:Op zondag 5 maart 2006 00:05 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Een mening van een individuele vice-kanselier, maar wel een mening die op bijval van bijna de gehele (autochtone) bevolking rekenen.
[..]
Daar twijfel ik niet aan.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:05 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Een mening van een individuele vice-kanselier, maar wel een mening die op bijval van bijna de gehele (autochtone) bevolking rekenen.
[..]
nee om diverse redenen:quote:Op zondag 5 maart 2006 00:00 schreef Meki het volgende:
[..]
Moet Turkije bij EU ? Zo ja om welke reden , Zo nee om welke reden
7. mein kampf is bestsellerquote:Op zondag 5 maart 2006 00:11 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nee om diverse redenen:
1. islamitisch land
2. arm land die als ze toetreden van onze centen omhoog krabbelen
3. een portal naar het midden oosten
4. ze ontkennen genocide
5. we hebben al genoeg analfabetische turken in nederland
6. het ligt niet eens in europa (ok een heeeeeel klein stukje wel)
die was ik idd vergetenquote:
quote:Op zondag 5 maart 2006 00:11 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nee om diverse redenen:
1. islamitisch land in een seculaire unie zou dat toch niet uit mogen maken?
2. arm land die als ze toetreden van onze centen omhoog krabbelen echter Polen, Bulgarije, Roemenie etc, zijn geen probleem?
3. een portal naar het midden oosten misschien is dat juist wel gunstig?
4. ze ontkennen genocide in Europa zijn ook genoek die dat doen. Ik wil eerst een keer duidelijkheid over deze zaak, van alle partijen dus opengooien die registers
5. we hebben al genoeg analfabetische turken in nederlandWat dacht je dan van Roemenie etc? Of Spanje voordat ze lid werden?
6. het ligt niet eens in europa (ok een heeeeeel klein stukje wel)Cyprus ook niet toch, en dat was toch geen probleem?
heb je enig idee hoe groot turkije is?quote:
het gaat hier om turkije en ik was het er ook niet met de toetreding van die landen maar ja die zijn nou eenmaal lid. laten we nou iig de schade beperken en nee zeggen tegen turkije...quote:
jawel, maar ik vind het gewoon zo vreemd dat Turkije zoveel weerstand opwekt, terwijl het toch al jááren een bondgenoot is. Dit in tegenstelling tot al die oostbloklanden die tot 15 jaar geleden onze grootste vijanden waren en gecombineerd veel groter zijn dan Turkije. Mensenrechten worden daar geschonden (maar Turkije maakt grote stappen vooruit hierin), maar in de Balkan hadden we een paar jaar geleden ook nog etnische zuiveringen, maar die betrokken landen hebben meer kans om lid te worden dan Turkije. Het is gewoon meten met twee maten...quote:Op zondag 5 maart 2006 00:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
heb je enig idee hoe groot turkije is?
denk dat die twee maten wel meevallen. ik denk ook dat je wat minder het woordje "maar" moet gebruiken.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:26 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
jawel, maar ik vind het gewoon zo vreemd dat Turkije zoveel weerstand opwekt, terwijl het toch al jááren een bondgenoot is. Dit in tegenstelling tot al die oostbloklanden die tot 15 jaar geleden onze grootste vijanden waren en gecombineerd veel groter zijn dan Turkije. Mensenrechten worden daar geschonden (maar Turkije maakt grote stappen vooruit hierin), maar in de Balkan hadden we een paar jaar geleden ook nog etnische zuiveringen, maar die betrokken landen hebben meer kans om lid te worden dan Turkije. Het is gewoon meten met twee maten...
Weet je hoe groot de EU is? hoe sterk de westerse liberale cultuur en normen?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
heb je enig idee hoe groot turkije is?
quote:Op zondag 5 maart 2006 00:29 schreef RM-rf het volgende:
Nee, feitelijk is het andersom, Turkije wens juist stabiliteit en het westen kan dat bieden, ze willen graag aan onze normen voldoen en we hebben de mogelijkheid hen eisen op te leggen waar zij zich aan te houden hebben ....
quote:Op zondag 5 maart 2006 00:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
denk dat die twee maten wel meevallen. ik denk ook dat je wat minder het woordje "maar" moet gebruiken.
Idd, het Kemalisme bestaat er al lang niet meer!quote:Op zondag 5 maart 2006 00:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
kan je wat recente voorbeelden noemen? van die zogenaamde normen en waarden... farce.
ik zie vooral een groeiend islamisme daar. met de nodige antisemitische gevolgen van dien.
Waarom moet Turkije dan tot 2015 wachtenquote:Op zondag 5 maart 2006 00:16 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat het een Islamitisch land is, is geen absoluut tegenargument. Je moet ook in het oog houden dat een lidmaatschap nog lang op zich zou laten wachten en toetreding secularisatie zou kunnen bevorderen.
Over Cyprus gesproken, daar is men nog steeds 1600 burgers (vrouwen, kinderen, bejaarden etc ) kwijt die Turkije heeft gevangenen genomen.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:34 schreef sp3c het volgende:
trouwens, laat ze hun militaire uitgaven terugschalen naar 2% BNP (nu 5%?) en die in hun economie (banen) steken dan worden alle Turken rijker en hebben ze geen geld meer om Cyprus te bezetten ... alle problemen opgelost wmb
maar de Balkanlanden hebben voorrang
wat zit je nou toch dom en zonder verstand van zaken te lullen? is dat omdat je islamitische broertje er misschien niet bij mag?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:36 schreef Meki het volgende:
Ik hoop dat Turkije afziet dan heeft EU veel problemen
![]()
twee onwaarheden, wij hoeven helemaal niks te betalen voor arme landen..... het EU-budget is een schijntje (1/4e van het VS-budget voor defensie .... zelfs bv de structuurfondsgelden, zijn maar een paar miljard per land en daar maakt nederland zelf eigenlijk ook gewoon aanspraak op, zou NL gewoon zelf gebruik maken van de mogelijkheden, zouden ze zeker niet de grootste netto-betaler zijn ..... de 1 miljard die NL netto aan de EU betaald halen we er dubbel en dwars weer uit door het positieve effect op de economie en de daling van bureaucratie (ja, open grenzen en vrij verkeer van personen en goederen, darvoor is een enorme papierenberg verdwenen)quote:Op zondag 5 maart 2006 00:29 schreef sp3c het volgende:
... het zit al vol arme landen in de EU waar de rest voor moet betalen
... want Turkije heeft wel heel erg veel inwoners (en dus een grote stem in de EU)
onder druk van de EU is het hele strafrecht daar herzien, en enorm geliberaliseerd ... dat leidde tot veel tegenstand, en is zeker nog niet afgerond, maar het is wel degelijk een zeer positieve ontwikkeling dat men in Turkije zelf ook zaken als eerwraak aanpakt en vrouwen meer rechten geeft binnen het strafrecht (bij verkrachtingen e.d.) ...quote:Op zondag 5 maart 2006 00:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
kan je wat recente voorbeelden noemen? van die zogenaamde normen en waarden... farce.
ik zie vooral een groeiend islamisme daar. met de nodige antisemitische gevolgen van dien.
quote:Op zondag 5 maart 2006 00:36 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom moet Turkije dan tot 2015 wachten
maak het 2938 van dan is het nog beter
![]()
als het aan mij ligt (en met mij +/- 70% van alle EU bewoners) komen ze nooit in de EUquote:Op zondag 5 maart 2006 00:36 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom moet Turkije dan tot 2015 wachten
maak het 2938 van dan is het nog beter
![]()
idd, mag ook wel eens wat aandacht aan besteed worden, of zijn we al zo bang geworden voor kritiek geven?quote:Op zondag 5 maart 2006 00:36 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Over Cyprus gesproken, daar is men nog steeds 1600 burgers (vrouwen, kinderen, bejaarden etc ) kwijt die Turkije heeft gevangenen genomen.
Minder shoarma & kebab-zaken.quote:Op zondag 5 maart 2006 00:40 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
als het aan mij ligt (en met mij +/- 70% van alle EU bewoners) komen ze nooit in de EU
als turkije ervanaf ziet hebben wij problemen?????? zoals ??????
nou weet niet waar jij woont maar ik zie ze overal, prima want das erg lekkerquote:
De link Mossad-EU-Turkije zie ik niet zo 123..quote:Op zondag 5 maart 2006 01:13 schreef sp3c het volgende:
nou daar hoeven we gelukkig niet bang voor te zijn want die schieten nu ook als paddestoelen uit de grond en ze zijn nog geeneens lid van de EU
er moet iets anders zijn, veel sinisterder en het moet iets te makken hebben met de Mossad
Dus vandaar dat de Mossad erbij betrokken is.quote:Op zondag 5 maart 2006 01:19 schreef zoalshetis het volgende:
shoarma is trouwens joods.
lekker belangrijk waar het vandaan komtquote:Op zondag 5 maart 2006 01:19 schreef zoalshetis het volgende:
ik gaf je ff je linkjequote:Op zondag 5 maart 2006 01:20 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Dus vandaar dat de Mossad erbij betrokken is.![]()
die hebben het altijd gedaan in de ogen van sommige users hierquote:Op zondag 5 maart 2006 01:19 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
De link Mossad-EU-Turkije zie ik niet zo 123..![]()
there we goquote:Op zondag 5 maart 2006 01:19 schreef zoalshetis het volgende:
je bent zelf ook turk man, ga eens wat achter je land staanquote:Op zondag 5 maart 2006 01:32 schreef sp3c het volgende:
maar goed, Turkije
ik ben tegen, want Cyprus
dat het allemaal Islamieten zijn kan me niet zo heel erg veel schelen en ik vind niet dat dat echt terzake doet (zou moeten doen) met scheiding van kerk en staat enzo.
de grip van het leger op de staat zelf vind ik ook een punt wat niet zo zou moeten zijn maar als ze daarmee ophouden krijgt de religie weer de overhand en dan zitten we wel goed fout
neen er zijn zoveel bezwaren dat het absurd is te denken dat ze er ooit bij gaan komen.quote:Op zondag 5 maart 2006 01:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar zodra geen Cyprus, dan valt er te praten?
wmb welquote:Op zondag 5 maart 2006 01:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar zodra geen Cyprus, dan valt er te praten?
Ook jong en links hoor. (Mijn ex is Turkse (24).quote:Op zondag 5 maart 2006 01:47 schreef Martijn_fijn het volgende:
Ik heb het idee dat de meeste Turken (lees: oudere en rechtse Turken) zelfs een slecht oordeel hebben over de EU en geen toedreding van hun land willen.
De AKP staat voor een islamisering van de staat, maar tegelijkertijd is premier Erdogan voorstander van toetreding tot de EU. Dan vraag ik mij af, in hoeverre gaan islamisering en een lobby voor Europa samen? Uiteraard kan je zeggen dat kerk en staat gescheiden moeten blijven en dat het niet uit zo moeten maken. Echter Erdogan weet zelf ook wel, dat islamisering veel tegenstanders voor de toetreding opwekt onder de Europese bevolking.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:38 schreef HiZ het volgende:
Links en Rechts in Turkije zijn tegen toetreding tot de EU. Rechts omdat ze nog altijd dromen van Turkije als Grote Macht in de Wereld, links omdat ze van mening zijn dat de EU alleen maar goed is voor de 'bazen' en niet voor 'het volk'.
Daartussenin heb je de middengroep die 60-70% van het volk uitmaken die de eigen staat niet vertrouwen en hun hoop gezet hebben op de EU als middel om in hun eigen land een betere samenleving te krijgen, met meer respect voor mensenrechten en een eerlijker kans voor de burger om een goedbelegde boterham te verdienen.
In Turkije is er daarnaast ook nog wel een spanningsveld als het om religie gaat, maar dat spanningsveld word door mensen in het Westen meestal volkomen verkeerd geïnterpreteerd. Zo kletsen ze vaak over 'Islamisering' van het land omdat er nu een regering van een Islamitische signatuur aan de macht is. Feitelijk heeft die regering echter maar krap 40% van de stemmen binnen weten te halen in de laatste verkiezingen. Daarbij heeft toen een flink deel van de kiezers op de AKP gestemd niet omdat ze voor een islamisering van de staat zijn, maar omdat ze de corrupte oude kliek helemaal zat waren. De overgrote meerderheid van de Turken heeft helemaal geen enkele behoefte aan aan Islamisering van de samenleving en er zal ook zeker een krachtige tegenbeweging komen als de AKP te hard probeert om (soennitische) moslims meer greep te laten krijgen op het openbare leven. Zo is ongeveer 1/3 van de moslims in Turkije Aleviet, en Alevieten moeten helemaal niks hebben van de conservatieve soenni versie van de Islam.
Een goed pro-argument inderdaad.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:15 schreef Johan_de_With het volgende:
Geografie is, om meerdere redenen, wel een goed argument.
Ja man, GroenLinks maakt de dienst uit in Europa.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:44 schreef Martijn_fijn het volgende:
Overigens is zelfs Groenlinks aan het twijfelen of Turkije ooit bij de EU moet komen. Ze willen ten tijde dat er een beslissing daarover moeten worden doorgehakt een referendum daarover onder de bevolking houden.
Als zelfs een (extreem)-linkse partij zich er lichtelijk van distansieërt, dan zijn we inderdaad Turkije aan het voorliegen en aan het lijntje houden.
Ik zou zeggen; leer lezen voordat je ergens op reageert.quote:Op zondag 5 maart 2006 14:34 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
De AKP staat voor een islamisering van de staat, maar tegelijkertijd is premier Erdogan voorstander van toetreding tot de EU. Dan vraag ik mij af, in hoeverre gaan islamisering en een lobby voor Europa samen? Uiteraard kan je zeggen dat kerk en staat gescheiden moeten blijven en dat het niet uit zo moeten maken. Echter Erdogan weet zelf ook wel, dat islamisering veel tegenstanders voor de toetreding opwekt onder de Europese bevolking.
Dit in het achterhoofd houdende, kan je er vanuit dat de onderhandelingen tussen de EU en de AKP moeizaam zullen gaan. Zowel Links als Rechts in Turkije tegen de toetreding, ieder om hun eigen redenen. Kunnen we dus concluderen dat er in de opositie geen voorstanders van betekenis zijn voor toetreding?
Deze opmerking slaat kant noch wal.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zou zeggen; leer lezen voordat je ergens op reageert.
Rest my case.....quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:27 schreef RM-rf het volgende:
Toch is het voor de EU erg belangrijk dat Turkije zich meer en meer orienteerd naar het westen, weesterse gebruiken en waarden overneemt, en ook een stabiele seculiere staat vormt, waar bv de mensenrechten gehandhaaft worden ....
De oost-uitbreiding (Polen, hongarije, Letland, Litouwen, Tsjechie) heeft ook bewezen dat zulk een toetreding voor de stabiliteit en ook economische groei van die landen enorm prettig is, en economisch profiteerd europa ook enorm van de grotere markt en afzetmogelijkheden alswel de goedkope arbeidskrachten ....
Nog maar zo'n 20 jaar lagen die landen veel, heel veel verder weg van west-euorpa dan turkije, en het is een wonder dat er daar een geweldloze overgang heeft plaatsgevonden, maar ook dat deze landen zich tot europa voelen behoren ....
De Kans dat Turkije volledig 'lid' van europa kan worden schat ik laag in, ik denk ook dat de turkse bevolking er niet genoeg gemotiveerd toe is, en zich mogelijk blijft afzetten tegen de duidelijk christelijk-westerse liberale waarden, maar juist het proces van een mogelijke toetreding kan ook een motivatie zijn voor tukije en europa om wél nader tot elkaar te komen en beter te gaan samenwerken.....
Dat heeft enkel positieve effecten ... ik denk dat veel mensen als 'oplossing' zien om gewoon lekker protectionistisch de grenzen op te trekken, en ons in te graven en vooral 'tegen' andere landen te zijn, vooral als deze een islamitische achtergrond hebben, maar eigenlijk vind ik dat nogal faalhazerig en angstig gedrag.... de liberaal-westerse cultuur is juist een stuk sterker en kan de confrontatie juist prima aangaan, hoeft niet 'bang' te zijn voor zo'n toetredingsproces... het is niet zo dat de EU zich zou moeten aanpassen aan Turkije, maar andersom.
Daar heb je mij niet voor nodig. Maar noem eens wat verschrikkingen de EU staat te wachten als omgrenzende landen van Turkije aan de EU gaan grenzen.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:28 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Moet ik even in herinnering roepen aan welke landen het grenst?
Om dit even verder te ontwikkelen; misschien wordt gedoeld op het islamitische karakter van de cultuur, of op de oorlogen die het Osmaanse Rijk met Westerse mogendheden heeft gevoerd, maar dit zijn allemaal geen redenen om Turkije te weigeren.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:15 schreef Johan_de_With het volgende:
Waarmee trouwens niet gezegd is dat ik het met alles eens ben. ''Zijn geschiedenis'' - wat moet daar onder verstaan worden?
Omdat Europa om Jupiter heen draait en Turkije niet ....quote:Op zondag 5 maart 2006 16:07 schreef Monidique het volgende:
Hoe past Turkije eigenlijk geografisch niet bij de EU of Europa?
Waarom vraag je dit de hele tijd aan mij, terwijl je nog nooit verklaard hebt waarom de geografie een goed argument voor toetreding zou zijn?quote:Op zondag 5 maart 2006 16:31 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Daar heb je mij niet voor nodig. Maar noem eens wat verschrikkingen de EU staat te wachten als omgrenzende landen van Turkije aan de EU gaan grenzen.
Omdat je het blijkbaar belangrijk vindt dat de EU over 15 jaar niet aan Syrië, Irak of Armenië grenst.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:40 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Waarom vraag je dit de hele tijd aan mij
De EU kan de regio stabiliseren.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:40 schreef Johan_de_With het volgende:
terwijl je nog nooit verklaard hebt waarom de geografie een goed argument voor toetreding zou zijn?
Zoals het er nu voor staat, ja.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:44 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Omdat je het blijkbaar belangrijk vindt dat de EU over 15 jaar niet aan Syrië, Irak of Armenië grenst.
Welke reuzenschreden gaat de EU maken om de regio zelfs maar te kunnen stabiliseren?quote:De EU kan de regio stabiliseren.
Het zal zeker meespelen bij de toetreding als dat terzijnertijd dezelfde situatie is, dus dit argument geldt gewoon niet. MO is niet hetzelfde MO over 15 jaar, daar hoef je niet lang over na te denken.quote:
Je kunt de handelsrelaties die Turkije met die landen heeft koppelen aan bepaalde normen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:47 schreef Johan_de_With het volgende:
Welke reuzenschreden gaat de EU maken om de regio zelfs maar te kunnen stabiliseren?
Natuurlijk, maar alles wat nu besproken wordt is natuurlijk contingent en gebaseerd op prognoses. Dat is allemaal van dezelfde aard.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:49 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Het zal zeker meespelen bij de toetreding als dat terzijnertijd dezelfde situatie is, dus dit argument geldt gewoon niet. MO is niet hetzelfde MO over 15 jaar, daar hoef je niet lang over na te denken.
Hoe zou dat in concreto verlopen, denk je?quote:Je kunt de handelsrelaties die Turkije met die landen heeft koppelen aan bepaalde normen bijvoorbeeld.
Ik heb het idee dat de prognoses van de EU geloofwaardiger zijn dan die van jou en mij. Nogmaals, als de regio tzt labiel is, dan komt het er gewoon niet van.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:53 schreef Johan_de_With het volgende:
Natuurlijk, maar alles wat nu besproken wordt is natuurlijk contingent en gebaseerd op prognoses. Dat is allemaal van dezelfde aard.
Als omringende landen een gevaar blijken te zijn, leg je sancties op.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:53 schreef Johan_de_With het volgende:
Hoe zou dat in concreto verlopen, denk je?
Er staat in mijn stuk heel expliciet dat het 'middenveld' in Turkije wel degelijk voor lidmaatschap is. Je belangrijkse vraag was dus al beantwoord. Daarnaast 'staat de AKP niet voor islamisering', maar wordt gezien als een partij die islamisering voorstaat. Wat twee verschillende dingen zijn. ALS de AKP al voor Islamisering stond, dan nog vertegenwoordigt deze partij een minderheid van de Turken terwijl een meerderheid van de Turken tegen Islamisering is.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:31 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Deze opmerking slaat kant noch wal.![]()
Ik neem nergens een bepaald standpunt in. Ik gaf al aan slecht geïnformeerd in de Turkse situatie te zijn en vervolgens sommeer ik aantal vragen die bij mij na jouw verhaal boven komen drijven.
Sorry dat ik intresse had hoor.![]()
Daar vertrouw ik op.quote:Op zondag 5 maart 2006 17:00 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de prognoses van de EU geloofwaardiger zijn dan die van jou en mij.
Dat is dan een hoop verspild geld - anderzijds; anders spreken we wellicht later van een gemiste kans. Maar hoe wordt dan onze relatie met Turkije?quote:Nogmaals, als de regio tzt labiel is, dan komt het er gewoon niet van.
Wat mij betreft hetzelfde als met andere EU-landen, maar ik hoop dat die relaties überhaupt anders zijn (zoals ik eerder postte).quote:Op zondag 5 maart 2006 17:04 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Daar vertrouw ik op.
[..]
Dat is dan een hoop verspild geld - anderzijds; anders spreken we wellicht later van een gemiste kans. Maar hoe wordt dan onze relatie met Turkije?
First In First Out, dus pak je koffer maarquote:Op zondag 5 maart 2006 15:45 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Rest my case.....
Fit in or fuck off (FIFO principe).
Dat is een fata morgana...quote:Op zondag 5 maart 2006 16:44 schreef RichardQuest het volgende:
De EU kan de regio stabiliseren.
Je wil zeggen, toen de EU nog EEG was?quote:Op zondag 5 maart 2006 18:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat is een fata morgana...
Bosnie , joegoslavie (voor 1990)
Zit daar zoveel verschil tussen...... (dacht het niet)quote:Op zondag 5 maart 2006 18:57 schreef RichardQuest het volgende:
Je wil zeggen, toen de EU nog EEG was?
Wel degelijk, voor het Verdrag Van Maastricht bestond de EU voor louter economische samenwerking, in 2000 werd met het Verdrag Van Amsterdam een fatsoenlijk Buitenlands- en defensiebeleid uiteengezet. Zonder die dingen kon de EU niks doen in de tijd van "Joegoslavië".quote:Op zondag 5 maart 2006 19:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zit daar zoveel verschil tussen...... (dacht het niet)
Is de daadkracht (hint hint) zoveel verbeterd.... (dacht het ook niet)
Natuurlijk zit daar een wereld van verschil tussen. De EEG had geen buitenlandspolitieke component. De EU heeft die wel gekregen, tentatief weliswaar, maar ze heeft hem wel.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zit daar zoveel verschil tussen...... (dacht het niet)
Is de daadkracht (hint hint) zoveel verbeterd.... (dacht het ook niet)
Kijk maar eens op de kaart. Cyprus is geografisch gezien voor 100% niet Europees en toch zit Cyprus in de EU.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:37 schreef dontcare het volgende:
[..]
Omdat Europa om Jupiter heen draait en Turkije niet ....
*sorry
http://www.univ.trieste.i(...)0Europa%20sud-or.jpg
Check de kaart maar goed dan zie je het zelf.
Op religieuze, historische en culturele aard is Turkije niet-Europees .
Right.... ik moet het eerste 'Eu' conflict nog zien waarbij werkelijk daadkrachtig ingegrepen zal worden.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:50 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wel degelijk, voor het Verdrag Van Maastricht bestond de EU voor louter economische samenwerking, in 2000 werd met het Verdrag Van Amsterdam een fatsoenlijk Buitenlands- en defensiebeleid uiteengezet. Zonder die dingen kon de EU niks doen in de tijd van "Joegoslavië".
Als we nog verder samen gaan werken (bijvoorbeeld een gezamenlijk leger) zou de daadkracht nog meer versterkt worden!
Ja und....quote:Op zondag 5 maart 2006 19:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Natuurlijk zit daar een wereld van verschil tussen. De EEG had geen buitenlandspolitieke component. De EU heeft die wel gekregen, tentatief weliswaar, maar ze heeft hem wel.
Een terminaal patiënt valt ook niet meer te redden met een 'placebo' pijnstiller.quote:Natuurlijk niet, geen enkel land, geen enkele unie, geen enkel verbond. Maar dat wil nog niet zeggen dat je maar niks moet doen.
probleem opgelost lijkt mijquote:Op zondag 5 maart 2006 20:18 schreef Tref het volgende:
Toetreding van Turkije is een utopie. We moeten eerlijk durven zijn tegen de Turken en beseffen dat zo''n groot Moslimland niets toevoegt aan de EU. De inflatie is er enorm, de militaire machtsbasis niet in lijn met die van de E.U en veel turken willen zelf ook niet.
precies. Bijna chantage. "Als we ze niet lid laten worden komen hun suicide bombers op ons af". Fuck toch op.quote:Het argument van sommigen dat we de Turken in de handen van radicaliserende Moslims drijven als ze niet mogen toetreden is een goedkoop kut excuus: Ataturk is nog altijd mateloos populair in dat land.
Ik zag laatst een documentire waaruit juist naar voren kwam dat de wil om toe te treden steeds verder terug loopt. Veel Turken voelen zich te trots om nog lid te worden nu de E.U ze in de wachtkamer heeft gezet.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:34 schreef IHVK het volgende:
Veel Turken willen het zelf ook niet? Ja dat klopt, maar ''veel'' is natuurlijk relatief.
De meerderheid is namelijk voor...
(en ik kan mijn bron even niet vinden, maar dat komt nog wel)
Dat is geheel op eigen risico, en dat is de Turken ook ruimschoots duidelijk gemaakt. Wel moet er zo snel mogelijk een beslissing genomen worden.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:46 schreef IHVK het volgende:
Vele Europese wetten zijn al ingevoerd. (dagelijks op het Turkse nieuw, bijv paar weken geleden: vanaf nu mogen supermarkten alleen maar komkommers verkopen die aan de EU eisen voldoen)
Op kleine schaal en op grote schaal worden steeds meer wetten veranderd, het is al begonnen allemaal.
Lieverd, er is al een beslissing gemaakt, de onderhandelingen zijn begonnen. Turkije moet binnen 20 jaar al haar wetten Europees maken, dat proces is nu al bezig dus.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:49 schreef Tref het volgende:
[..]
Dat is geheel op eigen risico, en dat is de Turken ook ruimschoots duidelijk gemaakt. Wel moet er zo snel mogelijk een beslissing genomen worden.
Omdat die landen veel meer verweven zijn met de joods/cristelijke traditie dus meer gedeelde normen en waarden hebben. Hierbij speelt de gevoelskwestie ook en grote rol, dat zal ik niet ontkennen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:53 schreef IHVK het volgende:
Waarom is de toetreding van Turkije zo een groot probleem en van de Roemenië en Bulgarije (veel achtergestelder dan West-Turkije bijv.) niet?
Onderandere. Maar het heeft ook te maken met de voorzieningen en zaken waar de Turken straks gebruik van mogen gaan maken. Bovendien zouden ze een enom stempel gaan drukken op Europa met hun grote aantal inwoners. Tot slot: Turkije ligt voor het grootste deel in Azie.quote:Is het niet gewoon de angst voor de moslimwereld, waar Turkije in de ogen van de Europeanen deel van uitmaakt?
Dit lijkt me een goedkope aanname........quote:En natuurlijk zijn er ook mensen die veel van Turkije weten en toch tegen de toetreding zijn, maar dat is duidelijk een minderheid.
Lieve schat, alleen al op de kwestie Cyprus had de E.U de onderhandelingen kunnen afbreken, of zelfs niet eens beginnen. Als we niet meer willen, zijn er duizend en een redenen te vinden om alsnog te stoppen, maak je daarover maar geen zorgen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:56 schreef IHVK het volgende:
[..]
Lieverd, er is al een beslissing gemaakt, de onderhandelingen zijn begonnen. Turkije moet binnen 20 jaar al haar wetten Europees maken, dat proces is nu al bezig dus.![]()
De EU kan, als Turkije niet goed genoeg haar best doet, de onderhandelingen opschorten of afbreken.
Ja, dat weet ik hoor.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:02 schreef Tref het volgende:
[..]
Lieve schat, alleen al op de kwestie Cyprus had de E.U de onderhandelingen kunnen afbreken, of zelfs niet eens beginnen. Als we niet meer willen, zijn er duizend en een redenen te vinden om alsnog te stoppen, maak je daarover maar geen zorgen.
Wat wil je nu laten zien? Dat je alleen met stoer gestuntel kunt reageren op het feit dat mensen je op een serieus gebrek in je kennis wijzen? Jij suggereerde dat de EEG ongecoordineerd had gereageerd op de crisis in Joegoslavië, dat blijkt nu dus het rechtsstreekse gevolg te zijn van een fundamentele keuze (voor de EU werd opgericht) om de EEG zich niet bezig te laten houden met buitenlandse politiek. En dan durf je nu te gaan schamperen over het feit dat de EU zich iets aantrok van alle kritiek over het ontbreken van een buitenlandse politiek en besloot er wel iets aan te gaan doen?quote:
Turkije heeft al een vrijhandelsverdrag en moet daarom al in veel opzichten de EU regels volgen. De Turken willen graag dat ze de regels niet alleen hoeven uit te voeren, maar dat ze ook mogen meedoen aan de besluitvorming.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:48 schreef McCarthy het volgende:
ik snap ook niet waarom turkije er zo graag bij wilt. een vrijhandelsverdrag is toch ook goed voor ze.
De genoemde landen zijn orthodox-christelijk, en het orthodoxe christendom voelt zich zeker niet de natuurlijke bondgenoot van het westerse christendom (katholicisme noch protestantisme).quote:Op zondag 5 maart 2006 20:59 schreef Tref het volgende:
[..]
Omdat die landen veel meer verweven zijn met de joods/cristelijke traditie dus meer gedeelde normen en waarden hebben. Hierbij speelt de gevoelskwestie ook en grote rol, dat zal ik niet ontkennen.
[..]
Onderandere. Maar het heeft ook te maken met de voorzieningen en zaken waar de Turken straks gebruik van mogen gaan maken. Bovendien zouden ze een enom stempel gaan drukken op Europa met hun grote aantal inwoners. Tot slot: Turkije ligt voor het grootste deel in Azie.
[..]
Dit lijkt me een goedkope aanname........
Ware het niet dat Cyprus zelf het meest te winnen heeft bij een Turks lidmaatschap van de EU en het dus nooit zal blokkeren.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:02 schreef Tref het volgende:
[..]
Lieve schat, alleen al op de kwestie Cyprus had de E.U de onderhandelingen kunnen afbreken, of zelfs niet eens beginnen. Als we niet meer willen, zijn er duizend en een redenen te vinden om alsnog te stoppen, maak je daarover maar geen zorgen.
idd, dat vind ik nou ook,chantage.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
precies. Bijna chantage. "Als we ze niet lid laten worden komen hun suicide bombers op ons af". Fuck toch op.
Dit is zeer raak.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
De genoemde landen zijn orthodox-christelijk, en het orthodoxe christendom voelt zich zeker niet de natuurlijke bondgenoot van het westerse christendom (katholicisme noch protestantisme).
Tijdens de Kosovo-crisis konden we dit mooi zien; in alle orthodox-christelijke landen (Griekenland, Roemenie, Bulgarije, Rusland, Cyprus etc. ) was men heftig tegen de acties van de VS. Acties die werden gezien als een poging om orthodox gebied te veroveren voor 'de katholieken'.
Zoals ik al beschreef speelt gevoel ook een grote rol bij de mensen. Ik denk dat europese burgers toch meer feeling hebben met orthodox christelijke mensen dan met moslims.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
De genoemde landen zijn orthodox-christelijk, en het orthodoxe christendom voelt zich zeker niet de natuurlijke bondgenoot van het westerse christendom (katholicisme noch protestantisme).
Tijdens de Kosovo-crisis konden we dit mooi zien; in alle orthodox-christelijke landen (Griekenland, Roemenie, Bulgarije, Rusland, Cyprus etc. ) was men heftig tegen de acties van de VS. Acties die werden gezien als een poging om orthodox gebied te veroveren voor 'de katholieken'.
Neemt niet weg dat de 'liefde' maar van één kant komt.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:31 schreef Tref het volgende:
[..]
Zoals ik al beschreef speelt gevoel ook een grote rol bij de mensen. Ik denk dat europese burgers toch meer feeling hebben met orthodox christelijke mensen dan met moslims.
Van de moslims jaquote:Op zondag 5 maart 2006 22:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de 'liefde' maar van één kant komt.
Leuk dat je zo je best doet om mijn woorden te verdraaiien en dan toch als resultaat hebt dat je je eigen argumenten onderuit haalt.quote:
Verdraaien????????quote:Op zondag 5 maart 2006 23:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk dat je zo je best doet om mijn woorden te verdraaiien en dan toch als resultaat hebt dat je je eigen argumenten onderuit haalt.
Cultuur dat men is gewend in Marokko en tradities, normen en waarden die ze hoog achtenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vertel jij mij eens wat de marokkaanse cultuur is. of de turkse?
En daarom moeten we het lef hebben om de macht die nationale regeringen hebben te delegeren naar zowel de regionale overheden als het Europees Parlement zodat we niet met eeuwig durende en ondemocratische ministerraden zitten.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:29 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een terminaal patiënt valt ook niet meer te redden met een 'placebo' pijnstiller..
Maar dan moeten we ook wel een echte Europese regering krijgen, want anders loopt het nog niet natuurlijk.quote:Op maandag 6 maart 2006 16:14 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
En daarom moeten we het lef hebben om de macht die nationale regeringen hebben te delegeren naar zowel de regionale overheden als het Europees Parlement zodat we niet met eeuwig durende en ondemocratische ministerraden zitten.
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GTGP347Aquote:,,Turkse doodseskaders zijn terug''
Ouders voorzitter Koerdisch Instituut vermoord na bedreigingen
Derwich Ferho, de voorzitter van het Koerdisch Instituut in Brussel, beschuldigt Turkije van de moord op zijn bejaarde ouders. ,,Ze werden donderdag gruwelijk vermoord in hun dorp in Koerdistan'', zegt Ferho. ,,Voordien waren ze al bedreigd om wat mijn broer en ik doen in België.''
De bejaarde ouders Ferho (85) en Fatim (81) Akgül werden vrijdag door de herder van hun vee dood teruggevonden in het dorp Mizizah, vlak bij de Syrische grens in Turks Koerdistan. ,,Mijn vader was ziek en bedlegerig'', vertelt Derwich Ferho (44). ,,Hij is afgemaakt geworden in zijn bed. Zijn ribben waren gebroken. Mijn moeder moet zich hebben verzet, haar keel was doorgesneden en ze had messteken over haar hele lichaam.''
De moorden moeten donderdagavond plaatsgevonden hebben, even nadat hun neef om half 10 hun huis had verlaten. ,,Mijn ouders waren de voorbije maand al enkele keren bedreigd'', zegt Ferho. ,,Mensen kwamen zeggen: uw zonen moeten wat verstandiger zijn''. Derwich Ferho woont al 28 jaar in België, is erkend als politiek vluchteling en leidt het Koerdisch Instituut, zijn broer Medeni woont en werkt ook in België, ondermeer voor de Koerdische Roj-tv.
Leger weet meer
Volgens Derwich is er weinig discussie mogelijk over wie achter de bedreigingen en de moorden zit. ,,In Koerdistan opereert een contraguerrilla die onder het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken valt en banden heeft met de geheime dienst MIT. Dat zijn moordcommando's die vooral in de jaren negentig wrede moordpartijen aanrichtten. Sindsdien trad Turkije iets gematigder op, maar nu lijkt de jacht weer open, ook op bejaarden.''
Volgens Ferho kregen de commando's mogelijk hulp van Koerdische dorpswachten -,,Koerden die voor wapens en veel geld samenwerken met de Turken'', aldus Ferho - omdat de deur van het huis niet geforceerd werd en zijn moeder uit voorzichtigheid alleen opendeed voor Koerdisch sprekenden.
,,In het dorp heeft niemand iets gezien'', zegt Ferho. ,,Het huis van mijn ouders lag afgelegen, het was het hoogste in het dorp. Er staan vierhonderd huizen in het dorp, maar 380 daarvan staan leeg. De andere inwoners zijn al lang gevlucht.''
,,Toen soldaten de dorpelingen ondervroegen over de moorden, vroegen ze of ze een nummerplaat hadden van de auto die dichtbij mijn ouders stond geparkeerd. Terwijl niemand van de dorpelingen zelfs maar een auto had gezien: blijkbaar weet het leger meer. Mijn ouders zijn op aanraden van een militaire commandant snel begraven. Er werd zelfs geen echt onderzoek geopend.''
Geen democratie mogelijk
N-VA en Groen! eisten gisteren dat Turkije een ,,ernstig onderzoek'' voert naar de moord op de ouders van Ferho. Volgens europarlementslid Bart Staes (Groen!) ,,kan er alleen zo voldoende vertrouwen zijn om de gesprekken van Turkije met de Europese Unie voort te zetten''.
Ferho zelf hoopt dat ,,de Belgische minister van Buitenlandse Zaken er bij zijn Turkse collega op aandringt dat er tenminste een onderzoek komt en dat hij eist dat Turkije het optreden van de moordcommando's staakt.'' ,,Het gaat niet alleen om mijn ouders. De laatste weken werden er in Koerdistan tientallen mensen vermoord. Op deze manier komt er geen vrede of democratie in Turkije.'' (JDC)
06/03/2006
Yep, met goed afgebakende verantwoordelijkheden. Het concept van Ministerraad en Europese Raad is achterhaald, nu het om 25 landen gaat die allemaal hun eigenbelang op korte termijn (er komen weer verkiezingen...) boven het gezamenlijk belang (op lange termijn ook in eigen belang) stellen.quote:Op maandag 6 maart 2006 17:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar dan moeten we ook wel een echte Europese regering krijgen, want anders loopt het nog niet natuurlijk.
hoezo lullig? zo is het gewoon en altijd geweest ook, of denk jij dat er een ja uitkomt als er b.v. een referendum komt over turkije in de EU ???quote:Op maandag 6 maart 2006 23:19 schreef Igen het volgende:
Turkije wordt nu al ongeveer 45 jaar aan het lijntje gehouden, dan zou ik het ontzettend lullig vinden om op het laatste moment te zeggen: "Nee, liever geen Moslims."
precies, net zoals nederland.quote:Op maandag 6 maart 2006 15:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Cultuur dat men is gewend in Marokko en tradities, normen en waarden die ze hoog achten![]()
correct, maar denk niet dat we lief zijnquote:
Lief zijn is onze laatste hoopquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
correct, maar denk niet dat we lief zijn![]()
'all we need is love'quote:
is robert ten brink jouw strohalm?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Robert ten Brink is al gestopt toch
Hij nam moeite om mensen te verzoenen etcquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
is robert ten brink jouw strohalm?![]()
Ja dat is het geworden ja, maar hebben wij daar om gevraagd??!!quote:
quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:16 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Ja dat is het geworden ja, maar hebben wij daar om gevraagd??!!
Turkije NIET in de EU!!!!
Geografisch cultureel en politiek gezien duidelijk genoeg voor je? of ben ik dan aan het discrimineren op politieke orientatie, cultuurgoed, geschiedenis, of geografische ligging.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:53 schreef Meki het volgende:
Er moet een geldige reden daarvoor zijn
en geen discriminatie reden .
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GL8P8V69quote:Turkse generaal verdacht van vuile oorlog tegen Koerden
© BELGA/AFP
Generaal Yasar Büyükanit, de tweede man van het machtige Turkse leger, zou een criminele bende hebben gevormd om Koerdische separatisten aan te pakken. Maar niet de generaal, vooral de Turkse regering ligt onder vuur.
.
De beschuldigingen hangen samen met een onderzoek naar een explosie in november in het plaatsje Semdinli, in het oosten van Turkije. Die legde een halve straat in puin, waarna de bevolking drie mensen in de kraag wist te grijpen. Die bleken niet alleen lid te zijn van een paramilitaire eenheid, ook werd in hun auto een dodenlijst gevonden met 105 namen.
Het parlement en de Turkse justitie onderzoeken wat de militairen precies hebben uitgespookt. Daarbij komt de vraag naar voren of er nog meer soldaten gebruik maken van illegale methoden in de strijd tegen de Koerdische PKK.
Maar niemand had verwacht dat ook de tweede man van het Turkse leger in de beklaagdenbank zou belanden. Een aanklager in de stad Van verwijt generaal Büyükanit beïnvloeding van de rechtsgang omdat hij een van de verdachten ,,een goeie jongen'' noemde. Bovendien zou hij een criminele bende hebben gevormd, die tot doel had Koerdische separatisten uit te schakelen of te provoceren. Zo moest het Koerdische probleem in leven worden gehouden, zodat Turkijes kansen om lid te worden van de EU zouden slinken.
De zaak tegen zo'n hooggeplaatste militair is een absoluut unicum in Turkije, waar het leger een bijna heilige status geniet. Geruchten over de illegale praktijken van soldaten en agenten in de strijd tegen de PKK zijn er al veel langer, maar tot juridische stappen kwam het zelden. En zeker niet tegen hooggeplaatsten.
De aanklacht tegen Büyükanit werd door sommigen gezien als een hoopvol teken: het leger zou niet meer zo onaantastbaar zijn als vroeger. Maar de ontwikkelingen van de jongste dagen lijken te bevestigen dat de strijdkrachten wel boven iedere wet verheven zijn.
Van alle kanten worden pogingen gedaan om het proces te stoppen. Zo drong de hoogste baas van het leger er bij premier Erdogan op aan het probleem zo snel mogelijk op te lossen. De hoogste Turkse aanklager betichtte zijn ondergeschikte in Van van ambtsmisbruik. En het ministerie van Justitie onderwerpt de aanklager aan een disciplinair onderzoek.
Dat het tot een proces komt is daarom zeer onwaarschijnlijk, ook al omdat het leger zelf uiteindelijk toestemming moet geven. Maar belangrijker nog is dat het prestige van de generaal geen moment te lijden heeft onder de affaire. Vrijwel iedereen, in de politiek en de pers, spreekt schande van de aantijgingen en prijst de strijdkrachten de hemel in. Hoe durft iemand ook maar te twijfelen aan een strijder tegen terrorisme, is de algemene teneur.
Veel gevaarlijker is de zaak voor de regering van premier Erdogan. Ook hij stak meteen na de aanklacht de loftrompet over Büyükanit, maar volgens het seculiere deel van Turkije speelt hij een dubbelspel. Ze verdenken hem ervan dat hij of mensen binnen zijn partij stiekem achter de aanklacht zitten.
De beschuldigingen zouden de generaal in een kwaad daglicht moeten stellen, om zo te voorkomen dat hij in augustus de hoogste baas wordt van het leger. De regering, die voortkomt uit de islamitische politieke beweging in Turkije, zou bang zijn voor de zeer seculiere Büyükanit. Gevreesd wordt dat hij de druk op conservatieve moslims weer zal opvoeren en de regering het werken onmogelijk zal maken.
Erdogan wijst de aantijgingen resoluut van de hand, maar de crisis heeft zijn positie zeer ernstig verzwakt. De verdenkingen dat de zeer vrome moslimpremier de Turkse seculiere staat wil ondermijnen, zijn alleen maar toegenomen.
De crisis legt bovendien pijnlijk bloot hoe diep de problemen in Turkije zijn. Ofwel misbruikt een openbare aanklager zijn macht om politieke redenen. Ofwel ontkomt een hoge generaal aan vervolging. En zoals bij iedere crisis, is het onvermijdelijke gevolg dat de seculiere elite en de vrome moslims weer pal tegenover staan.
Van onze correspondent in Turkije Dirk Jacob Nieuwboer
Tja, dat het leger extreem veel macht heeft in Turkije was nou niet echt nieuws he? Maar wat wel nieuws is, is dat die macht niet meer onbespreekbaar is. En laat dat nou precies zijn wat de EU voor ogen had.quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:36 schreef zakjapannertje het volgende:
Turkije hoort bij de EU, maar nu ff niet:
[..]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GL8P8V69
Niet erg waarschijnlijk, want gedurende de lidmaatschapsbesprekingen wordt er al zoveel in aanpassingen geëist van het toekomstige lid dat het afblazen van het lidmaatschap niet meer of minder dan een zware contractbreuk is. En geen enkele regering wil uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor een breuk met Turkije met kwaaie koppen. Vooralsnog wordt zelfs Cyprus keer op keer duidelijk gemaakt dat het woord 'veto' veel te groot is voor zo'n klein landjequote:Op vrijdag 10 maart 2006 10:59 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Bolkestein wist in de Elsevier (van een tijd geleden) te vermelden dat er ook daadwerkelijk een significant aantal tegenstanders van de toetreding in de EU zitten die de toetreding kunnen blokkeren. Echter, ze stemmen altijd in het voordeel van Turkije vanwege de angst dat ze door de andere lidstaten boos worden aangekeken. Dus vraag is dus, wie breekt het ijs? Dát er in de tijd een lidstaat tegenstemt en het hele feestje afblaast is slechts een kwestie van tijd.
zal wel meevallen hoor het volk is massaal tegen en ik vind dat ietsje zwaarder wegenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 13:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Niet erg waarschijnlijk, want gedurende de lidmaatschapsbesprekingen wordt er al zoveel in aanpassingen geëist van het toekomstige lid dat het afblazen van het lidmaatschap niet meer of minder dan een zware contractbreuk is. En geen enkele regering wil uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor een breuk met Turkije met kwaaie koppen. Vooralsnog wordt zelfs Cyprus keer op keer duidelijk gemaakt dat het woord 'veto' veel te groot is voor zo'n klein landje
Yeah right, en de derde wereldoorlog zou uitbreken over de euro.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:57 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
zal wel meevallen hoor het volk is massaal tegen en ik vind dat ietsje zwaarder wegen![]()
als turkije in de EU komt breekt de pleuris uit
Veel moslims onder en natuurlijk veel niet-moslims onderquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:33 schreef zoalshetis het volgende:
zijn koerden islamitisch eigenlijk?
ik vind het erg mooie mensen om te zien trouwens.
ken je de verhoudingen? natuurlijk gaat het niet om een godsdienstgevecht aan de grens tussen islam en christendom...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Veel moslims onder en natuurlijk veel niet-moslims onder
volgens mij toch wel meerendeels Moslim, Koerden hebben toch wel grote (moslim) helden gekendquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:37 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ken je de verhoudingen? natuurlijk gaat het niet om een godsdienstgevecht aan de grens tussen islam en christendom...
wat is dan het probleem met koerden? dat ze wonen op olierijke gond?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
volgens mij toch wel meerendeels Moslim, Koerden hebben toch wel grote (moslim) helden gekend
Grootste probleem is PKKquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat is dan het probleem met koerden? dat ze wonen op olierijke gond?
Jaja, Koerden zijn gewoon over het algemeen Moslim.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
volgens mij toch wel meerendeels Moslim, Koerden hebben toch wel grote (moslim) helden gekend
dat heb ik nergens beweerd, wel heb ik beweerd dat de euro pas op hele lange tijd rendabel wordt (min 15 a 20 jaar) en dat we op het ALLERSLECHTSTE moment zijn begonnen met die euro. maar goed dat is offtopicquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Yeah right, en de derde wereldoorlog zou uitbreken over de euro.
90% van de Koerden wonen gespreid in Turkije. Alleen al in Istanbul wonen meer Koerden dan in heel zuid-oosten. De meeste Koerden zijn gewoon ook geintegreerd in de samenleving. Ze willen helemaal geen apart land. Ze willen alleen meer rechten zoals tv uitzendingen in eigen taal, etc. Er zijn bijv. veel Koerdische premiers en presidenten geweest. De PKK bestaat slechts uit een paar duizend man.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het zou Turkije sieren als ze de Koerden de mogelijkheid geven om onafhanklijk te worden.Er wonen immers toch alleen maar Koerden in dat gebied? Economisch haalt Turkije er volgens mij ook niets uit, dus ik snap het probleem niet.. of het moet om defensie-redenen zijn..
Beste Meki, er is een verschil tussen DE realiteit en JOUW realiteit...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:33 schreef Meki het volgende:
[..]
ik kijk ook naar de realiteit maar jullie willen dat niet geloven
Er wonen niet alleen Koerden in het gebied. Hoewel de Koerden hun uiterste best doen om de daar wonende Christenen en Arabieren het leven zuur te maken.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het zou Turkije sieren als ze de Koerden de mogelijkheid geven om onafhanklijk te worden.Er wonen immers toch alleen maar Koerden in dat gebied? Economisch haalt Turkije er volgens mij ook niets uit, dus ik snap het probleem niet.. of het moet om defensie-redenen zijn..
Als Oost-Turkije niet meer een deel van Turkije was, zou dat Turkije en de EU inderdaad dichterbij brengen. (oost-Turkije is dus het meest onderontwikkelde deel van Turkije en dit komt niet omdat er Koerden wonen maar heeft verschillende redenen).quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Oh, dat lijkt me vrij utopisch als je ziet hoe de Turkse regering en het volk de Koerden behandelen of tegen hun 'recht op een eigen staat' aankijken. Dit soort sociale voorstellen gaan veel te ver voor een land met een identiteitscrisis en een historie als Turkije.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Tja, ik zie Spanje Baskenland ook niet zo gauw afstaan en Engeland ziet Noord-Ierland ook wel zitten.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:45 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Oh, dat lijkt me vrij utopisch als je ziet hoe de Turkse regering en het volk de Koerden behandelen of tegen hun 'recht op een eigen staat' aankijken. Dit soort sociale voorstellen gaan veel te ver voor een land met een identiteitscrisis en een historie als Turkije.
Ja, voor het overgrote deel ligt de pijpleiding in Turks-Koerdistan.quote:Komt door dat gebied ook niet de oliepijpleiding eigenlijk?
Je weet toch dat Turkije een zwaar Islamtisch land is waar scheiding tussen kerk en staat eigenlijk niet bestaat en waar je als katholieke of christelijke bar weinig te vertellen en des te meer te vrezen hebt?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:22 schreef Meki het volgende:
Zo zijn onder het motto 'Stop de EU waanzin' door het hele land posters opgehangen waar gesluierde vrouwen en de tekst 'Is dit onze toekomst' opstaan.
Zien ze Turkije daarvoor ??????
O?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Je weet toch dat Turkije een zwaar Islamtisch land is waar scheiding tussen kerk en staat eigenlijk niet bestaat en waar je als katholieke of christelijke bar weinig te vertellen en des te meer te vrezen hebt?
Een zwaar islamitisch land? Je zou echt eens een keer naar Istanbul moeten gaan, wat je daar ziet ga je niet geloven dan.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Je weet toch dat Turkije een zwaar Islamtisch land is waar scheiding tussen kerk en staat eigenlijk niet bestaat en waar je als katholieke of christelijke bar weinig te vertellen en des te meer te vrezen hebt?
Hij/Zij doet iets anders vermoeden dan wat jij nu zegt.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:31 schreef HiZ het volgende:
Dat lijkt me een feit; de scheiding tussen kerk en staat in Turkije is op zijn vriendelijkst gezegd 'gebrekkig'. Alleen is de beïnvloeding niet in de richting van de kerk naar de staat maar andersom.
Ataturk regelde juist de scheiding tussen kerk en staat. Waar haal jij je informatie vandaan?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Ataturk was ook degene die het leger de taak gaf om de scheiding van kerk en staat te bewaken. Wat wij in het Westen plegen te zien als een "verderfelijke invloed van het leger" ziet de Turkse legerleiding als een bijna heilige plicht: er voor zorgen dat Turkije een seculiere staat blijft. En gelet op een aantal moslimpartijen is de angst van het leger niet eens zo heel erg vreemd.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:43 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ataturk regelde juist de scheiding tussen kerk en staat. Waar haal jij je informatie vandaan?
eensquote:Op zondag 12 maart 2006 05:14 schreef niet_links het volgende:
Ik hoop dat er refferenda komen over toetreding van Turkije. Dan is het snel over en democratisch geregeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
De Lotto is gokken. De beurs kun je aardig inschatten. Dus mijn antwoord is "nee" resp. "ja"quote:Op maandag 13 maart 2006 08:37 schreef HiZ het volgende:
Knap hoor, die mensen die precies kunnen voorspellen wat er over 10 jaar gaat gebeuren.
Doen jullie het ook zo goed bij de lotto en op de beurs ?
Oh, ik denk dat de EU-onderhandelaars het met je eens zijn hoor.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:28 schreef sp3c het volgende:
voor mijn part veranderen ze in 1 enkele eikenboom, zolang die boom half cyprus bezet houd zijn ze wmb niet welkom
http://www.nieuwsblad.be/(...)leID=DMF13032006_007quote:,,Ouders Ferho niet vermoord door Turkse overheid''
BRUSSEL - Volgens een rapport van de Belgische ambassadeur in Turkije aan minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (VLD), dat de krant De Morgen kon inkijken, zijn er weinig redenen om te geloven dat de moord op de ouders van Derwish Ferho het werk is van een doodseskader.
Eerder haalde De Gucht zwaar uit naar Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA) omdat die suggereerde dat de moord op de ouders van de naar België uitgeweken Koerd, een vorm van staatsterreur zou zijn.
De ambassadeur denkt dat de moord eerder het werk is van dorpswachten. Wat mensenrechten betreft, gaat het de voorbije jaren de goede kant uit in Turkije, meent de ambassadeur.
Eén van zijn medewerkers trok naar het Koerdische gedeelte van Turkije en sprak er met de oppositiepartij DTP. Ook die heeft geen weet van doodseskaders.
bava (belga)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |