abonnement Unibet Coolblue
pi_32162694
Bij mij lijkt het soms ook wel een feestje. Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos. Dan voel ik me een enorme kneus. Maar aangezien ik mijn nederlaag al heb toegegeven, zou ik me daar misschien niet meer druk om moeten maken...
  donderdag 10 november 2005 @ 22:38:24 #102
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32162733
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
pi_32162971
quote:
Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos.
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 11 november 2005 @ 00:44:04 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32166922
Weet je wat nou zo grappig is?
Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen. Ik geloof dat ik weinig slechtere dagen heb gedraaid. Het was toen dat ik besloot om met lesgeven te stoppen, op relatief korte termijn. Een en ander werd versterkt door het feit dat ik de volgende dag in een van mijn lessen gefilmd zou worden (eerste keer in 4 jaar) en ik daar nogal nerveus over was.
Nou, tis woensdag, de les-met-video ging niet goed maar ook niet verschrikkelijk en aan het eind van de dag ik met de docentenbegeleidster (die gefilmd had) het resultaat bekijken &bespreken.
Eigenlijk kon ik alle punten gemakkelijk herkennen & benoemen:
* nerveuze lichaamstaal (heen&weer lopen, schichtige blikken, zoekende handen)
* afwachtende houding
* snel afgeleid door ruis in de klas
* niet adequaat (niet tijdig) reageren op lesverstoringen
* haperende lesvoortgang: stoppen, opnieuw beginnen, weer stoppen

allemaal zaken die er voor zorgden dat de leerlingen bezit konden nemen van de les, terwijl eigenlijk ik (de docent) de regie in handen zou moeten hebben. Maar die gaf ik vrij eenvoudig weg door mezelf te verschuilen achter een soort van verlegen beleefdheid.
Heel vreemd om jezelf zo terug te zien.

Het grappige is: ik ben er woensdagavond toch ernstig over gaan nadenken, over wat ik nu eigenlijk voor werk doe en vooral hoe. Ook al stop ik, dan toch in ieder geval niet binnen een paar maanden en zeker niet morgen al, dus dan kon ik maar beter die kids laten zien dat ik gvd nog bestond want wegpesten laat ik me niet.
Ik op donderdagochtend lekker stoer naar mijn werk. Zou me ff vandaag niet de kaas van het brood eten, want ik pak je. ( zo dacht ik op de een of andere manier echt)

En het werkte! Ik heb een aantal lessen gegeven op een manier die ik me niet van eerder kon herinneren. De klas die normaliter de boel graag afbreekt, leek nu naar me te willen luisteren. Degene met de grootste bek zat van uit de achterste rij naarstig te schrijven en had me zelfs een vraag te stellen. Ik heb er weliswaar twee uit moeten flikkeren (dat dan weer wel ) maar dat deed ik resoluut en dus gingen ze weg (je wil niet weten hoeveel keer ik heb gehad dat ze gewoon bleven zitten en ik ten langen leste maar verzuchtte dat ik 'het dan wel na de les met ze zou regelen', wat ik natuurlijk weer vergeet of anderszins erbij laat zitten ) en de klas ging uiteindelijk (laten we zeggen: enthousiast ) aan het werk.
In een andere les zei iemand: 'jezus wat is het hier stil.' En dat klopte ook. (nou ja voor een aardig gedeelte van de les).
Op de een of andere manier wist ik dat het door mijzelf kwam. Alsof ik steviger in dat lokaal stond en zij dat voelden. Ik heb netjes de dag afgemaakt, mijn spullen opgeruimd en ben vertrokken.
Drie dagen vrij.

Het kan verkeren; ik ben nog steeds heel erg van plan om nieuw werk te zoeken maar ik weet nu ook weer (en dat besef was ik even kwijt ) dat er uiteindelijk maar één iemand bepaalt of het écht een klerezooi wordt in zijn lessen.
Je moet niet alles in één dag willen veranderen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32167728
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32167757
Maar leuk dat het ineens veel beter gaat Ringo, dat je het blijkbaar toch wel kunt.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32170278
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
Ik zég toch ook het volgende:
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, ...
en:
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:38 schreef nickybol het volgende:
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
Weet ik. En ik heb ook al 10x gezegd dat ik een VMBO-klas ook niet aan zou kunnen. Ik beweer heus niet dat ik een super-leraar ben ofzo.

Dames en heren, het spijt me enorm voor jullie dat ik nog lol heb in m'n werk, dat het goed gaat, en dat jullie dat niet willen accepteren of geloven

Maar Ringo, leuk dat het goed ging, is in ieder geval goed voor je zelfvertrouwen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_32170756
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Nee, het is ECHT een chaos.
pi_32172910
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 01:20 schreef Svensational het volgende:
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Ik droomde vannacht dat ik leidster was op een kleuter-vakantiekamp met allemaal van die schattige kindjes. En dat ik huilde toen ze terug naar huis gingen

Ik vind alle maatjes kinderen leuk..

En ik blijf ervan overtuigd dat leerlingen het een prettig idee vinden als hun docent zich relaxed gedraagt. Je hoeft niet alles te pikken, maar een beetje dollen met die kids verpest ze echt niet..
Mon 'en!
pi_32174695
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
pi_32174735
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 11:56 schreef leonieke het volgende:
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
pi_32174792
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 11:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Mon 'en!
pi_32174820
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Dan wordt het helemaal een teringzooi. 't Is een beetje te laat voor dat soort dingen. Ik heb erg weinig controle.
pi_32174934
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hmz, zoiets is bij mij niet haalbaar aangezien ik elke klas maar 1 uur per week heb en ik toch mijn leerplan moet zien.
En als ik nu al elke les gewoon les geef, haal ik mijn leerplan al niet volledig. Rekening houdend met uitstappen waardoor een les dan al eens wegvalt, moet ik toch altijd wel gewoon lesgeven.

Wat ik wel soms eens doe, is ze gewoon zelfstandig aan het werk zetten (maar dat lukt dan weer alleen met mijn oudere jaren) Maar dat kan soms wel een verademing zijn. Maar soms is de leerstof zo moeilijk (ik denk maar aan relatieve en absolute celadressering in Excel of selectiequery in Access) dat ik gewoon theorie moet geven, ook tijdens die laatste uren.

Vorig jaar had ik wel 1 klas 7 uur per week (ander vak) en ik had die ook de vrijdag het laatste uur en daar zorgde ik er dan wel voor dat ik 'leukere' dingen kon doen: toneeltje voorbereiden/spelen, huistaken en toetsen verbeteren, ICT-les, ... waardoor ik weinig uitleg moest geven
pi_32175856
@leonieke. Dat uit je laatste alinea bedoelde ik ja. Maar als je je klassen maar 1x per week ziet..
Mon 'en!
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:31:54 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32185773
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:

Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Oh, dat doe ik inderdaad vaak genoeg. Soms lig ik vóór op schema, of heb je zo'n "vrijdagmiddag-gevoel" en dan ga ik wel eens totaal andere dingen doen. Een les over wat de leerlingen bezig houdt, etc... Heel leuk en verfrissend.
.
pi_32189837
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32189925
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
  vrijdag 11 november 2005 @ 21:21:00 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32190104
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
.
pi_32190502
quote:
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
Wat gebeurt er dan? Ik zou me daar niet voor schamen.
quote:
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
Zelf vind ik dat heel lastig. Ik doe dat nooit spontaan. Daarom ontstaat er altijd wel een "vragenvuur" rondje waarin ze van alles en nog wat willen weten. De kunst is dan om het een beetje ordelijk te laten verlopen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32190613
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden. !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32190740
O ja, dat kan natuurlijk. Ik wist dat niet eens. Ik hang teveel in SES rond.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32190893
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:40 schreef Svensational het volgende:
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden. !
Zeg maar gerust dat mijn hele seksleven na te pluizen is op Fok.
pi_32191070
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect? Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32191089
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:56 schreef Neuralnet het volgende:
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect? Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Ach, nog een paar weekjes. Dan kan ik weer foto's in mijn fotoboek zetten.
pi_32191116
Maar de leerlingen zouden het misschien wel leuk vinden ja. In de brugklas verzonnen de leerlingen alternatieve beroepen voor mij toen ik had verteld dat ik er de brui aan ga geven. Eentje opperde dat ik wel Playboy-model kon worden. Ik zal dat maar als een compliment beschouwen.
pi_32191318
De leerling heeft je gewoon al gevonden.

Brugklassers kunnen inderdaad erg scherp zijn. Dan moet je echt op je woorden gaan letten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 12 november 2005 @ 00:56:00 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32195770
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ?gevorderde docenten onder ons?, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Ik werk op een school waar de leerlingen veel grafische vakken krijgen dus de meeste van hen vinden tekenen leuk en kunnen het ook goed. Ik geef wel eens een opdracht op een laat uur (als echt heel weinig nog werkt) om bijvoorbeeld een catalogus van het lokaal te maken:
  • neem een a3-tje, vouw het dubbel, doe het open, hebbie een boekie
  • maak van 8 voorwerpen uit het lokaal een tekening aan de binnenkant van het boekje (4 tekeningen per kant)
  • bedenk over elk van de 8 voorwerpen een verhaaltje
  • schrijf de verhaaltjes naast de tekeningen

  • zet op de voorkant een mooie titel en je naam

    en klaar.

    Makkelijk & snel uitgelegd (korte bordinstructie) en leerlingen hebben jouw hulp niet nodig om te beginnen. Eerst tekenen, dan nadenken over je tekst en daarna schrijven.
    Huiswerk aan het eind van het uur: opdracht afmaken en volgende les inleveren.

    Kreeg hele mooie dingen terug. En zij waren lekker rustig.
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_32212435
    Mijn China avontuur zit erop, een van de meest ingrijpende ervaringen van mijn leven en ik heb er ook veel aan gehad wat betreft lesgeven. Ben nu een stuk zelfverzekerder voor de klas en weet een stuk beter hoe het nou is om een vreemde taal te leren.

    In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen, maar vanaf volgende week ben ik hier weer gewoon een strontveeg van een 2ejaars stagaire, eventjes omschakelen dus....
    pi_32212980
    -verkeerd-
    Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
    You are a legend in a lovely game
      zondag 13 november 2005 @ 14:52:38 #131
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_32231758
    quote:
    Op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef Evil_Jur het volgende:
    In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen,
    Lijkt me een heel aparte evaring ja!

    Fijn dat het zo goed bevallen is.
    .
    pi_32243028
    Klinkt inderdaad als een unieke ervaring, dat China-verhaal. Tof!

    Over huilbuien gesproken: het huilen stond mij afgelopen week nader dan het lachen, vanwege het nieuwe kopieerbeleid op mijn school. Er staan niet meer zoals eerst een paar apparaten waarop we het zelf mogen doen, er staat 1 superdeluxe apparaat dat alleen de concierges mogen bedienen, en een langzaam kutapparaatje waarop wij als het dan echt moet een 'tussendoorklusje' mogen doen, maar liever niet, want het is eigenlijk de bedoeling dat wij al het kopieerwerk als opdracht aan de concierges geven.

    Maar als er dan een leraar komt met "graag 50x de pagina's 67, 68 en 69 uit dit boek", dan mag dat niet, want daar hebben de concierges geen zin in. De betreffende leraar moet dus zelf eerst -op dat langzame kutapparaat, waarachter zich steevast lange rijen vormen- die pagina's gaan kopieren, knippen en plakken, en het aller- allerkleinste beetje van het werk, het intoetsen van "50x", DAT doen de concierges.

    Om te huilen, ja. Ik had afgelopen donderdag erg veel te doen, het is een drukke periode momenteel op mijn school, en ik krijg het werk allemaal best gedaan als ik dat op mijn eigen efficiente manier kan doen, maar zo dus NIET.

    Het zal allemaal ooit wel weer veranderd worden, want dit werkt zo natuurlijk niet, maar ik hoop dat dat gebeurt voordat ik tegen het plafond ben geklapt van frustratie.
      zondag 13 november 2005 @ 22:13:43 #133
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_32244146
    Kun je dit niet aankaarten in de docentenvergaderingen?
    pi_32245094
    Het kopieerapparaat... hoe herkenbaar. Wij hadden er ook een paar. Nu staat er ook hier bij de concierge een groot apparaat en voor de docenten een klein apparaat. Ze vergeten echter dat de meeste "kleine" klusjes voor een klein apparaat GROTE klussen zijn aangezien het toch om een kopieerwerk voor hele klassen gaat. Ook al kopieer je maar een proefwerk voor 30 leerlingen.

    Dat grote ding moet gewoon beschikbaar komen voor de docenten. Zij zijn immers de gebruikers. De concierge kan best tijdens lessen of na schooltijd kopiëren. Maar ja, in de wandelgangen hoor je dat het expres is gedaan zodat de docenten minder gaan kopiëren.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_32251425
    Thaleia ik denk dat het een gewoonte is dat ze overal willen invoeren. Bij ons hebben ze dat vorig jaar dag op dag ingevoerd. De ene dag had elke leerkracht een eigen account, de volgende dag mocht nog 1 iemand kopiëren.
    Wij hebben 1 apparaat waar we dus niet mogen aankomen en wij mogen onze kopies binnenbrengen tussen 7.45u en 8.15u of tussen 11.50u en 12.15u. Daarbij moeten we nog eens rekening houden met het feit dat het soms 2 dagen kan duren voor we onze kopies krijgen. Zeker tijdens drukke periodes zoals examens.

    De kopies mogen bij ons opgehaald worden tussen 10.u en 10.10 en tussen 14u en 14.10. (de speeltijden dus, als je zelf eens blij bent dat je 2 minuten kunt zitten)

    Waar ze wel geen rekening mee gehouden hebben in heel hun systeem zijn de leerkrachten die om 11.u beginnen en kopies nodig hebben. Maar "als je je lessen op tijd voorbereid, kan dat geen enkel probleem vormen".
    Ik geef toe: vorig jaar stond het wenen mij idd ook nader dan het lachen, dit jaar gaat het al wat beter omdat ik er tijdens de grote vakantie rekening heb meegehouden en dus al een aantal zaken had voorbereid zodat ik altijd een paar dagen voorsprong heb op mijn lessen.
    pi_32259178
    Ik vind het echt belachelijk. Je hoort als docent gewoon zelf snel en eenvoudig de beschikking te hebben over materiaal en een kopieermachine.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      maandag 14 november 2005 @ 16:14:05 #137
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_32261013
    Wij hebben een kopieermachine waar je maximaal 15 kopieën op kunt maken, ook een waardeloos idee, en een drukkerij die sneller drukt dan het licht. We kunnen via mail de print-opdracht versturen en de dag er na ligt het gedrukt en wel in je postvak. Ik had een keer op zondagavond om 21:00 een drukopdracht verstuurd, en toen ik 's morgens om 8 uur in mijn postvak keek, was de drukopdracht al afgeleverd Echt super systeem. Maar inderdaad, als je even een kopietje voor de klas wil maken, zou dat theoretisch dus niet kunnen.
    .
      woensdag 16 november 2005 @ 13:00:55 #138
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_32312422
    Ik heb zojuist bericht gehad, ik heb een stage in Leiden Ik was bang dat ik in Adam stage zou moeten gaan lopen maar gelukkig hebben ze in mijn woonplaats iets kunnen vinden.

    HEt is wel een behoorlijk pittige school, maar goed daar leer je van. Het ligt ook een beetje aan de locatie en het is me nog niet geheel duidelijk omdat mijn begeleider lesgeeft op een andere locatie dan in de brief staat.

    De ene locatie is vmbo kader/gemengd/theoretisch en de andere is alleen theoretisch. Ik ben in ieder geval erg benieuwd en ik denk dat ik volgende week moet beginnen.

    Ik heb trouwens geen idee wat ik mee moet nemen of iets dergelijks ik heb niet eens een stagereader want die waren nog niet uit. Organisatie is nog een verbeter punt bij de EFA
    pi_32312979
    Ik ga stage lopen in Waalwijk, op het M***** College. Met een tweetal klasgenoten maak ik deel uit van een project waarbij we Flankerend Onderwijs op de stageschool krijgen. Dan is het dus meteen toe te passen. Ik hoop alleen wel een docent te treffen die me een beetje 'ligt'. Misschien was mijn eerste stage-ervaring gewoon té positief, kan het nooit meer zo leuk worden..

    Maar ik heb er wel zin in. Nog negen weken en dan ga ik weer met leerlingen aan de slag!
    Mon 'en!
      woensdag 16 november 2005 @ 13:25:01 #140
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_32313037
    Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schat Ze mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
    pi_32314786
    Ik ben dit jaar begonnen op twee scholen. Dit omdat ik anders nogal weinig uren had, vond ik. Maar het bevalt niet goed: het kost enorm veel energie om op twee scholen tegelijk bezig te zijn, vooral ook omdat ik op één school de taak heb gekregen de PTA Havo/VWO onder de loep te nemen en te veranderen. Daarnaast zijn het twee zeer verschillende scholen en ik word er gek van dat het op de ene school zo anders geregeld is dan op de andere. Ook voel ik me na al die weken nog steeds niet erg thuis op de ene school, omdat ik daar maar zes uurtjes lesgeef. Dat voelt toch erg vervelend, vind ik, ik ken mijn collega's amper en kan ook niet de energie opbrengen om daar moeite voor te doen. Ik heb dus besloten op één van deze scholen te stoppen.

    Dat heb ik dus deze week verteld en de conrector en mijn naaste collega daar binnen de sectie waren erg teleurgesteld. Ik voel me nu dus heel schuldig en lullig. Daarbij komt dat ik met twee klassen daar een heel leuk contact heb en het voelt toch een beetje alsof je ze in steek laat hè. Hmz. De uren zijn meteen op meesterbaan.nl gezet en ook dat voelt even raar (hallo, dat zijn míjn uren!).

    Eén pluspuntje: ik kan mijn baantje als museumdocent misschien weer oppakken.

    [ Bericht 8% gewijzigd door RaisinGirl op 16-11-2005 14:37:09 ]
    god i want to get you out of here
    you can ride in a pink mustang
    pi_32320469
    Ik ben maandag met m`n stage begonnen in Nijverdal
    pi_32323127
    Hmmmklote RG, wel begrijpelijk, zowel het besluit om te stoppen als het vervelende gevoel erbij. Ik heb zelf nooit op twee scholen tegelijk gewerkt maar wel van anderen begrepen dat het loeizwaar is. Ze houden er dan ook allemaal onmiddellijk mee op zodra op 1 van beide scholen genoeg uren vrijkomen.
    En ook het vervelende gevoel is begrijpelijk: je laat immers toch directie, collega's, klassen "stikken", om goede redenen natuurlijk, maar voor hen is het lastig. Tja, daar weten ze ook wel weer een mouw aan te passen, voor jou is het ongetwijfeld beter, en als dat museumbaantje er nog is wordt het eind goed, al goed
    pi_32335032
    Dankje thaleia. Het komt allemaal natuurlijk op z'n pootjes terecht. Er zijn al 12 reacties binnen op de vacature op meesterbaan, dus ze vinden vast wel iemand anders. Maar ik ben in dit gehele proces weer op iemands teentjes gaan staan, geloof ik. Kreeg gisteravond nog een telefoontje van een collega daar waarmee ik vorige week een hapje was gaan eten. Die vond het heel vervelend dat ik toen niets heb gezegd hierover. Tja, ik vond dat het meer gepast was om dit eerst met de conrector te bespreken, aangezien hij de aangewezen persoon is en ik dacht dat het niet 'netjes' was om over mijn besluit met anderen te praten voordat ik hem had gesproken. De afspraak om te praten had ik toen al met hem gemaakt. Nu hoor ik dingen als: "ik dacht dat we het goed konden vinden, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak, waarom heb je me niet in vertrouwen genomen?". En daarna: "En de leerlingen zullen ook zo teleurgesteld zijn, want die vinden je zo leuk, dat zeiden ze nog tegen me".

    Ik ben slecht in dit soort gesprekken, ik wist dan ook weinig uit te brengen. Emotioneel gedoe. .
    god i want to get you out of here
    you can ride in a pink mustang
    pi_32344915
    Voel je vooral niet schuldig. Want als ze niet tevreden over je waren hadden ze je ook zonder emotie eruit gegooid zonder "vertrouwen". In het leven moet je nu eenmaal keuzen maken en prioriteiten stellen.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_32421208
    Ik ben vrijdag naar een nascholingsdag geweest over met name de eindexamenonderwerpen van dit jaar, dat was leuk zeg! Werkte uitermate inspirerend. Er was 1 heel slechte lezing, maar ook 1 ontzettend goede, en daarbij nog twee interessante workshops, waardoor ik in een "wat is het eigenlijk allemaal toch interessant!"-stemming kwam.
    Verder spreek je tijdens lunch & koffie allerlei collega's uit den lande, en dat werkte ook inspirerend, want je spreekt er altijd wel een paar die je inschat als voorbeelden van hoe het moet: zo'n heel bevlogen, belezen, inspirerende docent, en dan wil je ineens ervoor gaan om ook zo te worden.

    Dus nu heb ik weer last van het eeuwige dilemma: ga ik mijn energie steken in het interessanter maken van mijn werk, of in het vinden van ander? Ik hang er nu al tijden zo'n beetje tussenin, en ik zou de dingen stukken interessanter kunnen maken als ik gewoon vol voor 1 van beide zou gaan. We zien wel weer even
    pi_32422097
    quote:
    Op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef Ringo het volgende:
    Weet je wat nou zo grappig is?
    Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen.
    -knip-
    leuk om te lezen , je hebt inderdaad gelijk (tbje overbodig bericht maar ik kon t niet laten)
    pi_32424206
    quote:
    Op woensdag 16 november 2005 13:25 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schat Ze mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
    Wie
      zondag 20 november 2005 @ 14:11:33 #149
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_32424271
    quote:
    Op zondag 20 november 2005 14:09 schreef Roellio het volgende:

    [..]

    Wie
    Aafe Vries. Ze begeleid volgens alleen stages in Leiden en omstreken.
    pi_32424447
    Zegt mij in ieder geval niets. Nou ja, succes!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')