Dank je voor je hulp zover... je hoeft Lagrange niet gehad hebben.. het gaat om de simpele wiskunde die ik verleerd benquote:Op zaterdag 25 juni 2005 18:53 schreef achtbaan het volgende:
even denken ..
voor dat linkse gedeelte,, ik kan de symbolen niet intoetsen maar stel het ziet er zo uit:
we vullen y0=1
MV/(Mx1)=x2+y16*x15
MV/(Mx2)=x1+y16*x25
dat geeft:
MV=(x2+y16*x15)*(Mx1)
=(x1+y16*x25)*(Mx2)
nu haakjes wegwerken en als je vindt wat er in dat rode gedeelte staat.. (( k heb dit nooit gehad)) dus het kan zijn dat ik een beetje ongelijk heb..
maar links en rechts staat M ((eigenlijk delta)) ..als je die weghaalt vind je wel wat daar in dat rode gedeelte staat
Thanksquote:Op zondag 26 juni 2005 12:50 schreef achtbaan het volgende:
(x2+y16*x15)*(Mx1)=(x1+y16*x25)*(Mx2)
Mx1x2+Mx1y16*x15=Mx2x1+Mx2y16*x25
M(x1x2)+y1*M(x1*6*x15)=M(x2x1)+y1*M(x2*6*x25)
en ik dacht 'wegens me simpele wiskunde ' dat M(x1x2)=M(x2x1) en die kun je rustig doorstrepen.
6*y1*M(x1*x1^5)=6*y1*M(x2*x2^5)
M(x1*x1^5)=M(x2*x2^5)
M(x1^6)=M(x2^6)
(x1^6)=(x2^6)
Je kan die vergelijking met elke willekeurige constante ongelijk 0 vermenigvuldigen en dan houd je nog steeds dezelfde vergelijking over. Je kan dus zonder verlies van algemeenheid aannemen dat een van die onbekenden gelijk is aan 1, waardoor je maar 3 echte onbekenden over houdt.quote:Op woensdag 6 juli 2005 18:20 schreef julekes het volgende:
Ik zou dit zelf moeten weten, maar het is al een jaar of 8 geleden:
Stel ik heb drie punten in een ruimtelijk assenstelsel (x,y,z). De vergelijking van het vlak V door deze drie punten heeft de vorm ax+by+cz=d. Hoe bepaal ik de constanten? ik heb dus 4 onbekenden en kan volgens mij adhv drie punt coordinaten maximaal een vergelijking met 3 variabelen oplossen?
Waar ga ik de fout in?
Thanks! Hoe vind ik die vector? Als ik die meuk moet uitschrijven wordt ik knetter, en dan moet ik het ook nog eens in een spreadsheet verwerken.quote:Op woensdag 6 juli 2005 19:01 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Je kan die vergelijking met elke willekeurige constante ongelijk 0 vermenigvuldigen en dan houd je nog steeds dezelfde vergelijking over. Je kan dus zonder verlies van algemeenheid aannemen dat een van die onbekenden gelijk is aan 1, waardoor je maar 3 echte onbekenden over houdt.
Stel je hebt punten u, v en w (die niet op een lijn liggen), dan moet je de vector vinden die loodrecht staat op v-u en w-u. Deze normaalvector staat loodrecht op het vlak door deze 3 punten. De coeffienten zijn de gezochte a, b en c. De waarde d vind je door een van de 3 punten in te vullen in de vergelijking.
Het is gelukt, eureka, inclusief spreadsheet vorm.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:16 schreef Wolfje het volgende:
Zij n = (a,b,c) de normaalvector. De vergelijkingen (n,v-u)=0 en (n,w-u)=0 zijn 2 lineaire vergelijkingen in 2 onbekenden (je kunt aannemen dat een van de onbekenden gelijk is aan 1 omdat een een veelvoud van n ook een oplossing is).
De drie bovengenoemde soorten getallen zijn overvloedig (deficient), onvolledig (excessief) en perfecte getallen. Nou weet ik dus niet wat een algoritme is, aan de naam denk ik dat het iets met logaritmen te maken heeft... "helaas" krijg ik dat pas volgend jaar (in de 5e) en heb ik het niet dit jaar gehad... kan iemand mij uitleggen wat ik moet doenquote:Probeer een algoritme te ontwikkelen om getallen te verdelen in de drie bovengenoemde soorten
| 1 | a := 0 |
| 1 | a := b |
| 1 | a := a*b |
| 1 2 3 | c := a; a := b; b := c |
| 1 2 | a := b; b := a |
| 1 2 3 4 | if P -> A [] Q -> B [] R -> C fi |
| 1 2 3 | if a >= b -> c := a [] b >= a -> c := b fi |
| 1 2 3 4 | do P -> A [] Q -> B [] R -> C od |
| 1 2 3 4 | n := 0; do n <> b -> a := a * a; n := n + 1 od |
| 1 2 3 | if A -> C [] B -> skip fi |
| 1 2 3 | if A -> B [] C -> abort fi |
| 1 2 3 4 5 | n wordt 1; a wordt f.0 Zolang n <> N doe als f.n > a dan a wordt f.n, als f.n <= a dan doe niets |
| 1 2 3 4 5 6 | n := 1; a := f.0; do n <> N -> if f.n > a -> a := f.n [] f.n <= a -> skip fi od |
recursief gedefinieerd dus?quote:Op zaterdag 16 juli 2005 23:02 schreef Lestat het volgende:
Vraag: wat is de looptijd (Big-O notatie) van een algotritme dat voldoet aan de recurrente betrekking:
T(n) = 16T(n/2) + 9
?
O(2log(n)). Je halveert n immers bij elke iteratie. Of wil je graag een nog preciezer bewijs hebben?quote:Op zaterdag 16 juli 2005 23:02 schreef Lestat het volgende:
Vraag: wat is de looptijd (Big-O notatie) van een algotritme dat voldoet aan de recurrente betrekking:
T(n) = 16T(n/2) + 9
?
Elke stap vergt nu O(2log(n)) rekentijd vanwege dat kwadraat in de recursie. Er zijn nog steeds 2log(n) stappen die je moet doen, dus de totale rekentijd isquote:Op zondag 17 juli 2005 15:31 schreef Lestat het volgende:
Hmm, wat maak je dan van dezelfde vraag maar dan met T(n) = 8T(n/2) + n^2 ?
Grafische rekenmachine:quote:Op donderdag 21 juli 2005 18:01 schreef SVDL het volgende:
Ik heb het volgende sommetje
xx = 1000. Wat is x?
Nu kan ik dit natuurlijk wel iteratief (tussen 4.5 en 4.6) oplossen, maar er moet toch een elgantere manier zijn? Of kan dit alleen mar numeriek?
Inderdaad, dit is het makkelijkst. Maar volgens mij was de vraagsteller inmiddels ook wel zoverquote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:40 schreef NostraBramus het volgende:
[..]
Grafische rekenmachine:
xx = 1000
Formule 1: y = xx
Formule 2: y = 1000
dan met calculate - intersection het snijpunt berekenen.
Bij x = 4,5555357
xx = 1000
Beetje laat, maar tochquote:Op woensdag 29 juni 2005 17:03 schreef Alter_Ego het volgende:
Welke stoffen worden hier bij elkaar gedaan?
http://www.ebaumsworld.com/marshmallow.html
Ben bang van wel. Je moet dan denken aan bv de Newton Raphson methode. Verder dan x*log(x)=log(1000) kom ik ook niet.quote:Op donderdag 21 juli 2005 18:01 schreef SVDL het volgende:
Ik heb het volgende sommetje
xx = 1000. Wat is x?
Nu kan ik dit natuurlijk wel iteratief (tussen 4.5 en 4.6) oplossen, maar er moet toch een elgantere manier zijn? Of kan dit alleen mar numeriek?
Verdomme, dat heb ik dit jaar nog gehad...quote:Op donderdag 28 juli 2005 22:36 schreef NostraBramus het volgende:
Hoop dat een van jullie me kan helpen! Thanks in advance!!!
Grtz Bram
Minimal costs.quote:Op donderdag 28 juli 2005 22:44 schreef McCarthy het volgende:
heb je de doelfunctie al?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |