Snape zei dat Voldemort boos was en daarom Malfoy die opdracht gaf, omdat ie wist dat ie dat toch nooit zou redden. Als soort wraak dus. En Malfoy heeft er steeds over dat hij "iets" moet doen en dat niemand hem kan helpen. Eén van die death eaters zei ook dat malfoy het moest doen toen een ander het klusje wilde klaren. Is wel heel toevallig dan allemaal als dat allemaal niet in opdracht was van Voldemort maar iemand anders en dat malfoy dus ook nog iets anders moest doen.quote:Dat neem je wel erg snel aan. Ik kan me niet voorstellen dat Dumbledore vermoorden zomaar even een testje voor Draco en een partijtje Death Eaters is. Het is puur de samenloop van omstandigheden dat Dumbledore het loodje legt. In het vorige boek rolt Dumbledore zo een zooitje Death Eaters op en speelt hij met Voldemort.
Overigens, in de Harry Potter films is de nieuwe Dumbledore vooral grijs en paars. Dat klopt toch niet met hoe hij beschreven wordt in het boek.
okequote:Op donderdag 28 juli 2005 15:32 schreef MeneerTim het volgende:
Oeps, dubbel. Gebruik deze maar.
Voldemort zal wel twijfelen aan de vermogens en loyaliteiten van de familie Malfoy en daarom Draco de opdracht hebben gegeven om een manier te vinden de Death Eaters Hogwarts binnen te smokkelen. Maar met welke reden? Werkelijk alleen om Dumbledore te vermoorden? Het valt ook wel op dat behalve de weerwolf er geen bekende Death Eaters mee waren. Dus misschien heb je gelijk. Voldemort stuurde Draco eigenlijk de dood in en daarom was zijn moeder zo bang voor zijn leven. Het was vast goed gekomen met Dumbledore als ze niet eerst een Horcrux waren gaan veroveren.quote:Op donderdag 28 juli 2005 15:31 schreef texelonia het volgende:
[spoiler]Harry Potter and the Half Blood Prince spoilertopic
[..]
Snape zei dat Voldemort boos was en daarom Malfoy die opdracht gaf, omdat ie wist dat ie dat toch nooit zou redden. Als soort wraak dus. En Malfoy heeft er steeds over dat hij "iets" moet doen en dat niemand hem kan helpen. Eén van die death eaters zei ook dat malfoy het moest doen toen een ander het klusje wilde klaren. Is wel heel toevallig dan allemaal als dat allemaal niet in opdracht was van Voldemort maar iemand anders en dat malfoy dus ook nog iets anders moest doen.
Hmm zitten wel wat interessante punten bijquote:Op donderdag 28 juli 2005 16:27 schreef tonks het volgende:
http://www.dumbledoreisnotdead.com/introduction.html
Dumbledore heeft zelf verteld dat de prophecy is wat er van gemaakt wordt.quote:Op donderdag 28 juli 2005 21:06 schreef Iemand het volgende:
De prophecy zegt dat toch wel? Either must die at the hand of the other... The one with the power to vanquish the Dark Lord approaches... - lijkt er toch wel op dat er maar 1 is met die kracht.
the prophecy: The one with the power to vanquish the Dark Lord approaches ... Born to those who have thrice defied him, born as the seventh month dies ... And the Dark Lord will mark him as his equal, but he will have power the Dark Lord knows not ... And either must die at the hand of the other for neither can live while the other survives ... The one with the power to vanquish the Dark Lord will be born as the seventh month dies...
Aangezien Dumbledore al zeer zwak was hoeft de avada kedavra vloek lijkt me ook niet zeer sterk te zijn. Of Snape er iets op gevonden heeft, dat zou natuurlijk kunnenquote:Op vrijdag 29 juli 2005 20:19 schreef Paltos het volgende:
Uiteraard moet je het ook menen opdat avada kedavra zou werken..
Maar misschien had Snape daar iets op gevonden 14.gif
Hoe kan het dan dat in de vorige boeken elke keer als er iets gebeurde met Harry dat Dumbledore een paar seconde later aankomt lopen. Of als er al iets ergs gebeurd was? Denk dat Dumbledore heel goed wist dat er DE waren en dat er een hele theorie achter zit, waar Snape een grote rol in speelt. Dat die op het eind van deel 7 een belangrijke rol gaat spelen.quote:Op donderdag 28 juli 2005 15:44 schreef texelonia het volgende:
Volgens mij wist Dumbledore toen nog niet dat er ook nog death Eaters bij waren, toen hij Malfoy zag. Hij had immer net ervoor gezegd tegen harry dat ie Snape moest gaan halen. Als ie wist dat die Death Eaters daar waren zou ie dat niet doen natuurlijk. Ik denk dat Dumbledore dacht dat Malfoy hem nooit echt zou durven vermoorden, en wellicht Harry bevroor omdat hij bang was dat Harry Malfoy zou aanvallen (was toch ook al gebeurd in die toiletten toen).
Daar zullen we helaas nog twee jaar op moeten wachten. Hopelijk is het einde van de serie boeken wel bevredigend..ik hou absoluut niet van open eindes of ongelukkige eindes....quote:Op zaterdag 30 juli 2005 00:33 schreef ViVe het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat in de vorige boeken elke keer als er iets gebeurde met Harry dat Dumbledore een paar seconde later aankomt lopen. Of als er al iets ergs gebeurd was? Denk dat Dumbledore heel goed wist dat er DE waren en dat er een hele theorie achter zit, waar Snape een grote rol in speelt. Dat die op het eind van deel 7 een belangrijke rol gaat spelen.
Nou ja wij denken dat hij met opzet dood is. Of helemaal niet dood is. Kan best ja toch.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 14:36 schreef alwaysthebest het volgende:
J.K. Rowling heeft altijd gezegd dat ook in de magishe wereld dood gewoon echt dood is.
Dat vroeg ik me ook al af. Zouden de vertalers voor dat soort dingen contact kunnen opnemen met haar of de uitgeverij ofzo?quote:Op zondag 31 juli 2005 11:04 schreef tonks het volgende:
Weetje wat ik me afvraagHoe ze R.A.B gaan vertalen? tenzij de nederlandse vertaler weet wie het is
.
Zeg je loopt wel een beetje achter de feiten aan. We hadden al lang besloten dat we bij de uitgave van de Nederlandse versie konden bevestigen of het Regulus is. Dan wordt het immers R.A.Z. Wel even de vorige topiques lezen.quote:Op zondag 31 juli 2005 11:04 schreef tonks het volgende:
Weetje wat ik me afvraagHoe ze R.A.B gaan vertalen? tenzij de nederlandse vertaler weet wie het is
.
Dus het is wel sowieso Regulus? want dan heb ik dat gemist in de vorige topics.quote:Op zondag 31 juli 2005 16:08 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Zeg je loopt wel een beetje achter de feiten aan. We hadden al lang besloten dat we bij de uitgave van de Nederlandse versie konden bevestigen of het Regulus is. Dan wordt het immers R.A.Z. Wel even de vorige topiques lezen.
Iets anders. Hoe zit het precies met die herinnering van Slughorn? Dumbledore's hand is zwart sinds het begin van het boek. Volgens hem zelf is die hand overleden (of zwart geblakerd) tijdens het vernietigen van een horcrux. Dus Dumbledore wist van het bestaan van die horcruxen af voordat Harry achter de herinnering van Slughorn aan ging. Die moest Dumbledore bevestigen dat er zoiets als horcruxen zijn, maar dat wist hij blijkbaar al. Hij had er immers zelf al een gevonden. Waarom was die herinnering van Slughorn dan zo belangrijk?
Dumbledore had zelf al enigszins uitgevogeld hoe het zat, en deze herinnering is het bewijs dat ie op het juiste spoor zat. Dat vertelt ie aan Harry nadat ze de volledige herinnering hebben gezien.quote:Op zondag 31 juli 2005 16:08 schreef MeneerTim het volgende:
Waarom was die herinnering van Slughorn dan zo belangrijk?
Nee, dat denken we,quote:Op zondag 31 juli 2005 16:13 schreef tonks het volgende:
Dus het is wel sowieso Regulus? want dan heb ik dat gemist in de vorige topics.
Maar is het niet een beetje rare volgorde om eerst Horcruxes te gaan vernielen voordat je zeker weet waar ze voor dienen? Klinkt ondumbledoriaans.quote:Op zondag 31 juli 2005 16:21 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dumbledore had zelf al enigszins uitgevogeld hoe het zat, en deze herinnering is het bewijs dat ie op het juiste spoor zat. Dat vertelt ie aan Harry nadat ze de volledige herinnering hebben gezien.
Ik neem aan dat Dumbledore wel wist wat Horcruxes waren, maar hij wist niet zeker of Voldemort dat ook wel wist. En misschien ook dat ie wilde weten hoeveel er zouden zijn, en aangezien Voldemort aan Slughorn vroeg of het niet beter zou zijn om er meer te hebben, bijvoorbeeld het magische getal 7....quote:Op zondag 31 juli 2005 16:23 schreef MeneerTim het volgende:
Maar is het niet een beetje rare volgorde om eerst Horcruxes te gaan vernielen voordat je zeker weet waar ze voor dienen? Klinkt ondumbledoriaans.
Wat doe je dan in het spoiler topicquote:Op zondag 31 juli 2005 19:25 schreef E.T. het volgende:
Ben nu halverwege en heb echt het idee dat de 'leuke' dingen nog moeten komen..
Ik vergeet alleen steeds namen.. Weet bijv. nu al niet meer wiens herrinnering het was waarbij Harry en Dumbledore bij Voldemort z'n opa waren(als ik 't later weer in 't boek tegenkom weet ik wel weer hoor.. Dit heb ik trouwens altijd bij boeken en films
)
Die vloek werkt alleen als je iemand echt dood wilt hebben. Dat word gezegt aan het einde van boek 5, door Van Detta geloof ik.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 14:36 schreef alwaysthebest het volgende:
J.K. Rowling heeft altijd gezegd dat ook in de magische wereld dood gewoon echt dood is. Aangezien Dumbledore al zwak was en niemand de avada kedavra vloek kan overleven, met daarbij dat Snape best een krachtig tovenaar is, lijkt het mij zelf sterk dat Dumbledore toch nog leeft.
Maar goed, die site heeft idd. wel een paar discussiepunten, dus helemaal uitsluiten kan ik het niet.
Maar is het ook mogelijk een spreuk niet uit te voeren die je hardop uitspreekt?quote:Op maandag 1 augustus 2005 13:15 schreef Unstoppable het volgende:
En misschien zei Snape de spreuk wel, maar het is ook mogelijk een spreuk af te vuren waar je aan denkt. Daar word tenminste wel opvallend veel aandacht aan besteed in het boek.
Zoals ik al zei, die spreuk werkt alleen als Snape hem echt dood wil hebben. Dus stel dat het een plan van hun is, en Snape hem dus niet echt dood wil hebben. Dan zal de spreuk niet werken, het lijkt alleen zo omdat Snape ondertussen met behulp van zijn gedachtes een andere spreuk doet.quote:Op maandag 1 augustus 2005 13:24 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Maar is het ook mogelijk een spreuk niet uit te voeren die je hardop uitspreekt?
Er staat dat er een "gleam of something like triumph" in Dumbledore's ogen te zien was. Dus niet dat hij blij was. Er zou meer achter kunnen zitten, maar ik denk eerlijk gezegd dat Dumbledore gewoon zijn theorie weer eens bevestigd zag worden. Of dat Dumbledore gewoon gelijk had dat Harry beschermd werd door zijn moeders liefde, en dat Voldemort dat toen bevestigd heeft.quote:Op maandag 1 augustus 2005 14:24 schreef Lod het volgende:
Heb ondertussen de voorgaande delen opnieuw gelezenen ik zit nu eigenlijk met 1 vraag: waarom was Dumbledore in deel 4 (GoF) blij toen hij hoorde dat Voldemort het bloed van Harry heeft gebruikt om weer 'levend' te worden?
Ik heb het nogal vrij vertaaldquote:Op maandag 1 augustus 2005 14:51 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Er staat dat er een "gleam of something like triumph" in Dumbledore's ogen te zien was. Dus niet dat hij blij was. Er zou meer achter kunnen zitten, maar ik denk eerlijk gezegd dat Dumbledore gewoon zijn theorie weer eens bevestigd zag worden. Of dat Dumbledore gewoon gelijk had dat Harry beschermd werd door zijn moeders liefde, en dat Voldemort dat toen bevestigd heeft.
Als het echt een plan was om niet dood te gaan, zal ie daar ook wel een oplossing voor hebben.quote:Op maandag 1 augustus 2005 14:51 schreef tonks het volgende:
Als dumbledore niet dood was kwam dat schilderij er ook niet bij
Lijkt me niet dat je als levende ook in een schilderij zit.. is nog niet voorgekomen iig.quote:Op maandag 1 augustus 2005 15:50 schreef texelonia het volgende:
Wanneer is gezegd dan dat alleen dode wizards een schilderij krijgen, of dat alleen dode headmasters in een schilderij in dat kantoor komen? Misschien komen alle vorige headmasters daar wel te hangen, dus ook degenen die met pensioen zijn of om wat voor reden dan ook niet meer daar headmaster zijn?
Maar áls Dumbledore wel echt dood is, denk ik dat dat schilderij nog wel een rol gaat spelenZat aan het einde van het boek al steeds te wachten tot de Dumbledore in dat schilderij eens iets zou gaan zeggen
Je kan toch wel een schilderij maken van een levende tovenaar?quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:21 schreef tonks het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat je als levende ook in een schilderij zit.. is nog niet voorgekomen iig.
Ja maar die kon ook niet het kantoor binnenkomen toen ze het hoofd was, dus werd op een of andere manier "geweigerd".quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:30 schreef SicSicSics het volgende:
Maar dan zou Umbridge er ook bij moeten hangen en daar hoor je ook niets van!
Zo kan je overal wel wat achter zoeken.quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:36 schreef texelonia het volgende:
En er is ook nergens gezegd dat er géén schilderij van umbridge is
Iig nooit erkend, door de school, dus dat verklaard ook idd waarom ze geen schilderij zou krijgen, maar ik vond Perkie's (zoals tonks hem noemt) dood veels te gemakkelijk gaan!quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:34 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Ja maar die kon ook niet het kantoor binnenkomen toen ze het hoofd was, dus werd op een of andere manier "geweigerd".
En er zijn gewoon zoveel dingen vreemd, die niet verklaard zijn, of blijkbaar zonder reden gebeurden. Ik denk dat het nog niet afgelopen is, en dat we Dumbledore op 1 of andere manier nog terug zien.quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Iig nooit erkend, door de school, dus dat verklaard ook idd waarom ze geen schilderij zou krijgen, maar ik vond Perkie's (zoals tonks hem noemt) dood veels te gemakkelijk gaan!Dat kan nooit echt zijn!
hmm ik denk dat daar een bloedband voor nodig isquote:Op maandag 1 augustus 2005 20:06 schreef Niobium het volgende:
Even een rare gedachten kronkel...Dumbledore houdt toch ook van Harry, als een opa ofzo...zou hij misschien met zijn dood/opoffering een extra bescherming voor Harry hebben gecreeërd? Zoiets als z'n moeder heeft gedaan, maar dan minder sterk?
Volgens mij heeft Dumbledore er meer voor gezorgd dat Harry nog meer als een dolle stier op Voldemort gaat afstuivenquote:Op maandag 1 augustus 2005 20:06 schreef Niobium het volgende:
Even een rare gedachten kronkel...Dumbledore houdt toch ook van Harry, als een opa ofzo...zou hij misschien met zijn dood/opoffering een extra bescherming voor Harry hebben gecreeërd? Zoiets als z'n moeder heeft gedaan, maar dan minder sterk?
Ik heb hem net ook weer voor de 2e keer uitquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:02 schreef Biancavia het volgende:
Ik ga het boek gewoon nog een keer lezen.
Akkoordquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 20:27 schreef phileine het volgende:
Ik denk dat dumbie wel echt dood is, maar dat Snape niet fout is. Ik hang de theorie aan dat Dumbledore Snape smeekte om hem te vermoorden, en dat daar ook de conversatie op duidde die Harry hoorde tussen dumbledore en snape (dat snape vond dat er teveel van hem werd gevraagd).
Het is van onschatbare waarde om een spion tussen de Death Eaters te hebben, en ik denk dat het van cruciaal belang is dat Harry denkt dat Snape een verrader is, omdat hij anders de boel verraad. Zijn emoties zitten nogal vooraan, zal ik maar zeggen.
Misschien dat dat gedoe met die Feniks duidt op een opstandig, dat zou kunnen, maar dat was volgens mij vooral voor het tearjerker-gehalte. Aan de andere kant, de opmerking van Snape dat Harry beter moest leren om de spreuken "stil" uit te voeren zou wel een hint kunnen zijn dat hij een andere spreuk heeft gebruikt dan de AK.
Dat Harry de 7e horscrux (sp?) is vind ik een leuke theorie, volgens mij was het onduidelijk wat nou de 7e was, dus zou het heel goed Harry kunnen zijn, maar ik zal daar bij tweede lezing extra op letten.
De 7e was iets van Ravenclaw of Griffindor (aldus Albus en Harry).quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 20:27 schreef phileine het volgende:
Dat Harry de 7e horscrux (sp?) is vind ik een leuke theorie, volgens mij was het onduidelijk wat nou de 7e was, dus zou het heel goed Harry kunnen zijn, maar ik zal daar bij tweede lezing extra op letten.
En wat Dumbledore zegt is meestal waar. Is het ooit gebleken dat Dumbledore ergens naast zat? Irritant zeg, een man die de beste tovenaar ter wereld is en die altijd een beetje wijs aan het doen is en daarin ook nog eens altijd gelijk heeft.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:16 schreef Lod het volgende:
[..]
De 7e was iets van Ravenclaw of Griffindor (aldus Albus en Harry).
Ik had meer het idee dat Snape dat zei omdat hij zodra Harry een spreuk riep, hij hem kon pareren.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 20:27 schreef phileine het volgende:
Aan de andere kant, de opmerking van Snape dat Harry beter moest leren om de spreuken "stil" uit te voeren zou wel een hint kunnen zijn dat hij een andere spreuk heeft gebruikt dan de AK.
Maar Snape is een hele goede Occlumens, dus zelfs als Harry het stil deed, dan kon Snape het nog weten waarschijnlijkquote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:50 schreef CarOnline het volgende:
Ik had meer het idee dat Snape dat zei omdat hij zodra Harry een spreuk riep, hij hem kon pareren.
Als Harry het stil deed zou Snape (of wie dan ook) hem niet kunnen pareren omdat je dan niet weet dat er een spreuk wordt uitgesproken. En dat zou dan weer een hintje zijn naar de goeie kant van Snape, als les voor Harry dus. Maar we zullen wel zien
Over een maandje ofzo maar weer eens lezen.
Je weet dat de boeken fictie zijn hè?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 00:10 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
En wat Dumbledore zegt is meestal waar. Is het ooit gebleken dat Dumbledore ergens naast zat? Irritant zeg, een man die de beste tovenaar ter wereld is en die altijd een beetje wijs aan het doen is en daarin ook nog eens altijd gelijk heeft.
Ideale schoonzoon.,
!
Ja, daarom zeg ik ook, als les voor Harry.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 08:29 schreef texelonia het volgende:
[..]
Maar Snape is een hele goede Occlumens, dus zelfs als Harry het stil deed, dan kon Snape het nog weten waarschijnlijk
Maar als je er goed in bent (zoals Snape) misschien niet? Uitspreken gaat ook erg snel, dus dan moet je ook meteen reageren. Moet je eigenlijk weten welke spreuk er gezegd gaat worden om hem tegen te kunnen houden?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:36 schreef CarOnline het volgende:
Ja, daarom zeg ik ook, als les voor Harry.
Maar ik denk dat het te snel gaat om in een gevecht occlumdinges uit te oefenen.
Oftewel, als Snape het niet meent, kan hij hem niet doden. Nah, ik kan heel veel teksten van die site gaan aanhalen, maar je moet het gewoon op je gemak helemaal doorlezen. Daarna heb je weer hoopquote:5. Don't Point That At Me Unless You Mean It
In Order of the Phoenix, we learn something interesting and important when Harry tries to curse Bellatrix:
Hatred rose in Harry such that he had never known before. He flung himself out from behind the fountain and bellowed "Crucio!" Bellatrix screamed. The spell had knocked her off her feet, but she did not writhe or shriek with pain as Neville had -- she was already on her feet again ... "Never used an Unforgivable Curse before, have you, boy?" she yelled. "You need to mean them, Potter! You need to really want to cause pain -- to enjoy it ..." (OotP pg 810/715)
If Snape was really working on Dumbledore's orders to make it look to the world as if Snape had killed him, even if he had used the real Avada Kedavra, if he had not really meant it, if he really didn't want to kill Dumbledore, then isn't possible that the curse didn't kill Dumbledore, but only injured him badly?
Er is een verschil tussen menen en willen. Snape kan wel degelijk menen dat Dumbledore dood moet (om wat voor reden dan ook), dat wil niet zeggen dat hij het ook wil.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 12:53 schreef CySt het volgende:
Van dumbledoreisnotdead.com:
[..]
Oftewel, als Snape het niet meent, kan hij hem niet doden. Nah, ik kan heel veel teksten van die site gaan aanhalen, maar je moet het gewoon op je gemak helemaal doorlezen. Daarna heb je weer hoop.
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:12 schreef Nepthys het volgende:
Ik kan natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien, maar volgens mij kan Harry zelf geen horcrux zijn en staan de horcruxen en de voorspelling dat Harry en Voldemort elkaar moeten vermoorden helemaal los van elkaar
Het bleek niet Hagini te zijn volgens Dumbledore en er ging iets mis bij het "vermoorden van" Harry waardoor misschien niet de beoogde Horcrux is gemaakt maar waardoor de Spell in Harry terecht kwam, it's just a hunge we moeten toch echt wachten tot we het zeker weten...quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:12 schreef Nepthys het volgende:
Hoe zou Harry zelf een horcrux kunnen zijn? Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat Voldemort een deel van zijn ziel naar de baby Harry heeft overgezet als hij toch van plan was hem te vermoorden. Bovendien verloor hij na zijn poging om Harry te vermoorden het grootste gedeelte van zijn krachten en heeft hij daarna geen echt belangrijke moorden meer gepleegd, zeker niet met Harry in de buurt (als we aannemen dat het niet mogelijk is om een object op afstand in een horcrux te veranderen). Toen hij Cedric vermoordde was hij volgens mij veel te druk bezig met zijn plan om zijn lichaam terug te krijgen en hij had toen van Nagini al zijn laatste (?) horcrux gemaakt, dus het lijkt me ook niet zo waarschijnlijk dat hij op dat moment iets met Harry heeft gedaan.
Ik kan natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien, maar volgens mij kan Harry zelf geen horcrux zijn en staan de horcruxen en de voorspelling dat Harry en Voldemort elkaar moeten vermoorden helemaal los van elkaar
Hij had niet per se het bloed van Harry nodig, maar het zou hem sterker maken omdta het een grotere vijand is dan iemand anders.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 12:48 schreef zeeuwse het volgende:
Ik vind het feit dat Voldemort Harry's bloed nodig heeft om weer mens te worden toch wel een aanwijzing voor het feit dat Harry zelf 1 van de Horcruxes kan zijn.
Ik ga het eind van GoF er eens op nalezen wat daar voor verklaring gegeven wordt.
En ook omdat het de bescherming van zijn moeder angedaan maakt.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:44 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Hij had niet per se het bloed van Harry nodig, maar het zou hem sterker maken omdta het een grotere vijand is dan iemand anders.
Ik las zojuist op een nieuwsgroep de suggestie dat het Borgin of Burkes zou kunnen zijn. Zeker omdat één van de twee van het bestaan van het locket op de hoogte is. Dus het is nog lang niet zeker dat het om Black gaatquote:Op zondag 31 juli 2005 11:04 schreef tonks het volgende:
.
Het gaat dus om maar 1 persoon.quote:I know I will be dead long before you read this
Harry en Dumbledore gaan op jacht naar een Locket, een medaillon. Dit zou één van de zeven horcruxes zijn. Ze vinden het met veel pijn (voor Dumbledore voornamelijk) en moeite. Als Harry eenmaal gaat kijken naar het medaillon blijkt daar een briefje bij te zitten waarin staat dat iemand ze voor is geweest. Dit briefje is ondertekend met R.A.B.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 22:17 schreef Cerbie het volgende:
Ik snap even niet wat er bedoelt wordt met R.A.B.
wie zijn dat danquote:Op donderdag 4 augustus 2005 21:53 schreef Lod het volgende:
[..]
Ik las zojuist op een nieuwsgroep de suggestie dat het Borgin of Burkes zou kunnen zijn. Zeker omdat één van de twee van het bestaan van het locket op de hoogte is. Dus het is nog lang niet zeker dat het om Black gaat
Beetje TE logisch...quote:Op donderdag 4 augustus 2005 22:50 schreef Cerbie het volgende:
Owja, daar stond dat onder. Dat detail had ik niet onthouden, bedankt.
Regulus A. Black klinkt wel logisch ja
Ja ..dat vind ik ook niet mooi..ook het verschil in de groot afgedrukte tekst is irritant..de ene keer Harry Potter groot en de andere keer een gedeelte van de titel groot..errug vervelend....quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 23:06 schreef wonderer het volgende:
Ik vind beide series wel wat hebben als cover... jammer alleen dat de auteursnaam niet consistent is geplaats.
quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:57 schreef Smittend het volgende:
Maar qua afbeeldingen op de cover vind ik de volwassen versie mooier.![]()
Hier ben ik het volledig mee eensquote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:57 schreef Smittend het volgende:
[..]
Ja ..dat vind ik ook niet mooi..ook het verschil in de groot afgedrukte tekst is irritant..de ene keer Harry Potter groot en de andere keer een gedeelte van de titel groot..errug vervelend....![]()
*eensch is* De afbeeldingen van de volwassenversie zien er een stuk mooier uitquote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:57 schreef Smittend het volgende:
[..]
Ja ..dat vind ik ook niet mooi..ook het verschil in de groot afgedrukte tekst is irritant..de ene keer Harry Potter groot en de andere keer een gedeelte van de titel groot..errug vervelend....![]()
Er wordt in het boek ook vermeld dat niet alle spreuken non-verbal gedaan kunnen worden. Waarschijnlijk is de Aveda daar eentje van, zeker omdat in de boeken iedereen die spreuk hardop zegt.quote:Op maandag 8 augustus 2005 14:59 schreef Neoktheone het volgende:
Ik heb ook het gevoel dat Dumbledore niet dood is en dit een heel groot uitgezet plan is om Voldemort in het ootje te nemen. Misschien hoop ik dat wel gewoon, want ik ben er nog steeds kapot van...
Maar de argumeneten op die site zijn zeker niet slecht en hebben mij enigzins overtuigd dat hij niet dood is. Het hele boek draait om non verbal spells en dan zal juist de half blood prince Dumbledore ombrengen met een verbal spell? Iets te opvallend en te gemakkelijk voor een machtige tovenaar als Dumbledore (ondanks dat hij verzwakt was). Hij komt terug en zal Voldie eens flink een poepie laten ruiken![]()
Hij moest er voor zorgen dat Dumbledore dood ging. Daarom die ketting, en daarna die fles met gif erin.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 15:45 schreef Staps.nl het volgende:
Waarom zag ie er zo slecht uit. Hij hoefde toch niet meer te doen dan te regelen dat de DE's naar binnen konden?
Vind ik eigenlijk niet echt zwak. Om echt goed in Occlumency te zijn moet je je gedachten en emoties uit kunnen schakelen. Harry kan zijn emoties niet goed verbergen. Dat kan soms irritant zijn, maar ik vind dat toch een mooi iets.quote:En zoals eerder gepost: HP is maar een matige wizard t.o.v. zijn imago. Tenenkrommend is toch wel dat hij zuigt 'at occlumency'
Wat me wel altijd al heeft verbaasd is dat hij niet begonnen is met het worden van een animagus. Leek mij voor de hand liggend dat hij dat ging doen naar evenbeeld van zijn vader.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 15:45 schreef Staps.nl het volgende:
En zoals eerder gepost: HP is maar een matige wizard t.o.v. zijn imago. Tenenkrommend is toch wel dat hij zuigt 'at occlumency'
Ahnee, dude, ik gok nog steeds op Ron Anton Brandsteder.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 22:20 schreef Lod het volgende:
De meerderheid denkt aan Regulus A. Black, de broer van Sirius.
Ik zat eigenlijk aan Richard Anton Brockdin te denken.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 19:55 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Ahnee, dude, ik gok nog steeds op Ron Anton Brandsteder.
Misschien omdat die altijd abracadabra zeggen?quote:Op maandag 8 augustus 2005 15:12 schreef Lod het volgende:
Wel grappig trouwens, geen enkele (amateur) goochelaar kan nu nog met goed fatsoen abada cadabra zeggen bij zijn goochel act
Ik ben dan ook geen amateur goochelaarquote:Op woensdag 10 augustus 2005 22:45 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Misschien omdat die altijd abracadabra zeggen?
Waarom? Dat Draco niet in staat was de door hem verachte Dumbledore te vermoorden is al een mooie wending an sich. Nu komt er ook nog eens diepe rouw bij. Misschien is dat goed voor de spanning in het verhaal, maar zonder zijn dood was deel 6 ook nog heel erg spannend.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 11:15 schreef Niobium het volgende:
Ja, maar aan de andere kant wat was deel 6 geweest zonder zijn dood....bloedje saai denk ik...
Dat is wel waar. Ron en Hermione, Fleur en Bill, Harry en Ginny. Iedereen binnen het clubje hoofdrolspelers vindt elkaar. Dat is wel een beetje nep. Aan de andere kant, ik sprong wel een gat in de lucht toen Harry met Ginny zoende.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:12 schreef Trigga1986 het volgende:
het is namelijk zo in een hoekje gepropt met stuk of 7 mensen waar het in de school over gaat.
ik von het veel leuker toen harry achter Cho aan zat zoals de 2 oude boeken. op die manier was er een gevoel dat er buiten hun ook nog andere leerlingen met hun school bezig waren.
Oh jaquote:Op woensdag 10 augustus 2005 16:18 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Hij moest er voor zorgen dat Dumbledore dood ging. Daarom die ketting, en daarna die fles met gif erin.
[..]
Na het schrijven van dit topic, ben ik toch maar eens hier langs gegaan. Ik denk dat mijn bewering in dat topic hier al heel lang bekend is (hij is uiteraard niet door mijzelf verzonnen) maar dat je dit opmerkt vindt ik wel heel erg treffend bewijs voor deze verklaring. Ik bedoel, als het daadwerkelijk Sirius' broer is die de Horcruxen verzameld heeft dan zou die heel goed verborgen kunnen zijn in het Black House. MAAR, bedenk ik me op het moment van schrijven, waarom heeft hij hem dan niet meteen vernietigd?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 18:12 schreef Love_My_Baby het volgende:
Weten jullie nog in deel 5, dat Harry samen met de Wemels het huis van de familie Zwarts schoon moest maken?
Ik zit dat boek nu toevallig weer te lezen, en op een gegeven moment moeten ze vitrinekasten leeghalen. Dan wordt er een zooitje dingen opgenoemd die ze tegenkomen, waaronder 'een groot medaillon dat niemand open kreeg'. Dus misschien...
En misschien ook niet.
Maar misschien is dit al genoemd door iemand en heb ik dat over het hoofd gezien :-)
R.A.B. schrijft:quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 17:06 schreef Molluck het volgende:
Ik bedoel, als het daadwerkelijk Sirius' broer is die de Horcruxen verzameld heeft dan zou die heel goed verborgen kunnen zijn in het Black House. MAAR, bedenk ik me op het moment van schrijven, waarom heeft hij hem dan niet meteen vernietigd?![]()
Het gaat dus om de bewuste Horcrux waar Harry en Dumbledore naar op zoek gaan. Stel dat die werkelijk bewaard was in Grimmauld Place 12 omdat Regulus hem gevonden heeft dan kan die natuurlijk net zo goed nog volledig intact zijn. Regulus was immers van plan de Horcrux te vernietigen toen hij dat briefje schreef maar dat kan misschien nog niet gelukt zijn, bijvoorbeeld doordat hij zelf het loodje legde. Waar de ketting inmiddels gebleven is, is natuurlijk ook niet helemaal duidelijk.quote:To the Dark Lord
I know I will be dead long before you read this but I want you to know that it was I who discovered your secret. I have stolen the real Horcrux and intend to destroy it as soon as I can.
