Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doetquote:Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Klopt, maar ik had het meer over de openvragenquote:Op donderdag 21 april 2005 18:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Onze leraar heeft ons erop gewezen dat het belangrijk is dat je de verschillende onderdelen van de samenvatting die in de opdrachtomschrijving staan, grotendeels moet herhalen in de samenvatting, krijg je al een punt voor per keer dat je dat doet![]()
Kun je hem niet even online zetten?quote:Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Kan je het misschien inscannen ofzo? Dat klinkt wel handig inderdaad.quote:Op donderdag 21 april 2005 19:10 schreef irestmycase het volgende:
Wij hebben zo'n formulier uitgedeeld gekregen waar exact op staat waar je precies op moet letten. Erg handig voor mensen die veel overbodige bagger opschrijven. Misschien moet je daar eens naar vragen...
Dat zou fijn zijn!quote:Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
quote:Op donderdag 21 april 2005 19:14 schreef irestmycase het volgende:
Ik heb helaas geen (werkende) scanner, maar ik kan het morgen wel aan iemand vragen.
das waarquote:En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
Was dat maar waar.quote:Op donderdag 21 april 2005 21:38 schreef Lovely-Lili het volgende:
ter plekke??
presentaties over boeken neem ik aan?
Same herequote:Op donderdag 21 april 2005 20:55 schreef Avani het volgende:
Ik sta niet al te hoog voor Nederlands, dus ik hoop dat het goed gaat.![]()
''Het is wel het enigste examen waar de antwoorden bij zitten'' aldus mijn leraar Nederlandsquote:Op donderdag 21 april 2005 21:16 schreef Reya het volgende:
Als je slecht bent in Nederlands lijkt het me nou niet bepaald een examen om naar uit te kijken - des te meer omdat het vrijwel niet te leren valt.
je maar je mag stukken toch niet letterlijk overnemen van de tekst voor de samenvatting.quote:Op donderdag 21 april 2005 20:52 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Mijn docent zegt dat het examen Nederlands te makkelijk is, het is alleen dat het heel precies komt, met het aantal woorden wat je mag gebruiken voor een antwoord of samenvatting. Dus goed lezen, precies voldoen aan het aantal woorden. En die samenvatting zou 'knip en plak werk' zijn.
Tis bij mij een geleide samenvattig, de vragen zijn dus gegevenquote:Op vrijdag 22 april 2005 14:40 schreef TheDon1985 het volgende:
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.
Iemand die het daar niet mee eens is?
Neequote:Weet iemand wat dit precies inhoudt?
Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:13 schreef hollander76 het volgende:
TheDon'85:
[..]
Nee
Ik moet alleen een samenvatting maken, en tekstverklaring
Dat is je mondeling voor literatuur..quote:Op maandag 25 april 2005 19:52 schreef irestmycase het volgende:
[..]
Same here. En dat zal allemaal toch wel meevallen, me dunkt.
Ik heb m'n mondeling al achter de rug, maar dat ging toch echt over mijn gelezen boeken.
Wij hebben alleen literatuur mondeling gehad.quote:Op maandag 25 april 2005 19:54 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Dat is je mondeling voor literatuur..
Als het goed is krijg je er ook eentje over een betoog/beschouwing..
Die heb ik al gehad, bij mij was het een betoog.
85% van de vragen is muliple-gokquote:Op donderdag 21 april 2005 18:50 schreef Pilsenator het volgende:
Yup, Nederlands wordt echt lelijk. Je moet zo ontzettend precies dat antwoord hebben wat ook op het correctie model staat...
Dat elementje niet letterlijk genoeg erin? Hup, punt eraf
Dat laatste ja.quote:Op donderdag 12 mei 2005 18:36 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vraagske:
Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:
Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.
Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'
Ik denk zelf het laatste.
Je mag idd niet vermelden 'de auteur vindt', dus goed onthoudenquote:Op donderdag 12 mei 2005 18:36 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vraagske:
Heb hier nu zo'n oefen examen en nu ben ik bij die samenvatting, en dan staan er een paar dingen die je in je tekst moet opnemen, en dan staar er oa dit:
Neem in je tekst op welk standpunt de auteur in neemt.
Moet je dan vertellen zo van: 'de auteur vindt dat......'
Of moet je het vertellen als of je de auteur zelf bent, dus 'dit is er aan de hand'
Ik denk zelf het laatste.
Waar dan, ik kan het nergens vinden, alleen van voorgaande examens.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 18:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Van dat aantal punten: kun je gewoon al bekijken op diverse examen sites..
Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk.quote:Op donderdag 19 mei 2005 14:29 schreef Vassili_Z het volgende:
Dat samenvatten he.... moet je dan de kernzinnen van alinea's zoveel mogelijk in je eigen woorden opschrijven, of de kernzinnen zoals die staan in de tekst zoveel mogelijk in een logisch verband op het papier zetten, zonder dat je de zinnen al teveel verandert ?
Dat is volgens mij gelulquote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:27 schreef commeric het volgende:
[..]
Mijn leraar zei dat je geen zinnen letterlijk mag overnemen, dus wel de zinnen ombouwen en dan opschrijven maar niet letterlijk.
Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:15 schreef littledrummergirl het volgende:
lijkt me vrij logisch dat je niet de zinnen letterlijk mag overnemen, das nl geen samenvatten maar kernzinnen achter elkaar plakken, dan is het niet je eigen verhaal
Trouwens, je mag 10% van het max.aantal woorden afwijken hequote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:24 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
Dat is dus gelul, want het is wel toegestaan. Maar je zult af en toe genoodzaakt zijn om het in te korten, omdat je een beperking hebt op het aantal woorden.
Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woordenquote:Op vrijdag 22 april 2005 14:40 schreef TheDon1985 het volgende:
Oké, je onderstreept dus alle kernzinnen van de gegeven tekst, en maakt op basis daarvan in eigen bewoordingen de samenvatting.
Iemand die het daar niet mee eens is?
Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens..quote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:30 schreef ZORRO87 het volgende:
[..]
Nee niet mee eens, je kan gewoon alles letterlijk uit de tekst nemen hoor, in het correctievoorschrift staat weliswaar dat de samenvatting in eigen bewoording moet gebeuren, maar nergens staat hoeveel punten aftrek er toegepast moet worden indien er te veel wordt overgeschreven, dus de corrector zal hier dus ook geen punten vanaf trekken. Maargoed het is maar de vraag of het je dan lukt om je samenvatting te maken binnen de 219 woorden
nee hoor, je hoeft het niet in eigen bewoording te doen. Tenminste, je krijgt er geen punten aftrek voor als je het niet doet.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 22:32 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Dus zijn conclusie is dus wel goed ! Jij rekt het alleen maar uit ! Ik ben er wel mee eens..
quote:Op zondag 22 mei 2005 12:03 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
Ik schrijf het gewoon in eigen woorden, de samenvatting wordt er korter van. Straks staat er dit jaar in het correctievoorschrift dat ze er wel punten mogen aftrekken asl je rechtstreeks overneemt.
Bij ons is letterkunde toch echt een apart vak op je eindlijst dan. Het gaat over zowel engelse als nederlandse literatuur. We hebben er wel gewoon in de lessen nederlands en engels aan gewerkt, maar op je diploma komt het als apart vak te staan. Is dat bij jou anders of heb ik dat verkeerd begrepen?quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:36 schreef hoM3r het volgende:
Ik doe VWO en je hebt een onderdeel Letterkunde en een onderdeel Nederlands. Voor Letterkunde doe je geen examen en er zijn verschillende vakken bij betrokken. Mijn cijfer voor Nederlands bestaat uit een mondeling dat ik in de vijfde heb gedaan, in mijn geval een debat, en een schriftelijk tentamen waarin je een betoog of beschouwing moet maken. Die twee cijfers zijn samen mijn schoolexamen van Nederlands. Volgens mij telt het allebei 50% maar dat weet ik niet zeker.
En om even te patsen, ik sta een 8,2Het is dan ook verreweg mijn goeiste vak.
Lekker danquote:Op vrijdag 13 mei 2005 19:43 schreef roze-meisje het volgende:
onze juf zei trouwens ook dat het haar niet zou verbazen als het onderwerp voor de tekst te maken had met de rol van het vak geschiedenis in het onderwijs, we zullen zien![]()
Titel is dezelfde als die van de oorspronkelijke tekst. Je krijgt er geen punten voor, maar als je hem vergeet wel punten aftrek. Het aantal woorden hoef je er denk ik niet bij te schrijven. En alineagebruik: geen idee. Denk gewoon alinea's zoals je ze normaal zou gebruiken.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:34 schreef PogueMahone het volgende:
even over die samenvatting,
- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
- Ik geloof van niet.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:34 schreef PogueMahone het volgende:
even over die samenvatting,
- moet je bij nieuwe alinea's een regel wit laten?
- wat voor een titel moet erboven?
- aantal woorden erbij schrijven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |