Cultuur dat men is gewend in Marokko en tradities, normen en waarden die ze hoog achtenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vertel jij mij eens wat de marokkaanse cultuur is. of de turkse?
En daarom moeten we het lef hebben om de macht die nationale regeringen hebben te delegeren naar zowel de regionale overheden als het Europees Parlement zodat we niet met eeuwig durende en ondemocratische ministerraden zitten.quote:Op zondag 5 maart 2006 20:29 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een terminaal patiënt valt ook niet meer te redden met een 'placebo' pijnstiller..
Maar dan moeten we ook wel een echte Europese regering krijgen, want anders loopt het nog niet natuurlijk.quote:Op maandag 6 maart 2006 16:14 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
En daarom moeten we het lef hebben om de macht die nationale regeringen hebben te delegeren naar zowel de regionale overheden als het Europees Parlement zodat we niet met eeuwig durende en ondemocratische ministerraden zitten.
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GTGP347Aquote:,,Turkse doodseskaders zijn terug''
Ouders voorzitter Koerdisch Instituut vermoord na bedreigingen
Derwich Ferho, de voorzitter van het Koerdisch Instituut in Brussel, beschuldigt Turkije van de moord op zijn bejaarde ouders. ,,Ze werden donderdag gruwelijk vermoord in hun dorp in Koerdistan'', zegt Ferho. ,,Voordien waren ze al bedreigd om wat mijn broer en ik doen in België.''
De bejaarde ouders Ferho (85) en Fatim (81) Akgül werden vrijdag door de herder van hun vee dood teruggevonden in het dorp Mizizah, vlak bij de Syrische grens in Turks Koerdistan. ,,Mijn vader was ziek en bedlegerig'', vertelt Derwich Ferho (44). ,,Hij is afgemaakt geworden in zijn bed. Zijn ribben waren gebroken. Mijn moeder moet zich hebben verzet, haar keel was doorgesneden en ze had messteken over haar hele lichaam.''
De moorden moeten donderdagavond plaatsgevonden hebben, even nadat hun neef om half 10 hun huis had verlaten. ,,Mijn ouders waren de voorbije maand al enkele keren bedreigd'', zegt Ferho. ,,Mensen kwamen zeggen: uw zonen moeten wat verstandiger zijn''. Derwich Ferho woont al 28 jaar in België, is erkend als politiek vluchteling en leidt het Koerdisch Instituut, zijn broer Medeni woont en werkt ook in België, ondermeer voor de Koerdische Roj-tv.
Leger weet meer
Volgens Derwich is er weinig discussie mogelijk over wie achter de bedreigingen en de moorden zit. ,,In Koerdistan opereert een contraguerrilla die onder het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken valt en banden heeft met de geheime dienst MIT. Dat zijn moordcommando's die vooral in de jaren negentig wrede moordpartijen aanrichtten. Sindsdien trad Turkije iets gematigder op, maar nu lijkt de jacht weer open, ook op bejaarden.''
Volgens Ferho kregen de commando's mogelijk hulp van Koerdische dorpswachten -,,Koerden die voor wapens en veel geld samenwerken met de Turken'', aldus Ferho - omdat de deur van het huis niet geforceerd werd en zijn moeder uit voorzichtigheid alleen opendeed voor Koerdisch sprekenden.
,,In het dorp heeft niemand iets gezien'', zegt Ferho. ,,Het huis van mijn ouders lag afgelegen, het was het hoogste in het dorp. Er staan vierhonderd huizen in het dorp, maar 380 daarvan staan leeg. De andere inwoners zijn al lang gevlucht.''
,,Toen soldaten de dorpelingen ondervroegen over de moorden, vroegen ze of ze een nummerplaat hadden van de auto die dichtbij mijn ouders stond geparkeerd. Terwijl niemand van de dorpelingen zelfs maar een auto had gezien: blijkbaar weet het leger meer. Mijn ouders zijn op aanraden van een militaire commandant snel begraven. Er werd zelfs geen echt onderzoek geopend.''
Geen democratie mogelijk
N-VA en Groen! eisten gisteren dat Turkije een ,,ernstig onderzoek'' voert naar de moord op de ouders van Ferho. Volgens europarlementslid Bart Staes (Groen!) ,,kan er alleen zo voldoende vertrouwen zijn om de gesprekken van Turkije met de Europese Unie voort te zetten''.
Ferho zelf hoopt dat ,,de Belgische minister van Buitenlandse Zaken er bij zijn Turkse collega op aandringt dat er tenminste een onderzoek komt en dat hij eist dat Turkije het optreden van de moordcommando's staakt.'' ,,Het gaat niet alleen om mijn ouders. De laatste weken werden er in Koerdistan tientallen mensen vermoord. Op deze manier komt er geen vrede of democratie in Turkije.'' (JDC)
06/03/2006
Yep, met goed afgebakende verantwoordelijkheden. Het concept van Ministerraad en Europese Raad is achterhaald, nu het om 25 landen gaat die allemaal hun eigenbelang op korte termijn (er komen weer verkiezingen...) boven het gezamenlijk belang (op lange termijn ook in eigen belang) stellen.quote:Op maandag 6 maart 2006 17:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Maar dan moeten we ook wel een echte Europese regering krijgen, want anders loopt het nog niet natuurlijk.
hoezo lullig? zo is het gewoon en altijd geweest ook, of denk jij dat er een ja uitkomt als er b.v. een referendum komt over turkije in de EU ???quote:Op maandag 6 maart 2006 23:19 schreef Igen het volgende:
Turkije wordt nu al ongeveer 45 jaar aan het lijntje gehouden, dan zou ik het ontzettend lullig vinden om op het laatste moment te zeggen: "Nee, liever geen Moslims."
precies, net zoals nederland.quote:Op maandag 6 maart 2006 15:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Cultuur dat men is gewend in Marokko en tradities, normen en waarden die ze hoog achten![]()
correct, maar denk niet dat we lief zijnquote:
Lief zijn is onze laatste hoopquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
correct, maar denk niet dat we lief zijn![]()
'all we need is love'quote:
is robert ten brink jouw strohalm?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Robert ten Brink is al gestopt toch
Hij nam moeite om mensen te verzoenen etcquote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
is robert ten brink jouw strohalm?![]()
Ja dat is het geworden ja, maar hebben wij daar om gevraagd??!!quote:
quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:16 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Ja dat is het geworden ja, maar hebben wij daar om gevraagd??!!
Turkije NIET in de EU!!!!
Geografisch cultureel en politiek gezien duidelijk genoeg voor je? of ben ik dan aan het discrimineren op politieke orientatie, cultuurgoed, geschiedenis, of geografische ligging.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 22:53 schreef Meki het volgende:
Er moet een geldige reden daarvoor zijn
en geen discriminatie reden .
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GL8P8V69quote:Turkse generaal verdacht van vuile oorlog tegen Koerden
© BELGA/AFP
Generaal Yasar Büyükanit, de tweede man van het machtige Turkse leger, zou een criminele bende hebben gevormd om Koerdische separatisten aan te pakken. Maar niet de generaal, vooral de Turkse regering ligt onder vuur.
.
De beschuldigingen hangen samen met een onderzoek naar een explosie in november in het plaatsje Semdinli, in het oosten van Turkije. Die legde een halve straat in puin, waarna de bevolking drie mensen in de kraag wist te grijpen. Die bleken niet alleen lid te zijn van een paramilitaire eenheid, ook werd in hun auto een dodenlijst gevonden met 105 namen.
Het parlement en de Turkse justitie onderzoeken wat de militairen precies hebben uitgespookt. Daarbij komt de vraag naar voren of er nog meer soldaten gebruik maken van illegale methoden in de strijd tegen de Koerdische PKK.
Maar niemand had verwacht dat ook de tweede man van het Turkse leger in de beklaagdenbank zou belanden. Een aanklager in de stad Van verwijt generaal Büyükanit beïnvloeding van de rechtsgang omdat hij een van de verdachten ,,een goeie jongen'' noemde. Bovendien zou hij een criminele bende hebben gevormd, die tot doel had Koerdische separatisten uit te schakelen of te provoceren. Zo moest het Koerdische probleem in leven worden gehouden, zodat Turkijes kansen om lid te worden van de EU zouden slinken.
De zaak tegen zo'n hooggeplaatste militair is een absoluut unicum in Turkije, waar het leger een bijna heilige status geniet. Geruchten over de illegale praktijken van soldaten en agenten in de strijd tegen de PKK zijn er al veel langer, maar tot juridische stappen kwam het zelden. En zeker niet tegen hooggeplaatsten.
De aanklacht tegen Büyükanit werd door sommigen gezien als een hoopvol teken: het leger zou niet meer zo onaantastbaar zijn als vroeger. Maar de ontwikkelingen van de jongste dagen lijken te bevestigen dat de strijdkrachten wel boven iedere wet verheven zijn.
Van alle kanten worden pogingen gedaan om het proces te stoppen. Zo drong de hoogste baas van het leger er bij premier Erdogan op aan het probleem zo snel mogelijk op te lossen. De hoogste Turkse aanklager betichtte zijn ondergeschikte in Van van ambtsmisbruik. En het ministerie van Justitie onderwerpt de aanklager aan een disciplinair onderzoek.
Dat het tot een proces komt is daarom zeer onwaarschijnlijk, ook al omdat het leger zelf uiteindelijk toestemming moet geven. Maar belangrijker nog is dat het prestige van de generaal geen moment te lijden heeft onder de affaire. Vrijwel iedereen, in de politiek en de pers, spreekt schande van de aantijgingen en prijst de strijdkrachten de hemel in. Hoe durft iemand ook maar te twijfelen aan een strijder tegen terrorisme, is de algemene teneur.
Veel gevaarlijker is de zaak voor de regering van premier Erdogan. Ook hij stak meteen na de aanklacht de loftrompet over Büyükanit, maar volgens het seculiere deel van Turkije speelt hij een dubbelspel. Ze verdenken hem ervan dat hij of mensen binnen zijn partij stiekem achter de aanklacht zitten.
De beschuldigingen zouden de generaal in een kwaad daglicht moeten stellen, om zo te voorkomen dat hij in augustus de hoogste baas wordt van het leger. De regering, die voortkomt uit de islamitische politieke beweging in Turkije, zou bang zijn voor de zeer seculiere Büyükanit. Gevreesd wordt dat hij de druk op conservatieve moslims weer zal opvoeren en de regering het werken onmogelijk zal maken.
Erdogan wijst de aantijgingen resoluut van de hand, maar de crisis heeft zijn positie zeer ernstig verzwakt. De verdenkingen dat de zeer vrome moslimpremier de Turkse seculiere staat wil ondermijnen, zijn alleen maar toegenomen.
De crisis legt bovendien pijnlijk bloot hoe diep de problemen in Turkije zijn. Ofwel misbruikt een openbare aanklager zijn macht om politieke redenen. Ofwel ontkomt een hoge generaal aan vervolging. En zoals bij iedere crisis, is het onvermijdelijke gevolg dat de seculiere elite en de vrome moslims weer pal tegenover staan.
Van onze correspondent in Turkije Dirk Jacob Nieuwboer
Tja, dat het leger extreem veel macht heeft in Turkije was nou niet echt nieuws he? Maar wat wel nieuws is, is dat die macht niet meer onbespreekbaar is. En laat dat nou precies zijn wat de EU voor ogen had.quote:Op donderdag 9 maart 2006 21:36 schreef zakjapannertje het volgende:
Turkije hoort bij de EU, maar nu ff niet:
[..]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GL8P8V69
Niet erg waarschijnlijk, want gedurende de lidmaatschapsbesprekingen wordt er al zoveel in aanpassingen geëist van het toekomstige lid dat het afblazen van het lidmaatschap niet meer of minder dan een zware contractbreuk is. En geen enkele regering wil uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor een breuk met Turkije met kwaaie koppen. Vooralsnog wordt zelfs Cyprus keer op keer duidelijk gemaakt dat het woord 'veto' veel te groot is voor zo'n klein landjequote:Op vrijdag 10 maart 2006 10:59 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Bolkestein wist in de Elsevier (van een tijd geleden) te vermelden dat er ook daadwerkelijk een significant aantal tegenstanders van de toetreding in de EU zitten die de toetreding kunnen blokkeren. Echter, ze stemmen altijd in het voordeel van Turkije vanwege de angst dat ze door de andere lidstaten boos worden aangekeken. Dus vraag is dus, wie breekt het ijs? Dát er in de tijd een lidstaat tegenstemt en het hele feestje afblaast is slechts een kwestie van tijd.
zal wel meevallen hoor het volk is massaal tegen en ik vind dat ietsje zwaarder wegenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 13:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Niet erg waarschijnlijk, want gedurende de lidmaatschapsbesprekingen wordt er al zoveel in aanpassingen geëist van het toekomstige lid dat het afblazen van het lidmaatschap niet meer of minder dan een zware contractbreuk is. En geen enkele regering wil uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor een breuk met Turkije met kwaaie koppen. Vooralsnog wordt zelfs Cyprus keer op keer duidelijk gemaakt dat het woord 'veto' veel te groot is voor zo'n klein landje
Yeah right, en de derde wereldoorlog zou uitbreken over de euro.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:57 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
zal wel meevallen hoor het volk is massaal tegen en ik vind dat ietsje zwaarder wegen![]()
als turkije in de EU komt breekt de pleuris uit
Veel moslims onder en natuurlijk veel niet-moslims onderquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:33 schreef zoalshetis het volgende:
zijn koerden islamitisch eigenlijk?
ik vind het erg mooie mensen om te zien trouwens.
ken je de verhoudingen? natuurlijk gaat het niet om een godsdienstgevecht aan de grens tussen islam en christendom...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Veel moslims onder en natuurlijk veel niet-moslims onder
volgens mij toch wel meerendeels Moslim, Koerden hebben toch wel grote (moslim) helden gekendquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:37 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ken je de verhoudingen? natuurlijk gaat het niet om een godsdienstgevecht aan de grens tussen islam en christendom...
wat is dan het probleem met koerden? dat ze wonen op olierijke gond?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
volgens mij toch wel meerendeels Moslim, Koerden hebben toch wel grote (moslim) helden gekend
Grootste probleem is PKKquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat is dan het probleem met koerden? dat ze wonen op olierijke gond?
Jaja, Koerden zijn gewoon over het algemeen Moslim.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
volgens mij toch wel meerendeels Moslim, Koerden hebben toch wel grote (moslim) helden gekend
dat heb ik nergens beweerd, wel heb ik beweerd dat de euro pas op hele lange tijd rendabel wordt (min 15 a 20 jaar) en dat we op het ALLERSLECHTSTE moment zijn begonnen met die euro. maar goed dat is offtopicquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Yeah right, en de derde wereldoorlog zou uitbreken over de euro.
90% van de Koerden wonen gespreid in Turkije. Alleen al in Istanbul wonen meer Koerden dan in heel zuid-oosten. De meeste Koerden zijn gewoon ook geintegreerd in de samenleving. Ze willen helemaal geen apart land. Ze willen alleen meer rechten zoals tv uitzendingen in eigen taal, etc. Er zijn bijv. veel Koerdische premiers en presidenten geweest. De PKK bestaat slechts uit een paar duizend man.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het zou Turkije sieren als ze de Koerden de mogelijkheid geven om onafhanklijk te worden.Er wonen immers toch alleen maar Koerden in dat gebied? Economisch haalt Turkije er volgens mij ook niets uit, dus ik snap het probleem niet.. of het moet om defensie-redenen zijn..
Beste Meki, er is een verschil tussen DE realiteit en JOUW realiteit...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:33 schreef Meki het volgende:
[..]
ik kijk ook naar de realiteit maar jullie willen dat niet geloven
Er wonen niet alleen Koerden in het gebied. Hoewel de Koerden hun uiterste best doen om de daar wonende Christenen en Arabieren het leven zuur te maken.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Het zou Turkije sieren als ze de Koerden de mogelijkheid geven om onafhanklijk te worden.Er wonen immers toch alleen maar Koerden in dat gebied? Economisch haalt Turkije er volgens mij ook niets uit, dus ik snap het probleem niet.. of het moet om defensie-redenen zijn..
Als Oost-Turkije niet meer een deel van Turkije was, zou dat Turkije en de EU inderdaad dichterbij brengen. (oost-Turkije is dus het meest onderontwikkelde deel van Turkije en dit komt niet omdat er Koerden wonen maar heeft verschillende redenen).quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Oh, dat lijkt me vrij utopisch als je ziet hoe de Turkse regering en het volk de Koerden behandelen of tegen hun 'recht op een eigen staat' aankijken. Dit soort sociale voorstellen gaan veel te ver voor een land met een identiteitscrisis en een historie als Turkije.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:39 schreef Martijn_fijn het volgende:
Tja, ik zie Spanje Baskenland ook niet zo gauw afstaan en Engeland ziet Noord-Ierland ook wel zitten.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:45 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Oh, dat lijkt me vrij utopisch als je ziet hoe de Turkse regering en het volk de Koerden behandelen of tegen hun 'recht op een eigen staat' aankijken. Dit soort sociale voorstellen gaan veel te ver voor een land met een identiteitscrisis en een historie als Turkije.
Ja, voor het overgrote deel ligt de pijpleiding in Turks-Koerdistan.quote:Komt door dat gebied ook niet de oliepijpleiding eigenlijk?
Je weet toch dat Turkije een zwaar Islamtisch land is waar scheiding tussen kerk en staat eigenlijk niet bestaat en waar je als katholieke of christelijke bar weinig te vertellen en des te meer te vrezen hebt?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 23:22 schreef Meki het volgende:
Zo zijn onder het motto 'Stop de EU waanzin' door het hele land posters opgehangen waar gesluierde vrouwen en de tekst 'Is dit onze toekomst' opstaan.
Zien ze Turkije daarvoor ??????
O?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Je weet toch dat Turkije een zwaar Islamtisch land is waar scheiding tussen kerk en staat eigenlijk niet bestaat en waar je als katholieke of christelijke bar weinig te vertellen en des te meer te vrezen hebt?
Een zwaar islamitisch land? Je zou echt eens een keer naar Istanbul moeten gaan, wat je daar ziet ga je niet geloven dan.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Je weet toch dat Turkije een zwaar Islamtisch land is waar scheiding tussen kerk en staat eigenlijk niet bestaat en waar je als katholieke of christelijke bar weinig te vertellen en des te meer te vrezen hebt?
Hij/Zij doet iets anders vermoeden dan wat jij nu zegt.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:31 schreef HiZ het volgende:
Dat lijkt me een feit; de scheiding tussen kerk en staat in Turkije is op zijn vriendelijkst gezegd 'gebrekkig'. Alleen is de beïnvloeding niet in de richting van de kerk naar de staat maar andersom.
Ataturk regelde juist de scheiding tussen kerk en staat. Waar haal jij je informatie vandaan?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Ataturk was ook degene die het leger de taak gaf om de scheiding van kerk en staat te bewaken. Wat wij in het Westen plegen te zien als een "verderfelijke invloed van het leger" ziet de Turkse legerleiding als een bijna heilige plicht: er voor zorgen dat Turkije een seculiere staat blijft. En gelet op een aantal moslimpartijen is de angst van het leger niet eens zo heel erg vreemd.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:43 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ataturk regelde juist de scheiding tussen kerk en staat. Waar haal jij je informatie vandaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |