Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".quote:Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos.
Ik zég toch ook het volgende:quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
en:quote:Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, ...
Weet ik. En ik heb ook al 10x gezegd dat ik een VMBO-klas ook niet aan zou kunnen. Ik beweer heus niet dat ik een super-leraar ben ofzo.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:38 schreef nickybol het volgende:
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
Nee, het is ECHT een chaos.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Ik droomde vannacht dat ik leidster was op een kleuter-vakantiekamp met allemaal van die schattige kindjes. En dat ik huilde toen ze terug naar huis gingenquote:Op vrijdag 11 november 2005 01:20 schreef Svensational het volgende:
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:56 schreef leonieke het volgende:
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
Dan wordt het helemaal een teringzooi. 't Is een beetje te laat voor dat soort dingen. Ik heb erg weinig controle.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hmz, zoiets is bij mij niet haalbaar aangezien ik elke klas maar 1 uur per week heb en ik toch mijn leerplan moet zien.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Oh, dat doe ik inderdaad vaak genoeg. Soms lig ik vóór op schema, of heb je zo'n "vrijdagmiddag-gevoel" en dan ga ik wel eens totaal andere dingen doen. Een les over wat de leerlingen bezig houdt, etc... Heel leuk en verfrissend.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt
Wat gebeurt er dan? Ik zou me daar niet voor schamen.quote:Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
Zelf vind ik dat heel lastig. Ik doe dat nooit spontaan. Daarom ontstaat er altijd wel een "vragenvuur" rondje waarin ze van alles en nog wat willen weten. De kunst is dan om het een beetje ordelijk te laten verlopen.quote:Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
Zeg maar gerust dat mijn hele seksleven na te pluizen is op Fok.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:40 schreef Svensational het volgende:
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden.!
Ach, nog een paar weekjes. Dan kan ik weer foto's in mijn fotoboek zetten.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:56 schreef Neuralnet het volgende:
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect?Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Ik werk op een school waar de leerlingen veel grafische vakken krijgen dus de meeste van hen vinden tekenen leuk en kunnen het ook goed. Ik geef wel eens een opdracht op een laat uur (als echt heel weinig nog werkt) om bijvoorbeeld een catalogus van het lokaal te maken:quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ?gevorderde docenten onder ons?, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Lijkt me een heel aparte evaring ja!quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef Evil_Jur het volgende:
In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen,
leuk om te lezenquote:Op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef Ringo het volgende:
Weet je wat nou zo grappig is?
Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen.
-knip-
Wiequote:Op woensdag 16 november 2005 13:25 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schatZe mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
Ik snap er ook niet veel van.quote:Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef leonieke het volgende:
Ik begrijp er niet veel van, maar aangezien je zo opgewekt bent, jompel ik gewoon ff mee met jou![]()
Je hebt in Nederland onderwijsassistentes (klassenassistentes) die nemen taken over van de docent zoals nakijken, proefwerken maken, opdrachten regelen, groepen helpen enzo. Dat doe ik 1 dag in de week en de andere dag loop ik gewoon stage als aanstaande docent.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef leonieke het volgende:
Ah duale stage = geld verdienen?
Wij gebruiken in België de termen duale stage en lintstage niet. Wij moesten in ons laatste jaar bv 21 uur per week lesgeven maar dat was onbetaald (zoals alle stages bijna in België)
Maar duale stage = jij vervangt een docent die thuis is wegens ziekte ofzo en jij neemt alle vakken + bijkomstige opdrachten (toetsen, klassenraden, examens, ...) over van die persoon?
(of ben ik nog helemaal verkeerd?)
Het is inderdaad vooral positief dat ze het jammer vinden etc.quote:Op donderdag 17 november 2005 15:24 schreef Neuralnet het volgende:
Voel je vooral niet schuldig. Want als ze niet tevreden over je waren hadden ze je ook zonder emotie eruit gegooid zonder "vertrouwen". In het leven moet je nu eenmaal keuzen maken en prioriteiten stellen.
Hoe dat zo?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Aan 1 van mijn klassen geef ik inmiddels samen met een collega les. Het gaat niet alleen.
Moet ik dat werkelijk uitleggen...?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe dat zo?
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Pff, eindelijk, de kogel door de kerk. Dat was me het weekje wel.![]()
Ik had al een aantal weken geleden besloten met lesgeven te stoppen, maar nam een en ander nog in overweging. Tot deze week dus.
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal, vlak voor de bel. Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten over mijn gebrekkig optreden in de les. Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Of ik alsjeblieft en wel ASAP harder&strenger zou willen zijn, zei hij, anders voorzag-ie een zuur leven als docent voor mij weggelegd.
Het is gezien; het is niet onopgemerkt gebleven. (dacht ik troosteloos)
Meteen daarop kwam mijn begeleidster in de les langs (ingeschakeld door de coördinator) om mij in de les te ondersteunen, igv problemen. Ik natuurlijk flink van mijn apropos door zo'n klotebegin van de dag, dus het was maar goed dat zij er was.
Aan het eind van de dag had ik een gesprek met diezelfde begeleidster over mijn voortgang op school. Ik besloot open kaart te spelen: ik trok het niet meer, te weinig progressie en vooral heel veel stress en onnodige fouten, ik overweeg te stoppen, ja dat bedoel ik: ontslag nemen.
Zij begreep me (gelukkig) erg goed; zelf had ze ook wel door dat ik me niet gelukkig voelde in dit werk. Time for a change, kies voor jezelf, dat was de conclusie van ons gesprek.
Maar goed, zulks zou ik nog officieel aan mijn directeur moeten meedelen. Vanochtend wilde ik een afspraak met hem maken maar hij was me voor omdat hij me over die gepeste leerling wilde spreken. Ik zou in geen geval in de verdediging schieten, peperde ik mezelf in. Open en eerlijk zijn.
Dat is me gelukt. Tot grote opluchting van mezelf wist ik het gesprek een subtiele wending te geven en mijn gevoel van zwakte voor de klas op te biechten; daaruit te concluderen dat ik het liefst zo snel mogelijk wilde stoppen.
Ik zag de arme man in vijf minuten 10 cm kleiner worden.![]()
Volgende week dinsdag komen we (hij & ik) hierop terug, hebben we afgesproken. Mijn besluit staat allang vast maar ik vond het wel zo netjes om hem die tijd te gunnen.
En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester.
Na 4 jaar ploeteren ben ik in de epiloog van mijn onderwijscarrière beland.
quote:Op zondag 27 november 2005 11:49 schreef nickybol het volgende:
Heb jij toevallig een paar jaar geleden in Eibergen lesgegeven?
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:26 schreef Ringo het volgende:
Dinsdagochtend had ik een briesende coördinator in mijn lokaal
Snap niet dat die ouders dan jou niet opbellen. Op onze school staat ergens in de schoolgids dat ouders bij klachten over de docent deze moeten bellen, zelfs thuis.quote:Hij had een telefoontje gekregen van een ouder van een van mijn leerlingen met een waslijst aan klachten
Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?quote:Er zou sprake geweest zijn van ernstig pesten en ik had daarop geen actie ondernomen. De ouders overwegen om het kind van school te halen.
Normaal vind ik ouderavonden wel gezellig, maar dit lijkt me inderdaad erg vervelend.quote:En dan was het ook nog ouderavond. Drie uur lang gesprekken voeren met ouders die natuurlijk óok wel eens verhalen horen van hun kroost over de lessen Nederlands van die rare lange meester
Daar valt wat voor te zeggen. Het is iemand die soms gauw zijn conclusies trekt.quote:Op zondag 27 november 2005 18:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zijn ze daar allemaal zo opgefokt? Normaal gesproken zou je toch denken dat zo'n coördinator ook even de versie van zijn collega wil horen, in plaats van klakkeloos aan te nemen wat ouders zeggen.
Yep, ben haar mentor.quote:Waarom hebben die ouders jou niet gebeld dat ze vermoedens hebben dat hun kind gepest wordt, met de vraag of jij het een beetje in de gaten kunt houden? Was jij de mentor van dat kind?
Zoals je het vertelt kon je het niet weten. Het pesten bevond zich kennelijk buiten jouw lessen en het enige dat jij ervan zag was iets waar je geen pestgedrag uit kon halen. De leerling in kwestie had ook naar jou toe kunnen stappen als ze zo prijs stelde op jouw steun.quote:Nou ja, inschattingsfout, daar kan ik inkomen.
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.quote:Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Heeft niets te maken met de grond in duwen. Ik heb andere talenten. Dit is er niet 1 van. Gelukkig hoef ik niet alles te kunnen.quote:Op zondag 27 november 2005 22:18 schreef Neuralnet het volgende:
Duw jezelf niet zo de grond in. Het is een lastig beroep en iedereen kan het in principe leren, maar gelukkig kies je er niet voor om je tot het uiterste te drijven.
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting isquote:Op zondag 27 november 2005 18:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ringo, zullen wij ons binnenkort gezamenlijk bezatten om ons vertrek uit het onderwijs te vieren?
Ik stop definitief 1 december. Ik heb mijn lesje geleerd en ga lekker wat anders doen.Kudos voor de mensen die het wel kunnen.
Dat geldt voor mij precies hetzelfde. Verstandige keus dan denk ik.quote:Op maandag 28 november 2005 14:33 schreef Tristessa het volgende:
Ik doe mee. Ik heb een aantal weken besloten om ook te stoppen. Het lesgeven bevalt me niet. Het is nog niet eens zo dat ik het niet kan, maar ik heb totaal geen plezier in lesgeven. Na mijn stage vorig jaar is me dat weer duidelijk geworden. Ik vond het wel een lastige keuze omdat ik al een tijd bezig ben maar samen met de decaan heb ik dus besloten om te stoppen en ik moet zeggen dat dat een hele opluchting is.
Nee hoor! Still going strong!quote:Op maandag 28 november 2005 16:09 schreef bloempjuh het volgende:
Stopt echt iedereen, of lijkt dat maar zo?![]()
Ik mag pas in september als LIO beginnen, tot die tijd leen ik voluit, en heb ik weinig te doen als straks mijn onderzoek af is...(ik doe een Educatiemaster op de uni)quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:13 schreef nickybol het volgende:
Je gaat lessen filmen....waarom in godsnaam. Ga lesgeven, daar leer je voor....
Ja, maar als leerling, niet als leraarquote:Op zaterdag 3 december 2005 18:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hebben jullie ook trouwens binnenkort POP-gesprekken?![]()
Bij mij is het Persoonllijk Ontwikkelings Plan. Weet natuurlijk niet hoe dat met de rest zit.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:57 schreef imago het volgende:
Wat zijn POP-gesprekken? Zoiets als tafeltjesavond?
Bij mij op school iig.quote:Op zaterdag 3 december 2005 22:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
POP - Persoonlijk OntwikkelingsPlan
Ik kan die term niet meer horen
Dat zei ik dus ook alquote:Op zaterdag 3 december 2005 22:11 schreef Renesite het volgende:
[..]
Bij mij op school iig.
Ik haaaat het!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |