Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.quote:n. Het is wel verbazingwekkend hoe slecht leerlingen lezen. De opdracht besloeg één A4-tje. Binnen vijf minuten waren de meesten al bezig, zonder de opdracht echt goed te hebben gelezen.
Héél gemeen. Maar wel effectief. Ik zal 'm onthouden.quote:Op maandag 10 januari 2005 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Nou, bij mij is het juist het tegenovergestelde. Bij mij op school moeten we 'minilessen' verzorgen voor klasgenoten, maar omdat het vak waar die minilessen onder vallen afgelopem periode ineens uitviel hebben maar een aantal klasgenoten ervaring met 'voor de klas staan'. Ik loop op dit moment (twee dagen per week) stage en voel me erg slecht voorbereid. Ik wil best lesgeven, maar wil er wel klaar voor zijn en dat is nu niet het geval. Ik ga 't binnenkort maar gewoon in de praktijk doen..quote:Op maandag 10 januari 2005 17:48 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.quote:Op maandag 10 januari 2005 17:48 reageerde RedDevil085 als volgt:
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". *knip*
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Compromis: ¤1,- voor het niet maken van je huiswerk (zijn 2 mars-sen)quote:Op zondag 9 januari 2005 14:53 schreef imago het volgende:
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.
quote:Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:14 schreef leonieke het volgende:
Ben ik nou de enige of zijn er nog mensen die toch weer wat kriebels voelen om morgen weer voor de klas te staan?
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eensquote:Op maandag 10 januari 2005 18:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
Ik weet zeker dat jij weet wie ik bedoel. Het is trouwens wel wat beter tegenwoordig. Ze is zelf ook maar eens in het onderwijs gaan werken om wat praktijkervaring op te doen.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 16:07 schreef Tristessa het volgende:
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens.
Hehe, waar ken ik dat toch van?quote:Op maandag 10 januari 2005 18:37 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?quote:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
mijn reactie was ironisch bedoeld...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
Ik denk niet dat mijn docent onderwijskunde het op prijs zou stellen als ik háár adviezen ga geven over de manier waarop ze les zou moeten geven.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijkenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 18:55 schreef leonieke het volgende:
Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie![]()
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren'
Ik werk er nog maar sinds half september (heb na mijn opleiding regentaat 2 jaar in de privé sector gewerkt) en ze komt wel bij elke nieuwe leerkracht kijken hoor, maar toch.. Ik heb zoiets echt helemaal niet graag. Was verdorie mijn eerste les dat ik terug met trillende handen vooraan stondquote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
quote:Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.
U staat voor de klas?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus.
Ah, een leerling, altijd handig om die visie te horen...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Je hebt volkomen gelijk, hoor. Loze dreigementen hebben weinig impact. Ik doe dan ook altijd mijn best om alleen dreigementen te uiten die ik waar kan maken. Op een enkel 'als je nu niet kapt, gooi ik je uit het raam'-dreigement na.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Overschrijfwerk?quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:32 schreef leonieke het volgende:
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Inderdaad, strafwerk moet niet leuk zijn, daar heb je mijn lessen al voorquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
Ah, je geeft les in België. Naar ik begrepen heb, gaat het daar nog een stuk autoritairder aan toe dan in Nederland, of vind je dat meevallen?quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:50 schreef leonieke het volgende:
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
PAV staat voor Project Algemene Vakken. Dit is een combinatie van Nederlands, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde ik vergeet toch niets eh?quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:51 schreef jasorry het volgende:
Wat is PAV als ik vragen mag?
quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:02 schreef leonieke het volgende:
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.quote:Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaarquote:Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Moonah het volgende:
[..]Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |