abonnement Unibet Coolblue
pi_24655971
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 19:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Hartstikke leuk voor je
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Mon 'en!
pi_24656094
Hallo allemaal. Er zitten hier allemaal docenten dus ik vraag het hier maar even. Vast wel iemand die een klein beetje basicnatuurkunde kennis heeft. Ik heb morgen een proefwerk, maar hier kom ik niet uit:

Bij een stuwdam staat het water aan de ene kant 35 meter hoger dan aan de andere kant. Bereken hoeveel de waterdruk onderdaan die hoge kant hoger is dan aan de lage kant. In het antwoordenboek staat als antwoord 350 kPa, maar hoe komen ze hierbij?

In een waterleiding, die vlak onder grond ligt, wil je een druk hebben van 100 kPa. Die druk wordt opgebouwd met behulp van een watertoren. Bereken hoe hoog de watertoren minstens moet zijn om de gewenste druk te kunnen verkrijgen. Antwoord: 10 meter.

Het enige wat ik weet is dat de druk van water op 10 meter diepte 9,8N/cm2 is. Maar hoe los ik deze sommen op?
pi_24656320
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:32 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Tuurlijk kan het eens mislopen (dat doet het soms nog bij mij en mijn opleiding zit er al een tijdje op) maar eng is het helemaal niet. Ik krijg af en toe nog een adrenalinestoot als ik aan een les begin en dat maakt het altijd
pi_24693839
Hee leuk bloempjuh! Ik weet nog heel goed hoe ik tijdens mijn allereerste stage de hele week zenuwachtig was omdat ik donderdag 1 lesje moest geven, en de hele woensdag bezig was met de lesvoorbereiding Had toen nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens 7 lessen op een dag zou draaien en soms nagenoeg onvoorbereid

imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
  zondag 23 januari 2005 @ 19:00:24 #180
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24710355
Ik heb vorige week eindelijk mijn bijleskindje ontmoet. Het is echt een schatje . Zo'n lief, klein meisje. Nog helemaal bang voor de Grote 5-VWO'er .

Ik hoop dat ik nog binnen een week met haar kan afspreken en kan beginnen met de bijles (in het vak Engels). Ze heeft volgende week namelijk een groot proefwerk. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik alles vlak voor het proefwerk nog even met 'r kon nalopen . Maargoed. Ijdele hoop, denk ik.

PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
pi_24710874
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 20:15 schreef thaleia het volgende:
imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
Het tweede jaar dat ze de taal hebben. Ik vind het zelf enorm vroeg, maar ik heb dan ook zelf de eerste drie jaar altijd woorden moeten leren en daarna stapten we in de vijfde meteen over op woordenboeken. Ik vind dus ook dat mijn eigen leerlingen een heel erg kleine woordenschat hebben, maar zo gaat het op deze school al jaren en ze willen het niet veranderen. We moeten wel SO's geven over woordjes, maar die mogen ze daarna meteen weer vergeten want bij Latijn mogen ze dus vanaf de tweede, en bij Grieks vanaf de derde klas een woordenlijst gebruiken.

Ik schrok ook enorm van het nieuwe woordenboek Grieks trouwens, waarin zoveel wordt voogezegd! Stamtijden leren hoeft niet meer ofzo? Als je kunt opzoeken "eipon = ik zei, aor. van lego", wat moeten ze dan nog wél leren??

En sorry voor de mensen die hier niets van snappen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24711078
Voor Latijn mogen we pas na 4,5 jaar een woordenboek gebruiken. Grieks hebben we maar een jaar, dus helemaal geen woordenboek.
pi_24713528
quote:
Op zondag 23 januari 2005 19:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
Leuk om te horen! Ik had 't een beetje gehad. Zal nog wel even een keer een update doen over de laatste paar dagen en dan is het gebeurd. Mijn stage is nu afgelopen, ben druk bezig met mijn stageverslag. Het telt al bijna 60 pagina's en ik ben nog niet eens klaar.
  maandag 24 januari 2005 @ 17:49:50 #184
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24726629
[offtopic]

Bij ons op school krijg je vanaf de 4e klas woordenlijsten. Ik vind het eigenlijk vrij nutteloos om die overgang zo plotseling plaats te laten vinden. Als het aan mij zou liggen zou ik in de 2e oid al woordenlijsten hebben gekregen, naast het leren van woordjes bij bijvoorbeeld SO's. Dan kan je dat geleidelijk afbouwen zodat je in de 5e nog steeds woordjes leert. Dan blijven de woordjes ook beter in je hoofd zitten. En aangezien je in je latere leven ook (waarschijnlijk) altijd een woordenboek tot je beschikking zult hebben als je Latijn tegenkomt en het niet direct uit je hoofd hoeft te kennen, ben ik ook een voorstander van het (meer) stimuleren van het leren omgaan met woordenboeken. Veel mensen, waaronder ik, kunnen dat namelijk nog niet zo goed. Ik heb vandaag nog een SE Frans gehad (met woordenboek) en het blijft gewoon moeilijk omdat ik er heel weinig mee werk.

Ik weet trouwens niet hoe het met Grieks en woordenlijsten zit op mijn school, dat heb ik namelijk 2 jaar terug laten vallen .

[/offtopic]
  maandag 24 januari 2005 @ 18:37:23 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727411
Meen je serieus dat je niet zolang woordjes hoeft te leren?
Ik ben juist daarom met het Gym gestopt. Vond het verschrikkelijk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24727717
Ah, dank voor de info! Bij ons is het nu nog zo dat je vanaf het derde jaar dat je de taal hebt een woordenlijst mag gebruiken op repetities, dus de eerste twee jaar zonder. Daar willen we vanaf, want dat leidt er bij ons toe dat leerlingen in de derde klas (dus op het moment dat ze hun vakken moeten gaan kiezen) bij Latijn wel een woordenlijst mogen gebruiken en bij Grieks niet, en Grieks dus als moeilijker wordt ervaren en veel minder gekozen wordt. Nou wordt Grieks sowieso wel als moeilijker ervaren en overal minder gekozen dan Latijn, maar ons huidige woordenlijstbeleid maakt dat alleen maar erger.

We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar? (ik spreek veel collega's van andere scholen waar al vanaf klas 2 een woordenlijst gebruikt mag worden)

Dat leerlingen het lastig vinden om met het woordenboek om te gaan blijft bij ons trouwens sowieso wel, want de huidige leerlingen van klas 3 en 4 grijpen voortdurend terug op de alfabetische woordenlijst achterin Fortuna. Pas vanaf de vijfde gaat hun enorme woordenboekangst een beetje weg.
pi_24727812
quote:
Op maandag 24 januari 2005 18:55 schreef thaleia het volgende:
We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar?
Waarom niet? Er is helemaal niets mis met ouderwets stampwerk, zeker niet als we met gymnasiumleerlingen te maken hebben. Jeetje, leerlingen worden steeds dommer doordat docenten bang zijn om hun leercapaciteiten nog aan te spreken... Ik ben wàt blij met het stampwerk dat ik in het verleden heb gedaan op het gebied van Latijn en Grieks. Je hebt er zoveel aan in het dagelijks leven! Leren van nieuwe talen, herleiden van moeilijke woorden etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 24-01-2005 19:08:42 ]
  maandag 24 januari 2005 @ 19:04:44 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727865
Ik zou pas later de woordenlijsten en woordenboeken erbij doen. Als ik kijk naar mijn moeder, die heeft jaren geleden Gym gedaan, maar die weet nog een heleboel. Dat kwam omdat ze moest stampen. Je kan die woordenlijst er wel bijleggen, maar daar leer je geen fluit van.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24727883
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
pi_24728571
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:06 schreef thabit het volgende:
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
Afgeleiden, integralen en differentialen idd

Even een ander vraagje: na anderhalve maand les te geven op een school werd ik gebombardeerd tot vakverantwoordelijke Informatica. Nu moet ik morgen een vakvergadering leiden en is één van de (opgelegde) agendapunten: voorbereiding nieuw schooljaar - afspraken onder leerkrachten.

Nu is het zo dat ik niet echt verder geraak dan, mja dan niets eigenlijk :/

Misschien heeft iemand van jullie - die waarschijnlijk al meer ervaring hebben dan ik - een idee wat ik zou kunnen voorstellen
pi_24728843
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom niet?
Ik ben het helemaal met je eens en kan ook geen vakinhoudelijke redenen bedenken om al in de onderbouw het gebruik van woordenlijsten toe te staan. Helaas wel een andere reden: de gymnasiumafdeling op onze school is zo klein dat het de vraag is hoelang we nog kunnen blijven bestaan. We hebben wel redelijk wat instroom in de brugklas, maar veel uitstroom na klas 2 en 3. En dus extreem kleine groepen in de bovenbouw.
Op zich bestaat de uitstroom ook wel uit leerlingen die ik geen gymnasiumtypes vind, leerlingen die geen zin hebben om hard te werken en vinden dat ze teveel tijd in latijn/grieks moeten steken. Dus op zich zou je zeggen: prima dat die uitstromen en in de bovenbouw hou je prachtige groepen over bestaand uit leerlingen die EN willen EN kunnen. Maarja, je wilt wel kunnen blijven bestaan natuurlijk...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 14:43:13 #192
97653 ANGE
Just me...
pi_24741826
Woordenlijsten??? Ik heb in mijn vijf jaar gymnasium nog NOOIT woordenlijsten mogen gebruiken! Gewoon voor een proefwerk tussen de 20 en 40 pagina's leren... word je hard van...
* What's wrong with being good? *
pi_24745609
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
pi_24746814
Ik heb ook tentamens; lesgeven gaat me geloof ik beter af. Heb er gewoon veel te weinig tijd aan besteed, te lang bezig geweest met de gevreesde donderdag-lesjes
Gisteren een her gehad die aardig ging, vandaag Syntaxis (verkloot), morgen Spelling (mogen maar 4 fouten maken, hoop dat 't gaat lukken) en Lezen en Samenvatten (VEEEL stof!). Al met al heb ik er weinig vertrouwen in..
Mon 'en!
pi_24746994
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:49 schreef Tristessa het volgende:
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker. Ja, ik was lang bezig, maar er was ook veel schrijfwerk. Denk wel dat ik het gehaald heb. Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
pi_24747035
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 19:57 schreef bloempjuh het volgende:
Spelling (mogen maar 4 fouten maken
Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
pi_24747147
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Mon 'en!
pi_24747249
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:16 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Pff, dat was in het eerste jaar, dat weet ik echt niet meer. Volgens mij waren er verschillende onderdelen.

Een of twee fouten te veel lijkt me geen reden om faalangstig te worden, hoor. Ik neem aan dat je daarmee tot de betere studenten behoort.
pi_24747491
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]
Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
pi_24747517
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:35 schreef thabit het volgende:
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
LOL

Leuk, zo'n onderonsje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')