I face death in the hope that when you meet your match you will be mortal once more.
R.A.B.
Als we dat zouden weten dan hoefde we boek 7 ook niet meer te lezenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 12:33 schreef Molluck het volgende:
Hmnn, ik had eigenlijk gehoopt dat Harry een nieuwe mentor zou krijgen. Hij heeft nog veel te leren, hoe spoort hij die Horcruxen op, hoe vernietigt hij ze? En zoveel dodelijke spreuken kent Harry nou ook weer niet als hij het tegen Voldemort op moet nemen...
Dat Regulus een Death Eater was en niet meer leeft wordt in de boeken vermeld volgens mij.quote:Maar Regulus was trouwens een Death Eater las ik op internet (hoewel dat natuurlijk niets hoeft te zeggen) en is dood (niet verdwenen, maar er wordt echt gezegd dat hij dood is) Dat briefje wijst er echter weer op dat hij nog best in leven kan zijn...Maar hoe vindt Harry hem dan?
NEEEEEEEEquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 14:48 schreef wonderer het volgende:
Ik heb ineens het vage vermoeden dat Snape Harry's mentor wordt...
quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 14:48 schreef wonderer het volgende:
Ik heb ineens het vage vermoeden dat Snape Harry's mentor wordt...
Ja, en dat is dan ook allemaal alleen ALS R.A.B. Regulus Black isquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 12:40 schreef Lod het volgende:
[..]
Dat Regulus een Death Eater was en niet meer leeft wordt in de boeken vermeld volgens mij.
Het briefje wijst er alleen op dat hij in leven was toen hij het medaillong ging ophalener staat echter geen datum op dus het kan ook jaren daarvoor gedaan zijn.
Ik vond 'so dark the con of man' eigenlijk beterquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:02 schreef Lod het volgende:
Die komt inderdaad uit Digital Fortress
Niet dat ik de schrijver zo geweldig vind, maar de quote stond me wel aan.
Er zijn genoeg Death Eaters die niet teruggekeerd zijn naar the Dark Lord, dus zo vreemd is dat niet.quote:Op zondag 21 augustus 2005 15:49 schreef Kowalabeertjuh het volgende:
Regulus was een death-eater, waarom zou hij dan de horcruxes willen vernietigen? daar helpt hij voldemort niet mee lijkt me![]()
Nee, het kunnen niet meerdere personen zjin.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:02 schreef Monticola het volgende:
R.A.B. staat denk ik voor meerdere personen (weet niet of hier al eerder of gespeculeerd is, heb nog niet echt de rest gelezen). Het kan haast niet anders omdat Dumbledore zei dat je de horcrux (of wat er ook maar lag) alleen kon bemachtigen als je met z'n 2en was.
Daar wordt toch echt gesproken in eerste persoon enkelvoud. Een Ik-figuur dus.quote:To the Dark Lord
I know I will be dead long before you read this but I want you to know that it was I who discovered your secret. I have stolen the real Horcrux and intend to destroy it as soon as I can.
I face death in the hope that when you meet your match you will be mortal once more.
R.A.B.
Maar zoals de reactie van Dumbledore op het opdrinken liet zien is het onmogelijk om het in je eentje op te drinken.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:07 schreef Lod het volgende:
[..]
Nee, het kunnen niet meerdere personen zjin.
Zoals MeneerTim al eerder aangaf was dit de tekst van het briefje:
[..]
Daar wordt toch echt gesproken in eerste persoon enkelvoud. Een Ik-figuur dus.
Hij had vast een house-elf bij zich die alles op moest drinken van zijn 'master'quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:18 schreef Monticola het volgende:
[..]
Maar zoals de reactie van Dumbledore op het opdrinken liet zien is het onmogelijk om het in je eentje op te drinken.
Tsja of er blijkt ineens toch nog een andere manier te zijn.
Ik geloof nooit dat ZIJ dat gezegd kan hebben?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 14:51 schreef texelonia het volgende:
Ze heeft wel een keer gezegd in een interview op de vraag waarom er maar 7 boeken kwamen, omdat we toch ook wilden weten hoe het na Hogwarts met Harry zou gaan: "Wie zegt dat ie dan nog leeft?"
Dus ja het zou kunnen dat Harry dood gaat, maar ik zou dat toch écht niet leuk vinden
Nu je het zegt, kan ik me daar vaag iets van herinneren ja, ik denk dat het zoiets geweest is dan.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:27 schreef Lod het volgende:
Volgens mij was de vraag wat Harry zou doen na zijn zevende jaar Hogwarts. Het antwoord luidde " wie zegt dat hij Hogswart gaat afmaken"
Meen ik mij ter herinneren hoor.
Dat klinkt alweer veel logischer. Hij gaat naar alle waarschijnlijkheid in deel 7 ook niet naar Hogwarts, maar met Ron en Hermione op zoek naar de Horcruxes.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:27 schreef Lod het volgende:
Volgens mij was de vraag wat Harry zou doen na zijn zevende jaar Hogwarts. Het antwoord luidde " wie zegt dat hij Hogswart gaat afmaken"
Meen ik mij ter herinneren hoor.
Het zit er iig dik in dat die twee weer meegaan ja, maar als Ron meegaat dan kan ik me voorstellen dat zijn ouders ook meedoen en dat er dan misschien een rol voor de hele Order of the Phoenix is weggelegd?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:53 schreef Neoktheone het volgende:
[..]
Dat klinkt alweer veel logischer. Hij gaat naar alle waarschijnlijkheid in deel 7 ook niet naar Hogwarts, maar met Ron en Hermione op zoek naar de Horcruxes.
Hmnn, nu je het zegt. Toch hoop ik eerlijk gezegd op een grotere rol van Remus Lupin. Ik vond hem sinds ik PoA heb gelezen een van de sterkste en boeiendste karakters, maar hij is na zijn optreden als Harry persoonlijke Defence Against the Dark Arts leraar een beetje naar de achtergrond verplaatst...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:26 schreef Monticola het volgende:
Hmm, over hulp van de Order. Volgens mij zei Dumbledore dat Harry het alleen aan Ron & Hermelien mocht vertellen en Harry wil zich hier graag aan houden zo lijkt het.
Hij vertelde het immers ook niet aan Lupin of McGonnal, die er zelfs om vroeg.
Nou heb ik net nog eens dat interview op die dvd terug gekeken en wordt er helemaal niks over gezegd!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 14:51 schreef texelonia het volgende:
Ze heeft wel een keer gezegd in een interview op de vraag waarom er maar 7 boeken kwamen, omdat we toch ook wilden weten hoe het na Hogwarts met Harry zou gaan: "Wie zegt dat ie dan nog leeft?"
Dus ja het zou kunnen dat Harry dood gaat, maar ik zou dat toch écht niet leuk vinden
Harry and Ginny married and were very happy. A few years after their marriage their first daughter was born. They named her Lily, after Harry's mother. She was really beautiful, but on her forehead there was this huge lightning-shaped scar...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:01 schreef alwaysthebest het volgende:
Lijkt me wel dat de Order of the Phoenix zich ermee gaan bemoeien. Een beetje steun heeft Harry wel nodig.
Trouwens, ik hoop wel op een goed einde. Niet zo'n afgezaagd en ze leefden nog lang en gelukkig einde.
btw, het laatste woord van het boek wordt scar
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:06 schreef Neoktheone het volgende:
[..]
Harry and Ginny married and were very happy. A few years after their marriage their first daughter was born. They named her Lily, after Harry's mother. She was really beautiful, but on her forehead there was this huge lightning-shaped scar...
The End![]()
Bonnie Wright, mja, ik vind haar ook niet echt bijzonder...quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:43 schreef Lod het volgende:
Weet nog steeds niet wat ik van de actrice moet vinden die Ginny speelt. Het is geen alledaagse schoonheid maar ergens heeft ze wel wat.
Dat is ook echt het punt van die films, zoveel mogelijk hunks en babes erin stoppenquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:02 schreef Molluck het volgende:
[..]
Bonnie Wright, mja, ik vind haar ook niet echt bijzonder...
Maar er spelen sowieso weinig schoonheden in de HP films...
Ze hebben wel allemaal potentie, maar zonder make-up en in die gewaden zien ze er gewoon niet echt sexy uit
Als dat volgens jou het punt van de film is dan hadden ze wel wat beter hun best mogen doenquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:45 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dat is ook echt het punt van die films, zoveel mogelijk hunks en babes erin stoppen![]()
Note the sarcasm.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:49 schreef Molluck het volgende:
[..]
Als dat volgens jou het punt van de film is dan hadden ze wel wat beter hun best mogen doen
quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 01:49 schreef GewoneMan het volgende:
ik denk dat Harry de 6e horcruxes draagt daarom had hij van beide huizen ook iets in zich(sorting hat), daarom spreekt hij parsel. en daarom overleefde Harry de curse!!!
immers moet je het menen echt pijn willen veroorzaken, dat wilde Voldemort wel bij Harry maar misschien had hij door dat er iets mis ging (stukje ziel in harry) en overleefde Harry het daarom?
de horcrux is dan overduidelijk zijn scar en dat kan hersteld worden maar hoe? en door wie? (misschien wel Neville)
Voldemort heeft in deel 4 bloed van Harry getapt om weer op volle sterkte te komen. Is dan zijn eventuele horcrux-zijn niet over?quote:Op zondag 28 augustus 2005 10:39 schreef Smittend het volgende:
ik denk 't niet..waarom zou Voldemort anders zoveel moeite hebben gedaan om Harry proberen te doden?.. met name in boek 5 op het eind...dan zou hij een van zijn horcruxen kwijt zijn.
Als jullie zo gaan denken zou Dumbledore ook een horcrux geweest kunnen zijn.
Beter lezen. Harry overleefde de Avada Kedavra als baby omdat zijn moeder een soort bescherming afgaf door haar liefde door voor hem te sterven.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 01:49 schreef GewoneMan het volgende:
ik denk dat Harry de 6e horcruxes draagt daarom had hij van beide huizen ook iets in zich(sorting hat), daarom spreekt hij parsel. en daarom overleefde Harry de curse!!!
immers moet je het menen echt pijn willen veroorzaken, dat wilde Voldemort wel bij Harry maar misschien had hij door dat er iets mis ging (stukje ziel in harry) en overleefde Harry het daarom?
de horcrux is dan overduidelijk zijn scar en dat kan hersteld worden maar hoe? en door wie? (misschien wel Neville)
ja dat weet ik maar dat is wat ze dachten kan ernaast zitten hoor, maar dan hoor ik het welquote:Op maandag 29 augustus 2005 21:15 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Beter lezen. Harry overleefde de Avada Kedavra als baby omdat zijn moeder een soort bescherming afgaf door haar liefde door voor hem te sterven.
yep klopt, maar er zou meer kunnen zijn wat we nog niet weten...quote:Hij kreeg bij de aanval van Voldemort zijn scar, maar ook een stukje van de krachten van Voldemort. Waardoor hij dus parsel kan spreken.
good pointquote:Op zondag 28 augustus 2005 10:39 schreef Smittend het volgende:
[..]
ik denk 't niet..waarom zou Voldemort anders zoveel moeite hebben gedaan om Harry proberen te doden?.. met name in boek 5 op het eind...dan zou hij een van zijn horcruxen kwijt zijn.
Als jullie zo gaan denken zou Dumbledore ook een horcrux geweest kunnen zijn.
Volgens mij niet. Ze konden het niet aanraken, alleen met die beker. Maar ze hebben toch niet geprobeerd om dat spul gewoon in dat meer te lozen (daarmee die doden te vergiftigen, kan nooit kwaad lijkt mequote:Op donderdag 1 september 2005 10:46 schreef Lod het volgende:
Dat heeft DD toch ook geprobeerd? Maar dan kwam het net zo hard weer terug.
Dacht ik ook al toen ik het las, beetje onbevredigend. Maarja aan de andere kant blijft het een kinderboek waarin magische gebeurtenissen plaatstvinden in een fictieve wereld, sommige dingen moet je maar gewoon accepteren.quote:Op donderdag 1 september 2005 10:52 schreef Frank79 het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Ze konden het niet aanraken, alleen met die beker. Maar ze hebben toch niet geprobeerd om dat spul gewoon in dat meer te lozen (daarmee die doden te vergiftigen, kan nooit kwaad lijkt me) en vervolgens zo door te gaan totdat het spul op is?
Fictieve wereld???quote:Op donderdag 1 september 2005 11:49 schreef Monticola het volgende:
[..]
Dacht ik ook al toen ik het las, beetje onbevredigend. Maarja aan de andere kant blijft het een kinderboek waarin magische gebeurtenissen plaatstvinden in een fictieve wereld, sommige dingen moet je maar gewoon accepteren.
Viel mij ook al op ja, dat ze zoiets niet probeerden. Maar misschien wist Dumbledore dat dat niet zou helpen. En was de enige manier opdrinken.quote:Op donderdag 1 september 2005 10:22 schreef Frank79 het volgende:
Wat ik me trouwens zat af te vragen toen Dumbledore en Harry die grot ingingen; die vloeistof kon alleen met een beker er uit gehaald worden. Oke, prima. Maar waarom moest hij dat spul dan ook opdrinken? Hij kon het toch ook gewoon weggooien??
Wat ik me ook al afvraag sinds ik het boek uit heb (quote:Op donderdag 1 september 2005 10:22 schreef Frank79 het volgende:
Wat ik me trouwens zat af te vragen toen Dumbledore en Harry die grot ingingen; die vloeistof kon alleen met een beker er uit gehaald worden. Oke, prima. Maar waarom moest hij dat spul dan ook opdrinken? Hij kon het toch ook gewoon weggooien??
iets later zegt hij nog iets wat wel aangeeft dat hij twijfelt over de werking maar hij wel zeker is van zijn zaak, en dat het dus gedronken moet worden.quote:I can only conclude that this potion is supposed te be drunk.
ik denk dus dat hij wel wist wat hij deed al was hij niet helemaal zeker van de werking, ik neem dus aan dat hij het onnodig vond om het op een andere manier kwijt te raken.`quote:`Undoubtedly,` he said finally, `this potion must act in a way that will prevent me taking the Horcrux. It might paralyse me, cause me to forgetwhat I am here for, create so much pain I am distracted, or render me incapable in some other way.
En toch ben ik daar niet overtuigd van. Het zou best zo'n onschuldige en naieve vraag van Harry hebben mogen zijn.quote:Op donderdag 1 september 2005 21:17 schreef GewoneMan het volgende:
hij heeft niet geprobeerd het weg te gooien, maar het is wel duidelijk dat Dumbledore ervan overtuigd is dat hij het moet drinken.
[..]
iets later zegt hij nog iets wat wel aangeeft dat hij twijfelt over de werking maar hij wel zeker is van zijn zaak, en dat het dus gedronken moet worden.
[..]
ik denk dus dat hij wel wist wat hij deed al was hij niet helemaal zeker van de werking, ik neem dus aan dat hij het onnodig vond om het op een andere manier kwijt te raken.`
Tsja..dat zou dan een horcrux minder zijn..quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:26 schreef nectarientje het volgende:
[..]
Voldemort heeft in deel 4 bloed van Harry getapt om weer op volle sterkte te komen. Is dan zijn eventuele horcrux-zijn niet over?
Hij moest een fatsoenlijke naam verzinnen om Mijn naam is Voldemort te laten passenquote:Op dinsdag 6 september 2005 22:54 schreef texelonia het volgende:
Sowieso beetje raar eigenlijk dat Tom wordt vertaald naar Marten. is daar een logische reden voor?Dat ze 'ingewikkelde' engelse namen vertalen kan ik me nog wat bij voorstellen, maar Tom is in het nederlands toch ook een gewone naam...
Wat die gene boven mij zegt.quote:Op dinsdag 6 september 2005 23:12 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Hij moest een fatsoenlijke naam verzinnen om Mijn naam is Voldemort te laten passen
Dat is omdat Tom Marvolo Riddle een anagram is van 'I am Lord Voldemort' en aangezien ze die zin ook moesten vertalen, hebben ze Tom's naam veranderd om ervoor te zorgen dat het in het Nederlands ook klopt als anagram.quote:Op dinsdag 6 september 2005 22:54 schreef texelonia het volgende:
Sowieso beetje raar eigenlijk dat Tom wordt vertaald naar Marten. is daar een logische reden voor?Dat ze 'ingewikkelde' engelse namen vertalen kan ik me nog wat bij voorstellen, maar Tom is in het nederlands toch ook een gewone naam...
je was me voorquote:Op dinsdag 6 september 2005 23:17 schreef Nepthys het volgende:
[..]
Dat is omdat Tom Marvolo Riddle een anagram is van 'I am Lord Voldemort' en aangezien ze die zin ook moesten vertalen, hebben ze Tom's naam veranderd om ervoor te zorgen dat het in het Nederlands ook klopt als anagram.
* GewoneMan pakt hamer af van texelonia... daar krijg je koppijn vanquote:Op dinsdag 6 september 2005 23:15 schreef texelonia het volgende:
Owja dat is wel een logische verklaring..
Maar dat had ie dan dus maar anders moeten oplossen![]()
Nou ja, dat nummer gaf niets weg over de volgende boeken en was dus gewoon een feitje van dat boek. Misschien dat de vertalers een lijst van dingen krijgen waarop ze moeten letten als ze die boeken schrijven? Overigens vind ik dat de Nederlandse boeken toch iets missen. Een beetje magie ofzoquote:Op woensdag 7 september 2005 00:27 schreef Anyanka het volgende:
Overigens vind ik Marten Asmodon Vilijn een leukere naam dan Tom Marvolo Riddle. Dreigender, Vilijn klinkt een beetje als venijn ofzo. Vind HP sowieso waanzinnig goed vertaald altijd!
En ik denk dat de vertaler wel meer weet hoor. Net als met dat nummer in de telefoon voor het ministerie, dat is in het engels 62442 ('magic') en in het Nederlands 62423 (magie)...lijkt me niet waarschijnlijk dat de vertaler dat zelf uitgevogeld heeft.Hoewel het natuurlijk wel kán.
Ja maar ik kan me niet voorstellen dat ze dan nix zeggen over R.A.B.quote:Op woensdag 7 september 2005 00:53 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Nou ja, dat nummer gaf niets weg over de volgende boeken en was dus gewoon een feitje van dat boek. Misschien dat de vertalers een lijst van dingen krijgen waarop ze moeten letten als ze die boeken schrijven? Overigens vind ik dat de Nederlandse boeken toch iets missen. Een beetje magie ofzo. In het Engels is het toch spannender en raadselachtiger.
Rowling heeft toch al toegegeven dat het de broer van Sirius is dus dat zal toch wel gewoon goed vertaald worden?quote:Op woensdag 7 september 2005 08:53 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Ja maar ik kan me niet voorstellen dat ze dan nix zeggen over R.A.B.
Het zou toch sowieso ráár zijn als het doodleuk met R.A.B. wordt vertaald en dan blijkt het wel de broer van Sirius te zijn? Probeer je daar in boek 7 maar uit te lullen als vertaler...
En al zou ze het niet toegegeven hebben, de vertaler krijgt dat echt wel te weten (net zoals voor die anagram van Voldemort).quote:Op woensdag 7 september 2005 13:25 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Rowling heeft toch al toegegeven dat het de broer van Sirius is dus dat zal toch wel gewoon goed vertaald worden?.
De vertaler weet even veel als de lezer zelf. Vandaar ook die vertaalfouten zoals ik al zei. Daarom vraag ik me ook af hoe ze R.A.B gaan vertalen. Misschein maakt J.K. dit keer een uitzondering.quote:Op woensdag 7 september 2005 13:34 schreef Neoktheone het volgende:
[..]
En al zou ze het niet toegegeven hebben, de vertaler krijgt dat echt wel te weten (net zoals voor die anagram van Voldemort).
van het interview met Rowling:quote:Op woensdag 7 september 2005 18:34 schreef Lu_uK het volgende:
[..]
De vertaler weet even veel als de lezer zelf. Vandaar ook die vertaalfouten zoals ik al zei. Daarom vraag ik me ook af hoe ze R.A.B gaan vertalen. Misschein maakt J.K. dit keer een uitzondering.
idd het is zeer zeker geen keiharde bevestiging. slechts een leuke gokquote:Op woensdag 7 september 2005 21:48 schreef Molluck het volgende:
Die Rowling is gewoon een kutwijf, een beetje het laatste hoofdstuk al 5 jaar in haar kluis hebben liggen
Dit wil niets zeggen imo
Ja, waarschijnlijk zat zij na dat interview thuis keihard te lachen "hahaha, de hele internet community denkt nu dat het de broer van Sirius is!"quote:Op woensdag 7 september 2005 21:51 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
idd het is zeer zeker geen keiharde bevestiging. slechts een leuke gok
Ja dat is ook knap, maar dit is de enige serie die ik lees zo gauw die uitkomt, dus moet ik telkens wachten op het volgende deel en ik heb wel eens minder in spanning gezeten (voor deel 5 bijvoorbeeld) maar ik wil nu echt het einde weten!quote:Op woensdag 7 september 2005 22:26 schreef clumsy_clown het volgende:
Je moet toegeven dat het mens ERG goed is in gewoon helemaal niets weggeven over de volgende boeken. Irritant is dat ja.
jij en de rest van de wereldquote:Op woensdag 7 september 2005 22:30 schreef Molluck het volgende:
[..]
Ja dat is ook knap, maar dit is de enige serie die ik lees zo gauw die uitkomt, dus moet ik telkens wachten op het volgende deel en ik heb wel eens minder in spanning gezeten (voor deel 5 bijvoorbeeld) maar ik wil nu echt het einde weten!
En goed in zoveel weggeven dat je eigenlijk nog niets weet, maar je wel nog nieuwsgieriger wordt.quote:Op woensdag 7 september 2005 22:26 schreef clumsy_clown het volgende:
Je moet toegeven dat het mens ERG goed is in gewoon helemaal niets weggeven over de volgende boeken. Irritant is dat ja.
Inderdaad. De trut.quote:Op woensdag 7 september 2005 22:48 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
En goed in zoveel weggeven dat je eigenlijk nog niets weet, maar je wel nog nieuwsgieriger wordt.
mee eensquote:Op woensdag 7 september 2005 22:48 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
En goed in zoveel weggeven dat je eigenlijk nog niets weet, maar je wel nog nieuwsgieriger wordt.
Das lang.....quote:Op woensdag 7 september 2005 23:39 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
mee eens
nog 1 jaar en 10 maanden ofzo![]()
Een huiselfquote:Op zondag 18 september 2005 19:34 schreef Biancavia het volgende:
Was de Nederlandse cover al gepost?
[afbeelding]
Wat vinden jullie ervan?
Ik vind hem wel mooi, maar niet zo heel spectaculair. En wat is dat ding in het rondje tussen de naam van J.K. Rowling?
Waar haal je dit interview vandaanquote:Op woensdag 7 september 2005 21:45 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
van het interview met Rowling:
MA: R.A.B.
JKR: Ohhh, good.
[All laugh.]
JKR: No, I'm glad! Yes?
MA: Can we figure out who he is, from what we know so far?
[Note: JKR has adopted slightly evil look here]
JKR: Do you have a theory?
MA: We've come up with Regulus Black.
JKR: Have you now?
MA: Uh-oh.
[Laughter.]
JKR: Well, I think that would be, um, a fine guess.
Dus het is gewoon al zeker. Dus de vertaling zal wel R.A.Z. worden ofzo.
Ik denk de totale chaos aan het einde als de Death Eaters binnen zijn gekomen?quote:Op zondag 18 september 2005 21:57 schreef Molluck het volgende:
Het is niet zo heel lang geleden dat ik dat boek gelezen heb, maar welke scene stelt de cover voor?
staat o.a. hierquote:
Het gevecht aan de trap met de death eaters.quote:Op zondag 18 september 2005 21:57 schreef Molluck het volgende:
Het is niet zo heel lang geleden dat ik dat boek gelezen heb, maar welke scene stelt de cover voor?
Vind ik ook jaquote:Op maandag 19 september 2005 08:06 schreef Smittend het volgende:
Ik vind het goed van de nederlandse kaft dat je geen gezichten van personages ziet. Iedereen maakt zich toch een andere voorstelling van een persoon in het boek. Op deze manier laten ze je in die waan en verpesten je beeld niet. Vink wel goed.![]()
Nou ja, de prophecy is enkel wat Voldemort ervan gemaakt heeft. Omdat ie Harry heeft gekozen zal de prophecy dan waarschijnlijk ook vervuld worden, one way or another. Anders was er niets gebeurd. Wat wel kan natuurlijk is dat Harry lekker dood gaat, en dan Snape Voldemort alsnog doodt, al betwijfel ik dat evenzeer.quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:53 schreef Molluck het volgende:
Ik dacht dat die prophecy betekende dat óf Voldemort Harry moest vermoorden óf dat Harry Voldemort moest vermoorden...
Ik denk dat we wel aan kunnen nemen dat dat laatste het geval is, maar ik geloof niet dat Snape Voldemort zal doden...
Het is maar wat je er zelf van maakt. Je kunt de prophecy ook negeren. Maar Harry heeft zichzelf nu de taak gegeven Voldemort af te maken, dus ik denk echt wel dat Harry hem vermoord.quote:Op zaterdag 12 november 2005 19:53 schreef Molluck het volgende:
Ik dacht dat die prophecy betekende dat óf Voldemort Harry moest vermoorden óf dat Harry Voldemort moest vermoorden...
Ik denk dat we wel aan kunnen nemen dat dat laatste het geval is, maar ik geloof niet dat Snape Voldemort zal doden...
Nou, er zijn in ieder geval al 2 horcruxes vernietigd voor zover ik me herinner.quote:Op zaterdag 12 november 2005 20:00 schreef Molluck het volgende:
Ja, het zou nogal een anti-climax zijn als Harry in deel 7 al die horcruxen opspoort en vernietigd (voor zover dat nog niet gebeurd is, ik denk namelijk dat ze niet allemaal meer intact zijn) en dat Snape of iemand anders Voldemort vervolgens vermoordt...
Ik zie het eerder andersom gebeuren, dat the Order die horcruxen vernietigt bijvoorbeeld en dat Harry dan Voldemort doodt.
"En Harry was vanaf dan een normale jongen. (en ivm met laatste woord) Oja, Harry heeft nadien nooit meer last gehad van zijn scar..."quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:09 schreef MeneerTim het volgende:
Haha, ja mooie anticlimax. Ergens onderaan bladzijde 212 "Hermelien zwaait met de Daily Prophet. Hey, moet je nou lezen, Sneep heeft Voldemort vermoord. Harry beseft dat de Horcruxen nep waren en laat van verbijstering zijn smekkie in alle smaken uit zijn mond vallen".
Of Harry wordt gedood, Voldemort neemt het ministerie over en enkele tientallen jaren van pure darkness komen opzetten!quote:Op maandag 14 november 2005 19:21 schreef LedZep het volgende:
Hehe, laten we eerlijk zijn. Hoe realistisch komt het over dat een (dan) 17 jarige tovenaar die niet eens zoveel talent heeft de grootste duistere tovenaar verslaat? Ik zou het wel een heel slap einde vinden. Zo van, nou, en toen was Harry nét ietsje sneller dan Voldemort draaide hem de strot om. Nee, het zou veel leuker zijn als iemand anders het deed. En aangezien Dumbledore dood is, en iedereen nu denkt dat Snape overgelopen is, zou ik dat best leuk vinden.
je bedoelt Malfoy....Draco Malfoy of in het nederlands Draco Malfidus..quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:04 schreef IrisVrede het volgende:
ennuh hoe heet die gast ook alweer hmm hmm je weet wel die blonde naja die loopt gewoon weer zo ontzettend te kutten dat ie voldermort verzwakt
Dat is nog wel de beste gok, denk ik. Ik gok zelf op een ouderwetse sidekick-opoffering van Ron.quote:Op maandag 14 november 2005 22:24 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik gok erop dat 1 van Harry's vrienden Voldemort vermoordt, of dat ze het met z'n allen doen. De jongeren bedoel ik dan hè, Hermione, Ron, Neville en Luna.
quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:04 schreef IrisVrede het volgende:
dat ie voldermort verzwakt
Vervolgens kan voldermort dan mee
WAT.... en voor maar 12,50 ?quote:Op vrijdag 18 november 2005 16:22 schreef Lu_uK het volgende:
ik heb de nederlandse al binnen, ik dacht dat ie gewoon verkoch werd. in bilhoven in utrecht lag het boek gewoon bij de plus te koop voor 12.50
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Screw them.
We're going home.
Slakhoornquote:Op zaterdag 19 november 2005 11:17 schreef Paltos het volgende:
Weet iemand hoe Slughorn heet?
jaja 100% dat het de goede is. misschien wilden ze de engelse in de aanbieding doen maar hebben ze perongelijk alle nederlandse gedaan.quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:06 schreef Smittend het volgende:
[..]
WAT.... en voor maar 12,50 ?
Hij kost 19,50 en de gebonden versie 23,50.
Weet je zeker dat 't de goede is?
Hm, dat klinkt niet echt geweldig. Hoewel ik me er wel iets bij kan voorstellen, de ziel ligt aan gruzelementen nu.quote:
En het is een element.quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:16 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Hm, dat klinkt niet echt geweldig. Hoewel ik me er wel iets bij kan voorstellen, de ziel ligt aan gruzelementen nu.![]()
Necroot?quote:Op zaterdag 19 november 2005 16:59 schreef alwaysthebest het volgende:
Rufus Schobbejak.Echt een naam uit een Dagobert Duck boekje.
Necroot klinkt daarentegen wel weer goed.
Ah.quote:
Zeur.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:13 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ah.
En hoe is Phlegm vertaald?
Ukkepulk.quote:En Pygmy Puff, daar ben ik ook benieuwd naar.
quote:As many of you know, in Harry Potter and the Half-Blood Prince, we learned of a character called R.A.B. that played a key role involving a locket and Voldemort's Horcrux. There has been a great deal of speculation and reports about the possible identity of that character. Yesterday, the Dutch version of Harry Potter and the Half-Blood Prince was released, and the identity of the character is translated as "R.A.Z." The name Sirius Black is translated as Sirius "Zwarts", with a 'Z.' Please note: While this is NOT positive confirmation of who the character is ( most are speculating Regulus Black), it certainly is intriguing. Let the discussions begin again! Thanks to the many readers who wrote in.
Update: This apparently is the same situation in the Norwegian edition of Half-Blood Prince, where his last name is translated as 'Svaart'.
Ik ga even kijken. Edit: ik kan het zo snel niet zien in het stuk wat jij noemt.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:30 schreef SSID het volgende:
En toch wordt hij al genoemd, lees het maar terug.
Nou ja, hij probeert Harry er wel in te luizen om voor hem te werken. Maar echt een slechte vent is het niet nee.quote:Wat mij er aa opviel was dat negatieve personages meestal ook een slechte naam hebben (Malfidus betekend De Slechte). En positieve mensen hebben een positieve naam. Nou is Schobbejak niet echt een positieve naam, maar hij speelt wel een positieve rol.
Wie is het hier niet mee eens?
Ik zal wel blind zijn, maar na 4 keer lezen zie ik het nog niet, in de nederlandse en engelse versie niet.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:00 schreef SSID het volgende:
Op een gegeven moment lopen ze van de lift naar Arthurs kantoor. Voor ze daar komen worden ze aangehouden door Romeo Wolkenveld, over "huurwapens". Arthus verbetert m (Vuurwapens). Als ze dan verder lopen wordt Schobbejak tusdsen neus en lippen door genoemd.
Hij bedoelt waarschijnlijk de scene in Arthurs kantoor vlak voor Harry's trial. Order of the Phoenix, hoofdstuk 7, iets over de helft. In het engelse boek (niet adult-versie) op pagina 121 onderaan. Kingsley Shacklebolt heeft het daar over firelegs i.p.v. firearms. Ze hebben het overigens niet over Scrimgeour.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:09 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Ik zal wel blind zijn, maar na 4 keer lezen zie ik het nog niet, in de nederlandse en engelse versie niet.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |