abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juni 2005 @ 08:02:30 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27566346
Om de SC van de wedstrijd niet vol te pleuren met een hele discussie hierover maar even een apart topic.
De link die we kregen van Bees was voor mij niet echt duidelijk, ik snap het nog steeds niet. Wel vind ik het een fascinerend onderwerp. Dus:

leg eens ff aan deze blonde muts uit wat nou wel en geen Bokeh is?

de link:
http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml

Ik dacht dat dit al in de richting kwam, maar dat zal dan wel niet

Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:01:30 #2
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_27570271
Bokeh en Dof de eeuwige discussie.

Dof is scherptediepte die kan groot of klein zijn. Ik neem aan dat men hier wel weet hoe dit nu precies zit.

Bokeh zijn de onscherpe highlights in de achtergrond met een beprekte dof. Aangezien je diafragma een rondje is en je lens ook rond is worden deze highlights als rondje (of als 6 kantje) weergegeven. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

Wanneer een rondje en wanneer een 6 kantje? Je diafragma bestaat uit een aantal lamellen. Bij goedkopere lenzen zijn dit er meestal niet zo heel veel stuk of 5 of 6. Deze lamellen zijn aan het uiteinde recht. Probeer nu eens een cirkel te maken met 5 of 6 luciferhoutjes. Je zult zien dat je dan een 5 of 6 hoek krijgt. Heb je nu een hele goede lens dan bestaat je diafragma uit veel meer lamellen, laten we zeggen 20. Probeer nu eens met 20 lucifer houtjes een cirkel te maken. Je ziet dat deze cirkel al veel meer echt rond lijkt. Nou zo zit het dus ook met lenzen. Heb je een dure lens dan zal je bokeh mooi rond lijken. heb je een wat goedkopere lens dan zal je bokeh meer 5 of zes hoekig lijken.

Zet je nu met je goedkope lens je diafragma helemaal open ( je lamellen worden dan niet gebruikt) dan zal je bokeh ook mooi rond zijn.
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:02:10 #3
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_27570296
oja je tweede foto komt een beetje in de buurt rechts bovenin zie je een klein beetje bokeh
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:03:35 #4
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27570341
Dus als ik het goed begrijp heb ik daar niets aan met mijn DSC?

EDIT- en je hebt toch een lichte vorm van tegenlicht nodig voor een bepaalde weerkaatsing?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:13:05 #5
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_27570666
DSC wat is dat?

Je hebt inderdaad tegenlicht nodig, maar dan wel allemaal kleine tegenlichtjes. (bijvoorbeeld de zon gefilterd door het bladerdek van een boom oid)
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:26:18 #6
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27571186
Digital Still Camera

Ik heb dus geen DSLR maar een DSC, ik weet niet eens of ik dus die lamellen wel heb
pi_27571775
Isolation from the background:

Ralph
pi_27571826
Kijk eens hier voor bokeh
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:49:11 #9
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_27571908
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 11:26 schreef Puckzzz het volgende:
Digital Still Camera

Ik heb dus geen DSLR maar een DSC, ik weet niet eens of ik dus die lamellen wel heb
Als ik me niet vergis heb je altijd lamellen, daarmee stelt de camera namelijk scherp.
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:00:48 #10
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27572291
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 11:44 schreef digitalfrog het volgende:
Isolation from the background:

[afbeelding]

Ralph
Dit is dan dus ook geen bokeh toch? Als bokeh alleen maar inhoud 'los van de achtergrond' dan zouden mijn paarse bloemetjes dat ook zijn....is dit dan DOF? wat houdt die afkorting eik in? het is toch een afkorting?
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:03:49 #11
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27572370
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 11:46 schreef Gizz het volgende:
Kijk eens hier voor bokeh
mooi he?
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:04:46 #12
20641 portier
pi_27572402
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:00 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Dit is dan dus ook geen bokeh toch? Als bokeh alleen maar inhoud 'los van de achtergrond' dan zouden mijn paarse bloemetjes dat ook zijn....is dit dan DOF? wat houdt die afkorting eik in? het is toch een afkorting?
quote:
De scherptediepte (DOF: Depth Of Field) is het gebied in een foto dat scherp oogt. Bij een grote scherptediepte is een foto vanaf de voorgrond tot de horizon scherp. De scherptediepte strekt zich uit van 1/3 voor het scherpstelpunt tot 2/3 erachter. Drie factoren bepalen de scherptediepte:

Diafragma:
Bij een kleinere diafragma-opening wordt minder licht toegelaten tot de CCD, maar neemt het gebied waarover de foto scherp is, toe. Hoe kleiner het diafragma (f 16 of f 22) des te groter de scherptediepte.
Brandpuntsafstand lens:
Bij een bepaald diafragma zal, bij een korte brandpuntsafstand van de lens (f<35mm, groothoeklens) de scherptediepte groter zijn dan bij een lens met een lange brandpunt (f>85mm, telelens). Een 28mm lens bij f 8 heeft dus een veel groter scherptegebied dan een 300mm lens bij hetzelfde diafragma.
Voorwerpsafstand:
Hoe kleiner de afstand van de camera tot het voorwerp, zoals bij macro-fotografie, des te kleiner de scherptediepte."
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/23384057
GEILE VROUWPERSONEN!
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:10:08 #13
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_27572550
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 12:00 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo:
DOF betekend Depth of field...
Iets is niet DOF maar een foto heeft een bepaalde DOF.
Het is dus het bereik vanaf het punt van scherpstelling, dat ervoor en erna tevens scerp wordt weergegeven... Alles voor en na het scherpstelpunt wat niet scerp wordt weergegeven valt dus buiten je DOF...

Waar BOKEH voor staat weet ik niet... ben wel benieuwd...

/edit:
ik moet eens wat vaker een refresh doen voordat ik een antwoord geef, na het doorlezen van het topic (incl het bezoeken van de links)...
Ik besta, of dacht ik dat maar?
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:12:34 #14
20641 portier
pi_27572612
quote:
En dan zijn er ook nog fotografen die de weergave van de onscherpte bepalend vinden voor de kwaliteit van een lens. Hoe ziet wat onscherp is er uit: zacht of hoekig; is het verloop van scherp naar onscherp vloeiend of abrupt.

Dit punt speelde al in de discussies rondom Duitse en Japanse optieken in de jaren '60. De Japanse objectieven zouden minder plastisch en meer twee-dimensionaal zijn. De Duitse objectieven hadden een vloeiender verloop van scherp naar onscherp.

De discussie hierover vindt de laatste jaren ook op internet weer in volle hevigheid plaats - en nog steeds bij liefhebbers van Duitse optiek, vooral Leica. Het aardige is dat 'de kwaliteit van de onscherpte' bekend staat onder een Japanse term: bokeh. Dat betekent zoveel als wazigheid (wordt ook gebruikt om dementie aan te duiden!).
Waar gaat het dan om in deze discussie? Enerzijds zijn er mensen die vinden dat wat onscherp is, niet het hoofdonderwerp is en dat het dus niet uitmaakt hoe dat er uit ziet. Als de optiek de onscherpte hoekig weergeeft, dan zij dat zo. Als het objectief maar scherp is. Anderzijds benadrukken bokeh-liefhebbers dat ook onscherpe delen van belang zijn voor het geheel van een foto. Als die lelijk zijn, dan wordt de eenheid van het beeld ook aangetast.

De discussie spitst zich vaak toe op de vraag hoe de zogenaamde diafragmavlekken eruit zien. Dit is een onvermijdelijk optisch verschijnsel: als er bijvoorbeeld in de achtergrond van een foto hemellicht te zien is dat tussen het bladerdek van een boom valt, dan zal dat gat in het bladerdek de vorm aannemen van het diafragma. Als een diafragma uit maar 5 lamellen bestaat, is dat duidelijk (en wat mij betreft tamelijk storend) te zien. Bestaat die uit 9 meer afgeronde lamellen, dan is het veel minder zichtbaar.
Maar het gaat niet alleen om de vorm van het diafragma. Ook de mate van correctie van het objectief speelt mee. Is deze in hoge mate gecorrigeerd voor sferische aberratie, dan krijgt de onscherpte vaak een soort hoekigheid, met dubbele lijnen. Een diafragmavlek is dan ook lichter aan de randen dan in het midden.
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel16b.htm
Het dikgedrukte is wel een goede uitleg hoe je bokeh creeert.
GEILE VROUWPERSONEN!
  donderdag 2 juni 2005 @ 12:40:27 #15
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27573375
Zou een simpele manier om dit te testen zijn zo'n stuk hardboard met van die gaatjes als achtergrond gebruiken, lamp erachter, object ervoor(wel normaal belichten) en kijken wat er gebeurt?
pi_27574497
Dus bokeh houdt eigenlijk wel in dat er een soort van "rondjes" verschijnen op de achtergrond, in een beperkte scherptediepte door middel van het licht op de achtergrond..?
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:23:46 #17
60646 Jereon
pi_27574808
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:13 schreef Elefes het volgende:
Dus bokeh houdt eigenlijk wel in dat er een soort van "rondjes" verschijnen op de achtergrond, in een beperkte scherptediepte door middel van het licht op de achtergrond..?
Ja, ik denk dat dat het ongeveer moet zijn, maar dan met een kleine correctie:
quote:
Dus bokeh houdt eigenlijk wel in dat er een soort van "rondjes" verschijnen op de achtergrond, in een beperkte buiten de scherptediepte door middel van het licht op de achtergrond..?
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:30:11 #18
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_27575021
Als ik het goed begrijp heeft deze dus een klein beetje bokeh rechtsbovenin?

Ik heb wel vaker zoiets in mijn plaatjes, maar wist niet dat dat zo heette. Wat is eigenlijk het bijzondere eraan? Is het moeilijk als je zoiets expres in je foto wil?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:30:37 #19
72094 mwvdlee
Absolute beginner
pi_27575034
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 08:02 schreef Puckzzz het volgende:Ik dacht dat dit al in de richting kwam, maar dat zal dan wel niet
[afbeelding]
Die onscherpe vlekken rechtsboven zijn duidelijk in diafragma-vorm, dus wel degelijk in de richting

Dank voor de essay trouwens, meeste kennis over Bokeh die ik heb komt van iemand die het in software heeft geïmplementeerd (http://www.richardrosenman.com/dofpro.htm).

Bokeh is trouwens de letterlijke Japanse vertaling van "blurring".

[ Bericht 94% gewijzigd door mwvdlee op 02-06-2005 13:37:00 (foutje) ]
pi_27575062
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:23 schreef Jereon het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat dat het ongeveer moet zijn, maar dan met een kleine correctie:
[..]
Dat bedoelde ik eigenlijk ook
Ben soms een beetje in de war met die scherptediepte..
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:33:14 #21
52657 pea4fun
pi_27575123
hier nog een wat duidelijkere

Bokeh?
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:37:30 #22
60646 Jereon
pi_27575270
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:30 schreef pea4fun het volgende:
Als ik het goed begrijp heeft deze dus een klein beetje bokeh rechtsbovenin?

[afbeelding]

Ik heb wel vaker zoiets in mijn plaatjes, maar wist niet dat dat zo heette. Wat is eigenlijk het bijzondere eraan? Is het moeilijk als je zoiets expres in je foto wil?
Ik begrijp het ook op die manier ja...
Het moeilijke eraan is denk ik niet het realiseren van het effect, maar het mooi verwerken in de compositie van het effect...
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:38:55 #23
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27575330
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:13 schreef Elefes het volgende:
Zo begrijp ik het wel jah wel een uitdaging op zich, zeker iets om eens mee te gaan spelen
  donderdag 2 juni 2005 @ 13:42:36 #24
52657 pea4fun
pi_27575467
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:37 schreef Jereon het volgende:

[..]

Ik begrijp het ook op die manier ja...
Het moeilijke eraan is denk ik niet het realiseren van het effect, maar het mooi verwerken in de compositie van het effect...
Hm...ik ga eens een beetje zoeken op het net hierover
pi_27575660
Bokeh is indeed very linked with depth of field. Lens that open a lot (2.8 and lower) often provide this feeling that the subject is floating and is isolated from the background. That's why supermodels are often taken in pictures with 180 2.8 or even 300mm 2,8. It has several effect: compress the perspective (so a long nose would look a bit shorter) but also the background would be blurred and less distracting.
But what makes great bokeh is not just the fact that a lens opens wide, it's also the quality of the glass and the number of bladed that makes the diaphragm.
For instance, one of the best lens available is the Nikon 85 1.4. It's much more expensive than the NIkon 85 1.8 but gives fantastic results. (is the price difference worth it ? It's another discussion...)
The 85 1.8 has more blades making the iris almost a real circle. The bright areas in the background (sun, spotlight, lamp....) will look more natural and softer.

Some more reading:

http://www.epinions.com/content_23241199236

Cheers

Ralph
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')