Sorry, beetje late reactie... Donderdag hebben wij een gesprek met de juf met de IB-er erbij, op ons verzoek. Daan doet het goed op school, maar wij hebben sterk de indruk dat hij onder zijn kunnen bezig is en dat thuis moet afreageren. In de kerstvakantie werd Daan steeds vrolijker en spontaner en nu de school weer begonnen is, heb ik (thuis) een ander kind (behalve in het week-end).quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:36 schreef jessie het volgende:
Hoe is het met Daan op school?
daar is een ander topic voor nl. Kindernamen deel 13quote:Op woensdag 18 januari 2006 00:42 schreef jeloo het volgende:
Welke idioot noemt z'n kind nou naar een helikopter
Of Jillian Delphine
no offense natuurlijk :p
nou ja zegquote:Oh en Grijs, ouders denken altijd dat hun kind meer kan dan het doet.
Maar helaas, er zat gewoon niet meer in die genen die jij en manlief mee gegeven hebben.
En hij zit nog in de kleuterklas (ga ik vanuit aangezien hij uit 2001 komt). Ik zou me pas druk
gaan maken als hij traag is met lezen of rekenen e.d.
hoe is zijn contact met de overige klasgenoten? kan hij het een beetje met ze vinden? soms, als kinderen een heel ander nivo denken, kunnen ze een beetje "buitenbeentje" worden en dat maakt het er ook niet makkelijker op.quote:Op woensdag 18 januari 2006 00:17 schreef Grijs het volgende:
laatste reactie uit het vorige topic:
[..]
Sorry, beetje late reactie... Donderdag hebben wij een gesprek met de juf met de IB-er erbij, op ons verzoek. Daan doet het goed op school, maar wij hebben sterk de indruk dat hij onder zijn kunnen bezig is en dat thuis moet afreageren. In de kerstvakantie werd Daan steeds vrolijker en spontaner en nu de school weer begonnen is, heb ik (thuis) een ander kind (behalve in het week-end).
Nou, niet altijd, het is namelijk veranderd. Eerst kregen ze na een vakantie geen schoolmelk, omdat er dan nog geen verse melk was geleverd. Je moest dan zelf drinken meegeven.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:33 schreef jessie het volgende:
Verse melk
Van de site van Campina :quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:41 schreef jessie het volgende:
Wat raar waarom is het dan nog niet geleverd? Is dit op elke school zo?
En ik neem aan dat de meeste scholen wel de schoolmelk van Campina hebben. (Je kan ook even kijken op www.schoolmelk.nl jessie)quote:Schoolmelk na de vakantie
Wij leveren op de laatste afleverdag vóór een korte vakantie lang houdbare melk, chocolademelk en drinkyoghurt. Zo kunnen de kinderen direct na de vakantie tóch het product van hun keuze drinken en hoeven ze niet te wachten tot na de normale aflevering. Alleen de zomervakantie is hierop een uitzondering. Dan worden de pakjes schoolmelk pas uitgedeeld na de normale aflevering. Deze dagen worden vanzelfsprekend niet in rekening gebracht.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 00:38 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
Waarom was het vroeger beter dan nu volgens jou?
Jij schijnt het antwoord in pacht te hebben en vragen zijn nooit dom, de antwoorden wel eens.
Tenslotte is niet iedereen zo begaafd als jij.
jeloo, anderen schijnen mijn kind altijd beter te kennen via een berichtje op een forum dan ikzelf.quote:Op woensdag 18 januari 2006 00:42 schreef jeloo het volgende:
Oh en Grijs, ouders denken altijd dat hun kind meer kan dan het doet.
En jij schijnt mij en mijn man te kennen?quote:Maar helaas, er zat gewoon niet meer in die genen die jij en manlief mee gegeven hebben.
Goed, dan wacht ik daar wel op...quote:En hij zit nog in de kleuterklas (ga ik vanuit aangezien hij uit 2001 komt). Ik zou me pas druk
gaan maken als hij traag is met lezen of rekenen e.d.
Hij heeft een paar vriendjes in de klas en speelt ook wel met de andere kinderen. Maar daar past hij zich ook op aan. Hij wil beslist niet opvallen in de klas. En dat moet hij thuis afreageren.quote:Op woensdag 18 januari 2006 07:06 schreef lady-wrb het volgende:
hoe is zijn contact met de overige klasgenoten? kan hij het een beetje met ze vinden? soms, als kinderen een heel ander nivo denken, kunnen ze een beetje "buitenbeentje" worden en dat maakt het er ook niet makkelijker op.
Waarschijnlijk doelt hij/zij op je sig? Niet dat ie er wat van begrijpt danquote:Op woensdag 18 januari 2006 15:26 schreef Grijs het volgende:
[..]
![]()
Ik snap niets van deze reactie. Waar reageer je op?
ik zou het gewoon eens aan de leerkracht vragen. of is er misschien een mogelijkheid dat je op een verborgen plek kan meekijken?quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:48 schreef Grijs het volgende:
[..]
Hij heeft een paar vriendjes in de klas en speelt ook wel met de andere kinderen. Maar daar past hij zich ook op aan. Hij wil beslist niet opvallen in de klas. En dat moet hij thuis afreageren.
dat hoorde ik ook al van alicia d'r nieuwe school, en die krijgen gewoon smorgens van de supermarkt verse melk geleverd en delen dat dus uit in bekers (bleek nog goedkoper te zijn ook) en dus altijd vers, ook na de vakantie.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:49 schreef moussy het volgende:
Op de school van René doen ze niet meer aan schoonmelk na tig keer bedorven melk te hebben gehadDit is ook wel wat ik er zelf nog van kan herinneren
Van die bol staande pakjes met een konijntje er op
dan kan ik een werkster betalenquote:Op donderdag 19 januari 2006 09:25 schreef Rewimo het volgende:
Nah kijk uit wat je wenst. Dan moet je dat hele verhaal dus 's morgens in 1,5 uur persen...
Wij kregen ook idd vers ingeschonken melk en karnemelk (BD-melk, vóór de tijd dat het in elke supermarkt verkrijgbaar was, oh wat gruwelde ik van die roomtrand bovenop de volle melkquote:Op donderdag 19 januari 2006 08:40 schreef knorretje het volgende:
[..]
dat hoorde ik ook al van alicia d'r nieuwe school, en die krijgen gewoon smorgens van de supermarkt verse melk geleverd en delen dat dus uit in bekers (bleek nog goedkoper te zijn ook) en dus altijd vers, ook na de vakantie.
quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:06 schreef Brighteyes het volgende:
Eh... Mous... ik was zoals René vroeger.
Je had een polsstok nodig om je in mijn kamer te verplaatsen.
Het gaat over, echt... als ze op zichzelf gaat.![]()
Nou die van mij is 5,5 en die is ook erg moeilijk aan te zetten tot opruimenquote:Op donderdag 19 januari 2006 08:59 schreef moussy het volgende:
Is het raar om van een kind van 6 te verwachten dat ze zelf dr wasgoed in de wasmand doet? (die op de badkamer staat)
Ik vind van niet, maar het is toch echt altijd eens trijd hier. Vanmorgen moest ik gewoon een hoop troep aan de kant gooien om bij dr bed te kunnen komen
Een heel klein beetje. Als je mazzel hebt...quote:
quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:36 schreef lady-wrb het volgende:
hier hebben de kinderen allebei een eigen wasmand op de kamer. heel opmerkelijk is dat luca deze fanatiek gebruikt en onze huispuber de boel er nog net zo makkelijk naastgooit.
als ik op de kamer kom, neem ik de wasmand meteen mee naar de wasmachine en leeg hem in de grote wasmand daar.
belangrijke afspraak is hier: wat niet in de wasmand zit, wordt niet gewassen.
dat is voor luca geen enkel probleem: die is zo dwangmatig dat hij zelfs om zijn wasmand vraagt als ik hem vergeten ben terug te zetten
puberdame heeft regelmatig een probleem met dingen die niet op tijd schoon zijn
Het werkt hier voor geen meterquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:40 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Goed systeem idd! Nu maakt het Ro nog niet veel uit wat ie draagt, dus ik denk niet dat het bij ons al zou werken..
![]()
OK, ik geef toe... ik heb een beetje gelogen.quote:
Nou ik ook zeg! Sorry hoor maar ik vind het belachelijk om nu al, op deze leeftijd, te gaan toetsen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:39 schreef livelink het volgende:
Toch heb ik er wel moeite mee dat daar nu al allerlei toetsen aan ten grondslag liggen.
De borrel was leuk, het was voor mij zelf wel even pijnlijk om Katja zo in haar element te zien. Ze ging meteen met de andere kinderen spelen en rennen en was gewoon weer helemaal thuis leek het wel. Maar ze is daar natuurlijk ook bijna 4 jaar lang 3 dagen per week geweest.quote:Op donderdag 19 januari 2006 21:03 schreef jessie het volgende:
Livelink wat leuk dat Katja zo trots met dr werkje kwamWat klinkt dat ook leuk he als ze het over hun werkjes hebben.
Hoe is die borrel op de peuterspeelzaal afgelopen?
Ik vind het nog altijd moeilijk om de kinderen in te schatten hoor. Zo dacht ik dat René nog wel wilde trakteren met afscheid van de psz, maar dat wilde ze helemaal niet, ze wilde helemaal niet meer terugquote:Op donderdag 19 januari 2006 23:49 schreef livelink het volgende:
Ja, achteraf denk ik dat je gelijk hebt, maar op dat moment dacht ik dat ze dat niet zou kunnen bevatten en wilde ik haar in bescherming nemen daartegen.
ja echt hoor, zoals ik al zei, René heeft een toetsweek achter de rug... ik vind het te triest voor woordenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:21 schreef Brighteyes het volgende:
Krijgen de kleuters echt toetsen joh!Jemig!
Ik heb géén idee. Ik weet wel dat de toetsen in aparte lokalen worden afgenomen. René zat met nog 3 kinderen in een leeg lokaal tijdens een aantal toetsen. Maar ook bij de begeleider van school op kantoorquote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:29 schreef Brighteyes het volgende:
Een hele week idd!![]()
Wat toetsen ze dan in vredesnaam een hele week?
Inderdaad Poemojn, ik zie dat je je ook daar al in verdiept hebt?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 00:37 schreef poemojn het volgende:
Gaan ze doortesten tot C-niveau Grijs? Wel fijn verder!
ten eerste, ik heb geen kinderen dus wat ik zeg kan mischien compleet verkeerd zijn.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:39 schreef livelink het volgende:
Toch heb ik er wel moeite mee dat daar nu al allerlei toetsen aan ten grondslag liggen.
Yup, lijkt me inderdaad heel belangrijk dat er niet zo jong al de druk van 'toets' op gelegd wordt. Maar als je er spelenderwijs mee bekend wordt, kan ik me voorstellen dat de overgang naar regelmatig repetities en toetsen ook niet zo groot is. Ligt er dus idd aan hoe het gebracht wordt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:40 schreef daniman het volgende:
een goede toetsleider maakt het voor kinderen op jonge leeftijd ook niet zo toetsachtig maar meer als een educatief spel voor het kind, waardoor het kind enthousiast is, en zodoende getoetst kan worden.
De juf van Daan heeft niet tegen de kinderen gezegd dat het een toets was. Daan kwam heel enthousiast thuis dat ze in een heel leuk boekje gewerkt hadden, dat hij niet mee naar huis mocht nemen. Dat vond hij heel erg jammer. Ik heb hem uitgelegd dat het een test was en dat het daarom om school moet blijven. Vind ik prima zo, hij hoeft vantevoren niet per se te weten dat hij getest wordt, maar als hij dat nu wel doorheeft, vindt hij het testen waarschijnlijk niet vervelend. Ik heb hem trouwens niet uitgelegd waarvoor dat testen nodig is (heeft hij ook nog niet gevraagd).quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:55 schreef Rewimo het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat wij vroeger ook getoetst werden. Alleen dan niet onder de zware noemer 'toets' maar op een andere manier. Als het goed is kan een leerkracht aan je manier van werken en de resultaten ook zien hoe je het er vanaf brengt op bepaalde vlakken. Nog afgezien van het observeren tijdens de lessen.
Het is misschien wel makkelijker dat er nu standaardtoetsen zijn waardoor bepaalde (leer)resultaten objectiever getoetst kunnen worden. Het lijkt me echter dat de observatie door de leerkracht ook een heel belangrijke factor is.
quote:Beste Katja,
Ik was met mijn mama in de winkel en ik zag allemaal lekkere snoepjes. Maar... geen schapensnoepjes. En ik houd zo van schaapjes. Dus wil ik heel graag dat jullie schapensnoepjes gaan maken. Want die zijn vast heel erg lekker. Ik heb een heleboel schaapjes en ook een hele grote die altijd in mijn bed ligt. Dat is net een lekker zacht kussen. En ik zou het leuk vinden als er ook lekkere zachte schapensnoepjes waren!
Groetjes van Christan
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:58 schreef Rewimo het volgende:
Christan heeft net een e-mail verstuurd naar snoepfabrikant Katja vanwege een groot probleem dat we in de supermarkt tegenkwamen:
[..]
Ehm nee, was geen Actionprijs vrees ik. Verjaarscadeautje van opa.quote:
Oh ik heb zoiets kuiken en olifant eens bij Action gekocht. Ze waren voor de kinderen maar liggen nu gewoon op de bank.quote:Op woensdag 25 januari 2006 19:10 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ehm nee, was geen Actionprijs vrees ik. Verjaarscadeautje van opa.
Ja en dat je alleen maar mag afweren mocht het nodig zijn.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:02 schreef snoopy het volgende:
Meestal leren ze bij vechtsporten juist toch dat ze dat absoluut niet op straat mogen toepassen?
ik heb het net aan de juf gevraagd en het is tijdens het spelen op het klimrek gebeurd, dus niks kickboksen. gewoon per ongeluk en volgend de juf heeft moeders het gewoon opgeblazen tot iets groots.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:59 schreef moussy het volgende:
Ligt er natuurlijk wel een beetje hoe het gegaan is. Als het in een opschepperig voordoenerig iets is gebeurt dan zal hij het misschien voor hebben gedaan en haar per ongeluk geschopt hebben. Kan gebeuren roep ik altijd maar. Kan me haast niet voorstellen als ik de verhalen over Luca lees dat het echt expres is gebeurt.
gewoon expres noem ik geen ongelukjequote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:02 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb het net aan de juf gevraagd en het is tijdens het spelen op het klimrek gebeurd, dus niks kickboksen. gewoon expres en volgend de juf heeft moeders het gewoon opgeblazen tot iets groots.
gewoon een ongelukje dus.
sorry ik had haastquote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:09 schreef moussy het volgende:
[..]
gewoon expres noem ik geen ongelukje![]()
Het is iets van Nationale Voorleesweek of zo deze weekquote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:49 schreef Lois het volgende:
Wat een leuke dingen, voorleesontbijt en voorleesdag. Is dat om kinderen te stimuleren om meer te gaan lezen?
ik leg me niet graag vast voor een onbepaalde periode.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:05 schreef jessie het volgende:
O bij Bo nog niks gehoord over een voorleesontbijtdag.
Hoezo tegen je principes in lady-wrb?
Ik ga morgen met Bo na school met haar bij een vriendinnetje spelen. Nou ja Bo en ik de 1e keer even mee. Dr eerste vriendinnenuitje
die heeft ze toch alquote:Op donderdag 2 februari 2006 13:11 schreef Rewimo het volgende:
Ik vermoed dat ze nu liever een deur zonder glas wil...
Dat is idd best logisch jaquote:Op donderdag 2 februari 2006 13:11 schreef Rewimo het volgende:
Ik vermoed dat ze nu liever een deur zonder glas wil...
je zou er voorlopig folie over kunnen doenquote:Op donderdag 2 februari 2006 13:57 schreef moussy het volgende:
Oh dat met die deur zie ik er hier ook nog eens van komenIk denk dat ik maar vast ga zoeken naar een knappe opdekdeur.... Sterkte voor Katja, heeft ze er veel last van?
Ik weet nog niet op wat voor soort fiets het was maar ik gok een aangepaste driewieler. Ze hebben daar geen gewone fietsjes.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:51 schreef livelink het volgende:
Wat goed van Eva![]()
![]()
Is dat dan op een gewone fiets met zijwieltjes? Wat heerlijk dat ze zo hard vooruit gaat. Klinkt als een hele goede school voor Eva
Ik denk dat het wel logisch is dat dat dwangmatige iets sterker word nu. Kinderen zoeken hoe dan ook veiligheid, en in deze nieuwe situatie zal ze daar eerder onbewust op terugvallen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:24 schreef jessie het volgende:
Maar ze wil wel liever thuisblijven als gaan hoor. Dat weer wel. Vooral na het weekend is dat extreem. Ze vond de vorige schooltje veeeeeeeeeel leuker zegt ze (jaja kunnen jullie die perikelen nog herinneren)
De juf weet het van geen hulp vragen. Die gaf het zelf aan. Ze pikt meer hulp van andere kinderen dan van de juf ook bijvoorbeeld. Ze wil niet falen. En als iets anders gaat dan normaal is het grote paniek. Nou ja allemaal dingen die ik al wist en ook zie al heel lang. Maar het lijkt extremer te worden. Ik moet echt opletten dat er niet allerlei patronen zich gaan ontwikkelen.
Laten testen op ADHD... of andere dingenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:14 schreef snoopy het volgende:
Idd, wat moet je daar nou mee Mous? Wat zegt de school?
Iets vaker zo maar binnen lopen, ik heb René in het begin wel apart zien zitten, toen kreeg ze ook de ene pluim na de andere.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:22 schreef Rewimo het volgende:
Jee dat is moeilijk zeg... Hoe kom je er achter wat er aan de hand is hè?
Ik begin zelfs aan mezelf te twijfelenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:24 schreef Lois het volgende:
Laten testen op ADHD is wel erg makkelijk gezegd vind je niet? Leg het probleem maar terug bij het kind, belachelijk zeg.
Ja heeft ze ook.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:25 schreef Rewimo het volgende:
Misschien heeft ze te veel afleiding als ze niet rustig apart zit?
Ja daar begin ik nu dus ook aan te twijfelen na het gesprek met René. Er klopt gewoon iets niet.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:27 schreef Rewimo het volgende:
Het lijkt me overigens logisch dat ze thuis moeilijk is als het op school niet lekker draait. Of andersom natuurlijk, maar als ik dit hoor lijkt de oorzaak eerder op school te liggen.
Bij René gelukkig niet, als iets waar is vraagt ze hoe ik dat weet, als iets niet waar is zit ze me met grote ogen aan te kijken en springt ze op dat het niet waar is. Ze verteld het zelfs in geuren en kleuren als ze op de "nadenk-stoel" heeft gezetenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:30 schreef Rewimo het volgende:
Het is ook zo lastig om iets zinnigs uit die kinderen te krijgen vind ik. De helft van de tijd krijg je onzinantwoorden of ze zeggen: weet ik niet meer
Nee zoiets heb ik ook. Toen ze 3 was zijn we zelfs bij een psych geweest omdat we bang waren dat René problemen zou kunnen krijgen ivm het overlijden van Mink, maar die kwamen maar niet, dus is ze zelf nooit geweest. Tis echt iets van dr groep3 tijd.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:32 schreef Lois het volgende:
Mous jij kent René als geen ander en als je ineens een gedragsverandering merkt heeft ze niet ineens ADHD maar is er gewoon iets aan de hand. punt.
Ik lig ook neit zo met de juf, het ene zeggen en niet doen, zoals werkjes mee naar huis en het dus niet geven, of het apart zetten tijdens werkjes en het niet doen. De toetsen die ze heeft gehad heeft ze heel goed gemaakt!! Die heeft ze in een lokaal in een klein groepje gemaakt, dus ze heeft het duidelijk wél nodig om voor aan te zitten, maar het gebeurt niet (ik geloof mijn kind met dit)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:38 schreef Rewimo het volgende:
Mous een andere juf zou wel een oorzaak kunnen zijn misschien. Als ze elkaar niet liggen...
Ik zou gewoon eens contact opnemen met die andere moeder met hetzelfde probleem. En anders, de ouders van andere klasgenoten tackelen op het schoolplein en vragen naar hun ervaringen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:35 schreef moussy het volgende:
Ik weet ook niet wat ik moet, van school af halen of het jaar uitzingen en hopen dat ze in dr volgende klas wel beter in dr vel steekt. Of toch maar laten testen op van alles en nog wat.
Dat doe ik al, maar ik krijg alleen maar negatieve dingen te horenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:39 schreef jessie het volgende:
Wat raar van school ook dat ze maar geen werk meegeven als je er om vraagt enzo. En een afspraak maken met de juf om wat vaker na te praten is dat een optie?
en als aanvulling... René heeft 2 juffen, de ene is enorm negatief, de andere niet, das ook nog eens de interne begeleidster en die zegt dat René wat moeite heeft met de omschakeling van groep2 naar 3, maar daar heeft ze vorig jaar al mee meegelift en toen was er niks aan de hand, maar oke, het zou kunnen. Maar die juf is echt niet zo negatief over René als de ander. René heeft bij die juf ook nog nooit na hoeven blijven, bij die ander dus regelmatig. Juf 1 laat haar zelfs tussen de middag zitten en dan is er al zo weinig tijdquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:41 schreef moussy het volgende:
[..]
Dat doe ik al, maar ik krijg alleen maar negatieve dingen te horenik moet er echt van janken
Dat de oorzaak voor haar gedrag op school ligt lijkt me dan overduidelijkquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:53 schreef moussy het volgende:
René wil al weken niet meer naar school... ik moet soms mopperen om dr naar school te krijgen, ik sta zelfs wel eens tegen dr te schreeuwen uit onmacht
Precies...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:55 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat de oorzaak voor haar gedrag op school ligt lijkt me dan overduidelijk
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:00 schreef moussy het volgende:
Ja maar ik weet niet meer wat ik hier mee moet... ik ga Moonah even zoeken en vragen mee te denken...
ieeeeks dat is helemaal in rotterdamquote:Op woensdag 8 februari 2006 08:14 schreef YPPY het volgende:
lady-wrb, ik weet niet of het bij jullie in de buurt bestaat, maar ik weet dat kinderen baat kunnen hebben bij Club Extra. Misschien wat voor Luca?
Ja van school af halen, omdat ze nu al de stempel moeilijke leerling heeft en dat zal haar verdere schoolperiode haar blijven achtervolgen. Ze is gewoon antiek, tijd om te stoppen lijkt mij.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:12 schreef lady-wrb het volgende:
wow, 20 jaar geleden bij dezelfde juf in de klas gezeten
dan is juf zeker al aangemeld bij monumentenzorg?
had die vrouw ook nog een suggestie hoe je het aan moet pakken?
Met het tien minutengesprek heb ik meteen aangegeven geschrokken te zijn van haar rapport, van wat het was is het nu naar het 0-punt gekelderd.Ik heb tegen René gezegd dat ze een mooi rapport had, weet zij veel. Over de gesprekken, ik heb meerdere gesprekken gehad, ook buiten de 10 minuten gesprekken om, soms wel gesprekken van anderhalf uur, maar wat ik ook aandraag, er verandert niks. Zoals de werkjes die ze niet meekrijgt. Van ellende maken we opdrachtjes die ik van internet trek. Ik heb vandaag een handschriften boekje mee naar huis gekregen en een rekenboekje. Binnen 5 min. had ze van schrijven een bladzijde mt de u geschreven en een bladzijde van rekenen klaar en er was niets fout!! De boekjes zijn dus nooit af.quote:Op woensdag 8 februari 2006 09:23 schreef Moonah het volgende:
Het lijkt me een goed plan Moussy als je idd nog eens op een rustig moment met de juf gaat praten. Vraag of je een afspraak kunt maken. Niet op hoge poten, maar zeg dat je geschrokken bent van wat je hebt gehoord en dat je er graag eens wat uitgebreider over praat. Het allerbelangrijkste is dat jullie náást elkaar staan ipv tegenover elkaar. Probeer de juf niet aan te vallen, dan schiet ze alleen maar de verdediging in. Laat jouw kwetsbaarheid zien, je onzekerheid, hoe geschrokken je bent, hoe machteloos je je voelt. Soms willen (beginnende) leerkrachten nog wel eens vergeten dat álles wat je over een kind zegt tegen de ouders (begrijpelijk) onder een vergrootglas wordt gelegd. Immers, jouw kind is voor de leerkracht (itt voor jou) één van de velen. Dit praat niets goed, maar kan wél verklaren waarom (onervaren) leerkrachten eea nogal eens ontactisch kunnen brengen.
René heeft inmiddels ervaring met 5 verschillende juffen en de nodige stagaire's, dus dat er verschillen zijn zou ze nu toch wel in de gaten hebben (zou je denken)quote:Verder begrijp ik dat Rene moeite heeft met de ene juf en vice-versa, maar dat de andere juf René's gedrag wijt aan de overgang groep2->3. Dat kán idd een gedragsomslag teweeg brengen. En dat kan ook wél bij de ene juf en niet bij de andere juf zo zijn. Wellicht heeft deze juf wat minder geduld, meer moeite zich in te leven in René, is ze strenger, minder zacht, is ze van oorsprong mss meer een bovenbouwjuf, of is ze nog onervaren. Misschien kun je het voor elkaar krijgen een gesprek met béide juffen te hebben. Zo niet, dan kun je haar vragen hoe het storende/ afleidende/ drukke/ ongeconcentreerde whatever gedrag van René zich uit en hoe zij daar mee omgaat. Straf? 'Nadenkstoel'? Vaak is positief benaderen, veel complimenten maar wél duidelijk grenzen stellen effectief genoeg om 'lastig gedrag' hanteerbaar te maken. Al moet ik zeggen dat het mij soms ook niet lukt hoor. maar ik probeer alltijd compassie te houden voor het kind. Immers, als juf ben je de professional, en het kind kan alleen maar zichzelf zijn. je zou sámen kunnen zoeken naar benaderingen die voor René werken. Niet vanuit de betweterige moeder, maar omdat je je oprecht zorgen maakt over het welzijn van je kind.
De enige drie redenen tot testen van adhd zou het niet concentreren en niet inzetten zijn, maar ook omdat ze absoluut niet zou luisteren. Hyper is ze niet (godzijdankquote:Wat waren eigenlijk de redenen voor verzoek tot onderzoek naar ADHD? Is daar al eerder over gesproken? Of was dit de eerste keer dat die term werd genoemd? Wat wil de juf eigenlijk 'bereiken' met een evt. diagnose ADHD? Het gedrag van René zal er niet anders door worden. Als ik een kind in de klas heb met concentratieproblemen/ druk gedrag, dan is het prettig om te weten of het kind er werkelijk niets aan kan doen (in geval van bv ADHD), of dat een kind nog moet groeien, een werkattitude moet ontwikkelen. Maar in beide gevallen heb je veel geduld nodig en zul je het kind extra moeten begeleiden in zijn/ haar taakgerichtheid. Een stempeltje an sich lost 'het probleem' niet op.
Het enige werk wat ter inzage is, is het werk wat ik zélf uit haar laatje vis en bekijk samen met René. Ik heb vandaag voor het eerst 2 boekjes mee naar huis gekregen. Ik heb gevraagd waarom de helft niet gedaan is, dat schijnt te zijn omdat ze achterlopen op het schema (dit is de school ook verteld door de inspectiedienst) en omdat ze dingen "gewoon" niet doenquote:Ik vind het wat vreemd dat er geen werk ter inzage mee naar huis wordt gegeven. Er valt toch niets te verbergen? En dat het verhaal van René en dat van de juf niet kloppen... Tja, ik maak het ook mee hoor Moussy, dat ouders echt zéker weten dat hun kind precies vertelt wat er gebeurd is maar dat mijn versie dan toch wat anders is.... Je hebt immers twee perspectieven, dat van het kind (en ouders neigen sterk díe versie altijd voor waar aan te nemen) en dat van de juf... Probeer daar niet over te stechelen, dat verwijdert jullie alleen maar en dat komt René niet ten goede.
Ik denk dat dat er niet uit zal komen op deze manier, omdat de school, iig deze groep 3 zelf al een achterstand heeft qua lessen en René zal zo alleen maar steeds verder achter raken, vooral als ze werkjes 2 keer meot doen omdat het de juf niet zint. Is dit overigens een normale gang van zaken, dat uitgummen van hele bladzijde's?quote:Wat prestaties betreft: mijn visie is dat het het allerbelangrijkste is dat een kind goed gedijt, zich prettig en vertrouwd voelt in de groep/ bij de leerkracht. Dan komt er vanzelf wel uit wat er in zit.
quote:Nou, het is een heel verhaal geworden.
Kijk maar of je er wat mee kunt. Nogmaals, probeer eerst weer in gesprek te komen met de juf. Als dat écht niet lukt kun je altijd nog naar (in deze volgorde...) de andere juf, de directeur. Ik zou níet met een andere moeder gaan staan roddelen, lost imo voor René niets op, jullie zitten elkaar dan alleen maar negatief te beamen...
Veel succes en sterkte!
Er zijn nog 6 andere scholen op dit dorpquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:43 schreef Rewimo het volgende:
Is er een goed alternatief voor deze school, Moussy?
quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:23 schreef moussy het volgende:
Ik heb net getwijfeld om René haar rapporten in te scannen en hier te zetten, maar doe het niet, omdat ik er al min of meer moeite mee heb dat dit hier staat. Hopenlijk gaat fok crashen voor René een fok!ker is
Lois, wat gaaf en stoer en dapper en wijs!!
Ik ben het enigzins met je eens over het ADD maar ík vind dat ze deze problemen dan al eerder had moeten hebben op school, dus niet dat het zo maar bij een tijdje in groep 3 uit de lucht komt vallen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:18 schreef Moonah het volgende:
Moussy, als ik zo je verhaal lees heb je idd al veel geprobeerd en heeft het weinig uitgehaald.
Ik vind het erg vreemd dat groep 2 gewoon lekker herrie kan maken als groep 3 moet werken. Ik vind het vreemd dat de juf hele bladzijden uitgumt... En ja, zoals je zelf al zegt dat kan fnuikend zijn voor het zelfvertrouwen. Ik vind wel meer vreemd aan hoe het er volgens jou aan toegaat daar...
Er zou (maar dat kan ik eigenlijk niet zeggen op basis van hetgeen ik hier lees) evt sprake kunnen zijn van ADD (dus zónder de H van hyperactivity), maar dan nog lijkt het pedagogische klimaat me niet ideaal.... Triest. En vooral zielig voor kindjes als René, die moeite hebben met al die afleiding en een strenge/ onredelijke/ niet empathische juf.
Zoals Lois al suggereert, het lijkt mij ook tijd voor een gesprek met de directeur. Wellicht kan René het jaar 'uitzitten'. Een overstap naar een andere school moet je niet onderschatten. Dat kan heel veel impact hebben. Maar ja, als René echt ongelukkig is bij deze juf dan is nog een half jaar (hoeveel dagen per week?) ook erg lang.
Omdat groep 1 te groot zu worden door de instroom is groep 2 meteen met groep 3 in 1 lokaal gestart. In mijn ogen is dit een hele verkeerde keuze geweest (achteraf) omdat groep 3 het zó hard nodig heeft om goede begeleiding te krijgen. Het is wel je basis van je hele schoolproces wat ze nu krijgen en daar loopt de school zelf nu dus blijkbaar al achter vergeleken bij het schema van de schoolinspecteur. Dit is wat de juf mij trouwens zelf verteld heeft. Ik heb het niet van de babbelende boodschappen bij het hek. Voor de rest ben ik zelf best vaak op school te vinden, omdat ik in de OWG zit. Succesverhalen hoor ik alleen maar van ouders met kinderen in groep 8quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:46 schreef Moonah het volgende:
Moussy, hoe meer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het vind.
Wij zijn op school aan het nadenken over een combi 2/3 maar stuiten vooral op het praktische probleem: groep 2 heeft nog erg veel spelen en activiteit nodig en groep 3 heeft de rust nodig om zich te kunnen concentreren. Oh, als ik me voorstel hoe het gaat bij rené in de klas, krijg ik echt kromme tenen.
Hoe is het verder op die school?
Wellicht een idee om je daar eens goed op te oriënteren. Gaat het in andere groepen over het algemeen wél naar wens? Pas op, negatieve verhalen hoor je veel sneller en uitgebreider dan positieve!
Maar als het in andere groep ook 'rommelt' dan zou een switch het overwegen waard kunnen zijn.
Een 'logistieke' reden dus, die kennelijk niet goed genoeg doordacht/ uitgewerkt is... Als ik zie hoe veel wíj over dat idee (groep2/3) al gepraat hebben, allerlei voors en tegens.... Neemt de school wel vaker dubieuze besluiten?quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:55 schreef moussy het volgende:
[..]
Omdat groep 1 te groot zu worden door de instroom is groep 2 meteen met groep 3 in 1 lokaal gestart. In mijn ogen is dit een hele verkeerde keuze geweest (achteraf) omdat groep 3 het zó hard nodig heeft om goede begeleiding te krijgen. Het is wel je basis van je hele schoolproces wat ze nu krijgen en daar loopt de school zelf nu dus blijkbaar al achter vergeleken bij het schema van de schoolinspecteur. Dit is wat de juf mij trouwens zelf verteld heeft. Ik heb het niet van de babbelende boodschappen bij het hek.
Geeft te denken...quote:Voor de rest ben ik zelf best vaak op school te vinden, omdat ik in de OWG zit. Succesverhalen hoor ik alleen maar van ouders met kinderen in groep 8
Nou ik vind het wel dubieus dat we nu in eens een stagaire voor de klas hebben, van het ene op het andere moment en dat wij als ouders het gewoon met de mededeling moeten doen. Ik ben het er dus eigenlijk niet mee eens.quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:58 schreef Moonah het volgende:
[..]
Een 'logistieke' reden dus, die kennelijk niet goed genoeg doordacht/ uitgewerkt is... Als ik zie hoe veel wíj over dat idee (groep2/3) al gepraat hebben, allerlei voors en tegens.... Neemt de school wel vaker dubieuze besluiten?
Ja, het siert de school niet, maar ik spreek natuurlijk ook niet vaak een ouder van andere kinderen uit andere groepen... Sinds dit schooljaar staan daar trouwens 2 leerkrachten voor de klas. Dit is nu groep 7 en 8 in 1 lokaal met dus 2 leraren.quote:Geeft te denken...
Ik ga kijken speuren en lezen... en euhm, ik was 11 toen ik op de middelbare school zat, en heb later een opleding van 2 jaar in 6 maanden gestart, afgemaakt en er een diploma voor. Maar ik ben niet hb, ik pak dingen heel snel en makkelijk opquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:04 schreef poemojn het volgende:
Op zich wel fijn voor de groep-2-kinderen die wat voorlopen en met letters en cijfers bezig zijn, die kunnen er dan echt serieus mee aan de slag. Maar je verhaal klinkt niet erg positief Moussy.
Wat Jessie zei over die eerder (door school?) vermoede hoogbegaafdheid is ook een mogelijkheid idd.. je zou evt kunnen kijken of je hier wat in herkent http://omnino.nl/omnifaq/5.htm
Of Rene hoogbegaafd is weet ik natuurlijk echt nietmaar het gebeurt op zich wel vaker dat ouders het niet herkennen omdat ze zelf onwetend hb zijn, en dat als normaal beschouwen.
In elk geval succes...
Hm. Een LIO-stagiaire komt wel vaker voor. Bij ons hebben ouders daar ook geen inspraak in. Maar een half jaar is wel wat lang. Ik dacht dat een laatstejaars student een haljaar meedraait en slechts 6 weken de groep volledig overneemt. Dus hoe dat bij jullie zit begrijp ik niet...quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:06 schreef moussy het volgende:
[..]
Nou ik vind het wel dubieus dat we nu in eens een stagaire voor de klas hebben, van het ene op het andere moment en dat wij als ouders het gewoon met de mededeling moeten doen. Ik ben het er dus eigenlijk niet mee eens.
Ik heb begrepen dat ze er morgen al alleen voor staat. Ik zal de brief wel eens opvissen, ik vrees dat die bij ons bij het kleurpapier is geraaktquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hm. Een LIO-stagiaire komt wel vaker voor. Bij ons hebben ouders daar ook geen inspraak in. Maar een half jaar is wel wat lang. Ik dacht dat een laatstejaars student een haljaar meedraait en slechts 6 weken de groep volledig overneemt. Dus hoe dat bij jullie zit begrijp ik niet...
dan wil ik als vaste lurker hier wel wat over zeggen als dat magquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:28 schreef moussy het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat ze er morgen al alleen voor staat. Ik zal de brief wel eens opvissen, ik vrees dat die bij ons bij het kleurpapier is geraakt
Waar ik trouwens erg bang voor ben, is dat als ik in gesprek ga met de directrische René dan helemaal de pineut is.
Dat sta je niet, ik kan me enorm voorstellen dat je hier ontzettend mee zit. Je wilt je kind graag gelukkig en goed in d'r vel zien, daar doe je alles aan en voor, en nu wordt dat door andere mensen heel moeilijk gemaakt. Mens, wat zul je je machteloos voelenquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:39 schreef moussy het volgende:
ik heb nml het gevoel alleen op de wereld te staan met dit
De vrouw heeft zelfs aangeboden met me mee te gaan als dat nodig is, maar die zet ik pas als laatste in als ik haar reactie van vanmiddag zagquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:27 schreef tirannetje24 het volgende:
mee eens, maar je hoeft natuurlijk niet altijd problemen te hebben om toch een negatief gevoel te hebben over school. Negatieve gevoelens hebben toch meestal de overhand in dit soort dingen.
Als ik lees dat juf1 zomaar de antwoorden weggumt zodat ze de opdracht opnieuw kan doen zonder enig reden lijkt me dat al een grondige reden om eens een stevig gesprek met de directeur aan te gaan waar juf1 bij zit.
En je kunt altijd in overleg met de directeur aangeven dat wat je nu van de situatie vindt en wat je dochter er van vindt en hoe ze zich voelt niet een goede aanpak is. En misschien zelfs aangeven dat die kennis van je 20 jaar geleden hetzelfde probleem had met juf1.
Het is natuurlijk ook zo dat iemand ze eens met de neus op de feiten moet drukken. Ook al zullen ze altijd achter hun personeel staan helaas.
ik zou er zeker gebruik van maken. Jij als moeder trekt het je natuurlijk extra persoonlijk aan, en dat is maar goed ookquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:31 schreef moussy het volgende:
[..]
De vrouw heeft zelfs aangeboden met me mee te gaan als dat nodig is, maar die zet ik pas als laatste in als ik haar reactie van vanmiddag zagHoewel... tis ook wel eens lekker om iemand mee te hebben die écht haar mond duidelijk open trekt. Vooral omdat ik weet dat ik ga huilen als ik niet begrepen wordt, puur uit onmacht
Tja... wat wil je aankaarten?quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:27 schreef Stout het volgende:
HIer hebben we ook wat leuks, al juf/meester 10 !!! (ja echt waar ) dit schooljaar, de vaste kracht is regelmatig ziek/afwezig) dus bij beide kinderen zitten we nu aan de 9e en 10e vervanger........je wordt er echt niet goed van !
Zit sinds kort in de MR dus maar eens flink aankaarten op de eerste vergadering !!
Een vaste invalkracht is een voor mij ongekende luxe hoor! Ik ken geen school die daar de beschikking over heeft.quote:Op donderdag 9 februari 2006 18:41 schreef Rewimo het volgende:
Misschien meer het feit dat er elke keer andere vervanging isBij Christan op school is er in principe een vaste invalkracht. Al begrijp ik heel goed dat het erg lastig is voor een school als zo'n vaste invaller niet aanwezig is. Dan moet je steeds afwachten wie je kunt krijgen.
Ik ken er wel 1 hoorquote:Op donderdag 9 februari 2006 18:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Een vaste invalkracht is een voor mij ongekende luxe hoor! Ik ken geen school die daar de beschikking over heeft.
Bij ons zijn de LIO-ers er elke donderdag en vrijdag en draaien ze de klas in hun uppie.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:15 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hm. Een LIO-stagiaire komt wel vaker voor. Bij ons hebben ouders daar ook geen inspraak in. Maar een half jaar is wel wat lang. Ik dacht dat een laatstejaars student een haljaar meedraait en slechts 6 weken de groep volledig overneemt. Dus hoe dat bij jullie zit begrijp ik niet...
hmmm, gaat volgens mij niet helemaal lekker met de communicatie en afspraken nakomen?quote:Op maandag 13 februari 2006 12:12 schreef moussy het volgende:
En ja hoor, René moet na schooltijd een toets makenmaar dat genbeurt niet, ze gaat mee naar huis. We hebben afgesproken dat René toetsen maakt aan de instructietafel, maar dat is dus niet gebeurt. Dus René gaat gewoon mee naar huis vanmiddag. René wil dus straks niet meer naar school en ik ben woest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |