abonnement Unibet Coolblue
pi_24222898
Welkom bij alweer het vierde deel van dit schitterende topic. Het vorige deel vindt u hier.
pi_24222940
tvp'tje
  zondag 26 december 2004 @ 21:26:49 #3
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_24223555
Hmmm, dit topic was me nog niet opgevallen

Ben 1ste jaars, lerarenopleiding geschiedenis op Fontys Sittard.
Zal dit topic eens in de gaten houden .
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  zondag 26 december 2004 @ 21:29:26 #4
43649 Minisuisse
Dennis is lekker
pi_24223583
Het duurt misschien nog wel een tijd, maar na dit jaar V6, wil ik economie studeren, om daarna eerste graads docent economie te worden
U kent mij waarschijnlijk van de romans..
  zondag 26 december 2004 @ 22:12:37 #5
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24224207
*TVP*

.
  zondag 26 december 2004 @ 22:43:11 #6
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24224938
't Is nu even vakantie hè
.
pi_24225144
Oh zijn we hier lekker vakantie aan het houden

Waarschijnlijk krijg ik er na de kerst uren bij, iemand die ziek is tijdelijk vervangen. Ik heb m'n laatste colleges afgerond, nu alleen nog zelfstandig lezen (pensum), dan scriptie, en dan klaar! Nouja, nog een jaar leraren-opleiding dan Maar ik heb dus in ieder geval wat meer tijd om te gaan werken. 40 uur per week lezen hou ik toch niet vol, dan is werk een welkome afwisseling.

Wat weten jullie trouwens over de kwaliteit en reputatie van de verschillende eerste graads leraren-opleidingen? Ik studeer zelf in Leiden, en ik hoor over het ICLON hier alleen maar hele slechte verhalen. Zijn andere opleidingen beter?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24225219
Ik hoor over het ILS (Nijmegen) ook slechte verhalen, en ik vind die terecht (heb zelf daar m'n opleiding gedaan). Mensen uit Nijmegen zeggen dat IVLOS (Utrecht) beter is, mensen die studeren aan het IVLOS klagen net zo hard. Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
  maandag 27 december 2004 @ 00:15:00 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24227070
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Precies
.
pi_24266786
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Ik hoor over het ILS (Nijmegen) ook slechte verhalen, en ik vind die terecht (heb zelf daar m'n opleiding gedaan). Mensen uit Nijmegen zeggen dat IVLOS (Utrecht) beter is, mensen die studeren aan het IVLOS klagen net zo hard. Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Er is overal wel iets te zeuren. Tilburg schijnt ook niet alles te zijn, maar ik heb het er prima naar mijn zin! Je moet leraren nou eenmaal in de collegebanken zetten voor je ze voor een klas gooit, daar kom je niet onderuit. En omdat de meeste to-be-leraren betere praters dan rustig-zitters zijn (tenminste in mijn klas) zijn ze niet echt gemotiveerd om uren stil te gaan zitten luisteren naar een docent..
Mon 'en!
pi_24271360
quote:
Op woensdag 29 december 2004 00:03 schreef bloempjuh het volgende:

En omdat de meeste to-be-leraren betere praters dan rustig-zitters zijn (tenminste in mijn klas) zijn ze niet echt gemotiveerd om uren stil te gaan zitten luisteren naar een docent..
Maar dat staat toch los van de aangeboden opleiding?

Wat ik vooral hoor over het ICLON is dat het zich niet aanpast aan studenten die al les-ervaring hebben. Terwijl in mijn vakgebied tegenwoordig bijna elke ouderejaars die het onderwijs in wil, al ergens een baan heeft voor hij/zij goed en wel is afgestudeerd. Ergens snap ik wel dat de lerarenopleiding zich niet helemaal kan gaan aanpassen (er zijn ook mensen zonder leservaring die helemaal vanaf het begin moeten beginnen), en mensen die al leservaring hebben moeten niet denken dat ze alles al weten, maar ik kan me ook voorstellen dat het heel frustrerend is om behandeld te worden als iemand die nog niets weet terwijl je al 4 jaar voor de klas staat.

Ik heb zelf wel al een "didactische cursus" afgerond, dat is bij ons een verplicht vak dat je gevolgd moet hebben als je de lerarenopleiding wil gaan doen. Ik heb er werkelijk niets nieuws van geleerd, terwijl ik daar wel op gehoopt had Als je dan een klas moet observeren en daarbij moet invullen "De klas is a) rustig; b) druk" en dat soort oefeningetjes, dan voel je je qua niveau toch niet echt serieus genomen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24274797
Ik ben zeer tevreden over mijn opleiding (Fontys Rotterdam).
Daar wordt veel rekening gehouden met je ervaringen. Zo mag je een aangepaste stage volgen op de school waar je werkzaam bent (met wat andere opdrachten dan de studenten zonder leservaring). Ook de lessen die ik volg zijn erg nuttig en ik ben ook zeer blij met de docent die we hebben. Staat altijd klaar voor je, ook als je eens over eigen/dagelijkse problemen wilt praten.
  donderdag 30 december 2004 @ 09:56:20 #13
593 sjak
Juffie Bloem
pi_24292844
Ik ben wel tevreden met mijn opleiding, al is die waarschijnlijk heel anders dan de meesten hier. Ik doe de docentenopleiding voor het Hoger Gezondheidszorg Onderwijs. 2 jaar lang, 1 dag per week naar school. Nog een half jaar en dan is het klaar, wat zal ik een tijd over houden dan zeg...
Lekker douchen!
  vrijdag 31 december 2004 @ 14:16:35 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24319829
Edit

[ Bericht 96% gewijzigd door Baba-O-Riley op 31-12-2004 14:25:50 ]
.
pi_24396650
Ik ben zeer te spreken over mijn opleiding op de EFA - Amsterdam. De EFA is momenteel een beetje een wankel geheel omdat de HVA en InHolland aan het ruzieën zijn, maar verder is het eigenlijk allemaal prima geregeld.

En ik heb na 1,5 week kerstvakantie alweer zin in m'n stage!
  dinsdag 4 januari 2005 @ 19:45:16 #16
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24397536
Hoe zit dat nou eigenlijk met het werk als leraar naast het daadwerkelijke lesgeven? Mijn leraren klagen de laatste tijd steen en been dat ze zoveel te doen hebben thuis (en op school). De hele dag door vergaderingen, besprekingen (wat is 't verschil? Vraag ik me ook af .), nakijken, even lesgeven en vervolgens weer meer vergaderen en beslissen. Hoe zit dat nou eigenlijk? Hoeveel tijd zijn jullie gemiddeld per week naast het daadwerkelijke lesgeven kwijt aan je werk? En dan heb ik het even niet over de ietwat apartere weken zoals de proefwerkweken of tafeltjesavonden.

En trouwens, nu we het er toch over hebben, hoe zit dat nou met nakijken? Hoeveel tijd steken jullie daar in? En vinden jullie 't leuk? .
pi_24397870
Ik ben zelf in een gewone week weinig extra tijd kwijt. Maar dat komt ook omdat ik per se alleen maar onderbouw wil lesgeven zolang ik nog studeer, en de stof zo simpel is dat ik weinig voorbereidingstijd nodig heb. Ik ben de meeste tijd kwijt wanneer het kopieer-apparaat weer eens stuk is en ik profwerken moet kopiëren.

Proefwerken nakijken is zo lastig als je het jezelf maakt Ik probeer altijd een proefwerk te maken dat goed in elkaar zit voor de leerlingen, maar voor mij ook zo makkelijk mogelijk na te kijken is. Ik heb nu niet zoveel klassen, dus ik vind het nakijken niet zo'n ramp, maar als je veel klassen hebt kan ik me voorstellen dat het best een grote werklast geeft.

De tijd die vergaderingen kosten vind ik wél heel irritant. Maar dat heeft er vooral mee te maken dat ze vergaderingen altijd plannen op momenten die mij helemaal niet uitkomen. Als ik om 12 uur klaar ben en een vergadering begint om 15.30 dan baal ik wel. En als het niet zo belangrijk is probeer ik daar dan meestal ook onderuit te komen

Ouderavonden zijn irritant omdat het in je eigen vrije tijd moet, maar dat weet je vantevoren, die paar avonden per jaar kan ik wel missen. Maar als je mentor bent is dat weer lastiger, dan heb je vaker van die avonden en als je reistijd naar school lang is, tikt dat ook best aan.

Verder ligt het er denk ik ook aan hoeveel tijd je er zelf in wilt stoppen. Je kunt meehelpen bij feesten, buitenschoolse activiteiten, allerlei dingen die je vrijwillig doet maar waar je dan toch verplicht voor aanwezig moet zijn als je eenmaal begonnen bent.

Oh ja, en je hebt nog de reizen die je soms moet begeleiden Enorm leuk, maar ik werk op een school die je er niet extra voor betaalt, terwijl ik dan wel in plaats van 9 uur in de week opeens 2 weken 14 uur per dag voor ze op pad ben. Ik baal er soms wel goed van dat je daar niet een beetje meer voor "beloond" wordt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24397971
Ik vind nakijken leuk, vooral als het gaat om vrije opdrachten (bijvoorbeeld een tekst schrijven ofzo). Maar ook het nakijken van proefwerken en so's vind ik geen vervelend werk. Er gaat soms best wat tijd in zitten, maar dat hoort erbij.
pi_24398049
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 20:04 schreef imago het volgende:
Oh ja, en je hebt nog de reizen die je soms moet begeleiden Enorm leuk, maar ik werk op een school die je er niet extra voor betaalt, terwijl ik dan wel in plaats van 9 uur in de week opeens 2 weken 14 uur per dag voor ze op pad ben. Ik baal er soms wel goed van dat je daar niet een beetje meer voor "beloond" wordt.
Ook geen taakuren? Extra betalen doet volgens mij geen enkele school. Maar omdat ik een vrij lange reis begeleid krijg ik daarvoor zoveel taakuren dat ik verder relatief weinig andere taken (mentoraat, lidmaatschap van commissies, surveilleren in de studiezaal, huiswerkbegeleiding etc) op me hoef te nemen.
pi_24398300
Wel taakuren, maar de verhoudingen kloppen niet helemaal. Wij werken met punten die dan voor een bepaald aantal uren staan. De reis van twee weken geeft me twee punten, terwijl het simpelweg bijwonen van rapportvergaderingen ook al een punt geeft.

Ik dacht ook dat er geen scholen waren die ervoor betaalden, maar ik hoor de laatste tijd steeds meer dat dat wel gebeurt. Een half maand-salaris erbij (! - maar dat is voor die ene school waarbij ze drie weken naar Griekenland gaan, je weet volgens mij wel welke), of overuren uitbetaald (omdat het wel taakuren zijn, maar je die ook midden in de nacht uitvoert bij wijze van spreken).
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24398387
Drie weken naar Griekenland?!? Daar wil ik ook wel werken.
pi_24398408
Een halve maand extra salaris EN lekker naar Griekenland? Ik wil wel

Die taakuren is op elke school anders ja, bij ons worden reizen toevallig wel vrij rijkelijk beloond (zo rijkelijk zelfs dat de mensen die niet met een reis meegaan moeite hebben om aan hun taakuren te komen). Dat taakbeleid is altijd lastig, er zijn altijd taken die in verhouding te weinig uren krijgen en taken waarvoor je in verhouding qua uren erg goed af bent.
pi_24398560
Gut ja het taakbeleid, dát geeft pas stress! En mensen die langs elkaar heen praten, dingen in de wandelgangen regelen zodat je buiten de boot valt omdat je net niet in die gang liep, mensen die denken "daar heeft ze geen tijd voor" terwijl je dat wél hebt, mensen die denken "dat doet ze wel even" terwijl je géén tijd hebt.... AAAARGH!

Maar volgens mij heb je dat in elk bedrijf
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 21:45:07 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24399485
Het taakbeleid is verschrikkelijk!

Proefwerken nakijken vind ik op zich niet zo'n ramp. Af en toe heb ik er wel eens een paar op een dag staan (wel lekker rustig in de les dan), maar de stapel thuis wordt dan meteen een stuk hoger. Ook ik maak meestal nakijk-vriendelijke werken. Daarnaast ben ik veel tijd kwijt met vergaderen, besprekingen en buitenschoolse activiteiten. Vergaderingen zijn een noodzakelijk kwaad, maar gelukkig hebben wij een leuk team, zodat het vergaderen op zich niet eens zo vervelend is. We maken het meestal gezellig en er wordt vaak gelachen. Dat is ook belangrijk, vind ik. Buitenschoolse activiteiten vind ik geweldig. Lekker ongedwongen plezier maken met de leerlingen, heerlijk. Eind vorig jaar een aantal activiteiten gedaan, en op een gegeven moment stond ik op het podium met K-Liber.. ik bedoel, je had die leerlingen moeten zien kijken! Zo kom je als docent nog eens ergens, nietwaar?

Ook ben ik veel tijd kwijt met het maken van lesmateriaal, maar ook dat voelt niet echt bezwaarlijk. Ik ben graag met mijn vak bezig, steeds aan het zoeken naar dingen om het nét wat leuker of realistischer voor de leerlingen te maken - en, laten we eerlijk zijn, ik heb er zelf gewoon te veel plezier in.

Het enige wat ik vervelend vind, zijn zaken die je nog even snel in de schoot geworpen worden, zo van: "Oh, je hebt ooit es A gedaan, nu kun je ook wel even B doen, en weet je wat? Doe C er ook nog even bij!". Dát haat ik. Maja...
.
  woensdag 5 januari 2005 @ 11:21:10 #25
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24407990
Hardstikke bedankt voor alle reacties . Maar dat taakbeleid, wat is dat precies?
pi_24408123
Nou, de school verwacht van elke docent dat hij naast zijn lessen ook nog een aantal andere dingen doet. Afhankelijk van de grootte van je aanstelling hoor je behalve het geven van een bepaald aantal lessen per week ook een aantal taken te verrichten. Elke school heeft vastgelegd hoeveel uren je krijgt voor bijv. lid zijn van de onderbouwcommissie, meegaan op een studiereis, mentor zijn, leerlingbegeleider zijn etc. En die aantallen verschillen per school, zo wordt bij ons het meegaan op een meerdaagse excursie vrij goed beloond (omdat ze anders geen mensen kunnen krijgen vermoed ik, we hebben nogal wat mensen met kinderen die niet op meerdaagse excursies mee willen) en op andere scholen minder.

Bij ons zijn er een aantal taken die gewoon standaard voor elke docent gelden (ouderavond, open dag, surveilleren in de pauze en op minimaal 1 schoolfeest), die moet gewoon iedereen doen. Daarnaast heb je dan nog een aantal uren 'openstaan' en daarvoor kun je zelf bepalen hoe je die invult.

We hebben toevallig vorig jaar nog een algemene vergadering gehad over een voorstel tot herziening van het taakbeleid en daar liepen de emoties af en toe hoog op. Iemand die heel veel werk verzet voor een bepaalde commissie en vindt dat hij daar in verhouding veel te weinig taakuren voor krijgt kan zich natuurlijk gaan opwinden als in het voorstel er voor die specifieke taak nog minder uren zijn ingeruimd en een andere taak (die hij ziet als "makkelijker") erop vooruit gaat.

En er is altijd gedoe over de vraag of bijv. docenten Nederlands extra taakuren moeten krijgen vanwege het feit dat ze zoveel nakijkwerk hebben, en mensen die in de bovenbouw lesgeven, en wat doe je dan met docenten gym die nauwelijks nakijkwerk hebben en wat doe je met docenten bi/na/sk die veel werk hebben met het voorbereiden van proefjes omdat er nog een vacature voor een amanuensis openstaat en ga zo maar door en door en door. Het taakbeleid is altijd een bron van gezeik, en de vergadering daarover vorig jaar was eh, zeer amusant
  woensdag 5 januari 2005 @ 11:32:32 #27
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24408178
Okay . En hoe zit dat met jullie, zijn jullie voorzitters van de activiteitencommissie of andere spannende dingen?
pi_24408222
Ik ga mee op een excursie die een week duurt, ben lid van de gymnasiumcommissie en surveilleer 1 uur per week in de studiezaal. En daarmee bleek ik mijn uren al binnen te hebben, en ik ben niet eens mentor! (Maar ik heb dan ook een 0,8- baan)
  woensdag 5 januari 2005 @ 11:44:24 #29
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24408390
De romereis zeker? .

Maar bedankt voor de info! Dit soort dingen vind ik juist het belangrijkste en leukste om te weten voor ik mijn definitieve beslissing ga maken.
  woensdag 5 januari 2005 @ 15:38:58 #30
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24412545
Collega's van me zeggen vaak dat de invoering van het taakbeleid één grote fout is geweest.

Trouwens, dit topic gelezen? Haha, alsof leraren alleen op school wonen
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 11:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
Okay . En hoe zit dat met jullie, zijn jullie voorzitters van de activiteitencommissie of andere spannende dingen?
Ik geef 25 lessen per week, daarbij een mentoraat, begeleider van buitenlandreis, PR-werkgroep en nog twee andere werkgroepen. Maar weet je wat het is met dat taakbeleid? Je werkt je gewoon helemaal te pletter, en dan blijkt dat je nog "20 uur in de min" staat of zo. Er is nog niemand geweest die me dat taakbeleid heeft kunnen uitleggen op een manier dat ik het snap.
.
pi_24413271
Nou ik vond het vroeger ook een belachelijk idee dat een leraar een leven buiten school had. Die mensen hoorden op school en nergens anders.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24463069
Hallo collega's, hebben jullie ook weer het werk dat je in de vakantie nog wilde/moest doen laten liggen tot het laatste moment?
De schade valt hier mee, ik heb voor de vakantie erg mijn best gedaan om zoveel mogelijk proefwerken al na te kijken en terug te geven, maar moet wel nog even wat studiewijzers in elkaar flansen.

Vind het best okee om volgende week weer aan de slag te gaan, de energie die ik voor kerst echt helemaal kwijt was is nu wel weer terug, ben bijgetankt, heb er zin in, en vind sowieso een periode waarin het elke dag weer ietsje vroeger licht en later donker wordt veel fijner dan die ellende in november/december
  zaterdag 8 januari 2005 @ 13:40:03 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24463153
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:35 schreef thaleia het volgende:
Hallo collega's, hebben jullie ook weer het werk dat je in de vakantie nog wilde/moest doen laten liggen tot het laatste moment?
Ik heb gisteren en vandaag een paar uurtjes proefwerken zitten nakijken.. Zo kom ik al weer voorzichtig in de "school-sfeer"
quote:
Vind het best okee om volgende week weer aan de slag te gaan, de energie die ik voor kerst echt helemaal kwijt was is nu wel weer terug, ben bijgetankt, heb er zin in, en vind sowieso een periode waarin het elke dag weer ietsje vroeger licht en later donker wordt veel fijner dan die ellende in november/december
Hm, ik had nog best een weekje erbij willen hebben. De tank is driekwart vol, heb er ook wel weer zin in, maar een weekje extra zou fijner zijn geweest.. Ach ja, maandag om 8:40, is het net alsof geen vakantie is geweest
.
pi_24463846
Haha, ja, een weekje extra had ik ook nog wel gewild hoor! Ik heb dus al wel even gekeken wanneer de eerstkomende vakantie weer is
pi_24464046
Het werk dat ik moest nakijken heb ik zowaar meteen aan het begin van de vakantie gedaan. Heb vandaag een lesopdracht zakelijk schrijven voor de komende week voorbereid. Moet morgen nog een stageopdracht doen (analyse van de toetsen die mijn stageschool gebruikt voor Nederlands).
pi_24464668
Ik had braaf alles al vóór de vakantie gedaan; vakantie is vakantie, dan wil ik niet aan werk denken

Gevolg is wel dat ik geen flauw idee heb wat ik maandag moet doen, want alles (boeken, lesplanning) ligt op school. Dus dat moet ik maandag een kwartier vantevoren maar eens gaan doorkijken.

Baba, beginnen jullie pas om 8.40? Ik moet om 8.15 al stralend en wakker de les beginnen!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 15:18:41 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24464773
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 15:11 schreef imago het volgende:
Gevolg is wel dat ik geen flauw idee heb wat ik maandag moet doen, want alles (boeken, lesplanning) ligt op school. Dus dat moet ik maandag een kwartier vantevoren maar eens gaan doorkijken.
Oh, maandag, zo'n eerste les.. altijd even bijkletsen he.
quote:
Baba, beginnen jullie pas om 8.40? Ik moet om 8.15 al stralend en wakker de les beginnen!
Nee, we beginnen om half 9, maar als je 10 minuten in de les bent, is het alweer net alsof geen vakantie geweest is.
.
pi_24472656
Ik ga maandag een actie starten. Ik maak een potje voor Giro 555, het opgehaalde geld zal ik eind januari overmaken. Ik had hetvolgende in gedachte:

Boek, geodriehoek of rekenmachine vergeten: ¤0,20
Zitten op 2 stoelpoten(i.p.v. 4): ¤0,50 per keer
Petje op, eten/drinken in de klas: ¤1,00
Geen huiswerk, schrift vergeten: ¤1,50

Als iemand een overtreding begaat dan mag hij/zij kiezen: Strafwerk of bovenstaand bedrag doneren aan Giro 555.
pi_24472853
Ik vind eten in de klas nooit een probleem tijdens zelfwerkzaamheid, als ze de troep maar opruimen achteraf, én met mij delen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24472895
Overigens vind ik 1,50 een enorm hoog bedrag om als straf op te geven. Voor sommigen zal het makkelijk op te brengen zijn, voor anderen is 1,50 bijna de helft van het zakgeld dat ze per week krijgen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 22:53:14 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24473000
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:45 schreef imago het volgende:
Ik vind eten in de klas nooit een probleem tijdens zelfwerkzaamheid, als ze de troep maar opruimen achteraf, én met mij delen
Bij ons staat in het schoolregelement dat er niet gegeten en gedronken mag worden in de klas.

In het kader van "De Gezonde School" gewoon een pot op je bureau zetten: iemand die zijn huiswerk vergeet moet daar een Snickers of zo in gooien, en degene die een 10 voor het proefwerk haalt, mag de hele pot hebben. Zou dat motiveren?
.
pi_24473096
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:48 schreef imago het volgende:
Overigens vind ik 1,50 een enorm hoog bedrag om als straf op te geven. Voor sommigen zal het makkelijk op te brengen zijn, voor anderen is 1,50 bijna de helft van het zakgeld dat ze per week krijgen.
Ze hoeven niet betalen!
¤1,50 is veel, maar huiswerk niet maken (zonder geldige reden) vind ik niet kunnen.
pi_24473156
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
degene die een 10 voor het proefwerk haalt, mag de hele pot hebben. Zou dat motiveren?
Dat vind ik niet eerlijk.
Voor een aantal leerlingen is het al een prestatie van formaat als ze een 6 halen.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 23:08:22 #44
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24473335
Ja, da's ook wel weer zo.
.
pi_24484201
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:57 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Ze hoeven niet betalen!
¤1,50 is veel, maar huiswerk niet maken (zonder geldige reden) vind ik niet kunnen.
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 9 januari 2005 @ 16:21:48 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24485632
*dubbelpost*
.
  zondag 9 januari 2005 @ 16:22:13 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24485641
Imago heeft daar ook wel gelijk in, ja... Misschien kunnen we wel tot een compromis komen, met een of andere "truuk" die we het hele jaar kunnen gebruiken - en niet alleen zo'n Azië-toestand

Lijkt me wel leuk. Een soort van beloning cq. motivatiemiddel.
.
pi_24486706
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bij ons staat in het schoolregelement dat er niet gegeten en gedronken mag worden in de klas.

In het kader van "De Gezonde School" gewoon een pot op je bureau zetten: iemand die zijn huiswerk vergeet moet daar een Snickers of zo in gooien, en degene die een 10 voor het proefwerk haalt, mag de hele pot hebben. Zou dat motiveren?
Dat heeft een leraar techniek bij ons ooit eens gedaan. Maar niemand haalde de tien dus heeft hi jze zelf opgegeten
  zondag 9 januari 2005 @ 17:47:12 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24487170
Ah, heb ik er zélf ook nog plezier van
.
pi_24493331
Ben ik nou de enige of zijn er nog mensen die toch weer wat kriebels voelen om morgen weer voor de klas te staan? Lijkt me eigenlijk nogal vreemd... maar het is toch weeral bijna anderhalve maand geleden (rekening houdend met examens) dat ik nog een les heb gegeven. Morgen weer lekker spannend...
pi_24502021
Mijn eerste dag van het jaar was leuk! Zelfs in de klas waar ik tot nu toe zo'n moeite mee heb gehad, ging het vandaag goed!
  maandag 10 januari 2005 @ 17:25:23 #52
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24503786
quote:
n. Het is wel verbazingwekkend hoe slecht leerlingen lezen. De opdracht besloeg één A4-tje. Binnen vijf minuten waren de meesten al bezig, zonder de opdracht echt goed te hebben gelezen.
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
.
pi_24503884
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
Héél gemeen. Maar wel effectief. Ik zal 'm onthouden.
  maandag 10 januari 2005 @ 17:48:19 #54
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_24504088
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.

Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_24504114
Ik doe ook weer mee!

tvp-tje...
pi_24504360
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:48 schreef RedDevil085 het volgende:

[..]

Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.

Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Nou, bij mij is het juist het tegenovergestelde. Bij mij op school moeten we 'minilessen' verzorgen voor klasgenoten, maar omdat het vak waar die minilessen onder vallen afgelopem periode ineens uitviel hebben maar een aantal klasgenoten ervaring met 'voor de klas staan'. Ik loop op dit moment (twee dagen per week) stage en voel me erg slecht voorbereid. Ik wil best lesgeven, maar wil er wel klaar voor zijn en dat is nu niet het geval. Ik ga 't binnenkort maar gewoon in de praktijk doen..
Mon 'en!
  maandag 10 januari 2005 @ 18:15:42 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24504456
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:48 reageerde RedDevil085 als volgt:
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". *knip*
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
.
pi_24504464
Oh, maar RedDevil, ik heb nergens gezegd dat de studenten te weinig praktijkervaring opdoen. Ik zei: "de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk". Wij liepen 3 dagen per week stage, en hadden 1 dag les op de uni. Best genoeg gelegenheid om praktijkervaring op te doen dus, en op de stage heb ik ook echt wel veel geleerd. Maar dat was dankzij de school, en dankzij de leerlingen, en dankzij collega's. Zeker NIET dankzij de docenten van de lerarenopleiding. Het probleem was dat de leraren-opleiders allerlei eisen stelden waaraan wij moesten voldoen in onze stage die volledig onhaalbaar waren (collega-docenten die al jarenlang lesgaven lachten zich rot toen ze de opdrachten lazen) en bovendien de indruk wekten al in geen tientallen jaren meer 1 woord gewisseld te hebben met iemand in de leeftijdscategorie 12-18.
  maandag 10 januari 2005 @ 18:19:33 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24504508
Thaleia, dat klinkt mij zéér bekend in de oren
.
pi_24504509
Oh, tegelijk gepost met Baba

Wij zijn nog niet echt begonnen trouwens, vandaag was studiedag. Morgen weer 'echt' aan de bak. De leerlingen hadden dus nog een dag vrij, vonden ze vast niet erg
pi_24504592
Mijn eerste lesdag van het nieuwe jaar is wat in het water gevallen. De persoon die de kopies moet nemen bij ons op school (ja we mogen dat sinds kort niet meer zelf doen) had mijn kopies pas klaar toen mijn 2 uur les al voorbij waren. Dus het was improvisatie van het moment en dan gaat de les helemaal niet vlug en krijg ik het gevoel dat het maar blijft en blijft duren...

De andere twee uur... nou ja, de leerlingen mochten eerst hun examen inkijken (hebben dat recht bij ons blijkbaar) en zo was de les ook al half verstreken waardoor er dus eigenlijk bijna geen les werd gegeven.

Hopelijk verloopt het morgen wat vlotter...
pi_24504677
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:53 schreef imago het volgende:
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.
Compromis: ¤1,- voor het niet maken van je huiswerk (zijn 2 mars-sen)
Heb al ¤13,94 opgehaald voor Giro 555. Allemaal spontane giften van de leerlingen, Echt Super!!!!!
pi_24504743
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Tè herkenbaar...

Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
pi_24504847
quote:
Op zondag 9 januari 2005 23:14 schreef leonieke het volgende:
Ben ik nou de enige of zijn er nog mensen die toch weer wat kriebels voelen om morgen weer voor de klas te staan?
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 10:41:03 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_24514559
Is de NOT interessant?

Wij kunnen daar met school heen (ga je niet, extra stagedag), maar ik moet even kijken hoe ik dat moet regelen. Ik heb geen ov, dus dat wordt of een 40% kaartje met de trein, of met de auto, of de lessen van maandag missen en wat langer bij mijn vriend blijven en vanuit eemnes naar utrecht gaan.
Maar ja, als de NOT niet leuk is ga ik gewoon voor de extra stagedag? Dus wie is er al eens geweest?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24516227
NOT? Nederlandse Onderwijs Televisie? Rondleiding ofzo?
  dinsdag 11 januari 2005 @ 12:53:40 #67
35189 Troel
scherp en bot
pi_24516445
Nee, Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling...

Bij de Televisie zou ik zeker gaan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24518931
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .
pi_24519039
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 16:07 schreef Tristessa het volgende:
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .
Ik weet zeker dat jij weet wie ik bedoel. Het is trouwens wel wat beter tegenwoordig. Ze is zelf ook maar eens in het onderwijs gaan werken om wat praktijkervaring op te doen.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 16:56:37 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24519474
Haha, en hoe bevalt het haar?
.
pi_24519823
Zo, na vandaag zit ik er weer helemaal in Het lijkt wel alsof het nooit vakantie is geweest, behalve dat ik wel wat meer energie heb dan ik over een paar weken zal hebben, denk ik. We hebben wel een leuke periode voor de boeg, met voorlichting voor toekomstige brugklassers enzo, en een theatervoorstelling + olympiade waar ik met een paar leerlingen naartoe ga. En vrijdag een klassefeest, de mentor van die klas wilde graag assistentie en ik wil wel eens zien hoe die leerlingen in een hele andere dan de 'school-setting' met elkaar omgaan.
pi_24520233
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:37 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
Hehe, waar ken ik dat toch van?

Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie En dat voor de 2e lesdag na de vakantie... Life is so unfair
pi_24520719
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Haha, en hoe bevalt het haar?
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
pi_24520835
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
pi_24521079
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
pi_24521127
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
mijn reactie was ironisch bedoeld...
pi_24521132
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
Ik denk niet dat mijn docent onderwijskunde het op prijs zou stellen als ik háár adviezen ga geven over de manier waarop ze les zou moeten geven.
pi_24521159
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:04 schreef leonieke het volgende:
mijn reactie was ironisch bedoeld...
Ah, okee dan.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 22:26:35 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24522562
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 18:55 schreef leonieke het volgende:
Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren'
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.
.
pi_24531255
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
Ik werk er nog maar sinds half september (heb na mijn opleiding regentaat 2 jaar in de privé sector gewerkt) en ze komt wel bij elke nieuwe leerkracht kijken hoor, maar toch.. Ik heb zoiets echt helemaal niet graag. Was verdorie mijn eerste les dat ik terug met trillende handen vooraan stond
Morgen mijn evaluatiegesprek... Jammergenoeg zijn nog maar weinig leerkrachten met een goed gevoel vertrokken van dat gesprek. Dus ja, ik zie er wat tegenop. Vond zelfs de evaluaties voor mijn stages leuker...
quote:
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.

Nogmaals ik bedoelde het ironisch
Ik geef zelf voornamelijk les in het bso vmbo ken ik niet sorry en daar helpt zoiets inderdaad niet, ook niet omdat ik nog maar net les geef hoor (dat weten de leerlingen trouwens niet ) maar gewoon.. they don't care
pi_24535620
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus.
U staat voor de klas?
Tvp'tje....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24535891
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 19:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

U staat voor de klas?
Tvp'tje....
Hij geeft misschien enkel hoorcollege
pi_24536678
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
pi_24536793
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Ah, een leerling, altijd handig om die visie te horen...

Even een aantal voorbeelden van wanneer ik mijn 'dreigementen' ik noem het zelf liever 'beloftes' uitvoer
- Spieken = blad afnemen, 0 op de vraag en verbeteren tot zover je hebt (jammer als je de eerste vraag al spiekt )
- Een taak te laat afgeven = 0 (we bepalen samen de datum waarop een taak ingediend moet worden dus dan vind ik dat je als leerling op tijd moet indienen)
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
- etc...

Leerlingen hadden het in het begin van het jaar niet graag, maar k moet eerlijk toegeven dat het zijn vruchten nu al heeft afgeworpen
pi_24536800
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Je hebt volkomen gelijk, hoor. Loze dreigementen hebben weinig impact. Ik doe dan ook altijd mijn best om alleen dreigementen te uiten die ik waar kan maken. Op een enkel 'als je nu niet kapt, gooi ik je uit het raam'-dreigement na. Wel geef ik leerlingen na hun laatste kans soms nog één extra kans. Maar daarna is het ook gewoon gebeurd. Vandaag nog een jongen eruit gestuurd die het erg bont maakte. Kwam 'ie terug, stond er op het meldbriefje: "We zaten met z'n zessen te kletsen. Gewaarschuwd. Ik was de druppel die de emmer deed overlopen." Heb hem even gecomplimenteerd met zijn woordkeuze. Hij was wel vergeten te vermelden dat hij eigenhandig ook de rest van de emmer al gevuld had.
pi_24536879
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:32 schreef leonieke het volgende:
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
Overschrijfwerk? Ik dacht dat we die tijd wel achter de rug hadden, maar ze bestaan dus nog...
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:40:10 #87
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24536938
"Er zijn drie manieren om dit gebouw te verlaten. Door het raam, door de deur of door de riolering".
.
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:42:11 #88
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24536978
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!

Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
.
pi_24537035
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
pi_24537079
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!

Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Inderdaad, strafwerk moet niet leuk zijn, daar heb je mijn lessen al voor en overschrijven vind ik niet altijd verkeerd
Dat afsprakenblad is een regel die we uit de vakwerkgroep gekozen hebben.. meerderheid van stemmen, dus Frans = afsprakenblad.
In verband met het lezen van teksten en teksten overschrijven: ik geef les PAV in de zwakste klas en als ze al de moeite niet willen doen om een tekst mee te volgen wanneer die klassikaal gelezen wordt, dan vind ik toch dat ze er even mogen bij stilstaan bij die tekst en dan kunnen ze hem maar beter overschrijven. Het is voor hen ook onmiddellijk een goede oefening voor Nederlands.

Waarom die goede oefening en dus "te vaak Frans spreken"? Zoals gezegd geef ik PAV (en informatica) in een Nederlandstalige school in Brussel. De meeste kinderen zijn thuis Franstalig maar de algemene regel op school = Nederlands spreken. We moeten daar dus als leekrachtenkorps op reageren en er mag geen Frans gesproken worden (op de speelplaats en in de gang wordt het door de vingers gezien, maar tijdens de les mag het echt niet). Maar uiteraard, tijdens de les Frans moeten de leerlingen Frans spreken
pi_24537124
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
pi_24537152
Wat is PAV als ik vragen mag?
pi_24537192
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:50 schreef leonieke het volgende:
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
Ah, je geeft les in België. Naar ik begrepen heb, gaat het daar nog een stuk autoritairder aan toe dan in Nederland, of vind je dat meevallen?
pi_24537208
Tekst overschrijven gaat op de automatische piloot, leer je niets van. Maar op Belgische scholen zijn ze sowieso al vrij streng en strict, meer dan in Nederland, of zit ik er dan naast?
pi_24537240
Oeps beetje tegelijk
pi_24537280
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:51 schreef jasorry het volgende:
Wat is PAV als ik vragen mag?
PAV staat voor Project Algemene Vakken. Dit is een combinatie van Nederlands, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde ik vergeet toch niets eh? ah ja.. afhankelijk van het jaar Frans
In dit vak wordt er normaalgezien rond een bepaald thema gewerkt en is actualiteit heel erg belangrijk. Thema's kunnen bijvoorbeeld film, muziek, voeding, wonen, verkeer, ... zijn (ik spreek nu voor de tweede graad).

In de eerste graad (dus bv de klas waar ik les aangeef 1B) worden al deze thema's nog eens samengegooid. Waar hebben we bv al rond gewerkt? Zich oriënteren, internationale gerechten met kaartoefening, gezonde voeding, ...

Dit is ook onmiddellijk het belangrijkste vak voor de leerlingen in het bso (beroepssecundair onderwijs). Het aantal uren varieert van 7 uur per week tot 10 uur.

Deze week gaat het bijvoorbeeld bij iedereen ongeveer over het nieuwe jaar en de tsoenami aangezien we ons moeten aanpassen aan de tijd van het jaar en de actualiteit.
pi_24537339
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24537364
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis

Laat ons zeggen dat het wel de bedoeling is dat de regels goed nageleefd worden (maar is dat dan niet zo bij jullie?) Dat betekent uiteraard niet dat je altijd streng moet optreden. Ik heb soms ook wel eens zin om te babbelen (een les PAV is daar uitermate geschikt voor aangezien er vooral vaardigheden moeten geleerd worden) en er worden bij ons ook wel grapjes gemaakt.

Ik kan alleszins niet zeggen dat het er opeens zoveel strenger is geworden in vergelijking met de tijd dat ik nog studeerde, maar ik voel me er alleszins niet slecht bij.

Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?

ik vind het hier alleszins heel interessant om eens te zien hoe het bij jullie gaat.. heel leuk
pi_24537416
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:02 schreef leonieke het volgende:
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
quote:
Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
pi_24537494
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Moonah het volgende:

[..]

Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
pi_24537535
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:09 schreef jasorry het volgende:
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
pi_24537543
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...

Trouwens, is voor jullie handig, als jullie leerlingen kunnen jullie zeggen: Wees blij dat je niet in België naar school gaat... De vergelijking met Nederland moet ik zeker en vast niet maken
quote:
[..]

Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
Mja, ik geef ook nog maar pas les sinds september, maar de eerste leerling die ik te horen kreeg, noemde me onmiddellijk 'Mevrouw". Trouwens, nu ik het mij herinner, zelfs tegen ons stagiairs een aantal jaar terug dan... zeiden ze Mevrouw of Meneer... Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
pi_24537602
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
pi_24537622
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef leonieke het volgende:
Je weet toevallig geen voorbeeld? Ik vraag me dan toch af op welk gebied wij dan zo duidelijk strenger zijn...
Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
quote:
Vind ik persoonlijk zelfs niet erg, "onze" leerlingen hebben wel nood aan die regels ik spreek nu wel over de school waar ik momenteel lesgeef
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
pi_24537639
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Psst, het ging om de werkwoordsvorm: 'uitvoerd'.
Ah, dat is inderdaad wel een beetje een domme fout.
pi_24537669
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:
en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Die tweede had ik ook echt niet opgemerkt!

*Gaat zich in een hoekje zitten schamen...*
pi_24537689
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:14 schreef leonieke het volgende:

[..]

en "wordt je" maar kom, we zwijgen erover en doen eventjes alsof we het niet opgemerkt hebben
Mijn juffie
pi_24537755
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[...]
Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Het gaat hem niet alleen om respect voor mij of voor andere leerkrachten, maar onze leerlingen worden opgeleid om een "vak" uit te oefenen later (verzorging, kappers, manicure, verpleging, ...) Deze mensen moeten later heel vaak in contact komen met andere mensen en hebben wel nood aan die regels.

Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).

Er zitten in de school waar ik werk ook bv 19 verschillende nationaliteiten. Ik heb één klas met 11 leerlingen en daar zitten 6 nationaliteiten in. Meng die allemaal samen zonder regels... Ik kan u verzekeren dat het binnen de kortste keren een ramp is... Hoe jammer dat ik zelf ook vind.
pi_24537806
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:22 schreef leonieke het volgende:
Laat ons zeggen dat de leerlingen die bij ons terecht komen al verschillende scholen hebben gedaan en dat dit als het ware hun laatste kans is. En dit echt niet alleen omdat ze een zwaardere richting niet aankunnen, maar eerder om hun gedrag. Dat is misschien ook wel de reden waarom wij strenger optreden. Ik ben ook van mening dat wij strenger optreden dan sommige andere scholen (dit kan ik nu eenmaal vergelijken met stages).
Okee, nu begrijp ik het iets beter. Al is 'je spreekt je docent aan met zijn of haar voornaam' ook gewoon een regel, hoor.
pi_24539557
quote:
Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
*slik*

* Kittyme studeert onderwijskunde
* Kittyme heeft geen onderwijservaring
* Kittyme gaat binnenkort stage lopen op een Pabo als docent...

Mèn, wat moeten mijn toekomstige studenten wel niet van me denken?

Maar inderdaad, jullie hebben helemaal gelijk over het geen-onderwijservaring-hebben van sommige docenten, of in ieder geval over mij Ikzelf mis dat ook wel heel erg hoor, ik studeer dan wel onderwijskunde, maar ik heb in de 2,5 jaar studie die ik tot nu toe heb gehad, nog vrijwel geen praktijk gezien. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om het voor de klas staan aan den lijve te ondervinden. Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
pi_24541433
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 01:00 schreef Kittyme het volgende:

[..]
Een beetje lesgeefervaring is nooit weg natuurlijk, hoewel ik nog niet goed weet of ik wel docent wil worden. Ach ja, ik zie wel!
Na drie jaar regentaatsopleiding wist ik dat ook niet hoor. Daarom heb ik eerst 2 jaar in de privésector gewerkt. Was een heel goede ervaring voor mij. En toch heb ik een aantal maand geleden besloten dat ik liever in het onderwijs wou staan en voila... nu geef ik les sinds half september en heb nog geen enkel moment spijt gehad van één van mijn beslissingen.
pi_24541434
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:19 schreef jasorry het volgende:

[..]

Mijn juffie
Ow... wel.. euh...
pi_24548517
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
pi_24548702
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 15:53 schreef minoes_ het volgende:
Hallo,allemaal.
Ik kom hier nooit en weet dus ook niet,of ik op de goede plaats ben,wil iemand me daar anders even op wijzen?
Ik heb nl.een vraagje:Ik heb problemen met een lerares van mijn dochter(groep 7,lagere school)
en nu wil ik een klacht indienen,over die lerares.
Er komt een gesprek met mij en mijn man en met de juf en de directeur,op mijn verzoek.
Nu vraag ik me af:waar kan ik terrecht met mijn klacht,wordt deze opgenomen in het dosier van de juf en hoe pak ik dit aan?
Alle hulp is welkom,alvast bedankt.
Groetjes,Minoes
Zou je wat meer kunnen vertellen over de precieze aard van de problemen? Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden misschien. Hoe de procedures op een basisschool precies werken weet ik niet, maar er zijn hier vast mensen die je daar wat meer over kunnen vertellen.
pi_24548803
Ik -nog steeds eerstejaars stagiaire Nederlands- heb vandaag onaangekondigd (in de zin van: ik wist het van tevoren niet) een klasje een dictee gegeven. Ik zat helemaal in de stress omdat ik komende week een les moet geven, maar het dictee ging goed! Ik heb eigenlijk de hele kern van de les gedaan. Opening heeft stagedocent gedaan, dictee + nakijken heb ik gedaan, sluiting door stagedocent (moest nog even wat huishoudelijke mededelingen kwijt enzo..)

Hij was trots op me
Mon 'en!
pi_24549549
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?

Voor zover ik weet gaat het op de middelbare school waar ik werk zo, dat de klacht schriftelijk bij de directeur ingediend moet worden, en dan zijn er allerlei protocollen die gevolgd moeten worden bij de behandeling van de klacht. Maar gelukkig heb ik daar ook nog nooit mee te maken gehad
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:56:10 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24550328
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 18:09 schreef imago het volgende:
minoes_, volgens mij werkt Moonah op een basisschool, dus misschien weet die het?
Yep, ik werk op een basisschool.
En nope, ik weet niets van procedures.

Uiteraard is er bij ons op school ook wel eens een verschil van mening tussen een ouder en een collega. En dat wordt dan (ook wel eens, maar zeker niet altijd) samen met de directie besproken. Doel is om tot een oplossing te komen; een werkbare situatie, een acceptabele verstandhouding met de ouders en bovenal een goede plek voor het kind.

In mijn schoolloopbaan heb ik één keer meegemaakt (dat betrof trouwens niet mijzelf hoor...!) dat gesprekken met de directie voor ouders niet bevredigend waren. Zij hebben toen een of ander bemiddelingsbureau ingeschakeld.

Maar minoes, wat is je doel: Een oplossing of je gram halen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:59:21 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24550370
Eerst maar eens met die juffrouw in feite praten. Ik vind het wel erg hard van stapel lopen als je meteen met klachten naar externe commissies etc gaat. De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren. Mocht er geen bevredigende oplossing uit dat gesprek komen, dán kun je alsnog externe bureaus inschakelen.

Maar da's mijn mening.
.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:06:00 #119
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24550438
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De juffrouw moet ook haar zegje kunnen doen vind ik. En dan kun jij daar weer op reageren.
Juist.
Ik heb het zooooo vaak meegemaakt dat een moeder op hoge poten wel eens even verhaal kwam halen. Eerst laten uitrazen natuurlijk.
"Heeft uw zoon/dochter ook verteld wat er is vooraf gegaan aan dit gedoetje?"
"Ehm, nee..."
En ohohoh hoeveel ouders inbinden omdat zoon-/dochterlief zichzelf mooi buiten schot heeft gehouden...
Ik snap ook niet dat ouders 100% afgaan op het verhaal van hun kind. Er zijn toch altijd minimaal twee kanten van een verhaal...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:32:03 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24550767
Inderdaad.

Ouders op hoge poten naar ouderavond. Ik laat ook ALTIJD de zoon of dochter mee komen. Dan laat ik de ouders hun verhaal doen. Meestal heeft zoon of dochter "niks" gedaan. Dan vertel ik MIJN kant van het verhaal. En dan vind ik het altijd heel amusant als je de roodheid van de ouders ziet afnemen, er een witte kleur voor in de plaats komt.. en de woede zich tot zoon/dochter richt. En dan is het de beurt aan zoon/dochter om es even te slikken..

Aan de andere kant heb ik ook wel es medelijden met die leerlingen als ze door hun ouders de les gelezen krijgen. Dan is er een zwakke leerling die dan advies basisberoepsgerichte leerweg heeft gekregen, maar waar de ouders toch MINSTENS gemengde leerweg van hadden verwacht. Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders... Dan zie je die leerling daar zowat met de tranen in de ogen zitten, en dan denk ik wel es bij mezelf: "Je hebt de verkeerde ouders"... Na afloop laat ik dan de ouders als éérste het kantoor uit gaan, en vervolgens even een schouderklop voor die leerling.
.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:39:38 #121
97653 ANGE
Just me...
pi_24550869
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Geen specifiek voorbeeld bij de hand, dan zou ik eens moeten vragen. Weet alleen nog wel dat ze daar nog boekenlijsten van het 'ouderwetse' type hadden. Verplicht Couperus en Vestdijk lezen enzo. Gebeurt hier nog maar weinig, volgens mij alleen op gymnasia.
[..]

Zouden ze minder respect voor je hebben als ze je bij de voornaam zouden mogen noemen? Ik vind dat altijd een beetje een vreemde gedachtengang.
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
* What's wrong with being good? *
pi_24550932
Hoe zijn de leeslijsten voor de moderne talen nu dan? "In mijn tijd" op mijn middelbare school - en dat is nog helemaal niet zo lang geleden - moesten we uit elke belangrijke periode uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis iets lezen. Dus dan kwam Couperus in je eigen lijst misschien niet voor, maar zeker wel een andere belangrijke tijdgenoot. Ik heb dus allerlei dingen gelezen, van Karel ende Elegast tot Giphart en alles ertussenin.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24550973
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:39 schreef ANGE het volgende:
Nee hoor! Niks verplicht, wil je het lezen, best (en waarom niet? wat is er nu speciaal aan die schrijvers? ), maar ook op het gymnasium geen verplichting. Gelukkig. Ik hou niet zo van verplichtingen.
Bij mij op het gymnasium in 2000 nog wel, hoor. Dat verschilt nogal per school en zelfs per docent. Ik ben ook niet zo voor verplichtingen, maar in de hogere niveaus vind ik wel dat je bepaalde eisen moeten stellen op het gebied van de kwaliteit van de literatuur die gelezen wordt. Ook vind ik dat er best bepaalde periodes aangewezen mogen worden waaruit leerlingen iets moeten lezen. Ik vond het vroeger ook niet echt leuk (moest 25 titels lezen voor mijn examen), maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Vind Couperus of Frederik van Eeden nu prachtig, had het anders misschien nooit opgepakt.
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:47:27 #124
97653 ANGE
Just me...
pi_24550987
Dat wel. Ik geloof dat we in totaal (3 jaar tijd) op ongeveer 8 à 9 boeken uitkomen. Voor nederlands dan. Voor de andere vakken hoeven we nu (5 gym) nog niet echt boeken te lezen. Voor engels wel wat, maar niet echt iets bijzonders, wat simpele boekjes. Voor nederlands lezen we wel uit verschillende periodes. Ik geloof 4 'oude' boeken en 4 moderne. Zoiets. Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik niet heel goed op de hoogte ben daarvan. Het is me verteld, maar ik heb het niet helemaal meegekregen.
* What's wrong with being good? *
pi_24551048
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
pi_24551290
Hé, een topic vol PABO-sletjes!
  donderdag 13 januari 2005 @ 20:09:17 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24551341
Hier zul je weinig PABO-sletjes vinden.
.
pi_24551530
Ik ben een Lerarenopleiding Nederlands-sletje, ja?!

Sjeeezus, sommige mensen hebben echt niks beters te doen dan domme opmerkingen plaatsen.
pi_24551890
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Mon 'en!
pi_24551911
Volgens mij zitten er betrekkelijk weinig PABO'ers hier. Of ze zeggen minder, dat kan ook.
pi_24551941
Vandaag mijn evaluatiegesprek en behalve het feit dat ik af en toe iets te snel praat, vond ze het goed (net het woord wat ik wou horen )
Ondertussen ook een avondje oudercontact achter de rug, van 17.30 tot 20u als het ware non stop ouders voor mijn neus. Stonden de ouders buiten de klas in rij te wachen (niet dat ik zo lang praat hoor )

Toch maar blij dat de week bijna om is, want morgen nog 6 uur lesgeven en *pfieuw* ik ben stikop
pi_24551999
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

Euh.. wat is PABO en wat is vo-docent eigenlijk?

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
pi_24552169
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud
pi_24552256
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons
Ik snap het.
Thx
pi_24552364
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:

[..]

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingen

Ik hoefde nog geen lessen te geven in deze stageperiode, maar ik moest en zou voor mezelf uitvinden of het een te grote drempel was. En dat is dus niet zo. Ik vind het nog wel spannend, maar niet in negatieve zin. Volgende week mag ik een leerlinge helpen bij een individuele toets.. Weer eens iets nieuws

Ik weet nu alleen niet wat ik als nieuw doel moet stellen. Mijn grote doel deze stage was gewoon 'mijn slapeloze nachten overwinnen' en dat is gelukt. Ik durf les te geven. Dus nu weer even bedenken wat ik nog meer wil bereiken
Mon 'en!
pi_24552506
Kijk, met mijn ongecompliceerde opmerking heb ik toch weer even de woordenschat van aanstaand docente leonieke verrijkt! .
pi_24555213
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant. Ze hadden waarschijnlijk ergens gelezen dat het heel zinnig is om een 'echogroep' te hebben, waarin studenten konden aangeven wat ze wel en niet goed vonden aan de opleiding en met ideeen konden komen over hoe het beter kon etc, van de bijeenkomsten van die club kwamen keurig notulen, die werden vervolgens in een la geflikkerd en daar werd NIETS mee gedaan. Toen ik dat eens vertelde aan een collega op school zei die dat dat tien jaar daarvoor toen hij dezelfde opleiding deed (had deels ook dezelfde docenten gehad) precies hetzelfde was. In tien jaar tijd telkens weer dezelfde kritiek krijgen en daar tien jaar lang helemaal niets mee doen, ik vind het knap.

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
pi_24560577
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:

[..]

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.

(...)

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooi
  vrijdag 14 januari 2005 @ 14:56:35 #139
97653 ANGE
Just me...
pi_24563962
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
* What's wrong with being good? *
pi_24564155
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
  vrijdag 14 januari 2005 @ 15:18:44 #141
97653 ANGE
Just me...
pi_24564337
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.
* What's wrong with being good? *
pi_24564733
Verschilt gewoon per school, blijkbaar zijn daar geen landelijke eisen voor of de landelijke eisen zijn heel laag en worden door sommige scholen uitgebreid: toen ik op de middelbare school zat (en dat is al HEEL lang geleden ) hoefden wij voor Nederlands maar 8 boeken te lezen, waarvan ook nog eens steeds vier van dezelfde auteur of binnen hetzelfde thema. Je moest die dan wel helemaal kapotanalyseren en een werkstuk maken over personages, motieven, flashbacks etc etc en daar een mondeling tentamen over doen.
Op de school van mijn nichtje echter moesten ze in totaal 30 boeken lezen voor Nederlands en daar begonnen ze dus ook al in de derde klas mee.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 19:40:58 #143
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_24568297
Halloooooo
Eventjes voorstellen:
Ik: 21, 4e jaars bewegingswetenschappen aan de VU in A'dam.
Volg nu als keuzevak docentenopleiding (16 oude studiepunten).
Begin 31 januari aan mijn stage op de HALO.
Ga daar iets met PGO doen, hoorcolleges, schaatslessen
Ik hou jullie op de hoogte
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_24595358
Vraagje: zijn jullie lid van de Aob? Ik ben altijd braaf lid geweest, eigenlijk uit automatisme (in mijn familie was iedereen actief binnen FNV en het was vanzelfsprekend dat je daar lid van bent), maar heb ze in de vijf jaar dat ik nu werk nog nooit ergens voor ingeschakeld. Ben nu bezig met een rondje "lidmaatschappen opzeggen" in een poging mijn financiele situatie wat te saneren en vraag me af wat ik met de bond zal doen. Je weet maar nooit wanneer je ineens in een situatie komt dat je ze nodig hebt natuurlijk, maar voor nu lijkt het wel echt weggegooid geld.

[edit]Oh, ha, ik lees net dat de vakbondscontributie per 1 aug onder het bruto loon gebracht gaat worden. Dat maakt de hoeveelheid 'weggegooid geld' voor mij wel een stuk minder. Misschien toch nog maar effe lid blijven

[ Bericht 21% gewijzigd door thaleia op 16-01-2005 12:44:28 ]
pi_24595807
Is er hier iemand die minimaal een jaar of vijf ervaring in het voortgezet onderwijs heeft in een ander vak dan Nederlands en die bereid is om mij even te helpen bij een stageopdracht? Ik heb een vakoverstijgend instructie- en beoordelingsmodel geschreven voor het geven van een presentatie en daar wil ik graag feedback op hebben. Het kost je naar schatting ongeveer een half uur. Ik wil het liefst feedback van iemand die aan verschillende niveaus lesgeeft.

Liefhebbers?
pi_24595827
Ik ben nog niet lid van de AOB, krijg wel het AOB-blad van een vriendin die op een basisschool werkt en wel lid is. Ik ben wel van plan lid te worden als ik eenmaal een baan in het onderwijs heb.
pi_24598960
Ik zit met een probleem.
Morgen en overmorgen is er telkens één van mijn leerlingen geschorst omdat ze betrokken waren bij een vechtpartij. Nu geef ik het vak PAV (project algemene vakken = combi van Nederlands, Biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde) en moet ik voor elke leerling een taak vinden dat toch ongeveer een uur tot anderhalf uur tijd in beslag neemt en als het ware gekoppeld is aan mijn vak.

Nu zitten de leerlingen in 1 B (beroepsvoorbereidend leerjaar) en moet ik dus niet verwachten dat ze een tekst gaan ontleden en een samenvatting gaan schrijven. Dit kunnen ze gewoon nog niet.

Eerst had ik gedacht om ze een opstel te laten schrijven van +/- 150 woorden waarin ze uitleggen waarom vechten verkeerd is en hoe ze een gelijkaardige situatie (het was als reactie op pesten) nu zouden aanpakken. Het probleem is nu dat zij verklaren dat ze niet gevochten hebben maar enkel de twee vechters wilden scheiden. Dus heb ik zo mijn twijfels over de taak.

Iemand een schitterend idee? Misschien eens handig om te weten hoe jullie in Nederland zo'n situatie aanpakken. Alle tips zijn welkom
pi_24599049
Laat ze een aantal strategieën bedenken met behulp waarvan je vechtende mensen uit elkaar zou kunnen halen zonder dat je zelf bij de vechtpartij betrokken raakt. Eventueel met een knipoog. Je broek naar beneden trekken schijnt bijvoorbeeld goed te werken (serieus!).
  zondag 16 januari 2005 @ 18:28:58 #149
97653 ANGE
Just me...
pi_24600123
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
* What's wrong with being good? *
pi_24600198
Zie sig. Nederlands dus. Waarom? Ik had een vakkenpakket met 6 talen en filosofie, dus dat het een taal moest worden stond wel vast. Dat het Nederlands is geworden is min of meer toeval. Het eerst een blauwe maandag Klassieke Talen gestudeerd, daarna een poos gewerkt en toen toch maar besloten om weer naar school te gaan. Ik heb maar wat gekozen, maar het is de beste keuze ooit geweest.
pi_24600220
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Informatica en PAV
Opleiding was handel burotica informatica dus die informatica lijkt me wel heel logisch PAV gaat maar over 7 uurtjes per week in de klas waar ik titularis van ben en was eigenlijk om mijn rooster op te vullen zodat ik een fulltime heb.
Waarom onderwijs? Ik heb regentaat gestudeerd, maar was na mijn opleiding niet zeker of het me wel helemaal lag (een minder goede laatste stageperiode). Daarom 2 jaar bij een notaris gewerkt en toch kwam de "goesting" voor het onderwijs terug. De keuze lijkt me dus redelijk duidelijk
pi_24600247
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zie sig. Nederlands dus.
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
pi_24600333
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:37 schreef leonieke het volgende:
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
pi_24600406
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
in mijn vraag moest het uiteraard "moeten" zijn

Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
pi_24600486
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:46 schreef leonieke het volgende:
Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
Valt wel wat mee. Ik weet niet of jullie ook veel grote scholengemeenschappen hebben waar op alle niveaus wordt lesgegeven, maar die hebben we hier dus veel. En een fulltime baan is 26 uur. Eerste klassen hebben 4 uur per week Nederlands, dus dan zou je 6 of 7 klassen moeten hebben.
pi_24600505
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee, onderbouw middelbare school, prima, maar hoe kan iemand voldoende kennis bezitten om TIEN vakken op eindexamenniveau te geven?
Ja, het KAN wel natuurlijk, ik kan best vakken bedenken waarin ik waarschijnlijk als het echt moest ook wel les in zou kunnen geven, maar ik vind het zelf altijd zo prachtig als een docent echt heel veel van zijn vak weet, zodat hij diep op dingen in kan gaan, er veel omheen kan vertellen...

Ik geef trouwens net als imago Klassieke talen, en dat betekent automatisch ook een bevoegdheid voor KCV (klassieke culturele vorming), dus wij zitten qua bevoegdheden ook al op drie, maar dat vind ik ook wel genoeg
pi_24600605
IN LWOO-klassen geven veel docenten ook tig vakken. Omdat het niveau zó laag is dan iedereen die vakken wel kan geven. Volgens mij geeft leonieke les op een vergelijkbaar niveau.
  zondag 16 januari 2005 @ 19:59:00 #158
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24601347
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:52 schreef thaleia het volgende:
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee,
Op de basisschool eigenlijk ook niet oké hoor.

Gym? Ik ben bevoegd, ik doe mijn best, de kinderen vinden het leuk, maar het zou door een vakdocent zo veel beter gegeven kunnen worden.
Muziek? Ik zing graag, ik ben muzikaal, redelijk creatief, maar toch echt goed muziekles geef ik denk ik niet.
Handvaardigheid en tekenen? Leuk hoor. Maar ik volg de lesjes uit de methoden (die overigens laagdrempelig zijn, gelukkig), maar ik voel me geen ster in het geven van de creatieve vakken. Vooral veel met papier werken. Want klei breekt altjd bij het bakken, hout is zo vreselijk bewerkelijk, andere materialen zijn vaak duur.

Ik zou het een goede zaak vinden als er voor dergelijke specialistische vakken ook in het basisonderwijs vakdocenten worden aangesteld.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24601406
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
  zondag 16 januari 2005 @ 20:08:50 #160
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24601477
quote:
Op zondag 16 januari 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
Ehm... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk niet weet!
Heel vaag staat me er iets van bij, maar da's toch al een poos geleden.

Overigens mogen leerkrachten die nu afstuderen geen gym meer geven. Tenminste, een collega van mij die vorig jaar is afgestudeerd vroeg of ik haar gymlessen wilde geven omdat zij niet bevoegd is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24602442
De tien vakken die ik sowieso mag geven zijn aardig met elkaar gelinkt natuurlijk. Maar toch zijn het allemaal andere vakken: ik denk maar aan boekhouden en recht, of boekhouden en economie.

Over lwoo kan ik niet veel zeggen want ik weet niet wat het wil zeggen
Waar mag ik lesgeven? 1 - 7e jaar beroepssecundair onderwijs, 1 - 4 technisch secundair onderwijs en humaniora en 5 - 7 technisch onderwijs voor wat informatica en dactylo betreft.

Uiteraard heb ik vakken die ik zelf verkies. Moesten ze mij voor de keuze stellen om boekhouden of economie te geven dan twijfel ik geen moment en ga ik voor de volle 100% voor boekhouden. Ik voel me er een stuk zekerder, maar ik ben zeker als ik een opdracht economie krijg dat ik hem ook aankan. Ik ben er niet voor niets voor opgeleid

Bij ons is een fulltime baan in de eerste graad secundair onderwijs maximum 22 uur en per graad gaat er verder altijd een uur af.
pi_24602599
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
pi_24602890
quote:
Op zondag 16 januari 2005 21:26 schreef thaleia het volgende:
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
Hoe teruggrijpen naar het boek? Wij hebben helemaal geen handboeken... ik toch niet voor mijn vakken. Elk blaadje dat mijn leerlingen moeten studeren, heb ik ook zelf eerst ingetypt

Maar ik kan het me wel voorstellen dat 26 uur niet te onderschatten is. Als beginnend leerkracht heb ik het nu soms al moeilijk om mijn lessen op een deftige manier voorbereid te krijgen. Dankzij de kerstvakantie (heb ik ook een week fulltime cursussen geschreven) heb ik nu toch voor deze week wat rust ingebouwd. Ik moet nog iets van 7 toetsen maken en 5 uur voorbereiden. De rest zijn taken verbeteren. Dus mijn weken zijn wel gevuld hoor met mijn 22 uur

Het enige probleem dat ik heb is dat ik één specifieke les 4 keer moet geven per week en dat ik toch merk dat ik die laatste les niet meer zo superenthousiast kan zijn. Moet ik echt iets proberen aan te veranderen...
pi_24603059
Leonieke, LWOO = LeerWegOndersteunend Onderwijs. Is dus voor leerlingen die het zonder extra begeleiding niet redden. Is eigenlijk voor alle niveaus bedoeld (sommige hoogbegaafde kinderen hebben ook begeleiding nodig), maar het komt erop neer dat het alleen de kinderen met een zeer laag niveau zijn die er terecht komen. Vaak kinderen die vroeger naar het Speciaal Onderwijs zouden zijn gegaan wegens hun leerbeperking. LWOO werkt met heel kleine klasjes, gemiddeld waarschijnlijk iets van 12-15 leerlingen.
pi_24603243
Oeps, dat lijkt me dan weer extreem druk, voor 22 lesuren al het materiaal zelf schrijven. Vooral in de eerste jaren dat je lesgeeft...ik mag hopen dat je een aantal parallelklassen hebt!
pi_24603547
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.

@thaleia: yeps is druk om dat materiaal bijeen te sprokkelen, maar ik heb gelukkiglijk idd een paar parallelklassen anders is het helemaal niet haalbaar. Tegen dat ik mijn eerste puntenboek had ingeschreven waren er zelfs al een paar leerlingen weg In het begin was het echt enorm hectisch.. elke nacht tot na middernacht doorwerken bv. Maar nu, sedert de kerstvakantie ben ik een beetje op mijn positieven aangezien ik toch drie cursussen volledig heb afgewerkt, met oefeningen erbij. Resten er mij nog een stuk of 14 uur om wekelijks voor te bereiden Maar dat valt al direct een stuk beter mee
pi_24603968
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Ik geef wiskunde (tevens studerend).
Waarom? ik kan niets anders!
Wiskunde heb ik altijd al heel erg leuk gevonden.
pi_24604843
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?

Ik ga een hoop vervangingsuren draaien om een ziek iemand te vervangen, vanaf volgende week doe ik 17 uur. Ben bang dat het zwaar wordt, maar ik kan het geld goed gebruiken, en ik wil me op school iets meer "onmisbaar" maken aangezien ze (logischerwijs) minder mensen willen die meer uren geven, in plaats van de hoeveelheid part-timers met weinig uurtjes die we nu hebben.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24607925
quote:
Op zondag 16 januari 2005 22:23 schreef leonieke het volgende:
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.
Nou, blinde en dove kinderen gaan hier vaak wel naar een speciale school, gehandicapte kinderen ook. In het LWOO gaat het vaak om kinderen met gedragsproblemen of kinderen die het normale VMBO-niveau niet halen.
  maandag 17 januari 2005 @ 08:08:37 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_24608262
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Ik ben er 1
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 januari 2005 @ 08:16:23 #171
35189 Troel
scherp en bot
pi_24608294
Tegenwoordig is het zo dat als je klaar bent met de PABO dat je geen gym meer mag geven

Je kan na de PABO nog doorleren, dan moet je nog een keer 2000 euro betalen en dan mag het wel. Dat is dan 2 jaar op de woensdagmiddag. Er zijn in totaal vijf blokken gym, waarvan je er 1 op school kan volgens, dus nog 4 na je afstuderen. DOe je dit niet, dan mag je alleen kleutergym geven.

Ze hebben dit soort dingen gelijk getrokken omdat je dan ook ergens anders die gymblokken kan volgen en dat er geen problemen ontstaan bij het overgaan naar een andere school (als in opleidersschool).

Ik vind het de rotste regels die er zijn. Ik heb straks een PABO diploma wat niet "af" is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 januari 2005 @ 08:29:22 #172
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24608365
Ik heb afgelopen vrijdag het aanbod gekregen om nog een tijd (2.5 jaar) in Singapore les te geven op mijn hogeschool. Daarnaast krijg ik over een jaartje ofzo mijn eigen opleiding. Binnen mijn afdeling hebben we nu 2 opleidingen en volgend jaar komt er een nieuwe bij, waar ik dus de 'baas' over wordt

Ik heb trouwens een 'normale' universitaire studie gedaan en bij toeval in het onderwijs terecht gekomen. Geef les in voornamelijk IT vakken.
pi_24612825
quote:
Op zondag 16 januari 2005 23:42 schreef imago het volgende:
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?
20, op 4 dagen. Dat is heel goed te doen, vooral omdat ik het mezelf tamelijk makkelijk heb gemaakt: ik ben geen mentor (dat scheelt echt zoveel werk!) en geef dit jaar alleen Latijn en dus geen Grieks of KCV (vooral KCV vereist heel veel voorbereidingswerk). En heb ook nog eens geen eindexamenklas.

Ik ben een paar jaar terug op mijn vorige school over de kop gegaan en licht overspannen thuis komen te zitten. Ik werkte toen ook parttime (ook 20 uur), maar was zo'n overenthousiaste jonge docent die naar alle schoolfeesten en andere buitenlesactiviteiten kwam, mentor was, overal bij meehielp etc. en werd bovendien GEK van mijn waardeloos functionerende vaksectie en dito sectievoorzitter. Ik verzuchtte toen regelmatig tegenover mijn vrienden: "het lijkt wel of ik twee banen heb, die van mezelf en die van mijn sectievoorzitter" omdat ik telkens op het laatste moment zijn blunders ging oplossen en bovendien als aanspreekpunt annex klaagmuur fungeerde voor iedereen (leerlingen, collega's, coordinatoren) die niet begrepen waar hij nu weer mee bezig was

Sinds ik daar weg ben ben ik echt bewust heel 'lui' geworden, als in: ik doe mijn best om het werk waarvoor ik ben aangenomen goed te doen, dus mijn lessen goed te geven, en verder laat ik me niet gek maken door allerlei bijkomende taken: ik ga naar dat ene schoolfeest waarvoor ik als surveillant ben ingeroosterd, op de andere laat ik me niet zien. Ik heb mijn taakuren ingevuld met taken die 'te doen' zijn. Ik ben geen mentor. Ik vind het wel best zo. Tuurlijk heb je een veel verdergaand contact met leerlingen als je wel mentor bent, tuurlijk is het hartstikke leuk om wel naar al die schoolfeesten te gaan, maar ik heb ook nog mijn eigen leven en dat vind ik nog net effe iets belangrijker. De tijd dat ik 'getrouwd was met de school' is echt voorbij.
pi_24649472
Na een zo-goed-als slapeloze nacht heb ik vanmorgen (om 9.15 en om 11.00 uur) twee keer hetzelfde lesje gegeven. EN HET GING GOED! Ik liep even helemaal te hyperen toen ik klaar was met de eerste. Bij het bein van mijn tweede les was ik een stukje rustiger omdat ik mijn 'tekst' nu kende.

Man, wat heb ik hier tegenop gezien. Ik wilde me ziekmelden vanmorgen.
Ik ben begonnen met een verhaaltje waarom ik zo'n korte nacht heb gehad, een paar opvallende nieuwsberichten en toen aan de opdrachten begonnen.
Mijn stagedocent is trots op me, ik ook op mezelf. "Je tekst was leuk, je stond er goed, was vrolijk, stemgebruik prima, timing perfect. Je hebt er 'feeling' voor.."

WOEI!

Alleen had ik na het eerste uur het gevoel dat ik maar een kwartier bezig was geweest. Jongens (meiden), dit voelt geweldig
Mon 'en!
  donderdag 20 januari 2005 @ 19:02:49 #175
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24654617


Hartstikke leuk voor je
.
pi_24655971
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 19:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Hartstikke leuk voor je
Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Mon 'en!
pi_24656094
Hallo allemaal. Er zitten hier allemaal docenten dus ik vraag het hier maar even. Vast wel iemand die een klein beetje basicnatuurkunde kennis heeft. Ik heb morgen een proefwerk, maar hier kom ik niet uit:

Bij een stuwdam staat het water aan de ene kant 35 meter hoger dan aan de andere kant. Bereken hoeveel de waterdruk onderdaan die hoge kant hoger is dan aan de lage kant. In het antwoordenboek staat als antwoord 350 kPa, maar hoe komen ze hierbij?

In een waterleiding, die vlak onder grond ligt, wil je een druk hebben van 100 kPa. Die druk wordt opgebouwd met behulp van een watertoren. Bereken hoe hoog de watertoren minstens moet zijn om de gewenste druk te kunnen verkrijgen. Antwoord: 10 meter.

Het enige wat ik weet is dat de druk van water op 10 meter diepte 9,8N/cm2 is. Maar hoe los ik deze sommen op?
pi_24656320
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:32 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Lesgeven is leuk. Niet eng. Het kan echt wel eens misgaan, maar mijn stagedocent is -voorlopig- altijd in de buurt. Ik heb mijn roeping gevonden..
Tuurlijk kan het eens mislopen (dat doet het soms nog bij mij en mijn opleiding zit er al een tijdje op) maar eng is het helemaal niet. Ik krijg af en toe nog een adrenalinestoot als ik aan een les begin en dat maakt het altijd
pi_24693839
Hee leuk bloempjuh! Ik weet nog heel goed hoe ik tijdens mijn allereerste stage de hele week zenuwachtig was omdat ik donderdag 1 lesje moest geven, en de hele woensdag bezig was met de lesvoorbereiding Had toen nooit kunnen denken dat ik ooit nog eens 7 lessen op een dag zou draaien en soms nagenoeg onvoorbereid

imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
  zondag 23 januari 2005 @ 19:00:24 #180
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24710355
Ik heb vorige week eindelijk mijn bijleskindje ontmoet. Het is echt een schatje . Zo'n lief, klein meisje. Nog helemaal bang voor de Grote 5-VWO'er .

Ik hoop dat ik nog binnen een week met haar kan afspreken en kan beginnen met de bijles (in het vak Engels). Ze heeft volgende week namelijk een groot proefwerk. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik alles vlak voor het proefwerk nog even met 'r kon nalopen . Maargoed. Ijdele hoop, denk ik.

PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
pi_24710874
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 20:15 schreef thaleia het volgende:
imago, ik heb een vraag, beetje offtopic in een algemeen docententopic maar toch: vanaf welk jaar mogen de leerlingen bij jullie op school een woordenlijst gebruiken bij repetities?
Het tweede jaar dat ze de taal hebben. Ik vind het zelf enorm vroeg, maar ik heb dan ook zelf de eerste drie jaar altijd woorden moeten leren en daarna stapten we in de vijfde meteen over op woordenboeken. Ik vind dus ook dat mijn eigen leerlingen een heel erg kleine woordenschat hebben, maar zo gaat het op deze school al jaren en ze willen het niet veranderen. We moeten wel SO's geven over woordjes, maar die mogen ze daarna meteen weer vergeten want bij Latijn mogen ze dus vanaf de tweede, en bij Grieks vanaf de derde klas een woordenlijst gebruiken.

Ik schrok ook enorm van het nieuwe woordenboek Grieks trouwens, waarin zoveel wordt voogezegd! Stamtijden leren hoeft niet meer ofzo? Als je kunt opzoeken "eipon = ik zei, aor. van lego", wat moeten ze dan nog wél leren??

En sorry voor de mensen die hier niets van snappen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24711078
Voor Latijn mogen we pas na 4,5 jaar een woordenboek gebruiken. Grieks hebben we maar een jaar, dus helemaal geen woordenboek.
pi_24713528
quote:
Op zondag 23 januari 2005 19:00 schreef BlaatschaaP het volgende:
PS: Lupa_Solitaria, waar is de rest van je blog? . Ik ben zo benieuwd naar je verhalen over je laatste week . Ik heb alles echt met veel plezier gelezen!
Leuk om te horen! Ik had 't een beetje gehad. Zal nog wel even een keer een update doen over de laatste paar dagen en dan is het gebeurd. Mijn stage is nu afgelopen, ben druk bezig met mijn stageverslag. Het telt al bijna 60 pagina's en ik ben nog niet eens klaar.
  maandag 24 januari 2005 @ 17:49:50 #184
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24726629
[offtopic]

Bij ons op school krijg je vanaf de 4e klas woordenlijsten. Ik vind het eigenlijk vrij nutteloos om die overgang zo plotseling plaats te laten vinden. Als het aan mij zou liggen zou ik in de 2e oid al woordenlijsten hebben gekregen, naast het leren van woordjes bij bijvoorbeeld SO's. Dan kan je dat geleidelijk afbouwen zodat je in de 5e nog steeds woordjes leert. Dan blijven de woordjes ook beter in je hoofd zitten. En aangezien je in je latere leven ook (waarschijnlijk) altijd een woordenboek tot je beschikking zult hebben als je Latijn tegenkomt en het niet direct uit je hoofd hoeft te kennen, ben ik ook een voorstander van het (meer) stimuleren van het leren omgaan met woordenboeken. Veel mensen, waaronder ik, kunnen dat namelijk nog niet zo goed. Ik heb vandaag nog een SE Frans gehad (met woordenboek) en het blijft gewoon moeilijk omdat ik er heel weinig mee werk.

Ik weet trouwens niet hoe het met Grieks en woordenlijsten zit op mijn school, dat heb ik namelijk 2 jaar terug laten vallen .

[/offtopic]
  maandag 24 januari 2005 @ 18:37:23 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727411
Meen je serieus dat je niet zolang woordjes hoeft te leren?
Ik ben juist daarom met het Gym gestopt. Vond het verschrikkelijk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24727717
Ah, dank voor de info! Bij ons is het nu nog zo dat je vanaf het derde jaar dat je de taal hebt een woordenlijst mag gebruiken op repetities, dus de eerste twee jaar zonder. Daar willen we vanaf, want dat leidt er bij ons toe dat leerlingen in de derde klas (dus op het moment dat ze hun vakken moeten gaan kiezen) bij Latijn wel een woordenlijst mogen gebruiken en bij Grieks niet, en Grieks dus als moeilijker wordt ervaren en veel minder gekozen wordt. Nou wordt Grieks sowieso wel als moeilijker ervaren en overal minder gekozen dan Latijn, maar ons huidige woordenlijstbeleid maakt dat alleen maar erger.

We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar? (ik spreek veel collega's van andere scholen waar al vanaf klas 2 een woordenlijst gebruikt mag worden)

Dat leerlingen het lastig vinden om met het woordenboek om te gaan blijft bij ons trouwens sowieso wel, want de huidige leerlingen van klas 3 en 4 grijpen voortdurend terug op de alfabetische woordenlijst achterin Fortuna. Pas vanaf de vijfde gaat hun enorme woordenboekangst een beetje weg.
pi_24727812
quote:
Op maandag 24 januari 2005 18:55 schreef thaleia het volgende:
We denken nu over: in de hele onderbouw geen woordenlijst, maar is dat in deze tijd nog haalbaar?
Waarom niet? Er is helemaal niets mis met ouderwets stampwerk, zeker niet als we met gymnasiumleerlingen te maken hebben. Jeetje, leerlingen worden steeds dommer doordat docenten bang zijn om hun leercapaciteiten nog aan te spreken... Ik ben wàt blij met het stampwerk dat ik in het verleden heb gedaan op het gebied van Latijn en Grieks. Je hebt er zoveel aan in het dagelijks leven! Leren van nieuwe talen, herleiden van moeilijke woorden etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 24-01-2005 19:08:42 ]
  maandag 24 januari 2005 @ 19:04:44 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_24727865
Ik zou pas later de woordenlijsten en woordenboeken erbij doen. Als ik kijk naar mijn moeder, die heeft jaren geleden Gym gedaan, maar die weet nog een heleboel. Dat kwam omdat ze moest stampen. Je kan die woordenlijst er wel bijleggen, maar daar leer je geen fluit van.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24727883
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
pi_24728571
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:06 schreef thabit het volgende:
Het is zelfs zo erg dat ze bij wiskunde ook lijstjes met standaardformules erbij mogen houden.
Afgeleiden, integralen en differentialen idd

Even een ander vraagje: na anderhalve maand les te geven op een school werd ik gebombardeerd tot vakverantwoordelijke Informatica. Nu moet ik morgen een vakvergadering leiden en is één van de (opgelegde) agendapunten: voorbereiding nieuw schooljaar - afspraken onder leerkrachten.

Nu is het zo dat ik niet echt verder geraak dan, mja dan niets eigenlijk :/

Misschien heeft iemand van jullie - die waarschijnlijk al meer ervaring hebben dan ik - een idee wat ik zou kunnen voorstellen
pi_24728843
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom niet?
Ik ben het helemaal met je eens en kan ook geen vakinhoudelijke redenen bedenken om al in de onderbouw het gebruik van woordenlijsten toe te staan. Helaas wel een andere reden: de gymnasiumafdeling op onze school is zo klein dat het de vraag is hoelang we nog kunnen blijven bestaan. We hebben wel redelijk wat instroom in de brugklas, maar veel uitstroom na klas 2 en 3. En dus extreem kleine groepen in de bovenbouw.
Op zich bestaat de uitstroom ook wel uit leerlingen die ik geen gymnasiumtypes vind, leerlingen die geen zin hebben om hard te werken en vinden dat ze teveel tijd in latijn/grieks moeten steken. Dus op zich zou je zeggen: prima dat die uitstromen en in de bovenbouw hou je prachtige groepen over bestaand uit leerlingen die EN willen EN kunnen. Maarja, je wilt wel kunnen blijven bestaan natuurlijk...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 14:43:13 #192
97653 ANGE
Just me...
pi_24741826
Woordenlijsten??? Ik heb in mijn vijf jaar gymnasium nog NOOIT woordenlijsten mogen gebruiken! Gewoon voor een proefwerk tussen de 20 en 40 pagina's leren... word je hard van...
* What's wrong with being good? *
pi_24745609
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
pi_24746814
Ik heb ook tentamens; lesgeven gaat me geloof ik beter af. Heb er gewoon veel te weinig tijd aan besteed, te lang bezig geweest met de gevreesde donderdag-lesjes
Gisteren een her gehad die aardig ging, vandaag Syntaxis (verkloot), morgen Spelling (mogen maar 4 fouten maken, hoop dat 't gaat lukken) en Lezen en Samenvatten (VEEEL stof!). Al met al heb ik er weinig vertrouwen in..
Mon 'en!
pi_24746994
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:49 schreef Tristessa het volgende:
Lupa_Solitaria, hoe ging jouw tentamen Vakdidactiek vandaag? Ik zag dat je wel lang bezig was! Hier ging het behoorlijk matig, volgend jaar beter vrees ik .
Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker. Ja, ik was lang bezig, maar er was ook veel schrijfwerk. Denk wel dat ik het gehaald heb. Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
pi_24747035
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 19:57 schreef bloempjuh het volgende:
Spelling (mogen maar 4 fouten maken
Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
pi_24747147
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze weten van wanten daar! Bij ons moesten zelfs de mensen die Nederlands deden slechts gewoon een voldoende halen, en dat was heel wat meer dan vier fouten!
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Mon 'en!
pi_24747249
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:16 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe zit/zat dat tentamen in elkaar? Wij krijgen twintig zinnen met een onbekend aantal spellingsfouten die moeten worden benoemd en verbeterd. Ik vind dat soort toetsen wel moeilijk hoor! Ik maak vaak een of twee fouten teveel en daardoor krijg ik weer faalangstige gevoelens.
Pff, dat was in het eerste jaar, dat weet ik echt niet meer. Volgens mij waren er verschillende onderdelen.

Een of twee fouten te veel lijkt me geen reden om faalangstig te worden, hoor. Ik neem aan dat je daarmee tot de betere studenten behoort.
pi_24747491
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]
Heb nog nooit een tentamen niet gehaald dus het zou wel schokkend zijn als dat ineens zou veranderen.
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
pi_24747517
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:35 schreef thabit het volgende:
Deze keer kun je in elk geval de Smurfen de schuld geven.
LOL

Leuk, zo'n onderonsje.
pi_24750277
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je moet even een keer roepen "Hee, ik ben Tristessa" want ik weet het dus nog steeds niet zeker.
Ik hoop dat ik het de volgende keer mijn strot uit kan krijgen. Ik vind het wel een beetje knullig om het te zeggen. Maar hee, zo krijg jij ook weer wat zekerheid .
pi_24750430
Als je nou gewoon hier vertelt wat je voornaam is en je de volgende keer zo voorstelt, voel je je ook niet zo opgelaten

Ik ben nu net klaar met het voorbereiden van m'n lessen voor morgen. Normaal besteed ik er niet zoveel tijd aan, maar morgen sta ik voor het eerst voor een 5e klas. Tot nu toe gaf ik alleen les in de onderbouw, en het is wel even een overschakeling naar deze stof die veel lastiger is. Heb net voor de zekerheid een aantal dingen in m'n studieboeken extra opgezocht die ik eigenlijk gewoon wel weet, maar ik wil morgen gewoon zeker voor die klas staan met kennis van zaken. Als de leerlingen over een tijdje vertrouwen in me hebben kan ik wel eens zeggen "dat weet ik even niet, ik zoek het even op en dan hoor je het morgen", maar nu ik ze nog voor me moet winnen wil ik net doen alsof ik alles weet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24754190
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 23:00 schreef Tristessa het volgende:
Ik hoop dat ik het de volgende keer mijn strot uit kan krijgen. Ik vind het wel een beetje knullig om het te zeggen. Maar hee, zo krijg jij ook weer wat zekerheid .
Dan zeg je gewoon heel zachtjes: "Ik ben het." Of je knipoogt naar me als je me ziet.
  woensdag 26 januari 2005 @ 08:11:29 #204
35189 Troel
scherp en bot
pi_24754324
Je gaat heel uitbundig zwaaien! Twee handen, Joehoe roepen enzo
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24755154
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 07:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dan zeg je gewoon heel zachtjes: "Ik ben het." Of je knipoogt naar me als je me ziet.
Het is mij! De verschrikkelijke Tristessa . Als ik ga knipogen denk je nog dat ik met je flirt of zo .
pi_24755164
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 08:11 schreef Troel het volgende:
Je gaat heel uitbundig zwaaien! Twee handen, Joehoe roepen enzo
Misschien dat dan de boodschap ook wel over gaat komen .
pi_24762180
Bah! Mijn lieve & aardige & inspirerende collega tevens begeleider heeft vannacht een ernstige hersenbloeding gehad en wordt vandaag geopereerd. .

Maar the show must go on, dus de directeur kwam meteen vragen of ik uren kan overnemen. Dat voelt raar, omdat ik op het punt stond om dit zelf voor te gaan stellen. De lieve & aardige & inspirerende maar ook op leeftijd zijnde collega had nl. al laten blijken dat lesgeven hem steeds zwaarder viel en hem veel energie kostte.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24762539
Oh, wat rottig zeg... Hoe oud is hij?
pi_24768240
He bah wat akelig...ik moet er niet aan denken dat mijn belangrijkste collega zoiets zou overkomen, in de eerste plaats omdat ik hem dat absoluut niet gun, maar daarnaast ook omdat ik niet zou weten wat ik zonder 'm moet!
  donderdag 27 januari 2005 @ 13:58:16 #210
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24778614
Hé, wat rot . Ik hoop dat 'ie er snel bovenop komt.

Maar, om even met iets leuks te komen: Ik heb vandaag alle afspraken gemaakt voor mijn Latijn/Grieks-introductie-lessen-aan-8e-groepers. Om het maar compact te houden. Samen met wat andere klasgenoten ga ik namelijk, in het kader van ons extra vak Onderwijskunde, een vijftal lesjes verzorgen op een basisschool hier in de buurt. Deze lessen zullen dan gaan over Latijn en Grieks (taal en cultuur) en zijn er voor om de 8e groepers een beetje kennis te laten maken met de klassieke talen zodat ze een afgewogen keus kunnen maken tussen atheneum en gymnasium. Eerst zal er een introductieles plaatsvinden zodat de kinderen weten wat ze te wachten staat en zodat ze de keus kunnen maken of ze wel willen deelnemen aan deze lesjes (voor iemand die vmbo-t gaat doen is het misschien iets minder nuttig; het kan echter zeer interessant zijn ). Daarna zullen 2 lessen over Latijn (eerst taal, dan cultuur) volgen, die op hun beurt weer opgevolgd worden door twee lessen Grieks (ook taal en cultuur). Samen met twee anderen verzorg ik de Latijnse lesjes (aangezien wij Latijn volgen). De Griekse lesjes worden verzorgd door twee andere leerlingen (met Grieks) . Wel zijn wij bij elkanders lessen aanwezig om te kijken hoe zij het doen en om ideeen op te doen.

Ik vind 't nu al eng. Latijn uitleggen aan 8e groepers . Maar wel superleuk!
pi_24778957
Ik ga komende week mee naar een voorlichtingsavond op mijn oude middelbare school. Ik ga daar zieltjes winnen voor de lerarenopleiding

Neuh.. ik ga gewoon vertellen wat ik van de opleiding vind. Ik ga niet zeggen dat iedereen maar leraar moet worden, want dat vind ik niet. Maar ik vind 't wel leuk; weer een heel ander publiek dan 2-VMBO-leerlingen
Mon 'en!
pi_24781709
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 22:11 schreef thaleia het volgende:
He bah wat akelig...ik moet er niet aan denken dat mijn belangrijkste collega zoiets zou overkomen, in de eerste plaats omdat ik hem dat absoluut niet gun, maar daarnaast ook omdat ik niet zou weten wat ik zonder 'm moet!
Nee, het overvalt me en raakt me ook erg. Dat heeft ook te maken met de reactie op school: het nieuws is zowel bij collega's als leerlingen als een bom ingeslagen, omdat het een man is die al meer dan 30 jaar lesgeeft op die school en erg geliefd is vanwege zijn aardige en inspirerende persoonlijkheid. Klassen in de bovenbouw die ik samen met hem draaide, zal ik nu verder alleen doen de komende tijd. Hij is niet gisteren maar vandaag geopereerd, ze zijn nu nog bezig (van 14.00 tot 18.00) om de bloedlekkage in zijn hoofd te dichten: 't schijnt een riskante operatie te zijn...hopen op het beste maar.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24782028
Verdorie wat vervelend!

Begrijp ik nu dat je je ook een beetje bezwaard voelt om die uren over te nemen omdat je sowieso al meer uren wilde, of niet? Daar zit ik namelijk zelf een beetje mee. Ik wilde al een tijd meer uren, maar ergens vind ik het nu gemeen van mezelf dat ik profiteer van de ziekte van een collega.

Maargoed, ik heb nu 3 lessen in de vijfde gedaan als vervanger, en het gaat wel OK. Het is een kleine, rustige groep. Ik vind het wel enorm lastig inschatten wat ze kunnen en hoe snel ze zijn. Ik begin langzaam en dan voer ik het tempo op. Maar omdat ik hier van de ene op de andere dag mee begonnen ben weet ik nog niet eens wanneer de dossiertoets is waar we nu naartoe werken en hoeveel tijd we hebben voor de stof. De collega die de parallelklas heeft zou nog een schema maken over wat wanneer af moet zijn, maar tot die tijd pruts ik dus maar wat aan.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24802745
De gevaarlijke operatie is goed verlopen. .

Ik voel me trouwens niet bezwaard over die extra uren. Dat ik uren overneem in de bovenbouw is in het belang van iedereen, niet alleen in mijn belang. Ik heb nu ook afspraken met mijn nieuwe begeleider op school gemaakt en de leerlingen heb ik vandaag gesproken over hoe we nu verder gaan, dat was heel oké. Het voelde vooral raar aan, omdat ik dus al een tijdje een beetje bezorgd was over mijn collega, die vaak aangaf moe te zijn en zei dat de lessen hem veel energie kosten.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24805374
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 18:55 schreef RaisinGirl het volgende:
De gevaarlijke operatie is goed verlopen. .
pi_24846357
Ondanks die ellende met mijn collega gaat het trouwens met het lesgeven wel erg goed. Ik word alleen - maar dat schijnt een klassiek verhaal te zijn - af en toe flink gestoord van de opleiding (uni Leiden). Mijn begeleider daar is heel oké, maar ze kunnen zo slecht duidelijkheid geven over wat ze precies verwachten (en wanneer). Dan denk je dat je wel ongeveer weet wat je te doen staat, maar dan jassen ze er nog even een extra opdracht doorheen. Nu ben ik zelf geen ster in het maken van planningen en ik doe mijn best dit wel te leren, maar dat gaat natuurlijk nooit op deze manier.

Nu heeft iedereen me van tevoren gewaarschuwd dat het zo zou gaan, en ik heb mezelf gedwongen met een positieve instelling eraan te beginnen, ook omdat ik erg gemotiveerd ben, maar nu begin ik te worden als al die andere studenten die al vanaf het begin liepen te zeuren en te klagen. Dit is dus ook meteen de laatste keer dat ik erover zeur & klaag, want ik haat dat.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:03:26 #217
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
  woensdag 2 februari 2005 @ 15:45:55 #218
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_24884861
Ik was het topic helemaal kwijt !

Ik ga maandag stage lopen op mijn oude middelbare waar ik minde rleuk van verwijderd ben. Er was een foutje gemaakt
En het ergste is dat het een snuffelstage is en ik dus overal stage loop. Vroeg of laat kom ik dus een docent tegen, tegen wie ik een enorme trut ben geweest. Dat is mijn straf

Ik ben benieuwd, zenuwachtig en heb er wel zin in.

Op school bevalt het tot nu toe goed trouwens ookal vallen er enorm veel mensen af.
pi_24885047
Ze zullen wel verbaasd zijn dat die trut van een leerling heeft besloten om docent te worden!

[ Bericht 2% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 02-02-2005 16:55:30 ]
  woensdag 2 februari 2005 @ 16:49:37 #220
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_24885123
Ja! De ironie he
pi_24885189
Het is waarschijnlijk je karma. Lijkt me wel gek, om dan ineens die mensen weer te zien. Ik ben èrg nieuwsgierig hoe ze zullen reageren. Houd ons op de hoogte!
pi_24885201
Oh, Silmarwen, de afvalrace is normaal hoor. Wij zijn begonnen met veertien en we hebben er nu nog vier!
pi_24885676
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 16:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh, Silmarwen, de afvalrace is normaal hoor. Wij zijn begonnen met veertien en we hebben er nu nog vier!
Wow, wat veel zeg! Nu is het bij Engels natuurlijk sowieso wel anders hoewel wij ook wel veel afvallers hadden. We begonnen in het eerste jaar met twee klassen en nu zijn we nog met één klas dus wat dat betreft zijn er bij ons ook wel wel veel afgevallen.
pi_24890678
Pffff, wat een week. Aangepast rooster, rapportvergaderingen, komende zaterdag open dag, en ik val bijna om van vermoeidheid. Wanneer is het weer vakantie?

Ik moet bij de open dag zorgen voor het vaklokaal Grieks en het vaklokaal KCV. En dat terwijl ik nog nooit KCV heb gegeven en geen flauw idee heb wat m'n collega's met het vak doen. Ik heb er al weer zin in dus
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24890950
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 21:48 schreef imago het volgende:
Pffff, wat een week. Aangepast rooster, rapportvergaderingen, komende zaterdag open dag, en ik val bijna om van vermoeidheid. Wanneer is het weer vakantie?
Binnen twee dagen toch?

Ook al vind ik het persoonlijk wat te vroeg.. de eerste week na kerst er terug in komen en examens verbeteren, dan twee weken les en nu weeral toetsenweek en volgende week thuis. Het gaat soms toch net iets té vlug

Maar hey, vanaf zaterdag kan ik weer uitslapen.
  woensdag 2 februari 2005 @ 22:19:49 #226
35189 Troel
scherp en bot
pi_24891060
Valentijnsdag is de eerste vakantiedag hier
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24891215
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 22:14 schreef leonieke het volgende:
Ook al vind ik het persoonlijk wat te vroeg..
Ja, ik vind het ook helemaal niet erg dat wij pas over een week of drie vakantie hebben. Ik wil best vakantie hoor, ik hou best van vakantie, maar ben nog niet echt in zo'n toestand dat ik op mijn tandvlees loop en echt heel erg hevig toe ben aan een paar dagen bijkomen. Ik heb nog wel de energie om nog effe door te gaan, zeg maar

Wij hebben godzijdank alleen een open avond, geen open dag. Heb wel geruchten gehoord dat dat volgend jaar gaat veranderen en daar ben ik hartstochtelijk tegen. Ik HAAT het, niet dat ik niet bereid ben om een stel groep 8-ers uit te leggen wat wij doen in de les enzo, maar ik word zo moe van die ouders die meer voor zichzelf komen dan voor hun kind, en beginnen over hun eigen schooltijd en wat ze daar allemaal wel niet geleerd hebben en hoe belangrijk ze het achteraf allemaal vinden en hoeveel ze er nog van weten etc etc (zoals een collega Duits eens verzuchtte: "ik mag vanavond weer dertig keer 'ik weet het nog hoor! mit nach bei etc' gaan aanhoren")
pi_24891376
Het vakantiegevoel heb ik ook nog niet. Had er ook nog liever een weekje bijgedaan eigenlijk. Maar dat heb je nu eenmaal niet te kiezen eh
Eén extra week voor de vakantie ging ervoor zorgen dat ik de meeste hoofdstukken kon afsluiten voor de vakantie. Nu volgt voor 7 van mijn 15 klassen de week na de vakantie een toets en ik vind het eigenlijk nogal vervelend voor hen. dat is natuurlijk het nadeel als je slechts 1 uur per week in een klas komt...

Maar ik en mijn leerlingen hebben afgesproken dat we er onze slaap niet gaan van laten

Een opendeurdag heb ik nog nooit meegemaakt (is mijn eerste jaar dat ik les geef) dus ik vraag me wel af wat het zal geven. Al 2 oudercontacten achter de rug en het enige wat ik kan vaststellen is dat de ouders van de goeie leerlingen komen (maar dat zal wel vaker voorkomen waarschijnlijk...)

[ Bericht 0% gewijzigd door leonieke op 02-02-2005 22:38:58 (wou het ff te sjiek zeggen ;)) ]
pi_24891806
Na morgen heb ik ook vakantie maar ik moet nog wel een shitload aan werk afmaken
  donderdag 3 februari 2005 @ 09:01:27 #230
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_24896847
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 17:30 schreef Tristessa het volgende:

[..]

Wow, wat veel zeg! Nu is het bij Engels natuurlijk sowieso wel anders hoewel wij ook wel veel afvallers hadden. We begonnen in het eerste jaar met twee klassen en nu zijn we nog met één klas dus wat dat betreft zijn er bij ons ook wel wel veel afgevallen.
Hoe grappig, ik doe ook Engels! Bij ons viel de eerste na een week al af, en was de klas na één jaar ook zo'n beetje gehalveerd!
pi_24899349
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 09:01 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Hoe grappig, ik doe ook Engels! Bij ons viel de eerste na een week al af, en was de klas na één jaar ook zo'n beetje gehalveerd!
Hee wat leuk . Hoeveelste jaars ben je nu? Heb je al stages gelopen, zo ja, hoe beviel het? .
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:07:41 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_24909522
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:52 schreef Tristessa het volgende:

[..]

Hee wat leuk . Hoeveelste jaars ben je nu? Heb je al stages gelopen, zo ja, hoe beviel het? .
2e jaars, en jij? Ik doe de deeltijdopleiding in Utrecht
pi_24926824
Hierbij wens ik degenen die wel vakantie hebben een heel goede vakantie toe
Ik hou het denk ik nog wel even drie weekjes vol, de afgelopen week was wat drukker dan normaal (gisteren en vandaag van 's morgens vroeg tot 's avonds vrij laat bezig geweest voor school terwijl ik normaal op donderdag om 4 uur al weekend heb), en moet dit weekend ook nog wel aardig wat doen voor school, maar volgende week wordt relaxter: wel veel nakijkwerk, maar niet allemaal van die verplichte dingen waar je op moet komen draven. Ik vind veel werk hebben helemaal niet erg zolang ik mijn tijd maar zelf in kan delen!
pi_24926972
Ik heb mijn eerste schoolfeest meegemaakt
Ik hoefde eigenlijk niet te komen, maar donderdagmiddag zag ik nog dermate veel gaten in het schoolfeest-rooster dat ik me toch maar even als vrijwilliger heb aangemeld. Nadeel: Heb nu donderdag een superlange dag gehad. Vijf voor zeven 's ochtends vertrokken en pas om half twaalf 's avonds weer thuis. Ben een uurtje van mijn stageschool weggeweest om te eten en verkleedkleding te zoeken.

Maar ik mag nog steeds niet klagen, ik heb het ONTZETTEND (in hoofdletters ja) naar mijn zin op de betreffende school.
Mon 'en!
pi_24927493
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:52 schreef Tristessa het volgende:

[..]

Hee wat leuk . Hoeveelste jaars ben je nu? Heb je al stages gelopen, zo ja, hoe beviel het? .
Ik ben 1e jaars voltijd Engels, bij ons zijn er van de 29 maar 3 afgevallen tot nu toe, waarvan één omdat hij naar buitenland ging. Viel me heel erg mee, zeker als ik naar andere opleidingen kijk.

Mijn tentamenweek van periode 2 heb ik trouwens genageld! Goed gevoel.
pi_24934331
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 22:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

2e jaars, en jij? Ik doe de deeltijdopleiding in Utrecht
Ik ben nu alweer derde jaars. De tijd gaat snel helaas .

Ik ben de afgelopen week benaderd door mijn oude stageschool. Ze vroegen of ik ook een jongen daar bijles wilde geven. Ik heb in ieder geval gezegd dat ik zeker geinteresseerd ben. Ik krijg zo snel mogelijk te horen over hoe en wat .
pi_24934373
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 22:50 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Ik ben 1e jaars voltijd Engels, bij ons zijn er van de 29 maar 3 afgevallen tot nu toe, waarvan één omdat hij naar buitenland ging. Viel me heel erg mee, zeker als ik naar andere opleidingen kijk.
Dat valt inderdaad nu nog wel mee maar er vallen ook vaak nog erg veel mensen af nadat het eerste jaar is afgelopen. Dan gaat het vooral om mensen die niet genoeg punten hebben gehaald of omdat ze het toch niet leuk genoeg meer vonden.
pi_24934421
Oh en Lupa, ik heb mijn Vakdidactiek tentamen nog wel gehaald . Ik dacht dat ik hem helemaal had verkloot maar ik zag gisteren dat ik een 7 had gehaald . Hoe is het bij jou gegaan?
pi_24934514
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 12:43 schreef Tristessa het volgende:
Oh en Lupa, ik heb mijn Vakdidactiek tentamen nog wel gehaald . Ik dacht dat ik hem helemaal had verkloot maar ik zag gisteren dat ik een 7 had gehaald . Hoe is het bij jou gegaan?
Ik heb het nog niet terug, dus het is nog even spannend.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:09:08 #240
35189 Troel
scherp en bot
pi_24969831
Ow, ik ga trouwens even ongegeneerd reclame maken voor mijn weblog.

We hebben namelijk sinds gisteren een nieuwe logster erbij. Dat betekent dat we nu dus drie pabostudenten hebben die alledrie een andere richting doen. Ik ben erg blij ermee!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 februari 2005 @ 21:24:15 #241
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25028681
Vandaag begonnen met mijn stage: schaatsles
Was leuk! De leerlingen (3e jrs ALO) zijn echt schatjes, actief, gemotiveerd, komen ook zelf met vragen, goed motorisch leervermogen etc etc etc. Komt helemaal goed! Volgende week splitsen we de groep van 30 op in 3en en krijg ik mijn eigen groep (de middelste qua niveau). Heb er zin in, worden nog 6 leuke lessen.

Maandag PGO begeleiden.....
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 10 februari 2005 @ 23:04:46 #242
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25030573
Leuk
.
pi_25031688
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Onder't mom beter laat dan nooit

Op het VWO (en dus ook't gym) moet je 12 boeken lezen, waarvan 1 uit de middeleeuwen, 2 vooroorloogse boeken (Max Havelaar, Gijsbrecht van Aemstel dat soort dingen) en 1 dichtbundel.
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
  vrijdag 11 februari 2005 @ 15:35:25 #244
97653 ANGE
Just me...
pi_25041445
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:53 schreef Thundertje het volgende:

[..]

Onder't mom beter laat dan nooit

Op het VWO (en dus ook't gym) moet je 12 boeken lezen, waarvan 1 uit de middeleeuwen, 2 vooroorloogse boeken (Max Havelaar, Gijsbrecht van Aemstel dat soort dingen) en 1 dichtbundel.
Nou, ik haal het volgens mij niet hoor, 12 boeken...
* What's wrong with being good? *
pi_25078384
Aantal te lezen boeken verschilt per school (of althans, dat was zo voor de tweede fase, weet niet hoe het nu is): ik ben van ver voor de tweede fase (eindexamen in '92) en wij hoefden voor Nederlands maar 8 boeken te lezen. Die moesten we wel helemaal uitspitten op personages, motieven, verteltechniek etc, dat dan weer wel. Mijn nichtje moest (op een andere school) wel 30 boeken lezen voor Nederlands, maar daar hoefde dan weer niet voor elk boek zo'n uitgebreid werkstuk bij.
Voor Engels, Duits en Frans moesten we zo'n 12 boeken toen, uit verschillende periodes. Ik vond het toen wel vreemd dat we voor Frans meer boeken moesten lezen dan voor Nederlands, maar goed, dat had dus te maken met hoe grondig je ze moest lezen.

Ik ga de komende weken een paar leuke dingen doen met leerlingen: eerst een keer met diegenen die willen naar een toneelstuk en vooraf met zijn allen naar een pizzeria oid, daarna met een klein groepje naar een olympiade. Leuk hoor, lesgeven mag dan leuk zijn om te doen, dit soort uitjes zijn de krenten in de pap. Sowieso altijd wel prettig om leerlingen buiten de leslokaal-setting mee te maken
pi_25082179
Wij hoefden helemaal geen werkstukken o.i.d. over de (25) boeken te maken, maar we moesten wel zeer gedetailleerde vragen over de inhoud kunnen beantwoorden tijdens het mondeling. Ik had bijna alle boeken gelezen, maar natuurlijk vroeg mijn docent als eerste naar een boek dat ik niet had gelezen. Met al gevolg een 3 voor mijn mondelinge tentamen. Maar de rest van mijn cijfers was hoog, dus ik ben geëindigd met een zes voor Nederlands.
  maandag 14 februari 2005 @ 16:54:22 #247
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25087521
Ik heb vandaag voor het eerst lesgegeven. Aan een 8e groep op een basisschool hier in de buurt. En het ging goed! Ik ben echt in een enorm goede bui. Niet alleen ging het erg goed (en vlot), ik vond het ook geweldig om te doen . De leerlingen werkten heel goed mee en ik had het idee dat onze lesstof wel ongeveer op het goede niveau was gemaakt. Ik vond dit zo belangrijk. Als ik dit al niet leuk zou vinden, of als ik dit al niet kon, hoe zou het dan later moeten als ik echt zou gaan lesgeven? . Maargoed. Uiteindelijk ging het super. Dus ik ben blij. .
pi_25087694
Wel BlaatschaaP ik ben oprecht blij voor jou. Zo belangrijk dat je een goed gevoel overhoudt van die eerste les (hou er wel rekening mee dat er soms eens een minder goede les zal tussen zitten) maar nu vooral genieten van het moment
  maandag 14 februari 2005 @ 18:50:39 #249
35189 Troel
scherp en bot
pi_25088827
leonieke, had jij trouwens vandaag die lessen waar we het pas over hadden?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25089653
quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:50 schreef Troel het volgende:
leonieke, had jij trouwens vandaag die lessen waar we het pas over hadden?
Yeps en het was echt super!
Ik ben eerst begonnen met een woordweb waar ook al die tekens aan bod kwamen (rood, cupido, ...) van op de website (ik kan enkel de vrijdag gebruik maken van internet, dus moesten we het zo maar allemaal uit onze mouw schudden). Daarna een beetje gebabbeld over het ontstaan van valentijn (tekstje over gelezen) en gewerkt rond die gedichten. Morgen nog afwerken met een eigen kort gedichtje die ze mogen (moeten ) schrijven. Maar dat gaan we dan op een groot blad kleven en uithangen in de klas. Natuurlijk mogen ze die affiche ook nog wat bijkleuren en hartjes bijtekenen. Dat zien ze al helemaal zitten

Daarna gaan we nog werken rond een woordzoeker en een aantal uitdrukkingen ivm liefde en verliefd zijn zodat we samen helemaal kunnen wegzwijmelen

En dan begint het afronden weer... Hun taak was abominabel slecht dus gaan we dat nog maar eens herhalen. Nochtans hadden we er al 2 uur massa's oefeningen op gemaakt en had ik iedereen echt mee. Nog maar even opnieuw en direct erna een korte toets. Dit moeten ze echt kunnen van mij...
  maandag 14 februari 2005 @ 20:43:28 #251
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25090104
Vandaag begonnen met PGO (2e jaars) begeleiden..... huppatee meteen het diepe in want mijn stagebegeleider was er niet omdat zijn dochtertje in het ziekenhuis lag met een blindedarmontsteking. Na 1 groep samen met een andere docent heb ik meteen in mijn uppie de groepen van mijn stagebegeleider overgenomen......
Leuke vuurproef maar niet optimaal leerzaam omdat ik nu geen feedback van mijn begeleider heb....
De lessen op zich...... de HALO gaat PGO weer afschaffen en ik heb nu wel gezien waarom: de toetsvorm sluit gewoon voor geen ene meter aan bij de onderwijsvorm: de studenten worden gewoon via een tentamen getoetst op de leerdoelen die in de tutorhandleiding staan, en ze krijgen al voorgeschreven welke bronnen ze moeten gebruiken en dáár gaat dan ook het tentamen over. Ofwel wat willen de meeste studenten? Die willen niet via de zevensprong zelf hun leerdoelen bedenken, die willen gewoon een kopie van mijn tutorhandleiding (maar die ga ik ze niet geven . Overigens, soms werken er ook 4e jaars als tutor en die willen de tutorhandleiding nog wel eens gewoon meegeven). Als ze zelf namelijk hele fancy leerdoelen gaan bedenken en daar heel veel tijd in steken wordt dat toch niet beloond omdat het tentamen daar niet over gaan En studenten zijn niet achterlijk, ze leren om het tentamen te halen en geef ze eens ongelijk (bovendien zijn het ALO'ers en zijn de theorievakken voor de meesten niet hun favoriete onderdeel van de studie).
Ofwel, het blok wordt zodanig getoetst dat PGO in feite helemaal niet de juiste werkvorm is.
Zucht..... maar ja, ze waren wel aardig en eerlijk, dus wat dat betreft was het wel positief.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25108214
quote:
Op zondag 13 februari 2005 23:38 schreef thaleia het volgende:
Ik ga de komende weken een paar leuke dingen doen met leerlingen: eerst een keer met diegenen die willen naar een toneelstuk en vooraf met zijn allen naar een pizzeria oid, daarna met een klein groepje naar een olympiade.
De taalkunde olympiade in Leiden?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25109002
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 06:53 schreef imago het volgende:
De taalkunde olympiade in Leiden?
Ja! Kom je ook?
Heb er wel zin in, ik vind dat soort opgaven erg leuk, en weet al dat de begeleidende docenten zelf ook de opgaven mogen maken (buiten mededinging uiteraard) om de tijd te doden, dus dat maakt het nog leuker.
Twee van mijn leerlingen hebben vorig jaar ook al meegedaan, die gaan nu weer, met drie 'nieuwkomers' erbij. Wordt leuk
pi_25133449
Nou, er gaan weer flink wat zakken drop en repen chocola doorheen.....er moeten nogal wat repetities nagekeken en om de 1 of andere reden heb ik daar altijd snoep bij nodig
pi_25133531
Nakijken vergt dan ook veel energie! En die moet natuurlijk weer aangevuld worden!
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:45:37 #256
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25133563
Vanochtend eerste keer schaatsles gegeven aan eigen groepje
Ging goed, had bij eerdere lessen nog wat schroom ofzo, nu durfde ik gewoon m'n mond open te trekken en m'n verhaal te doen. Heb studenten beoordelingsformulieren gegeven, hopen dat ze ze allemaal ingevuld mee terug nemen volgende week en dat ik een beetje positief beoordeeld word natuurlijk
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 17 februari 2005 @ 22:47:22 #257
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25134966
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 21:45 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vanochtend eerste keer schaatsles gegeven aan eigen groepje
Ging goed, had bij eerdere lessen nog wat schroom ofzo, nu durfde ik gewoon m'n mond open te trekken en m'n verhaal te doen. Heb studenten beoordelingsformulieren gegeven, hopen dat ze ze allemaal ingevuld mee terug nemen volgende week en dat ik een beetje positief beoordeeld word natuurlijk
Meteen al bij de eerste les beoordeeld worden? Da's ook al snel.
.
  donderdag 17 februari 2005 @ 22:51:06 #258
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25135037
Mwa ik moet in mn portfolio duidelijk zien te maken dat ik bepaalde competenties bezit.... en dat ik ben gegroeid..... dus laat ik ze me nu beoordelen, stel aan de hand daarvan leerdoelen op, ga daar aan werken en laat ze me later nog eens beoordelen om te kijken of ik idd vooruit ben gegaan
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25144861
Ik heb gisteren mijn eerste echte les gegeven, aan een VMBO/HAVO brugklas. Ging heel aardig maar er zijn wel meteen wel een heleboel dingen duidelijk die ik nog moet leren. Vandaag ging wat minder omdat ik de theorie niet echt voobereid had, dus als ze vroegen waarom stond ik met een mond vol tanden :S.

Maar ik ben blij dat ik eindelijk mijn eerste lessen heb gegeven en ik heb al zin in de volgende!
pi_25146665
Hallo allemaal!

Sorry dat ik er zo tussen kom pieppen, maar ik zit er zelf over te denken om de leraren opleiding te gaan doen. Ik zit echter nog met zoveel vragen...
De keuze voltijd of deeltijd is daar 1 van. Ik werk nu al een aantal jaren, maar heb nog wel recht op studiefinanciering. Ga ik daar gebruik van maken of ga ik toch maar deeltijd studeren...?
En hoe zit dat met de stof, ik ben er al een aantal jaren uit dus zal het mij lukken om de stof weer op te pakken? HELLUP!!
pi_25149906
voltijd = recht op studiefinanciering (prestatiebeurs)
deeltijd = recht op tegemoetkoming lerarenopleiding (geen prestatiebeurs)

Voordeel van deeltijd is dat je kunt werken en leren tegelijk.
pi_25150556
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 09:24 schreef thaleia het volgende:

Ja! Kom je ook?
Nee, maar ik wist toevallig dat het plaats zou vinden

Ik ben boos We zijn op dit moment bezig met het organiseren van de Rome-reis van de 3e klas. Ik ga al drie jaar mee als leiding op deze reis (elk jaar dat ik op deze school werk tot nu toe). Dit jaar besloot de conrectrix echter dat ze weer eens met "het oude clubje" wilden gaan, en stond ik niet op de lijst van mensen die meegevraagd werden. Daar was ik al goed pissig om, want ik ben gewoon een goede kracht op zo'n reis, en ik vind het flauw dat vanwege vriendjespolitiek dan opeens de samenstelling van de leiding veranderd wordt. Maar nu blijkt iemand van het kliekje langdurig ziek te zijn en niet mee te kunnen op de reis, en wordt mij zo ongeveer verplicht om mee te gaan "omdat die uren onder je taakbeleid-uren vallen". Nou mooi niet dat ze me eerst niet mee willen, en vervolgens als ze niemand beters kunnen krijgen opeens gaan zeggen dat het verplicht is! Ik wil de leuke collega's die mee gaan op deze reis niet laten stikken, maar op deze manier heb ik er echt geen zin in
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25158212
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:53 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
voltijd = recht op studiefinanciering (prestatiebeurs)
deeltijd = recht op tegemoetkoming lerarenopleiding (geen prestatiebeurs)

Voordeel van deeltijd is dat je kunt werken en leren tegelijk.
Bedankt voor je reactie!
Ik werk nu vier dagen dat zullen er wel drie worden als ik daarnaast een studie ga doen.
Dan kom ik waarschijnlijk niet eens boven het bedrag uit dat je mag bijverdienen als je studiefinanciering krijgt...
Dat zou betekenen dat het voor mij financieel aantrekkelijker zou zijn om voltijd te gaan studeren omdat ik dan een klein salaris + studiefinanciering + een OV krijg...

Ik ben er wel al een tijdje uit (het leren) krijg je in het begin van je opleiding een soort herhaling van hetgeen je op het voorgezet onderwijs hebt geleerd? Zeker met de talen lijkt mij dat wel nodig (grammatica!!)
pi_25158233
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 10:11 schreef Krullenbollientje het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie!
Ik werk nu vier dagen dat zullen er wel drie worden als ik daarnaast een studie ga doen.
Dan kom ik waarschijnlijk niet eens boven het bedrag uit dat je mag bijverdienen als je studiefinanciering krijgt...
Dat zou betekenen dat het voor mij financieel aantrekkelijker zou zijn om voltijd te gaan studeren omdat ik dan een klein salaris + studiefinanciering + een OV krijg...

Ik ben er wel al een tijdje uit (het leren) krijg je in het begin van je opleiding een soort herhaling van hetgeen je op het voorgezet onderwijs hebt geleerd? Zeker met de talen lijkt mij dat wel nodig (grammatica!!)
Nouja, bij Nederlands begin je bij ontleding wel gewoon vooraan met pv, onderwerp en (werkwoordelijk en naamwoordelijk) gezegde. Maar 't gaat best snel allemaal, je krijgt niet even een rustig bijspijkercursusje..
Mon 'en!
pi_25158307
Oké....

Doe jij de voltijd opleiding?
  zaterdag 19 februari 2005 @ 14:06:19 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25161277
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 14:23 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag ging wat minder omdat ik de theorie niet echt voobereid had, dus als ze vroegen waarom stond ik met een mond vol tanden :S.
Heheheh... zeker in het begin is het wel handig als je de les goed voorbereidt. Na een tijdje schud je zo'n les zó uit je mouw.
.
pi_25179187
Sorry, dubbele post..
Mon 'en!
pi_25179211
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 10:26 schreef Krullenbollientje het volgende:
Oké....

Doe jij de voltijd opleiding?
Ja, ik ben bezig met het eerste jaar. Maar als wij een les syntaxis missen mogen we 'm bij de deeltijders inhalen, de stof is daar dus ongeveer gelijk (maar zij doen wat wij in twee weken doen, in een week).
Mon 'en!
pi_25179835
Ik zit nu in 5 havo en ga volgend jaar naar Windesheim in Zwolle. Lerarenopleiding biologie
  zondag 20 februari 2005 @ 16:47:49 #270
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25180915
*dubbelpost*
.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:48:24 #271
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25180924
Ook een vrolijk vak, biologie. Als ik les moet geven in het biologielokaal, maak ik altijd een dansje met het skelet dat daar staat. De leerlingen maak ik altijd wijs dat dat een biologieleraar was, gestorven in 1985, en die als wens had om als skelet in "zijn" biologielokaal te mogen staan
.
pi_25181177
Toen ik in de brugklas zat heeft onze docent biologie eens tijdens een repetitie een arm van het skelet afgehaald en in zijn mouw gestoken en is zo door het lokaal gaan lopen. De meesten van ons zagen dat al gauw en zaten wat te gniffelen, maar 1 meisje was enorm ingespannen aan het werk en had niets door. Toen is hij achter haar gaan staan en heeft de arm met de vingerbotjes op haar schouder gelegd. Meisje schrok zich de tering
  zondag 20 februari 2005 @ 20:42:52 #273
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25183810
Há, dat zijn de geintjes waar ik van hou
.
pi_25190386
Verdomme, ik ben ziek Griep natuurlijk, aangestoken door al die snotterende kinderen in de klas - ik had laatst 16 zieken in een klas van 30. Maar ik WIL helemaal niet ziek zijn, we moeten nog zoveel doen deze week! En ergens voel ik me ook schuldig dat ik nu ziek ben, en me in de vakantie (volgende week) dan vast weer kiplekker voel. Blurgh.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25190503
Mijn vakantie is net afgelopen.
pi_25191239
Ik heb nu vakantie
pi_25191281
De wereld is oneerlijk verdeeld.
pi_25192550
quote:
Op maandag 21 februari 2005 10:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De wereld is oneerlijk verdeeld.
Ik ben deze hele maand al vrij en ik ga bijna de hele maand maart ook nog eens naar Amerika .
Nee, het is geen vakantie, het is voor school .
pi_25193241
quote:
Op maandag 21 februari 2005 09:20 schreef imago het volgende:
Verdomme, ik ben ziek Griep natuurlijk, aangestoken door al die snotterende kinderen in de klas - ik had laatst 16 zieken in een klas van 30. Maar ik WIL helemaal niet ziek zijn, we moeten nog zoveel doen deze week! En ergens voel ik me ook schuldig dat ik nu ziek ben, en me in de vakantie (volgende week) dan vast weer kiplekker voel. Blurgh.
Dit had ik gepost kunnen hebben. Ik heb namelijk OOK volgende week vakantie en het was zo goed uitgekomen als ik deze week gewoon alles netjes had kunnen afronden enzo. Maar de griep is toch sterker dan ik en ook ik zit thuis. Moet wel zometeen even naar de uni omdat ik vind dat de repetitie van klas 4 morgen door MOET gaan, dus ik ga daar (met een lading Ibuprofen achter de kiezen) de repetitie in elkaar draaien, kopieren en meegeven aan een collega die toevallig (hoera!) daar vanmiddag college volgt.
En dan direct weer m'n bed in

(Dat gedoe over die reizen trouwens, volgens mij heeft elke school daar gezeik over, ik hoor dat zoveel om me heen....wat ik denk ik zou doen in jouw geval: wel meegaan, want de collega's die je anders zou laten stikken kunnen er ook niets aan doen dat 'hogere machten' aanvankelijk vonden dat je niet mee mocht. Maar tegelijkertijd ook besluiten dat het vanaf nu bij elke gunst die de betreffende 'hogere macht' van je vraagt standaard nee is. Maar goed, dat ben ik, wellicht ben jij minder rancuneus )
  maandag 21 februari 2005 @ 18:55:19 #280
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25194862
Ik zou me gewoon eerlijk afvragen of ik zin had om met die reis mee te gaan. Naast alle wrok die je kan hebben jegens de 'hogere machten' of (misschien) andere docenten die hier bij betrokken zijn. Je gaat toch mee voor je eigen plezier? En voor de leerlingen? Zou je alleen maar niet gaan omdat de manier waarop je (eigenlijk niet) gevraagd bent je niet aanstaat? Dat zou toch jammer zijn, denk ik dan. Maargoed, ieder z'n keus .
pi_25202515
quote:
Op zondag 20 februari 2005 15:01 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met het eerste jaar. Maar als wij een les syntaxis missen mogen we 'm bij de deeltijders inhalen, de stof is daar dus ongeveer gelijk (maar zij doen wat wij in twee weken doen, in een week).
Hoi Bloempjuh,

De deeltijd opleiding zal dan wel flink zwaar zijn

Hoeveel uren in de week krijg jij eigenlijk les? Zijn de uren zo ingedeeld dat je naast je studie een bijbaantje kunt hebben? (deze vragen heb ik ook gesteld bij de diverse opleidingen, maar ze doen er een beetje 'vaag' over)
Ik zou nl. graag één of meerdere bijbaantjes naast mijn studie willen hebben, maar dan moet ik wel weten of dat zal lukken. Moet dan natuurlijk ook nog huiswerk maken
pi_25202680
quote:
Op maandag 21 februari 2005 18:55 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik zou me gewoon eerlijk afvragen of ik zin had om met die reis mee te gaan.
Nou eigenlijk wilde ik sowieso al niet mee. Dat zij mij niet meevroegen kwam me in principe dus wel lekker uit. Het stak alleen dat ze het niet gevraagd hebben zodat ik nee kon zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel Ik vind dat ik wel meegevraagd had moeten worden. Bovendien is het zo dat ze gewoon niks van zich hebben laten horen: ze hebben niet gevraagd of ik meewilde, maar ze hebben ook niet gezegd "joh, dit jaar is de samenstelling anders en jij gaat niet mee". Ze hebben me gewoon in het ongewisse gelaten, en dat vind ik niet netjes. Via-via moest ik horen dat ik nog geen info over de reis had omdat ik blijkbaar niet mee mocht. En nu moet ik ook in de wandelgangen horen dat ik nu opeens mee móét.

Een collega van me zit in precies dezelfde situatie (mocht eerst niet mee en dat kwam goed uit want ze wou niet, maar nu moet ze opeens), dus we gaan samen even bedenken hoe we dit aan gaan pakken. Ik baal dus ook dat ik ziek thuis zit omdat ik nu niet in staat ben een lekker pittig gesprek met de organisator van de reis te voeren.

[ Bericht 13% gewijzigd door imago op 22-02-2005 11:27:55 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25204154
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 11:22 schreef imago het volgende:

[..]
Een collega van me zit in precies dezelfde situatie (mocht eerst niet mee en dat kwam goed uit want ze wou niet, maar nu moet ze opeens), dus we gaan samen even bedenken hoe we dit aan gaan pakken. Ik baal dus ook dat ik ziek thuis zit omdat ik nu niet in staat ben een lekker pittig gesprek met de organisator van de reis te voeren.
Dat lijkt me wel een lastige situatie zeg. Ik zou in ieder geval wel naar voren brengen dat de manier waarop jij erachter bent gekomen dat je niet meemocht totaal niet okee is. En ook het feit dat je nu opeens wel weer mee moet vind ik ook behoorlijk belachelijk zeg .
  donderdag 24 februari 2005 @ 20:43:33 #284
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25238482
Mn PGO afgelopen maandag ging goed
Met name 2e en 3e groepje, ze hadden het bijna allemaal braaf voorbereid, kwamen met goeie dingen en waar ze niet mee kwamen kon ik mooi uitleggen (en duidelijk, ook volgens stagebegeleider)

Vanochtend weer schaatsles, zo maf, bij de presentaties / minilesjes die ik tot nu toe op de VU heb gedaan viel ik zowat om van de zenuwen, nu helemaal geen last van, tijd vloog om, leerlingen lekker enthousiast, ik 100% op mn gemak. Vorige week beoordelingsformuliertjes uitgedeeld aan mn studentjes, nu n aantal teruggekregen, lekker postief allemaal, moet alleen nog meer individuele aandacht geven (maar dat was ik ook van plan)

Enkele citaten:
quote:
Wat je vertelt is erg duidelijk. Je onderbouwt het met een stuk mechanica en waarom iets op die manier moet..........

...Lichaamshouding en positie in de ruimte: 5 (/5): Je straalt op de een of andere manier een stuk rust uit (lichaamshouding o.a. denk ik)....

....De les was erg leuk. Tijd vloog voorbij! Is bij 3A dan een groot compliment


Daarna responsiecollege Bewegingsanalyse (biomechanica) voor de 1e jaars gedaan, was wel ff schrikken qua niveau, ze vonden heel simpele dingen al echt moeilijk. Maar ja, ze komen zo met een alfa profiel van de havo en zwaar getraumatiseerd door de natuurkunde die ze daar hebben gehad. Aan mij de taak ze te leren dat klassieke mechanica leuk en logisch is
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25253745
Ik heb vakantie. Halleluja. Was er nu toch wel echt hard aan toe

Toen we vanmiddag van school weggingen ging mijn carpoolmaat nog met collega's afspreken om te gaan squashen in de vakantie. Zij is echt getrouwd met de school, gaat in de vakantie bij collega's op verjaardags- en kraamvisite, gaat ze helpen met verhuizen e.d. Ik moet daar echt niet aan denken! Niet dat ik per definitie nooit iets met collega's wil gaan doen hoor, kan erg gezelig zijn en ik ben ook wel een keer gaan helpen klussen bij iemand e.d. Maar vind het toch wel heel prettig dat mijn vrienden los staan van mijn werk en andersom.
pi_25364876
Hm. Vakantie alweer bijna voorbij, en ben nog totaal niet uitgerust. Dat wordt nog een zware kluif om nu weer acht weken door te gaan tot aan de meivakantie! M'n hoofd zit vol met allerlei dingen die "moeten". Voel me er nog bepaald niet klaar voor om weer te beginnen met werken, maar goed, misschien is het qua "vol hoofd" juist wel beter om weer te gaan werken zodat mijn aandacht weer ligt bij kleine behapbare klusjes als "het nakijken van de toets van klas 2" enz en de dingen waar ik nu mee bezig ben naar de achtergrond gedrongen worden.

imago alweer helemaal fit & sterk & energiek enzo?
pi_25370614
Nog steeds beetje grieperig zelfs. Maar ik ben heb even snel last-minute een stedentripje gedaan (nog half ziek en zonder stem, maar je moet wat over hebben voor je vakantie), en ik vind dat als ik dat kan ik ook moet kunnen werken Ik ga morgen en zondag maar eens even goed bedenken wat ik maandag allemaal moet doen en waar ik ookalweer gebleven was. Ik had niet gepland om ziek te worden, dus al m'n materiaal ligt nog op school en ik kan eigenlijk maandagochtend dus pas de boeken inkijken om te zien wat ik moet doen. Wat zou het toch fijn zijn om van alle boeken een exemplaar thuis en een exemplaar op school te hebben.

Ik vind het vooral irritant om te weten dat ik eigenlijk alle klassen moet gaan haasten omdat ze nu een week achter lopen. En ik was al aan het treuzelen in vergelijking met collega's, die racen soms zo snel door de stof heen dat ik me afvraag hoe hun leerlingen het bijhouden.

Maandag ook een afspraak met de rector over "de stand van zaken met betrekking tot de reizen", dus het begint meteen alweer goed.

Maar gelukkig eerst nog even weekend
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25370665
Kippen loslaten in school

Fijn dat soort types, die al onze inspanningen om ze iets bij te brengen zo duidelijk waarderen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25380385
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 22:18 schreef imago het volgende:
Maar gelukkig eerst nog even weekend
Lekker he
Ik ben inmiddels toch wel weer klaar om te gaan werken, omdat ik inmiddels snap waarom ik me er niet klaar voor voelde: sinds dit schooljaar carpool ik met twee dames die het zichzelf op school nogal eh, moeilijk maken. Die lui werken veel te hard, nemen te veel hooi op hun vork, hebben niet zoveel dingen meer buiten school, zijn altijd moe en zijn eigenlijk ook altijd aan het klagen Ik was op mijn vorige school ook zo en heb inmiddels wel geleerd mijn werk niet teveel mijn leven te laten beheersen. En zij krijgen daardoor zo'n houding van: "jij hebt het maar makkelijk, dus je kunt me vast wel even uit de brand helpen met dit project". Kortom: ze willen vanalles van me en het kost me veel energie om dat steeds maar af te houden. Zo belde eentje me gisteren twee keer mobiel op of ik volgende week wil helpen met een project waar ze mee bezig was, voor haar is dat helemaal niet vreemd, want in de vakantie gaat het werk natuurlijk gewoon door. Maar voor mij niet! Ik heb de boot maar weer even afgehouden, maar vind het wel echt vermoeiend worden.

Vooral omdat ik OOK mijn dingen heb waar ik het druk mee heb: ik doe nog een studie naast mijn werk. Maar omdat ik daar niet de hele rit steeds over loop te klagen menen zij blijkbaar dat ik dus alle tijd heb om hen steeds te assisteren. En dat ik daar zin in heb. NOT!

Ik heb ze er al regelmatig op gewezen dat zij ook best net zoals ik nee kunnen zeggen tegen taken, zodat ze het niet meer zo druk hebben (en mij dus niet steeds hoeven te smeken om hulp ) maar dat werkt duidelijk niet. Ik heb me nu dus maar voorgenomen om me strikt te concentreren op mijn eigen werk en taken en daarnaast op mijn studie, niet te zwichten (heb ik gisteren alweer bijna gedaan ) en toch steeds maar weer duidelijk te maken dat MIJN leven niet bestaat uit school alleen en dat ik ook per se niet wil dat dat zo gaat worden. Maar het is wel vermoeiend zeg, ik ben erg blij dat ik mee mag carpoolen en het is een absolute luxe dat ik niet steeds naar het station hoef te fietsen door de kou, maar krijg bijna de neiging om in godsnaam maar weer te gaan treinen

Ik had op mijn vorige school ook een collega die steeds maar klaagde dat hij het oh zo zwaar had, en liep me het vuur uit de sloffen om hem te helpen. Gevolg: ik overspannen thuis en hij niet. Dat nooit meer! Als ik dat nou effe goed voor ogen hou heb ik best wel weer zin om volgende week aan de slag te gaan
  zaterdag 5 maart 2005 @ 15:04:11 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25380582
Ja, ik ken zulke figuren ook.

Maar ook mensen die precies het tegenovergestelde zijn. Zo is de eerste zin van een collega van me elke dag: "Ik heb geen zin vandaag".
.
pi_25380617
Oh, maar dat is ook elke ochtend de eerste zin van die dames. Ze hebben het immers zoooo zwaar he

Ik kijk het wel effe aan, als het echt mijn werkplezier blijft bederven en ik last blijf hebben van mijn te sterk ontwikkelde verantwoordelijkheidsgevoel kap ik gewoon met dat carpoolen, en ga weer treinen met degenen die gewoon enthousiast en energiek zijn
pi_25380718
Trouwens imago, over die olympiade: ik was afgelopen week daar en mocht alvast de voorlopige uitslagen inzien: 1 van mijn leerlingen heeft het tot de top 10 geschopt. Cool! Ben apetrots

Hij weet het zelf overigens nog niet en ik ga natuurlijk ook niks zeggen
pi_25400195
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 11:10 schreef Krullenbollientje het volgende:

[..]

Hoi Bloempjuh,

De deeltijd opleiding zal dan wel flink zwaar zijn

Hoeveel uren in de week krijg jij eigenlijk les? Zijn de uren zo ingedeeld dat je naast je studie een bijbaantje kunt hebben? (deze vragen heb ik ook gesteld bij de diverse opleidingen, maar ze doen er een beetje 'vaag' over)
Ik zou nl. graag één of meerdere bijbaantjes naast mijn studie willen hebben, maar dan moet ik wel weten of dat zal lukken. Moet dan natuurlijk ook nog huiswerk maken
Momenteel heb ik de drukste periode tot nu toe. Ik heb op maandag van kwart over tien (les gaat niet altijd door) tot half zes (laatste les valt ook vaak uit; dan tot half drie) les. Dinsdag vijf lesuren, woensdag en donderdag stage (kun je 'zelf indelen') en vrijdag vier lesuren.

Ik heb het vooral druk met voorbereiding op colleges en stage-dagen. Ik heb in het weekend een baantje en heb dus zeven dagen per week iets te doen. En dat begint me een beetje op te breken. Maar ik heb er nog wel lol in hoor!
Mon 'en!
pi_25441488
Hee hallo!!!
Met veel interesse dit topic zitten lezen en zeker van plan om hier ook te gaan posten.

Ik studeer Nederlands (5e jaars) in Groningen en ben sinds kort bezig met de voorbereiding op het werken-leren traject. Als ik dat goed doorloop, mag ik in september als LIO al voor de klas en ben ik het jaar daarop 1e graads docent!

Ben niet echt Nederlands gaan studeren met de bedoeling voor de klas te komen maar door mijn lange stage afgelopen jaar bij de Stichting Lezen te Amsterdam wel enthousiast geworden voor de doelgroep: pubers.

Volgende week begin ik dus met mijn eerste stagedag op een school in Heerenveen. Mijn coach is al erg enthousiast en het schijnt dat ik allemaal leuke klassen krijg: bovenbouw havo-vwo.

Ik vind het wel erg spannend en vind het dan ook erg fijn om hier over jullie ervaringen te lezen!
pi_25459005
Hey Bloempjuh!!

Ik heb mijn inschrijving voor de LO Frans op de bus gedaan!! Ik vind het erg spannend allemaal. Ik heb besloten om het toch maar in deeltijd te gaan doen. Ik weet nl. niet of het mij naast een voltijd studie lukt om voldoende bij te verdienen om rond te kunnen komen. Erg jammer want de voltijd studie lijkt me echt super leuk...

Ik moet helaas wel deelnemen aan de 21+ toets. Mijn particulier MBO diploma wordt niet erkend. (mijn ouders hebben dus tienduizend gulden betaald voor een papiertje waar ik niets aan heb ) Ik moet binnenkort een toets Nederlands maken en als ik die haal een toets Frans. Ik ben echt superbang dat ik domme spelfouten enzo ga maken......... En d, dt euh... hoe zat het ook alweer?!

Nou ik moet me maar gewoon rustig houden en hopen dat ik toegelaten wordt....
pi_25459346
Hoi Krullenbollientje

Hoewel ik straks zelf voor de klas ga staan om Nederlands te geven heb ik nog heel lang moeite gehad met die d's en die t's en uiteindelijk ben ik maar gewoon een ezelsbruggetje gaan gebruiken en doe ik het nooit meer fout!

Als er 'ik' bij staat (dus ervoor of erachter, maar ook verderop in de zin kan) dan nooit een t gebruiken.
Als er 'jij' voor staat dan wel met een t, maar als het erachter staat dus niet.
En met de overige voornaamwoorden gewoon een t gebruiken.

Oke, dit zijn dus de regels maar als je die door de stress spontaan vergeet, vul dan ff een ander werkwoord in (ik gebruik zelf altijd 'spelen') en dan zie je het meteen!

Met Frans kan ik je verder helaas niet helpen...

Veel succes in ieder geval!!
pi_25485779
Thanx!!

Dat is een makkelijk onthoudbaar ezelsbruggetje!!

Mocht ik het gedeelte Frans van de toelatingstoets niet halen (dit doe je na het Nederlands gedeelte) dan kan ik altijd nog voor een ander vak gaan.....
pi_25485967
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 08:47 schreef Krullenbollientje het volgende:
Thanx!!

Dat is een makkelijk onthoudbaar ezelsbruggetje!!

Mocht ik het gedeelte Frans van de toelatingstoets niet halen (dit doe je na het Nederlands gedeelte) dan kan ik altijd nog voor een ander vak gaan.....
Zoals Nederlands?
Goed dat je je hebt aangemeld! Elke aanmelding helpt om het lerarentekort over een paar jaar iets minder erg te maken.
Mon 'en!
pi_25503100
Hey Bloempjuh!!!

hihi.... over Nederlands heb ik nog nooit nagedacht....Ik vond het vroeger nooit zo'n boeiend vak! Maar aan jouw reactie te merken is het een erg leuke studie.
Ik dacht zelf meer aan Aardrijkskunde dat vak boeide mij ook altijd enorm.

Hihi... ik twijfel nu alleen wel weer of ik niet toch voltijd zal gaan doen.....
Ik word er gek van !!
De voltijd opleiding lijkt me zo leuk en het lijkt me heerlijk om wat meer tijd te hebben voor je studie, als je de deeltijd doet moet je toch stevig aanpoten....
Ben alleen bang dat het dan financieel niet gaat lukken. Mijn vriend is vorige maand bij mij ingetrokken en het is dus niet de bedoeling dat hij moet gaan werken om mijn studie te betalen.
Ik wil alles zelf bekostigen.
  zondag 13 maart 2005 @ 12:15:19 #300
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25504808
Vanavond bij de VPRO:
Thema-avond over onderwijs.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 13 maart 2005 @ 12:16:47 #301
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25504830
Vooraf de film Etre et avoir.

Oeps, laatste post. nah, jullie hebben hem toch in je AT staan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')