abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 november 2005 @ 19:52:14 #1
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_32652958
Dhr. van Aarsten zie ik niet van z'n plan afwijken dat hij als lijsttrekker de verkiezingen 2007 ingaat. Ik vind hem een dijkstal2, een inspiratieloze man zonder charisma. Ook als snijdt het wellicht vaak hout wat hij zegt, het plaatje in de media telt ook he. Ook al spreken de opiniepeilingen (afgezien van vorige week Wiegel-Hirsi Ali) dit enigzins tegen, toch denk ik dat hij de VVD geen winst gaat brengen. Potentiële stemmentrekkers? Verdonk? Je mag haar of je haat haar. Zalm? Nee. Hans van Baalen? Die redt het nog minder. Wiegel blijft altijd een optie, als hij wil dan. Maar zou Van Aartsen dat toestaan? Ik heb m'n twijfels.

Poll: Welke lijsttrekker kan de VVD meer zetels opleveren?
  • van Aartsen
  • Wiegel
  • Kamp
  • Zalm
  • Verdonk
  • Hirsi Ali
  • Vonhoff
  • Rutte
  • Opstelten
  • Dales
  • van Schijndel
  • van Baalen
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 56% gewijzigd door sizzler op 30-11-2005 10:14:03 (poll van Lonewolf bijgevoegd) ]
  •   maandag 28 november 2005 @ 20:30:16 #2
    135637 JeffLebowski
    The Dude is not in
    pi_32653987
    Wil de VVD weer op niveau komen, dan moet de VVD Bolkestein of Wiegel als lijsttrekker kiezen. Geen van beide zullen dit gaan doen, dus ik zie een maximaal zetelaantal van 25 tot 28.
    Aangezien ik de VVD geenzins een warm hart toedraag, hoop ik dat Jozias 'ik heb echt een enorme aardappel in mijn keel' van Aartsen de lijstrekker wordt.
    "This act will not stand... man!"
    pi_32654065
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 19:52 schreef 1603 het volgende:
    Dhr. van Aarsten zie ik niet van z'n plan afwijken dat hij als lijsttrekker de verkiezingen 2007 ingaat. Ik vind hem een dijkstal2, een inspiratieloze man zonder charisma. Ook als snijdt het wellicht vaak hout wat hij zegt, het plaatje in de media telt ook he. Ook al spreken de opiniepeilingen (afgezien van vorige week Wiegel-Hirsi Ali) dit enigzins tegen, toch denk ik dat hij de VVD geen winst gaat brengen. Potentiële stemmentrekkers? Verdonk? Je mag haar of je haat haar. Zalm? Nee. Hans van Baalen? Die redt het nog minder. Wiegel blijft altijd een optie, als hij wil dan. Maar zou Van Aartsen dat toestaan? Ik heb m'n twijfels.
    Hirsi Ali? Ik denk dat zij meer mensen afschrikt dan aantrekt (daarnaast denk ik dat ze weinig liberalen aantrekt, wat grote gevolgen kan hebben op de toekomstige koers van de VVD). Ik zit niet op haar te wachten iig.
    Verdonk? Goede minister, kan denk ik als lijsttrekker ook wel veel zetels binnen halen, maar ze zal toch wat te one-issue achtig zijn/overkomen.
    Zalm? Goede minister, maar heeft te negatief in de aandacht gestaan (onterecht naar mijn mening, maar daar gaat het nu niet om). Hij zal niet voor een grote zetelwinst kunnen zorgen.
    Van Aartsen? Kan denk ik niet veel zetels winnen, maar hij zal ook niet (veel) verliezen.
    Wiegel? Mijn eerste keus.
    pi_32654653
    Hoewel ik voorstander zou zijn van Bolkestein lijkt me dat niet reëel. Wiegel lijkt me niet goed, niet voor de liberale stroming in Nederland.

Mag ik Henk Vonhoff voordragen? Parlement.com: "Letterlijk en figuurlijk een bestuurlijk zwaargewicht in de VVD."
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_32655670
    Het liefst zou ik Bolkestein zien, maar ik denk dat die man het einde van de volgende kabinetsronde niet haalt.
    [Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
    A glorious future we long to embrace
    [Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
    All the time, I was promised my salvation
    pi_32656143
    Hirsi Ali? Behalve de fanatieke aanhang van de fedayeen Hirsi Ali is zij vooral goed in het maken van vijanden, niet bepaald een potentiele premier dus, ik denk dat weinig mensen uiteindelijk warm te krijgen zijn voor een fundamentalistisch-atheistische politiestaat.
    Verdonk? Misschien ooit, maar is nog lang geen allrounder.
    Zalm? Goeie vent, verder iets met schoenmakers en leesten enzo.
    Van Aartsen? De veilige keuze inderdaad.
    Vonhoff? Nee, gezellige man, maar toch een maatje te licht (figuurlijk dan he? ).
    Wiegel? Als Wiegel lijsttrekker wordt, dan ga ik voor het eerst in mijn leven op de VVD stemmen. Ik denk dat Wiegel een goede allrounder is, iemand die een breed publiek aanspreekt en het inderdaad in zich heeft om premier te zijn van alle Nederlanders. Ik denk dat hij er werkelijk in kan slagen de boel bij elkaar te houden, maar dan niet op de softe Cohen methode, maar door streng doch rechtvaardig te zijn.
      maandag 28 november 2005 @ 22:07:41 #7
    11907 IntroV
    Veel voor weinig
    pi_32656712
    Henk Kamp misschien?
    pi_32658205
    Daar gaan van Aartsen's politieke "lange-termijn-leiderschap"sdrommen
      maandag 28 november 2005 @ 23:01:05 #9
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32658399
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 22:07 schreef IntroV het volgende:
    Henk Kamp misschien?
    Of Mark Rutte. Maar die is misschien wat al te jong.

Vonhoff daarentegen is weer wat te oud. Vlak na de verkiezingen in 2007 wordt ie 76.
    pi_32658562
    Ik denk dat Wiegel toch wel een beetje beschadigd is geraakt door de doldrieste aanvallen van Hirsi Ali. Voor een deel van de achterban staat hij nu op één lijn met de zogenaamde allochtonenknuffelaars als Cohen, Wallage en Dijkstal. Het zal voor hem niet makkelijk zijn om dat stempel weer van zich af te werpen...

Tsja, en wie het dan wel moet doen? Van Aartsen heeft de capaciteiten en het charisma niet en Verdonk wil denk ik niet. Ik tip Henk Kamp als lijsttrekker.
    pi_32658833
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 23:06 schreef Kozzmic het volgende:
    Ik denk dat Wiegel toch wel een beetje beschadigd is geraakt door de doldrieste aanvallen van Hirsi Ali. Voor een deel van de achterban staat hij nu op één lijn met de zogenaamde allochtonenknuffelaars als Cohen, Wallage en Dijkstal. Het zal voor hem niet makkelijk zijn om dat stempel weer van zich af te werpen...

[afbeelding]

Tsja, en wie het dan wel moet doen? Van Aartsen heeft de capaciteiten en het charisma niet en Verdonk wil denk ik niet. Ik tip Henk Kamp als lijsttrekker.
    Ik heb Henk een paar keer gezien tijdens een spoeddebat.. Ik vind hem eerlijk gezegt daar wat onhandig opereren. Hij is nu niet echt charismatisch...

Zijn politieke werk vind ik echter wel goed.. Maarja, tplaatje he..?
    pi_32659055
    Henk Kamp.

Vroeger woordvoerder immigratie, wat hij overigens voortreffelijk deed (luisteren naar andere argumenten, rustig standpunten uitleggen etc.), nu in verschillende debatten aangetoond dat het idd een "allrounder" is. Hij heeft nog niet het charisma en de oneliners van Wiegel, maar tussen andere lijsttrekkers zou hij het erg goed doen. Ik kreeg vooral bewondering voor hem toen hij aan tafel zat bij Barend en Van Dorp en het over asielzoekers ging. Zowel Barend, als Van Dorp, als Mulder, als de gast van die avond, Victor Reinier, lieten zich van hun meest onprofessionele kant zien door Kamp aan te vallen alsof ze in een kroeg zaten en te veel hadden gedronken. Tot schreeuwens toe. Kamp schitterde door rustig te blijven en kon zich prima staande houden.
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
      maandag 28 november 2005 @ 23:26:09 #13
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_32659123
    Kamp? Rutte? .

Die zijn echt veel te jong plus is het nog behoorlijk onduidelijk aan welke kant van het VVD-spectrum zij staan. Aangezien ik van de VVD verwacht dat ze meer naar rechts zullen trekken lijken die twee me nogal onmogelijk.
    When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
    pi_32659171
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 23:06 schreef Kozzmic het volgende:
    Ik denk dat dat nogal mee kan vallen, in de peiling van Maurice de Hond hierover werd de volgende vraag gesteld:
    quote:
    In een ingezonden brief in Trouw reageert Hans Wiegel met een advies aan Ayaan Hirsi Ali. Daarin schrijft hij o.a.: "Niet op de
    persoon spelen, geen wiggen drijven, niet zo fanatiek, respect voor andersdenkenden en verdraagzaamheid: zo kunnen wij onze
    Nederlandse samenleving versterken en een toekomst bieden". Bent u het met dit advies van Hans Wiegel eens?
    Daarop beantwoordde 77% van alle ondervraagden met ja, en de VVD aanhang zelfs met 79%
    bron:http://www.peil.nl/?1851
    Ook een mooi onderzoekje betreft een eventueel electoraal succes van Wiegel: http://www.maurice.nl/pdf/2005/Wiegel%20for%20President.pdf
    quote:
    Ik denk dat Kamp vooral charisma mist en evenzeer onvoldoende een allrounder is.
    pi_32659214
    henk kamp is wel een goede man, maar ik vraag me af of hij de ballen heeft om beslissingen te maken. ik heb hem een aantal keer zien debatteren, wat mij wel aansprak, maar over de kracht van zijn standpunten ben ik niet helemaal zeker.
    [Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
    A glorious future we long to embrace
    [Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
    All the time, I was promised my salvation
      maandag 28 november 2005 @ 23:29:13 #16
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32659223
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 23:26 schreef Posdnous het volgende:

Aangezien ik van de VVD verwacht dat ze meer naar rechts zullen trekken lijken die twee me nogal onmogelijk.
    Kamp is toch echt een exponent van de rechtervleugel. 54 jaar lijkt me ook wel oud genoeg. Vier jaar ouder dan Balkenende.
      maandag 28 november 2005 @ 23:32:25 #17
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_32659331
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 23:29 schreef freako het volgende:

[..]

Kamp is toch echt een exponent van de rechtervleugel. 54 jaar lijkt me ook wel oud genoeg. Vier jaar ouder dan Balkenende.
    Hm..ik dacht dat ie veel jonger was .

Dat ie exponent van de rechtervleugel is zie ik ook niet zo.
      maandag 28 november 2005 @ 23:34:50 #18
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32659423
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 23:32 schreef Posdnous het volgende:

Dat ie exponent van de rechtervleugel is zie ik ook niet zo.
    Als je bij de VVD woordvoerder asielbeleid wil worden kun je haast niet rechts genoeg zijn.
    pi_32659672
    Het zal wel gewoon Van Aartsen worden en dat is voor iedereen die het niet zo op de VVD heeft erg gunstig.

Er zijn gewoon niet veel anderen alhoewel het me toch niet zou verbazen als Wiegel het alsnog zou doen. Binnen de VVD-fractie of bij de ministers is er eigenlijk niemand die echt de inhoud heeft.

Kamp is rustig en evenwichtig maar inhoudelijk niet sterk genoeg, heeft bijvoorbeeld met het kruisrakettendebat veel krediet verspeeld en is daar erg hardnekkig en weinig helder in.

Verdon k is geen optie en Bibi de Vries schudt alleen maar met haar hoofd.
    pi_32665149
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 20:53 schreef sigme het volgende:
    Mag ik Henk Vonhoff voordragen? Parlement.com: "Letterlijk en figuurlijk een bestuurlijk zwaargewicht in de VVD."
    Bolkestein vind zichzelf al te oud

20-30 jaar geleden zou Vonhoff wel een goede keus zijn geweest.

Kamp lijkt me wel een alternatief maar ik denk dat hij hetzelfde probleem heeft als Zalm bij de laatste verkiezingen had. Een goed minister maakt nog geen goede lijsttrekker.

Geert Dales zou ook nog kunnen maar te onbekend bij het grote publiek ben ik bang voor en wellicht te elitair.
      dinsdag 29 november 2005 @ 10:33:12 #21
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_32665565
    Zou Anton van Schijndel wat zijn? Bijzonder onervaren (pas sinds 30 augustus jl. in de Tweede Kamer), maar durft zich ter rechter zijde wel uit te spreken.
      dinsdag 29 november 2005 @ 10:40:23 #22
    48840 Xtreem
    Minimalist in training
    pi_32665711
    van Schijndel is voor veel leden NU al een reden om hun lidmaatschap te heroverwegen. Absoluut no-go.

Als Verdonk van haar 'one issue' imago af kan komen is ze zeker een goede. Kamp is helder en inhoudelijk sterk, maar charismatisch?
    Rutte zal het niet doen.
    Schultz van Haegen is, voor mij althans, ook nog een optie.

Reeler scenario: PvdA imitatie. Van Aartsen lijsttrekker, met Wiegel als bijbehorende kandidaat Premier.
    The secret to happiness is freedom...
    And the secret to freedom is courage.
    Thucydides
    pi_32666117
    Hirsi Ali?Absoluut geen optie. Is veel te sterk one-issue bezig, spreekt nog onvoldoende goed Nederlands en je mag je zelfs afvragen of ze überhaupt bij de VVD thuishoort, laat staan alle VVD'ers vertegenwoordigt.

Verdonk?Zou wel een enorm statement zijn, maar erg reëel lijkt het me niet. Wilders vangt de VVD al wel een handvol (meer worden het er niet) stemmen af en de LPF zit er ook nog...

Zalm?De man straalde bij de vorige verkiezingen al uit dat hij er geen zin in had. Is veel te krampachtig. Daar komt nog bij dat Nederland ondertussen wel een beetje Zalm-moe is, zeker na alle economische tegenvallers van de laatste jaren.

Van Aartsen? Blaaskaak die erg gewichtig probeert over te komen. Ik kan me werkelijk niet indenken dat dit een politicus is waarvan veel mensen onder de indruk zijn. Ik zie hem de VVD niet naar een goede verkiezingsuitslag leiden.

Vonhoff?is inmiddels 74 jaar en dus simpelweg te oud.

Wiegel? De man beschikt ontegenzeggenlijk over charisma en is met zijn 64 jaar nog nét jong genoeg voor een laatste kunstje. Heeft privé een zware tijd achter de rug, maar zou op zich wel tijd over moeten hebben... Staat beslist garant voor verkiezingswinst.

Kamp?Doet het als minister niet slecht, maar heeft zijn tongval niet mee. Dat is niet discriminerend bedoeld (kom zelf ook uit het oosten), maar wel een feit. Als ik alleen al zie hoe veel mensen om mij heen zich ergeren aan de reclame van de SNS Bank (rantedamper), kan ik me niet indenken dat Kamp op volledige steun in westelijk Nederland kan rekenen.

Rutte?Lijkt me nog iets te jong. Zou eventueel wel leuk bindmiddel met de PvdA kunnen zijn, schat ik zo in...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2005 10:59:09 ]
    pi_32666186
    Anton van schijndel of Verdonk, van Aartsen is uitgesloten, is geen man van het volk; charisma van een biljart bal. Zalm knipoogt vaak naar je wanneer je met hem praat(komt over alsof hij je in de maling zit te nemen). Rutte is te walgelijk. Wiegel moet naar het bejaardentehuis.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_32667156
    Kom op zeg, zo oud is Wiegel niet. Hij is 64. Voor de goede orde: minister Bot is een paar jaar ouder. Jacques Chirac is 73, Mandela was 80 toen -ie president werd.
      dinsdag 29 november 2005 @ 11:43:43 #26
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32667187
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 10:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Zou Anton van Schijndel wat zijn? Bijzonder onervaren (pas sinds 30 augustus jl. in de Tweede Kamer), maar durft zich ter rechter zijde wel uit te spreken.
    Ik denk dat Van Schijndel de favoriet voor het VVD-lijsttrekkerschap is voor alle partijen ter linkerzijde van de VVD. Dat wordt namelijk prijsschieten.
    pi_32667504
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 11:42 schreef dVTB het volgende:
    Kom op zeg, zo oud is Wiegel niet. Hij is 64. Voor de goede orde: minister Bot is een paar jaar ouder.
    Qua leeftijd zou Wiegel prima kunnen en dat zou het debat ook weer interessanter maken. Maar of Wiegel geschikt is voor de huidige politiek vraag ik me af.
    quote:
    Jacques Chirac is 73,Mandela was 80 toen -ie president werd.
    Gelijk een goed argument om te oude mensen uit de politiek te weren

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2005 11:55:38 ]
    pi_32667691
    En Ivo Opstelten?
    Lijkt me niet zo'n gekke kandidaat.

En Wiegel, kom nou toch, die is alleen maar bang vergeten te worden. Die man is toch helemaal niet op de hoogte. Over een kloof politiek - burger gesproken.
      dinsdag 29 november 2005 @ 12:27:52 #29
    135637 JeffLebowski
    The Dude is not in
    pi_32668198
    Het is een zeer geruststellende gedachte dat niemand weet wie de VVD moet lijden
    Nieuw voorstel dan maar: Geert Wilders terughalen?
      dinsdag 29 november 2005 @ 12:38:55 #30
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32668439
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 12:27 schreef JeffLebowski het volgende:

Ja! Dat is een goed idee! Iemand die de VVD tot op het bot afkraakt terughalen om de boel te gaan leiden. .
    pi_32668529
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 12:27 schreef JeffLebowski het volgende:
    Het is een zeer geruststellende gedachte dat niemand weet wie de VVD moet lijden
    Dat zou pas een kamikaze-actie zijn.
      dinsdag 29 november 2005 @ 13:10:52 #32
    11907 IntroV
    Veel voor weinig
    pi_32669133
    Ivo Opstelten heeft aangegeven dat hij niets anders wil dan burgemeester zijn.

Hans Hoogervorst maakt ook wel een goede kans wat mij betreft. Zeker als zijn zorgstelsel een succes blijkt te zijn.
      dinsdag 29 november 2005 @ 13:12:32 #33
    11907 IntroV
    Veel voor weinig
    pi_32669170
    Oh, en we hebben Geert Dales nog.
    pi_32669197
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 12:04 schreef Godslasteraar het volgende:
    En Ivo Opstelten?
    Lijkt me niet zo'n gekke kandidaat.

En Wiegel, kom nou toch, die is alleen maar bang vergeten te worden. Die man is toch helemaal niet op de hoogte. Over een kloof politiek - burger gesproken.
    Bij mijn weten is Wiegel maatschappelijk actief als voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland en is/was hij lid van de Eerste Kamer. Dus zo ver weg van de politiek is hij niet, denk ik. Aan een minister-president worden overigens andere eisen gesteld dan aan ministers. Een minister moet thuis zijn op een bepaald deelgebied, terwijl de MP ook een representatieve, charismatische functie heeft. Vergelijk Balkenende met Chirac en je begrijpt gelijk wat ik bedoel. Als presidentskandidaat zie ik Wiegel wel zitten.
    pi_32669476
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:13 schreef dVTB het volgende:

[..]

Bij mijn weten is Wiegel maatschappelijk actief als voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland en is/was hij lid van de Eerste Kamer. Dus zo ver weg van de politiek is hij niet, denk ik. Aan een minister-president worden overigens andere eisen gesteld dan aan ministers. Een minister moet thuis zijn op een bepaald deelgebied, terwijl de MP ook een representatieve, charismatische functie heeft. Vergelijk Balkenende met Chirac en je begrijpt gelijk wat ik bedoel. Als presidentskandidaat zie ik Wiegel wel zitten.
    President

Als je MP bedoelt lijkt het me niet echt nodig om daarover na te denken aangezien de VVD niet als grootste partij uit de verkiezingen zal komen (zeker niet als ze nog niet eens een goede lijsttrekker kunnen vinden).

Waarom HA in de lijstjes voorkomt begrijp ik al helemaal niet. Dan kun je ook alle andere VVD-kamerleden opnoemen. Het enige wat zij kan is zorgen voor media aandacht, maar niet op de goede manier.
    - I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
      dinsdag 29 november 2005 @ 13:30:05 #36
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_32669593
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:25 schreef Loohcs het volgende:

Als je MP bedoelt lijkt het me niet echt nodig om daarover na te denken aangezien de VVD niet als grootste partij uit de verkiezingen zal komen (zeker niet als ze nog niet eens een goede lijsttrekker kunnen vinden).
    De grootste partij levert niet per se de premier. Barend Biesheuvel bijvoorbeeld was een ARP-er, terwijl de KVP toen de grootste partij in de coalitie was, en ook de VVD groter was.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 29-11-2005 13:39:16 (grootst, niet groots) ]
    pi_32669781
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:13 schreef dVTB het volgende:

[..]

De enige reden dat Wiegel nu opeens weer in de picture is, is omdat ie wat heeft gezegd over Ayaan. Dergelijke optredens maakt hij al sinds decennia met enige regelmaat. En er komt nooit wat uit. Hij heeft een bijzonder goed ontwikkeld instinct hoe hij zich op de voorgrond kan plaatsen, dat zal ook zijn voornaamste kwaliteit zijn geweest tijdens zijn stormachtige politieke carrière. Maar veel meer dan dat kan ik er toch echt niet in ontwaren.
    Opstelten is een heel ander slag, en heeft in zekere zin een nu al een vergelijkbare baan als Balkenende. Ik denk zelfs dat hij het moeilijker heeft. Nu ben ik niet zo op de hoogte van het Nederlandse nieuws. Maar gevoelsmatig zou ik Opstelten niet alleen graag als lijsttrekker zie, maar ook als minister president.

Opstelten for President
      dinsdag 29 november 2005 @ 13:38:54 #38
    56971 Beluga
    [FOK!]Beluga
    pi_32669854
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:10 schreef IntroV het volgende:
    Ivo Opstelten heeft aangegeven dat hij niets anders wil dan burgemeester zijn.

Hans Hoogervorst maakt ook wel een goede kans wat mij betreft. Zeker als zijn zorgstelsel een succes blijkt te zijn.
    Als Opstelten zich kandidaat stelt ga misschien zelfs ik wel campagne voor hem voeren. Het ultieme burgervader imago wat die man in Rotterdam uitstraalt is onovertoffen. Vraag me alleen af hoe hij het in de landelijke politiek zal doen.

Ik vind Rutte een zeer goede outsider. Jong, fel, een echte liberaal. Ik zou voor hem gaan.
    ...
    pi_32669930
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:30 schreef freako het volgende:

[..]

De grootste partij levert niet per se de premier. Barend Biesheuvel bijvoorbeeld was een ARP-er, terwijl de KVP toen de grootste partij in de coalitie was, en ook de VVD groter was.
    Ik denk dat je er tegenwoordig slecht mee weg komt als je dat soort grappen uithaalt. Tegenwoordig verwacht "het publiek" wel dat de grootste partij automatisch de premier levert.
    pi_32669952
    Ik denk overigens dat de VVD best wel een kans maakt om de grootste partij te worden met Wiegel als lijsttrekker.
    pi_32671640
    Ik zie een behoorlijke uitdaging voor de VVD. Maar voor mij mag Ayaan of van Aarsten het wel doen. Een garantie voor verkiezingsverleis .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_32671743
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:43 schreef Kloot-Jan het volgende:
    Ik denk overigens dat de VVD best wel een kans maakt om de grootste partij te worden met Wiegel als lijsttrekker.
    Zelfs met Dijkstal lukte het om de grootste in de peilingen te worden.
      dinsdag 29 november 2005 @ 15:00:32 #43
    11907 IntroV
    Veel voor weinig
    pi_32671939
    Opstelten is inderdaad een goede burgemeester dus wat dat betreft zou hij 't van mij best mogen proberen als lijsttrekker van de VVD.

Aan de andere kant zie je ook dat Cohen vaker wordt uitgenodigd om overal te komen opdraven dan Opstelten. Is Cohen beter in PR dan Opstelten? Of is Opstelten beter in 'de boel bij elkaar houden' zonder de nare bijsmaak van laf en laks zijn. Met andere woorden, heeft Opstelten minder tegenstanders en hoeft hij zich dus minder te verdedigen?
      dinsdag 29 november 2005 @ 17:10:28 #44
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_32675190
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 13:36 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

De enige reden dat Wiegel nu opeens weer in de picture is, is omdat ie wat heeft gezegd over Ayaan. Dergelijke optredens maakt hij al sinds decennia met enige regelmaat. En er komt nooit wat uit. Hij heeft een bijzonder goed ontwikkeld instinct hoe hij zich op de voorgrond kan plaatsen, dat zal ook zijn voornaamste kwaliteit zijn geweest tijdens zijn stormachtige politieke carrière. Maar veel meer dan dat kan ik er toch echt niet in ontwaren.
    Volgens mij wordt elke keer bij een VVD congress, bijeenkomst, reunië of borrel bij Wiegel een microfoon onder zijn neus geduwd met de vraag of die lijsttrekker wil worden. Dus dat idee komt echt niet nu opeens uit de lucht vallen.
    quote:
    Opstelten is een heel ander slag, en heeft in zekere zin een nu al een vergelijkbare baan als Balkenende. Ik denk zelfs dat hij het moeilijker heeft. Nu ben ik niet zo op de hoogte van het Nederlandse nieuws. Maar gevoelsmatig zou ik Opstelten niet alleen graag als lijsttrekker zie, maar ook als minister president.

[afbeelding]

Opstelten for President
    Opstelten zou ik na Wiegel een goede keus vinden als lijsttrekker.

Ayaan: De enige reden dat ze uberhaupt genoemd wordt, is omdat ze media geiler is dan andere kamerleden die wel hun werk goed doen.

Van Aartsen Tja, Van Aarsten is Van Aartsen. Vind het zo'n iemand die zichzelf veel belangrijker voelt dan hij is.

Kamp Best aardige goede man lijkt me. Ideaale minister van Defensie, maar als lijsttrekker of MP. Nou als Wiegel en Opstelten niet willen dan maar.

Zalm Heb Zalm nooit meer gevonden dan een uit de kluiten gewassen boekhouder zonder visie. En doet er waarschijnlijk verstandig aan om nu toch eens een andere carrieré te vinden.

Rutte: Te jong, en heeft met het onderwijsbeleid veel kwaad bloed gezet. Dus niet echt een verstandige keus.

Verdonk Als ze all-rounder wordt en het wil, een goede optie.
      dinsdag 29 november 2005 @ 17:38:02 #45
    45173 Sickie
    Nr. 1 infidel
    pi_32675804
    Ik zie momenteel niemand die eruit springt. Kamp vind ik een sympathieke vent, maar ik mis het "vuur" dat een lijsttrekker imo behoort te hebben nog bij hem. Oudgedienden is in feite een zwaktebod maar stiekem ben ik toch wel benieuwd naar een verkiezingsronde met Bolkenstein of Wiegel aan het hoofd.
    Say your prayers
    pi_32675835
    dit zou ook een goede lijsttrekker zijn in 2007
    pi_32677018
    Kan iemand die daar verstand van heeft er geen leuk polletje van maken?
    pi_32677155
    Verdonk zal veel stemmen kunnen opleveren, maar ik denk dat zij er in het debat niet goed uitkomt, en overlopen zal worden.
    Van Aartsen heeft niet het juiste imago dat de partij veel zetels zal opleveren. Dus ik zou voor Wiegel aan, hij heeft charisma en kan op veel sympathie van de kiezers rekenen.
      dinsdag 29 november 2005 @ 18:40:59 #49
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_32677368
    [edit: even in de OP gezet]

[ Bericht 97% gewijzigd door sizzler op 30-11-2005 10:14:09 ]
    pi_32682765
    Hee, Lodewijk, je hebt toch niet stiekem twee keer op Wiegel gestemd hè
    pi_32683093
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 22:18 schreef Godslasteraar het volgende:
    Hee, Lodewijk, je hebt toch niet stiekem twee keer op Wiegel gestemd hè
    Ik had nog niet eens gestemd eigenlijk.
    Thanks Lonewolf2003!
      dinsdag 29 november 2005 @ 22:33:43 #52
    125291 1603
    Op z'n Wiegels
    pi_32683248
    Dales. Neemt hier in het noorden Leeuwarden onder handen. De criminele hoofdstad van het noorden, dus een zware taak. Wat maatregelen die nog niet echt goed uitpakken zijn wel ingevoerd of in overweging genomen. Landelijk zie ik hem echter niet als lijsttrekker de VVD naar grote hoogten stuwen.
    pi_32692375
    Ik hoorde toevallig vandaag uit de inner circle van de VVD dat er een heel serieus lijsttrekkersscenario ligt met Henk Kamp in de hoofdrol.

We zullen zien.
    pi_32692530
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 11:30 schreef Godslasteraar het volgende:

Smaken verschillen, zullen we maar zeggen
      woensdag 30 november 2005 @ 11:47:33 #56
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32692578
    Dales, zeker weten. Een rustige, weloverwogen man die het lukt om de kikkerkruiwagen die de VVD aan het worden is een beetje in kan dammen.
    pi_32692594
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 11:47 schreef Floripas het volgende:
    Dales, zeker weten. Een rustige, weloverwogen man die het lukt om de kikkerkruiwagen die de VVD aan het worden is een beetje in kan dammen.
    Grappig dat je hem rustig en weloverwogen noemt, ik heb een hele andere indruk van hem. Hij is eerder de gifkikker.
      woensdag 30 november 2005 @ 11:50:43 #58
    11907 IntroV
    Veel voor weinig
    pi_32692652
    En de grote troef voor de toekomst: Ben Verwaayen

Hij is de topman van BT, en vandaag is bekend geworden dat hij zich gaat bezighouden met het schrijven van het nieuwe verkiezingsprogramma van de VVD.

Ik zie hem wel zitten als MP.
      woensdag 30 november 2005 @ 12:15:25 #59
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32693153
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 11:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Grappig dat je hem rustig en weloverwogen noemt, ik heb een hele andere indruk van hem. Hij is eerder de gifkikker.
    Oh ja? Dan weet je meer dan ik! Vertel?
    pi_32693159
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Smaken verschillen, zullen we maar zeggen
    Ik ben haar wel eens tegen het goddelijke lijf gelopen, het is een prachtvrouw, met heeeerlijke billen
    pi_32693255
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 11:50 schreef IntroV het volgende:
    En de grote troef voor de toekomst: Ben Verwaayen

Hij is de topman van BT, en vandaag is bekend geworden dat hij zich gaat bezighouden met het schrijven van het nieuwe verkiezingsprogramma van de VVD.

Ik zie hem wel zitten als MP.
    Het is niet gezegd dat hij de politiek ingaat. Wel een verrassende zet, iemand van naam in ieder geval.
      woensdag 30 november 2005 @ 12:21:13 #62
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32693257
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 12:15 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ik ben haar wel eens tegen het goddelijke lijf gelopen, het is een prachtvrouw, met heeeerlijke billen
    Beetje luchtig in het kopje, maar ze gracieus als een koningin, dat moet ik toegeven.
    pi_32693264
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 12:15 schreef Floripas het volgende:

[..]

Oh ja? Dan weet je meer dan ik! Vertel?
    Ik weet niet meer dan dat - het komt uit het informele circuit, van iets hoger standing dan de roddel
      woensdag 30 november 2005 @ 12:22:40 #64
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32693281
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 12:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik weet niet meer dan dat - het komt uit het informele circuit, van iets hoger standing dan de roddel
    Vertel!
    Ik ben gèk op het informele circuit!
    pi_32693510
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 12:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Beetje luchtig in het kopje, maar ze gracieus als een koningin, dat moet ik toegeven.
    Ze is geen debater, mischien leert ze dat nog, maar dom is ze zeker niet.
      woensdag 30 november 2005 @ 12:39:51 #66
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32693598
    Ik vind haar geen groot licht: ze heeft al vaker aangetoond veel te kort door de bocht te gaan. Mijn tip: kijk eens goed (en niet naar die betties) als ze iets zegt dat niet te maken heeft met de islam of allochtonen. Wàt een lichtgewicht.
    pi_32693631
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 12:22 schreef Floripas het volgende:

[..]

Vertel!
    Ik ben gèk op het informele circuit!

Informeel betekent toch dat je de lipjes op slot houdt als het om details gaat gekkie
    pi_32693636
    Rutte, de enige kandidaat die in staat is om kiezers vanuit het midden te trekken. Probleem voor de VVD is dat je dan misschien weer een "gat" op rechts laat vallen, al zie ik niet welke partijen daar direct van kunnen profiteren. Wilders zal genoemd worden, maar die zal meer de wat simpelere kiezer aanspreken dan de traditionele VVD stemmers.

Aangezien ik de VVD hoe zij zich de laatste jaren manifesteert geenszins een goede verkiezingsuitslag gun hoop ik dat van Baalen lijsttrekker wordt ...
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
    pi_32700656
    quote:
    Op dinsdag 29 november 2005 22:33 schreef 1603 het volgende:
    Dales. Neemt hier in het noorden Leeuwarden onder handen. De criminele hoofdstad van het noorden, dus een zware taak. Wat maatregelen die nog niet echt goed uitpakken zijn wel ingevoerd of in overweging genomen. Landelijk zie ik hem echter niet als lijsttrekker de VVD naar grote hoogten stuwen.
    Alleen Loekie was minder gelifd als Dales. Mislukte circusartiest dat

Laat hem maar snel weer naar zn geliefde randstad gaan
      woensdag 30 november 2005 @ 16:59:22 #70
    48840 Xtreem
    Minimalist in training
    pi_32700758
    Ik zie dales niet als lijsttrekker vanwege dat gedrocht van een Liberaal Manisfest
    Laat 'm maar lekker op dat eiland blijven
    The secret to happiness is freedom...
    And the secret to freedom is courage.
    Thucydides
    pi_32700836
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 16:59 schreef Xtreem het volgende:
    Ik zie dales niet als lijsttrekker vanwege dat gedrocht van een Liberaal Manisfest
    Laat 'm maar lekker op dat eiland blijven
    had m in Amsterdam gelaten, wij hoeven hem niet
    pi_32702108
    Waar is paul de krom?
    pi_32723567
    heb op Ayaan Hysterisch Ali gestemd garantie voor een verkiezingsnederlaag ;s).

Maar meer serieus zou Verwaayen wel een mooie kandidaat vinden. Een captain of industrie zou wel weer een keer bij de VVD passen denk ik .
      donderdag 1 december 2005 @ 12:47:06 #74
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_32723596
    Melanie Schultz ! Alleen staat die niet in de poll, dus heb ik maar op Opstelten gestemd.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
      donderdag 1 december 2005 @ 12:52:21 #75
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_32723715
    quote:
    Op donderdag 1 december 2005 12:45 schreef du_ke het volgende:
    Dan moet je leren om een vraag goed te lezen. Er staat toch echt Welke lijsttrekker kan de VVD meer zetels opleveren? en niet "wie zie je het liefst als lijsttrekker van de VVD?" Ik had juist de vraag zo gesteld om te voorkomen dat mensen die geen VVDers zijn gaan stemmen op kandidaten die in hun ogen de VVD minder zetels opleveren. En daar blij mee zijn.
    pi_32723767
    Sorry .
    Maar ik denk wel dat ze de VVD veel stemmen op kan leveren. Ze zouden er zelfs door kunnen groeien. Alleen raken ze hun traditionele aanhang er wel mee kwijt .
    pi_32724215
    quote:
    Op donderdag 1 december 2005 12:45 schreef du_ke het volgende:
    ............
    Spam het artikel hier ook maar even.

Ayaan Hirsi Ali risks her life for free speech. Will this government risk losing a few votes for the same cause?

Timothy Garton Ash
    Thursday December 1, 2005
    The Guardian

People are trying to kill her just for saying what she thinks. Last year, he was actually killed simply because he made a provocative work of art. Welcome to our brave new Europe, three centuries after the Enlightenment.

She is Ayaan Hirsi Ali, the Somalian-Dutch politician and writer, who wrote the script for the film Submission. He was Theo van Gogh, the Dutch director of that film, who as a result was murdered on an Amsterdam street just over a year ago. After slitting Van Gogh's throat, the murderer pinned a letter to his chest with a butcher's knife. "Ayaan Hirsi Ali," it said, "you will break yourself to pieces on Islam." "You, oh Europe, will go down ... " this rant concluded, "you, oh Netherlands, will go down ... You, oh Hirsi Ali, will go down."

Article continues
    [AD]
    Last week I had a conversation with Ayaan Hirsi Ali at the Institute of Contemporary Arts in London, and caught a glimpse of what it's like to live with a 24-hour top-security guard, under permanent threat of death for exercising your right of free expression. Our conversation was preceded by the first public showing in Britain of Submission. It's a deliberately shocking short film, and not, I think, a particularly good one. (You can judge for yourself by viewing it on the internet at ayaanhirsiali.web-log.nl/log/2292608 - it takes only 11 minutes.) However, I have not a shadow of a doubt that Ali's script is trying to make an important point about the suffering of women oppressed in the name of Islam - suffering that Ali knows at first hand both from her own experience and from acting as an interpreter for other women from Muslim backgrounds in the Netherlands.

Ayaan Hirsi Ali is much more than just a voice for the voiceless oppressed. In person, she is a thoughtful, calm, clear, almost pedantic spokeswoman for the fundamental liberal values of the Enlightenment: individual rights, free speech, equality before the law. At dinner afterwards, she told me how these liberal individualist ideals were first quickened in her by reading English literature as a schoolgirl in Kenya, where her family had fled from Somalia. She loved the work of Charles Dickens and George Orwell. (As a young Muslim girl, she briefly thought the horrible behaviour of the pigs in Orwell's Animal Farm helped explain why Muslims don't eat pork.) Then, studying political science in the Netherlands, she discovered the classics of western liberalism. Two authors she particularly admires are John Stuart Mill and Karl Popper.

I find her critique of multiculturalism, in the name of Enlightenment liberalism, too sweeping. In my view, her support for the French ban on the hijab in schools and public offices amounts to advocating an unnecessary restriction of individual liberty in the name of individual liberty. But her central claim seems to me vital and irrefutable: if being a free country means anything at all, it must mean that people have the chance to criticise freely, and without fear of reprisal, Islam, Hinduism or Sikhism, as they now in practice have the chance to excoriate Christianity (despite Britain's ridiculous blasphemy laws), Judaism or, for that matter, Darwinism. To establish that claim, she is determined to go ahead and make Submission 2, which will treat the story from the men's side, and Submission 3, which will suggest a possible response from Allah. Whatever the merits of the resulting films, we must salute her courage and support her in every way we can. It's not just the rights of women from Muslim families she is fighting for; it's a basic right for us all.

This right to free speech, which is to an open society what oxygen is to human life, is under direct threat from people whose position is very simple: if you say that, we will kill you. And not just in the case of Islam. Remember that violent protests and death threats from extremists in Britain's Sikh community forced the playwright Gurpreet Kaur Bhatti into hiding, and her play Behzti off the stage in Birmingham.

How does our government react? By extending police protection to threatened individuals, to be sure, as it did for Salman Rushdie. By making the right noises about tolerance, peaceful protest and free speech. But also - shamefully, stupidly, cravenly - by itself proposing to restrict that right, in an ill-considered, ill-drafted bill to bar "incitement to religious hatred". Among the motives behind the reintroduction of this already once rejected bill in Labour's last election manifesto were appeasement of some self-appointed spokespersons of the Muslim community in Britain and transparent political opportunism - as the distinguished human-rights lawyer and Liberal Democrat peer Anthony Lester observes in an excellent book prepared by English PEN (Free Expression is No Offence, edited by Lisa Appignanesi); he says that the bill was introduced as "a targeted bid to woo British Muslim support for New Labour in marginal constituencies where hostility to the illegal invasion of Iraq had alienated many Muslim and other potential voters from Labour to the Liberal Democrats".

The bill has now been radically amended by the House of Lords. These amendments, in the formulation of which Lester played a significant part, do three things to make a bad bill somewhat less bad. They confine the offence to genuinely "threatening", rather than merely "abusive" or "insulting", words or behaviour. They require that the prosecution proves clear intent to stir up religious hatred. Above all, they introduce a "protection of freedom of expression" clause that reads: "Nothing in this part shall be read or given effect in a way that prohibits or restricts discussion, criticism or expressions of antipathy, dislike, ridicule, insult or abuse of particular religions or the beliefs or practices of their adherents, or of any other belief system or the beliefs or practices of its adherents, or proselytising or urging adherents of a different religion or belief system to cease practising their religion or belief system."

It would be better for everyone concerned not to have this bloody bill at all, but I guess we can just about live with a law containing that rather splendidly worded safeguard. The question is, can the government? Negotiations continue. We may have the answer before Christmas.

Now here's what Tony Blair, the home secretary, the attorney general and the rest of the cabinet need to do. First, they should go back and read the magnificent pages in which John Stuart Mill explains why what he calls the "collision of opinions" is vital to the preservation of liberty, and why it is "obvious that law and authority have no business with restraining" attacks on either religion or what he calls "infidelity". (I know they are very busy people, so here's the exact reference: pages 58 to 61 in the Oxford World Classics edition of On Liberty. Private secretaries please photocopy and include in tomorrow's red boxes.) Then they should reflect on the example of a brave Somalian woman who, inspired by authors such as Mill, is risking her life every day to maintain our right to free speech. Then they should summon up the courage to risk just a little possible unpopularity from a small part of the electorate, and take forward the bill as amended. Is that too much to ask?
    http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,1654466,00.html
    www.freeworldweb.net
      donderdag 1 december 2005 @ 13:35:27 #78
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_32724838
    quote:
    Op donderdag 1 december 2005 13:12 schreef Godslasteraar het volgende:

Ayaan Hirsi Ali is much more than just a voice for the voiceless oppressed. In person, she is a thoughtful, calm, clear, almost pedantic spokeswoman for the fundamental liberal values of the Enlightenment: individual rights, free speech, equality before the law. At dinner afterwards, she told me how these liberal individualist ideals were first quickened in her by reading English literature as a schoolgirl in Kenya, where her family had fled from Somalia. She loved the work of Charles Dickens and George Orwell. (As a young Muslim girl, she briefly thought the horrible behaviour of the pigs in Orwell's Animal Farm helped explain why Muslims don't eat pork.) Then, studying political science in the Netherlands, she discovered the classics of western liberalism. Two authors she particularly admires are John Stuart Mill and Karl Popper.

I find her critique of multiculturalism, in the name of Enlightenment liberalism, too sweeping. In my view, her support for the French ban on the hijab in schools and public offices amounts to advocating an unnecessary restriction of individual liberty in the name of individual liberty. But her central claim seems to me vital and irrefutable: if being a free country means anything at all, it must mean that people have the chance to criticise freely, and without fear of reprisal, Islam, Hinduism or Sikhism, as they now in practice have the chance to excoriate Christianity (despite Britain's ridiculous blasphemy laws), Judaism or, for that matter, Darwinism. To establish that claim, she is determined to go ahead and make Submission 2, which will treat the story from the men's side, and Submission 3, which will suggest a possible response from Allah. Whatever the merits of the resulting films, we must salute her courage and support her in every way we can. It's not just the rights of women from Muslim families she is fighting for; it's a basic right for us all.
    Dit is weer typisch zo'n Hirsi Ali overschatting en verheerlijking vanuit het buitenland (net als toen met Times). Zonder inhoudelijk verder te kijken dan hun neus lang is. Natuurlijk is ook in Nederland ( bijna) iedereen met haar eens dat je vrijheid van menigsuiting hebt en niet bang voor je leven hoeft te zijn als je kritiek hebt op een geloof. Maar zelf zegt Ash ook al meteen dat die haar kritiek te ver vindt gaan. En haar ook terecht bijna betweterig noemt.
    pi_32836582
    quote:
    Dales aan jeugd: 'Weg met vieze kleren en grote mond'

Gepubliceerd op 03 december 2005, 11:39
    LEEUWARDEN -

Dat de jeugdwerkloosheid zo hoog is, zou wel eens kunnen liggen aan het onfatsoen van de jongeren zelf. Dit betoogde de Leeuwarder burgemeester Geert Dales gisteren in zijn column op Radio 1.

,,De gemiddelde werkgever zal wel net zo'n weerzin hebben als ik tegen jongeren die niet een eigen verantwoordelijkheid uitstralen en blijkbaar niet in de gaten hebben dat vieze uitgezakte broeken, ongewassen haar, een gedemotiveerde uitstraling en een grote mond echt niet helpen om aan de bak te komen.''

Dales observeerde dinsdag de lokale jeugd toen hij op bezoek was bij de jongerenadviesraad. Zijn conclusie: ,,Er is één boodschap die er op alle mogelijke manieren bij de jongeren in moet worden geramd: weg met die malle petjes, weg met die grote mond, weg met die vieze kleren en die negatieve uitstraling. Geen werkgever heeft zin in losers.''
    Lijkt me een steeds betere keuze worden.
    pi_32836709
    quote:
    Op maandag 5 december 2005 15:27 schreef Chewie het volgende:

Ik denk toch dat de VVD van Aartsen zal kiezen, jammer genoeg overigens.
      woensdag 14 december 2005 @ 11:52:56 #81
    135637 JeffLebowski
    The Dude is not in
    pi_33068211
    quote:
    Op maandag 5 december 2005 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus? Kandidaat omdat hij een jaren 50-adept is en over 'langharig werkschuw tuig' begint, ik kom niet meer bij
    pi_33069505
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 11:52 schreef JeffLebowski het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus? Kandidaat omdat hij een jaren 50-adept is en over 'langharig werkschuw tuig' begint, ik kom niet meer bij
    Weet je wel over wie ik het heb?

Als je wat publicaties van Dales had gelezen zou je niet tot de conclusie komen dat het een jaren 50 adept is. Liberaal manifest is wel een goed begin voor je.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2005 12:57:33 ]
    pi_33070451
    Lijkt me geen serieuze kandidaat. Hij zit net in Leeuwarden en zal daar nog wel een paar jaar blijven. hij lijkt me te slim om momenteel aan het dode landelijke VVD paard te gaan trekken .
    pi_33074655
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 13:30 schreef du_ke het volgende:
    Lijkt me geen serieuze kandidaat. Hij zit net in Leeuwarden en zal daar nog wel een paar jaar blijven.
    Volgens mij wil Dales daar wel weg en ligt hij bij de gemeenteraad ook niet echt goed. Opzich niet verassend want dat schijn vrij standaard te zijn in Leeuwarden.
    quote:
    hij lijkt me te slim om momenteel aan het dode landelijke VVD paard te gaan trekken .
    Ach PvdA heeft onlangs nog laten zien hoe snel een partij weer gereanimeerd kan worden en daar was niet eens een andere koers voor nodig, andere lijsttrekker was voldoende.
    pi_33075046
    Ok dat zou kunnen maar de PvdA was intern lang niet zo verdeeld als de VVD momenteel op mij overkomt.
    pi_33075099
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 16:34 schreef du_ke het volgende:
    Ok dat zou kunnen maar de PvdA was intern lang niet zo verdeeld als de VVD momenteel op mij overkomt.
    Pardon Waar ben jij geweest in 2002 en 2003?
    pi_33075762
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 16:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Pardon Waar ben jij geweest in 2002 en 2003?
    Over het algemeen in Nederland. En ik zie bij de PvdA geen drastisch andere koers. Andere mensen maar hun ideeën wijken niet zo gek veel af.
    pi_33075804
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 17:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

Over het algemeen in Nederland. En ik zie bij de PvdA geen drastisch andere koers. Andere mensen maar hun ideeën wijken niet zo gek veel af.
    Nee precies dat zeg ik toch, andere lijsttrekker was voldoende om het dramatische verlies van 2002 compleet ongedaan te maken.
    pi_33076031
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 17:06 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee precies dat zeg ik toch, andere lijsttrekker was voldoende om het dramatische verlies van 2002 compleet ongedaan te maken.
    Yep en ik zeg dat er veel minder interen richtingenstrijd was als nu bij de VVD. Daar zeg ik toch niet iets heel raars dat ik in 2002 en 3 gemist heb?
    pi_33077088
    Van Aartsen als lijsttrekker zal jammerlijk falen, hij is net een D66'er. Terwijl hij superarrogant en een voormalig corpsbal is. Totaal niet iemand van het volk, terwijl de VVD een Volkspartij pretendeert te zijn.

Kamp is een prima minister, maar mist de charisma en stijl in het debat. Inhoudelijk goed, maar ook een defensieminister is niet iets wat mensen aanspreekt.

Zalm is geen slechte keuze, maar mist ook debatkwaliteiten en is te zenuwachtig voor lijsttrekker. Hij is erg makkelijk te pakken door z'n financiele beleid.

Hirsi Ali zal het onderspit delven door concurrentie met Wilders en neergezet worden als een anti-islam lijsttrekker, en dat voor een liberale partij. Slechte keus dus.

Vonhoff, veel te technocratisch. Erg slome vent.

Rutte is een typisch kabinetslid, geen lijsttrekker.

Van Baalen is een havik, ook geen keus.

Wiegel is de beste keus, maar dat is vanzelfsprekend.
    pi_33077156
    Maar wat als Wiegel uiteindelijk niet wil (wat ook vanzelfsprekend is) wie zou je dan graag zien PBerends?
      woensdag 14 december 2005 @ 18:06:14 #92
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_33077234
    verkeerde
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_33077334
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 18:02 schreef du_ke het volgende:
    Maar wat als Wiegel uiteindelijk niet wil (wat ook vanzelfsprekend is) wie zou je dan graag zien PBerends?
    Hele moeilijke keus, alhoewel de keus voor de VVD minder moeilijk zal zijn (Van Aartsen). Alleen als Verdonk of andere goede kandidaten zich beschikbaar stellen zal er misschien een ander gekozen worden door de VVD-leden. Alleen die goede kandidaten zoals Kamp en Verdonk zullen zich waarschijnlijk niet beschikbaar stellen. Dus zal het wel Van Aartsen worden (VVD-leden zijn meestal ook vreselijke ex-corpsballen).
      woensdag 14 december 2005 @ 18:44:42 #94
    45173 Sickie
    Nr. 1 infidel
    pi_33078025
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 18:10 schreef pberends het volgende:

[..]

Hele moeilijke keus, alhoewel de keus voor de VVD minder moeilijk zal zijn (Van Aartsen). Alleen als Verdonk of andere goede kandidaten zich beschikbaar stellen zal er misschien een ander gekozen worden door de VVD-leden. Alleen die goede kandidaten zoals Kamp en Verdonk zullen zich waarschijnlijk niet beschikbaar stellen. Dus zal het wel Van Aartsen worden (VVD-leden zijn meestal ook vreselijke ex-corpsballen).
    Ah, je kent een boel VVD leden?
    Say your prayers
    pi_33080115
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 18:44 schreef Sickie het volgende:

[..]

Ah, je kent een boel VVD leden?
    Ik heb genoeg rapportages van NOVA, tweevandaag enzovoorts gezien om een beeld te krijgen.
      donderdag 15 december 2005 @ 20:19:20 #96
    135637 JeffLebowski
    The Dude is not in
    pi_33111892
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 12:52 schreef Chewie het volgende:

[..]

Weet je wel over wie ik het heb?

Als je wat publicaties van Dales had gelezen zou je niet tot de conclusie komen dat het een jaren 50 adept is. Liberaal manifest is wel een goed begin voor je.
    Ik weet zeker over wie je het hebt,
    Nee bedankt, geen interesse in het liberaal manifest
    pi_33128372
    Verdonk zou volgens mij wel wat stemmen kunnen trekken. Ik denk niet dat er nog veel mensen in Nederland over zijn die NIET een uitgesproken mening over haar hebben, vaak uitgesproken negatief, maar vaak ook juist uitgesproken positief.
    De mensen die haar uitgesproken negatief beoordelen zijn in het algemeen volgens mij mensen die toch al geen VVD zouden stemmen, wie daar ook de lijsttrekker zou zijn.
    Maar ik denk dat ze flink stemmen zou trekken uit de vijvers waar de VVD normaal gesproken in vist. Ook al omdat de zeer verdeelde meningen over Verdonk er vast toe zullen leiden dat er flink over haar gepraat wordt. Over naamsbekendheid zal ze vrijwel zeker niets te klagen hebben.
    Tenslotte ligt al haar "vuile was" inmiddels al lang op straat. Het heeft voor haar tegenstanders weinig zin om bijvoorbeeld over Congo te gaan praten; de mensen weten het al en zullen het echt nog niet vergeten zijn.

Alleen denk ik niet dat ze geschikt zou zijn om premier te worden. Dan zou het toch wel handig zijn als ze niet zoveel uitgesproken tegenstanders zou hebben.
      maandag 26 december 2005 @ 00:09:29 #98
    137421 c-link
    www.c-link.nl
    pi_33404129
    Ik denk dat de VVD met Wiegel als lijsttrekker meer zetels zal halen dan zonder hem. De rest mist toch wel de uitstraling en het charisma om het bijvoorbeeld tegen Bos op te nemen.
      zaterdag 4 maart 2006 @ 18:12:19 #99
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35716160
    Even een schopje met een peiling onder VVD-aanhang:
    quote:
    Verdonk en Kamp geliefder dan Van Aartsen

Van onze verslaggevers

DEN HAAG - Fractievoorzitter Van Aartsen van de VVD geniet weinig vertrouwen bij de liberale kiezers. Slechts 17 procent van de VVD-kiezers ziet in hem de mogelijke premier. VVD-ministers Verdonk (30 procent) en Kamp (25 procent) krijgen meer steun. VVD-erelid Wiegel geniet het meeste vertrouwen, met 40 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO en de Universiteit van Amsterdam hebben uitgevoerd in opdracht van de Volkskrant.

Uit het onderzoek blijkt dat er rechts van de VVD ruimte is voor een partij die zo’n 10 procent van de stemmen kan binnenhalen. Omdat 59 procent van de landelijke kiezers niet weet wie Pastors (Leefbaar Rotterdam) is, heeft Wilders vooralsnog de beste papieren bij deze groep kiezers.

Bron: De Volkskrant
    Wiegel blijft het populairst, maar heeft al aangegeven iig niet voor lijstrekker te gaan. Eventueel wel als kandidaat-premier.

Verdonk, hoewel populair onder de achterban als minister, lijkt me niet geschikt als lijsttrekker. Ze heeft te weinig politieke ervaring en bovendien qua kennis niet allround. Ik denk dat Kamp de partij wel meer smoel kan geven, door duidelijk te kiezen voor een conservatieve koers.

Van Aartsen is gewoon waardeloos voor de VVD. Hij begint zelfs zo wanhopig te worden dat hij heeft aangekondigd een geheim wapen in te zetten wanneer hij wordt verkozen.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zaterdag 4 maart 2006 @ 18:13:17 #100
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35716187
    Overigens is de volgorde van de Fok!Poll in de OP dezelfde als de peiling.
      zaterdag 4 maart 2006 @ 18:53:20 #101
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35717281
    Ik mis:
    Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanie_Schultz_van_Haegen

Ik ben geen VVD stemmer. Maar voor de VVD denk ik dat kamp het beste op het moment is. niet ideaal. Maar zijn politieke werk vindt ik heel goed. VVD onwaardig
    Nog beter vindt ik Schultz, maar die komt niet in aanmerking in de poll en ook niet binnen de VVD. Vindt haar erg goed, beter dan de minster. Of ze het fractievoorzittersschap aankan weet ik niet. Maar veel keus heeft de VVD niet. of Rutte-Schultz. Ze pleiten voor een stroming de mij meer aanspreekt. al vind ik de campagne gevoerd door campagneleider rutte nu zwaar beroerd.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      zaterdag 4 maart 2006 @ 22:58:47 #102
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_35724714
    Wiegel is overduideiljk de beste keus waar ook overduidelijk is dat je met van Aartsen als lijsttrekker juist stemmen verliest ipv wint (naar mijn idee).

Een goeie 2e zie ik eigenlijk niet zo. Verdonk zou een goeie kunnen zijn. Maar heeft die meer te melden? Houdt ze zich staande in debatten en kan ze dat aan?
    Hoogevorst zie ik zelf wel wat in maar die heeft denk ik niet het juiste charisma voor het grote publiek.

Rutte daarvan hoop ik echt dat hij nooit ook maar enigzins op de gedachten komt om lijsttrekker te worden. Vreselijke vent
    pi_35724800
    Toch maar Geert Dales doen.
      zaterdag 4 maart 2006 @ 23:02:34 #104
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_35724861
    brrr nee. Waarom gaan we voorbij aan good old Fransie Weisglass eigenlijk
    pi_35726200
    Waarom huren jullie Karla Peijs niet in, die ziet er uit als een VVD-er.

plae@ je zou me nog mailen
      zondag 5 maart 2006 @ 00:03:00 #106
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_35726866
    das wel moeilijk hoor jou ineens als baas benaderen

maar je hebt mail.
    pi_35726887
    quote:
    Op zondag 5 maart 2006 00:03 schreef PLAE@ het volgende:

das wel moeilijk hoor jou ineens als baas benaderen

maar je hebt mail.
      zondag 5 maart 2006 @ 00:38:21 #108
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_35727928
    SCH is de baas van PLAE@ ?
      zondag 5 maart 2006 @ 20:58:55 #109
    125291 1603
    Op z'n Wiegels
    pi_35809400
    Ik vind de VVD wel een beetje een valsspelende partij, hoor. Voor elke verkiezing komt Wiegel opeens naar voren, er zijn geruchten dat hij lijsttrekker wordt, hijzelf valt wat tegenstanders persoonlijk aan, maar na de verkiezingen trekt hij zich weer rustig terug in het wezen waar hij dan in zit. Het komt allemaal aardig wanhopig over.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 14:43:47 #111
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35809550
    quote:
    Crisis! Kamp ziet Van Aartsen afhaken

Van onze verslaggever Marc Peeperkorn

DEN HAAG - Maandagochtend, paniek in het VVD-campagneteam. Een etmaal voor de stembureaus voor gemeenteraadsverkiezingen opengaan, speculeert VVD-minister Kamp van Defensie in diverse regionale dagbladen op een voortijdig vertrek van de liberale fractievoorzitter Van Aartsen. Terwijl diens populariteit in de peilingen toch al te wensen overlaat.

‘Crisis bezweren’, is het motto van de campagnestaf deze ochtend. Na de ozb-uitglijder van VVD-vice-premier Zalm (die 62gemeenten valselijk beschuldigde te veel onroerendezaakbelasting te heffen) zit de partij niet te wachten op nog een misser. Campagneleider Rutte (staatssecretaris van Onderwijs) neemt onmiddellijk contact op met Kamp. Van Aartsen zelf doet dat ook.

Het gaat om korte maar duidelijke gesprekken, melden betrokkenen. In ieder geval met effect: een uur later geeft de minister van Defensie een verklaring waarin hij laat weten ‘voluit Van Aartsen als politiek aanvoerder van de VVD te steunen’. Wellicht ten overvloede voegt Kamp er aan toe dat hij ook niet van plan is zich in 2007 kandidaat te stellen als lijsttrekker voor de Tweede- Kamerverkiezingen. Ook dat hangt dus niet meer boven de markt en Van Aartsens hoofd.

Volgens Kamp komt de suggestie over het terugtreden van Van Aartsen louter en alleen uit de pen van de journalist van het dagblad. ‘Ik heb totaal geen behoefte om moeilijk te doen voor Van Aartsen. Ik wil mijn werk als minister netjes afmaken. Dat ga ik niet onnodig compliceren.’

De journalist –met wie Kamp een halve dag optrok– tekende uit de mond van de bewindsman op dat Van Aartsens positie ‘erg moeilijk’ kon worden en dat ‘de nieuwe partijleider dan eigenlijk uit het kabinet moet komen’. Kamp: ‘Dat waren technische antwoorden op theoretische vragen. Als ik echt de boodschap over het vertrek Van Aartsen naar buiten had willen brengen, had ik dat zonder omwegen gedaan. Ik ben niet dom.’

De VVD-fractieleider staat ’smiddags monter rode rozen uit de delen op het Haagse Centraal Station. ‘Voor een echt rooskleurige toekomst. Stem morgen VVD’ –een laatste plaagstootje naar de PvdA.

Van Aartsen maakt liever geen woorden vuil aan de uitspraken van Kamp. ‘Binnen een uur lag er een verklaring van hem, daarmee is de kous af. U zult van mij geen kwalificaties horen over het optreden van de heer Kamp.’

Oh, dus alleen technisch theoretisch vindt Kamp Van Aartsen ongeschikt.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:11:43 #112
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35812698
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 14:43 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Oh, dus alleen technisch theoretisch vindt Kamp Van Aartsen ongeschikt.

De VVD. Het begint op een slechte toneel/cabaret groep te lijken. Op de laatste dag nog een plaag stootje naar de PVdA. Stel je voor dat ze zelf met ideeen zouden komen
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:41:57 #113
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35813670
    De laatste tijd krijg ik meer sympathie voor Kamp. Hij zegt waar het op staat, blijft lekker rustig, is een goed bestuurder, heeft realisme, bezit over de nodige afkeer voor de PvdA en wil zich zelf niet te veel profileren. Dat hebben we nodig in Nederland.
    pi_35813745
    Tja maar zou hij geschikt zijn als lijsttrekker? Ik denk dat hij voor de meeste stemmers maar een boertie uut twente is.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 20:36:07 #115
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35821509
    Weet ik niet, hij is wel oorspronkelijk, geen echte politicus. Hij komt oprecht over, is helder en dat spreekt wel aan denk ik. Maar lijstrekkerschap houdt meestal ook in dat je MP wil worden en dat vind ik eerder een probleem. Kamp als minister-president, ik denk dat hij dat zelf ook niet zo ziet zitten.
    pi_35826976
    Van Aartsen nu op tv

De VVD moet eigenlijk gewoon Marco Pastors inhuren, wanneer van Aartsen aanblijft vrees ik een dieptepunt van onder de 20 zetels
    <a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
    pi_35829064
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 20:36 schreef Heerlijkheid het volgende:
    Weet ik niet, hij is wel oorspronkelijk, geen echte politicus. Hij komt oprecht over, is helder en dat spreekt wel aan denk ik. Maar lijstrekkerschap houdt meestal ook in dat je MP wil worden en dat vind ik eerder een probleem. Kamp als minister-president, ik denk dat hij dat zelf ook niet zo ziet zitten.
    Mwah het hangt er van af. Ik denk dat naast het vlakke slappe gedoe van de mediageile politici er genoeg ruimte is voor mensen die "rustig" en "normaal" overkomen. Laten we eerlijk zijn; hoe heeft Balkenende stemmen kunnen trekken terwijl hij totaal fout overkomt volgens vele "deskundigen" en
    "het volk"?

Juist iemand die niet gaat schreeuwen en de boel inhoudelijk weet te houden is de beste manier om tegen Bos campagne te voeren. Van Aartsen heeft net zo weinig te melden als Bos en heeft zich verlaagd tot goedkope persoonlijke aanvallen. Iemand die op "klassiek" nederlandse wijze campagne zou voeren zie ik als een verademing.
    pi_35829308
    Alles beter dan van Aartsen. Verdonk zou ook een goede kandidaat kunnen zijn.
      woensdag 8 maart 2006 @ 00:57:42 #119
    125291 1603
    Op z'n Wiegels
    pi_35832641
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 22:35 schreef Timmehhh het volgende:
    Van Aartsen nu op tv

De VVD moet eigenlijk gewoon Marco Pastors inhuren, wanneer van Aartsen aanblijft vrees ik een dieptepunt van onder de 20 zetels
    Van Aartsen zei geen nee bij het debat maar dan nog. 1. Zou hij willen? 2. Willen wij, de vvd, dat? Past hij wel bij de club liberalen?
      woensdag 8 maart 2006 @ 02:23:43 #120
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_35833648
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 00:57 schreef 1603 het volgende:

[..]

Van Aartsen zei geen nee bij het debat maar dan nog. 1. Zou hij willen? 2. Willen wij, de vvd, dat? Past hij wel bij de club liberalen?
    Ik heb uit een bron vernomen dat er in April een afspraak is tussen zo'n beetje compleet rechts in Nederland.

Dat wil zeggen de VVD + alle losse rechtse figuren nu. Een enkele uitzondering daargelaten.
      woensdag 8 maart 2006 @ 11:02:59 #121
    125291 1603
    Op z'n Wiegels
    pi_35838201
    Skippen Wiegel, Skippen Van Aartsen
      woensdag 8 maart 2006 @ 11:13:36 #122
    45173 Sickie
    Nr. 1 infidel
    pi_35838458
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 14:39 schreef Monidique het volgende:
    Ik vind de VVD wel een beetje een valsspelende partij, hoor. Voor elke verkiezing komt Wiegel opeens naar voren, er zijn geruchten dat hij lijsttrekker wordt, hijzelf valt wat tegenstanders persoonlijk aan, maar na de verkiezingen trekt hij zich weer rustig terug in het wezen waar hij dan in zit. Het komt allemaal aardig wanhopig over.
    Valsspelende partij?
    Say your prayers
    pi_35838675
    Alle goede zitten in het kabinet... Kamp, Verdonk en Rutte kunnen moeilijk fractievoorzitter worden.
    pi_35838703
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 11:21 schreef pberends het volgende:
    Alle goede zitten in het kabinet... Kamp, Verdonk en Rutte kunnen moeilijk fractievoorzitter worden.
    ! Zijn er niet meer VVD talenten?
      woensdag 8 maart 2006 @ 11:37:35 #126
    125291 1603
    Op z'n Wiegels
    pi_35839057
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 02:23 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ik heb uit een bron vernomen dat er in April een afspraak is tussen zo'n beetje compleet rechts in Nederland.

Dat wil zeggen de VVD + alle losse rechtse figuren nu. Een enkele uitzondering daargelaten.
    Rechts trekt samen op? Ik ben benieuwd

Maar de leiderschapscrisis in de de VVD is natuurlijk waar het nu echt om draait. Wie geniet het meeste vertrouwen van de kiezer? Wie heeft charisma? Wie is inhoudelijk het sterkst en kan ook nog 's goed de media bespelen? Allemaal van belang. Ik vraag me echt af. Verdonk en Kamp hebben denk ik de beste kaarten. Maar zou het ook mogelijk zijn iemand van buiten aan de trekken? En wie moet dat dan zijn?
    pi_35839704
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 11:13 schreef Sickie het volgende:

[..]

Valsspelende partij?
    Sorry, ik bedoel natuurlijk: valsspelende partij.
      woensdag 8 maart 2006 @ 12:01:47 #128
    3542 Gia
    User under construction
    pi_35839787
    Okay, Wiegel op 1, Verdonk op 2, maar Wiegel heeft zich teruggetrokken, dus Verdonk op 1!!!!!
      woensdag 8 maart 2006 @ 12:03:51 #129
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35839849
    Twee mogelijkheden nu (radionieuws):
    1) Rutte naar de Kamer als fractieleider en lijstaantrekker verkiezingen 2007, Bibi de Vries wordt staatssecretaris Onderwijs
    2) Kamp naar de Kamer als fractieleider en lijstaantrekker verkiezingen 2007, van Baalen wordt minister van Defensie.

Ik kies voor 1.
      woensdag 8 maart 2006 @ 12:05:30 #130
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35839905
    "Waar ik 'fractieleider' zei, moet 'fractievoorzitter' staan. Stop.

Ik heb er wel zes goed."
    pi_35839937
    Verdonk heeft geen charisma, daarom lijkt het mij niet verstandig haar te nemen. Behalve ook het moreel abjecte aspect natuurlijk. Maar misschien trekt het non-charisma van haar wel veel kiezers, wie weet.
    pi_35839944
    Ze meoten nu echt voor een conservatieve of een liberale koers gaan kiezen.
    pi_35840134
    Verdonk is een goeie als je als keiharde partij over wil komen. Misschien niet eens zo'n slecht idee.
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
    pi_35840174
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 12:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
    Verdonk is een goeie als je als keiharde partij over wil komen. Misschien niet eens zo'n slecht idee.
    Zou prima kunnen idd dan zal er links van de VVD wel veel ruimte ontstaan. Want die keiharde conservatieve groep is niet zo heel groot heb ik het idee.
    pi_35840637
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 11:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

! Zijn er niet meer VVD talenten?
    Annette Nijs zit in de VVD fractie... die ex-staatssecretaris . Maar verder hebben ze echt niemand in de fractie.
    pi_35840664
    Als Van Baalen minister van Defensie wordt breekt de oorlog uit.
      woensdag 8 maart 2006 @ 12:30:52 #137
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_35840754
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 12:03 schreef Heerlijkheid het volgende:
    Twee mogelijkheden nu (radionieuws):
    1) Rutte naar de Kamer als fractieleider en lijstaantrekker verkiezingen 2007, Bibi de Vries wordt staatssecretaris Onderwijs
    2) Kamp naar de Kamer als fractieleider en lijstaantrekker verkiezingen 2007, van Baalen wordt minister van Defensie.

Ik kies voor 1.
    Het is mij om het even eigenlijk. Mij lijkt Kamp geschikter, maar Rutte is qua vernieuwing ook wel oke. In ieder geval ben ik dr blij om dat van Aartsen afgetreden is.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_35840792
    Rutte is tegenwoordig ook op het randje van bejaard . Ook al zat ie een jaar geleden nog bij de JOVD.
    pi_35841392
    Naast Rutte, Kamp en Wiegel, misschien de volgende twee nog wel geschikt

- Melanie Henriëtte (Melanie) Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
    - Atzo Nicolaï
      woensdag 8 maart 2006 @ 12:54:20 #140
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35841429
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 12:52 schreef Majar het volgende:
    Naast Rutte, Kamp en Wiegel, misschien de volgende twee nog wel geschikt

- Melanie Henriëtte (Melanie) Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
    - Atzo Nicolaï
    Nicolaï inderdaad!
      woensdag 8 maart 2006 @ 13:14:00 #141
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_35842067
    Rita wil niet... :/
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      woensdag 8 maart 2006 @ 13:20:42 #142
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35842264
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 13:14 schreef Invictus_ het volgende:
    Rita wil niet... :/
    Rita lijkt me ook zeer ongeschikt als lijstrekker, partijleider en premier. Hoewel ik haar niets vind, is ze wel op haar plaats als minister. Ze is te weinig allround, en zal in debatten gefileerd worden vooral op gebieden anders dan integratie en immigratie.
    pi_35842364
    De fractie vergadert nu. Ik ben benieuwd of er vandaag nog wat uitkomt.
    pi_35842387
    Rita kan ook helemaal niet trouwens. Die komt niet uit de kamer, is geen gekozen volksvertegenwoordiger dus zou nu niet in de TK kunnen gaan zitten. Ze kan hoogstens lijsttrekker worden.
    pi_35842549
    Ik denk dat voor de VVD Rutte een degelijke naam is als fractievoorzitter, maar ik hoop natuurlijk dat het Rita of Ayaan gaat worden
    Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
    -Rabia Al-Basri
    pi_35842643
    Ik hoop op een openlijk gevecht tussen Rutte en Kamp. En dat uiteindelijk Schultz of Nicolaï als derde hond met het bot wegloopt. Dat zal leuke Nova-uurtjes opleveren
    pi_35842737
    Er komen idd vermakelijke maanden aan qua politiek .
      woensdag 8 maart 2006 @ 13:53:37 #148
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_35843394
    quote:
    VVD-top wil Rutte als opvolger

DEN HAAG - Binnen de VVD-top bestaat een voorkeur om de campagneleider van de VVD, staatssecretaris Rutte van...

...Onderwijs, de opvolger te maken van de woensdag afgetreden fractievoorzitter Van Aartsen. Dat melden bronnen binnen de VVD-top woensdag.

De huidige vice-fractievoorzitter De Vries zou dan Rutte opvolgen als staatssecretaris. Maar binnen de VVD-fractie is nog lang niet iedereen het daar mee eens. Anderen zien meer in een constructie waarbij VVD-minister Kamp (Defensie) de nieuwe fractieleider wordt en het VVD-Kamerlid Van Baalen Kamp als minister opvolgt.

In beide constructies moet er een Kamerlid plaatsmaken voor iemand van buiten de fractie. Van Aartsen zelf wil Kamerlid blijven. Er is ook nog een derde scenario. Daarbinnen wordt een lid van de fractie benoemd tot ’technisch-interim’ fractievoorzitter. Daarvoor doen de namen van de Kamerleden Hofstra en Van Beek de ronde. Zij zouden de komende maanden de fractie moeten leiden, tot de VVD begin juli een nieuwe politiek leider heeft gekozen, die dan vervolgens fractievoorzitter wordt. (ANP)
      woensdag 8 maart 2006 @ 13:55:55 #149
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_35843474
    quote:
    Van Aartsen weg - wat nu?

'Als men naar ons geluisterd had, zou de VVD en de heer Van Aartsen een afgang zijn bespaard', zegt woordvoerder Prik van Woestenburg, namens de Nederlandse columnisten.
    'Wij herhalen dus onze oproep van anderhalf jaar geleden. Van Baalen geniet met zijn leuke jongehondenuitstraling unaniem onze voorkeur voor het lijsttrekkerschap van de VVD.'

Leiderschap (herhaling Bieslog, 26 november 2004)

In een gezamenlijke verklaring hebben de NCB (de Nederlandse Columnisten Bond) en de BNS (Bond van Nederlandse Satirici) een dringend beroep gedaan op Tweede Kamerlid Hans van Baalen zich dit weekeinde kandidaat te stellen voor het leiderschap van de VVD.

'We moeten er niet aan denken ook na 2007 nog opgezadeld te zitten met Van Aartsen, Zalm of Kamp,' zegt woordvoerder Prik van Woestenburg, 'de grappen op hen waren toch al niet zo leuk, nu zijn we echt uitgeput. Met Van Baalen - de Wiegel van de 21ste eeuw - gaan we veel lol beleven, denken we. Die gaat rare uitspraken doen en opvallend mediagedrag vertonen. Laatst zagen we hem tijdens een tv-interview ineens recht in de camera kijken en zoiets zeggen als: 'Zet hem op, Jozias!' Kijk, dat moeten we hebben.'

Ook de BPT (de Bond van Politieke Tekenaars) overweegt zich bij de oproep van NCB en BNS aan te sluiten.
    'Lekker om te tekenen,' karakteriseert Jammer de Lont de snel op de hiërarchieke ladder stijgende VVD-er, 'als je, zoals ik, een dagelijkse prent moet maken en je zit tegen een deadline aan, is Van Baalen een uitkomst: paar ronde lijntjes, springende haartjes, brilletje en hupsakee.'

http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=27443063
      woensdag 8 maart 2006 @ 14:02:50 #150
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_35843710
    Met alle namen die ik nu voorbij heb zien komen, denk ik dat het onmogelijk is om boven 26 zetels uit te komen... alleen een Wiegel en een Bolkestein in het verleden hebben de VVD naar 38 kunnen tillen...

Om met Johan Derksen te spreken: Hans van Baalen is een "paardenlul" en zou voor veel mensen een reden zijn juist niet op de VVD te stemmen.
    pi_35843752
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 12:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
    Rutte, de enige kandidaat die in staat is om kiezers vanuit het midden te trekken. Probleem voor de VVD is dat je dan misschien weer een "gat" op rechts laat vallen, al zie ik niet welke partijen daar direct van kunnen profiteren. Wilders zal genoemd worden, maar die zal meer de wat simpelere kiezer aanspreken dan de traditionele VVD stemmers.

Aangezien ik de VVD hoe zij zich de laatste jaren manifesteert geenszins een goede verkiezingsuitslag gun hoop ik dat van Baalen lijsttrekker wordt ...
    Hier sta ik eigenlijk nog volledig achter.
    pi_35843757
    quote:
    VVD kiest waarschijnlijk donderdag nieuwe fractieleider

DEN HAAG (ANP) - De VVD-fractie kiest waarschijnlijk donderdag een nieuwe voorzitter, nu Jozias van Aartsen die functie heeft neergelegd. Tot het zover is, neemt vicefractievoorzitter Bibi de Vries het fractievoorzitterschap waar. Een VVD-woordvoerder heeft dat donderdag gezegd.

Het kiezen van een nieuwe fractieleider gaat via een zogeheten biechstoelprocedure. Daarbij kunnen de fractieleden zich ieder apart uitspreken over de gewenste kandidaat. Vermoedelijk wordt hiermee woensdag al een begin gemaakt, maar de fractiewoordvoerder verwacht de uitkomst niet voor donderdag.

© 2006 Stichting Algemeen Nederlands Persbureau (ANP).
    Alle rechten voorbehouden
      woensdag 8 maart 2006 @ 14:06:30 #153
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35843841
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 13:24 schreef SCH het volgende:
    Rita kan ook helemaal niet trouwens. Die komt niet uit de kamer, is geen gekozen volksvertegenwoordiger dus zou nu niet in de TK kunnen gaan zitten. Ze kan hoogstens lijsttrekker worden.
    Daar gaat dit topic dan ook over.
    pi_35844453
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 14:06 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Daar gaat dit topic dan ook over.
    Ja wijsneus maar het loopt nu eenmaal een beetje door elkaar omdat het niet duidelijk is de nieuwe fractievoorzitter meteen de nieuwe lijsttrekker wordt.
      woensdag 8 maart 2006 @ 14:34:00 #155
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_35844839
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 14:23 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja wijsneus maar het loopt nu eenmaal een beetje door elkaar omdat het niet duidelijk is de nieuwe fractievoorzitter meteen de nieuwe lijsttrekker wordt.
    Vooruit, laten we dan maar weer middels krantenartikelen verder speculeren over de lijsttrekker.
    quote:
    Verdonk hield lijsttrekkerschap tot nu toe af

DEN HAAG - Tot nu toe maakte minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) in het openbaar altijd duidelijk geen ambities te hebben voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Toch zoemt haar naam rond in politiek Den Haag als mogelijk nieuwe leider van de liberalen.

„Er is maar één lijsttrekker, en dat is Jozias van Aartsen”, zei Verdonk vorig jaar toen haar VVD-collega Dekker (Volkshuisvesting) in een tijdschrift had gezegd Verdonk een „uitstekende kandidaat” te vinden. Uit een onderzoek bleek bovendien dat 30 procent van de liberale kiezers Verdonk zelfs ziet als mogelijke premier. Van Aartsen, die nu als fractievoorzitter is opgestapt, kwam uit op 17 procent en minister Kamp (Defensie) op 25 procent.

Verdonk (50) had, voordat zij in 2003 minister werd, geen enkele politieke ervaring. Ze stond niet op de VVD-lijst, maar werd gevraagd voor de lastige post vanwege haar achtergrond bij justitie: ze was onder meer directeur van een gevangenis en werkte bij de voormalige veiligheidsdienst BVD. Verdonk heeft inmiddels de smaak van de politiek te pakken. Ze gaf enkele keren aan dat ze graag in de politiek actief wil blijven, eventueel als Tweede-Kamerlid. Eenmaal op de VVD-lijst zal ze zeker een grote stemmentrekker worden.

Verdonk, die wegens bedreigingen wordt beveiligd, wordt in het land geliefd maar ook gehaat. Sympathisanten roemen het daadkrachtige optreden van de minister, die nooit nalaat te wijzen op iemands eigen verantwoordelijkheid. Tegenstanders noemen haar star, vinden dat zij onnodig polariseert en juist een minister van desintegratie is.

In de Tweede Kamer krijgt zij bijna nooit de linkse oppositie mee, maar steunt zij op CDA, VVD, D66 en LPF. En als het D66 te gortig wordt, vooral in asielzaken, is er altijd nog de LPF die haar aan een kleine meerderheid helpt.

De bewindsvrouw ligt regelmatig onder vuur. De ene heikele kwestie na de andere uit haar 'hoofdpijnportefeuille' dient zich aan: de chaos bij haar Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), de 'abusievelijke' verstrekking van vertrouwelijke asielgegevens aan de autoriteiten in Congo en 31 andere landen, een toelatings- en terugkeerregeling voor Antilliaanse probleemjongeren en de nazorg aan slachtoffers van de brand in het cellencomplex op Schiphol.

Daarnaast worstelt ze onder meer met haar wens om migranten die al jaren in Nederland zijn, verplicht te laten inburgeren en met de actieve terugkeer van uitgeprocedeerden uit de oude groep van '26.000' asielzoekers. Ook de affaires rond Taïda Pasic uit Kosovo, die het land uit moet, en Feyenoord-voetballer Kalou trekken maatschappelijk veel aandacht. Verdonk is niet bang dat haar besluiten in deze zaken verder bijdragen aan haar imago als IJzeren Rita. „Ik ben helemaal niet van ijzer. Ik kijk zorgvuldig naar zaken. Als minister moet je de regels en wetten handhaven.”

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 08-03-2006 14:41:17 ]
    pi_35845002
    Kamp, een rustige, kundige en intelligente man die je wil vertrouwen.
    Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
      woensdag 8 maart 2006 @ 15:17:28 #157
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_35846523
    quote:
    Hoogervorst niet bechikbaar als VVD–leider

DEN HAAG (ANP) – VVD–minister Hoogervorst van Volksgezondheid is niet beschikbaar om de afgetreden fractieleider Van Aartsen op de volgen of om VVD–lijsttrekker te worden. Hoogervorst heeft dat woensdag gezegd. „Ik ben geen geschikte lijsttrekker, ik heb te veel impopulaire maatregelen genomen", grapte hij.

De minister heeft er begrip voor dat Van Aartsen zich heeft teruggetrokken na de „pittige slag die de kiezer heeft uitgedeeld". Hij denkt niet dat de verkiezingsnederlaag aan de campagne heeft gelegen. „Als je flink verliest, kun je moeilijk zeggen dat je het goed hebt gedaan. Maar we moesten campagne voeren onder moeilijke opstandigheden. Ik sluit niet uit dat het resultaat zonder deze campagne nog slechter was geweest".

Hoogervorst verwacht niet dat de verkiezingsnederlaag van de coalitiepartijen de stabiliteit van het kabinet in gevaar brengt. Volgens hem heeft geen van de drie regeringspartijen voordeel bij versnelde verkiezingen.
      woensdag 8 maart 2006 @ 16:26:23 #158
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35848484
    Hoogervorst is tenminste een realist.
      woensdag 8 maart 2006 @ 18:12:17 #159
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35851690
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 14:23 schreef SCH het volgende:

[..]

de nieuwe fractievoorzitter wordt niet de lijstrekker. Die wordt gekozen door de leden in juni/juli.

Kamp meldt niet in de race te zijn.
    And that is the news.''
    pi_35852002
    Rutte
      woensdag 8 maart 2006 @ 18:27:41 #161
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_35852129
    Kamp.

Verdonk is gewoon te, leuk om af en toe als stemmenkanon in te zetten, maar onverstandig als boegbeeld. Ook omdat zij te veel kiezers afschrikt vanwege haar strenge beleid. Daarnaast mis ik bij haar een mening over sociaal-economische onderwerpen.

Rutte doet mij een beetje te denken aan een braaf schooljongetje dat stiekem toch best lui is. Hij mist aansluiting bij tradionele VVD'ers. Heeft wel een verhaal.

Qua persoon zou ik dus Kamp stemmen. Ik vind hem gewoon prettig.
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
      woensdag 8 maart 2006 @ 18:32:52 #162
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35852255
    Kamp heeft inmiddels gezegd dat 'ie niet wil. Hij wil zich op zijn ministerschap concentreren. Een man naar mijn hart.
    pi_35852311
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 18:27 schreef Flumina het volgende:
    Kamp.

Verdonk is gewoon te, leuk om af en toe als stemmenkanon in te zetten, maar onverstandig als boegbeeld. Ook omdat zij te veel kiezers afschrikt vanwege haar strenge beleid. Daarnaast mis ik bij haar een mening over sociaal-economische onderwerpen.

Rutte doet mij een beetje te denken aan een braaf schooljongetje dat stiekem toch best lui is. Hij mist aansluiting bij tradionele VVD'ers. Heeft wel een verhaal.

Qua persoon zou ik dus Kamp stemmen. Ik vind hem gewoon prettig.
    Ik vind Kamp dus een beetje overkomen als een lulletje rozenwater..
    Kamp zou een keuze ala Gerrit Zalm zijn, politiek ijzersterk maar geen echte stemmentrekker.

Rutte heeft charisma en heeft inderdaad een duidelijk verhaal dat kiezers uit het midden aanspreekt.
    Ik hoop echt dat het Rutte wordt
      woensdag 8 maart 2006 @ 18:35:42 #164
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_35852323
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 18:32 schreef Heerlijkheid het volgende:
    Kamp heeft inmiddels gezegd dat 'ie niet wil. Hij wil zich op zijn ministerschap concentreren. Een man naar mijn hart.
    Ok. Dan toch Rutte.
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
      woensdag 8 maart 2006 @ 19:05:06 #165
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_35853268
    Rutte. rustig, goed verhaal, intelligent en niet glad. kortom, het intelligente alternatief voor Wouter Bos.
    wat moet ik hier nu neerzetten?
      woensdag 8 maart 2006 @ 19:09:18 #166
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_35853405
    Rutte heeft wel een rotkop, da's wel een klein nadeeltje. Maar hij kan er wel voor zorgen dat ik weer op de VVD ga stemmen . Vooral landelijk vielen ze me erg tegen en wou ik eerder D66 gaan stemmen tijdens landelijke verkiezingen.
    pi_35853881
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 19:09 schreef Falco het volgende:
    Rutte heeft wel een rotkop, da's wel een klein nadeeltje.
    Dat valt toch wel mee?
      woensdag 8 maart 2006 @ 19:24:37 #168
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_35853967
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 19:22 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee?
    Mwah een beetje geniepig komt het over. Aan hem natuurlijk de kans om het tegendeel te bewijzen natuurlijk .
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:46:34 #169
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_35857303
    Nobody fucks with Frank de Grave!!!

Dat is de man!
    pi_35858849
    Dus toch Rutte, blijkt wel weer hoe goed ik het allemaal weet .

Als de economie aantrekt en met een wat meer op de middenklasse gericht beleid denk ik dat de CDA/VVD coalitie eventueel aangevuld met een andere partij gewoon kan blijven zitten, helaas...
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:24:27 #171
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_35859061
    blegh rutte
    pi_35861187
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:24 schreef PLAE@ het volgende:

blegh rutte
    De enige man die de VVD zetels kan bezorgen, of je dat nou leuk vind of niet.
    pi_35861266
    Rutte vind ik toch de meest sympathieke VVDer. Das zeker niet onbelangrijk als je nieuwe stemmers wil over halen.
    Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
    -Rabia Al-Basri
    pi_35861658
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:12 schreef Slayage het volgende:
    Rutte vind ik toch de meest sympathieke VVDer. Das zeker niet onbelangrijk als je nieuwe stemmers wil over halen.
    Hij heeft ook wel een openlijk gefilosofeerd over de vorming van een nieuwe "paarse" partij. Al zal hij dat nu voorlopig wel uit zijn hoofd laten.
    pi_35861766
    Hij moet een das kopen van Van Baalen... jaja.
    pi_35861817
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:25 schreef pberends het volgende:
    Hij moet een das kopen van Van Baalen... jaja.
    Daar ben ik het wel mee eens
    pi_35861939
    VVD moet juist af van het stropdasimago.
    pi_35861977
    Falliete boedel kan ie er zo bij inschuiven .
    pi_35862051
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:29 schreef pberends het volgende:
    VVD moet juist af van het stropdasimago.
    Waarom?
    pi_35862161
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:32 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Waarom?
    Omdat de VVD van zijn "elite" imago af moet als het een flinke zetelwinst wil boeken. De middenklasse gaat geen VVD stemmen als ze er op achteruit gaan door VVD-beleid.
    pi_35862373
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Omdat de VVD van zijn "elite" imago af moet als het een flinke zetelwinst wil boeken. De middenklasse gaat geen VVD stemmen als ze er op achteruit gaan door VVD-beleid.
    De VVD heeft met die "stropdassenimago" ook 38 zetels behaald in 1998. En ik zie in een stropdas niks elites terug, ik zie het meer als een stukje profesionaliteit en een gezonde afstand tussen politiek en de man van de straat. Of moet de VVD net als de PvdA worden om flinke zetelwinst te boeken? Als ik dat wou had ik gisteren en alle andere keren geen VVD maar PvdA gestemd.
    pi_35862865
    Rutte moet nog veel te veel leren om bij de komende verkiezingen al een bedreiging te zijn.

Ik denk dat vooral Pastors hier erg blij mee zal zijn, met zo'n relatief linkse VVD-kandidaat.
    pi_35863346
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:40 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

De VVD heeft met die "stropdassenimago" ook 38 zetels behaald in 1998. En ik zie in een stropdas niks elites terug, ik zie het meer als een stukje profesionaliteit en een gezonde afstand tussen politiek en de man van de straat. Of moet de VVD net als de PvdA worden om flinke zetelwinst te boeken? Als ik dat wou had ik gisteren en alle andere keren geen VVD maar PvdA gestemd.
    Die 38 zetels werden behaald ten tijde van Paars, toen het de middenklasse voor de wind ging. Dat beleid sprak de burgers kennelijk aan, de VVD van nu is veel rechtser en een stuk "stropdasseriger" dan toen. toen was de VVD juist bezig met het afschudden van zijn elite imago, tot groot ongenoegen van de rechtervleugel van de partij.

Je praat al weer over "afstand tussen politiek en de man van de straat". Zo krijg je dus het imago van elite-partij hè!

En ja, de VVD zal een sociaal gezicht moeten gaan tonen als ze in de middenklasses willen gaan scoren. Dat vind je misschien niet leuk als je zelf erg rechts bent, maar dan ga je maar op Pastors of Wilders stemmen. Alternatieven genoeg op rechts tegenwoordig .
      donderdag 9 maart 2006 @ 10:27:22 #184
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35871081
    Over Rutte:
    quote:
    Profiel

Een soepel Haags wonderkind

Van onze verlaggeefsters Marjan van den Berg, Sara Berkeljon

DEN HAAG - Mark Rutte, staatssecretaris van Onderwijs, is de beoogd lijsttrekker van de VVD. Door hem als lijsttrekker te benoemen maakt de VVD een strategische keus voor het midden.

Hij is de man van het open hemdsboordje, de losse omgang en de pijlsnelle carrière. Nu is Mark Rutte (39) de beoogd lijsttrekker van de VVD. Al wil de staatssecretaris van Onderwijs en campagneleider van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen er woensdagavond naar eigen zeggen nog wel een nachtje over slapen.

Bij zijn komst naar Den Haag in 2002 was hij immers duidelijk geweest: hij kwam hier voor één termijn. Rutte, sinds zijn zeventiende lid van de VVD, zou zeker weer teruggaan naar het bedrijfsleven.

‘Het moet voor Mark vooral niet te formeel worden’, zegt Gerda Verburg, Kamerlid voor het CDA. Zij leerde Rutte kennen nadat hij door Gerrit Zalm bij Unilever vandaan was geplukt om als staatssecretaris van Sociale Zaken te beginnen. Binnen afzienbare tijd loodste hij de nieuwe Wet Werk en Bijstand door de Kamer. En verklaarde hij dat de VVD nog te veel een Wassenaars imago had. Mark Rutte heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij geen rechtse VVD’er is, maar een sociaal-liberaal. Door Rutte als lijsttrekker te benoemen, maakt de VVD dan ook tevens een strategische keuze voor het politieke midden.

‘Geen stijve vergaderingen, maar een goed gesprek’, kenmerkt Verburg Ruttes handelwijze. ‘Het moet een fantástische wet worden, zei hij dan, wat vind jij ervan?’

Die politieke lenigheid en soepele omgangsvormen kwalificeerden hem al snel tot Haags wonderkind. Na amper twee jaar, in juni 2004, verruilde Rutte Sociale Zaken voor het ministerie van Onderwijs, waar zijn voorganger en partijgenoot Annette Nijs was vertrokken na ruzie met minister Van der Hoeven (CDA).

Verantwoordelijk voor het hoger onderwijs, baarde Rutte eind vorig jaar opzien met zijn opmerking dat zijn eigen functie overbodig zou zijn. Een minister voor Onderwijs is genoeg. Liever ziet hij dat er een minister voor jeugdbeleid komt.

Maar Rutte is nog niet klaar. Het debat over de hervorming van het hoger onderwijs moet hij nog met de Tweede Kamer aangaan. Uit protest tegen zijn plan bezetten studenten in februari vorig jaar het Maagdenhuis: ‘Oprutte!’

Volgens Evelien van Roemburg, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg, is Rutte, die zelf zeven jaar over zijn studie geschiedenis deed, ongeschikt voor de post. ‘Hij wil zo snel en zo graag, dat het haastwerk wordt. Rutte wil doorgroeien. Hoger onderwijs is voor hem een tussenhalte.’ Om daar aan toe te voegen: ‘Maar omdat hij zo aardig is, kan je moeilijk boos op hem worden.’

Binnen twee uur maakt hij bekend of hij zich verkiesbaar stelt. Ik denk dat hij het wel gaat doen.
      donderdag 9 maart 2006 @ 10:28:12 #185
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_35871097
    Oh jee...
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      donderdag 9 maart 2006 @ 10:32:49 #186
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_35871193
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 10:27 schreef Sidekick het volgende:
    Over Rutte:
    [..]

Binnen twee uur maakt hij bekend of hij zich verkiesbaar stelt. Ik denk dat hij het wel gaat doen.
    ik hoop het! ik zie het met Rutte en Bos samen nog wel tot een Paars 3 komen
    pi_35871325
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 10:32 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja, samen met Femke (of Lousewies).

Op lokaal niveau schijnt die combinatie best te kunnen, dus wie weet?
    pi_35871572
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 10:32 schreef remlof het volgende:

[..]

Mwoh, ik denk toch dat de VVD liever met het CDA in zee gaat, maar wie weet, als het CDA een monsternederlaag lijdt willen die misschien zelf niet meer.
    pi_35871739
    Hij doet het.
      donderdag 9 maart 2006 @ 11:24:48 #190
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_35872264
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 11:00 schreef SCH het volgende:
    Hij doet het.
    inderdaad

104 Teletekst do 09 mrt
    Rutte wil lijsttrekker VVD worden

` Staatssecretaris Mark Rutte heeft de
    partijtop van de VVD laten weten dat
    hij lijsttrekker wil worden.Om half
    twaalf zal Rutte zijn besluit op een
    persconferentie toelichten.

Gisteren liet Rutte nog in het midden
    of hij zich voor een periode van jaren
    aan zo'n belangrijke politieke functie
    zou willen binden.Hij wilde eerst nog
    ruggenspraak met vertrouwelingen.

Tot 20 april kunnen tegenkandidaten
    voor het lijsttrekkerschap zich nog
    opgeven.De ministers Kamp en Verdonk
    meldden zich gisteren al af.Als Rutte
    lijsttrekker wordt,zal hij vermoedelijk
    de Kamerfractie gaan leiden.
      donderdag 9 maart 2006 @ 11:52:48 #191
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_35873064
    Nou heeft de VVD een eigen Bos, kunnen ze daar over gaan zeuren.
      donderdag 9 maart 2006 @ 11:57:53 #192
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35873197
    Op naar paars 3!
    pi_35873311
    Rutte is imho een sterke kandidaat.
    Jong en charismatisch (na jaren ouwelullenpolitiek bij de VVD)
    Hij gaat slim om met tegenstand die hem geboden wordt.. en heeft niet het elitaire imago van Van Aartsen.

Een sterke kandidaat dus in een tijd waarin vooral representativiteit op de televisie van belang is.
    (ik sta echter zelden achter z'n standpunten)
    pi_35873411
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 12:01 schreef Fatality het volgende:

Een sterke kandidaat dus in een tijd waarin vooral representativiteit op de televisie van belang is.
    (ik sta echter zelden achter z'n standpunten)
    Alternatieven genoeg op rechts bij de komende verkiezingen. Stem gewoon Pastors of Wilders.
    pi_35873469
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 10:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Mwoh, ik denk toch dat de VVD liever met het CDA in zee gaat, maar wie weet, als het CDA een monsternederlaag lijdt willen die misschien zelf niet meer.
    Het CDA mag volgens mij blij zijn als ze nog 25 zetels over houden na de eerstvolgende verkiezingen...
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:13:21 #196
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35879912
    De VVD heeft nu iemand met ongeveer dezelfde uitstraling als Bos. qua hoe makkelijk hij ze zich in de media redden dan he. Ik denk dat ze ook wel zo iemand kunnen gebruiken. Met een oude sul zou de vvd een grote nederlaag hebben gekregen denk ik. De linkse partijen die veel zullen winnen en pastors die charismatisch overkomt op de TV. De VVD zou dan tussen wal en schip vallen. Ik ben benieuwd of de VVD zich tussen pastors Wilders en PvdA/CDA/D66 staande kan houden.
    And that is the news.''
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:15:25 #197
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_35879989
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 15:13 schreef One_of_the_few het volgende:
    De VVD heeft nu iemand met ongeveer dezelfde uitstraling als Bos.
    .
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:17:54 #198
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35880091
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 15:15 schreef Posdnous het volgende:

[..]

.
    Niet? Ik bedoel dan hoe glad iemand is. Hoe die in de media beweegt. Als ik ze beide zie is er zeker wel verschil. Maar Rutte komt denk ik charismatischer over in de media dan een van aartsen. Beide mensen zullen de achterban wel doen aanspreken denk ik. Maar ik ben geen vvd'er, weet niet of ze daar vinden dat rutte geschikt is. De achterban van bos vind bod iedergeval wel geschikt.
    And that is the news.''
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:22:31 #199
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35880272
    Rutte heeft een jonge frisse uitstraling, maar hij moet zich toch nog bewijzen bij de debatten. Ook Bos begon pas echt populair te worden na het eerste debat begin januari 2003.

Ik ben ook benieuwd hoe hij zal omgaan met de conservatieve flank van Hirsi Ali, Kamp, Oplaat en anderen.
    pi_35880604
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 12:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Alternatieven genoeg op rechts bij de komende verkiezingen. Stem gewoon Pastors of Wilders.
    euhm.. ? waarom?
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:31:44 #201
    59819 deejaylethal
    Nieuw voetbalseizoen
    pi_35880624
    Ik ben voor een vrouw als lijsttrekker van de VVD. Hiermee zal de partij voor eens en altijd afrekenen met het "mannenimago" dat het bij sommige mensen nog steeds heeft.
    Rita Verdonk vind ik een goede kandidate. Zij wil het ook wel doen, alleen pas nadat zij haar taken als minister heeft voltooid. Een vrouw van niet Nederlandse komaf zou ook een goed idee zijn, alleen dan niet Hirsi Ali. Deze vrouw is te beladen en de controvers.
    Be your best
    vv DOVO, AFC AJAX, FC Groningen
    This Year: Dublin - Belfast - Barcelona - Paris - Lowlands
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:33:27 #202
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_35880685
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 15:17 schreef One_of_the_few het volgende:

Maar Rutte komt denk ik charismatischer over in de media dan een van aartsen.
    Tja, wie niet? .

Maar ik vind Rutte echt de uitstraling van een schoolknaapje hebben en hoe hij zich presenteert (qua uitspraken en discussies) getuigt nu niet echt van bijzondere kwaliteiten vind ik persoonlijk.

Ik denk bij hem altijd onmiddelijk 'jongen, je leeft in een andere wereld dan de mensen over wie je beslissingen neemt en je lult maar wat'. Bij andere VVD'ers heb ik dat niet zo erg.
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:35:56 #203
    69957 Lonewolf2003
    Cool. Cool, cool, cool
    pi_35880773
    Die Rutte neemt wel even een grote gok voor de rest van zijn politieke carriére.
    pi_35880855
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 15:33 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Tja, wie niet? .

Maar ik vind Rutte echt de uitstraling van een schoolknaapje hebben en hoe hij zich presenteert (qua uitspraken en discussies) getuigt nu niet echt van bijzondere kwaliteiten vind ik persoonlijk.

Ik denk bij hem altijd onmiddelijk 'jongen, je leeft in een andere wereld dan de mensen over wie je beslissingen neemt en je lult maar wat'. Bij andere VVD'ers heb ik dat niet zo erg.
    Helemaal mee eens maar dat heb ik dus met Bos ook. En schijnbaar trekt zijn schoolknaapjes uiterlijk en het "je lult met alle winden mee" ook veel kiezers. Dus misschien niet zo gek om Rutte te kiezen. Hij kan een groter publiek trekken die misschien normaal niet voor VVD zou gaan door het suffe imago van Van Aartsen.
      donderdag 9 maart 2006 @ 15:52:31 #205
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_35881416
    Goede speech van vanmorgen, ben benieuwd hoe hij in debatten is.
    The Internets, I needs it..
    pi_35882340
    quote:
    Herkenning
    Hij zei verder een VVD te willen waarin niet alleen ondernemers en mensen met een hypotheek zich herkennen, maar ook de Marokkaanse buurtvader en de bijstandsmoeder. Iedereen met een parelketting en een stropdas blijft welkom bij de VVD, zei Rutte, maar hij wil ook "mensen met een oorbelletje of een raar kapsel op de eerste rij".
    bron

Even hard lachen: .
      donderdag 9 maart 2006 @ 16:35:26 #207
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_35882872
    quote:
    "mensen met een oorbelletje of een raar kapsel op de eerste rij".
    omg.

Uiterlijk met inhoud verwarren , dat voorspelt veel goeds.
    pi_35883580
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 16:35 schreef Posdnous het volgende:

[..]

omg.

Uiterlijk met inhoud verwarren , dat voorspelt veel goeds.
    alsof jij bij een oorbelsjonnie direct aan een hoogopgeleide wetenschapper denkt.
      donderdag 9 maart 2006 @ 17:02:22 #209
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_35883840
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 16:54 schreef Fatality het volgende:

[..]

alsof jij bij een oorbelsjonnie direct aan een hoogopgeleide wetenschapper denkt.
    M.a.w. waar slaat die uitspraak op.
    pi_35885103
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 17:02 schreef Posdnous het volgende:

[..]

M.a.w. waar slaat die uitspraak op.
    ooooh

ik ben niet zo van dit subforum
      donderdag 9 maart 2006 @ 17:58:34 #211
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35885562
    quote:
    Wilders: Rutte niet goed voor het land

DEN HAAG (ANP) - De VVD gaat met een keuze voor Rutte ,,een linksige koers varen''. Dat verwacht het voormalige VVD-Kamerlid Wilders. ,,De Marokkaanse buurtvaders kunnen rustig gaan slapen, maar dit is niet goed voor het land'',zegt hij.

Wilder stapte in september 2004 na een ruzie met toenmalig fractievoorzitter Van Aartsen over Turkije uit de VVD. Hij meent dat als de VVD op zou schuiven naar het politieke midden, dat kansen biedt voor zijn eigen Partij voor de Vrijheid. ,,Het alternatief op rechts wordt dan heel duidelijk. Rutte hoor ik in zijn persconferentie niet over integratie, islam en immigratie. Dat zijn de thema's die ik onder de aandacht blijf brengen.''
    Vreemd Geert, ik dacht dat je thema's vrijheid, betere scholen en lagere belastingen waren. Toch weer je vertrouwde stokpaardjes opgerakeld?
    quote:
    Hij zei verder dat hij de afgetreden VVD-aanvoerder Van Aartsen altijd had gesteund en zelf nooit kandidaat-lijsttrekker was geworden als Van Aartsen de handdoek niet in de ring had gegooid.

(...)

Als Rutte door de VVD-leden als lijsttrekker wordt gekozen, is het volgens hem aan de Tweede Kamerfractie of die hem ook meteen als fractievoorzitter wil. ,,De fractie moet dat beslissen, maar ik heb de indruk dat dat dan ook wel zal gebeuren. Ik ga mij niet opdringen.''

De kans is bovendien groot dat de liberalen met Rutte tijdens de parlementsverkiezingen volgend jaar opnieuw een agressieve campagne zullen voeren, net als afgelopen weken rond de gemeenteraadsverkiezingen.

Rutte is ook voorstander van voortzetting van de huidige coalitie van CDA, VVD en D66 na 2007. Het liefst met twee partijen, aldus Rutte. Hij betitelde CDA en D66 als betrouwbare coalitiepartners. Met de PvdA is vooral bij de sociale zekerheid geen zaken te doen, vindt Rutte. Net als Van Aartsen vindt Rutte dat er achter PvdA-leider Bos ,,een heel leger aan oude aparatsjiks'' staat.

Liberaal manifest

Rutte wil binnen de partij nog gaan praten over het Liberaal manifest, het vorig jaar vastgestelde beginselprogramma van de liberalen. Daarin wordt een aantal staatsrechtelijke hervormingen voorgesteld zoals een rechtstreeks gekozen premier en het referendum. ,,Ik ben niet zo van het staatsrechtelijke gegoochel.''

Een verdere koerswijziging hoeven de liberalen niet van Rutte te verwachten. Hij steunt volledig het harde vreemdelingenbeleid van VVD-minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). Ook een fusie met D66 is volgens hem niet aan de orde. ,,Ik ben niet links. Het etiket van sociaal liberaal heb ik mijzelf nooit opgeplakt.''
    Nu hij de touwtjes in handen kan krijgen is een fusie niet meer aan de orde, twee jaar geleden was dat wel anders. Of zelfs nog eerder
      donderdag 9 maart 2006 @ 18:04:49 #212
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35885709
    Jemig, ik zie die Rutte net op het journaal, dat doet 'ie goed.
    pi_35885782
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 17:58 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vreemd Geert, ik dacht dat je thema's vrijheid, betere scholen en lagere belastingen waren. Toch weer je vertrouwde stokpaardjes opgerakeld?
    [..]

Nu hij de touwtjes in handen kan krijgen is een fusie niet meer aan de orde, twee jaar geleden was dat wel anders. Of zelfs nog eerder
    LOL, nu al een draaikont. Ik herinnerde me ook wel dat die zo geilde op D66. En hij heeft zichzelf tig keer sociaal liberaal genoemd.
      donderdag 9 maart 2006 @ 18:11:08 #214
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_35885866
    Ach alles beter als van Aartsen..
      donderdag 9 maart 2006 @ 18:15:36 #215
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35885978
    beter dan
      donderdag 9 maart 2006 @ 18:18:20 #216
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_35886055
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 18:15 schreef Heerlijkheid het volgende:
    beter dan
    mierenneuker.

Of is het miereneuker, met de nieuwe spelling?
      donderdag 9 maart 2006 @ 18:40:52 #217
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35886684
    Binnen de VVD zijn ze blij dat ze weer met z'n alleen als 1 blok achter iemand kunnen staan...
    quote:
    Kandidatuur Rutte valt goed

DEN HAAG (ANP) - VVD-vicepremier Zalm vindt Mark Rutte een ,,goede kandidaat'' voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Dat zei Zalm donderdag in de marge van het Voorjaarsoverleg bij de Sociaal-Economische Raad.

Rutte stelde zich donderdag officieel kandidaat voor het lijsttrekkerschap. Zalm dicht Rutte ,,goede kansen'' toe om ook daadwerkelijk namens de liberalen de lijsttrekker te worden bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen.

Ook de nieuwe fractievoorzitter van de VVD, Willibrord van Beek, is positief over de kandidatuur van Rutte. ,,Ik ben zeer blij dat hij zich kandidaat heeft gesteld. Ik hoop dat er nu meer volgen. Ik schat Rutte hoog in. Kwalitatief gezien heeft hij de toon gezet.''

Generatiewisseling

Voormalig VVD-minister De Grave van Defensie noemde het tegenover BNR Nieuwsradio ,,goed dat er een generatiewisseling'' komt. Hij prees de ,,dynamiek en frisheid'' van Rutte.

Ook De Grave hoop op meer kandidaten, zodat er voor de VVD-achterban wat te kiezen valt. Hij verwees naar de verkiezing van de partijleider bij de PvdA in 2002, toen Wouter Bos het moest opnemen tegen oudgedienden als Jeltje van Nieuwenhoven en Klaas de Vries.
    quote:
    Wiegel steunt kandidatuur Rutte

DIEVER (ANP) - Het VVD-erelid Wiegel vindt de kandidatuur van Mark Rutte voor het lijsttrekkerschap van de VVD een goede zaak. Hij typeert Rutte donderdag als een ,,aardige, eerlijke jongen'', die veel kiezers kan aanspreken.

Wiegel hoopt dat Rutte er in slaagt van de VVD een echte volkspartij te maken. De VVD-coryfee ziet met de opkomst van Rutte een generatiewisseling bij de liberalen. Of Rutte in staat is tegenstand te bieden aan de populaire PvdA-leider Bos, moet volgens Wiegel nog blijken. Soms is Rutte nog te aardig, vindt Wiegel. ,,Politiek is een hard vak, daarbij mag je af en toe weleens een buts oplopen.''

Wiegel was ook op jonge leeftijd lijsttrekker. Toen hij in 1972 de kar voor het eerst trok, was Wiegel 31 jaar. Rutte is 39 jaar. Wiegel probeerde toen als eerste de VVD van een elitepartij om te vormen naar een brede volkspartij. ,,Dat gaat stap voor stap, met af en toe een terugslag. Rutte kan nu weer verdere stappen zetten'', aldus Wiegel.

Een wijziging van de partijkoers verwacht het erelid ondanks de generatiewisseling in ieder geval niet. Dat gebeurde ook niet toen de jonge Wiegel aantrad als lijsttrekker.

De liberale coryfee sprak Rutte onlangs nog samen met de teruggetreden fractievoorzitter Van Aartsen. ,,Een heel opgewekte jongen'', aldus Wiegel.
    Rutte te aardig, ondanks een felle niet inhoudelijke aanvalscampagne op de PvdA?

Maar niet iedereen denkt er positief over:
    quote:
    'Vertrek Rutte is bestuurlijk onverantwoord'

DEN HAAG (ANP) - Het is bestuurlijk onverantwoord om voor de tweede keer in een kabinetsperiode van staatssecretaris te wisselen. Dat mag het kabinet niet laten gebeuren.

Dat heeft voorzitter D. Terpstra van de HBO-raad donderdag gezegd nadat staatssecretaris Rutte bekendmaakte dat hij zich kandidaat stelt voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Als Rutte lijsttrekker wordt, bestaat de mogelijkheid dat hij het departement verlaat en na de zomer zal optreden als fractievoorzitter.

,,En dat terwijl we in een cruciale fase van de wet op het hoger onderwijs zitten'', stelde Terpstra. Twee jaar geleden vond er al een wissel op Onderwijs plaats, toen Ruttes partijgenote Nijs als staatssecretaris het veld moest ruimen.

Terpstra vreest dat door personele wijziging het dossier hoger onderwijs ,,doodvalt''. Dat zou betekenen dat een nieuw kabinet er verder mee moet. ,,Dat gaat ons twee, drie jaar kosten.''

Redelijk op gang

Ook de voorzitter van de vereniging van universiteiten, E. D'Hondt is niet ingenomen met een mogelijk vertrek van Rutte. ,,Met hem was het overleg net redelijk op gang. Een nieuwe wissel is erg onpraktisch maar natuurlijk niet onoverkomelijk.''

De nieuwe wet op het hoger onderwijs die momenteel door de Raad van State wordt bekeken, zal niet eerder dan september in de Tweede Kamer worden behandeld. Volgens die wet moet het mogelijk worden dat hogescholen en universiteiten in het eerste jaar gaan selecteren en opleidingen op verschillende niveaus aanbieden.

Makkelijk overstapppen

Wel kan Rutte waarschijnlijk zijn plan om studenten leerrechten te verstrekken afmaken. Met dat systeem kunnen ze makkelijk overstappen naar een andere universiteit of hogeschool.

Studenten zijn evenmin gerustgesteld nu Rutte zeker de komende maanden voorlopig op onderwijs blijft. ,,Hij zal met zijn hoofd bij het komende werk zijn'', vreest voorzitter Evelien van Roemburg van het Interstedelijk Studenten Overleg.

,,Het is een slechte zaak dat hij zich niet voor de volle 100 procent met onderwijs bezighoudt.'' Met de leuze ,,Rutte, wees wijs, wordt geen tweede Nijs'', hebben de studenten geprobeerd de staatssecretaris op zijn post te houden.
      donderdag 9 maart 2006 @ 18:43:46 #218
    10086 Heerlijkheid
    gebiedt mij te zeggen
    pi_35886780
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 18:18 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

mierenneuker.

Of is het miereneuker, met de nieuwe spelling?
    Het eerste is correct hoor.

Weet je het de volgende keer niet helemaal zeker, zeg dan maar muggenzifter
      donderdag 9 maart 2006 @ 21:17:49 #219
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35892316
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 18:40 schreef Sidekick het volgende:
    Binnen de VVD zijn ze blij dat ze weer met z'n alleen als 1 blok achter iemand kunnen staan...
    [..]

[..]

Rutte te aardig, ondanks een felle niet inhoudelijke aanvalscampagne op de PvdA?

Maar niet iedereen denkt er positief over:
    [..]
    Eigenlijk heeft rutte zich alleen kandidaat gesteld voor het lijsttrekkerschap. Is er dan geen andere kandidaat die het zou willen. Het is nu de kans voor velen zou je denken. Een natuurlijke leider is er niet. Dan hebben meer mensen een kans. van Aartsen trekt zijn kandidatuur in en rutte is de engie officiele kandidaat.
    Dat begint op een verkiezingsmanier te laten die ze in china toepassen. Dat rutte aan de linkerkant van de vvd zit was wel duidelijk. Maar zo links..
    And that is the news.''
      donderdag 9 maart 2006 @ 21:21:14 #220
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35892448
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 18:08 schreef pberends het volgende:

[..]

LOL, nu al een draaikont. Ik herinnerde me ook wel dat die zo geilde op D66. En hij heeft zichzelf tig keer sociaal liberaal genoemd.
    Om even in de lijn van zijn opponent Bos te blijven: Wat is hij nu, wel of geen sociaal-liberaal. De ene keer is hij het wel en wil hij fuseren met d66 en de andere keer weer niet. Dat zijn nu net de punten die de vvd in de campagne over de pvda zei. Het is dus 1 pot nat en als je dat weet kan je beter maar niet roepe over anderen dat ze zo slecht zijn.
    And that is the news.''
      donderdag 9 maart 2006 @ 21:39:34 #221
    54636 Eb
    Le Big Mac
    pi_35893272
    Rutte is een uitstekende kandidaat.
    Op deze manier pakken die gemeenteraadsverkiezingen voor de VVD geweldig uit.
    Rutte zit niet vastgebakken in oude patronen, heeft interessante visies en spreekt heldere taal.
    Daar krijgt Bos nog een zware dobber an!

Heerlijk. Het spel is op de wagen.

Want vergeet niet lieve mensen: Die ruk naar links van afgelopen dinsdag was slechts een teken van onvrede met het inpopulaire maar noodzakelijke beleid van de coalitie.
    Zoveel rood is niet goed voor dit land: dan gaan we pas echt ten onder aan lethargie en een exploderende staatsschuld.

Je vaderland heeft je nu nodig: stemt VVD!
      donderdag 9 maart 2006 @ 21:47:01 #222
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35893588
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 21:17 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Eigenlijk heeft rutte zich alleen kandidaat gesteld voor het lijsttrekkerschap. Is er dan geen andere kandidaat die het zou willen. Het is nu de kans voor velen zou je denken. Een natuurlijke leider is er niet. Dan hebben meer mensen een kans. van Aartsen trekt zijn kandidatuur in en rutte is de engie officiele kandidaat.
    Dat begint op een verkiezingsmanier te laten die ze in china toepassen. Dat rutte aan de linkerkant van de vvd zit was wel duidelijk. Maar zo links..
    De uitspraak van Rutte is veelzeggend: als Van Aartsen niet was opgestapt had Rutte zich niet verkiesbaar gesteld. Er komt geen tegenkandidaat want ze willen de gelederen gesloten houden, bij Van Aartsen precies hetzelfde ondanks dat er betere alternatieven waren.
      donderdag 9 maart 2006 @ 21:52:39 #223
    141188 zoetwaterpiraat
    Oranje na 4 potjes weer thuis
    pi_35893820
    Ayaantje doet het best aardig in de poll
    Alleen met Bergkamp, Stam en Tim Wakefield in de basis kan het nog iets worden.
    pi_35893876
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 21:52 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
    Ayaantje doet het best aardig in de poll
    hoe zou dat nou toch komen?
      donderdag 9 maart 2006 @ 22:59:02 #225
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_35896290
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 21:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De uitspraak van Rutte is veelzeggend: als Van Aartsen niet was opgestapt had Rutte zich niet verkiesbaar gesteld. Er komt geen tegenkandidaat want ze willen de gelederen gesloten houden, bij Van Aartsen precies hetzelfde ondanks dat er betere alternatieven waren.
    De vernieuwing van de vvd na fortuyn blijft dus een farce.
    And that is the news.''
    pi_35901677
    Met Rutten blijft de VVD maar wat aankutten.

Die n00b liet zich weer behoorlijk piepelen door F. Mingele. Met zijn studenten-vereniging-uitstraling.

Aflopende zaak voor de VVD, D'66 scenario. Opgeruimd staat netjes.
    pi_35901897
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 22:59 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Veel te vroeg om daar nu al iets van te zeggen, de te volgen tactiek zal gisteren en eergisteren wel eerst goed doorgenomen zijn alvorens ze Rutte voor de microfoon haalden. Het is immers niet de bedoeling om gelijk iedereen voor het hoofd te stoten, wà?

Overigens vraag ik me ook wel af hoe het CDA zich momenteel voelt...

Zo op het eerste gezicht lijkt het er namelijk op dat ze maar liefst twee hitsige aanbiddders heeft, de een nog aantrekkelijker dan de ander, maar volgens mij zijn deze haantjes in werkelijkheid allebei botergeil op elkaar en wachten ze alleen maar tot ze genoeg lef hebben om uit de kast te komen.
    pi_35901919
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 05:51 schreef Edenoniphobic het volgende:
    Rutten aankutten.
    Hehehe, dat dacht ik wel...

Maar gefeliciteerd want volgens mij ben jij hier op Fok! de allereerste mee.

Hey, misschien hebben ze nog wel een leuke prijs voor je, een Jenna Jameson kunstkut of zo.

Anyway, ik denk niet dat je Rutte er zelf nog mee hebt, want die zal daar inmiddels wel compleet immuum voor zijn geworden.

Moet je je trouwens de lagere schooltijd van die man eens voorstellen zeg. Brrrr...
    pi_35910408
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 21:39 schreef Eb het volgende:
    Rutte is een uitstekende kandidaat.
    Op deze manier pakken die gemeenteraadsverkiezingen voor de VVD geweldig uit.
    Rutte zit niet vastgebakken in oude patronen, heeft interessante visies en spreekt heldere taal.
    Daar krijgt Bos nog een zware dobber an!

Heerlijk. Het spel is op de wagen.

Want vergeet niet lieve mensen: Die ruk naar links van afgelopen dinsdag was slechts een teken van onvrede met het inpopulaire maar noodzakelijke beleid van de coalitie.
    De ruk naar rechts ten tijde van Fortuyn was ook slechts een teken van onvrede met de zittende macht. Mensen zeiken nou eenmaal graag en menen dat ze het heel slecht hebben, de uitkeringstrekker vind z'n uitkering te laag en de manager vind de belasting te hoog en z'n bonus te laag...

Rutte leeft alleen wel in een sprookjeswereld als hij denkt dat hij de bijstandsmoeders mee krijgt...
    pi_35910773
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 14:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Rutte leeft alleen wel in een sprookjeswereld als hij denkt dat hij de bijstandsmoeders mee krijgt...
      vrijdag 10 maart 2006 @ 14:49:24 #231
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_35911652
    quote:
    Terugknuffelen

Minister Verdonk stuurt uitgeprocedeerde christen-asielzoekers niet naar Iran;
    aspirant-VVD-leider Mark Rutte richt zich bij zijn kandidaatstelling als eerste tot 'de Marokkaanse buurtvaders die hun wijk gezond en veilig willen maken' -

de verliezers zijn begonnen zich terug te knuffelen in de gunst van de kiezers.
      vrijdag 10 maart 2006 @ 15:10:11 #232
    1986 Jane
    agnostic dyslexic insomniac
    pi_35912202
    Ik zag hem gisteren een paar keer op tv voorbij komen en elke keer dat ik hem hoorde praten vond ik hem eerlijk gezegd zwakker worden. Misschien vermoeidheid, wie weet, maar de redding voor de VVD zie ik er op dit moment nog niet in. Het leek of hij zijn 2 of 3 stokpaardjes steeds weer op dezelfde manier stond af te draaien. Oké, dat doen er meer, maar je moet natuurlijk wel zorgen dat het niet zo opvalt.

Ik denk trouwens persoonlijk dat het echt geen goede strategie is om elke keer zo te blijven afgeven op de 'tegenstander', wat Rutte tot nu toe wel blijft doen met z'n tirades tegen Bos. Hij zou eens moeten proberen in te denken hoe dat overkomt bij die mensen die PvdA hebben gestemd dinsdag en die hij nu wil proberen voor zich te winnen (want dat wil hij toch, zegt hij). Die mensen horen hem in feite nu zeggen "Wat zijn jullie dom geweest! Jullie snappen er niks van! Maar ik zal het de komende tijd wel even uitleggen hoor". Zo willen mensen niet graag aangesproken worden.
    Lying awake, wondering if there is a Dog...
    Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
      zaterdag 11 maart 2006 @ 11:17:27 #233
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35934988
    quote:
    Op vrijdag 10 maart 2006 15:10 schreef Jane het volgende:

Ik denk trouwens persoonlijk dat het echt geen goede strategie is om elke keer zo te blijven afgeven op de 'tegenstander', wat Rutte tot nu toe wel blijft doen met z'n tirades tegen Bos. Hij zou eens moeten proberen in te denken hoe dat overkomt bij die mensen die PvdA hebben gestemd dinsdag en die hij nu wil proberen voor zich te winnen (want dat wil hij toch, zegt hij). Die mensen horen hem in feite nu zeggen "Wat zijn jullie dom geweest! Jullie snappen er niks van! Maar ik zal het de komende tijd wel even uitleggen hoor". Zo willen mensen niet graag aangesproken worden.
    Goed verwoord. De gelijkenis met Fortuyn is hier ook in te vinden; ook destijds is gekozen voor een verkeerde campagne door de gevestigde partijen.
      zaterdag 11 maart 2006 @ 11:20:59 #234
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_35935064
    Weisglas.
    quote:
    Weisglas wil meer kandidaten

Van onze verslaggever

DEN HAAG - Tweede-Kamervoorzitter Weisglas (VVD) is ontevreden over de snelle en tot nog toe enige sollicitatie naar het VVD-lijsttrekkerschap door staatssecretaris Rutte van Onderwijs.

Weisglas roept de ministers Kamp (Defensie) en Verdonk (Vreemdelingenzaken) op zich eveneens kandidaat te stellen. ‘Als ik moet kiezen tussen Verdonk en Rutte, kies ik voor Verdonk. Ik stem altijd op een vrouw’, aldus Weisglas.

Hij noemt het van groot belang dat er gedegen concurrenten voor Rutte komen. ‘Een volkomen onbekend VVD-lid maakt geen kans tegenover Rutte. Het moet een gelijkwaardige kandidaat zijn.’

Beide door Weisglas uitverkoren VVD’ers blijven echter bij hun besluit zich niet beschikbaar te stellen voor het partijleiderschap. ‘Ik beschouw het als een compliment, maar het verandert niets aan mijn mening’, reageert minister Verdonk.

Weisglas heeft zich geërgerd aan de opmerking van Rutte dat de VVD onder zijn leiding de dragers van stropdassen, parelkettingen en oorringen hartelijk zal verwelkomen. ‘Wat een onzin. Hoe de mensen van een VVD-congres gekleed zijn, interesseert me niets. Het gaat om de inhoud.’

Snapt Weisglas niet dat die kledingkeuze een metafoor is voor de diverse groepen mensen?
    pi_35935065
    quote:
    Op donderdag 9 maart 2006 22:59 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Hoezo? Er kunnen nog meer kandidaat lijsttrekkers komen al zullen die niet door de partij zelf naar voren geschoven worden denk ik. Was er al niet een (gewoon) lid van de VVD die zich verkiesbaar wou stellen? (was er even een weekje niet dus ben niet helemaal meer op de hoogte en dat in deze week )

Als je kijkt naar het nieuwe manifest, gekozen lijsttrekker en de verjonging op de kieslijsten van de VVD voor de gemeenteraad dan is denk ik de VVD, afgezet tegen de oude situatie, het meest vernieuwend bezig geweest. Jammer dat daar niet meer aandacht aan is gegeven in de campagne.
    pi_35935080
    quote:
    Op zaterdag 11 maart 2006 11:20 schreef Sidekick het volgende:
    Weisglas.
    [..]

Snapt Weisglas niet dat die kledingkeuze een metafoor is voor de diverse groepen mensen?
    Had hij weer teveel wijn gedronken?
      donderdag 23 maart 2006 @ 09:45:57 #237
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_36289086
    quote:
    Jelleke Veenendaal kandidaat lijstrekker VVD

VVD-kamerlid Jelleke Veenendaal stelt zich kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de partij. Het kamerlid gaat de strijd aan met Mark Rutte, die zich al eerder kandideerde.

Ze heeft zich vooral in de strijd geworpen omdat ze vindt dat de VVD leden straks iets te kiezen moeten hebben. De VVD heeft een nieuwe lijsttrekker nodig, omdat Jozias van Aartsen begin deze maand opstapte na de tegenvallende resultaten bij de gemeenteraadsverkiezingen.

De partij-leden kiezen nog voor de zomer hun nieuwe lijsttrekker.

Tijdelijk VVD-fractieleider Van Beek is blij met de kandidatuur van Veenendaal. Hij hoopt dat zich méér kandidaten zullen melden.

Slappe hap. Ze stelt zich beschikbaar "omdat er iets te kiezen moet zijn."
    pi_36289761
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 09:45 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

[afbeelding]

Wel dapper toch. Wat is een verkiezing met maar 1 kandidaat?
    pi_36290461
    quote:

[..]

[afbeelding]

Houdt de VVD toch mooi de schijn van een intern democratische partij op.

Zulke dingen zijn niet ongebruikelijk.
    pi_36290495
    quote:

Ja waar hebben we dat ook alweer eerder gezien
    pi_36291107
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 10:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nou? Bij de PvdA waren er 4 kandidaten, waarvan 3 serieus dus hebben nog een voorsprong.
    pi_36291575
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 11:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Nou? Bij de PvdA waren er 4 kandidaten, waarvan 3 serieus dus hebben nog een voorsprong.
    Dat waren anders ook geen echte keuzes 2 hadden immers aangegeven mee te doen om een keuze te bieden. Bij de VVD is er ook nog geen echte keuze, beide behoren tot hetzelfde kamp.

Eigenlijk is het ook nog te vroeg om te stellen dat er geen keuze is, zou mij bijvoorbeeld ook niet verbazen als Grifith zich verkiesbaar stelt. Volgens mij was er ook nog een VVD-lid die zich verkiesbaar wou stellen.
      donderdag 23 maart 2006 @ 11:55:55 #243
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_36292304
    Ik las dat ze nog niet weet of ze zich inhoudelijk anders zou gaan profileren dan Rutte, en dat het goed is dat er een vrouw te kiezen valt...

Mja...
    pi_36292425
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 11:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat waren anders ook geen echte keuzes 2 hadden immers aangegeven mee te doen om een keuze te bieden. Bij de VVD is er ook nog geen echte keuze, beide behoren tot hetzelfde kamp.
    Volgens mij alleen Klaas de Vries, Jouke en Jeltje wilden echt.
    quote:
    Eigenlijk is het ook nog te vroeg om te stellen dat er geen keuze is, zou mij bijvoorbeeld ook niet verbazen als Grifith zich verkiesbaar stelt. Volgens mij was er ook nog een VVD-lid die zich verkiesbaar wou stellen.
    Zou leuk zijn, luister morgenmiddag naar mijn programma by the way
    pi_36292532
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 10:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nahja, het verschil tussen de VVD nu en de PvdA destijds is dat bij de liberalen het hoofdbestuur zich zo nadrukkelijk met de verkiezing bemoeit, en zelf een kandidaat voordraagt en ondersteunt. De vraag is of je dan nog wel kunt spreken van een eerlijke verkiezing, daar doet de kandidaatstelling van Van Veenendaal niets aan af. Klaas de Vries had zich bij de PvdA destijds kandidaat gesteld met de opmerking dat er 'iets te kiezen' moest zijn, maar Jeltje van Nieuwenhoven en Jouke de Vries wilden beiden serieus lijsttrekker worden voor zover ik weet.
      donderdag 23 maart 2006 @ 12:41:21 #246
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_36293444
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 12:00 schreef SCH het volgende:

[..]

[..]

welke zender, welke tijd..
    And that is the news.''
    pi_36293534
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 12:00 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik dacht Jeltje ook maar kan het fout hebben. Maar goed er kunnen altijd nog kandidaten bij komen natuurlijk. Ook zijn dit soort verkiezingen nog redelijk nieuw voor de VVD.
    [..]
    quote:
    Stand.nl toch? Gaat het over de VVD?
    pi_36294934
    quote:
    Op donderdag 23 maart 2006 12:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik dacht Jeltje ook maar kan het fout hebben. Maar goed er kunnen altijd nog kandidaten bij komen natuurlijk. Ook zijn dit soort verkiezingen nog redelijk nieuw voor de VVD.
    Jeltje wilde juist heel graag, was ook een serieuze tegenkandidaat en kreeg behoorlijk wat stemmen. Was volgens mij ook eerder kandidaat dan Bos.
    quote:
    Stand.nl toch? Gaat het over de VVD?
    In dit geval 1opdemiddag vanaf 14.00
      donderdag 23 maart 2006 @ 14:43:19 #249
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_36297108
    quote:
    Ook voorzitter Weisglas van de Tweede Kamer, die als VVD-Kamerlid reageerde, is blij dat er nu een begin is gemaakt met een open verkiezingsstrijd. Hij zei te hopen dat meer mensen zich melden die het tegen Rutte kunnen opnemen en dan vooral nog een vrouwelijke kandidaat.
    Nog een vrouw zelfs.
      donderdag 23 maart 2006 @ 15:16:40 #250
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_36298179
    Ja, want er moeten vrouwelijke kandidaten bij zitten heur... Anders is het zo sneu voor de positie van de vrouw.

Of men kiest er een die capabel is, wat denk je daar van Weisglas?
    The Internets, I needs it..
    pi_36298426
    Nee, die Jelleke is totaal geen concurrentie voor Mark
    pi_36298822
    Allemaal slap gelul wat nergens over gaat. Dit noem ik namelijk geen tegenstanders.

Die oude tante wint dat toch niet.
    Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')