Preciesquote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Er is overal wel iets te zeuren. Tilburg schijnt ook niet alles te zijn, maar ik heb het er prima naar mijn zin! Je moet leraren nou eenmaal in de collegebanken zetten voor je ze voor een klas gooit, daar kom je niet onderuit. En omdat de meeste to-be-leraren betere praters dan rustig-zitters zijn (tenminste in mijn klas) zijn ze niet echt gemotiveerd om uren stil te gaan zitten luisteren naar een docent..quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Ik hoor over het ILS (Nijmegen) ook slechte verhalen, en ik vind die terecht (heb zelf daar m'n opleiding gedaan). Mensen uit Nijmegen zeggen dat IVLOS (Utrecht) beter is, mensen die studeren aan het IVLOS klagen net zo hard. Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Maar dat staat toch los van de aangeboden opleiding?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:03 schreef bloempjuh het volgende:
En omdat de meeste to-be-leraren betere praters dan rustig-zitters zijn (tenminste in mijn klas) zijn ze niet echt gemotiveerd om uren stil te gaan zitten luisteren naar een docent..
Ook geen taakuren? Extra betalen doet volgens mij geen enkele school. Maar omdat ik een vrij lange reis begeleid krijg ik daarvoor zoveel taakuren dat ik verder relatief weinig andere taken (mentoraat, lidmaatschap van commissies, surveilleren in de studiezaal, huiswerkbegeleiding etc) op me hoef te nemen.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:04 schreef imago het volgende:
Oh ja, en je hebt nog de reizen die je soms moet begeleiden Enorm leuk, maar ik werk op een school die je er niet extra voor betaalt, terwijl ik dan wel in plaats van 9 uur in de week opeens 2 weken 14 uur per dag voor ze op pad ben. Ik baal er soms wel goed van dat je daar niet een beetje meer voor "beloond" wordt.
Ik geef 25 lessen per week, daarbij een mentoraat, begeleider van buitenlandreis, PR-werkgroep en nog twee andere werkgroepen. Maar weet je wat het is met dat taakbeleid? Je werkt je gewoon helemaal te pletter, en dan blijkt dat je nog "20 uur in de min" staat of zo. Er is nog niemand geweest die me dat taakbeleid heeft kunnen uitleggen op een manier dat ik het snap.quote:Op woensdag 5 januari 2005 11:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
Okay . En hoe zit dat met jullie, zijn jullie voorzitters van de activiteitencommissie of andere spannende dingen?
Ik heb gisteren en vandaag een paar uurtjes proefwerken zitten nakijken.. Zo kom ik al weer voorzichtig in de "school-sfeer"quote:Op zaterdag 8 januari 2005 13:35 schreef thaleia het volgende:
Hallo collega's, hebben jullie ook weer het werk dat je in de vakantie nog wilde/moest doen laten liggen tot het laatste moment?
Hm, ik had nog best een weekje erbij willen hebben. De tank is driekwart vol, heb er ook wel weer zin in, maar een weekje extra zou fijner zijn geweest.. Ach ja, maandag om 8:40, is het net alsof geen vakantie is geweestquote:Vind het best okee om volgende week weer aan de slag te gaan, de energie die ik voor kerst echt helemaal kwijt was is nu wel weer terug, ben bijgetankt, heb er zin in, en vind sowieso een periode waarin het elke dag weer ietsje vroeger licht en later donker wordt veel fijner dan die ellende in november/december
Oh, maandag, zo'n eerste les.. altijd even bijkletsen he.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:11 schreef imago het volgende:
Gevolg is wel dat ik geen flauw idee heb wat ik maandag moet doen, want alles (boeken, lesplanning) ligt op school. Dus dat moet ik maandag een kwartier vantevoren maar eens gaan doorkijken.
Nee, we beginnen om half 9, maar als je 10 minuten in de les bent, is het alweer net alsof geen vakantie geweest is.quote:Baba, beginnen jullie pas om 8.40? Ik moet om 8.15 al stralend en wakker de les beginnen!
Bij ons staat in het schoolregelement dat er niet gegeten en gedronken mag worden in de klas.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:45 schreef imago het volgende:
Ik vind eten in de klas nooit een probleem tijdens zelfwerkzaamheid, als ze de troep maar opruimen achteraf, én met mij delen
Ze hoeven niet betalen!quote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:48 schreef imago het volgende:
Overigens vind ik 1,50 een enorm hoog bedrag om als straf op te geven. Voor sommigen zal het makkelijk op te brengen zijn, voor anderen is 1,50 bijna de helft van het zakgeld dat ze per week krijgen.
Dat vind ik niet eerlijk.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
degene die een 10 voor het proefwerk haalt, mag de hele pot hebben. Zou dat motiveren?
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:57 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ze hoeven niet betalen!
¤1,50 is veel, maar huiswerk niet maken (zonder geldige reden) vind ik niet kunnen.
Dat heeft een leraar techniek bij ons ooit eens gedaan. Maar niemand haalde de tien dus heeft hi jze zelf opgegetenquote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Bij ons staat in het schoolregelement dat er niet gegeten en gedronken mag worden in de klas.
In het kader van "De Gezonde School" gewoon een pot op je bureau zetten: iemand die zijn huiswerk vergeet moet daar een Snickers of zo in gooien, en degene die een 10 voor het proefwerk haalt, mag de hele pot hebben. Zou dat motiveren?
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.quote:n. Het is wel verbazingwekkend hoe slecht leerlingen lezen. De opdracht besloeg één A4-tje. Binnen vijf minuten waren de meesten al bezig, zonder de opdracht echt goed te hebben gelezen.
Héél gemeen. Maar wel effectief. Ik zal 'm onthouden.quote:Op maandag 10 januari 2005 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Nou, bij mij is het juist het tegenovergestelde. Bij mij op school moeten we 'minilessen' verzorgen voor klasgenoten, maar omdat het vak waar die minilessen onder vallen afgelopem periode ineens uitviel hebben maar een aantal klasgenoten ervaring met 'voor de klas staan'. Ik loop op dit moment (twee dagen per week) stage en voel me erg slecht voorbereid. Ik wil best lesgeven, maar wil er wel klaar voor zijn en dat is nu niet het geval. Ik ga 't binnenkort maar gewoon in de praktijk doen..quote:Op maandag 10 januari 2005 17:48 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.quote:Op maandag 10 januari 2005 17:48 reageerde RedDevil085 als volgt:
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". *knip*
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Compromis: ¤1,- voor het niet maken van je huiswerk (zijn 2 mars-sen)quote:Op zondag 9 januari 2005 14:53 schreef imago het volgende:
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.
Tè herkenbaar...quote:Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:14 schreef leonieke het volgende:
Ben ik nou de enige of zijn er nog mensen die toch weer wat kriebels voelen om morgen weer voor de klas te staan?
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .quote:Op maandag 10 januari 2005 18:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
Ik weet zeker dat jij weet wie ik bedoel. Het is trouwens wel wat beter tegenwoordig. Ze is zelf ook maar eens in het onderwijs gaan werken om wat praktijkervaring op te doen.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 16:07 schreef Tristessa het volgende:
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .
Hehe, waar ken ik dat toch van?quote:Op maandag 10 januari 2005 18:37 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?quote:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
mijn reactie was ironisch bedoeld...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
Ik denk niet dat mijn docent onderwijskunde het op prijs zou stellen als ik háár adviezen ga geven over de manier waarop ze les zou moeten geven.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
Ah, okee dan.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:04 schreef leonieke het volgende:
mijn reactie was ironisch bedoeld...
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijkenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 18:55 schreef leonieke het volgende:
Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren'
Ik werk er nog maar sinds half september (heb na mijn opleiding regentaat 2 jaar in de privé sector gewerkt) en ze komt wel bij elke nieuwe leerkracht kijken hoor, maar toch.. Ik heb zoiets echt helemaal niet graag. Was verdorie mijn eerste les dat ik terug met trillende handen vooraan stondquote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
quote:Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.
U staat voor de klas?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus.
Ah, een leerling, altijd handig om die visie te horen...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Je hebt volkomen gelijk, hoor. Loze dreigementen hebben weinig impact. Ik doe dan ook altijd mijn best om alleen dreigementen te uiten die ik waar kan maken. Op een enkel 'als je nu niet kapt, gooi ik je uit het raam'-dreigement na. Wel geef ik leerlingen na hun laatste kans soms nog één extra kans. Maar daarna is het ook gewoon gebeurd. Vandaag nog een jongen eruit gestuurd die het erg bont maakte. Kwam 'ie terug, stond er op het meldbriefje: "We zaten met z'n zessen te kletsen. Gewaarschuwd. Ik was de druppel die de emmer deed overlopen." Heb hem even gecomplimenteerd met zijn woordkeuze. Hij was wel vergeten te vermelden dat hij eigenhandig ook de rest van de emmer al gevuld had.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Overschrijfwerk? Ik dacht dat we die tijd wel achter de rug hadden, maar ze bestaan dus nog...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:32 schreef leonieke het volgende:
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Inderdaad, strafwerk moet niet leuk zijn, daar heb je mijn lessen al voor en overschrijven vind ik niet altijd verkeerdquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
Ah, je geeft les in België. Naar ik begrepen heb, gaat het daar nog een stuk autoritairder aan toe dan in Nederland, of vind je dat meevallen?quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:50 schreef leonieke het volgende:
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
PAV staat voor Project Algemene Vakken. Dit is een combinatie van Nederlands, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde ik vergeet toch niets eh? ah ja.. afhankelijk van het jaar Fransquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:51 schreef jasorry het volgende:
Wat is PAV als ik vragen mag?
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:02 schreef leonieke het volgende:
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.quote:Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Moonah het volgende:
[..]
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:09 schreef jasorry het volgende:
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
Mja, ik geef ook nog maar pas les sinds september, maar de eerste leerling die ik te horen kreeg, noemde me onmiddellijk 'Mevrouw". Trouwens, nu ik het mij herinner, zelfs tegen ons stagiairs een aantal jaar terug dan... zeiden ze Mevrouw of Meneer... Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeefquote:[..]
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebbenquote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef leonieke het volgende:
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.quote:Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
Ah, dat is inderdaad wel een beetje een domme fout.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Die tweede had ik ook echt niet opgemerkt!quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Mijn juffiequote:Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
[..]
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Het gaat hem niet alleen om respect voor mij of voor andere leerkrachten, maar onze leerlingen worden opgeleid om een "vak" uit te oefenen later (verzorging, kappers, manicure, verpleging, ...) Deze mensen moeten later heel vaak in contact komen met andere mensen en hebben wel nood aan die regels.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[...]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Okee, nu begrijp ik het iets beter. Al is 'je spreekt je docent aan met zijn of haar voornaam' ook gewoon een regel, hoor.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:22 schreef leonieke het volgende:
Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).
*slik*quote:Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Na drie jaar regentaatsopleiding wist ik dat ook niet hoor. Daarom heb ik eerst 2 jaar in de privésector gewerkt. Was een heel goede ervaring voor mij. En toch heb ik een aantal maand geleden besloten dat ik liever in het onderwijs wou staan en voila... nu geef ik les sinds half september en heb nog geen enkel moment spijt gehad van één van mijn beslissingen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 01:00 schreef Kittyme het volgende:
[..]
Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
Zou je wat meer kunnen vertellen over de precieze aard van de problemen? Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden misschien. Hoe de procedures op een basisschool precies werken weet ik niet, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 15:53 schreef minoes_ het volgende:
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
Yep, ik werk op een basisschool.quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:09 schreef imago het volgende:
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?
Juist.quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren.
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
[..]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Bij mij op het gymnasium in 2000 nog wel, hoor. Dat verschilt nogal per school en zelfs per docent. Ik ben ook niet zo voor verplichtingen, maar in de hogere niveaus vind ik wel dat je bepaalde eisen moeten stellen op het gebied van de kwaliteit van de literatuur die gelezen wordt. Ook vind ik dat er best bepaalde periodes aangewezen mogen worden waaruit leerlingen iets moeten lezen. Ik vond het vroeger ook niet echt leuk (moest 25 titels lezen voor mijn examen), maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Vind Couperus of Frederik van Eeden nu prachtig, had het anders misschien nooit opgepakt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:39 schreef ANGE het volgende:
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?
Ik snap het.quote:Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool
VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingenquote:Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:
[..]
En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooiquote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:
[..]
Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.
(...)
Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Informatica en PAVquote:Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?quote:Op zondag 16 januari 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zie sig. Nederlands dus.
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:37 schreef leonieke het volgende:
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
in mijn vraag moest het uiteraard "moeten" zijnquote:Op zondag 16 januari 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
Valt wel wat mee. Ik weet niet of jullie ook veel grote scholengemeenschappen hebben waar op alle niveaus wordt lesgegeven, maar die hebben we hier dus veel. En een fulltime baan is 26 uur. Eerste klassen hebben 4 uur per week Nederlands, dus dan zou je 6 of 7 klassen moeten hebben.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:46 schreef leonieke het volgende:
Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
Op de basisschool eigenlijk ook niet oké hoor.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:52 schreef thaleia het volgende:
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee,
Ehm... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk niet weet!quote:Op zondag 16 januari 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
Hoe teruggrijpen naar het boek? Wij hebben helemaal geen handboeken... ik toch niet voor mijn vakken. Elk blaadje dat mijn leerlingen moeten studeren, heb ik ook zelf eerst ingetyptquote:Op zondag 16 januari 2005 21:26 schreef thaleia het volgende:
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
Ik geef wiskunde (tevens studerend).quote:Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Nou, blinde en dove kinderen gaan hier vaak wel naar een speciale school, gehandicapte kinderen ook. In het LWOO gaat het vaak om kinderen met gedragsproblemen of kinderen die het normale VMBO-niveau niet halen.quote:Op zondag 16 januari 2005 22:23 schreef leonieke het volgende:
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.
Ik ben er 1quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?
* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
20, op 4 dagen. Dat is heel goed te doen, vooral omdat ik het mezelf tamelijk makkelijk heb gemaakt: ik ben geen mentor (dat scheelt echt zoveel werk!) en geef dit jaar alleen Latijn en dus geen Grieks of KCV (vooral KCV vereist heel veel voorbereidingswerk). En heb ook nog eens geen eindexamenklas.quote:Op zondag 16 januari 2005 23:42 schreef imago het volgende:
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..quote:
Tuurlijk kan het eens mislopen (dat doet het soms nog bij mij en mijn opleiding zit er al een tijdje op) maar eng is het helemaal niet. Ik krijg af en toe nog een adrenalinestoot als ik aan een les begin en dat maakt het altijdquote:Op donderdag 20 januari 2005 20:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Het tweede jaar dat ze de taal hebben. Ik vind het zelf enorm vroeg, maar ik heb dan ook zelf de eerste drie jaar altijd woorden moeten leren en daarna stapten we in de vijfde meteen over op woordenboeken. Ik vind dus ook dat mijn eigen leerlingen een heel erg kleine woordenschat hebben, maar zo gaat het op deze school al jaren en ze willen het niet veranderen. We moeten wel SO's geven over woordjes, maar die mogen ze daarna meteen weer vergeten want bij Latijn mogen ze dus vanaf de tweede, en bij Grieks vanaf de derde klas een woordenlijst gebruiken.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 20:15 schreef thaleia het volgende:
imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
Leuk om te horen! Ik had 't een beetje gehad. Zal nog wel even een keer een update doen over de laatste paar dagen en dan is het gebeurd. Mijn stage is nu afgelopen, ben druk bezig met mijn stageverslag. Het telt al bijna 60 pagina's en ik ben nog niet eens klaar.quote:Op zondag 23 januari 2005 19:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
Waarom niet? Er is helemaal niets mis met ouderwets stampwerk, zeker niet als we met gymnasiumleerlingen te maken hebben. Jeetje, leerlingen worden steeds dommer doordat docenten bang zijn om hun leercapaciteiten nog aan te spreken... Ik ben wàt blij met het stampwerk dat ik in het verleden heb gedaan op het gebied van Latijn en Grieks. Je hebt er zoveel aan in het dagelijks leven! Leren van nieuwe talen, herleiden van moeilijke woorden etc.quote:Op maandag 24 januari 2005 18:55 schreef thaleia het volgende:
We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar?
Afgeleiden, integralen en differentialen iddquote:Op maandag 24 januari 2005 19:06 schreef thabit het volgende:
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
Ik ben het helemaal met je eens en kan ook geen vakinhoudelijke redenen bedenken om al in de onderbouw het gebruik van woordenlijsten toe te staan. Helaas wel een andere reden: de gymnasiumafdeling op onze school is zo klein dat het de vraag is hoelang we nog kunnen blijven bestaan. We hebben wel redelijk wat instroom in de brugklas, maar veel uitstroom na klas 2 en 3. En dus extreem kleine groepen in de bovenbouw.quote:Op maandag 24 januari 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom niet?
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker. Ja, ik was lang bezig, maar er was ook veel schrijfwerk. Denk wel dat ik het gehaald heb. Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 18:49 schreef Tristessa het volgende:
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:57 schreef bloempjuh het volgende:
Spelling (mogen maar 4 fouten maken
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
Pff, dat was in het eerste jaar, dat weet ik echt niet meer. Volgens mij waren er verschillende onderdelen.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:16 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
LOLquote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:35 schreef thabit het volgende:
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
Ik hoop dat ik het de volgende keer mijn strot uit kan krijgen. Ik vind het wel een beetje knullig om het te zeggen. Maar hee, zo krijg jij ook weer wat zekerheid .quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker.
Dan zeg je gewoon heel zachtjes: "Ik ben het." Of je knipoogt naar me als je me ziet.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:00 schreef Tristessa het volgende:
Ik hoop dat ik het de volgende keer mijn strot uit kan krijgen. Ik vind het wel een beetje knullig om het te zeggen. Maar hee, zo krijg jij ook weer wat zekerheid .
Het is mij! De verschrikkelijke Tristessa . Als ik ga knipogen denk je nog dat ik met je flirt of zo .quote:Op woensdag 26 januari 2005 07:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dan zeg je gewoon heel zachtjes: "Ik ben het." Of je knipoogt naar me als je me ziet.
Misschien dat dan de boodschap ook wel over gaat komen .quote:Op woensdag 26 januari 2005 08:11 schreef Troel het volgende:
Je gaat heel uitbundig zwaaien! Twee handen, Joehoe roepen enzo
Nee, het overvalt me en raakt me ook erg. Dat heeft ook te maken met de reactie op school: het nieuws is zowel bij collega's als leerlingen als een bom ingeslagen, omdat het een man is die al meer dan 30 jaar lesgeeft op die school en erg geliefd is vanwege zijn aardige en inspirerende persoonlijkheid. Klassen in de bovenbouw die ik samen met hem draaide, zal ik nu verder alleen doen de komende tijd. Hij is niet gisteren maar vandaag geopereerd, ze zijn nu nog bezig (van 14.00 tot 18.00) om de bloedlekkage in zijn hoofd te dichten: 't schijnt een riskante operatie te zijn...hopen op het beste maar.quote:Op woensdag 26 januari 2005 22:11 schreef thaleia het volgende:
He bah wat akelig...ik moet er niet aan denken dat mijn belangrijkste collega zoiets zou overkomen, in de eerste plaats omdat ik hem dat absoluut niet gun, maar daarnaast ook omdat ik niet zou weten wat ik zonder 'm moet!
quote:Op vrijdag 28 januari 2005 18:55 schreef RaisinGirl het volgende:
De gevaarlijke operatie is goed verlopen. .
Wow, wat veel zeg! Nu is het bij Engels natuurlijk sowieso wel anders hoewel wij ook wel veel afvallers hadden. We begonnen in het eerste jaar met twee klassen en nu zijn we nog met één klas dus wat dat betreft zijn er bij ons ook wel wel veel afgevallen.quote:Op woensdag 2 februari 2005 16:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh, Silmarwen, de afvalrace is normaal hoor. Wij zijn begonnen met veertien en we hebben er nu nog vier!
Binnen twee dagen toch?quote:Op woensdag 2 februari 2005 21:48 schreef imago het volgende:
Pffff, wat een week. Aangepast rooster, rapportvergaderingen, komende zaterdag open dag, en ik val bijna om van vermoeidheid. Wanneer is het weer vakantie?
Ja, ik vind het ook helemaal niet erg dat wij pas over een week of drie vakantie hebben. Ik wil best vakantie hoor, ik hou best van vakantie, maar ben nog niet echt in zo'n toestand dat ik op mijn tandvlees loop en echt heel erg hevig toe ben aan een paar dagen bijkomen. Ik heb nog wel de energie om nog effe door te gaan, zeg maarquote:Op woensdag 2 februari 2005 22:14 schreef leonieke het volgende:
Ook al vind ik het persoonlijk wat te vroeg..
Hoe grappig, ik doe ook Engels! Bij ons viel de eerste na een week al af, en was de klas na één jaar ook zo'n beetje gehalveerd!quote:Op woensdag 2 februari 2005 17:30 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Wow, wat veel zeg! Nu is het bij Engels natuurlijk sowieso wel anders hoewel wij ook wel veel afvallers hadden. We begonnen in het eerste jaar met twee klassen en nu zijn we nog met één klas dus wat dat betreft zijn er bij ons ook wel wel veel afgevallen.
Hee wat leuk . Hoeveelste jaars ben je nu? Heb je al stages gelopen, zo ja, hoe beviel het? .quote:Op donderdag 3 februari 2005 09:01 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Hoe grappig, ik doe ook Engels! Bij ons viel de eerste na een week al af, en was de klas na één jaar ook zo'n beetje gehalveerd!
2e jaars, en jij? Ik doe de deeltijdopleiding in Utrechtquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:52 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Hee wat leuk . Hoeveelste jaars ben je nu? Heb je al stages gelopen, zo ja, hoe beviel het? .
Ik ben 1e jaars voltijd Engels, bij ons zijn er van de 29 maar 3 afgevallen tot nu toe, waarvan één omdat hij naar buitenland ging. Viel me heel erg mee, zeker als ik naar andere opleidingen kijk.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:52 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Hee wat leuk . Hoeveelste jaars ben je nu? Heb je al stages gelopen, zo ja, hoe beviel het? .
Ik ben nu alweer derde jaars. De tijd gaat snel helaas .quote:Op donderdag 3 februari 2005 22:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
2e jaars, en jij? Ik doe de deeltijdopleiding in Utrecht
Dat valt inderdaad nu nog wel mee maar er vallen ook vaak nog erg veel mensen af nadat het eerste jaar is afgelopen. Dan gaat het vooral om mensen die niet genoeg punten hebben gehaald of omdat ze het toch niet leuk genoeg meer vonden.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 22:50 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik ben 1e jaars voltijd Engels, bij ons zijn er van de 29 maar 3 afgevallen tot nu toe, waarvan één omdat hij naar buitenland ging. Viel me heel erg mee, zeker als ik naar andere opleidingen kijk.
Ik heb het nog niet terug, dus het is nog even spannend.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 12:43 schreef Tristessa het volgende:
Oh en Lupa, ik heb mijn Vakdidactiek tentamen nog wel gehaald . Ik dacht dat ik hem helemaal had verkloot maar ik zag gisteren dat ik een 7 had gehaald . Hoe is het bij jou gegaan?
Onder't mom beter laat dan nooitquote:Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Nou, ik haal het volgens mij niet hoor, 12 boeken...quote:Op donderdag 10 februari 2005 23:53 schreef Thundertje het volgende:
[..]
Onder't mom beter laat dan nooit
Op het VWO (en dus ook't gym) moet je 12 boeken lezen, waarvan 1 uit de middeleeuwen, 2 vooroorloogse boeken (Max Havelaar, Gijsbrecht van Aemstel dat soort dingen) en 1 dichtbundel.
Yeps en het was echt super!quote:Op maandag 14 februari 2005 18:50 schreef Troel het volgende:
leonieke, had jij trouwens vandaag die lessen waar we het pas over hadden?
De taalkunde olympiade in Leiden?quote:Op zondag 13 februari 2005 23:38 schreef thaleia het volgende:
Ik ga de komende weken een paar leuke dingen doen met leerlingen: eerst een keer met diegenen die willen naar een toneelstuk en vooraf met zijn allen naar een pizzeria oid, daarna met een klein groepje naar een olympiade.
Ja! Kom je ook?quote:Op woensdag 16 februari 2005 06:53 schreef imago het volgende:
De taalkunde olympiade in Leiden?
Meteen al bij de eerste les beoordeeld worden? Da's ook al snel.quote:Op donderdag 17 februari 2005 21:45 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vanochtend eerste keer schaatsles gegeven aan eigen groepje
Ging goed, had bij eerdere lessen nog wat schroom ofzo, nu durfde ik gewoon m'n mond open te trekken en m'n verhaal te doen. Heb studenten beoordelingsformulieren gegeven, hopen dat ze ze allemaal ingevuld mee terug nemen volgende week en dat ik een beetje positief beoordeeld word natuurlijk
Nee, maar ik wist toevallig dat het plaats zou vindenquote:
Bedankt voor je reactie!quote:Op vrijdag 18 februari 2005 19:53 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
voltijd = recht op studiefinanciering (prestatiebeurs)
deeltijd = recht op tegemoetkoming lerarenopleiding (geen prestatiebeurs)
Voordeel van deeltijd is dat je kunt werken en leren tegelijk.
Nouja, bij Nederlands begin je bij ontleding wel gewoon vooraan met pv, onderwerp en (werkwoordelijk en naamwoordelijk) gezegde. Maar 't gaat best snel allemaal, je krijgt niet even een rustig bijspijkercursusje..quote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:11 schreef Krullenbollientje het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie!
Ik werk nu vier dagen dat zullen er wel drie worden als ik daarnaast een studie ga doen.
Dan kom ik waarschijnlijk niet eens boven het bedrag uit dat je mag bijverdienen als je studiefinanciering krijgt...
Dat zou betekenen dat het voor mij financieel aantrekkelijker zou zijn om voltijd te gaan studeren omdat ik dan een klein salaris + studiefinanciering + een OV krijg...
Ik ben er wel al een tijdje uit (het leren) krijg je in het begin van je opleiding een soort herhaling van hetgeen je op het voorgezet onderwijs hebt geleerd? Zeker met de talen lijkt mij dat wel nodig (grammatica!!)
Heheheh... zeker in het begin is het wel handig als je de les goed voorbereidt. Na een tijdje schud je zo'n les zó uit je mouw.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 14:23 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag ging wat minder omdat ik de theorie niet echt voobereid had, dus als ze vroegen waarom stond ik met een mond vol tanden :S.
Ja, ik ben bezig met het eerste jaar. Maar als wij een les syntaxis missen mogen we 'm bij de deeltijders inhalen, de stof is daar dus ongeveer gelijk (maar zij doen wat wij in twee weken doen, in een week).quote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:26 schreef Krullenbollientje het volgende:
Oké....
Doe jij de voltijd opleiding?
Ik ben deze hele maand al vrij en ik ga bijna de hele maand maart ook nog eens naar Amerika .quote:Op maandag 21 februari 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De wereld is oneerlijk verdeeld.
Dit had ik gepost kunnen hebben. Ik heb namelijk OOK volgende week vakantie en het was zo goed uitgekomen als ik deze week gewoon alles netjes had kunnen afronden enzo. Maar de griep is toch sterker dan ik en ook ik zit thuis. Moet wel zometeen even naar de uni omdat ik vind dat de repetitie van klas 4 morgen door MOET gaan, dus ik ga daar (met een lading Ibuprofen achter de kiezen) de repetitie in elkaar draaien, kopieren en meegeven aan een collega die toevallig (hoera!) daar vanmiddag college volgt.quote:Op maandag 21 februari 2005 09:20 schreef imago het volgende:
Verdomme, ik ben ziek Griep natuurlijk, aangestoken door al die snotterende kinderen in de klas - ik had laatst 16 zieken in een klas van 30. Maar ik WIL helemaal niet ziek zijn, we moeten nog zoveel doen deze week! En ergens voel ik me ook schuldig dat ik nu ziek ben, en me in de vakantie (volgende week) dan vast weer kiplekker voel. Blurgh.
Hoi Bloempjuh,quote:Op zondag 20 februari 2005 15:01 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ja, ik ben bezig met het eerste jaar. Maar als wij een les syntaxis missen mogen we 'm bij de deeltijders inhalen, de stof is daar dus ongeveer gelijk (maar zij doen wat wij in twee weken doen, in een week).
Nou eigenlijk wilde ik sowieso al niet mee. Dat zij mij niet meevroegen kwam me in principe dus wel lekker uit. Het stak alleen dat ze het niet gevraagd hebben zodat ik nee kon zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel Ik vind dat ik wel meegevraagd had moeten worden. Bovendien is het zo dat ze gewoon niks van zich hebben laten horen: ze hebben niet gevraagd of ik meewilde, maar ze hebben ook niet gezegd "joh, dit jaar is de samenstelling anders en jij gaat niet mee". Ze hebben me gewoon in het ongewisse gelaten, en dat vind ik niet netjes. Via-via moest ik horen dat ik nog geen info over de reis had omdat ik blijkbaar niet mee mocht. En nu moet ik ook in de wandelgangen horen dat ik nu opeens mee móét.quote:Op maandag 21 februari 2005 18:55 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik zou me gewoon eerlijk afvragen of ik zin had om met die reis mee te gaan.
Dat lijkt me wel een lastige situatie zeg. Ik zou in ieder geval wel naar voren brengen dat de manier waarop jij erachter bent gekomen dat je niet meemocht totaal niet okee is. En ook het feit dat je nu opeens wel weer mee moet vind ik ook behoorlijk belachelijk zeg .quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:22 schreef imago het volgende:
[..]
Een collega van me zit in precies dezelfde situatie (mocht eerst niet mee en dat kwam goed uit want ze wou niet, maar nu moet ze opeens), dus we gaan samen even bedenken hoe we dit aan gaan pakken. Ik baal dus ook dat ik ziek thuis zit omdat ik nu niet in staat ben een lekker pittig gesprek met de organisator van de reis te voeren.
quote:Wat je vertelt is erg duidelijk. Je onderbouwt het met een stuk mechanica en waarom iets op die manier moet..........
...Lichaamshouding en positie in de ruimte: 5 (/5): Je straalt op de een of andere manier een stuk rust uit (lichaamshouding o.a. denk ik)....
....De les was erg leuk. Tijd vloog voorbij! Is bij 3A dan een groot compliment
Lekker hequote:Op vrijdag 4 maart 2005 22:18 schreef imago het volgende:
Maar gelukkig eerst nog even weekend
Momenteel heb ik de drukste periode tot nu toe. Ik heb op maandag van kwart over tien (les gaat niet altijd door) tot half zes (laatste les valt ook vaak uit; dan tot half drie) les. Dinsdag vijf lesuren, woensdag en donderdag stage (kun je 'zelf indelen') en vrijdag vier lesuren.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:10 schreef Krullenbollientje het volgende:
[..]
Hoi Bloempjuh,
De deeltijd opleiding zal dan wel flink zwaar zijn
Hoeveel uren in de week krijg jij eigenlijk les? Zijn de uren zo ingedeeld dat je naast je studie een bijbaantje kunt hebben? (deze vragen heb ik ook gesteld bij de diverse opleidingen, maar ze doen er een beetje 'vaag' over)
Ik zou nl. graag één of meerdere bijbaantjes naast mijn studie willen hebben, maar dan moet ik wel weten of dat zal lukken. Moet dan natuurlijk ook nog huiswerk maken
Zoals Nederlands?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 08:47 schreef Krullenbollientje het volgende:
Thanx!!
Dat is een makkelijk onthoudbaar ezelsbruggetje!!
Mocht ik het gedeelte Frans van de toelatingstoets niet halen (dit doe je na het Nederlands gedeelte) dan kan ik altijd nog voor een ander vak gaan.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |