Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
Mja, ik geef ook nog maar pas les sinds september, maar de eerste leerling die ik te horen kreeg, noemde me onmiddellijk 'Mevrouw". Trouwens, nu ik het mij herinner, zelfs tegen ons stagiairs een aantal jaar terug dan... zeiden ze Mevrouw of Meneer... Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeefquote:[..]
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebbenquote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef leonieke het volgende:
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.quote:Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
Ah, dat is inderdaad wel een beetje een domme fout.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Die tweede had ik ook echt niet opgemerkt!quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Mijn juffiequote:Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
[..]
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Het gaat hem niet alleen om respect voor mij of voor andere leerkrachten, maar onze leerlingen worden opgeleid om een "vak" uit te oefenen later (verzorging, kappers, manicure, verpleging, ...) Deze mensen moeten later heel vaak in contact komen met andere mensen en hebben wel nood aan die regels.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[...]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Okee, nu begrijp ik het iets beter. Al is 'je spreekt je docent aan met zijn of haar voornaam' ook gewoon een regel, hoor.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:22 schreef leonieke het volgende:
Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).
*slik*quote:Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Na drie jaar regentaatsopleiding wist ik dat ook niet hoor. Daarom heb ik eerst 2 jaar in de privésector gewerkt. Was een heel goede ervaring voor mij. En toch heb ik een aantal maand geleden besloten dat ik liever in het onderwijs wou staan en voila... nu geef ik les sinds half september en heb nog geen enkel moment spijt gehad van één van mijn beslissingen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 01:00 schreef Kittyme het volgende:
[..]
Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
Zou je wat meer kunnen vertellen over de precieze aard van de problemen? Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden misschien. Hoe de procedures op een basisschool precies werken weet ik niet, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 15:53 schreef minoes_ het volgende:
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes![]()
Yep, ik werk op een basisschool.quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:09 schreef imago het volgende:
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?
Juist.quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren.
Nee hoor!quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
[..]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Bij mij op het gymnasium in 2000 nog wel, hoor. Dat verschilt nogal per school en zelfs per docent. Ik ben ook niet zo voor verplichtingen, maar in de hogere niveaus vind ik wel dat je bepaalde eisen moeten stellen op het gebied van de kwaliteit van de literatuur die gelezen wordt. Ook vind ik dat er best bepaalde periodes aangewezen mogen worden waaruit leerlingen iets moeten lezen. Ik vond het vroeger ook niet echt leuk (moest 25 titels lezen voor mijn examen), maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Vind Couperus of Frederik van Eeden nu prachtig, had het anders misschien nooit opgepakt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:39 schreef ANGE het volgende:
Nee hoor!Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers?
), maar ook op het gymnasium geen verplichting.
Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
![]()
quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?
Ik snap het.quote:Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool
VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons![]()
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingenquote:Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:
[..]
En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooiquote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:
[..]
Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.
(...)
Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school.Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
![]()
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Informatica en PAVquote:Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?quote:Op zondag 16 januari 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zie sig. Nederlands dus.
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:37 schreef leonieke het volgende:
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
in mijn vraag moest het uiteraard "moeten" zijnquote:Op zondag 16 januari 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
Valt wel wat mee. Ik weet niet of jullie ook veel grote scholengemeenschappen hebben waar op alle niveaus wordt lesgegeven, maar die hebben we hier dus veel. En een fulltime baan is 26 uur. Eerste klassen hebben 4 uur per week Nederlands, dus dan zou je 6 of 7 klassen moeten hebben.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:46 schreef leonieke het volgende:
Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
Op de basisschool eigenlijk ook niet oké hoor.quote:Op zondag 16 januari 2005 18:52 schreef thaleia het volgende:
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee,
Ehm... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk niet weet!quote:Op zondag 16 januari 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
Hoe teruggrijpen naar het boek? Wij hebben helemaal geen handboeken... ik toch niet voor mijn vakken. Elk blaadje dat mijn leerlingen moeten studeren, heb ik ook zelf eerst ingetyptquote:Op zondag 16 januari 2005 21:26 schreef thaleia het volgende:
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
Ik geef wiskunde (tevens studerend).quote:Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Nou, blinde en dove kinderen gaan hier vaak wel naar een speciale school, gehandicapte kinderen ook. In het LWOO gaat het vaak om kinderen met gedragsproblemen of kinderen die het normale VMBO-niveau niet halen.quote:Op zondag 16 januari 2005 22:23 schreef leonieke het volgende:
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.
Ik ben er 1quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?
* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
20, op 4 dagen. Dat is heel goed te doen, vooral omdat ik het mezelf tamelijk makkelijk heb gemaakt: ik ben geen mentor (dat scheelt echt zoveel werk!) en geef dit jaar alleen Latijn en dus geen Grieks of KCV (vooral KCV vereist heel veel voorbereidingswerk). En heb ook nog eens geen eindexamenklas.quote:Op zondag 16 januari 2005 23:42 schreef imago het volgende:
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..quote:
Tuurlijk kan het eens mislopen (dat doet het soms nog bij mij en mijn opleiding zit er al een tijdje op) maar eng is het helemaal niet. Ik krijg af en toe nog een adrenalinestoot als ik aan een les begin en dat maakt het altijdquote:Op donderdag 20 januari 2005 20:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..![]()
Het tweede jaar dat ze de taal hebben. Ik vind het zelf enorm vroeg, maar ik heb dan ook zelf de eerste drie jaar altijd woorden moeten leren en daarna stapten we in de vijfde meteen over op woordenboeken. Ik vind dus ook dat mijn eigen leerlingen een heel erg kleine woordenschat hebben, maar zo gaat het op deze school al jaren en ze willen het niet veranderen. We moeten wel SO's geven over woordjes, maar die mogen ze daarna meteen weer vergeten want bij Latijn mogen ze dus vanaf de tweede, en bij Grieks vanaf de derde klas een woordenlijst gebruiken.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 20:15 schreef thaleia het volgende:
imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
Leuk om te horen! Ik had 't een beetje gehad. Zal nog wel even een keer een update doen over de laatste paar dagen en dan is het gebeurd. Mijn stage is nu afgelopen, ben druk bezig met mijn stageverslag. Het telt al bijna 60 pagina's en ik ben nog niet eens klaar.quote:Op zondag 23 januari 2005 19:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog?. Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week
. Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
Waarom niet? Er is helemaal niets mis met ouderwets stampwerk, zeker niet als we met gymnasiumleerlingen te maken hebben. Jeetje, leerlingen worden steeds dommer doordat docenten bang zijn om hun leercapaciteiten nog aan te spreken...quote:Op maandag 24 januari 2005 18:55 schreef thaleia het volgende:
We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar?
Afgeleiden, integralen en differentialen iddquote:Op maandag 24 januari 2005 19:06 schreef thabit het volgende:
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
Ik ben het helemaal met je eens en kan ook geen vakinhoudelijke redenen bedenken om al in de onderbouw het gebruik van woordenlijsten toe te staan. Helaas wel een andere reden: de gymnasiumafdeling op onze school is zo klein dat het de vraag is hoelang we nog kunnen blijven bestaan. We hebben wel redelijk wat instroom in de brugklas, maar veel uitstroom na klas 2 en 3. En dus extreem kleine groepen in de bovenbouw.quote:Op maandag 24 januari 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom niet?
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 18:49 schreef Tristessa het volgende:
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik.
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:57 schreef bloempjuh het volgende:
Spelling (mogen maar 4 fouten maken
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
Pff, dat was in het eerste jaar, dat weet ik echt niet meer. Volgens mij waren er verschillende onderdelen.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:16 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
LOLquote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:35 schreef thabit het volgende:
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
Ik hoop dat ik het de volgende keer mijn strot uit kan krijgen. Ik vind het wel een beetje knullig om het te zeggen. Maar hee, zo krijg jij ook weer wat zekerheidquote:Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |