quote:
Op woensdag 8 februari 2006 09:23 schreef Moonah het volgende:Het lijkt me een goed plan Moussy als je idd nog eens op een rustig moment met de juf gaat praten. Vraag of je een afspraak kunt maken. Niet op hoge poten, maar zeg dat je geschrokken bent van wat je hebt gehoord en dat je er graag eens wat uitgebreider over praat. Het allerbelangrijkste is dat jullie náást elkaar staan ipv tegenover elkaar. Probeer de juf niet aan te vallen, dan schiet ze alleen maar de verdediging in. Laat jouw kwetsbaarheid zien, je onzekerheid, hoe geschrokken je bent, hoe machteloos je je voelt. Soms willen (beginnende) leerkrachten nog wel eens vergeten dat álles wat je over een kind zegt tegen de ouders (begrijpelijk) onder een vergrootglas wordt gelegd. Immers, jouw kind is voor de leerkracht (itt voor jou) één van de velen. Dit praat niets goed, maar kan wél verklaren waarom (onervaren) leerkrachten eea nogal eens ontactisch kunnen brengen.
Met het tien minutengesprek heb ik meteen aangegeven geschrokken te zijn van haar rapport, van wat het was is het nu naar het 0-punt gekelderd.Ik heb tegen René gezegd dat ze een mooi rapport had, weet zij veel. Over de gesprekken, ik heb meerdere gesprekken gehad, ook buiten de 10 minuten gesprekken om, soms wel gesprekken van anderhalf uur, maar wat ik ook aandraag, er verandert niks. Zoals de werkjes die ze niet meekrijgt. Van ellende maken we opdrachtjes die ik van internet trek. Ik heb vandaag een handschriften boekje mee naar huis gekregen en een rekenboekje. Binnen 5 min. had ze van schrijven een bladzijde mt de u geschreven en een bladzijde van rekenen klaar en er was niets fout!! De boekjes zijn dus nooit af.
quote:
Verder begrijp ik dat Rene moeite heeft met de ene juf en vice-versa, maar dat de andere juf René's gedrag wijt aan de overgang groep2->3. Dat kán idd een
gedragsomslag teweeg brengen. En dat kan ook wél bij de ene juf en niet bij de andere juf zo zijn. Wellicht heeft deze juf wat minder geduld, meer moeite zich in te leven in René, is ze strenger, minder zacht, is ze van oorsprong mss meer een bovenbouwjuf, of is ze nog onervaren. Misschien kun je het voor elkaar krijgen een gesprek met béide juffen te hebben. Zo niet, dan kun je haar vragen hoe het storende/ afleidende/ drukke/ ongeconcentreerde whatever gedrag van René zich uit en hoe zij daar mee omgaat. Straf? 'Nadenkstoel'? Vaak is positief benaderen, veel complimenten maar wél duidelijk grenzen stellen effectief genoeg om 'lastig gedrag' hanteerbaar te maken. Al moet ik zeggen dat het mij soms ook niet lukt hoor. maar ik probeer alltijd compassie te houden voor het kind. Immers, als juf ben je de professional, en het kind kan alleen maar zichzelf zijn. je zou sámen kunnen zoeken naar benaderingen die voor René werken. Niet vanuit de betweterige moeder, maar omdat je je oprecht zorgen maakt over het welzijn van je kind.
René heeft inmiddels ervaring met 5 verschillende juffen en de nodige stagaire's, dus dat er verschillen zijn zou ze nu toch wel in de gaten hebben (zou je denken)
Het gesprek van gister was met beide juffen, juf 1 (de juf waar problemen mee zijn noem ik even 1) heeft het hele gesprek gevoerd, juf 2 heeft alleen gezegd dat ik contact op kan nemen met de schoolarts. In eerste instantie ging ik er in mee dat het misschien best wel ADHD zou kunnen zijn. Maar vannacht heb ik tot 2 uur van alles over ADHD gelezen en ik begrijp dat ze dan als baby al héél moeilijk had moeten zijn en dat was ze absoluut niet. Wat naar mijn mening de enige reden zou zijn om tot onderzoek over te gaan is het rugzakje, wat natuurlijk voordelig is voor school.
Haar storende gedrag zou zijn dat ze niet luisterd, maar met haar gummetjes gaat zitten spelen, bijvoorbeeld. Dat ze zich niet concentreerd en niet inzet. Terwijl er voorgaande jaren gesproken werd over eventuele hoogbegaafdheid
![]()
waar ik overigens nooit in mee ben gegaan, omdat ze dat volgens mij niet is. Of ze positief benaderd wordt weet ik niet, ik weet alleen dat ze zéér regelmatig voor straf op de nadenkstoel zit, of na moet blijven. Van juf 2 krijgt ze wel eens als beloning een extra sticker, of een gelpennetje als ze echt héél goed haar best heeft gedaan. René schijnt ook wel eens door de klas te brullen dat ze stil moeten zijn, omdat ze niet na kan denken. Groep 2 speelt gewoon om groep 3 heen, omdat ze met elkaar in 1 lokaal zitten. Zo heb ik van de week gezien dat kinderen van groep 2 om de radio aan het dansen is, terwijl groep 3 moet rekenen
quote:
Wat waren eigenlijk de redenen voor verzoek tot onderzoek naar ADHD? Is daar al eerder over gesproken? Of was dit de eerste keer dat die term werd genoemd? Wat wil de juf eigenlijk 'bereiken' met een evt. diagnose ADHD? Het gedrag van René zal er niet anders door worden. Als ik een kind in de klas heb met concentratieproblemen/ druk gedrag, dan is het prettig om te weten of het kind er werkelijk niets aan kan doen (in geval van bv ADHD), of dat een kind nog moet groeien, een werkattitude moet ontwikkelen. Maar in beide gevallen heb je veel geduld nodig en zul je het kind extra moeten begeleiden in zijn/ haar taakgerichtheid. Een stempeltje an sich lost 'het probleem' niet op.
De enige drie redenen tot testen van adhd zou het niet concentreren en niet inzetten zijn, maar ook omdat ze absoluut niet zou luisteren. Hyper is ze niet (godzijdank
![]()
)
quote:
Ik vind het wat vreemd dat er geen werk ter inzage mee naar huis wordt gegeven. Er valt toch niets te verbergen? En dat het verhaal van René en dat van de juf niet kloppen... Tja, ik maak het ook mee hoor Moussy, dat ouders echt zéker weten dat hun kind precies vertelt wat er gebeurd is maar dat mijn versie dan toch wat anders is.... Je hebt immers twee perspectieven, dat van het kind (en ouders neigen sterk díe versie altijd voor waar aan te nemen) en dat van de juf... Probeer daar niet over te stechelen, dat verwijdert jullie alleen maar en dat komt René niet ten goede.
Het enige werk wat ter inzage is, is het werk wat ik zélf uit haar laatje vis en bekijk samen met René. Ik heb vandaag voor het eerst 2 boekjes mee naar huis gekregen. Ik heb gevraagd waarom de helft niet gedaan is, dat schijnt te zijn omdat ze achterlopen op het schema (dit is de school ook verteld door de inspectiedienst) en omdat ze dingen "gewoon" niet doen
![]()
Verder krijgen we 1x in de zoveel tijd een "thuisboekje" van de leessleutel mee naar huis, die ze dan aan tafel maakt en mij het laat nakijken. Dan is ze altijd zo klaar en mag ze van mij een mooie sticke uit zoeken en er in plakken. Als er een foutje in staat gum ik het weg en laat ik haar hem nog een keer zélf nakijken. Negen van de tien keer ziet ze zelf zonder mijn bemoeienis wat ze fout heeft gedaan.
Wat mij ook tegenstaat is dat de juf hele werkjes van René uitgumt en die moet René dan he-le-maal opnieuw maken, omdat het volgens de juf (juf 1) niet goed genoeg is. Hoe of wat of waarom ze dat doet weet ik niet. Dat heb ik niet gevraagd omdat mijn kin op de grond lag toen ik dat hoorde. Volgens mij moet je zelfvertrouwen dan echt tot de kruipruimte zakken, als het daar al niet lag.
quote:
Wat prestaties betreft: mijn visie is dat het het allerbelangrijkste is dat een kind goed gedijt, zich prettig en vertrouwd voelt in de groep/ bij de leerkracht. Dan komt er vanzelf wel uit wat er in zit.
Ik denk dat dat er niet uit zal komen op deze manier, omdat de school, iig deze groep 3 zelf al een achterstand heeft qua lessen en René zal zo alleen maar steeds verder achter raken, vooral als ze werkjes 2 keer meot doen omdat het de juf niet zint. Is dit overigens een normale gang van zaken, dat uitgummen van hele bladzijde's?
quote:
Nou, het is een heel verhaal geworden.
![]()
Kijk maar of je er wat mee kunt. Nogmaals, probeer eerst weer in gesprek te komen met de juf. Als dat écht niet lukt kun je altijd nog naar (in deze volgorde...) de andere juf, de directeur. Ik zou níet met een andere moeder gaan staan roddelen, lost imo voor René niets op, jullie zitten elkaar dan alleen maar negatief te beamen...
Veel succes en sterkte!
![]()
ik word hier iig iets wijzer van dan met de gesprekken met haar eigen juf(fen)