abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26409893
bij dit examen zie ik heel erg op tegen het samenvatten.
met het oefenen ging het al niet geweldig.
maakt iemand zich hier nog meer zorgen om?
pi_26409988
Aangezien ik met een 7.8 het NLs examen in ga, heb ik niet al te veel te vrezen voor het examen. Bij het samenvatten is het gewoon een kwestie van goed de opdracht lezen, de kernzinnen allemaal onderstrepen, de verschillende onderdelen van de opdracht nummeren en deze in de tekst opzoeken. Zo kun je al vrij snel een goede samenvatting maken
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 21 april 2005 @ 18:50:48 #3
112493 Pilsenator
Jupiler est bibendum
pi_26410038
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Jupiter deus est at Jupiler divus est.
Ceterum censeo Heineken esse delendam
pi_26410132
het is inderdaad allemaal heel streng.

wat ik in de les heb geleerd is dat je alleen in je samenvatting moet zetten wat je op de vragen onder de tekst hebt geantwoord ( maar voor mijn gevoel is een samenvatting van een regel of 15 vaak te kort )
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_26410174
quote:
Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 21 april 2005 @ 18:59:48 #6
112493 Pilsenator
Jupiler est bibendum
pi_26410282
quote:
Op donderdag 21 april 2005 18:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet
Klopt, maar ik had het meer over de openvragen
Jupiter deus est at Jupiler divus est.
Ceterum censeo Heineken esse delendam
pi_26410319
Je moet inderdaad gewoon goed de opdracht lezen en een markeerstift meenemen om het belangrijkste te markeren!

Jor_Dii, dat heeft onze leraar ook gezegd. Je moet gewoon een deel van de opdracht herhalen, dat is vaak al goed voor een paar punten in totaal
pi_26410519
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
pi_26410583
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Kun je hem niet even online zetten?
pi_26410593
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Kan je het misschien inscannen ofzo? Dat klinkt wel handig inderdaad.
pi_26410626
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
pi_26411031
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
Dat zou fijn zijn!
pi_26411962
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_26413273
Mijn docent zegt dat het examen Nederlands te makkelijk is, het is alleen dat het heel precies komt, met het aantal woorden wat je mag gebruiken voor een antwoord of samenvatting. Dus goed lezen, precies voldoen aan het aantal woorden. En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26413358
Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_26413885
quote:
En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
das waar
maar elke keer als ik dat probeer, is het toch niet voldoende
pi_26414014
Ach, ik heb veel meer te vrezen.

De samenvatting die ik op het examen maak, wordt m'n eerste
  donderdag 21 april 2005 @ 21:16:55 #18
66825 Reya
Fier Wallon
pi_26414062
Als je slecht bent in Nederlands lijkt het me nou niet bepaald een examen om naar uit te kijken - des te meer omdat het vrijwel niet te leren valt. Zelf zie ik het examen echter met volledig vertrouwen tegemoet.
pi_26414075
Ik zie vooral op tegen het mondeling examen.

Je moet daarbij twee presentaties voorbereiden, en je hoort ter plekke welke je moet houden.
pi_26414741
ter plekke??
presentaties over boeken neem ik aan?
pi_26415386
quote:
Op donderdag 21 april 2005 21:38 schreef Lovely-Lili het volgende:
ter plekke??
presentaties over boeken neem ik aan?
Was dat maar waar.
pi_26416008
waarover dan????
pi_26416229
Heb het even nagezocht op de CD-rom van de IB-groep, en 't is toch niet helemaal zoals ik aanvankelijk dacht.

'van de kandidaat wordt verwacht dat hij/zij een voordracht houdt van 5 á 10 minuten. Bij deze voordracht gaat het om een uiteenzetting, betrouwing of betoog. De voordracht moet gaan over één van de twee schrijfopdrachten die de kandidaat heeft gemaakt. De examinator kiest de tekst waarover de voordracht moet gaan. De kandidaat moet dus voor beide teksten een voordracht voorbereiden.'

'Naar aanleiding van de voordracht worden aan de kandidaat vragen gesteld.
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de volgende aspecten:
- de doelgroep, het publiek;
- de indeling (inleiding, middendeel, slot/conclusie) ;
- het verschil tussen een een uiteenzetting, een beschouwing en een betoog;
- de toepassing van retorische middelen om het publiek te overtuigen;
- de beantwoording van vragen'

Weet iemand wat dit precies inhoudt?

[ Bericht 50% gewijzigd door TheDon1985 op 21-04-2005 22:38:57 ]
pi_26416743
Heeft bovenstaande betrekking op de schrijfverslagen
pi_26418441
quote:
Op donderdag 21 april 2005 20:55 schreef Avani het volgende:
Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat.
Same here
Jupiler is goed
pi_26424119
quote:
Op donderdag 21 april 2005 21:16 schreef Reya het volgende:
Als je slecht bent in Nederlands lijkt het me nou niet bepaald een examen om naar uit te kijken - des te meer omdat het vrijwel niet te leren valt.
''Het is wel het enigste examen waar de antwoorden bij zitten'' aldus mijn leraar Nederlands
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_26427242
En is er al een gescande versie van het document?
  vrijdag 22 april 2005 @ 11:32:18 #28
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26427374
Dit is vooral een kwestie van oefenen denk ik.
Dat ga ik nog maar eens een keer of 2/3 doen dan
pi_26429382
quote:
Op donderdag 21 april 2005 20:52 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Mijn docent zegt dat het examen Nederlands te makkelijk is, het is alleen dat het heel precies komt, met het aantal woorden wat je mag gebruiken voor een antwoord of samenvatting. Dus goed lezen, precies voldoen aan het aantal woorden. En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
je maar je mag stukken toch niet letterlijk overnemen van de tekst voor de samenvatting.
volgens mij moet je alles in eigen woorden zeggen, toch??
pi_26430352
Ja, dat is zo, maar mijn leraar zei dat ze om een samenvatting vragen, maar ze vertellen al welke punten er in horen te zitten.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26432108
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.

Iemand die het daar niet mee eens is?
pi_26432233
Trouwens, wat is volgens jullie de beste methode om subgenre, literaire stroming, etc... van een werk te bepalen?
  vrijdag 22 april 2005 @ 15:00:29 #33
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_26432597
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 14:40 schreef TheDon1985 het volgende:
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.

Iemand die het daar niet mee eens is?
Tis bij mij een geleide samenvattig, de vragen zijn dus gegeven
Het enige wat je moet doen is antwoord geven op die vragen, en daar een verhaaltje van maken, das alles. Geen eigen inititiatief nemen, maar volgzaam doen wat het opgavenblad zegt.

Antwoorden kan je markeren, zodat je ze makkelijker terug kunt vinden. Heb er een SET over gehad, wat niet mag , en daar had ik een 7.7 voor.
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_26432929
Echt super irri die samenvattingen! ik moet het dit jaar ook doen. En wordt er knetter gek van. Mis ik net dat ene woord en dan gelijk een aantal punten van af. En we hebbe ook zo'n zeik leraar dus dat gaat nog leuk worden!
pi_26439441
-kick-

Nog steeds geen antwoord op m'n vraag van donderdag 21 april 2005 22:26
  zaterdag 23 april 2005 @ 11:13:02 #36
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_26449979
TheDon'85:
quote:
Weet iemand wat dit precies inhoudt?
Nee

Ik moet alleen een samenvatting maken, en tekstverklaring
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
  zaterdag 23 april 2005 @ 15:40:01 #37
99959 Santjuh
een beetje raar
pi_26454688
Het oefenen van samenvattingen maken lukte me al niet terwijl dat havo-teksten waren, en ik op vwo zit, dat wordt nog wat op het examen .
Wat je ook doet, doe alsof het de bedoeling was...
pi_26501854
Die samenvatting snap ik nooit een reet van man. Dat hele correctieforumulier is totaal anders dan mijn antwoorden telkens

Maargoed. Ik sta een 6.9 , dus met tekstverklaren + hier en daar een puntje met samenvatten zal ik wel een 4.1 moeten halen
waus!
pi_26502052
Ach, je moet gewoon antwoorden waar ze op vragen en de vraag in het antwoord meenemen. Niet al te moeilijk over gaan doen dus..
Overigens heb ik vandaag iets handigs geleerd bij Nederlands, dat je kunt bij het goed lezen van de tekst alle voorbeelden die worden gegeven in de tekst (er staan namelijk veel voorbeeld van van alles in omdat het een betogende tekst is) wegstrepen. Dit bespaard al 1/3 van de hele lap tekst, waardoor zoeken naar de antwoorden echt een stuk makkelijker worden.
Dit wou ik toch ff met jullie delen haha!
Ikzelf zie meer op tegen het tekstverklaren. Ik moet ook een 5 halen... hmm hoop dat het lukt want heb al genoeg andere onvoldoendes
Today is the tomorrow you were dreaming of yesterday!
pi_26503241
Mjah, markeer stift maar in de aanslag houden dan
Jupiler is goed
pi_26503614
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 11:13 schreef hollander76 het volgende:
TheDon'85:
[..]

Nee

Ik moet alleen een samenvatting maken, en tekstverklaring
Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt.
Ik heb m'n mondeling al achter de rug, maar dat ging toch echt over mijn gelezen boeken.
pi_26503627
Ik maak me ook ernstig zorgen over die samenvatting, dat gaat toch niet al te goed

Ik vind dat je ook wel erg weinig woorden krijgt..
pi_26503659
quote:
Op maandag 25 april 2005 19:52 schreef irestmycase het volgende:

[..]

Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt.
Ik heb m'n mondeling al achter de rug, maar dat ging toch echt over mijn gelezen boeken.
Dat is je mondeling voor literatuur..

Als het goed is krijg je er ook eentje over een betoog/beschouwing..

Die heb ik al gehad, bij mij was het een betoog.
pi_26503697
Ja klopt.

Ik heb niets gehoord over een mondeling over een beschouwing/betoog...
pi_26506269
Ik heb een betoog geschreven..
vaag hoe dat nederlands in elkaar zit joh bij iedereen :S
iedereen heeft iets anders...
Today is the tomorrow you were dreaming of yesterday!
  dinsdag 26 april 2005 @ 15:36:37 #46
47580 hoM3r
Our trip.
pi_26521326
Ik doe VWO en je hebt een onderdeel Letterkunde en een onderdeel Nederlands. Voor Letterkunde doe je geen examen en er zijn verschillende vakken bij betrokken. Mijn cijfer voor Nederlands bestaat uit een mondeling dat ik in de vijfde heb gedaan, in mijn geval een debat, en een schriftelijk tentamen waarin je een betoog of beschouwing moet maken. Die twee cijfers zijn samen mijn schoolexamen van Nederlands. Volgens mij telt het allebei 50% maar dat weet ik niet zeker.

En om even te patsen, ik sta een 8,2 Het is dan ook verreweg mijn goeiste vak.
pi_26523298
Bij ons telde het debat voor 40 mee en het betoog voor 60 .. dat was bij elkaar goed voor een 7.8
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_26523493
quote:
Op maandag 25 april 2005 19:54 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Dat is je mondeling voor literatuur..

Als het goed is krijg je er ook eentje over een betoog/beschouwing..

Die heb ik al gehad, bij mij was het een betoog.
Wij hebben alleen literatuur mondeling gehad.
Voor ons SE cijfer telt het volgende:

-Betoog/beschouwing schrijven
-Literatuur SE (interbellum tot nu)
-Mondeling boekenlijst.
Jupiler is goed
  dinsdag 26 april 2005 @ 21:07:58 #49
99959 Santjuh
een beetje raar
pi_26528906
Bij ons bestaat het SE-cijfer uit 5 dingen.
Een toets uit het Kiliaan boek voor 10 % nog uit het vorige schooljaar
Een literatuur toets voor 10% ook uit het vorige schooljaar
Een betoog/beschouwing schrijven voor 30 %
Een belachelijk groot werkstuk voor 20%
En een spreekbeurt voor 30%

Dit verschilt dus inderdaad heel erg per school .
Wat je ook doet, doe alsof het de bedoeling was...
pi_26538530
Wat een verschillen, ik heb 9 dingen voor het SE cijfer volgens mij:
- spellingstoets
- tekstverklaring
- mondeling betoog voor de klas
en nog 4 dingen die ik niet meer weet

en dit jaar:
- weer een betoog voor de klas
- betoog schrijven

ook hadden we een literatuurexamen, maar die komt apart op je lijst te staan en staat helemaal los van he vak nederlands eigenlijk...
Today is the tomorrow you were dreaming of yesterday!
  woensdag 27 april 2005 @ 12:43:46 #51
43649 Minisuisse
Dennis is lekker
pi_26542266
Bij ons bestaat het SE alleen uit een debat en een betoog, meer niet.
U kent mij waarschijnlijk van de romans..
pi_26583343
Nederlands is echt een eitje.
Als ze bij de samenvatting om drie dingen vragen, probeer er dan 1 zin per ding van te maken.
Beter 3 zinnen dan 50 te veel
En ja zo haal ik voldoendes
  donderdag 5 mei 2005 @ 14:03:24 #53
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_26753113
Kolere
Heb gisteren een samenvatting gemaakt van 'Liever de gifbeker' (examenbundel), wat een kuttekst zeg
Lekker hoopgevend Ga na de vakantie toch maar eens naar de facultatieve lessen Nederlands denk ik
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
  zondag 8 mei 2005 @ 16:52:42 #54
120262 Nookl
Fearless.
pi_26827872
quote:
Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
85% van de vragen is muliple-gok
Hoi, ik ben een kloon van Tobbes.
Of is Tobbes nou een kloon van mij? :?
http://fotoboek.fok.nl/user.fok?id=98581
pi_26952503
Vraagske:

Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:

Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.

Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'

Ik denk zelf het laatste.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26952967
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:36 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vraagske:

Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:

Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.

Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'

Ik denk zelf het laatste.
Dat laatste ja.

Tenminste, dat geloof ik. .
pi_26958804
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:36 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vraagske:

Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:

Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.

Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'

Ik denk zelf het laatste.
Je mag idd niet vermelden 'de auteur vindt', dus goed onthouden
pi_26986591
onze juf zei trouwens ook dat het haar niet zou verbazen als het onderwerp voor de tekst te maken had met de rol van het vak geschiedenis in het onderwijs, we zullen zien
pi_27006756
Het gaat iig over iets negatiefs, als ik zo die voorgaande examens bekijk.

Genetische manipulatie, drank, drugs, hangjeugd, etc.

De status 'bagger-user' voorbij
pi_27007451
Ik zei tegen mijn leraar dat dit jaar 'slechts' 47 punten te behalen waren voor het examen NL (VWO) en daaruit concludeerde hij dat de samenvatting waarschijnlijk erg lastig gaat worden ..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_27007543
hoe weet jij dat dan? Bovendien, vorig jaar had het examen48 punten, whoah 1puntje minder
De status 'bagger-user' voorbij
pi_27007850
Proefexamen ging erg goed, maar ik sta maar een 5.9 dus echt slecht mag ik het niet maken.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_27007881
Van dat aantal punten: kun je gewoon al bekijken op diverse examen sites..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_27014545
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 18:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Van dat aantal punten: kun je gewoon al bekijken op diverse examen sites..
Waar dan, ik kan het nergens vinden, alleen van voorgaande examens.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_27021963
www.examen.nl » cijfer berekenen .. dan volgt de rest vanzelf
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_27022129
Ik sta een 5.7 voor Nederlands. En dat vind ik al heel wat, aangezien mijn leraar een eorme zeikerd is en alle cijfers die we gehaald hebben gebaseerd zijn op ZIJN mening. Dan bedoel ik dat het moeilijk te controleren is, hoe controleer je dat iemand een 6.!2! voor zijn debat verdient heeft en niet een 6.3 bijvoorbeeld. Ik voel me behoorlijk genaaid, nu moet ik op dit kutexamen dus nog behoorlijk hoog scoren ook. Maar we gaan er maar het beste van maken .
pi_27039190
Thnx!
De status 'bagger-user' voorbij
  donderdag 19 mei 2005 @ 14:29:12 #68
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_27150647
Dat samenvatten he.... moet je dan de kernzinnen van alinea's zoveel mogelijk in je eigen woorden opschrijven, of de kernzinnen zoals die staan in de tekst zoveel mogelijk in een logisch verband op het papier zetten, zonder dat je de zinnen al teveel verandert ?
Era Vulgaris
pi_27151866
@ irestmycase... zet je dat formulier nog online? Denk dat je veel mensen (inclusief mij) errug blij kan maken :)
Today is the tomorrow you were dreaming of yesterday!
  donderdag 19 mei 2005 @ 17:48:51 #70
51929 MrAbagnale
never stop trying
pi_27157629
weet iemand hoeveel % de multipotgokvragen en hoeveel % de samenvatting van het examen is?
I'm running out of time
pi_27157857
De samenvatting is ongeveer 40 % .. de rest van de vragen 60 % dus
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 20 mei 2005 @ 23:21:56 #72
61048 Mr.Trelawney
Lettersnoeper
pi_27202278
Ik heb vandaag zo'n examen gemaakt en ik was in een uur klaar...
Dus als ik dat even rustig doe dinsdag, dan is er niks aan de hand. Maar wat lijken sommige antwoorden op elkaar, zeg! Het is echt een kwestie van intuïtie haast..
En die samenvatting, tja.. Dat moet wel lukken in zo veel tijd.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:41:24 #73
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_27218804
Gewoon elke alinea kort samenvatten, voorbeelden en opsommingen enz er uit laten.
En ga niet elke alinea door elkaar halen, zet alles in de goede volgorde.
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_27225260
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 14:29 schreef Vassili_Z het volgende:
Dat samenvatten he.... moet je dan de kernzinnen van alinea's zoveel mogelijk in je eigen woorden opschrijven, of de kernzinnen zoals die staan in de tekst zoveel mogelijk in een logisch verband op het papier zetten, zonder dat je de zinnen al teveel verandert ?
Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk.
Voel je hem?
pi_27227561
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 20:27 schreef commeric het volgende:

[..]

Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk.
Dat is volgens mij gelul
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:49:26 #76
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_27228412
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 21:29 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:

[..]

Dat is volgens mij gelul
Maar wat is het nou?
Era Vulgaris
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:13:57 #77
14337 BierKoning
Bier 4 Ever!!
pi_27229432
Pff, als je de helft van die zin opnieuw opschrijft, kan je het korter en beter doen in je eigen woorden, en is iedereen blij
pi_27229441
Volgens mij mag je gewoon zinnen overnemen, citeren...etc. althans volgens mijn nederlandsleraar. Je mag zelfs sommige dingen puntgewijs opschrijven. Als het maar overkomt als een samenvatting.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:15:49 #79
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_27229497
lijkt me vrij logisch dat je niet de zinnen letterlijk mag overnemen, das nl geen samenvatten maar kernzinnen achter elkaar plakken, dan is het niet je eigen verhaal
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_27229734
Eigenlijk zie ik er niet zo heel erg tegenop. Wat kan ik er nu nog aan doen? Als ik maar een 5 haal, dan vind ik het prima.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_27229885
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 22:15 schreef littledrummergirl het volgende:
lijkt me vrij logisch dat je niet de zinnen letterlijk mag overnemen, das nl geen samenvatten maar kernzinnen achter elkaar plakken, dan is het niet je eigen verhaal
Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:27:30 #82
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_27229977
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 22:24 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:

[..]

Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden.
Trouwens, je mag 10% van het max.aantal woorden afwijken he
Era Vulgaris
pi_27230096
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 14:40 schreef TheDon1985 het volgende:
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.

Iemand die het daar niet mee eens is?
Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woorden
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:32:18 #84
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_27230167
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 22:30 schreef ZORRO87 het volgende:

[..]

Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woorden
Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens..
Era Vulgaris
pi_27234084
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 22:32 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens..
nee hoor, je hoeft het niet in eigen bewoording te doen. Tenminste, je krijgt er geen punten aftrek voor als je het niet doet.
  zondag 22 mei 2005 @ 12:03:47 #86
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_27240274
Ik schrijf het gewoon in eigen woorden, de samenvatting wordt er korter van. Straks staat er dit jaar in het correctievoorschrift dat ze er wel punten mogen aftrekken asl je rechtstreeks overneemt.
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_27241618
quote:
Op zondag 22 mei 2005 12:03 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
Ik schrijf het gewoon in eigen woorden, de samenvatting wordt er korter van. Straks staat er dit jaar in het correctievoorschrift dat ze er wel punten mogen aftrekken asl je rechtstreeks overneemt.
pi_27241793
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 15:36 schreef hoM3r het volgende:
Ik doe VWO en je hebt een onderdeel Letterkunde en een onderdeel Nederlands. Voor Letterkunde doe je geen examen en er zijn verschillende vakken bij betrokken. Mijn cijfer voor Nederlands bestaat uit een mondeling dat ik in de vijfde heb gedaan, in mijn geval een debat, en een schriftelijk tentamen waarin je een betoog of beschouwing moet maken. Die twee cijfers zijn samen mijn schoolexamen van Nederlands. Volgens mij telt het allebei 50% maar dat weet ik niet zeker.

En om even te patsen, ik sta een 8,2 Het is dan ook verreweg mijn goeiste vak.
Bij ons is letterkunde toch echt een apart vak op je eindlijst dan. Het gaat over zowel engelse als nederlandse literatuur. We hebben er wel gewoon in de lessen nederlands en engels aan gewerkt, maar op je diploma komt het als apart vak te staan. Is dat bij jou anders of heb ik dat verkeerd begrepen?
Een 8,2 is wel gigantisch hoog jah! Moet goedkomen met jou dan!
pi_27241927
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:43 schreef roze-meisje het volgende:
onze juf zei trouwens ook dat het haar niet zou verbazen als het onderwerp voor de tekst te maken had met de rol van het vak geschiedenis in het onderwijs, we zullen zien
Lekker dan Die Nederlandse teksten gaan altijd over de saaaaiste, niet boeiendste onderwerpen. Altijd iets met politiek en geschiedenis en als het even kan ook nog allebei . misschien interesseert dat sommige mensen wel hoor, maar ik ben een NG'er die sowieso al een ongelofelijke hekel heeft aan alles wat met geschiedenis te maken heeft. . dus dat motiveert niet echt om die teksten goed te lezen en goed te maken zegmaar
pi_27244152
Hmm, tekstverklaring maak ik me geen zorgen over, maar samenvatten heb ik nog niet 1 keer geoefend . Maar goed, ook daar maak ik me geen zorgen over. Ik sta een 7.3 en heb Nederlands nooit echt moelijk gevonden.

Ik heb ook zo'n blaadje over samenvatten gekregen, heb alleen geen scanner. Maar goed, ik ben in een lieve bui, dus zal het een en ander 's overtikken .

Samenvattingseisen:
Kernpunten
In de samenvatting moeten de kernpunten van de eigenlijke tekst zitten. Die kernpunten kun je vaststellen door per alinea de kernzin te bepalen.de kernzin is de zin die de belangrijkste informatie bevat. Onderstreep de kernzin tijden het lezen vd tekst. Zijn er meer kernzinnen per alinea, onderstreep er dan meer. Voorbeeldzinnen zijn nooit kernzinnen. Soms zijn hele alinea's bedoeld als voorbeeld, die niet meenemen, behalve wanneeer een kernzin zonder voorbeeld onduidelijk zou zijn.

Hoofdzaken en bijzaken
Als je de tekst hebt gelezen, de kernzinnen hebt aangegeven en ze in een dicrete formulering onder elkaar heb gezet zou je de hoofdzaken uit de teskt bij elkaar hebben moeten staan. Het kan echter zijn dat er voor de duidelijkheid wat aanvullende informatie genoemd moet worden. Probeer dat echter zo veel mogelijk te beperken. Het gaat in een samenvatting om de hoofdzaken. Maar die hoofdzaken moeten op zich dan wel voldoende duidelijk zijn.

Structuur
IN je samenvatting moet je ook weer in alinea's werken, behalve als de samenvatting heel kort zou zijn. Alinea's die je maakt, moeten met de bekende tekstverbanden (verwijswoorden, inhoudswoorden en signaalwoorden) heel goed gestructureerd zijn.

Direct formuleren
De samenvatting moet in de directe vorm geschreven zijn. Je moet een samenvatting of delen van een samenvatting niet beginnen met zinsneden als:
In dit artikel heeft de schrijver het over...
De schrijver van de tekst beweert dat...

Stel dat in een tekst de volgende zin staat:
De laatste twintig jaar is er in de wereld een duidelijke klimaatverandering waarneembaar, bijvoorbeeld doordat de winters zachter worden.

Zo'n zin vat je als volgt samen:
De laatste twintig jaar is er een duidelijke klimaatverandering waarneembaar.

Dit heet direct formuleren.

Eigen woorden
Schrijf je samenvatting zo veel mogelijk in eigen woorden op. Bij het opschijven van de kernzinnen en de eventueel noodzakelijk aanvullende informatie kun je gewoon letterlijk de oorspronkelijke tekst overnemen. Maar uiteindelijk moet je de voorlopige samenvatting die je zo hebt verkregen zo veel mogelijk om geen zetten in eigen woordem.

Controleer tot slot je samenvatting op spelling en leestekens


Hmm, aangezien ik dat ding gewoon letterlijk heb overgetikt heb ik nog wat te oefenen denk ik zo .
  maandag 23 mei 2005 @ 14:03:40 #91
67670 Skv
Cynist.
pi_27274111
Ik heb ook wat te delen:

Samenvattende behandeling van de eindtermen
+signaalwoorden:
- opsomming, tegenstelling, oorzaak-gevolg, reden/verklaring, doel-middel, toelichting, vergelijking, voorwaarde, conclusie, samenvatting.
+ signaalzinnen:
-aankondigend, terugblikkend, aankondigend én terugblikkend.
+Tekstsoorten:
-uiteenzetting, betoog, beschouwing
+Schrijfdoelen:
- informeren, uiteenzetten, overtuigen, tot actie aanzetten, beschouwen, vermaken
+Citeren op:
-De juiste manier: ‘TV is…te bieden.’ (regels 137-138)
+Hoofdgedachte:
- hoofdgedachte citeren of in eigen woorden. Indien eigen woorden gebruikt worden, mag NIETS geciteerd worden.
- Letten op kernzin, signaalwoorden, titel, inleiding, slot en volledigheid (al het belangrijke moet in de hoofdgedachte staan).
-Kernzin is 1 zin die meestal vooraan of achteraan in de tekst staat.
+ Functie van een tekstgedeelte kan zijn:
-Aanbeveling, aanleiding, argumentering, beantwoording, beoordeling, bewering, conclusie, constatering, doelstelling, hypothese, oorzaak, oplossing, opsomming, probleemstelling, samenvatting, verklaring, voorbeeld, vraagstelling, weerlegging, etc.
+ Standpunten en argumenten bestaan uit:
- feiten, voorbeelden, vergelijking, ervaring, gezag/autoriteit, gevolg, nuttige/gewenste gevolgen, gevoel/emotie, normen en waarden.
+Redeneringen:
- oorzaak-gevolg, voor/nadelen, overeenkomst, stelling-argumenten
+ Drogredenen (foutieve argumenten):
- onjuiste oorzaak-gevolgrelatie, valse vergelijking, verkeerde autoriteit, overhaaste generalisatie, cirkelredenering, persoonlijke aanval, vertekenen van standpunt, ontduiken bewijslast.
+ Beoordelingsvragen
- de bron (schrijver/medium)
1 deskundigheid vd schrijver
2 partijdigheid vd schrijver
3 betrouwbaarheid vh medium

- de verstrekte gegevens (info)
1 controleerbaarheid van gegevens
2 relevantie van gegevens
3 volledigheid van gegevens
4 logische samenhang van gegevens (consistentie)
5 ouderdom van gegevens

- de standpunten (meningen) en argumenten
1 relevantie van argumenten
2 volledigheid van argumentatie
3 helderheid van argumentatie
4 houdbaarheid van elk argument
5 logische opbouw en samenhang van argumentatie (consistentie)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_27275359
Inderdaar Mirrie!
Die onderwerpen zijn echt TE gaar!!..
Waar gewoon je aandacht bij weg-ept als je het aan het lezen bent...
En als je klaar bent, bijna niet meer weet wat je gelezen heb...
Ze mogen van mij betreft wel wat interessantere stukjes gebruiken!
Sowieso schrijf je zo.
  maandag 23 mei 2005 @ 15:15:38 #93
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_27276636
Wij hadden op school een boekej gekregen met de nederlands examens van 2000 t/m 2002. Er zaten 2 of drie teksten tussen waar ik nog doorheen kwam maar de rest

HAVO 2001 tijdvak 1 Gadverdamme wat een klote tekst is dat.
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_27276875
VWO 2004 Tijdvak 1, 6,9 met 1,5 uur over

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2005 15:23:23 ]
  maandag 23 mei 2005 @ 17:04:10 #95
82589 S-Two
barba macacu
pi_27280301
Ik kan Nederlands best wel eens gaan verneuken... die vragen haal ik meestal nog wel een magere 6 op, maar die samenvatting ik kies altijd net precies het verkeerde
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  maandag 23 mei 2005 @ 17:34:25 #96
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_27281177
even over die samenvatting,

- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
De Narcis van Gabon
  maandag 23 mei 2005 @ 17:38:27 #97
82589 S-Two
barba macacu
pi_27281304
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:34 schreef PogueMahone het volgende:
even over die samenvatting,

- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
Titel is dezelfde als die van de oorspronkelijke tekst. Je krijgt er geen punten voor, maar als je hem vergeet wel punten aftrek. Het aantal woorden hoef je er denk ik niet bij te schrijven. En alineagebruik: geen idee. Denk gewoon alinea's zoals je ze normaal zou gebruiken.
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_27281325
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:34 schreef PogueMahone het volgende:
even over die samenvatting,

- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
- Ik geloof van niet.
- Ik zet er altijd de titel en de auteur en verschenen in.. erboven.
- Nee, de leraar telt maar. .
  maandag 23 mei 2005 @ 17:40:29 #99
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_27281386
dus geen schrijver erbij in de titel?

bijvoorbeeld: ,,De teleurgang van het beukenbos" van Piet Gerritsen
De Narcis van Gabon
  maandag 23 mei 2005 @ 17:43:05 #100
82589 S-Two
barba macacu
pi_27281469
Dat hoeft volgens mij niet nee.
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')