Hier ben ik het inderdaad ernstig mee eensquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:00 schreef Ringo het volgende:
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
En om die reden wou ik op 'mijn' school deelnemen aan het GOK-project (gelijke onderwijskansen) om meer te weten te komen over de oorzaak van studie- en gedragsproblemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:01 schreef BlaatschaaP het volgende:
Subtiele TVP.
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.quote:Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!
Heel interessant, maar voer voor psychologen en psychiaters. Ik zet me volop in voor ieder die daar in redelijkheid aan mee wil werken. Maar als ik ook even egoïstisch mag zijn: ik hoef geen diepgaande analyses waarom iemand bijvoorbeeld agressief gedrag vertoont of stelselmatig de les verstoort. Oorzaken daarvan liggen veelal buiten het bereik van de school en zeker van de docent.quote:Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:14 schreef Neuralnet het volgende:
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:23 schreef imago het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Dat hangt m.i. af van de reden waarom iemand weggaat. Een leraar met pedofiele trekjes heeft echt wel een slechte referentie aan z'n broek hangen. Tenminste, dat hoop ik.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
Ik moet juist naar een Havo of VWO terwijl ik veel liever naar een MBO of VMBO zou gaan. Aan de andere kant wil ik wel eens 'andere leerlingen' zien. Ik wil gewoon weer op stage, maakt niet uit waar! Hoe kun je nou ooit gepassioneerd docent worden als je een jaar stageloos bent?quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Omdat mijn school liever werkt met samenwerkingsscholen en ik liever stage loop op een school waar ze weten hoe ze me moeten begeleiden zodat ik niet aan mijn lot wordt overgelaten. Allemaal wel leuk een aardig ik heb 2 aanbiedingen gehad, maar ik weet niet precies hoe en wat en die school dan ook niet. Een samenwerkingsverband werkt prettiger. In mijn derde en vierde jaar wil ik uiteraard wel gewoon solliciteren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.
Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.
(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:50 schreef Silmarwen het volgende:
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.
Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
Flikker toch op met dat salon socialistische arrogante gelul zegquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).
Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.
Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
Het probleem is allereerst het onderscheid tussen witte en zwarte scholen, alsof zoiets bij wet is geregeld. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt en die veer in mijn kont voelt wel lekker, maar het grootste probleem op zwarte scholen is niet het feit dat ze zich daar asocialer gedragen dan op witte scholen (want ook kaaskoppen kunnen de beest uithangen) maar het maatschappelijke isolement waar die kids inleven en de problemen die dát met zich meebrengt.quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:30 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld
Wat praat je nou over gezellig integreren? Dat is nou juist het grote probleem op zwarte scholen: er WORDT niet geïntegreerd, die kids krijgen les in een soort van enclaves, zonder contact te maken met 'echte' Nederlanders, op die paar docenten na dan.quote:Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.
Dat blijkt niet uit je woorden.quote:Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.
p.s. Tussen aanhalingstekens zetten ook. Het verschil tussen "het een" en (het ander), zeg maar.quote:p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
Amenquote:Op dinsdag 1 november 2005 21:05 schreef Neuralnet het volgende:
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.
Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Het zou je sieren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Silmarwen het volgende:
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
Ben ik het niet mee eens, maar goed.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Ringo het volgende:
VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'.
Dit vind ik inderdaad heel herkenbaar. Het haalt echt het bloed onder je (mijn) nagels vandaan, ik kan daar zeer slecht tegen. Maar goed. Ieder heeft zo zijn voorkeur, en je voorkeur wordt voor een groot deel bepaald door je ervaringen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:48 schreef Neuralnet het volgende:
- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.
quote:Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
Nederlands, VMBO (+ brugklas HAVO). De eerste 3 1/2 jaar heb ik lesgegeven op een 'zwarte' school, VMBO ook. Daar was het een zooitje en 'dus' ook in mijn lessen. Sinds september werk ik op een andere school, rustiger sfeer, hechter docententeam, meer begeleiding etc. Nu ik me niet meer kan verschuilen achter een slecht management of een gedeprimeerde werksfeer, wordt het me pas echt helder dat mijn kwaliteiten als (VMBO)docent eigenlijk maar heel gering zijn.quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:50 schreef Svensational het volgende:
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Allochtoon/autochtoon is inderdaad niet alleszeggend.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:08 schreef Schanulleke het volgende:
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Wat ontzettend jammer joh.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
Liefst iets in de uitgeverswereld. Ben niet heel kieskeurig, als het maar een baan is waarvan ik niet (zoals nu) totaal gespannen en gefrustreerd raak. Een rustige baan.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:50 schreef Mirage het volgende:
Wat ontzettend jammer joh.
Enig idee welk richting je nu op wil ?
(excuus als je dat al gezegd hebt.. ik heb nog niet alles terug gelezen...)
Waar ik persoonlijk het plezier uit haal is mijn collega's en mijn leerlingen. Er gaat geen dag voorbij of onze docentenkamer heeft op zijn grondvesten geschud door het lachen. Nu kan het misschien zo zijn dat we 'maar' een VMBO-locatie zijn en allemaal tweedegraders, maar we hebben wel plezier met elkaar en er is een uitstekende sfeer. De leerlingen merken dat ook en die voelen zich bij ons thuis. Je kent iedereen en je hebt een persoonlijke band met ze. Dát soort dingen sleept mij er doorheen. Ja, ik word ook langzamerhand gek van alle vernieuwingen die van hogerhand opgelegd worden en de ene vernieuwing is nog niet "geïmplementeerd" of de volgende vernieuwing moet alweer geformuleerd worden. Ik krijg ook genoeg van het feit dat alle leuke dingen maar moeten wijken omdat dat teveel lesuitval oplevert... maar wanneer een leerling aan het einde van de dag naar me toe komt en zegt: "Ha, meneer, was weer een leuke les vandaag he?"... dan vergeet je al die toestanden meteen. Het zijn die kleine dingetjes waar ik mijn geluk uit haal, en die koester ik. Ik heb altijd leraar willen worden (ik ben misschien een van de weinigen hier die dat zo voelen), maar ik geniet van elke dag opnieuw.quote:Op dinsdag 8 november 2005 21:55 schreef Neuralnet het volgende:Hoe lang kan je het nog volhouden enkel om het plezier als de werkdruk hoog is, het financieel niet aantrekkelijk is en het ook nog eens moeizaam gaat?
Hmmm... dit heb ik nooit zo gemerkt op alle scholen waar ik werkzaam ben geweest. Kan natuurlijk aan mij liggen..quote:Er blijft hooguit de drang om anderen te laten zien dat je het kan over.
Wrijf het er nog even in.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:18 schreef Roellio het volgende:
Als je, zoals ik hierboven las, al orde-problematiek hebt in een brugklas... tsja.
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.quote:
Ik vind het helemaal niet makkelijk en van de vijftien LiO's op onze school is er niet eentje die met betrekking tot het lesgeven ooit het woord 'makkelijk' in de mond neemt eigenlijk... In mijn tweede- en derdejaarsstage vond ik het ook nog makkelijk, maar dit is toch wel heel andere koek.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:23 schreef Roellio het volgende:
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?
Ik deed vorig jaar 11 lesuren helemaal zelfstandig en dat ging heel goed (op 1 klas na waar het wat minder goed ging). Maar nu is het een drama. Maar weet je wat het ook is, ik vind het gewoon niet leuk. Mijn motivatie is langzaam maar zeker naar een dieptepunt gezakt en daarom heb ik ook niet de drive om te proberen het anders en beter te doen. Nu ik weet dat ik ga stoppen helemaal niet.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:33 schreef Roellio het volgende:
Ik ben nu 3e-jaars doe 12 lesuren per week gedurende 2 dagen zelfstandig. Ik loop met ze weg.
Niet in de les uiteraard, erbuiten. Ik heb er ook al een paar fikse huilbuien opzitten. Magoed, ik ben een vrouw en dat zijn al mijn mede-LiO-ers ook. Dat scheelt misschien op dat gebied.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:44 schreef Roellio het volgende:
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Ach, zes weken en dan ben je weg. Zou me echt geen greintje zorgen meer maken. Je hebt ruim op tijd de juiste beslissing genomen, wat kan jou dat zooitje etterbakken nou nog schelen? Wegpesten kunnen ze je toch al niet meer.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als docent ben ik gewoon een loser, ik kan er ook niets aan doen. Gelukkig heb ik genoeg andere kwaliteiten. Maar ik moet nog wel een week of zes en ik voel me er eerlijk gezegd nogal klote onder. Ik zie mezelf de boel verneuken en ik ben niet bij machte om er iets aan te doen, maar ik voel me er wel verschrikkelijk naar onder.
Nee, lesgeven is niet makkelijk. En ja, ook een brugklas kan lastig zijn.quote:Roellio schreef
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?
Het zijn de kleeeineeee dingen die doen!
Dat snap ik.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:11 schreef Ringo het volgende:
maar ik zou het niet prettig vinden als een van mijn collega's zo laatdunkend over mijn lesproblemen sprak.
Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schattenquote:Op woensdag 9 november 2005 19:29 schreef leonieke het volgende:
Ik heb ook nog leerkrachten gehoord bij mij die nooit problemen hadden, moeilijke leerlingen? Nee dat kenden ze niet! Hoe jij hebt problemen met die leerling? Oh dat is een watje bij mij...
Tot je opeens die collega heel dringend nodig hebt en (hoe vervelend het ook voor die persoon is) eens moet binnenvallen tijdens zijn/haar las
Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...quote:Op woensdag 9 november 2005 19:31 schreef Roellio het volgende:
Ik zeg niet dat ik geen moeilijke leerlingen heb. Ik zeg dat het me niet enorm veel moeite kost om die in te dammen.
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef leonieke het volgende:
[..]
Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...
Ik had vorig jaar precies hetzelfde!quote:Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef thaleia het volgende:
[..]
Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schatten
Is het maar goed dat ik geen kinderen wil. Bij mijn honden lukt het overigens wel prima.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert.
Ik sta gekend als de strengste leerkracht Dus je moet mij geen verhaaltjes vertellen over regels, grenzen en consequenties en zelfs consequent zijn. Het leuke bij mij is dat ze dit ondertussen weten te 'appreciëren' mijn regels en afspraken. Dus ik kan helemaal niet klagen over problemen die ik niet meer te boven kan.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
De wrange vruchten, neem ik aan.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
Inderdaad, teveel mensen blijven ergens in hangen. Het is wel de kunst om, als je eenmaal de conclusie trekt dat je ergens niet kunt blijven, dat niet te zien als een persoonlijk falen. Toen ik bij de IND werkte, wilde ik per se net zo goed worden als de doorgewinterde juristen op de afdeling waar ik zat. Ik heb redelijk hard gewerkt om dat niveau te bereiken, mocht moeilijke zaken doen etc, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het afschuwelijk vond en dat ik daardoor soms steken liet vallen in mijn werk.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:31 schreef thaleia het volgende:
Dat er een paar mensen ontdekken dat dit niet is wat ze willen en dus liever verder gaan kijken ipv doormodderen lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, in elk beroep en in elke bedrijfstak. Verzuurde figuren die twintig jaar te lang zijn blijven hangen zijn er al genoeg. Prima stap dus van beiden en ik wens ze veel geluk!
Ja dat snap ik ook. Maar niet iedereen slaagt daar al meteen het eerste jaar in. Bijna niemand, kan ik je zeggen. Gelukkig heb je altijd nog de zomervakantie. En daarna begin je gewoon weer van voren af aan. En als het je het tweede jaar nog niet lukt de teugels (voldoende) kort te houden, dan het jaar dáárna, enz. enz.quote:Op woensdag 9 november 2005 20:42 schreef Roellio het volgende:
Dat is waar, maar zoals eerder gezegd... die struikelblokken van grenzen moet je vrij rap overwinnen, anders lopen ze absoluut over je heen, en voordat je ze dan weer terughebt waar je ze hebben wil is een veel zwaarder traject.
Hmm... wacht maar eens als je straks écht aan de bak gaat. Die paar lesjes stage lopen is nog tot daar aan toe. Maar als je straks écht gaat beginnen komt daar een wagonlading aan andere dingen bij. Zeker in je eerste échte jaar moet je dan álle zeilen bij zetten om je hoofd boven water te houden. Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten.quote:Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Precies. Ik zou als leerling ook de leraar de hemel in prijzen als ik op de tafels mocht dansen.quote:Dus wanneer iemand mij zegt dat "de nieuwe collega" zowat de hemel ingeprezen werd, dan hou ik mijn hart al vast.
quote:Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.
En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Ik heb de quote gewoon even verandert in je tekst zoals hij nu is en ik blijf het ermee eensquote:Op donderdag 10 november 2005 07:14 schreef imago het volgende:
Oh shit nou ben ik m'n bericht aan het veranderen en nou quote je me al Maargoed, het idee is duidelijk
En nu moet ik rennen anders ben ik te laat om bij de wiskunde-toets te surveilleren
Al deze dingen maak ik nu ook mee hoor Imago. Meegevraagd om spaghetti te gaan eten, zelfs met een klas waar ik geen les meer aan geef enzo, maar ik blijf er gewoon bij dat er een verschil is tussen stage en fulltime leraar zijn.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.
En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Nou ja, ik heb het misschien wat te zwart geschetst, maar toch, ik werk nu 5 jaar als leraar, en ik zie het elk jaar opnieuw. Dat kunnen zowel startende docenten zijn, als wat meer ervaren docenten, die het opeens even niet meer zien zitten. Soms zijn het gewoon even dipjes, maar soms zijn er ook docenten bij die het leven echt zuur wordt gemaakt. Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.quote:Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Dan zegt Baba-O-Riley "Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten." en dan vraag ik me echt af hoe hij (net als een hoop anderen in dit topic) toch bij het idee komt dat iederéén het zo zwaar krijgt dat zelfs een heuse inzinking en huilbui het gevolg moeten zijn.
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.quote:maar mij krijgen ze echt niet tot een inzinking of een huilbui
Natuurlijk mag je dat zeggen en het IS ook gewoon zo. In mijn geval wel. Ik weet wel dat ik het verkeerd aanpak en in theorie weet ik ook hoe ik het anders zou moeten aanpakken, maar ik krijg het gewoon niet voorelkaar (grotendeels door een totaal gebrek aan motivatie). En als ik dan al die ervaren docenten hoor die zeggen dat het de eerste drie jaar keihard zwoegen is (geldt vast niet voor iedereen, maar zou voor mij zeker wel gelden), dan heb ik dat er dus niet voor over.quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.
Da's wel een goeie. Dat dacht ik dus ook, dat ik me niet gek zou laten maken. Wel dus.quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".quote:Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos.
Ik zég toch ook het volgende:quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
en:quote:Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, ...
Weet ik. En ik heb ook al 10x gezegd dat ik een VMBO-klas ook niet aan zou kunnen. Ik beweer heus niet dat ik een super-leraar ben ofzo.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:38 schreef nickybol het volgende:
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
Nee, het is ECHT een chaos.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Ik droomde vannacht dat ik leidster was op een kleuter-vakantiekamp met allemaal van die schattige kindjes. En dat ik huilde toen ze terug naar huis gingenquote:Op vrijdag 11 november 2005 01:20 schreef Svensational het volgende:
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:56 schreef leonieke het volgende:
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
Dan wordt het helemaal een teringzooi. 't Is een beetje te laat voor dat soort dingen. Ik heb erg weinig controle.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hmz, zoiets is bij mij niet haalbaar aangezien ik elke klas maar 1 uur per week heb en ik toch mijn leerplan moet zien.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Oh, dat doe ik inderdaad vaak genoeg. Soms lig ik vóór op schema, of heb je zo'n "vrijdagmiddag-gevoel" en dan ga ik wel eens totaal andere dingen doen. Een les over wat de leerlingen bezig houdt, etc... Heel leuk en verfrissend.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt
Wat gebeurt er dan? Ik zou me daar niet voor schamen.quote:Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
Zelf vind ik dat heel lastig. Ik doe dat nooit spontaan. Daarom ontstaat er altijd wel een "vragenvuur" rondje waarin ze van alles en nog wat willen weten. De kunst is dan om het een beetje ordelijk te laten verlopen.quote:Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
Zeg maar gerust dat mijn hele seksleven na te pluizen is op Fok.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:40 schreef Svensational het volgende:
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden. !
Ach, nog een paar weekjes. Dan kan ik weer foto's in mijn fotoboek zetten.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:56 schreef Neuralnet het volgende:
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect? Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Ik werk op een school waar de leerlingen veel grafische vakken krijgen dus de meeste van hen vinden tekenen leuk en kunnen het ook goed. Ik geef wel eens een opdracht op een laat uur (als echt heel weinig nog werkt) om bijvoorbeeld een catalogus van het lokaal te maken:quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ?gevorderde docenten onder ons?, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Lijkt me een heel aparte evaring ja!quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef Evil_Jur het volgende:
In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen,
leuk om te lezen , je hebt inderdaad gelijk (tbje overbodig bericht maar ik kon t niet laten)quote:Op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef Ringo het volgende:
Weet je wat nou zo grappig is?
Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen.
-knip-
Wiequote:Op woensdag 16 november 2005 13:25 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schat Ze mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
Aafe Vries. Ze begeleid volgens alleen stages in Leiden en omstreken.quote:
Ik snap er ook niet veel van.quote:Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef leonieke het volgende:
Ik begrijp er niet veel van, maar aangezien je zo opgewekt bent, jompel ik gewoon ff mee met jou
Je hebt in Nederland onderwijsassistentes (klassenassistentes) die nemen taken over van de docent zoals nakijken, proefwerken maken, opdrachten regelen, groepen helpen enzo. Dat doe ik 1 dag in de week en de andere dag loop ik gewoon stage als aanstaande docent.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef leonieke het volgende:
Ah duale stage = geld verdienen?
Wij gebruiken in België de termen duale stage en lintstage niet. Wij moesten in ons laatste jaar bv 21 uur per week lesgeven maar dat was onbetaald (zoals alle stages bijna in België)
Maar duale stage = jij vervangt een docent die thuis is wegens ziekte ofzo en jij neemt alle vakken + bijkomstige opdrachten (toetsen, klassenraden, examens, ...) over van die persoon?
(of ben ik nog helemaal verkeerd?)
Het is inderdaad vooral positief dat ze het jammer vinden etc.quote:Op donderdag 17 november 2005 15:24 schreef Neuralnet het volgende:
Voel je vooral niet schuldig. Want als ze niet tevreden over je waren hadden ze je ook zonder emotie eruit gegooid zonder "vertrouwen". In het leven moet je nu eenmaal keuzen maken en prioriteiten stellen.
Hoe dat zo?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Aan 1 van mijn klassen geef ik inmiddels samen met een collega les. Het gaat niet alleen.
Moet ik dat werkelijk uitleggen...? Ze zetten het lokaal op z'n kop.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe dat zo?
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Pff, eindelijk, de kogel door de kerk. Dat was me het weekje wel.
Ik had al een aantal weken geleden besloten met lesgeven te stoppen, maar nam een en ander nog in overweging. Tot deze week dus.
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal, vlak voor de bel. Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten over mijn gebrekkig optreden in de les. Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Of ik alsjeblieft en wel ASAP harder&strenger zou willen zijn, zei hij, anders voorzag-ie een zuur leven als docent voor mij weggelegd.
Het is gezien; het is niet onopgemerkt gebleven. (dacht ik troosteloos)
Meteen daarop kwam mijn begeleidster in de les langs (ingeschakeld door de coördinator) om mij in de les te ondersteunen, igv problemen. Ik natuurlijk flink van mijn apropos door zo'n klotebegin van de dag, dus het was maar goed dat zij er was.
Aan het eind van de dag had ik een gesprek met diezelfde begeleidster over mijn voortgang op school. Ik besloot open kaart te spelen: ik trok het niet meer, te weinig progressie en vooral heel veel stress en onnodige fouten, ik overweeg te stoppen, ja dat bedoel ik: ontslag nemen.
Zij begreep me (gelukkig) erg goed; zelf had ze ook wel door dat ik me niet gelukkig voelde in dit werk. Time for a change, kies voor jezelf, dat was de conclusie van ons gesprek.
Maar goed, zulks zou ik nog officieel aan mijn directeur moeten meedelen. Vanochtend wilde ik een afspraak met hem maken maar hij was me voor omdat hij me over die gepeste leerling wilde spreken. Ik zou in geen geval in de verdediging schieten, peperde ik mezelf in. Open en eerlijk zijn.
Dat is me gelukt. Tot grote opluchting van mezelf wist ik het gesprek een subtiele wending te geven en mijn gevoel van zwakte voor de klas op te biechten; daaruit te concluderen dat ik het liefst zo snel mogelijk wilde stoppen.
Ik zag de arme man in vijf minuten 10 cm kleiner worden.
Volgende week dinsdag komen we (hij & ik) hierop terug, hebben we afgesproken. Mijn besluit staat allang vast maar ik vond het wel zo netjes om hem die tijd te gunnen.
En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester.
Na 4 jaar ploeteren ben ik in de epiloog van mijn onderwijscarrière beland.
Nee.quote:Op zondag 27 november 2005 11:49 schreef nickybol het volgende:
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal
Snap niet dat die ouders dan jou niet opbellen. Op onze school staat ergens in de schoolgids dat ouders bij klachten over de docent deze moeten bellen, zelfs thuis.quote:Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten
Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?quote:Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Normaal vind ik ouderavonden wel gezellig, maar dit lijkt me inderdaad erg vervelend.quote:En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester
Daar valt wat voor te zeggen. Het is iemand die soms gauw zijn conclusies trekt.quote:Op zondag 27 november 2005 18:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.
Yep, ben haar mentor.quote:Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?
Zoals je het vertelt kon je het niet weten. Het pesten bevond zich kennelijk buiten jouw lessen en het enige dat jij ervan zag was iets waar je geen pestgedrag uit kon halen. De leerling in kwestie had ook naar jou toe kunnen stappen als ze zo prijs stelde op jouw steun.quote:Nou ja, inschattingsfout, daar kan ik inkomen.
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.quote:Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Heeft niets te maken met de grond in duwen. Ik heb andere talenten. Dit is er niet 1 van. Gelukkig hoef ik niet alles te kunnen.quote:Op zondag 27 november 2005 22:18 schreef Neuralnet het volgende:
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting is .quote:Op zondag 27 november 2005 18:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ringo, zullen wij ons binnenkort gezamenlijk bezatten om ons vertrek uit het onderwijs te vieren?
Ik stop definitief 1 december. Ik heb mijn lesje geleerd en ga lekker wat anders doen. Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Dat geldt voor mij precies hetzelfde. Verstandige keus dan denk ik.quote:Op maandag 28 november 2005 14:33 schreef Tristessa het volgende:
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting is .
Nee hoor! Still going strong!quote:Op maandag 28 november 2005 16:09 schreef bloempjuh het volgende:
Stopt echt iedereen, of lijkt dat maar zo?
Ik mag pas in september als LIO beginnen, tot die tijd leen ik voluit, en heb ik weinig te doen als straks mijn onderzoek af is...(ik doe een Educatiemaster op de uni)quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:13 schreef nickybol het volgende:
Je gaat lessen filmen....waarom in godsnaam. Ga lesgeven, daar leer je voor....
Ja, maar als leerling, niet als leraar Maandag ga ik geheel vrijwillig naar mijn kleuterschool om aldaar Sinterklaas te vieren. .quote:Op zaterdag 3 december 2005 18:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hebben jullie ook trouwens binnenkort POP-gesprekken?
Bij mij is het Persoonllijk Ontwikkelings Plan. Weet natuurlijk niet hoe dat met de rest zit.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:57 schreef imago het volgende:
Wat zijn POP-gesprekken? Zoiets als tafeltjesavond?
Bij mij op school iig.quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
POP - Persoonlijk OntwikkelingsPlan
Ik kan die term niet meer horen
Dat zei ik dus ook al .quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:11 schreef Renesite het volgende:
[..]
Bij mij op school iig.
Ik haaaat het!
En die krijg ik dus op de ouderavondquote:Op zaterdag 3 december 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ze waren wel moeilijk voor die kinderen die eigenlijk niet op een gymnasium thuishoorden, maar die door hun streberige ouders gepushed werden om toch gymnasium te proberen.
Ik heb dat nooi zo expliciet uitgelegd gekregen tijdens de lessen Latijn (en Grieks!), maar zag op een gegeven moment die structuren vanzelf. Dat vind ik ook een waardevol inzicht, want opeens vallen dan alle stukjes op hun plaats, ook bij andere talen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:20 schreef nickybol het volgende:
Niet echt rijtjes gaan zitten stampen maar meer taalkundige structuren, begrijpen hoe een taal in elkaar zit en hoe dat van invloed is geweest op andere talen.
Ik ben toekomstig PABO'erquote:Op zaterdag 3 december 2005 22:52 schreef Svensational het volgende:
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic ?
Ik zou dat erg lastig vinden. Ik maak me heel boos om dat soort gedrag. Je eigen streberigheid ten koste laten gaan van je kind. Die kids moesten echt gruwelijk hard werken voor een zesje, terwijl de anderen fluitend een acht haalden. Hoe frustrerend is dat?quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:51 schreef thaleia het volgende:
En die krijg ik dus op de ouderavond
Geen PABO'er meer trouwens, ik ben al weer een tijdje geleden afgestudeerd (afgelopen maart).quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:52 schreef Svensational het volgende:
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic ?
Vrouwen in overvloed op alle PABO's in ieder gevalquote:Op maandag 5 december 2005 08:39 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik ben toekomstig PABO'er
Dit jaar hoop ik mijn VWO-diploma te halen, daarna ga ik zeer waarschijnlijk naar de Thomas More.
Woensdag ga ik een dagje meelopen aan deze PABO. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Thomas More? Het liefst van niet al te lang geleden, want Thomas More is tijdje terug overgenomen door HS Leiden. Dus er zouden dingen veranderd kunnen zijn .
Het Russische onderwijs, daar heb ik altijd een groot zwak voor gehad. Daar kan men in Nederland nog eens een voorbeeld aan nemen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:29 schreef thaleia het volgende:
Is Rusland is 'taalkunde' (algemeen dus) een vak op de middelbare school, heb ik mij laten vertellen. Als we dat hier hadden gehad had ik het supertof gevonden denk ik
Ik was sowieso niet van plan hier op een middelbare school les te gaan geven. Apen in bedwang houden in plaats van stof overdragen, dat laat ik liever aan iemand anders over.quote:Op maandag 5 december 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Je kan ook naar Rusland gaan in plaats van wensen dat hun onderwijs hier naar toe komt.
Klopt.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het wordt wel tijd dat het vakantie wordt, hoor... De leerlingen hebben er niet veel zin meer in, en ook de docenten zijn aan vakantie toe...
En dat doen we natuurlijk ook niet...quote:Op woensdag 7 december 2005 22:26 schreef nickybol het volgende:
De leerlingen hebben er niet veel zin meer in...maak het leuker en interessanter....
Dat kan per dag wel verschillen, hoor...quote:Op woensdag 7 december 2005 20:48 schreef Ringo het volgende:
Net zoiets als:
"Wat zijn ze druk vandaag hè?" (alsof ze dat gisteren niet waren )
Het is niet alleen maar leuk en eeuwigdurende blijdschap, Tarzan. Er is ook een jaarplanner, deadlines voor hoofdstukken en cijferrapportages waar men zich aan moet houden.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:33 schreef nickybol het volgende:
Schijnbaar niet, als je zo zit te klagen. Als je het leuk kun maken voor jezelf en je leerlingen valt er niets te klagen.
Valt erg mee hoor.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:42 schreef nickybol het volgende:
Denk je dat dat te bereiken is met volledig ongemotiveerde leerlingen? Dat worden lekkere cijfers...
Succes!quote:Op donderdag 8 december 2005 13:20 schreef Me_Wesley het volgende:
Heb gister een dagje meegelopen aan de Thomas More, zag er uit als een enorm leuke school . Mijn keuze staat nu echt vast, ik ga me morgen inschrijven . Goed, nu alleen nog mijn diploma halen dit jaar .
En hoe doe je het dan met de rest van je studie. Nu is er een tekort, maar later niet meer dus je moet wel je diploma halen hequote:Op vrijdag 9 december 2005 11:52 schreef Roellio het volgende:
Nou. Ik ben nog een beetje van m'n apropos.
Ik ben dus 3e-jaars stagiair en ik heb zojuist een baan aangeboden gekregen...
Ik heb gezegd dat ik me enorm vereerd voelde en het me een fantastische uitdaging lijkt, maar dat ik er nog even over na moest denken. Van 't weekend even met m'n ouders over hebben en a.s. woensdag heb ik een gesprek op de school en dan moet ik beslissen.
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:05 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan met de rest van je studie. Nu is er een tekort, maar later niet meer dus je moet wel je diploma halen he
Maar wat onwijs geweldig om te horen! Ik zou er inderdaad wel over nadenken en de voors en tegens afwegen. Is dit wel wat je wil, wil je niet meer scholen zien enzo?
Ik denk dat ik er wel voor zou gaan. Ik zit nu nog te wachten op een bericht op een soort gelijke oplossing.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!
En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
Als ze dat echt voor elkaar kunnen krijgen, moet je dat uiteraard doen! Het is gewoon een ultieme kans . Je werkt, je hebt inkomen, en je rond tegelijkertijd je studie af (ook al duurt dat dan iets langer). Maar vooral: je hebt plezier! Als je er zelf al zo positief tegenover staat, denk ik dat je er gewoon voor moet gaan . Veel plezier!quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!
En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
Ik ken het gevoel, maar gelukkig ben ik met mijn stof klaar, dus kan ik het iets relaxter aan doen.quote:Op maandag 12 december 2005 10:15 schreef thaleia het volgende:
En ze zijn vanzelf al druk vanwege aan vakantie toe, en zelf ook moe en kunnen dus ook weinig hebben.
Leuke woordspeling.quote:Er zijn ook collega's die voor elke snotneus thuisblijven
Iets te hoog gegrepen voor kleuters denk ikquote:Op zondag 18 december 2005 13:40 schreef nickybol het volgende:
Wat voel je bij welke kleur?
Ja. .quote:Op zondag 18 december 2005 13:44 schreef Ringo het volgende:
Is tekenen knutselen?
Dat valt misschien nog wel mee, kleuters kunnen al best goed verwoorden dat bijvoorbeeld blauw tinten bij koud horen en rode tinten bij warm.quote:Op zondag 18 december 2005 13:48 schreef Svensational het volgende:
[..]
Iets te hoog gegrepen voor kleuters denk ik
[..]
hmm.....maar hoe maak ik daar een les van????quote:Op zondag 18 december 2005 14:03 schreef Zowy het volgende:
[..]
Dat valt misschien nog wel mee, kleuters kunnen al best goed verwoorden dat bijvoorbeeld blauw tinten bij koud horen en rode tinten bij warm.
Je zult misschien nog verbaasd staan hoeveel andere voorbeelden ze dan zelf op kunnen noemen.
mja, meestal gebruik ik ook wel veel materiaal van internet, maar over kleuren kon ik dus echt niks vinden...quote:Op zondag 18 december 2005 14:20 schreef Zowy het volgende:
Op internet is ook veel lesmateriaal te vinden, misschien dat daar ook nog zoiets bij staat.
Succes
Misschien iets minder voor de hand liggend:quote:Op zondag 18 december 2005 22:21 schreef Reticulin het volgende:
Ik wil er dus heel graag achter komen of een lerarenopleiding Engels echt wat voor me is. Hoe pak ik dat aan? Wie oh wie heeft een heel goed advies voor me waardoor ik bezin eer ik begin?
In alle eerlijkheid, ik ben alleen maar opgelucht. Niemand van de leerlingen weet überhaupt dat ik na de vakantie niet meer terugkom. Dat zou alleen maar voor meer onrust zorgen. Een heuse backdoor exit.quote:Op dinsdag 20 december 2005 11:57 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik word helemaal sentimenteel van het afscheid op mijn ene school. De brugklassers gaven mooie tekeningen met van die dingen erop als: 'ik vond geschiedenis heel stom, maar bij u was het altijd leuk."
Heb jij dat niet een beetje, Ringo? Of ben je alleen maar blij/ opgelucht?
Dat bedacht het MT zich ook pas gisteren (tijdens de vergadering van de medezeggenschapsraad, daar kwam dit ter sprake..)quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:26 schreef nickybol het volgende:
Je hebt toch leraren Engels op school, waarom dan duizenden euro`s uitgeven aan een vertaalbedrijf?
't Is toch echt zo. Het (inhuren van een slecht vertaalbureau) is geregeld door een management-assistent en goedgekeurd door het MT.quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:43 schreef nickybol het volgende:
Serieus? Dit is toch moeilijk te geloven?
Wat voor soort dingen krijg je dan op zo'n rekentoets, als ik vragen mag? Zaken zoals hoofdrekenen, cijferen, of redactiesommen (daar had ik een hekel aan vroeger )?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Svensational het volgende:
Ik had een 8.5 op mijn rekentoets. Maar ik zie wel dat er zeer weinig studenten zijn die 'm halen, terwijl een 6 toch niet zo heel moeilijk is...
Meneer?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Meneer, wat doet ú nu?".
Hebben jullie geen leerplannen waar de doelen in vermeld staan?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Svensational het volgende:
Ik vind het trouwens best moeilijk om een lesvoorbereidingsformulier in te vullen, beginsituatie en lesdoel enzo...
Mja, ik vroeg gewoon of het bij jullie bestondquote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:14 schreef Svensational het volgende:
Leerplan?? Dat heb ik als 1e-jaarsstudent niet hoor. . Waar zou je die moeten vinden dan?
De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:32 schreef leonieke het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelfs niet zou weten hoe jullie de leerinhouden bepalen zonder een leerplan ofzo?
Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...quote:Btw, bij ons staan die gewoon op internet zodat je als leerkracht op elk moment jouw leerplan kunt nakijken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |