Hier ben ik het inderdaad ernstig mee eensquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:00 schreef Ringo het volgende:
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
En om die reden wou ik op 'mijn' school deelnemen aan het GOK-project (gelijke onderwijskansen) om meer te weten te komen over de oorzaak van studie- en gedragsproblemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:01 schreef BlaatschaaP het volgende:
Subtiele TVP.
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.quote:Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!
Heel interessant, maar voer voor psychologen en psychiaters. Ik zet me volop in voor ieder die daar in redelijkheid aan mee wil werken. Maar als ik ook even egoïstisch mag zijn: ik hoef geen diepgaande analyses waarom iemand bijvoorbeeld agressief gedrag vertoont of stelselmatig de les verstoort. Oorzaken daarvan liggen veelal buiten het bereik van de school en zeker van de docent.quote:Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:14 schreef Neuralnet het volgende:
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:23 schreef imago het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Dat hangt m.i. af van de reden waarom iemand weggaat. Een leraar met pedofiele trekjes heeft echt wel een slechte referentie aan z'n broek hangen. Tenminste, dat hoop ik.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
Ik moet juist naar een Havo of VWO terwijl ik veel liever naar een MBO of VMBO zou gaan. Aan de andere kant wil ik wel eens 'andere leerlingen' zien. Ik wil gewoon weer op stage, maakt niet uit waar! Hoe kun je nou ooit gepassioneerd docent worden als je een jaar stageloos bent?quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Omdat mijn school liever werkt met samenwerkingsscholen en ik liever stage loop op een school waar ze weten hoe ze me moeten begeleiden zodat ik niet aan mijn lot wordt overgelaten. Allemaal wel leuk een aardig ik heb 2 aanbiedingen gehad, maar ik weet niet precies hoe en wat en die school dan ook niet. Een samenwerkingsverband werkt prettiger. In mijn derde en vierde jaar wil ik uiteraard wel gewoon solliciteren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.
Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.
(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:50 schreef Silmarwen het volgende:
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.
Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
Flikker toch op met dat salon socialistische arrogante gelul zegquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).
Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.
Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
Het probleem is allereerst het onderscheid tussen witte en zwarte scholen, alsof zoiets bij wet is geregeld. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt en die veer in mijn kont voelt wel lekker, maar het grootste probleem op zwarte scholen is niet het feit dat ze zich daar asocialer gedragen dan op witte scholen (want ook kaaskoppen kunnen de beest uithangen) maar het maatschappelijke isolement waar die kids inleven en de problemen die dát met zich meebrengt.quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:30 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld
Wat praat je nou over gezellig integreren? Dat is nou juist het grote probleem op zwarte scholen: er WORDT niet geïntegreerd, die kids krijgen les in een soort van enclaves, zonder contact te maken met 'echte' Nederlanders, op die paar docenten na dan.quote:Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.
Dat blijkt niet uit je woorden.quote:Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.
p.s. Tussen aanhalingstekens zetten ook. Het verschil tussen "het een" en (het ander), zeg maar.quote:p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
Amenquote:Op dinsdag 1 november 2005 21:05 schreef Neuralnet het volgende:
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.
Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Het zou je sieren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Silmarwen het volgende:
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
Ben ik het niet mee eens, maar goed.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Ringo het volgende:
VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'.
Dit vind ik inderdaad heel herkenbaar. Het haalt echt het bloed onder je (mijn) nagels vandaan, ik kan daar zeer slecht tegen. Maar goed. Ieder heeft zo zijn voorkeur, en je voorkeur wordt voor een groot deel bepaald door je ervaringen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:48 schreef Neuralnet het volgende:
- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.
quote:Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
Nederlands, VMBO (+ brugklas HAVO). De eerste 3 1/2 jaar heb ik lesgegeven op een 'zwarte' school, VMBO ook. Daar was het een zooitje en 'dus' ook in mijn lessen. Sinds september werk ik op een andere school, rustiger sfeer, hechter docententeam, meer begeleiding etc. Nu ik me niet meer kan verschuilen achter een slecht management of een gedeprimeerde werksfeer, wordt het me pas echt helder dat mijn kwaliteiten als (VMBO)docent eigenlijk maar heel gering zijn.quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:50 schreef Svensational het volgende:
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Allochtoon/autochtoon is inderdaad niet alleszeggend.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:08 schreef Schanulleke het volgende:
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Wat ontzettend jammer joh.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
Liefst iets in de uitgeverswereld. Ben niet heel kieskeurig, als het maar een baan is waarvan ik niet (zoals nu) totaal gespannen en gefrustreerd raak. Een rustige baan.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:50 schreef Mirage het volgende:
Wat ontzettend jammer joh.
Enig idee welk richting je nu op wil ?
(excuus als je dat al gezegd hebt.. ik heb nog niet alles terug gelezen...)
Waar ik persoonlijk het plezier uit haal is mijn collega's en mijn leerlingen. Er gaat geen dag voorbij of onze docentenkamer heeft op zijn grondvesten geschud door het lachen. Nu kan het misschien zo zijn dat we 'maar' een VMBO-locatie zijn en allemaal tweedegraders, maar we hebben wel plezier met elkaar en er is een uitstekende sfeer. De leerlingen merken dat ook en die voelen zich bij ons thuis. Je kent iedereen en je hebt een persoonlijke band met ze. Dát soort dingen sleept mij er doorheen. Ja, ik word ook langzamerhand gek van alle vernieuwingen die van hogerhand opgelegd worden en de ene vernieuwing is nog niet "geïmplementeerd" of de volgende vernieuwing moet alweer geformuleerd worden. Ik krijg ook genoeg van het feit dat alle leuke dingen maar moeten wijken omdat dat teveel lesuitval oplevert... maar wanneer een leerling aan het einde van de dag naar me toe komt en zegt: "Ha, meneer, was weer een leuke les vandaag he?"... dan vergeet je al die toestanden meteen. Het zijn die kleine dingetjes waar ik mijn geluk uit haal, en die koester ik. Ik heb altijd leraar willen worden (ik ben misschien een van de weinigen hier die dat zo voelen), maar ik geniet van elke dag opnieuw.quote:Op dinsdag 8 november 2005 21:55 schreef Neuralnet het volgende:Hoe lang kan je het nog volhouden enkel om het plezier als de werkdruk hoog is, het financieel niet aantrekkelijk is en het ook nog eens moeizaam gaat?
Hmmm... dit heb ik nooit zo gemerkt op alle scholen waar ik werkzaam ben geweest. Kan natuurlijk aan mij liggen..quote:Er blijft hooguit de drang om anderen te laten zien dat je het kan over.
Wrijf het er nog even in.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:18 schreef Roellio het volgende:
Als je, zoals ik hierboven las, al orde-problematiek hebt in een brugklas... tsja.
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.quote:
Ik vind het helemaal niet makkelijk en van de vijftien LiO's op onze school is er niet eentje die met betrekking tot het lesgeven ooit het woord 'makkelijk' in de mond neemt eigenlijk... In mijn tweede- en derdejaarsstage vond ik het ook nog makkelijk, maar dit is toch wel heel andere koek.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:23 schreef Roellio het volgende:
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?
Ik deed vorig jaar 11 lesuren helemaal zelfstandig en dat ging heel goed (op 1 klas na waar het wat minder goed ging). Maar nu is het een drama. Maar weet je wat het ook is, ik vind het gewoon niet leuk. Mijn motivatie is langzaam maar zeker naar een dieptepunt gezakt en daarom heb ik ook niet de drive om te proberen het anders en beter te doen. Nu ik weet dat ik ga stoppen helemaal niet.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:33 schreef Roellio het volgende:
Ik ben nu 3e-jaars doe 12 lesuren per week gedurende 2 dagen zelfstandig. Ik loop met ze weg.
Niet in de les uiteraard, erbuiten. Ik heb er ook al een paar fikse huilbuien opzitten. Magoed, ik ben een vrouw en dat zijn al mijn mede-LiO-ers ook. Dat scheelt misschien op dat gebied.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:44 schreef Roellio het volgende:
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Ach, zes weken en dan ben je weg. Zou me echt geen greintje zorgen meer maken. Je hebt ruim op tijd de juiste beslissing genomen, wat kan jou dat zooitje etterbakken nou nog schelen? Wegpesten kunnen ze je toch al niet meer.quote:Op woensdag 9 november 2005 18:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als docent ben ik gewoon een loser, ik kan er ook niets aan doen. Gelukkig heb ik genoeg andere kwaliteiten. Maar ik moet nog wel een week of zes en ik voel me er eerlijk gezegd nogal klote onder. Ik zie mezelf de boel verneuken en ik ben niet bij machte om er iets aan te doen, maar ik voel me er wel verschrikkelijk naar onder.
Nee, lesgeven is niet makkelijk. En ja, ook een brugklas kan lastig zijn.quote:Roellio schreef
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?
Het zijn de kleeeineeee dingen die doen!
Dat snap ik.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:11 schreef Ringo het volgende:
maar ik zou het niet prettig vinden als een van mijn collega's zo laatdunkend over mijn lesproblemen sprak.
Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schattenquote:Op woensdag 9 november 2005 19:29 schreef leonieke het volgende:
Ik heb ook nog leerkrachten gehoord bij mij die nooit problemen hadden, moeilijke leerlingen? Nee dat kenden ze niet! Hoe jij hebt problemen met die leerling? Oh dat is een watje bij mij...
Tot je opeens die collega heel dringend nodig hebt en (hoe vervelend het ook voor die persoon is) eens moet binnenvallen tijdens zijn/haar las
Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...quote:Op woensdag 9 november 2005 19:31 schreef Roellio het volgende:
Ik zeg niet dat ik geen moeilijke leerlingen heb. Ik zeg dat het me niet enorm veel moeite kost om die in te dammen.
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef leonieke het volgende:
[..]
Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...
Ik had vorig jaar precies hetzelfde!quote:Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef thaleia het volgende:
[..]
Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schatten
Is het maar goed dat ik geen kinderen wil. Bij mijn honden lukt het overigens wel prima.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert.
Ik sta gekend als de strengste leerkracht Dus je moet mij geen verhaaltjes vertellen over regels, grenzen en consequenties en zelfs consequent zijn. Het leuke bij mij is dat ze dit ondertussen weten te 'appreciëren' mijn regels en afspraken. Dus ik kan helemaal niet klagen over problemen die ik niet meer te boven kan.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
De wrange vruchten, neem ik aan.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
Inderdaad, teveel mensen blijven ergens in hangen. Het is wel de kunst om, als je eenmaal de conclusie trekt dat je ergens niet kunt blijven, dat niet te zien als een persoonlijk falen. Toen ik bij de IND werkte, wilde ik per se net zo goed worden als de doorgewinterde juristen op de afdeling waar ik zat. Ik heb redelijk hard gewerkt om dat niveau te bereiken, mocht moeilijke zaken doen etc, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het afschuwelijk vond en dat ik daardoor soms steken liet vallen in mijn werk.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:31 schreef thaleia het volgende:
Dat er een paar mensen ontdekken dat dit niet is wat ze willen en dus liever verder gaan kijken ipv doormodderen lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, in elk beroep en in elke bedrijfstak. Verzuurde figuren die twintig jaar te lang zijn blijven hangen zijn er al genoeg. Prima stap dus van beiden en ik wens ze veel geluk!
Ja dat snap ik ook. Maar niet iedereen slaagt daar al meteen het eerste jaar in. Bijna niemand, kan ik je zeggen. Gelukkig heb je altijd nog de zomervakantie. En daarna begin je gewoon weer van voren af aan. En als het je het tweede jaar nog niet lukt de teugels (voldoende) kort te houden, dan het jaar dáárna, enz. enz.quote:Op woensdag 9 november 2005 20:42 schreef Roellio het volgende:
Dat is waar, maar zoals eerder gezegd... die struikelblokken van grenzen moet je vrij rap overwinnen, anders lopen ze absoluut over je heen, en voordat je ze dan weer terughebt waar je ze hebben wil is een veel zwaarder traject.
Hmm... wacht maar eens als je straks écht aan de bak gaat. Die paar lesjes stage lopen is nog tot daar aan toe. Maar als je straks écht gaat beginnen komt daar een wagonlading aan andere dingen bij. Zeker in je eerste échte jaar moet je dan álle zeilen bij zetten om je hoofd boven water te houden. Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten.quote:Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Precies. Ik zou als leerling ook de leraar de hemel in prijzen als ik op de tafels mocht dansen.quote:Dus wanneer iemand mij zegt dat "de nieuwe collega" zowat de hemel ingeprezen werd, dan hou ik mijn hart al vast.
quote:Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.
En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Ik heb de quote gewoon even verandert in je tekst zoals hij nu is en ik blijf het ermee eensquote:Op donderdag 10 november 2005 07:14 schreef imago het volgende:
Oh shit nou ben ik m'n bericht aan het veranderen en nou quote je me al Maargoed, het idee is duidelijk
En nu moet ik rennen anders ben ik te laat om bij de wiskunde-toets te surveilleren
Al deze dingen maak ik nu ook mee hoor Imago. Meegevraagd om spaghetti te gaan eten, zelfs met een klas waar ik geen les meer aan geef enzo, maar ik blijf er gewoon bij dat er een verschil is tussen stage en fulltime leraar zijn.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.
En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Nou ja, ik heb het misschien wat te zwart geschetst, maar toch, ik werk nu 5 jaar als leraar, en ik zie het elk jaar opnieuw. Dat kunnen zowel startende docenten zijn, als wat meer ervaren docenten, die het opeens even niet meer zien zitten. Soms zijn het gewoon even dipjes, maar soms zijn er ook docenten bij die het leven echt zuur wordt gemaakt. Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.quote:Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Dan zegt Baba-O-Riley "Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten." en dan vraag ik me echt af hoe hij (net als een hoop anderen in dit topic) toch bij het idee komt dat iederéén het zo zwaar krijgt dat zelfs een heuse inzinking en huilbui het gevolg moeten zijn.
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.quote:maar mij krijgen ze echt niet tot een inzinking of een huilbui
Natuurlijk mag je dat zeggen en het IS ook gewoon zo. In mijn geval wel. Ik weet wel dat ik het verkeerd aanpak en in theorie weet ik ook hoe ik het anders zou moeten aanpakken, maar ik krijg het gewoon niet voorelkaar (grotendeels door een totaal gebrek aan motivatie). En als ik dan al die ervaren docenten hoor die zeggen dat het de eerste drie jaar keihard zwoegen is (geldt vast niet voor iedereen, maar zou voor mij zeker wel gelden), dan heb ik dat er dus niet voor over.quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.
Da's wel een goeie. Dat dacht ik dus ook, dat ik me niet gek zou laten maken. Wel dus.quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".quote:Het is een rommeltje en dat verberg ik ook niet voor anderen. Wel schaam ik me als er iemand mijn klas binnenloopt als ik lesgeef en het is weer eens een chaos.
Ik zég toch ook het volgende:quote:Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
en:quote:Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, ...
Weet ik. En ik heb ook al 10x gezegd dat ik een VMBO-klas ook niet aan zou kunnen. Ik beweer heus niet dat ik een super-leraar ben ofzo.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:38 schreef nickybol het volgende:
Imago je bent leraar klassieke talen he. Dan heb je ook wel de braafsten...
Nee, het is ECHT een chaos.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Denk je zelf niet al heel snel dat het een chaos is? Dat had ik een keer. Een collega kwam mijn lokaal binnen om iets pakken. Ik dacht: "Shit, het is hier net een feest". Na de les zei mijn collega dat hij het vrij rustig vond en dat "ze lekker aan het werk waren".
Ik droomde vannacht dat ik leidster was op een kleuter-vakantiekamp met allemaal van die schattige kindjes. En dat ik huilde toen ze terug naar huis gingenquote:Op vrijdag 11 november 2005 01:20 schreef Svensational het volgende:
Gelukkig zijn kleuters nog niet zo vervelend
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:56 schreef leonieke het volgende:
Ik denk trouwens ook dat het tijdstip van een les een enorm verschil kan maken. Als je vaak 's morgens kunt lesgeven aan de 'moeilijkere' klassen is het toch aangenamer dan dat je ze voor je krijgt het laatste of het voorlaatste uur. Laat ik dan maar zwijgen van vrijdagavond of het laatste uur voor een verlengd weekend/vakantie.
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?quote:Op vrijdag 11 november 2005 11:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat merk ik heel duidelijk. Op de dag dat ik mijn derde klas VMBO het laatste uur heb, is er helemaal geen beginnen aan.
Dan wordt het helemaal een teringzooi. 't Is een beetje te laat voor dat soort dingen. Ik heb erg weinig controle.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hmz, zoiets is bij mij niet haalbaar aangezien ik elke klas maar 1 uur per week heb en ik toch mijn leerplan moet zien.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Oh, dat doe ik inderdaad vaak genoeg. Soms lig ik vóór op schema, of heb je zo'n "vrijdagmiddag-gevoel" en dan ga ik wel eens totaal andere dingen doen. Een les over wat de leerlingen bezig houdt, etc... Heel leuk en verfrissend.quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ´gevorderde docenten onder ons´, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt. Bij sommige klassen moet je het dan niet over het internet gaan hebben.
Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:09 schreef Neuralnet het volgende:
Bij mij willen ze juist weten wat mij bezighoudt
Wat gebeurt er dan? Ik zou me daar niet voor schamen.quote:Hehe, als leerlingen mijn zouden 'vinden' hier op Fok, dan heb ik wel een klein probleempje.
Zelf vind ik dat heel lastig. Ik doe dat nooit spontaan. Daarom ontstaat er altijd wel een "vragenvuur" rondje waarin ze van alles en nog wat willen weten. De kunst is dan om het een beetje ordelijk te laten verlopen.quote:Zulke dingen vertel ik dan ook gewoon, mits het niet té persoonlijk wordt. En ik merk wel dat ze dat op prijs stellen. Eén van de punten die ze vorig jaar tijdens een evaluatie noemden was: "U vertelt zoveel over uzelf, da's wel gaaf". Maar ben ook geïnteresseerd in wat m'n leerlingen bezighoudt.
Zeg maar gerust dat mijn hele seksleven na te pluizen is op Fok.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:40 schreef Svensational het volgende:
Lupa is SEX-mod, er staan dus best wat sappige details van haar op het forum denk ik, dan zou ik het ook niet fijn vinden als mijn leerlingen me zouden vinden. !
Ach, nog een paar weekjes. Dan kan ik weer foto's in mijn fotoboek zetten.quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:56 schreef Neuralnet het volgende:
Wellicht krijgen ze dan zelfs respect? Zorg dan maar dat je anoniem blijft inderdaad. Vooral ook voor de schoolleiding, die daar iets minder blij mee zal zijn dan de leerlingen.
Ik werk op een school waar de leerlingen veel grafische vakken krijgen dus de meeste van hen vinden tekenen leuk en kunnen het ook goed. Ik geef wel eens een opdracht op een laat uur (als echt heel weinig nog werkt) om bijvoorbeeld een catalogus van het lokaal te maken:quote:Op vrijdag 11 november 2005 12:00 schreef bloempjuh het volgende:
Kun je dan, deze vraag is voor de ?gevorderde docenten onder ons?, niet gewoon iets heel anders dan je lesstof behandelen en ze gewoon bezig houden met iets leuks? Discussie over iets dat ze zelf uitkiezen, een spelletje, een lesje over roddelen.. whatever? Gewoon je oorspronkelijke les loslaten en iets anders doen?
Lijkt me een heel aparte evaring ja!quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:48 schreef Evil_Jur het volgende:
In China werden ik en mijn reisgenoten behandeld als onderwijsgoden waar directeuren van enorme instituten alles van ons wilden weten over onderwijs en hoe ze het beter konden doen,
leuk om te lezen , je hebt inderdaad gelijk (tbje overbodig bericht maar ik kon t niet laten)quote:Op vrijdag 11 november 2005 00:44 schreef Ringo het volgende:
Weet je wat nou zo grappig is?
Afgelopen dinsdag ging zowat alles mis in alle lessen.
-knip-
Wiequote:Op woensdag 16 november 2005 13:25 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb dezelfde begeleider als vorig jaar, vanuit de EFA dus. Dat is echt een schat Ze mailde me net dat ze mijn stageschool zo'n goede stagaire als ik gunde
Aafe Vries. Ze begeleid volgens alleen stages in Leiden en omstreken.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |