abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27890879
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Bèta' vallen, kun je hier posten.

Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerktopic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerktopic'
  • [18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
    <gr8w8>bitch
    pi_27898620
    Voor wiskunde vragen is al een centraal topic.
    pi_27899227
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 20:24 schreef mrbombastic het volgende:
    Laten we dat inderdaad niet bij andere vakken voegen. Het is duidelijk een ander soort discipline dan de rest.
    pi_27913963
    quote:
    Op maandag 13 juni 2005 20:24 schreef mrbombastic het volgende:
    was

Heb bewust gewacht totdat die dicht (vol) was... Er is bewust gekozen om wiskunde hierbij te doen, omdat natuurkundige vragen regelmatig de wiskunde overlappen... Ook mensen die dit topic openen om wiskundige vragen te beantwoorden kunnen mss ook voor andere vakken beantwoorden... Anders krijg je ook zo'n wildgroei aan topics...
    [18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
    <gr8w8>bitch
    pi_27914147
    Ik vind het vooralsnog een slechte ontwikkeling.
    pi_27915425
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 12:03 schreef thabit het volgende:
    Ik vind het vooralsnog een slechte ontwikkeling.
    Ik niet. Wiskunde is gewoon een betavak, het is heel logisch om die gewoon aan dit topic toe te voegen. Straks krijg je van ieder vak een apart topic en dat is ook niet de bedoeling denk ik. Dit vind ik een hele goede oplossing
    Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
    Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
    pi_27915763
    Het is opeenhoopgooiing van zaken die totaal verschillend zijn.
    pi_27916158
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 13:02 schreef thabit het volgende:
    Het is opeenhoopgooiing van zaken die totaal verschillend zijn.
    Ja, we kennen jouw obsessie met wiskunde en jouw idee dat wiskunde verheven is boven alle andere beta-disciplines, maar dat is geen reden om geen centraal beta-topic te openen.

Voor de rest kun je je frustraties in FB kwijt.
      dinsdag 14 juni 2005 @ 13:16:39 #9
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_27916297
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 13:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, we kennen jouw obsessie met wiskunde en jouw idee dat wiskunde verheven is boven alle andere beta-disciplines, maar dat is geen reden om geen centraal beta-topic te openen.

dan maken we er toch een nieuw apart natuurwetenschappen topic van. Alles mtb Natuurkunde, Scheikunde, Sterrenkunde en bio.

Wiskunde en informatica doen we dan in het andere topic

en waaorm is dit nog niet sticky. De wereld draait toch om beta wetenschappen
    dit hoort dus bovenaan
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_27916408
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 13:16 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dan maken we er toch een nieuw apart natuurwetenschappen topic van. Alles mtb Natuurkunde, Scheikunde, Sterrenkunde en bio.

dit hoort dus bovenaan
    Dit is de eerste keer dat ik je met een goed idee zie komen!
      dinsdag 14 juni 2005 @ 14:02:27 #11
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_27917827
    Niemand een vraag ?
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      dinsdag 14 juni 2005 @ 19:59:37 #12
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_27928406
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 13:16 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dit hoort dus bovenaan
    Dit vind ik nou een goed idee
    Are you nuts??
    pi_27928521
    Je ziet, Haushofer, dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
      dinsdag 14 juni 2005 @ 20:17:51 #14
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_27928987
    Die andere 2 (gamma/alfa) zijn ook niet echt een succes zie ik

Beta vakken roepen blijkbaar toch meer vragen op. Die ene keer dat je wilt weten hoe Orwell de diepgang in de personages tot uiting bracht met betrekking tot de historische omstandigheden waarin het genre tot uiting kwam post je dat maar in een nieuw topic hoor.

Wiskunde roept erg veel vragen op. dus een apart sticky topic
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_27929889
    Zal wel niet erg hard lopen omdat alle scholen zo'n beetje klaar zijn
    pi_27929938
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 20:03 schreef thabit het volgende:
    Je ziet, Haushofer, dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
    Ik ben geen mod hier
      woensdag 15 juni 2005 @ 10:23:12 #17
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_27943385
    Probeer dan deze vraag maar te beantwoorden

Inductief effect
    Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
      woensdag 15 juni 2005 @ 11:15:26 #18
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_27944988
    quote:
    Op dinsdag 14 juni 2005 13:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar toch ben ik het met hem eens. Het wiskunde topic opzichzelf liep aardig goed en dat is opeens weg. Ik zie ongeveer hetzelfde gebeuren als bij de slowchat topiques. Waarom zoveel vakken in 1 topic? Hebben we opeens harde schijf ruimte te weinig op de servers dat we maar op topics gaan besparen? Het komt de overzichtelijkheid absoluut niet ten goede en je krijgt heel snel dat er vragen ondergesneeuwd raken, als mensen uberhaupt dit topic weten te vinden.
      woensdag 15 juni 2005 @ 17:02:08 #19
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_27957066
    Dames en heren, discussie over het al dan niet gewenst/succesvol zijn van dit topic mag in School en Studie feedback.

[ Bericht 15% gewijzigd door JDude op 15-06-2005 17:07:09 ]
    It's always around me, all this noise
    But not nearly as loud as the voice saying
    "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
    Just let it happen, let it happen"
      vrijdag 17 juni 2005 @ 10:33:49 #20
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_28009170
    Laat ik maar beginnen met een wiskunde vraag

In het vorige topic poste ik de volgend vraag:
    quote:
    Ik ben weer eens aan het studeren en jullie raden het al, ik heb weer een paar vraagjes:
    Allereerst als er staat 5**2, wordt er dan bedoelt 52 ? Dit weet ik nl niet zeker

En ik heb een vergelijking: 10x - x2 - 21
    x moet tussen 0 en 100 liggen, hoe vind ik de maximale waarde van de uitkomst van de vergelijking?
    Daarop kreeg ik van WackyDuck het volgende antwoord:
    quote:
    Een dergelijk probleem los je op door bij de toppen en de randen van het interval de waarden te bekijken.

y=10x - x2 - 21
    afgeleide nemen en op 0 stellen
    y' = 10 - 2x = 0
    top bij x = 5
    y(0) = -21
    y(5) = 4 --> Het maximum in [0,100]
    y(100) = -9021 --> Het minimum in [0,100]
    De eerste stap kan ik niet volgen
    Van: y=10x - x2 - 21
    Naar: y' = 10 - 2x = 0

Als je deelt door x dan krijg je:
    y' = 10 - 2x - 21

Kan iemand mij uitleggen wat er met -21 gebeurt?

[ Bericht 1% gewijzigd door whosvegas op 17-06-2005 10:51:37 ]
    Are you nuts??
      vrijdag 17 juni 2005 @ 10:46:35 #21
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_28009514
    Ik heb mijn oude wiskunde boek er eens bij gepakt en ben tot een veel gemakkelijker oplossing gekomen voor bovenstaand vraagstuk. Namelijk
    Algemene vorm 2e graads vergelijking:
    ax2+bx+c

De vergelijking is:
    10x-x2-21

De x van de top van de parabool wordt berekend met:
    x=b/2a
    x=10/2=5
    Are you nuts??
    pi_28009836
    =======
    De eerste stap kan ik niet volgen
    Van: y=10x - x2 - 21
    Naar: y' = 10 - 2x = 0
    =======

De eerste stap heet differentieren, oftewel afgeleide. Daarmee kun je de helling bereken van je grafiek. Dit is iets heel anders dan delen door x. Omdat je het maximum of minimum zoekt van een tweedegraads vergelijking (parabool) zoek je eigenlijk de punten waar de helling 0 is (in de top ga je niet moor omhoog of omlaag)

Een tweede graadsvergelijking differentieren is niet zo moeilijk. Het kwadraat komt voor x te staan (dus x2 wordt 2x, 10x wordt 10 en alles zonder x valt weg (in dit geval dus -21)
    pi_28011292
    quote:
    Op vrijdag 17 juni 2005 10:46 schreef whosvegas het volgende:

De x van de top van de parabool wordt berekend met:
    x=b/2a
    x=10/2=5
    Daar kan je ook aan komen door middel van differentiëren, maar als je dat nog niet gehad hebt zijn er ook andere manieren om het af te leiden.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_28017292
    de plaats van de symmetrie-as van een parabool is -b/2a!

en whosvegas, dat delen door x zou 10-x-21/x opleveren....
    On echo beach! (e-mail weer geactiveerd!)
      vrijdag 17 juni 2005 @ 15:40:26 #25
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_28019861
    Als je het moeilijk wil doen zou je de formule ook nog gelijk kunnen stellen aan 0 of elke andere willekeurige waarde onder de top.

-x2+10x-21 = 0

Vervolgens beide kanten vermenigvuldigen met -1:

x2 - 10x + 21 = 0

Tussen haakjes zetten geeft:

(x-3)(x-7) = 0

Dus x-3 = 0 of x-7 = 0
    Met andere woorden x=3 of x=7
    Een parabool is symmetrisch, dus de top moet exact tussen deze twee inliggen, ofwel op x=5.
    Y(5) = 4

Dus het coördinaat van de top is (5,4)
    Lekker omslachtig, ik weet het, maar als je toch niks te doen hebt
    pi_28039100
    Ok hier heb ik nog een vraag, waar ik gisteren echt op zitten worstelen heb, maar er maar niet uit kwam. Heb veel dingen geprobeerd, maar niets werkte

Zij Lk(x) een rij van polynomen gedefinieerd door L0(x) = 1, L1(x) = 1+x, Lk (x) = Lk-1(x) + xLk-2(x) met k>=2. Bepaal een uitdrukking voor Lk(x).

Ik heb al wel gevonden dat de coefficient van xm in Lk(x) moet voldoen aan ak,m = ak-1,m + ak-2,m-1, waarvoor we definieren dat ak,-1 = 0 voor alle k. Ook heb ik gevonden dat de orde van Lk(x) gelijk moet zijn aan int((k+1)/2).

Ik heb vervolgens het geprobeerd met genererende functies op te lossen door bijvoorbeeld
    F = sumk=0inf Lk(x) yk te pakken, maar daar kwam ik niet veel verder mee

Heeft iemand wat hints?
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
      zaterdag 18 juni 2005 @ 22:34:42 #27
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28052860
    hier heb je denk ik weinig aan maar ik zou gewoon de eerste zeg 10 uitdrukkingen opschrijven. Ik heb er zelf net een paar gedaan (op compu scherm ) maar ik kreeg het idee dat er een regelmaat in de coficienten zat. Er gaat volgens mij een term kx in komen en misschien (2k + 1)x2

Die Fibonacci reeks is toch ook een formule van? Hoe is die oplossing tot stand gekomen.

btw: ik zie dat je naar GOA parties gaat: nog tips

[ Bericht 13% gewijzigd door McCarthy op 18-06-2005 22:39:52 ]
    pi_28062861
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef McCarthy het volgende:
    hier heb je denk ik weinig aan maar ik zou gewoon de eerste zeg 10 uitdrukkingen opschrijven. Ik heb er zelf net een paar gedaan (op compu scherm ) maar ik kreeg het idee dat er een regelmaat in de coficienten zat. Er gaat volgens mij een term kx in komen en misschien (2k + 1)x2

Die Fibonacci reeks is toch ook een formule van? Hoe is die oplossing tot stand gekomen.

Zo ik heb nu een oplossing kunnen vinden voor mijn functie, maar die ziet er alleen nog niet echt mooi uit. Ik kan hem vast wel tot 1 som maken omdat de termen onder de sommaties veel op elkaar lijken en de grenzen hetzelfde zijn.

Hij geeft ook het goede resultaat voor de eerste 10 polynomen, dus verwacht wel dat hij goed is

2 juli is er geweldig goa feestje in de LVC in Leiden, georganiseerd door Cosmic Combination!

[ Bericht 8% gewijzigd door Pietjuh op 19-06-2005 14:18:26 ]
    "If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
    Wandelen in Noorwegen
    pi_28063007
    quote:
    Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef McCarthy het volgende:

Ik gok trouwens zelf dat de coefficient van xm gewoon gegeven wordt door een of ander binomiaalcoefficient
    Wandelen in Noorwegen
      zondag 19 juni 2005 @ 15:29:32 #30
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28064311
    welk vak is dit eigenlijk?
    pi_28064597
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 15:29 schreef McCarthy het volgende:
    welk vak is dit eigenlijk?
    Combinatoriek
    Wandelen in Noorwegen
    pi_28100833
    De formule voor de Fibonacci reeks is volgens mij
    Fn=Fn-1+Fn-2 oid
    F staat voor Fibonacci en de n voor het zoveelste fibonacci getal (F5 is dus 0 1 1 2 3 5 8.
    Goed-Beter-Best-Vaffanculo
    pi_28100905
    De formule voor de gulden snede te berekenen, die vaak in een adem met de fibonacci reeks (en andersom) word genoemd is trouwens (51/2 +1) / 2 (tot de macht 1/2 is wortel :x)
      maandag 20 juni 2005 @ 22:04:56 #34
    111206 achtbaan
    There ain't no mountain h
    pi_28102504
    Lk=Sum([(k+1)/2] j=0) (k+1-j j )xj
    There ain't no mountain high enough
    Ain't no valley low enough
    Ain't no river wide enough
    To keep me from getting to you
    pi_28103406
    en wat is daarmee?
      maandag 20 juni 2005 @ 23:02:19 #36
    111206 achtbaan
    pi_28104409
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 22:31 schreef jorryt het volgende:
    en wat is daarmee?
    Bepaal een uitdrukking voor Lk(x).

koekje erbij?
      dinsdag 21 juni 2005 @ 00:58:02 #37
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_28106803
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 23:02 schreef achtbaan het volgende:

[..]

Bepaal een uitdrukking voor Lk(x).

koekje erbij?
    Rustig maar hoor, je had het ook meteen duidelijk kunnen uitleggen natuurlijk
      dinsdag 21 juni 2005 @ 09:12:02 #38
    111206 achtbaan
    pi_28109140
    quote:
    Op dinsdag 21 juni 2005 00:58 schreef JDude het volgende:

[..]

Rustig maar hoor, je had het ook meteen duidelijk kunnen uitleggen natuurlijk
    oh sorry, de hitte hier maakt mensen chagrijnig..:S
    k ga ff een ijsje pakken..
    pi_28130350
    quote:
    Op dinsdag 21 juni 2005 09:12 schreef achtbaan het volgende:

[..]

oh sorry, de hitte hier maakt mensen chagrijnig..:S
    k ga ff een ijsje pakken..
    Ja hoe kom je hier aan?
    Heb je het met een of andere genererende functie gedaan?
    Wandelen in Noorwegen
    pi_28145004
    Weet iemand hoe je moet bereken uit hoeveel tekens een morsealfabet bestaat?

Brailleschrift uitrekenen is simpel, maar voor morse bestaat nog geen maximale hoeveelheid van het aantal tekens dat voor ieder combinatie gebruikt mag worden? Zoals 6 bij brailleschrift.
    pi_28146910
    We assume that the probability that parents get a boy or a girl are equal (at each birth). Now a girl is part of a certain family with three children. The probability that she has two sisters is given as ...?

Ik voel me echt heel dom, er moet 1/7 uitkomen...
    "No flying machine will ever fly from New York to Paris." - Orville Wright
    "No spacecraft will ever travel faster than the speed of light." - HotFudge
      woensdag 22 juni 2005 @ 22:38:38 #42
    71199 Sjoerd102
    Oet Zjwame!!!
    pi_28147551
    Help.
    Heb verschillende vragen gemaakt voor dit deel maar op een vraag kom ik na verscheidene malen geprobeerd te hebben niet uit.
    Een onderneming doet marktonderzoek naar de afzet van de volgende maand februari 1990. De gemiddelde afzet gedurende de maand februari is in het verleden gemiddeld 2000 stuks geweest met een standaarddeviatie van 75 stuks. Bereken met een betrouwbaarheid van 95,4% tussen welke twee grenzen de afzet in de maand februari 1990 zal komen te liggen.

In het antwoorden boek staat het volgende
    95,4%->25
    Ondergrens 2000-2x75 =1850
    Bovengrens 2000+ 2x 75 = 2150

Nu is mij vraag: hoe komt men aan 95.4% ->25 ? Ik zie iets over het hoofd maar wat????
    Net efkes anges
      woensdag 22 juni 2005 @ 23:03:55 #43
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_28148372
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 22:21 schreef HotFudge het volgende:
    We assume that the probability that parents get a boy or a girl are equal (at each birth). Now a girl is part of a certain family with three children. The probability that she has two sisters is given as ...?

Edit : mijn uitleg klopte niet

[ Bericht 9% gewijzigd door JDude op 22-06-2005 23:24:21 ]
      woensdag 22 juni 2005 @ 23:14:52 #44
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_28148751
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 22:38 schreef Sjoerd102 het volgende:
    Help.
    Heb verschillende vragen gemaakt voor dit deel maar op een vraag kom ik na verscheidene malen geprobeerd te hebben niet uit.
    Een onderneming doet marktonderzoek naar de afzet van de volgende maand februari 1990. De gemiddelde afzet gedurende de maand februari is in het verleden gemiddeld 2000 stuks geweest met een standaarddeviatie van 75 stuks. Bereken met een betrouwbaarheid van 95,4% tussen welke twee grenzen de afzet in de maand februari 1990 zal komen te liggen.

In het antwoorden boek staat het volgende
    95,4%->25
    Ondergrens 2000-2x75 =1850
    Bovengrens 2000+ 2x 75 = 2150

Nu is mij vraag: hoe komt men aan 95.4% ->25 ? Ik zie iets over het hoofd maar wat????
    Dat kun je opmaken uit de verwachtingswaarde en de standaarddeviatie, mits je weet welke verdeling er is gebruikt...
      woensdag 22 juni 2005 @ 23:15:31 #45
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_28148770
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 23:03 schreef JDude het volgende:

[..]

De mogelijkheden zijn

J J J
    J J M
    J M M

M M M
    M M J
    M J J

M J M
    J M J

Je zou dus zeggen dat er 1/8 uit moet komen... maar ik zal wel iets over het hoofd zien
    (1/2)3, dus 1/8 idd
      woensdag 22 juni 2005 @ 23:17:03 #46
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_28148820
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 23:15 schreef Reya het volgende:

[..]

(1/2)3, dus 1/8 idd
    Ik vergat even dat JJJ sowieso afvalt, aangezien vaststaat dat een van de drie een meisje is. Dan is het dus wel 1/7!
      woensdag 22 juni 2005 @ 23:20:07 #47
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_28148914
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 23:17 schreef JDude het volgende:

[..]

Ik vergat even dat JJJ sowieso afvalt, aangezien vaststaat dat een van de drie een meisje is. Dan is het dus wel 1/7!
    Je hebt gelijk...niet helder bij nagedacht
    pi_28152680
    ja daar was ik inderdaad ook al achter gekomen... thanks anyway!
    "No flying machine will ever fly from New York to Paris." - Orville Wright
    "No spacecraft will ever travel faster than the speed of light." - HotFudge
    pi_28195947
    Ik kom niet uit de volgende opgave:

Met Pn geven wij de vectorruimte aan, van alle polynomen van graad <= n, de elemantaire basis van Pn is {1,t,...,tn}. Gegeven is de lineaire afbeelding L: P3 --> P2, waarbij
    L(a+bt+ct2+dt3) = (a+b) + (c+d)t + (a+c)t2.

a. Bepaal een basis voor de nulruimte van L.
    b. Bepaal een basis voor de beeldruimte van L.

Het antwoord op vraag a is denk ik <1-t-t2+t3>, wat af te leiden valt uit de vergelijking a=-b=-c=d, die optreedt als de rechterkant 0 moet zijn. Alleen bij b zit ik vast. Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
      vrijdag 24 juni 2005 @ 20:03:51 #50
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28203109
    als ik even snel kijk: beeld is toch heel P2 dus basis = {1, t, t2}
    quote:
    Op vrijdag 24 juni 2005 15:20 schreef IvdSangen het volgende:
    Ik kom niet uit de volgende opgave:

Met Pn geven wij de vectorruimte aan, van alle polynomen van graad <= n, de elemantaire basis van Pn is {1,t,...,tn}. Gegeven is de lineaire afbeelding L: P3 --> P2, waarbij
    L(a+bt+ct2+dt3) = (a+b) + (c+d)t + (a+c)t2.

a. Bepaal een basis voor de nulruimte van L.
    b. Bepaal een basis voor de beeldruimte van L.

Het antwoord op vraag a is denk ik <1-t-t2+t3>, wat af te leiden valt uit de vergelijking a=-b=-c=d, die optreedt als de rechterkant 0 moet zijn. Alleen bij b zit ik vast. Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?
    kies a = 0. dat geeft b + (c + d)t + ct2
    b kan je nu dus vrij kiezen, c ook en met d kan je de waarde bij de t varieren dus heel P2

is dit VWO heftig hoor, vonden wij op de uni lastig
    pi_28203760
    Ik dacht niet dat het gewoon de P2, aangezien ik wel een adder onder het gras verwachtte, maar het lijkt inderdaad te kloppen.

Dit is overigens wel universiteit hoor. Technische Informatica eerstejaars.

Edit: Ik zag dat mijn profiel wat outdated was.
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    pi_28224053
    Wie kan mij even op weghelpen? Het is vast een ontzettend simpele afleiding, alleen heb ik dit al zo lang niet meer gedaan dat ik het niet zie.

Zie onderstaand plaatje:

Hoe komen ze aan dat rode gedeelte x_1^6=x_2^6. Volgens mij mag je omdat je lambda_0 =1 stelt, zodat lambda_1=0 vanwege restricties... maar of lambda_1 nou 0 stel of niet ik kom niet aan x_1^6=x_2^6, wie wel?
    Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
      zaterdag 25 juni 2005 @ 18:53:22 #53
    111206 achtbaan
    pi_28229471
    even denken ..
    voor dat linkse gedeelte,, ik kan de symbolen niet intoetsen maar stel het ziet er zo uit:
    we vullen y0=1
    MV/(Mx1)=x2+y16*x15
    MV/(Mx2)=x1+y16*x25
    dat geeft:
    MV=(x2+y16*x15)*(Mx1)
    =(x1+y16*x25)*(Mx2)

nu haakjes wegwerken en als je vindt wat er in dat rode gedeelte staat.. (( k heb dit nooit gehad)) dus het kan zijn dat ik een beetje ongelijk heb..
    maar links en rechts staat M ((eigenlijk delta)) ..als je die weghaalt vind je wel wat daar in dat rode gedeelte staat
    pi_28244724
    quote:
    Op zaterdag 25 juni 2005 18:53 schreef achtbaan het volgende:
    even denken ..
    voor dat linkse gedeelte,, ik kan de symbolen niet intoetsen maar stel het ziet er zo uit:
    we vullen y0=1
    MV/(Mx1)=x2+y16*x15
    MV/(Mx2)=x1+y16*x25
    dat geeft:
    MV=(x2+y16*x15)*(Mx1)
    =(x1+y16*x25)*(Mx2)

nu haakjes wegwerken en als je vindt wat er in dat rode gedeelte staat.. (( k heb dit nooit gehad)) dus het kan zijn dat ik een beetje ongelijk heb..
    maar links en rechts staat M ((eigenlijk delta)) ..als je die weghaalt vind je wel wat daar in dat rode gedeelte staat
    Dank je voor je hulp zover... je hoeft Lagrange niet gehad hebben.. het gaat om de simpele wiskunde die ik verleerd ben dus vandaar.

Maar goed, dan heb je dus:

MV=(x2+y16*x15)*(Mx1)=(x1+y16*x25)*(Mx2) --> hoe resulteert dat ook weer in x1^6 = x2^6?
      zondag 26 juni 2005 @ 12:50:09 #55
    111206 achtbaan
    pi_28246814
    (x2+y16*x15)*(Mx1)=(x1+y16*x25)*(Mx2)
    Mx1x2+Mx1y16*x15=Mx2x1+Mx2y16*x25
    M(x1x2)+y1*M(x1*6*x15)=M(x2x1)+y1*M(x2*6*x25)

en ik dacht 'wegens me simpele wiskunde ' dat M(x1x2)=M(x2x1) en die kun je rustig doorstrepen.
    6*y1*M(x1*x1^5)=6*y1*M(x2*x2^5)
    M(x1*x1^5)=M(x2*x2^5)
    M(x1^6)=M(x2^6)
    (x1^6)=(x2^6)
    pi_28249503
    quote:
    Op zondag 26 juni 2005 12:50 schreef achtbaan het volgende:
    (x2+y16*x15)*(Mx1)=(x1+y16*x25)*(Mx2)
    Mx1x2+Mx1y16*x15=Mx2x1+Mx2y16*x25
    M(x1x2)+y1*M(x1*6*x15)=M(x2x1)+y1*M(x2*6*x25)

en ik dacht 'wegens me simpele wiskunde ' dat M(x1x2)=M(x2x1) en die kun je rustig doorstrepen.
    6*y1*M(x1*x1^5)=6*y1*M(x2*x2^5)
    M(x1*x1^5)=M(x2*x2^5)
    M(x1^6)=M(x2^6)
    (x1^6)=(x2^6)
    Thanks
      maandag 27 juni 2005 @ 11:06:16 #57
    116015 SicSicSics
    Crushing Cranial Contents!
    pi_28266355
    En, nog een keer!

Vraagje:
    Als de RT60 van een (concert)zaal (5000 man cap.) 1 seconde is komt dit dan de spraakverstaanbaarheid ten goede, wordt het geluid heel droog, is het te lang of is dit gewoon een slecht meting omdat zo'n grote zaal per definitie een langere galmtijd heeft?

Of misschien een linkje naar een site waar het op staat!

Ik kan het niet vinden nl. en ben me cursus map vergeten en ik heb vanavond een toets!

(RT60 = Volgens mij (don't shoot me if I'm wrong) staat het voor Reverb Time (RT) en de 60 staat voor een 60dB afname ten opzichte van de bron, of de initiele waarde.

Updt: a reverberation time RT60. This is the time in seconds required for the steady state sound level to drop 60 dB after the sound source has been turned off.)
    Fine, fuck you then!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
      maandag 27 juni 2005 @ 12:57:46 #58
    116015 SicSicSics
    pi_28269786
    Niemand? Ik heb nog 3 uurtjes en dan moet ik de trein pakken en heb ik me aller laatste toets!
    Fine, fuck you then!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
      maandag 27 juni 2005 @ 14:46:56 #59
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_28273488
    Misschien dat je wat hebt aan het volgende linkje:

http://www.ecophon.nl/templates/eco_FDPage1____4354.asp

Ik zocht op nagalmtijd, das eigenlijk gewoon het nederlandse begrip voor RT60.
      maandag 27 juni 2005 @ 15:52:59 #60
    116015 SicSicSics
    pi_28275347
    Hmm, er staat alleen nergens of 1 sec. nou lang of kort is in de geluidsbeleving! Maar bedankt voor je moeite iig!

Het duurt dus 1sec. voor de reflectie (60dB verzwakt) terug is bij de spreken/luisteraar, klinkt weinig maar kan in geluidsbeleving best veel zijn aangezien Delay's met milliesec. worden afgesteld, het wordt een goede gok vraag!

Ik heb de rest er wel redelijk goed inzitten dus het zal wel goed gaan!

Ha! Verdorie een Belgisch (onderzoeks)bedrijf wat eindelijk eens wat zinnigs had gezegd, de optimale nagalmtijd is 0,5 tot 0,7 sec. ongeacht hoe groot de zaal/ruimte is!
    Het duurt ff, maar dan heb je ook wat... Belgisch!

[ Bericht 20% gewijzigd door SicSicSics op 27-06-2005 16:07:44 ]
    Fine, fuck you then!
    pi_28344181
    Welke stoffen worden hier bij elkaar gedaan?

http://www.ebaumsworld.com/marshmallow.html
    Epiphone SG Deluxe | Roland Cube 30 | EHX Small Stone | EHX Big Muff
    Coming up: EHX Metal Muff
    Mijn gitaar!
      zondag 3 juli 2005 @ 17:59:49 #62
    45530 Mistix
    Twenty Something
    pi_28450170
    hey ik heb morgen een proefwerk Scheikunde over het onderwerp molariteit.
    aangezien het een herkans proefwerk is en het uitmaakt of ik over ga of niet ben ik genoodzaakt een goed cijfer te halen. maaaaarrrrrr

op het 1e pw van molairteit had ik een 3.3

dus mijn vraag was of iemand misschien ezelsbruggetjes ed. heeft om het
    proefwerk wat makkelijker te maken voor mij..
    pi_28480471
    Molarireit is het aantal molen per liter. Wat voor ezelsbruggetjes wil je nog meer?
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    pi_28558336
    Ik zou dit zelf moeten weten, maar het is al een jaar of 8 geleden:

Stel ik heb drie punten in een ruimtelijk assenstelsel (x,y,z). De vergelijking van het vlak V door deze drie punten heeft de vorm ax+by+cz=d. Hoe bepaal ik de constanten? ik heb dus 4 onbekenden en kan volgens mij adhv drie punt coordinaten maximaal een vergelijking met 3 variabelen oplossen?
    Waar ga ik de fout in?
    Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
    What a day for a daydream.
    pi_28559594
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 18:20 schreef julekes het volgende:
    Ik zou dit zelf moeten weten, maar het is al een jaar of 8 geleden:

Stel ik heb drie punten in een ruimtelijk assenstelsel (x,y,z). De vergelijking van het vlak V door deze drie punten heeft de vorm ax+by+cz=d. Hoe bepaal ik de constanten? ik heb dus 4 onbekenden en kan volgens mij adhv drie punt coordinaten maximaal een vergelijking met 3 variabelen oplossen?
    Waar ga ik de fout in?
    Je kan die vergelijking met elke willekeurige constante ongelijk 0 vermenigvuldigen en dan houd je nog steeds dezelfde vergelijking over. Je kan dus zonder verlies van algemeenheid aannemen dat een van die onbekenden gelijk is aan 1, waardoor je maar 3 echte onbekenden over houdt.

Stel je hebt punten u, v en w (die niet op een lijn liggen), dan moet je de vector vinden die loodrecht staat op v-u en w-u. Deze normaalvector staat loodrecht op het vlak door deze 3 punten. De coeffienten zijn de gezochte a, b en c. De waarde d vind je door een van de 3 punten in te vullen in de vergelijking.
    pi_28560966
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 19:01 schreef Wolfje het volgende:

[..]

Je kan die vergelijking met elke willekeurige constante ongelijk 0 vermenigvuldigen en dan houd je nog steeds dezelfde vergelijking over. Je kan dus zonder verlies van algemeenheid aannemen dat een van die onbekenden gelijk is aan 1, waardoor je maar 3 echte onbekenden over houdt.

Stel je hebt punten u, v en w (die niet op een lijn liggen), dan moet je de vector vinden die loodrecht staat op v-u en w-u. Deze normaalvector staat loodrecht op het vlak door deze 3 punten. De coeffienten zijn de gezochte a, b en c. De waarde d vind je door een van de 3 punten in te vullen in de vergelijking.
    Thanks! Hoe vind ik die vector? Als ik die meuk moet uitschrijven wordt ik knetter, en dan moet ik het ook nog eens in een spreadsheet verwerken.

[ Bericht 11% gewijzigd door julekes op 06-07-2005 20:04:10 ]
    Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
    pi_28562349
    Zij n = (a,b,c) de normaalvector. De vergelijkingen (n,v-u)=0 en (n,w-u)=0 zijn 2 lineaire vergelijkingen in 2 onbekenden (je kunt aannemen dat een van de onbekenden gelijk is aan 1 omdat een een veelvoud van n ook een oplossing is).
    pi_28585134
    Volgend jaar kom ik hier vragen stellen
    pi_28607346
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 20:16 schreef Wolfje het volgende:
    Zij n = (a,b,c) de normaalvector. De vergelijkingen (n,v-u)=0 en (n,w-u)=0 zijn 2 lineaire vergelijkingen in 2 onbekenden (je kunt aannemen dat een van de onbekenden gelijk is aan 1 omdat een een veelvoud van n ook een oplossing is).
    Het is gelukt, eureka, inclusief spreadsheet vorm.
    Ik snapte niet helemaal wat je bedoelde, aangezien ik bezig was om a,b,c en d te bepalen door het hele stelsel op te lossen. Dat lukte vaak niet omdat ik ook coordinaten met x,y of z =0 erin had. (delen door nul is flauwekul )Maar nu heb ik de hele meuk overnieuw gedaan met de vectoraanpak, die jij den kik ook bedoelde, en dat werkt perfect en is veeeeeel eenvoudiger.
    Zo heb ik het nu gedaan: stel punten1,2 en 3
    Dan twee vectoren a (1-3) en b (1-2) liggen in het gezochte vlak en hebben de vorm (a1,a2,a3) en b1,b2,b3)
    De normaalvector=a*b = (a2b3-a3b2,a3b1-a1b3,a1b2-a2b1) = (n,o,p)
    Nu heb ik de eerste drie variabelen, want V: nx+oy+pz=q
    q bepaal ik dan door het invullen van een punt.
    Nogmaals bedankt!
    pi_28611603
    voor Imperium:
    [n00b]Wiskunde vraagje..

(1-(440/500))x100=12%
    Some weasel took the cork out of my lunch...
    pi_28611782
    thx dude (Y)
    pi_28657641
    Korte vraag: ik wil een Cholesky factorisatie uitvoeren op een correlatie-matrix is dit hetzelfde als een LU-factorisatie in dit geval?

Alvast bedankt.
    pi_28696997
    hallo allemaal!

Kan iemand me misschien ff helpen met het volgende:
    (x+p)3 = (x+p)(x+p)(x+p) = ...

hoeveel termen komen eruit? en wat was ook alweer het ezelsbruggetje?

Thanks alvast voor jullie hulp
    pi_28700069
    Binomium van Newton: (x+p)n = somk=0n [ (nk) xn-kpk ]

N.B. (nk) is n boven k
      maandag 11 juli 2005 @ 16:21:03 #75
    69655 mordradead
    Wat is een leesje?
    pi_28709613
    mensen, op deze helse dag school hoort immers al voorbij te zijn heb ik nog een vraag.
    quote:
    Probeer een algoritme te ontwikkelen om getallen te verdelen in de drie bovengenoemde soorten
    De drie bovengenoemde soorten getallen zijn overvloedig (deficient), onvolledig (excessief) en perfecte getallen. Nou weet ik dus niet wat een algoritme is, aan de naam denk ik dat het iets met logaritmen te maken heeft... "helaas" krijg ik dat pas volgend jaar (in de 5e) en heb ik het niet dit jaar gehad... kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen ik heb de definities van die getallen al wel gedaan enzo dus ik weet wat die getallen zijn (damn nu ben ik wel de man )
    Bernie en ik zijn tof.
    pi_28713387
    Een algoritme is een rekenmethode. Als je niet weet wat het is, wordt het moeilijk om aan de opgave te voldoen. Ik zal een simpele taal geven, waarin je algoritmen kunt uitdrukken. De taal heet Guarded Command Language (GCL).

Je hebt een aantal verschillende statements en een programma (het recept, algoritme) bestaat uit meerdere atomaire statements. De verschillende statements zijn:

0. assignment (toewijzing)
    1. skip (overslaan)
    2. abort (afbreken)
    3. catenation (koppeling)
    4. selection (selectie)
    5. repetition (repetitie)

Voordat we uitleggen wat deze statements zijn zal ik even vertellen wat variabelen zijn. Variabelen zijn containers die een waarde bevatten. Stel je declareert een variabele a dan kun je deze a aanroepen in je programma en er wordt dan gerekend met de waarde die a op dat moment bevat.

Assignment:

Stel we hebben een variabele a en we willen dat deze variabele de waarde 0 krijgt, dan schrijven we dit zo:

1a := 0

Willen we dat a de waarde van b krijgt, dan gaat dit zo:

1a := b

En bijvoorbeeld a krijgt de waarde van a maal b:

1a := a*b

Catenation:

Formeel:

P;Q betekent:

Voer eerst P uit dan Q, als P en Q statements zijn.

Stel we willen eerst dat a de waarde van b krijgt en b de waarde van a, dan doen we dit zo:

1
    2
    3
    c := a;
    a := b;
    b := c

Waarom is

1
    2
    a := b;
    b := a

niet goed?

Selection:

In een algoritme wil je meestal ook een manier hebben om in het ene geval dit te doen en in het andere geval iets anders.

Formeel:

1
    2
    3
    4
    if P -> A
    [] Q -> B
    [] R -> C
    fi

P,Q,R zijn in dit geval predikaten en geen statements. Een predikaat is een uitspraak die afhankelijk van variabelen waar of niet waar is. Als dit wordt uitgevoerd dan wordt op een willekeurige manier 1 van de statements behorende bij de ware predikaten uitgevoerd. Met andere woorden, als P waar is dan kan A uitgevoerd worden, als Q waar is dan B etc. Let op: Er moet altijd een predikaat waar zijn, anders breekt het programma af. Voorbeelden van predikaten zijn:

True (altijd waar)
    False (altijd onwaar)
    x >= 0
    a = b
    1 = 2
    (a-b)/c = (2*k)+x

Voorbeeld:

1
    2
    3
    if a >= b -> c := a
    [] b >= a -> c := b
    fi

Wat doet dit programma?

Repetition:

Stel je wilt iets vaker doen dan 1x keer dan kun je dat middels een repetitie doen.

Formeel:

1
    2
    3
    4
    do P -> A
    [] Q -> B
    [] R -> C
    od

Zodra dit wordt uitgevoerd wordt gekeken of P,Q of R waar is, als een van de drie waar is, dan wordt 1 van de bij de ware predikaten behorende statements uitgevoerd. Na uitvoering wordt opnieuw gekeken of er een waar is, dit blijft zich herhalen tot ze allemaal onwaar zijn.

Voorbeeld:

Een programma dat a tot de macht b uitrekent:

1
    2
    3
    4
    n := 0;
    do n <> b -> a := a * a;
                 n := n + 1
    od

a wordt nu b maal met zichzelf vermenigvuldigd.

skip:

Dit statement doet helemaal niks, dit wordt gebruikt in een selectie, aangezien een selectie altijd wordt uitgevoerd kan het zijn dat je in een bepaald geval niks wil doen, dan gebruim je het statement skip.

1
    2
    3
    if A -> C
    [] B -> skip
    fi

abort:

Bij het uitvoeren van dit statement breekt het programma af.

1
    2
    3
    if A -> B
    [] C -> abort
    fi

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik denk niet dat je op deze formele manier een algoritme moet schrijven, maar ik hoop dat dit een beetje aangeeft wat het idee is. Ik zal een voorbeeld geven van een minder formeel algoritme.

Stel je hebt een rij getallen die we f noemen (een soort functie). f.0 geeft het eerste getal, f.1 het tweede en f.(N-1) het laatste dan staan er dus N getallen in de rij. We gaan ervan uit dat N minimaal 1 is. We willen van deze getallen vinden wat het maximum is, hoe kunnen we dat doen. Redelijk eenvoudig, we lopen alle getallen na en als het getal groter is dan het vorige dan slaan we dit getal op, als we aan het einde komen, zal het getal wat opgeslagen het grootste getal zijn uit de rij getallen.

1
    2
    3
    4
    5
    n wordt 1;
    a wordt f.0
    Zolang n <> N doe
      als f.n > a dan a wordt f.n,
      als f.n <= a dan doe niets

Formeel ziet dit er dan zo uit:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    n := 1;
    a := f.0;
    do n <> N -> if f.n > a -> a := f.n
                 [] f.n <= a -> skip
                 fi
    od

Als jij me kunt uitleggen wat voor soort getallen je zoekt kan ik je misschien nog verder helpen.
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
      zaterdag 16 juli 2005 @ 23:02:21 #77
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28870519
    Vraag: wat is de looptijd (Big-O notatie) van een algotritme dat voldoet aan de recurrente betrekking:
    T(n) = 16T(n/2) + 9
    ?
    Memento Mori
      zaterdag 16 juli 2005 @ 23:11:34 #78
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28870789
    quote:
    Op zaterdag 16 juli 2005 23:02 schreef Lestat het volgende:
    Vraag: wat is de looptijd (Big-O notatie) van een algotritme dat voldoet aan de recurrente betrekking:
    T(n) = 16T(n/2) + 9
    ?
    recursief gedefinieerd dus?
      zaterdag 16 juli 2005 @ 23:27:44 #79
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28871204
    Ja
    Memento Mori
      zaterdag 16 juli 2005 @ 23:47:00 #80
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_28871664
    is T(0) dan niet van belang? Of stond dat niet in de opgave?
      zondag 17 juli 2005 @ 00:10:35 #81
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28872228
    T(0) is gewoon een willekeurige constante.
    Memento Mori
      zondag 17 juli 2005 @ 09:52:30 #82
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28876655
    om precies te zijn, T(1) = 5 en T(n) = 16T(n/2) + 9 voor n > 1.
    Memento Mori
    pi_28878976
    quote:
    Op zaterdag 16 juli 2005 23:02 schreef Lestat het volgende:
    T(n) = 16T(n/2) + 9
    ?
    O(2log(n)). Je halveert n immers bij elke iteratie. Of wil je graag een nog preciezer bewijs hebben? .
    pi_28878993
    O(2log(n)) toch?

Edit: Dammit!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    pi_28879055
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 12:23 schreef IvdSangen het volgende:
    O(2log(n)) toch?

Edit: Dammit!
    Ja, maar dat had ik dus al gepost .
      zondag 17 juli 2005 @ 13:38:20 #86
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28880481
    Ik zou graag een precier bewijs willen, vanwege:

T(1) = 5
    T(2) = 16 * T(2/2) + 9 = 89
    T(4) = 16 * T(4/2) + 9 = 16 * 89 + 9 = 1433
    T(8) = 16 * T(8/2) + 9 = 16 * 1433 + 9 = 22937
    T(16) = 16 * T(16/2) + 9 = 16 * 22937 + 9 = 367001

etc.

Dus deze functie benadert de lijn 5.6n^4
    Of doe ik iets gruwelijk fout?
    Memento Mori
    pi_28881922
    Informeel kan ik het wel duidelijk maken. Stel je wil T(n) berekenen, dan zul je je antwoord staartrecursief moeten herleiden. De stappen waarin je dit doet zijn halveringen en dus krijg je in totaal 2log(n) stappen.

Voorbeeld:

T(1) = 5 (0 stappen, het antwoord is gegeven)

T(2) = 16 * 5 + 9 = 89 (1 stap)

T(16) = 16 * T(8) + 9 = 162 * T(4) + 18 = 163 * T(2) + 27 = 164 * T(1) + 36

De laatste is zoals je ziet 2log(16) = 4 stappen.

Edit: Op deze manier werkt de recursieve functie alleen voor tweede machten van gehele getallen trouwens of de / is eigenlijk een div (integer division).
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
      zondag 17 juli 2005 @ 15:31:36 #88
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28883381
    Hmm, wat maak je dan van dezelfde vraag maar dan met T(n) = 8T(n/2) + n^2 ?
    Memento Mori
    pi_28887712
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 15:31 schreef Lestat het volgende:
    Hmm, wat maak je dan van dezelfde vraag maar dan met T(n) = 8T(n/2) + n^2 ?
    Elke stap vergt nu O(2log(n)) rekentijd vanwege dat kwadraat in de recursie. Er zijn nog steeds 2log(n) stappen die je moet doen, dus de totale rekentijd is
    O((2log(n))2).
      zondag 17 juli 2005 @ 19:15:48 #90
    9902 Lestat
    the vampire...
    pi_28888405
    Volgens het boek is het O(n^3), via het Master Theorema. Strikt genomen klopt dat natuurlijk wel.
    Memento Mori
    pi_29016236
    Ik heb het volgende sommetje

xx = 1000. Wat is x?

Nu kan ik dit natuurlijk wel iteratief (tussen 4.5 en 4.6) oplossen, maar er moet toch een elgantere manier zijn? Of kan dit alleen mar numeriek?
      donderdag 21 juli 2005 @ 18:27:41 #92
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29016688
    Volgens mij is zoiets enkel numeriek oplosbaar. Ik heb net zelf wat lopen proberen, maar je komt steeds weer op een dood spoor terecht.
    pi_29144969
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 18:01 schreef SVDL het volgende:

xx = 1000. Wat is x?

Nu kan ik dit natuurlijk wel iteratief (tussen 4.5 en 4.6) oplossen, maar er moet toch een elgantere manier zijn? Of kan dit alleen mar numeriek?
    Grafische rekenmachine:

xx = 1000
    Formule 1: y = xx
    Formule 2: y = 1000

dan met calculate - intersection het snijpunt berekenen.

Bij x = 4,5555357
    xx = 1000
      dinsdag 26 juli 2005 @ 19:52:11 #94
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29150280
    quote:
    Op dinsdag 26 juli 2005 16:40 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

Grafische rekenmachine:

xx = 1000
    Formule 1: y = xx
    Formule 2: y = 1000

dan met calculate - intersection het snijpunt berekenen.

Bij x = 4,5555357
    xx = 1000
    Inderdaad, dit is het makkelijkst. Maar volgens mij was de vraagsteller inmiddels ook wel zover
    pi_29164163
    quote:
    Op woensdag 29 juni 2005 17:03 schreef Alter_Ego het volgende:
    Welke stoffen worden hier bij elkaar gedaan?

http://www.ebaumsworld.com/marshmallow.html
    Beetje laat, maar toch .
    Waterstofperoxide (weet niet welke concentraties, heel laag iig) en bloed.
    Woei!
    pi_29165030
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 18:01 schreef SVDL het volgende:

xx = 1000. Wat is x?

Ben bang van wel. Je moet dan denken aan bv de Newton Raphson methode. Verder dan x*log(x)=log(1000) kom ik ook niet.
    pi_29216328
    Zit met een wiskundig probleem, een zogenaamd transportprobleem.

een ondernemer heeft in O 50 ton en in C 40 ton graan opgeslagen.

Zijn klant in D kocht 20 ton, in M 36 ton en in N 34 ton.

Kosten van O naar D: 42
    Kosten van O naar M: 55
    Kosten van O naar N: 60

Kosten van C naar D: 36
    Kosten van C naar M: 47
    Kosten van C naar N: 51

Nu moeten de tonnen graan tegen zo laag mogelijke kosten naar de klanten.

Noem hierbij de hoeveelheid van O --> D: x
    Noem hierbij de hoeveelheid van O --> M: y
    Concluderend kan je de hoeveelheid van O --> N 50-x-y noemen.

Van C --> D: 20-x
    Van C --> M: 36-y
    Van C --> N: 34-(50-x-y) = -16-x-y = 16+x+y

En nu loop ik vast. Heb het al uitgetekend. Heb al 10 dingen geprobeerd, maar ik kom er niet meer uit. Het is vast heel simpel, maar of ik ben te of ik ben gewoon .

Hoop dat een van jullie me kan helpen! Thanks in advance!!!

Grtz Bram
      donderdag 28 juli 2005 @ 22:44:38 #98
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29216583
    heb je de doelfunctie al?
      donderdag 28 juli 2005 @ 22:54:20 #99
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_29216888
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 22:36 schreef NostraBramus het volgende:
    Hoop dat een van jullie me kan helpen! Thanks in advance!!!

Grtz Bram
    Verdomme, dat heb ik dit jaar nog gehad...
    pi_29216905
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 22:44 schreef McCarthy het volgende:
    heb je de doelfunctie al?
    Minimal costs.

Alles moest zelf op te stellen zijn uit dit probleem...
      donderdag 28 juli 2005 @ 22:57:41 #101
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217003
    heb je hem nou al?
    pi_29217072
    42x + 55y + 60(50-x-y) + 36(20-x) + 47(36-y) + 51 (16+x+y) (???)
    pi_29217197
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 22:59 schreef NostraBramus het volgende:
    42x + 55y + 60(50-x-y) + 36(20-x) + 47(36-y) + 51 (16+x+y) (???)
    Minimaliseer
    42x+51x-36x-60x+55y-60y-47y+51y+3000+1692+816+720
    pi_29217247
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:03 schreef NostraBramus het volgende:

Minimaliseer
    42x+51x-36x-60x+55y-60y-47y+51y+3000+1692+816+720
    -3x - y + 6228
    pi_29217266
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 22:54 schreef JDude het volgende:

[..]

Verdomme, dat heb ik dit jaar nog gehad...
    Ja ik ook... had hetzelfde idee... MOET het gewoon kunnen. Maar kom er nog niet uit.
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:06:41 #106
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217276
    antwoord

mininaliseer:
    kosten =
    42OD + 55OM + 60OD +
    36CD + 47CM + 51CD

condities:
    OD + OM + OD =< 50
    CD + CM + CD =< 40

OD + CD = 20
    OM + CM = 36
    ON + CN = 34

de 6 variabelen >= 0
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 22:36 schreef NostraBramus het volgende:

een ondernemer heeft in O 50 ton en in C 40 ton graan opgeslagen.

Zijn klant in D kocht 20 ton, in M 36 ton en in N 34 ton.

Kosten van O naar D: 42
    Kosten van O naar M: 55
    Kosten van O naar N: 60

Kosten van C naar D: 36
    Kosten van C naar M: 47
    Kosten van C naar N: 51

de 6 variabelen >= 0

Nu moeten de tonnen graan tegen zo laag mogelijke kosten naar de klanten.
    slecht plan, werk met indices

[ Bericht 1% gewijzigd door McCarthy op 28-07-2005 23:14:12 ]
    pi_29217430
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:06 schreef McCarthy het volgende:

slecht plan, werk met indices
    In de opgave werd 'gevraagd' het met x en y op te lossen. vandaar mijn keuze die kant op.

Nu is het toch 'gewoon' een kwestie van substitueren?
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:13:03 #108
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217502
    je wilt nu met de simplex methode aan de slag?

Wat is in godsnaam je probleem??????????????
    pi_29217562
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:13 schreef McCarthy het volgende:
    je wilt nu met de simplex methode aan de slag?

Wat is in godsnaam je probleem??????????????
    ik moet dit probleem oplossen op wiskunde A1,2 VWO niveau (en het dan ook nog kunnen uitleggen...). En ik krijg het zelf niet opgelost...

De 'hint' van het boek was dat je de waarde tussen O en D "x" noemt en de waarde tussen O en M "y".
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:17:38 #110
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217672
    zegt de simplex methode je iets?
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:20:08 #111
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217761
    .

[ Bericht 99% gewijzigd door McCarthy op 28-07-2005 23:21:39 ]
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:20:59 #112
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217787
    heb je dit al
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:06 schreef McCarthy het volgende:
    antwoord

mininaliseer:
    kosten =
    42OD + 55OM + 60OD +
    36CD + 47CM + 51CD

condities:
    OD + OM + OD =< 50
    CD + CM + CD =< 40

OD + CD = 20
    OM + CM = 36
    ON + CN = 34

de 6 variabelen >= 0
    je kan het probleem volgens mij wel omtunen naar een prob met 3 var
    pi_29217820
    ja ergens ver weg wel van gehoord... maar of ik weet hoe het werkt... ik vrees van niet (misschien is het een duidelijke oh ja zometeen hoor...)
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:24:23 #114
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217884
    is dit iets:

ben je iig al een stap verder
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:25:41 #115
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217926
    ik zie het al
    pi_29217936
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:24 schreef McCarthy het volgende:
    is dit iets:

ben je iig al een stap verder
    Doordat je vanuit elk bevoorradingspunt de gehele voorraad verspreidt over de 3 klanten, moet het (volgens mij) wel lukken met 2 variabelen (iemand in 6V met wiskA1,2 kennis moet het ook op kunnen lossen). En met meer dan 2 variabelen wordt het al snel computerwerk voor die lui (vrees voor mij ook overigens )
    pi_29217952
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:25 schreef McCarthy het volgende:
    ik zie het al
    Ja ? ik nog niet
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:27:21 #118
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29217969
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:26 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

Ja ? ik nog niet
    Ja

stappenplan:
    (1) giet het probleem in wiskundige vergelijkingen (heb ik al gedaan voror je), hier nog geen slimmigheidjes toepassen

(2) slimmigheidjes toepassen in de vergelijkingen
    Je kan van 6 naar 3 naar 2 var

(3) los het probleem van 2 var op

leuke som
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:29:13 #119
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29218040
    gaat het lukken?
    pi_29218139
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:27 schreef McCarthy het volgende:

leuke som
    Ja idd, als je het ziet... volgens mij komt er iets...

ff klussen nog hoor

Thanks voor je hulp!!!!! Kan ik ook weer rustig slapen vannacht!
    pi_29218186
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:29 schreef McCarthy het volgende:
    gaat het lukken?
    Hoop 't...
    pi_29218265
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:33 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

Hoop 't...
    Nee dus... heb net uit de 2e vergelijking de 1e afgeleid.
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:37:57 #123
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29218350
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:35 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

Nee dus... heb net uit de 2e vergelijking de 1e afgeleid.
    hint: kijk naar mijn vergelijkingen en doe er iets slims mee, Je kan al die C-tjes elimineren door ze als Otjes te schrijven
    pi_29218559
    mininaliseer:
    kosten =
    42OD + 55OM + 60OD +
    36CD + 47CM + 51CD

condities:
    OD + OM + OD =< 50
    CD + CM + CD =< 40

Eerst:
    CD = 20 - OD
    CM = 36 - OM
    CN = 34 - ON

Dan:
    CD + CM + CD =< 40
    (20 - OD) + (36 - OM) + (34 - ON) =<40
    ==> -OD -OM -ON + (20+36+34) =<40
    ==> -OD -OM -ON =<-50
    ==> OD +OM +ON =<50
    et voila, 1e aangetoond uit tweede...

[ Bericht 2% gewijzigd door NostraBramus op 28-07-2005 23:46:29 (layout) ]
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:46:06 #125
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29218599
    gaat de goeie kant uit

op een minnetje na dan
    pi_29218644
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:46 schreef McCarthy het volgende:
    gaat de goeie kant uit
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:44 schreef NostraBramus het volgende:
    [
    et voila, 1e aangetoond uit tweede...
    Ik zie het nog niet helemaal volgens mij...
    pi_29218658
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:46 schreef McCarthy het volgende:

op een minnetje na dan
    Welk minnetje?
      donderdag 28 juli 2005 @ 23:48:55 #128
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29218688
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:47 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

Welk minnetje?
    ==> -OD -OM -ON =<-50
    ==> OD +OM +ON =<50
    pi_29218796
    CD = 20 - OD
    CM = 36 - OM
    CN = 34 - ON

42OD + 55OM + 60OD + 36CD + 47CM + 51CD

Kijken of dit nog iets wordt...

42OD + 55OM + 60OD + 36CD + 47CM + 51CD
    ==> 42OD + 55OM + 60OD + 36(20 - OD) + 47(36 - OM) + 51(34 - ON)
    ==> 42OD + 55OM + 60OD + 720 - 36OD + 1692 - 47OM + 1734 - 34ON
    ==> 42OD - 36OD + 55OM - 47OM + 60OD - 34ON + 720 + 1692 + 1734
    ==> 6 OD + 8 OM + 26 OD + 4146

Die laatste combineren met : OD + OM + OD =< 50 als OD + OM + OD = 50
    ==> OD = 50 - OM - OD
    ==> 6 (50 - OM - OD) + 8 OM + 26 OD + 4146
    ==> 300 - 6 OM - 6 OD + 8 OM + 26 OD + 4146
    ==> 8 OM - 6 OM + 26 OD - 6 OD + 4146 + 300
    ==> 2 OM + 20 OD + 4446

[ Bericht 11% gewijzigd door NostraBramus op 29-07-2005 00:10:49 ]
    pi_29218848
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

==> -OD -OM -ON =<-50
    ==> OD +OM +ON =<50
    alles delen door -1 (???) Of maak ik nu (weer) een domme fout?
    pi_29219533
    Nu zit ik weer vast volgens mij... McCarthy, kan je me nog een tip geven? Dank voor je hulp tot nu toe in ieder geval!!!!!!!
      vrijdag 29 juli 2005 @ 11:32:54 #132
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29228479
    quote:
    Op donderdag 28 juli 2005 23:53 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

alles delen door -1 (???) Of maak ik nu (weer) een domme fout?
    daarmee klapt ook het ongelijkteken om
    pi_29235480
    quote:
    Op vrijdag 29 juli 2005 11:32 schreef McCarthy het volgende:

[..]

daarmee klapt ook het ongelijkteken om
    Dat had ik inderdaad wel mogen weten...

condities:
    OD + OM + OD =< 50
    CD + CM + CD =< 40

die tweede wordt dan (omgebouwd):
    OD + OM + OD >= 50

Hmmz... dat wordt 'm dan alsnog niet, want dan moet
    OD + OM + OD zowel groter gelijk of kleiner gelijk 50 zijn.

Het enige juiste antwoord is dan volgens mij dat
    OD + OM + OD = 50

Schiet ik (volgens mij) nog niets mee op... of ben ik gek?
      vrijdag 29 juli 2005 @ 14:51:03 #134
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29235500
    gaat de goeie kant op
    pi_29235680
    quote:
    Op vrijdag 29 juli 2005 14:51 schreef McCarthy het volgende:
    gaat de goeie kant op
    ik zie het niet...
      vrijdag 29 juli 2005 @ 14:58:37 #136
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29235745
    je hebt deze gelijkheid
    OD + OM + OD = 50

schrijf de een als de som van de andere 2 en je houdt nog maar 2 var over
      vrijdag 29 juli 2005 @ 15:17:46 #137
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29236355
    Ik denk vast veelste simpel, maar waarom niet als volgt. Je haalt de 34 ton naar N uit C, want bij N is het kostenverschil tussen de O en C opslag het grootst. Dan heb je nog 6 ton in C zitten, welk je kunt gebruiken voor de vraag in M. De overige vraag van 30 ton (36-6) uit M haal je gewoon uit de O opslag. Dan zit er nog exact 20 ton in de O opslag die genoeg is voor de vraag uit gebied D.

Wanneer de gegeven kosten gelden voor een ton graan. Dan worden de totale transportkosten.

34x51 + 6x47 + 30x55 + 20x42 = 4506

Ik zal wel wat over het hoofd hebben gezien, als het zo simpel was hadden jullie het ook al vast opgelost
    pi_29245439
    In dit voorbeeld is het inderdaad eenvoudig te beredeneren wat de oplossing moet zijn.
    Maar in het algemeen kom je daar niet mee weg.
      zaterdag 30 juli 2005 @ 19:14:04 #139
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_29272227
    Ik kom niet uit de volgende soort sommen, kan iemand ze misschien uitleggen?

Voorbeeld:
    We hebben een schijf met 5 vakken; op twee daarvan staat een appel op nog twee andere een peer. De schijf word zes keer gedraaid.
    Bereken de kans dat de schijf op drie keer appel en drie keer peer komt te liggen.

Tot zover ben ik gekomen:

(? NCR ?) x (2/5)^3 x (2/5)^3 = 0,082 (antwoordenboekje)

Het NCR gedeelte is me dus niet duidelijk er van uitgaand dat de rest van de berekening klopt. Wie snapt hem wel?
      zaterdag 30 juli 2005 @ 19:36:07 #140
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29272904
    NCR heeft te maken met het aantal mogelijke combinaties. 3 keer een appel en 3 keer een peer kan natuurlijk op verschillende manieren. Bijv. pppaaa of appaap etc...
      zaterdag 30 juli 2005 @ 19:41:14 #141
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_29273087
    Ja dat weet ik, maar hier kom ik niet helemaal uit
      zaterdag 30 juli 2005 @ 19:44:30 #142
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29273198
    Op de vraagtekens hoor je dan een 6 en 3 in te vullen. De zes staat dan voor het totaal van appels en peren. De drie voor enkel de peren of de appels. Dus je vult in 6 nCr 3
    Indien je 2 peren en 4 appels had gehad, dan kon je zowel 6 nCr 2 als 6 nCr 4 gebruiken.
      zaterdag 30 juli 2005 @ 19:52:53 #143
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_29273494
    Ah, ik zie het. Bedankt, met name met die laatste zin help je me verder,
    pi_29337529
    Kan iemand mij precies uitleggen wat een primitieve functie is met integreren, ik heb hier namelijk dictaten waar het in uitgelegd staat maar ik heb er nog geen duidelijk beeld van wat het precies is. ik kan er wel mee rekenen dankzij de TI-89 maar ik wil het ook graag snappen
      maandag 1 augustus 2005 @ 21:24:21 #145
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_29337629
    Je hebt je differentiëren, de afgeleide bepalen van een functie. f(x)=x^a => f'(x)=ax^(a-1)
    Je kunt je nu afvragen hoe de functie f(x) teruggevonden kan worden als f'(x) gegeven is. Dit rekenwerk waarmee de functie verkregen wordt waarvan de afgeleide een gegeven functie is, noemt men primitiveren.

Definitie primitiveren:
    Een functie F heet een primitieve functie van een gegeven functie f, als f de afgeleide functie is van F, dus als geldt ; F'=f

Voorbeeld:
    gegeven f(x)= cos x dan is de primitieve functie F(x)=sinx want F'(x)=f(x)= sinx
    f(x)= psinx (p is een constante) F(x)=-pcosx want F'(x)=(f(x)=psinx
    f(x)=0 F(x)=k want F'(x)=f(x)=0
    f(x)=k F(x)=kx want F'(x)=f(x)=k
    f(x)=1/x F(x)=ln|x|+1 want F'(x)=f(x)=1/x
    f(x)=3x^2+x F(x)=x^3+­(1/2) want F'(x)=f(x)=3x^2+x
    f(x)=x^3+1 F(x)=(1/4)x^4+x want F'(x)=f(x)=x^3+1

Je diff. was macht verlagen en in feite kun je primitiveren zien als macht verhogen maar let er wel op dat je steeds bij het verhogen de oude functie terugkrijgt als je differentieert!!!!
    Let op het laatste voorbeeld.
      maandag 1 augustus 2005 @ 21:24:49 #146
    74976 JDude
    groetjes, veldmuis
    pi_29337649
    Maar dat is waarschijnlijk net zo vaag als je dictaat
      maandag 1 augustus 2005 @ 21:27:35 #147
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29337782
    quote:
    Op vrijdag 29 juli 2005 14:56 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

ik zie het niet...
    zou die hem al hebben?
    pi_29338122
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 21:24 schreef JDude het volgende:
    Maar dat is waarschijnlijk net zo vaag als je dictaat
    het komt kwa vaagheid aardig overeen met het dictaat maar bedankt voor de uitleg. ik snap de functie van het primitiveren wel en kan het ook wel op de rekenmachine, maar uit het hoofd lukt het niet omdat ik niet echt doorheb welke stappen ik moet maken.
      maandag 1 augustus 2005 @ 21:46:33 #149
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29338672
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 21:34 schreef multipla het volgende:

[..]

het komt kwa vaagheid aardig overeen met het dictaat maar bedankt voor de uitleg. ik snap de functie van het primitiveren wel en kan het ook wel op de rekenmachine, maar uit het hoofd lukt het niet omdat ik niet echt doorheb welke stappen ik moet maken.
    Die stappen zijn gewoon een kwestie van oefenen
    Misschien spreekt het voorzich, maar door te primitiveren stel je een functie op waarmee je de oppervlakte kunt bepalen onder de originele grafiek. En dat is vrij handig.
    pi_29526691
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 21:27 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zou die hem al hebben?
    McCarthy! Heb 'm nog niet maar ben ff een dikke week op vakantie geweest en ook niet echt tijd genomen om er over na te denken. Het was voor een bijlesleerling die ik het uit moest leggen, maar die heeft ondertussen zijn toets al gehad. Als je de oplossing zo voor handen hebt, zou ik 'm graag horen van je ! Nogmaals thanks voor je hulp!!
    pi_29627881
    b]Primitieve functie:[/b]
    Ieder functie van F waarvan de afgeleide functie F' identiek is met een gegeven functie f, heet een primitieve functie van f.
    Oppervlakkig bezien is het een proces van primitieve nemen ("primitiveren") het inverse proces van het afgeleide bepalen (differentiëren); een functie heeft echter hoogstens één afgeleide functie, maar mogelijk oneindig veel primitieven: de afgeleide van F: x -> 3x2-7x+5 is de functie f: x -> 6x-7, maar iedere functie van de gedaante:
    x -> 3x2-7x+c is een primitieve van f.
    In de praktijk bepaalt men (zo mogelijk) een primitieve van F van een gegeven functie f met constante 0 en bedenkt dat iedere functie van de gedaante: x ->F(x)+c (ook) primitieve is van f.

[ Bericht 14% gewijzigd door Pierewiet op 14-08-2005 14:42:44 ("Schoonheidsfoutjes weggewerkt.") ]
    He who asks is a fool for 5 minutes, but he who does not ask is a fool forever. ++Chinese Proverb++
    pi_29668802
    quote:
    Op zondag 14 augustus 2005 14:23 schreef Pierewiet het volgende:
    b]Primitieve functie:[/b]
    Ieder functie van F waarvan de afgeleide functie F' identiek is met een gegeven functie f, heet een primitieve functie van f.
    Oppervlakkig bezien is het een proces van primitieve nemen ("primitiveren") het inverse proces van het afgeleide bepalen (differentiëren); een functie heeft echter hoogstens één afgeleide functie, maar mogelijk oneindig veel primitieven: de afgeleide van F: x -> 3x2-7x+5 is de functie f: x -> 6x-7, maar iedere functie van de gedaante:
    x -> 3x2-7x+c is een primitieve van f.
    In de praktijk bepaalt men (zo mogelijk) een primitieve van F van een gegeven functie f met constante 0 en bedenkt dat iedere functie van de gedaante: x ->F(x)+c (ook) primitieve is van f.
    Euj....wat is je punt?
    pi_29719652
    Help! Ik kom niet uit de volgende dubbeke integraal:

0 -- 1 y -- 1 sin(x^4)*(x^2) dx dy

-- is hier het integraalteken met de grenzen ervoor en erachter.

Wie kan mij helpen, ik heb ll partiaal integreren en substitutie geprobeerd, maar ik kom er echt niet uit...
    pi_29726685
    De integratie volgorde veranderen, lijkt me.

dx dy => dy dx
    pi_29728052
    quote:
    Op woensdag 17 augustus 2005 18:51 schreef Wackyduck het volgende:
    De integratie volgorde veranderen, lijkt me.

dx dy => dy dx
    Let er dan wel op dat ook de integratiegrenzen veranderen!!
    Wandelen in Noorwegen
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:57:44 #156
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29779276
    Weet iemand ook oefeningen over afgeleiden maken te vinden op internet.
    "Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
    pi_29782711
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 12:57 schreef One_conundrum het volgende:
    Weet iemand ook oefeningen over afgeleiden maken te vinden op internet.
    Haha, druk bezig?

Kijk es op www.wisfaq.nl , bijvoorbeeld hier: differentieren
    Daar staan wel leuke sommetjes.
    En anders mail je maar
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 14:40:52 #158
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29782745
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 14:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Haha, druk bezig?

Kijk es op www.wisfaq.nl , bijvoorbeeld hier: differentieren
    Daar staan wel leuke sommetjes.
    En anders mail je maar
    Het schiet mooi op maar extra oefening kan natuurlijk nooit geen kwaad niet nee toch
    pi_29782937
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 14:40 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Het schiet mooi op maar extra oefening kan natuurlijk nooit geen kwaad niet nee toch
    Differentieer deze maar es:

f(x)=xx

Standaard instinker
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 14:58:56 #160
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29783324
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

f(x)=xx

Standaard instinker
    pff ik heb der even over nagedacht maar je houd het antwoord te goede. Het weer is nu omgeslagen, het is binnen weer uit te houden, dus ik ga weer even naar de boekjes kijken.

tuut
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 16:27:32 #161
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29785997
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 14:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

f(x)=xx

Standaard instinker
    f(x)= xn

f'(x)= n*xn-1

dusuh,...

f'(x)= x * x x -1

en da's best vaag!

[ Bericht 1% gewijzigd door One_conundrum op 19-08-2005 17:47:59 ]
    pi_29788223
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 16:27 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

f(x)= xn

f'(x)= n*xn-1

dusuh,...

f'(x)= x * x x -1

en da's best vaag!
    Hij blijft leuk

Je weet dat x=eln(x), zo is de logaritme gedefinieerd. Dus xx=ex*ln(x), en deze kun je differentieren met de kettingregel: [ln(x)+1]*xx.
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 17:54:50 #163
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29788275
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 18:04:48 #164
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29788482
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 17:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hij blijft leuk

Je weet dat x=eln(x), zo is de logaritme gedefinieerd. Dus xx=ex*ln(x), en deze kun je differentieren met de kettingregel: [ln(x)+1]*xx.
    dingen anders zien, een van de truuks om in het achterhoofd te houden tijdens wiskunde.
    pi_29793674
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 17:54 schreef One_conundrum het volgende:
    Ok, daar komt ie.

Als y=ex, dan geldt dat x=ln(y). Daarbij staat ln voor de natuurlijke logaritme, met als basis e=2,7172... Een andere bekende is de log, die als basis 10 heeft ( dus als y=10x, dan geldt x=log(y) )

Dan geldt bijvoorbeeld dat log(px)=x*log(p). Vul maar es in, bijvoorbeeld log(1000)=3=log(103)=3*log(10). Dus dat klopt. Het klopt natuurlijk ook voor de natuurlijke logaritme ln.

Nu gold dat x=eln(x), dus xx=eln(x^x). En ln(xx) is weer x*ln(x). Dus xx=ex*ln(x). En deze kun je differentieren met de kettingregel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 19-08-2005 21:25:02 ]
    pi_29793801
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 18:04 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dingen anders zien, een van de truuks om in het achterhoofd te houden tijdens wiskunde.
    Ja, dat geldt bv ook voor het uitrekenen van limieten (rijen en reeksen ) Gewoon een kwestie van omschrijven en een regeltje toepassen. Dat eerste is een stuk moeilijker dan dat laatste.
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 21:50:16 #167
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29794560
    He Haushofer, ik heb in dit topic iemand uitgebreid met zijn optimaliseringsprobleem geholpen en die gast bedankt me niet eens. Wat vind je daar nou van.

ok hij is terug en snapt hem nog steeds niet. Tragisch maar goed.

komt ie dan

[ Bericht 12% gewijzigd door McCarthy op 19-08-2005 21:57:59 ]
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 22:17:18 #168
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29795419
    ok er kwam een extra complicatie bij kijken maar ook dat valt op te lossen door eenvoudig weg deze vergelijkingen te introduceren.

OD =< 20
    OM =< 36
    ON =< 34

Anders worden de C waarden negatief en dat mag niet.

Na de volgende subs stap krijg je
    OD + OM >= 16
    anders wordt ON negatief en dat mag uiteraard ook niet.

DUS minimaliseer

117OD + 59OM + 1596

met

OD + OM >= 16
    0 =< OD =< 20
    0 =< OM =< 36

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 19-08-2005 22:27:41 ]
      vrijdag 19 augustus 2005 @ 22:25:17 #169
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29795742
    kies nu OD = 0 (die 117 tikt nl het hardst aan) en OM = 16

Nu kan je zelf makkelijk de overige 4 variabelen uitrekenen en dan heb je het antwoord.
    pi_29797683
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 21:50 schreef McCarthy het volgende:
    He Haushofer, ik heb in dit topic iemand uitgebreid met zijn optimaliseringsprobleem geholpen en die gast bedankt me niet eens. Wat vind je daar nou van.
    Da's niet zo netjes
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 09:10:53 #171
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29804894
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 21:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, daar komt ie.

Als y=ex, dan geldt dat x=ln(y). Daarbij staat ln voor de natuurlijke logaritme, met als basis e=2,7172... Een andere bekende is de log, die als basis 10 heeft ( dus als y=10x, dan geldt x=log(y) )

Dan geldt bijvoorbeeld dat log(px)=x*log(p). Vul maar es in, bijvoorbeeld log(1000)=3=log(103)=3*log(10). Dus dat klopt. Het klopt natuurlijk ook voor de natuurlijke logaritme ln.

Nu gold dat x=eln(x), dus xx=eln(x^x). En ln(xx) is weer x*ln(x). Dus xx=ex*ln(x). En deze kun je differentieren met de kettingregel.
    Dit herken ik stiekem toch wol, ik sil it even oerpenne en mie der ien verdjippie, sil nou wer even wat oefeningen meitsje. Gean do ek es leren luie flikker...
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 09:27:49 #172
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_29805029
      zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:42:01 #173
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29806843
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 23:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's niet zo netjes
    hij was dus even op vakantie, dus het is allemaal weer ok.

Echter hij snapt het nog steeds niet terwijl ik hem toch echt zover op weg heb geholpen.

Maar goed, 1/3 vh antwoord staat er nu al, de overige 2/3 is een vingeroefening die zlefs hij zou moeten kunnen
    pi_29807301
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 22:25 schreef McCarthy het volgende:
    kies nu OD = 0 (die 117 tikt nl het hardst aan) en OM = 16

Nu kan je zelf makkelijk de overige 4 variabelen uitrekenen en dan heb je het antwoord.
    McCarthy, thanks (again) voor je hulp! Het heeft ff geduurd, maar ik ben er nu ook uit!

Dank dank dank voor McCarthy!!!
    pi_29808522
    quote:
    Op zaterdag 20 augustus 2005 09:10 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Dit herken ik stiekem toch wol, ik sil it even oerpenne en mie der ien verdjippie, sil nou wer even wat oefeningen meitsje. Gean do ek es leren luie flikker...
    En Fries spreken op Fok! is ook niet zo netjes

zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:22:54 #176
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29810652
    quote:
    Op zaterdag 20 augustus 2005 12:03 schreef NostraBramus het volgende:

[..]

McCarthy, thanks (again) voor je hulp! Het heeft ff geduurd, maar ik ben er nu ook uit!

Dank dank dank voor McCarthy!!!
    graag gedaan
      dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:09:26 #177
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_29897656
    Ik kom niet helemaal uit wat algabra opgaven, misschien dat iemand me daarmee kan helpen?
    Mn basiskennis zullen wel niet helemaal voldoende zijn, maar om toch maar ergens mee te beginnen:

los algebraïsh
    2x+1=64
    Antwoord: X=5

[ Bericht 2% gewijzigd door Djaser op 24-08-2005 15:26:46 ]
      woensdag 24 augustus 2005 @ 09:26:42 #178
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29911807
    je kan met 1/2 vermenigvuldigen
    geeft

x + 1 = 32

nu tel je -1 aan beide kanten op, geeft

x = 31

antwoord controleren: 2 * (31 + 1) = 64
      woensdag 24 augustus 2005 @ 11:05:59 #179
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29913869
    Je kunt (x+1) ook gewoon buiten haakjes halen. De x wordt hierbij vermenigvuldigd met 2 en zo ook de 1:

2(x+1) = 64
    2x+2=64
    2x=62
    x=31
      woensdag 24 augustus 2005 @ 11:09:48 #180
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29913975
    de mijne is korter
      woensdag 24 augustus 2005 @ 11:18:47 #181
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29914222
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 11:09 schreef McCarthy het volgende:
    de mijne is korter
    Klopt, je bent weer eens sneller
    Al is mijn uitwerking misschien wel wat meer 'gestandariseerd'
    pi_29915458
    Moet de opgave niet 2x+1=64 zijn? Want dan klopt x=5 als antwoord wel.
    pi_29915459
    --

[ Bericht 100% gewijzigd door Wackyduck op 24-08-2005 11:59:12 (dubbel) ]
      woensdag 24 augustus 2005 @ 13:25:27 #184
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29918149
    Dat moet haast wel, geen idee waar anders die 5 vandaan komt
    In dat geval valt het op te lossen met logaritmen:

2x+1 = 64
    log(2x+1) = log(64)
    (x+1)*log(2) = log(64)
    x+1 = log(64) / log(2) = 6
    x=5
      woensdag 24 augustus 2005 @ 15:25:45 #185
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_29921878
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 11:58 schreef Wackyduck het volgende:
    Moet de opgave niet 2x+1=64 zijn? Want dan klopt x=5 als antwoord wel.
    Oh stom ik was vergeten een ^ in te voegen maar met [sup] kan dat dus makkelijker.

Met logamitren heb ik nooit moeten werken, in ieder geval niet onder deze benaming. Wat duiden ze aan?
      woensdag 24 augustus 2005 @ 16:29:30 #186
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29924108
    64 = 26
    pi_29924454
    Ik om niet uit de volgende vraag:

Het gebied D is de ellips (x^2)+4(y^2) < 1
    Beschrijf D is polaire coordinaten.

Het lukt met niet om een vergelijking voor r te vinden die afhangt van θ...wie kan mij helpen?
      woensdag 24 augustus 2005 @ 20:09:15 #188
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29931644
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 15:25 schreef Djaser het volgende:

[..]

Oh stom ik was vergeten een ^ in te voegen maar met kan dat dus makkelijker.

Met logamitren heb ik nooit moeten werken, in ieder geval niet onder deze benaming. Wat duiden ze aan?
    Logaritmen kun je ondermeer gebruiken om exponentiële vergelijkingen op een andere manier op te schrijven. Bijvoorbeeld:

23 = 8

2log(8) = 3

Op je rekenmachine zitten 2 soorten logaritmen, de één met grondtal 10 (10log()) de ander met grondtal e (ln()) ook wel de natuurlijke logaritme genoemd. Behalve exponentiële vergelijkingen anders opschrijven kun je ze er ook mee oplossen. Daarbij ga je exact zo te werk als ik bij jouw laatste som.

Wanneer je geen zin hebt in zo'n uitwerking is het meestal wel afdoende om het als volgt te doen:

3x = 27

log(27)/log(3) = 3 = x

Dan heb je het antwoord ook, maar iets wat minder volledig natuurlijk
      woensdag 24 augustus 2005 @ 20:19:22 #189
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_29932005
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 16:38 schreef _Nick_ het volgende:
    Ik om niet uit de volgende vraag:

Het gebied D is de ellips (x^2)+4(y^2) < 1
    Beschrijf D is polaire coordinaten.

Het lukt met niet om een vergelijking voor r te vinden die afhangt van θ...wie kan mij helpen?
    Volgens mij zoiets als x / sin(omega) = straal

Ben er nog niet uit of die x weg te krijgen is.
      woensdag 24 augustus 2005 @ 20:22:28 #190
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_29932118
    x = r cos t
    y = 0.5 r sin t

met t de hoek en 0 < r < 1 de straal.

subs maar. dan zie je dat het klopt
    pi_29932637
    Ben een beetje met het huwelijksprobleem bezig. Nu probeer ik te kijken of het probleem een oplossing heeft als uit een groep van n vrouwen en m mannen, elke man precies met r vrouwen bevriend is, en en elke vrouw met precies r mannen. Het is zeker niet mogelijk als m < n. Weet iemand een oplossing?
    Wandelen in Noorwegen
    pi_29932700
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 20:37 schreef Pietjuh het volgende:
    Ben een beetje met het huwelijksprobleem bezig. Nu probeer ik te kijken of het probleem een oplossing heeft als uit een groep van n vrouwen en m mannen, elke man precies met r vrouwen bevriend is, en en elke vrouw met precies r mannen. Het is zeker niet mogelijk als m < n. Weet iemand een oplossing?
    Wat is het probleem precies?
    pi_29949570
    Ook een vraagje!!

Is het zo dat de diagonaal componenten van een matrix altijd hetzelfde gemiddelde hebben, ook al roteer je de matrix naar zijn eigenwaarden?
    pi_29950212
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 20:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Wat is het probleem precies?
    Daar ben ik nu ook benieuwd naar.
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn Vaderland,
    Limburgs dierbaar oord!
    pi_29958562
    quote:
    Op donderdag 25 augustus 2005 10:56 schreef -Pepe- het volgende:
    Ook een vraagje!!

Is het zo dat de diagonaal componenten van een matrix altijd hetzelfde gemiddelde hebben, ook al roteer je de matrix naar zijn eigenwaarden?
    Ja. De som van de diagonaalelementen is gelijk aan de som van de eigenwaarden. Deze som heet ook wel het spoor van de matrix en is onafhankelijk van de gekozen basis voor de representatie van je matrix.
    pi_29964607
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 20:37 schreef Pietjuh het volgende:
    Dit is een bipartiet matching probleem (aannemende dat je zoveel mogelijk mensen wilt laten trouwen). Er bestaat een perfecte oplossing als elke groep vrouwen, zeg S, samen meer vrienden hebben dan hun eigen aantal. |S| <= |vrienden(S)|.
    Uiteraard heeft dit probleem deze eigenschap. Stel immers van niet, dan volgt uit dubbeltelling van het aantal mannetje/ vrouwtje paren al spoedig een tegenspraak.
    Iedereen kan dus op huwelijksreis gaan. .

Het bewijs van de perfecte matching stelling (er zijn meerdere equivalente versies) ligt niet meer zo vers in mijn geheugen, dus dat zal ik even moeten opzoeken als je daar geinteresseerd in bent.
      donderdag 25 augustus 2005 @ 23:41:18 #197
    95623 Johan-Derksen
    Hoofdredacteur VI
    pi_29977991
    tvp van een wisk. leraar
    Fok!-Cup: Robarka proficiat!
    Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
      donderdag 25 augustus 2005 @ 23:44:12 #198
    95623 Johan-Derksen
    Hoofdredacteur VI
    pi_29978155
    quote:
    Op vrijdag 19 augustus 2005 16:27 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

f(x)= xn

f'(x)= n*xn-1

dusuh,...

f'(x)= x * x x -1

en da's best vaag!
    f(x)= xx
    is niet hetzelfde als
    f(x)= xn

Die rekenregel geldt natuurlijk als de macht een natuurlijk getal is en niet een variabele
    Want als de macht een natuurlijk getal is (x?) dan is het grondtal ook een natuurlijk getal en dan is xx element van N en dus gedifferentierd 0
    pi_30027876
    Ik moet structuurformules van
    methylpropaan, 2,4,4-trimethylhexaan, trichloretheen etc. geven (scheikunde)
    met behulp van het informatie boek lukt het me wel om het op te zoeken, maar die heb ik nu even niet.

Is er een ezelsbruggetje om al die methyl dingen en al te onthouden ? Ik vind het maar een beetje lastig om het uit m'n hoofd te weten
    pi_30029247
    Ik heb binas tabel 66 ontdekt

Yeahh..

Het gaat al iets beter nu
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:14:20 #201
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30029304
    quote:
    Op donderdag 25 augustus 2005 23:41 schreef Johan-Derksen het volgende:
    tvp van een wisk. leraar
    heeft johan derksen daar ook al verstand van 8
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:25:25 #202
    95623 Johan-Derksen
    Hoofdredacteur VI
    pi_30029595
    pi_30029840
    quote:
    Op zaterdag 27 augustus 2005 14:19 schreef MaRySe het volgende:
    Ik moet structuurformules van
    methylpropaan, 2,4,4-trimethylhexaan, trichloretheen etc. geven (scheikunde)
    met behulp van het informatie boek lukt het me wel om het op te zoeken, maar die heb ik nu even niet.

Is er een ezelsbruggetje om al die methyl dingen en al te onthouden ? Ik vind het maar een beetje lastig om het uit m'n hoofd te weten
    Bij ons zeiden ze

Met Een Post Bus Past Het ofzoiets:

Methaan -Ethaan- Propaan - Butaan - Pentaan - Hexaan

En voor de zijtakken : die plak je ervoor met het nummer erbij van het C-atoom, geteld vanaf belangrijkste deel. Dus bij 3-methaan-Butaanzuur neem je de zuurgroep als C nummer 1, dan tel je opzij tot 3e C atoom en daar komt de methylgroep (methaan) aanvast.

Maar hoe kom je in godsnaam aan een BINAS? Had je die voor de vakans al gekregen ofzo?
    pi_30030580
    Ja de nieuwe

Ik heb al phat veel boeken !

Je uitleg snap ik niet echt maar als ik het doe hoe het in de binas staat dan komt er het goede antwoord uit nu.
    pi_30030988
    whehehehe hele vakantie erboven gehangen? Wel leuk dat je er iig zin in hebt. Ik moet er zelf niet meer aan denken haha....

Weet je intussen wat je wilt doen ná VWO?
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:48:51 #206
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_30033692
    Bepaal het domein van x^(-8/7). Dat is lastig, want je kunt het op 2 manieren herschrijven:

1/(zevendemachtswortel(x)^8)
    en
    1/zevendemachtswortel(x^8)

In het eerste geval mag x door de zevendemachtswortel nooit negatief zijn. In het tweede geval wordt x eerst tot de achtste gedaan, zodat de zevendemachtswortel altijd getrokken kan worden.

Volgens Excel en een oude Casio rekenmachine is het domein (0,oo), want met een negatieve x volgt er een error. Een TI83+ rekent het wel uit op de tweede manier, en accepteert wel een negatieve x als input. Welke van de 2 manieren is nou de juiste?

[ Bericht 0% gewijzigd door GlowMouse op 27-08-2005 17:56:38 (typo) ]
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_30033940
    quote:
    Op zaterdag 27 augustus 2005 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
    Bepaal het domein van x^(-8/7). Dat is lastig, want je kunt het tot 2 manieren herschrijven:

1/(zevendemachtswortel(x)^8)
    en
    1/zevendemachtswortel(x^8)

In het eerste geval mag x door de zevendemachtswortel nooit negatief zijn. In het tweede geval wordt x eerst tot de achtste gedaan, zodat de zevendemachtswortel altijd getrokken kan worden.

Volgens Excel en een oude Casio rekenmachine is het domein (0,oo), want met een negatieve x volgt er een error. Een TI83+ rekent het wel uit op de tweede manier, en accepteert wel een negatieve x als input. Welke van de 2 manieren is nou de juiste?
    Iemand die een vraag formuleert als "Bepaal het domein van x^(-8/7)." uit daarmee vrij expliciet geen zak van wiskunde te begrijpen.
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:01:14 #208
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30034093
    Beide manieren zijn goed. Daarnaast loopt het domein gewoon van -oneindig tot +oneindig, want de zevendemachts wortel uit een negatief getal is gewoon mogelijk.
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:10:48 #209
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_30034371
    Met uitzondering van 0 dan, want anders krijg je een deling door 0. Enig idee waarom zoveel rekenmachines dit niet uit kunnen rekenen met een negatief getal als input? Een Ti83+ lukt het wel; een oude Casio rekenmachine, Excel en de in Windows ingebouwde rekenmachine lukt het niet.
      zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:14:16 #210
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30034477
    Geen idee, inderdaad wel opvallend dat excel zo'n sommetje niet aankan.
    En inderdaad 0 doet niet mee, dat spreekt wel voor zich.
    pi_30139873
    Hoi allemaal, ik kan helemaal geen hoeken opmeten van driehoeken etc. Ik heb al rondgezocht op internet, maar heb niks kunnen vinden.
    pi_30140042
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 18:53 schreef Kevin1Bravo het volgende:
    Hoi allemaal, ik kan helemaal geen hoeken opmeten van driehoeken etc. Ik heb al rondgezocht op internet, maar heb niks kunnen vinden.
    Hoe bedoel je, hoeken opmeten? Met een geodriehoek? Of met wat goniometrie en meetkunde?
    pi_30140090
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 18:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe bedoel je, hoeken opmeten? Met een geodriehoek? Of met wat goniometrie en meetkunde?
    Gewone eenvoudige hoeken met geodriehoek.
    pi_30140427
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 19:00 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Gewone eenvoudige hoeken met geodriehoek.
    Wat wil je dan precies? Dat we je gaan uitleggen hoe je hoeken moet opmeten met een geodriehoek ?
    pi_30140695
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 19:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat wil je dan precies? Dat we je gaan uitleggen hoe je hoeken moet opmeten met een geodriehoek ?
    Inderdaad , ik kan het echt op geen een mogelijkheid.
    pi_30141028
    quote:
    Op zaterdag 27 augustus 2005 16:14 schreef snowqueen911 het volgende:
    whehehehe hele vakantie erboven gehangen? Wel leuk dat je er iig zin in hebt. Ik moet er zelf niet meer aan denken haha....

Weet je intussen wat je wilt doen ná VWO?
    dat heb ik je toch al lang verteld hoef je het niet nog hier een x te vragen
    pi_30141048
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 19:16 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Inderdaad , ik kan het echt op geen een mogelijkheid.
    OK Ik leg het wel uit.. Zit je klaar ?

Je pakt de driehoek.. je legt de lange kant horizontaal op een lijn van de hoek die je wilt meten. Dan kijk je door welk lijntje de andere lijn van de hoek gaat en het getal dat daarbij hoort is het aantal graden.
    pi_30141117
    Ready
    pi_30141252

Zo teken je een hoek van 90 graden.
    pi_30141306
    Ik zou toch zweren dat dat 170 graden moet zijn, maar dat klopt niet volgens die oefening. Wat doe ik fout?

pi_30141362
    Nou kijk.. zie je die onderste gele lijn.. Die moet gelijk zijn met de onderkant van de geodriehoek en het puntje van de hoek moet onderaan in 't midden uitkomen.
    pi_30141428
    Het ene streepje zit bij 60 graden. Het andere bij 170 graden. Je begint bij 60 graden, en eindigt bij 170. Het verschil is dus 170-60=110 graden; je bent 110 graden gedraaid. Dat kun je ook wel aardig inschatten, want de hoek is net iets meer dan een rechte hoek van 90 graden.
    pi_30141429
    Ok, bedankt voor de uitleg, ik vraag het morgen wel nog een keer op school
    pi_30148180
    Ik heb een statistiek vraagje:

een vaas bevat 110 knikkers, 10 grijze, 20 zwarte en 80 groene knikkers. Een kind trekt blindelings 4 knikkers. Hoe groot is de kans dat er 1 groene knikker getrokken wordt? Bereken deze kans op 3 manieren.

Met de hypergeometrische verdeling en de binomiale verdeling kom ik er uit. Maar de derde mis ik nog.
    Kan je deze vraag ook oplossen met de poisson verdeling? Ik heb het geprobeerd maar ik kom er totaal niet uit ben ook een statistiek leek

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Ik ben vandaag zo vrolijk
    pi_30149113
    met of zonder terugleggen?
    pi_30149296
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 23:00 schreef MaRySe het volgende:
    met of zonder terugleggen?
    In de opgaven staat hier niets over in.

Maar als je de poisson verdeling gebruikt hoef je hier toch geen rekening mee te houden..?
    pi_30149447
    Dat weet ik niet hoor
    pi_30149563
    Nou lekker dan

Iemand anders wel een idee hoe dit opgelost moet worden?!
    pi_30201077
    Nee, maar dit lijkt me geen poisson verdeling.
      vrijdag 2 september 2005 @ 23:52:45 #230
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30218103
    Misschien met een normale verdeling.
    Het gemiddelde is in dat geval (8/11) x 4 = 2,9
    Met een formule die ik niet zo ff uit m'n hoofd ken valt dan ook de standaarddeviatie te berekenen.
    Voer alles op de gebruikelijke wijze in: normalcdf etc... en het moet oplosbaar zijn.
    pi_30304434
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 22:38 schreef Schumi01 het volgende:
    Ik heb een statistiek vraagje:

een vaas bevat 110 knikkers, 10 grijze, 20 zwarte en 80 groene knikkers. Een kind trekt blindelings 4 knikkers. Hoe groot is de kans dat er 1 groene knikker getrokken wordt? Bereken deze kans op 3 manieren.

Met de hypergeometrische verdeling en de binomiale verdeling kom ik er uit. Maar de derde mis ik nog.
    Kan je deze vraag ook oplossen met de poisson verdeling? Ik heb het geprobeerd maar ik kom er totaal niet uit ben ook een statistiek leek

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    derde is alle mogelijkheden uitschrijven?
    pi_30320202
    Even een tvp'tje Moet eerst maar even het hoofdstuk opnieuw doornemen, want de helft is alweer weggezakt
      woensdag 7 september 2005 @ 00:00:29 #233
    69147 Zzyzx
    Wie dit leest is gek.
    pi_30339842
    quote:
    Op woensdag 22 juni 2005 22:21 schreef HotFudge het volgende:

Wel een leuke opgave met zo'n sneaky valkuil.
      woensdag 7 september 2005 @ 10:05:17 #234
    75832 blackbird1986
    Artificial Intelligence
    pi_30345682
    Weet iemand misschien waar de warmeoverdrachtscoëfficient (heat transfer coefficient) van koper naar lucht te vinden is?
    Every action leads to a consequence, every consequence to an action
    It is in light of this that we define faith
    The problem is we often forget
    The power of choice
    pi_30346882
    quote:
    Op woensdag 7 september 2005 10:05 schreef blackbird1986 het volgende:
    Weet iemand misschien waar de warmeoverdrachtscoëfficient (heat transfer coefficient) van koper naar lucht te vinden is?
    Binas?
    pi_30347452
    Even een vraagje over scheikunde:

Dit is de vraag:
    "In klei zit een stof die is opgebouwd uit de volgende ionen: calcium, aluminium en silicaat. Het aantal calciumionen is het dubbele van het aantal aluminiumionen
    a. geef een mogelijke formule
    b. Beredeneer of deze stof een molecuulformule of een verhoudingsformule heeft.

Hoe pak ik dit aan?
    Al = 3+
    Cl = 1-
    Si = 4- ??

Dat is iets van 4Al + 8Cl + Si ?
    pi_30351038
    Hallo,

Iemand die me met volgende opgaven kan helpen?

1.Zoek de punten op de kromme x^2-y^2=1 die het dichtst gelegen zijn bij het punt (0,1).

2.Bepaal de cartesische vergelijking van de rechte door het punt (3,4) die in het eerste kwadrant een driehoek met minimale oppervlakte bepaalt.

3.Zoek het punt op de X-as waarvoor de som van de afstanden tot (2,0) en (0,3) minimaal is.

Alvast bedankt voor de hulp,
      woensdag 7 september 2005 @ 13:27:44 #238
    75832 blackbird1986
    Artificial Intelligence
    pi_30352039
    quote:
    Op woensdag 7 september 2005 10:49 schreef Nory het volgende:

[..]

Binas?
    Nee, maar heb het al gevonden met enige moeite, toch bedankt .
    Every action leads to a consequence, every consequence to an action
    It is in light of this that we define faith
    The problem is we often forget
    The power of choice
      woensdag 7 september 2005 @ 14:35:15 #239
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30353882
    quote:
    Op woensdag 7 september 2005 11:05 schreef MaRySe het volgende:
    Even een vraagje over scheikunde:

Dit is de vraag:
    "In klei zit een stof die is opgebouwd uit de volgende ionen: calcium, aluminium en silicaat. Het aantal calciumionen is het dubbele van het aantal aluminiumionen
    a. geef een mogelijke formule
    b. Beredeneer of deze stof een molecuulformule of een verhoudingsformule heeft.

Hoe pak ik dit aan?
    Al = 3+
    Cl = 1-
    Si = 4- ??

Dat is iets van 4Al + 8Cl + Si ?
    4*3+ = 12 +
    8* 1- = 8-
    1* 4- = 4-
    ---------------+
    0

Ja, dat lijkt me wel ja En dan is het toch een verhoudingsformule? Want van de een moet er 2x zoveel zijn als van de ander!
      woensdag 7 september 2005 @ 16:07:51 #240
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_30356505
    quote:
    de volgende ionen: calcium, aluminium en silicaat
    [..]
    Hoe pak ik dit aan?
    Al = 3+
    Cl = 1-
    Si = 4- ??
    Calcium is Ca 2+
    quote:
    En dan is het toch een verhoudingsformule? Want van de een moet er 2x zoveel zijn als van de ander!
    In dat geval zijn alle formules verhoudingsformules. Zouten zitten in een kristalrooster, en niet in moleculen. Daarom is het een verhoudingsformule. Bij moleculaire stoffen geeft de formule ook de verhouding aan, maar is het toch een molecuulformule.
    quote:
    1.Zoek de punten op de kromme x^2-y^2=1 die het dichtst gelegen zijn bij het punt (0,1).
    y = wortel(1/x^2) = wortel(1) / wortel(x^2) = 1/x

Dan kun je de afstand van elk punt tot (0,1) bepalen met pythagoras:

afstand² = (delta x)² + (delta y)² = (x - 0)^2 + (1/x - 1)^2
    En dan is het een kwestie van het minimum bepalen en invullen.
    quote:
    2.Bepaal de cartesische vergelijking van de rechte door het punt (3,4) die in het eerste kwadrant een driehoek met minimale oppervlakte bepaalt.
    Ik vermoed dat het hier gaat om een driehoek waarbij het assenstelsel ook meedoet als grens.

Het is handig om de oppervlakte te schrijven als functie van x, waarbij je x het punt laat zijn waarbij de te tekenen rechte door de x-as komt. Omdat er een driehoek gevormd wordt, is het domein van x (3,oo)
    Oppervlakte = 1/2 * basis * hoogte = 1/2 * x * 4x/(x-3) = 2x² / (x-3)
    En dan is het weer een kwestie van het minimum bepalen, en de vergelijking vinden van een lijn die door (3,4) en (0,x) gaat.
    quote:
    3.Zoek het punt op de X-as waarvoor de som van de afstanden tot (2,0) en (0,3) minimaal is.
    Naar (2,0): afstand = x-2
    Naar (0,3): afstand² = (delta x)² + (delta y)² = x² + 3²
    Die twee optellen, nog een keer het minimum bepalen, en klaar.

[ Bericht 52% gewijzigd door GlowMouse op 07-09-2005 16:22:52 ]
    pi_30393463

Ik heb een paar vraagjes over wiskunde. Alles is namelijk een beetje weggezakt

1. Stel je hebt (1/3)-2 = 9 Hoe komen ze hieraan?
    Oke, de rekenmachine. Maar kan dit ook algebraisch?

2. Waarom is dit ook alweer gelijk?: a-p = 1/a^p?

3. In mijn boek is uitgelegd dat x = ee log x. Dit snap ik, maar dan vragen ze dit:
    Toon aan dat 4x = ex * e log 4
    . Hoe doe je dit?

Thanks

[ Bericht 1% gewijzigd door Nory op 08-09-2005 19:01:16 ]
    pi_30394197
    2. Dat is zo afgesproken.

1. 1/3 = 3-1, dit invullen geetf (1/3)-2 = (3-1)-2 = 32 = 9

3. Lijkt me niet te kloppen, moet het niet 4x = e x * e log 4 zijn?
    pi_30394474
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 18:36 schreef Wackyduck het volgende:
    2. Dat is zo afgesproken.
    En er moet gelden ap*a-p = ap-p = a0 = 1 = ap/ap .
    En derhalve a-p = 1/ap .
    pi_30395025
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 18:36 schreef Wackyduck het volgende:

3. Lijkt me niet te kloppen, moet het niet 4x = e x * e log 4 zijn?
    Schaam me diep. Dat moet het inderdaad zijn.
    pi_30395081
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 18:45 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

En er moet gelden ap*a-p = ap-p = a0 = 1 = ap/ap .
    En derhalve a-p = 1/ap .
    Hmm, dit snap ik niet helemaal. Tot 1 wel, maar wat je dan doet is abracadabra.
    pi_30399392
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 19:02 schreef Nory het volgende:

[..]

Hmm, dit snap ik niet helemaal. Tot 1 wel, maar wat je dan doet is abracadabra.
    b / b = 1
    ap/ap = 1
    En er geldt ook ap * a-p = 1
    Oftewel ap/ap = ap * a-p
    Aan beide zijden door ap delen geeft dan:
    1/ap = a-p
    pi_30399521
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 19:00 schreef Nory het volgende:

[..]

Schaam me diep. Dat moet het inderdaad zijn.
    Rekenregel: a log b = log ba

ex * e log 4 = ee log 4^x = 4x
    pi_30402096
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 21:13 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Rekenregel: a log b = log ba

ex * e log 4 = ee log 4^x = 4x
    Dankje Ik snap het
    pi_30414091
    ok als het volgende goed is dan snap ik het:

bereken in mmol het aantal cl- ionen in:
    25,0 ml 0,124 M AlCl3
    antwoord: 0,00496 mmol
      vrijdag 9 september 2005 @ 20:22:41 #250
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30432784
    Er is 0,124 x 25 = 3,1 mmol AlCl3 aanwezig.
    Uit de formule van het aluminiumchloride volgt dan dat er 3 x 3,1 = 9,3 mmol aan chloorionen aanwezig is.

Hoe ben je trouwens aan die 0,00496 mol gekomen?
    pi_30432894
    quote:
    Op woensdag 7 september 2005 14:35 schreef maniack28 het volgende:

[..]

4*3+ = 12 +
    8* 1- = 8-
    1* 4- = 4-
    ---------------+
    0

Ja, dat lijkt me wel ja En dan is het toch een verhoudingsformule? Want van de een moet er 2x zoveel zijn als van de ander!
    Het klopte niet
      vrijdag 9 september 2005 @ 20:32:09 #252
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30433101
    quote:
    Op vrijdag 9 september 2005 20:25 schreef MaRySe het volgende:

[..]

Het klopte niet
    In de berekening ben je ook uitgegaan van chloride in plaats van calcium
    pi_30434475
    Pfff ik snap t even niet ga er morgen naar kijken
    pi_30436417
    quote:
    Op vrijdag 9 september 2005 20:22 schreef Enigmatic het volgende:
    Er is 0,124 x 25 = 3,1 mmol AlCl3 aanwezig.
    Uit de formule van het aluminiumchloride volgt dan dat er 3 x 3,1 = 9,3 mmol aan chloorionen aanwezig is.

Hoe ben je trouwens aan die 0,00496 mol gekomen?
    Gelukkig, ik had het ook nagerekend en kwam op hetzelfde uit. Ik dacht dat het fout was, dus heb niks gepost Ben trouwens ook wel benieuwd hoe je aan zo weinig mol komt.
      zaterdag 10 september 2005 @ 09:45:33 #255
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30445706
    quote:
    Op vrijdag 9 september 2005 22:05 schreef Nory het volgende:

[..]

Gelukkig, ik had het ook nagerekend en kwam op hetzelfde uit. Ik dacht dat het fout was, dus heb niks gepost Ben trouwens ook wel benieuwd hoe je aan zo weinig mol komt.
    Misschien iets met mmol en mol verkeerd gedaan, anders weet ik het ook niet
    pi_30534624
    Wie kan me ff helpen met wat simpele afschattingen van sommaties; ze lopen van i=0 tot i=N, sommatieteken schrijf ik als E, de vectoren als x en y. De < betekent kleiner of gelijk dan. En de sqrt is de wortel.

|Ex|<E|x|

E|x+y|<E|x|+E|y|

Sqrt( E|x+y|2 ) < Sqrt( E|x|2 ) + Sqrt ( E|y|2 )

De oplettende lezer heeft misschien door dat ik probeer aan te tonen dat L1 en L2
    genormeerde ruimtes zijn
    pi_30537054
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 10:36 schreef Haushofer het volgende:
    Wie kan me ff helpen met wat simpele afschattingen van sommaties; ze lopen van i=0 tot i=N, sommatieteken schrijf ik als E, de vectoren als x en y. De < betekent kleiner of gelijk dan. En de sqrt is de wortel.

|Ex|<E|x|

E|x+y|<E|x|+E|y|

De oplettende lezer heeft misschien door dat ik probeer aan te tonen dat L1 en L2
    genormeerde ruimtes zijn
    Begin maar met aan te tonen dat als a en b reele (of complexe, of p-adische, of weet ik veel wat, je hebt daar namelijk niets over gegeven in je opgave ) getallen zijn, dat |a+b| <= |a| + |b|. De eerste ongelijkheid volgt daarna met inductie naar N, en de tweede heb je meteen.

De tweede is wat lastiger. Begin maar met links en rechts kwadrateren. Je hebt ook Cauchy-Schwartz nodig, ken je dat?
      dinsdag 13 september 2005 @ 14:56:18 #258
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30541551
    Cauchy-Schwarz is toch Lineaire Algabra? Dat is een kutbewijs
      dinsdag 13 september 2005 @ 15:00:09 #259
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30541672
    quote:
    Op vrijdag 9 september 2005 20:25 schreef MaRySe het volgende:

[..]

Het klopte niet
    Klopt, je had de verkeerde formule gebruikt en dat had ik niet gezien
    pi_30542146
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 14:56 schreef maniack28 het volgende:
    Cauchy-Schwartz is een geweldige ongelijkheid, met een bewijs dat je maar 1 keer hoeft te zien en dan voor de rest van je leven niet meer vergeet. .
      dinsdag 13 september 2005 @ 15:47:51 #261
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30543092
    Haha, ieder zijn ding he Ik heb het niet zo op bewijzen
    pi_30548363
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 14:56 schreef maniack28 het volgende:
    Een "kutbewijs"? Het is in mijn ogen een vrij simpel bewijsje, en levert onder andere in de natuurkunde erg mooie resultaten, zoals het onzekerheidsprincipe van Heisenberg.

@Thabit: de CS ongelijkheid ken ik natuurlijk wel.
    pi_30549065
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 12:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Begin maar met aan te tonen dat als a en b reele (of complexe, of p-adische, of weet ik veel wat, je hebt daar namelijk niets over gegeven in je opgave ) getallen zijn, dat |a+b| <= |a| + |b|. De eerste ongelijkheid volgt daarna met inductie naar N, en de tweede heb je meteen.

De tweede is wat lastiger. Begin maar met links en rechts kwadrateren. Je hebt ook Cauchy-Schwartz nodig, ken je dat?
    Die eerste is niet zo moeilijk; als je z=reip en w=teiq neemt, dan heb je

|z+w|=Sqrt(r2+t2+2rtcos(p-q) ), en dit is altijd kleiner dan r2+t2 , dus |z+w|<|z|+|w| ( je kunt de 2 gevallen bekijken voor cos=min en cos=max ). Dit geldt dus voor z,w e C.

Hoe kan ik nu de eerste ongelijkheid met inductie verder uitwerken? Die tweede is idd nu duidelijk, daar had ik zelf op kunnen komen. Die derde had ik al gevonden in dat boek van Kolmogorov, waarin hij een identiteit gebruik voor (E akbk )2 met k van 1 tot n, maar kun je dit niet iets simpeler aantonen?
      dinsdag 13 september 2005 @ 20:56:57 #264
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30552017
    Je hebt de volgende vergelijking:

dV = -c x (dM / M)

Hierbij staan de d's natuurlijk voor delta's en de c geeft een constante aan. Hoe neem ik nu de integraal van deze functie over het domein A tot B??

Het antwoord is mij bekend, namelijk: -c(ln(B) - ln(A)) maar hoe je eraan komt is me eerlijk gezegd een raadsel
    pi_30552441
    Nou, integreer beide kanten es zou ik zeggen. Int(dv)=V, en Int( 1/M)dM=log(M). Ik geloof dat je een beetje in de war bent door die dM / M ? De integraal van 1/x is immers gewoon log(x), en dat schrijf je als int(1/x)dx=int(dx/x)
      dinsdag 13 september 2005 @ 22:20:38 #266
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_30555173
    Bedankt
    Eigenlijk is die best simpel, ik wist alleen niet wat ik met die dM / M aanmoest en das juist net de sleutel van de oplossing.
    pi_30568611
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 19:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe kan ik nu de eerste ongelijkheid met inductie verder uitwerken?
    |x1+...+xn+1| <= |x1+...+xn|+|xn+1|.
    pi_30568682
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 19:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]
    identiteit gebruik voor (E akbk )2 met k van 1 tot n, maar kun je dit niet iets simpeler aantonen?
    CS zegt (E akbk )2 <= (E ak)2 (E bk)2.
    pi_30569031
    quote:
    Op woensdag 14 september 2005 12:35 schreef thabit het volgende:

[..]

CS zegt (E akbk )2 <= (E ak)2 (E bk)2.
    Klopt, en die is evident, aangezien (E akbk )2 = (E ak)2 (E bk)2 + een mengterm, die altijd positief is. Maar ik meen me te kunnen herinneren dat het anders kon....nou ja, iig bedankt, zal het even uitwerken.
    pi_30569668
    quote:
    Op woensdag 14 september 2005 12:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

(E akbk )2 = (E ak)2 (E bk)2 + een mengterm.
    Hmm, dat zie ik niet helemaal. Kun je dat uitleggen?
    pi_30569741
    Euhm, vraagje. Bovenstaande is toch niet vwo niveau he? Anders moet ik dit jaar nog allemaal krijgen
    pi_30570964
    quote:
    Op woensdag 14 september 2005 13:13 schreef Nory het volgende:
    Euhm, vraagje. Bovenstaande is toch niet vwo niveau he? Anders moet ik dit jaar nog allemaal krijgen
    Nee. Je kunt rustig slapen.
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
    pi_30571672
    quote:
    Op woensdag 14 september 2005 13:59 schreef Maethor het volgende:

[..]

Nee. Je kunt rustig slapen.
    Slapen? Om half 3?
    pi_30612614
    Ethoxyethaan, ofwel Ether. Weet iemand de molecuulformule hiervan?

Google is heel vaag hierin.
    pi_30614082
    C4H10O
    Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
    [b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
    Ray's Statshoekje - 2009/2010.
    pi_30628922
    Ethaan: C2H6
    Ethoxy: O - CH2 - CH3

Van de ethaan sloop je één H-atoom af (=> C2H5), en daaraan koppel je het O-atoom van de ethoxygroep. En dus heb je in totaal 4xC, 10xH, 1xO.
    The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
    pi_30642522
    quote:
    Op dinsdag 13 september 2005 10:36 schreef Haushofer het volgende:

|Ex|<E|x|

E|x+y|<E|x|+E|y|

genormeerde ruimtes zijn
    Wat een nostalgie! (hint: de algemene tensorrekening komt hier mooi van pas.....)
    pi_30719443
    quote:
    Op vrijdag 16 september 2005 18:31 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Wat een nostalgie! (hint: de algemene tensorrekening komt hier mooi van pas.....)
    "Algemene tensorrekening? " Kun je dat es toelichten?
      maandag 19 september 2005 @ 10:24:59 #279
    113650 maniack28
    Dresden Dolls O+
    pi_30719953
    misschien bedoelt ie sensorrekening

Ik heb eigenlijk ook nog wel wat vraagjes maar heb mn dictaat nu niet bij me. Het gaat over convergeren/divergeren van reeksen. Dat is zo irritant om uit te werken. In praktijk zijn er 4 verschillende reeksen die je gebruikt om te vergelijken en met criteria zal je moeten uitwerken of jouw reeks wel of niet op de ander lijkt (en dus convergeert of divergeert). Alleen dit werkt gewoon niet, je komt nooit op een fatsoenlijk antwoord en als je al een antwoord hebt kan je dit niet nakijken, want er zijn geen uitwerkingen beschikbaar
    pi_30727140
    quote:
    Op maandag 19 september 2005 10:24 schreef maniack28 het volgende:
    misschien bedoelt ie sensorrekening

Ik heb eigenlijk ook nog wel wat vraagjes maar heb mn dictaat nu niet bij me. Het gaat over convergeren/divergeren van reeksen. Dat is zo irritant om uit te werken. In praktijk zijn er 4 verschillende reeksen die je gebruikt om te vergelijken en met criteria zal je moeten uitwerken of jouw reeks wel of niet op de ander lijkt (en dus convergeert of divergeert). Alleen dit werkt gewoon niet, je komt nooit op een fatsoenlijk antwoord en als je al een antwoord hebt kan je dit niet nakijken, want er zijn geen uitwerkingen beschikbaar
    Zet hier maar neer, als ik tijd heb wil ik er wel even naar kijken. Heb vorig jaar bijles Differentiaal en integraalrekening gegeven ( waarin het ook uit ten treure wordt neergezet) , dus kan er misschien wel wat zinnigs over zeggen. Het komt bijna altijd neer op de manier van schrijven; iets omschrijven naar iets waarvan je gelijk een kenmerk kunt toepassen.
    pi_30782929
    Hello!
    ik heb hier een vraagje over bewijzen..
    bewijs dat het product van 4 willekeurige gehele getallen deelbaar is door 24.

Ik moet gebruik maken van de getallen lijn maar ik had in het begin al 3 gevallen te onderscheiden en dat vind ik veel.

Weet iemand een leuke manier voor het bewijs?
    alvast bedankt!
    verlegen :)
    pi_30783351
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 09:40 schreef teletubbies het volgende:
    Hello!
    ik heb hier een vraagje over bewijzen..
    bewijs dat het product van 4 willekeurige gehele getallen deelbaar is door 24.

Ik moet gebruik maken van de getallen lijn maar ik had in het begin al 3 gevallen te onderscheiden en dat vind ik veel.

Weet iemand een leuke manier voor het bewijs?
    alvast bedankt!
    Dat is dan voor 4 even verschillende getallen ofzo? Een even product van oneven getallen is oneven, dus dat zou niet kunnen.... welke condities leg je hierbij op?
    pi_30783892
    opeenvolgende getallen..sorry
    pi_30784768
    Tenminste een van die getallen is deelbaar door 3.
    Een van die getallen is deelbaar door 4 en een ander getal (2 verder of eerder op de getallenlijn) is deelbaar door 2.
    Dus het product bevat een factor 3, een factor 4 en een factor 2 (maakt geen deel uit van die 4). Daarom is het product deelbaar door 24.
    pi_30794103
    Iemand die kan helpen met deze 2 oefeningen?

- Bij een natuurlijk getal k tellen we de 2k-2 volgende natuurlijke getallen op. Bewijs dat de som een volkomen kwadraat is.

-Een natuurlijk getal bestaat uit k cijfers 1, gevolgd door k-1 cijfers 5 en eindigend op één cijfer 6. Bewijs dat dit getal een volkomen kwadraat is. (Voorbeeld: 1111155556)

Bedankt,
    pi_30794233
    Dat lijkt me gewoon een kwestie van een algemene formule opschrijven voor die uitdrukkingen en daarvan te constateren dat het een kwadraat is van een andere formule.
    pi_30795886
    bedankt.. ik was ff vergeten dat een van die twee evengetallen een veelvoud was vn 4
    pi_30796374
    Wie kan mij helpen met natuurkunde ism coach5?

Ik heb het volgende probleem:
    Een blokje van 1.6 gram staat op een veer. De veer wordt hierdoor 2 cm inelkaar gedrukt. Als veer door de evenwichtstandstand schiet, is de snelheid 0.39 m/s.

Nu moet ik hier een model bij maken. Ik heb al wat geprobeerd, maar voorals nog lukt het niet.

Dit heb ik al:
    Oké doei.
      woensdag 21 september 2005 @ 18:48:02 #289
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_30798669
    b - a
    --------------------
    0 - 1
    === + 4
    4 - 2 + 4
    === + 8
    12- 3 + 4
    === + 12
    24- 4 + 4
    === + 16
    40- 5 + 4
    === + 20
    60- 6 + 4
    === + 24
    84- 7

Ik probeer er een formule bij te verzinnen maar het lukt me maar niet, wie kan me even helpen!
    Het 2e verschil is dus telkens 4, oftewel een kwadratisch verband.
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
    Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
    pi_30798919
    Bezig met NK elektriciteit
    pi_30801053
    nog een vraagje, onze leraar had ons een beetje verteld over het boek Platland of liever gezegd Flatland (engels).. ik heb gezocht in onze bib maar ik heb dat niet gevonden, ik heb ook op internet gezocht maar tevergeefs.. wara vind ik het boek op internet? liever in Ne,... mara EN is ook goed
    pi_30820174
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 20:04 schreef teletubbies het volgende:
    nog een vraagje, onze leraar had ons een beetje verteld over het boek Platland of liever gezegd Flatland (engels).. ik heb gezocht in onze bib maar ik heb dat niet gevonden, ik heb ook op internet gezocht maar tevergeefs.. wara vind ik het boek op internet? liever in Ne,... mara EN is ook goed
    Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hem laatst nog gekocht bij de Scholtens Wristers in Groningen voor iets van anderhalve euro. Was wel in het Engels. Een nederlandse vertaling ben ik nog nooit tegengekomen.

Daarnaast, als ik google op 'flatland' is de eerste hit een website met de hele tekst online.
    pi_30834409
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 12:23 schreef Maethor het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hem laatst nog gekocht bij de Scholtens Wristers in Groningen voor iets van anderhalve euro. Was wel in het Engels. Een nederlandse vertaling ben ik nog nooit tegengekomen.

Daarnaast, als ik google op 'flatland' is de eerste hit een website met de hele tekst online.
    dank juh!
    mm ... ik had niet gedacht dat het de hele tekst was.... normaal staan boeken noooit helemaal op het net.
    pi_30890611
    Ik ben weer fanatiek aan de studie en ik ben nu bezig met het bestuderen van logaritmen (heb ik vroeger niet gekregen op school) en ik heb hierover een vraag:
    2log(12)

Log(12) begrijp ik wel, als je dat laat uitrekenen door je rekenmachine krijg je een exponent, dat samen met het grondgetal de macht van het antwoord opleverd.

Maar wat betekend die 2
    Soms staat er in het boek ook wel eens 2 voor een log(x)

Alvast bedankt
    Are you nuts??
      zaterdag 24 september 2005 @ 16:54:06 #295
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30890642
    je bedoelt 2log 12 of anders 2log 12 (ik ben er ook een beetje uit weet je )?
    pi_30890720
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 16:54 schreef McCarthy het volgende:
    je bedoelt 2log 12 of anders 2log 12 (ik ben er ook een beetje uit weet je )?
    Ik zat een beetje te klooien met [sup]
    Are you nuts??
      zaterdag 24 september 2005 @ 16:59:50 #297
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30890808
    2 log 12 levert een getal op. Als je nu 2 dat getal doet dan krijg je 12.
      zaterdag 24 september 2005 @ 17:01:47 #298
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30890874
    je kan het jezelf echter veel makkelijker maken
    a b = e ln a ^b = e b ln a met ln de natuurlijke logaritme.
    pi_30894028
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 17:01 schreef McCarthy het volgende:
    je kan het jezelf echter veel makkelijker maken
    a b = e ln a ^b = e b ln a met ln de natuurlijke logaritme.
    Ik zou eerst de basis doen
    Als je 2log 12 wilt invoeren in de rekenmachine doe je dat zo: log 12 / log 2. (/=delen door)
    Ik weet trouwens niet óf het uitmaakt welke rekenmachine je hebt, dit is voor de Casio.
      zaterdag 24 september 2005 @ 18:55:03 #300
    95623 Johan-Derksen
    Hoofdredacteur VI
    pi_30894215
    10log 12 staat geschreven in de bekendste vorm. Dit kan je ook gewoon schrijven als log 12.

Maar dat grondtal kan ook anders zijn. 2log 12 is te berekenen op de manier die Nory meldt.
    pi_30894887
    Bedankt allemaal, dus
    2log(16)=4
    Omdat
    24=16
    Are you nuts??
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar: