Je vergelijkt de opvatting die phsyici van dimensies hebben met jouw opvatting. En da's vrij zinloos, denk ik.quote:Men heeft het tegenwoordig over 13 opgerolde dimensies in de string theorie. Dat is nog niets vergeleken met het aantal werkelijke dimensies. Er zijn namelijk net zoveel dimensies als dat er massa´s zijn. En eigenlijk kom je dan al gauw uit op oneindig veel dimensies.
Blijkbaar ken je de relativiteitstheorie niet en kun je dus ook niet zeggen of die goed of fout is.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
[...]
Mijn kennis heb ik opgedaan uit losse artikelen betreft de relativiteitstheorie en discussies welke ik tot op heden op het Internet voer.
[..]
Daarbij vraag ik mij af wat een foton voor snelheid zou meten omdat er bij een foton na 300.000km nog helemaal geen tijd is verstreken. Wanneer er voor een foton een seconde voorbij zou zijn gegaan, dan had deze al oneindig veel kilometers afgelegd. Wat weer zou betekenen dat de werkelijke lichtsnelheid veel hoger zou moeten zijn als dat wij denken te meten.
Hier hebben we het al heel, heel erg vaak over gehad, Rudeonline. Hier kunnen we dus niks mee; dat ligt toch echt aan jouw "begrip" van de rel.theorie.quote:Daarbij vraag ik mij af wat een foton voor snelheid zou meten omdat er bij een foton na 300.000km nog helemaal geen tijd is verstreken. Wanneer er voor een foton een seconde voorbij zou zijn gegaan, dan had deze al oneindig veel kilometers afgelegd. Wat weer zou betekenen dat de werkelijke lichtsnelheid veel hoger zou moeten zijn als dat wij denken te meten.
en/of weet iemand anders iets over dit experiment?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:04 schreef -Pepe- het volgende:
Heb je een link van het artikel van de drie atoomklokken?
Als je hier vanuit gaat lijkt de balk volgens mij groter te worden..... Jouw logica is kennelijk anders dan de mijnequote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
...
Als deze balk nu beweegt met een bepaalde snelheid dan zul je het uiterste einde van de balk stil zien staan op het moment dat punt a begint te bewegen, pas na 1sec zul je punt b zien bewegen waardoor de balk eigenlijk iets korter lijkt.
...
Een goed natuurkundige verzint eerst een theorie: dat heb je bij deze gedaan.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
Lichtsnelheid….. 0.
Hoewel de natuurkunde er nog altijd vanuit gaat dat de lichtsnelheid de hoogst haalbare snelheid is vermoed ik juist het tegenovergestelde. Mijn inziens is de snelheid van het licht het absolute nulpunt van tijd en beweging. Hoewel ik zelf absoluut geen natuurkunde heb gestudeerd, denk ik dat ik een aantal sterke argumenten heb om de (on)juistheid van de huidige wetenschap ter discussie te stellen. Mijn kennis heb ik opgedaan uit losse artikelen betreft de relativiteitstheorie en discussies welke ik tot op heden op het Internet voer.
een goed natuurkundige zoekt daarna naar wiskundig bewijs om zijn theorie te onderbouwen en te bewijzen Ik denk dat ik hier een zwak punt heb ontdekt in je theorie. Wiskundige onderbouwing timmert je theorie zodanig dicht dat er niet aan te tornen is.quote:Ondanks het feit dat ik weinig steun krijg van anderen in het verdedigen van mijn theorie raak ik zelf echter steeds meer overtuigt van mijn idee omdat bepaalde zaken voor mij heel logisch zijn daar waar anderen er juist van overtuigt zijn dat ik het onjuist heb.
Ho! wacht. Volgens de meest recente natuurkundige ontwikkelingen zijn er 11 dimensies, die allemaal met elkaar te maken hebben. Wij zien er slechts 3, en kennen tijd als een 4e. De andere 7 zijn voor ons normaliter niet zichtbaar of op enige andere manier waar te nemen.quote:1) Tijd en ruimte.
Een van de eerste dingen die je moet zien te begrijpen is het fenomeen tijd en ruimte. Men ziet deze 2 over het algemeen als 2 afzonderlijke dimensies waarbij ruimte 3 dimensionaal is en tijd slechts 1 dimensionaal. In zekere mate klopt dit wel omdat een ruimte volgens onze manier van kijken slechts 3 dimensies kent. De 4e dimensies ( tijd) is dan niets anders als het tijdstip waarop iets bestaat en staat zodoende los van de 3 andere dimensies.
Het heelal kan niet leeg zijn. De onzekerheidsrelatie van Heisenberg laat dit soort zekerheden niet toe. Een leeg heelal kan per definitie niet.quote:De grote vraag is nu… Bestaat er ook tijd als het heelal volledig leeg zou zijn?
Men hoeft niet ergens aanwezig te zijn om bepaalde zaken te kunnen constateren. wiskundig bewijs is waar de wetenschap haar kennis op baseert in deze tak.quote:Duidelijk mag zijn dat er in een volledig leeg heelal niets of niemand is om tijd te kunnen constateren. Maar betekent dit dan ook de afwezigheid van tijd? Neem bijvoorbeeld een bal. Een bal is een lege ruimte met een omhulsel. Wanneer de bal ouder wordt, en dat doet hij op het moment dat hij bestaat, dan wordt de ruimte in de bal vanzelfsprekend ook ouder.
Vergeet nu dat deze lege ruimte wordt omringd door de bal en focus je alleen op de ruimte in de bal. Zou tijd dan alleen maar hebben bestaan op het moment dat de ruimte was omhuld door een bal? Dat lijkt mij niet. Op het moment dat er ruimte is, dan is er ook tijd waarin deze ruimte zich bevindt. Tijd en ruimte bestaan dus eigenlijk gelijktijdig. Nu is de vraag, zijn tijd en ruimte dan misschien dezelfde?
Wiskundig gezien niet dus. 11 dimensies kan je niet opvouwen tot 8. Tenzij jij Stephen Hawking en Michio Kaku kan overtuigen..quote:Iedereen weet dat ruimte niets anders is als een afstand. Wij meten over het algemeen afstanden van a naar b waarbij Ab de afstand is tussen 2 punten. Deze punten zijn dan b.v. verschillende massa's. Een afstand vanaf jou huis tot aan de supermarkt is in wezen niets anders als de afstand tussen jou voordeur en de voordeur van de supermarkt.
Op het moment dat jij vanuit jou huis naar de supermarkt wilt gaan heb je een bepaalde weg af te leggen. Zonder dat men hierbij stil staat bestaat een afgelegde weg uiteindelijk alleen maar uit afgelegde tijd. Zonder tijd kun je immers geen weg afleggen. Jij verplaatst je weliswaar over een weg, maar de ruimte tussen jou en de supermarkt is eigenlijk niets anders als tijd die je kunt afleggen. Of je dit ook daadwerkelijk gaat doen is niet van belang. Op het moment dat er afstanden bestaan, bestaat er ook tijd. De afstand vanaf de aarde tot aan de maan bestaat uiteindelijk alleen maar uit tijd welke je nodig hebt om op de maan te komen.
Hieruit zou je kunnen concluderen dat tijd en ruimte eigenlijk dezelfde zijn.
Onzin. Het verschil kwam voort uit de snelheid van de klok, niet afgelegde afstand.quote:Elke afstand vertegenwoordigt een stukje tijd waarbij jij zelf bepaald hoeveel tijd jij nodig hebt om deze afstand af te leggen. Op dit moment geldt dat de lichtsnelheid ( ongeveer 300.000km/sec) de hoogst haalbare snelheid is, waaruit je kunt afleiden dat de minimale tijd tussen ons en de maan, welke ook ongeveer 300.000km is, 1sec is. Zou je dus met de snelheid van het licht naar de maan vliegen dan zou je daar 1sec over doen en jij bent dan dus eigenlijk 1sec ouder.
Jouw totale afgelegde weg is dan eigenlijk 300.000km en 1 sec.
Nou bewegen wij continue met verschillende snelheden of staan stil, de tijd lijkt altijd met een vaste snelheid voorbij te tikken. Gevoelsmatig kan een uur wel langer of korter duren, maar jou klokje trekt zich weinig aan van jou emotie. Toch kan de tijd inderdaad sneller of langzamer verlopen. Dit is al gebleken uit diverse experimenten. Tijd is gekoppeld aan een afgelegde weg. Uit een test met 3 atoomklokken is gebleken dat deze uit elkaar gaan lopen op het moment dat zij alle 3 een andere weg afleggen. Men heeft 1 klok op een vaste locatie neer gezet en vervolgens 2 andere klokken in tegengestelde richting om de aarde gevlogen.
Wat bleek nu? De klok welke met de draairichting van de aarde mee vloog liep voor op de vaste klok, en de klok welke tegen de draairichting van de aarde in werd gevlogen liep achter op de vaste klok. Stel je nou de aarde eens voor als een draaiende schijf en beeld je een vast punt voor ergens op de rand van de schijf. 1 omwenteling van de schijf stelt dan 40.000km voor.
Verkeerde conclusie. Voor een foton staat de tijd stil, omdat deze op de lichtsnelheid beweegt (lees Einstein maar eens), maar de lichtsnelheid is gewoon 300k km/s. men heeft het wel recentelijk voor elkaar gekregen om licht langzamer te laten gaan, een opmerkelijke prestatie!quote:Nu duurt 1 omwenteling precies 24 uur en laat je t.o.v. de vaste klok 2 klokken tegen elkaars richting invliegen. Deze klokken bewegen precies met dezelfde snelheid en doen beide ook 24 uur over het afleggen van 40.000km. De klok die met de draairichting van de schijf beweegt legt in 24uur dan 40.000km af ten opzichte van de vaste klok plus de 40.000km die de vaste klok zelf aflegde. Wat totaal dus 80.000km is. De andere klok legde 40.000km af ten opzichte van de vaste klok en legde 40.000km af min de afgelegde weg van de vaste klok. En heeft dan dus eigenlijk 0km afgelegd.
Hieruit blijkt dus dat de tijd minder snel voorbij gaat op het moment dat je minder kilometers aflegt. Tijd en afgelegde weg zijn dus nauw met elkaar verbonden. Des te minder kilometers je maakt, des te langzamer gaat jou tijd. Dit is in tegenspraak met de relativiteitstheorie omdat deze juist bepaalt dat hoe meer kilometers je aflegt hoe langzamer de tijd gaat. Bij de lichtsnelheid, waarbij je heel veel kilometers per seconde aflegt, zou jou tijd juist nagenoeg stil blijven staan. Daarbij vraag ik mij af wat een foton voor snelheid zou meten omdat er bij een foton na 300.000km nog helemaal geen tijd is verstreken. Wanneer er voor een foton een seconde voorbij zou zijn gegaan, dan had deze al oneindig veel kilometers afgelegd. Wat weer zou betekenen dat de werkelijke lichtsnelheid veel hoger zou moeten zijn als dat wij denken te meten.
De filosofeert er maar op raak, maar bewijs heb je niet. niet wiskundig, niet wetenschappelijk. Ik geloof niet dat jij (de TS) bestaat, want ik heb je nog nooit gezien kan ik ook beredeneren als ik op jouw manier redeneer.quote:2) Lengte contractie.
Een ander punt waar ik het niet mee eens ben is het fenomeen lengtecontractie. Wanneer voorwerpen een snelheid hebben of versnellen dan zouden deze korter worden in hun bewegingsrichting waarbij zij zelfs compleet zouden verdwijnen bij het halen van de lichtsnelheid. Ik denk dat dit maar deels waar is omdat een voorwerp namelijk niet zomaar in het niets kan verdwijnen. Misschien kunnen voorwerpen wel iets korter worden, maar dat heeft te maken met het steeds minder afleggen van ruimte. Hier kom ik later op terug. Eerst zou ik duidelijk willen maken waarom bewegende voorwerpen korter lijken op het moment dat zij bewegen.
klopt wel als je redeneert volgens Einstein, het klopt niet als je redeneert volgens jouw theoriequote:Als voorbeeld zou ik een balk van 300.000km lengte willen nemen. We weten al dat licht er 1sec over doet om 300.000km af te leggen dus kun je stellen dat als je een balk van bovengenoemde lengte neemt, je deze balk over meerdere tijdstippen waarneemt. Wanneer je als waarnemer bij punt a staat, dan neem je punt b waar met 1 sec vertraging. Je kijkt dus eigenlijk in het verleden. Waarnemen is dus eigenlijk kijken in de tijd.
quote:Als deze balk nu beweegt met een bepaalde snelheid dan zul je het uiterste einde van de balk stil zien staan op het moment dat punt a begint te bewegen, pas na 1sec zul je punt b zien bewegen waardoor de balk eigenlijk iets korter lijkt. Als punt b immers begint te bewegen is punt a al een stukje van jou verwijderd. Over de gehele lengte zie je de balk dus korter worden, en des te verder je kijkt hoe korter hij lijkt. Stel dat de balk met 100km/sec beweegt, op het moment dat punt b begint te bewegen is punt a al 100km van jou verwijderd. De balk lijkt dus 100km korter. Dit is dus de reden van het optische bedrog van korter wordende lengtes.
De reden waarom een massa bij hoge snelheid echt een beetje korter wordt heeft te maken met het feit dat atomen dichter op elkaar komen te zitten op het moment dat je denkt te versnellen. Hoe lastig het ook lijkt, versnellen richting lichtsnelheid is eigenlijk vertragen.
Ik heb tot daar gelezen, voordat ik tot de conclusie kwam dat jij aan de ene kant je theorie staaft op de algemeen geaccepteerde wetenschap, en hier en daar met vage voorbeelden en rare gedachten je eigen theorie naar voren probeert te zetten, zonder daarbij concreet, onaantastbaar, eventueel wiskundig verantwoord bewijs aan te leveren.quote:Dat heb ik al uitgelegd middels het voorbeeld met de atoomklokken, waarbij de tijd langzamer gaat op het moment dat je vertraagt. Ik ga er nog steeds van uit dat de tijd het langzaamst gaat bij de lichtsnelheid. Ruimte en tijd weren als een soort harmonica. Waneer je versnelt trek je de harmonica uit elkaar waardoor de ruimte toeneemt. Op het moment dat je vertraagt druk je de harmonica in elkaar waardoor de ruimte afneemt. Bij maximale vertraging is de harmonica op zijn kleinst en neemt zodoende ook de minste ruimte in. Ditzelfde principe geldt voor massa´s die de lichtsnelheid naderen. Bij de lichtsnelheid is de tussenliggende afstand tussen de atomen in de bewegingsrichting minimaal. Een massa wordt hierdoor dus korter. Bij het versnellen neemt deze onderlinge afstand weer toe en wordt de massa weer langer in zijn bewegingsrichting. Om deze reden gaat de impuls/massa van een voorwerp ook naar oneindig bij de lichtsnelheid. Bij de lichtsnelheid staat de tijd stil en bestaat er ook geen ruimte meer tussen de atomen. Bij lichtsnelheid is de afgelegde weg 0 en bestaat er voor een atoom ook geen ruimte meer om te bewegen. Hierdoor wordt een massa dus kleiner bij versnellen richting de lichtsnelheid. Vergeet niet dat als ik het over de lichtsnelheid heb ik daar mee bedoel het absolute nulpunt van beweging, en dat elke beweging t.o.v. onszelf weliswaar een snelheid lijkt maar eigenlijk afremmen is.
3) Snelheid van tijd.
<knip>
Tot zover mijn gedachte,
De relativiteitstheorie voor dummies - Die topic behandelt die vraag.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:06 schreef -Lay-Z- het volgende:
Men zit overal te zeggen dat niets sneller kan gaan dan de lichtsnelheid.
Maar stel:
Je vertrekt 's morgens naar je werk. Aan de voordeur van je huis geef je je vrouw nog een afscheidszoen en stapt in je nieuwe sportwagen. Je trapt hem op zijn staart en scheurt tegen 300.000km/sec over de A2 (flitsen is onmogelijk)
Maar het is nog donker, dus je knipt je lichten aan, en het licht verplaatst zich ook tegen 300.000km/sec tov jouw.
Maar beweegt datzelfde licht zich dan tegen 600.000km/sec tov je vrouw of hoe zit dat dan??
Bedankt!quote:Op zondag 8 mei 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
De relativiteitstheorie voor dummies - Die topic behandelt die vraag.
http://www.photonics.com/(...)chid.879/QX/read.htmquote:Op zondag 8 mei 2005 14:06 schreef -Lay-Z- het volgende:
Zo mag je geen snelheden optellen. Dit gaat mis voor snelheden die in de buurt komen van de lichtsnelheid...quote:Op zondag 8 mei 2005 14:06 schreef -Lay-Z- het volgende:
Maar stel:
Je vertrekt 's morgens naar je werk. Aan de voordeur van je huis geef je je vrouw nog een afscheidszoen en stapt in je nieuwe sportwagen. Je trapt hem op zijn staart en scheurt tegen 300.000km/sec over de A2 (flitsen is onmogelijk)
Maar het is nog donker, dus je knipt je lichten aan, en het licht verplaatst zich ook tegen 300.000km/sec tov jouw.
Maar beweegt datzelfde licht zich dan tegen 600.000km/sec tov je vrouw of hoe zit dat dan??
hebben deze signalen ook een massa??quote:Op zondag 8 mei 2005 14:17 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
http://www.photonics.com/(...)chid.879/QX/read.htm
niets is zeker....
yep, ik las het net in het topic van Aliceyquote:Op zondag 8 mei 2005 14:19 schreef Raketman het volgende:
[..]
Zo mag je geen snelheden optellen. Dit gaat mis voor snelheden die in de buurt komen van de lichtsnelheid...
Geeft helemaal niets, vraag rustig raak.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:25 schreef -Lay-Z- het volgende:
mijn excuses als ik over dit onderwerp domme vragen stel, maar ik ben nog maar 19jaar, en weet niets van natuurkunde. Maar ik vind het wel zeer interessant en wil er wel meer over weten![]()
![]()
mvg
De boeken van Hawking ken ik niet, ik ken wel de boeken van Feynman, en hoewel ik daar maar een stukje van gelezen heb, komt het best begrijpbaar en informatief over.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:43 schreef kanaiken het volgende:
Ik heb de twee boeken van Stephen Hawking gelezen, en begreep nu een stuk meer. Maar bij sommige onderwerpen gaat hij te snel of niet diep genoeg op in (soms omdat ze niet zoveel met het verhaal te maken hebben.) Zijn er nog andere boeken die aan te raden zijn, die over natuurkunde gaan, maar wat gespecificeerder, maar wel van dezelfde moeilijkheidsgraad als die van Hawking?
quote:Op zondag 8 mei 2005 14:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
De boeken van Hawking ken ik niet, ik ken wel de boeken van Feynman, en hoewel ik daar maar een stukje van gelezen heb, komt het best begrijpbaar en informatief over.
Gerard t Hooft: de bouwstenen van de schepping. of David Bodanis: E=mc2. Beide erg leuke boeken. Einstein heeft zelf ook een boekje geschreven over speciale rel.theorie, genaamd "mijn theorie". Kost 9 euro ofzo. Hij heeft ook nog wat geschreven over algemene relativiteit, maar daar moet je wel een bepaalde basis voor hebben. Zomaar wat titelsquote:Op zondag 8 mei 2005 14:43 schreef kanaiken het volgende:
Ik heb de twee boeken van Stephen Hawking gelezen, en begreep nu een stuk meer. Maar bij sommige onderwerpen gaat hij te snel of niet diep genoeg op in (soms omdat ze niet zoveel met het verhaal te maken hebben.) Zijn er nog andere boeken die aan te raden zijn, die over natuurkunde gaan, maar wat gespecificeerder, maar wel van dezelfde moeilijkheidsgraad als die van Hawking?
Tja, ik was 14 ofzo toen ik ze las, en ik vond ze ook behoorlijk lastig. Heb later nog een boekje gekocht over de ruimte&tijd; een soort congres wat hij met Roger Penrose deed. Hoewel het claimde niet zo moeilijk te zijn, hebben zelfs promovendi theoretische natuurkunde er moeite meequote:Op zondag 8 mei 2005 14:48 schreef kanaiken het volgende:
[..]
[afbeelding]
Heel leuk om te lezen, maar was misschien net iets te hoog begrepen, aangezien ik het twee keer moest lezen voordat ik nagenoeg alles min of meer begreep.
Ja, maar Rudeonline geeft een absolute waarde aan deze verschijnselen, terwijl ze natuurlijk coordinaat-afhankelijk zijn. Verder ga ik ook niet meer echt in op de technische details, want die neemt hij niet van me aan. Iets uitrekenen heeft hij tot nu toe niet gedaan, en dan blijft dit allemaal quasi-filosofisch. In ieder geval niet wetenschappelijk.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:31 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Als je hier vanuit gaat lijkt de balk volgens mij groter te worden..... Jouw logica is kennelijk anders dan de mijne![]()
Naast het feit dat lengtecontractie ook gemeten kan worden (en niet alleen waargenomen), toch Haushofer?
Ik zal er eens op zoekenquote:Op zondag 8 mei 2005 14:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Gerard t Hooft: de bouwstenen van de schepping. of David Bodanis: E=mc2. Beide erg leuke boeken. Einstein heeft zelf ook een boekje geschreven over speciale rel.theorie, genaamd "mijn theorie". Kost 9 euro ofzo. Hij heeft ook nog wat geschreven over algemene relativiteit, maar daar moet je wel een bepaalde basis voor hebben. Zomaar wat titels
Ik was 15.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, ik was 14 ofzo toen ik ze las, en ik vond ze ook behoorlijk lastig. Heb later nog een boekje gekocht over de ruimte&tijd; een soort congres wat hij met Roger Penrose deed. Hoewel het claimde niet zo moeilijk te zijn, hebben zelfs promovendi theoretische natuurkunde er moeite mee
Tja, Penrose is ook zo'n geniaaltje; hij heeft bijvoorbeeld aangetoond dat het proces van instorting voor een ster met tijdssymmetrie kan worden omgedraaid, en dat je dat kunt toepassen op het universum; het universum is dan ontsproten uit een singulariteit.quote:Op zondag 8 mei 2005 15:05 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Ik was 15.
En die naam penrose ben ik al eerder tegengekomen in zijn boeken
EEN WOORDGRAPquote:Op zondag 8 mei 2005 15:46 schreef DionysuZ het volgende:
hey een rudeonline topic! das lang geledenOP komt me bekend voor, maar is toch (licht) veranderd als ik hem zo lees. Ik zal er straks ook even naar kijken
schaamteloze tvp dus
Nou ja, laten we hier dan maar es mee beginnen: Hoe denkt Rudeonline dit resultaat te evenaren?quote:Op zondag 8 mei 2005 11:24 schreef Haushofer het volgende:
Over die 2 klokken: dat experiment is uitgevoerd door Hafele en Keating. De ene klok ging in westelijke richting, de andere in oostelijke richting. Deze werden vergeleken met 2 klokken die op aarde achterbleven (maar dus wel mee roteerden met de aarde mee!) Er werd inderdaad een verschil gemeten. Daarbij moet je wat dingen in je achterhoofd houden:
-Als de klok in het vliegtuig in dezelfde richting als de aardrotatie vliegt, dan is de onderlinge snelheid kleiner dan als de klok in tegengestelde richting vliegt. De tijdsdilatatie zal in het eerste geval dan kleiner zijn, omdat deze groter wordt bij een grotere onderlinge snelheid.
-Je hebt ook nog een tijdsdilatatie door de massa van de aarde; dit wordt beschreven door de algemene rel.theorie. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te minder zwaartekracht zal deze ondervinden (tov een klok die op aarde achterblijft) Dus de klok op aarde zal door dit effect weer meer worden vertraagd dan de klok in het vliegtuig.
Al met al allemaal prima uit te rekenen, en de relativiteitstheorie voorspelt de juiste waarden ( met een theoretische afwijking van luttele nanoseconden, wat ook niet vreemd is, want de dillataties zijn ook van die orde) Ik ben dan ook heel benieuwd hoe Rudeonline dit resultaat gaat evenaren.
Jij beweert dus dat het GPS-systeem niet klopt.quote:Op zondag 8 mei 2005 19:09 schreef rudeonline het volgende:
Omdat een klok in een vliegtuig zowel voor als achter kan gaan lopen denk ik dat je de zwaartekracht helemaal niet mee hoeft te rekenen.
quote:Op zondag 8 mei 2005 19:15 schreef Fuckin_Innocent het volgende:
Even tvp'en voor een dood moment in mijn kostbare tijd.
Hoezo? Ik zeg alleen maar dat een klok in een vliegtuig zowel sneller als langzamer kan gaan lopen. Hieruit leid ik af dat de hoogte en verminderde zwaartekracht hierop dus geen invloed heeft.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:06 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Jij beweert dus dat het GPS-systeem niet klopt.
Zeg dan maar tegen de GPS-satelieten dat ze niet meer voor zwaartekwacht hoeven te corrigeren.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoezo? Ik zeg alleen maar dat een klok in een vliegtuig zowel sneller als langzamer kan gaan lopen. Hieruit leid ik af dat de hoogte en verminderde zwaartekracht hierop dus geen invloed heeft.
Dat klokken van gps satelieten voor gaan lopen kun je ook afleiden uit het feit dat ze t.o.v de aarde een langere weg hebben afgelegt. Hun omtreksnelheid om de aarde is groter als de omtreksnelheid op zeeniveau..quote:Op zondag 8 mei 2005 20:16 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Zeg dan maar tegen de GPS-satelieten dat ze niet meer voor zwaartekwacht hoeven te corrigeren.
Maar ga er dan wel van uit dat je apparaatje na een paar dagen totaal niet meer in de buurt komt.![]()
Samen met een wiskundige zou ik daar wel uit kunnen komen. Het tijdsverschil wat er zou onstaan, dat zou een verschil van 300.000km per seconde zijn. Een gps satteliet die b.v 2sec voorloopt, heeft 600.000km meer afgelegt. Kun jij me dan vertellen waarom een klok in een vliegtuig zowel voor als achter kan gaan lopen?quote:Op zondag 8 mei 2005 20:32 schreef Wackyduck het volgende:
Kun jij aangeven hoeveel die correctie moet bedragen?
De RT kan dat wel en doet dat goed, als jouw theorie dat niet kan kan het nooit de RT vervangen.![]()
Nee, want je verwerpt de hele wiskunde.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Samen met een wiskundige zou ik daar wel uit kunnen komen.
Heb je deze post van Haushofer wel gelezen?quote:Op zondag 8 mei 2005 20:46 schreef rudeonline het volgende:
Kun jij me dan vertellen waarom een klok in een vliegtuig zowel voor als achter kan gaan lopen?
quote:Ik ben dan ook heel benieuwd hoe Rudeonline dit resultaat gaat evenaren.
Geen flauw idee. Ik heb ze iig nooit gewogenquote:
Ik heb zelf Stephen Hawking's "A brief history of Time" gelezen, de aangepaste versie (met recente nieuwe info). Erg leerzaam.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:46 schreef Alicey het volgende:
De boeken van Hawking ken ik niet, ik ken wel de boeken van Feynman, en hoewel ik daar maar een stukje van gelezen heb, komt het best begrijpbaar en informatief over.
Rude zelfs zonder wiskundige gaf je al een verkeerde voorspelling van de richting van de correctiequote:Op zondag 8 mei 2005 20:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Samen met een wiskundige zou ik daar wel uit kunnen komen. Het tijdsverschil wat er zou onstaan, dat zou een verschil van 300.000km per seconde zijn. Een gps satteliet die b.v 2sec voorloopt, heeft 600.000km meer afgelegt. Kun jij me dan vertellen waarom een klok in een vliegtuig zowel voor als achter kan gaan lopen?
Ik had hier het volgende antwoord op gegeven.quote:Op maandag 9 mei 2005 10:40 schreef Maethor het volgende:
[..]
Heb je deze post van Haushofer wel gelezen?
En dan zou ik met name graag een reactie zien op de laatste opmerking daarin:
[..]
Wat is hier niet duidelijk aan?quote:Ik zal eerst even op de laatste post reageren. Wat betreft het effect van de zwaartekracht op de snelheid van de klok vraag ik mij het volgende af. Je zegt dat een klok in een vliegtuig sneller loopt als een klok op aarde. Dat ligt toch helemaal aan de richting va het vliegtuig? Was het niet zo dat de klok die met de draairichting van de aarde meevloog juist sneller liep als de vaste klok? Deze klok heeft dan t.o.v de vaste klok op aarde na 1 omwentelling een langere weg afgelegt. Ik leid hieruit af dat een klok sneller loopt als deze in dezelfde tijd meer kilometers maakt. Omdat een klok in een vliegtuig zowel voor als achter kan gaan lopen denk ik dat je de zwaartekracht helemaal niet mee hoeft te rekenen.
Dat is niet waar. 1 klok liep voor t.o.v de vastre klok, en 1 klok liep achter t.o.v de vaste klok.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:41 schreef DionysuZ het volgende:
Nee, beide klokken aan boord van de vliegtuigen liepen trager dan de klok op aarde. Alleen was er ook nog een verschil tussen de beide klokken aan boord van de vliegtuigen
Het is op zich wel duidelijk, maar het klopt niet, zoals DionysuZ hierboven al zegt, en zoals je uit Haushofers post ook al had kunnen opmaken.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:33 schreef rudeonline het volgende:
Wat is hier niet duidelijk aan?
Wat klopt er dan niet? Het is toch zo dat 1 klok sneller liep, en 1 klok trager? Ik heb Haus z'n post echt gelezen, maar ik haal het er niet uit...quote:Op maandag 9 mei 2005 19:10 schreef Maethor het volgende:
[..]
Het is op zich wel duidelijk, maar het klopt niet, zoals DionysuZ hierboven al zegt, en zoals je uit Haushofers post ook al had kunnen opmaken.
Je hebt gelijk.quote:Op maandag 9 mei 2005 19:19 schreef rudeonline het volgende:
Het is toch zo dat 1 klok sneller liep, en 1 klok trager?
Hij is het enkel en alleen met dat ene zinnetje eensquote:Op maandag 9 mei 2005 20:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Op welke punten ben je het met me eens? En op welke punten niet...
Nou ja, dan geef ik het op. Ik stel alleen es voor om jouw rekenuitkomst te vergelijken met die van de rel.theorie. Aangezien jij al stelt dat zwaartekracht geen invloed heeft op de tijd. Terwijl je de algemene rel.theorie niet begrijpt. Dat vind ik dan een rare uitspraak. Kijken we welke uitkomst er het dichtste bij komt. En om een wiskundige hoef je niet te vragen, want jij verwerpt een groot deel van de wiskunde. Bovendien zal een wiskundige jouw exact dezelfde vragen stellen als dat wij hier doen.quote:Op maandag 9 mei 2005 19:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet? Het is toch zo dat 1 klok sneller liep, en 1 klok trager? Ik heb Haus z'n post echt gelezen, maar ik haal het er niet uit...
Ik verwerp zeker niet de gehele wiskunde. Ik denk alleen wel dat er bepaalde zaken niet kloppen.quote:Op maandag 9 mei 2005 21:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, dan geef ik het op. Ik stel alleen es voor om jouw rekenuitkomst te vergelijken met die van de rel.theorie. Aangezien jij al stelt dat zwaartekracht geen invloed heeft op de tijd. Terwijl je de algemene rel.theorie niet begrijpt. Dat vind ik dan een rare uitspraak. Kijken we welke uitkomst er het dichtste bij komt. En om een wiskundige hoef je niet te vragen, want jij verwerpt een groot deel van de wiskunde. Bovendien zal een wiskundige jouw exact dezelfde vragen stellen als dat wij hier doen.
Ten eerste de speciale theorie. Dat bleek uit het topic wat we erover hebben geopend. Ten tweede de algemene theorie, omdat je hier tegenspreekt dat een zwaartekrachtsbron voor tijdsvertraging zou zorgen. Dan heb je geen enkel idee waar je het over hebt.quote:En wat snap ik volgens jou niet van de rel. theorie?
Dit kun je toch echt niet menen, hier hebben we een heel topic over volgekregen, en Miss-Sly had na een middag al door waar jouw denkfout zit. Terwijl zij tot dat punt niks begreep van de relativiteitstheorie. Nou ja, zoals ik zei: technisch ga ik iig niet meer in op je ideeen, dat is al vaak genoeg gedaan en je wilt simpelweg je fouten niet zien. Als jij zograag zo ontzettend anders wilt denken, prima. Maar dan is verdere discussie tussen ons zinloos. (nog steedsquote:Ik begrijp juist heel goed dat snelheid relatief is. Je meet een snelheid t.o.v iets anders. Ik snap dan ook niet wat het probleem is om de lichtsnelheid om te draaien en er eens vanuit te gaan dat wij met "lichtsnelheid" bewegen?
Hoe kan het dan dat een klok in een vliegtuig ook sneller kan gaan lopen als een vaste klok? Als de zwaartekracht inderdaad klokken trager zou doen lopen, dan zouden in het eerder genoemde voorbeeld beide klokken langzamer moeten gaan lopen.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ten eerste de speciale theorie. Dat bleek uit het topic wat we erover hebben geopend. Ten tweede de algemene theorie, omdat je hier tegenspreekt dat een zwaartekrachtsbron voor tijdsvertraging zou zorgen. Dan heb je geen enkel idee waar je het over hebt.
Lees de topics er opna, of koop een aardig boek erover. Kan het je wel voorkauwen, maar dat neem je niet aan. Verspilde moeite dus. Bovendien staat het toch echt in mijn post:quote:Op maandag 9 mei 2005 22:28 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat een klok in een vliegtuig ook sneller kan gaan lopen als een vaste klok? Als de zwaartekracht inderdaad klokken trager zou doen lopen, dan zouden in het eerder genoemde voorbeeld beide klokken langzamer moeten gaan lopen.
Doet de afgelegde weg van een klok nou wel of niet ter zake?
Dat je dit theoretisch probeert te weerleggen, ala. Maar dat je de gemeten waarden dan ook maar negeert, snap ik niet. Daarom zeg ik ook: dit gaat jou alleen maar om het gelijk-krijgen. Het standaard rijtje vragen kan ook wel weer genoemd worden, zoals waarom jouw idee beter is (temeer omdat je niks kunt uitrekenen), waarom je je niet wilt verdiepen in de rel.theorie, waarom je metingen negeert, etc etc. Waarop de gebruikelijke ontwijkende antwoorden weer komen. Het feit dat je een theorie moet begrijpen als je em wilt weerleggen, wil niet doordringen tot je.quote:Op zondag 8 mei 2005 11:24 schreef Haushofer het volgende:
Over die 2 klokken: dat experiment is uitgevoerd door Hafele en Keating. De ene klok ging in westelijke richting, de andere in oostelijke richting. Deze werden vergeleken met 2 klokken die op aarde achterbleven (maar dus wel mee roteerden met de aarde mee!) Er werd inderdaad een verschil gemeten. Daarbij moet je wat dingen in je achterhoofd houden:
-Als de klok in het vliegtuig in dezelfde richting als de aardrotatie vliegt, dan is de onderlinge snelheid kleiner dan als de klok in tegengestelde richting vliegt. De tijdsdilatatie zal in het eerste geval dan kleiner zijn, omdat deze groter wordt bij een grotere onderlinge snelheid.
-Je hebt ook nog een tijdsdilatatie door de massa van de aarde; dit wordt beschreven door de algemene rel.theorie. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te minder zwaartekracht zal deze ondervinden (tov een klok die op aarde achterblijft) Dus de klok op aarde zal door dit effect weer meer worden vertraagd dan de klok in het vliegtuig.
Al met al allemaal prima uit te rekenen, en de relativiteitstheorie voorspelt de juiste waarden ( met een theoretische afwijking van luttele nanoseconden, wat ook niet vreemd is, want de dillataties zijn ook van die orde) Ik ben dan ook heel benieuwd hoe Rudeonline dit resultaat gaat evenaren.
Waarom wordt deze groter bij een grotere onderlinge snelheid? Als snelheid relatief is zou dit geen verschil mogen maken.quote:-Als de klok in het vliegtuig in dezelfde richting als de aardrotatie vliegt, dan is de onderlinge snelheid kleiner dan als de klok in tegengestelde richting vliegt. De tijdsdilatatie zal in het eerste geval dan kleiner zijn, omdat deze groter wordt bij een grotere onderlinge snelheid.
Waarom wordt de klok meer vertraagt door de zwaartekracht? De klok die met de draairichting mee beweegt gaat immers sneller. Zodoende zou je kunnen stellen dat de zwaartekracht niet echt ter zake doet.quote:-Je hebt ook nog een tijdsdilatatie door de massa van de aarde; dit wordt beschreven door de algemene rel.theorie. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te minder zwaartekracht zal deze ondervinden (tov een klok die op aarde achterblijft) Dus de klok op aarde zal door dit effect weer meer worden vertraagd dan de klok in het vliegtuig.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom wordt deze groter bij een grotere onderlinge snelheid? Als snelheid relatief is zou dit geen verschil mogen maken.
[..]
Dat zeg je alleen omdat je de algemene rel.theorie niet begrijpt.quote:Waarom wordt de klok meer vertraagt door de zwaartekracht? De klok die met de draairichting mee beweegt gaat immers sneller. Zodoende zou je kunnen stellen dat de zwaartekracht niet echt ter zake doet.
quote:En ik probeer de theorie zo goed mogenlijk te begrijpen, om deze reden ben ik dan ook tot de conclusie gekomen dat hij niet helemaal klopt.
Rude...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom wordt deze groter bij een grotere onderlinge snelheid? Als snelheid relatief is zou dit geen verschil mogen maken.
Ik heb daar een verklaring voor, en deze staat ook in mijn theorie.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:20 schreef DionysuZ het volgende:
Hoe verklaar je dat een klokje in een hoog flatgebouw sneller loopt dan een klokje op de begane grond rude?
Waarom maakt de richting die je op gaat dan een verschil?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:38 schreef Maethor het volgende:
[..]
Rude...Het hele idee van dat relatief zijn is juist dat je alleen maar naar onderlinge snelheden kijkt.
Dat zorgt voor een andere onderlinge snelheid.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:43 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom maakt de richting die je op gaat dan een verschil?
Jaquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:57 schreef rudeonline het volgende:
Ik zie in ieder geval dat jullie het ook niet met elkaar eens zijn...
Zou wel eens willen zien wat jullie van elkaars standpunten vinden.
Is het nou de zwaartekracht?
Jaquote:Dan zou voor beide klokken hetzelfde moeten gelden, of...
Ja, dus verschillen de klokken toch!quote:Ligt het aan het onderlinge snelheidsverschil?
Nu maak je me in de war, hoeveel klokken, waar wanneer en hoe?quote:Indien snelheid relatief is, zou er geen onderling snelheidsverschil mogen bestaan t.o.v de vaste klok..Beide vliegtuigen gaan dan immers even hard.
Hmmm eerst over relatief spreken en dan opeens een vaste klok? Ruik ik daar weer iets absoluuts?quote:[b]Op dinsdag 10 mei 2005 15:57
...
Ligt het aan het onderlinge snelheidsverschil? Indien snelheid relatief is, zou er geen onderling snelheidsverschil mogen bestaan t.o.v de vaste klok..Beide vliegtuigen gaan dan immers even hard.
Een klok op een bepaalde hoogte loopt sneller als een klok op de begane grond. Dat komt omdat zijn omtreksnelheid groter is. Hoe groot dat verschil precies is kan ik ook niet zomaar even bepalen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:35 schreef ATuin-hek het volgende:
Rude doe dan es een mooie uitwerking van wat jou theorie zegt over een klok op een flat en een klok op de begane grond van die flat. Stel het verschil is 30 meter. De flat staat op de evenaar van de aarde. Welke klok loopt sneller dan de ander en hoe groot is het verschil.
ps. Ik mis zelf ook de wiskundige kennis om dit uit te rekenen maar wellicht wil Maethor of Haushofer dit vast uitrekenen zodat we het kunnen vergelijken met wat de meting zegt
Het lijkt me niet de juiste verklaring, maar ik ben dan ook een beetje een ART/SRT n00bquote:Op dinsdag 10 mei 2005 18:59 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Een klok op een bepaalde hoogte loopt sneller als een klok op de begane grond. Dat komt omdat zijn omtreksnelheid groter is. Hoe groot dat verschil precies is kan ik ook niet zomaar even bepalen.
Als we wel weten hoe een klok langzamer kan gaan lopen. Gaat een klok dan sneller lopen als je vertraagt?
Zwaartekracht én het snelheidsverschil hebben invloed.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:57 schreef rudeonline het volgende:
Is het nou de zwaartekracht? Dan zou voor beide klokken hetzelfde moeten gelden, of...
Ligt het aan het onderlinge snelheidsverschil? Indien snelheid relatief is, zou er geen onderling snelheidsverschil mogen bestaan t.o.v de vaste klok..Beide vliegtuigen gaan dan immers even hard.
De formule is:quote:Op dinsdag 10 mei 2005 18:59 schreef rudeonline het volgende:
Als we wel weten hoe een klok langzamer kan gaan lopen. Gaat een klok dan sneller lopen als je vertraagt?
Het effect van snelheidsverschil is mij ook wel duidelijk, maar volgens jullie zouden trage klokken voor gaan lopen. Dan is mijn vraag, hoe zou je een massa absoluut stil in de ruimte en tijd moeten zetten?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 19:50 schreef Maethor het volgende:
[..]
Zwaartekracht én het snelheidsverschil hebben invloed.
Hoe groter het zwaartekrachtsveld waarin een klok zich bevindt, des te langzamer hij loopt (tov een klok buiten dat veld). Een illustrerend voorbeeld hierbij is een ruimteschip die zich naar een zwart gat toebeweegt. Achterop het schip zit een knipperlicht die om de seconde knippert. Aanvankelijk zit een waarnemer die lamp gewoon om de seconde knipperen, maar naar mate het schip dichterbij het zwarte gat komt, komen de pulsen met steeds grotere tussenpozen bij de waarnemer aan.
Het effect van een snelheidsverschil mag nou wel een keer duidelijk zijn: snelle klokken lopen achter.
Stel: aarde heeft geen gravitatie, maar roteert wel => toren in klok loopt achter
Stel: aarde heeft wel gravitatie, maar roteert niet => toren in klok loopt voor
In werkelijkheid heeft de aarde een gravitatieveld én roteert hij, en zal er een combinatie van beide effecten optreden. Als ik het goed heb is het effect van de gravitationele tijddilatatie kleiner dan die van de 'gewone' tijddilatatie.
Dat heeft er niks mee te maken; lees die post van Maethor nog es en laat je eigen ideeen nou heel eventjes varen. Anders wordt dit topic weer een "ik ben de enige die mijn eigen ideeen begrijpt"-topic en kan ie net zo goed dicht. Blijf nou es heel even to the point.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:03 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het effect van snelheidsverschil is mij ook wel duidelijk, maar volgens jullie zouden trage klokken voor gaan lopen. Dan is mijn vraag, hoe zou je een massa absoluut stil in de ruimte en tijd moeten zetten?
Waarom heeft dat er niets mee te maken? Als ik puur logisch nadenk, dan komt het erop neer dat de tijd langzamer gaat bij versnellen en dat tijd sneller gaat bij vertragen. Dat klinkt niet echt logisch.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heeft er niks mee te maken; lees die post van Maethor nog es en laat je eigen ideeen nou heel eventjes varen. Anders wordt dit topic weer een "ik ben de enige die mijn eigen ideeen begrijpt"-topic en kan ie net zo goed dicht. Blijf nou es heel even to the point.
Vertragen is hetzelfde als versnellen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom heeft dat er niets mee te maken? Als ik puur logisch nadenk, dan komt het erop neer dat de tijd langzamer gaat bij versnellen en dat tijd sneller gaat bij vertragen. Dat klinkt niet echt logisch.
Met het grote verschil dat je na lang vertragen stil staat, en dat er aan versnellen geen eind zit.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vertragen is hetzelfde als versnellen.
Nee, tuurlijk niet. Als je genoeg vertraagt, ga je na een tijdje de andere kant weer op en versnel je weer in de andere richting. Als je tenminste van een kracht>0 uitgaat. Maar dit allemaal is niet relevant; reageer nou es normaal op die post van Maethor.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat je na lang vertragen stil staat, en dat er aan versnellen geen eind zit.
Aha, dus het is logisch niet niet logisch tegelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom heeft dat er niets mee te maken? Als ik puur logisch nadenk, dan komt het erop neer dat de tijd langzamer gaat bij versnellen en dat tijd sneller gaat bij vertragen. Dat klinkt niet echt logisch.
Juist, en waarom zou je in theorie terug in de tijd gaan als je "sneller" als het licht zou gaan?quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Als je genoeg vertraagt, ga je na een tijdje de andere kant weer op en versnel je weer in de andere richting. Als je tenminste van een kracht>0 uitgaat. Maar dit allemaal is niet relevant; reageer nou es normaal op die post van Maethor.
Snap je dat een waarnemer ver van dat zwarte gat die pulsen met steeds grotere tussenpozen waarneemt naar mate die andere waarnemer dichterbij het zwarte gat komt? Hieruit kun je concluderen dat het voor de waarnemer ver van het zwarte gat lijkt alsof de klok van die ander langzamer is gaan lopen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:08 schreef rudeonline het volgende:
Wat die post van Maethor betreft, ik zie voorlopig nog niet in waarom de zwaartekracht van invloed is op het verloop van tijd. Ik begrijp wel dat de richting van beweging ter zake doet.
Vertraging is simpelweg negatieve versnelling. Je kunt best tot in het oneindige vertragen, op een gegeven moment verandert je snelheid gewoon van teken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat je na lang vertragen stil staat, en dat er aan versnellen geen eind zit.
De klok van de ander loopt dan toch ook langzamer? Aangezien hij voor het licht nog steeds dezelfde snelheid meet, duren de impulsen ook inderdaad langer.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:30 schreef Maethor het volgende:
[..]
Snap je dat een waarnemer ver van dat zwarte gat die pulsen met steeds grotere tussenpozen waarneemt naar mate die andere waarnemer dichterbij het zwarte gat komt? Hieruit kun je concluderen dat het voor de waarnemer ver van het zwarte gat lijkt alsof de klok van die ander langzamer is gaan lopen.
Hm?quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
De klok van de ander loopt dan toch ook langzamer? Aangezien hij voor het licht nog steeds dezelfde snelheid meet, duren de impulsen ook inderdaad langer.
Dat is nu juist het punt. Als de tijd sneller of langzamer gaat merk je hier zelf helemaal niets van. Maar als een ander langere lichtpulsen meet met dezelfde snelheid, dan moeten de seconde's langer duren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:53 schreef Maethor het volgende:
[..]
Hm?Voor de waarnemer buiten het gat lijkt het alsof de klok van de waarnemer dichtbij het gat langzamer loopt. Die laatste persoon zelf echter merkt hier niks van, voor hem is en blijft een seconde een seconde.
Dus volgens jouw en je theorie loopt die bovenste klok in dat toren experiment iets trager?quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:08 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Juist, en waarom zou je in theorie terug in de tijd gaan als je "sneller" als het licht zou gaan?
Wat die post van Maethor betreft, ik zie voorlopig nog niet in waarom de zwaartekracht van invloed is op het verloop van tijd. Ik begrijp wel dat de richting van beweging ter zake doet.
Waar haal je dat vandaan?quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dus volgens jouw en je theorie loopt die bovenste klok in dat toren experiment iets trager?
Dit haal ik uit je post's. Als zwaartekracht geen invloed heeft zou alleen de snelheid invloed hebben.quote:
Dat klopt, maar hoog in een toren heb je toch een grotere omtreksnelheid als op de grond? Daarom loopt een klok hoog in een toren iets sneller.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dit haal ik uit je post's. Als zwaartekracht geen invloed heeft zou alleen de snelheid invloed hebben.
Nee rude, een hogere relative snelheid zorgt voor een langzamer lopende klok.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat klopt, maar hoog in een toren heb je toch een grotere omtreksnelheid als op de grond? Daarom loopt een klok hoog in een toren iets sneller.
Een klok hoog in een toren loopt toch sneller?quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee rude, een hogere relative snelheid zorgt voor een langzamer lopende klok.
Wat denk je zelf en waarom.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Een klok hoog in een toren loopt toch sneller?
Zeg jij even ja of nee, dan vertel ik je waarom. Maar voor zover ik weet loopt een klok hoog in een toren sneller als een klok op zeeniveau.quote:
jah hallo, hij moet het zeggen zodat jij het kan onderbouwen? Wat voorspelt jouw 'theorie'?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zeg jij even ja of nee, dan vertel ik je waarom. Maar voor zover ik weet loopt een klok hoog in een toren sneller als een klok op zeeniveau.
Ik heb het al zo vaak gezegt. Mijn theorie voorspelt dat een klok in een kerktoren sneller loopt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:24 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
jah hallo, hij moet het zeggen zodat jij het kan onderbouwen? Wat voorspelt jouw 'theorie'?
Hé ja, gooi ff tientallen waarnemingen overboordquote:Op woensdag 11 mei 2005 14:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik heb het al zo vaak gezegt. Mijn theorie voorspelt dat een klok in een kerktoren sneller loopt.
Waarom? De klok in eenkerktoren loopt toch sneller. Dan klopt dat toch met de waarneming?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:37 schreef DionysuZ het volgende:
Dus bij een hogere relatieve snelheid geldt dat een klok sneller loopt? Dat druist volledig tegen alle waarnemingen in.
Ik ging uit van een vliegtuig, lees nu net dat het een kerktoren is, en die vliegen over het algemeen niet. In dat geval zal de tijd in een kerktoren idd sneller lopen. Maar dat komt dus door de zwaartekracht. Jij zegt dat dat niet zo is. Wat doen we dan:quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom? De klok in eenkerktoren loopt toch sneller. Dan klopt dat toch met de waarneming?
Maar dan valt het wel mee met het overboord gooien van waarnemingen...8-)quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:45 schreef ATuin-hek het volgende:
De klok loopt idd sneller maar niet om de reden die jij geeft
heb ik ook al een poging voor gedaan haus om dat eruit te krijgen maar dat wou niet echtquote:Op woensdag 11 mei 2005 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ging uit van een vliegtuig, lees nu net dat het een kerktoren is, en die vliegen over het algemeen niet. In dat geval zal de tijd in een kerktoren idd sneller lopen. Maar dat komt dus door de zwaartekracht. Jij zegt dat dat niet zo is. Wat doen we dan:
-jij rekent jouw tijdsverschil uit
-vervolgens kijk je wat de algemene rel.theorie daarover zegt
En dan maar kijken welke van de 2 het beste overeenkomt met de metingen.
Dat is niet zo mooi als jouw theorie waar zou zijn: Iedereen weet dat 1 kilogram gelijk is aan s^2*N/m (immers: F=m*a). Als dus de secondes (s) korter worden, dan wordt een kilogram dus lichter. En flink ook want het verband is kwadratisch (s^2). Als de kilogram lichter wordt, dan weeg ik dus geen 75 meer, maar misschien wel 80! En dat terwijl ik net probeer af te vallen!quote:Op vrijdag 6 mei 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
Het is natuurlijk duidelijk dat een jaar een bepaalde afgelegde weg is. In 1 jaar tijd draaien wij 1 maal om de zon en hierbij leggen wij ook een aantal kilometers af. Op dit moment gaan wij ervan uit dat wij t.o.v. de zon elke seconde 30km afleggen. Een seconde staat dus eigenlijk voor 30km afgelegde weg door de ruimte. Wanneer men dus over een snelheid spreekt van m/sec betekend dat eigenlijk meters/30km. Waarbij 30km staat voor 1sec.
Dit is een beetje lastig, maar stel dat de aarde sneller zou gaan draaien om de zon dan leggen we deze 30km af in een kortere periode en worden de secondes uiteindelijk korter.
We kunnen de berekeningen nog wel even achterwegen laten. We zouden allebei op dezelfde uitkomst uit moeten komen, alleen verschilt de theorie er achter.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ging uit van een vliegtuig, lees nu net dat het een kerktoren is, en die vliegen over het algemeen niet. In dat geval zal de tijd in een kerktoren idd sneller lopen. Maar dat komt dus door de zwaartekracht. Jij zegt dat dat niet zo is. Wat doen we dan:
-jij rekent jouw tijdsverschil uit
-vervolgens kijk je wat de algemene rel.theorie daarover zegt
En dan maar kijken welke van de 2 het beste overeenkomt met de metingen.
Er is maar 1 waarneming nodig die je denkwijze tegenspreekt om te concluderen dat hij niet klopt. En als je stelt dat bij een hogere relatieve snelheid, een klok sneller gaat lopen, dan zijn er zat waarnemingen die jouw aanname tegenspreken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar dan valt het wel mee met het overboord gooien van waarnemingen...8-)
Rude ff focussen op de toren met de 2 klokken. Laten we eerst dit duidelijk krijgen en niet afdwalen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
We kunnen de berekeningen nog wel even achterwegen laten. We zouden allebei op dezelfde uitkomst uit moeten komen, alleen verschilt de theorie er achter.
Maar waarom loopt de klok dan langzamer als je tegen de draairichting van de aarde in vliegt? Nu blijkt de zwaartekracht opeens geen verschil te maken. En kan een klok ook gewoon langzamer gaan lopen.
Gaan we een potje tennis doen?quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Rude ff focussen op de toren met de 2 klokken. Laten we eerst dit duidelijk krijgen en niet afdwalen.
Jji stelt dat met een hogere snelheid de tijd sneller loopt.
Ik stel dat de tijd juist tragen loopt en draag daarbij als experimenteel bewijs aan de experimenten met de halfwaardetijd van muonen.
Nu jij weer.
Gewicht is niet hetzelfde als massa. Als je gewichtloos bent, is je massa niet veranderd.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:15 schreef rudeonline het volgende:
Wat betreft het lichter worden van massa bij versnelling. Je bent toch gewichtloos als je valt?
zoietsquote:
Het gaat om de snelheid die ze hebben ten opzichte van de waarnemer. Niet de versnelling. Welke richting die snelheid op is en de versnelling dus was maakt hier niet voor uit.quote:Hoe weet je zeker dat die muonen versnelt waren en niet vertraagt? Ik heb begrepen van dit experiment dat ze de muonen hadden versnelt waardoor ze langer bleven bestaan. Je zou het versnellen ook als afremmen kunnen opvatten waarna je tot dezelfde conclusie zou komen.
Vrije val heeft meer te maken dat dezelfde versnelling op elk deeltje van je lichaam werkt en je dus geen kracht voelt.quote:Wat betreft het lichter worden van massa bij versnelling. Je bent toch gewichtloos als je valt?
Bij een constante versnelling ben je gewichtloos en kun je in principe eindeloos doorgaan met versnellen. Moet je wel van een hele hoge toren springen..
Das idd 1 voorbeeld ervanquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:25 schreef DionysuZ het volgende:
versnelling rude? Muonen komen onze atmosfeer binnen met relativistische snelheden (<- snelheden, niet versnellingen), de snelheid van die dingen is dus enorm hoog. De halfwaardetijd van muonen is 2.2 seconden.
Nu kunnen we weer 2 zaken beschouwen:
- Jij zegt: Hoe hoger de relatieve snelheid, hoe sneller de relatieve klok zal lopen.
De muonen zullen derhalve, omdat ze zo'n hoge snelheid hebben, een halfwaardetijd hebben van < 2.2 seconden.
- Relativiteit zegt: Hoe hoger de relatieve snelheid, hoe trager de relatieve klok zal lopen.
De muonen zullen derhalve, omdat ze zo'n hoge snelheid hebben, een halfwaardetijd hebben van > 2.2 seconden.
En dat kunnen we meten. Wat blijkt nou? De relativiteitstheorie heeft het hier bij het rechte eind, jouw denkwijze niet. De mate waarin de halfwaardetijden verschillen met die van muonen in rust klopt overigens ook nog met de voorspelde waarde.
In het experiment dat ik aandroeg betreft het muonen die met die snelheid door het heelal gaan, en dus door onze atmosfeer dringen met die snelheid.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:36 schreef rudeonline het volgende:
Door de snelheid van die muonen te veranderen bleven ze langer bestaan. Je kunt er echter niet zomaar vanuit gaan ofdat je de snelheid hebt verhoogt of vertraagt.
De muonen leggen juist MEER kilometers af per seconde dan hier op aarde. Dus jouw redenatie volgend zou de tijd sneller voorbij gaan. Dit is niet het geval. Tegenspraak. Je stukje slaat dus nergens opquote:Hieruit blijkt dus dat de tijd minder snel voorbij gaat op het moment dat je minder kilometers aflegt. Tijd en afgelegde weg zijn dus nauw met elkaar verbonden. Des te minder kilometers je maakt, des te langzamer gaat jou tijd. Dit is in tegenspraak met de relativiteitstheorie omdat deze juist bepaalt dat hoe meer kilometers je aflegt hoe langzamer de tijd gaat
Rude, zulke fouten slopen nou een theoriequote:Op woensdag 11 mei 2005 15:41 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
In het experiment dat ik aandroeg betreft het muonen die met die snelheid door het heelal gaan, en dus door onze atmosfeer dringen met die snelheid.
In jouw stukje staat letterlijk:
[..]
De muonen leggen juist MEER kilometers af per seconde dan hier op aarde. Dus jouw redenatie volgend zou de tijd sneller voorbij gaan. Dit is niet het geval. Tegenspraak. Je stukje slaat dus nergens op
lees es wat relatief is....quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:36 schreef rudeonline het volgende:
Door de snelheid van die muonen te veranderen bleven ze langer bestaan. Je kunt er echter niet zomaar vanuit gaan ofdat je de snelheid hebt verhoogt of vertraagt.
Does nie afdwalenquote:Ik denk dat het zinnig zou zijn om er eens over na te denken wat er met een massa gebeurt die valt.
Het is het ultieme bewijs dat versnellen geen enrgie kost maar juist oplevert. Stel dat een massa geruime lange tijd zou vallen, zou hij dan bij het berijken van de lichtsnelheid opeens niet verder kunnen vallen en opeens alle overige massa naar zich toe trekken?
Ik denk dat je bij een oneindig grote massa eerder moet denken aan een appel die spontaan stil blijft hangen in de lucht en dan de aarde naar zich toetrekt. Omdat dit zou gebeuren bij het bereiken van de lichtsnelheid, denk ik juist dat dit dus stilstand betekend.
Begin je in te zien dat je theorie niet klopt?quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:25 schreef rudeonline het volgende:
Kijk, ik heb niet direct overal het juiste antwoord op. Ik heb ook nog geen budget om mijn theorie te toetsen.
We zullen es een poging wagen.quote:Wel blijf ik met de volgende vragen zitten die jullie mij ook niet kunnen beantwoorden.
Is je al een keer uitgelegd. Verhaal van haus over impuls enzo.quote:Waarom kan een massa middels de valversnelling zonder problemen versnellen? Hij zou volgens de huidige wetenschap steeds zwaarder moeten worden en uiteindelijk niet meer vallen, maar juist alle overige massa naar zich toe trekken.. (?)
Niet. Al helemaal niet in de absolute zin.quote:Hoe zet je een massa stil in zowel de tijd als ruimte?
Nogmaals, begrijp wat relativiteit is.quote:Jullie vinden het schijnbaar onbelangrijk dat massa vanzelf versnelt door de zwaartekracht, ik denk dat dat juist heel belangrijk is. Het is voor een massa namelijk moeilijker om absoluut stil te staan ( in ruimte en tijd) i.p.v dat hij versnelt.
Ben benieuwdquote:Maar goed, ik kom nog terug op dat muonen gebeuren..
Kunnen we het erover eens worden dat bij het berijken van de lichtsnelheid, de massa of inpuls oneindig wordt? Betekend dit dan ook dat deze massa alle overige massa naar zich toe zou trekken?quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:35 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Begin je in te zien dat je theorie niet klopt?
[..]
We zullen es een poging wagen.
[..]
Is je al een keer uitgelegd. Verhaal van haus over impuls enzo.
[..]
Niet. Al helemaal niet in de absolute zin.
[..]
Nogmaals, begrijp wat relativiteit is.
[..]
Ben benieuwd
Met een snelheid met limiet naar de lichtsnelheid krijg je inderdaad een impus met limiet naar oneindig. Dit zorgt er verder niet voor dat de massa andere massa's meer aantrekt dan hij normaal ook zou doen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Kunnen we het erover eens worden dat bij het berijken van de lichtsnelheid, de massa of inpuls oneindig wordt? Betekend dit dan ook dat deze massa alle overige massa naar zich toe zou trekken?
Voor de zoveelste keer...quote:En waarom bestaat er geen absoluut nulpunt van tijd en beweging? Uiteindelijk is het heelal hier uit ontstaan?
Absolute beweging/stilstand bestaat NIET, wanneer dringt dat eindelijk tot je door Rude?quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:25 schreef rudeonline het volgende:
Hoe zet je een massa stil in zowel de tijd als ruimte?
Probeer het zo te zien...quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Absolute beweging/stilstand bestaat NIET, wanneer dringt dat eindelijk tot je door Rude?
Nog een keertje Rude : zullen we ff bij het onderwerp blijven? Dit gaat weer helemaal nergens heen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Probeer het zo te zien...
Er is geen begin, maar wel een eind....
Er is een begin, maar geen eind....
Welke van de 2 is oneindig?
Sorry voor de vergelijking, maar zulke uitspraken doen me aan Harry Mulisch denkenquote:Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik heb het topic niet gelezen maar ik zou zeggen: Beidequote:Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef rudeonline het volgende:
Dat is denk ik makkelijker als iets wat zonder tijd heel hard gaat.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:52 schreef DionysuZ het volgende:
hoe kan iets zonder tijd stilstaan?
0km/0secquote:Op woensdag 11 mei 2005 23:57 schreef DionysuZ het volgende:
wat is je definitie van stil staan?
De natuurwet dat niets sneller kan dan de lichtsnelheid is pas bij de oerknal ontstaan. Het is dus niet zinvol om die wet toe te passen op het moment voor de oerknal, zoals geen enkele natuurwet meer toepasbaar is op dat moment.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:48 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het onzinnig is om te stellen dat er geen absoluut nulpunt van tijd en ruimte bestaat. Zowiezo was er op het moment van het onstaan van het heelal nog geen tijd, en stond alles nog stil.
Als de lichtsnelheid de maximale snelheid is waarbij de tijd stil staat, bewoog het heelal vlak voor het moment van de oerknal dan ook 300.000km/sec?
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=8386quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:48 schreef Alicey het volgende:
De OP komt mij ook bekend voor inderdaad..
Nou, dit kan ik makkelijk weerleggen, met Hubbles waarneming dat bijna alle stelsels van ons af bewegen. Dus zijn wij kennelijk het middelpunt van het universum? Want dan zou je een absolute coordinaat kunnen definieren, die het middelpunt is, en waar je dus absoluut stilstaat.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:48 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het onzinnig is om te stellen dat er geen absoluut nulpunt van tijd en ruimte bestaat. Zowiezo was er op het moment van het onstaan van het heelal nog geen tijd, en stond alles nog stil.
Als de lichtsnelheid de maximale snelheid is waarbij de tijd stil staat, bewoog het heelal vlak voor het moment van de oerknal dan ook 300.000km/sec?
Of draai het om. Hoe kunnen we de tijd voor een massa oneindig snel laten gaan?
Voor de oerknal bestond het heelal niet. En wat Alicey al zegt: de wetten die wij kennen golden pas NA de oerknal, niet tijdens.Tijdens de oerknal stond alles ws stil omdat er nog geen ruimte was. Letterlijk. En er was geen materie.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:48 schreef rudeonline het volgende:
Of draai het om. Hoe kunnen we de tijd voor een massa oneindig snel laten gaan?
Nee. Het heelal expandeert.quote:Op donderdag 12 mei 2005 15:25 schreef rudeonline het volgende:
Neem de 2 meest uit elkaar liggende punten in het heelal. Als het heelal 13,7 milj jaar oud zou zijn, zou deze afstand dan ook 13,7 milj lichtjaar bedragen?
Nee, voor zover ik weet beweegt de rest van het heelal zich steeds verder/sneller van ons af... .Toch?quote:Op donderdag 12 mei 2005 15:25 schreef rudeonline het volgende:
Neem de 2 meest uit elkaar liggende punten in het heelal. Als het heelal 13,7 milj jaar oud zou zijn, zou deze afstand dan ook 13,7 milj lichtjaar bedragen?
Ik snap echt de link niet met het begin van dit topic... Je dwaalt volgens mij serieus af.quote:Op donderdag 12 mei 2005 15:54 schreef rudeonline het volgende:
Voor zover ik weet is het heelal zo'n 13,7 miljard jaar oud. Ik begrijp dat het volgens de huidige theorieen nog steeds groter wordt, maar wat ik graag zou willen weten is over wat ik mij moet voorstellen bij de diameter van het heelal. Wat is op dit moment de grootst mogenlijke afstand die gemeten is tussen 2 sterren..
best wel ja.quote:Op donderdag 12 mei 2005 15:57 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik snap echt de link niet met het begin van dit topic... Je dwaalt volgens mij serieus af.
Je bent niet iemand die snel opgeeft, nee.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:20 schreef rudeonline het volgende:
Het eerste wat je niet moet doen om met een nieuwe theorie te komen is.... snel opgeven.
De afstand tot de 'rand' van het huidige zichtbare (let wel: zichtbare) heelal is zo'n 78 miljard lichtjaar, oftewel ruim 7 keer tien tot de macht 23 kilometer.quote:Ik wil alleen maar weten of er sterren bestaan die 13,7 miljard lichtjaar uit elkaar staan?
quote:Als dat namelijk zo is, dan kun je de big bang theorie alvast een beetje op je buik schrijven..
Meen je dat nou? Tot nu toe merk ik daar nooit zoveel van.quote:( daar valt natuurlijk over te discuseren.)
Als het heelal dus is ontstaan vanuit een "big bang" en massa kan niet sneller als de lichtsnelheid, dan zouden er nooit grotere afstanden als 13,7 miljrd lj kunnen bestaan. Als het heelal groter is als 13,7 miljrd lichtjr dan zouden massa zich sneller als de lichtsnelheid hebben bewogen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:42 schreef Maethor het volgende:
[..]
Je bent niet iemand die snel opgeeft, nee.
[..]
De afstand tot de 'rand' van het huidige zichtbare (let wel: zichtbare) heelal is zo'n 78 miljard lichtjaar, oftewel ruim 7 keer tien tot de macht 23 kilometer.
[..]
![]()
[..]
Meen je dat nou? Tot nu toe merk ik daar nooit zoveel van.
Nee, want de ruimte zelf expandeert.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als het heelal dus is ontstaan vanuit een "big bang" en massa kan niet sneller als de lichtsnelheid, dan zouden er nooit grotere afstanden als 13,7 miljrd lj kunnen bestaan. Als het heelal groter is als 13,7 miljrd lichtjr dan zouden massa zich sneller als de lichtsnelheid hebben bewogen.
Google es op "inflatietheorie" Rude. Je bent zo te zien weer erg goed op de hoogte van de ontwikkelingen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als het heelal dus is ontstaan vanuit een "big bang" en massa kan niet sneller als de lichtsnelheid, dan zouden er nooit grotere afstanden als 13,7 miljrd lj kunnen bestaan. Als het heelal groter is als 13,7 miljrd lichtjr dan zouden massa zich sneller als de lichtsnelheid hebben bewogen.
Hoe zie jij dat voor je?quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:01 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nee, want de ruimte zelf expandeert.
Doorgaans komt men nu met de analogie van de rijzende oneindig grote krentencake in een oven. Elk willekeurig paar krenten zal als gevolg van het rijzen van het deeg verder uit elkaar komen te liggen. Elke krent denkt dat hij het middelpunt van de uitdijing is, maar niets is minder waar. Het deeg stelt de ruimte voor, de krenten sterren en andere massa.quote:
Jij leeft nog steeds met het idee dat je bepaalde theorieen "voor je moet kunnen zien". En dat is erg naief in mijn ogen.quote:
De wereld op zijn kop, Rude. De ouderdom van het heelal (en daarmee het moment van de Big Bang) is onder andere vastgesteld door uit te gaan van de snelheid van het licht en hoe ver sterren nu van elkaar afstaan en van elkaar af bewegen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Had A. Einstein daar niet een wijze spreuk over bedacht?quote:Op donderdag 12 mei 2005 20:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij leeft nog steeds met het idee dat je bepaalde theorieen "voor je moet kunnen zien". En dat is erg naief in mijn ogen.
Rude, does nie ontwijken/negerenquote:Op donderdag 12 mei 2005 16:54 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
best wel ja.
Rude, zie je in dat je 'theorie' een voorspelling doet die niet overeen komt met wat er in experimenten wordt gemeten? En snap je de gevolgen hiervan?
Da's grote onzin. Dat heeft Einstein niet gezegt, dat maak jij ervan. Zoals je bij zoveel ideeen doet. Overigens is dat 1 van de grootste misinterpretaties van het idee "relativiteit", en daarom wou Einstein de theorie eerst ook helemaal niet "relativiteitstheorie" noemen. Hij had allang door dat er legio mensen zouden zijn die het idee zouden misinterpreteren.quote:Op donderdag 12 mei 2005 23:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Had A. Einstein daar niet een wijze spreuk over bedacht?
Een goede theorie ( zeker wat relativiteit betreft) moet je kunnen omdraaien.. Vandaar dat ik dat dan ook graag doe. Ben wel benieuwt hoe licht miljarden jaren onderweg kan zijn terwijl er miljarden jaren geleden helemaal niet van die grote afstanden bestonden...
Hoezo zwak? En op welk punt?quote:Op donderdag 12 mei 2005 23:53 schreef DionysuZ het volgende:
ik vind die oerknaltheorie op dit punt ook enorm zwak hoor. Inflatietheorie, ok, maar ik geloof er niet zo in.
(off-topic) DionysuZ, kun je even in het meet-topic voor de 30e laten weten of je komt of niet komt?quote:Op donderdag 12 mei 2005 23:53 schreef DionysuZ het volgende:
ik vind die oerknaltheorie op dit punt ook enorm zwak hoor. Inflatietheorie, ok, maar ik geloof er niet zo in.
Heb je vraag ff herhaald in mijn topic over de kosmologische constantequote:
Ik bedoelde dat Einstein had gezegt dat het inbeelden van iets belangrijker was als de wetenschap er achter. Volgens jou hoef je je helemaal geen voorstelling te kunnen maken. Als de wetenschap er inderdaad zo als jij over denkt, dan houd zijn theorie nog eeuwen stand. Dat was overigens ook het geval geweest als we ons nooit hadden proberen voor te stellen hoe de aarde er verder uit zou zien, de aarde was dan nog gewoon plat.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 10:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's grote onzin. Dat heeft Einstein niet gezegt, dat maak jij ervan. Zoals je bij zoveel ideeen doet. Overigens is dat 1 van de grootste misinterpretaties van het idee "relativiteit", en daarom wou Einstein de theorie eerst ook helemaal niet "relativiteitstheorie" noemen. Hij had allang door dat er legio mensen zouden zijn die het idee zouden misinterpreteren.
En weer haal je die kromme vergelijking erbij. Hoe denk je dat Einstein op zijn ideeen kwam? Met voorstellingsvermogen natuurlijk, maar ook met iets wat net zo belangrijk is. Wiskunde. Hij kon kwantitatieve voorspellingen doen, jij zult dat nooit, maar dan ook nooit kunnen. Einstein begreep de ideeen die hij wou weerleggen, en zag de noodzaak voor iets anders. Jij begrijpt werkelijk niks van datgene wat je wilt weerleggen. Erg leuk dat je zoveel voorstellingsvermogen hebt, maar dat voorstellingsvermogen is niet geschikt voor de wetenschap. Hoe graag je dat ook wilt.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 18:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat Einstein had gezegt dat het inbeelden van iets belangrijker was als de wetenschap er achter. Volgens jou hoef je je helemaal geen voorstelling te kunnen maken. Als de wetenschap er inderdaad zo als jij over denkt, dan houd zijn theorie nog eeuwen stand. Dat was overigens ook het geval geweest als we ons nooit hadden proberen voor te stellen hoe de aarde er verder uit zou zien, de aarde was dan nog gewoon plat.
Ja, dat is ook zoiets: Rude meent dat de natuur maar even zijn denkwijze gaat volgen. Zijn manier van denken is hoe de natuur inmekaar steekt. Dan denk je idd dat je God bent.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 14:05 schreef Wackyduck het volgende:
Rude waarom denk je dat je God bent?
Ik weet op dit moment niet voldoende wat betreft dat muonen verhaal, dus kan dit experiment op dit moment ook nog niet weerleggen, of op een andere manier uit leggen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 19:59 schreef Haushofer het volgende:
We beginnnen weer van vooraf aan: Rudeonline mag zeggen welke opvattingen in de rel.theorie niet kloppen. Dat kan best wel wat beknopt. Wij proberen daar antwoord op te geven. Eventueel kan Rude naar het rel.topic van de vorige keer kijken, want daar staan ook een heleboel zaken uitgelegd. Daarbij raad ik Rudeonline voor de 30e keer maar aan om es een boek of een site over de theorie te lezen, want zijn begrip van de theorie is gewoon 0,0.
Dan mag hij daarna uitleggen waarom zijn idee beter is. En niet met uitspraken als " onze opvattingen zijn verkeerd", maar laat maar zien welke waarnemingen de rel.theorie niet kan voorspellen, en de jouwe wel. Anders gaat dit topic nergens heen.
Dat is gewoon te meten. Ik heb hier alleen een andere verklaring voor als dat men nu heeft..quote:Op vrijdag 13 mei 2005 21:22 schreef kenz het volgende:
Misschien schakel ik wat laat in, maar hoe weet je dat de klok in de kerktoren (of op een berg) sneller loopt?
Heb je niet ergens een tekstje waar dat experiment na te lezen is? Ik ken het verschijnsel namelijk nietquote:Op vrijdag 13 mei 2005 21:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is gewoon te meten. Ik heb hier alleen een andere verklaring voor als dat men nu heeft..
Wàt?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 21:18 schreef rudeonline het volgende:
Jullie maken je er wel erg gemakkelijk van af wat betreft het verloop van tijd en snelheid.
Heb je hier een bron van?quote:Een klok met een hogere snelheid ( in een toren) loopt vooralsnog sneller. Dat strookt niet met jullie opvatting dat sneller bewegende klokken langzamer zouden moeten lopen.
Je hebt duidelijk weer geen idee waar je het over hebt. Iedere middelbareschoolscholier kan jou vertellen dat de zwaartekracht omgekeerd kwadratisch evenredig is met de afstand tussen de twee lichamen die je beschouwt. Oftewel, F ~ 1 / r2. Da's simpele Newtoniaanse mechanica. Niet altijd volledig correct, maar voor deze situatie goed genoeg.quote:De zwaartekracht heeft hier niets mee te maken, hoog op een berg bevindt zich immers meer massa onder je als op zeeniveau.
Zoals Maethor zegt, de zwaartekracht is in dit geval omgekeerd evenredig met de afstand in het kwadraat. Wordt de afstand 3 keer zo groot, dan wordt de zwaartekracht 9 zo klein.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 21:18 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik weet op dit moment niet voldoende wat betreft dat muonen verhaal, dus kan dit experiment op dit moment ook nog niet weerleggen, of op een andere manier uit leggen.
Jullie maken je er wel erg gemakkelijk van af wat betreft het verloop van tijd en snelheid. Een klok met een hogere snelheid ( in een toren) loopt vooralsnog sneller. Dat strookt niet met jullie opvatting dat sneller bewegende klokken langzamer zouden moeten lopen. De zwaartekracht heeft hier niets mee te maken, hoog op een berg bevindt zich immers meer massa onder je als op zeeniveau. Ook in dit geval zou de klok dus eigenlijk trager moeten lopen en doet dit niet.
Nog maar es. Niet omheen draaien, maar helder antwoord geven Rudeonline.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 19:59 schreef Haushofer het volgende:
We beginnnen weer van vooraf aan: Rudeonline mag zeggen welke opvattingen in de rel.theorie niet kloppen. Dat kan best wel wat beknopt. Wij proberen daar antwoord op te geven. Eventueel kan Rude naar het rel.topic van de vorige keer kijken, want daar staan ook een heleboel zaken uitgelegd. Daarbij raad ik Rudeonline voor de 30e keer maar aan om es een boek of een site over de theorie te lezen, want zijn begrip van de theorie is gewoon 0,0.
Dan mag hij daarna uitleggen waarom zijn idee beter is. En niet met uitspraken als " onze opvattingen zijn verkeerd", maar laat maar zien welke waarnemingen de rel.theorie niet kan voorspellen, en de jouwe wel. Anders gaat dit topic nergens heen.
Dat is niet zo. De lichtsnelheid is 300 000 km/s, en 1% daarvan is wat anders dan 99%. Jij doelt op het feit dat een foton voor een waarnemer altijd met 300 000 km/s lijkt te gaan, ongeacht zijn eigen snelheid.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 19:59 schreef rudeonline het volgende:
Misschien is het een idee als jullie mij kunnen uitleggen waarom 1% van de lichtsnelheid gelijk is aan 99% van de lichtsnelheid. Want welke snelheid je ook neemt, je zit er altijd 100% naast.
AAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHquote:Op vrijdag 13 mei 2005 21:18 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik weet op dit moment niet voldoende wat betreft dat muonen verhaal, dus kan dit experiment op dit moment ook nog niet weerleggen, of op een andere manier uit leggen.
Jullie maken je er wel erg gemakkelijk van af wat betreft het verloop van tijd en snelheid. Een klok met een hogere snelheid ( in een toren) loopt vooralsnog sneller. Dat strookt niet met jullie opvatting dat sneller bewegende klokken langzamer zouden moeten lopen. De zwaartekracht heeft hier niets mee te maken, hoog op een berg bevindt zich immers meer massa onder je als op zeeniveau. Ook in dit geval zou de klok dus eigenlijk trager moeten lopen en doet dit niet.
Veel.quote:Op zondag 15 mei 2005 08:55 schreef rudeonline het volgende:
En als je klok dus langzamer loopt bij een hogere snelheid terwijl je dezelfde lichtsnelheid meet, dan meet je dus eigenlijk een andere snelheid. Ongemerkt duurt je seconde dan langer.
Wat is hier zo onlogisch aan?
Welke denkfout?quote:Op zondag 15 mei 2005 09:45 schreef mien-moeke het volgende:
Volgens mij maak ik een gruwelijke denkfout, maar kan iemand mij die denkfout proberen uit te leggen? (In n00b taal)
Het heet de "relativiteitstheorie", Rude.quote:Op zondag 15 mei 2005 08:55 schreef rudeonline het volgende:
En als je klok dus langzamer loopt bij een hogere snelheid terwijl je dezelfde lichtsnelheid meet, dan meet je dus eigenlijk een andere snelheid. Ongemerkt duurt je seconde dan langer.
Wat is hier zo onlogisch aan?
Nee hoorquote:Op zaterdag 14 mei 2005 19:59 schreef rudeonline het volgende:
Misschien is het een idee als jullie mij kunnen uitleggen waarom 1% van de lichtsnelheid gelijk is aan 99% van de lichtsnelheid. Want welke snelheid je ook neemt, je zit er altijd 100% naast.
Dat een massa niet absoluut stil kan staan ben ik met je eens. Maar ik zie de link met de lichtsnelheid niet zo.quote:De reden dat ik mijn theorie beter vindt is dat ik denk dat een massa niet absoluut stil kan staan en daarom ook nooit de lichtsnelheid kan bereiken.
Laat je de optie ook nog open dat je er volkomen naast zit?quote:Het is natuurlijk niet eenvoudig om even een paar voorspellingen te doen. Als dat zo eenvoudig was dan had de mens het waarschijnlijk al veel eerder bedacht.
Dat is denk ik een punt waarom wij het niet eens kunnen worden met elkaar: jij meent dat een theorie voorstelbaar moet zijn. Ik persoonlijk zeg dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn, want het gros van de natuurkunde is gewoon niet voor te stellen. Misschien dat je het menselijke voorstellingsvermogen iets te hoog inschat.quote:Dus als ik wat weet dan zal ik dat onmiddelijk melden. Misschien dat iemand een suggestie heeft? Wat je zou kunnen doen is je proberen voor te stellen hoe je een spoor zou kunnen trekken door de afgelegde tijd. Wat is de richting van tijd, en hoe kun je je die het beste voorstellen?
Dit is het belangrijkste punt van kritiek op de theorie van rude. Hij gebruikt een element van de relativiteitstheorie, namelijk de tijddilatatie, maar in plaats van het relatieve gebruik ervan maakt hij er een absolute natuurwet van. Althans, dat probeert hij.quote:Op zondag 15 mei 2005 10:42 schreef Maethor het volgende:
Tijddilatatie beinvloedt jouw metingen niet. Jouw seconde lijkt korter voor een stationaire waarnemer; jij merkt echter niets.
Volgens m'n tekening zou klok 3 12 uur voor lopen.. Dat kan toch nooit??quote:Op zondag 15 mei 2005 10:42 schreef Maethor het volgende:
[..]
Welke denkfout?
Ik begrijp je probleem eerlijk gezegd niet.
Nou, je "denkfout" is in die zin dat jij tijd koppelt aan de draaiing van de aarde maar verder niet het constant-zijn van het licht meeneemt (dat is iets wat de rel.theorie wel doet, en uit deze waarneming volgt dan ook je hele rits voorspellingen over tijdsvertragingen, lengtecontracties en dergelijke) ; maar het gaat hier om de lengte van een seconde die door verschillende waarnemers wordt gemeten.quote:Op zondag 15 mei 2005 12:26 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Volgens m'n tekening zou klok 3 12 uur voor lopen.. Dat kan toch nooit??
Of ben ik beter dan ik zelf denk??
1) Hoezo nee hoor? Bij elke snelheid meet je toch dezelfde lichtsnelheid en zit je er dus altijd 100% naast.quote:Op zondag 15 mei 2005 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor
[..]
Dat een massa niet absoluut stil kan staan ben ik met je eens. Maar ik zie de link met de lichtsnelheid niet zo.
[..]
Laat je de optie ook nog open dat je er volkomen naast zit?![]()
[..]
Dat is denk ik een punt waarom wij het niet eens kunnen worden met elkaar: jij meent dat een theorie voorstelbaar moet zijn. Ik persoonlijk zeg dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn, want het gros van de natuurkunde is gewoon niet voor te stellen. Misschien dat je het menselijke voorstellingsvermogen iets te hoog inschat.
100% wat? Wat is 100% ? Als ik met 99 procent van de lichtsnelheid reis, en ik meet de snelheid van het licht, dan is deze nog steeds c, en zit ik er 1% naast. Als je ervan uitgaat dat 100% de lichtsnlheid is. Onzinnige discussie trouwensquote:Op zondag 15 mei 2005 13:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
1) Hoezo nee hoor? Bij elke snelheid meet je toch dezelfde lichtsnelheid en zit je er dus altijd 100% naast.
Nou, het verschil in mijn ogen is dat een absolute stilstand niet gedefinieerd is, terwijl de lichtsnelheid dat wel is; er zijn objecten die met de lichtsnelheid gaan, maar geen objecten die absoluut stilstaan. Daarom hoeft er nog geen link te zijn. Een banaan is geen appel, en een flipperkast ook niet. Is er daarom een link tussen een banaan en een flipperkast? Je trekt linken die er niet zijn, omdat je ideeen niet logisch onderstoeld zijn.quote:2) De link tussen deze 2 is dat ze beide niet haalbaar zijn. De lichtsnelheid is niet haalbaar omdat niets absoluut stil kan staan. ( behalve licht, maar licht heeft geen massa)
Die indruk krijg ik anders niet. Als je dit zou menen, zou je je allang hebben verdiept in datgene wat je wilt weerleggen. Ik geloof zelf niet dat je voor het idee openstaat dat je met volslagen flauwekul bezig bent.quote:3) ja.
Weer die situatie van die platte aarde erbij pakken ej....quote:4) Ook de tokkies begrijpen nu dat de aarde rond is. Dat was een paar honderd jaar geleden ook alleen mnaar weggelegt voor een paar wetenschappers.
Inderdaad. En zo hebben de meeste mensen vandaag de dag een driedimensionaal Euclidisch beeld van het heelal. Lijkt me vrij analoog.quote:Op zondag 15 mei 2005 13:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
4) Ook de tokkies begrijpen nu dat de aarde rond is. Dat was een paar honderd jaar geleden ook alleen mnaar weggelegt voor een paar wetenschappers.
Ik ga even volledig offtopic, maar naar aanleiding hiervan even een quote uit een artikel dat ik laatst heb gelezen:quote:Op zondag 15 mei 2005 13:27 schreef rudeonline het volgende:
4) Ook de tokkies begrijpen nu dat de aarde rond is. Dat was een paar honderd jaar geleden ook alleen mnaar weggelegt voor een paar wetenschappers.
Uit Die Cracht van Astronomien, bewerking van afstudeerscriptie van Saskia Dankers, gelezen in Puls (faculteitsblad Wiskunde & Natuurwetenschappen RU Groningen)quote:De mythe dat middeleeuwers dachten dat de Aarde plat was, is nog altijd wijdverbreid. Dat de bolvorm echter sinds Aristoteles (4e eeuw voor Christus) vrijwel niet meer ter discussie is gesteld, is weinigen bekend.
Nog meer offtopic: ja, de omtrek was zelfs op tientallen kilometers nauwkeurig uitgerekend ! Mooi toch.quote:Op zondag 15 mei 2005 15:43 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik ga even volledig offtopic, maar naar aanleiding hiervan even een quote uit een artikel dat ik laatst heb gelezen:
[..]
Uit Die Cracht van Astronomien, bewerking van afstudeerscriptie van Saskia Dankers, gelezen in Puls (faculteitsblad Wiskunde & Natuurwetenschappen RU Groningen)
Als je met 99% van de lichtsnelheid reist en je meet een lichtsnelheid van 300.000km/sec, dan zit je er dus 100% naast. 99% van 300.000 is 297.000.quote:Op zondag 15 mei 2005 14:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
100% wat? Wat is 100% ? Als ik met 99 procent van de lichtsnelheid reis, en ik meet de snelheid van het licht, dan is deze nog steeds c, en zit ik er 1% naast. Als je ervan uitgaat dat 100% de lichtsnlheid is. Onzinnige discussie trouwens
[..]
Nou, het verschil in mijn ogen is dat een absolute stilstand niet gedefinieerd is, terwijl de lichtsnelheid dat wel is; er zijn objecten die met de lichtsnelheid gaan, maar geen objecten die absoluut stilstaan. Daarom hoeft er nog geen link te zijn. Een banaan is geen appel, en een flipperkast ook niet. Is er daarom een link tussen een banaan en een flipperkast? Je trekt linken die er niet zijn, omdat je ideeen niet logisch onderstoeld zijn.
[..]
Die indruk krijg ik anders niet. Als je dit zou menen, zou je je allang hebben verdiept in datgene wat je wilt weerleggen. Ik geloof zelf niet dat je voor het idee openstaat dat je met volslagen flauwekul bezig bent.
[..]
Weer die situatie van die platte aarde erbij pakken ej....Heeft er werkelijk niks mee te maken.
quote:Op zondag 15 mei 2005 17:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als je met 99% van de lichtsnelheid reist en je meet een lichtsnelheid van 300.000km/sec, dan zit je er dus 100% naast. 99% van 300.000 is 297.000.
Zou je er 1% naast zitten, dan zou je een lichtsnelheid meten van 3000km/sec.
Ongeacht je snelheid, je zit er dus altijd 100% naast.
Ik heb jou wel anders horen beweren.quote:Je kunt overigens niet bepalen of een object absoluut stilstaat of beweegt. Dat is immers relatief.
1) verklaar je nader..quote:Op zondag 15 mei 2005 17:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
![]()
[..]
Ik heb jou wel anders horen beweren.
Die 'wiskundige' onderbouwing waarop Haushofer met een 'quote:
Daarom vraag ik, verklaar je nader?quote:Op maandag 16 mei 2005 12:02 schreef Maethor het volgende:
[..]
Die 'wiskundige' onderbouwing waarop Haushofer met een '' reageert slaat nergens op.
Waarnaast?quote:Op maandag 16 mei 2005 12:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom vraag ik, verklaar je nader?
Als je bij elke snelheid dezelfde lichtsnelheid meet, dan zit je er altijd 100% naast.
100% naast de lichtsnelheid. Bij 99% van de lichtsnelheid meet je nog steeds een lichtsnelheid van 300.000km/sec, je bent dus geen meter opgeschoten en zou je snelheid gewoon nog eens kunnen verhogen.quote:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt. Je meet altijd, ongeacht je eigen snelheid, een lichtsnelheid van 300000 km/s. Dat betekent dat je er met je meting altijd 0% naast zit.quote:Op maandag 16 mei 2005 12:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
100% naast de lichtsnelheid. Bij 99% van de lichtsnelheid meet je nog steeds een lichtsnelheid van 300.000km/sec, je bent dus geen meter opgeschoten en zou je snelheid gewoon nog eens kunnen verhogen.
Misschien een beetje verwarrend...quote:Op maandag 16 mei 2005 12:58 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt. Je meet altijd, ongeacht je eigen snelheid, een lichtsnelheid van 300000 km/s. Dat betekent dat je er met je meting altijd 0% naast zit.
Klopt, maar dan zeg je:quote:Je kunt overigens niet bepalen of een object absoluut stilstaat of beweegt. Dat is immers relatief.
Dat is weer absolute onzin, stilstaan tov van WAT?quote:Op maandag 16 mei 2005 11:51 schreef rudeonline het volgende:
2) Ik heb wel vaker gezegt dat wij t.o.v het licht net zo goed met 300.000km/sec bewegen als andersom. Ik denk dat wij of dat het licht stil moet staan. Ik ga voor het laatste omdat daarbij de tijd ook nog eens stilstaat.
Stilstaan t.o.v de tijd waaruit dan weer zal blijken dat alle massa beweegt.quote:Op maandag 16 mei 2005 13:35 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ok... Rude, eerst zeg je:
[..]
Klopt, maar dan zeg je:
[..]
Dat is weer absolute onzin, stilstaan tov van WAT?
Je lult wat dat betreft echt uit je nek rude, wat je eerst zegt verander je later weer om het beter in je straatje te laten passen en je vraagt eerst het antwoord op een vraagstuk waarna je er pas een verklaring voor geeft, sorry maar je bent echt dom bezig.
Ten opzichte van wat?quote:Op maandag 16 mei 2005 13:42 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Stilstaan t.o.v de tijd waaruit dan weer zal blijken dat alle massa beweegt.
Ik had het over die massa's. Onderling ?quote:
Wat ik bedoel is dat bewegen of stuilstand in een bepaalt opzicht inderdaad relatief is. Een massa staat volgens ons stil als het dezelfde snelheid heeft als een andere massa. Wanneer beide massa's dezelfde snelheid hebben staan zij inderdaad stil t.o.v elkaar.quote:Op maandag 16 mei 2005 14:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik had het over die massa's. Onderling ?
Ik raak de draad een beetje kwijt
Volgens jou misschien, volgens mij niet.quote:Op maandag 16 mei 2005 14:24 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat bewegen of stuilstand in een bepaalt opzicht inderdaad relatief is. Een massa staat volgens ons stil als het dezelfde snelheid heeft als een andere massa.
Mits de snelheid dezelfde richting heeft.quote:Wanneer beide massa's dezelfde snelheid hebben staan zij inderdaad stil t.o.v elkaar.
Stilstand tov tijd en ruimte is onzinnig om te definieren; hoe zou je dat ooit willen doen? De ether maar weer invoeren?quote:Wat ik probeer duidelijk te maken is absolute stilstand. Dat betekend het hebben van absoluut geen snelheid. Ik bedoel dan stilstand t.o.v de tijd en ruimte. Oftewel dezelfde snelheid als de tijd hebben.
Da's nogal wiedes; voor beweging heb je minstens een snelheid nodig, en da's de tijdsafgeleide van de afgelegde weg.quote:Als er namelijk geen tijd is, dan kan er ook geen beweging zijn.
Wat je nu doet is een beetje vergeefse moeite, vrees ik.quote:Op maandag 16 mei 2005 15:09 schreef Keromane het volgende:
......
Juist, maar ook hier kan de lichtsnelheid net zo goed 0 als 300.000km/sec zijn. Probeer het universum eens te verklaren vanuit het gezichtsveld van licht, en stel dat dan op het nulpunt van tijd en beweging.quote:Lichtsnelheid is als een soort kapstok, een constante, waaraan formules worden ontleend om de wereld om ons heen te beschrijven. Dat het zich in sommige opzichten manifesteert als snelheid komt door onze perceptie. Het ligt er helemaal aan wat je wilt bekijken en op welke manier. Zelfde geldt bijv. voor licht. Zijn het deeltjes of zijn het golven? Ligt er helemaal aan wat je wilt bekijken en hoe. Het universum zien als een soort complex assenstelsel is iets wat men in de 19e eeuw al liet varen.
Afstand is inderdaad tijdsverschil. Daarom zeg ik dat tijd en ruimte dezelfde zijn en kan licht nooit bewegen als de tijd gelijk blijft. Door te bewegen moet er een tijdsverschil ontstaan. Ook ben ik het in zekere zin met je eens dat er op deze manier ook maar 1 dimensie is, en dat is heden-verleden.quote:Er zijn niet oneindig veel dimensies, strikt genomen is er slechts 1 dimensie: de afstand tussen een entiteit A en een entiteit B. Afstand welke tegelijkertijd tijdverschil is. Al het andere zijn afgeleiden en afgeleiden van afgeleiden en combinaties. Het 3D universum zoals we dat ervaren is een oplossing die z'n vorm pas krijgt in onze hersenen, voor de 'basisentiteiten' waaruit het uiversum bestaat maakt het allemaal niets uit hoe wij het universum zien of niet. Vergelijk het met een soort holografische projectie, maar dan anders.
Verandert er iets aan de aarde of appel wanneer deze naar beneden valt? De complexiteit zit hem juist in het feit dat je een appel niet spontaan stil kunt laten hangen in de lucht. Niet het versnellen is de kunt ( dat gaat vanzelf), iets in rust laten staan is veel moeilijker. Pas als je een appel stil zou kunnen laten hangen in de lucht waarna de aarde naar boven toe valt, dan begrijp je waarom stilstand om een oneindig hoge massa vraagt. Ook bij 99% van de lichtsnelheid ga je in werkelijkheid 0% van de lichtsnelheid. Daarom meet je nog steeds een lichtsnelheid van 300.000km/sec. Wel gaat jou tijd steeds langzamer, zodat je kunt zeggen dat je bij 99% van de lichtsnelheid bijna stil staat.quote:De lichtsnelheid is de hoogst haalbare snelheid omdat de essentie van reizend spul verandert bij versnelling. Het gaat dus niet over snelheid maar versnelling. Complexe materie valt ruim voordat de lichtsnelheid is bereikt uiteen. Verder wordt massa alsmaar groter, steeds meer energie is nodig om te versnellen. Doe je niks aan. Je kunt in gedachten wel tien keer de lichtsnelheid reizen, in de praktijk valt het vies tegen. Gelukkig maar, anders zou het universum zoals we dat kennen niet kunnen bestaan.
Met welke snelheid heeft dat dan wel te maken, en wat is er dan zo moeilijk aan om vervolgens de "lichtsnelheid" te halen?quote:De aarde is in haar baan om de zon constant aan het versnellen, maar dat heeft niets met de radiaal snelheid te maken.
Om met een nieuwe theorie te komen is het verstandig om alles wat je geleerd hebt eens te vergeten en met een nieuwe invalshoek te komen. Ik heb zelf nog "bijna" niets gevonden over personenen die met dezelfde ideeen kwamen. Ik ben hier uiteindelijk hlemaal zelf mee gekomen en zou niet weten hoe mijn blik nog frisser zou kunnen worden..quote:Kortom, TS zit op het goede spoor maar maakt het zichzelf onnodig moeilijk. Er zijn meer mensen met dezelfde vraagstukken bezig geweest, al vele jaren geleden zelfs. TS zou eens op zoek moeten gaan naar introductie-semesters moderne kosmologie. Veel universiteiten hebben van alles online staan. In zo'n intro-semester wordt je de basis verteld waarmee je alle kanten op kunt, met een frisse blik.
Volgens de rel.theorie mogen de wetten van de natuurkunde niet afhangen van je referentiekader. Dat smijt je dus ook overboord? Anders heeft het weinig zin om over te stappen op het coordinatenstelsel van een foton.quote:Juist, maar ook hier kan de lichtsnelheid net zo goed 0 als 300.000km/sec zijn. Probeer het universum eens te verklaren vanuit het gezichtsveld van licht, en stel dat dan op het nulpunt van tijd en beweging
Hoe zou het zich anders moeten manifesteren dan?quote:Op maandag 16 mei 2005 15:09 schreef Keromane het volgende:
Lichtsnelheid is als een soort kapstok, een constante, waaraan formules worden ontleend om de wereld om ons heen te beschrijven. Dat het zich in sommige opzichten manifesteert als snelheid komt door onze perceptie. Het ligt er helemaal aan wat je wilt bekijken en op welke manier.
Wat bedoel je met "complex assenstelsel"?quote:Zelfde geldt bijv. voor licht. Zijn het deeltjes of zijn het golven? Ligt er helemaal aan wat je wilt bekijken en hoe. Het universum zien als een soort complex assenstelsel is iets wat men in de 19e eeuw al liet varen.
Euj......quote:Er zijn niet oneindig veel dimensies, strikt genomen is er slechts 1 dimensie: de afstand tussen een entiteit A en een entiteit B. Afstand welke tegelijkertijd tijdverschil is. Al het andere zijn afgeleiden en afgeleiden van afgeleiden en combinaties.
We halen hier de versnellingen er niet bij; het is met een constante snelheid al lastig genoegquote:De lichtsnelheid is de hoogst haalbare snelheid omdat de essentie van reizend spul verandert bij versnelling. Het gaat dus niet over snelheid maar versnelling. Complexe materie valt ruim voordat de lichtsnelheid is bereikt uiteen.
Het is een beetje de schuld van de populaire literatuur, maar het is de impuls die verandert bij hogere snelheden. Nou is dat klassiek ook al het geval natuurlijk, maar hier gaat het om een niet-lineair verband tussen snelheid en impuls. Dus in plaats van p=mv krijg je p=ymv, waarbij y de Lorentzfactor is, en alleen van de relatieve snelheid afhangt.quote:Verder wordt massa alsmaar groter, steeds meer energie is nodig om te versnellen. Doe je niks aan.
Veranderen de wettten van de natuurkunde dan niet bij het bereiken van de lichtsnelheid?quote:Op maandag 16 mei 2005 16:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens de rel.theorie mogen de wetten van de natuurkunde niet afhangen van je referentiekader. Dat smijt je dus ook overboord? Anders heeft het weinig zin om over te stappen op het coordinatenstelsel van een foton.
Nee. Dat is een principe in de wetenschap, en daar kun je heel duur en technisch over doen, maar de wetten blijven exact hetzelfde. Het zou ook wat raar zijn als de wetten positie of snelheidsafhankelijk zouden worden; je zou dan niks zinnigs meer kunnen zeggen, en de overeenkomst tussen theorie en waarneming laten zien dat dit principe gerechtvaardigt is.quote:Op woensdag 25 mei 2005 11:59 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Veranderen de wettten van de natuurkunde dan niet bij het bereiken van de lichtsnelheid?
Geen enkel referentiekader heeft meer waarde dan een ander. Dus in de buurt van de lichtsnelheid gelden nogsteeds de natuurkunde wetten. Lichtsnelheid bereiken gaat niet lukken. Dat zou nu toch wel duidelijk moeten zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2005 11:59 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Veranderen de wettten van de natuurkunde dan niet bij het bereiken van de lichtsnelheid?
Ik betwijfel of de natuurwetten exact hetzelfde blijven wanneer je de lichtsnelheid zou bereiken. Er is niemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen. Overigens heeft men de lichtsnelheid nooit bereikt, en is men er nooit 1% van in de buurt gekomen. Bij elke snelheid meet je immers dezelfde lichtsnelheid, en deze is altijd 300.000km/sec. Ik moet hierbij wel vermelden dat WIJ het zijn die daar een seconde over doen. En dat het licht zelf geen tijd kent.quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Geen enkel referentiekader heeft meer waarde dan een ander. Dus in de buurt van de lichtsnelheid gelden nogsteeds de natuurkunde wetten. Lichtsnelheid bereiken gaat niet lukken. Dat zou nu toch wel duidelijk moeten zijn.
Dus je vind Einstein een idioot met zijn RT?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik betwijfel of de natuurwetten exact hetzelfde blijven wanneer je de lichtsnelheid zou bereiken.
Er is niemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen..quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:28 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dus je vind Einstein een idioot met zijn RT?
Het concept is zelfs van ruim voor Einsteinquote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:28 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dus je vind Einstein een idioot met zijn RT?
Als je op had gelet had je geweten dat de lichtsnelheid niet bereikt kan worden. Speculeren erover heeft dan niet veel waarde.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik betwijfel of de natuurwetten exact hetzelfde blijven wanneer je de lichtsnelheid zou bereiken. Er is niemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen. Overigens heeft men de lichtsnelheid nooit bereikt, en is men er nooit 1% van in de buurt gekomen. Bij elke snelheid meet je immers dezelfde lichtsnelheid, en deze is altijd 300.000km/sec. Ik moet hierbij wel vermelden dat WIJ het zijn die daar een seconde over doen. En dat het licht zelf geen tijd kent.
Waarom zouden wij op dit moment niet met 99% van de lichtsnelheid bewegen? Je meet immers geen verschil ongeacht je snelheid..
Jawel, jij kan met 100% zekerheid zeggen of je Einstein een idioot vindt...quote:Op vrijdag 27 mei 2005 12:34 schreef rudeonline het volgende:
Er is niemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen..
Hij was zeker geen idioot. Hij keek alleen maar de verkeerde kant op. En dat deed hij niet alleen, dat deden heel veel wetenschappers lang voordat hij met zijn theorie kwam.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:26 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jawel, jij kan met 100% zekerheid zeggen of je Einstein een idioot vindt...
Zegt de spookrijder, 'één? Ik zie er wel honderd...'quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:37 schreef rudeonline het volgende:
Niemand schijnt in te zien dat tijd en ruimte tegenlijk toenemen.
Leg miij dan eens uit waarom zijn "verkeerde theorie" tot dusver door geen enkel experiment is weerlegd?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:37 schreef rudeonline het volgende:
Hij was zeker geen idioot. Hij keek alleen maar de verkeerde kant op. En dat deed hij niet alleen, dat deden heel veel wetenschappers lang voordat hij met zijn theorie kwam.
Is er ooit een experiment geweest waarbij men een massa heeft stilgezet in tijd en ruimte?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:43 schreef Doffy het volgende:
[..]
Leg miij dan eens uit waarom zijn "verkeerde theorie" tot dusver door geen enkel experiment is weerlegd?
Allemaal interessante vragen, maar als je daar iets aan wilt bijdragen, zou ik zeggen: verzin de experimenten om te kijken wat het antwoord zou kunnen zijn. Je moet geen theorie verwerpen voordat de experimentele problemen er liggen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Is er ooit een experiment geweest waarbij men een massa heeft stilgezet in tijd en ruimte?
Wat is de richting van tijd?
Hoeveel "wetenschappers" hebben ooit overwogen om de lichtsnelheid als een absoluut nulpunt te zien? Als snelheid n.l relatief is zouden ze dat op zijn minst eens geprobeert moeten hebben.
Wat is er voorbij de grens van het universum?
Waarom zou de tijd langzamer gaan als je steeds sneller gaat?
Gaat de tijd sneller als je "stilstaat"?
Er zijn genoeg vragen die de wetenschap absoluut niet kan verklaren.
Toch zijn dit vragen waar de wetenschap wel antwoord op heeft; jij wilt alleen die antwoorden niet erkennen,omdat je ze niet kunt begrijpen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Is er ooit een experiment geweest waarbij men een massa heeft stilgezet in tijd en ruimte?
Wat is de richting van tijd?
Hoeveel "wetenschappers" hebben ooit overwogen om de lichtsnelheid als een absoluut nulpunt te zien? Als snelheid n.l relatief is zouden ze dat op zijn minst eens geprobeert moeten hebben.
Wat is er voorbij de grens van het universum?
Waarom zou de tijd langzamer gaan als je steeds sneller gaat?
Gaat de tijd sneller als je "stilstaat"?
Er zijn genoeg vragen die de wetenschap absoluut niet kan verklaren.
Hier kunnen we dus niks mee Rude. Het is leuk dat jij meent het beter te weten, maar het waarom en hoe en het nut ervan kun je nog steeds niet duidelijk maken.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hij was zeker geen idioot. Hij keek alleen maar de verkeerde kant op. En dat deed hij niet alleen, dat deden heel veel wetenschappers lang voordat hij met zijn theorie kwam.
Niemand schijnt in te zien dat tijd en ruimte tegenlijk toenemen. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat wij ons in het absolute nulpunt van tijd begeven dan zul je ooit misschien in gaan zien dat wijzelf de grens van het universum vormen. Voorbij de grens is de toekomst, en die bestaat pas op het moment dat we daar aankomen. En terwijl de toekomst verleden wordt gaan wij verder in de tijd waardoor de afgelegde tijd en ruimte steeds groter wordt.
Misschien kun je mij eens vertellen wat volgens jou de richting van tijd is?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Toch zijn dit vragen waar de wetenschap wel antwoord op heeft; jij wilt alleen die antwoorden niet erkennen,omdat je ze niet kunt begrijpen.
De richting van tijd wordt bepaald door de thermodynamica, en met name een grootheid die "entropie" wordt genoemd. Entropie drukt de hoeveelheid mogelijkheden uit dat een systeem kan aannemen, en is dus een soort maat van wanorde. Het blijkt zo te zijn ( en dit is een heel fundamentele wet in de natuurkunde !!! ) dat in een gesloten systeem, dus waar geen energie in wordt gestopt, de entropie altijd toeneemt. Vergelijk het met je huis; als je er geen energie in stopt, zal het een zooitje worden ( het aantal mogelijke configuraties zal met al die toenemende troep steeds groter worden ). Totdat je besluit het schoon te maken, het te verven en weet ik veel wat. Maar dan is je systeem niet meer gesloten, want je stopt er energie in. Het mooie nu is, dat je kunt aantonen dat die energie die je in je huis stopt, altijd de totale wanorde in het universum meer zal laten toenemen dan dat je haar laat afnemen door er energie in te stoppen. Maw: de entropie (wanorde) in het totale universum neemt altijd toe ! Dat bepaalt de richting van tijd.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 01:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Misschien kun je mij eens vertellen wat volgens jou de richting van tijd is?
Zouden we een spoor in de tijd kunnen achterlaten net zoals een auto een spoor in het zand kan achterlaten?
( eigen woorden gebruiken s.v.p.)
In hoeverre kun je dan een richting aan de tijd toekennen als je daar vanuit gaat dan?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De richting van tijd wordt bepaald door de thermodynamica, en met name een grootheid die "entropie" wordt genoemd. Entropie drukt de hoeveelheid mogelijkheden uit dat een systeem kan aannemen, en is dus een soort maat van wanorde. Het blijkt zo te zijn ( en dit is een heel fundamentele wet in de natuurkunde !!! ) dat in een gesloten systeem, dus waar geen energie in wordt gestopt, de entropie altijd toeneemt. Vergelijk het met je huis; als je er geen energie in stopt, zal het een zooitje worden ( het aantal mogelijke configuraties zal met al die toenemende troep steeds groter worden ). Totdat je besluit het schoon te maken, het te verven en weet ik veel wat. Maar dan is je systeem niet meer gesloten, want je stopt er energie in. Het mooie nu is, dat je kunt aantonen dat die energie die je in je huis stopt, altijd de totale wanorde in het universum meer zal laten toenemen dan dat je haar laat afnemen door er energie in te stoppen. Maw: de entropie (wanorde) in het totale universum neemt altijd toe ! Dat bepaalt de richting van tijd.
Een ander voorbeeldje: een kopje wat van tafel valt. Eerst is het heel ( grote mate van orde, want je kunt een heel kopje maar op 1 manier configureren ) en dan valt het van tafel ( grote wanorde, want al die stukjes kun je op heel veel manieren configureren). Andersom zal niet zo snel gebeuren, dat het kopje in scherven op de grond ligt en dan weer heel op tafel neerkomt.
Nog een voorbeeldje: een doos, die in tweeen is verdeelt, met in elk deel een gas. De toestand is geordend: de ene kant bevat het ene gas, de andere kant het andere gas. Zodra je de scheiding wegneemt, zullen vrijwel altijd de 2 gassen gaan mengen, en zal de orde afnemen ( het aantal configuraties wordt zo immers veel groter met de mengtoestand) .
Dit kun je allemaal heel nauwkeurig en exact formuleren, maar je vroeg om eigen woorden
De richting van de tijd is zodanig, dat de entropie toeneemt. Dus het kopje valt stuk op de grond, maar niet andersom. Dat zou namelijk die ene hoofdwet van de thermodynamica schenden. En dat is ook wat we waarnemen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 11:08 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
In hoeverre kun je dan een richting aan de tijd toekennen als je daar vanuit gaat dan?
Klopt. Stel je nou eens voor dat het kopje in het heelal uit elkaar zou vallen. Naar mate de tijd toeneemt zal het kopje steeds verder uit elkaar vallen. Je zou dat ook kunnen zien als dat het kopje steeds meer ruimte ineemt. Mijn conclusie hieruit is dat de ruimte en tijd tegenlijk toenemen.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De richting van de tijd is zodanig, dat de entropie toeneemt. Dus het kopje valt stuk op de grond, maar niet andersom. Dat zou namelijk die ene hoofdwet van de thermodynamica schenden. En dat is ook wat we waarnemen.
Tja, dat is hoe jij er tegen aan kijkt. Een physicus zou in dit geval zeggen dat het kopje een wereldlijn in de ruimte-tijd volgt, en dat bovendien de ruimte-tijd uitzet.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 12:08 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Klopt. Stel je nou eens voor dat het kopje in het heelal uit elkaar zou vallen. Naar mate de tijd toeneemt zal het kopje steeds verder uit elkaar vallen. Je zou dat ook kunnen zien als dat het kopje steeds meer ruimte ineemt. Mijn conclusie hieruit is dat de ruimte en tijd tegenlijk toenemen.
Op elk afzonderlijk tijdstip bevindt het kopje zich op een bepaalde plek en staat daar dan stil in de tijd. Door de toename van tijd valt het kopje steeds verder uit elkaar.
Eh... bedankt.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 18:09 schreef CoolGuy het volgende:
Hoewel ik me erger aan Rudeonline, en dan bedoel ik niet aan hem als persoon, want ik ken hem niet, maar aan zijn houding zoals die valt terug te 'lezen' in zijn onaflatende stroom topics en zijn manier van posten, vind ik al die topics toch mooi. Vooral ook omdat oa Haushofer en Maethor met erg mooie posts komen.
Leuk dat je relativiteit en dergelijke 'mooie materie' vindt!quote:Ik moet er eerlijkheidshalve bij vertellen dat ik qua natuurkunde en wiskunde niet mee kan, want natuurkunde heb ik op de Havo direct laten vallen en wiskunde ben ik ook zeker geen ster in, dus veel dingen die me te technisch worden snap ik niet, maar veel posts die een beetje in Jip & Janneke taal zijn uitgelegd snap ik wel. Mooie materie, al ben ik al voor de 100e keer opnieuw begonnen met dat topic de "Relativiteitstheorie voor dummies" of zo.
Ergens snap ik het op een bepaald moment niet meer, maar daar kom ik nog wel achter wat dat is.
Dit is inderdaad het grote probleem in dit topic: Rudeonline trekt van leer tegen de relativiteitstheorie met vreemde stellingen, maar tegenargumenten en dergelijke negeert hij consequent. Af en toe is het geen discussie meer, maar een monoloog.quote:Ik vind overigens wel dat je gelijk heb met wat je op het laatst zegt Haus, over dat dit het laatste topic is wat open blijft tot Rude zich meer verdiept heeft in de technische kant (want daar hoor ik hem niet over).
Bwoah... wij weten meer dan gemiddeld op het gebied van Natuurkunde en vinden het leuk om delen van die kennis met geïnteresseerden te delen. Jij kunt de gemiddelde fok!ker waarschijnlijk wel weer één en ander vertellen op het gebied van Informatica, en zo heeft iedereen zn kwaliteiten.quote:Trouwens veel respect voor jou en Maethor dat jullie deze kennis hebben. Voor mij lijkt dat heel wat (en is het misschien ook wel hoor, ik weet het niet) omdat ik op die gebieden heel weinig kennis heb.
Inderdaad zet de ruimte tijd uit. 100% mee eens.quote:Tja, dat is hoe jij er tegen aan kijkt. Een physicus zou in dit geval zeggen dat het kopje een wereldlijn in de ruimte-tijd volgt, en dat bovendien de ruimte-tijd uitzet.
Wat heeft dit te maken met een snel bewegende klok die volgens jou sneller zou moeten lopen?quote:Op zondag 29 mei 2005 15:31 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad zet de ruimte tijd uit. 100% mee eens.
Nu de vraag, waar onstaat tijd? Waar is het absolute nu?
Dit is ook weer herhaling, Rudeonline. Er wordt hier niet aan absolute grootheden gedaan; die hebben simpelweg geen betekenis, en jij kunt dat ook niet aannemelijk maken.quote:Op zondag 29 mei 2005 15:31 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad zet de ruimte tijd uit. 100% mee eens.
Nu de vraag, waar onstaat tijd? Waar is het absolute nu?
Is het een vreemde gedachte als ik zeg dat het heelal met lichtsnelheid groter wordt? Mijn inziens zijn er wel meer wetenschappers die er zo over denken.quote:Op zondag 29 mei 2005 17:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is ook weer herhaling, Rudeonline. Er wordt hier niet aan absolute grootheden gedaan; die hebben simpelweg geen betekenis, en jij kunt dat ook niet aannemelijk maken.
Wat ben jij eigenlijk een eikel. Tja, dan zeg ik het maar even gewoon luid en duidelijk wat ik vind. Gewoon om je debiele manier van posten. Je gaat TO-TAAL niet in op datgene wat er gezegd wordt. Je praat gewoon apatisch door. Dit is geen discussie, dit is gewoon een monoloog, al topics lang.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Is het een vreemde gedachte als ik zeg dat het heelal met lichtsnelheid groter wordt? Mijn inziens zijn er wel meer wetenschappers die er zo over denken.
Als die er zijn, bedoelen ze dat waarschijnlijk vanuit een heel ander perspectief dan jij.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Is het een vreemde gedachte als ik zeg dat het heelal met lichtsnelheid groter wordt? Mijn inziens zijn er wel meer wetenschappers die er zo over denken.
Het is toch niet zo moeilijk om je een heelal voor te stellen wat alle kanten tegenlijk op met lichtsnelheid groter wordt? Ik vraag niet wat "ze" bedoelen. Ik vraag wat jullie zelf hierbij voorstellen.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:54 schreef Maethor het volgende:
[..]
Als die er zijn, bedoelen ze dat waarschijnlijk vanuit een heel ander perspectief dan jij.
En ik word nogal moe van jouw manier van discussiëren.
Dit ben ik overigens geheel met hem eens. Ik stel veel belang in het onderwerp, maar ik ben een volslagen leek. Jullie schrijven zeer begrijpelijk en met niet onaanzienlijk geduld.quote:Op zaterdag 28 mei 2005 22:37 schreef Maethor het volgende:
[..]
Eh... bedankt.![]()
Dit is wel precies de reden dat ik nog steeds blijf posten in de Rudeonline-topics, hoewel het soms een zinloze bezigheid lijkt. Als andere mensen meelezen en dingen oppikken is het altijd meegenomen.
Dat is doorgaans mijn bijdrage aan discussies over fysica.quote:Op zondag 15 mei 2005 15:43 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik ga even volledig offtopic, maar naar aanleiding hiervan even een quote uit een artikel dat ik laatst heb gelezen:
[..]
Uit Die Cracht van Astronomien, bewerking van afstudeerscriptie van Saskia Dankers, gelezen in Puls (faculteitsblad Wiskunde & Natuurwetenschappen RU Groningen)
Op zich is het wel voor te stellen, ja. En nu?quote:Op zondag 29 mei 2005 19:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het is toch niet zo moeilijk om je een heelal voor te stellen wat alle kanten tegenlijk op met lichtsnelheid groter wordt? Ik vraag niet wat "ze" bedoelen. Ik vraag wat jullie zelf hierbij voorstellen.
Wederom bedankt!quote:Op zondag 29 mei 2005 20:06 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dit ben ik overigens geheel met hem eens. Ik stel veel belang in het onderwerp, maar ik ben een volslagen leek. Jullie schrijven zeer begrijpelijk en met niet onaanzienlijk geduld.
Ook niks mis mee toch?quote:Op zondag 29 mei 2005 20:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat is doorgaans mijn bijdrage aan discussies over fysica..
Ook weer een herhaling Rudeonline: de waarnemershorizon verschuift natuurlijk met de lichtsnelheid, maar dat is niet het heelal zelf wat groter wordt; daaronder wordt de uitzetting van de ruimte-tijd zelf bedoelt, en dat kan zelfs sneller dan het licht. Dat is overigens de meest gangbare opvatting van tegenwoordig, dat het heelal net na de oerknal veel sneller als het licht uit is gezet ( het inflatiemodel ). Hiermee kun je een paar heel fundamentele vraagstukken uit de kosmologie mee beantwoorden. Ik ben er nu zelf toevallig wat mee bezigquote:Op zondag 29 mei 2005 18:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wees welkom!quote:Op zondag 29 mei 2005 20:28 schreef PlanetX het volgende:
Ha! Vandaag aangemeld als forum-user en val dan met mijn neus in de boter!
Je bent niet de eerste en vast ook niet de laatste die dit opmerkt. Een prachtig verhaal, maar Rudeonline lijkt niet vatbaar voor zulke argumenten.quote:Het idee van een natuurwetenschappelijke theorie is dat (...) op basis van experimentele observatie of meting. En hier gaat het met Rude inhoudelijk mis.
Dat klopt. Het probleem is alleen dat hij de tegenargumenten die zijn opvattingen weerleggen, niet begrijpt of simpelweg negeert.quote:Rudes opvattingen zijn namelijk relatief eenvoudig [no pun intended….] te weerleggen!
Ook dat lijkt Rudeonline niet te deren.quote:De wetenschap is daar strikt in. Een theorie die onjuiste voorspelling doet over de werkelijkheid is geen valide theorie en dient verworpen te worden.
Die optie heb ik ook wel eens overwogen. Gezien het hoge aantal topics die Rudeonline al op zijn naam heeft staan moet ik echter wel concluderen dat hij het meent.quote:Mijn theorie over de hele topic: Rude is een charlatan die bewust (!) oprechte bezoekers in de maling neemt. Hij neemt een loopje met ons, de geïnteresseerde forum bezoeker, door ons telkenmale in een eenzijdige discussie te lokken en vervolgens op een ander onderwerp over te stappen. Voor alsnog is mijn theorie een goede weerspiegeling van de werkelijkheid…
En in welke "ruimte" ontstond die lege ruimte dan?quote:Op zich is het wel voor te stellen, ja. En nu?
Even een intermezzo.
Tijdens het zogenaamde Inflatietijdperk in de geschiedenis van de expansie van het universum, 10^-37 seconde na de Big Bang, nam het volume van het heelal in 10^-34 seconden een factor 10^50 toe. (Bron). Dit leidt tot een expansiesnelheid van maar liefst 3x10^25 maal de lichtsnelheid. Lijkt onmogelijk, maar het gaat hier om de expansie van de ruimte zelf, niet om de snelheid van een lichaam in die ruimte.
Ik las laatst zoiets in een Dilbertboek... "the Dilbert Future"...quote:Op zondag 29 mei 2005 19:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het is toch niet zo moeilijk om je een heelal voor te stellen wat alle kanten tegenlijk op met lichtsnelheid groter wordt? Ik vraag niet wat "ze" bedoelen. Ik vraag wat jullie zelf hierbij voorstellen.
Tja, dat weet niemand zou ik zo zeggen. Hier begeef je je op het gebied van de metafysica. Er zijn wel theorieën, zoals de Many Worlds Theory, die stellen dat ons universum deel uitmaakt van een superuniversum met daarin nog veel meer universa met andere parameters, maar da's meer speculatie.quote:Op zondag 29 mei 2005 20:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En in welke "ruimte" ontstond die lege ruimte dan?
Wat was er in de plaats van "ruimte" voordat deze werd ingenomen?
Inderdaad niemand die dat met zekerheid kan zeggen. Men neemt maar gewoon aan dat het universum steeds groter wordt. Maar als er zou worden gevraagt wat er voorbij het universum zou zijn of in welke "ruimte" dat universum groter wordt dan weet niemand het antwoord.quote:Op zondag 29 mei 2005 20:58 schreef Maethor het volgende:
[..]
Tja, dat weet niemand zou ik zo zeggen. Hier begeef je je op het gebied van de metafysica. Er zijn wel theorieën, zoals de Many Worlds Theory, die stellen dat ons universum deel uitmaakt van een superuniversum met daarin nog veel meer universa met andere parameters, maar da's meer speculatie.
Voorbij de grens van het universum is de toekomst. En die neemt nu nog geen ruimte in, want hij bestaat nog niet.quote:Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken en je bewust zijn van het heden. Het heden ben je zelf en iedereen ervaart dat op een andere plaats. Je kunt immers nooit samen op dezelfde plek zijn. De enige keer dat 2 momenten "nu" echt samen komen, is het moment van bevruchting van een eicel, waarna er een nieuw moment nu ontstaat. Maar goed, dat zullen veel wetenschappers wel weer veel te filosofies vinden en daarom besteed ik aan dit punt niet te veel aandacht. Het eerste wat men moet leren te begrijpen is dat alle ruimte om jou heen zich t.o.v. jou eigenlijk in de toekomst bevindt. Om ergens naar toe te gaan zul je immers een afstand moeten afleggen zodat elk punt waar je nu niet bent eigenlijk een mogelijke plaats in de toekomst is. Op een tijdlijn bevindt alles zich dus voor jou. Ook al het licht wat jij ziet bevindt zich in eerste instantie voor jou, maar omdat het stil blijft staan in de tijd kun je dit licht op een later tijdstip waarnemen. Omdat alles t.o.v. jou uiteindelijk ook tegelijk met jou ouder wordt, alle massa reist in principe met dezelfde snelheid als jou door de tijd, blijft het licht t.o.v. elke massa achter in alle richtingen tegelijk. Zou het heelal een 3 dimensionale ruimte zijn waarbij tijd los van ruimte staat, dan zou je denken dat alles met lichtsnelheid kleiner zou worden. Dat is moeilijk om te begrijpen, maar d.m.v. het verstrijken van tijd laat elk voorwerp een 3 dimensionale ruimte achter in de tijd. Ik begrijp dat dit niet direct te vatten is, maar probeer je in te denken dat de richting van verleden in alle richtingen tegelijk gaat. Een lichtstraal gaat immers nooit richting toekomst, maar wijst altijd in de richting van verleden tijd. Ruimte waar wij ons morgen bevinden bestaat nog niet, zodoende kan licht ook nooit richting toekomstige tijd gaan.
Probeer jezelf het heelal niet voor te stellen als een enorme ruimte die steeds groter wordt maar stel je voor dat het steeds ouder wordt waarbij de ruimte om jou heen steeds groter wordt.
Ik hoop dat iemand van jullie dit enigszins begrijpt, en dat men zich ervan bewust wordt dat wij de grens van het universum zijn. Vroeger dacht men dat wij het middelpunt waren, daarna bevonden wij ons ergens in het heelal. En nu wordt het de tijd om te begrijpen dat het heden de grens is, en dat elk object of levensvorm zijn eigen grens vormt tussen verleden en toekomst. Dat is niet makkelijk, maar het is een onderdeel van ons leerproces en helpt ons naar een hoger bewustzijn.
Zoals gezegd ben ik een volslagen leek, maar dit lijkt mij volslagen onzin.quote:Op zondag 29 mei 2005 21:11 schreef rudeonline het volgende:
Voorbij de grens van het universum is de toekomst. En die neemt nu nog geen ruimte in, want hij bestaat nog niet.
Men neemt niet 'gewoon maar aan' dat het universum expandeert, dat kun je gewoon meten. Dit staat volledig los van het feit dat we niet weten wat er buiten het universum is.quote:Op zondag 29 mei 2005 21:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad niemand die dat met zekerheid kan zeggen. Men neemt maar gewoon aan dat het universum steeds groter wordt. Maar als er zou worden gevraagt wat er voorbij het universum zou zijn of in welke "ruimte" dat universum groter wordt dan weet niemand het antwoord.
Nee, nooit over nagedacht. Heb je wel een flauw benul van het concept dimensie? Het feit dat jij leven als een extra dimensie wilt bestempelen doet mij vermoeden van niet.quote:Heeeft iemand van jullie er wel eens over nagedacht dat het leven zelf de grens van het universum zou kunnen zijn? Je zou het leven zelf dan b.v de 5e dimensie kunnen noemen.
Ik heb daar eerder al eens iets over geschreven..
Ruimte en tijd zijn niet gelijk en derhalve slaat bovenstaande quote nergens op.quote:Voorbij de grens van het universum is de toekomst. En die neemt nu nog geen ruimte in, want hij bestaat nog niet.
Rudeonline is ook een volslagen leek. Schroom vooral niet te reageren.quote:Op zondag 29 mei 2005 21:16 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zoals gezegd ben ik een volslagen leek, maar dit lijkt mij volslagen onzin.
Dat zeg je alleen omdat je niet kunt rekenen, en je te beroerd bent om je erin te verdiepen. Dat is niet bepaald objectief, en bovendien behoorlijk naief: je doet uitspraken over vaardigheden die jezelf niet bezit. Voor de rest ga ik er niet op in, het is denk ik allemaal al eens eerder besproken.quote:Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken en je bewust zijn van het heden
Nou ja, onzin...het is een andere kijk op de materie. Volgens de rel.theorie is het idd onzin, en Rudeonline begrijpt die theorie niet, dus voor hem is het geen onzin. Dat is het hele probleem met dit soort topics: Rudeonline heeft zich nooit verdiept in de gangbare ideeen, en redeneert daarom vanuit zijn eigen beperkte denkwereldje. Beperkt omdat hij er tot nu toe geen enkele concrete, meetbare voorspelling mee heeft gedaan, kwalitatief of kwantitatief. Er wordt hier volslagen langsmekaar heen geluld, en het blijft allemaal in hetzelfde cirkeltje draaien.quote:Op zondag 29 mei 2005 21:16 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zoals gezegd ben ik een volslagen leek, maar dit lijkt mij volslagen onzin.
Nee, massa is energie. Er is hier helemaal geen sprake van kinetische energiequote:Op maandag 30 mei 2005 12:16 schreef rudeonline het volgende:
Geef mij maar eens antwoord op de vraag wat er voorbij het universum is, en hoe je een massa stil zou kunnen zetten in de tijd en ruimte?
Waarom komt er zoveel energie vrij bij een kernsplitsing? En hoeveel energie komt er vrij wanneer er een kernsplitsing plaatsvind bij lichtsnelheid?
Volgens mij staat bij de lichtsnelheid de massa n.l stil en komt er helemaal geen energie meer vrij.
E = M x c2 en c is in dat geval 0.
De reden dat er zoveel energie vrij komt bij een kernsplitsing is dat je een massa afremt van 300.000km/sec naar 0.
c is een constante. E en M zijn de variabelen.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:16 schreef rudeonline het volgende:
Volgens mij staat bij de lichtsnelheid de massa n.l stil en komt er helemaal geen energie meer vrij.
De reden dat er zoveel energie vrij komt bij een kernsplitsing is dat je een massa afremt van 300.000km/sec naar 0.
Dat weet ik niet. Maar ''de toekomst'' lijkt mij enigzins uitgesloten. De toekomst heeft namelijk betrekking op dit universum. Bovendien is het niet bepaald een elegante paradox om te stellen dat de toekomst nog geen ruimte inneemt omdat hij niet nog niet bestaat als toeveoeging op ''voorbij de grens van het universum is de toekomst''.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:16 schreef rudeonline het volgende:
Geef mij maar eens antwoord op de vraag wat er voorbij het universum is
Dat weet ik ook niet. Sterker nog, ik geloof dat ik de vraag niet eens begrijp. Wat bedoel je?quote:en hoe je een massa stil zou kunnen zetten in de tijd en ruimte?
Moet je dat nog echt vragen terwijl je al zulke grandioze modellen bedacht?quote:Waarom komt er zoveel energie vrij bij een kernsplitsing?
Hoe bedoel je?quote:En hoeveel energie komt er vrij wanneer er een kernsplitsing plaatsvind bij lichtsnelheid?
Volgens mij misbruik je hier een formule en is er enige verwarring over energie en massa.quote:Volgens mij staat bij de lichtsnelheid de massa n.l stil en komt er helemaal geen energie meer vrij.
Je gebruikt nu E=mc2, terwijl je de principes waarmee deze formule wordt afgeleid compleet over boord gooit. Dat is op zn minst raar te noemen. Waarom heeft Einstein met deze formule dan wel gelijk, en met de desbetreffende principes niet? Ik ben bang dat je je eigen formule voor de energie moet gaan afleiden Rudeonline, en die zal heel erg verschillen met E=mc2. Die afleiding zal hier iig niet meer komen vrees ik; nog 2 posts en het topic is vol.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:16 schreef rudeonline het volgende:
Geef mij maar eens antwoord op de vraag wat er voorbij het universum is, en hoe je een massa stil zou kunnen zetten in de tijd en ruimte?
Waarom komt er zoveel energie vrij bij een kernsplitsing? En hoeveel energie komt er vrij wanneer er een kernsplitsing plaatsvind bij lichtsnelheid?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |