bron nu.nlquote:Roep om maatregelen na voetbalrellen (video)
Uitgegeven: 17 april 2005 22:40
Laatst gewijzigd: 18 april 2005 10:32
RIJSWIJK - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil maatregelen naar aanleiding van de supportersrellen zondag in Rotterdam rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax. Het weren van supporters bij uitwedstrijden van hun club is een van de mogelijkheden.
Bekijk video:
Modem/ Breedband
Zeven politiemensen en minstens drie supporters raakten door de onlusten voor en na de wedstrijd gewond. Een van hen is er ernstig aan toe doordat vuurwerk in zijn broekzak ontplofte. De politie arresteerde 43 mensen. Van hen zijn er acht in verzekering gesteld, aldus de politie.
De onrust concentreerde zich rond twee treinen met Ajax-supporters. In de ene trein werden Ajax-fans belaagd door Feyenoord-aanhangers toen het voertuig bij station Rotterdam-Zuid werd stilgezet. De ME greep in om te voorkomen dat een massale vechtpartij ontstond.
Vernielingen
De trein reed vervolgens een paar honderd meter door naar station Stadion. Daar werden de Ajax-aanhangers opgevangen in de speciale supporters-corridor. Ze mochten van burgemeester Opstelten van Rotterdam het stadion niet in "vanwege de grove vernielingen" in de trein, aldus de politie.
Supporters op het traject Gouda-Rotterdam - Foto: Louis de Blécourt
Opstelten stuurde de supporters vervolgens terug naar Amsterdam. Hij deed dat ook met de tweede trein die nog op weg was naar het stadion. De driehoek politie-burgemeester-justitie besloot de Ajax-fans terug te laten reizen met bussen omdat de trein niet meer kon rijden.
Charges
De volgende rellen begonnen net na de wedstrijd. Op dat moment waren nog niet alle Ajax-fans in de bus op weg naar Amsterdam. De ongeveer 150 overgebleven fans werden belaagd door Feyenoord-aanhangers waarbij ze onder meer werden bekogeld met stenen. De mobiele eenheid voerde charges uit om de boel tot rust te krijgen.
Over de betrokken trajecten was urenlang geen treinverkeer mogelijk - Foto: M. Visser
De tweede supporterstrein kwam tot station Rotterdam-Noord en reed vanaf dat punt op bevel van burgemeester Opstelten terug. De trein kwam echter niet verder dan Nieuwerkerk aan den IJssel toen supporters aan de handrem trokken.
Rampenplan
Om de afvoer van de ongeveer achthonderd supporters uit de trein zo ordelijk mogelijk te laten verlopen, trad het gemeentelijk rampenplan in werking. De Ajax-aanhang werd uiteindelijk in door de politie bestelde bussen naar Amsterdam gebracht. Deze operatie duurde tot ongeveer half tien zondagavond.
Over de betrokken trajecten was urenlang geen treinverkeer mogelijk. Reizigers van Rotterdam naar Dordrecht en Gouda hadden te maken met vertragingen. Deze duurden tot diep in de avond.
Onderzoek
Voor directeur betaald voetbal Henk Kesler van de KNVB is de grens zo langzamerhand bereikt. Hij vraagt zich af in hoeverre het verantwoord is op de huidige manier met voetbalfans door te gaan. Burgemeester Opstelten van Rotterdam heeft het auditteam voetbalvandalisme onder leiding van oud-politica Margo Vliegenthart officieel verzocht onderzoek te gaan doen naar de gebeurtenissen op het spoor en rond de Kuip.
VVD-Tweede-Kamerlid Rijpstra vindt dat het tijd wordt dat voetbalvandalen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade die ze aanrichten. Verder moeten de voorzitters van de clubs in het betaalde voetbal meer lef tonen door raddraaiers definitief uit hun stadion te bannen, zei hij zondag.
Oplossing
Het CDA ziet een oplossing in het spelen van risicowedstrijden zonder aanhangers van de uitspelende club. De partij krijgt daarbij steun van de PvdA.
Zijn ze in Twente echt zo dom? Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat er nu een hype gaande is om maar zoveel mogelijk te lullen over voetbal.quote:Dus heeft iedere willekeurige ander het recht om de trein naar Rotterdam te slopen Ik kan er echt niet bij dat jij denkt dat dit normaal is...
Ik hou maar op met proberen om het te begrijpen...
Ook al ben ik dan maar een dom boerenmeisje in jouw ogen (in de Randstad zijn ze standaard toch slimmer dan bij ons in de rimboe nietwaar? Dat hebben jullie ze gisteren wel weer eens bewezen...), je hebt mij nergens horen zeggen dat het geweld buiten voetbal om geen probleem is!quote:Op maandag 18 april 2005 12:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Deel 2 van deze zinloze discussie? Nou vooruit dan maar...
[..]
Zijn ze in Twente echt zo dom? Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat er nu een hype gaande is om maar zoveel mogelijk te lullen over voetbal.
Het geweld buiten het voetbal om is een veel groter probleem. Ik hoor geen politici over gebieden waar elke week vele knokpartijen plaatsvinden en waar elke week treinen worden gesloopt en mensen worden bedreigd.
Jullie? Ik woon niet eens in de Randstad, dat blijkt ook wel uit mijn icon. Een beetje blond ben je wel he?quote:Op maandag 18 april 2005 13:02 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Ook al ben ik dan maar een dom boerenmeisje in jouw ogen (in de Randstad zijn ze standaard toch slimmer dan bij ons in de rimboe nietwaar? Dat hebben jullie gisteren wel weer eens bewezen...), je hebt mij nergens horen zeggen dat het geweld buiten voetbal om geen probleem is!
Maar is dat een reden om het voetbalvandalisme wel goed te keuren? Onder het mom van "ach er zijn ergere dingen", want dat is de enige boodschap die jij lijkt te verkondigen!
och dan.quote:Op maandag 18 april 2005 13:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Jullie? Ik woon niet eens in de Randstad, dat blijkt ook wel uit mijn icon. Een beetje blond ben je wel he?
Er wordt gedaan alsof er alleen bij voetbal problemen zijn. Dat is niet zo, verre van dat zelfs. Buiten het voetbal zijn er veel grotere problemen, maar daar hoor je die boer van een Atsma niet over.
Nu wordt er gezanikt over een gesloopt treinstelletje. Nou, elk weekend worden er wel wat treinen gesloopt hoor, buiten het voetbal om.
Anders lees je het vorige topic even voor dat je hier de plank mis komt slaan.quote:Op maandag 18 april 2005 13:08 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
och dan.
Laten we die kansloze hooligans ook maar hun gang gaan![]()
Eeuhhh...quote:Op maandag 18 april 2005 13:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik woon niet eens in de Randstad, dat blijkt ook wel uit mijn icon.
Excusez-moi, ik heb mijn post aangepast... Ik ben blijkbaar echt heel dom, want aan jouw icon kan ik niet zien waar je vaste verblijfplaats isquote:Op maandag 18 april 2005 13:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Jullie? Ik woon niet eens in de Randstad, dat blijkt ook wel uit mijn icon. Een beetje blond ben je wel he?
Is dat misschien omdat meneer Atsma zich in de Kamer bezig houdt met o.m. sport en voorzitter is van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat? Lijkt me toch dat het slopen van treinen (Verkeer) door voetbal"supporters" (sport) dan op zijn beleidsterrein ligt...quote:Er wordt gedaan alsof er alleen bij voetbal problemen zijn. Dat is niet zo, verre van dat zelfs. Buiten het voetbal zijn er veel grotere problemen, maar daar hoor je die boer van een Atsma niet over.
Ik zal nu maar geen moeite meer doen om je ervan te overtuigen dat dit niet normaal isquote:Nu wordt er gezanikt over een gesloopt treinstelletje. Nou, elk weekend worden er wel wat treinen gesloopt hoor, buiten het voetbal om.
Dat is eens in de zoveel tijd op zondag zo. En dinsdags zijn ze het net zo snel weer vergeten (laten we hopen dat het dit keer ook zo is).quote:Op maandag 18 april 2005 13:12 schreef twentemeisje het volgende:
En jouw bewering dat er nu net wordt gedaan alsof het enige probleem in ons land het geweld rondom voetbalwedstrijden is, lijkt me ernstig overtrokken. Het is toch logisch dat hier nu, net nadat het gebeurd is, flink over wordt gediscussieerd?
[..]
Dat had dan ook weer niet gehoeven.quote:Op maandag 18 april 2005 13:12 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Excusez-moi, ik heb mijn post aangepast...
[..]
Waarom hoor ik hem dan nooit over de tientallen treinstellen die al gesloopt zijn door jongeren die terugkomen van een avondje stappen in Eindhoven? Dat lijkt me qua schade een grotere kostenpost, aangezien er vrijwel nooit arrestaties plaatsvinden en nu alle inzittende van die "Ajax-trein" bekend zijn.quote:Is dat misschien omdat meneer Atsma zich in de Kamer bezig houdt met o.m. sport en voorzitter is van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat? Lijkt me toch dat het slopen van treinen (Verkeer) door voetbal"supporters" (sport) dan op zijn beleidsterrein ligt...
Er wordt een discussie gevoerd omdat de media er bovenop duikt. De discussie over geweld in onze samenleving lijkt me vele malen zinniger, omdat geweld overal plaatsvindt. Met name met het uitgaan. Maar waarom hoor ik geen politicus over het verbieden van kroegen? Dat scoort electoraal vast niet zo lekker.quote:En jouw bewering dat er nu net wordt gedaan alsof het enige probleem in ons land het geweld rondom voetbalwedstrijden is, lijkt me ernstig overtrokken. Het is toch logisch dat hier nu, net nadat het gebeurd is, flink over wordt gediscussieerd?
[..]
Zeg ik ergens dat het wel normaal is?quote:Ik zal nu maar geen moeite meer doen om je ervan te overtuigen dat dit niet normaal is![]()
Denk je?quote:Op maandag 18 april 2005 13:17 schreef SicSicSics het volgende:
Als ze nou gewoon de ME weer eens een paar keer flink los laten gaan en een paar van die debielen het ziekenhuis in knuppelen is het vst snel afgelopen met dat voetbalgeweld!
ja joh? Je bent de eerste die het zegt!quote:Op maandag 18 april 2005 13:17 schreef SicSicSics het volgende:
Als ze nou gewoon de ME weer eens een paar keer flink los laten gaan en een paar van die debielen het ziekenhuis in knuppelen is het vst snel afgelopen met dat voetbalgeweld!
Wow. Waar leven er dan draken? Ik ben erg benieuwd. Niet in Brabant, meen ik mij te herinneren.quote:Op maandag 18 april 2005 13:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Er wordt gedaan alsof er alleen bij voetbal problemen zijn. Dat is niet zo, verre van dat zelfs. Buiten het voetbal zijn er veel grotere problemen, maar daar hoor je die boer van een Atsma niet over.
Nu wordt er gezanikt over een gesloopt treinstelletje. Nou, elk weekend worden er wel wat treinen gesloopt hoor, buiten het voetbal om.
De schuld van de relschoppers. Alles is de schuld van de relschoppers en niemand anders.quote:Op maandag 18 april 2005 13:29 schreef Da_Sandman het volgende:
Het is volgens een van de Ajacieden hier die in de betreffende trein zat ook opgeblazen. Waarom hoor je niemand erover waarom die trein in godsnaam een kilometer voor de Kuip werd stilgezet? Wiens schuld is dat?
Maar je kunt wel clubs of stadions veel harder aan pakken c.q. sluiten. Gebeurt met kroegen waar geweld is ook.quote:Op maandag 18 april 2005 13:08 schreef pfaf het volgende:
Deel 2.
Oh ja: en we gaan voetbal niet afschaffen, iedereen die met dat argument aan komt, krijgt een schop onder z'n kont.
Ik ben het volkomen met je eenSCH... Het antwoord op de schuldvraag is zo duidelijk als wat...quote:Op maandag 18 april 2005 13:30 schreef SCH het volgende:
[..]
De schuld van de relschoppers. Alles is de schuld van de relschoppers en niemand anders.
Voetbalsupporters zijn net Marokkanen, ze geven altijd anderen de schuld. Ik begrijp nu dat Ajax-supporters zelfs aangifte hebben gedaan tegen de gemeente Rotterdam
Met een kroeg sluiten ban je geweld niet uit.quote:Op maandag 18 april 2005 13:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar je kunt wel clubs of stadions veel harder aan pakken c.q. sluiten. Gebeurt met kroegen waar geweld is ook.
De machinist heeft het treinstel stopgezet. Waarom weet ik niet.quote:Op maandag 18 april 2005 13:29 schreef Da_Sandman het volgende:
Het is volgens een van de Ajacieden hier die in de betreffende trein zat ook opgeblazen. Waarom hoor je niemand erover waarom die trein in godsnaam een kilometer voor de Kuip werd stilgezet? Wiens schuld is dat?
Ik snap je verontwaardiging, maar je snapt het niet.quote:Op maandag 18 april 2005 13:44 schreef pikwik het volgende:
ik vind stadions sluiten voor een periode zo gek nog niet eigenlijk
kijken hoe blij je club dan nog met je is!!!
Helemaal mee eens. En als dat nou eens serieus wordt geprobeerd, dan kan er daarna nog altijd worden gesproken over het weren van uitsupporters.quote:VVD-Tweede-Kamerlid Rijpstra vindt dat het tijd wordt dat voetbalvandalen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade die ze aanrichten. Verder moeten de voorzitters van de clubs in het betaalde voetbal meer lef tonen door raddraaiers definitief uit hun stadion te bannen, zei hij zondag.
Pardon? Dus als er 10 mensen zijn die stenen gooien mogen de overige duizenden of tienduizenden het stadion niet meer in? Zeer reëel zeg.quote:Op maandag 18 april 2005 13:44 schreef pikwik het volgende:
ik vind stadions sluiten voor een periode zo gek nog niet eigenlijk
kijken hoe blij je club dan nog met je is!!!
Als dat keer op keer gebeurt en al die supporters weten die 10 mensen niet tegen te houden dan is het antwoord: JAquote:Op maandag 18 april 2005 13:56 schreef Stpan het volgende:
[..]
Pardon? Dus als er 10 mensen zijn die stenen gooien mogen de overige duizenden of tienduizenden het stadion niet meer in? Zeer reëel zeg.![]()
er is toch lang genoeg gewaarschuwd en genoeg getolereerd? het is een keer afgelopen hoor met die zogenaamde voetbalfans (quote:Op maandag 18 april 2005 13:56 schreef Stpan het volgende:
[..]
Pardon? Dus als er 10 mensen zijn die stenen gooien mogen de overige duizenden of tienduizenden het stadion niet meer in? Zeer reëel zeg.![]()
Ik verwacht je bij een komende risico-wedstrijd in het risico-vak, en oh wee als je blijft zitten als een doorgesnoven beer voor je iets gooit.quote:Op maandag 18 april 2005 13:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Als dat keer op keer gebeurt en al die supporters weten die 10 mensen niet tegen te houden dan is het antwoord: JA
Ik ga meteen naar de club om te zeggen wie het was, wat in voetbalkringen als not done wordt beschouwd.quote:Op maandag 18 april 2005 14:01 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Ik verwacht je bij een komende risico-wedstrijd in het risico-vak, en oh wee als je blijft zitten als een doorgesnoven beer voor je iets gooit.
ah dit bied perspectief.quote:Op maandag 18 april 2005 13:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Als dat keer op keer gebeurt en al die supporters weten die 10 mensen niet tegen te houden dan is het antwoord: JA
Waarom moet ik als supporter mijn medesupporters inrekenen, aanhouden, arresteren? Ik betaal belasting en ik betaal veiligheidskosten. Stewards en politieagenten. Sociale-controle werkt niet, dat iemand toevallig voordezelfde club is als ik, en daar op rare manieren uiting aangeeft betekent niet dat ik moet zeggen: 'heej, foei! hou daar eens mee op!'.quote:Op maandag 18 april 2005 13:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Het klikspaan idee is inderdaad ook aan mij niet besteed nee..quote:Op maandag 18 april 2005 14:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ga meteen naar de club om te zeggen wie het was, wat in voetbalkringen als not done wordt beschouwd.
Daar snap ik geen jota van. Dan ben je dus mede-verantwoordelijk.quote:Op maandag 18 april 2005 14:06 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het klikspaan idee is inderdaad ook aan mij niet besteed nee..
Ik krijg dat gevoel eerder als je zou weten wie vuurwerk op het veld gooit, je club ernstig benadeelt, en er niks over meldt.quote:Op maandag 18 april 2005 14:11 schreef Da_Sandman het volgende:
Als je dat zo wilt stellen zij het maar zo...
Ik krijg er een beetje een NSB gevoel bij...
maar de marokkaanse gemeenschap moet wel haar randgroepen 'aanspreken en aanpakken' zeker???quote:Op maandag 18 april 2005 14:11 schreef Da_Sandman het volgende:
Als je dat zo wilt stellen zij het maar zo...
Ik krijg er een beetje een NSB gevoel bij...
Het gaat hier toch over voetbalsupporters? Beetje kromme vergelijking imo...quote:Op maandag 18 april 2005 14:14 schreef pikwik het volgende:
[..]
maar de marokkaanse gemeenschap moet wel haar randgroepen 'aanspreken en aanpakken' zeker???
och net werden 'de buitenlanders' er ook al aan de haren bijgesleept zie oa de reply van plaequote:Op maandag 18 april 2005 14:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat hier toch over voetbalsupporters? Beetje kromme vergelijking imo...
Jep.quote:Op maandag 18 april 2005 14:18 schreef pikwik het volgende:
[..]
och net werden 'de buitenlanders' er ook al aan de haren bijgesleept zie oa de reply van plae
dat wil jij er graag van maken jaquote:Op maandag 18 april 2005 14:21 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Jep.
Een veel groter probleem dan voetbalvandalisme in onze samenleving
Ik heb er totaal geen problemen mee als je dat soms wilt weten.quote:Op maandag 18 april 2005 14:22 schreef pikwik het volgende:
ik krijg sterk de indruk dat er hier een paar stiekum wel kicken op een beetje rellen
Er zijn er hier inderdaad bij ja...quote:Op maandag 18 april 2005 14:22 schreef pikwik het volgende:
[..]
dat wil jij er graag van maken ja
ik krijg sterk de indruk dat er hier een paar stiekum wel kicken op een beetje rellen
tuurlijk niet en waarom zou jequote:Op maandag 18 april 2005 14:24 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik heb er totaal geen problemen mee als je dat soms wilt weten.
En daar zijn vast wel topics over te vinden op dit forum... Je begint er telkens weer over, dus misschien kun je beter verhuizen naar een van die topics?quote:Op maandag 18 april 2005 14:21 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Jep.
Een veel groter probleem dan voetbalvandalisme in onze samenleving
telkens is ook wat overdreven.quote:Op maandag 18 april 2005 14:26 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
En daar zijn vast wel topics over te vinden op dit forum... Je begint er telkens weer over, dus misschien kun je beter verhuizen naar een van die topics?
We kunnen het hier gaan hebben over bejaarden die liggen uit te drogen in hun kamertjes in de verzorgingscentra...? Dat is pas erg, wat maakt het dan uit of een stelletje kwajongens een treintje slopen op een saaie zondagmiddag![]()
en dat doen ze om jou te pesten zeker?quote:Op maandag 18 april 2005 14:28 schreef PLAE@ het volgende:
en er altijd meteen moord en brand geschreeuwd wordt door de politiek.
Gewoon omdat voetbal hot is.
doe ik ookquote:Op maandag 18 april 2005 14:29 schreef pikwik het volgende:
je hebt je gewoon te gedragen als je naar een wedstrijd gaat PUNT
Boefjesquote:Op maandag 18 april 2005 14:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Er zijn er hier inderdaad bij ja...
Wij hebben geen trein aangevallen. Wij werden aangevallen. Maar ik weet nu al dat als de AC finale feyenoord - Ajax wordt dat we niet mogen komen. En om welke reden is dat? Dat onze trein aangevallen werd?quote:Op maandag 18 april 2005 17:12 schreef Positive_Thinking het volgende:
Nee hooligans vallen een trein aan en gaan matten. Dat is de reden waarom we dit soort dingen krijgen. Was de fout gemaakt en had iedereen zich netjes gedragen hadden we deze discussie over geweld helemaal niet gehad.
Hahaha, de voetbalwet in Engeland heeft nog geen zoden aan de dijk gezet. Hooliganisme is daar opgebloeid de laatste jaren.quote:Op maandag 18 april 2005 17:45 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind het belachelijk dat we anno 2005 nog dergelijke taferelen hebben en dat de gewraakte driehoek in 30 jaar tijd nog geen fatsoenlijke oplossing heeft aangedragen.
Een voetbalwet zoals in Engeland lijkt me de enige oplossing.
De wijze heren in Den Haag weten anders zeker dat dit de oplossing is hoor!quote:Op maandag 18 april 2005 18:17 schreef Cart_man het volgende:
[..]
Hahaha, de voetbalwet in Engeland heeft nog geen zoden aan de dijk gezet. Hooliganisme is daar opgebloeid de laatste jaren.
Komt omdat er een grotere aanwas is van mensen die geweld niet schuwen, Engelsen zijn niet te vergelijken met nederlanders.quote:Op maandag 18 april 2005 18:17 schreef Cart_man het volgende:
[..]
Hahaha, de voetbalwet in Engeland heeft nog geen zoden aan de dijk gezet. Hooliganisme is daar opgebloeid de laatste jaren.
Plus dat de politici nu moord en brand schreeuwen, maar uiteindelijk geen enkele ruk ondernemen. De politiek ziet het voornamelijk als een mogelijkheid om zendtijd te scoren, maar actie ondernemen doen ze uiteindelijk niet.quote:Op maandag 18 april 2005 20:39 schreef Elegantly Wasted het volgende:
Rellen zoals dit gebeuren in Italie rustig bij zeker 10 wedstrijden per weekend uit de Serie A, B en C.
Wel leuk dat Nederland dan altijd om zo'n incidenteel oprispinkje gelijk op de achterste benen staat, daarmee doet Nederland zich erg naief en wereldvreemd overkomen.
Wij zijn de trein niet uitgeweest, mongool. Die machinist nam de verkeerde wissel waardoor de trein stilstond, kakkerlakken gooiden stenen van ons waarop gasten van ons ramen doorbeukten en eruit klommen om terug te gooien. Maar verder zijn we in geen enkele woonwijk geweest, hele tijd in de sluis gezeten en in Nieuwekerk hebben ze op het spoor gezeten.quote:Op maandag 18 april 2005 17:18 schreef Stpan het volgende:
Nee, omdat jullie een trein hebben gesloopt en in woonwijken stenen door de ruit hebben gegooid. Niet opeens die slachtofferrol spelen he?
oooohhhhhh zeg dat dan dan is het goed!quote:Op maandag 18 april 2005 20:39 schreef Elegantly Wasted het volgende:
Rellen zoals dit gebeuren in Italie rustig bij zeker 10 wedstrijden per weekend uit de Serie A, B en C.
quote:Op maandag 18 april 2005 17:15 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Wij hebben geen trein aangevallen. Wij werden aangevallen. Maar ik weet nu al dat als de AC finale feyenoord - Ajax wordt dat we niet mogen komen. En om welke reden is dat? Dat onze trein aangevallen werd?
Ook een argument. Je klinkt als die Rymzter: 'we hebbuh nieksj gedaan en alsjnog willuh sje ons haten'.quote:Op maandag 18 april 2005 20:55 schreef Bananenman het volgende:
Flikker op als je niet weet waar je het over hebt, sukkel.
Ach ja, in Afrika verkrachten en vermoorden ze elkaar ook op systematische wijze, dus waar maken wij naief en wereldvreemd volk ons nou druk over als er af en toe wat meisjes van hun fiets worden gerukt en dood worden teruggevonden in de polder?quote:Op maandag 18 april 2005 20:39 schreef Elegantly Wasted het volgende:
Wel leuk dat Nederland dan altijd om zo'n incidenteel oprispinkje gelijk op de achterste benen staat, daarmee doet Nederland zich erg naief en wereldvreemd overkomen.
Ik bedoel dus te zeggen dat de politiek met name, niet moet reageren alsof er meteen een soort 3e wereldoorlog is uitgebroken, zo rollen ze over elkaar heen, zondagmiddag al, met drastische maatregelen.quote:[b]Op dinsdag 19 april 2005 09:25
Ach ja, in Afrika verkrachten en vermoorden ze elkaar ook op systematische wijze, dus waar maken wij naief en wereldvreemd volk ons nou druk over als er af en toe wat meisjes van hun fiets worden gerukt en dood worden teruggevonden in de polder?![]()
Waarom niet? Als je zelf niets doet en je zo onkundig behandeld wordt dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.quote:Op maandag 18 april 2005 17:40 schreef SCH het volgende:
Dat van die aangifte van ajax-supporters tegen de gemeente Rotterdam is echt waar
Nederland reageert graag paniekerig en Kamerleden lopen dan als een kip zonder kop vanalles en nog wat te roepen, dat had ik wel verwacht.quote:Op dinsdag 19 april 2005 12:49 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ik bedoel dus te zeggen dat de politiek met name, niet moet reageren alsof er meteen een soort 3e wereldoorlog is uitgebroken, zo rollen ze over elkaar heen, zondagmiddag al, met drastische maatregelen.
Zo erg is het in Nederland helemaal niet, sterker nog, Nederland heeft bijzonder weinig last van Hooligansime.
En als ze dat willen aanpakken, en dat laten ze al jaren na, dan maken ze eens serieus werk van die stadionverboden (meldplicht) en de dubbelslachtigheid van de clubs (die fans van de eigen club niet/amper durven aanpakken).
Maar na zo'n incidenteel iets, zo hard op de achterste benen staan, daar kijtk een buitenlander heel vreemd van op.
Precies maar SCH scheert graag alles en iedereen over 1 kam denk ik in dit soort gevallenquote:Op dinsdag 19 april 2005 13:10 schreef Doc het volgende:
[..]
Waarom niet? Als je zelf niets doet en je zo onkundig behandeld wordt dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Ja, de slachtofferrol staat voetbalsupporters over het algemeen goed. Ik vind het merkwaardig; laat ze deze energie liever steken in het bestrijden van hun medesupporters. Die zijn de schuld, niet de gemeente Rotterdam.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:10 schreef Doc het volgende:
[..]
Waarom niet? Als je zelf niets doet en je zo onkundig behandeld wordt dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Waarom is het interessant hoe buitenlanders er tegen aan kijken?quote:Op dinsdag 19 april 2005 12:49 schreef DIGGER het volgende:
Maar na zo'n incidenteel iets, zo hard op de achterste benen staan, daar kijtk een buitenlander heel vreemd van op.
sorry maar ik vind echt dat je poep praat.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, de slachtofferrol staat voetbalsupporters over het algemeen goed. Ik vind het merkwaardig; laat ze deze energie liever steken in het bestrijden van hun medesupporters. Die zijn de schuld, niet de gemeente Rotterdam.
Ik heb niet de indruk dat het om zo'n kleine minderheid gaat, het geweld wordt grotendeels gedoogd door mede-supporters.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:17 schreef Suijk het volgende:
Het zou een mooie boel in Nederland worden als je de 'rest' van de groep aankijkt op het gedrag van 'de kleine minderheid' sch...
Ik weet niet of het interessant of relevant is, maar men doet hier wel of we een nieuwe vorm van terrorisme hebben aangeboord, terwijl het al jaren voorkomt en niemand de verantwoordelijkheid op zich neemt om het op te lossen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom is het interessant hoe buitenlanders er tegen aan kijken?
Niet durven ingrijpen staat niet echt gelijk aan gedogen als het spreekt over burgers vind ik.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat het om zo'n kleine minderheid gaat, het geweld wordt grotendeels gedoogd door mede-supporters.
Stel je het een groep van 800 mensen die enigszins opgewonden zijn (adrenaline peil wat hoger dan normaal bijvoorbeeld omdat er een spannende wedstrijd voor de boeg is). Die stop je in een trein en laat die trein 500 meter voor het eindpunt 40 minuten wachten in "vijandelijk gebied" (trein wordt belaagd) en geeft geen informatie. En blijft geen informatie geven. Dat frustreerd. Dan maakt het niet uit of iemand een voetbal fan is of niet, maardan zal zeker een deel van zo'n groep hun frustraties uiten. Die gaat iets doen met dat machteloze gevoel - waarbij zij niet kunnen doen en het adrenaline peilmaar blijft stijgen in dergelijk omstandigheden. Dat heeft weinig met voetbal vandalisme te maken maar veel meer met de menselijke natuur.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, de slachtofferrol staat voetbalsupporters over het algemeen goed. Ik vind het merkwaardig; laat ze deze energie liever steken in het bestrijden van hun medesupporters. Die zijn de schuld, niet de gemeente Rotterdam.
Als ik naar het voetbal ga, weet ik dat ik me dingen moet laten welgevallen die niet altijd even logisch of redelijk zijn. Maar dat is natuurlijk niet voor niks, de veiligheidsmaatregelen zijn er niet voor niks.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:16 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
sorry maar ik vind echt dat je poep praat.
ik kan zoveel vergelijkingen gaan trekken van bevolkingsgroepen die dan ook de rest van zo'n bevolkingsgroep in bedwang zouden moeten houden opdat ze anders ook gestraft worden wat jij zelf enorm krom zou vinden.
Maar nee jij zou het wel leuk vinden om 6 uur ergens op de stenen tussen een paar hekken te moeten zitten. Halverwege die tijd ook nog eens een stenenregen krijgt en dat je daarna op de foto mag en je seizoenskaart moet inleveren. En al die tijd heb je geen druppel water of iets te eten gehad cq kunnen kopen.
+ dat je nog eens een evenement hebt gemist waar je 30/40 euro voor hebt betaald.
Volgens mij zou je dan wel anders blaten. Maarja het gaat om voetbalsupporters he, die mogen we over 1 kam scheren.
Zoals criminaliteit"gedoogd" zou worden door de Marokaanse gemeenschap? Die er ook maarin z'n geheel op aankijken? SCH, wat je nu doet is simpele Wilders-praat ...quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat het om zo'n kleine minderheid gaat, het geweld wordt grotendeels gedoogd door mede-supporters.
In tegenstelling tot sommige mensen kan ik me misschien nog wel in anderen verplaatsenquote:Op dinsdag 19 april 2005 13:23 schreef SCH het volgende:
Bovendien ben jij degene die zegt helemaal geen problemen met rellen en geweld te hebben, dus waar hebben we het eigenlijk over?
Als ik me goed herinner heb jij wel eens gezegd dat jij ook rond een voetbal wedstrijd toch ook wel eens opgepakt zonderdat je wat meer deed dan simpelweg ergens staan?quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Als ik naar het voetbal ga, weet ik dat ik me dingen moet laten welgevallen die niet altijd even logisch of redelijk zijn. Maar dat is natuurlijk niet voor niks, de veiligheidsmaatregelen zijn er niet voor niks.
Ik wil na een wedstrijd ook graag naar huis en niet nog eens een half uur opgesloten zitten, natuurlijk. Maar als er zoveel gekut is, is het logisch dat er dat soort maatregelen worden genomen. Niet leuk, zeker niet, maar ook niet zo onlogisch.
Bovendien ben jij degene die zegt helemaal geen problemen met rellen en geweld te hebben, dus waar hebben we het eigenlijk over?
Natuurlijk kan je daar ter plekke niet veel aan doen maar ik ken de voetbalwereld goed genoeg om te weten dat heel veel mensen langs de zijlijn, de meekijkers, een zekere kick krijgen van die ongeregeldheden en dat er naast de activisten sprake is van sympathisanten. Als die grote groep zich massaal zou verzetten tegen dit soort shit, zou dat een stuk schelen. Nu word je al raar aangekeken als je zegt dat je een bommengooier gaat melden, die je in het vak hebt gezien. Terwijl dat toch volstrekt vanzelfsprekend zou zijn.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:21 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Niet durven ingrijpen staat niet echt gelijk aan gedogen als het spreekt over burgers vind ik.
Ik keur het ten zeerste af, maar ik ben noet levensmoe genoeg om een kerel van 2 bij 2 om de nek te vliegen en hem af te remmen, jij wel?
Op die vergelijking ga ik maar niet in, die vind ik zo onnozel in deze discussie. Jammer dat dat er steeds bij gehaal wordt. Het heeft er niets mee te maken. De Marokkaanse gemeenschap is niet te vergelijken met het conglommeraat dat voetbalwedstrijden bezoekt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:24 schreef Doc het volgende:
[..]
Zoals criminaliteit"gedoogd" zou worden door de Marokaanse gemeenschap? Die er ook maarin z'n geheel op aankijken? SCH, wat je nu doet is simpele Wilders-praat ...
Ik zie dat helemaal niet zo. Het kabinet zegt op de maandag na de zondag alweer dat er geen extra maatregelen worden genomen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:19 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik weet niet of het interessant of relevant is, maar men doet hier wel of we een nieuwe vorm van terrorisme hebben aangeboord, terwijl het al jaren voorkomt en niemand de verantwoordelijkheid op zich neemt om het op te lossen.
daar heb je gelijk in en ik sta in het stadion ook tussen mensen die de hele wedstrijd rond zitten te kijken naar relletjes of iets dergelijks, kan ik niet begrijpenb, maar sommigen vinden dat stoer..quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je daar ter plekke niet veel aan doen maar ik ken de voetbalwereld goed genoeg om te weten dat heel veel mensen langs de zijlijn, de meekijkers, een zekere kick krijgen van die ongeregeldheden en dat er naast de activisten sprake is van sympathisanten. Als die grote groep zich massaal zou verzetten tegen dit soort shit, zou dat een stuk schelen. Nu word je al raar aangekeken als je zegt dat je een bommengooier gaat melden, die je in het vak hebt gezien. Terwijl dat toch volstrekt vanzelfsprekend zou zijn.
Natuurlijk maken de overheden ook fouten, dat staat buiten kijf maar ik vind dat er in dit soort situaties altijd wel heel gemakkelijk naar hen wordt gewezen. De oorzaak ligt echt bij de supporters.
Wat wil je daarmee zeggen? Ik heb de gemeente Utrecht niet aangeklaagd hoorquote:Op dinsdag 19 april 2005 13:26 schreef Doc het volgende:
[..]
Als ik me goed herinner heb jij wel eens gezegd dat jij ook rond een voetbal wedstrijd toch ook wel eens opgepakt zonderdat je wat meer deed dan simpelweg ergens staan?
Ben ik helemaal met je eens maar je moet eens je oor te luisteren leggen als de club maatregelen aankondigt op het gebied van vervoer, identificatieplicht en dergelijke, dan is de wereld vaak ook te klein. Supporters hebben nou eenmaal van nature de neiging de schuld bij anderen te leggen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk, voor zover dat in onze mogelijkheden ligt, om er prettige wedstrijden van te maken. Ik ben niet verantwoordelijk voor het gedrag van mijn buurman maar vind ook niet dat ik me er helemaal van kan distantieren.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:35 schreef Elgigante het volgende:
Maar hoe zou jij een massaal verzet voor je zien, met spandoeken, spreekkoren of iets dergelijks?
Dat de oorzaak bij de supporters ligt lijkt me duidelijk, het zijn niet e officials die een trein of andere mensen molesteren, maar ik denk dat de macht en het mandaat bij de clubs zelf ligt en bij de supportersverenigingen, die imbicielen staan namelijk ook geregistreerd bij de supportervereniging, daar zijn ze allemaal lid van, op een paar na uiteraard.
Ik vind het een taak van de clubs, de supportersvereniging.
In dit verhaal dienen ze 'gedekt' te worden door het OM ivm mogelijke represailles etc.
Niet als je bedenkt dat heel voetbalbezoekend Nederland er op aangekeken wordt en men in de politiek met ideeen komt om geen uitpubliek toe te laten bij voetbalwedstrijden.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Op die vergelijking ga ik maar niet in, die vind ik zo onnozel in deze discussie. Jammer dat dat er steeds bij gehaal wordt. Het heeft er niets mee te maken. De Marokkaanse gemeenschap is niet te vergelijken met het conglommeraat dat voetbalwedstrijden bezoekt.
Hoezo wordt heel voetbalbezoekend Nederland er op aan gekeken? Volgens mij worden de relschoppers er op aangekeken en wordt een wat grotere groep er de dupe van door sommige maatregelen. Dat is niet fijn maar als je een beter idee hebt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:54 schreef Doc het volgende:
[..]
Niet als je bedenkt dat heel voetbalbezoekend Nederland er op aangekeken wordt en men in de politiek met ideeen komt om geen uitpubliek toe te laten bij voetbalwedstrijden.
Daarnaast is ook een conglomeraat van mensen die een voetbalwedstrijd bezoekt ook niet zo homogeen ...
Om een meer filosofische discussie aan te gaan: in hoeverre is vrije wil een illusie. Er zijn talloze expirimenten gedaan waarbij de kracht van de vrije wel toch aardig gerelativeerd kan worden. Hetgeen dan ook weer persoons afhankelijk is.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:29 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk maken de overheden ook fouten, dat staat buiten kijf maar ik vind dat er in dit soort situaties altijd wel heel gemakkelijk naar hen wordt gewezen. De oorzaak ligt echt bij de supporters.
Betere begeleiding. Zorgen dat situaties zoals afgelopen zondag niet voor doen door een beter draaiboek.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoezo wordt heel voetbalbezoekend Nederland er op aan gekeken? Volgens mij worden de relschoppers er op aangekeken en wordt een wat grotere groep er de dupe van door sommige maatregelen. Dat is niet fijn maar als je een beter idee hebt.
Hoe groter de aanhang, hoe groter de kans op rotte appels denk ik en het 'soort' club maakt ook wel uit denk ik. Een club met voornamelijk aanhangers uit de mindere wijken van de stad levert ook meer relschoppers op denk ik.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens maar je moet eens je oor te luisteren leggen als de club maatregelen aankondigt op het gebied van vervoer, identificatieplicht en dergelijke, dan is de wereld vaak ook te klein. Supporters hebben nou eenmaal van nature de neiging de schuld bij anderen te leggen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk, voor zover dat in onze mogelijkheden ligt, om er prettige wedstrijden van te maken. Ik ben niet verantwoordelijk voor het gedrag van mijn buurman maar vind ook niet dat ik me er helemaal van kan distantieren.
Bovendien gebeurt dit bij de ene club veel meer dan bij de andere en de vraag is hoe dat kan.
Maar de problemen waren er al voordat die trein tot stilstand kwam.quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:58 schreef Doc het volgende:
[..]
Om een meer filosofische discussie aan te gaan: in hoeverre is vrije wil een illusie. Er zijn talloze expirimenten gedaan waarbij de kracht van de vrije wel toch aardig gerelativeerd kan worden. Hetgeen dan ook weer persoons afhankelijk is.
Stel je het een groep van 800 mensen die enigszins opgewonden zijn (adrenaline peil wat hoger dan normaal bijvoorbeeld omdat er een spannende wedstrijd voor de boeg is). Die stop je in een trein (relatief weinig persoonlijke ruimte) en laat die trein 500 meter voor het eindpunt 40 minuten wachten in "vijandelijk gebied" (trein wordt belaagd) en geeft geen informatie. En blijft geen informatie geven. Dat frustreert. Dan maakt het niet uit of iemand een voetbal fan is of niet, maardan zal zeker een deel van zo'n groep hun frustraties uiten. Die gaat iets doen met dat machteloze gevoel - waarbij zij niet kunnen doen en het adrenaline peilmaar blijft stijgen in dergelijk omstandigheden. Dat heeft weinig met voetbal vandalisme te maken maar veel meer met de menselijke natuur (er zijn tal van psychologische expirimenten die dat principe aantonen).
Daarnaast als in een deel van de trein de boel gesloopt wordt kan je daar in het andere deel van de trein bar weinig aan doen.
Ik ga echt op de vierkante millimeter doorvragen omdat al dit soort dingen al uitgeprobeerd zijn. Wat voor soort begeleiding denk je aan?quote:
Hoe had je het eerste geweld kunnen voorkomen?quote:Zorgen dat situaties zoals afgelopen zondag niet voor doen door een beter draaiboek.
Hoe kom je daar nou toch bij? Dat is helemaal niet waar.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:01 schreef SCH het volgende:
Maar de problemen waren er al voordat die trein tot stilstand kwam.
O ja? Waar haal je die informatie vandaan?quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar de problemen waren er al voordat die trein tot stilstand kwam.
Dat is een mooi voorbeeld van een drogreden. Kan je ook gebruiken bij IEDER incident waar iets niet rechtvaardigs gebeurt. Als je dat zou doen heb jij weinig meer te posten hier gezien je niet aflatende (bewonderswaardige) strijd tegen alles wat onrechtvaardig is...quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:01 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk kunnen heel veel mensen er niks aan doen maar het leven is dan ook niet rechtvaardig.
Ja. En dat is dus onrechtvaardig en daar mag je tegen in verzet komen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:01 schreef SCH het volgende:
Soms word je de dupe van de problemen die anderen veroorzaken.
ALS je zo'n beslissing neemt MOET je er ook zeker voor zorgen dat de uitvoering goed is. Op deze manier heeft-ie alleen voor meer problemen gezorgd doordat de Ajax-fans er nog stonden toen de wedstrijd afgelopen was.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:01 schreef SCH het volgende:
Ik vond het klasse van de burgemeester om zo te handelen, tenminste de beslissing om de groep te weren uit De Kuip. Op de uitvoering valt veel af te dingen maar ook dat blijft mensenwerk.
Er had moeten staan dat een trein NIET 40 minuten daar mocht staan. Er had meer informatie gegeven moeten worden. En de prioriteit zou de veiligheid moeten zijn - mensen dus zo snel mogelijk weg halen daar. Het fotoos makan was nutteloos want er was bekend wie in die trein zaten.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ga echt op de vierkante millimeter doorvragen omdat al dit soort dingen al uitgeprobeerd zijn. Wat voor soort begeleiding denk je aan?
[..]
Hoe had je het eerste geweld kunnen voorkomen?
Wat moet er in het draaiboek staan.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar ik reageerde meer op die user die reageerde in de trend van 'omdat het in Italie allemaal veel erger is, zou het in Nederland ook allemaal moeten mogen en zelfs een stukkie erger mogen worden'.quote:Op dinsdag 19 april 2005 12:49 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ik bedoel dus te zeggen dat de politiek met name, niet moet reageren alsof er meteen een soort 3e wereldoorlog is uitgebroken, zo rollen ze over elkaar heen, zondagmiddag al, met drastische maatregelen.
Zo erg is het in Nederland helemaal niet, sterker nog, Nederland heeft bijzonder weinig last van Hooligansime.
En als ze dat willen aanpakken, en dat laten ze al jaren na, dan maken ze eens serieus werk van die stadionverboden (meldplicht) en de dubbelslachtigheid van de clubs (die fans van de eigen club niet/amper durven aanpakken).
Dat is hij ook volgens mij...quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:52 schreef Stpan het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar ik reageerde meer op die user die reageerde in de trend van 'omdat het in Italie allemaal veel erger is, zou het in Nederland ook allemaal moeten mogen en zelfs een stukkie erger mogen worden'.
Volgens mij werd er o.a. aan de noodrem getrokken.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:05 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou toch bij? Dat is helemaal niet waar.
Beetje jammer dat die uitgeschakeld zijn en dat dus niet mogelijk is bij combi-reizen. Nouja je kan natuurlijk wel trekken. Maar iets opleveren gaat het niet.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij werd er o.a. aan de noodrem getrokken.
Dus de treinen zijn voor de gezelligheid sitl gezet volgens jou?quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:36 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Beetje jammer dat die uitgeschakeld zijn en dat dus niet mogelijk is bij combi-reizen. Nouja je kan natuurlijk wel trekken. Maar iets opleveren gaat het niet.
Eerst was het verhaal dat er een verkeerde wissel was genomen. Maar nu schijnt er iets op het spoor te hebben gelegen en dat dit in feite was opgezet door Feyenoord supporters. Ik weet niet welke versie klopt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus de treinen zijn voor de gezelligheid sitl gezet volgens jou?
Het is in de loop van de middag zeker voorbij gekomen maar de hele nieuwsvoorziening was nogal chaotisch, blijkbaar weet nog steeds niemand wat er precies is gebeurd.quote:
Was jij erbij? Ik meld wat ik heb gehoord die middag. Maar post jij de exacte feiten dan maar.quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je moet wel de feiten kennen voor dat je begint te blaten, SCH.
Wat je gehoord hebt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Was jij erbij? Ik meld wat ik heb gehoord die middag. Maar post jij de exacte feiten dan maar.
Dat er geen noodremmen zitten in die treinen is een feit in elk geval. Zelfs dat is jou al niet bekend, dus doe nu niet alsof je alles vanaf de eerste rij hebt mogen aanschouwen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Was jij erbij? Ik meld wat ik heb gehoord die middag. Maar post jij de exacte feiten dan maar.
lees m'n laatste post in dit topic eens NS overweegt vervoersstop Ajax-supportersquote:Op dinsdag 19 april 2005 16:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In de Telgraaf van vandaag stond een stuk over de voorzitter van de politiebond en die zegt dat de maatschappelijke kosten echt niet te verantwoorden zijn en dat ervaren agenten de rellen erg heftig vonden
NS gaat voorlopig geen treinen meer beschikking stellen aan Ajax dus hopelijk komen de Ajax fans nooit meer een ander stadion in Nederland binnen. Hadden ze maar geen fan moeten worden van een kut club
Die zijn er altijd uitgehaald bij dit soort treinreizen, sukkel.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij werd er o.a. aan de noodrem getrokken.
Hallo zeg, alsof er hier niet geknokt is? Alsof er hier geen rellen en vechtpartijen waren?quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:50 schreef MaxPower het volgende:
SCH, bij mijn weten heb je ooit een e-mail gestuurd aan Joop Atsma over de onterechte berichtgeving rond het Heerenveen-incident in Zwolle, en de conclusies die Atsma daaruit trok. Nu gebeurt precies hetzelfde en sta je opeens aan de andere kant?
Ik zou eerst maar weer het politieonderzoek afwachten want in Zwolle bleek het dus ECHT aan het falen van de politie te liggen.
quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:48 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Die zijn er altijd uitgehaald bij dit soort treinreizen, sukkel.
Wat probeer je nou te bereiken? Je schreeuwt vals argument na vals argument over dingen die je niet kunt weten. Je zat NIET in die trein. Je weet niet wat er gebeurt is, je gist maar wat n.a.v wat de media zegt en wat je zelf denkt dat waarschijnlijk is.
Ik ben van mening dat in ieder geval de rellen met Feyenoordsupporters voorkomen waren als de ajaxsupporters ofwel in het stadion waren gelaten, ofwel voor het einde van de wedstrijd naar amsterdam gestuurd waren.quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo zeg, alsof er hier niet geknokt is? Alsof er hier geen rellen en vechtpartijen waren?
In het geval van Heerenveen waren er VIER mensen van ZESENTACHTIG die uiteindelijk iets gedaan hadden. In een geval waarin supporters zonder aantoonbaar goede reden teruggestuurd worden vind ik dat een redelijke score. Overigens heeft de politie wel aantoonbaar gefaald dus ik snap niet waarom je dat ontkent. Er is uit dat onderzoek gekomen dat er NIKS gebeurd zou zijn indien de Heerenveensupportes verder hadden mogen reizen.quote:Ik krijg echt jeuk van al die mensen die het altijd maar voor de relschoppers opnemen en het aan anderen willen wijten. Ook in dat geval wat jij beschrijft lag het natuurlijk niet aan de politie. De politie heeft daar fouten gemaakt maar heeft niet gezegd: wilt u alstublieft de tl-buizen van deze trein vernielen.
Politie heeft afgelopen zondag ook blunders gemaakt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:50 schreef MaxPower het volgende:
SCH, bij mijn weten heb je ooit een e-mail gestuurd aan Joop Atsma over de onterechte berichtgeving rond het Heerenveen-incident in Zwolle, en de conclusies die Atsma daaruit trok. Nu gebeurt precies hetzelfde en sta je opeens aan de andere kant?
Ik zou eerst maar weer het politieonderzoek afwachten want in Zwolle bleek het dus ECHT aan het falen van de politie te liggen.
Ja, maar dat mag je niet in deze discussie brengen van SCH want dat doet niet ter zake.quote:Op dinsdag 19 april 2005 18:17 schreef Staanplaats het volgende:
Maar als we dan helemaal gaan doorredeneren, kosten voor politie inzet zijn toch dan 9 van de tien keer niet maatschappelijk te verantwoorden?
Waar blijven dan die politici die pleiten voor dat taartgooiers, krakers, greenpeace, extreemlinkse en extreemrechtse demonstranten etc. ook de rekening krijgen gepresenteerd?
Ik wens daar dan ook niet aan mee te betalen..
* Je mag demonstreren als je toestemming vraagtquote:Waar blijven dan die politici die pleiten voor dat taartgooiers, krakers, greenpeace, extreemlinkse en extreemrechtse demonstranten etc. ook de rekening krijgen gepresenteerd?
Ik begrijp niet wat hypocriet is, misschien kan je dat uitleggen?quote:In het groundhopperstopic loop je stoer te doen dat je bij de harde kern van Boca en Allianza Lima staat, en hier moeten ze de ajaxsupporters maar weren? Schijnheilig noem ik dat.
Het gaat toch niet alleen om die groep in het stadion..quote:Op dinsdag 19 april 2005 18:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Grote groepen kunnen niet een stadion in komen.
He..he..je hebt me puntquote:Op dinsdag 19 april 2005 19:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Die kun je uit het stadion weren en als ze alleen zoals jij beweert alleen komen om te rellen is dat geen reden om de combi niet aan te pakken.
Want ze zouden immers toch niet met de combi gaan.
Bron: NRCquote:Remkes wil geen verbod uitsupporters
Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 19 APRIL. Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) voelt niet voor een algemeen verbod voor voetbalsupporters om uitwedstrijden van hun club te bezoeken die door burgemeesters als risicowedstrijden zijn aangemerkt.
Dat blijkt uit een brief die Remkes gisteren aan de Tweede Kamer heeft gestuurd naar aanleiding van de ongeregeldheden die zondag uitbraken rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax. De VVD-bewindsman is coördinerend minister voor de bestrijding van voetbalvandalisme.
Tweede-Kamerleden pleitten gisteren voor het weren van bezoekende supporters bij risicowedstrijden. De maatregel zou moeten berusten op een afspraak tussen gemeenten, clubs en de landelijke voetbalbond KNVB. Er is in Nederland geen 'voetbalwet' waarin dergelijke zaken worden geregeld.
Minister Remkes doet in zijn brief een dringende oproep aan clubs en KNVB om ,,niet langer te discussiëren'' over eerdere afspraken om voetbalvandalisme te bestrijden. De burgemeesters van voetbalsteden hebben vorige maand onderling en met de minister afgesproken te werken met pasfoto's van supporters die clubs zouden moeten verzamelen. Daarmee kunnen supporters met een stadionverbod volgens Remkes ,,ook echt geweerd worden'' en relschoppers ,,eenvoudig geďdentificeerd''. Remkes maakt zich er boos over dat clubs en KNVB daaraan tot nu toe niet willen meewerken.
De KNVB zal de resultaten van het onderzoek van het auditteam, naar aanleiding van de ongeregeldheden van gisteren rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax, afwachten. ,,Datgene wat zich zondag heeft afgespeeld is ernstig, maar is wel een incident, hoe betreurenswaardig dit ook is. Als we kijken naar de cijfers van de afgelopen jaren, dan kunnen we alleen maar concluderen dat het aantal incidenten is afgenomen'', aldus KNVB-directeur Henk Kesler. ,,Belangrijk is nu dat er onderzocht wordt wat er exact fout is gegaan. Op basis van de resultaten van de onderzoeken kan verder worden besloten, niet eerder.''
Rond Feyenoord-Ajax werden zondag 43 mensen aangehouden, en is van 1.600 teruggestuurde Ajax-supporters de identiteit opgenomen om mogelijk maatregelen tegen hen te treffen. De ongeregeldheden gingen gepaard met vernielingen in treinstellen en op straat. Supporters en politiemensen raakten gewond.
Remkes wil samen met minister Donner (Justitie) kijken of de schade verhaald kan worden op de geweldplegers. Remkes vraagt de burgemeesters van Rotterdam en Amsterdam nog deze week met alle betrokkenen voorstellen te doen om geweld bij toekomstige wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord te voorkomen. Als zij besluiten voor deze wedstrijden geen uitpubliek meer toe te laten, zal hij dat ,,van harte toejuichen''. De NS liet vanmorgen weten te overwegen voorlopig geen Ajax-supporters meer te vervoeren. Opstelten is bezig met de voorbereiding van de risicowedstrijd Feyenoord-PSV, die morgen wordt gespeeld.
Als je diegene weert, komt er maar een kleine groep en die kleine groep komt nu ook niet met de combiquote:En wanneer je de combi verbiedt zal die groep 'buiten de combi' alleen maar toenemen.
Kloptquote:Een wedstrijd als de Klassieker zal nooit onder weinig politie inzet gespeeld worden, of er nu wel of geen uitsupporters komen, er is altijd een dreiging waar de politie op voorbereid moet zijn.
Goedzo. SCH kan het niet winnen op basis van argumenten en wordt ook totaal niet gehinderd door enige feitenkennis. Dan gooien we het maar op de persoonlijke toer.quote:Op dinsdag 19 april 2005 19:22 schreef SCH het volgende:
Van mij mag je alles zeggen hoor Suijkie, behalve MaxPower die hoort het altijd met mij eens te zijn en Cherrymoon is zo'n schijnheiiligerd die achter Balkenende en Wilders aanloopt maar als het om dit soort zaken gaat alle normen en waarden over boord gooit.
Natuurlijk is voetbalgeweld ook een maatschappelijk probleem, maar waarom mogen maatschappelijke problemen niet in hun eigen sector worden aangepakt?
Wat is daar schijnheilig aan? Loopt hij op te scheppen hoeveel treinen en bussen hij wel niet gesloopt heeft in Argentinië en Peru? Graag even een quote waarin Diego dat zegt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 19:18 schreef MaxPower het volgende:
Diego, deze mening had ik niet van je verwacht. In het groundhopperstopic loop je stoer te doen dat je bij de harde kern van Boca en Allianza Lima staat, en hier moeten ze de ajaxsupporters maar weren? Schijnheilig noem ik dat.
Ben jij Diego's bitch ofzo? Ik maak zelf wel uit of ik een quote geef ja of nee.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Wat is daar schijnheilig aan? Loopt hij op te scheppen hoeveel treinen en bussen hij wel niet gesloopt heeft in Argentinië en Peru? Graag even een quote waarin Diego dat zegt.
Je lult gewoon onzin, net zoals dat Heerenveen-maatje van je. Als je iets beweert is het altijd handig als je het kunt staven met een citaat, anders is het gewoon onzin. Dat is het in dit geval ook. Dat blijkt ook wel omdat je meteen begint te schelden in plaats van met een citaatje komt. Stumperd.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:43 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ben jij Diego's bitch ofzo? Ik maak zelf wel uit of ik een quote geef ja of nee.
je hebt helemaal gelijkquote:Op dinsdag 19 april 2005 22:45 schreef MeneerMuis het volgende:
Overigens heb ik een vraag:
STEL dat Feyenoord morgen wint, Ajax wint donderdag. Dat betekent een finale tussen Ajax en Feyenoord in de Kuip. Als het goed is loten 'ze' dan wie 'thuis' speelt en wie uit?
Als het nu zo is dat Feyenoord 'uit' speelt, mogen er dan geen supporters komen van Feyenoord?
Zou wel leuk zijn als dit klopt. Vooral als de NS geen ajax-supporters wil vervoeren!
Dan krijgen we een finale met een leeg stadion \o/
-correct me if i'm wrong..
Edit: LAAT MAARquote:Op dinsdag 19 april 2005 22:45 schreef MeneerMuis het volgende:
Overigens heb ik een vraag:
STEL dat Feyenoord morgen wint, Ajax wint donderdag. Dat betekent een finale tussen Ajax en Feyenoord in de Kuip. Als het goed is loten 'ze' dan wie 'thuis' speelt en wie uit?
Dat kan al jaren hoorquote:Op dinsdag 19 april 2005 22:43 schreef onlogisch het volgende:
Rellen? Prima nekschot... simpel..... ben je met 1500 schoten van die achterlijke debielen verlost en kan iedere normale fan gewoon weer met zn kids naar het stadion
De quote:quote:Op dinsdag 19 april 2005 19:18 schreef MaxPower het volgende:
In het groundhopperstopic loop je stoer te doen dat je bij de harde kern van Boca en Allianza Lima staat
Met andere woorden, ik beweer nergens dat Diego actief meedoet aan rellen, ik beweer alleen dat hij er ergens wel 'iets' mee heeft. Puur alleen vanwege zijn anti-ajax gevoelens vindt hij het ok om de ajaxsupporters te weren.quote:Dat was overigens wel mijn schuld want ik ging naar een vak waar ik helemaal niet hoor te zijn(al kan ik wel zeggen dat ik de gevaarlijkste plek van Peru overleefd ) en ik ging te ver weg staan van de politie in de 2e helft, want waar ik de eerste helft stond kon me niks gebeuren.
Daaruit blijkt niet dat hij iets heeft met rellen. Hij stond gewoon in een vak met gajes. Ik maak nergens uit op dat hij heeft lopen rellen, er staat zelfs niet eens gepats over eventuele rellen tijdens die wedstrijden.quote:Op dinsdag 19 april 2005 23:13 schreef MaxPower het volgende:
Voor CMT nog even de quote dan, omdat ik graag een nutteloze discussie in een virtuele omgeving wil winnen.
Mijn stelling:
[..]
De quote:
[..]
Met andere woorden, ik beweer nergens dat Diego actief meedoet aan rellen, ik beweer alleen dat hij er ergens wel 'iets' mee heeft. Puur alleen vanwege zijn anti-ajax gevoelens vindt hij het ok om de ajaxsupporters te weren.
Ik hou ook van jou schat!quote:Op dinsdag 19 april 2005 23:13 schreef Staanplaats het volgende:
En MaxPower, ben jij Jezus ofzo? De tering, moeten we op de knieetjes of je alsje..alsje..alsjeblieft een quote wil geven..
Wat een eng volk daar in dat hoge noorden zeg.
Precies, iedereen kan gewoon normaal met z'n kids naar het stadion.quote:
Rellen = gevaarlijk, en hij kickt erop om het gevaarlijkste gebied van Peru te hebben overleefd.quote:Op dinsdag 19 april 2005 23:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Daaruit blijkt niet dat hij iets heeft met rellen. Hij stond gewoon in een vak met gajes. Ik maak nergens uit op dat hij heeft lopen rellen, er staat zelfs niet eens gepats over eventuele rellen tijdens die wedstrijden.
Dan zijn we het toch eens?quote:Ajax-supporters weren puur vanwege anti-Ajax gevoelens is natuurlijk geen oplossing.
Dat gevaarlijke sloeg niet op het rellen, maar eerder op het feit dat hij daar als "gringo" nogal wat kans loopt om beroofd te worden. Verder is dat stadion bij lange na niet de gevaarlijkste plek van Peru natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 april 2005 23:22 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Rellen = gevaarlijk, en hij kickt erop om het gevaarlijkste gebied van Peru te hebben overleefd.
Ik ben het met Erasmusch eens dat ik het woord schijnheilig in deze niet had moeten gebruiken. Taalkundig foutje.
[..]
Wat mij betreft zijn uitsupporters gewoon welkom, daar zijn we het vast wel over eens.quote:Dan zijn we het toch eens?
quote:Op dinsdag 19 april 2005 23:13 schreef Staanplaats het volgende:
Wat een eng volk daar in dat hoge noorden zeg.
Quote?quote:Diego heeft zelf al eerder in dit topic moeten toegeven dat ze het in Arg ook niet altijd onder controle hebben. Ook al denkt hij van wel.
Je hebt niet goed rond gekekenquote:Verder is dat stadion bij lange na niet de gevaarlijkste plek van Peru natuurlijk
En wat is je punt nu?quote:Met andere woorden, ik beweer nergens dat Diego actief meedoet aan rellen, ik beweer alleen dat hij er ergens wel 'iets' mee heeft
Heb ik gedaan. Mag ik nu weer meedoen?quote:Schijnheilig is misschien niet het juiste woord van MP, maar Diego mag zich wel ff verdiepen in de stof voor ie gaat roepen om uitsupporters-verboden
Nee omdat ze altijd voor problemen zorgen. Ik noem de Toekomst, Staafincident, agelopen zondag, Beverwijk, bekerwedstrijd tegen Utrecht etc,etc. Verder hebben ze een burgemeester die een vak terugstuurt(Utrecht) of ME' ers buitengewoon geweld laat gebruken om supporters het vak uit te slaan(Feyenoord)quote:Puur alleen vanwege zijn anti-ajax gevoelens vindt hij het ok om de ajaxsupporters te weren.
Je zoekt die discussie van 24 uur geleden maar lekker zelf op. Over het verbieden van uitsupporters oa.quote:
Zo lang je niet meer van dit soort onzin verkondigt:quote:Op woensdag 20 april 2005 00:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Heb ik gedaan. Mag ik nu weer meedoen?
quote:Op maandag 18 april 2005 00:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Want mensen die buiten de combi om reizen zijn niet zo´n groot probleem
quote:Op maandag 18 april 2005 01:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Verder reist natuurlijk maar een fractie mee en kun je die dingen ook aanpakken door bijvoorbeeld mensen met een ander shirtje of sjaaltje aan niet binnen te laten, door verkopen aan te pakken, het niet mogelijk maken van een vrije verkoop zonder CC of meer van dat soort redenen
Nog maar een keertje dan ...quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:07 schreef SCH het volgende:
Ik krijg echt jeuk van al die mensen die het altijd maar voor de relschoppers opnemen en het aan anderen willen wijten. Ook in dat geval wat jij beschrijft lag het natuurlijk niet aan de politie. De politie heeft daar fouten gemaakt maar heeft niet gezegd: wilt u alstublieft de tl-buizen van deze trein vernielen. Het punt is dat geweld en agressie gewoon nogal gewoon wordt gevonden, ook door veel users hier. Die praten dat goed of vergoeilijken het op zijn minst en wijzen vooral naar anderen terwijl het probleem bij de supporters begint. Dus laten we het daar over hebben.
Dat heeft ook met zelf-selectie te maken. Voor veel personen is het kiezen van een club een keuze. Mensen die van meer gemoedelijk houden kiezen eerder voor H'veen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:07 schreef SCH het volgende:
Bij Heerenveen gebeurt er vrijwel nooit wat en dat heeft voor een heel groot deel met de club en de sociale controle en de regulering en de strakke maatregelen te maken. Dat is een samenspel tussen al die partijen en er zijn meer clubs die daar in slagen. Dat heeft niks met de omvang van de supportersschare te maken maar alles met hoe belangrijk je het als supporters en club vindt dat er geen ongein gebeurt.
Het is zeer wel mogelijk dat de trein ook schade had ondervonden als-ie niet was aangevallen (mede afhankelijk waar-ie stil zou staan en hoelveel informatie verder gegeven zou zijn) hoewel ik denk dat het dan minder geweest zou zijn.quote:Op woensdag 20 april 2005 10:10 schreef Positive_Thinking het volgende:
Leuk al die standpunten vanuit het Ajax perspectief.
Verbaasde me al eerder dat vooral Ajaxieden zich aangesproken voelen. Even ter verduidelijking, was de trein ook zo ver gesloopt als Feyenoord supporters de trein niet aan hadden gevallen?(Waarschijnlijk niet).
En voor DOC hoe ga je het gedrag van de feyenoord supporters verklaren? Niet opgesloten, kunnen gewoon richting stadion. Maar nee ze moeten een trein aanvallen. Misschien was er ook veel minder gebeurd als Feyenoord supporters zich gedragen hadden??
Inderdaadquote:Op woensdag 20 april 2005 10:10 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik pleit dan ook voor hardere aanpak van de "Hooligans/relnichten". Ook verbaas ik me soms hoe de ME/politie de zaken behandeld. rond de wedstrijden. Je kan soms van te voren al voorspellen dat het fout gaat puur hoe de ME/politie zaken regeld.
Ik denk dat er nog veel voor verbetering vatbaar is. En overdreven reacties als wedstrijden zonder uitpubliek helemaal niet nodig is.
Die redenering snap ik niet. Alsof er een andere keuze zou zijn dan gemoedelijk. Wat zie je als andere mogelijkheden dan: iets in de sfeer van agressief en gewelddadig? Het gedrag van het Heerenveenpubliek moet het gedrag van de voetbalsupporters zijn, en niet anders. En dat is niet saai en duf en weet ik het allemaal, dat is fanatiek en betrokken zonder agressieve luitjes op te roepen. Er zijn genoeg andere clubs die dat ook kunnen dus de clubs en supporterschares die er nu mee de mist in gaan zorgen maar dat het verandert en anders zitten ze maar op de blaren, dus geen publiek meer mee naar uitwedstrijden o.a.quote:Op woensdag 20 april 2005 09:28 schreef Doc het volgende:
Dat heeft ook met zelf-selectie te maken. Voor veel personen is het kiezen van een club een keuze. Mensen die van meer gemoedelijk houden kiezen eerder voor H'veen.
Vraag me overigens af of Opstelten z'n spierballen taal waar kan maken. De volledige politie inzet lijkt mijn namelijk niet terug te voeren op de relschoppers. Aangezien er zonder rellen ook politie uren gedraaid zouden zijn..quote:Stadions taboe voor tweehonderd hooligans
Opstelten: 'Stadionverbod, vervolgen en laten opdraaien voor de schade'
Zo'n tweehonderd hooligans die zich afgelopen zondag rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax ernstig hebben misdragen, komen wat betreft burgemeester Opstelten nóóit meer een stadion in Nederland binnen.
Hij zei dat gisteravond tijdens een vergadering van de raadscommissie bestuur en veiligheid. Volgens analyses van politie en justitie waren zondag liefst duizend vechtersbazen bij de rellen betrokken.
Opstelten toonde zich gisteren strijdbaar over de relschoppers. ,,We willen ze op drie terreinen aanpakken: stadionverbod, vervolgen en laten opdraaien voor de schade.'' Volgens hoofdofficier H. A. van Brummen kunnen maximaal tweehonderd van de betrokken hooligans als aanstichters en/of organisatoren worden beschouwd. Justitie verwacht alle hoofdverantwoordelijken voor de rellen aan te kunnen houden. Van Brummen: ,,We hebben dertig tot veertig uur videomateriaal.'' Tot nu toe zijn veertig Feyenoord-supporters aangehouden. Bij de schermutselingen raakten 25 agenten gewond.
Meelopers
De achthonderd andere relschoppers worden gekwalificeerd als meelopers. ,,Er was een minderjarige die volgens de beelden duidelijk drie stenen naar de ME gooide,'' zegt Van Brummen. Tijdens het verhoor zat hij te huilen van spijt: hij had nooit eerder meegedaan.'' De politie werkt met twintig rechercheurs aan het onderzoek naar de voetbalvandalen.
De hele politieinzet heeft zondag 3300 manuren aan politieinzet gekost, wat gelijk staat aan 70.000 euro. Deze kosten, alsmede de kosten voor vernielingen, worden verhaald op de raddraaiers.
In het stadhuis werd gisteravond opgelucht ademgehaald toen duidelijk werd dat niet Ajax, maar het Tilburgse Willem II op 29 mei in de Kuip aantreedt tegen PSV voor de finale om de nationale voetbalbeker.
Ach die arme joodjes.quote:Stadionverboden Willem II supporters
Opperbevelhebber Kesler van de knvb heeft laten weten dat alle 431 Willem II supporters die het veld betraden na de gewonnen Amstelcup wedstrijd van donderdag per direct een stadionverbod opgelegd krijgen van twee jaar. Daarnaast zullen zij een boete moeten betalen van 450 euro. Het onrechtmatig betreden van het speelveld, het bedreigen van Ajax-spelers en het uitdagen van het uitvak met Ajax-supporters waren de druppel voor Kesler. "Het moet maar eens afgelopen zijn met het provoceren en het in diskrediet brengen van Ajax-supporters", aldus Kesler.
Onzin natuurlijk!quote:Op vrijdag 22 april 2005 18:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, dat lukt juridisch wel lijkt me.
Ik had het dan ook over schadequote:Verhalen ze een recherge onderzoek ook als ze een moordenaar arresteren en veroordelen?
Maar Opstelten wil de KOSTEN van het politieoptreden verhalen.quote:Op vrijdag 22 april 2005 23:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zou toch lullig zijn als je voor het vieren van Europees voetbal een SV krijgt, zeker als je ook nog eens niks verkeerds doet.
[..]
Ik had het dan ook over schade
Ik word zo ontiegelijk moe van van die mannetjes als jij die zelf bij een of andere boeren sjoelbak club vandaan komen waar men werkeljk NUL komma NIKS met dit soort zaken te maken heeft, laat staan dat men er ook maar IETS van begrijpt.quote:Op woensdag 20 april 2005 14:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Die redenering snap ik niet. Alsof er een andere keuze zou zijn dan gemoedelijk. Wat zie je als andere mogelijkheden dan: iets in de sfeer van agressief en gewelddadig? Het gedrag van het Heerenveenpubliek moet het gedrag van de voetbalsupporters zijn, en niet anders. En dat is niet saai en duf en weet ik het allemaal, dat is fanatiek en betrokken zonder agressieve luitjes op te roepen. Er zijn genoeg andere clubs die dat ook kunnen dus de clubs en supporterschares die er nu mee de mist in gaan zorgen maar dat het verandert en anders zitten ze maar op de blaren, dus geen publiek meer mee naar uitwedstrijden o.a.
quote:107 Teletekst wo 13 jul
"Politie in de fout bij voetbalrel"
DEN HAAG Een commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Vliegenthart heeft kritiek geuit op de rol van de politie en burgemeester Opstelten rond het duel Feyenoord-Ajax op 17 april.
De commissie hekelt de slechte communicatie tussen de spoorwegpolitie en de regiopolitie.Het besluit om twee Ajax-treinen terug te sturen werd overhaast genomen,zegt de commissie.
Bovendien dacht de Rotterdamse politie dat de eerste trein stilstond omdat de supporters zich misdroegen,maar dat was omdat een wissel moest worden omgezet.
Toen de ME later de orde had hersteld, werd dat niet gemeld bij de leiding.
Kan het nergens vinden nog. Nu.nl en andere nieuws/kranten-sites hebben ook nog niets.quote:Op woensdag 13 juli 2005 13:54 schreef Cart_man het volgende:
Altijd al geweten.
Is er ergens een rapport te vinden?
quote:uditteam houdt rellen Feyenoord-Ajax onder de loep
ROTTERDAM - Het auditteam voetbalvandalisme presenteert woensdag de uitkomsten van het onderzoek naar de voetbalrellen tussen aanhangers van Feyenoord en Ajax die op 17 april plaatshadden. Op verzoek van burgemeester Opstelten van Rotterdam heeft het team onderzocht hoe de rellen konden ontstaan. De dag verliep chaotisch.
Voor aanvang van de wedstrijd ontstaan de eerste problemen. Ajax-supporters vernielen rond 11.00 uur het treinstel waarin zij vervoerd worden. De trein stopt ter hoogte van Rotterdam-Zuid, waarna een groep Feyenoord-supporters de wagons belaagt. De mobiele eenheid grijpt in om te voorkomen dat een massale vechtpartij ontstaat. De trein rijdt uiteindelijk door naar station Stadion, waar de supporters worden opgevangen.
Burgemeester Opstelten besluit de Ajacieden de toegang tot het stadion te weigeren. De supporters moeten terug naar Amsterdam. Een tweede trein met Ajax-supporters die op weg is naar station Stadion, moet ter hoogte van Rotterdam-Noord rechtsomkeert maken. Ondanks alles begint de wedstrijd om 12.30 uur.
De driehoek politie-burgemeester-justitie zet bussen in om 150 bij het stadion achtergebleven Ajax-supporters terug naar Amsterdam te brengen. Als de wedstrijd is afgelopen, is een deel van de Ajacieden nog steeds niet weg bij de Kuip. Dan ontstaan nieuwe rellen.
Feyenoord-aanhangers die het stadion uitkomen, proberen bij de Ajacieden te komen. Wederom grijpt de mobiele eenheid in. Er ontstaat een veldslag tussen de politie en vijf- tot achthonderd Feyenoord-supporters. Door met stenen, trottoirbanden, putdeksels, stalen pennen en pijpen naar de politie te gooien, hopen de supporters voorbij de mobiele eenheid te komen. De ME houdt met moeite stand. Er vinden veel vernielingen in de omgeving plaats, maar de Rotterdamse hooligans bereiken de Ajax-aanhangers niet.
Ondertussen trekken de reeds teruggestuurde Ajax-supporters in de tweede trein bij Nieuwerkerk aan den IJssel aan de noodrem. De trein komt tot stilstand. De achthonderd supporters uit de trein worden per bus teruggebracht naar Amsterdam.
Pas zondagavond rond kwart voor tien zijn de stremmingen op het spoor voorbij en kan het treinverkeer op de betrokken lijnen worden hervat.
quote:wo 13 jul 2005, 10:48
Veertig relschoppers Feyenoord-Ajax vervolgd
ROTTERDAM - Justitie in Rotterdam heeft tot nu toe ongeveer veertig relschoppers vervolgd, die betrokken waren bij de rellen tijdens de voetbalwedstijd Feyenoord-Ajax op 17 april. In totaal zijn 81 mensen aangehouden, 41 van hen krijgen nog een dagvaarding thuis.
De veroordeelden kregen voornamelijk werk-, taakstraffen en stadionverboden. De straffen vielen door de bank genomen lager uit dan de officier van justitie had geëist. In een aantal zaken loopt dan ook nog een hoger beroep.
De politie plaatste naar aanleiding van de rellen 250 foto's van de rellen op internet in de hoop dat de relschoppers herkend en opgespoord konden worden. De aangehouden verdachten staan op in totaal 141 foto's; een aantal van hen wordt van meerdere feiten verdacht. De politie is naar eigen zeggen druk bezig de 109 relschoppers op de overige foto's te traceren.
quote:'Treinen naar de Kuip te overhaast teruggestuurd'
DEN HAAG - De twee treinen met Ajax-supporters die op 17 april op weg waren naar het Feyenoord Stadion in Rotterdam, zijn te overhaast teruggestuurd door burgemeester Opstelten van Rotterdam. Dat stelde het Auditteam Voetbalvandalisme woensdag in Den Haag in een onderzoek naar de rellen. Die konden onder meer ontstaan door de gebrekkige communicatie tussen de spoorweg- en de regiopolitie.
Eerst en vooral ligt de volle verantwoordelijkheid voor de rellen bij de betrokken supporters, benadrukte M. Vliegenthart, voorzitter van het Auditteam. Toch hebben een aantal besluiten van de politie en burgemeester Opstelten bijgedragen aan het ontstaan van de rellen. Zo heeft de politie Rotterdam geen ervaring met het terugsturen van treinen en kon daardoor de consequenties van het besluit van Opstelten niet overzien. Daarnaast had de spoorwegpolitie moeten zorgen voor een goede samenwerking tussen de toezichthoudende partijen.
Volgens het Auditteam had betere communicatie tussen de spoorweg- en de regiopolitie kunnen zorgen voor deëscalatie in plaats van escalatie. " De politie Rotterdam bleef van essentiële informatie verstoken die relevant was voor het goed in kunnen schatten van de situatie", zo staat in het rapport "Een wissel met grote gevolgen".
Door het tekort aan informatie schatte Rotterdam de omstandigheden op 17 april negatiever in dan ze daadwerkelijk waren. Een verzoek van de Amsterdamse politie om de supporters extra te fouilleren en de negatieve berichten over de stemming in de trein, leidden tot verhoogde waakzaamheid, stelt het Auditteam. Toen vervolgens bleek dat de Ajacieden de trein hadden verlaten en dat inzet van de mobiele eenheid nodig was, besloot Opstelten de eerste trein terug te sturen naar Amsterdam.
Een overhaaste beslissing, aldus het Auditteam. "Er is snel gehandeld zonder nadere overwegingen danwel een check op de informatie. Een dergelijke aanpak van 'lik-op-stuk' was ook niet in de voorbereiding afgesproken.".
De eerste trein werd om 10.42 uur op Rotterdam-Zuid door spoorbeheerder ProRail stilgezet, omdat zij twijfelden of de lange trein wel aan het perron zou passen. Daarna belaagden Feyenoord-supporters de trein en verlieten de Ajacieden de wagons.
De tweede trein werd vijf minuten later ter hoogte van Rotterdam-Noord gesommeerd rechtsomkeert te maken. Die trein kwam tot Nieuwerkerk aan den IJssel, waar de supporters van Ajax aan de noodrem trokken en de trein tot stilstand kwam.
quote:Rotterdam: terugsturen treinen niet overhaast
ROTTERDAM - Het terugsturen van twee treinen met Ajax-supporters op 17 april, was volgens burgemeester Opstelten geen overhaaste beslissing. "De informatie waarover de driekhoek beschikte gaf in de ontstane situatie aanleiding tot een snelle een daadkrachtige beslissing", zo stelde hij woensdag samen met korpschef Meijboom en hoofdofficier van justitie Van Brummen. Het Auditteam Voetbalvandalisme vindt dat de beslissing overhaast is genomen.
De aanbevelingen van het Auditteam neemt de driehoek politie-burgemeester-justitie wel over. Zo moeten bij de voorbereiding van risicowedstrijden voortaan scenario's worden opgesteld. Die zouden een plan moeten bevatten voor het versneld en vervroegd terugvervoer van relschoppers.
Het Auditteam stelde daarnaast dat het goed is videoteams in te zetten bij dit soort grootschalige ordeverstoringen. Op die manier kunnen daders makkelijker herkend en vervolgd worden.
Het Auditteam adviseerde onder meer dat de KNVB clubs moet aanspreken op slecht gedrag van supporters en dat de fouillering van supporters verbeterd dient te worden.
quote:Nieuwe foto's relschoppers op internet
ROTTERDAM - De politie gaat nog eens 140 foto's op internet zetten van relschoppers tijdens de voetbalwedstrijd Feyenoord-Ajax op 17 april. Dat heeft burgemeester Opstelten van Rotterdam woensdag gezegd.
Vorige maand toonde de politie al 250 foto's van de ongeregeldheden, in de hoop dat de relschoppers herkend en opgespoord konden worden. In totaal werden 123 aanhoudingen verricht. Zij zijn goed voor 170 zaken, een aantal van de relschoppers wordt van meerdere feiten verdacht. Woensdag presenteerde het auditteam voetbalvandalisme de uitkomsten van het onderzoek naar de voetbalrellen.
quote:KNVB gaat overleggen met clubs
ZEIST - De KNVB neemt de aanbevelingen van het Auditteam Voetbalvandalisme rond de rellen bij Feyenoord - Ajax op 17 april ter harte. De voetbalbond gaat op korte termijn met beide clubs om de tafel zitten om te bekijken welke specifieke maatregelen nodig zijn om de duels tussen de ploegen zonder rellen te laten verlopen.
"We hopen alleen dat ook de lokale autoriteiten aanschuiven. Je moet afspraken maken binnen de volledige keten. Anders gaat het mis. Dat heeft 17 april wel aangetoond", aldus Bert van Oostveen, competitiemanager van de KNVB. Destijds ging het volledig mis tussen de aanhang van Feyenoord en Ajax en de politie.
Een van de onderwerpen die bij het gesprek op tafel zal komen is eventueel het thuislaten van de fans van de bezoekende clubs. "Formeel kunnen wij als KNVB niet stellen dat de clubs zonder hun fans moeten spelen. Dat is een tuchtrechtelijk aspect en dat is het nu niet", aldus Van Oostveen. " Maar we zullen eens moeten kijken hoe de clubs er over denken."
Het gesprek met de betrokken clubs zal redelijk snel moeten plaatsvinden. Ajax - Feyenoord staat voor de derde competitieronde gepland (28 augustus). " Gemiddeld heb je zes weken nodig om een goede wedstrijdorganisatie neer te zetten", zegt Van Oostveen, die tevreden was over het rapport van de commissie onder leiding van Margo Vliegenthart. "Lokale autoriteiten moeten wel oppassen dat we niet beginnen aan het spel van zwarte pieten toekennen. We moeten in gezamenlijkheid oplossingen aandragen."
Naar aanleiding van de rellen op 17 april heeft de KNVB inmiddels 78 stadionverboden opgelegd aan relschoppers. Een deel van de relschoppers was niet gelieerd aan een club via een club- of seizoenkaart.
Tuurlijk, de KNVB probeert het wel. En als je vervolgens ook netjes betaalt... Maar als je het aanvecht heeft de KNVB geen poot om op te staan. Áls je dus niet in bezit was voor een toegangskaartje.quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:39 schreef Superheld het volgende:
Genoeg mensen die een SV krijgen buiten t voetbal/stadion om incl die 450 eur boete volgens mij?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |