Ik snap er ook niet veel van.quote:Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef leonieke het volgende:
Ik begrijp er niet veel van, maar aangezien je zo opgewekt bent, jompel ik gewoon ff mee met jou![]()
Je hebt in Nederland onderwijsassistentes (klassenassistentes) die nemen taken over van de docent zoals nakijken, proefwerken maken, opdrachten regelen, groepen helpen enzo. Dat doe ik 1 dag in de week en de andere dag loop ik gewoon stage als aanstaande docent.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef leonieke het volgende:
Ah duale stage = geld verdienen?
Wij gebruiken in België de termen duale stage en lintstage niet. Wij moesten in ons laatste jaar bv 21 uur per week lesgeven maar dat was onbetaald (zoals alle stages bijna in België)
Maar duale stage = jij vervangt een docent die thuis is wegens ziekte ofzo en jij neemt alle vakken + bijkomstige opdrachten (toetsen, klassenraden, examens, ...) over van die persoon?
(of ben ik nog helemaal verkeerd?)
Het is inderdaad vooral positief dat ze het jammer vinden etc.quote:Op donderdag 17 november 2005 15:24 schreef Neuralnet het volgende:
Voel je vooral niet schuldig. Want als ze niet tevreden over je waren hadden ze je ook zonder emotie eruit gegooid zonder "vertrouwen". In het leven moet je nu eenmaal keuzen maken en prioriteiten stellen.
Hoe dat zo?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Aan 1 van mijn klassen geef ik inmiddels samen met een collega les. Het gaat niet alleen.
Moet ik dat werkelijk uitleggen...?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe dat zo?
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Pff, eindelijk, de kogel door de kerk. Dat was me het weekje wel.![]()
Ik had al een aantal weken geleden besloten met lesgeven te stoppen, maar nam een en ander nog in overweging. Tot deze week dus.
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal, vlak voor de bel. Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten over mijn gebrekkig optreden in de les. Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Of ik alsjeblieft en wel ASAP harder&strenger zou willen zijn, zei hij, anders voorzag-ie een zuur leven als docent voor mij weggelegd.
Het is gezien; het is niet onopgemerkt gebleven. (dacht ik troosteloos)
Meteen daarop kwam mijn begeleidster in de les langs (ingeschakeld door de coördinator) om mij in de les te ondersteunen, igv problemen. Ik natuurlijk flink van mijn apropos door zo'n klotebegin van de dag, dus het was maar goed dat zij er was.
Aan het eind van de dag had ik een gesprek met diezelfde begeleidster over mijn voortgang op school. Ik besloot open kaart te spelen: ik trok het niet meer, te weinig progressie en vooral heel veel stress en onnodige fouten, ik overweeg te stoppen, ja dat bedoel ik: ontslag nemen.
Zij begreep me (gelukkig) erg goed; zelf had ze ook wel door dat ik me niet gelukkig voelde in dit werk. Time for a change, kies voor jezelf, dat was de conclusie van ons gesprek.
Maar goed, zulks zou ik nog officieel aan mijn directeur moeten meedelen. Vanochtend wilde ik een afspraak met hem maken maar hij was me voor omdat hij me over die gepeste leerling wilde spreken. Ik zou in geen geval in de verdediging schieten, peperde ik mezelf in. Open en eerlijk zijn.
Dat is me gelukt. Tot grote opluchting van mezelf wist ik het gesprek een subtiele wending te geven en mijn gevoel van zwakte voor de klas op te biechten; daaruit te concluderen dat ik het liefst zo snel mogelijk wilde stoppen.
Ik zag de arme man in vijf minuten 10 cm kleiner worden.![]()
Volgende week dinsdag komen we (hij & ik) hierop terug, hebben we afgesproken. Mijn besluit staat allang vast maar ik vond het wel zo netjes om hem die tijd te gunnen.
En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester.
Na 4 jaar ploeteren ben ik in de epiloog van mijn onderwijscarrière beland.
quote:Op zondag 27 november 2005 11:49 schreef nickybol het volgende:
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal
Snap niet dat die ouders dan jou niet opbellen. Op onze school staat ergens in de schoolgids dat ouders bij klachten over de docent deze moeten bellen, zelfs thuis.quote:Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten
Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?quote:Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Normaal vind ik ouderavonden wel gezellig, maar dit lijkt me inderdaad erg vervelend.quote:En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester
Daar valt wat voor te zeggen. Het is iemand die soms gauw zijn conclusies trekt.quote:Op zondag 27 november 2005 18:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.
Yep, ben haar mentor.quote:Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?
Zoals je het vertelt kon je het niet weten. Het pesten bevond zich kennelijk buiten jouw lessen en het enige dat jij ervan zag was iets waar je geen pestgedrag uit kon halen. De leerling in kwestie had ook naar jou toe kunnen stappen als ze zo prijs stelde op jouw steun.quote:Nou ja, inschattingsfout, daar kan ik inkomen.
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.quote:Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Heeft niets te maken met de grond in duwen. Ik heb andere talenten. Dit is er niet 1 van. Gelukkig hoef ik niet alles te kunnen.quote:Op zondag 27 november 2005 22:18 schreef Neuralnet het volgende:
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting isquote:Op zondag 27 november 2005 18:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ringo, zullen wij ons binnenkort gezamenlijk bezatten om ons vertrek uit het onderwijs te vieren?
Ik stop definitief 1 december. Ik heb mijn lesje geleerd en ga lekker wat anders doen.Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Dat geldt voor mij precies hetzelfde. Verstandige keus dan denk ik.quote:Op maandag 28 november 2005 14:33 schreef Tristessa het volgende:
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting is.
Nee hoor! Still going strong!quote:Op maandag 28 november 2005 16:09 schreef bloempjuh het volgende:
Stopt echt iedereen, of lijkt dat maar zo?![]()
Ik mag pas in september als LIO beginnen, tot die tijd leen ik voluit, en heb ik weinig te doen als straks mijn onderzoek af is...(ik doe een Educatiemaster op de uni)quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:13 schreef nickybol het volgende:
Je gaat lessen filmen....waarom in godsnaam. Ga lesgeven, daar leer je voor....
Ja, maar als leerling, niet als leraarquote:Op zaterdag 3 december 2005 18:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hebben jullie ook trouwens binnenkort POP-gesprekken?![]()
Bij mij is het Persoonllijk Ontwikkelings Plan. Weet natuurlijk niet hoe dat met de rest zit.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:57 schreef imago het volgende:
Wat zijn POP-gesprekken? Zoiets als tafeltjesavond?
Bij mij op school iig.quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
POP - Persoonlijk OntwikkelingsPlan
Ik kan die term niet meer horen
Dat zei ik dus ook alquote:Op zaterdag 3 december 2005 22:11 schreef Renesite het volgende:
[..]
Bij mij op school iig.
Ik haaaat het!
En die krijg ik dus op de ouderavondquote:Op zaterdag 3 december 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ze waren wel moeilijk voor die kinderen die eigenlijk niet op een gymnasium thuishoorden, maar die door hun streberige ouders gepushed werden om toch gymnasium te proberen.
Ik heb dat nooi zo expliciet uitgelegd gekregen tijdens de lessen Latijn (en Grieks!), maar zag op een gegeven moment die structuren vanzelf. Dat vind ik ook een waardevol inzicht, want opeens vallen dan alle stukjes op hun plaats, ook bij andere talen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:20 schreef nickybol het volgende:
Niet echt rijtjes gaan zitten stampen maar meer taalkundige structuren, begrijpen hoe een taal in elkaar zit en hoe dat van invloed is geweest op andere talen.
Ik ben toekomstig PABO'erquote:Op zaterdag 3 december 2005 22:52 schreef Svensational het volgende:
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic?
Ik zou dat erg lastig vinden. Ik maak me heel boos om dat soort gedrag. Je eigen streberigheid ten koste laten gaan van je kind.quote:
quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:52 schreef Svensational het volgende:
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic?
Vrouwen in overvloed op alle PABO's in ieder gevalquote:Op maandag 5 december 2005 08:39 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik ben toekomstig PABO'er
Dit jaar hoop ik mijn VWO-diploma te halen, daarna ga ik zeer waarschijnlijk naar de Thomas More.
Woensdag ga ik een dagje meelopen aan deze PABO. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Thomas More? Het liefst van niet al te lang geleden, want Thomas More is tijdje terug overgenomen door HS Leiden. Dus er zouden dingen veranderd kunnen zijn.
Het Russische onderwijs, daar heb ik altijd een groot zwak voor gehad. Daar kan men in Nederland nog eens een voorbeeld aan nemen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:29 schreef thaleia het volgende:
Is Rusland is 'taalkunde' (algemeen dus) een vak op de middelbare school, heb ik mij laten vertellen. Als we dat hier hadden gehad had ik het supertof gevonden denk ik
Ik was sowieso niet van plan hier op een middelbare school les te gaan geven. Apen in bedwang houden in plaats van stof overdragen, dat laat ik liever aan iemand anders over.quote:Op maandag 5 december 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Je kan ook naar Rusland gaan in plaats van wensen dat hun onderwijs hier naar toe komt.
quote:Op woensdag 7 december 2005 20:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het wordt wel tijd dat het vakantie wordt, hoor... De leerlingen hebben er niet veel zin meer in, en ook de docenten zijn aan vakantie toe...
En dat doen we natuurlijk ook niet...quote:Op woensdag 7 december 2005 22:26 schreef nickybol het volgende:
De leerlingen hebben er niet veel zin meer in...maak het leuker en interessanter....
Dat kan per dag wel verschillen, hoor...quote:Op woensdag 7 december 2005 20:48 schreef Ringo het volgende:
Net zoiets als:
"Wat zijn ze druk vandaag hè?" (alsof ze dat gisteren niet waren)
Het is niet alleen maar leuk en eeuwigdurende blijdschap, Tarzan. Er is ook een jaarplanner, deadlines voor hoofdstukken en cijferrapportages waar men zich aan moet houden.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:33 schreef nickybol het volgende:
Schijnbaar niet, als je zo zit te klagen. Als je het leuk kun maken voor jezelf en je leerlingen valt er niets te klagen.
Valt erg mee hoor.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:42 schreef nickybol het volgende:
Denk je dat dat te bereiken is met volledig ongemotiveerde leerlingen? Dat worden lekkere cijfers...
Succes!quote:Op donderdag 8 december 2005 13:20 schreef Me_Wesley het volgende:
Heb gister een dagje meegelopen aan de Thomas More, zag er uit als een enorm leuke school. Mijn keuze staat nu echt vast, ik ga me morgen inschrijven
. Goed, nu alleen nog mijn diploma halen dit jaar
.
En hoe doe je het dan met de rest van je studie. Nu is er een tekort, maar later niet meer dus je moet wel je diploma halen hequote:Op vrijdag 9 december 2005 11:52 schreef Roellio het volgende:
Nou. Ik ben nog een beetje van m'n apropos.
Ik ben dus 3e-jaars stagiair en ik heb zojuist een baan aangeboden gekregen...![]()
Ik heb gezegd dat ik me enorm vereerd voelde en het me een fantastische uitdaging lijkt, maar dat ik er nog even over na moest denken. Van 't weekend even met m'n ouders over hebben en a.s. woensdag heb ik een gesprek op de school en dan moet ik beslissen.
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:05 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan met de rest van je studie. Nu is er een tekort, maar later niet meer dus je moet wel je diploma halen he
Maar wat onwijs geweldig om te horen! Ik zou er inderdaad wel over nadenken en de voors en tegens afwegen. Is dit wel wat je wil, wil je niet meer scholen zien enzo?
Ik denk dat ik er wel voor zou gaan. Ik zit nu nog te wachten op een bericht op een soort gelijke oplossing.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!![]()
![]()
En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
Als ze dat echt voor elkaar kunnen krijgen, moet je dat uiteraard doen! Het is gewoon een ultieme kansquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!![]()
![]()
En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
quote:Op maandag 12 december 2005 10:15 schreef thaleia het volgende:
En ze zijn vanzelf al druk vanwege aan vakantie toe, en zelf ook moe en kunnen dus ook weinig hebben.
Leuke woordspeling.quote:Er zijn ook collega's die voor elke snotneus thuisblijven
Iets te hoog gegrepen voor kleuters denk ikquote:Op zondag 18 december 2005 13:40 schreef nickybol het volgende:
Wat voel je bij welke kleur?
Ja.quote:Op zondag 18 december 2005 13:44 schreef Ringo het volgende:
Is tekenen knutselen?
Dat valt misschien nog wel mee, kleuters kunnen al best goed verwoorden dat bijvoorbeeld blauw tinten bij koud horen en rode tinten bij warm.quote:Op zondag 18 december 2005 13:48 schreef Svensational het volgende:
[..]
Iets te hoog gegrepen voor kleuters denk ik
[..]
hmm.....maar hoe maak ik daar een les van????quote:Op zondag 18 december 2005 14:03 schreef Zowy het volgende:
[..]
Dat valt misschien nog wel mee, kleuters kunnen al best goed verwoorden dat bijvoorbeeld blauw tinten bij koud horen en rode tinten bij warm.
Je zult misschien nog verbaasd staan hoeveel andere voorbeelden ze dan zelf op kunnen noemen.
mja, meestal gebruik ik ook wel veel materiaal van internet, maar over kleuren kon ik dus echt niks vinden...quote:Op zondag 18 december 2005 14:20 schreef Zowy het volgende:
Op internet is ook veel lesmateriaal te vinden, misschien dat daar ook nog zoiets bij staat.
Succes![]()
Misschien iets minder voor de hand liggend:quote:Op zondag 18 december 2005 22:21 schreef Reticulin het volgende:
Ik wil er dus heel graag achter komen of een lerarenopleiding Engels echt wat voor me is. Hoe pak ik dat aan? Wie oh wie heeft een heel goed advies voor me waardoor ik bezin eer ik begin?
In alle eerlijkheid, ik ben alleen maar opgelucht. Niemand van de leerlingen weet überhaupt dat ik na de vakantie niet meer terugkom. Dat zou alleen maar voor meer onrust zorgen. Een heuse backdoor exit.quote:Op dinsdag 20 december 2005 11:57 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik word helemaal sentimenteel van het afscheid op mijn ene school. De brugklassers gaven mooie tekeningen met van die dingen erop als: 'ik vond geschiedenis heel stom, maar bij u was het altijd leuk."
Heb jij dat niet een beetje, Ringo? Of ben je alleen maar blij/ opgelucht?
Dat bedacht het MT zich ook pas gisteren (tijdens de vergadering van de medezeggenschapsraad, daar kwam dit ter sprake..)quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:26 schreef nickybol het volgende:
Je hebt toch leraren Engels op school, waarom dan duizenden euro`s uitgeven aan een vertaalbedrijf?
't Is toch echt zo. Het (inhuren van een slecht vertaalbureau) is geregeld door een management-assistent en goedgekeurd door het MT.quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:43 schreef nickybol het volgende:
Serieus? Dit is toch moeilijk te geloven?
Wat voor soort dingen krijg je dan op zo'n rekentoets, als ik vragen mag? Zaken zoals hoofdrekenen, cijferen, of redactiesommen (daar had ik een hekel aan vroegerquote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Svensational het volgende:
Ik had een 8.5 op mijn rekentoets. Maar ik zie wel dat er zeer weinig studenten zijn die 'm halen, terwijl een 6 toch niet zo heel moeilijk is...
Meneer?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Meneer, wat doet ú nu?".
Hebben jullie geen leerplannen waar de doelen in vermeld staan?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Svensational het volgende:
Ik vind het trouwens best moeilijk om een lesvoorbereidingsformulier in te vullen, beginsituatie en lesdoel enzo...
Mja, ik vroeg gewoon of het bij jullie bestondquote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:14 schreef Svensational het volgende:
Leerplan?? Dat heb ik als 1e-jaarsstudent niet hoor.. Waar zou je die moeten vinden dan?
De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:32 schreef leonieke het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelfs niet zou weten hoe jullie de leerinhouden bepalen zonder een leerplan ofzo?
Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...quote:Btw, bij ons staan die gewoon op internet zodat je als leerkracht op elk moment jouw leerplan kunt nakijken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |