abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 21:33:03 #201
7074 moussy
kuttekop
pi_34843008
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:30 schreef Rewimo het volgende:
Het is ook zo lastig om iets zinnigs uit die kinderen te krijgen vind ik. De helft van de tijd krijg je onzinantwoorden of ze zeggen: weet ik niet meer
Bij René gelukkig niet, als iets waar is vraagt ze hoe ik dat weet, als iets niet waar is zit ze me met grote ogen aan te kijken en springt ze op dat het niet waar is. Ze verteld het zelfs in geuren en kleuren als ze op de "nadenk-stoel" heeft gezeten En dit jaar heeft ze daar al zó vaak op gezeten. Een kind draait toch niet zo maar om als een blad aan de boom als ze een andere juf hebben ik hoor ook alleen nog maar negatieve dingen vanuit school.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 21:35:20 #202
7074 moussy
kuttekop
pi_34843101
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:32 schreef Lois het volgende:
Mous jij kent René als geen ander en als je ineens een gedragsverandering merkt heeft ze niet ineens ADHD maar is er gewoon iets aan de hand. punt.
Nee zoiets heb ik ook. Toen ze 3 was zijn we zelfs bij een psych geweest omdat we bang waren dat René problemen zou kunnen krijgen ivm het overlijden van Mink, maar die kwamen maar niet, dus is ze zelf nooit geweest. Tis echt iets van dr groep3 tijd.

Ik weet ook niet wat ik moet, van school af halen of het jaar uitzingen en hopen dat ze in dr volgende klas wel beter in dr vel steekt. Of toch maar laten testen op van alles en nog wat.

Ik zeg net nog tegen Peet dat René als peuter makkelijker dan Cas was!
pi_34843129
Livelink wat fijn zo'n buuf!!!!! En hopenlijk was dat spugen eenmalig.

En leuk Lois, dan kan Eva straks thuis ook fietsen! Ze zal wel trots wezen

En Lois ik snap het inderdaad ook wel hoor, waar alles vandaan komt enzo. En nu alles nieuw dus extra onzekerheid. Thuis is veilig dus daar afreageren enz enz. Maar pff op dr tenen blijven lopen omdat er een woordje onder dr sokken zit en die draadjes zitten aan de binnenkant en dat vind ze eng, na kusje kusje, neusje neusje, ook nog kinnentje kinnentje, wangentje wangentje, handje handje willen, door t lint gaan omdat ze in haar hoofd had uit een andere beker te willen drinken dan die we neer gezet hadden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daar weet ik soms even niet mee om te gaan. Alles lijkt een aanleiding te kunnen zijn om keihard te gaan schreeuwen of in huilen uit te barsten. Bij Bo dan (bij mij ook soms ) Ik word gek van fase's, maar ik hoop dat dit een fase is
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 februari 2006 @ 21:38:44 #204
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_34843225
Mous een andere juf zou wel een oorzaak kunnen zijn misschien. Als ze elkaar niet liggen...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_34843262
Jeetje Mous lees je verhaal nu pas was een tijd bezig met mijn reaktie en toen Peter R aan t kijken. Post ik zie ik jou verhaal.

Wat raar van school ook dat ze maar geen werk meegeven als je er om vraagt enzo. En een afspraak maken met de juf om wat vaker na te praten is dat een optie?
Het voelt heerlijk!!!!
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 21:40:21 #206
7074 moussy
kuttekop
pi_34843286
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:38 schreef Rewimo het volgende:
Mous een andere juf zou wel een oorzaak kunnen zijn misschien. Als ze elkaar niet liggen...
Ik lig ook neit zo met de juf, het ene zeggen en niet doen, zoals werkjes mee naar huis en het dus niet geven, of het apart zetten tijdens werkjes en het niet doen. De toetsen die ze heeft gehad heeft ze heel goed gemaakt!! Die heeft ze in een lokaal in een klein groepje gemaakt, dus ze heeft het duidelijk wél nodig om voor aan te zitten, maar het gebeurt niet (ik geloof mijn kind met dit)
  Jubileum moderator dinsdag 7 februari 2006 @ 21:40:22 #207
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34843288
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:35 schreef moussy het volgende:

Ik weet ook niet wat ik moet, van school af halen of het jaar uitzingen en hopen dat ze in dr volgende klas wel beter in dr vel steekt. Of toch maar laten testen op van alles en nog wat.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met die andere moeder met hetzelfde probleem. En anders, de ouders van andere klasgenoten tackelen op het schoolplein en vragen naar hun ervaringen.
Laten testen zou ik echt pas doen als ik zelf het vermoeden had dat er iets scheef zit, die testen zijn best intensief en ik weet niet of je wel op een etiketje zit te wachten terwijl er misschien iets heel anders aan de hand is.

Jessie ik hoop ook dat het een fase is! Wie weet is het over een paar maanden helemaal weg.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 21:41:01 #208
7074 moussy
kuttekop
pi_34843311
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:39 schreef jessie het volgende:

Wat raar van school ook dat ze maar geen werk meegeven als je er om vraagt enzo. En een afspraak maken met de juf om wat vaker na te praten is dat een optie?
Dat doe ik al, maar ik krijg alleen maar negatieve dingen te horen ik moet er echt van janken
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 februari 2006 @ 21:41:14 #209
13151 crew  Rewimo
pi_34843317
Jessie, ik herken er wel het een en ander in hoor. Alles moet echt gebeuren zoals zij het willen. Volgens mij is dat een poging om de boel onder controle te houden. Er verandert zoveel voor ze als ze naar school gaan. En ze moeten luisteren en opdrachtjes doen en zo. Thuis reageren ze zich dan heel erg af en moet alles precies zoals het 'hoort'. Dan hebben ze het gevoel dat ze dat in elk geval onder controle hebben.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 februari 2006 @ 21:43:34 #210
13151 crew  Rewimo
pi_34843392
Da's toch logisch Mous, je wilt je kind niet ongelukkig zien
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 21:44:59 #211
7074 moussy
kuttekop
pi_34843443
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:41 schreef moussy het volgende:

[..]

Dat doe ik al, maar ik krijg alleen maar negatieve dingen te horen ik moet er echt van janken
en als aanvulling... René heeft 2 juffen, de ene is enorm negatief, de andere niet, das ook nog eens de interne begeleidster en die zegt dat René wat moeite heeft met de omschakeling van groep2 naar 3, maar daar heeft ze vorig jaar al mee meegelift en toen was er niks aan de hand, maar oke, het zou kunnen. Maar die juf is echt niet zo negatief over René als de ander. René heeft bij die juf ook nog nooit na hoeven blijven, bij die ander dus regelmatig. Juf 1 laat haar zelfs tussen de middag zitten en dan is er al zo weinig tijd
pi_34843552
He Mous wat sneu. Inderdaad onverwachts langsgaan en kijken of ze wel vooraan zit, dat soort dingen. Verteld Rene ook leuke dingen over school?

Ja alleen bij Bo is het dus echt extreem (zie dit al vanaf dat ze minidreumes was) En dat dwanmatige vertoont ze dus niet alleen thuis, ook op school. Voorbeeld, ze geven de juf een handje als ze binnekomen en weggaan uit de klas. ze had de juf een hand gegeven om weg te gaan en wilde nog even een werkje laten zien. Ok gedaan we gaan weg en ze geeft de juf weer een hand. Helemaal paniek dus. Ooooo juf ik heb al een hand gegeven juf juf juf. O ik hoef maar 1 keer een hand te geven. Enz. Ze blijft er echt in hangen dan. De juf reageert dan heel luchtig en zegt o maar 2 keer is ook niet erg. Maar Bo heeft het er onderweg dan nog over he. Zulke dingen. Ik vind dat dus extreem. Van die hele kleine dingen. En dat tig keer op een dag. Supervermoeiend voor dr.
Het voelt heerlijk!!!!
pi_34843612
Tussen de middag zelfs!!!! Dat vind ik niet kunnen, dat uurtje hebben ze echt even nodig voor zichzelf!
Het voelt heerlijk!!!!
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 21:53:54 #214
7074 moussy
kuttekop
pi_34843769
René wil al weken niet meer naar school... ik moet soms mopperen om dr naar school te krijgen, ik sta zelfs wel eens tegen dr te schreeuwen uit onmacht
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 februari 2006 @ 21:54:35 #215
13151 crew  Rewimo
pi_34843795
Jeetje joh, dat vind ik ook echt overdreven. Verdorie, kind is 6, moet juf toch ook wel snappen dat je dat niet kunt maken Dat nablijven dus.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 februari 2006 @ 21:55:34 #216
13151 crew  Rewimo
pi_34843829
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:53 schreef moussy het volgende:
René wil al weken niet meer naar school... ik moet soms mopperen om dr naar school te krijgen, ik sta zelfs wel eens tegen dr te schreeuwen uit onmacht
Dat de oorzaak voor haar gedrag op school ligt lijkt me dan overduidelijk
  Jubileum moderator dinsdag 7 februari 2006 @ 21:59:32 #217
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34843992
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:55 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat de oorzaak voor haar gedrag op school ligt lijkt me dan overduidelijk
Precies...
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 22:00:35 #218
7074 moussy
kuttekop
pi_34844042
Ja maar ik weet niet meer wat ik hier mee moet... ik ga Moonah even zoeken en vragen mee te denken...
  dinsdag 7 februari 2006 @ 22:06:31 #219
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_34844280
Wat vervelend, Moussy. Net zoals ik al tegen Jessie zei, het is zo moeilijk om iedere keer maar weer een manier te vinden om hier mee om te gaan en dat je niet weet wat de juiste beslissing is en wat het beste voor Rene is, enz. enz.

Ik zou geneigd zijn om het uit te zingen tot de grote vakantie, maar dat is meer omdat het mij zo moeilijk lijkt voor een kind om helemaal weer opnieuw te beginnen op een andere school. Aan de andere kant is het juist in groep 3 zo belangrijk om je je op je gemak te voelen. Moeilijk, moeilijk.

En Jessie, voor jou ook al zo moeilijk met dat dwangmatige gedrag van Bo. Katja is niet zo dwangmatig, maar ik merk wel dat ze heel veel prijs stelt op die rituelen op school. Op een of andere manier helpen die haar om wat grip te krijgen op de situatie. Een soort houvast om de school te begrijpen, zeg maar. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze hier juist in het begin heel dwangmatig mee bezig zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 februari 2006 @ 22:08:14 #220
13151 crew  Rewimo
pi_34844347
Ja, zeker in het begin kreeg ik van Christan te horen, als ik vroeg wat hij gedaan had: in de kring gezeten, gegeten en buiten gespeeld. De vaste dingen op een dag dus. Die zijn echt een houvast voor ze.
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 22:11:48 #221
7074 moussy
kuttekop
pi_34844471
Livelinks, ik ben ook geen voorstander van een overgang naar een andere school, maar ik wil wel graag even een ervaringsverhaal horen.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 22:14:05 #222
37150 livelink
pi_34844571
Ja, dat kan ik me heel goed voorstellen, Moussy.
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 22:14:50 #223
7074 moussy
kuttekop
pi_34844603
En daar krijg ik nu ook mn twijfels over, die zal vast zeggen hoe fantastisch het gaat, ook al is dat misschien niet zo... blergh wat kut dit.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 22:33:56 #224
37150 livelink
pi_34845335
Is het misschien zinvol om eens met het hoofd van de school te gaan praten? Er zijn toch tegenwoordig allerlei mogelijkheden voor extra bijles op een apart kamertje met een aparte lerares en zo? Ja, ik zit er nog niet helemaal in, maar er moet toch iets te regelen zijn zodat Rene zonder al te grote achterstanden naar groep 4 kan. En daar kan ze dan weer met een schone lei beginnen met een nieuwe leerkracht.
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 22:36:16 #225
7074 moussy
kuttekop
pi_34845445
Ik denk dat ik sowieso een nieuw gesprek aan ga vragen en het rapport mee neem en uitleg wil waarom René vergeleken met vorig jaar volgens haar rapport nog minder presteert dan de helft van vorig jaar.

Ik heb inmiddels ook het e-mailadres gevonden vand e juf die ze vorig jaar had... Of ik er iets mee moet doen weet ik niet.
pi_34846259
Ja die 10 minuten zijn ook veel te kort. Is wel een goed idee denk ik Mous. Dan kan je het nu even laten bezinken. Dan alles concreet voor jezelf op papier zetten zodat je geen dingen vergeet.
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 7 februari 2006 @ 23:05:44 #227
11682 Moonah
Jolie femme
pi_34846651
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 22:00 schreef moussy het volgende:
Ja maar ik weet niet meer wat ik hier mee moet... ik ga Moonah even zoeken en vragen mee te denken...

Moussy, ik wilde net naar bed gaan en checkte nog even mijn mail en beland dus in dit topic. Wat ik zo lees klinkt nogal schrijnend.
Ik ben nu erg moe, maar kom er morgen even op terug om met je mee te denken, oké?
Wellicht vast een idee als René morgen weer 'moeilijk' doet, om haar te zeggen dat je je best gaat doen om te zorgen dat het weer fijn wordt op school...

het klinkt echt zielig...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 07:08:44 #228
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34854044
t lijkt me zo vreselijk om je kind elke dag tegen dr zin naar school te moeten brengen.
maar hoe vind je uit wat er niet klopt?
zitten er geen werkjes in haar kastje? bij luca wel en we kijken wel eens wat hij aan het doen is.

luca gaat gelukkig elke dag met veel plezier, al heeft hij vorig jaar ook wel een periode gehad dat hij niet wilde.
het bleek toen dat hij bepaalde werkjes moest maken waar hij de motoriek voor miste. (had ik aan juf gevraagd) dat hebben we toen lekker thuis aan tafel met een glas limonade en wat lekkers zitten oefenen. en toen was het weer over.

ik ben nu dus leesmoeder.
t is heel grappig om te zien hoe luca reageert (of eigenlijk niet reageert
hij handelt alsof het de normaalste zaak vande wereld is, dat zijn moeder op de gang zit en leest met hem en zijn klasgenoten. uit niets blijkt bij hem dat ik specialer ben, dan de rest van de leesmoeders: hij is niet aanhankelijker, noemt me zeker geen mama, maar omzeilt het, en zegt ook geen gedag als ik hem tegenkom op de gang.
op zijn vorige school in spijkenisse (groep 1) ben ik computermoeder geweest. daar verbaasde de juf zich ook al over zijn stoicijnse gedrag tov mij. ook daar deed hij tegen mij alsof ik een wildvreemde moeder was, geen blijk van herkenning.
vreemd, maar wel lekker makkelijk. niemand kan me verwijten dat ik mijn eigen kind voortrek
pi_34854340
lady-wrb, ik weet niet of het bij jullie in de buurt bestaat, maar ik weet dat kinderen baat kunnen hebben bij Club Extra. Misschien wat voor Luca?

Wat goed dat Eva kan fietsen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 8 februari 2006 @ 09:23:45 #230
11682 Moonah
Jolie femme
pi_34855245
Het lijkt me een goed plan Moussy als je idd nog eens op een rustig moment met de juf gaat praten. Vraag of je een afspraak kunt maken. Niet op hoge poten, maar zeg dat je geschrokken bent van wat je hebt gehoord en dat je er graag eens wat uitgebreider over praat. Het allerbelangrijkste is dat jullie náást elkaar staan ipv tegenover elkaar. Probeer de juf niet aan te vallen, dan schiet ze alleen maar de verdediging in. Laat jouw kwetsbaarheid zien, je onzekerheid, hoe geschrokken je bent, hoe machteloos je je voelt. Soms willen (beginnende) leerkrachten nog wel eens vergeten dat álles wat je over een kind zegt tegen de ouders (begrijpelijk) onder een vergrootglas wordt gelegd. Immers, jouw kind is voor de leerkracht (itt voor jou) één van de velen. Dit praat niets goed, maar kan wél verklaren waarom (onervaren) leerkrachten eea nogal eens ontactisch kunnen brengen.

Verder begrijp ik dat Rene moeite heeft met de ene juf en vice-versa, maar dat de andere juf René's gedrag wijt aan de overgang groep2->3. Dat kán idd een gedragsomslag teweeg brengen. En dat kan ook wél bij de ene juf en niet bij de andere juf zo zijn. Wellicht heeft deze juf wat minder geduld, meer moeite zich in te leven in René, is ze strenger, minder zacht, is ze van oorsprong mss meer een bovenbouwjuf, of is ze nog onervaren. Misschien kun je het voor elkaar krijgen een gesprek met béide juffen te hebben. Zo niet, dan kun je haar vragen hoe het storende/ afleidende/ drukke/ ongeconcentreerde whatever gedrag van René zich uit en hoe zij daar mee omgaat. Straf? 'Nadenkstoel'? Vaak is positief benaderen, veel complimenten maar wél duidelijk grenzen stellen effectief genoeg om 'lastig gedrag' hanteerbaar te maken. Al moet ik zeggen dat het mij soms ook niet lukt hoor. maar ik probeer alltijd compassie te houden voor het kind. Immers, als juf ben je de professional, en het kind kan alleen maar zichzelf zijn. je zou sámen kunnen zoeken naar benaderingen die voor René werken. Niet vanuit de betweterige moeder, maar omdat je je oprecht zorgen maakt over het welzijn van je kind.

Wat waren eigenlijk de redenen voor verzoek tot onderzoek naar ADHD? Is daar al eerder over gesproken? Of was dit de eerste keer dat die term werd genoemd? Wat wil de juf eigenlijk 'bereiken' met een evt. diagnose ADHD? Het gedrag van René zal er niet anders door worden. Als ik een kind in de klas heb met concentratieproblemen/ druk gedrag, dan is het prettig om te weten of het kind er werkelijk niets aan kan doen (in geval van bv ADHD), of dat een kind nog moet groeien, een werkattitude moet ontwikkelen. Maar in beide gevallen heb je veel geduld nodig en zul je het kind extra moeten begeleiden in zijn/ haar taakgerichtheid. Een stempeltje an sich lost 'het probleem' niet op.

Ik vind het wat vreemd dat er geen werk ter inzage mee naar huis wordt gegeven. Er valt toch niets te verbergen? En dat het verhaal van René en dat van de juf niet kloppen... Tja, ik maak het ook mee hoor Moussy, dat ouders echt zéker weten dat hun kind precies vertelt wat er gebeurd is maar dat mijn versie dan toch wat anders is.... Je hebt immers twee perspectieven, dat van het kind (en ouders neigen sterk díe versie altijd voor waar aan te nemen) en dat van de juf... Probeer daar niet over te stechelen, dat verwijdert jullie alleen maar en dat komt René niet ten goede.

Wat prestaties betreft: mijn visie is dat het het allerbelangrijkste is dat een kind goed gedijt, zich prettig en vertrouwd voelt in de groep/ bij de leerkracht. Dan komt er vanzelf wel uit wat er in zit.

Nou, het is een heel verhaal geworden.
Kijk maar of je er wat mee kunt. Nogmaals, probeer eerst weer in gesprek te komen met de juf. Als dat écht niet lukt kun je altijd nog naar (in deze volgorde...) de andere juf, de directeur. Ik zou níet met een andere moeder gaan staan roddelen, lost imo voor René niets op, jullie zitten elkaar dan alleen maar negatief te beamen...

Veel succes en sterkte!
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 09:42:35 #231
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34855545
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 08:14 schreef YPPY het volgende:
lady-wrb, ik weet niet of het bij jullie in de buurt bestaat, maar ik weet dat kinderen baat kunnen hebben bij Club Extra. Misschien wat voor Luca?
ieeeeks dat is helemaal in rotterdam
nee dat is geen optie.
bovendie luca zit wel op sport hoor! hij voetbalt een keer in de week en zit drie keer in de week op kickboksen. dus beweging zat.
ik ga het eens navragen bij de schooldokter.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 09:45:10 #232
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34855589
iets wat bij mij het geval was vroeger:
klopt de sterkte van de bril nog wel? en is het gehoor wel in orde?
t is iets heel kleins misschien, maar bij mij was het destijds een wereld van verschil.
pi_34869425
Moussy, ik wilde al gaan reageren (werk ook in het basisonderwijs) maar Moonah heeft alles al gezegd, en veel beter dan ik dat kan. Blijven praten is het belangrijkste, het liefst met de andere juf (en eventueel de intern begeleider) erbij!
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 17:05:43 #234
7074 moussy
kuttekop
pi_34869772
Ik ben vanmorgen op de koffie geweest bij een vrouwtje die haar kinderen 20 jaar geleden op deze school had zitten, en ze heeft psies dezelfde problemen gehad met dezelfde juf Ik wist overigens niet dat haar dochters op deze school hebben gezeten. Ik ging heen om ff bij te kleppen over de beesten van ons.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 19:10:38 #235
7074 moussy
kuttekop
pi_34873743
Ik heb nu meer tijd om te reageren.

René haar oren en ogen zijn gecontroleerd in januari en daar was niks mis mee.
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 19:12:10 #236
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34873808
wow, 20 jaar geleden bij dezelfde juf in de klas gezeten
dan is juf zeker al aangemeld bij monumentenzorg?
had die vrouw ook nog een suggestie hoe je het aan moet pakken?
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 19:14:31 #237
7074 moussy
kuttekop
pi_34873925
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 19:12 schreef lady-wrb het volgende:
wow, 20 jaar geleden bij dezelfde juf in de klas gezeten
dan is juf zeker al aangemeld bij monumentenzorg?
had die vrouw ook nog een suggestie hoe je het aan moet pakken?
Ja van school af halen, omdat ze nu al de stempel moeilijke leerling heeft en dat zal haar verdere schoolperiode haar blijven achtervolgen. Ze is gewoon antiek, tijd om te stoppen lijkt mij.

ondertussen ben ik met een antwoord op moonah bezig
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 februari 2006 @ 19:43:44 #238
13151 crew  Rewimo
pi_34875041
Is er een goed alternatief voor deze school, Moussy?
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 19:56:59 #239
7074 moussy
kuttekop
pi_34875539
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 09:23 schreef Moonah het volgende:
Het lijkt me een goed plan Moussy als je idd nog eens op een rustig moment met de juf gaat praten. Vraag of je een afspraak kunt maken. Niet op hoge poten, maar zeg dat je geschrokken bent van wat je hebt gehoord en dat je er graag eens wat uitgebreider over praat. Het allerbelangrijkste is dat jullie náást elkaar staan ipv tegenover elkaar. Probeer de juf niet aan te vallen, dan schiet ze alleen maar de verdediging in. Laat jouw kwetsbaarheid zien, je onzekerheid, hoe geschrokken je bent, hoe machteloos je je voelt. Soms willen (beginnende) leerkrachten nog wel eens vergeten dat álles wat je over een kind zegt tegen de ouders (begrijpelijk) onder een vergrootglas wordt gelegd. Immers, jouw kind is voor de leerkracht (itt voor jou) één van de velen. Dit praat niets goed, maar kan wél verklaren waarom (onervaren) leerkrachten eea nogal eens ontactisch kunnen brengen.
Met het tien minutengesprek heb ik meteen aangegeven geschrokken te zijn van haar rapport, van wat het was is het nu naar het 0-punt gekelderd.Ik heb tegen René gezegd dat ze een mooi rapport had, weet zij veel. Over de gesprekken, ik heb meerdere gesprekken gehad, ook buiten de 10 minuten gesprekken om, soms wel gesprekken van anderhalf uur, maar wat ik ook aandraag, er verandert niks. Zoals de werkjes die ze niet meekrijgt. Van ellende maken we opdrachtjes die ik van internet trek. Ik heb vandaag een handschriften boekje mee naar huis gekregen en een rekenboekje. Binnen 5 min. had ze van schrijven een bladzijde mt de u geschreven en een bladzijde van rekenen klaar en er was niets fout!! De boekjes zijn dus nooit af.
quote:
Verder begrijp ik dat Rene moeite heeft met de ene juf en vice-versa, maar dat de andere juf René's gedrag wijt aan de overgang groep2->3. Dat kán idd een gedragsomslag teweeg brengen. En dat kan ook wél bij de ene juf en niet bij de andere juf zo zijn. Wellicht heeft deze juf wat minder geduld, meer moeite zich in te leven in René, is ze strenger, minder zacht, is ze van oorsprong mss meer een bovenbouwjuf, of is ze nog onervaren. Misschien kun je het voor elkaar krijgen een gesprek met béide juffen te hebben. Zo niet, dan kun je haar vragen hoe het storende/ afleidende/ drukke/ ongeconcentreerde whatever gedrag van René zich uit en hoe zij daar mee omgaat. Straf? 'Nadenkstoel'? Vaak is positief benaderen, veel complimenten maar wél duidelijk grenzen stellen effectief genoeg om 'lastig gedrag' hanteerbaar te maken. Al moet ik zeggen dat het mij soms ook niet lukt hoor. maar ik probeer alltijd compassie te houden voor het kind. Immers, als juf ben je de professional, en het kind kan alleen maar zichzelf zijn. je zou sámen kunnen zoeken naar benaderingen die voor René werken. Niet vanuit de betweterige moeder, maar omdat je je oprecht zorgen maakt over het welzijn van je kind.
René heeft inmiddels ervaring met 5 verschillende juffen en de nodige stagaire's, dus dat er verschillen zijn zou ze nu toch wel in de gaten hebben (zou je denken)
Het gesprek van gister was met beide juffen, juf 1 (de juf waar problemen mee zijn noem ik even 1) heeft het hele gesprek gevoerd, juf 2 heeft alleen gezegd dat ik contact op kan nemen met de schoolarts. In eerste instantie ging ik er in mee dat het misschien best wel ADHD zou kunnen zijn. Maar vannacht heb ik tot 2 uur van alles over ADHD gelezen en ik begrijp dat ze dan als baby al héél moeilijk had moeten zijn en dat was ze absoluut niet. Wat naar mijn mening de enige reden zou zijn om tot onderzoek over te gaan is het rugzakje, wat natuurlijk voordelig is voor school.

Haar storende gedrag zou zijn dat ze niet luisterd, maar met haar gummetjes gaat zitten spelen, bijvoorbeeld. Dat ze zich niet concentreerd en niet inzet. Terwijl er voorgaande jaren gesproken werd over eventuele hoogbegaafdheid waar ik overigens nooit in mee ben gegaan, omdat ze dat volgens mij niet is. Of ze positief benaderd wordt weet ik niet, ik weet alleen dat ze zéér regelmatig voor straf op de nadenkstoel zit, of na moet blijven. Van juf 2 krijgt ze wel eens als beloning een extra sticker, of een gelpennetje als ze echt héél goed haar best heeft gedaan. René schijnt ook wel eens door de klas te brullen dat ze stil moeten zijn, omdat ze niet na kan denken. Groep 2 speelt gewoon om groep 3 heen, omdat ze met elkaar in 1 lokaal zitten. Zo heb ik van de week gezien dat kinderen van groep 2 om de radio aan het dansen is, terwijl groep 3 moet rekenen
quote:
Wat waren eigenlijk de redenen voor verzoek tot onderzoek naar ADHD? Is daar al eerder over gesproken? Of was dit de eerste keer dat die term werd genoemd? Wat wil de juf eigenlijk 'bereiken' met een evt. diagnose ADHD? Het gedrag van René zal er niet anders door worden. Als ik een kind in de klas heb met concentratieproblemen/ druk gedrag, dan is het prettig om te weten of het kind er werkelijk niets aan kan doen (in geval van bv ADHD), of dat een kind nog moet groeien, een werkattitude moet ontwikkelen. Maar in beide gevallen heb je veel geduld nodig en zul je het kind extra moeten begeleiden in zijn/ haar taakgerichtheid. Een stempeltje an sich lost 'het probleem' niet op.
De enige drie redenen tot testen van adhd zou het niet concentreren en niet inzetten zijn, maar ook omdat ze absoluut niet zou luisteren. Hyper is ze niet (godzijdank )
quote:
Ik vind het wat vreemd dat er geen werk ter inzage mee naar huis wordt gegeven. Er valt toch niets te verbergen? En dat het verhaal van René en dat van de juf niet kloppen... Tja, ik maak het ook mee hoor Moussy, dat ouders echt zéker weten dat hun kind precies vertelt wat er gebeurd is maar dat mijn versie dan toch wat anders is.... Je hebt immers twee perspectieven, dat van het kind (en ouders neigen sterk díe versie altijd voor waar aan te nemen) en dat van de juf... Probeer daar niet over te stechelen, dat verwijdert jullie alleen maar en dat komt René niet ten goede.
Het enige werk wat ter inzage is, is het werk wat ik zélf uit haar laatje vis en bekijk samen met René. Ik heb vandaag voor het eerst 2 boekjes mee naar huis gekregen. Ik heb gevraagd waarom de helft niet gedaan is, dat schijnt te zijn omdat ze achterlopen op het schema (dit is de school ook verteld door de inspectiedienst) en omdat ze dingen "gewoon" niet doen Verder krijgen we 1x in de zoveel tijd een "thuisboekje" van de leessleutel mee naar huis, die ze dan aan tafel maakt en mij het laat nakijken. Dan is ze altijd zo klaar en mag ze van mij een mooie sticke uit zoeken en er in plakken. Als er een foutje in staat gum ik het weg en laat ik haar hem nog een keer zélf nakijken. Negen van de tien keer ziet ze zelf zonder mijn bemoeienis wat ze fout heeft gedaan.

Wat mij ook tegenstaat is dat de juf hele werkjes van René uitgumt en die moet René dan he-le-maal opnieuw maken, omdat het volgens de juf (juf 1) niet goed genoeg is. Hoe of wat of waarom ze dat doet weet ik niet. Dat heb ik niet gevraagd omdat mijn kin op de grond lag toen ik dat hoorde. Volgens mij moet je zelfvertrouwen dan echt tot de kruipruimte zakken, als het daar al niet lag.
quote:
Wat prestaties betreft: mijn visie is dat het het allerbelangrijkste is dat een kind goed gedijt, zich prettig en vertrouwd voelt in de groep/ bij de leerkracht. Dan komt er vanzelf wel uit wat er in zit.
Ik denk dat dat er niet uit zal komen op deze manier, omdat de school, iig deze groep 3 zelf al een achterstand heeft qua lessen en René zal zo alleen maar steeds verder achter raken, vooral als ze werkjes 2 keer meot doen omdat het de juf niet zint. Is dit overigens een normale gang van zaken, dat uitgummen van hele bladzijde's?
quote:
Nou, het is een heel verhaal geworden.
Kijk maar of je er wat mee kunt. Nogmaals, probeer eerst weer in gesprek te komen met de juf. Als dat écht niet lukt kun je altijd nog naar (in deze volgorde...) de andere juf, de directeur. Ik zou níet met een andere moeder gaan staan roddelen, lost imo voor René niets op, jullie zitten elkaar dan alleen maar negatief te beamen...

Veel succes en sterkte!
ik word hier iig iets wijzer van dan met de gesprekken met haar eigen juf(fen)
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 19:57:25 #240
7074 moussy
kuttekop
pi_34875553
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 19:43 schreef Rewimo het volgende:
Is er een goed alternatief voor deze school, Moussy?
Er zijn nog 6 andere scholen op dit dorp
pi_34875926
Moussy als ik zo het verhaal lees he. Er is vorig jaar sprake geweest van hoogbegaafdheid. En eigenlijk als Rene thuis haar dingen doet (rekenen taal) dan gaat dat heel snel en goed. Zou best kunnen dan toch. En dat ze zich dus stierlijk verveelt in de klas en daarom een beetje desintresse gaat vertonen?
Wat ik er verder uithaal is dat Rene zich er ongelukkig voelt. En dat moet voor haar maar zeker ook voor jou een vreselijk gevoel zijn. Dikke kus en even een schouder van mij voor jou
Het voelt heerlijk!!!!
  Jubileum moderator woensdag 8 februari 2006 @ 20:10:14 #242
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34876116
Mous is een gesprek met het hoofd van de school niets? Een gesprek waarin je aangeeft hoe het met jouw vertrouwen in de betreffende leerkracht is gesteld en voor welke problemen je nu staat. Renée is daar misschien niet 1,2,3 mee geholpen maar wie weet wat voor verrassends daar nog uit kan komen.

Ik heb Eva vandaag zien fietsen. Ik stond echt te lachen en huilen tegelijk. We gingen Iris ophalen bij het kdv en daar waren ze aan het buiten spelen. Eva drukt Teigetje in mijn hand, stormt naar een fietsje (=driewielertje) en gaat zitten. Ze fietst zo weg "kijk mama, Eva fietsen!" riep ze nog over haar schouder. Ik was zo trots en de leidsters van het kdv (die precies weten wat er met Eva aan de hand is) gingen allemaal klappen. Echt heel erg leuk. Eva straalde helemaal.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_34876203
Lois wat gaaf

Mous, het lijkt me ook een vreselijk moeilijk iets. Maar praten met dat schoolhoofd is misschien geen gek idee.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_34876269
Lois wat mooi
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 februari 2006 @ 20:16:20 #245
13151 crew  Rewimo
pi_34876444
Lois, wat geweldig is dat zeg Dan voel je je zó trots hè

Moussy, ik vind het ronduit belachelijk dat juf 1 haar alles over laat doen als ze een foutje maakt. Lijkt meer op leerlingetje pesten zo...
  woensdag 8 februari 2006 @ 20:18:58 #246
11682 Moonah
Jolie femme
pi_34876584
Moussy, als ik zo je verhaal lees heb je idd al veel geprobeerd en heeft het weinig uitgehaald.
Ik vind het erg vreemd dat groep 2 gewoon lekker herrie kan maken als groep 3 moet werken. Ik vind het vreemd dat de juf hele bladzijden uitgumt... En ja, zoals je zelf al zegt dat kan fnuikend zijn voor het zelfvertrouwen. Ik vind wel meer vreemd aan hoe het er volgens jou aan toegaat daar...
Er zou (maar dat kan ik eigenlijk niet zeggen op basis van hetgeen ik hier lees) evt sprake kunnen zijn van ADD (dus zónder de H van hyperactivity), maar dan nog lijkt het pedagogische klimaat me niet ideaal.... Triest. En vooral zielig voor kindjes als René, die moeite hebben met al die afleiding en een strenge/ onredelijke/ niet empathische juf.
Zoals Lois al suggereert, het lijkt mij ook tijd voor een gesprek met de directeur. Wellicht kan René het jaar 'uitzitten'. Een overstap naar een andere school moet je niet onderschatten. Dat kan heel veel impact hebben. Maar ja, als René echt ongelukkig is bij deze juf dan is nog een half jaar (hoeveel dagen per week?) ook erg lang.
pi_34876663
Bij Bo op school vieren ze geen carnaval maar in t voorjaar juffendag (Alle verjaardagen van de juffen worden dan gevierd. Allemaal spelletjes een thema en verkleden dus)
Dat is 5 April.

Het thema is boerderij. Het is ruim van te voren verteld zodat de kidneren nog voer verkleeddingen na kunnen denken en wij als oduers de tijd hebben om daar wat mee te doen. Nou dat word nog wat
Bo wil niet als poesje, niet als paard, niet als konijn, niet als varkentje, niet als boerinnetje.... nee ze wil als elfje
Maar lieve Bo elfjes komen niet op de boerderij. Nou op die van Bo wel.
Misschien dat ik het nog een beetje kan ombuigen naar een verdwaald vlindertje ofzo
Het voelt heerlijk!!!!
pi_34876665
Moussy wat een kl*te situatie. Ik hoop dat er voor Rene een oplossing komt, dat ze weer zelfvertrouwen heeft en lekkerder in haar vel gaat zitten

Lois wat mooi!

Ik wil even mijn bewondering kwijt voor Djen. Vandaag was voor mij een zware dag en ik kon weinig. Toen ze uit school kwam lag ik ff te rusten en Djulian ook. Toen Djulian wakker werd bleek hij iets gespuugd te hebben, echt een klein beetje je zag niks maar rook het wel. Ze heeft toen het bad vol laten lopen is bij hem in bad gaan zitten, daarna saampjes af gedouched en ze hem aan het aankleden was schrok ik wakker Op mijn vraag waarom ze me niet geroepen had zei ze: Mam je doet zoveel voor ons en je lag zo lekker te slapen, ik kon dit echt wel
Ze word groot, met zo'n mooi hart
pi_34876750
Djen, supermeid

Jessie, die verdwaalde vlinder klinkt goed Iemand vertelde mij laatst over een kindje dat perse als prinses wilde terwijl het thema totaal iets anders was. Ze kreeg juist veel bewondering van de andere kindjes want ze zag er zoooooooo mooi uit
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  † In Memoriam † woensdag 8 februari 2006 @ 20:23:51 #250
7074 moussy
kuttekop
pi_34876763
Ik heb net getwijfeld om René haar rapporten in te scannen en hier te zetten, maar doe het niet, omdat ik er al min of meer moeite mee heb dat dit hier staat. Hopenlijk gaat fok crashen voor René een fok!ker is

Lois, wat gaaf en stoer en dapper en wijs!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')