Vandaag begonnen met PGO (2e jaars) begeleiden..... huppatee meteen het diepe in want mijn stagebegeleider was er niet omdat zijn dochtertje in het ziekenhuis lag met een blindedarmontsteking.
Na 1 groep samen met een andere docent heb ik meteen in mijn uppie de groepen van mijn stagebegeleider overgenomen......
Leuke vuurproef maar niet optimaal leerzaam omdat ik nu geen feedback van mijn begeleider heb....
De lessen op zich...... de HALO gaat PGO weer afschaffen en ik heb nu wel gezien waarom: de toetsvorm sluit gewoon voor geen ene meter aan bij de onderwijsvorm: de studenten worden gewoon via een tentamen getoetst op de leerdoelen die in de tutorhandleiding staan, en ze krijgen al voorgeschreven welke bronnen ze moeten gebruiken en dáár gaat dan ook het tentamen over. Ofwel wat willen de meeste studenten? Die willen niet via de zevensprong zelf hun leerdoelen bedenken, die willen gewoon een kopie van mijn tutorhandleiding (maar die ga ik ze niet geven
. Overigens, soms werken er ook 4e jaars als tutor en die willen de tutorhandleiding nog wel eens gewoon meegeven). Als ze zelf namelijk hele fancy leerdoelen gaan bedenken en daar heel veel tijd in steken wordt dat toch niet beloond omdat het tentamen daar niet over gaan
En studenten zijn niet achterlijk, ze leren om het tentamen te halen en geef ze eens ongelijk (bovendien zijn het ALO'ers en zijn de theorievakken voor de meesten niet hun favoriete onderdeel van de studie).
Ofwel, het blok wordt zodanig getoetst dat PGO in feite helemaal niet de juiste werkvorm is.
Zucht..... maar ja, ze waren wel aardig en eerlijk, dus wat dat betreft was het wel positief.