Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:09 schreef jasorry het volgende:
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
Mja, ik geef ook nog maar pas les sinds september, maar de eerste leerling die ik te horen kreeg, noemde me onmiddellijk 'Mevrouw". Trouwens, nu ik het mij herinner, zelfs tegen ons stagiairs een aantal jaar terug dan... zeiden ze Mevrouw of Meneer... Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeefquote:[..]
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebbenquote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef leonieke het volgende:
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.quote:Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
Ah, dat is inderdaad wel een beetje een domme fout.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Die tweede had ik ook echt niet opgemerkt!quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Mijn juffiequote:Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
[..]
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Het gaat hem niet alleen om respect voor mij of voor andere leerkrachten, maar onze leerlingen worden opgeleid om een "vak" uit te oefenen later (verzorging, kappers, manicure, verpleging, ...) Deze mensen moeten later heel vaak in contact komen met andere mensen en hebben wel nood aan die regels.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[...]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Okee, nu begrijp ik het iets beter. Al is 'je spreekt je docent aan met zijn of haar voornaam' ook gewoon een regel, hoor.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:22 schreef leonieke het volgende:
Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).
*slik*quote:Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Na drie jaar regentaatsopleiding wist ik dat ook niet hoor. Daarom heb ik eerst 2 jaar in de privésector gewerkt. Was een heel goede ervaring voor mij. En toch heb ik een aantal maand geleden besloten dat ik liever in het onderwijs wou staan en voila... nu geef ik les sinds half september en heb nog geen enkel moment spijt gehad van één van mijn beslissingen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 01:00 schreef Kittyme het volgende:
[..]
Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
Zou je wat meer kunnen vertellen over de precieze aard van de problemen? Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden misschien. Hoe de procedures op een basisschool precies werken weet ik niet, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 15:53 schreef minoes_ het volgende:
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
Yep, ik werk op een basisschool.quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:09 schreef imago het volgende:
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?
Juist.quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren.
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
[..]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Bij mij op het gymnasium in 2000 nog wel, hoor. Dat verschilt nogal per school en zelfs per docent. Ik ben ook niet zo voor verplichtingen, maar in de hogere niveaus vind ik wel dat je bepaalde eisen moeten stellen op het gebied van de kwaliteit van de literatuur die gelezen wordt. Ook vind ik dat er best bepaalde periodes aangewezen mogen worden waaruit leerlingen iets moeten lezen. Ik vond het vroeger ook niet echt leuk (moest 25 titels lezen voor mijn examen), maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Vind Couperus of Frederik van Eeden nu prachtig, had het anders misschien nooit opgepakt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:39 schreef ANGE het volgende:
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?
Ik snap het.quote:Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool
VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingenquote:Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:
[..]
En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooiquote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:
[..]
Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.
(...)
Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |