abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:31:00 #121
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26913371
en waarom?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_26913517
Omdat deze klok een grotere omwentellingsnelheid heeft, hij legt dus in dezelfde tijd meer kilometers af.
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:37:59 #123
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26913556
Dus bij een hogere relatieve snelheid geldt dat een klok sneller loopt? Dat druist volledig tegen alle waarnemingen in.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_26913669
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:27 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik heb het al zo vaak gezegt. Mijn theorie voorspelt dat een klok in een kerktoren sneller loopt.
Hé ja, gooi ff tientallen waarnemingen overboord
pi_26913690
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:37 schreef DionysuZ het volgende:
Dus bij een hogere relatieve snelheid geldt dat een klok sneller loopt? Dat druist volledig tegen alle waarnemingen in.
Waarom? De klok in eenkerktoren loopt toch sneller. Dan klopt dat toch met de waarneming?
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:45:08 #126
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26913787
De klok loopt idd sneller maar niet om de reden die jij geeft
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:48:01 #127
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26913865
ik heb het niet over kerktorens, maar gewoon over snelheidsverschillen. Bekijk de zaken eens zonder zwaartekrachtinvloeden. Zonder zwaartekrachtinvloeden zeg jij dat als je een hogere relatieve snelheid hebt, je tijd sneller loopt. Dit druist tegen enorm veel waarnemingen in en dus klopt deze aanname niet.

MET zwaartekrachtinvloeden wordt het een heel ander verhaal. Een zwaartekrachtveld kun je, simplistisch gezegd (klopt nl. niet helemaal) vergelijken met een constante versnelling.
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:48:15 #128
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26913873
Laat ik even wat dingetjes opsommen. Als ik ergens de fout inga, moet je het zeggen.

Case A: De aarde roteert niet.
- Algemene relativiteit voorspelt dat de klok boven in de toren sneller loopt (met een factor X) dan de klok onder in de toren.
- Volgens jouw denkwijze leggen ze beide evenveel kilometers af, dus lopen de klokken even snel.

Case B: De aarde roteert.
- Algemene + speciale relativiteit voorspellen dat de klok boven in de toren door algemene relativiteit sneller loopt met een factor X, maar door de omtreksnelheid door speciale relativiteit ook weer iets trager loopt dan de klok onderin (factor y trager). Dan zou de klok X-y sneller lopen, en heeft het dus te maken met de grootte van het gravitatieveld en de omtreksnelheid hoe snel de klok loopt.
- Jouw denkwijze zegt dat de klok bovenin sneller loopt omdat hij een hogere omtreksnelheid heeft.
pi_26913886
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:41 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Waarom? De klok in eenkerktoren loopt toch sneller. Dan klopt dat toch met de waarneming?
Ik ging uit van een vliegtuig, lees nu net dat het een kerktoren is, en die vliegen over het algemeen niet. In dat geval zal de tijd in een kerktoren idd sneller lopen. Maar dat komt dus door de zwaartekracht. Jij zegt dat dat niet zo is. Wat doen we dan:

-jij rekent jouw tijdsverschil uit
-vervolgens kijk je wat de algemene rel.theorie daarover zegt

En dan maar kijken welke van de 2 het beste overeenkomt met de metingen.
pi_26913920
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:45 schreef ATuin-hek het volgende:
De klok loopt idd sneller maar niet om de reden die jij geeft
Maar dan valt het wel mee met het overboord gooien van waarnemingen...8-)

Ben je het met me eens dat de klok hoog in de toren meer km aflegt als de klok op zeeniveau?
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:51:07 #131
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26913961
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ging uit van een vliegtuig, lees nu net dat het een kerktoren is, en die vliegen over het algemeen niet. In dat geval zal de tijd in een kerktoren idd sneller lopen. Maar dat komt dus door de zwaartekracht. Jij zegt dat dat niet zo is. Wat doen we dan:

heb ik ook al een poging voor gedaan haus om dat eruit te krijgen maar dat wou niet echt
Onikaan ni ov dovah
pi_26913994
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:

Het is natuurlijk duidelijk dat een jaar een bepaalde afgelegde weg is. In 1 jaar tijd draaien wij 1 maal om de zon en hierbij leggen wij ook een aantal kilometers af. Op dit moment gaan wij ervan uit dat wij t.o.v. de zon elke seconde 30km afleggen. Een seconde staat dus eigenlijk voor 30km afgelegde weg door de ruimte. Wanneer men dus over een snelheid spreekt van m/sec betekend dat eigenlijk meters/30km. Waarbij 30km staat voor 1sec.
Dit is een beetje lastig, maar stel dat de aarde sneller zou gaan draaien om de zon dan leggen we deze 30km af in een kortere periode en worden de secondes uiteindelijk korter.
Dat is niet zo mooi als jouw theorie waar zou zijn: Iedereen weet dat 1 kilogram gelijk is aan s^2*N/m (immers: F=m*a). Als dus de secondes (s) korter worden, dan wordt een kilogram dus lichter. En flink ook want het verband is kwadratisch (s^2). Als de kilogram lichter wordt, dan weeg ik dus geen 75 meer, maar misschien wel 80! En dat terwijl ik net probeer af te vallen!

Ik ben dus tegen jouw theorie!
pi_26914079
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

We kunnen de berekeningen nog wel even achterwegen laten. We zouden allebei op dezelfde uitkomst uit moeten komen, alleen verschilt de theorie er achter.

Maar waarom loopt de klok dan langzamer als je tegen de draairichting van de aarde in vliegt? Nu blijkt de zwaartekracht opeens geen verschil te maken. En kan een klok ook gewoon langzamer gaan lopen.
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:03:47 #134
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26914376
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:49 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Maar dan valt het wel mee met het overboord gooien van waarnemingen...8-)
Er is maar 1 waarneming nodig die je denkwijze tegenspreekt om te concluderen dat hij niet klopt. En als je stelt dat bij een hogere relatieve snelheid, een klok sneller gaat lopen, dan zijn er zat waarnemingen die jouw aanname tegenspreken.

In het geval van de kerkklok zorgt het zwaartekrachtveld ervoor dat de omtreksnelheid van de hoogste klok er minder toe doet, maar dat zie jij niet. Als hetzelfde experiment ergens ver van de aarde en dus zijn zwaartekrachtsveld werd gevoerd, met een klok met bepaalde snelheid tov een andere klok, dan zou die klok tov de andere klok al snel achterlopen omdat hij een bepaalde snelheid heeft, en volgens jouw theorie moet ie juist voor gaan lopen.

Als de aarde stil zou staan, zou jij zeggen dat beide klokken even snel lopen.. dat klopt niet. De klok op aarde zou minder snel lopen dan de klok bovenin de toren.
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:04:18 #135
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26914398
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:54 schreef rudeonline het volgende:

[..]

We kunnen de berekeningen nog wel even achterwegen laten. We zouden allebei op dezelfde uitkomst uit moeten komen, alleen verschilt de theorie er achter.

Maar waarom loopt de klok dan langzamer als je tegen de draairichting van de aarde in vliegt? Nu blijkt de zwaartekracht opeens geen verschil te maken. En kan een klok ook gewoon langzamer gaan lopen.
Rude ff focussen op de toren met de 2 klokken. Laten we eerst dit duidelijk krijgen en niet afdwalen.

Jji stelt dat met een hogere snelheid de tijd sneller loopt.

Ik stel dat de tijd juist tragen loopt en draag daarbij als experimenteel bewijs aan de experimenten met de halfwaardetijd van muonen.

Nu jij weer.
Onikaan ni ov dovah
pi_26914814
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:04 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Rude ff focussen op de toren met de 2 klokken. Laten we eerst dit duidelijk krijgen en niet afdwalen.

Jji stelt dat met een hogere snelheid de tijd sneller loopt.

Ik stel dat de tijd juist tragen loopt en draag daarbij als experimenteel bewijs aan de experimenten met de halfwaardetijd van muonen.

Nu jij weer.
Gaan we een potje tennis doen?

Hoe weet je zeker dat die muonen versnelt waren en niet vertraagt? Ik heb begrepen van dit experiment dat ze de muonen hadden versnelt waardoor ze langer bleven bestaan. Je zou het versnellen ook als afremmen kunnen opvatten waarna je tot dezelfde conclusie zou komen.

Wat betreft het lichter worden van massa bij versnelling. Je bent toch gewichtloos als je valt?
Bij een constante versnelling ben je gewichtloos en kun je in principe eindeloos doorgaan met versnellen. Moet je wel van een hele hoge toren springen..
pi_26914923
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:15 schreef rudeonline het volgende:
Wat betreft het lichter worden van massa bij versnelling. Je bent toch gewichtloos als je valt?
Gewicht is niet hetzelfde als massa. Als je gewichtloos bent, is je massa niet veranderd.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:20:34 #138
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26914986
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:15 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Gaan we een potje tennis doen?
zoiets
quote:
Hoe weet je zeker dat die muonen versnelt waren en niet vertraagt? Ik heb begrepen van dit experiment dat ze de muonen hadden versnelt waardoor ze langer bleven bestaan. Je zou het versnellen ook als afremmen kunnen opvatten waarna je tot dezelfde conclusie zou komen.
Het gaat om de snelheid die ze hebben ten opzichte van de waarnemer. Niet de versnelling. Welke richting die snelheid op is en de versnelling dus was maakt hier niet voor uit.
quote:
Bij een constante versnelling ben je gewichtloos en kun je in principe eindeloos doorgaan met versnellen. Moet je wel van een hele hoge toren springen..
Vrije val heeft meer te maken dat dezelfde versnelling op elk deeltje van je lichaam werkt en je dus geen kracht voelt.
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:25:15 #139
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26915172
versnelling rude? Muonen komen onze atmosfeer binnen met relativistische snelheden (<- snelheden, niet versnellingen), de snelheid van die dingen is dus enorm hoog. De halfwaardetijd van muonen is 2.2 seconden.

Nu kunnen we weer 2 zaken beschouwen:
- Jij zegt: Hoe hoger de relatieve snelheid, hoe sneller de relatieve klok zal lopen.
De muonen zullen derhalve, omdat ze zo'n hoge snelheid hebben, een halfwaardetijd hebben van < 2.2 seconden.
- Relativiteit zegt: Hoe hoger de relatieve snelheid, hoe trager de relatieve klok zal lopen.
De muonen zullen derhalve, omdat ze zo'n hoge snelheid hebben, een halfwaardetijd hebben van > 2.2 seconden.

En dat kunnen we meten. Wat blijkt nou? De relativiteitstheorie heeft het hier bij het rechte eind, jouw denkwijze niet. De mate waarin de halfwaardetijden verschillen met die van muonen in rust klopt overigens ook nog met de voorspelde waarde.
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:30:57 #140
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26915388
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:25 schreef DionysuZ het volgende:
versnelling rude? Muonen komen onze atmosfeer binnen met relativistische snelheden (<- snelheden, niet versnellingen), de snelheid van die dingen is dus enorm hoog. De halfwaardetijd van muonen is 2.2 seconden.

Nu kunnen we weer 2 zaken beschouwen:
- Jij zegt: Hoe hoger de relatieve snelheid, hoe sneller de relatieve klok zal lopen.
De muonen zullen derhalve, omdat ze zo'n hoge snelheid hebben, een halfwaardetijd hebben van < 2.2 seconden.
- Relativiteit zegt: Hoe hoger de relatieve snelheid, hoe trager de relatieve klok zal lopen.
De muonen zullen derhalve, omdat ze zo'n hoge snelheid hebben, een halfwaardetijd hebben van > 2.2 seconden.

En dat kunnen we meten. Wat blijkt nou? De relativiteitstheorie heeft het hier bij het rechte eind, jouw denkwijze niet. De mate waarin de halfwaardetijden verschillen met die van muonen in rust klopt overigens ook nog met de voorspelde waarde.
Das idd 1 voorbeeld ervan
Een andere is de ringversneller waar ze dergelijke experimenten ook uit kunnen voeren.
Onikaan ni ov dovah
pi_26915648
Door de snelheid van die muonen te veranderen bleven ze langer bestaan. Je kunt er echter niet zomaar vanuit gaan ofdat je de snelheid hebt verhoogt of vertraagt.

Ik denk dat het zinnig zou zijn om er eens over na te denken wat er met een massa gebeurt die valt.
Het is het ultieme bewijs dat versnellen geen enrgie kost maar juist oplevert. Stel dat een massa geruime lange tijd zou vallen, zou hij dan bij het berijken van de lichtsnelheid opeens niet verder kunnen vallen en opeens alle overige massa naar zich toe trekken?

Ik denk dat je bij een oneindig grote massa eerder moet denken aan een appel die spontaan stil blijft hangen in de lucht en dan de aarde naar zich toetrekt. Omdat dit zou gebeuren bij het bereiken van de lichtsnelheid, denk ik juist dat dit dus stilstand betekend.
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:41:29 #142
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26915831
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:36 schreef rudeonline het volgende:
Door de snelheid van die muonen te veranderen bleven ze langer bestaan. Je kunt er echter niet zomaar vanuit gaan ofdat je de snelheid hebt verhoogt of vertraagt.
In het experiment dat ik aandroeg betreft het muonen die met die snelheid door het heelal gaan, en dus door onze atmosfeer dringen met die snelheid.

In jouw stukje staat letterlijk:
quote:
Hieruit blijkt dus dat de tijd minder snel voorbij gaat op het moment dat je minder kilometers aflegt. Tijd en afgelegde weg zijn dus nauw met elkaar verbonden. Des te minder kilometers je maakt, des te langzamer gaat jou tijd. Dit is in tegenspraak met de relativiteitstheorie omdat deze juist bepaalt dat hoe meer kilometers je aflegt hoe langzamer de tijd gaat
De muonen leggen juist MEER kilometers af per seconde dan hier op aarde. Dus jouw redenatie volgend zou de tijd sneller voorbij gaan. Dit is niet het geval. Tegenspraak. Je stukje slaat dus nergens op
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:49:09 #143
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26916132
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:41 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

In het experiment dat ik aandroeg betreft het muonen die met die snelheid door het heelal gaan, en dus door onze atmosfeer dringen met die snelheid.

In jouw stukje staat letterlijk:
[..]

De muonen leggen juist MEER kilometers af per seconde dan hier op aarde. Dus jouw redenatie volgend zou de tijd sneller voorbij gaan. Dit is niet het geval. Tegenspraak. Je stukje slaat dus nergens op
Rude, zulke fouten slopen nou een theorie
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:52:42 #144
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26916285
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:36 schreef rudeonline het volgende:
lees es wat relatief is....
En of je ze nou linksom of rechtsom door een cirkelversneller laat gaan maakt geen klap uit. De atmosferische muonen komen ook van alle kanten.
quote:
Ik denk dat het zinnig zou zijn om er eens over na te denken wat er met een massa gebeurt die valt.
Het is het ultieme bewijs dat versnellen geen enrgie kost maar juist oplevert. Stel dat een massa geruime lange tijd zou vallen, zou hij dan bij het berijken van de lichtsnelheid opeens niet verder kunnen vallen en opeens alle overige massa naar zich toe trekken?

Ik denk dat je bij een oneindig grote massa eerder moet denken aan een appel die spontaan stil blijft hangen in de lucht en dan de aarde naar zich toetrekt. Omdat dit zou gebeuren bij het bereiken van de lichtsnelheid, denk ik juist dat dit dus stilstand betekend.
Does nie afdwalen
Onikaan ni ov dovah
pi_26916415
Rude, nou ff bij 1 onderwerp blijven, en niet gelijk versnellingen (die zijn niet belangrijk voor het verhaal) en oneindige massa's en weet ik nog wat er bij pakken. Schiet niet op zo.

Bovendien zeg je " dat gereken komt nog wel" en dat je " op hetzelfde antwoord uitkomt als de rel.theorie"

Ten eerste weet je dat niet zeker ( ik weet iig zeker dat dat niet zo is)
Ten tweede, wat heb je aan een idee wat je iets vertelt dat je al decennia lang weet?
pi_26917559
Kijk, ik heb niet direct overal het juiste antwoord op. Ik heb ook nog geen budget om mijn theorie te toetsen. Wel blijf ik met de volgende vragen zitten die jullie mij ook niet kunnen beantwoorden.

Waarom kan een massa middels de valversnelling zonder problemen versnellen? Hij zou volgens de huidige wetenschap steeds zwaarder moeten worden en uiteindelijk niet meer vallen, maar juist alle overige massa naar zich toe trekken.. (?)

Hoe zet je een massa stil in zowel de tijd als ruimte?

Jullie vinden het schijnbaar onbelangrijk dat massa vanzelf versnelt door de zwaartekracht, ik denk dat dat juist heel belangrijk is. Het is voor een massa namelijk moeilijker om absoluut stil te staan ( in ruimte en tijd) i.p.v dat hij versnelt.

Maar goed, ik kom nog terug op dat muonen gebeuren..
  woensdag 11 mei 2005 @ 16:35:22 #147
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26917870
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:25 schreef rudeonline het volgende:
Kijk, ik heb niet direct overal het juiste antwoord op. Ik heb ook nog geen budget om mijn theorie te toetsen.
Begin je in te zien dat je theorie niet klopt?
quote:
Wel blijf ik met de volgende vragen zitten die jullie mij ook niet kunnen beantwoorden.
We zullen es een poging wagen.
quote:
Waarom kan een massa middels de valversnelling zonder problemen versnellen? Hij zou volgens de huidige wetenschap steeds zwaarder moeten worden en uiteindelijk niet meer vallen, maar juist alle overige massa naar zich toe trekken.. (?)
Is je al een keer uitgelegd. Verhaal van haus over impuls enzo.
quote:
Niet. Al helemaal niet in de absolute zin.
quote:
Jullie vinden het schijnbaar onbelangrijk dat massa vanzelf versnelt door de zwaartekracht, ik denk dat dat juist heel belangrijk is. Het is voor een massa namelijk moeilijker om absoluut stil te staan ( in ruimte en tijd) i.p.v dat hij versnelt.
Nogmaals, begrijp wat relativiteit is.
quote:
Maar goed, ik kom nog terug op dat muonen gebeuren..
Ben benieuwd
Onikaan ni ov dovah
pi_26918385
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:35 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Begin je in te zien dat je theorie niet klopt?
[..]

We zullen es een poging wagen.
[..]

Is je al een keer uitgelegd. Verhaal van haus over impuls enzo.
[..]

Niet. Al helemaal niet in de absolute zin.
[..]

Nogmaals, begrijp wat relativiteit is.
[..]

Ben benieuwd
Kunnen we het erover eens worden dat bij het berijken van de lichtsnelheid, de massa of inpuls oneindig wordt? Betekend dit dan ook dat deze massa alle overige massa naar zich toe zou trekken?

En waarom bestaat er geen absoluut nulpunt van tijd en beweging? Uiteindelijk is het heelal hier uit ontstaan?
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:07:28 #149
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26918888
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:49 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Kunnen we het erover eens worden dat bij het berijken van de lichtsnelheid, de massa of inpuls oneindig wordt? Betekend dit dan ook dat deze massa alle overige massa naar zich toe zou trekken?
Met een snelheid met limiet naar de lichtsnelheid krijg je inderdaad een impus met limiet naar oneindig. Dit zorgt er verder niet voor dat de massa andere massa's meer aantrekt dan hij normaal ook zou doen.
quote:
En waarom bestaat er geen absoluut nulpunt van tijd en beweging? Uiteindelijk is het heelal hier uit ontstaan?
Voor de zoveelste keer...
Relativiteit.
Onikaan ni ov dovah
pi_26920398
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:25 schreef rudeonline het volgende:
Absolute beweging/stilstand bestaat NIET, wanneer dringt dat eindelijk tot je door Rude?
pi_26925608
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:56 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Absolute beweging/stilstand bestaat NIET, wanneer dringt dat eindelijk tot je door Rude?
Probeer het zo te zien...

Er is geen begin, maar wel een eind....

Er is een begin, maar geen eind....

Welke van de 2 is oneindig?
pi_26926036
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_26926690
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Nog een keertje Rude : zullen we ff bij het onderwerp blijven? Dit gaat weer helemaal nergens heen.
  woensdag 11 mei 2005 @ 21:33:35 #154
66825 Reya
Fier Wallon
pi_26926706
quote:

[..]

Sorry voor de vergelijking, maar zulke uitspraken doen me aan Harry Mulisch denken

Oh ja, deze zijn iderdaad beiden oneindig. Iets wat geen begin en geen eind heeft, valt echter weer niet te definiëren en dus ook niet als oneindig
  woensdag 11 mei 2005 @ 21:33:40 #155
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26926711
quote:
Ik heb het topic niet gelezen maar ik zou zeggen: Beide
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_26931333
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het onzinnig is om te stellen dat er geen absoluut nulpunt van tijd en ruimte bestaat. Zowiezo was er op het moment van het onstaan van het heelal nog geen tijd, en stond alles nog stil.
Als de lichtsnelheid de maximale snelheid is waarbij de tijd stil staat, bewoog het heelal vlak voor het moment van de oerknal dan ook 300.000km/sec?
Of draai het om. Hoe kunnen we de tijd voor een massa oneindig snel laten gaan?
  woensdag 11 mei 2005 @ 23:52:42 #157
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26931432
hoe kan iets zonder tijd stilstaan?
pi_26931508
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 23:52 schreef DionysuZ het volgende:
hoe kan iets zonder tijd stilstaan?
Dat is denk ik makkelijker als iets wat zonder tijd heel hard gaat.
  woensdag 11 mei 2005 @ 23:57:01 #159
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_26931528
wat is je definitie van stil staan?
pi_26931566
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 23:57 schreef DionysuZ het volgende:
wat is je definitie van stil staan?
0km/0sec
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:31:49 #161
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26932311
in 0 seconde leg je altijd 0 km af...
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 12 mei 2005 @ 07:40:08 #162
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26934845
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 23:48 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het onzinnig is om te stellen dat er geen absoluut nulpunt van tijd en ruimte bestaat. Zowiezo was er op het moment van het onstaan van het heelal nog geen tijd, en stond alles nog stil.
Als de lichtsnelheid de maximale snelheid is waarbij de tijd stil staat, bewoog het heelal vlak voor het moment van de oerknal dan ook 300.000km/sec?
De natuurwet dat niets sneller kan dan de lichtsnelheid is pas bij de oerknal ontstaan. Het is dus niet zinvol om die wet toe te passen op het moment voor de oerknal, zoals geen enkele natuurwet meer toepasbaar is op dat moment.
pi_26934891
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 21:48 schreef Alicey het volgende:
De OP komt mij ook bekend voor inderdaad..
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=8386 ?
pi_26936455
quote:
Nou, dit kan ik makkelijk weerleggen, met Hubbles waarneming dat bijna alle stelsels van ons af bewegen. Dus zijn wij kennelijk het middelpunt van het universum? Want dan zou je een absolute coordinaat kunnen definieren, die het middelpunt is, en waar je dus absoluut stilstaat.

Je kunt afleiden dat voor de snelheid van een stelsel geldt:

v=H0*d, met d de afstand tot het stelsel. Of, in vectorvorm:

v=H0*d

Neem nu een andere waarnemer, met afstand r' van ons af, dan geldt dus volgens Hubble dat

v'=H0*r', want H is plaats en snelheids onafhankelijk. (aanname, zie onder )

Dan geldt dus ook dat (v-v')=H0(r-r')

Hieruit volgt dat (v-v') en (r-r') parallel zijn ( want v en v' zijn in dezelfde richting als r en r'). Dit kan alleen als H0 niet van de snelheid en plaats afhangt. Dus bestaat er geen absoluut middelpunt, en dus ook geen absolute stilstand.

Nou weet ik wel dat Rude hier geen boodschap aan heeft, maar misschien dat ik andere Fokkers kan overtuigen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Haushofer op 12-05-2005 10:34:18 ]
  donderdag 12 mei 2005 @ 10:09:34 #165
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26936819
quote:
Voor de oerknal bestond het heelal niet. En wat Alicey al zegt: de wetten die wij kennen golden pas NA de oerknal, niet tijdens.Tijdens de oerknal stond alles ws stil omdat er nog geen ruimte was. Letterlijk. En er was geen materie.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_26946731
Neem de 2 meest uit elkaar liggende punten in het heelal. Als het heelal 13,7 milj jaar oud zou zijn, zou deze afstand dan ook 13,7 milj lichtjaar bedragen?
pi_26947394
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 15:25 schreef rudeonline het volgende:
Neem de 2 meest uit elkaar liggende punten in het heelal. Als het heelal 13,7 milj jaar oud zou zijn, zou deze afstand dan ook 13,7 milj lichtjaar bedragen?
Nee. Het heelal expandeert.
pi_26947404
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 15:25 schreef rudeonline het volgende:
Nee, voor zover ik weet beweegt de rest van het heelal zich steeds verder/sneller van ons af... .Toch?
pi_26947624
Voor zover ik weet is het heelal zo'n 13,7 miljard jaar oud. Ik begrijp dat het volgens de huidige theorieen nog steeds groter wordt, maar wat ik graag zou willen weten is over wat ik mij moet voorstellen bij de diameter van het heelal. Wat is op dit moment de grootst mogenlijke afstand die gemeten is tussen 2 sterren..
pi_26947747
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 15:54 schreef rudeonline het volgende:
Voor zover ik weet is het heelal zo'n 13,7 miljard jaar oud. Ik begrijp dat het volgens de huidige theorieen nog steeds groter wordt, maar wat ik graag zou willen weten is over wat ik mij moet voorstellen bij de diameter van het heelal. Wat is op dit moment de grootst mogenlijke afstand die gemeten is tussen 2 sterren..
Ik snap echt de link niet met het begin van dit topic... Je dwaalt volgens mij serieus af.
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:54:37 #171
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_26949669
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 15:57 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ik snap echt de link niet met het begin van dit topic... Je dwaalt volgens mij serieus af.
best wel ja.

Rude, zie je in dat je 'theorie' een voorspelling doet die niet overeen komt met wat er in experimenten wordt gemeten? En snap je de gevolgen hiervan?
Onikaan ni ov dovah
pi_26952071
Het eerste wat je niet moet doen om met een nieuwe theorie te komen is.... snel opgeven.

Ik wil alleen maar weten of er sterren bestaan die 13,7 miljard lichtjaar uit elkaar staan?

Als dat namelijk zo is, dan kun je de big bang theorie alvast een beetje op je buik schrijven.. ( daar valt natuurlijk over te discuseren. )
pi_26952663
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:20 schreef rudeonline het volgende:
Het eerste wat je niet moet doen om met een nieuwe theorie te komen is.... snel opgeven.
Je bent niet iemand die snel opgeeft, nee.
quote:
Ik wil alleen maar weten of er sterren bestaan die 13,7 miljard lichtjaar uit elkaar staan?
De afstand tot de 'rand' van het huidige zichtbare (let wel: zichtbare) heelal is zo'n 78 miljard lichtjaar, oftewel ruim 7 keer tien tot de macht 23 kilometer.
quote:
Als dat namelijk zo is, dan kun je de big bang theorie alvast een beetje op je buik schrijven..
quote:
( daar valt natuurlijk over te discuseren. )
Meen je dat nou? Tot nu toe merk ik daar nooit zoveel van.
pi_26952987
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:42 schreef Maethor het volgende:

[..]

Je bent niet iemand die snel opgeeft, nee.
[..]

De afstand tot de 'rand' van het huidige zichtbare (let wel: zichtbare) heelal is zo'n 78 miljard lichtjaar, oftewel ruim 7 keer tien tot de macht 23 kilometer.
[..]

[..]

Meen je dat nou? Tot nu toe merk ik daar nooit zoveel van.
Als het heelal dus is ontstaan vanuit een "big bang" en massa kan niet sneller als de lichtsnelheid, dan zouden er nooit grotere afstanden als 13,7 miljrd lj kunnen bestaan. Als het heelal groter is als 13,7 miljrd lichtjr dan zouden massa zich sneller als de lichtsnelheid hebben bewogen.
pi_26953046
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:58 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Als het heelal dus is ontstaan vanuit een "big bang" en massa kan niet sneller als de lichtsnelheid, dan zouden er nooit grotere afstanden als 13,7 miljrd lj kunnen bestaan. Als het heelal groter is als 13,7 miljrd lichtjr dan zouden massa zich sneller als de lichtsnelheid hebben bewogen.
Nee, want de ruimte zelf expandeert.
pi_26953206
quote:

[..]

Google es op "inflatietheorie" Rude. Je bent zo te zien weer erg goed op de hoogte van de ontwikkelingen.
pi_26953810
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:01 schreef Maethor het volgende:

[..]

Nee, want de ruimte zelf expandeert.
Hoe zie jij dat voor je?
pi_26954517
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:26 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hoe zie jij dat voor je?
Doorgaans komt men nu met de analogie van de rijzende oneindig grote krentencake in een oven. Elk willekeurig paar krenten zal als gevolg van het rijzen van het deeg verder uit elkaar komen te liggen. Elke krent denkt dat hij het middelpunt van de uitdijing is, maar niets is minder waar. Het deeg stelt de ruimte voor, de krenten sterren en andere massa.
pi_26955040
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:26 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hoe zie jij dat voor je?
Jij leeft nog steeds met het idee dat je bepaalde theorieen "voor je moet kunnen zien". En dat is erg naief in mijn ogen.
pi_26961081
quote:

[..]

De wereld op zijn kop, Rude. De ouderdom van het heelal (en daarmee het moment van de Big Bang) is onder andere vastgesteld door uit te gaan van de snelheid van het licht en hoe ver sterren nu van elkaar afstaan en van elkaar af bewegen.

Jij draait de zaken nu om en denkt daarmee iets slims te hebben bedacht.

Eerder had je ook al verzonnen dat de tijd afgeleid was van de aarde die een rondje om de zon draaide. Door het rondje om de zon te veranderen zou dan de tijd ook veranderen.

Ik moet je wel na-geven dat je erg creatief bent met het omdraaien van situaties. Ik wordt er wel door vermaakt. Je zou er misschien iets mee kunnen in die puzzelboekjes: "Zoek de fout in deze schijnbaar logische redenering."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')