De relativiteitstheorie voor dummies - Die topic behandelt die vraag.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:06 schreef -Lay-Z- het volgende:
Men zit overal te zeggen dat niets sneller kan gaan dan de lichtsnelheid.
Maar stel:
Je vertrekt 's morgens naar je werk. Aan de voordeur van je huis geef je je vrouw nog een afscheidszoen en stapt in je nieuwe sportwagen. Je trapt hem op zijn staart en scheurt tegen 300.000km/sec over de A2 (flitsen is onmogelijk)
Maar het is nog donker, dus je knipt je lichten aan, en het licht verplaatst zich ook tegen 300.000km/sec tov jouw.
Maar beweegt datzelfde licht zich dan tegen 600.000km/sec tov je vrouw of hoe zit dat dan??
Bedankt!quote:Op zondag 8 mei 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
De relativiteitstheorie voor dummies - Die topic behandelt die vraag.
http://www.photonics.com/(...)chid.879/QX/read.htmquote:Op zondag 8 mei 2005 14:06 schreef -Lay-Z- het volgende:
Zo mag je geen snelheden optellen. Dit gaat mis voor snelheden die in de buurt komen van de lichtsnelheid...quote:Op zondag 8 mei 2005 14:06 schreef -Lay-Z- het volgende:
Maar stel:
Je vertrekt 's morgens naar je werk. Aan de voordeur van je huis geef je je vrouw nog een afscheidszoen en stapt in je nieuwe sportwagen. Je trapt hem op zijn staart en scheurt tegen 300.000km/sec over de A2 (flitsen is onmogelijk)
Maar het is nog donker, dus je knipt je lichten aan, en het licht verplaatst zich ook tegen 300.000km/sec tov jouw.
Maar beweegt datzelfde licht zich dan tegen 600.000km/sec tov je vrouw of hoe zit dat dan??
hebben deze signalen ook een massa??quote:Op zondag 8 mei 2005 14:17 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
http://www.photonics.com/(...)chid.879/QX/read.htm
niets is zeker....
yep, ik las het net in het topic van Aliceyquote:Op zondag 8 mei 2005 14:19 schreef Raketman het volgende:
[..]
Zo mag je geen snelheden optellen. Dit gaat mis voor snelheden die in de buurt komen van de lichtsnelheid...
Geeft helemaal niets, vraag rustig raak.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:25 schreef -Lay-Z- het volgende:
mijn excuses als ik over dit onderwerp domme vragen stel, maar ik ben nog maar 19jaar, en weet niets van natuurkunde. Maar ik vind het wel zeer interessant en wil er wel meer over weten![]()
![]()
mvg
De boeken van Hawking ken ik niet, ik ken wel de boeken van Feynman, en hoewel ik daar maar een stukje van gelezen heb, komt het best begrijpbaar en informatief over.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:43 schreef kanaiken het volgende:
Ik heb de twee boeken van Stephen Hawking gelezen, en begreep nu een stuk meer. Maar bij sommige onderwerpen gaat hij te snel of niet diep genoeg op in (soms omdat ze niet zoveel met het verhaal te maken hebben.) Zijn er nog andere boeken die aan te raden zijn, die over natuurkunde gaan, maar wat gespecificeerder, maar wel van dezelfde moeilijkheidsgraad als die van Hawking?
quote:Op zondag 8 mei 2005 14:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
De boeken van Hawking ken ik niet, ik ken wel de boeken van Feynman, en hoewel ik daar maar een stukje van gelezen heb, komt het best begrijpbaar en informatief over.
Gerard t Hooft: de bouwstenen van de schepping. of David Bodanis: E=mc2. Beide erg leuke boeken. Einstein heeft zelf ook een boekje geschreven over speciale rel.theorie, genaamd "mijn theorie". Kost 9 euro ofzo. Hij heeft ook nog wat geschreven over algemene relativiteit, maar daar moet je wel een bepaalde basis voor hebben. Zomaar wat titelsquote:Op zondag 8 mei 2005 14:43 schreef kanaiken het volgende:
Ik heb de twee boeken van Stephen Hawking gelezen, en begreep nu een stuk meer. Maar bij sommige onderwerpen gaat hij te snel of niet diep genoeg op in (soms omdat ze niet zoveel met het verhaal te maken hebben.) Zijn er nog andere boeken die aan te raden zijn, die over natuurkunde gaan, maar wat gespecificeerder, maar wel van dezelfde moeilijkheidsgraad als die van Hawking?
Tja, ik was 14 ofzo toen ik ze las, en ik vond ze ook behoorlijk lastig. Heb later nog een boekje gekocht over de ruimte&tijd; een soort congres wat hij met Roger Penrose deed. Hoewel het claimde niet zo moeilijk te zijn, hebben zelfs promovendi theoretische natuurkunde er moeite meequote:Op zondag 8 mei 2005 14:48 schreef kanaiken het volgende:
[..]
[afbeelding]
Heel leuk om te lezen, maar was misschien net iets te hoog begrepen, aangezien ik het twee keer moest lezen voordat ik nagenoeg alles min of meer begreep.
Ja, maar Rudeonline geeft een absolute waarde aan deze verschijnselen, terwijl ze natuurlijk coordinaat-afhankelijk zijn. Verder ga ik ook niet meer echt in op de technische details, want die neemt hij niet van me aan. Iets uitrekenen heeft hij tot nu toe niet gedaan, en dan blijft dit allemaal quasi-filosofisch. In ieder geval niet wetenschappelijk.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:31 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Als je hier vanuit gaat lijkt de balk volgens mij groter te worden..... Jouw logica is kennelijk anders dan de mijne![]()
Naast het feit dat lengtecontractie ook gemeten kan worden (en niet alleen waargenomen), toch Haushofer?
Ik zal er eens op zoekenquote:Op zondag 8 mei 2005 14:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Gerard t Hooft: de bouwstenen van de schepping. of David Bodanis: E=mc2. Beide erg leuke boeken. Einstein heeft zelf ook een boekje geschreven over speciale rel.theorie, genaamd "mijn theorie". Kost 9 euro ofzo. Hij heeft ook nog wat geschreven over algemene relativiteit, maar daar moet je wel een bepaalde basis voor hebben. Zomaar wat titels
Ik was 15.quote:Op zondag 8 mei 2005 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, ik was 14 ofzo toen ik ze las, en ik vond ze ook behoorlijk lastig. Heb later nog een boekje gekocht over de ruimte&tijd; een soort congres wat hij met Roger Penrose deed. Hoewel het claimde niet zo moeilijk te zijn, hebben zelfs promovendi theoretische natuurkunde er moeite mee
Tja, Penrose is ook zo'n geniaaltje; hij heeft bijvoorbeeld aangetoond dat het proces van instorting voor een ster met tijdssymmetrie kan worden omgedraaid, en dat je dat kunt toepassen op het universum; het universum is dan ontsproten uit een singulariteit.quote:Op zondag 8 mei 2005 15:05 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Ik was 15.
En die naam penrose ben ik al eerder tegengekomen in zijn boeken
EEN WOORDGRAPquote:Op zondag 8 mei 2005 15:46 schreef DionysuZ het volgende:
hey een rudeonline topic! das lang geledenOP komt me bekend voor, maar is toch (licht) veranderd als ik hem zo lees. Ik zal er straks ook even naar kijken
schaamteloze tvp dus
Nou ja, laten we hier dan maar es mee beginnen: Hoe denkt Rudeonline dit resultaat te evenaren?quote:Op zondag 8 mei 2005 11:24 schreef Haushofer het volgende:
Over die 2 klokken: dat experiment is uitgevoerd door Hafele en Keating. De ene klok ging in westelijke richting, de andere in oostelijke richting. Deze werden vergeleken met 2 klokken die op aarde achterbleven (maar dus wel mee roteerden met de aarde mee!) Er werd inderdaad een verschil gemeten. Daarbij moet je wat dingen in je achterhoofd houden:
-Als de klok in het vliegtuig in dezelfde richting als de aardrotatie vliegt, dan is de onderlinge snelheid kleiner dan als de klok in tegengestelde richting vliegt. De tijdsdilatatie zal in het eerste geval dan kleiner zijn, omdat deze groter wordt bij een grotere onderlinge snelheid.
-Je hebt ook nog een tijdsdilatatie door de massa van de aarde; dit wordt beschreven door de algemene rel.theorie. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te minder zwaartekracht zal deze ondervinden (tov een klok die op aarde achterblijft) Dus de klok op aarde zal door dit effect weer meer worden vertraagd dan de klok in het vliegtuig.
Al met al allemaal prima uit te rekenen, en de relativiteitstheorie voorspelt de juiste waarden ( met een theoretische afwijking van luttele nanoseconden, wat ook niet vreemd is, want de dillataties zijn ook van die orde) Ik ben dan ook heel benieuwd hoe Rudeonline dit resultaat gaat evenaren.
Jij beweert dus dat het GPS-systeem niet klopt.quote:Op zondag 8 mei 2005 19:09 schreef rudeonline het volgende:
Omdat een klok in een vliegtuig zowel voor als achter kan gaan lopen denk ik dat je de zwaartekracht helemaal niet mee hoeft te rekenen.
quote:Op zondag 8 mei 2005 19:15 schreef Fuckin_Innocent het volgende:
Even tvp'en voor een dood moment in mijn kostbare tijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |