abonnement Unibet Coolblue
pi_24537535
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:09 schreef jasorry het volgende:
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
pi_24537543
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...

Trouwens, is voor jullie handig, als jullie leerlingen kunnen jullie zeggen: Wees blij dat je niet in België naar school gaat... De vergelijking met Nederland moet ik zeker en vast niet maken
quote:
[..]

Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
Mja, ik geef ook nog maar pas les sinds september, maar de eerste leerling die ik te horen kreeg, noemde me onmiddellijk 'Mevrouw". Trouwens, nu ik het mij herinner, zelfs tegen ons stagiairs een aantal jaar terug dan... zeiden ze Mevrouw of Meneer... Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
pi_24537602
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
pi_24537622
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef leonieke het volgende:
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
quote:
Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
pi_24537639
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Ah, dat is inderdaad wel een beetje een domme fout.
pi_24537669
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Die tweede had ik ook echt niet opgemerkt!

*Gaat zich in een hoekje zitten schamen...*
pi_24537689
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:

[..]

en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Mijn juffie
pi_24537755
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[...]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Het gaat hem niet alleen om respect voor mij of voor andere leerkrachten, maar onze leerlingen worden opgeleid om een "vak" uit te oefenen later (verzorging, kappers, manicure, verpleging, ...) Deze mensen moeten later heel vaak in contact komen met andere mensen en hebben wel nood aan die regels.

Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).

Er zitten in de school waar ik werk ook bv 19 verschillende nationaliteiten. Ik heb één klas met 11 leerlingen en daar zitten 6 nationaliteiten in. Meng die allemaal samen zonder regels... Ik kan u verzekeren dat het binnen de kortste keren een ramp is... Hoe jammer dat ik zelf ook vind.
pi_24537806
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:22 schreef leonieke het volgende:
Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).
Okee, nu begrijp ik het iets beter. Al is 'je spreekt je docent aan met zijn of haar voornaam' ook gewoon een regel, hoor.
pi_24539557
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
*slik*

* Kittyme studeert onderwijskunde
* Kittyme heeft geen onderwijservaring
* Kittyme gaat binnenkort stage lopen op een Pabo als docent...

Mèn, wat moeten mijn toekomstige studenten wel niet van me denken?

Maar inderdaad, jullie hebben helemaal gelijk over het geen-onderwijservaring-hebben van sommige docenten, of in ieder geval over mij Ikzelf mis dat ook wel heel erg hoor, ik studeer dan wel onderwijskunde, maar ik heb in de 2,5 jaar studie die ik tot nu toe heb gehad, nog vrijwel geen praktijk gezien. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om het voor de klas staan aan den lijve te ondervinden. Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
pi_24541433
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 01:00 schreef Kittyme het volgende:

[..]
Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
Na drie jaar regentaatsopleiding wist ik dat ook niet hoor. Daarom heb ik eerst 2 jaar in de privésector gewerkt. Was een heel goede ervaring voor mij. En toch heb ik een aantal maand geleden besloten dat ik liever in het onderwijs wou staan en voila... nu geef ik les sinds half september en heb nog geen enkel moment spijt gehad van één van mijn beslissingen.
pi_24541434
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:19 schreef jasorry het volgende:

[..]

Mijn juffie
Ow... wel.. euh...
pi_24548517
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
pi_24548702
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:53 schreef minoes_ het volgende:
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
Zou je wat meer kunnen vertellen over de precieze aard van de problemen? Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden misschien. Hoe de procedures op een basisschool precies werken weet ik niet, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen.
pi_24548803
Ik -nog steeds eerstejaars stagiaire Nederlands- heb vandaag onaangekondigd (in de zin van: ik wist het van tevoren niet) een klasje een dictee gegeven. Ik zat helemaal in de stress omdat ik komende week een les moet geven, maar het dictee ging goed! Ik heb eigenlijk de hele kern van de les gedaan. Opening heeft stagedocent gedaan, dictee + nakijken heb ik gedaan, sluiting door stagedocent (moest nog even wat huishoudelijke mededelingen kwijt enzo..)

Hij was trots op me
Mon 'en!
pi_24549549
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?

Voor zover ik weet gaat het op de middelbare school waar ik werk zo, dat de klacht schriftelijk bij de directeur ingediend moet worden, en dan zijn er allerlei protocollen die gevolgd moeten worden bij de behandeling van de klacht. Maar gelukkig heb ik daar ook nog nooit mee te maken gehad
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:56:10 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24550328
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 18:09 schreef imago het volgende:
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?
Yep, ik werk op een basisschool.
En nope, ik weet niets van procedures.

Uiteraard is er bij ons op school ook wel eens een verschil van mening tussen een ouder en een collega. En dat wordt dan (ook wel eens, maar zeker niet altijd) samen met de directie besproken. Doel is om tot een oplossing te komen; een werkbare situatie, een acceptabele verstandhouding met de ouders en bovenal een goede plek voor het kind.

In mijn schoolloopbaan heb ik één keer meegemaakt (dat betrof trouwens niet mijzelf hoor...!) dat gesprekken met de directie voor ouders niet bevredigend waren. Zij hebben toen een of ander bemiddelingsbureau ingeschakeld.

Maar minoes, wat is je doel: Een oplossing of je gram halen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:59:21 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24550370
Eerst maar eens met die juffrouw in feite praten. Ik vind het wel erg hard van stapel lopen als je meteen met klachten naar externe commissies etc gaat. De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren. Mocht er geen bevredigende oplossing uit dat gesprek komen, dán kun je alsnog externe bureaus inschakelen.

Maar da's mijn mening.
.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:06:00 #119
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24550438
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren.
Juist.
Ik heb het zooooo vaak meegemaakt dat een moeder op hoge poten wel eens even verhaal kwam halen. Eerst laten uitrazen natuurlijk.
"Heeft uw zoon/dochter ook verteld wat er is vooraf gegaan aan dit gedoetje?"
"Ehm, nee..."
En ohohoh hoeveel ouders inbinden omdat zoon-/dochterlief zichzelf mooi buiten schot heeft gehouden...
Ik snap ook niet dat ouders 100% afgaan op het verhaal van hun kind. Er zijn toch altijd minimaal twee kanten van een verhaal...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:32:03 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24550767
Inderdaad.

Ouders op hoge poten naar ouderavond. Ik laat ook ALTIJD de zoon of dochter mee komen. Dan laat ik de ouders hun verhaal doen. Meestal heeft zoon of dochter "niks" gedaan. Dan vertel ik MIJN kant van het verhaal. En dan vind ik het altijd heel amusant als je de roodheid van de ouders ziet afnemen, er een witte kleur voor in de plaats komt.. en de woede zich tot zoon/dochter richt. En dan is het de beurt aan zoon/dochter om es even te slikken..

Aan de andere kant heb ik ook wel es medelijden met die leerlingen als ze door hun ouders de les gelezen krijgen. Dan is er een zwakke leerling die dan advies basisberoepsgerichte leerweg heeft gekregen, maar waar de ouders toch MINSTENS gemengde leerweg van hadden verwacht. Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders... Dan zie je die leerling daar zowat met de tranen in de ogen zitten, en dan denk ik wel es bij mezelf: "Je hebt de verkeerde ouders"... Na afloop laat ik dan de ouders als éérste het kantoor uit gaan, en vervolgens even een schouderklop voor die leerling.
.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:39:38 #121
97653 ANGE
Just me...
pi_24550869
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
[..]

Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
* What's wrong with being good? *
pi_24550932
Hoe zijn de leeslijsten voor de moderne talen nu dan? "In mijn tijd" op mijn middelbare school - en dat is nog helemaal niet zo lang geleden - moesten we uit elke belangrijke periode uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis iets lezen. Dus dan kwam Couperus in je eigen lijst misschien niet voor, maar zeker wel een andere belangrijke tijdgenoot. Ik heb dus allerlei dingen gelezen, van Karel ende Elegast tot Giphart en alles ertussenin.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24550973
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:39 schreef ANGE het volgende:
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
Bij mij op het gymnasium in 2000 nog wel, hoor. Dat verschilt nogal per school en zelfs per docent. Ik ben ook niet zo voor verplichtingen, maar in de hogere niveaus vind ik wel dat je bepaalde eisen moeten stellen op het gebied van de kwaliteit van de literatuur die gelezen wordt. Ook vind ik dat er best bepaalde periodes aangewezen mogen worden waaruit leerlingen iets moeten lezen. Ik vond het vroeger ook niet echt leuk (moest 25 titels lezen voor mijn examen), maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Vind Couperus of Frederik van Eeden nu prachtig, had het anders misschien nooit opgepakt.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:47:27 #124
97653 ANGE
Just me...
pi_24550987
Dat wel. Ik geloof dat we in totaal (3 jaar tijd) op ongeveer 8 à 9 boeken uitkomen. Voor nederlands dan. Voor de andere vakken hoeven we nu (5 gym) nog niet echt boeken te lezen. Voor engels wel wat, maar niet echt iets bijzonders, wat simpele boekjes. Voor nederlands lezen we wel uit verschillende periodes. Ik geloof 4 'oude' boeken en 4 moderne. Zoiets. Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik niet heel goed op de hoogte ben daarvan. Het is me verteld, maar ik heb het niet helemaal meegekregen.
* What's wrong with being good? *
pi_24551048
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
pi_24551290
Hé, een topic vol PABO-sletjes!
  donderdag 13 januari 2005 @ 20:09:17 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24551341
Hier zul je weinig PABO-sletjes vinden.
.
pi_24551530
Ik ben een Lerarenopleiding Nederlands-sletje, ja?!

Sjeeezus, sommige mensen hebben echt niks beters te doen dan domme opmerkingen plaatsen.
pi_24551890
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Mon 'en!
pi_24551911
Volgens mij zitten er betrekkelijk weinig PABO'ers hier. Of ze zeggen minder, dat kan ook.
pi_24551941
Vandaag mijn evaluatiegesprek en behalve het feit dat ik af en toe iets te snel praat, vond ze het goed (net het woord wat ik wou horen )
Ondertussen ook een avondje oudercontact achter de rug, van 17.30 tot 20u als het ware non stop ouders voor mijn neus. Stonden de ouders buiten de klas in rij te wachen (niet dat ik zo lang praat hoor )

Toch maar blij dat de week bijna om is, want morgen nog 6 uur lesgeven en *pfieuw* ik ben stikop
pi_24551999
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

Euh.. wat is PABO en wat is vo-docent eigenlijk?

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
pi_24552169
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud
pi_24552256
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons
Ik snap het.
Thx
pi_24552364
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:

[..]

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingen

Ik hoefde nog geen lessen te geven in deze stageperiode, maar ik moest en zou voor mezelf uitvinden of het een te grote drempel was. En dat is dus niet zo. Ik vind het nog wel spannend, maar niet in negatieve zin. Volgende week mag ik een leerlinge helpen bij een individuele toets.. Weer eens iets nieuws

Ik weet nu alleen niet wat ik als nieuw doel moet stellen. Mijn grote doel deze stage was gewoon 'mijn slapeloze nachten overwinnen' en dat is gelukt. Ik durf les te geven. Dus nu weer even bedenken wat ik nog meer wil bereiken
Mon 'en!
pi_24552506
Kijk, met mijn ongecompliceerde opmerking heb ik toch weer even de woordenschat van aanstaand docente leonieke verrijkt! .
pi_24555213
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant. Ze hadden waarschijnlijk ergens gelezen dat het heel zinnig is om een 'echogroep' te hebben, waarin studenten konden aangeven wat ze wel en niet goed vonden aan de opleiding en met ideeen konden komen over hoe het beter kon etc, van de bijeenkomsten van die club kwamen keurig notulen, die werden vervolgens in een la geflikkerd en daar werd NIETS mee gedaan. Toen ik dat eens vertelde aan een collega op school zei die dat dat tien jaar daarvoor toen hij dezelfde opleiding deed (had deels ook dezelfde docenten gehad) precies hetzelfde was. In tien jaar tijd telkens weer dezelfde kritiek krijgen en daar tien jaar lang helemaal niets mee doen, ik vind het knap.

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
pi_24560577
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:

[..]

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.

(...)

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooi
  vrijdag 14 januari 2005 @ 14:56:35 #139
97653 ANGE
Just me...
pi_24563962
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
* What's wrong with being good? *
pi_24564155
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
  vrijdag 14 januari 2005 @ 15:18:44 #141
97653 ANGE
Just me...
pi_24564337
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.
* What's wrong with being good? *
pi_24564733
Verschilt gewoon per school, blijkbaar zijn daar geen landelijke eisen voor of de landelijke eisen zijn heel laag en worden door sommige scholen uitgebreid: toen ik op de middelbare school zat (en dat is al HEEL lang geleden ) hoefden wij voor Nederlands maar 8 boeken te lezen, waarvan ook nog eens steeds vier van dezelfde auteur of binnen hetzelfde thema. Je moest die dan wel helemaal kapotanalyseren en een werkstuk maken over personages, motieven, flashbacks etc etc en daar een mondeling tentamen over doen.
Op de school van mijn nichtje echter moesten ze in totaal 30 boeken lezen voor Nederlands en daar begonnen ze dus ook al in de derde klas mee.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 19:40:58 #143
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_24568297
Halloooooo
Eventjes voorstellen:
Ik: 21, 4e jaars bewegingswetenschappen aan de VU in A'dam.
Volg nu als keuzevak docentenopleiding (16 oude studiepunten).
Begin 31 januari aan mijn stage op de HALO.
Ga daar iets met PGO doen, hoorcolleges, schaatslessen
Ik hou jullie op de hoogte
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_24595358
Vraagje: zijn jullie lid van de Aob? Ik ben altijd braaf lid geweest, eigenlijk uit automatisme (in mijn familie was iedereen actief binnen FNV en het was vanzelfsprekend dat je daar lid van bent), maar heb ze in de vijf jaar dat ik nu werk nog nooit ergens voor ingeschakeld. Ben nu bezig met een rondje "lidmaatschappen opzeggen" in een poging mijn financiele situatie wat te saneren en vraag me af wat ik met de bond zal doen. Je weet maar nooit wanneer je ineens in een situatie komt dat je ze nodig hebt natuurlijk, maar voor nu lijkt het wel echt weggegooid geld.

[edit]Oh, ha, ik lees net dat de vakbondscontributie per 1 aug onder het bruto loon gebracht gaat worden. Dat maakt de hoeveelheid 'weggegooid geld' voor mij wel een stuk minder. Misschien toch nog maar effe lid blijven

[ Bericht 21% gewijzigd door thaleia op 16-01-2005 12:44:28 ]
pi_24595807
Is er hier iemand die minimaal een jaar of vijf ervaring in het voortgezet onderwijs heeft in een ander vak dan Nederlands en die bereid is om mij even te helpen bij een stageopdracht? Ik heb een vakoverstijgend instructie- en beoordelingsmodel geschreven voor het geven van een presentatie en daar wil ik graag feedback op hebben. Het kost je naar schatting ongeveer een half uur. Ik wil het liefst feedback van iemand die aan verschillende niveaus lesgeeft.

Liefhebbers?
pi_24595827
Ik ben nog niet lid van de AOB, krijg wel het AOB-blad van een vriendin die op een basisschool werkt en wel lid is. Ik ben wel van plan lid te worden als ik eenmaal een baan in het onderwijs heb.
pi_24598960
Ik zit met een probleem.
Morgen en overmorgen is er telkens één van mijn leerlingen geschorst omdat ze betrokken waren bij een vechtpartij. Nu geef ik het vak PAV (project algemene vakken = combi van Nederlands, Biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde) en moet ik voor elke leerling een taak vinden dat toch ongeveer een uur tot anderhalf uur tijd in beslag neemt en als het ware gekoppeld is aan mijn vak.

Nu zitten de leerlingen in 1 B (beroepsvoorbereidend leerjaar) en moet ik dus niet verwachten dat ze een tekst gaan ontleden en een samenvatting gaan schrijven. Dit kunnen ze gewoon nog niet.

Eerst had ik gedacht om ze een opstel te laten schrijven van +/- 150 woorden waarin ze uitleggen waarom vechten verkeerd is en hoe ze een gelijkaardige situatie (het was als reactie op pesten) nu zouden aanpakken. Het probleem is nu dat zij verklaren dat ze niet gevochten hebben maar enkel de twee vechters wilden scheiden. Dus heb ik zo mijn twijfels over de taak.

Iemand een schitterend idee? Misschien eens handig om te weten hoe jullie in Nederland zo'n situatie aanpakken. Alle tips zijn welkom
pi_24599049
Laat ze een aantal strategieën bedenken met behulp waarvan je vechtende mensen uit elkaar zou kunnen halen zonder dat je zelf bij de vechtpartij betrokken raakt. Eventueel met een knipoog. Je broek naar beneden trekken schijnt bijvoorbeeld goed te werken (serieus!).
  zondag 16 januari 2005 @ 18:28:58 #149
97653 ANGE
Just me...
pi_24600123
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
* What's wrong with being good? *
pi_24600198
Zie sig. Nederlands dus. Waarom? Ik had een vakkenpakket met 6 talen en filosofie, dus dat het een taal moest worden stond wel vast. Dat het Nederlands is geworden is min of meer toeval. Het eerst een blauwe maandag Klassieke Talen gestudeerd, daarna een poos gewerkt en toen toch maar besloten om weer naar school te gaan. Ik heb maar wat gekozen, maar het is de beste keuze ooit geweest.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')