Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doetquote:Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Klopt, maar ik had het meer over de openvragenquote:Op donderdag 21 april 2005 18:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet![]()
Kun je hem niet even online zetten?quote:Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Kan je het misschien inscannen ofzo? Dat klinkt wel handig inderdaad.quote:Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Dat zou fijn zijn!quote:Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
quote:Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
das waarquote:En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
Was dat maar waar.quote:Op donderdag 21 april 2005 21:38 schreef Lovely-Lili het volgende:
ter plekke??
presentaties over boeken neem ik aan?
Same herequote:Op donderdag 21 april 2005 20:55 schreef Avani het volgende:
Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat.![]()
''Het is wel het enigste examen waar de antwoorden bij zitten'' aldus mijn leraar Nederlandsquote:Op donderdag 21 april 2005 21:16 schreef Reya het volgende:
Als je slecht bent in Nederlands lijkt het me nou niet bepaald een examen om naar uit te kijken - des te meer omdat het vrijwel niet te leren valt.
je maar je mag stukken toch niet letterlijk overnemen van de tekst voor de samenvatting.quote:Op donderdag 21 april 2005 20:52 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Mijn docent zegt dat het examen Nederlands te makkelijk is, het is alleen dat het heel precies komt, met het aantal woorden wat je mag gebruiken voor een antwoord of samenvatting. Dus goed lezen, precies voldoen aan het aantal woorden. En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
Tis bij mij een geleide samenvattig, de vragen zijn dus gegevenquote:Op vrijdag 22 april 2005 14:40 schreef TheDon1985 het volgende:
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.
Iemand die het daar niet mee eens is?
Neequote:Weet iemand wat dit precies inhoudt?
Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:13 schreef hollander76 het volgende:
TheDon'85:
[..]
Nee
Ik moet alleen een samenvatting maken, en tekstverklaring
Dat is je mondeling voor literatuur..quote:Op maandag 25 april 2005 19:52 schreef irestmycase het volgende:
[..]
Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt.
Ik heb m'n mondeling al achter de rug, maar dat ging toch echt over mijn gelezen boeken.
Wij hebben alleen literatuur mondeling gehad.quote:Op maandag 25 april 2005 19:54 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Dat is je mondeling voor literatuur..
Als het goed is krijg je er ook eentje over een betoog/beschouwing..
Die heb ik al gehad, bij mij was het een betoog.
85% van de vragen is muliple-gokquote:Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Dat laatste ja.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:36 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vraagske:
Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:
Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.
Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'
Ik denk zelf het laatste.
Je mag idd niet vermelden 'de auteur vindt', dus goed onthoudenquote:Op donderdag 12 mei 2005 18:36 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vraagske:
Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:
Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.
Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'
Ik denk zelf het laatste.
Waar dan, ik kan het nergens vinden, alleen van voorgaande examens.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 18:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Van dat aantal punten: kun je gewoon al bekijken op diverse examen sites..
Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk.quote:Op donderdag 19 mei 2005 14:29 schreef Vassili_Z het volgende:
Dat samenvatten he.... moet je dan de kernzinnen van alinea's zoveel mogelijk in je eigen woorden opschrijven, of de kernzinnen zoals die staan in de tekst zoveel mogelijk in een logisch verband op het papier zetten, zonder dat je de zinnen al teveel verandert ?
Dat is volgens mij gelulquote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:27 schreef commeric het volgende:
[..]
Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk.
Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:15 schreef littledrummergirl het volgende:
lijkt me vrij logisch dat je niet de zinnen letterlijk mag overnemen, das nl geen samenvatten maar kernzinnen achter elkaar plakken, dan is het niet je eigen verhaal
Trouwens, je mag 10% van het max.aantal woorden afwijken hequote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:24 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden.
Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woordenquote:Op vrijdag 22 april 2005 14:40 schreef TheDon1985 het volgende:
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.
Iemand die het daar niet mee eens is?
Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens..quote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:30 schreef ZORRO87 het volgende:
[..]
Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woorden
nee hoor, je hoeft het niet in eigen bewoording te doen. Tenminste, je krijgt er geen punten aftrek voor als je het niet doet.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:32 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens..
quote:Op zondag 22 mei 2005 12:03 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
Ik schrijf het gewoon in eigen woorden, de samenvatting wordt er korter van. Straks staat er dit jaar in het correctievoorschrift dat ze er wel punten mogen aftrekken asl je rechtstreeks overneemt.
Bij ons is letterkunde toch echt een apart vak op je eindlijst dan. Het gaat over zowel engelse als nederlandse literatuur. We hebben er wel gewoon in de lessen nederlands en engels aan gewerkt, maar op je diploma komt het als apart vak te staan. Is dat bij jou anders of heb ik dat verkeerd begrepen?quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:36 schreef hoM3r het volgende:
Ik doe VWO en je hebt een onderdeel Letterkunde en een onderdeel Nederlands. Voor Letterkunde doe je geen examen en er zijn verschillende vakken bij betrokken. Mijn cijfer voor Nederlands bestaat uit een mondeling dat ik in de vijfde heb gedaan, in mijn geval een debat, en een schriftelijk tentamen waarin je een betoog of beschouwing moet maken. Die twee cijfers zijn samen mijn schoolexamen van Nederlands. Volgens mij telt het allebei 50% maar dat weet ik niet zeker.
En om even te patsen, ik sta een 8,2Het is dan ook verreweg mijn goeiste vak.
Lekker danquote:Op vrijdag 13 mei 2005 19:43 schreef roze-meisje het volgende:
onze juf zei trouwens ook dat het haar niet zou verbazen als het onderwerp voor de tekst te maken had met de rol van het vak geschiedenis in het onderwijs, we zullen zien![]()
Titel is dezelfde als die van de oorspronkelijke tekst. Je krijgt er geen punten voor, maar als je hem vergeet wel punten aftrek. Het aantal woorden hoef je er denk ik niet bij te schrijven. En alineagebruik: geen idee. Denk gewoon alinea's zoals je ze normaal zou gebruiken.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:34 schreef PogueMahone het volgende:
even over die samenvatting,
- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
- Ik geloof van niet.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:34 schreef PogueMahone het volgende:
even over die samenvatting,
- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
Ik maak de samenvatting eerst in klad, daarna in net.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:43 schreef S-Two het volgende:
Mag je trouwens wel gewoon markeren op je examenpapier? Of moet je dat weer ongeschonden inleveren?
Het is helaas niet mijn goeiste vak...quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:36 schreef hoM3r het volgende:
Ik doe VWO en je hebt een onderdeel Letterkunde en een onderdeel Nederlands. Voor Letterkunde doe je geen examen en er zijn verschillende vakken bij betrokken. Mijn cijfer voor Nederlands bestaat uit een mondeling dat ik in de vijfde heb gedaan, in mijn geval een debat, en een schriftelijk tentamen waarin je een betoog of beschouwing moet maken. Die twee cijfers zijn samen mijn schoolexamen van Nederlands. Volgens mij telt het allebei 50% maar dat weet ik niet zeker.
En om even te patsen, ik sta een 8,2Het is dan ook verreweg mijn goeiste vak.
5,0 is genoeg hoorquote:Op zaterdag 14 mei 2005 18:14 schreef Avani het volgende:
Proefexamen ging erg goed, maar ik sta maar een 5.9 dus echt slecht mag ik het niet maken.
5,1 bedoel je!!quote:
Oh zo ja. Ik ga er flink op schrijven en doen, dat mag en het is alleen maar handig.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:48 schreef S-Two het volgende:
Nee ik bedoel op de tekst die je krijgt. Toen we oefenexamens maakten in de les zei onze leraar altijd dat dat handig was, dus nu doe ik dat af en toe wel. Lijkt me dus wel handig als dat tijdens het examen ook gewoon mag. En de samenvatting eerst in klad maken weet ik niet. Hangt er vanaf hoeveel tijd ik nog heb.
Je opgavebladen mag je meenemen na je examen, en ze zijn dus van jou, je mag erop kladden wat je wilt. De blaadjes die je inlevert moeten wel net zijn natuurlijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:43 schreef S-Two het volgende:
Mag je trouwens wel gewoon markeren op je examenpapier? Of moet je dat weer ongeschonden inleveren?
Mooi, dan gaat de nomering weer omhoogquote:Op maandag 23 mei 2005 19:18 schreef Skv het volgende:
Jezus, die teksten van vorig jaar lijkt wel arabisch.
Wat een kutzooi.
Tegen de tijd dat ik vrijwillig zulke zooi ga lezen, pleeg ik wel zelfmoord
Idd.. bij examens worden abstracte vakken allemaal zo exact gerekend en nagekeken.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:41 schreef The.PhantoM het volgende:
wat is nederlantstoch een kut vak. Vooral die punten telling. Als je beide punten in je antwoord hebt genoemd krijg je je 3e punt
Zo triest. zitten vast een paar van die alpha lui in het bestuur die alleen maar van zulke domme dingen kunnen verzinnen.
ze proberen van talen vakken volgens mij ook exacte vakken te maken. het is haast nooit eenduidig en toch berust de puntentelling op: je antwoord is goed of helemaal fout.
Wat wil je ook met bijna alleen maar multiplechoice vragen?quote:Op maandag 23 mei 2005 19:22 schreef Aurelium het volgende:
[..]
Idd.. bij examens worden abstracte vakken allemaal zo exact gerekend en nagekeken.
Je moet wél de schrijver opnemen in de titel!quote:Op maandag 23 mei 2005 17:40 schreef PogueMahone het volgende:
dus geen schrijver erbij in de titel?
bijvoorbeeld: ,,De teleurgang van het beukenbos" van Piet Gerritsen
Onze docente zei dat je voor de samenvatting minder lang nodig hebt.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:21 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
1 uur voor de tekstverklaring en 2 uur voor de samenvatting
Die multiple-gok bagger lukt me nooitquote:Op maandag 23 mei 2005 19:26 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Wat wil je ook met bijna alleen maar multiplechoice vragen?
Jaquote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:00 schreef chantaldominique het volgende:
Is Nederlands voor de HAVO alleen een tekst en een samenvatting!??????
ja, ik vond het echt té veel voor 2 uur! ik had bij die samenvatting 170 woorden toen ik het eenmaal klaar had, waar je maar 125 mocht.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:30 schreef truSteh het volgende:
Net examen nederlands gehad.. was best wel moeilijk ook al was het vmbo-tl. Het artikel en de brief schrijven waren peanuts, maar je moest een gigantische text ff samenvatten in 125 woordjes. Mij niet gelukt in ieder geval, snap niet hoe je dat moet flikken als je ook niet in telegram stijl mag schrijven, het moesten goed leesbare zinnen zijn.
Ik ook, dat viel me eigenlijk nog best meequote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:30 schreef truSteh het volgende:
Net examen nederlands gehad.. was best wel moeilijk ook al was het vmbo-tl. Het artikel en de brief schrijven waren peanuts, maar je moest een gigantische text ff samenvatten in 125 woordjes. Mij niet gelukt in ieder geval, snap niet hoe je dat moet flikken als je ook niet in telegram stijl mag schrijven, het moesten goed leesbare zinnen zijn.
Ik vond het ook te veel, ik was net op tijd klaar, terwijl de helft van de klas er nog zat. Ik dacht dat ik op het laatst bijna klaar was, maar toen zag ik dat ik nog een hele brief moest...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:52 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
ja, ik vond het echt té veel voor 2 uur! ik had bij die samenvatting 170 woorden toen ik het eenmaal klaar had, waar je maar 125 mocht.Toen moest ik dat hele ding weer doorspitten voor wat weg kon enzo... ben nu echt kapot!
Ik vond het:quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:57 schreef -chImp- het volgende:
VWO Nederlands, pissie.
Ik heb overigens een klacht verstuurd naar Laksquote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:52 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
ja, ik vond het echt té veel voor 2 uur! ik had bij die samenvatting 170 woorden toen ik het eenmaal klaar had, waar je maar 125 mocht.Toen moest ik dat hele ding weer doorspitten voor wat weg kon enzo... ben nu echt kapot!
kan ik ook wel eens gaan doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:33 schreef grunge-metal het volgende:
[..]
Ik heb overigens een klacht verstuurd naar Laks.
welk niveau?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:45 schreef Tom_Tom- het volgende:
Zo, dat viel echt enorm mee.
2 interessante teksten, de samenvatting was niet te moeilijk vond ik..
Opleiding: 6VWO: E&M.quote:
Ja het was echt veeeeel te veeel! Niet normaal meer!quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:52 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
euhm wat? twee uur zeg je? wij hadden er drie hoor. en ik denk iedereen toch? of doe je niet vwo?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:52 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
helaas niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:30 schreef MrAbagnale het volgende:
[..]
euhm wat? twee uur zeg je? wij hadden er drie hoor. en ik denk iedereen toch? of doe je niet vwo?
Ja. Das nie slim.quote:Op woensdag 25 mei 2005 00:33 schreef Woutey het volgende:
die tweede tekst was zoooo saai die eerste ging over mijzelf dus dat vond ik wel oke
kon me bij die 2e nie goed meer concentreren, had veel te veel redbull op en moest na een kwartier al knetterhard pissen, maar leek me ook zo raar als ik daar naar de plee ga na een kwartier, dus heb k t maar opgehouden wat dus uitliep tot heel het examen.
Jup, want we hebben hem pas om 13.30 toch?quote:Op zondag 29 mei 2005 10:41 schreef PLAE@ het volgende:
Ik ga Nederlands voor morgenochtend bewaren denk ik.
- beste vak...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:03 schreef RyanDunn het volgende:
[..]
Het is helaas niet mijn goeiste vak...* 3.8
Ik denk niet dat ie dat express deed..quote:Op zondag 29 mei 2005 15:42 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
- beste vak...
Geen wonder dat het niet je goeiste vak is![]()
quote:Op zondag 29 mei 2005 18:10 schreef The_Viper het volgende:
Dus je mag gewoon met pen of stift in je examen alle kernzinnen/verbindingswoorden etc. omcirkelen/onderstrepen?
je mag natuurlijk dingen in je tekst onderstrepen als je dat fijn vind. ik zelf doe dat persoonlijk wel, de belangrijkste zinnen per alinea eruit halen. daarna ga ik op een kladpapiertje de aanwijzingen opschrijven met daarachter de uitwerking. deze praat ik op het einde aan elkaar en je hebt een goede samenvatting met alle aanwijzingen erin verwerkt..quote:Op zondag 29 mei 2005 23:40 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik ga slapen en morgenochtend examenbundel van NL is openslaan - iemand tips over hoe je het het beste kan begrijpen allemaal?
En mag je op je examen nu alles onderstrepen?
He, was dat toevallig 2004-tijdvak 2quote:Op zondag 29 mei 2005 22:20 schreef --Globe-- het volgende:
Ik weet niet wat k hier van kan verwachten.. ik heb een tekst gemaakt waar ik een 8,1 voor had, en een tekst waar ik echt halverwege gestopt ben omdat t niet te doen was (vond ik dan) maar ja... zal wel goed komen.
in je samenvatting of bij het verklarend lezen?quote:Op maandag 30 mei 2005 09:58 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Let erop als er bijvoorbeeld gevraagd wordt: welke conclusie kun je trekken uit bla bla bla..
Dat je dan in je samenvatting zegt: De volgende conclusie kun je .. dat is al 1 punt!
dan ga je niet, tis maar centraal examen.... niet dat dat wat uitmaakt ofzo...quote:Op maandag 30 mei 2005 10:07 schreef sn7ke het volgende:
Hmmm, ik heb niet zo'n zin eigenlijk.......
In de samenvatting natuurlijk.quote:Op maandag 30 mei 2005 10:11 schreef Blu het volgende:
[..]
in je samenvatting of bij het verklarend lezen?
Dat zei ik dus net ook, daar krijg je elke keer 1 puntje voor!quote:Op maandag 30 mei 2005 10:36 schreef DusDat het volgende:
Voor samenvatten is het belangrijk dat je die vragenpuntjes ook in je tekst opneemt. Heb je zo al paar punten
jah dat klopt...quote:Op maandag 30 mei 2005 09:54 schreef 2Drix het volgende:
Naam schrijver
Titel
Je eigen naam
Aantal woorden
zo geloof ik
voor Havo ?quote:Op maandag 30 mei 2005 11:26 schreef Baloetjuh het volgende:
[..]
jah dat klopt...
1) auteur:
2) Titel
3) samengevat door:
4) aantal woorden:
maar moet je als de auteur BV sander van walsum is dan
auteur: sander van walsum -of gewoon-
sander van walsum -neer zetten ?-
dat laatste denk ik.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:26 schreef Baloetjuh het volgende:
[..]
jah dat klopt...
1) auteur:
2) Titel
3) samengevat door:
4) aantal woorden:
maar moet je als de auteur BV sander van walsum is dan
auteur: sander van walsum -of gewoon-
sander van walsum -neer zetten ?-
dat maakt dus echt geen drol uit.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:00 schreef Maaark het volgende:
Stelletje apen, een nieuwe alinea begint gewoon op een nieuwe regel, geen witregel ertussen.
Een witregel word bij ons op proefwerken foutgeteld.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:16 schreef Blu het volgende:
[..]
dat maakt dus echt geen drol uit.
of je nou een regel wit er tussenlaat, of gewoon de volgende regel begint maakt dus echt niets uit.
bij beide kun je zien dat je bij de volgende alinea bent. bij een witte regel ertussen laten misschein nog wel beter
Die moest je in de samenvatting verwerken, verder vond ik het ook niet heel moeilijk ofzo.quote:Op maandag 30 mei 2005 16:11 schreef littledrummergirl het volgende:
moest je trws die vragen boven die samenvatting op je blad beantwoorden ( heb het nl wel gedaan ) ?
moeie wel beetje mee oppassen, als de corrector het verkeerd telt kun je de lul zijn als je geen marge hebt.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:04 schreef BadBadPresident het volgende:
max 200 ja maar afwijking van 10% dus eigenlijk max 220 200-220 is o punten aftrek
Ik moest ook een 5.2 halen ofzo, ik heb meer dan de helft van de vragen fout! Echt KUTquote:Op maandag 30 mei 2005 17:14 schreef Dinamiet het volgende:
Ik vond het echt té moeilijk ..
had vanochtend een proefexamen gedaan, echt een eitje.
Maar dit waren zulke moeilijke vragen...zoals die vraagstelling bij de samenvat opdracht: wat de belangrijkste kenmreken zijn van het toerisme SEDERT de Tweede Wereldoorlog. Ik wist niet eens wat sedert betekende, dus kon ik de vraag niet beantwoorden. En nou moet ik eigenlijk zeggen dat mijn woordenschat niet slecht is.... shit ik baaaaaaaaaal want kmoest een 5 halen, nou die heb ik zeker niet.
ik heb ook geen actie opgeschreven , omdat het toch geen zin zou hebben ( en dat met een uitleg ) miss dat het met de uitleg erbij nog n puntje waard isquote:Op maandag 30 mei 2005 17:10 schreef PLAE@ het volgende:
Belachelijk die vraag 13:
Welke concrete actie zou, gelet op alinea 12, mogen worden verwacht om een einde te maken aan de toestand in Malawi, zoals geschetst op fragment 1?
Maar in alinea 12 staat juist dat er alleen internationaal ingegrepen wordt bij mensonterend geweld en dat het zou moeten gebeuren bij mensonterende armoede. Maar dat gebeurt niet.
Dus zou je toch geen actie verwachten?????!?!?
En volgens het antwoorden blad dus wel
Lompe vraag als je het mij vraagt.
Lees mijn bericht eens hierbovenquote:Op maandag 30 mei 2005 17:35 schreef koston het volgende:
Volgens mij staat er een fout in het antwoordmodel voor HAVO
Bij het tweede punt van vraag 13 staat er "om het mensonterend geweld te voorkomen" Maar in fragment 1 staat helemaal niks over mensonterend geweld. Ligt het nou aan mij of is het echt een fout in het antwoordmodel?
Ik meen dat het de bedoeling is om bovenaan je samenvatting de titel van de tekst en daarbij de auteur van de originele tekst noemt.quote:
Of ze gebruiken gewoon het woordje SINDS zodat IEDEREEN het wel begrijpt... Zo moeilijk is het niet om gewoon een ander woord te gebruiken dat iedereen wel kent.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:40 schreef MaRySe het volgende:
Dat sedert kon je ook wel uit de tekst halen wat het betekende..
quote:Op maandag 30 mei 2005 17:46 schreef PLAE@ het volgende:
Sedert is toch een harstikke normaal woord. Of je moet nooit wat anders dan tmf en temptation island kijken ofzo.
OMG je ouders moeten zich gaan schamen !quote:Op maandag 30 mei 2005 17:47 schreef MeneerMuis het volgende:
[..]
Of ze gebruiken gewoon het woordje SINDS zodat IEDEREEN het wel begrijpt... Zo moeilijk is het niet om gewoon een ander woord te gebruiken dat iedereen wel kent.
Het is gewoon asociaal/achterlijk om zo'n oud rotwoord te gebruiken die ik pas sinds 17:00 ken.
Voor mij is het ook een normaal woord, maar ze hadden inderdaad wel 'sinds' kunnen gebruiken voor de mensen die het niet kennen.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:52 schreef Valeron-Sidhe het volgende:
Wat is er zo vreemd aan sedert?
Goed gezegdquote:Op maandag 30 mei 2005 17:55 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
[..]
Voor mij is het ook een normaal woord, maar ze hadden inderdaad wel 'sinds' kunnen gebruiken voor de mensen die het niet kennen.
Algemene kennisquote:Op maandag 30 mei 2005 17:58 schreef sk888er het volgende:
Ik vind die puntentelling zo associaal he....
Als je bij die open vragen het eerste punt niet heb kun je automatisch het tweede punt niet halen![]()
En volges mij moet je ook geschiedenis hebben om die samenvatting te maken... want hoe weet ik nou wannneer de 2de wereldoorlog was... het stond geen 1 keer in de tekst.....
ten eerste daar mogen ze niet van uitgaan...quote:
Bedanktquote:Op maandag 30 mei 2005 17:09 schreef Maaark het volgende:
Remzzz, www.examen.nl .
In het ergste geval tussen de 5.4-6.9!
Mogen ze er soms ook niet van uit gaan dat jij Nederlands kanquote:Op maandag 30 mei 2005 18:08 schreef sk888er het volgende:
[..]
ten eerste daar mogen ze niet van uitgaan...
en ten tweede.... ik heb al 4 jaar geen geschiedenis gehad.....
volges mij is dat ik de tweede wereld-oorlog niet in de tekst trug kan vinden noujuist geen taal.. maar gwoon geschiedenis....quote:Op maandag 30 mei 2005 18:11 schreef MaRySe het volgende:
Zo van euj watskeburt?
al die vragen waren in een moeilijke taal Nohhh
ik niet begreep niet :/
Ja shit is dat hea... op t tekstgedeelte kon je 29 van de 50 punten halen... en op t tekstgedeelte heb ik ongeveer 8 punten.. lach me niet uitquote:Op maandag 30 mei 2005 17:26 schreef chantaldominique het volgende:
[..]
Ik moest ook een 5.2 halen ofzo, ik heb meer dan de helft van de vragen fout! Echt KUT
Helemaal mee eens, ik vind dat het sedert tot je algemene woordenschat moet behoren. Als dat nog niet zo was, dan is dat nu hopelijk wel zo.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:44 schreef DusDat het volgende:
Al dat gemekker ove sedert. Bij 't eerste vragenpuntje ging het over middeleeuwen tot wo2, en daarna vragen ze sedert wo2...kan je toch wel beetje uit opmaken dat het om sinds/vanaf gaat?
ja en dan nog als je gwoon een goede samenvatting hebt gemaakt heb je al die punten van die vraag daar toch wel in verwerktquote:Op maandag 30 mei 2005 18:46 schreef SirSimon het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, ik vind dat het sedert tot je algemene woordenschat moet behoren. Als dat nog niet zo was, dan is dat nu hopelijk wel zo.
weetje wel, ouderwets/ nie van deze tijd.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:27 schreef MaRySe het volgende:
sedert is een gewoon woord,
weetje wel, algemene kennis
Bij punt twee ging het toch om toerisME?quote:Op maandag 30 mei 2005 18:08 schreef sn7ke het volgende:
Mmm beetje vaag
2. De toerist SINDS of na WO II
3. De moderne toerist
Naar mijn ogen waren die laatste 2 punten gewoon hetzelfde.....
Ook mee eens.. we moeten wel een beetje op Havo-niveau blijven hequote:Op maandag 30 mei 2005 18:49 schreef sk888er het volgende:
[..]
ja en dan nog als je gwoon een goede samenvatting hebt gemaakt heb je al die punten van die vraag daar toch wel in verwerkt![]()
Algemene kennis jah... dit moet je ECHT weten hoor... en als je geen geschiedenis meer hebt, heb je het wel in de basisvorming gehad... idd BASISvormingquote:Op maandag 30 mei 2005 17:58 schreef sk888er het volgende:
Ik vind die puntentelling zo associaal he....
Als je bij die open vragen het eerste punt niet heb kun je automatisch het tweede punt niet halen![]()
En volges mij moet je ook geschiedenis hebben om die samenvatting te maken... want hoe weet ik nou wannneer de 2de wereldoorlog was... het stond geen 1 keer in de tekst.....
Huilie...quote:Op maandag 30 mei 2005 18:54 schreef Dinamiet het volgende:
[..]
weetje wel, ouderwets/ nie van deze tijd.
mijn interesse ligt absoluut nie bij geschiedenis en dat betekend dus absoluut nix kan intereseren...quote:Op maandag 30 mei 2005 19:01 schreef Saekerhett het volgende:
Stelletje jankerds hier hoor...
"Ik weet niet wanneer WO II was"
Ga terug naar de basisschool
Ik wil het wel horen maar dan moet ik vantevoren wel weten wat het is ipv het op een beslissend punt van iets waar vele 5 jaar voor hebben geblokt het ineens krijgen.quote:Op maandag 30 mei 2005 19:12 schreef MaRySe het volgende:
Doe dan bbl als je geen 'moeilijke' woorden wilt horen
Mijn interesse ligt absoluut nieT bij geschiedenis en dat betekenT dus DAT MIJ DAT absoluut NIET kan interesSeren...quote:Op maandag 30 mei 2005 19:07 schreef sk888er het volgende:
[..]
mijn interesse ligt absoluut nie bij geschiedenis en dat betekend dus absoluut nix kan intereseren...
het examen wat we vandaag was nederlands en voor zover ik weer geen geschiedenis...
en dat van die basisschool ga ik maar niet op in![]()
ja en bijna vwo so what????quote:Op maandag 30 mei 2005 19:17 schreef SirSimon het volgende:
[..]
Mijn interesse ligt absoluut nieT bij geschiedenis en dat betekenT dus DAT MIJ DAT absoluut NIET kan interesSeren...
Het examen vandaag was VAN Nederlands en voor zover ik weeT geen Geschiedenis....
Ewh.. havo niveau?![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |