Rest my case.....quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:27 schreef RM-rf het volgende:
Toch is het voor de EU erg belangrijk dat Turkije zich meer en meer orienteerd naar het westen, weesterse gebruiken en waarden overneemt, en ook een stabiele seculiere staat vormt, waar bv de mensenrechten gehandhaaft worden ....
De oost-uitbreiding (Polen, hongarije, Letland, Litouwen, Tsjechie) heeft ook bewezen dat zulk een toetreding voor de stabiliteit en ook economische groei van die landen enorm prettig is, en economisch profiteerd europa ook enorm van de grotere markt en afzetmogelijkheden alswel de goedkope arbeidskrachten ....
Nog maar zo'n 20 jaar lagen die landen veel, heel veel verder weg van west-euorpa dan turkije, en het is een wonder dat er daar een geweldloze overgang heeft plaatsgevonden, maar ook dat deze landen zich tot europa voelen behoren ....
De Kans dat Turkije volledig 'lid' van europa kan worden schat ik laag in, ik denk ook dat de turkse bevolking er niet genoeg gemotiveerd toe is, en zich mogelijk blijft afzetten tegen de duidelijk christelijk-westerse liberale waarden, maar juist het proces van een mogelijke toetreding kan ook een motivatie zijn voor tukije en europa om wél nader tot elkaar te komen en beter te gaan samenwerken.....
Dat heeft enkel positieve effecten ... ik denk dat veel mensen als 'oplossing' zien om gewoon lekker protectionistisch de grenzen op te trekken, en ons in te graven en vooral 'tegen' andere landen te zijn, vooral als deze een islamitische achtergrond hebben, maar eigenlijk vind ik dat nogal faalhazerig en angstig gedrag.... de liberaal-westerse cultuur is juist een stuk sterker en kan de confrontatie juist prima aangaan, hoeft niet 'bang' te zijn voor zo'n toetredingsproces... het is niet zo dat de EU zich zou moeten aanpassen aan Turkije, maar andersom.
Daar heb je mij niet voor nodig. Maar noem eens wat verschrikkingen de EU staat te wachten als omgrenzende landen van Turkije aan de EU gaan grenzen.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:28 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Moet ik even in herinnering roepen aan welke landen het grenst?
Om dit even verder te ontwikkelen; misschien wordt gedoeld op het islamitische karakter van de cultuur, of op de oorlogen die het Osmaanse Rijk met Westerse mogendheden heeft gevoerd, maar dit zijn allemaal geen redenen om Turkije te weigeren.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:15 schreef Johan_de_With het volgende:
Waarmee trouwens niet gezegd is dat ik het met alles eens ben. ''Zijn geschiedenis'' - wat moet daar onder verstaan worden?
Omdat Europa om Jupiter heen draait en Turkije niet ....quote:Op zondag 5 maart 2006 16:07 schreef Monidique het volgende:
Hoe past Turkije eigenlijk geografisch niet bij de EU of Europa?
Waarom vraag je dit de hele tijd aan mij, terwijl je nog nooit verklaard hebt waarom de geografie een goed argument voor toetreding zou zijn?quote:Op zondag 5 maart 2006 16:31 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Daar heb je mij niet voor nodig. Maar noem eens wat verschrikkingen de EU staat te wachten als omgrenzende landen van Turkije aan de EU gaan grenzen.
Omdat je het blijkbaar belangrijk vindt dat de EU over 15 jaar niet aan Syrië, Irak of Armenië grenst.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:40 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Waarom vraag je dit de hele tijd aan mij
De EU kan de regio stabiliseren.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:40 schreef Johan_de_With het volgende:
terwijl je nog nooit verklaard hebt waarom de geografie een goed argument voor toetreding zou zijn?
Zoals het er nu voor staat, ja.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:44 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Omdat je het blijkbaar belangrijk vindt dat de EU over 15 jaar niet aan Syrië, Irak of Armenië grenst.
Welke reuzenschreden gaat de EU maken om de regio zelfs maar te kunnen stabiliseren?quote:De EU kan de regio stabiliseren.
Het zal zeker meespelen bij de toetreding als dat terzijnertijd dezelfde situatie is, dus dit argument geldt gewoon niet. MO is niet hetzelfde MO over 15 jaar, daar hoef je niet lang over na te denken.quote:
Je kunt de handelsrelaties die Turkije met die landen heeft koppelen aan bepaalde normen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:47 schreef Johan_de_With het volgende:
Welke reuzenschreden gaat de EU maken om de regio zelfs maar te kunnen stabiliseren?
Natuurlijk, maar alles wat nu besproken wordt is natuurlijk contingent en gebaseerd op prognoses. Dat is allemaal van dezelfde aard.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:49 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Het zal zeker meespelen bij de toetreding als dat terzijnertijd dezelfde situatie is, dus dit argument geldt gewoon niet. MO is niet hetzelfde MO over 15 jaar, daar hoef je niet lang over na te denken.
Hoe zou dat in concreto verlopen, denk je?quote:Je kunt de handelsrelaties die Turkije met die landen heeft koppelen aan bepaalde normen bijvoorbeeld.
Ik heb het idee dat de prognoses van de EU geloofwaardiger zijn dan die van jou en mij. Nogmaals, als de regio tzt labiel is, dan komt het er gewoon niet van.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:53 schreef Johan_de_With het volgende:
Natuurlijk, maar alles wat nu besproken wordt is natuurlijk contingent en gebaseerd op prognoses. Dat is allemaal van dezelfde aard.
Als omringende landen een gevaar blijken te zijn, leg je sancties op.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:53 schreef Johan_de_With het volgende:
Hoe zou dat in concreto verlopen, denk je?
Er staat in mijn stuk heel expliciet dat het 'middenveld' in Turkije wel degelijk voor lidmaatschap is. Je belangrijkse vraag was dus al beantwoord. Daarnaast 'staat de AKP niet voor islamisering', maar wordt gezien als een partij die islamisering voorstaat. Wat twee verschillende dingen zijn. ALS de AKP al voor Islamisering stond, dan nog vertegenwoordigt deze partij een minderheid van de Turken terwijl een meerderheid van de Turken tegen Islamisering is.quote:Op zondag 5 maart 2006 15:31 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Deze opmerking slaat kant noch wal.![]()
Ik neem nergens een bepaald standpunt in. Ik gaf al aan slecht geïnformeerd in de Turkse situatie te zijn en vervolgens sommeer ik aantal vragen die bij mij na jouw verhaal boven komen drijven.
Sorry dat ik intresse had hoor.![]()
Daar vertrouw ik op.quote:Op zondag 5 maart 2006 17:00 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de prognoses van de EU geloofwaardiger zijn dan die van jou en mij.
Dat is dan een hoop verspild geld - anderzijds; anders spreken we wellicht later van een gemiste kans. Maar hoe wordt dan onze relatie met Turkije?quote:Nogmaals, als de regio tzt labiel is, dan komt het er gewoon niet van.
Wat mij betreft hetzelfde als met andere EU-landen, maar ik hoop dat die relaties überhaupt anders zijn (zoals ik eerder postte).quote:Op zondag 5 maart 2006 17:04 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Daar vertrouw ik op.
[..]
Dat is dan een hoop verspild geld - anderzijds; anders spreken we wellicht later van een gemiste kans. Maar hoe wordt dan onze relatie met Turkije?
First In First Out, dus pak je koffer maarquote:Op zondag 5 maart 2006 15:45 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Rest my case.....
Fit in or fuck off (FIFO principe).
Dat is een fata morgana...quote:Op zondag 5 maart 2006 16:44 schreef RichardQuest het volgende:
De EU kan de regio stabiliseren.
Je wil zeggen, toen de EU nog EEG was?quote:Op zondag 5 maart 2006 18:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat is een fata morgana...
Bosnie , joegoslavie (voor 1990)
Zit daar zoveel verschil tussen...... (dacht het niet)quote:Op zondag 5 maart 2006 18:57 schreef RichardQuest het volgende:
Je wil zeggen, toen de EU nog EEG was?
Wel degelijk, voor het Verdrag Van Maastricht bestond de EU voor louter economische samenwerking, in 2000 werd met het Verdrag Van Amsterdam een fatsoenlijk Buitenlands- en defensiebeleid uiteengezet. Zonder die dingen kon de EU niks doen in de tijd van "Joegoslavië".quote:Op zondag 5 maart 2006 19:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zit daar zoveel verschil tussen...... (dacht het niet)
Is de daadkracht (hint hint) zoveel verbeterd.... (dacht het ook niet)
Natuurlijk zit daar een wereld van verschil tussen. De EEG had geen buitenlandspolitieke component. De EU heeft die wel gekregen, tentatief weliswaar, maar ze heeft hem wel.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zit daar zoveel verschil tussen...... (dacht het niet)
Is de daadkracht (hint hint) zoveel verbeterd.... (dacht het ook niet)
Kijk maar eens op de kaart. Cyprus is geografisch gezien voor 100% niet Europees en toch zit Cyprus in de EU.quote:Op zondag 5 maart 2006 16:37 schreef dontcare het volgende:
[..]
Omdat Europa om Jupiter heen draait en Turkije niet ....
*sorry
http://www.univ.trieste.i(...)0Europa%20sud-or.jpg
Check de kaart maar goed dan zie je het zelf.
Op religieuze, historische en culturele aard is Turkije niet-Europees .
Right.... ik moet het eerste 'Eu' conflict nog zien waarbij werkelijk daadkrachtig ingegrepen zal worden.quote:Op zondag 5 maart 2006 19:50 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wel degelijk, voor het Verdrag Van Maastricht bestond de EU voor louter economische samenwerking, in 2000 werd met het Verdrag Van Amsterdam een fatsoenlijk Buitenlands- en defensiebeleid uiteengezet. Zonder die dingen kon de EU niks doen in de tijd van "Joegoslavië".
Als we nog verder samen gaan werken (bijvoorbeeld een gezamenlijk leger) zou de daadkracht nog meer versterkt worden!
Ja und....quote:Op zondag 5 maart 2006 19:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Natuurlijk zit daar een wereld van verschil tussen. De EEG had geen buitenlandspolitieke component. De EU heeft die wel gekregen, tentatief weliswaar, maar ze heeft hem wel.
Een terminaal patiënt valt ook niet meer te redden met een 'placebo' pijnstiller.quote:Natuurlijk niet, geen enkel land, geen enkele unie, geen enkel verbond. Maar dat wil nog niet zeggen dat je maar niks moet doen.
probleem opgelost lijkt mijquote:Op zondag 5 maart 2006 20:18 schreef Tref het volgende:
Toetreding van Turkije is een utopie. We moeten eerlijk durven zijn tegen de Turken en beseffen dat zo''n groot Moslimland niets toevoegt aan de EU. De inflatie is er enorm, de militaire machtsbasis niet in lijn met die van de E.U en veel turken willen zelf ook niet.
precies. Bijna chantage. "Als we ze niet lid laten worden komen hun suicide bombers op ons af". Fuck toch op.quote:Het argument van sommigen dat we de Turken in de handen van radicaliserende Moslims drijven als ze niet mogen toetreden is een goedkoop kut excuus: Ataturk is nog altijd mateloos populair in dat land.
Ik zag laatst een documentire waaruit juist naar voren kwam dat de wil om toe te treden steeds verder terug loopt. Veel Turken voelen zich te trots om nog lid te worden nu de E.U ze in de wachtkamer heeft gezet.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:34 schreef IHVK het volgende:
Veel Turken willen het zelf ook niet? Ja dat klopt, maar ''veel'' is natuurlijk relatief.
De meerderheid is namelijk voor...
(en ik kan mijn bron even niet vinden, maar dat komt nog wel)
Dat is geheel op eigen risico, en dat is de Turken ook ruimschoots duidelijk gemaakt. Wel moet er zo snel mogelijk een beslissing genomen worden.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:46 schreef IHVK het volgende:
Vele Europese wetten zijn al ingevoerd. (dagelijks op het Turkse nieuw, bijv paar weken geleden: vanaf nu mogen supermarkten alleen maar komkommers verkopen die aan de EU eisen voldoen)
Op kleine schaal en op grote schaal worden steeds meer wetten veranderd, het is al begonnen allemaal.
Lieverd, er is al een beslissing gemaakt, de onderhandelingen zijn begonnen. Turkije moet binnen 20 jaar al haar wetten Europees maken, dat proces is nu al bezig dus.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:49 schreef Tref het volgende:
[..]
Dat is geheel op eigen risico, en dat is de Turken ook ruimschoots duidelijk gemaakt. Wel moet er zo snel mogelijk een beslissing genomen worden.
Omdat die landen veel meer verweven zijn met de joods/cristelijke traditie dus meer gedeelde normen en waarden hebben. Hierbij speelt de gevoelskwestie ook en grote rol, dat zal ik niet ontkennen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:53 schreef IHVK het volgende:
Waarom is de toetreding van Turkije zo een groot probleem en van de Roemenië en Bulgarije (veel achtergestelder dan West-Turkije bijv.) niet?
Onderandere. Maar het heeft ook te maken met de voorzieningen en zaken waar de Turken straks gebruik van mogen gaan maken. Bovendien zouden ze een enom stempel gaan drukken op Europa met hun grote aantal inwoners. Tot slot: Turkije ligt voor het grootste deel in Azie.quote:Is het niet gewoon de angst voor de moslimwereld, waar Turkije in de ogen van de Europeanen deel van uitmaakt?
Dit lijkt me een goedkope aanname........quote:En natuurlijk zijn er ook mensen die veel van Turkije weten en toch tegen de toetreding zijn, maar dat is duidelijk een minderheid.
Lieve schat, alleen al op de kwestie Cyprus had de E.U de onderhandelingen kunnen afbreken, of zelfs niet eens beginnen. Als we niet meer willen, zijn er duizend en een redenen te vinden om alsnog te stoppen, maak je daarover maar geen zorgen.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:56 schreef IHVK het volgende:
[..]
Lieverd, er is al een beslissing gemaakt, de onderhandelingen zijn begonnen. Turkije moet binnen 20 jaar al haar wetten Europees maken, dat proces is nu al bezig dus.![]()
De EU kan, als Turkije niet goed genoeg haar best doet, de onderhandelingen opschorten of afbreken.
Ja, dat weet ik hoor.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:02 schreef Tref het volgende:
[..]
Lieve schat, alleen al op de kwestie Cyprus had de E.U de onderhandelingen kunnen afbreken, of zelfs niet eens beginnen. Als we niet meer willen, zijn er duizend en een redenen te vinden om alsnog te stoppen, maak je daarover maar geen zorgen.
Wat wil je nu laten zien? Dat je alleen met stoer gestuntel kunt reageren op het feit dat mensen je op een serieus gebrek in je kennis wijzen? Jij suggereerde dat de EEG ongecoordineerd had gereageerd op de crisis in Joegoslavië, dat blijkt nu dus het rechtsstreekse gevolg te zijn van een fundamentele keuze (voor de EU werd opgericht) om de EEG zich niet bezig te laten houden met buitenlandse politiek. En dan durf je nu te gaan schamperen over het feit dat de EU zich iets aantrok van alle kritiek over het ontbreken van een buitenlandse politiek en besloot er wel iets aan te gaan doen?quote:
Turkije heeft al een vrijhandelsverdrag en moet daarom al in veel opzichten de EU regels volgen. De Turken willen graag dat ze de regels niet alleen hoeven uit te voeren, maar dat ze ook mogen meedoen aan de besluitvorming.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:48 schreef McCarthy het volgende:
ik snap ook niet waarom turkije er zo graag bij wilt. een vrijhandelsverdrag is toch ook goed voor ze.
De genoemde landen zijn orthodox-christelijk, en het orthodoxe christendom voelt zich zeker niet de natuurlijke bondgenoot van het westerse christendom (katholicisme noch protestantisme).quote:Op zondag 5 maart 2006 20:59 schreef Tref het volgende:
[..]
Omdat die landen veel meer verweven zijn met de joods/cristelijke traditie dus meer gedeelde normen en waarden hebben. Hierbij speelt de gevoelskwestie ook en grote rol, dat zal ik niet ontkennen.
[..]
Onderandere. Maar het heeft ook te maken met de voorzieningen en zaken waar de Turken straks gebruik van mogen gaan maken. Bovendien zouden ze een enom stempel gaan drukken op Europa met hun grote aantal inwoners. Tot slot: Turkije ligt voor het grootste deel in Azie.
[..]
Dit lijkt me een goedkope aanname........
Ware het niet dat Cyprus zelf het meest te winnen heeft bij een Turks lidmaatschap van de EU en het dus nooit zal blokkeren.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:02 schreef Tref het volgende:
[..]
Lieve schat, alleen al op de kwestie Cyprus had de E.U de onderhandelingen kunnen afbreken, of zelfs niet eens beginnen. Als we niet meer willen, zijn er duizend en een redenen te vinden om alsnog te stoppen, maak je daarover maar geen zorgen.
idd, dat vind ik nou ook,chantage.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:30 schreef McCarthy het volgende:
[..]
precies. Bijna chantage. "Als we ze niet lid laten worden komen hun suicide bombers op ons af". Fuck toch op.
Dit is zeer raak.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
De genoemde landen zijn orthodox-christelijk, en het orthodoxe christendom voelt zich zeker niet de natuurlijke bondgenoot van het westerse christendom (katholicisme noch protestantisme).
Tijdens de Kosovo-crisis konden we dit mooi zien; in alle orthodox-christelijke landen (Griekenland, Roemenie, Bulgarije, Rusland, Cyprus etc. ) was men heftig tegen de acties van de VS. Acties die werden gezien als een poging om orthodox gebied te veroveren voor 'de katholieken'.
Zoals ik al beschreef speelt gevoel ook een grote rol bij de mensen. Ik denk dat europese burgers toch meer feeling hebben met orthodox christelijke mensen dan met moslims.quote:Op zondag 5 maart 2006 21:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
De genoemde landen zijn orthodox-christelijk, en het orthodoxe christendom voelt zich zeker niet de natuurlijke bondgenoot van het westerse christendom (katholicisme noch protestantisme).
Tijdens de Kosovo-crisis konden we dit mooi zien; in alle orthodox-christelijke landen (Griekenland, Roemenie, Bulgarije, Rusland, Cyprus etc. ) was men heftig tegen de acties van de VS. Acties die werden gezien als een poging om orthodox gebied te veroveren voor 'de katholieken'.
Neemt niet weg dat de 'liefde' maar van één kant komt.quote:Op zondag 5 maart 2006 22:31 schreef Tref het volgende:
[..]
Zoals ik al beschreef speelt gevoel ook een grote rol bij de mensen. Ik denk dat europese burgers toch meer feeling hebben met orthodox christelijke mensen dan met moslims.
Van de moslims jaquote:Op zondag 5 maart 2006 22:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de 'liefde' maar van één kant komt.
Leuk dat je zo je best doet om mijn woorden te verdraaiien en dan toch als resultaat hebt dat je je eigen argumenten onderuit haalt.quote:
Verdraaien????????quote:Op zondag 5 maart 2006 23:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leuk dat je zo je best doet om mijn woorden te verdraaiien en dan toch als resultaat hebt dat je je eigen argumenten onderuit haalt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |