abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24537543
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...

Trouwens, is voor jullie handig, als jullie leerlingen kunnen jullie zeggen: Wees blij dat je niet in België naar school gaat... De vergelijking met Nederland moet ik zeker en vast niet maken
quote:
[..]

Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
Mja, ik geef ook nog maar pas les sinds september, maar de eerste leerling die ik te horen kreeg, noemde me onmiddellijk 'Mevrouw". Trouwens, nu ik het mij herinner, zelfs tegen ons stagiairs een aantal jaar terug dan... zeiden ze Mevrouw of Meneer... Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
pi_24537602
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
pi_24537622
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef leonieke het volgende:
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
quote:
Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
pi_24537639
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Ah, dat is inderdaad wel een beetje een domme fout.
pi_24537669
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Die tweede had ik ook echt niet opgemerkt!

*Gaat zich in een hoekje zitten schamen...*
pi_24537689
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:

[..]

en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Mijn juffie
pi_24537755
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[...]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Het gaat hem niet alleen om respect voor mij of voor andere leerkrachten, maar onze leerlingen worden opgeleid om een "vak" uit te oefenen later (verzorging, kappers, manicure, verpleging, ...) Deze mensen moeten later heel vaak in contact komen met andere mensen en hebben wel nood aan die regels.

Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).

Er zitten in de school waar ik werk ook bv 19 verschillende nationaliteiten. Ik heb één klas met 11 leerlingen en daar zitten 6 nationaliteiten in. Meng die allemaal samen zonder regels... Ik kan u verzekeren dat het binnen de kortste keren een ramp is... Hoe jammer dat ik zelf ook vind.
pi_24537806
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:22 schreef leonieke het volgende:
Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).
Okee, nu begrijp ik het iets beter. Al is 'je spreekt je docent aan met zijn of haar voornaam' ook gewoon een regel, hoor.
pi_24539557
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
*slik*

* Kittyme studeert onderwijskunde
* Kittyme heeft geen onderwijservaring
* Kittyme gaat binnenkort stage lopen op een Pabo als docent...

Mèn, wat moeten mijn toekomstige studenten wel niet van me denken?

Maar inderdaad, jullie hebben helemaal gelijk over het geen-onderwijservaring-hebben van sommige docenten, of in ieder geval over mij Ikzelf mis dat ook wel heel erg hoor, ik studeer dan wel onderwijskunde, maar ik heb in de 2,5 jaar studie die ik tot nu toe heb gehad, nog vrijwel geen praktijk gezien. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om het voor de klas staan aan den lijve te ondervinden. Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
pi_24541433
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 01:00 schreef Kittyme het volgende:

[..]
Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
Na drie jaar regentaatsopleiding wist ik dat ook niet hoor. Daarom heb ik eerst 2 jaar in de privésector gewerkt. Was een heel goede ervaring voor mij. En toch heb ik een aantal maand geleden besloten dat ik liever in het onderwijs wou staan en voila... nu geef ik les sinds half september en heb nog geen enkel moment spijt gehad van één van mijn beslissingen.
pi_24541434
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:19 schreef jasorry het volgende:

[..]

Mijn juffie
Ow... wel.. euh...
pi_24548517
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
pi_24548702
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:53 schreef minoes_ het volgende:
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
Zou je wat meer kunnen vertellen over de precieze aard van de problemen? Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden misschien. Hoe de procedures op een basisschool precies werken weet ik niet, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen.
pi_24548803
Ik -nog steeds eerstejaars stagiaire Nederlands- heb vandaag onaangekondigd (in de zin van: ik wist het van tevoren niet) een klasje een dictee gegeven. Ik zat helemaal in de stress omdat ik komende week een les moet geven, maar het dictee ging goed! Ik heb eigenlijk de hele kern van de les gedaan. Opening heeft stagedocent gedaan, dictee + nakijken heb ik gedaan, sluiting door stagedocent (moest nog even wat huishoudelijke mededelingen kwijt enzo..)

Hij was trots op me
Mon 'en!
pi_24549549
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?

Voor zover ik weet gaat het op de middelbare school waar ik werk zo, dat de klacht schriftelijk bij de directeur ingediend moet worden, en dan zijn er allerlei protocollen die gevolgd moeten worden bij de behandeling van de klacht. Maar gelukkig heb ik daar ook nog nooit mee te maken gehad
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:56:10 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24550328
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 18:09 schreef imago het volgende:
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?
Yep, ik werk op een basisschool.
En nope, ik weet niets van procedures.

Uiteraard is er bij ons op school ook wel eens een verschil van mening tussen een ouder en een collega. En dat wordt dan (ook wel eens, maar zeker niet altijd) samen met de directie besproken. Doel is om tot een oplossing te komen; een werkbare situatie, een acceptabele verstandhouding met de ouders en bovenal een goede plek voor het kind.

In mijn schoolloopbaan heb ik één keer meegemaakt (dat betrof trouwens niet mijzelf hoor...!) dat gesprekken met de directie voor ouders niet bevredigend waren. Zij hebben toen een of ander bemiddelingsbureau ingeschakeld.

Maar minoes, wat is je doel: Een oplossing of je gram halen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:59:21 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24550370
Eerst maar eens met die juffrouw in feite praten. Ik vind het wel erg hard van stapel lopen als je meteen met klachten naar externe commissies etc gaat. De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren. Mocht er geen bevredigende oplossing uit dat gesprek komen, dán kun je alsnog externe bureaus inschakelen.

Maar da's mijn mening.
.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:06:00 #119
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24550438
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren.
Juist.
Ik heb het zooooo vaak meegemaakt dat een moeder op hoge poten wel eens even verhaal kwam halen. Eerst laten uitrazen natuurlijk.
"Heeft uw zoon/dochter ook verteld wat er is vooraf gegaan aan dit gedoetje?"
"Ehm, nee..."
En ohohoh hoeveel ouders inbinden omdat zoon-/dochterlief zichzelf mooi buiten schot heeft gehouden...
Ik snap ook niet dat ouders 100% afgaan op het verhaal van hun kind. Er zijn toch altijd minimaal twee kanten van een verhaal...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:32:03 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24550767
Inderdaad.

Ouders op hoge poten naar ouderavond. Ik laat ook ALTIJD de zoon of dochter mee komen. Dan laat ik de ouders hun verhaal doen. Meestal heeft zoon of dochter "niks" gedaan. Dan vertel ik MIJN kant van het verhaal. En dan vind ik het altijd heel amusant als je de roodheid van de ouders ziet afnemen, er een witte kleur voor in de plaats komt.. en de woede zich tot zoon/dochter richt. En dan is het de beurt aan zoon/dochter om es even te slikken..

Aan de andere kant heb ik ook wel es medelijden met die leerlingen als ze door hun ouders de les gelezen krijgen. Dan is er een zwakke leerling die dan advies basisberoepsgerichte leerweg heeft gekregen, maar waar de ouders toch MINSTENS gemengde leerweg van hadden verwacht. Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders... Dan zie je die leerling daar zowat met de tranen in de ogen zitten, en dan denk ik wel es bij mezelf: "Je hebt de verkeerde ouders"... Na afloop laat ik dan de ouders als éérste het kantoor uit gaan, en vervolgens even een schouderklop voor die leerling.
.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:39:38 #121
97653 ANGE
Just me...
pi_24550869
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
[..]

Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
* What's wrong with being good? *
pi_24550932
Hoe zijn de leeslijsten voor de moderne talen nu dan? "In mijn tijd" op mijn middelbare school - en dat is nog helemaal niet zo lang geleden - moesten we uit elke belangrijke periode uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis iets lezen. Dus dan kwam Couperus in je eigen lijst misschien niet voor, maar zeker wel een andere belangrijke tijdgenoot. Ik heb dus allerlei dingen gelezen, van Karel ende Elegast tot Giphart en alles ertussenin.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24550973
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:39 schreef ANGE het volgende:
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
Bij mij op het gymnasium in 2000 nog wel, hoor. Dat verschilt nogal per school en zelfs per docent. Ik ben ook niet zo voor verplichtingen, maar in de hogere niveaus vind ik wel dat je bepaalde eisen moeten stellen op het gebied van de kwaliteit van de literatuur die gelezen wordt. Ook vind ik dat er best bepaalde periodes aangewezen mogen worden waaruit leerlingen iets moeten lezen. Ik vond het vroeger ook niet echt leuk (moest 25 titels lezen voor mijn examen), maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Vind Couperus of Frederik van Eeden nu prachtig, had het anders misschien nooit opgepakt.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:47:27 #124
97653 ANGE
Just me...
pi_24550987
Dat wel. Ik geloof dat we in totaal (3 jaar tijd) op ongeveer 8 à 9 boeken uitkomen. Voor nederlands dan. Voor de andere vakken hoeven we nu (5 gym) nog niet echt boeken te lezen. Voor engels wel wat, maar niet echt iets bijzonders, wat simpele boekjes. Voor nederlands lezen we wel uit verschillende periodes. Ik geloof 4 'oude' boeken en 4 moderne. Zoiets. Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik niet heel goed op de hoogte ben daarvan. Het is me verteld, maar ik heb het niet helemaal meegekregen.
* What's wrong with being good? *
pi_24551048
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
pi_24551290
Hé, een topic vol PABO-sletjes!
  donderdag 13 januari 2005 @ 20:09:17 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24551341
Hier zul je weinig PABO-sletjes vinden.
.
pi_24551530
Ik ben een Lerarenopleiding Nederlands-sletje, ja?!

Sjeeezus, sommige mensen hebben echt niks beters te doen dan domme opmerkingen plaatsen.
pi_24551890
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Mon 'en!
pi_24551911
Volgens mij zitten er betrekkelijk weinig PABO'ers hier. Of ze zeggen minder, dat kan ook.
pi_24551941
Vandaag mijn evaluatiegesprek en behalve het feit dat ik af en toe iets te snel praat, vond ze het goed (net het woord wat ik wou horen )
Ondertussen ook een avondje oudercontact achter de rug, van 17.30 tot 20u als het ware non stop ouders voor mijn neus. Stonden de ouders buiten de klas in rij te wachen (niet dat ik zo lang praat hoor )

Toch maar blij dat de week bijna om is, want morgen nog 6 uur lesgeven en *pfieuw* ik ben stikop
pi_24551999
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

Euh.. wat is PABO en wat is vo-docent eigenlijk?

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
pi_24552169
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud
pi_24552256
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons
Ik snap het.
Thx
pi_24552364
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:

[..]

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingen

Ik hoefde nog geen lessen te geven in deze stageperiode, maar ik moest en zou voor mezelf uitvinden of het een te grote drempel was. En dat is dus niet zo. Ik vind het nog wel spannend, maar niet in negatieve zin. Volgende week mag ik een leerlinge helpen bij een individuele toets.. Weer eens iets nieuws

Ik weet nu alleen niet wat ik als nieuw doel moet stellen. Mijn grote doel deze stage was gewoon 'mijn slapeloze nachten overwinnen' en dat is gelukt. Ik durf les te geven. Dus nu weer even bedenken wat ik nog meer wil bereiken
Mon 'en!
pi_24552506
Kijk, met mijn ongecompliceerde opmerking heb ik toch weer even de woordenschat van aanstaand docente leonieke verrijkt! .
pi_24555213
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant. Ze hadden waarschijnlijk ergens gelezen dat het heel zinnig is om een 'echogroep' te hebben, waarin studenten konden aangeven wat ze wel en niet goed vonden aan de opleiding en met ideeen konden komen over hoe het beter kon etc, van de bijeenkomsten van die club kwamen keurig notulen, die werden vervolgens in een la geflikkerd en daar werd NIETS mee gedaan. Toen ik dat eens vertelde aan een collega op school zei die dat dat tien jaar daarvoor toen hij dezelfde opleiding deed (had deels ook dezelfde docenten gehad) precies hetzelfde was. In tien jaar tijd telkens weer dezelfde kritiek krijgen en daar tien jaar lang helemaal niets mee doen, ik vind het knap.

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
pi_24560577
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:

[..]

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.

(...)

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooi
  vrijdag 14 januari 2005 @ 14:56:35 #139
97653 ANGE
Just me...
pi_24563962
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
* What's wrong with being good? *
pi_24564155
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
  vrijdag 14 januari 2005 @ 15:18:44 #141
97653 ANGE
Just me...
pi_24564337
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.
* What's wrong with being good? *
pi_24564733
Verschilt gewoon per school, blijkbaar zijn daar geen landelijke eisen voor of de landelijke eisen zijn heel laag en worden door sommige scholen uitgebreid: toen ik op de middelbare school zat (en dat is al HEEL lang geleden ) hoefden wij voor Nederlands maar 8 boeken te lezen, waarvan ook nog eens steeds vier van dezelfde auteur of binnen hetzelfde thema. Je moest die dan wel helemaal kapotanalyseren en een werkstuk maken over personages, motieven, flashbacks etc etc en daar een mondeling tentamen over doen.
Op de school van mijn nichtje echter moesten ze in totaal 30 boeken lezen voor Nederlands en daar begonnen ze dus ook al in de derde klas mee.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 19:40:58 #143
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_24568297
Halloooooo
Eventjes voorstellen:
Ik: 21, 4e jaars bewegingswetenschappen aan de VU in A'dam.
Volg nu als keuzevak docentenopleiding (16 oude studiepunten).
Begin 31 januari aan mijn stage op de HALO.
Ga daar iets met PGO doen, hoorcolleges, schaatslessen
Ik hou jullie op de hoogte
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_24595358
Vraagje: zijn jullie lid van de Aob? Ik ben altijd braaf lid geweest, eigenlijk uit automatisme (in mijn familie was iedereen actief binnen FNV en het was vanzelfsprekend dat je daar lid van bent), maar heb ze in de vijf jaar dat ik nu werk nog nooit ergens voor ingeschakeld. Ben nu bezig met een rondje "lidmaatschappen opzeggen" in een poging mijn financiele situatie wat te saneren en vraag me af wat ik met de bond zal doen. Je weet maar nooit wanneer je ineens in een situatie komt dat je ze nodig hebt natuurlijk, maar voor nu lijkt het wel echt weggegooid geld.

[edit]Oh, ha, ik lees net dat de vakbondscontributie per 1 aug onder het bruto loon gebracht gaat worden. Dat maakt de hoeveelheid 'weggegooid geld' voor mij wel een stuk minder. Misschien toch nog maar effe lid blijven

[ Bericht 21% gewijzigd door thaleia op 16-01-2005 12:44:28 ]
pi_24595807
Is er hier iemand die minimaal een jaar of vijf ervaring in het voortgezet onderwijs heeft in een ander vak dan Nederlands en die bereid is om mij even te helpen bij een stageopdracht? Ik heb een vakoverstijgend instructie- en beoordelingsmodel geschreven voor het geven van een presentatie en daar wil ik graag feedback op hebben. Het kost je naar schatting ongeveer een half uur. Ik wil het liefst feedback van iemand die aan verschillende niveaus lesgeeft.

Liefhebbers?
pi_24595827
Ik ben nog niet lid van de AOB, krijg wel het AOB-blad van een vriendin die op een basisschool werkt en wel lid is. Ik ben wel van plan lid te worden als ik eenmaal een baan in het onderwijs heb.
pi_24598960
Ik zit met een probleem.
Morgen en overmorgen is er telkens één van mijn leerlingen geschorst omdat ze betrokken waren bij een vechtpartij. Nu geef ik het vak PAV (project algemene vakken = combi van Nederlands, Biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde) en moet ik voor elke leerling een taak vinden dat toch ongeveer een uur tot anderhalf uur tijd in beslag neemt en als het ware gekoppeld is aan mijn vak.

Nu zitten de leerlingen in 1 B (beroepsvoorbereidend leerjaar) en moet ik dus niet verwachten dat ze een tekst gaan ontleden en een samenvatting gaan schrijven. Dit kunnen ze gewoon nog niet.

Eerst had ik gedacht om ze een opstel te laten schrijven van +/- 150 woorden waarin ze uitleggen waarom vechten verkeerd is en hoe ze een gelijkaardige situatie (het was als reactie op pesten) nu zouden aanpakken. Het probleem is nu dat zij verklaren dat ze niet gevochten hebben maar enkel de twee vechters wilden scheiden. Dus heb ik zo mijn twijfels over de taak.

Iemand een schitterend idee? Misschien eens handig om te weten hoe jullie in Nederland zo'n situatie aanpakken. Alle tips zijn welkom
pi_24599049
Laat ze een aantal strategieën bedenken met behulp waarvan je vechtende mensen uit elkaar zou kunnen halen zonder dat je zelf bij de vechtpartij betrokken raakt. Eventueel met een knipoog. Je broek naar beneden trekken schijnt bijvoorbeeld goed te werken (serieus!).
  zondag 16 januari 2005 @ 18:28:58 #149
97653 ANGE
Just me...
pi_24600123
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
* What's wrong with being good? *
pi_24600198
Zie sig. Nederlands dus. Waarom? Ik had een vakkenpakket met 6 talen en filosofie, dus dat het een taal moest worden stond wel vast. Dat het Nederlands is geworden is min of meer toeval. Het eerst een blauwe maandag Klassieke Talen gestudeerd, daarna een poos gewerkt en toen toch maar besloten om weer naar school te gaan. Ik heb maar wat gekozen, maar het is de beste keuze ooit geweest.
pi_24600220
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Informatica en PAV
Opleiding was handel burotica informatica dus die informatica lijkt me wel heel logisch PAV gaat maar over 7 uurtjes per week in de klas waar ik titularis van ben en was eigenlijk om mijn rooster op te vullen zodat ik een fulltime heb.
Waarom onderwijs? Ik heb regentaat gestudeerd, maar was na mijn opleiding niet zeker of het me wel helemaal lag (een minder goede laatste stageperiode). Daarom 2 jaar bij een notaris gewerkt en toch kwam de "goesting" voor het onderwijs terug. De keuze lijkt me dus redelijk duidelijk
pi_24600247
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zie sig. Nederlands dus.
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
pi_24600333
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:37 schreef leonieke het volgende:
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
pi_24600406
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
in mijn vraag moest het uiteraard "moeten" zijn

Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
pi_24600486
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:46 schreef leonieke het volgende:
Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
Valt wel wat mee. Ik weet niet of jullie ook veel grote scholengemeenschappen hebben waar op alle niveaus wordt lesgegeven, maar die hebben we hier dus veel. En een fulltime baan is 26 uur. Eerste klassen hebben 4 uur per week Nederlands, dus dan zou je 6 of 7 klassen moeten hebben.
pi_24600505
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee, onderbouw middelbare school, prima, maar hoe kan iemand voldoende kennis bezitten om TIEN vakken op eindexamenniveau te geven?
Ja, het KAN wel natuurlijk, ik kan best vakken bedenken waarin ik waarschijnlijk als het echt moest ook wel les in zou kunnen geven, maar ik vind het zelf altijd zo prachtig als een docent echt heel veel van zijn vak weet, zodat hij diep op dingen in kan gaan, er veel omheen kan vertellen...

Ik geef trouwens net als imago Klassieke talen, en dat betekent automatisch ook een bevoegdheid voor KCV (klassieke culturele vorming), dus wij zitten qua bevoegdheden ook al op drie, maar dat vind ik ook wel genoeg
pi_24600605
IN LWOO-klassen geven veel docenten ook tig vakken. Omdat het niveau zó laag is dan iedereen die vakken wel kan geven. Volgens mij geeft leonieke les op een vergelijkbaar niveau.
  zondag 16 januari 2005 @ 19:59:00 #158
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24601347
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:52 schreef thaleia het volgende:
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee,
Op de basisschool eigenlijk ook niet oké hoor.

Gym? Ik ben bevoegd, ik doe mijn best, de kinderen vinden het leuk, maar het zou door een vakdocent zo veel beter gegeven kunnen worden.
Muziek? Ik zing graag, ik ben muzikaal, redelijk creatief, maar toch echt goed muziekles geef ik denk ik niet.
Handvaardigheid en tekenen? Leuk hoor. Maar ik volg de lesjes uit de methoden (die overigens laagdrempelig zijn, gelukkig), maar ik voel me geen ster in het geven van de creatieve vakken. Vooral veel met papier werken. Want klei breekt altjd bij het bakken, hout is zo vreselijk bewerkelijk, andere materialen zijn vaak duur.

Ik zou het een goede zaak vinden als er voor dergelijke specialistische vakken ook in het basisonderwijs vakdocenten worden aangesteld.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24601406
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
  zondag 16 januari 2005 @ 20:08:50 #160
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24601477
quote:
Op zondag 16 januari 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
Ehm... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk niet weet!
Heel vaag staat me er iets van bij, maar da's toch al een poos geleden.

Overigens mogen leerkrachten die nu afstuderen geen gym meer geven. Tenminste, een collega van mij die vorig jaar is afgestudeerd vroeg of ik haar gymlessen wilde geven omdat zij niet bevoegd is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24602442
De tien vakken die ik sowieso mag geven zijn aardig met elkaar gelinkt natuurlijk. Maar toch zijn het allemaal andere vakken: ik denk maar aan boekhouden en recht, of boekhouden en economie.

Over lwoo kan ik niet veel zeggen want ik weet niet wat het wil zeggen
Waar mag ik lesgeven? 1 - 7e jaar beroepssecundair onderwijs, 1 - 4 technisch secundair onderwijs en humaniora en 5 - 7 technisch onderwijs voor wat informatica en dactylo betreft.

Uiteraard heb ik vakken die ik zelf verkies. Moesten ze mij voor de keuze stellen om boekhouden of economie te geven dan twijfel ik geen moment en ga ik voor de volle 100% voor boekhouden. Ik voel me er een stuk zekerder, maar ik ben zeker als ik een opdracht economie krijg dat ik hem ook aankan. Ik ben er niet voor niets voor opgeleid

Bij ons is een fulltime baan in de eerste graad secundair onderwijs maximum 22 uur en per graad gaat er verder altijd een uur af.
pi_24602599
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
pi_24602890
quote:
Op zondag 16 januari 2005 21:26 schreef thaleia het volgende:
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
Hoe teruggrijpen naar het boek? Wij hebben helemaal geen handboeken... ik toch niet voor mijn vakken. Elk blaadje dat mijn leerlingen moeten studeren, heb ik ook zelf eerst ingetypt

Maar ik kan het me wel voorstellen dat 26 uur niet te onderschatten is. Als beginnend leerkracht heb ik het nu soms al moeilijk om mijn lessen op een deftige manier voorbereid te krijgen. Dankzij de kerstvakantie (heb ik ook een week fulltime cursussen geschreven) heb ik nu toch voor deze week wat rust ingebouwd. Ik moet nog iets van 7 toetsen maken en 5 uur voorbereiden. De rest zijn taken verbeteren. Dus mijn weken zijn wel gevuld hoor met mijn 22 uur

Het enige probleem dat ik heb is dat ik één specifieke les 4 keer moet geven per week en dat ik toch merk dat ik die laatste les niet meer zo superenthousiast kan zijn. Moet ik echt iets proberen aan te veranderen...
pi_24603059
Leonieke, LWOO = LeerWegOndersteunend Onderwijs. Is dus voor leerlingen die het zonder extra begeleiding niet redden. Is eigenlijk voor alle niveaus bedoeld (sommige hoogbegaafde kinderen hebben ook begeleiding nodig), maar het komt erop neer dat het alleen de kinderen met een zeer laag niveau zijn die er terecht komen. Vaak kinderen die vroeger naar het Speciaal Onderwijs zouden zijn gegaan wegens hun leerbeperking. LWOO werkt met heel kleine klasjes, gemiddeld waarschijnlijk iets van 12-15 leerlingen.
pi_24603243
Oeps, dat lijkt me dan weer extreem druk, voor 22 lesuren al het materiaal zelf schrijven. Vooral in de eerste jaren dat je lesgeeft...ik mag hopen dat je een aantal parallelklassen hebt!
pi_24603547
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.

@thaleia: yeps is druk om dat materiaal bijeen te sprokkelen, maar ik heb gelukkiglijk idd een paar parallelklassen anders is het helemaal niet haalbaar. Tegen dat ik mijn eerste puntenboek had ingeschreven waren er zelfs al een paar leerlingen weg In het begin was het echt enorm hectisch.. elke nacht tot na middernacht doorwerken bv. Maar nu, sedert de kerstvakantie ben ik een beetje op mijn positieven aangezien ik toch drie cursussen volledig heb afgewerkt, met oefeningen erbij. Resten er mij nog een stuk of 14 uur om wekelijks voor te bereiden Maar dat valt al direct een stuk beter mee
pi_24603968
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Ik geef wiskunde (tevens studerend).
Waarom? ik kan niets anders!
Wiskunde heb ik altijd al heel erg leuk gevonden.
pi_24604843
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?

Ik ga een hoop vervangingsuren draaien om een ziek iemand te vervangen, vanaf volgende week doe ik 17 uur. Ben bang dat het zwaar wordt, maar ik kan het geld goed gebruiken, en ik wil me op school iets meer "onmisbaar" maken aangezien ze (logischerwijs) minder mensen willen die meer uren geven, in plaats van de hoeveelheid part-timers met weinig uurtjes die we nu hebben.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24607925
quote:
Op zondag 16 januari 2005 22:23 schreef leonieke het volgende:
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.
Nou, blinde en dove kinderen gaan hier vaak wel naar een speciale school, gehandicapte kinderen ook. In het LWOO gaat het vaak om kinderen met gedragsproblemen of kinderen die het normale VMBO-niveau niet halen.
  maandag 17 januari 2005 @ 08:08:37 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_24608262
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Ik ben er 1
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 januari 2005 @ 08:16:23 #171
35189 Troel
scherp en bot
pi_24608294
Tegenwoordig is het zo dat als je klaar bent met de PABO dat je geen gym meer mag geven

Je kan na de PABO nog doorleren, dan moet je nog een keer 2000 euro betalen en dan mag het wel. Dat is dan 2 jaar op de woensdagmiddag. Er zijn in totaal vijf blokken gym, waarvan je er 1 op school kan volgens, dus nog 4 na je afstuderen. DOe je dit niet, dan mag je alleen kleutergym geven.

Ze hebben dit soort dingen gelijk getrokken omdat je dan ook ergens anders die gymblokken kan volgen en dat er geen problemen ontstaan bij het overgaan naar een andere school (als in opleidersschool).

Ik vind het de rotste regels die er zijn. Ik heb straks een PABO diploma wat niet "af" is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 januari 2005 @ 08:29:22 #172
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24608365
Ik heb afgelopen vrijdag het aanbod gekregen om nog een tijd (2.5 jaar) in Singapore les te geven op mijn hogeschool. Daarnaast krijg ik over een jaartje ofzo mijn eigen opleiding. Binnen mijn afdeling hebben we nu 2 opleidingen en volgend jaar komt er een nieuwe bij, waar ik dus de 'baas' over wordt

Ik heb trouwens een 'normale' universitaire studie gedaan en bij toeval in het onderwijs terecht gekomen. Geef les in voornamelijk IT vakken.
pi_24612825
quote:
Op zondag 16 januari 2005 23:42 schreef imago het volgende:
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?
20, op 4 dagen. Dat is heel goed te doen, vooral omdat ik het mezelf tamelijk makkelijk heb gemaakt: ik ben geen mentor (dat scheelt echt zoveel werk!) en geef dit jaar alleen Latijn en dus geen Grieks of KCV (vooral KCV vereist heel veel voorbereidingswerk). En heb ook nog eens geen eindexamenklas.

Ik ben een paar jaar terug op mijn vorige school over de kop gegaan en licht overspannen thuis komen te zitten. Ik werkte toen ook parttime (ook 20 uur), maar was zo'n overenthousiaste jonge docent die naar alle schoolfeesten en andere buitenlesactiviteiten kwam, mentor was, overal bij meehielp etc. en werd bovendien GEK van mijn waardeloos functionerende vaksectie en dito sectievoorzitter. Ik verzuchtte toen regelmatig tegenover mijn vrienden: "het lijkt wel of ik twee banen heb, die van mezelf en die van mijn sectievoorzitter" omdat ik telkens op het laatste moment zijn blunders ging oplossen en bovendien als aanspreekpunt annex klaagmuur fungeerde voor iedereen (leerlingen, collega's, coordinatoren) die niet begrepen waar hij nu weer mee bezig was

Sinds ik daar weg ben ben ik echt bewust heel 'lui' geworden, als in: ik doe mijn best om het werk waarvoor ik ben aangenomen goed te doen, dus mijn lessen goed te geven, en verder laat ik me niet gek maken door allerlei bijkomende taken: ik ga naar dat ene schoolfeest waarvoor ik als surveillant ben ingeroosterd, op de andere laat ik me niet zien. Ik heb mijn taakuren ingevuld met taken die 'te doen' zijn. Ik ben geen mentor. Ik vind het wel best zo. Tuurlijk heb je een veel verdergaand contact met leerlingen als je wel mentor bent, tuurlijk is het hartstikke leuk om wel naar al die schoolfeesten te gaan, maar ik heb ook nog mijn eigen leven en dat vind ik nog net effe iets belangrijker. De tijd dat ik 'getrouwd was met de school' is echt voorbij.
pi_24649472
Na een zo-goed-als slapeloze nacht heb ik vanmorgen (om 9.15 en om 11.00 uur) twee keer hetzelfde lesje gegeven. EN HET GING GOED! Ik liep even helemaal te hyperen toen ik klaar was met de eerste. Bij het bein van mijn tweede les was ik een stukje rustiger omdat ik mijn 'tekst' nu kende.

Man, wat heb ik hier tegenop gezien. Ik wilde me ziekmelden vanmorgen.
Ik ben begonnen met een verhaaltje waarom ik zo'n korte nacht heb gehad, een paar opvallende nieuwsberichten en toen aan de opdrachten begonnen.
Mijn stagedocent is trots op me, ik ook op mezelf. "Je tekst was leuk, je stond er goed, was vrolijk, stemgebruik prima, timing perfect. Je hebt er 'feeling' voor.."

WOEI!

Alleen had ik na het eerste uur het gevoel dat ik maar een kwartier bezig was geweest. Jongens (meiden), dit voelt geweldig
Mon 'en!
  donderdag 20 januari 2005 @ 19:02:49 #175
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24654617


Hartstikke leuk voor je
.
pi_24655971
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 19:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Hartstikke leuk voor je
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Mon 'en!
pi_24656094
Hallo allemaal. Er zitten hier allemaal docenten dus ik vraag het hier maar even. Vast wel iemand die een klein beetje basicnatuurkunde kennis heeft. Ik heb morgen een proefwerk, maar hier kom ik niet uit:

Bij een stuwdam staat het water aan de ene kant 35 meter hoger dan aan de andere kant. Bereken hoeveel de waterdruk onderdaan die hoge kant hoger is dan aan de lage kant. In het antwoordenboek staat als antwoord 350 kPa, maar hoe komen ze hierbij?

In een waterleiding, die vlak onder grond ligt, wil je een druk hebben van 100 kPa. Die druk wordt opgebouwd met behulp van een watertoren. Bereken hoe hoog de watertoren minstens moet zijn om de gewenste druk te kunnen verkrijgen. Antwoord: 10 meter.

Het enige wat ik weet is dat de druk van water op 10 meter diepte 9,8N/cm2 is. Maar hoe los ik deze sommen op?
pi_24656320
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:32 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Tuurlijk kan het eens mislopen (dat doet het soms nog bij mij en mijn opleiding zit er al een tijdje op) maar eng is het helemaal niet. Ik krijg af en toe nog een adrenalinestoot als ik aan een les begin en dat maakt het altijd
pi_24693839
Hee leuk bloempjuh! Ik weet nog heel goed hoe ik tijdens mijn allereerste stage de hele week zenuwachtig was omdat ik donderdag 1 lesje moest geven, en de hele woensdag bezig was met de lesvoorbereiding Had toen nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens 7 lessen op een dag zou draaien en soms nagenoeg onvoorbereid

imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
  zondag 23 januari 2005 @ 19:00:24 #180
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24710355
Ik heb vorige week eindelijk mijn bijleskindje ontmoet. Het is echt een schatje . Zo'n lief, klein meisje. Nog helemaal bang voor de Grote 5-VWO'er .

Ik hoop dat ik nog binnen een week met haar kan afspreken en kan beginnen met de bijles (in het vak Engels). Ze heeft volgende week namelijk een groot proefwerk. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik alles vlak voor het proefwerk nog even met 'r kon nalopen . Maargoed. Ijdele hoop, denk ik.

PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
pi_24710874
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 20:15 schreef thaleia het volgende:
imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
Het tweede jaar dat ze de taal hebben. Ik vind het zelf enorm vroeg, maar ik heb dan ook zelf de eerste drie jaar altijd woorden moeten leren en daarna stapten we in de vijfde meteen over op woordenboeken. Ik vind dus ook dat mijn eigen leerlingen een heel erg kleine woordenschat hebben, maar zo gaat het op deze school al jaren en ze willen het niet veranderen. We moeten wel SO's geven over woordjes, maar die mogen ze daarna meteen weer vergeten want bij Latijn mogen ze dus vanaf de tweede, en bij Grieks vanaf de derde klas een woordenlijst gebruiken.

Ik schrok ook enorm van het nieuwe woordenboek Grieks trouwens, waarin zoveel wordt voogezegd! Stamtijden leren hoeft niet meer ofzo? Als je kunt opzoeken "eipon = ik zei, aor. van lego", wat moeten ze dan nog wél leren??

En sorry voor de mensen die hier niets van snappen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24711078
Voor Latijn mogen we pas na 4,5 jaar een woordenboek gebruiken. Grieks hebben we maar een jaar, dus helemaal geen woordenboek.
pi_24713528
quote:
Op zondag 23 januari 2005 19:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
Leuk om te horen! Ik had 't een beetje gehad. Zal nog wel even een keer een update doen over de laatste paar dagen en dan is het gebeurd. Mijn stage is nu afgelopen, ben druk bezig met mijn stageverslag. Het telt al bijna 60 pagina's en ik ben nog niet eens klaar.
  maandag 24 januari 2005 @ 17:49:50 #184
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24726629
[offtopic]

Bij ons op school krijg je vanaf de 4e klas woordenlijsten. Ik vind het eigenlijk vrij nutteloos om die overgang zo plotseling plaats te laten vinden. Als het aan mij zou liggen zou ik in de 2e oid al woordenlijsten hebben gekregen, naast het leren van woordjes bij bijvoorbeeld SO's. Dan kan je dat geleidelijk afbouwen zodat je in de 5e nog steeds woordjes leert. Dan blijven de woordjes ook beter in je hoofd zitten. En aangezien je in je latere leven ook (waarschijnlijk) altijd een woordenboek tot je beschikking zult hebben als je Latijn tegenkomt en het niet direct uit je hoofd hoeft te kennen, ben ik ook een voorstander van het (meer) stimuleren van het leren omgaan met woordenboeken. Veel mensen, waaronder ik, kunnen dat namelijk nog niet zo goed. Ik heb vandaag nog een SE Frans gehad (met woordenboek) en het blijft gewoon moeilijk omdat ik er heel weinig mee werk.

Ik weet trouwens niet hoe het met Grieks en woordenlijsten zit op mijn school, dat heb ik namelijk 2 jaar terug laten vallen .

[/offtopic]
  maandag 24 januari 2005 @ 18:37:23 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727411
Meen je serieus dat je niet zolang woordjes hoeft te leren?
Ik ben juist daarom met het Gym gestopt. Vond het verschrikkelijk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24727717
Ah, dank voor de info! Bij ons is het nu nog zo dat je vanaf het derde jaar dat je de taal hebt een woordenlijst mag gebruiken op repetities, dus de eerste twee jaar zonder. Daar willen we vanaf, want dat leidt er bij ons toe dat leerlingen in de derde klas (dus op het moment dat ze hun vakken moeten gaan kiezen) bij Latijn wel een woordenlijst mogen gebruiken en bij Grieks niet, en Grieks dus als moeilijker wordt ervaren en veel minder gekozen wordt. Nou wordt Grieks sowieso wel als moeilijker ervaren en overal minder gekozen dan Latijn, maar ons huidige woordenlijstbeleid maakt dat alleen maar erger.

We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar? (ik spreek veel collega's van andere scholen waar al vanaf klas 2 een woordenlijst gebruikt mag worden)

Dat leerlingen het lastig vinden om met het woordenboek om te gaan blijft bij ons trouwens sowieso wel, want de huidige leerlingen van klas 3 en 4 grijpen voortdurend terug op de alfabetische woordenlijst achterin Fortuna. Pas vanaf de vijfde gaat hun enorme woordenboekangst een beetje weg.
pi_24727812
quote:
Op maandag 24 januari 2005 18:55 schreef thaleia het volgende:
We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar?
Waarom niet? Er is helemaal niets mis met ouderwets stampwerk, zeker niet als we met gymnasiumleerlingen te maken hebben. Jeetje, leerlingen worden steeds dommer doordat docenten bang zijn om hun leercapaciteiten nog aan te spreken... Ik ben wàt blij met het stampwerk dat ik in het verleden heb gedaan op het gebied van Latijn en Grieks. Je hebt er zoveel aan in het dagelijks leven! Leren van nieuwe talen, herleiden van moeilijke woorden etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 24-01-2005 19:08:42 ]
  maandag 24 januari 2005 @ 19:04:44 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727865
Ik zou pas later de woordenlijsten en woordenboeken erbij doen. Als ik kijk naar mijn moeder, die heeft jaren geleden Gym gedaan, maar die weet nog een heleboel. Dat kwam omdat ze moest stampen. Je kan die woordenlijst er wel bijleggen, maar daar leer je geen fluit van.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24727883
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
pi_24728571
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:06 schreef thabit het volgende:
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
Afgeleiden, integralen en differentialen idd

Even een ander vraagje: na anderhalve maand les te geven op een school werd ik gebombardeerd tot vakverantwoordelijke Informatica. Nu moet ik morgen een vakvergadering leiden en is één van de (opgelegde) agendapunten: voorbereiding nieuw schooljaar - afspraken onder leerkrachten.

Nu is het zo dat ik niet echt verder geraak dan, mja dan niets eigenlijk :/

Misschien heeft iemand van jullie - die waarschijnlijk al meer ervaring hebben dan ik - een idee wat ik zou kunnen voorstellen
pi_24728843
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom niet?
Ik ben het helemaal met je eens en kan ook geen vakinhoudelijke redenen bedenken om al in de onderbouw het gebruik van woordenlijsten toe te staan. Helaas wel een andere reden: de gymnasiumafdeling op onze school is zo klein dat het de vraag is hoelang we nog kunnen blijven bestaan. We hebben wel redelijk wat instroom in de brugklas, maar veel uitstroom na klas 2 en 3. En dus extreem kleine groepen in de bovenbouw.
Op zich bestaat de uitstroom ook wel uit leerlingen die ik geen gymnasiumtypes vind, leerlingen die geen zin hebben om hard te werken en vinden dat ze teveel tijd in latijn/grieks moeten steken. Dus op zich zou je zeggen: prima dat die uitstromen en in de bovenbouw hou je prachtige groepen over bestaand uit leerlingen die EN willen EN kunnen. Maarja, je wilt wel kunnen blijven bestaan natuurlijk...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 14:43:13 #192
97653 ANGE
Just me...
pi_24741826
Woordenlijsten??? Ik heb in mijn vijf jaar gymnasium nog NOOIT woordenlijsten mogen gebruiken! Gewoon voor een proefwerk tussen de 20 en 40 pagina's leren... word je hard van...
* What's wrong with being good? *
pi_24745609
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
pi_24746814
Ik heb ook tentamens; lesgeven gaat me geloof ik beter af. Heb er gewoon veel te weinig tijd aan besteed, te lang bezig geweest met de gevreesde donderdag-lesjes
Gisteren een her gehad die aardig ging, vandaag Syntaxis (verkloot), morgen Spelling (mogen maar 4 fouten maken, hoop dat 't gaat lukken) en Lezen en Samenvatten (VEEEL stof!). Al met al heb ik er weinig vertrouwen in..
Mon 'en!
pi_24746994
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:49 schreef Tristessa het volgende:
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker. Ja, ik was lang bezig, maar er was ook veel schrijfwerk. Denk wel dat ik het gehaald heb. Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
pi_24747035
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 19:57 schreef bloempjuh het volgende:
Spelling (mogen maar 4 fouten maken
Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
pi_24747147
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Mon 'en!
pi_24747249
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:16 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Pff, dat was in het eerste jaar, dat weet ik echt niet meer. Volgens mij waren er verschillende onderdelen.

Een of twee fouten te veel lijkt me geen reden om faalangstig te worden, hoor. Ik neem aan dat je daarmee tot de betere studenten behoort.
pi_24747491
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]
Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
pi_24747517
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:35 schreef thabit het volgende:
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
LOL

Leuk, zo'n onderonsje.
pi_24750277
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker.
Ik hoop dat ik het de volgende keer mijn strot uit kan krijgen. Ik vind het wel een beetje knullig om het te zeggen. Maar hee, zo krijg jij ook weer wat zekerheid .
pi_24750430
Als je nou gewoon hier vertelt wat je voornaam is en je de volgende keer zo voorstelt, voel je je ook niet zo opgelaten

Ik ben nu net klaar met het voorbereiden van m'n lessen voor morgen. Normaal besteed ik er niet zoveel tijd aan, maar morgen sta ik voor het eerst voor een 5e klas. Tot nu toe gaf ik alleen les in de onderbouw, en het is wel even een overschakeling naar deze stof die veel lastiger is. Heb net voor de zekerheid een aantal dingen in m'n studieboeken extra opgezocht die ik eigenlijk gewoon wel weet, maar ik wil morgen gewoon zeker voor die klas staan met kennis van zaken. Als de leerlingen over een tijdje vertrouwen in me hebben kan ik wel eens zeggen "dat weet ik even niet, ik zoek het even op en dan hoor je het morgen", maar nu ik ze nog voor me moet winnen wil ik net doen alsof ik alles weet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')