Ja mooie foto, ga even vergelijken met je eekhoorntje.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:52 schreef Schanulleke het volgende:
Ik vind foto 2 het mooiste qua Bokeh Stil.
Voor wat mijn eventuele inzending betreft: is dit wat?
[afbeelding]
De eerste foto vindi k het leukste MissyMirjamquote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:03 schreef MissyMirjaM het volgende:
voldoet dit aan de eischen/ mag ik wat feedback?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is hetquote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:03 schreef MissyMirjaM het volgende:
voldoet dit aan de eischen/ mag ik wat feedback?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
aha, *onthoudt*quote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:13 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Meestal gebruikt men de regel dat het onderwerp op 1/3 staan. Dit om je foto meer dynamiek te geven, deze regel is wel niet heilig maar voldoet meestal. Als je natuurlijke lijnen in je beeld hebt, zoals rivieren, wegen, noemmaarop ... kan je daarmee het dynamische in de foto brengen.
Dat is een @#$% tuinlamp. Ik ga nog een keertje terug om de foto met een iets hoger staand zonnetje te maken!quote:Op woensdag 15 juni 2005 09:20 schreef Puckzzz het volgende:
2 heeft een aparte lensflare zeg! Ik vind 'm mooi! maar is dat een tuinstoel ofzo op de achtergrond? dat witte vlak vind ik zonde, ik zit elke keer te kijken wat dat zou zijn
Dank je.quote:Op woensdag 15 juni 2005 16:12 schreef mwvdlee het volgende:
'T is bijna abstract, leuk!
Ok dan is dit voorlopig mijn bijdragequote:Op woensdag 15 juni 2005 16:27 schreef mwvdlee het volgende:
Wat mij betreft zeker doen, grotere kanshebber dan de zoveelste bloem-met-onscherpe-achtergrond
Het is een mooie fotoquote:Op woensdag 15 juni 2005 20:26 schreef Rewimo het volgende:
Voor alle inzenders:
Als je een grotere versie van je inzending online hebt staan kun je me de link mailen, dan zet ik die erbij![]()
Ik heb voorlopig voor deze foto gekozen als mijn inzending:
Wat vind je minder? De kwaliteit of de foto zelf?quote:Op woensdag 15 juni 2005 21:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik vind m minder
zal wel aan mij liggen denk ik.
Ik vind de eerste wel wat hebben, zeker origineler dan 1 voorwerp op de voorgrond te hebben.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:11 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik twijfel nog over mijn inzending
1. een Bokeh-sandwich
[afbeelding]
2. Een wat minder afgezaagde voorgrond, maar de bokeh is wat wazig imho
[afbeelding]
3. een standaard stukje natuur voorop, maar de bokeh spat er wat meer vanaf door de donkere achtergrond.
[afbeelding]
4. Als 3, maar dan het uiteinde van de spriet, dus rond ipv recht
[afbeelding]
Iemand een duidelijke voorkeur? Of ander commentaar?
En die mening is zeker zo belangrijk .. zoniet belangrijker. Een leek kijkt meestal naar beeld en gevoel van een foto en minder naar de technische kant. En een foto kan knap zijn, ook al is ie niet perfect volgens de regels.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik vind die eerste wel leuk, sprak de leek
Ik vind die eerste foto echt heel mooi! De kleuren, de verhouding scherpte/onscherpte (misschien nét een tikkie teveel onscherpte op de voorgrond, waardoor het zicht wat belemmerd wordt.. Maar bijna niet storend).quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:11 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik twijfel nog over mijn inzending
Iemand een duidelijke voorkeur? Of ander commentaar?
Mooiquote:
@3 je hebt gelijk, die is niet helemaal scherpquote:Op woensdag 15 juni 2005 22:20 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik vind de eerste wel wat hebben, zeker origineler dan 1 voorwerp op de voorgrond te hebben.
2. doet me niet zoveel, mss ook omdat het onderwerp zo recht in het midden staat
3. lijkt me niet helemaal scherp
4. vind'k persoonlijk een beetje te donker als achtergrond
Leken bestaan niet imho. Ik maak foto's om naar te kijken, niet om er technisch mee te pronken. Jij kijkt vast al wat jaartjes uit je ogen, dus ben je geen leek.quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:21 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik vind die eerste wel leuk, sprak de leek
Dat lijkt me een duidelijk en unaniem oordeel. Het grappige is dat #1 als enige niet om de bokeh gemaakt is.quote:Op woensdag 15 juni 2005 23:42 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik vind die eerste foto echt heel mooi! De kleuren, de verhouding scherpte/onscherpte (misschien nét een tikkie teveel onscherpte op de voorgrond, waardoor het zicht wat belemmerd wordt.. Maar bijna niet storend).
Ik zou dus voor de eerste foto gaan
De andere drie vind ik eerlijk gezegd weinig hebben...
deze vind ik echt te gek!!!!!quote:Op woensdag 15 juni 2005 15:33 schreef Sasami het volgende:
Wat vinden jullie van deze?:
Het is een waterjuffertje op een vaarnblad (met veel wind) boven een vijver.
[afbeelding]
Ik denk het welquote:Op donderdag 16 juni 2005 11:27 schreef Caar2 het volgende:
[..]
deze vind ik echt te gek!!!!!
Hier nog twee fotootjes van mij! Voldoen deze nou ook aan het onderwerp??
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
Nee, inderdaad geen Christanquote:Op donderdag 16 juni 2005 11:03 schreef Puckzzz het volgende:
Die vind ik leuk Rewimo (een keer geen Christan?![]()
)ook hoe ze heel voorzichtig haar hand onder zijn kinnetje heeft. leuke foto
Ik vind het beeld denk ik de leukste.quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:06 schreef k_man het volgende:
Het zal één van deze moeten worden:
Roept u maar...
iidquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:12 schreef ForumGek het volgende:
Beetje domme vraag, maar wat is bokéh ?
quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:39 schreef ForumGek het volgende:
Ik kan helemaal niks daarin lezen, helemaal leeg
Ik twijfel tussen 1 en 3....quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:06 schreef k_man het volgende:
Het zal één van deze moeten worden:
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
Roept u maar...
kunnen we dan niet naar H_G_T mailen ofzo?quote:Op donderdag 16 juni 2005 16:02 schreef Rewimo het volgende:
[dienstmededeling]
Uw coördinator begeeft zich - met dank aan ProRail - vanavond richting Roosendaal en kan derhalve pas zondagavond weer foto's en linkjes plaatsen.
[/dienstmededeling]
Roemquote:Op zaterdag 18 juni 2005 18:37 schreef Funkster het volgende:
Kun je eigenlijk wat winnen met deze wedstrijd???
Ik vind 'm heerlijk! mooie kleuren, lekkere plaat gewoon. Helemaal goedquote:Op maandag 20 juni 2005 00:29 schreef cramus het volgende:
Allen,
Al weer een hele tijd geleden sinds ik mee gedaan hebt met een fok wedstrijd..![]()
Nu terug en mét een nieuwe cam: de EOS 350D.
Meteen maar even wat bokéh geprobeerd, en ik vroeg me af of jullie dit wat vinden:
[afbeelding]
Mooie foto's, maar voor dit onderwerp vind ik je eerdere inzending veel geschikter.quote:Op maandag 20 juni 2005 10:29 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik zit aan 1 van deze 2 te denken als inzending:
[afbeelding]
of
[afbeelding]
D'as allebei de bokeh van een 50mm f/1.2 Nikkor objectief...
Wat denken jullie?
Kijk nog eens goed naar mijn naam en naar de naam van de persoon naar wie je linkt....quote:Op maandag 20 juni 2005 11:43 schreef Vliegvrager het volgende:
Mooie foto's, maar voor dit onderwerp vind ik je eerdere inzending veel geschikter.
quote:Op maandag 20 juni 2005 14:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Kijk nog eens goed naar mijn naam en naar de naam van de persoon naar wie je linkt....
Ik had al zo'n vermoedenquote:Op maandag 20 juni 2005 15:36 schreef Vliegvrager het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben er nietLet maar niet op mij.
De warmte speelt me parten ofzo
![]()
![]()
![]()
Macro of niet is niet "the issue". Hebben je foto Bokeh of niet.quote:Op maandag 20 juni 2005 16:30 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Is dit wat? of valt het meer onder macro8ige fotos?
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou voor de engel gaan. Daarbij komt de bokeh het beste tot uitdrukking omdat die daarbij echt iets toevoegt... maar dat is slechts mijn mening.quote:Op maandag 20 juni 2005 18:00 schreef Rewimo het volgende:
Ik twijfel nog steeds...
Die laatste had je toch "Een stengel" moeten noemen hoorquote:Op maandag 20 juni 2005 18:00 schreef Rewimo het volgende:
Ik twijfel nog steeds...
Mijn engel...
[afbeelding]
Mijn bengel...
[afbeelding]
Of toch mijn larix...
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 09:21 schreef Shark.Bait het volgende:
Die laatste had je toch "Een stengel" moeten noemen hoor![]()
Alhoewel deze ook niet verkeerd is, zou ik voor je eerste foto gaan. Die vind ik een tikkie mooier en aparterquote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:38 schreef cramus het volgende:
Erg mooie foto's hier!
Ik heb er nog even 1 geprobeerd.. Met dit lekkere weer van de afgelopen dagen:
[afbeelding]
Deze beter als mijn eerst geplaatste?
Hij is heel leuk vind ik, misschien ietsje donker in het gezicht?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Astridj0h het volgende:
http://img.photobucket.co(...)0h/DSC_0173ps700.jpg
edit vergeten dat ie 700 breed is. geen idee hoe je thumbs maakt dus maar ff klikken dan
bokeh? hoewel je theoretisch gezien niet van onder zou moeten fotograferen ofzo....
offtopic, zo zie ik er dus ook ongeveer uit... tis me zus
quote:Op woensdag 22 juni 2005 09:11 schreef Shark.Bait het volgende:
Nee Puckzz, da's niks. Teveel concurrentie enzo. Ik wil ook wel een keer winnen, jah?
ga slowchatten in US.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:20 schreef Impry het volgende:
Tot wanneer mag er gestemd worden?(ik wil namelijk misschien een 'weekban' aanvragen
Moet nog zoveel doen voor school
)
Dat ik het kon vragen wist ik alquote:Op woensdag 22 juni 2005 14:08 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ga slowchatten in US.
Garantie voor 1 weekban
En anders netjes vragen aan yvonne. Word gehonoreerd
thnx!quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:35 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik heb een update van je foto gedaan Puckzzz![]()
Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zie het wel bij meer ingezonden foto's. Dit is ook wel begrijpelijk aangezien het onderwerp heel erg breed is. Ik denk dan ook dat er veel verschil zal zitten bij de beoordeling van de foto's omdat iedereen op andere punten zal gaan letten. Persoonlijk vind ik de inzendingen van Dubellu en Macrotough de mooiste Bokeh hebben.quote:Op woensdag 22 juni 2005 15:25 schreef mwvdlee het volgende:
Ehm Puckzzz... leuke foto hoor, maar echt veel met het onderwerp heeft het niet te maken vind ik :S
Ik vind het een hele mooie foto, ik denk juíst dat dit komt door de manier waarop je hem hebt uitgesneden. maar ik vind je vorige foto beter bij het onderwerp passen, maar nogmaals dat is mijn interpretatie van het onderwerp.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:08 schreef Puckzzz het volgende:
Ow please! Alsi k 'm niet zo had uitgesneden maar gewoon het origineel had ingestuurd was niemand erover gevallen, nu kies ik voor een subtielere aanpak en is het ineens niet meer 'echt' bokeh???
Tuurlijk heeft je foto bokeh, je moet er alleen naar zoeken.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:08 schreef Puckzzz het volgende:
Ow please! Alsi k 'm niet zo had uitgesneden maar gewoon het origineel had ingestuurd was niemand erover gevallen, nu kies ik voor een subtielere aanpak en is het ineens niet meer 'echt' bokeh???
Wat mij betreft is er niet eens een 'echt' bokeh, want het is niks meer dan een naam voor de effecten die je krijgt in de onscherpe delen van een foto dus technisch gezien heeft elke foto waarin niet alles 100% scherp is wel wat bokeh.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:08 schreef Puckzzz het volgende:
Je ziet in de boom duidelijk de cirkels veroorzaakt door de onscherpte. Je ziet dus bokeh, en ook al is het maar in een klein deel van de foto. Dat de foto van de ring meer bokeh was, is wel duidelijk.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:08 schreef Shark.Bait het volgende:
Jongens.. braaaaf. *tap* *tap*
Als je het geen goede foto vind geef je haar geen punten. Geef je ze aan mij... om maar iemand te noemen
Als Rewimo/HGT em toelaat, voldoet ie aan de minimum eis van het wedstrijdregelement. Voldoet ie niet aan jouw minimale eis, dan geef je geen punten.
Ehm.. waarom quote je mij dan?quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:08 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je ziet in de boom duidelijk de cirkels veroorzaakt door de onscherpte. Je ziet dus bokeh, en ook al is het maar in een klein deel van de foto. Dat de foto van de ring meer bokeh was, is wel duidelijk.
War je uiteindelijk punten op geeft is je eigen beoordeling, misschien dat sommigen dat doen op de hoeveelheid bokeh, anderen op de manier waarop het bokeh bijdraagt aan het geheel ... en weer anderen omdat het een leuke foto is.
Er zijn foto's waar het bokeh effect minder zichbaar is, en ik wil geen foto uitsluiten omdat het bokeh effect niet voldoende zou zijn. Er zijn fora waar je pas aan een wedstrijd mag meedoen als je x aantal foto's hebt laten beoordelen, hier doen mensen mee die nog maar net met fotografie beginnen en ik vind elke inzending al een verdienstelijke poging naar bokeh.
Omdat je me aanhaalde in je post, dat is de enige reden. Ik ben het volledig met je eens hoor.quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:44 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ehm.. waarom quote je mij dan?We zijn het eens, maar je betoog komt over alsof ik het oneens ben met jou en jij mij iets probeert wijs te maken?
Typisch geval van preken voor eigen parochie denk ik
Ik denk dat dit een onderwerp is waarvan heel veel mensen in eerste instantie denken: "WTF is dit??" Uiteindelijk zijn er nog heel wat inzendingen, maar zoals in het begin al werd geroepen hoop ik dat een volgend onderwerp wat makkelijker is, dan krijg je ook niet de discussies als om de foto van Puckzz.quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:10 schreef k_man het volgende:
Mag ik nog eens herhalen: hou op met het gezeik en doe eens gewoon lief tegen elkaar. Oók tegen Puckzzz.
Ja, juist daarom mag het haarkloven dus achterwege blijven. Hoe ga je bepalen of het wel of geen bokeh is als er niet eens een eenduidige uitleg van die term bestaat?quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:06 schreef Flipper01 het volgende:
Ik denk dat dit een onderwerp is waarvan heel veel mensen in eerste instantie denken: "WTF is dit??"
ksssstquote:Op donderdag 23 juni 2005 07:22 schreef Puckzzz het volgende:
Ik laat 'm lekker staan, zo eigenwijs ben ik lekker wel....lekker puh!![]()
![]()
iedereen mag toch volgens zijn eigen definitie van bokeh erover disccusieren, gelukkig juist dat het niet eenduidig is... en het heeft al weer aardig wat leuks opgebracht, dat jij het haarkloven noemt is ook maar een meningquote:Op donderdag 23 juni 2005 00:11 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, juist daarom mag het haarkloven dus achterwege blijven. Hoe ga je bepalen of het wel of geen bokeh is als er niet eens een eenduidige uitleg van die term bestaat?
Maar nee, men weet het allemaal zelf zóóó goed...
Okee, het is alweer een bloem op de voorgrond met een zonnetje door wat blaadjes op de achtergrond, maar ik vind 'm wel mooi. lekkere kleuren, vreemde strepen in de lucht, hij heeft wel ietsquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:43 schreef 2nosedT het volgende:
Vanochtend gemaakt;
geen super bokeh, but it's there
[afbeelding]
Bloemen zijn leuk....niet zeurenquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:48 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Okee, het is alweer een bloem op de voorgrond met een zonnetje door wat blaadjes op de achtergrond, maar ik vind 'm wel mooi. lekkere kleuren, vreemde strepen in de lucht, hij heeft wel iets
Snapte je mijn post wel?quote:Op donderdag 23 juni 2005 08:34 schreef Re het volgende:
[..]
iedereen mag toch volgens zijn eigen definitie van bokeh erover disccusieren, gelukkig juist dat het niet eenduidig is... en het heeft al weer aardig wat leuks opgebracht, dat jij het haarkloven noemt is ook maar een mening
Leuke fotoquote:Op donderdag 23 juni 2005 09:43 schreef 2nosedT het volgende:
Vanochtend gemaakt;
geen super bokeh, but it's there
[afbeelding]
quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:37 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Leuke foto
maar geen bokeh volgens de door mij gehanteerde definitie
het aas is uitgeworpen, kaptein, de haaien komen eraan
Ahab!quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:37 schreef Shark.Bait het volgende:
het aas is uitgeworpen, kaptein, de haaien komen eraan
Het dak van het huisquote:Op donderdag 23 juni 2005 15:02 schreef mwvdlee het volgende:
Ahab!
Maar zeker wel leuke foto, dat huis viel me niet eens zo heel erg op, wel die oranje "vlek" linksonder... wat is dat??
Ik zie het nu ook pas (zit nu achter een andere computer).. moet toch mijn scherm ff wat beter kalibrerenquote:Op donderdag 23 juni 2005 15:02 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
Maar zeker wel leuke foto, dat huis viel me niet eens zo heel erg op, wel die oranje "vlek" linksonder... wat is dat??
Nah inderdaad, tis niet echt een bokeh-foto, maar zit wel bokeh inquote:Op donderdag 23 juni 2005 14:37 schreef Shark.Bait het volgende:[..]
maar geen bokeh volgens de door mij gehanteerde definitie
Lijkt me gewoon lensflare te zijn. De zon zit net achter de bloem, vandaar.quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:02 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
Ahab!
Zou kunnen als de foto gecropped is. Lensflare "draait" altijd om het middelpunt van de lens (foto) heen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:30 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Lijkt me gewoon lensflare te zijn. De zon zit net achter de bloem, vandaar.
Het is hier in het noorden iets kouder hequote:Op donderdag 23 juni 2005 16:25 schreef Puckzzz het volgende:
leuk Stil! Misschien ietsje fel op het shirtje? maar dat is muggezifterij van mij
je gaat me hopelijk niet vertellen dat die foto recentelijk is gemaakt he?met die fleecetrui....
Mja, kheb wel wat crop toegepast, maar niet van de onderkant. Zou kunnen dat het door de crop-factor van mijn D70 komt. Hoewel ik het wel met een DX-lens (de kitlens) heb geschoten.quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:28 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
Zou kunnen als de foto gecropped is. Lensflare "draait" altijd om het middelpunt van de lens (foto) heen.
Het is geen inzending, het is alleen maar een vraagquote:Op donderdag 23 juni 2005 22:30 schreef Rewimo het volgende:
Om eerlijk te zijn vind ik niet dat de achtergrond bijdraagt aan de foto![]()
Dus in mijn opinie: geen beste bokeh...
Volgens mij is dat dus geen Bokeh hoorquote:Op donderdag 23 juni 2005 22:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is geen inzending, het is alleen maar een vraagDus het is het wel, maar geen goeie. Toch
Ja, dat dacht ik dus ook, maar ik zag af en toe pics langskomen die net zoiets hadden, en toch bokeh genoemd werden. Vandaar mijn vraagquote:Op donderdag 23 juni 2005 23:25 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Volgens mij is dat dus geen Bokeh hoorDa's meer DOF en zo
WHZquote:Op donderdag 23 juni 2005 23:25 schreef PdeHoog het volgende:
Volgens mij is dat dus geen Bokeh hoorDa's meer DOF en zo
DOF is het scherpe gedeelte, Bokeh zijn de highlights in het onscherpe gedeelte (voor of achter de DOF).quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:30 schreef RonaldV het volgende:
Ja, dat dacht ik dus ook, maar ik zag af en toe pics langskomen die net zoiets hadden, en toch bokeh genoemd werden. Vandaar mijn vraag
Overigens snap ik het verschil dan nog niet echt... Ik noem ze gewoon allemaal DOF![]()
Gooi mij maar over het hek dan... volgens mij valt de helft van de foto's hier dan af wegens geen highlights. Ik snap het echt niet...quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:33 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
DOF is het scherpe gedeelte, Bokeh zijn de highlights in het onscherpe gedeelte (voor of achter de DOF).
Er is een verschil van mening over wat bokeh is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 23:35 schreef RonaldV het volgende:
Gooi mij maar over het hek dan... volgens mij valt de helft van de foto's hier dan af wegens geen highlights. Ik snap het echt niet...![]()
Vaag ja dat is bokehquote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:27 schreef PdeHoog het volgende:
Het wordt steeds vagerNou ja....als we maar lol hebben
zo zie je maar, geeft ook wel een leuke discussie zo over het forum heenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:25 schreef Elefes het volgende:
Wat bokeh nou wel of niet is... Er zijn in ieder geval al best veel inzendingen binnen voor de fotowedstrijd, en we hebben nog een klein weekje de tijd
Juxtawatte??? Heb je alvast een linkje dat we eerst kunnen lezen wat dat dan wel is?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 02:21 schreef Re het volgende:
[..]
zo zie je maar, geeft ook wel een leuke discussie zo over het forum heen
volgende onderwerp Juxtapose
Kan er niets op gegoogled vindenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 07:39 schreef Stephanie_l het volgende:
Ik kan niet echt voorbeelden of zo vinden juxtapose, maar wat ik er zo uit op maak is het het combineren van niet bij elkaar passende kleuren, vormen, onderwerpen, ideeën,.... in 1 beeld.
Mijn definitie van Bokéh is trouwens die van in het centrale topic, foto's met een extreem onscherpte achtergrond dus. En dan vind ik het persoonlijk belangrijk dat het geen foto is die 'toevallig' in de portetstand is geschoten en dat de onscherpte iets toevoegt
Die bolletjes zijn echt niet nodig volgens mij, die krijg je gewoon door wat licht/iets reflecterends te gebruiken.
Niet iedere foto met DOF heeft bokeh. DOF is alles wat scherp is. "Depth of focus" (of "field"), scherptediepte. je kan een foto zodanig maken dat alles erin scherp is en er dus geen onscherp gedeelte is en ook geen bokeh.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:17 schreef pea4fun het volgende:
bokeh is het onscherpe gedeelte van de foto...de rondjes zijn niet perse nodig, dus iedere foto met DOF heeft ook bokeh.
edit: dit heb ik niet verzonnen natuurlijk, dat heb ik uit dingen die ik gelezen heb op het internet.
het wordt een beetje eentonig hoor die uitlegquote:Op vrijdag 24 juni 2005 10:51 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Niet iedere foto met DOF heeft bokeh. DOF is alles wat scherp is. "Depth of focus" (of "field"), scherptediepte. je kan een foto zodanig maken dat alles erin scherp is en er dus geen onscherp gedeelte is en ook geen bokeh.
Bokeh: a Japanese term for the subjective aesthetic quality of out-of-focus areas of a photographic image. anderen zeggen: bokeh is derived from a Japanese term referring to the appearance of out-of-focus highlights as rendered by various lenses.
jux·ta·pose To place side by side, especially for comparison or contrast.
Na navraag gedaan te hebben bij de medische vraagbaak, weet ik inmiddels wat regel 2 betekend.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 11:14 schreef mwvdlee het volgende:
Volgens meneer Van Dale (die bij deze Hedendaags Nederlands pleegt te spreken):
jux·ta·po´si·tie
de juxtapositie (vrouwelijk)
1 het naast elkaar of op dezelfde lijn plaatsen
2 toeneming van anorganische lichamen door uitwendige aangroei
Ik snap het nog steeds niet
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:27 schreef PdeHoog het volgende:
Het wordt steeds vagerNou ja....als we maar lol hebben
Volgens mijn interpretatie (Bokeh = onscherpe achtergrond met highlights in de vorm van rondjes, of 8-hoekjes) niet, maar de meningen liggen nogal uiteen zoals je kan zienquote:
Ik heb ook lol hoor!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:07 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Ik wel hoor
![]()
[..]
Volgens mijn interpretatie (Bokeh = onscherpe achtergrond met highlights in de vorm van rondjes, of 8-hoekjes) niet, maar de meningen liggen nogal uiteen zoals je kan zien
PS: Damn Puckzz, hou jij eens snel op met die erg mooie foto's van je!!!![]()
![]()
Is het niet handiger om voor deze wedstrijd de definitie uit het centrale topic over te nemen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:07 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Ik wel hoor
![]()
[..]
Volgens mijn interpretatie (Bokeh = onscherpe achtergrond met highlights in de vorm van rondjes, of 8-hoekjes)
Het lastige is dat er geen eenduidige uitleg is over het onderwerp (Bokeh), de meningen lopen nogal wat uiteen. Daarnaast zal iedereen andere beoordelingscriteria gebruiken en dat is maar goed ook want smaken verschillen nou eenmaal!quote:[b]Op vrijdag 24 juni 2005 14:48
Is het niet handiger om voor deze wedstrijd de definitie uit het centrale topic over te nemen?
Het onderwerp is volgens mij dus gewoon 'foto's met een extreem onscherpe achtergrond', of je dat nu bokéh noemt of niet![]()
Het thema staat al vanaf het begin in het centrale topic, alleen wil nog niet iedereen dat gelovenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:19 schreef k_man het volgende:
Ja laten we bijna aan het eind van de inzendtermijn nog even gaan vaststellen wat het onderwerp eigenlijk si...![]()
![]()
Nou dan!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:25 schreef Stephanie_l het volgende:
[..]
Het thema staat al vanaf het begin in het centrale topic, alleen wil nog niet iedereen dat geloven![]()
![]()
Wie horen er eigelijk bij het vaste kliekje, zullen we met ze afrekenenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:28 schreef k_man het volgende:
Zoals ik al eerder zie: het vaste kliekje hier heeft zo onderhand zelf een hele set ongeschreven regels bedacht waaraan een foto moet voldoen. Dat dat de pret bederft voor anderen doet niet terzake.![]()
zou nu heel graag die deegroller smilie willenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:50 schreef stil het volgende:
[..]
Wie horen er eigelijk bij het vaste kliekje, zullen we met ze afrekenen![]()
De pret bederven doe je volgens mij alleen maar door hier heelder discussies te voeren waar eenvoudigweg geen oplossing voor is, ipv foto's te gaan maken.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:28 schreef k_man het volgende:
Zoals ik al eerder zie: het vaste kliekje hier heeft zo onderhand zelf een hele set ongeschreven regels bedacht waaraan een foto moet voldoen. Dat dat de pret bederft voor anderen doet niet terzake.![]()
Jij bent van het kliekje, jij bent modquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:55 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Wie is het vaste kliekje? En wat voor regels hanteren ze dan?
je blijft wel doorzeiken geloof ik he?, er is toch allang bediscussieerd dat het de volgende maand anders gaat qua stemmen en onderwerpen, waarom moet je dan telkens weer effe het opnieuw naar voren brengen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:28 schreef k_man het volgende:
hoe gaat het anders met de onderwerpen dan? dat stemmen wist ik, maar de onderwerpen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:59 schreef Re het volgende:
[..]
je blijft wel doorzeiken geloof ik he?, er is toch allang bediscussieerd dat het de volgende maand anders gaat qua stemmen en onderwerpen, waarom moet je dan telkens weer effe het opnieuw naar voren brengen?
Voor zover ik kan zien (en ik zit hier nog niet lang genoeg om tot het kliekje te behoren IMO) hanteert iedereen andere regels voor de beoordeling van foto's, dit is ook het geval bij dit onderwerp. Alleen doordat men niet duidelijk weet wat Bokeh is, is hier meer discussie over.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:28 schreef k_man het volgende:
de onderwerpen werden toch weer gereset, alles mag toch weer nu?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:12 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
hoe gaat het anders met de onderwerpen dan? dat stemmen wist ik, maar de onderwerpen?
als het dan eens ff portret wordt volgende maandquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:24 schreef Re het volgende:
[..]
de onderwerpen werden toch weer gereset, alles mag toch weer nu?
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:30 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
als het dan eens ff portret wordt volgende maandwe hebben genoeg materiaal
Degenen die op plaats 1, 2 en 3 eindigen bij de wedstrijd van deze maand mogen elk twee onderwerpen voorstellen voor komende maand. Daarover stemmen we dan met zijn allen, meeste stemmen gelden.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:30 schreef mwvdlee het volgende:
Wie mogen de onderwerpen eigenlijk voorstellen?
ohja, dat vergeet'k steedsquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:58 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Jij bent van het kliekje, jij bent mod![]()
Het is niet, althans niet uitsluitend, een kwestie van regeltjes veranderen. Het draait volgens mij meer om bewustwording. En dat mag best nog eens gezegd worden.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:59 schreef Re het volgende:
je blijft wel doorzeiken geloof ik he?, er is toch allang bediscussieerd dat het de volgende maand anders gaat qua stemmen en onderwerpen, waarom moet je dan telkens weer effe het opnieuw naar voren brengen?
Goed om mijn postaantal op te krikkenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 10:59 schreef Puckzzz het volgende:
het wordt een beetje eentonig hoor die uitleg
Hier een juxtapose van bestek:quote:Op vrijdag 24 juni 2005 11:14 schreef mwvdlee het volgende:
Volgens meneer Van Dale (die bij deze Hedendaags Nederlands pleegt te spreken):
jux·ta·po´si·tie
de juxtapositie (vrouwelijk)
1 het naast elkaar of op dezelfde lijn plaatsen
2 toeneming van anorganische lichamen door uitwendige aangroei
Ik snap het nog steeds niet
Precies. De wedstrijd van volgende week is gewoon "kleur" of "rood" of "eten" of "heet" en ik weet al welke foto ik uit mijn archief trekquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:20 schreef MissyMirjaM het volgende:
nee, laten we gewoon meer van dat soort onderwerpen kiezen.
dat houdt het leuk joh
Ik heb mijn regels opgeschreven hoorquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:28 schreef k_man het volgende:
Been there done thatquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:53 schreef PdeHoog het volgende:
Zeg mensen....het is te warm voor dit soort discussies hoorGa gewoon foto's maken
Alvast Toeps gaat oppoetsen.. eh.. hihi.. haar foto bedoel ikquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:30 schreef Puckzzz het volgende:
als het dan eens ff portret wordt volgende maandwe hebben genoeg materiaal
al klaar met ontwikkelenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:53 schreef Shark.Bait het volgende:
Been there done that
Ene Weopj te Eindhoven. maar het is zelfs daar te warm voor
Mijn ontwikkeling is al jaren afgerondquote:
Geweldige foto! Ja met bokeh denk ik...maar who cares...gewoon geweldige foto! ow, dat is 2 keerquote:
Dank je peaquote:Op zaterdag 25 juni 2005 09:46 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Geweldige foto! Ja met bokeh denk ik...maar who cares...gewoon geweldige foto! ow, dat is 2 keer![]()
Wat een treurige constatering.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 21:43 schreef Shark.Bait het volgende:
Mijn ontwikkeling is al jaren afgerond
Mijn soort humor is niet je sterkste kant....quote:Op zaterdag 25 juni 2005 11:22 schreef k_man het volgende:
Wat een treurige constatering.
Goed lezen. Ik zeg duidelijk "mijn soort humor" en dat het niet de jouwe was. Cursus begrijpend lezen zou jouw ontwikkeling ook ten goede komenquote:Op zaterdag 25 juni 2005 12:45 schreef k_man het volgende:
Het was humor? Ik dacht aan een zeldzaam moment van zelfkennis. Jammer hoor.
heh heh.. je had een helder moment zie ikquote:Ik geloof dat ik wel doorheb wiens humor niet bij de ander overkomt...
De eerste foto vind ik niet heel bijzonder, bij de tweede foto komt het onderwerp beter tot z'n recht door de groene achtergrondquote:Op zaterdag 25 juni 2005 13:07 schreef Kaj_A het volgende:
Wat vinden jullie hier van?
[afbeelding]
[afbeelding]
Jawel, maar... wie is dat eigenlijk???quote:Op zaterdag 25 juni 2005 09:46 schreef pea4fun het volgende:
Geweldige foto! Ja met bokeh denk ik...maar who cares...gewoon geweldige foto! ow, dat is 2 keer![]()
da's de zanger van Intwine..(Roger?) heb je bekant een macrolens voor nodig zo klein is diequote:Op zaterdag 25 juni 2005 14:55 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
Jawel, maar... wie is dat eigenlijk???
Dat is hem jah , en dat is inderdaad een heel klein mennekequote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
da's de zanger van Intwine..(Roger?) heb je bekant een macrolens voor nodig zo klein is die
hele mooie foto Ymke
Binnen deze wedstrijd wel, want de foto heeft een extreem onscherpe achtergrondquote:Op zondag 26 juni 2005 11:41 schreef PdeHoog het volgende:
#4 is geen bokeh
Weet ik maar deze zend ik ook niet in hoorquote:Op zondag 26 juni 2005 09:34 schreef k_man het volgende:
Het is wel Bokeh, maar verder wordt ik er niet heel enthousiast van.
Ze kijkt nogal moeilijk en shirtje en huid lijken hier en daar in elkaar over te lopen.
Dan kan deze ookquote:Op zondag 26 juni 2005 12:44 schreef Stephanie_l het volgende:
Binnen deze wedstrijd wel, want de foto heeft een extreem onscherpe achtergrond![]()
Leuke foto! Jammer dat ze haar vinger niet op de sluiterknop heeft. Komt nu net iets minder spontaan en iets te geposeerd over.quote:
Verrek, je hebt gelijk. Inderdaad een vreemde plek.quote:Op zondag 26 juni 2005 17:13 schreef Pinobot het volgende:
Ze heeft haar vinger wčl op de knop maar deze zit op een nogal vreemde plaats.![]()
Oww oke dan heb ik niks gezegd. Ik ben niet zo bekend met de old-skool-praktica'squote:Op zondag 26 juni 2005 17:13 schreef Pinobot het volgende:
Ze heeft haar vinger wčl op de knop maar deze zit op een nogal vreemde plaats.![]()
quote:Op maandag 27 juni 2005 09:43 schreef Puckzzz het volgende:
leuke foto.
maar zit er nou een spelfout in regel 5? het is toch andere cultuur?
is ook wel weer zoquote:Op maandag 27 juni 2005 09:55 schreef American_Nightmare het volgende:
Ja dat klopt..Maar ja ik heb 't niet geschreven (en zij trouwens ook niet).
Eigenlijk vind ik de fout wel grappig in het licht van de betekenis van de zin.
Doe ik daar al die moeite voor...quote:Op maandag 27 juni 2005 10:17 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
is ook wel weer zo
maar de foto is leuk gedaan, es een keer geen bloemetje met vage achtergrond
Sja een kwart van de foto's in het wedstrijdtopic zijn bloemenfoto's. Bedenk dan dat je wel een heel mooie foto moet maken wil deze nog eruit springen.quote:
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik liep gister bij het nakijken van mijn foto's van die dag tegen de mijne aan, het was niet eens de bedoeling om het zo te maken. Het is dan ook geen inzending, ik wilde alleen laten zien dat ik het idee van de glinstertjes nu wel een keer te pakken heb.quote:Op maandag 27 juni 2005 10:53 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Sja een kwart van de foto's in het wedstrijdtopic zijn bloemenfoto's. Bedenk dan dat je wel een heel mooie foto moet maken wil deze nog eruit springen.
Ik vind 99% van de bloemenfoto's overigens sowieso saai. Het is gewoon al TE veel gedaan. Iedereen met een camera met een macrofunctie begint tegenwoordig bloemen te fotograferen.
He ja leuk!! laten we nog een keer uitleggen wat bokeh is, we hebben tenslotte nog 1 dag voor deze wedstrijdquote:Op maandag 27 juni 2005 11:22 schreef American_Nightmare het volgende:
Bokeh is niks anders dan 'blur' veroorzaakt door out-of-focus zijn. 'Glinsteringen' waarover ik hier lees zijn leuk maar zijn niet een kenmerk van bokeh.
Ik word gek...quote:Op maandag 27 juni 2005 11:22 schreef American_Nightmare het volgende:
Bokeh is niks anders dan 'blur' veroorzaakt door out-of-focus zijn. 'Glinsteringen' waarover ik hier lees zijn leuk maar zijn niet een kenmerk van bokeh.
Zoiets?quote:Op maandag 27 juni 2005 16:47 schreef Puckzzz het volgende:dat had ik er niet in gezien
die zijn toch meestal roze, blauw of een ander zoet kleurtje? deze zien er een beetje 'viezig' uit
Wel een leuke winkel voor hebbedingetjesquote:Op maandag 27 juni 2005 16:49 schreef Puckzzz het volgende:volgens mij ben jij in 'De Tuinen' geweest ofzo
http://www.lush.nlquote:Op maandag 27 juni 2005 16:49 schreef Puckzzz het volgende:volgens mij ben jij in 'De Tuinen' geweest ofzo
Zo, dat is rot!quote:Op maandag 27 juni 2005 16:58 schreef Puckzzz het volgende:
owja, die zit niet bij ons in de buurt geloof ik
Liever iets waarmee iedereen iets kan, en graag met en wat duidelijker omschreven opdracht. Deze was nogal breed uit te leggen omdat de definitie voor velerlei uitleg vatbaar is/was.quote:Op maandag 27 juni 2005 18:15 schreef Ymke het volgende:
Ik heb zin in een nieuw onderwerp , graag een extravagante dit keer
Beetje extreem, maar wel duidelijke opdrachten ja.quote:Op maandag 27 juni 2005 18:28 schreef American_Nightmare het volgende:
'voortplanting'
'zelfmoord'
'agressie'
Hiervoor mag je ook gewoon een verzoekje doen bij de aanwezige fotografen in Fotografen en modellen ontmoetingsplaats (deel II )quote:Op maandag 27 juni 2005 18:37 schreef Ymke het volgende:
pijn
bloed
wreedheid
sm
naaldhakken
bondage
leer
Als fotografe of als model ?quote:Op maandag 27 juni 2005 18:48 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hiervoor mag je ook gewoon een verzoekje doen bij de aanwezige fotografen in Fotografen en modellen ontmoetingsplaats (deel II )
Wat mij betreft niet maar ik vergis me soms vreselijk in wat men een goede foto vindtquote:Op maandag 27 juni 2005 20:06 schreef The_Terminator het volgende:
Maak ik met deze een kans?
[[url=http://foto.phserver.net/IMG_0273_th.jpg]afbeelding][/url]
Leuk ideequote:Op maandag 27 juni 2005 18:31 schreef mvdlubbe het volgende:
"Dode mensen".
Jaquote:Op maandag 27 juni 2005 18:59 schreef Ymke het volgende:
Als fotografe of als model ?
nou eeeeeeeeeehm niet als model hoorquote:
quote:Op maandag 27 juni 2005 20:53 schreef Ymke het volgende:
nou eeeeeeeeeehm niet als model hoorgeloof me
Bij voorkeur als laatstequote:
Het was geen voorstel het was een onschuldig vraagjequote:
Tuurlijk zeg het maarquote:
Hmm, moet het een persoon in leer zijn of mag je bijv. ook je lederen bankstel fotograferen?quote:Op maandag 27 juni 2005 22:09 schreef stil het volgende:
[..]
Leer, kunnen we al die andere onderwerpen wel in verwerken![]()
als het maar leer isquote:Op maandag 27 juni 2005 23:32 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Hmm, moet het een persoon in leer zijn of mag je bijv. ook je lederen bankstel fotograferen?![]()
Ik vind die andere onderwerpen een beetje dubieus, niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheid dat soort onderwerpen te fotograferen.
Een koe of varken in de wei is ook leer toch?quote:
yupquote:Op maandag 27 juni 2005 23:39 schreef The_Frog het volgende:
Ik vond dit wel een mooi onderwerp. Dus toch maar weer eens meedoen. Op dit moment is er nauwelijks tijd om iets aan fotografie te doen. Maar de vakantietijd komt weer aan.![]()
Volgens mij valt deze foto onder het wedstrijd topic.
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 00:30 schreef American_Nightmare het volgende:
Leuk, nog een archieffoto.
Jij bepaalt weer in je eentje wat mag en niet mag?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 00:30 schreef American_Nightmare het volgende:
Leuk, nog een archieffoto.
persoonlijk vind ik dit nogal een ongepaste opmerking, maarja jullie kunnen mijn achtergrond dan ook niet ruikenquote:
Mijn bedoeling was uiteraard niet om iemand te kwetsen. Het lijkt me wel een boeiend onderwerp om vast te leggen en je kan er alle kanten mee op, maar misschien is 'depressie' oid een beter idee. Met een dergelijk onderwerp zullen er ook weinig archieffoto's verschijnen, aangezien niet iedereen een dergelijke foto gemaakt heeft. En een bloemenfoto sluit niet aan bij het onderwerp gelukkig.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 07:42 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
persoonlijk vind ik dit nogal een ongepaste opmerking, maarja jullie kunnen mijn achtergrond dan ook niet ruiken
kreeg wel kippevel toen ik het las
Nee maar ik geef even aan dat ik het jammer vind. Doe er verder mee wat je wil.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 07:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Jij bepaalt weer in je eentje wat mag en niet mag?
Ik snap het ook wel en ik neem het niemand kwalijk, het staat niet op mijn voorhoofd dat ik zoiets helaas heb meegemaakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:19 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Mijn bedoeling was uiteraard niet om iemand te kwetsen. Het lijkt me wel een boeiend onderwerp om vast te leggen en je kan er alle kanten mee op, maar misschien is 'depressie' oid een beter idee. Met een dergelijk onderwerp zullen er ook weinig archieffoto's verschijnen, aangezien niet iedereen een dergelijke foto gemaakt heeft. En een bloemenfoto sluit niet aan bij het onderwerp gelukkig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |