abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25402054
quote:
Kans op gekozen burgemeester steeds kleiner
DEN HAAG - De PvdA-fractie in de Eerste Kamer zal niet meewerken met het afraffelen van de invoering van de gekozen burgemeester. Eerst moet er duidelijkheid zijn over zijn nieuwe rol, voordat de PvdA zal instemmen met een verandering van de Grondwet.

Han Noten.

Dat zei fractievoorzitter H. Noten zondag in het tv-programma Buitenhof. Minister Brinkhorst van Economische Zaken zei in hetzelfde programma " van zijn stoel te zijn gevallen" door de uitspraak van Noten. "De PvdA schaart zich hiermee aan de zijde van VVD-coryfee Wiegel. Het is een schijnheilige reactie. De PvdA maakt zich hiermee tot de Partij van het Verleden," aldus Brinkhorst.

De senaat moet zich op 22 maart uitspreken over het wetsvoorstel om de benoeming van de burgemeester door de kroon uit de Grondwet te halen. Zonder een tweederde meerderheid gaat dat feest niet door en is ook de invoering van de door D66 zo gewenste gekozen burgemeester in 2006 van de baan.

D66-fractievoorzitter Dittrich toonde zich zondag bijzonder verbaasd " over de draai van de PvdA. De senaatsfractie was het een half jaar geleden in eerste lezing nog unaniem eens met het voorstel en ook het PvdA-congres wil de kroonbenoeming uit de Grondwet hebben."

Dittrich denkt dat "in het zicht van de haven de conservatieve krachten opstaan. Er zijn immers heel veel benoemde PvdA-burgemeesters die het in het systeem van een gekozen burgemeester op eigen kracht moeten gaan doen."

Verder kan volgens hem een rol spelen dat de PvdA nu nog invloed kan uitoefenen. Voor het aannemen van de uitvoeringswet volstaat een simpele meerderheid van stemmen.

Volgens Noten gaat het bij de sociaal-democraten niet om het principe, maar om de "onverantwoorde druk" op de uitvoeringskant als het kabinet de gekozen burgemeester per se in 2006 wil invoeren. Hij pleit daarom voor uitstel. "Er zijn binnen de fractie veel voorstanders van de gekozen burgemeester, maar niet in dit tempo." Afgelopen zaterdag riep VVD'er Wiegel zijn partij tijdens een bijeenkomst in Ermelo op niet overhaast over te gaan op een gekozen burgemeester.

Ook hij is geen principieel tegenstander, maar heeft net als de PvdA grote problemen met de voorstellen die nu door D66-minister de Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing op tafel zijn gelegd. VVD-fractievoorzitter Van Aartsen verweet De Graaf geen oog te hebben voor alternatieven voor zijn voorstel. Volgens de liberaal is het absoluut noodzakelijk om er voor de zomer uit te komen, anders is er onvoldoende tijd meer om een degelijke campagne op te zetten en goede kandidaten te motiveren.
BRON

Kijk, kijk, de ware aard komt naar boven, het eerste belang van de PvdA is vooral het veiligstellen van leuke baantjes voor vriendjes, opdat uitgerangeerde tweede kamerleden die verder overal kansloos zijn toch maar een baan krijgen. Ben benieuwd of de linkse users nu net zo beginnen te ranten als over principe beslissingen van Wiegel.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_25402215
De rechtstreeks gekozen burgermeester lijkt me ook niets . Werkt alleen maar een extra portie populisme in de hand.

He bah ik ben het dus met Wiegel eens !
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 6 maart 2005 @ 22:08:45 #3
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25402490
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:40 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

BRON

Kijk, kijk, de ware aard komt naar boven, het eerste belang van de PvdA is vooral het veiligstellen van leuke baantjes voor vriendjes, opdat uitgerangeerde tweede kamerleden die verder overal kansloos zijn toch maar een baan krijgen.
Als je het artikel zou lezen, dan zie je dat je mis zit:
quote:
Volgens Noten gaat het bij de sociaal-democraten niet om het principe, maar om de "onverantwoorde druk" op de uitvoeringskant als het kabinet de gekozen burgemeester per se in 2006 wil invoeren.
Precies de taak van de Eerste Kamer om wetgeving op dergelijke manier te toetsen.
quote:
Ben benieuwd of de linkse users nu net zo beginnen te ranten als over principe beslissingen van Wiegel.
De princpes van Wiegel zijn net als deze kanttekeningen goed.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 6 maart 2005 @ 22:22:45 #4
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25402766
Een uitstekende zaak dat de PvdA zich tijdig vastlegt op een politieke mening. Hulde voor deze nieuwe koers van duidelijkheid. Het zou de PvdA overigens sieren als men gewoon helder was over de pro en contra's van een gekozen burgemeester en volmondig bekende er weinig voor te voelen zonder de uitstelverhalen. Niettemin een uitstekend begin op weg naar politieke helderheid en gebruik van gezond verstand bij de aansturing van het land op lokaal niveau.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_25407826
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:22 schreef sjun het volgende:
Een uitstekende zaak dat de PvdA zich tijdig vastlegt op een politieke mening. Hulde voor deze nieuwe koers van duidelijkheid. Het zou de PvdA overigens sieren als men gewoon helder was over de pro en contra's van een gekozen burgemeester en volmondig bekende er weinig voor te voelen zonder de uitstelverhalen. Niettemin een uitstekend begin op weg naar politieke helderheid en gebruik van gezond verstand bij de aansturing van het land op lokaal niveau.
Pragmatisch gedacht?
iedere engel heeft een duivelse kant.
  maandag 7 maart 2005 @ 10:55:53 #6
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_25409247
Ze zijn daar in Den Haag veel te bang dat de burger iets rechtstreeks kan bepalen.
Satan Stole My Teddybear
pi_25410858
quote:
Op maandag 7 maart 2005 10:55 schreef Chris_Redfield het volgende:
Ze zijn daar in Den Haag veel te bang dat de burger iets rechtstreeks kan bepalen.
Kamerleden worden rechtstreeks verkozen.
pi_25441498
Ik vind dat elke politieke partij alles moet doen om D66 tegen te werken, met hun belachelijke stokpaardje. Iemand moet die zogenaamde democraten eens aan het verstand proberen te peuteren dat een burgemeester weinig macht heeft en dat de gemeenteraad nog altijd het hoogste orgaan binnen een gemeente is. Burgers hebben daarom recht op een gemeenteraad die zo dicht mogelijk bij de kiezer staat. Iets wat door D66 negatief is beïnvloed omdat ze ja zeiden tegen diverse onnodige gemeentelijke herindelingen, waardoor het bestuur alleen maar verder van de burger kwam te staan. Dat verlies is met geen 10 gekozen burgemeesters goed te maken.

Afgezien van het (terechte) D66-dwarsbomen, heeft de Pvda ook nog eens gelijk dat je een dergelijke beslissing zorgvuldig moet voorbereiden en niet in sneltreinvaart erdoor moet jassen. ALS het al tot invoering van de gekozen burgemeester komt, ben ik trouwens voorstander van het CDA-scenario: geleidelijk invoeren. Niet zomaar alle burgemeesters ontslaan.
pi_25441606
Voor de goede orde, het gaat er in beginsel om dat het door de kroon benoemen van de burgemeester uit de grondwet wordt geschrapt. Dat heeft op zich geen directe gevolgen voor de burgemeesters die er nu zitten. De feitelijke invulling moet nog gegeven worden. Opvallend is dat de PvdA bij de verkiezingen zich een voorstander van de gekozen burgemeester verklaart, om zieltjes te winnen?, maar als het puntje bij het paaltje komt gaat dwarsliggen. Verder ben ik trouwens met het gegeven in mijn achterhoofd dat tweederde van de nu zittende burgemeesters waarschijnlijk niet wordt gekozen, van mening dat de gekozen burgemeester zeer snel moet worden ingevoerd. Tijd te kort is trouwens een slap argument, dat is iets waar de huidige regering mee bezig hoort te zijn, en zeker geen issue voor de PvdA.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 9 maart 2005 @ 18:38:27 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25443944
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 14:01 schreef speedfreak1 het volgende:

Tijd te kort is trouwens een slap argument, dat is iets waar de huidige regering mee bezig hoort te zijn, en zeker geen issue voor de PvdA.
Bijna de volledige fractie van de PvdA heeft dan ook ingestemd met de grondwetswijziging omdat zaken als "tijd te kort" idd niet een rol speelden, maar het is wel de taak van de Eerste Kamer om dit mee te wegen, zeker nu het de enige kans is voor de PvdA-senatoren om een tweederde meerderheid te voorkomen wat bij het verdere verloop niet nodig is.
pi_25452303
Ach, uiteindelijk geldt ook voor D66 Pantha rei en festina lente. De [rechtstreeks] gekozen burgemeester komt er uiteindelijk tóch!
  donderdag 10 maart 2005 @ 07:58:06 #12
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_25452410
quote:
Op maandag 7 maart 2005 12:36 schreef Sater het volgende:

[..]

Kamerleden worden rechtstreeks verkozen.
Worden eerste kamerleden rechtstreeks gekozen door het volk?
Satan Stole My Teddybear
pi_25452427
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 07:58 schreef Chris_Redfield het volgende:

[..]

Worden eerste kamerleden rechtstreeks gekozen door het volk?
Niet rechtstreeks, wél door de, eveneens rechtstreeks, gekozen leden van de Provinciale Staten. De zogeheten getrapte verkiezingen.
  donderdag 10 maart 2005 @ 08:32:48 #14
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_25452607
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 08:03 schreef Sater het volgende:

[..]

Niet rechtstreeks, wél door de, eveneens rechtstreeks, gekozen leden van de Provinciale Staten. De zogeheten getrapte verkiezingen.
Dus niet rechtstreeks zoals ik in mijn eerste post al aangaf.
Satan Stole My Teddybear
pi_25453820
@ Chris Redfeld, inderdaad
pi_25454018
SP neigt ook naar het dwarsbomen van de direct gekozen burgemeester in de eerste kamer, althans zoals Thom de Graaf deze wilt, SP is wel voor een gekozen burgemeester maar dan gekozen door de gemeenteraad.

Bron: janmarijnissen.nl/weblog

Áls het al zover komt natuurlijk want zover ik heb gehoord op het nieuws vanmorgen zijn de coalitiegenoten er nog niet over uit, dus wellicht is er al een crisis voordat er uberhaupt over gestemd gaat worden in de eerste kamer?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_25456543
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 10:21 schreef Tomatenboer het volgende:
SP neigt ook naar het dwarsbomen van de direct gekozen burgemeester in de eerste kamer, althans zoals Thom de Graaf deze wilt, SP is wel voor een gekozen burgemeester maar dan gekozen door de gemeenteraad.

Bron: janmarijnissen.nl/weblog

Áls het al zover komt natuurlijk want zover ik heb gehoord op het nieuws vanmorgen zijn de coalitiegenoten er nog niet over uit, dus wellicht is er al een crisis voordat er uberhaupt over gestemd gaat worden in de eerste kamer?
Fractievoorzitters spraken voorkeur uit voor mogelijk gefaseerde invoering.
Bron Radio 1 Journaal 10 - 03 - '05.
pi_25460164
Het kabinet kan wel van alles afspreken over de gekozen burgemeester nu, maar de PvdA krijgen ze toch niet mee .
  vrijdag 11 maart 2005 @ 08:35:10 #19
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25469126
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 18:35 schreef pberends het volgende:
Het kabinet kan wel van alles afspreken over de gekozen burgemeester nu, maar de PvdA krijgen ze toch niet mee .
Zo krijgt het CDA zonder scheuring haar politieke zin. En wat is er ook eigenlijk mis met de huidige constellatie van Burgemeester en Wethouders waarbij de gemeente wordt aangestuurd door de gemeenteraad die wethouders mandaat verleent tot uitvoering van beleid en hen ter verantwoording roept, terwijl een burgemeester is aangesteld als professioneel managend ondersteuner van deze uitvoerders.

Holle retoriek als de democratie dichterbij met een gekozen burgemeester terwijl dit eerder een beperking van de professionele bestuurlijke ondersteuning van de wethouders betekent kan in mijn ogen voorlopig zeker niet voor redelijk alternatief doorgaan. Na de chaos die het duale experiment in de lokale politiek momenteel oplevert is het niet handig om direct al weer een voorstel erdoor te drukken dat de lokaal bestuurlijke chaos verder bevordert.

Ik krijg steeds meer waardering voor de politicus Maxime Verhagen die wederom politieke punten sprokkelt terwijl hem ook hier weer weinig kan worden nagedragen. Het zijn immers de PvdA-senatoren die hier middels hun stem onbewust een politieke CDA-koers mogelijk maken. Het is een uitgedragen VVD standpunt dat burgemeesters welhaast tot landheren maakt en dat een voorlopige rust rondom de huidige status quo in de lokale politiek rechtvaardigt en vraagt om een kritische bezinning op de aangedragen alternatieven.

Maatschappelijke experimenten worden immers bekostigd van een jaarlijkse terugkerende verhoging van de gemeentelijke leges. Ter behoud van de koopkracht van burgers zou terugschroeven van kostenverslindende experimenten wel eens een remedie kunnen blijken.

Het item van de gekozen burgemeester: D66 standwerker Thom de Graaf verkoopt Haarlemmerolie om de lokale democratie zalven...
pi_25469586
@ Sjun lieve de [rechtstreeks] gekozen burgemeester als ondergraving van het vigerend bestuursbeleid? Burgemeestersverkiezingen, c.q. grondswetswijziging opgenomen in het regeerakkoord. Coalitiepartijen dachten niet goed na? Drammend D66 krijgt haar zin?
  vrijdag 11 maart 2005 @ 09:30:38 #21
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25469645
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 09:25 schreef Sater het volgende:
@ Sjun lieve de [rechtstreeks] gekozen burgemeester als ondergraving van het vigerend bestuursbeleid? Burgemeestersverkiezingen, c.q. grondswetswijziging opgenomen in het regeerakkoord. Coalitiepartijen dachten niet goed na? Drammend D66 krijgt haar zin?
Mwôh, gedurende de kabinetsperiode bewerkt een politieke wortel gareel. Zeker als deze wortel de kabinetsperiode overstijgt...
pi_25471838
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 09:30 schreef sjun het volgende:

[..]

Mwôh, gedurende de kabinetsperiode bewerkt een politieke wortel gareel. Zeker als deze wortel de kabinetsperiode overstijgt...
Bestuurlijke verandering als distel in de ezelsanus. [Balkenende omen est nomen]
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:04:12 #23
959 opa
De man met de witte shawl
pi_25472491
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:16 schreef Sater het volgende:

[..]

Bestuurlijke verandering als distel in de ezelsanus. [Balkenende omen est nomen]
Ach! Ware Sater maar even over- als woordspelig.
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_25472584
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:04 schreef opa het volgende:

[..]

Ach! Ware Sater maar even over- als woordspelig.
Kostspelige guit!
pi_25491635
De PvdA is tegen omdat ze het deze regering niet gunnen om iets in te voeren wat ze zelf al sinds mid jaren 70 in hun programma hebben staan.
Misselijkmakende regenten politiek.
En dan zeuren dat het te snel wordt ingevoerd, het staat al 30 jaar in hun eigen program.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:34:35 #26
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25592108
De laatste ontwikkelingen:
quote:
PvdA-senator: De Graaf kan mij nog overtuigen

UTRECHT - Fractievoorzitter Noten van de PvdA in de Eerste Kamer sluit niet uit dat zijn fractie dinsdag toch voor de grondwetswijziging stemt die de gekozen burgemeester mogelijk kan maken. Dat heeft hij zaterdag tijdens een PvdA-bijeenkomst in Utrecht gezegd.

,,Als minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) mij kan overtuigen dat de invoering zorgvuldig en zonder uitvoeringsproblemen kan, stemmen wij voor''

De voorstem van de PvdA is cruciaal, omdat voor een grondwetswijziging een meerderheid van tweederde nodig is. Noten, die zegt dat zijn fractie op een lijn zit, heeft eerder gedreigd tegen de grondwetswijziging te stemmen, omdat volgens hem de voorbereidingstijd te kort is om de burgemeester te laten kiezen. De eerste verkiezingen moeten volgend jaar plaatshebben.

Chic

Het kabinet wil de PvdA tegemoet komen door de burgemeesterverkiezingen volgend jaar maar in een deel van de gemeenten te houden. De rest zou in 2010 aan bod komen. Noten noemt die toezegging vaag. Hij heeft bovendien nog andere bezwaren. Noten zegt de afgelopen weken niet door het kabinet te zijn benaderd over de burgemeesterskwestie. Hij vindt dat ,,chic''. ,,Het debat moet in de Eerste Kamer plaatsvinden.''

Ook PvdA-leider Bos riep D66-minister De Graaf in Utrecht op met ,,reële concessies'' te komen over de burgemeestersverkiezing. Als dat gebeurt dan zullen de PvdA-senatoren wel voor de grondwetswijziging stemmen, verwacht Bos. Hij voegde er aan toe dat de Eerste-Kamerfractie (,,allemaal verstandige mensen'') haar eigen afweging maakt.

ANP

Bron: LC
pi_25592115
Het gaat niet door dus, fantastisch, 1/2 van Thom's ministerschap is nu al mislukt .
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:41:29 #28
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25592232
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 18:35 schreef pberends het volgende:
Het gaat niet door dus, fantastisch, 1/2 van Thom's ministerschap is nu al mislukt .
Er is toch nog niks besloten?
pi_25601144
Vraagje tussendoor: wanneer zouden wij dan op de burgemeester moeten stemmen?Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen of zo?
We exist in a world where the fear of Iillusion is real
And we cling to the past to deny and confuse the ideal
Once inside, we can conceive and believe in a god we can't feel
- The Tea Party, Temptation -
pi_25601288
Ik zou het idioot vinden om tegen te stemmen bij een grondwetswijziging waar je in principe voor bent. Als je voor de gekozen burgemeester bent, dan moet je voor stemmen. Anders niet, zo simpel is het. Hoe dat vervolgens wordt ingevoerd is niet van belang bij deze stemming, dat is aan de regering om te bepalen, daar hoeft de PvdA zich niet mee te bemoeien.

Ik zou het in feite kiezersbedrog vinden om tegen dingen te stemmen waar je in feite voor bent.
Power perceived is power achieved.
pi_25601374
Ze zijn voor een heel ander type gekozen burgermeester dat is toch wat anders hoor.
pi_25601464
Over het gekozen burgemeesterschap:
1. Nederland is het enige land naast f*cking Greorgië dat nog geen gekozen burgemeester heeft.
2. De huidige burgemeesters gebruiken hun positie vaak nadat ze afgedankt zijn als minister of staatssecretaris, of gebruiken het als opstapje naar de tweede kamer
3. De burgervader staat toch het dichtst bij de burger waar het gaat om beslissing van hoger hand die de burger direct merkt (geografische ordening (hoe heet dat ook alweer), particuliere initiatieven in de gemeente, verenigingsleven...)

Het enige waar ik echt bang voor ben, is dat gehypte populaire dorpsbewoners nu (zonder skills) op de post van burgemeester komen. Daarom pleit ik voor een minimum IQ van 115 bij alle toekomstige verkiezingen

Over het gedrag van de PvdA:
wat een bullshit, het gaat hier om een grondwetswijziging waarbij de benoeming van burgemeesters geschrapt wordt. Verdere invulling van een nieuw systeem speelt helemaal nog geen rol, het gaat hier om het principe.

NB.: Ik vind wel dat D66 focussed op de verkeerde punten, ze moeten zich bezighouden met hun (imho) sterke punten:
Onderwijs en Zorg
pi_25602020
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:30 schreef du_ke het volgende:
Ze zijn voor een heel ander type gekozen burgermeester dat is toch wat anders hoor.
Ze zijn in principe voor de grondwetsverandering, en dat is waar het om gaat.
pi_25602041
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:04 schreef Modwire het volgende:

[..]

Ze zijn in principe voor de grondwetsverandering, en dat is waar het om gaat.
Nee.

Ik hoop dat de PvdA voet bij stuk houdt dinsdag. Hebben we meteen een kabinetscrisis
pi_25602267
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee.

Ik hoop dat de PvdA voet bij stuk houdt dinsdag. Hebben we meteen een kabinetscrisis
nee dat hebben we niet, want de PvdA zit niet in het kabinet
pi_25607212
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee.
Jawel....
pi_25608138
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:15 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

nee dat hebben we niet, want de PvdA zit niet in het kabinet
Als die burgemeester er niet komt zoals D66 het wil, is er een crisis. Let maar op.
  zondag 20 maart 2005 @ 13:12:00 #38
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25608251
quote:
Op zondag 20 maart 2005 13:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Als die burgemeester er niet komt zoals D66 het wil, is er een crisis. Let maar op.
Het mag duidelijk zijn dat D66 dan tot een voetnoot in de geschiedenis verwordt. We zullen zien hoeveel aanhang Thom de Graaf in eigen gelederen heeft en of deze aanhang het ego van ome Thom een politieke crisis waard vindt waarvoor de electorale rekening ook zeker aan D66 gepresenteerd zal worden.
pi_25609956
Ik denk dat de aanhang van D66 het juist kwalijker zou vinden wanneer D66 in een kabinet blijft zitten waar het feitelijk niets van zijn standpunten door kan voeren....
pi_25610076
quote:
Op zondag 20 maart 2005 14:11 schreef Modwire het volgende:
Ik denk dat de aanhang van D66 het juist kwalijker zou vinden wanneer D66 in een kabinet blijft zitten waar het feitelijk niets van zijn standpunten door kan voeren....
Hier sluit ik mij volkomen bij aan, het is belachelijk dat D66 meedoet in dit kabinet. Zij moet zich juist in haar eigen positie van (links) sociale-liberale partij handhaven, in plaats van mee te doen in een centurmrechts kabinet dat D66 een koekje geeft met de minister van bestuurlijke vernieuwing zodat ze niet gaan zeuren. Waardeloos van de partij, echt. Maar desalniettemin heb ik hoop voor de toekomst..
  zondag 20 maart 2005 @ 14:23:48 #41
90365 Sater
hoipoloi
pi_25610216
quote:
Op zondag 20 maart 2005 13:12 schreef aryan8 het volgende:

[..]

Het mag duidelijk zijn dat D66 dan tot een voetnoot in de geschiedenis verwordt. We zullen zien hoeveel aanhang Thom de Graaf in eigen gelederen heeft en of deze aanhang het ego van ome Thom een politieke crisis waard vindt waarvoor de electorale rekening ook zeker aan D66 gepresenteerd zal worden.
Vanaf de oprichting stelt D66 zich te zullen opheffen zodra de partij haar doelstellingen heeft bereikt. Bereikte overbodigheid rekene men, mijns bedunkens, hier evenzeer toe.
  zondag 20 maart 2005 @ 16:38:51 #42
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25613123
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:35 schreef dewitteparel het volgende:

Over het gedrag van de PvdA:
wat een bullshit, het gaat hier om een grondwetswijziging waarbij de benoeming van burgemeesters geschrapt wordt. Verdere invulling van een nieuw systeem speelt helemaal nog geen rol, het gaat hier om het principe.
Je hebt een punt. Alleen heeft De Graaf zijn invulling in de koppelverkoop gedaan bij deze grondwetswijziging. Je kan wel heel naief en staatsrechterlijk juist gaan doen, maar dit is de enige manier waarop de PvdA invloed kan uitoefenen op de plannen van De Graaf. Plannen die gewoon een bestuurlijke puinhoop gaat opleveren, en om dat te voorkomen is precies de taak van de Eerste Kamer.
pi_25613445
quote:
Op zondag 20 maart 2005 16:38 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Alleen heeft De Graaf zijn invulling in de koppelverkoop gedaan bij deze grondwetswijziging. Je kan wel heel naief en staatsrechterlijk juist gaan doen, maar dit is de enige manier waarop de PvdA invloed kan uitoefenen op de plannen van De Graaf. Plannen die gewoon een bestuurlijke puinhoop gaat opleveren, en om dat te voorkomen is precies de taak van de Eerste Kamer.
De functie van de eerste kamer is dus niet het beïnvloeden van het regeringsbeleid. Dat de PvdA dat dus wel doet houdt alleen maar is dat ze hun macht op die manier misbruiken. Sec gesteld hoort de eerste kamer wetsontwerpen af te keuren of goed te keuren, verder van de zaak niet. Voor het bepalen van een beleid hebben we een tweede kamer.
Ik stem Wilders. U ook?
  zondag 20 maart 2005 @ 16:57:30 #44
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25613599
quote:
Op zondag 20 maart 2005 16:51 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

De functie van de eerste kamer is dus niet het beïnvloeden van het regeringsbeleid. Dat de PvdA dat dus wel doet houdt alleen maar is dat ze hun macht op die manier misbruiken. Sec gesteld hoort de eerste kamer wetsontwerpen af te keuren of goed te keuren, verder van de zaak niet. Voor het bepalen van een beleid hebben we een tweede kamer.
De functie van de Eerste Kamer kan soms een beinvloeding betekenen van het regeringsbeleid. En de Eerste Kamer keurt nu simpelweg een wetsontwerp af met zeer goede redenen.
pi_25613991
quote:
Op zondag 20 maart 2005 16:57 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De functie van de Eerste Kamer kan soms een beinvloeding betekenen van het regeringsbeleid.
Dat kan, maar daar zijn ze niet voor...
quote:
En de Eerste Kamer keurt nu simpelweg een wetsontwerp af met zeer goede redenen.
Vanwege reden waar ze niets mee te maken hebben, zou ik zeggen...
  zondag 20 maart 2005 @ 18:44:19 #46
90365 Sater
hoipoloi
pi_25616287
quote:
Op zondag 20 maart 2005 16:57 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De functie van de Eerste Kamer kan soms een beinvloeding betekenen van het regeringsbeleid. En de Eerste Kamer keurt nu simpelweg een wetsontwerp af met zeer goede redenen.
Prominente sociaal - democraten pleiten voor opblazen van de Eerste Kamer. Aha, in navolging van D66 die dit vanaf den beginne predikt. Diepgaande verschillen binnen de PvdA. De rozenoorlog is losgebarsten!
1e: Bram Peper PvdA - coryfee: " De houding van de PvdA - senatoren is bespottelijk. Blokkade door PvdA - Eerste Kamer van gekozen burgemeester onaanvaardbaar. Ongelooflijk dat de PvdA nu de motor wordt van conservatief Nederland.
M.b.t. 1e: De oud - minister Biza capittelt de onbetrouwbare houding der rooie senatoren.
In eerst voor en dan tegen stemmen. Er ligt een [gepeperde] bom onder de Eerste Kamer! Strijdbare Bram vindt dat de Senaat moet worden opgeblazen.

2e: Han Noten PvdA - senator: " Bram Peper moet op een basiscursus staatsrecht. De Eerste Kamer gaat er niet over of de burgemeester rechtstreeks of door de raad moet worden gekozen. Wij moeten de zorgvuldigheid en de uitvoerbaarheid van wetgeving beoordelen."
M.b.t. 2e: Brammetje speelt valse noten? Den Haag doet er 40 jaar over om de gekozen burgemeester in te voeren. Gemeentes krijgen slechts vier maanden de tijd om een dergelijk ingrijpende verandering voor te bereiden. Al met al geen gezamenlijk gestrooi van Peper - Noten.

3e: Lodewijk Asscher [fractievz. Asd.]:" De grondwet wordt door de gepensioneerde elite als speelgoed misbruikt. Het ene ondemocratische orgaan houdt de afschaffing van het andere tegen."
M.b.t. 3e: Briljant staaltje staatskunde. De Eerste Kamer, rechtstreeks gekozen door de leden van de Provinciale Staten, in de ondemocratische hoek gezet.

4e: Han Noten; " Het verwijt van Lodewijk Asscher dat onze opstelling hét bewijs van het ondemocratisch gehalte van de Eerste Kamer getuigt van ongelooflijk opportunisme. Dan moet hij de hele grondwet maar in de fik steken."
M.b.t. 4e: makkers staakt vooral niet uw wild geraas.

Bron: Vrij Nederland 19 - 03 - '05
  zondag 20 maart 2005 @ 18:50:31 #47
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25616396
Ze maken zich onsterfelijk belachelijk als ze dit door zetten. Het riekt naar protectionisme van vriendjes met mooie baantjes, en daar zijn er veel van binnen de PvdA. Het meest idiote is dat de "partij voor het volk" de kiezer kennelijk niet vertrouwt. Van waar anders dat voorstel voor de door de gemeenteraad gekozen burgemeester? Het grappige is wel dat voor dit alternatief de deconstitutionalisering ook nodig is. Hoe kan je dan met goed fatsoen tegen stemmen?

Dit hele gedoe over zorgvuldigheid is gezwets om het gebrek aan echte argumenten te verdoezelen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 20 maart 2005 @ 19:01:48 #48
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25616625
quote:
Op zondag 20 maart 2005 17:13 schreef Modwire het volgende:

[..]

Dat kan, maar daar zijn ze niet voor...
Dat zeg ik.
quote:
[..]

Vanwege reden waar ze niets mee te maken hebben, zou ik zeggen...
Een aankomende bestuurlijke choas lijkt mij wel een probleem voor de Eerste Kamer.
pi_25616836
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:44 schreef Sater het volgende:

[..]

Prominente sociaal - democraten pleiten voor opblazen van de Eerste Kamer. Aha, in navolging van D66 die dit vanaf den beginne predikt. Diepgaande verschillen binnen de PvdA. De rozenoorlog is losgebarsten!
1e: Bram Peper PvdA - coryfee: " De houding van de PvdA - senatoren is bespottelijk. Blokkade door PvdA - Eerste Kamer van gekozen burgemeester onaanvaardbaar. Ongelooflijk dat de PvdA nu de motor wordt van conservatief Nederland.
M.b.t. 1e: De oud - minister Biza capittelt de onbetrouwbare houding der rooie senatoren.
In eerst voor en dan tegen stemmen. Er ligt een [gepeperde] bom onder de Eerste Kamer! Strijdbare Bram vindt dat de Senaat moet worden opgeblazen.
Het is wel 'grappig' om te zien wat Peper precies een jaar geleden beweerde...
quote:
Ook Bram Peper was uitgenodigd, die, zoals hij de afgelopen tien jaar al meermalen publiekelijk naar voren heeft gebracht, al lang overtuigd voorstander is van de direct gekozen burgemeester. Hij denkt dat minister Thom de Graaf nog een hele opgave krijgt om de burgemeestersverkiezingen in maart 2006 te laten plaats vinden. Dat betekent dat de gemeenten uiterlijk zomer volgend jaar met de voorbereidingen voor de verkiezingen moeten beginnen. Als de wetsvoorstellen dit jaar direct na het zomerreces naar de Tweede Kamer gaan zal de gehele procedure inclusief de behandeling in de Eerste Kamer voor 1 juli 2005 moeten zijn afgerond. Wie de materie kent weet dat dit een ongehoord straf tempo zal vergen.

http://www.leefbaarpijnac(...)en_burgemeester.html
Hij gaf daarmee toch eigenlijk al toe dat de gekozen burgemeester een gedegen voorbereiding vergt. Als je ziet dat het momenteel nog helemaal niet duidelijk is hoe de gekozen burgemeester inhoudelijk wordt ingekleed dan kun je moeilijk de PvdA van conservatisme gaan beschuldigen omdat ze daarop wijst. Ik vraag me daarbij af of je de gekozen burgemeester wel in termen van conservatisme en progressiviteit kunt vatten. Peper lijkt echter vooral voor zichzelf te kiezen, omdat 2006 zo'n beetje de laatste mogelijkheid zal zijn om zelf voor het burgemeesterschap te gaan.

Overigens vind ik dat de PvdA in de senaat eigenlijk voor de grondwetswijziging zou moeten stemmen, omdat dat uiteindelijk iets is waar de partij zich voor heeft uitgesproken. Ik snap echter wel de bedenkingen, want onder druk van De Graaf en D66 gaat er absoluut geen zorgvuldig afgewogen voorstel komen, en blijft er veel te weinig tijd over om de eerste verkiezingen goed voor te bereiden.
  zondag 20 maart 2005 @ 19:25:12 #50
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25617090
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:44 schreef Sater het volgende:

[..]

Rozenoorlog...
quote:
Briljante Brammetje zevert gepeperde uitspraken. Eindelijk doet de PvdA dan politiek iets deugdelijks, zorgvuldige weging van belangen en invoeling in hoe een wet uitwerkt om tot de conclusie te komen dat er een chaos gaat ontstaan. Om die chaos te voorkomen in een klimaat waarin de invoer van het duale bestel ook al voor bestuurlijke chaos zorgde volgen de senatoren hun verstand en blazen ze af. Komen er weer wat mediacratisch ingestelde mensen valse noten blazen.
quote:
2e: Han Noten PvdA - senator: " Bram Peper moet op een basiscursus staatsrecht. De Eerste Kamer gaat er niet over of de burgemeester rechtstreeks of door de raad moet worden gekozen. Wij moeten de zorgvuldigheid en de uitvoerbaarheid van wetgeving beoordelen."
M.b.t. 2e: Brammetje speelt valse noten? Den Haag doet er 40 jaar over om de gekozen burgemeester in te voeren. Gemeentes krijgen slechts vier maanden de tijd om een dergelijk ingrijpende verandering voor te bereiden. Al met al geen gezamenlijk gestrooi van Peper - Noten.
Noten, een PvdA-er met verstand en kloten. Wanneer stelt hii zich kandidaat voor het lijsttrekkerschap?
quote:
3e: Lodewijk Asscher [fractievz. Asd.]:" De grondwet wordt door de gepensioneerde elite als speelgoed misbruikt. Het ene ondemocratische orgaan houdt de afschaffing van het andere tegen."
M.b.t. 3e: Briljant staaltje staatskunde. De Eerste Kamer, rechtstreeks gekozen door de leden van de Provinciale Staten, in de ondemocratische hoek gezet.
Welnee. Lodewijk Ascher is een van de nieuwbakken mensen van de PvdA bij wie nog weinig oog voor werkbaarheid op de lange termijn verwacht mag worden. Zijn fractie zou deze jongeling deze sneue publieke afgang moeten beparen. Het lijkt er soms op dat ieder die binnen de PvdA een bepaalde positie bereikt heeft ineens onaantastbaar is geworden, zoals dat al tijden bij D66 het geval is. Een blunder van formaat die niet licht vergeten zal worden besmet nu het blazoen van de jongeling Asscher.
quote:
4e: Han Noten; " Het verwijt van Lodewijk Asscher dat onze opstelling hét bewijs van het ondemocratisch gehalte van de Eerste Kamer getuigt van ongelooflijk opportunisme. Dan moet hij de hele grondwet maar in de fik steken."
M.b.t. 4e: makkers staakt vooral niet uw wild geraas.

Bron: Vrij Nederland 19 - 03 - '05
En dat in Vrij Nederland. Zomaar kritiek op de kleren van de keizer van enkele PvdA politici. OK het was dan interne kritiek en geen kritiek van buiten maar toch... Zou het goed kunnen komen met ons vaderlandse journaille?
  zondag 20 maart 2005 @ 19:37:52 #51
30236 Pingguest
At your service!
pi_25617352
quote:
Op zondag 20 maart 2005 19:01 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat zeg ik.
[..]

Een aankomende bestuurlijke choas lijkt mij wel een probleem voor de Eerste Kamer.
Waarom zou de gekozen burgermeester leiden tot bestuurlijke chaos?
pi_25617905
quote:
Op zondag 20 maart 2005 14:23 schreef Sater het volgende:

[..]

Vanaf de oprichting stelt D66 zich te zullen opheffen zodra de partij haar doelstellingen heeft bereikt. Bereikte overbodigheid rekene men, mijns bedunkens, hier evenzeer toe.
Jij bent wel heel erg scherp Sater. en wat een leuke woorden gebruik je
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
  zondag 20 maart 2005 @ 20:17:46 #53
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25618393
quote:
Op zondag 20 maart 2005 19:01 schreef Sidekick het volgende:
Wat een ambtelijk-bureaucratisch gezeur. Dat regel je in een achternamiddag. Het zijn maar verkiezingen hoor. Je hoeft alleen maar te besluiten of je het in een of twee rondes doet. Dat kan allemaal best in een jaartje geregeld worden.
pi_25618469
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:26 schreef Modwire het volgende:
Ik zou het idioot vinden om tegen te stemmen bij een grondwetswijziging waar je in principe voor bent. Als je voor de gekozen burgemeester bent, dan moet je voor stemmen. Anders niet, zo simpel is het. Hoe dat vervolgens wordt ingevoerd is niet van belang bij deze stemming, dat is aan de regering om te bepalen, daar hoeft de PvdA zich niet mee te bemoeien.

Ik zou het in feite kiezersbedrog vinden om tegen dingen te stemmen waar je in feite voor bent.
Je verhaal klopt bijna.
alleen doet de regering(kabinet) een voorstel over de invulling en uitvoering van deze wet, de 2e kamer kan dan accoord gaan of het voorstel verwerpen/aanpassen.

De PvdA is tegen omdat ze het deze regering niet gunnen om iets in te voeren wat ze zelf al sinds mid jaren 70 in hun programma hebben staan.
Misselijkmakende regenten politiek.
En dan zeuren dat het te snel wordt ingevoerd, het staat al 30 jaar in hun eigen program.
pi_25618588
Ja, daar heb je inderdaad gelijk in, maar dat doet niets af aan het feit dat dat geen invloed mag hebben op de stemming voor de grondwetswijziging.
  zondag 20 maart 2005 @ 20:29:27 #56
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25618686
quote:
Op zondag 20 maart 2005 19:37 schreef Pingguest het volgende:

[..]

Waarom zou de gekozen burgermeester leiden tot bestuurlijke chaos?
De Graaf probeert de gekozen burgemeester er doorheen te jassen omdat hij weet dat D66 in een volgend kabinet hoogstwaarschijnlijk nog minder heeft te vertellen, als ze al in het kabinet zitten.

In die haast zijn er een aantal bezwaren, zoals de nu al verworpen big bang. Dat is al de belangrijkste concessie, maar daanaast is er nog veel onduidelijkheid over de taken van de gekozen burgemeester.

En door de koppelverkoop van De Graaf moet de PvdA in de Eerste Kamer bij de (ook door de PvdA gewenste) grondwetswijziging al aan de bel trekken nu ze nog invloed hebben.
pi_25618700
Gehoord wat 1e kamerlid jurgens zei.
Hij had het over strategisch stemmen.
Dat is weer zo,n regenten opmerking.
Het gaat hem niet om de inhoud maar om de regering dwars te zitten.
PvdA leden hebben in eigen partij referendum aangegeven dat ze een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester willen.
  zondag 20 maart 2005 @ 20:55:06 #58
30236 Pingguest
At your service!
pi_25619302
quote:
Op zondag 20 maart 2005 20:29 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De Graaf probeert de gekozen burgemeester er doorheen te jassen omdat hij weet dat D66 in een volgend kabinet hoogstwaarschijnlijk nog minder heeft te vertellen, als ze al in het kabinet zitten.

In die haast zijn er een aantal bezwaren, zoals de nu al verworpen big bang. Dat is al de belangrijkste concessie, maar daanaast is er nog veel onduidelijkheid over de taken van de gekozen burgemeester.

En door de koppelverkoop van De Graaf moet de PvdA in de Eerste Kamer bij de (ook door de PvdA gewenste) grondwetswijziging al aan de bel trekken nu ze nog invloed hebben.
Over de taken is voldoende duidelijk, naar mijn mening.
quote:
Eigen bevoegdheden burgemeester

Naast een andere aanstellingswijze van de burgemeester, gaat het om de invoering van een nieuw type burgemeester. De directe verkiezing is slechts één van de elementen. De burgemeestersfunctie wordt ‘politieker’; een beoogd gevolg van een rechtstreekse verkiezing. De kiezer wil iets te kiezen hebben; de burgemeester wil iets te vertellen hebben. Dat betekent dat de burgemeester ook instrumenten moet hebben om zijn sturende rol te kunnen vervullen. De burgemeester moet dus over bevoegdheden kunnen beschikken om op cruciale momenten in de politieke besluitvorming zijn invloed uit te kunnen oefenen.
De nieuwe burgemeester krijgt dan ook nieuwe bevoegdheden die betrekking hebben op:
- het proces van collegevorming;
- de personele samenstelling van het college;
- de portefeuilleverdeling binnen het college;
- de eenheid van het collegebeleid;
- het ambtelijk apparaat;
- de handhaving van wet- en regelgeving en openbare veiligheid.

Net als bij de kroonbenoeming maakt de gekozen burgemeester deel uit van een bestel dat wordt gekenmerkt door een collegiale bestuursvorm. De raad is, als lokale volksvertegenwoordiging, uiteindelijk doorslaggevend (het hoofdschap van de raad). Een wezenlijke bevoegdheid in dat verband is de bevoegdheid van de raad tot benoeming en ontslag van de wethouders; de vertrouwensregel tussen raad en wethouders blijft onverminderd gelden. De gekozen burgemeester moet veel investeren in de samenwerking met de raad omdat hij de raad verantwoording verschuldigd is. Het college heeft onverminderd de instemming nodig van (een meerderheid van) de raad voor het ontwikkelen, vaststellen en uitvoeren van beleid. De burgemeester vervult een spilfunctie in het lokale bestuur: voorzitter van het college, eenhoofdig bestuursorgaan met eigen wettelijke taken en – althans vooralsnog – voorzitter van de raad. De grondtrekken van het huidige gedualiseerde bestel worden versterkt.
Bron: Gekozenburgemeester.nl
pi_25623089
quote:
Op zondag 20 maart 2005 20:55 schreef Pingguest het volgende:

[..]

Over de taken is voldoende duidelijk, naar mijn mening.
[..]
Ik vertaal daaruit dat de gekozen burgemeester een soort lokale landdrost wordt. dat betekent dat je je democratische lot in handen legt van een sterke man. Vreemd dat uitgerekend links (met uitzondering van de PvdA senaat) zich sterk maakt om zo'n politieke constructie in te voeren.

Die sterke man benoemt zichzelf een club uitvoerders die hij aanstuurt. Goedbedoelende amateurs uit de raad zouden dit verhaal moeten gaan controleren. Het is bijna vragen om een mediacratische bestuursvorm waarin eenmaal benoemden nauwelijks meer corrigeerbaar zijn door het volk gedurende hun zittingsperiode.

D66 noemt deze uitlevering aan een lokale sterke man democratisering.
Zou Thom plannen hebben om ergens burgervader te gaan worden en hji daartoe slechts kans zien via gekozen burgemeesterschap als zijn partij in de marginaliteit verdwijnt?
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
  maandag 21 maart 2005 @ 09:37:51 #60
30236 Pingguest
At your service!
pi_25628648
quote:
Op zondag 20 maart 2005 23:09 schreef Omara het volgende:

[..]

Ik vertaal daaruit dat de gekozen burgemeester een soort lokale landdrost wordt. dat betekent dat je je democratische lot in handen legt van een sterke man. Vreemd dat uitgerekend links (met uitzondering van de PvdA senaat) zich sterk maakt om zo'n politieke constructie in te voeren.

Die sterke man benoemt zichzelf een club uitvoerders die hij aanstuurt. Goedbedoelende amateurs uit de raad zouden dit verhaal moeten gaan controleren. Het is bijna vragen om een mediacratische bestuursvorm waarin eenmaal benoemden nauwelijks meer corrigeerbaar zijn door het volk gedurende hun zittingsperiode.

D66 noemt deze uitlevering aan een lokale sterke man democratisering.
Zou Thom plannen hebben om ergens burgervader te gaan worden en hji daartoe slechts kans zien via gekozen burgemeesterschap als zijn partij in de marginaliteit verdwijnt?
Er is sprake van democratisering. De kiezer krijgt eindelijk meer inspraak op het lokaal beleid. Ik zie niet in waarom de gemeenteraad niet zou kunnen controleren.
pi_25643910
Nu ook D'66 mede oprichter Terlouw tegen .
quote:
Niet alleen PvdA ligt dwars bij gekozen burgemeester
Uitgegeven op 21 maart 2005 om 19:00 uur, bijgewerkt om 19:28

(Novum) - De PvdA in de Eerste Kamer vindt steun bij oud-D66-leider Jan Terlouw in haar weerstand tegen de invoering van de gekozen burgemeester. Omdat voor invoering van de gekozen burgemeester een grondwetswijziging nodig is, is een tweederde meerderheid in beide kamers van het parlement nodig.

De PvdA-senatoren zijn voor die meerderheid doorslaggevend. Het is de vraag of minister voor Bestuurlijke Vernieuwing Thom de Graaf (D66) de invoering van de gekozen burgemeester kan verwezenlijken. Dinsdag stemt de Eerste Kamer over het voorstel. De coalitiepartijen in de Tweede Kamer bereikten in het regeerakkoord overeenstemming over de plannen.

De PvdA in de Eerste Kamer verwijt De Graaf dat hij van de invoering een haastklus heeft gemaakt. De partij is niet tegen de gekozen burgmeester, maar vindt dat de invoering moet worden uitgesteld tot 2010. Op die manier zou er meer tijd zijn de taken van de 'burgemeester nieuwe stijl' uit te denken.

Oprichter van D66 Terlouw is het eens met de kritiek. In het Radio 1 Journaal zei hij maandag dat de verantwoordelijkheden van de burgemeester 'onduidelijk' zijn. "De kritiek dat na zoveel jaren praten nog steeds niet helder is wat de bevoegdheden zijn van de gekozen burgemeesters snijdt wel hout." De positie van de burgemeester ten opzichte van politie en wethouders moet 'helder' zijn.
  maandag 21 maart 2005 @ 22:24:25 #62
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25647612
quote:
Op maandag 21 maart 2005 09:37 schreef Pingguest het volgende:

[..]

Er is sprake van democratisering. De kiezer krijgt eindelijk meer inspraak op het lokaal beleid. Ik zie niet in waarom de gemeenteraad niet zou kunnen controleren.
De kiezer heeft al inspraak op lokaal beleid, namelijk door verkiezingen van de gemeenteraad. Dat is het hoogste orgaan van de gemeente doordat het vrijwel alle kiezers representateert. De gemeenteraad is nu nog de enige kapitein op het schip.

Zet daar een door de burgers gekozen burgemeester bij, en er vloeit simpelweg macht weg bij de lokale volksvertegenwoordiging naar een positie waar misschien 50% van de kiezers voor hebben gekozen. Er kan maar 1 burgemeester komen, en dat betekent dat iedereen die op de verliezende kandidaten stemt, niet wordt gehoord bij die macht, in tegenstelling tot de gemeenteraad. De kiezer verliest dus inspraak. Er is duidelijk geen sprake van democratisering, integendeel zelfs.

En De Graaf krijgt steeds meer kritiek, nu ook al van Terlouw. Die De Graaf wordt van alle kanten compleet afgebrand. En terecht.
pi_25653314
Vraag ik me ineens af. Beert Bea, wanhopig handenwringend, ijs? Stel de grondswetswijziging komt er door. Wat gebeurt er als de majesteit haar handtekening weigert te zetten?
pi_25658896
Het zou wel heel dom van de PvdA zijn als ze nu nog voor gaan stemmen, strategisch gezien dan. Ten eerste verliezen dan ze hun geloofwaardigheid en ten tweede missen ze dan een grote kans om de stabiliteit van de zittende macht aan de tand te voelen.
pi_25659869
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 08:32 schreef Sater het volgende:
Vraag ik me ineens af. Beert Bea, wanhopig handenwringend, ijs? Stel de grondswetswijziging komt er door. Wat gebeurt er als de majesteit haar handtekening weigert te zetten?
Dan krijgen we een republiek...
pi_25661761
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 14:49 schreef Modwire het volgende:

[..]

Dan krijgen we een republiek...
Aha, alsnog staatkundige verandering!
pi_25662498
quote:
Voor de goede orde, het gaat er in beginsel om dat het door de kroon benoemen van de burgemeester uit de grondwet wordt geschrapt. Dat heeft op zich geen directe gevolgen voor de burgemeesters die er nu zitten. De feitelijke invulling moet nog gegeven worden. Opvallend is dat de PvdA bij de verkiezingen zich een voorstander van de gekozen burgemeester verklaart, om zieltjes te winnen?, maar als het puntje bij het paaltje komt gaat dwarsliggen. Verder ben ik trouwens met het gegeven in mijn achterhoofd dat tweederde van de nu zittende burgemeesters waarschijnlijk niet wordt gekozen, van mening dat de gekozen burgemeester zeer snel moet worden ingevoerd. Tijd te kort is trouwens een slap argument, dat is iets waar de huidige regering mee bezig hoort te zijn, en zeker geen issue voor de PvdA.
Tuurlijk is het een politiek spel, de PvdA kan nu macht uitoefenen, wanneer het over de daadwerkelijke invulling van de gekozen burgemeester gaat hebben ze er niks meer over te zeggen. Nogal logisch dat ze het daarom nu proberen.
pi_25662842
Bij debatten in de 2e kamer kun je altijd live meekijken, waarom niet in de 1e kamer? Luisteren kan btw wel.
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
pi_25663785
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 17:22 schreef frankium het volgende:
Bij debatten in de 2e kamer kun je altijd live meekijken, waarom niet in de 1e kamer? Luisteren kan btw wel.
Omdat het een aristocratisch bolwerk is (j/k btw)
  dinsdag 22 maart 2005 @ 18:24:16 #70
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25664288
quote:
PvdA eist garanties over politietaken burgemeester

DEN HAAG - De PvdA-fractie in de Eerste Kamer wil dinsdag van minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) garanties dat de burgemeester het beheer over de politie houdt. Dat bleek dinsdag tijdens een debat over dit onderwerp in de Eerste Kamer.

,,Het is onbegrijpelijk en ook een tikkeltje onverantwoord dat De Graaf de problemen met de politietaken zo lang blijft ontkennen'', zei PvdA-senator Van Thijn tijdens het debat over de grondwetswijziging, die een gekozen burgemeester mogelijk maakt.

PvdA-fractievoorzitter Noten onderstreepte voorafgaand aan het debat dat het beheer van de politie een zeer belangrijke voorwaarde is om voor te stemmen. Van Thijn wees erop dat de PvdA vorig jaar al garanties vroeg over de politietaken van de gekozen burgemeester. ,,Al die tijd bleef de minister de problemen ontkennen.''

De fractie wilde graag uitstel van de besluitvorming tot na de evaluatie van de commissie-Leemhuis. Die is voor de zomer klaar met de doorlichting van het politiebestel.

Andere fracties

Andere fracties verweten de PvdA de grondwetswijziging in een politieke context te plaatsen, hoewel de Eerste Kamer alleen beslist over een grondwetswijziging waardoor de burgemeester niet langer door de Kroon benoemd hoeft te worden. Volgens Van Thijn is het de kerntaak van de Eerste Kamer om de wetsvoorstellen te toetsen aan uitvoerbaarheid.

De steun van de PvdA is onontbeerlijk om te komen tot de tweederde meerderheid die nodig is voor de grondwetswijziging. De coalitiepartijen CDA, VVD en D66 hebben samen 41 van de 75 zetels. Waarschijnlijk komen daar LPF en OSF, twee zetels, bij. De SP is tegen, GroenLinks twijfelt nog.

D66-minister De Graaf wilde voor aanvang van het debat, dat tot laat in de avond zal duren, weinig kwijt. Hij zei alleen te verwachten dat het ,,spannend'' wordt.

ANP

Bron: LC
quote:
De Graaf niet verrast door toon van PvdA

ANP

DEN HAAG - Minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) is niet verrast door de toon van PvdA-senator Van Thijn in het debat dinsdag in de Eerste Kamer over de grondwetswijziging. 'Dit is precies wat ik had verwacht', zei de D66-minister na afloop van de eerste termijn van de behandeling.

De Graaf zal aan het eind van de middag beginnen met zijn antwoord op de gestelde vragen. Hij zei verder dat het dinsdag gaat over de wijziging van de grondwet om de benoeming door de Kroon te schrappen. Hij benadrukte dat het niet gaat over de manier van benoeming. 'Die twee zaken moet je niet mengen.'

De Graaf zei dat de PvdA in de Tweede Kamer nog volop kans krijgt zich te mengen in de voorstellen voor een gekozen burgemeester.

Bron: De Volkskrant
"Volop de kans om zich te mengen in het debat". Ja, met nul komma noppes invloed op een voorstel waar CDA en VVD geen kabinetscrises voor over hebben.
De PvdA grijpt de laatste kans op invloed goed aan.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 18:48:41 #71
85889 lucida
équilibre
pi_25664897
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 14:06 schreef thabit het volgende:
Het zou wel heel dom van de PvdA zijn als ze nu nog voor gaan stemmen, strategisch gezien dan. Ten eerste verliezen dan ze hun geloofwaardigheid
Hoe kan de PvdA nou iets verliezen wat ze al lang en breed hebben kwijtgespeeld?!... Klinkt juist dat niet nogal ongeloofwaardig?!...
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_25665315
Wedden dat de PvdA voor stemt, zeker nu de burgemeester ook de macht behoudt over de plizie.
pi_25665434
Dit hoorde ik ook vanmiddag:
quote:
Oud-minister Hayo Apotheker zei vanmiddag al in het programma Stand.nl op Radio 1 dat D66 uit de regering moet stappen als de gekozen burgemeester er niet komt. "Ik vind dat als je zolang hebt gestreden voor dit 'kroonjuweel', dat je dan toch moet vaststellen dat er iets misgegaan is als het vanavond strandt. Dan heb je niks meer in de regering te zoeken", zo zei de huidige burgemeester van Steenwijk.
(bron)

Ben ik het wel mee eens. D66 moet zeker zeggen op te stappen als de gekozen burgemeester niet lukt. Het was een voorwaarde om deel te nemen aan de regering.

Verder denk ik dat de PvdA nu wel van zich moet laten horen. Later kan het niet meer, omdat De Graaf de PvdA niet nodig heeft in de Tweede Kamer (als het goed is).
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:09:41 #74
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25665513
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:02 schreef frankium het volgende:
Wedden dat de PvdA voor stemt, zeker nu de burgemeester ook de macht behoudt over de plizie.
Als De Graaf op alle punten van kritiek gehoor heeft gegeven, dan is de kans groot dat de PvdA instemt ja. Lijkt me logisch.
pi_25667277
PvdA niet tevreden over De Graaf

DEN HAAG De PvdA in de Eerste Kamer is
niet tevreden met de toezeggingen over
de gekozen burgemeester van minister De
Graaf.Woordvoerder Van Thijn zei dat er
weinig nieuws is gezegd en dat hij zijn
fractie adviseert tegen te stemmen.

Als de PvdA niet akkoord gaat,krijgt De
Graaf geen tweederde meerderheid achter
zijn voorstel.Die grote meerderheid is
nodig voor de grondwetswijziging.

De Graaf zegde vanmiddag toe dat niet
alle gemeenten al volgend jaar moeten
overgaan op de gekozen burgemeester.De
PvdA wil ook niet dat de burgemeester
het beheer over de politie verliest.Dat
punt lijkt nu het struikelblok te zijn.
pi_25667332
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:06 schreef Nolius het volgende:
Dit hoorde ik ook vanmiddag:
[..]

(bron)

Ben ik het wel mee eens. D66 moet zeker zeggen op te stappen als de gekozen burgemeester niet lukt. Het was een voorwaarde om deel te nemen aan de regering.
Als je die conclusie trekt, kun je ook concluderen dat D66 opgeheven kan worden.
pi_25667442
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:09 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Als De Graaf op alle punten van kritiek gehoor heeft gegeven, dan is de kans groot dat de PvdA instemt ja. Lijkt me logisch.
Kom op zeg, dat is toch geen oppositie voeren op die manier. Dat is net als dat je met schaken eerst twee stukken voorstaat en dan opgeeft omdat je tegenstander er weer 1 heeft weten te veroveren.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 20:30:58 #78
95608 Speth
Rorschach
pi_25667636
quote:
Voor de goede orde, het gaat er in beginsel om dat het door de kroon benoemen van de burgemeester uit de grondwet wordt geschrapt. Dat heeft op zich geen directe gevolgen voor de burgemeesters die er nu zitten. De feitelijke invulling moet nog gegeven worden.
Niet zo vreemd dat men niet voorbarig het oude systeem wil afschaffen dan, nietwaar?
quote:
Opvallend is dat de PvdA bij de verkiezingen zich een voorstander van de gekozen burgemeester verklaart, om zieltjes te winnen?, maar als het puntje bij het paaltje komt gaat dwarsliggen.
De eerste kamer wordt indirect gekozen bij de provinciale staten verkiezing, niet bij de verkiezingen die jij bedoelt.

Overigens lijkt de gekozen burgemeester mij een buitengewoon slecht idee, gezien de imbecilie en het wispelturige karakter van veel Nederlanders. Burgemeesters die bij de caranavalsvereniging gaan lobbyen...

Bovendien geeft het de burgemeester een in mijn ogen ongewenst democratisch mandaat, waarschijnlijk worden de plaatselijke overheden daar alleen maar machtiger en bureaucratischer van.
pi_25668655
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 17:22 schreef frankium het volgende:
Omdat we dan het lage politieke spel zien wat de PvdA in dit geval speelt, en dat past niet in het linkse kerk/NOS straatje.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:22:45 #80
104543 Marseille
Allons enfants de la patrie...
pi_25669196
is dat zo?
.
pi_25670166
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:21 schreef frankium het volgende:
Als je die conclusie trekt, kun je ook concluderen dat D66 opgeheven kan worden.
Zou ik ook geen problemen mee hebben
pi_25670457
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:21 schreef frankium het volgende:

[..]

Ohoh, scherp hoor

Hoewel ik (ook) vind dat D66 zich nu focust op de verkeerde punten (bestuurlijke vernieuwing ipv zorg en onderwijs) is zij wel de enige sociaal-liberale partij die ons land rijk is en de enig echt pragmatische partij. Ideologiën hebben al aan het eind van de 19e eeuw bewezen niet te werken tegenover Realpolitik.
pi_25670491
Natuurlijk is de PvdA tegen de gekozen burgemeester. Die regentenpartij snapt ook dat ze het onderspit delven als de inhoud gaat tellen i.p.v. politieke benoemingen of een mooi kontje.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 22:05:24 #84
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25670676
Lekker geloofwaardig die Edje van Pvda. Zelf burgemeester geweest, dus hij weet wat Cohennetje dadelijk allemaal moet laten schieten. Wiegel gooit echter in zijn flirt om terug te keren en te laten zien dat je voorstellen altijd 's nachts moet verkloten in de eerste kamer nog wat olie op het vuur.

Lachwekkend en al helemaal als je ziet hoe De Graaf zich laat vernederen door dezen en genen.

Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:22:51 #85
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_25671168
quote:
Lachwekkend en al helemaal als je ziet hoe De Graaf zich laat vernederen door dezen en genen

Helaas werkt de democratie net zo hard in het nadeel van D66; als zij de grootste regeringspartij was geweest dan was het gewoon ingevoerd en niet een zo halfslachtig mogelijk pruts- compromis-voorstelletje. Wiegel zal het niet (opnieuw) durven maar van Van Tijn weet ik het nog niet zo...
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 22:27:26 #86
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25671310
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:22 schreef Gizzer het volgende:

[..]

Helaas werkt de democratie net zo hard in het nadeel van D66; als zij de grootste regeringspartij was geweest dan was het gewoon ingevoerd en niet een zo halfslachtig mogelijk pruts- compromis-voorstelletje. Wiegel zal het niet (opnieuw) durven maar van Van Tijn weet ik het nog niet zo...
Ik vind het allemaal prima, genoeg geweest met die onzin. Het is inderdaad slecht voorbereid, ook al valt er veel te zeggen voor een gekozen burgemeester.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:37:47 #87
95608 Speth
Rorschach
pi_25671705
quote:
Hoewel ik (ook) vind dat D66 zich nu focust op de verkeerde punten (bestuurlijke vernieuwing ipv zorg en onderwijs) is zij wel de enige sociaal-liberale partij die ons land rijk is en de enig echt pragmatische partij. Ideologiën hebben al aan het eind van de 19e eeuw bewezen niet te werken tegenover Realpolitik.
Pardon, D66 niet ideologisch? Er is weinig pragmatisch aan hun districtenstelsels, gekozen burgemeesters en minister presidenten, het is slechts "democratischer" for its own sake.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:46:06 #88
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_25671955
Wat ik echt hilarisch vind, is dat de gekozen burgemeester al meer dan 30 jaar een speerpunt is van D'66, maar dat ze er dus blijkbaar te weinig tot niet over nagedacht hebben hoe deze het beste ingevoerd kan worden en welke bevoegdheden deze moet krijgen.

30 jaar de tijd gehad....
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:48:43 #89
94405 Tarak
pi_25672051
Die Van Thijn is echt aan het genieten. Hij praat trouwens nog langzamer dan hij altijd al deed.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_25672061
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:37 schreef Speth het volgende:

[..]

Pardon, D66 niet ideologisch? Er is weinig pragmatisch aan hun districtenstelsels, gekozen burgemeesters en minister presidenten, het is slechts "democratischer" for its own sake.
Wat ik bedoelde met ideologisch, is dat D66 niet ontstaan is vanuit een ideologie, maar vanuit sociaal liberaal pragmatisme. Dat enkele denkbeelden dan overeenkomen met ideologien, betekend niet dat ze op een ideologische leest geschoeid zijn...
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 22:51:58 #91
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25672152
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:48 schreef Tarak het volgende:
Die Van Thijn is echt aan het genieten. Hij praat trouwens nog langzamer dan hij altijd al deed.
Ze zijn het eens met de gekozen burgemeester en de VVD sabelt de Graaf ook al neer.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:54:48 #92
95608 Speth
Rorschach
pi_25672231
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:48 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde met ideologisch, is dat D66 niet ontstaan is vanuit een ideologie, maar vanuit sociaal liberaal pragmatisme. Dat enkele denkbeelden dan overeenkomen met ideologien, betekend niet dat ze op een ideologische leest geschoeid zijn...
Hoe heeft het districtenstelsel geen ideologische oorsprong? Welk praktisch voordeel biedt het dat ideologische redenen voldoende irrelevant maakt om te kunnen aannemen dat het hier inderdaad pragmatisme betreft?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:55:16 #93
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_25672252
Weer een demissionair kabinet, als D'66 't durft.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:56:02 #94
85889 lucida
équilibre
pi_25672283
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:48 schreef Tarak het volgende:
Laat Van Thijn maar schuiven... Die heeft al voor hetere vuren gestaan.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_25672303
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ze zijn het eens met de gekozen burgemeester en de VVD sabelt de Graaf ook al neer.
De PvdA is het eens met een gekozen burgemeester die door de raad wordt benoemd en belangrijke bevoegdheden houdt. Sterke inhoudelijke punten alleen kun je je afvragen of ze er in dit debat over de grondwetswijziging zoveel toe doen. Toch hoop ik dat ze tegenstemmen
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 22:57:07 #96
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25672321
Van Thijn is boos, whahahahahahahahaahhaahaha.
pi_25672342
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:54 schreef Speth het volgende:

[..]

Hoe heeft het districtenstelsel geen ideologische oorsprong? Welk praktisch voordeel biedt het dat ideologische redenen voldoende irrelevant maakt om te kunnen aannemen dat het hier inderdaad pragmatisme betreft?
Miscommunicatie denk ik

Wat ik bedoel te zeggen: Natuurlijk kan het zijn dat pragmatisch bedachte oplossingen overeenstemmen met idealen vanuit een ideologie. Pragmatisme houdt met name in dat je op het gegeven moment de voor jou meest voordelige beslissing neemt (alla Bismarck). Als het districtenstelsel gebasseerd is op een ideologie (welke ?), maar de beste oplossing blijkt te zijn voor een bepaald probleem, dan is het besluit wel degelijk pragmatisch, ook al is de oplossing voortgekomen uit een ideologie...

[ Bericht 1% gewijzigd door dewitteparel op 22-03-2005 23:02:31 ]
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:59:52 #98
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672436
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:56 schreef lucida het volgende:

[..]

Laat Van Thijn maar schuiven... Die heeft al voor hetere vuren gestaan.
Doel je nu op een oriënterende reis door Oost-Europa?
pi_25672438
Ik hoop dat het niet doorgaat, ik vind het een slechte zaak,

In mijn ogen is een gekozen Burgemeester zelfs ondemocratisch.....
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:01:07 #100
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672479
Mooie televisie.

Maar het wordt niet de nacht van van Tijn.

Gaan jze verdomme een burgemeester kiezen.

Krijgen we in deze inmiddels reformatorische kutgemeente door de herindeling een door God gezonden baas.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:01:27 #101
95608 Speth
Rorschach
pi_25672498
quote:
Als het districtenstelsel gebasseerd is op een ideologie (welke ?)
De ideologie van D66, een soort ultrademocratisch sociaal-liberalisme.
quote:
maar blijkt de beste oplossing te zijn voor een bepaald probleem, dan is het besluit wel degelijk pragmatisch, ook al is de oplossing voortgekomen uit een ideologie...
Maar dat is in mijn ogen niet het geval. D66 drukt dit door als "kroonjuweel", niet omdat veel mensen het willen, of omdat het nou zo praktisch is, maar "daarom". Anders dan vage kreten als "alle andere landen hebben het ook" of "het brengt de overheid dichter bij de burger" hoor ik geen enkel deugdelijk argument.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:01:40 #102
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672501
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:55 schreef popolon het volgende:
Weer een demissionair kabinet, als D'66 't durft.
Het kabinet valt weinig te verwijten als de PvdA het voorstel van D66 torpedeert...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:01:47 #103
85889 lucida
équilibre
pi_25672507
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:59 schreef aryan8 het volgende:

[..]

Doel je nu op een oriënterende reis door Oost-Europa?
Ja. Maar dat bleek een "doodlopend spoor"!...
het is zoals het is
non-conforming link
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:02:48 #104
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672531
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef lucida het volgende:

[..]

Ja. Maar dat bleek een "doodlopend spoor"!...
Ik moet zeggen dat van Thijn het vuurtje aardig op weet te stoken.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:04:12 #105
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25672576
PvdA blijft bij standpunt en stemt tegen.

Benieuwd of De Graaff daaruit z'n consequenties neemt en aftreedt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:04:18 #106
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25672580
Ze STEMMEN TEGEN!!!!!!!!!!!!!!!

HULDE voor Ed van Thijn!!!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25672592
GroenLinks en PvdA stemmen tegen. Da's dus dag Thommie
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:04:47 #108
85889 lucida
équilibre
pi_25672602
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:02 schreef aryan8 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat van Thijn het vuurtje aardig op weet te stoken.
De vraag is wie zit hier nu in zak en as?! Thom of Ed?
het is zoals het is
non-conforming link
pi_25672610
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef aryan8 het volgende:

[..]

Het kabinet valt weinig te verwijten als de PvdA het voorstel van D66 torpedeert...
Het kabinet valt sowieso te verwijten dat ze dit in het regeerakkoord hebben opgenomen maar het eigenlijk niet willen. Het lijkt me voor de hand liggen dat De Graaf aftreedt of D66 uit het kabinet stapt.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:05:21 #110
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25672627
De nacht van van Thijn!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:05:25 #111
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25672629
Mooi.

Doei De Graaf.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:05:39 #112
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672634
De SP legt een zeer heldere stemverklaring af bij monde van Ronald van der Raak. Thommy kijkt niet blij...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:05:59 #113
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_25672646
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Het kabinet valt sowieso te verwijten dat ze dit in het regeerakkoord hebben opgenomen maar het eigenlijk niet willen. Het lijkt me voor de hand liggen dat De Graaf aftreedt of D66 uit het kabinet stapt.
Dat zeg ik.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:06:15 #114
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672664
Dit was zijn speerpunt. Dag Thom.

Hulde aan van Thijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:06:57 #115
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672688
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:04 schreef lucida het volgende:

[..]

De vraag is wie zit hier nu in zak en as?! Thom of Ed?
Ik verwacht dat Thommy er vanavond nog een paar krullen bijdraait.
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:07:08 #116
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672694
Noemen ze nou alle personages uit Bint van Bordewijk op ?

dinsdag 22 maart 2005 @ 23:07:12 #117
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672699
Noten tegen
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:07:19 #118
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25672705
Die sippe kop van Thom.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:07:21 #119
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25672707
En als Thom gaat, wordt de PvdA later nog wel afgeslacht. Goedzo Van Thijn.

Moehahahahahahahahaha.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:08:02 #120
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25672726
Bijna allemaal tegen.
Thom is bijna weg, maar hoe groot achten jullie de kans dat de D66 uit het kabinet stapt?
[i]deze ruimte is te huur[/i]
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:08:10 #121
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672730
Ik heb van Thijn nog niet gehoord maar het duurt misschien even voordat hij uitgesproken is...
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:24 #122
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672767
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:08 schreef aryan8 het volgende:
Ik heb van Thijn nog niet gehoord maar het duurt misschien even voordat hij uitgesproken is...
Het 'tegen' was toch duidelijk lijkt me.

Oh kijk hemk eens sippen

dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:26 #123
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25672770
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:08 schreef aryan8 het volgende:
Dan heb je niet goed opgelet, want hij heeft een stemverklaring afgegeven.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:33 #124
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25672774
VERWORPEN!!!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:49 #125
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672785
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:08 schreef Boeman het volgende:
Bijna allemaal tegen.
Thom is bijna weg, maar hoe groot achten jullie de kans dat de D66 uit het kabinet stapt?
Dat zou de partij definitief marginaliseren. Ik acht de kans klein omdat dit kabinet geen schuld heeft aan tegenstemmers van de PvdA.

Grondwettelijke coup verworpen.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:50 #126
85889 lucida
équilibre
pi_25672788
We krijgen nu een proeve van de politieke elitaire macht. Uiteindelijk zitten dit soort politiek uitgerangeerde 1e kamerleden er toch alleen maar om de eigen staatkundige privileges veilig te stellen. Met de PvdA voorop wordt gewoon een grondwettelijke coup gepleegd om democratische staatshervormingen te blokkeren.
het is zoals het is
non-conforming link
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:52 #127
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672789
Oh wat een Nederlaag en live on tv

dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:58 #128
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25672796
verworpen!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:10:13 #129
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25672805
Yeaaaahhh!!!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:10:41 #130
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25672822
Ik verwacht geen val van het kabinet. D66 zal wel weer concessies doen totdat ze er bij neervallen. Dat is het D66-pragmatisme in de praktijk namelijk.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:10:44 #131
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25672825
Hoe kijkt een landGraaf met kiespijn?
pi_25672835
Toedeledokie Thommieboy
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:12:13 #133
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25672873
wie had gedacht dat Wiegel en van Thijn nog eens de grootste bondgenoten zouden worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:13:33 #134
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672919
Leuk om te horen van Thom de Graaf dat hetgeen waar ie tegen is hem zelf niet is gelukt.

' Ik had de afgelopen week goede contacten met PVDA-ers, maar er kwamen nieuwe bij.'

Ja niet iedereen is goed in de achterkamer.

Ja met van Thijn heeft ie niet gedineerd.

Heerlijk al die gefrustreerden nu

pi_25672929
Yessssssssssssssssss

Politieke gerechtigheid is geschied. Of er nu wel of geen gekozen burgemeester komt, is totaal irrelevant: de PvdA zet volkomen terecht D66 de voet dwars, zodat van het D66-kroonjuweeltje voorlopig niets terechtkomt. Daarmee is nu definitief onderstreept wat eigenlijk al een paar jaar bekend was: D66 heeft niets in dit kabinet te zoeken. Nu helemáááááál niet meer.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:13:56 #136
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25672935
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:10 schreef Sidekick het volgende:
Ik verwacht geen val van het kabinet. D66 zal wel weer concessies doen totdat ze er bij neervallen. Dat is het D66-pragmatisme in de praktijk namelijk.
Ik ook niet.
Net als na de nacht Van Wiegel zullen ze wel weer eieren voor hun regeergeld kiezen gaan, want een tanende partij als D66 kan zich nu al helemaal geen oppositie veroorloven.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:14:01 #137
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25672939
Leuk hoor Live-TV

Geen goede reclame voor de PVDA
pi_25672945
Walgelijke streek van de Partij van de Achteruitgang, zo hopen die regenten natuurlijk op een val van het kabinet Ik hoop dat Van Thijn een griepje krijgt
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:14:26 #139
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25672959
Balkenende heeft slim de zaak zo gemanouvreerd dat de PvdA een eigen wetsvoorstel afstemt en een PvdA-halszaak gemaakt van dit issue. Slim dreef hij een wig tussen D66 en de PvdA. De Pvd heeft voor het oog een karaktermoord gepleegd, het CDA heeft de buit binnengehaald.

Wat een uitstekend macchiavellistisch politicus is Balkenende toch.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:14:57 #141
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25672979
haha, wat kinnen die mensen slecht tegen hun verlies zeg.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:15:16 #142
7889 tong80
Spleenheup
pi_25672989
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:14 schreef Boeman het volgende:
Leuk hoor Live-TV

Pardon ?

Hoor die sukkels eens treuren als de democratie zegeviert.

† In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:15:32 #143
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673000
Ik denk juist dat het ook einde Balkenende is. Vvd slijmt al openlijk met pvda.
Plan Bos/Wiegel.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:16:00 #144
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673011
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:14 schreef Boeman het volgende:
Leuk hoor Live-TV

Juist wel. Ze houden hun rug recht en blokkeren terecht het broddelwerk van de Graaf.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:16:10 #145
7889 tong80
Spleenheup
pi_25673022
Hulde Ed. Ik zal nooit meer aan Kees van Kooten denken in het vervolg als ik je zie.

pi_25673047
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:15 schreef tong80 het volgende:

[..]

Pardon ?

Hoor die sukkels eens treuren als de democratie zegeviert.

Noem je dat een democratisch zegevieren?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_25673051
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Speth het volgende:

[..]

De ideologie van D66, een soort ultrademocratisch sociaal-liberalisme.
[..]

Maar dat is in mijn ogen niet het geval. D66 drukt dit door als "kroonjuweel", niet omdat veel mensen het willen, of omdat het nou zo praktisch is, maar "daarom". Anders dan vage kreten als "alle andere landen hebben het ook" of "het brengt de overheid dichter bij de burger" hoor ik geen enkel deugdelijk argument.
Het brengt de overheid dichter bij de burger lijkt me een redelijk argument, tezamen met het vriendjespolitieke gehalte van de huidige situatie.

Ik snap persoonlijk ook niet dat D66 hier zo'n punt van maakt, terwijl ze relatief goede partijbeginselen hebben Net of Nederland hier nu op zit te wachten... Volkomen mee eens, ik noem dat slecht partijbeleid. Desalniettemin blijft D66 voor mij de partij in beginsel de beste partij door haar sociaal liberaal pragmatisme. Dat er nu een aantal mensen zit die het verkneukelt, tsja...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:16:59 #148
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25673055
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:14 schreef sjun het volgende:
Balkenende heeft slim de zaak zo gemanouvreerd dat de PvdA een eigen wetsvoorstel afstemt en een PvdA-halszaak gemaakt van dit issue. Slim dreef hij een wig tussen D66 en de PvdA. De Pvd heeft voor het oog een karaktermoord gepleegd, het CDA heeft de buit binnengehaald.

Ja, CDA en VVD zijn de grote winnaars van deze avond.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:18:19 #149
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25673095
D66: Ze blijven een kindje dat af en toe een aai over de bol moet hebben. Dan weer tevreden is. En vervolgens, als dat kindje te ver doordramt, moet hij in de hoek.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:18:37 #150
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25673105
De tranen stonden De Graaf in de ogen. De teleurstelling was goed af te lezen.

En slechte verliezers blijf je houden. Tsja, niet genoeg invloed om wetgeving erdoor te jassen, en dan ga je woord*grapjes* bedenken. De frustratie en teleurstelling is echt heel erg aan de oppervlakte gekomen.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:18:41 #151
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25673108
Hopelijk wordt D66 nu voor haar leed gecompenseerd door extra geld in het onderwijs te pompen en dat kennisplatform eens van de grond te krijgen.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:19:11 #152
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673127
hoorde ik het nu goed dat Ella Kalsbeek (pvda) voorstemde?
wat moet ik hier nu neerzetten?
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:19:38 #153
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673143
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:18 schreef Pool het volgende:
Hopelijk wordt D66 nu voor haar leed gecompenseerd door extra geld in het onderwijs te pompen en dat kennisplatform eens van de grond te krijgen.

D'66 through the drain.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:19:39 #154
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673144
Noten heeft ook wel leen punt. Nu heeft de PvdA nog invloed, geef je het uit handen, maak je de weg vrij voor de chaos van de Graaf.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:20:28 #155
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673174
kan iemand mij uitleggen waarom het voorstel dat ingediend is door een kabinet waar de pvda zelf inzat (paars 2), nu tegenstemt?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:21:02 #156
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673193
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Noten heeft ook wel leen punt. Nu heeft de PvdA nog invloed, geef je het uit handen, maak je de weg vrij voor de chaos van de Graaf.
waarom heeft de pvda het dan ooit mede zelf ingediend?
pi_25673198
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:20 schreef evert het volgende:
kan iemand mij uitleggen waarom het voorstel dat ingediend is door een kabinet waar de pvda zelf inzat (paars 2), nu tegenstemt?
Politieke verhoudingen... Regenten geven niks om wetten; Die geven alleen om zichzelf.
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:21:19 #158
7889 tong80
Spleenheup
pi_25673207
Oh die tachtigjarige VVDer met z'n rode dasje

pi_25673214
quote:
De Graaf wou te weinig te snel, daar komt het op neer
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_25673218
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:14 schreef sjun het volgende:
Tja, zo omslachtig kun je het ook uitleggen. Je zou ook wat simpeler kunnen redeneren. CDA passeerde PvdA voor een coalitie. D66 maakte een coalitie van CDA+VVD mogelijk. PvdA pakt daarom nu D66 terug. PvdA-stemmers begrijpen de PvdA wel.
pi_25673228
Henk Westbroek, eat your heart out
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:22:38 #162
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25673256
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Juist wel. Ze houden hun rug recht en blokkeren terecht het broddelwerk van de Graaf.
maar zoals ze worden afgebeeld op dit moment is niet positief. Dat is natuurlijk politiek, dat snap ik, maar ze worden afgebeeld als een partij met een vrij bewegelijk kontje. En daar houden kiezers niet van. Maar idd een behoorlijk slimme zet van CDA en VVD. Hebben ze mooi voor elkaar.

pi_25673264
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:19 schreef evert het volgende:
hoorde ik het nu goed dat Ella Kalsbeek (pvda) voorstemde?
Elsabe Kalsbeek (1941) is sinds 10 juni 2003 lid van de VVD-fractie in de Eerste Kamer.
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 maart 2005 @ 23:23:16 #164
7889 tong80
Spleenheup
pi_25673276
De Professor en Ulkie Bulkie vertellen Saartje dat Swiebertje ziek is en geld nodig heeft.
Scene 1: De burgemeester vind het een vreemd verhaaltje en geeft Bromsnor opdracht even te gaan zoeken naar Swiebertje..
Scene 2: De burgemeester wantrouwde 'die twee kerels' al direct. Hij wil ze graag stevig de les lezen..
Scene 3: Op zo'n vreemde dag en op de goede afloop.. biedt de burgemeester aan iedereen een lekkere sigaar aan. Bromsnor wil er eentje pakken maar de burgemeester zegt 'nee, Bromsnor.. éérst ons slachtoffer..."
Swiebertje sluit af met 'tjonge tjonge.. wat een dag, wat een dag, en dan volgt de eindtune..

03-11-1973 Deel 2: Alles draait om geld:

De burgemeester vind het jammer dat Malle Pietje hier in het dorp woont. Niet omdat hij het geen aardige man vindt, maar vooral omdat hij mooie antieke dingen heeft en daar hier in het dorp niet zo'n belangstelling voor is. Als zakenman moet je toch aan je verdiensten denken!

23-02-1974 Deel 6: Sjerrelok Hommeles op speurderspad:

Er worden valse cheques in omloop gebracht. De burgemeester geeft Bromsnor opdracht wat te gaan rondneuzen in de herberg 'De Vergulde Kip'

18-05-1974 Deel 9: Swiebertje laat zich niet kisten:
Swiebertje haalt weer een streek uit door een gedichtje over Bromsnor in zijn opschrijfboekje te schrijven. Bromsnor vind dat 'valsheid in geschrifte' en wil hem weer eens arresteren. Hij denk Swiebertje te pakken te hebben omdat die zich in een kist verstopt heeft. Bromsnor brengt de kist naar het gemeentehuis en zegt de Burgemeester dat hij een verrassing heeft. Het pakt echter allemaal anders uit en veldwachter Bromsnor krijgt flink op zijn falie. Hoe het verder afloopt? Luister zelf maar: (enkele passages zijn er tussenuit geknipt om het 'luisterbaarder' te maken)

Scene 1: De Burgemeester vind het opschrijfboekje van Bromsnor en leest het gedicht voor...
Scene 2: Bromsnor brengt vol trots 'de toverkist' naar het gemeentehuis en zet hem in het bureau van de Burgemeester...
Scene 3: Swiebertje wordt op het gemeentehuis geroepen... Hij verwacht een paar dagen achter de tralies te moeten, maar de burgemeester weet iets beters en legt Swiebertje een 'taakstraf' op

pi_25673293
ik vraag me nu af wat de consequenties zullen zijn voor de fracties en de coalitie
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:23:42 #166
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_25673295
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:18 schreef Sidekick het volgende:

En slechte verliezers blijf je houden. Tsja, niet genoeg invloed om wetgeving erdoor te jassen, en dan ga je woord*grapjes* bedenken. De frustratie en teleurstelling is echt heel erg aan de oppervlakte gekomen.
Begrijpelijk. Jammer dat die kneuzen van o.a. de PvdA blijkbaar willen vasthouden aan de achterkamertjes- en vriendjespolitiek die nu nog steeds wordt bedreven. Dat hebben ze nu weer voor minstens een aantal jaren gerekt .
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:23:56 #167
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673302
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:23 schreef SCH het volgende:

[..]

Elsabe Kalsbeek (1941) is sinds 10 juni 2003 lid van de VVD-fractie in de Eerste Kamer.
naamsverwarring dus, ik dacht dat Kalsbeek in dit geval Ella was
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:24:05 #168
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673304
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:20 schreef evert het volgende:
omdat de pvda geen invloed heeft over de manier van invoeren als deze grondwetwijziging er eenmaal door was. Nu kan de pvda bij een evt volgend kabinet zelf bepalen hoe dit moet worden ingevoerd (hypothetisch gezien) Maar als D66 niet meer regeert stemmen de CDA en de VVD ook tegen, omdat zij nu alleen maar voor stemden ivm het regeeraccorrd. Je kan er wel vanuit gaan dat dit D66 gedrocht van de baan is voor minstens 10 jaar.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:24:07 #169
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25673305
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:13 schreef tong80 het volgende:
Leuk om te horen van Thom de Graaf dat hetgeen waar ie tegen is hem zelf niet is gelukt.

' Ik had de afgelopen week goede contacten met PVDA-ers, maar er kwamen nieuwe bij.'

Ja niet iedereen is goed in de achterkamer.

Ja met van Thijn heeft ie niet gedineerd.

Heerlijk al die gefrustreerden nu

Zou de Graaf morgen pragmatisch blijven zitten?
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:25:21 #170
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673347
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:21 schreef dVTB het volgende:

[..]

Tja, zo omslachtig kun je het ook uitleggen. Je zou ook wat simpeler kunnen redeneren. CDA passeerde PvdA voor een coalitie. D66 maakte een coalitie van CDA+VVD mogelijk. PvdA pakt daarom nu D66 terug. PvdA-stemmers begrijpen de PvdA wel.
PvdA wordt ook hard teruggepakt, mark my words.
pi_25673349
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:14 schreef cultheld het volgende:
Walgelijke streek van de Partij van de Achteruitgang, zo hopen die regenten natuurlijk op een val van het kabinet Ik hoop dat Van Thijn een griepje krijgt
Zo 'democratisch' als de deelname van D66 aan de huidige regering, zo 'democratisch' is ook de hak die de PvdA nu zet. Maar geef ze eens ongelijk. Wel droevig trouwens, dat Van Thijn als brenger van de boodschap een ziekte krijgt toegewenst. Zegt meer over jou dan over Van Thijn.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:25:29 #172
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673353
en Rehwinkel had graag willen voorstellen maaar toch begrijpt hij het....
PvdA is hoe je het went of keert meer een regentenpartij dan men eigenlijk wil uitstralen en Wouter Bos leidt een grote nederlaag.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:26:25 #173
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25673382
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:21 schreef evert het volgende:

[..]

waarom heeft de pvda het dan ooit mede zelf ingediend?
Omdat toen nog gedacht werd dat D66 nooit en te nimmer zo'n invloed zou kunnen vergaren bij CDA en VVD die op dit punt hun ziel hebben verkocht om maar aan een meerderheidskabinet te komen met een vervolging van het sociaal-economisch beleid van Balkenende 1.
pi_25673401
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:25 schreef dVTB het volgende:

[..]

Zo 'democratisch' als de deelname van D66 aan de huidige regering, zo 'democratisch' is ook de hak die de PvdA nu zet. Maar geef ze eens ongelijk. Wel droevig trouwens, dat Van Thijn als brenger van de boodschap een ziekte krijgt toegewenst. Zegt meer over jou dan over Van Thijn.
Je ziet de bijtende spot van mijn opmerking ook niet in he En een griepje, dat zal vast pijn doen
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:27:13 #175
959 opa
pi_25673403
Een Ragfijn spel Zou Ollie B. zeggen
pi_25673422
Het kan ook zo zijn dat de PvdA hoopt de D66 nu de zaak gaat opblazen in het kabinet hoewel me dat erg onwaarschijnlijk lijkt
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:27:45 #177
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25673425
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:22 schreef Boeman het volgende:

[..]

maar zoals ze worden afgebeeld op dit moment is niet positief. Dat is natuurlijk politiek, dat snap ik, maar ze worden afgebeeld als een partij met een vrij bewegelijk kontje. En daar houden kiezers niet van. Maar idd een behoorlijk slimme zet van CDA en VVD. Hebben ze mooi voor elkaar.

Zou die Sjun gelijk hebben met zijn suggesties van Balkenende of Verhagen die de politieke zaak achter de schermen uitstekend voor elkaar heeft?
pi_25673426
Ik verwacht dat D66 uit het kabinet stapt, donderdag ofzo.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:28:12 #179
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673435
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

omdat de pvda geen invloed heeft over de manier van invoeren als deze grondwetwijziging er eenmaal door was. Nu kan de pvda bij een evt volgend kabinet zelf bepalen hoe dit moet worden ingevoerd (hypothetisch gezien) Maar als D66 niet meer regeert stemmen de CDA en de VVD ook tegen, omdat zij nu alleen maar voor stemden ivm het regeeraccorrd. Je kan er wel vanuit gaan dat dit D66 gedrocht van de baan is voor minstens 10 jaar.
en de heer Nooten maar volhouden dat hij op zich voor is en het over 2 jaar gewoon weer in stemming gebracht kan worden. Dus ze zijn eigenlijk voor (in naam) maar hebben het nu zo gedaan dat het waarschijnlijk de komende 10 jaar niet gebeurd. Ja, dat is logische politiek.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:28:33 #180
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673448
Opportunistische en onbetrouwbare kutpartij die zijn eigen principes graag verkracht om D66 een hak te zetten.
pi_25673449
Die complottheorieen over de PvdA zijn onzinnig, na Thom de Graaf is Wouter Bos namelijk de grootste verliezer van deze dag.
pi_25673451
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:25 schreef Aaahikwordgek het volgende:
PvdA is allang gepakt toen het CDA de wens van de kiezer negeerde en na een schijnvertoning een coalitie aanging met de VVD, mogelijk gemaakt door D66.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:28:39 #183
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_25673453
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:27 schreef SCH het volgende:
Als ze consequent zijn wel ja.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:28:40 #184
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25673454
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:27 schreef opa het volgende:
Een Ragfijn spel Zou Ollie B. zeggen

Ouderwetse politiek is weer helemaal terug.

Eindelijk wraak van de PvdA op de deelname van D66 in dit kabinet.
Poef.....gone! ©golfer
pi_25673457
quote:
Dat zou een ramp zijn, want dan krijgen we een regering met de Partije van de regenten
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:28:51 #186
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673459
Denk ook dat D'66 ermee kapt. Volgens mij is dit ook het plan van de VVD. Architect wederom Zalm?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:28:54 #187
959 opa
pi_25673460
quote:
Ik ben erg blij met uw voorspelling.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:29:20 #188
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673469
quote:
dat zou niet verstandig zijn, want ik denk niet dat ze nog een zetel overhouden als er nu verkiezingen worden gehouden na deze nieuwe blamage. Dat zou ook niet goed zijn voor het land , want op zich is dit een prima kabinet. Zeker nu deze rotte appel uit het kabinetsbeleid is gesneden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:29:28 #189
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673475
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:28 schreef dVTB het volgende:

[..]

PvdA is allang gepakt toen het CDA de wens van de kiezer negeerde en na een schijnvertoning een coalitie aanging met de VVD, mogelijk gemaakt door D66.
Wens van de kiezer??? Spreek voor jezelf.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:29:37 #190
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25673481
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:27 schreef aryan8 het volgende:

[..]

Zou die Sjun gelijk hebben met zijn suggesties van Balkenende of Verhagen die de politieke zaak achter de schermen uitstekend voor elkaar heeft?
Daarvoor is het te vroeg. Het zou immers nog kunnen (al lijkt het me sterk) dat D66 de PvdA beloont voor haar tegenstem door uit het kabinet te stappen en Thom de Graaf uit te rangeren.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 maart 2005 @ 23:29:38 #191
862 Arcee
Look closer
pi_25673484
"Meneer De Graaf, live voor 't NOS Journaal".

"Meneer Van Thijn, u bent live in Barend en Van Dorp".

Mooie televisie.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_25673488
ik denk idd dat bos no happy camper is. Mocht d66 de zaak opblazen dan is pvda meteen de grote winnaar omdat ze bij de nieuwe verkiezingen een goede uitslag zullen halen. Ik zie het echter niet gebeuren
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:30:37 #193
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673519
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:26 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Omdat toen nog gedacht werd dat D66 nooit en te nimmer zo'n invloed zou kunnen vergaren bij CDA en VVD die op dit punt hun ziel hebben verkocht om maar aan een meerderheidskabinet te komen met een vervolging van het sociaal-economisch beleid van Balkenende 1.
is geen antwoord op de vraag waarom toen de PVDA zelf het ingediend heeft vanuit een kabinet waar men zelf in zat, en nu ineens tegen is.
Het is mijn inziens eerder een interne waarschuwing richting Wouter Bos, dat hij zich niet alles kan permitteren. En de vraag is niet alleen of De Graaf er nu genoeg van heeft, maar ook hoe Bos hier mee omgaat.
pi_25673520
D66 stapt er uit en Matt Herben biedt zich direct aan om hun plaats in te nemen. Wedden?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:30:42 #195
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673521
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:28 schreef popolon het volgende:
Als ze consequent zijn wel ja.
Staatsrechtelijk onzuiver. CDA en VVD kunnen er niks aan doen.
pi_25673525
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Denk ook dat D'66 ermee kapt. Volgens mij is dit ook het plan van de VVD. Architect wederom Zalm?
Onwaarschijnlijk omdat VVD niet goed staat in de peilingen
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:31:40 #197
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25673543
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:28 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat zou een ramp zijn, want dan krijgen we een regering met de Partije van de regenten
Ook dat is nog maar de vraag. Na de vertoning van de PvdA scoort deze club natuurlijk niet eenvoudig aan daadwerkelijke stemmen wat de afgelopen maanden geopiniëerd werd...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:31:58 #198
94405 Tarak
pi_25673557
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:05 schreef Sidekick het volgende:
Mooi.

Doei De Graaf.
Er is vast binnen D'66 een betere minister voor die post te vinden.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:32:32 #199
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673585
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:30 schreef SCH het volgende:
D66 stapt er uit en Matt Herben biedt zich direct aan om hun plaats in te nemen. Wedden?
Dat kan niet, snap je dat?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:32:37 #200
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25673589
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:25 schreef evert het volgende:
en Rehwinkel had graag willen voorstellen maaar toch begrijpt hij het....
PvdA is hoe je het went of keert meer een regentenpartij dan men eigenlijk wil uitstralen en Wouter Bos leidt een grote nederlaag.
Tja, een groot deel van de PvdA-achterban, waaronder ik, is tegen de gekozen burgemeester. Dit onderwerp verdeelt vrijwel alle politieke partijen en met name de PvdA. Wanneer de plannen nu helder en eenduidig waren geweest, dan had deze grondwetswijziging een goede kans gemaakt. Met de wazige plannen van vandaag kregen echter de tegenstanders binnen de PvdA de overhand.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:32:40 #201
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673592
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:30 schreef evert het volgende:

[..]

is geen antwoord op de vraag waarom toen de PVDA zelf het ingediend heeft vanuit een kabinet waar men zelf in zat, en nu ineens tegen is.
Het is mijn inziens eerder een interne waarschuwing richting Wouter Bos, dat hij zich niet alles kan permitteren. En de vraag is niet alleen of De Graaf er nu genoeg van heeft, maar ook hoe Bos hier mee omgaat.
zie mijn reactie een aantal posts eerder.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:32:47 #202
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673596
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:31 schreef sjun het volgende:
Ook dat is nog maar de vraag. Na de vertoning van de PvdA scoort deze club natuurlijk niet eenvoudig aan daadwerkelijke stemmen wat de afgelopen maanden geopiniëerd werd...
Ze hebben hun ware onbetrouwbare gezicht getoond en het zal tijd kosten dit beeld te herstellen.
pi_25673597
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Staatsrechtelijk onzuiver. CDA en VVD kunnen er niks aan doen.
Daar hebben luchtfietsers (lees: kamerleden van d '66) maling aan.
pi_25673602
Nu krijgen we alle huilers weer .
pi_25673604
quote:

[..]

Alsof de mensen die gekozen burgemeester het belangrijkste item vinden, hou toch op.
pi_25673606
quote:

[..]

daar zou ik maar niet al te snel van uit gaan. Er is bij de 'burger' veel onvrede over het beleid van CDA/VVD dus ik denk dat de PvdA er wel goed uit komen
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:33:18 #207
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673616
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat zou niet verstandig zijn, want ik denk niet dat ze nog een zetel overhouden als er nu verkiezingen worden gehouden na deze nieuwe blamage. Dat zou ook niet goed zijn voor het land , want op zich is dit een prima kabinet. Zeker nu deze rotte appel uit het kabinetsbeleid is gesneden.
ik denk dat dit niet negatief voor d66 werkt. dat het gesneuveld is, ligt niet aan d66 maar aan de pvda. ik denk dat het eerder sympathie voor d66 op zal leveren.
pi_25673628
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:32 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Dat kan niet, snap je dat?
Smiley-blind?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:33:58 #209
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25673634
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:30 schreef SCH het volgende:
D66 is qua "pragmatisme" (lees: een gebrek aan ruggegraat) op hetzelfde niveau als de LPF, dus waarom zou D66 ermee stoppen?

Ze zullen wel weer iets pragmatistisch vinden als "We hebben altijd nog het vernieuwde kiestelsel in petto" ofzo.:')
pi_25673652
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:28 schreef SCH het volgende:
Die complottheorieen over de PvdA zijn onzinnig, na Thom de Graaf is Wouter Bos namelijk de grootste verliezer van deze dag.
Goh, over slimme complottheorieën gesproken. Sjun: Bos kan gewoon zeggen: "Ja, maar IK was vóóóór'
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:34:23 #211
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25673657
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Wens van de kiezer??? Spreek voor jezelf.
de kiezer [MV]
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:34:36 #212
94405 Tarak
pi_25673666
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:33 schreef evert het volgende:

[..]

ik denk dat dit niet negatief voor d66 werkt. dat het gesneuveld is, ligt niet aan d66 maar aan de pvda. ik denk dat het eerder sympathie voor d66 op zal leveren.
Denk ik ook. En het zal negatief werken voor de PvdA.
pi_25673673
Heeft die Dittrich 't ineens over onderwijs en milieu, daar heb ik hem de afgelopen 2 jaar nog niet over gehoord
pi_25673676
quote:

[..]

het programma van de D66 spreek niet aan, ze kunnen geen keizers trekken en zullen dus blijven hangen tussen 5-10
Maar ik geloof er niets van dat D66 eruit stappen
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:35:16 #215
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673685
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Alsof de mensen die gekozen burgemeester het belangrijkste item vinden, hou toch op.
Om die reden is het ook goedkoop wat pvda doet.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:35:20 #216
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25673688
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:30 schreef komrad het volgende:
Onwaarschijnlijk omdat VVD niet goed staat in de peilingen
VVD stond afgelopen vrijdag evenhoog als in de Tweede Kamer.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:35:25 #217
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673691
quote:

[..]

symphatie? Als de Graaf met een fatsoenlijk voorstel was gekomen had de PvdA gewoon voor gestemd. Doordat de Graaf prutswerk heeft afgeleverd was de PvdA gedwongen tegen te stemmen.

Het kinderachtige gedrag nu van de raaf en Dittrich spreekt ook niet voor zich. Bovendien al die ophef over zon onbenullig onderwerp. Er wordt echt helemaal niemand beter van een gkozen burgemeester, integendeel!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 maart 2005 @ 23:35:50 #218
862 Arcee
Look closer
pi_25673701
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:13 schreef dVTB het volgende:
Daarmee is nu definitief onderstreept wat eigenlijk al een paar jaar bekend was: D66 heeft niets in dit kabinet te zoeken.
Inderdaad, wat een spek-en-bonen-partij is dat.

JP en Gerrit, dat zijn de mannen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:36:06 #219
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673711
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:32 schreef cultheld het volgende:
Daar hebben luchtfietsers (lees: kamerleden van d '66) maling aan.
Een regering valt niet omdat een oppositiepartij ergens tegen stemt.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:36:19 #220
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25673718
Die Dittrich kan ook lekker nuanceren hoor
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:36:21 #221
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673720
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

symphatie? Als de Graaf met een fatsoenlijk voorstel was gekomen had de PvdA gewoon voor gestemd. Doordat de Graaf prutswerk heeft afgeleverd was de PvdA gedwongen tegen te stemmen.
dus voor dat prutswerk was Wouter Bos wel voor?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:36:23 #222
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25673722
Wat is er nogover de de kroonjuwelen en speerpunten van D66 waardoor ze sympathie van de kiezer zouden moeten krijgen?
Het is ze in 40 jaar tijd niet gelukt om ook maar 1 van hun hoofdpunten er door te krijgen.

Opdoeken die partij.
Poef.....gone! ©golfer
pi_25673741
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:35 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

VVD stond afgelopen vrijdag evenhoog als in de Tweede Kamer.
dus geen winst te behalen door nu de verkiezingen te houden
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:37:14 #224
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673748
De gekozen burgemeester komt er gewoon, en wordt dan officieel benoemt door de koningin.
pi_25673781
Volgens Dittrich heft de PvdA een nederlaag geleden .
pi_25673783
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:36 schreef golfer het volgende:
Wat is er nogover de de kroonjuwelen en speerpunten van D66 waardoor ze sympathie van de kiezer zouden moeten krijgen?
Het is ze in 40 jaar tijd niet gelukt om ook maar 1 van hun hoofdpunten er door te krijgen.

Opdoeken die partij.
ik zie ook de levensvatbaarheid van d66 niet al te rooskleurig in
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:38:07 #227
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25673790
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Vraag is of D66 er nog genoeg uit denkt te halen.
pi_25673804
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

D'66-ers kunnen toch uit frustratie besluiten om het kabinet op te blazen omdat hun stokpaardjes er tóch niet doorheen komen?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:38:50 #229
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673818
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:36 schreef evert het volgende:

[..]

dus voor dat prutswerk was Wouter Bos wel voor?
Dat klopt, de senatoren zijn wat dat betreft wat ouder en wijzer gelukkig.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:39:05 #230
959 opa
pi_25673829
Wellicht zou Bos er ook nog wel eens uit komen als het beste jongetje van de klas.
Immers de coalitie heeft allerlei beleid ingezet waar Bos ook voor is , maar dat nog niet door zijn achterban kon krijgen.
Open sollicitatie van Bos naar VVD en/of CDA :0
pi_25673833
d66 zal doen wat ze op lange termijn het meeste kan leveren. Ik denk echter dat ze sowieso weinig meer kunnen bereiken en dat allebei de opties ze niet echt zullen helpen
pi_25673835
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:18 schreef Pool het volgende:
Hulde voor de echte politieke kenner. Ere wie ere toekomt. Dittrich verkondigt zojuist PRECIES het bovenstaande. "Er is nog genoeg voor ons te doen in dit kabinet. We hebben een hele agenda die we willen bereiken".

Aangezien ik altijd erg veel waarde hecht aan verklaringen van Dittrich ("Nee, we stappen niet in een coalitie met CDA en VVD") denk ik dat het kabinet over enkele dagen wel zal vallen...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:39:23 #233
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673837
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Het kinderachtige gedrag nu van de raaf en Dittrich spreekt ook niet voor zich. Bovendien al die ophef over zon onbenullig onderwerp. Er wordt echt helemaal niemand beter van een gkozen burgemeester, integendeel!
dittrich zei het net nog even duidelijk: de pvda heeft 3x voorgestemd en nu ineens tegen.
dus het kostte 4 stemmingen om tot het inzicht te komen dat het prutswerk was? Lekkere partij...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:39:32 #234
46511 Linz
held der helden
pi_25673845
Boris Dittrich meldt net dat er nog genoeg over is waar D66 in de regering nog voor heeft te vechten, behalve dan alleen de gekozen burgemeester.

Dus die lui blijven gewoon.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:40:11 #235
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673867
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef cultheld het volgende:

[..]

D'66-ers kunnen toch uit frustratie besluiten om het kabinet op te blazen omdat hun stokpaardjes er tóch niet doorheen komen?
ik denk dat men extra gemotiveerd is om de PvdA de komende tijd niet aan de macht te laten komen.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:40:18 #236
959 opa
pi_25673873
Heerlijk toch: Complottheorieën
pi_25673884
dVTB whehehe, preceis als een politicus zoiets zeg is de kans aanwezig dat de boel klapt
pi_25673891
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:39 schreef Linz het volgende:
Boris Dittrich meldt net dat er nog genoeg over is waar D66 in de regering nog voor heeft te vechten, behalve dan alleen de gekozen burgemeester.

Gij gelooft hem op zijn blauwe ogen?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:40:56 #239
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25673899
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:36 schreef golfer het volgende:

Opdoeken die partij.
De partij mag wel blijven bestaan hoor

Alleen zie ik er niet zoveel heil meer in. Aan de andere kant voeren ze deze politiek al jaren en ze krijgen toch telkens weer een behoorlijk aantal kiezers achter zich aan. Voornamelijk door hun punten op't gebied van onderwijs. Beetje naïef...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:41:01 #240
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673902
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef cultheld het volgende:
En dan? Met twee zetels in de oppositie gaan zitten?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:41:09 #241
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673905
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:39 schreef evert het volgende:

[..]

dittrich zei het net nog even duidelijk: de pvda heeft 3x voorgestemd en nu ineens tegen.
dus het kostte 4 stemmingen om tot het inzicht te komen dat het prutswerk was? Lekkere partij...
beter te halve gekeerd, dat ten hele gedwaald.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25673910
Feitelijk is het ook weer de nacht van Wiegel, reken maar dat hij en Van Thijn elkaar een paar keer hebben gesproken vandaag. Wiegel is ook faliekant tegen.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:41:23 #243
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673913
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Dat klopt, de senatoren zijn wat dat betreft wat ouder en wijzer gelukkig.
dus is het vooral een nederlaag voor Wouter Bos
pi_25673915
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:40 schreef evert het volgende:

[..]

ik denk dat men extra gemotiveerd is om de PvdA de komende tijd niet aan de macht te laten komen.
Ik hoop het.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:41:28 #245
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673917
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:40 schreef opa het volgende:
Heerlijk toch: Complottheorieën
Dat zeker. En Van Thijn wordt binnenkort gemold.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:42:00 #246
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25673935
misschien wil het PvdA wel een regering vormen samen met de VVD onder Wiegel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25673942
Dittrich: "Laten we het morgen maar weer eens over andere dingen gaan hebben"

Zo is het maar net Boris, alleen kom je er een beetje laat achter.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:42:17 #248
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673945
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:39 schreef dVTB het volgende:
Aangezien ik altijd erg veel waarde hecht aan verklaringen van Dittrich ("Nee, we stappen niet in een coalitie met CDA en VVD") denk ik dat het kabinet over enkele dagen wel zal vallen...
Wensdenken natuurlijk.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:42:39 #249
94405 Tarak
pi_25673955
Zal D'66 niet gewoon alsnog een gewijzigd voorstel gaan indienen??
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:42:44 #250
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25673958
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:41 schreef SCH het volgende:
Feitelijk is het ook weer de nacht van Wiegel, reken maar dat hij en Van Thijn elkaar een paar keer hebben gesproken vandaag. Wiegel is ook faliekant tegen.
en weet je nog hoe de PvdA reageerde, 6 jaar geleden in de nacht van wiegel?
wie is nu de draaikont?
pi_25673959
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:59 schreef Tikorev het volgende:
Natuurlijk is de PvdA tegen de gekozen burgemeester. Die regentenpartij snapt ook dat ze het onderspit delven als de inhoud gaat tellen i.p.v. politieke benoemingen of een mooi kontje.
Dit zal Woutertje Bos leuk vinden. Fantastisch moment om bij de volgende verkiezingen naar terug te wijzen om aan te tonen hoe regentesk de PvdA is
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:43:11 #252
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25673981
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:41 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Dat zeker. En Van Thijn wordt binnenkort gemold.
60 jaar geleden heeft ie de dans al ontsprongen.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:43:15 #253
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25673983
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
misschien wil het PvdA wel een regering vormen samen met de VVD onder Wiegel.
Zoiets zou zomaar kunnen en hopelijk laat Wiegel zich dan nog eenmaal van de beste kant zien: door de nek van Bos om te draaien.
pi_25673984
Ach het probleem is dat het helemaal niet om het principiele besluit gaat van de gekozen burgemeester. Het wordt nu puur in de partijpolitiek getrokken terwijl het eigenlijk duidelijk is. Zowel PvdA als VVD en CDA willen het gewoon niet. Het komt CDA en VVD gewoon goed uit dat de PvdA het tegenhoud wat die willen het nog veel minder.
pi_25673988
Waarom is het eigenlijk regentesk om zorgvuldig met de grondwet om te gaan?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:43:24 #256
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_25673989
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:39 schreef Linz het volgende:

quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:39 schreef dVTB het volgende:

[..]

Hulde voor de echte politieke kenner. Ere wie ere toekomt. Dittrich verkondigt zojuist PRECIES het bovenstaande. "Er is nog genoeg voor ons te doen in dit kabinet. We hebben een hele agenda die we willen bereiken".

Ik acht de kans trouwens klein dat ze eruit stappen...
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:43:47 #257
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25674000
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:41 schreef PJORourke het volgende:

En dan? Met twee zetels in de oppositie gaan zitten?
Zoiets zal hun voorland wel zijn, dus vandaar: opdoeken die partij.

Krampachtig vasthouden van Dittrich aan hun onderwijs-puntje zal ze weinig meer zetels opleveren.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:44:20 #258
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25674019
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:41 schreef evert het volgende:

[..]

dus is het vooral een nederlaag voor Wouter Bos
Bos denkt alleen maar aan de peilingen. Dit komt hem niet goed uit. Gelukkig bewijst dit wel dat de senaat erg belangrijk is in ons politieke systeem omdat zij nog wel onafhankelijk kunnen denken. Hulde voor de PvdA senaat!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:44:29 #259
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25674025
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:43 schreef SCH het volgende:
Omdat ze er vroeger nooit zorgvuldig mee omgingen. Zie Artikel 1.
pi_25674049
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Omdat ze er vroeger nooit zorgvuldig mee omgingen. Zie Artikel 1.
Omdat ze het toen niet deden (wat je dan maar even uit moet leggen) moeten ze het nu ook niet doen?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:45:29 #261
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674060
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:43 schreef golfer het volgende:

[..]

Krampachtig vasthouden van Dittrich aan hun onderwijs-puntje zal ze weinig meer zetels opleveren.
nou, wedje: in de eerste peiling na deze avond/nacht zal d66 weinig dalen en de pvda wel
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:45:39 #262
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25674069
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Bos denkt alleen maar aan de peilingen. Dit komt hem niet goed uit. Gelukkig bewijst dit wel dat de senaat erg belangrijk is in ons politieke systeem omdat zij nog wel onafhankelijk kunnen denken. Hulde voor de PvdA senaat!
LOL!!!!!!!!!!

Onafhankelijk my ass, dit gaat niet over gekozen burgemeesters of over grondwetten, dit gaat om ordinaire zucht naar macht.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:45:40 #263
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25674070
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:43 schreef golfer het volgende:

Ik ben hier niet zo blij mee. Onze democratie blijft zo op Noord-Koreaans niveau. Met allerlei regenten die overal alles bedisselen.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:46:21 #264
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25674092
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:42 schreef evert het volgende:

[..]

en weet je nog hoe de PvdA reageerde, 6 jaar geleden in de nacht van wiegel?
wie is nu de draaikont?
Zat de VVD toen niet in het kabinet?

De PvdA is nu oppositie. En de VVD heeft nu ook alleen maar ingestemd vanwege het regeerakkoord. Alsof die zitten te wachten op een gekozen burgemeester.

D66 staat in hier haar hemd en volkomen terecht imo.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:46:37 #265
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25674102
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:45 schreef SCH het volgende:
Omdat ze het toen niet deden (wat je dan maar even uit moet leggen) moeten ze het nu ook niet doen?
Dat argument gebruikt links altijd omtrent Irak.
pi_25674104
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:45 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

LOL!!!!!!!!!!

Onafhankelijk my ass, dit gaat niet over gekozen burgemeesters of over grondwetten, dit gaat om ordinaire zucht naar macht.
Je vergist je met de kabinetsformatie toen Verhagen de boel blokkeerde.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 maart 2005 @ 23:46:41 #267
862 Arcee
Look closer
pi_25674106
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:25 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Welnee, wat kan de arbeider die gekozen brugemeester nou verrotten?
pi_25674122
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:43 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van dit soort opmerkingen .
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:47:20 #269
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25674125
quote:

[..]

Bij deze stemming heeft de PvdA gekozen om het oude systeem te behouden nu het nieuwe systeem een broddelwerk is. Dat is niet de taak van de Tweede Kamer, en wel van de Eerste Kamer, vandaar dat het nu pas is tegengehouden.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:47:58 #270
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25674139
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:43 schreef SCH het volgende:
juist, die term wordt gewoon gebuikt om de pvda zwart te maken , ten onrechte. Niemand zit ten eerste op die gekozen burgemeester te wachten en zal het de kwaliteit van de gemeenten alleen maar uithollen, ten tweede geef je als je nu voor deze grondwetswijziging stemt het heft uit handen vwb de invoering, ten derde is de eerste kamer er om de tweede kamer te controleren op zorgvuldigheid. De Graaf had prutswerk geleverd en dat wordt terecht afgestraft door de senaat.

CDA en VVD wilden ook tegenstemmen , maar waren met handen en voeten gebonden aan het regeeraccoord (want dan zou er zeker een crisis komen) en zij waren eigenlijk de partijen die niet zuiver hebben gehandeld in dezen. Hans wiegel was er heel duidelijk over.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:48:39 #271
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674166
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:46 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Zat de VVD toen niet in het kabinet?

De PvdA is nu oppositie. En de VVD heeft nu ook alleen maar ingestemd vanwege het regeerakkoord. Alsof die zitten te wachten op een gekozen burgemeester.

D66 staat in hier haar hemd en volkomen terecht imo.
maar is het geloofwaardig om 3x voor te stemmen en nu tegen?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:48:53 #272
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25674177
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Niemand zit ten eerste op die gekozen burgemeester te wachten en zal het de kwaliteit van de gemeenten alleen maar uithollen, ten tweede geef je als je nu voor deze grondwetswijziging stemt het heft uit handen vwb de invoering, ten derde is de eerste kamer er om de tweede kamer te controleren op zorgvuldigheid. De Graaf had prutswerk geleverd en dat wordt terecht afgestraft door de senaat.
Eensch!
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:48:55 #273
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25674178
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:46 schreef Arcee het volgende:

[..]

Welnee, wat kan de arbeider die gekozen brugemeester nou verrotten?
De arbeider? Die stemt sp of wilders.
pi_25674198
quote:
Dittrich zei het net nog even duidelijk: de pvda heeft 3x voorgestemd en nu ineens tegen.
Snap je het nou niet, of wil je het niet snappen? Natuurlijk voelt de PvdA wel wat voor een gekozen burgemeester. Alleen niet NU, niet tijdens de regeerperiode van deze coalitie... - Dit is gewoon een politiek spel. De rollen zijn handig verdeeld: Lijsttrekker Bos blijft roepen dat -ie voor is, Van Thijn klaart de klus... - Waarom? Gewoon om D66 een hak te zetten.
pi_25674210
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:48 schreef evert het volgende:

[..]

Wel als de inhoudelijke invulling en het doel van de wijziging niet naar tevredenheid zijn!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:50:05 #276
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674212
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

juist, die term wordt gewoon gebuikt om de pvda zwart te maken , ten onrechte. Niemand zit ten eerste op die gekozen burgemeester te wachten en zal het de kwaliteit van de gemeenten alleen maar uithollen, ten tweede geef je als je nu voor deze grondwetswijziging stemt het heft uit handen vwb de invoering, ten derde is de eerste kamer er om de tweede kamer te controleren op zorgvuldigheid. De Graaf had prutswerk geleverd en dat wordt terecht afgestraft door de senaat.
ik heb mijn twijfels of niemand er op zit te wachten, recente peilingen laten wel wat anders zien...
pi_25674228
quote:

[..]

Ze hebben niet 3x voorgestemd, niet voor de grondwetswijziging.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 maart 2005 @ 23:50:40 #278
862 Arcee
Look closer
pi_25674229
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:48 schreef Aaahikwordgek het volgende:
De arbeider? Die stemt sp of wilders.
De PvdA-stemmer dan, die zal 't aan z'n rooie reet roesten.
pi_25674241
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van dit soort opmerkingen .
Ik moest lachen
pi_25674247
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:43 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hufter!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:51:27 #281
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25674252
Hehe, Noord-Korea, WO2, ja, de verliezers zijn alweer aardig op gang in dit topic.

Dit is in de eerste plaats een blamage voor D66 die toch weer nutteloos blijken in een kabinet. Het zal wrs ook nog wel gevolgen hebben voor de PvdA, hoewel die de afgelopen paar jaar hebben geprofiteerd van dergelijke gebash vanuit de politiek.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:51:45 #282
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25674261
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:49 schreef dVTB het volgende:

[..]

Snap je het nou niet, of wil je het niet snappen? Natuurlijk voelt de PvdA wel wat voor een gekozen burgemeester. Alleen niet NU, niet tijdens de regeerperiode van deze coalitie... - Dit is gewoon een politiek spel. De rollen zijn handig verdeeld: Lijsttrekker Bos blijft roepen dat -ie voor is, Van Thijn klaart de klus... - Waarom? Gewoon om D66 een hak te zetten.
D'66 is niet eens echt target, maar wel de zwakke plek om het kabinet te ontwrichten.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:52:00 #283
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25674270
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:51 schreef cultheld het volgende:

Ik moest lachen
Ja, dat vermoedde ik al.
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:52:11 #284
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25674274
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Hufter!
Pisnicht!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:52:54 #285
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674295
quote:

[..]

ik snap het exact. maar zeg het dan ook gewoon zoals jij het nu zegt.

en kom niet aan met argumenten dat het nu ineens broddelwerk is etc etc zoals andere posters ineens doen om het te verdedigen.

jouw redenatie is precies wat de pvda wil, al vraag ik me af of dit politieke spel daadwerkelijk winst oplevert.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:53:28 #286
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25674307
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:50 schreef evert het volgende:

[..]

ik heb mijn twijfels of niemand er op zit te wachten, recente peilingen laten wel wat anders zien...
dat zijn peilingen met de vraag, bent u voor of tegen de gekozen burgemeester en dan kan je er ja of nee op antwoorden, zonder dat er wordt bijgezegd wat voor implicaties dit allemaal heeft. De gekozen burgemeester zorgt voor ondeskundige popijopies die leiding moeten gaan geven aan een gemeenteraad die grotendeels uit vrijwilligers bestaat. ( nu is de brugemeester vaak de enige prof bestuurder)

De Burgemeester moet gewoon geselecteerd worden door mensen die er verstand van hebben en de benoeming door de kroon is niks mis mee.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25674309
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:52 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, dat vermoedde ik al.
Humor is verboden? Lees eens een boek beste golfer, om precies te zijn 'BM' van Ed van Thijn. Dan begrijp je wellicht waarom ik moest lachen
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:53:49 #288
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25674314
quote:

[..]

Iemand die niks van politiek weet kan dit hele geval niks schelen, voor iemand die er wel wat van weet ook snel genoeg waar de schoen echt wringt.

Het was een 'moetertje' omdat D66 het inzet van dit kabinet heeft gemaakt. Terwijl er helemaal geen overeenkomst over bestaat. Dan krijg je dit soort dingen.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 23:54:43 #289
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25674341
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat zijn peilingen met de vraag, bent u voor of tegen de gekozen burgemeester en dan kan je er ja of nee op antwoorden, zonder dat er wordt bijgezegd wat voor implicaties dit allemaal heeft. De gekozen burgemeester zorgt voor ondeskundige popijopies die leiding moeten gaan geven aan een gemeenteraad die grotendeels uit vrijwilligers bestaat. De Burgemeester moet geselecteerd worden door mensen die er verstand van hebben en de benoeming door de kroon is niks mis mee.
En dan kiezen ze Cohen?
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:55:38 #290
85889 lucida
équilibre
pi_25674361
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:18 schreef Sidekick het volgende:

Ik denk dat je zaken dramatiseert. In feite zegt de PvdA een partij van de democratische vernieuwing te zijn, maar ontleent haar "gezag" aan dat wat zij als verouderd beschouwt om de vernieuwing te doorkruisen. En dat is pas een drama.

Als thans de eerste juichkreten zullen verstommen zal blijken dat met name de PvdA weer een behoorlijke knauw gaat krijgen. De geloofwaardigheid in de PvdA is door dit partijpolitieke gemarchandeer tot nul geslonken.

Het is een tweesporenbeleid om de vele onbeduidende sociaal democratische burgermeesters in het pluche te houden. Want als je maar lang genoeg wethouder of Burgermeester bent (geweest) zit je - ondanks de commissie Dijkstal - met een riante wachtgeldregeling tot aan je pensioen gebakken.

het is zoals het is
non-conforming link
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:55:42 #291
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_25674365
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:53 schreef NorthernStar het volgende:

Het was een 'moetertje' omdat D66 het inzet van dit kabinet heeft gemaakt. Terwijl er helemaal geen overeenkomst over bestaat. Dan krijg je dit soort dingen.
Precies, VVD en CDA zal het allemaal worst wezen, die hebben hun coalitie, dan is dit een klein offer.

Maar de PVDA hoeft natuurlijk niet mee te doen aan dit soort onzin.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:56:17 #292
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674377
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze hebben niet 3x voorgestemd, niet voor de grondwetswijziging.
voorstel is door 2e kamer gekomen, er is al driemaal eerder over gestemd.
citaat:
De verwerping van de grondswetswijziging betekent dat de gekozen burgemeester nu voor jaren van de baan is. Een nieuwe grondwetswijziging moet door twee achtereenvolgende parlementen worden goedgekeurd.

----
dus de eerste ronde was al geweest.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:57:40 #293
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25674411
quote:

[..]

Kan. Het zou het machtswoord van Bos kunnen verklaren tijdens de stemming in de Tweede Kamer.
pi_25674415
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:56 schreef evert het volgende:

[..]

voorstel is door 2e kamer gekomen, er is al driemaal eerder over gestemd.
citaat:
De verwerping van de grondswetswijziging betekent dat de gekozen burgemeester nu voor jaren van de baan is. Een nieuwe grondwetswijziging moet door twee achtereenvolgende parlementen worden goedgekeurd.

----
dus de eerste ronde was al geweest.
Huh, maar nu heb je het over verschillende Kamers. Die fracties zijn totaal onafhankelijk van elkaar en hebben totaal verschillende verantwoordelijkheden. Ik ging er vanuit dat je dat wel wist.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:58:15 #295
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25674424
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:53 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Iemand die niks van politiek weet kan dit hele geval niks schelen, voor iemand die er wel wat van weet ook snel genoeg waar de schoen echt wringt.

Om zoiets onbenulligs zo;n heet hangijzer maken dan vraag je om problemen. Want waarom iets veranderen wat goed is naar iets wat leidt tot chaos, dan vaag je gewoon om problemen, zeker als je het toch al slechte plan dan ook nog eens slecht uitwerkt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 23 maart 2005 @ 00:02:18 #296
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25674537
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:51 schreef SCH het volgende:
Hufter!
Dat is Van Thijn idd.
  woensdag 23 maart 2005 @ 00:02:40 #297
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674552
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Huh, maar nu heb je het over verschillende Kamers. Die fracties zijn totaal onafhankelijk van elkaar en hebben totaal verschillende verantwoordelijkheden. Ik ging er vanuit dat je dat wel wist.
haha, natuurlijk wist ik dat. wellicht heb jij gemist dat de pvda 1e kamer in eerste lezing voor was, zie de opmerkingen van Peper:
---
Bram Peper, oud-burgemeester van Rotterdam en oud-minister van Binnenlandse Zaken voor de PvdA, noemt de blokkade 'onaanvaardbaar'. "Het is onbegrijpelijk dat de PvdA, die voorstander van afschaffing is van de Eerste Kamer, de besluitvorming door de Tweede Kamer wil tegenhouden. Bovendien wordt het nog onbegrijpelijker omdat het de PvdA-Eerste Kamerfractie in eerste lezing voor heeft gestemd." Peper, die spreekt namens de stichting in oprichting Kiesburgemeester.nl, noemt zijn vroegere partij 'de motor (...) van conservatief Nederland'.
pi_25674587
Eigenlijk kun je nu stellen dat de PvdA een van de weinige goede dingen die het huidige kabinet leek te gaan voortbrengen, de nek om heeft gedraaid. En dat is op de lange termijn natuurlijk vooral in het belang van de PvdA, die veel baat heeft van het huidige impopulaire beleid van het kabinet.

Ik denk trouwens dat ik, als ik D66 was, nu de boel op zou blazen, er is voor die partij niets meer te halen in dit kabinet. Ze kunnen eigenlijk alleen nog maar meer verliezen door mee te blijven regeren.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2005 @ 00:03:52 #299
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25674590
Wie had dat gedacht, PvdA nog onbetrouwbaarder dan CDA.
  woensdag 23 maart 2005 @ 00:03:58 #300
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25674591
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Om zoiets onbenulligs zo;n heet hangijzer maken dan vraag je om problemen. Want waarom iets veranderen wat goed is naar iets wat leidt tot chaos, dan vaag je gewoon om problemen, zeker als je het toch al slechte plan dan ook nog eens slecht uitwerkt.
heet hangijzer maken? voor een grondwetswijziging moet het nu eenmaal door twee opeenvolgende parlementen worden goedgekeurd.
pi_25674601
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat je dat echt geloofd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')