abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24502021
Mijn eerste dag van het jaar was leuk! Zelfs in de klas waar ik tot nu toe zo'n moeite mee heb gehad, ging het vandaag goed!
  maandag 10 januari 2005 @ 17:25:23 #52
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24503786
quote:
n. Het is wel verbazingwekkend hoe slecht leerlingen lezen. De opdracht besloeg één A4-tje. Binnen vijf minuten waren de meesten al bezig, zonder de opdracht echt goed te hebben gelezen.
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
.
pi_24503884
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
Héél gemeen. Maar wel effectief. Ik zal 'm onthouden.
  maandag 10 januari 2005 @ 17:48:19 #54
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_24504088
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.

Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_24504114
Ik doe ook weer mee!

tvp-tje...
pi_24504360
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:48 schreef RedDevil085 het volgende:

[..]

Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.

Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Nou, bij mij is het juist het tegenovergestelde. Bij mij op school moeten we 'minilessen' verzorgen voor klasgenoten, maar omdat het vak waar die minilessen onder vallen afgelopem periode ineens uitviel hebben maar een aantal klasgenoten ervaring met 'voor de klas staan'. Ik loop op dit moment (twee dagen per week) stage en voel me erg slecht voorbereid. Ik wil best lesgeven, maar wil er wel klaar voor zijn en dat is nu niet het geval. Ik ga 't binnenkort maar gewoon in de praktijk doen..
Mon 'en!
  maandag 10 januari 2005 @ 18:15:42 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24504456
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:48 reageerde RedDevil085 als volgt:
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". *knip*
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
.
pi_24504464
Oh, maar RedDevil, ik heb nergens gezegd dat de studenten te weinig praktijkervaring opdoen. Ik zei: "de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk". Wij liepen 3 dagen per week stage, en hadden 1 dag les op de uni. Best genoeg gelegenheid om praktijkervaring op te doen dus, en op de stage heb ik ook echt wel veel geleerd. Maar dat was dankzij de school, en dankzij de leerlingen, en dankzij collega's. Zeker NIET dankzij de docenten van de lerarenopleiding. Het probleem was dat de leraren-opleiders allerlei eisen stelden waaraan wij moesten voldoen in onze stage die volledig onhaalbaar waren (collega-docenten die al jarenlang lesgaven lachten zich rot toen ze de opdrachten lazen) en bovendien de indruk wekten al in geen tientallen jaren meer 1 woord gewisseld te hebben met iemand in de leeftijdscategorie 12-18.
  maandag 10 januari 2005 @ 18:19:33 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24504508
Thaleia, dat klinkt mij zéér bekend in de oren
.
pi_24504509
Oh, tegelijk gepost met Baba

Wij zijn nog niet echt begonnen trouwens, vandaag was studiedag. Morgen weer 'echt' aan de bak. De leerlingen hadden dus nog een dag vrij, vonden ze vast niet erg
pi_24504592
Mijn eerste lesdag van het nieuwe jaar is wat in het water gevallen. De persoon die de kopies moet nemen bij ons op school (ja we mogen dat sinds kort niet meer zelf doen) had mijn kopies pas klaar toen mijn 2 uur les al voorbij waren. Dus het was improvisatie van het moment en dan gaat de les helemaal niet vlug en krijg ik het gevoel dat het maar blijft en blijft duren...

De andere twee uur... nou ja, de leerlingen mochten eerst hun examen inkijken (hebben dat recht bij ons blijkbaar) en zo was de les ook al half verstreken waardoor er dus eigenlijk bijna geen les werd gegeven.

Hopelijk verloopt het morgen wat vlotter...
pi_24504677
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:53 schreef imago het volgende:
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.
Compromis: ¤1,- voor het niet maken van je huiswerk (zijn 2 mars-sen)
Heb al ¤13,94 opgehaald voor Giro 555. Allemaal spontane giften van de leerlingen, Echt Super!!!!!
pi_24504743
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Tè herkenbaar...

Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
pi_24504847
quote:
Op zondag 9 januari 2005 23:14 schreef leonieke het volgende:
Ben ik nou de enige of zijn er nog mensen die toch weer wat kriebels voelen om morgen weer voor de klas te staan?
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 10:41:03 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_24514559
Is de NOT interessant?

Wij kunnen daar met school heen (ga je niet, extra stagedag), maar ik moet even kijken hoe ik dat moet regelen. Ik heb geen ov, dus dat wordt of een 40% kaartje met de trein, of met de auto, of de lessen van maandag missen en wat langer bij mijn vriend blijven en vanuit eemnes naar utrecht gaan.
Maar ja, als de NOT niet leuk is ga ik gewoon voor de extra stagedag? Dus wie is er al eens geweest?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24516227
NOT? Nederlandse Onderwijs Televisie? Rondleiding ofzo?
  dinsdag 11 januari 2005 @ 12:53:40 #67
35189 Troel
scherp en bot
pi_24516445
Nee, Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling...

Bij de Televisie zou ik zeker gaan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24518931
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .
pi_24519039
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 16:07 schreef Tristessa het volgende:
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .
Ik weet zeker dat jij weet wie ik bedoel. Het is trouwens wel wat beter tegenwoordig. Ze is zelf ook maar eens in het onderwijs gaan werken om wat praktijkervaring op te doen.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 16:56:37 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24519474
Haha, en hoe bevalt het haar?
.
pi_24519823
Zo, na vandaag zit ik er weer helemaal in Het lijkt wel alsof het nooit vakantie is geweest, behalve dat ik wel wat meer energie heb dan ik over een paar weken zal hebben, denk ik. We hebben wel een leuke periode voor de boeg, met voorlichting voor toekomstige brugklassers enzo, en een theatervoorstelling + olympiade waar ik met een paar leerlingen naartoe ga. En vrijdag een klassefeest, de mentor van die klas wilde graag assistentie en ik wil wel eens zien hoe die leerlingen in een hele andere dan de 'school-setting' met elkaar omgaan.
pi_24520233
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:37 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
Hehe, waar ken ik dat toch van?

Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie En dat voor de 2e lesdag na de vakantie... Life is so unfair
pi_24520719
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Haha, en hoe bevalt het haar?
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
pi_24520835
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
pi_24521079
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
pi_24521127
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
mijn reactie was ironisch bedoeld...
pi_24521132
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
Ik denk niet dat mijn docent onderwijskunde het op prijs zou stellen als ik háár adviezen ga geven over de manier waarop ze les zou moeten geven.
pi_24521159
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:04 schreef leonieke het volgende:
mijn reactie was ironisch bedoeld...
Ah, okee dan.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 22:26:35 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24522562
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 18:55 schreef leonieke het volgende:
Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren'
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.
.
pi_24531255
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
Ik werk er nog maar sinds half september (heb na mijn opleiding regentaat 2 jaar in de privé sector gewerkt) en ze komt wel bij elke nieuwe leerkracht kijken hoor, maar toch.. Ik heb zoiets echt helemaal niet graag. Was verdorie mijn eerste les dat ik terug met trillende handen vooraan stond
Morgen mijn evaluatiegesprek... Jammergenoeg zijn nog maar weinig leerkrachten met een goed gevoel vertrokken van dat gesprek. Dus ja, ik zie er wat tegenop. Vond zelfs de evaluaties voor mijn stages leuker...
quote:
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.

Nogmaals ik bedoelde het ironisch
Ik geef zelf voornamelijk les in het bso vmbo ken ik niet sorry en daar helpt zoiets inderdaad niet, ook niet omdat ik nog maar net les geef hoor (dat weten de leerlingen trouwens niet ) maar gewoon.. they don't care
pi_24535620
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus.
U staat voor de klas?
Tvp'tje....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24535891
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 19:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

U staat voor de klas?
Tvp'tje....
Hij geeft misschien enkel hoorcollege
pi_24536678
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
pi_24536793
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Ah, een leerling, altijd handig om die visie te horen...

Even een aantal voorbeelden van wanneer ik mijn 'dreigementen' ik noem het zelf liever 'beloftes' uitvoer
- Spieken = blad afnemen, 0 op de vraag en verbeteren tot zover je hebt (jammer als je de eerste vraag al spiekt )
- Een taak te laat afgeven = 0 (we bepalen samen de datum waarop een taak ingediend moet worden dus dan vind ik dat je als leerling op tijd moet indienen)
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
- etc...

Leerlingen hadden het in het begin van het jaar niet graag, maar k moet eerlijk toegeven dat het zijn vruchten nu al heeft afgeworpen
pi_24536800
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Je hebt volkomen gelijk, hoor. Loze dreigementen hebben weinig impact. Ik doe dan ook altijd mijn best om alleen dreigementen te uiten die ik waar kan maken. Op een enkel 'als je nu niet kapt, gooi ik je uit het raam'-dreigement na. Wel geef ik leerlingen na hun laatste kans soms nog één extra kans. Maar daarna is het ook gewoon gebeurd. Vandaag nog een jongen eruit gestuurd die het erg bont maakte. Kwam 'ie terug, stond er op het meldbriefje: "We zaten met z'n zessen te kletsen. Gewaarschuwd. Ik was de druppel die de emmer deed overlopen." Heb hem even gecomplimenteerd met zijn woordkeuze. Hij was wel vergeten te vermelden dat hij eigenhandig ook de rest van de emmer al gevuld had.
pi_24536879
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:32 schreef leonieke het volgende:
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
Overschrijfwerk? Ik dacht dat we die tijd wel achter de rug hadden, maar ze bestaan dus nog...
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:40:10 #87
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24536938
"Er zijn drie manieren om dit gebouw te verlaten. Door het raam, door de deur of door de riolering".
.
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:42:11 #88
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24536978
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!

Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
.
pi_24537035
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
pi_24537079
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!

Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Inderdaad, strafwerk moet niet leuk zijn, daar heb je mijn lessen al voor en overschrijven vind ik niet altijd verkeerd
Dat afsprakenblad is een regel die we uit de vakwerkgroep gekozen hebben.. meerderheid van stemmen, dus Frans = afsprakenblad.
In verband met het lezen van teksten en teksten overschrijven: ik geef les PAV in de zwakste klas en als ze al de moeite niet willen doen om een tekst mee te volgen wanneer die klassikaal gelezen wordt, dan vind ik toch dat ze er even mogen bij stilstaan bij die tekst en dan kunnen ze hem maar beter overschrijven. Het is voor hen ook onmiddellijk een goede oefening voor Nederlands.

Waarom die goede oefening en dus "te vaak Frans spreken"? Zoals gezegd geef ik PAV (en informatica) in een Nederlandstalige school in Brussel. De meeste kinderen zijn thuis Franstalig maar de algemene regel op school = Nederlands spreken. We moeten daar dus als leekrachtenkorps op reageren en er mag geen Frans gesproken worden (op de speelplaats en in de gang wordt het door de vingers gezien, maar tijdens de les mag het echt niet). Maar uiteraard, tijdens de les Frans moeten de leerlingen Frans spreken
pi_24537124
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
pi_24537152
Wat is PAV als ik vragen mag?
pi_24537192
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:50 schreef leonieke het volgende:
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
Ah, je geeft les in België. Naar ik begrepen heb, gaat het daar nog een stuk autoritairder aan toe dan in Nederland, of vind je dat meevallen?
pi_24537208
Tekst overschrijven gaat op de automatische piloot, leer je niets van. Maar op Belgische scholen zijn ze sowieso al vrij streng en strict, meer dan in Nederland, of zit ik er dan naast?
pi_24537240
Oeps beetje tegelijk
pi_24537280
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:51 schreef jasorry het volgende:
Wat is PAV als ik vragen mag?
PAV staat voor Project Algemene Vakken. Dit is een combinatie van Nederlands, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde ik vergeet toch niets eh? ah ja.. afhankelijk van het jaar Frans
In dit vak wordt er normaalgezien rond een bepaald thema gewerkt en is actualiteit heel erg belangrijk. Thema's kunnen bijvoorbeeld film, muziek, voeding, wonen, verkeer, ... zijn (ik spreek nu voor de tweede graad).

In de eerste graad (dus bv de klas waar ik les aangeef 1B) worden al deze thema's nog eens samengegooid. Waar hebben we bv al rond gewerkt? Zich oriënteren, internationale gerechten met kaartoefening, gezonde voeding, ...

Dit is ook onmiddellijk het belangrijkste vak voor de leerlingen in het bso (beroepssecundair onderwijs). Het aantal uren varieert van 7 uur per week tot 10 uur.

Deze week gaat het bijvoorbeeld bij iedereen ongeveer over het nieuwe jaar en de tsoenami aangezien we ons moeten aanpassen aan de tijd van het jaar en de actualiteit.
pi_24537339
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24537364
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis

Laat ons zeggen dat het wel de bedoeling is dat de regels goed nageleefd worden (maar is dat dan niet zo bij jullie?) Dat betekent uiteraard niet dat je altijd streng moet optreden. Ik heb soms ook wel eens zin om te babbelen (een les PAV is daar uitermate geschikt voor aangezien er vooral vaardigheden moeten geleerd worden) en er worden bij ons ook wel grapjes gemaakt.

Ik kan alleszins niet zeggen dat het er opeens zoveel strenger is geworden in vergelijking met de tijd dat ik nog studeerde, maar ik voel me er alleszins niet slecht bij.

Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?

ik vind het hier alleszins heel interessant om eens te zien hoe het bij jullie gaat.. heel leuk
pi_24537416
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:02 schreef leonieke het volgende:
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
quote:
Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
pi_24537494
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Moonah het volgende:

[..]

Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')