abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 december 2005 @ 22:50:18 #201
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32793683
Daarmee wil ik zeggen: strengere selectie aan de poort
pi_32793745
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ze waren wel moeilijk voor die kinderen die eigenlijk niet op een gymnasium thuishoorden, maar die door hun streberige ouders gepushed werden om toch gymnasium te proberen.
En die krijg ik dus op de ouderavond

Niet alleen maar hoor, er komen ook altijd wel veel brugklasouders gewoon kennismaken. Dat vind ik altijd erg fijn, als ik net drie "het is echt veel beter voor uw zoon als hij het atheneum gaat doen zonder die zware last van latijn en grieks op zijn schouders"-gesprekken heb gehad, om dan even lekker tien minuten lang alleen maar te praten over "het gaat goed he?" "ja, en hij vindt het ook erg leuk", "en in de klas lijkt hij zich ook wel prettig te voelen", "ja, zeker, hij gaat echt met plezier naar school" etc
pi_32793759
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic ?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
  zaterdag 3 december 2005 @ 22:54:35 #204
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32793843
Wat vinden jullie ervan om een soort Latijn 1 in te voeren in de bovenbouw, voor leerlingen die in de onderbouw nooit de kans/het talent hebben gehad om klassieke talen te kiezen, zodat ze toch nog iets kunnen meekrijgen?
pi_32794491
Op sommige scholen kunnen leerlingen van andere afdelingen wel KCV kiezen. Maar jij bedoelt echt de taal? Dat zie ik niet voor me. Het zal in een paar uurtjes in de bovenbouw niet meer lukken om veel van de grammatica te gaan snappen of om een redelijke woordenschat op te bouwen. Het enige dat je wel zou kunnen doen is een stel beroemde uitspraken er doorheen jagen, maar die kan iedereen zelf ook wel opzoeken in een citatenboekje.
  zaterdag 3 december 2005 @ 23:20:09 #206
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32794682
Niet echt rijtjes gaan zitten stampen maar meer taalkundige structuren, begrijpen hoe een taal in elkaar zit en hoe dat van invloed is geweest op andere talen. Iets wat ik trouwens mis bij het gewone latijn. Taalkundige structuren, hoe het latijn is doorgeevolueerd, etc.
pi_32794936
Is Rusland is 'taalkunde' (algemeen dus) een vak op de middelbare school, heb ik mij laten vertellen. Als we dat hier hadden gehad had ik het supertof gevonden denk ik
  zaterdag 3 december 2005 @ 23:33:06 #208
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32795032
Zou ik absoluut een superidee vinden. Dan kun je als leraar ook een beetje echte wetenschap bedrijven. Voor de 100e keer de rijtjes erin stampen, Aeneas Troianus est. Senex est. vertalen, of weer voor de 100e keer dezelfde teksten gaat ook vervelen natuurlijk. Je wilt ook wel eens bezig zijn met wat je nu echt gestudeerd hebt.
pi_32795232
Dat kan bij geen enkel vak joh, ook niet als er een taalkundevak zou zijn. Je zult je altijd moeten beperken tot de basics. Met een goede leerling in de eindexamenklas kom je wel wat verder, maar doorgaans is het niveau al een stuk lager dan toen je zelf in de eindexamenklas zat. Met de dingen die je gestudeerd hebt doe je in de les echt niet zo veel. Als je dat graag wilt kun je veel beter onderzoek gaan doen dan het onderwijs in gaan, of je moet universitair docent worden.
pi_32796070
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:20 schreef nickybol het volgende:
Niet echt rijtjes gaan zitten stampen maar meer taalkundige structuren, begrijpen hoe een taal in elkaar zit en hoe dat van invloed is geweest op andere talen.
Ik heb dat nooi zo expliciet uitgelegd gekregen tijdens de lessen Latijn (en Grieks!), maar zag op een gegeven moment die structuren vanzelf. Dat vind ik ook een waardevol inzicht, want opeens vallen dan alle stukjes op hun plaats, ook bij andere talen.

Nu heb ik die verbanden toen zelf kunnen leggen, maar bij een hoop leerlingen komt dat niet zo vanzelf. Dat wordt helaas ook niet meer van ze gevraagd; een leerling kan het eindexamen halen zonder enig inzicht, als hij/zij maar weet wat je waar in het woordenboek op moet zoeken. Bovendien heb je als docent met 3 uur per week gewoon niet genoeg tijd om dit soort dingen te behandelen.

Maar dat maakt het dan weer extra leuk als een leerling opeens een hyper-intelligente vraag stelt waaruit echt inzicht blijkt
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_32827530
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:52 schreef Svensational het volgende:
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic ?
Ik ben toekomstig PABO'er
Dit jaar hoop ik mijn VWO-diploma te halen, daarna ga ik zeer waarschijnlijk naar de Thomas More.
Woensdag ga ik een dagje meelopen aan deze PABO. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Thomas More? Het liefst van niet al te lang geleden, want Thomas More is tijdje terug overgenomen door HS Leiden. Dus er zouden dingen veranderd kunnen zijn .
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_32829261
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:51 schreef thaleia het volgende:
En die krijg ik dus op de ouderavond
Ik zou dat erg lastig vinden. Ik maak me heel boos om dat soort gedrag. Je eigen streberigheid ten koste laten gaan van je kind. Die kids moesten echt gruwelijk hard werken voor een zesje, terwijl de anderen fluitend een acht haalden. Hoe frustrerend is dat?

[ Bericht 1% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 05-12-2005 11:07:27 ]
pi_32829802
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:52 schreef Svensational het volgende:
Zijn er eigenlijk wel PABO'ers in dit topic ?
Geen PABO'er meer trouwens, ik ben al weer een tijdje geleden afgestudeerd (afgelopen maart).
pi_32836888
quote:
Op maandag 5 december 2005 08:39 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ik ben toekomstig PABO'er
Dit jaar hoop ik mijn VWO-diploma te halen, daarna ga ik zeer waarschijnlijk naar de Thomas More.
Woensdag ga ik een dagje meelopen aan deze PABO. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Thomas More? Het liefst van niet al te lang geleden, want Thomas More is tijdje terug overgenomen door HS Leiden. Dus er zouden dingen veranderd kunnen zijn .
Vrouwen in overvloed op alle PABO's in ieder geval
pi_32837457
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:29 schreef thaleia het volgende:
Is Rusland is 'taalkunde' (algemeen dus) een vak op de middelbare school, heb ik mij laten vertellen. Als we dat hier hadden gehad had ik het supertof gevonden denk ik
Het Russische onderwijs, daar heb ik altijd een groot zwak voor gehad. Daar kan men in Nederland nog eens een voorbeeld aan nemen.
pi_32846547
Je kan ook naar Rusland gaan in plaats van wensen dat hun onderwijs hier naar toe komt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32846647
quote:
Op maandag 5 december 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Je kan ook naar Rusland gaan in plaats van wensen dat hun onderwijs hier naar toe komt.
Ik was sowieso niet van plan hier op een middelbare school les te gaan geven. Apen in bedwang houden in plaats van stof overdragen, dat laat ik liever aan iemand anders over.
pi_32847171
De moderne leraar is tegenwoordig inderdaad meer dan iemand die alleen stof overdraagt. Als je al die bijkomende taken niet op je wilt nemen dan maak je een goede keuze door het niet te doen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32855348
Gisteren had ik wel een paar heel leuke lessen, op de school waar ik wegga (*snik*). In de VMBO brugklas wilde ik het hebben over 'democratie', omdat we beginnen aan het hoofdstuk over de oude Grieken. Een aantal kinderen die zich vooral in het begin van het schooljaar nogal negatief profileerden (mede door 'gedragsproblemen') weten me de laatste tijd aangenaam te verrassen. Bij dit groepje zitten twee Marokkaanse jongens, Ilias (heel toepasselijk) en Nabil, en die bleken ontzettend veel te weten over de toestand in de wereld. "Het tegenovergestelde van democratie is toch dictatuur?' Vervolgens konden ze een hele rij landen opnoemen waar een dictatuur is, bleken ze veel te weten over Saddam Hussein, de taliban, konden ze precies uitleggen in hoeverre Marokko een democratie is en oh ja, of ik even kon uitleggen hoe dat nou zat met die crisis toen op Cuba (wie had er toen eigenlijk gewonnen?) en de oorlog in Vietnam (de Russen vochten toen toch tegen de Amerikanen, maar waarom in Vietnam?). . Geweldig. Eén wijsneusje, Adil, merkte nog even op dat er op school en in de klas toch eerder sprake was van een dictatuur dan van een democratie. .

In de Atheneum 3 klas hadden we het over het jaar 1933 toen Hitler aan de macht kwam. We gingen een 'reconstructie' maken van de betreffende dag in de Rijksdag. Kinderen enthousiast: mogen we het dan ook naspelen?? Eén jongen zwaaide geestdriftig met zijn arm. 'Ja, mevrouw mevrouw! Mag ik dan Hitler zijn? Ik kan hem echt héél goed nadoen!!".

Apen in bedwang houden, dat is soms waar, maar vaak heb je gewoon ontzettend lol met ze.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 7 december 2005 @ 20:40:01 #220
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32900717
Het wordt wel tijd dat het vakantie wordt, hoor... De leerlingen hebben er niet veel zin meer in, en ook de docenten zijn aan vakantie toe...
.
  woensdag 7 december 2005 @ 20:48:27 #221
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32900973
quote:
Op woensdag 7 december 2005 20:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het wordt wel tijd dat het vakantie wordt, hoor... De leerlingen hebben er niet veel zin meer in, en ook de docenten zijn aan vakantie toe...
Klopt.
En tegelijkertijd is zo'n opmerking een dooddoener van jewelste.

Net zoiets als:
"Wat zijn ze druk vandaag hè?" (alsof ze dat gisteren niet waren )

Maarrr... nog twee weken...

(en voor mezelf hopelijk ook geen week langer. Maar dat is heel persoonlijk )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 7 december 2005 @ 22:26:34 #222
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32904133
De leerlingen hebben er niet veel zin meer in...maak het leuker en interessanter.... Niet goed zitten zeiken over vakantie, daar los je niets mee op.
  woensdag 7 december 2005 @ 22:30:18 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32904244
quote:
Op woensdag 7 december 2005 22:26 schreef nickybol het volgende:
De leerlingen hebben er niet veel zin meer in...maak het leuker en interessanter....
En dat doen we natuurlijk ook niet...
quote:
Op woensdag 7 december 2005 20:48 schreef Ringo het volgende:
Net zoiets als:
"Wat zijn ze druk vandaag hè?" (alsof ze dat gisteren niet waren )
Dat kan per dag wel verschillen, hoor...
.
pi_32904297
Mijn lieve VMBO-3 klasjes beginnen inderdaad toch enigzins tekenen van rusteloosheid te vertonen...
  woensdag 7 december 2005 @ 22:33:08 #225
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32904340
Schijnbaar niet, als je zo zit te klagen. Als je het leuk kun maken voor jezelf en je leerlingen valt er niets te klagen.
pi_32904439
Nu je het zegt! Ze lijken inderdaad wel drukker, maar ik had er nog totaal niet bij stilgestaan dat dat met 'aan vakantie toe zijn' te maken zou kunnen hebben. Misschien omdat ik zelf nog niet per se heel hard aan vakantie toe ben, al zijn twee weekjes vrij natuurlijk altijd wel welkom

Suf dat ik dat totaal niet doorhad. Ik had wel door dat ze lastiger te motiveren zijn dan voorheen, en heb er al wat experimenten met andere werkvormen en speciale projecten ingegooid. Maar de link leggen met de wel erg lange periode van herfst- tot kerstvakantie, nee
pi_32904445
quote:
Op woensdag 7 december 2005 22:33 schreef nickybol het volgende:
Schijnbaar niet, als je zo zit te klagen. Als je het leuk kun maken voor jezelf en je leerlingen valt er niets te klagen.
Het is niet alleen maar leuk en eeuwigdurende blijdschap, Tarzan. Er is ook een jaarplanner, deadlines voor hoofdstukken en cijferrapportages waar men zich aan moet houden.
  woensdag 7 december 2005 @ 22:42:38 #228
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32904645
Denk je dat dat te bereiken is met volledig ongemotiveerde leerlingen? Dat worden lekkere cijfers...
pi_32904741
quote:
Op woensdag 7 december 2005 22:42 schreef nickybol het volgende:
Denk je dat dat te bereiken is met volledig ongemotiveerde leerlingen? Dat worden lekkere cijfers...
Valt erg mee hoor.
Ze lopen dan wel te rommelen gedurende de lessen, een 3 of een 4 willen ze niet.
pi_32912271
Wat ben ik blij dat de examens hier zijn begonnen
pi_32912543
Mijn eerste week stage is ook in volle gang, tis weer even wennen maar ik verwacht niet al teveel problemen.
pi_32916581
Heb gister een dagje meegelopen aan de Thomas More, zag er uit als een enorm leuke school . Mijn keuze staat nu echt vast, ik ga me morgen inschrijven . Goed, nu alleen nog mijn diploma halen dit jaar .
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_32934171
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:20 schreef Me_Wesley het volgende:
Heb gister een dagje meegelopen aan de Thomas More, zag er uit als een enorm leuke school . Mijn keuze staat nu echt vast, ik ga me morgen inschrijven . Goed, nu alleen nog mijn diploma halen dit jaar .
Succes!
pi_32940900
Nou. Ik ben nog een beetje van m'n apropos.

Ik ben dus 3e-jaars stagiair en ik heb zojuist een baan aangeboden gekregen...

Ik heb gezegd dat ik me enorm vereerd voelde en het me een fantastische uitdaging lijkt, maar dat ik er nog even over na moest denken. Van 't weekend even met m'n ouders over hebben en a.s. woensdag heb ik een gesprek op de school en dan moet ik beslissen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:05:26 #235
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32941251
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:52 schreef Roellio het volgende:
Nou. Ik ben nog een beetje van m'n apropos.

Ik ben dus 3e-jaars stagiair en ik heb zojuist een baan aangeboden gekregen...

Ik heb gezegd dat ik me enorm vereerd voelde en het me een fantastische uitdaging lijkt, maar dat ik er nog even over na moest denken. Van 't weekend even met m'n ouders over hebben en a.s. woensdag heb ik een gesprek op de school en dan moet ik beslissen.
En hoe doe je het dan met de rest van je studie. Nu is er een tekort, maar later niet meer dus je moet wel je diploma halen he

Maar wat onwijs geweldig om te horen! Ik zou er inderdaad wel over nadenken en de voors en tegens afwegen. Is dit wel wat je wil, wil je niet meer scholen zien enzo?
pi_32941455
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:05 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

En hoe doe je het dan met de rest van je studie. Nu is er een tekort, maar later niet meer dus je moet wel je diploma halen he

Maar wat onwijs geweldig om te horen! Ik zou er inderdaad wel over nadenken en de voors en tegens afwegen. Is dit wel wat je wil, wil je niet meer scholen zien enzo?
Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!

En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:26:10 #237
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32941760
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!

En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
Ik denk dat ik er wel voor zou gaan. Ik zit nu nog te wachten op een bericht op een soort gelijke oplossing.
Dit is een opleidingsschool die meewerkt aan de kweekvijver. Dat zou betekenen dat ik eerst als onderwijsassistent ga werken en dan als docent.

Ik denk dat dit een mooie kans is en als je je echt lekker voelt op die school moet je het gewoon doen!
pi_32959092
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:14 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ik heb het op deze school echt zó enorm naar m'n zin!

En het is een zgn. 'opleidingsschool' in nauwe samenwerking met de Educatieve Faculteit. Ze zeiden al dat mijn studie erdoor wel vertraagd raakt, maar ze willen zelfs in samenspraak met mij en de hogeschool een soort traject opzetten om de studie en werken te combineren.
Als ze dat echt voor elkaar kunnen krijgen, moet je dat uiteraard doen! Het is gewoon een ultieme kans . Je werkt, je hebt inkomen, en je rond tegelijkertijd je studie af (ook al duurt dat dan iets langer). Maar vooral: je hebt plezier! Als je er zelf al zo positief tegenover staat, denk ik dat je er gewoon voor moet gaan . Veel plezier!
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_32960627
Inderdaad. Ga ervoor!
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 10 december 2005 @ 14:11:53 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32969827
DOEN!!
.
pi_32974680
Weet iemand of je in het onderwijs bij een salarisvoorwaardengesprek het gesprek baseert op je vorige salaris (eventueel ook een salaris uit het onderwijs) of dat je het gesprek voert op basis van wat beide partijen vinden dat je moet verdienen? Men vraagt namelijk een salarisstrook mee te nemen, maar eigenlijk gaat niemand het wat aan wat je verdiende toch?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 10 december 2005 @ 18:34:21 #242
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32974956
Gewoon niet doen. Dan weet je meteen wat ze voor je over hebben.
pi_32979881
Het is wel een vaststaand systeem. De schaal staat vast. Het gaat dus enkel om de periodiek waar je terecht komt. Veel valt daarbij niet te onderhandelen denk ik.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 11 december 2005 @ 14:00:30 #244
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_32987375
het gaat ze toch niets aan wat je hier voor verdient hebt?
pi_32990633
Dat zou ik ook denken. De formulieren die ik gekregen heb lijken echter iets anders te suggereren. Daarom dacht ik dat het in het onderwijs anders gaat dan in het bedrijfsleven. Wel, dan moeten ze maar een aanbieding doen. Sommige scholen zijn wat raar.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33008235
Aiaiai, ik heb tijdens m'n eerste twee uur weer eens gemerkt dat je eigen stemming overslaat op die van leerlingen. Ik ben niet lekker, heb daardoor slecht geslapen, heb een supervolle dag voor de boeg t/m het achtste uur, daarna een supervolle ouderavond en morgen hetzelfde verhaal. Ik kan dus vrij weinig hebben. Maar hoe gestresster en opgefokter ik op kleine akkefietjes reageer, hoe opgefokter die leerlingen naturellement ook worden. En ze zijn vanzelf al druk vanwege aan vakantie toe, en zelf ook moe en kunnen dus ook weinig hebben.
Ik stond net te tieren tegen een leerling die ik helemaal niet ken die in de gangen iets deed waar ie zeker wel op aangesproken moest worden, maar mijn god zeg, niet op de manier zoals ik net tekeerging.

Ik heb nu een tussenuur, dat ga ik gebruiken om te proberen heel rustig en laconiek-relaxed te worden, anders wordt het nog een heel lange zware dag en daar ben ik niet bij gebaat, en die leerlingen al helemaal niet.
  maandag 12 december 2005 @ 17:31:29 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33019502
quote:
Op maandag 12 december 2005 10:15 schreef thaleia het volgende:
En ze zijn vanzelf al druk vanwege aan vakantie toe, en zelf ook moe en kunnen dus ook weinig hebben.
Ik ken het gevoel, maar gelukkig ben ik met mijn stof klaar, dus kan ik het iets relaxter aan doen.
Leraar relaxt, leerlingen relaxt... aaaah, kerst-sfeer....

[ Bericht 11% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-12-2005 18:40:02 ]
.
pi_33027726
Gelukkig dat je zelf dat gevoel kan herkennen en het gedrag kan corrigeren op basis van je ervaringen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33070515
Ik heb me vandaag ziek gemeld. Niet omdat ik bijna-dood in m'n bed ziek lig te zijn, maar omdat ik zo enorm moe ben dat vandaag de lessen toch niet zouden lukken, en ik anders volgende week écht helemaal in elkaar stort. Ik dacht dat ik de kerstvakantie wel zou redden, maar ik had tussendoor toch echt even deze rustdag nodig.

Niet omdat het lesgeven nou zo zwaar is, maar door dingen in m'n eigen leven heb ik de laatste tijd weinig slaap gehad, en je merkt inderdaad wat een invloed je eigen gedrag op de leerlingen heeft. Als ik relaxed voor de klas sta zijn zij dat ook, maar als ik me beroerd voel merken ze dat meteen en loopt de les in het honderd. Al helpt het soms wel om gewoon te zeggen "ik heb hoofdpijn en een pesthumeur dus jullie moeten braaf gaan werken en lief voor me zijn"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_33071151
Op een rustdag zou je niet moeten fok!ken. Morgen weer fris op en dan red je het wel tot de vakantie.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33073245
Ik zit nog steeds in m'n pyama, rust zat!

Ik voel me hier dus ook echt niet schuldig over. Ik "plan" liever een dagje ziek op een dag waarop toch geen al te belangrijke dingen op het programma staan, dan dat ik doorploeter en opeens echt doodziek wordt op een moment waarop het dan ook écht niet uitkomt. Niet dat ik zoveel ziek ben hoor, dit is de eerste keer dit schooljaar. Er zijn ook collega's die voor elke snotneus thuisblijven
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_33082180
quote:
Er zijn ook collega's die voor elke snotneus thuisblijven
Leuke woordspeling.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33160927
Ik kreeg op een school zogenaamd "an offer you can't refuse". Er was sprake van een ziektevervanging waarvoor ze niemand hadden en ze zaten met de klassen in hun maag. Dus ze wilden me graag hebben. Dan komen natuurlijk de "salarisonderhandelingen".

Het aanbod bestond uit een ziektevervanging voor een slordige 15 lesuren voor 0,5 FTE van een "paar" maanden. Men wist niet hoelang, maar er kon ieder ogenblik gezegd worden dat de oorspronkelijke docent terug kwam en dat het aantal uren met 50 % verminderd zou worden.

Over het salaris viel niet te onderhandelen. Dat zou gewoon gebaseerd worden op de laatst verdiende periodiek in het onderwijs, dus niet op het laatst verdiende salaris dat eventueel elders is verdiend. Relatief weinig ervaring betekent dan periodiek 1. Een LB-functie, dus eerst LC hebben betekent een achteruitgang.

Verder kwamen er nog een aantal kleine zaken bij. Zo voldeden kopiën van diploma's niet. De originelen moesten meegenomen worden en de personeelsfunctionaris moest dan toestemming krijgen om ze zelf eigenhandig te kopiëren. Het gesprek eindigde zonder dat ik een overeenkomst onder ogen kreeg. Dat zou een dag na ingang van de werkzaamheden pas plaatsvinden.

Men was achteraf erg verbaasd dat ik er vanaf zag. De lessen gaan tot op heden niet door.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 18 december 2005 @ 12:15:19 #254
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33186238
Sja als je zo benaderd wordt zou ik er ook niet willen werken.
pi_33188110
Ik moet een les voorbereiden over kleuren. . Voor kleuters. . En het mag geen knutselles zijn. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
  zondag 18 december 2005 @ 13:40:08 #256
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33188272
Wat voel je bij welke kleur?
  zondag 18 december 2005 @ 13:44:19 #257
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_33188385
Is tekenen knutselen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_33188488
quote:
Op zondag 18 december 2005 13:40 schreef nickybol het volgende:
Wat voel je bij welke kleur?
Iets te hoog gegrepen voor kleuters denk ik
quote:
Op zondag 18 december 2005 13:44 schreef Ringo het volgende:
Is tekenen knutselen?
Ja. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33189052
quote:
Op zondag 18 december 2005 13:48 schreef Svensational het volgende:

[..]

Iets te hoog gegrepen voor kleuters denk ik
[..]
Dat valt misschien nog wel mee, kleuters kunnen al best goed verwoorden dat bijvoorbeeld blauw tinten bij koud horen en rode tinten bij warm.
Je zult misschien nog verbaasd staan hoeveel andere voorbeelden ze dan zelf op kunnen noemen.
pi_33189245
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:03 schreef Zowy het volgende:

[..]

Dat valt misschien nog wel mee, kleuters kunnen al best goed verwoorden dat bijvoorbeeld blauw tinten bij koud horen en rode tinten bij warm.
Je zult misschien nog verbaasd staan hoeveel andere voorbeelden ze dan zelf op kunnen noemen.
hmm.....maar hoe maak ik daar een les van????
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33189550
Kringgesprekje?
Zoek eventueel zelf wat voorbeelden op van winterplaatjes, ondergaande zon, herfstkleuren, etc...
Je zou ook tijdschriften mee kunnen nemen en de kinderen dan zelf voorbeelden op laten zoeken.
pi_33189609
Hmm okee, ik ga eens puzzelen .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33189670
Op internet is ook veel lesmateriaal te vinden, misschien dat daar ook nog zoiets bij staat.

Succes
pi_33191201
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:20 schreef Zowy het volgende:
Op internet is ook veel lesmateriaal te vinden, misschien dat daar ook nog zoiets bij staat.

Succes
mja, meestal gebruik ik ook wel veel materiaal van internet, maar over kleuren kon ik dus echt niks vinden...
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33203899
Hoi,

Kan iemand mij even adviseren? Ik ben geïnteresseerd in een lerarenopleiding Engels, maar aangezien ik al drie keer de verkeerde studie heb gekozen kan ik het me niet veroorloven nog een keer de verkeerde keuze te maken. Mijn vorige studies hebben allemaal iets met de media gehad en het lijkt mij goed om maar eens een andere kant op te gaan Daarom ben ik eens goed gaan nadenken over waar ik nou talent voor heb en dat heb ik o.a. voor de Engelse taal (dwz er staat een 9 voor Engels op m'n havodiploma). Daarnaast ben ik geïnteresseerd in Britse muziek, volg veel op de BBC etc.
Lesgeven ben ik wat minder zeker van. Ik wil in ieder geval niet het bedrijfsleven in en heb wel een beetje iets wereldverbetaarachtigs over me, waarmee ik bedoel dat ik iets nuttigs wil bijdragen aan de maatschappij. Het lijkt mij dat lesgeven hier zeker onder valt.
Ik heb eigenlijk nooit overwogen om leraar te worden, omdat het me ontzettend eng leek om voor een grote groep te praten. Inmiddels is me dat in de praktijk, door presentaties te geven, enorm meegevallen. Weliswaar heb ik wel wat last van zenuwen vooraf, als ik eenmaal aan het praten ben voel ik me er eigenlijk best relaxed bij.

Maar goed, dit kan ik allemaal zelf wel bedenken, nog een verkeerde studiekeuze is desastreus. Ik wil dus echt zeker weten waar ik aan begin en een dagje meelopen ga ik dan ook zeker doen. Bij mijn vorige studie heb ik er echter een jaar over gedaan om erachter te komen dat ik het toch echt niet leuk vond en bij mijn huidige studie heb ik de eerste maand met het idee geleefd dat het de leukste studie ter wereld was (wat nu dus compleet omgedraaid is, ik haat het inmiddels grondig). Het lijkt mij dus dat één dag niet zo heel veel zegt.
Ik wil er dus heel graag achter komen of een lerarenopleiding Engels echt wat voor me is. Hoe pak ik dat aan? Wie oh wie heeft een heel goed advies voor me waardoor ik bezin eer ik begin?

Alvast bedankt!
  zondag 18 december 2005 @ 22:44:31 #266
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_33204747
quote:
Op zondag 18 december 2005 22:21 schreef Reticulin het volgende:
Ik wil er dus heel graag achter komen of een lerarenopleiding Engels echt wat voor me is. Hoe pak ik dat aan? Wie oh wie heeft een heel goed advies voor me waardoor ik bezin eer ik begin?
Misschien iets minder voor de hand liggend:
in de zomer van 2004 heb ik in Praag (!) een Britse onderwijscursus gevolgd: Trinity Cert. TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages). Vier weken lang ondergedompeld worden in Engelse grammatica, fonologie, didactische theorie en lespraktijk. Het niveau was behoorlijk hoog, niet in het minst omdat alle deelnemers, behalve ik, native speakers van het Engels waren (Engelsen, Schotten, Amerikanen, Australiërs) en dus moest ik alle zeilen bijzetten om mee te kunnen komen. Desondanks geslaagd, en niet met een mager zesje.
Dit certificaat is erkend door de British Council en geeft je de mogelijkheid om overal ter wereld Engels te doceren aan taleninstituten, scholen en op privé-basis. Met name Azië (China, Japan, Thailand) en Latijns Amerika zijn geliefde bestemmingen.

Let wel: dit certificaat wordt in Nederland niet officieel erkend als lesbevoegdheid, Desondanks heb ik er heel veel van geleerd, op zowel professioneel als persoonlijk vlak: omdat er zoveel in zo'n korte tijd van je wordt gevraagd, moet je echt tot het uiterste gaan om te slagen.
En je Engels (dat vóór aanvang van de cursus natuurlijk al van bijzonder hoog niveau is) gaat in die maand met beestachtige sprongen vooruit.

Hier wat links:
www.tefl.com
www.eurotefl.com
www.eslcafe.com

En je mag mij ook mailen voor meer info (zie mijn profiel voor mijn adres).
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_33240699
Ik word helemaal sentimenteel van het afscheid op mijn ene school. De brugklassers gaven mooie tekeningen met van die dingen erop als: 'ik vond geschiedenis heel stom, maar bij u was het altijd leuk."

Heb jij dat niet een beetje, Ringo? Of ben je alleen maar blij/ opgelucht?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 20 december 2005 @ 14:42:20 #268
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_33245049
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 11:57 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik word helemaal sentimenteel van het afscheid op mijn ene school. De brugklassers gaven mooie tekeningen met van die dingen erop als: 'ik vond geschiedenis heel stom, maar bij u was het altijd leuk."

Heb jij dat niet een beetje, Ringo? Of ben je alleen maar blij/ opgelucht?
In alle eerlijkheid, ik ben alleen maar opgelucht. Niemand van de leerlingen weet überhaupt dat ik na de vakantie niet meer terugkom. Dat zou alleen maar voor meer onrust zorgen. Een heuse backdoor exit.

Ik sta daar algemeen bekend als 'die rare vent die geen les kan geven'. Als ik zou zeggen dat ik vertrek per januari, zou er waarschijnlijk een groot gejuich opgaan. Het enige dat ik verwacht te krijgen, is een propje naar mijn hoofd.

Geen lieve tekeningen dus voor mij, helaas. Hoewel het heel leuk is om ze te krijgen; daar zou ik ook sentimenteel van worden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_33245348
Ik moet door mijn vaste aanstelling mijn huidige 'stage'klassen laten schieten. Omdat de ouders van mijn toekomstige klassen nog geen brief hebben gehad mag ik deze week niet eens gedag tegen ze zeggen.
pi_33247350
Het is echt jammer als je niet op een normale manier gedag kan zeggen. Je hebt je toch weken/maanden voor een klas ingezet.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33247503
Ik doe mee aan een of ander project waarbij ik Flankerend Onderwijs op mijn stageschool krijg, maar dat brengt ontzettend veel extra werk met zich mee, terwijl het eigenlijk voor meer rust moest zorgen. Grom..

Over Flankerend Onderwijs gesproken.. op mijn school werden er tweetalige diploma's gedrukt waar FO wordt vertaald naar 'Flanking Education' en 'De School in' wordt 'The School In'. Deze zijn gelukkig wel teruggestuurd..
De vertaling is gedaan door een vertaalbedrijf, voor duizenden euro's..
Mon 'en!
  dinsdag 20 december 2005 @ 16:26:17 #272
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33247780
Je hebt toch leraren Engels op school, waarom dan duizenden euro`s uitgeven aan een vertaalbedrijf?
pi_33247808
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:26 schreef nickybol het volgende:
Je hebt toch leraren Engels op school, waarom dan duizenden euro`s uitgeven aan een vertaalbedrijf?
Dat bedacht het MT zich ook pas gisteren (tijdens de vergadering van de medezeggenschapsraad, daar kwam dit ter sprake..)
Mon 'en!
  dinsdag 20 december 2005 @ 16:43:45 #274
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33248249
Serieus? Dit is toch moeilijk te geloven?
pi_33249541
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:43 schreef nickybol het volgende:
Serieus? Dit is toch moeilijk te geloven?
't Is toch echt zo. Het (inhuren van een slecht vertaalbureau) is geregeld door een management-assistent en goedgekeurd door het MT.
Mon 'en!
  dinsdag 20 december 2005 @ 17:33:29 #276
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33249798
Zeker geen management-assistent die uit het onderwijs afkomstig is...
pi_33250015
Dat is dan wel een uitermate slecht vertaalbureau...
  dinsdag 20 december 2005 @ 18:26:54 #278
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33251289
Zal dit bedrijf wel zijn geweest.
.
pi_33302664
Vandaag mijn eerste stagedag als geschiedenis-docent-in-opleiding-idee.
Het is alleen maar achter in de klas zitten, en het is een paar weken later dan geplanned maar toch.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  donderdag 22 december 2005 @ 13:16:00 #280
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33305999
Leuk! Welke klassen loop je mee?
  donderdag 22 december 2005 @ 13:17:06 #281
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33306034
En je zit nu al te fok!en op je werk....
pi_33307814
Welke stagiair probeert de computerruimte nou niet uit? Dat hoort erbij.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33330097
Vandaag was mijn laatste werkdag. Het valt me zwaar. Vorige week kwam de moeder van een leerlinge me een aardigheidje geven. Haar dochter vond het zo erg dat ik wegging, maar ze durfde het niet zelf te overhandigen. Uiteindelijk kwam ze toch binnen, maar mocht ik haar geen zoenen geven. Een hand was wel okee. En het was stom dat ik wegging.

Het werk was fantastisch, en ik ga ze bijna allemaal missen, de stoere turkse jongens met hun grootse verhalen, de jongen met asperger die elke pauze langskwam om een schuilplaats te vinden, de marokkaanse meisjes die de laatste aflevering van 'date my mom' wilden bespreken, het meisje waarvan de ouders in een scheiding liggen (ik heb haar moeder nog gebeld toen ze 'zelfmoord' wilde plegen), de jongen die zo moeite heeft met gezag maar die wél weet wat 'sublimatie' betekent, en natuurlijk het afstandelijke meisje. Mevrouw, kunt u niet gewoon blijven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 28 december 2005 @ 23:31:42 #284
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33489328
Afscheid nemen is nooit leuk. Heb er elk jaar opnieuw ook weer moeite mee, zeker als leerlingen van school af gaan. Altijd leuk als ze dan weer een keertje op school langskomen, om even te laten weten hoe het met ze gaat. Ook met mijn mentorklas, ik ben steeds 2 jaar achter elkaar mentor van dezelfde klas, dan krijg je dus een behoorlijk goede band met je leerlingen. Leerlingen die nu in het 4e leerjaar zitten, komen nog steeds trots hun rapport zien aan hun 'oude' mentor... dat vond ik ook erg leuk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Baba-O-Riley op 30-12-2005 21:48:50 ]
.
pi_33598973
Ik kom hier ook weer eens binnenvallen.... Ik ben nog steeds niet met mijn LIO stage begonnen, maar dat komt hopelijk eindelijk in september..

Maar ik geef nu wel wat bijles, en daarbij kom ik een probleem tegen, en ik vroeg me af, hoe dat aan te pakken.

Ik geef bijles aan een jongen die in het eerste jaar van de HBO zit. En ik krijg steeds meer hjet idee dat hij er zit omdat zijn moeder dat wil. Zijn moeder is degene die overal advertenties heeft gezet om bijles te regelen. Afgelopen vrijdag toen hij hier was voro zjin bijles, belde zijn moeder naar mij om te zeggen dat hij volgende week twee bijlessen moest nemen, omdat hij de vorige af zou hebben gezegd met een smoesje.
Als hij nou gewoon wel zijn best zou doen dan zou ik het allemaal niet zo erg vinden, maar ik heb het idee dat hij er ook weinig aan doet.

Wat doe je er nou mee? Ik heb al tegen hem gezegd dat ik wil dat hij er harder voro gaat werken, omdat hij zo van de bijlessen ook weinig opsteekt. Maar moet ik er ook nog wat van zeggen tegen die moeder?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 1 januari 2006 @ 13:03:18 #286
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33599372
Sja misschien moet je er eens met de moeder over gaan praten, en met de jongen wat nou eigenlijk zijn motivatie is, en misschien moet je hem aanraden om gewoon een andere opleiding te zoeken. En als het niet lukt, als je het geld hard nodig hebt gewoon maar dom les blijven geven tegen een muur, als je het geld niet zo hard nodig hebt gewoon stoppen met die jongen.
  zondag 1 januari 2006 @ 14:10:11 #287
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33600839
TROUWENS... iedereen in dit vrolijke topic de beste wensen voor 2006!
.
pi_33785568
*Rotschop!*

Naar aanleiding van de recente nieuwsberichten over het lage niveau (en dan voornamelijk rekenen) van de PABO-studenten, hoe staat het er bij jullie voor? Merken jullie dat je echt moeite hebt met staartdelingen of hoofdrekenen? En hoe is het op jullie PABO geregeld qua rekenvaardigheid? Is het onderdeel van je propedeuse en hoe streng is deze propedeuse? Daar ben ik nou toch wel redelijk benieuwd naar .
Ik zelf ga volgend jaar beginnen aan de Thomas More, hier bestaat de propedeuse uit Nederlands ev. en Rekenen ev. . Je hebt twee jaar om hem te halen, anders krijg je een bindend negatief studieadvies. Bij tegenvallende prestaties kun je dit ook al na 1 jaar krijgen. Over de zwaarte weet ik nog niet veel, maar denk niet dat ik er heel veel moeite mee zal hebben (heb onlangs wel even op moeten frissen hoe die staartdelingen nou ook alweer werkten ).
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:06:48 #289
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33797475
Ik heb niet op de PABO gezeten dus kan er niet over oordelen. Maar laten we even reëel zijn: zó moeilijk zijn staartdelingen toch niet? (Aan de andere kant: waarom moeten leerlingen nog staartdelingen leren als ze toch alles op hun rekenapparaat doen? ) Ik maak ze soms nog om effe snel iets uit te rekenen als ik mijn rekenmachine vergeten ben. Even als kladje op het bord of zo. Die leerlingen kijken dan van: "Meneer, wat doet ú nu?".
.
pi_33797528
Ik had een 8.5 op mijn rekentoets. Maar ik zie wel dat er zeer weinig studenten zijn die 'm halen, terwijl een 6 toch niet zo heel moeilijk is...

Ik vind het trouwens best moeilijk om een lesvoorbereidingsformulier in te vullen, beginsituatie en lesdoel enzo...
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:35:41 #291
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33798336
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Svensational het volgende:
Ik had een 8.5 op mijn rekentoets. Maar ik zie wel dat er zeer weinig studenten zijn die 'm halen, terwijl een 6 toch niet zo heel moeilijk is...
Wat voor soort dingen krijg je dan op zo'n rekentoets, als ik vragen mag? Zaken zoals hoofdrekenen, cijferen, of redactiesommen (daar had ik een hekel aan vroeger )?
.
pi_33798870
Ja, hoofdrekenen vooral. Maar het gaat er bij de toets niet om of je het antwoord weet, maar of je kunt uitleggen hoe je tot dat antwoord gekomen bent

Als er bijv. staat 90+110=, dan moet je uitleggen dat je er bij 90 10 bijdoet, en bij 110 10 eraf. Maar dan natuurlijk wel net iets moeilijkere sommen .

Verder krijg je breuken, meten, inzicht ed...

En overal is de uitwerking het belangrijkst...
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
  zaterdag 7 januari 2006 @ 14:56:35 #293
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33799048
Hmm.. dat ziet er toch pittig uit dan.
.
pi_33799477
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Meneer, wat doet ú nu?".
Meneer?
Oh my... wat een verkeerd beeld had ik ff van jou

Ik check trouwens nooit profielen.. Nu wel ff gekeken en je bent zelfs maar 1 jaar ouder dan ik..
pi_33799528
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:08 schreef Svensational het volgende:

Ik vind het trouwens best moeilijk om een lesvoorbereidingsformulier in te vullen, beginsituatie en lesdoel enzo...
Hebben jullie geen leerplannen waar de doelen in vermeld staan?
Ik maak mijn lesdoelen altijd zo uitgebreid mogelijk (bv: de lln kunnen een document opslaan onder een andere naam staat er ongeveer altijd bij omdat we dat ook elke les doen) Maar voor de rest neem ik gewoon de doelstellingen over uit het leerplan. Lijkt me ook maar logisch omdat de leerlingen net dat moeten kunnen
pi_33799596
Leerplan?? Dat heb ik als 1e-jaarsstudent niet hoor. . Waar zou je die moeten vinden dan?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33800172
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:14 schreef Svensational het volgende:
Leerplan?? Dat heb ik als 1e-jaarsstudent niet hoor. . Waar zou je die moeten vinden dan?
Mja, ik vroeg gewoon of het bij jullie bestond
Ik geef les in België en wij hebben per vak (dit betekent per vak per richting per jaar) een leerplan
Een voorbeeld: wiskunde 1A, wiskunde 2A, wiskunde 2handel, wiskunde 3 moderne talen-wiskunde, wiskunde 3 economie-moderne talen, ...

Daarin staat telkens vermeld welke leerstof je moet geven aan de leerlingen en wat ze op het einde van het jaar moeten kennen en/of kunnen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelfs niet zou weten hoe jullie de leerinhouden bepalen zonder een leerplan ofzo?

Btw, bij ons staan die gewoon op internet zodat je als leerkracht op elk moment jouw leerplan kunt nakijken
pi_33800451
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:32 schreef leonieke het volgende:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelfs niet zou weten hoe jullie de leerinhouden bepalen zonder een leerplan ofzo?
De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.
quote:
Btw, bij ons staan die gewoon op internet zodat je als leerkracht op elk moment jouw leerplan kunt nakijken
Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...

Ik moet trouwens een vertelopdracht over Klein Duimpje doen, ik vertel het verhaal en dan gaan de kleuters het navertellen. Niet zo'n moeilijke opdracht vind ik, alleen dat formulier geeft problemen bij mij .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33801189
Ik heb voor wiskunde nauwelijks een leerplan nodig. Alles is zo duidelijk en helder en de inhoud staat vast.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 17:09:17 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33803401
Volgens mij is dat in Nederland gewoon een soort PTA of werkwijzer als ik het goed begrepen heb.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')