abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23739470
In dit topic: Landelijke Kerstverhalenwedstrijd kan je informatie vinden over de gezamenlijke schrijfwedstrijd van de NCRV, de Spits en Fok. Je kan ook direct doorsurfen naar www.hetkerstverhaal.nl

Dit topic is bedoeld voor feedback op je verhaal vóór je het instuurt. Post hier je verhaal en krijg commentaar, goed bedoelde adviezen, afkrakende opinies, subtiele spelfout verbeteringen (hier wilden we eigenlijk Arcee voor inhuren) en andere nutteloze, doch gezellige slowchat reacties.

Let op: door je verhaal hier te plaatsen doe je nog niet mee met de wedstrijd! Die wedstrijd begint ook pas volgende week en vanaf dan is op www.hetkerstverhaal.nl te vinden waar je je verhaal naartoe kunt sturen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!fossiel vrijdag 3 december 2004 @ 17:09:45 #2
25539 Tha_BlonT
Wonderlijke Woorden Wereld
pi_23741570
tvp
  vrijdag 3 december 2004 @ 17:40:25 #3
73808 EvilCole
zo niet, dan toch!
pi_23742273
tvp
"Moord is de meest extreme vorm van censuur." George Bernard Shaw (1856-1950)
pi_23756136
Shit, 450 woorde....ik heb er 880 450 is bijna niets!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23756233
Ik heb het maximum geschrapt en heb nog 772 woorden
pi_23756329
643...*zucht*
pi_23756614
449

quote:
"Hoorde je dat!" miauwde de oude dikke kater.

Alle poezen spitsten de oren. "Sorry" zuchtte hij en liet zijn kopje weer zakken, "ik dacht dat ik iemand hoorde zeggen 'Wat een mooie poes! Laten we hem meenemen voor kerstmis'". De Siamees naast de oude kater keek hem begripvol aan. "Je was weer aan het dromen, ouwe. En wat is er zo speciaal aan kerstmis. Mensen denken heus niet aan ons omdat het kerstmis is." Weinig poezen hier wisten wat een thuis was, laat staan wat kerstmis was. "Ik zou zo graag de warmte willen voelen van een hand op mijn vacht," zei hij nauwelijks hoorbaar, "ik zou zo graag oprollen naast een openhaard in plaats van op beton. Mijn oude botten doen pijn." Hij zuchtte vermoeid en de Siamees miauwde troostend "Je vindt dat alleen in je dromen, ouwe."

Tim reed voorzichtig richting de supermarkt. De straten waren prachtig verlicht voor kerstmis, maar hij voelde zich eenzaam. Zijn vrouw was een jaar geleden overleden en sindsdien was zijn leven leeg. Ineens pruttelde de moter en hield ermee op. Snel stuurde hij de auto naar de kant. In het bakstenen gebouw naast de auto was duidelijk iemand aanwezig en hij hoopte maar dat hij daar de telefoon kon gebruiken.

De voordeur opende in een kantoortje, maar er was niemand. Hij opende de andere deur en keek naar een paar hokken gevuld met poezen. Hij realiseerde zich dat hij in het asiel was. Tim liep verder, zijn stramme benen snel vermoeid. Hij sloot zijn vingers rond het gaas van een kooi om zijn evenwicht te hervinden. Voor het eerst in een jaar ging een gevoel van warmte door zijn oude lijf op het moment dat een zacht kopje zijn door arthritis geplaagde vingers streelden.

Juist op dat moment klonk er een stem en Tim schrok op. "Meneer, u mag hier niet komen." Opnieuw kregen zijn vingers een aai van rechts en Tim keek opzij om de veroorzaker van de warmte aan te kijken. Hij keek in twee prachtige ogen van een buitengewoon dikke en oude kater. Tim boog zich naar de kater en vroeg de vrouw of hij de kat wat beter mocht bekijken. Ze opende de kooi voor Tim en haalde de oude kater eruit. Tim sloot het dier in zijn oude armen. Tim en de kater, twee eenzame zielen, voelden beiden direct een warme band en een sprankje hoop voor de toekomst.

Het openhaardvuur knetterde in de woonkamer en de oude kater spinde zeer tevreden terwijl hij dacht aan de woorden van de Siamees 'alleen in je dromen'. Zijn oogjes sluitend voelde hij een warme hand over zijn borstelige vacht glijden terwijl hij liefdevol 'Een fijne kerst' hoorde fluisteren.
pi_23760952
Ga straks eens verder aan mijne.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:26:23 #9
73808 EvilCole
zo niet, dan toch!
pi_23761912
ik zal er proberen vanavond/vanacht of morgen mee verder te gaan....
pi_23761948
Ik ben van 880 naar 449 woorden gedaan en heb het gevoel dat ik al het 'mooie' van het verhaal heb weggekapt en de essentie heb laten staan. Nou ja, jammer dan.
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:29:48 #11
73808 EvilCole
zo niet, dan toch!
pi_23761978
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 18:28 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben van 880 naar 449 woorden gedaan en heb het gevoel dat ik al het 'mooie' van het verhaal heb weggekapt en de essentie heb laten staan. Nou ja, jammer dan.
dan maak je er toch 2 verhalen van...
bij de eerste zeg je gewoon... kijk bij nr2 hoe het verder gaat...
of zoiets
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:58:56 #12
52961 notnajja
herfstbloeier
pi_23762590
Hoi Isabeau, ik vind het een mooi verhaal, alleen één opmerking: omdat je de katten laat praten (in zichzelf) is het net alsof "Meneer, u mag hier niet komen." niet van een vrouw maar van een van de katten afkomstig is.
Groet,
Anton
pi_23762667
Tsja, ook dat stukje was uitgebreider waardoor het duidelijk was dat een medewerker van het asiel een deur opende, maar dat heb ik geschrapt Je hebt wel gelijk dat het zo over kan komen, eens zien of ik daar aan kan sleutelen en binnen de 450 woorden kan blijven.
pi_23764275
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 15:39 schreef Isabeau het volgende:
afkrakende opinies
Ja! Dit wordt hartstikke leuk!
pi_23764739
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 20:11 schreef zodiakk het volgende:
Ja! Dit wordt hartstikke leuk!
En waarom ook niet? Ik word er niet goed van als mensen zeggen "origineel hoor" terwijl het 10x bagger is. Dat iedereen altijd maar de hemel in moet worden geprezen is de oorzaak van die sneue tieners bij Idols. Geen familielid, vriend of kennis die ooit durfde te zeggen "Je zingt vals, slecht en het is waardeloos". En dus staan ze voor lul bij Idols. Ik hoor liever dat mijn schrijfsels bagger zijn dan dat ik word aangespoord om meer bagger te schrijven.
  zondag 5 december 2004 @ 00:21:39 #16
73808 EvilCole
zo niet, dan toch!
pi_23769433
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 20:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En waarom ook niet? Ik word er niet goed van als mensen zeggen "origineel hoor" terwijl het 10x bagger is. Dat iedereen altijd maar de hemel in moet worden geprezen is de oorzaak van die sneue tieners bij Idols. Geen familielid, vriend of kennis die ooit durfde te zeggen "Je zingt vals, slecht en het is waardeloos". En dus staan ze voor lul bij Idols. Ik hoor liever dat mijn schrijfsels bagger zijn dan dat ik word aangespoord om meer bagger te schrijven.
daar is tenminste over nagedacht
pi_23769828
Mooi Isabeau!
Check effe of het Kerstmis of kerstmis is... En het is zeker motor, ipv moter....... *Correctie-mode uit*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23769956
Ik had motor en was aan het twijfelen, heb het nagevraagd en hij zei dat het moter was Beter naar mezelf (of het groene boekje) luisteren dus. Bedankt, krakkemieke!
pi_23770008
Nu ik het zie staan schaam ik me kapot ... "moter" hoe kom ik daar nu bij?

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_23770085
Ha, ik plaats ook een stiekeme TVP.
pi_23770286
Mag ik van jou een eerlijke reactie, seb, lieverd
pi_23770423
Lieve hemel, je weet toch dat ik alleen mensen kan affikken.
pi_23770488
Daarom wil ik graag een reactie van jou. Ik vind het zelf namelijk nogal matigjes. Iets tè veel NCRV zeg maar. (zow, ik heb een voorzetje gegeven, nu jij)
pi_23770508
En nee, dit heeft geen enkele consequentie voor de half-orc. Denk ik
pi_23770526
Het is een verhaal vol warmte, echter stottert het soms. Woorden als 'openhaard' (moet dat geen twee woorden zijn?) houden het lezen op. Dan zou ik er gewoon haard van maken of een ander woord zoeken, dat de lading op eenzelfde wijze dekt. Echt een kerstverhaal. Het zou nog treffender zijn wanneer Scrooge de kat voor kleine Tim zou kopen.
pi_23770575
Ik heb open haard aanelkaar geknutseld zodat ik 450 woorden kreeg
En nee, het gaat juist om oude man + oude kat. Jonge Tim zou een kitten krijgen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 december 2004 @ 01:16:37 #27
862 Arcee
Look closer
pi_23770650
quote:
subtiele spelfout verbeteringen (hier wilden we eigenlijk Arcee voor inhuren)
Hij kon niet?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_23771719
Hij was nog niet gevraagd
  zondag 5 december 2004 @ 11:09:07 #29
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_23774545
Ik ruik de dennennaalden al hoor!!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_23777304
Nog andere mensen met verhalen?
pi_23778077
Wat is het toch lastig om binnen die marge van 450 woorden te blijven zeg. Ik heb toch het gevoel dat ik soms de ziel uit mijn verhaal haal, nét door dat ene woordje dat ik naar de eeuwige digitale jachtvelden moet sturen. Ik zal de mijne binnenkort eens posten, Isabeau!

Maarre, wellicht een vraag ten overvloede: mag dat wel, publicatie op het net voordat het is ingeleverd en bejureerd?
pi_23778198
quote:
VERRAS ME

“Vorig jaar deden we het nog onder de kerstboom.” Ze zegt het plompverloren, op de ochtend van eerste kerstdag. Om er meteen aan toe te voegen dat ze dat nu dus wel gezien heeft en we het maar niet moeten herhalen. “Het was wel spannend, maar ik had toch het idee dat die figuren uit ons kerststalletje me constant aan het bekijken waren,” geeft ze als reden op. Ik werp tegen dat ze zo prachtig is dat iedereen naar haar zou willen kijken, inclusief de wijzen uit het oosten, maar ze wuift het glimlachend weg. Dit jaar wil ze iets anders. Iets nieuws.

Ga er maar aanstaan, zo’n vriendin die steeds verrast wil worden. Ik blader door het telefoonboek, om te zien of er nog iets leuks is in de stad. Ik suggereer het kerstcircus. “Ach, nee. Dat kan over tien jaar nog wel, als we twee kinderen en een hond hebben. Iets spannenders graag.” Mijn oog valt op de advertentie van de Mugubu Singers. “Zeg schat,” begin ik, “we kunnen ook een negerkoor huren. Die komen dan zingen naast onze tafel, terwijl wij onze kalkoen verorberen.” Ze kijkt me verveeld aan. “Negerkoren zijn zo tien jaar geleden. Bovendien, als ik zingende negers wil zien, zet ik TMF wel aan. Heb je geen rappende blanke middenklasser in de aanbieding, die tijdens je kerstdiner op verzoek je hele familie beledigt?” Ik schud van nee en blader verder.

“Hmm, dit is misschien iets. Geef een rijk kind een arme kerst. Dan moeten we een kind uit pakweg Wassenaar hier laten brengen en dan gaan we kerst vieren zoals de gewone mensen doen. De nieuwe trend sinds het downdaten.” Ze schiet in de lach en zegt me dat ze een hekel heeft aan rijke kinderen. Ze is niet snel tevreden, mijn vriendin. Vervolgens wijst ze de levende kerststal af, de wandelsafari door een besneeuwd Beekse Bergen en een aantal concerten. Moedeloos stuit ik op de laatste advertentie, die van restaurant Zet.

Zonder haar antwoord af te wachten, trek ik mijn vriendin de auto in. Ze wil verrast worden, zegt ze. Nou, dan kan ze het krijgen ook. Ik zie haar ogen glinsteren als we het restaurant binnenlopen. Ze heeft geen idee waar we zijn. Bij het zien van de menukaart begint ze opgewonden te stralen. “Oh cool, je kan hier echt koalaberen eten!!!” Ze gilt het door het restaurant. Even later bestellen we beiden. Ik kies mariboepoten met zure salamandersaus, zij gaat voor de koalabeer. We wagen ons nog maar niet aan de kelder, waar je in alle obscuriteit bedreigde diersoorten kunt eten. Ik voer haar liefdevol een stukje mariboepoot en zij laat me proeven van de oortjes van de koalabeer. Kerst was nog nooit zo bijzonder.

Volledig gelukkig stappen we even na elven buiten. Ze kijkt me verliefder aan ooit. “Je hebt me toch weer weten te verrassen.” Ik knik nonchalant. Een fijne kerstnacht is gegarandeerd en de blik van mijn vriendin is mooier dan welk kerstgevoel dan ook. “Vrede op aarde,” zegt ze. Daar doen we het toch allemaal voor?
www.thuisuiteten.nl
pi_23778718
quote:
ABDI

Met zijn vinger tekende de kleine Jonathan cirkeltjes in het zand. Hij voelde zich ontzettend miserabel en geef hem eens ongelijk. Het beloofde juist vannacht een gruwelijk koude nacht te worden, hij had al een aantal dagen een echt goed maal moeten ontberen en vader moest alweer tot zeer laat in de avond werken. Terwijl Jonathan wat probeerde te slapen voelde hij wat nats en zachts op zijn wang. “Hé, kleine jongen!” lachte hij terwijl hij een grijze natte snuit vastpakte. Het was Abdi, het kleine ezeltje wat vader jaren geleden had gekocht van een wrede veehandelaar. Het bleek een lief beest te zijn en fungeerde vaak als steun en toeverlaat van Jonathan, maar vader was ervan overtuigd dat hij waardeloos was. Hij was mager en kon hooguit één volwassen man dragen. Jonathan was gezien zijn postuur vederlicht en die gebreken konden hem derhalve ook weinig schelen.

Vader had echter liever dat Abdi aan de eerste de beste werd verkocht. De ezel was toch een extra mond om te vullen. Jonathan had hier vele ruzies met hem over gehad en zijn moeder vreesde dat het ezeltje als een wig tussen hen in zou drijven. “Weet je Jonathan, er is vandaag een veemarkt,” begon ze op een zekere dag voorzichtig tegen haar zoon, “Misschien zou je eens kunnen kijken met Abdi.”
Jonathan voelde de bui alweer hangen en hoewel hij wist dat moeder het goed bedoelde, voelde hij er niets voor Abdi aan zijn lot over te laten. Toch besloot hij te gaan. Tenslotte kon hij altijd een of ander smoesje ophangen. Een tè lage prijs, de ezel ligt niet meer goed in de markt, dat soort dingen.

De dieren op de veemarkt werden vreselijk behandeld, zag Jonathan. Hij wilde alweer rechtsomkeert maken toen hij achter zich een man hoorde, die op vriendelijke toon sprak. “Goedemorgen, is dit ezeltje te koop?” Jonathan draaide zich om en keek in de ogen van een lange man, met donkere ogen en idem haar. Hij had een vriendelijke blik. Jonathan wilde met ‘nee’ antwoorden, maar zijn gevoel hield hem tegen.
“Ik zou hem graag kopen,” vervolgde de man en aaide de ezel over zijn kop. Jonathan wist niet waarom, maar overhandigde de ezel en nam het geld in ontvangst. Ook Abdi scheen met de transactie in te stemmen. “Bedankt!” zei de man tenslotte. “Hier zal mijn vrouw zeer blij mee zijn. Ze verwacht een kind en de reis naar Bethlehem zal haar zwaar vallen. Dit kereltje kan van pas komen.”

Terwijl hij de man weg zag lopen met Abdi, voelde Jonathan zich vreemd genoeg intens gelukkig. Het geld zou hen een tijdje vooruit helpen, en hij wist dat Abdi in goede handen zou zijn.
pi_23778803
Leuke verhalen, geweldige omroep
pi_23779291
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:47 schreef methodmich het volgende:

[..]

Jong geluk !!!
pi_23779346
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:12 schreef MadGuy het volgende:

[..]
Abdi, de ezel in mijn kerststal!
pi_23780585
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:44 schreef Francesca het volgende:

[..]

Jong geluk !!!
Zo, 3 aanbidsmileys op rij.
www.thuisuiteten.nl
pi_23787970
Loopt storm hier verder. Wacht iedereen op morgen?
pi_23792608
methodmich: kerstdecadentie ten top, goed geschreven, maar ik krijg er geen kerstgevoel van, eerder een beetje walging. Maar ook dát is kerstmis

MadGuy: prachtig, geweldig einde, leuke invalshoek van het oorspronkelijke kerstverhaal, ik zou alleen iets doen aan dat "en idem haar" dat 'hikt' in het verhaal.
pi_23792610
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:41 schreef MadGuy het volgende:
Maarre, wellicht een vraag ten overvloede: mag dat wel, publicatie op het net voordat het is ingeleverd en bejureerd?
Daarvoor is de correspondentie met organiserende instanties te summier, m.a.w dat staat nergens vermeld.
pi_23792952
quote:
In dit topic: Landelijke Kerstverhalenwedstrijd kan je informatie vinden over de gezamenlijke schrijfwedstrijd van de NCRV, de Spits en Fok. Je kan ook direct doorsurfen naar www.hetkerstverhaal.nl

--------------------------------------------------------------------------------

Pagina niet gevonden

Helaas, het opgevraagde document bestaat niet (meer). De gevolgde link is waarschijnlijk verouderd, onnauwkeurig of niet beschikbaar.

Het wordt zeer gewaardeerd als u de internetredactie van de vorige website inlicht. Zie voor E-mailadressen deze pagina.

Page not found
The requested object does not exist on this server. The link you followed is inaccurate, outdated or not available.

Please inform the webmaster of the previous page. E-mail addresses can be found on our special webpage.

omroep.nl | mail

Ben ik te vroeg? Of werkt het linkje niet goed?
pi_23793027
Ik denk zelf dat je wat te vroeg bent, maar ik zal het "achter" eens vragen.
pi_23793683
quote:
Op maandag 6 december 2004 06:11 schreef Isabeau het volgende:MadGuy: prachtig, geweldig einde, leuke invalshoek van het oorspronkelijke kerstverhaal, ik zou alleen iets doen aan dat "en idem haar" dat 'hikt' in het verhaal.
Dank, Isabeau!

Het hikt inderdaad een klein beeje, net als meerdere passages in het verhaal, naar mijn idee. Het is écht haast ondoenlijk een mooi verhaal neer te zetten zonder onnoemelijk veel weg te kappen en te snijden, vandaar ook deze oplossing. Ik denk dat ik het zo laat...
pi_23794605
quote:
Op maandag 6 december 2004 08:10 schreef Francesca het volgende:

Ben ik te vroeg? Of werkt het linkje niet goed?
Ik denk dat je te vroeg was, die luitjes moeten ook gewoon door de file

De website doet het nu in ieder geval.
pi_23795079
quote:
Op maandag 6 december 2004 10:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik denk dat je te vroeg was, die luitjes moeten ook gewoon door de file

De website doet het nu in ieder geval.

pi_23796027
quote:

[..]
Kansloos...
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_23797267
@isa:in de alinea's / zinnen waar je het alleen over Tim hebt, kun je "Tim" ook wel eens vervangen door "Hij" dat leest net iets vlotter..
dag
pi_23797384
quote:

[..]
leuk geschreven, maar ik heb het gevoel dat je nu te lang focust op het zoeken naar dingen in de krant.. teveel voorbeelden (advertentie's) terwijl het daar eigenlijk niet om draait in het verhaal.
misschien kun je dat zoeken naar een verrassing iets in korten, en een ander stuk iets uit te breiden..
dag
pi_23797516
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:12 schreef MadGuy het volgende:

[..]
dat ontzettend, gruwelijk en zeer als versterking in de eerste alinea lijkt me net iets te veel van het goede, ookal gebruik je dit soort woorden verder niet opvallend. misschien dat je één van die zinnen anders zou kunnen formuleren.
en de laatste zin.. ik zou "hij wist" veranderen in "hij voelde"
weten is iets zeker weten.. en dat lijkt met wel erg snel.. een sterk, goed gevoel over iets hebben is ook duidelijk

maar opzich kan het wel hoor, zoals hij nu is
dag
  maandag 6 december 2004 @ 14:27:32 #50
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23799052
Ik kom niet verder als Bert, er zit een kerstboom in je oor...
...dass wir fliegen.
pi_23799572
Dank je, petre86. Ik heb het verhaal inmiddels opgestuurd dus ik ik kan er niets meer aan veranderen. Toch bedankt voor je suggesties.
pi_23800896
quote:
Op maandag 6 december 2004 14:54 schreef MadGuy het volgende:
Dank je, petre86. Ik heb het verhaal inmiddels opgestuurd dus ik ik kan er niets meer aan veranderen. Toch bedankt voor je suggesties.
ik zag het ja
daarom heb ik die laatste zin ook toegevoegd..
het verhaal is niet storend ofzo, maar een kleine verandering had gekunt.

trouwens, voor de overige verhalenschrijvers.. je hoefd hem niet zo snel mogenlijk in te sturen toch?
doe dan lekker rustig aan.. misschien verander / verbeter je het verhaal nog wel aan de hand van tips ..
zolang je verhaal maar voor de sluitingsdatum binnen is
dag
pi_23801068
Bedankt petre, ik werd al zenuwachtig van.

Het is alleen zo kort dat ik telkens vrijwel weer helemaal over nieuw begin.
pi_23802589
quote:
Op maandag 6 december 2004 13:06 schreef petre86 het volgende:

[..]

leuk geschreven, maar ik heb het gevoel dat je nu te lang focust op het zoeken naar dingen in de krant.. teveel voorbeelden (advertentie's) terwijl het daar eigenlijk niet om draait in het verhaal.
misschien kun je dat zoeken naar een verrassing iets in korten, en een ander stuk iets uit te breiden..
Nee, er zijn zoveel verrassingen. Had de pornofilm met een baardaap al geschrapt, evenals het ontleden van koeienogen bij kerstverlichting.
www.thuisuiteten.nl
pi_23802617
quote:
Op maandag 6 december 2004 12:05 schreef Asskicker14 het volgende:

[..]

Kansloos...
Uiteraard, de NCRV-mensen gaan dit niet trekken.
www.thuisuiteten.nl
pi_23804246
quote:
Op maandag 6 december 2004 17:48 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nee, er zijn zoveel verrassingen. Had de pornofilm met een baardaap al geschrapt, evenals het ontleden van koeienogen bij kerstverlichting.
maar zo krijg ik niet echt door waar het nu ok draait in je verhaal.. wat is je boodschp?
je focust nu op de advertenties.. is dat je boodschap? dat er allerlij vage dingen te doen zijn?

ik zou voorstellen om daar nog een stuk weg te halen en dan desnoods de afsluiter uit te breiden met een hevige vrijpartij
dag
pi_23805062
quote:
De waarheid in een mandje

“Wat moeten we nou daar? Daar gaan we alleen maar dood. We vallen en verdwijnen uiteindelijk. Die klotewereld, ik wil niet en ik ga niet! Je kan me niet dwingen”. “Het spijt me lieverd, je hebt geen keus, we moeten er allemaal aan. Denk aan de pret die je de mensen zullen hebben. Het is ons lot” Weemoedig keek de kleine Roos naar beneden. Was dit nou “de grote toekomst”, doodgaan in díe wereld?

Overal om zich heen maakten anderen zich klaar voor de reis, opgewonden over hun te vervullen doel. Roos sloot zich bij hen aan. Ze greep de hand van een lotgenoot en sprong de diepte in.

Ze zag een wereld met arme mensen, zonder eten of drinken. Kinderen die doodgingen, mensen met de meest verschrikkelijke ziekten. Langzaam maar zeker daalde ze verder af. Ze zag de steden, met de vele dure, onpersoonlijke huizen. Ze zag grote metalen monsters met nors kijkende mensen erin door straten scheuren. Vervolgens zag ze de lichtjes in huizen, gulzige mensen die zich volvraten en in de warmte van een open haard zaten. Chagrijnige mensen, ongelukkig ondanks wat ze hadden. Langzaam bereikte ze een stad met witte daken en straten. Er liep een dikke man in een rood pak door die straat. Ze daalde af in een steeg, en landde op iets zachts. “Waar ben ik?” Teleurgesteld over wat ze gezien had, vroeg ze zich af wat haar leven voor nut gehad had. Ze had de sprong genomen en was nu stervende.

In een steegje stond een mandje. Een mandje met een donzen dekentje. Er klonk zacht gekir uit het mandje, kleine handjes hadden zich onder de dekentjes uitgewurmd en grepen enthousiast naar de neerdwarrelende sneeuwvlokjes. Er had zich een klein sneeuwlaagje gevormd op het handvat van het mandje, en op het warme blauwe dekentje.

Het mandje werd opgepakt. Een grote man, de man die Roos eerder in de straat had zien lopen, sloeg verbaasd het dekentje opzei. “Mijn God, wie kan jou nou zomaar achterlaten?” De man trok zijn jas uit en deed deze om het kleine kind. “Ik zal voor je zorgen lieverd, wees maar niet bang meer.”

Op het moment dat Roos de kamer werd binnengedragen in het mandje, besefte ze dat de wereld waarop ze terecht was gekomen niet alleen draait om narigheid en verdriet. Het gaat erom dat je vrede vindt met je lot en ieder leven koestert alsof het je eigen leven is.

Toen Roos dit besefte kon ze loslaten. Ze smolt langzaam weg in de warme kamer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janetje op 06-12-2004 22:57:50 ]
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_23805568
quote:
Op maandag 6 december 2004 19:08 schreef petre86 het volgende:

[..]

maar zo krijg ik niet echt door waar het nu ok draait in je verhaal.. wat is je boodschp?
je focust nu op de advertenties.. is dat je boodschap? dat er allerlij vage dingen te doen zijn?

ik zou voorstellen om daar nog een stuk weg te halen en dan desnoods de afsluiter uit te breiden met een hevige vrijpartij
Ik heb geen boodschap. Vrede op aarde is mijn boodschap. Deze mensen zijn gewoon puur verveeld en het moet walgelijk zijn om te lezen dat je koalabeertjes kunt eten, die schatjes.
www.thuisuiteten.nl
pi_23805857
quote:
Op maandag 6 december 2004 19:08 schreef petre86 het volgende:

[..]

Voor mij is de boodschap, dat er voor veel mensen behoefte is aan een andere invulling van kerst dan het traditionele gebeuren, maar óók dat een leuke verrassing tot een seksuele beloning leidt.
pi_23806642
quote:
[..]
Klein dingetje: kvind de gerechten niets geloofwaardig overkomen. Ik denk dat je misschien de keukens van ecuador of andere iets exotischere landen door kunt bladeren naar echt bestaande gerechten (gevulde Cavia misschien?)
pi_23808150
quote:
Beneveld

‘De Kerstman is moe,’ beweerde mama. ‘Ik denk dat hij zo naar huis moet,’ Het was Teun om het even. Hij had niet om een zatte ouwe vette man met een nepbaard gevraagd. Om zijn naam had hij ook niet gevraagd. Teun. Zo heetten alleen ouwe lullen, zoals zijn vader. De ouwe lul in het verschoten kerstmannenpak giechelde en probeerde mama bij haar billen te pakken. Mama vond het niet leuk en probeerde zijn graaiende handen af te weren.
‘Ik zet hem wel even op de bus,’ zei Teun. Hij stond op temidden van de zee aan pakpapier en pedagogisch onverantwoorde prullen maar zag kans de woonkamer door te stappen zonder iets te vertrappen. Hij vatte de Kerstman wat ruw bij de arm.
‘Ik ben helemaal niet met de bus!’ lalde deze. ‘Ik ben met de arreslee!’
‘U bent met lijn 169,’ hielp mama hem uit de droom. ‘En u gaat nu naar huis, naar de Noordpool’ ‘Ik woon hier,’ jengelde de zwetende man onder de synthetische nepbaard. ‘Donder op met die pool!’ Zijn adem geurde naar Glühwein.
Teun liet zich niet verstoren door het bekende dronkemansgeleuter. Met zijn zeven jaar had hij meer overwicht op de grote man dan je zou verwachten. Kordaat bracht hij hem zijn mantel. Eigenlijk was het ding veel te dun om de Kerstman mee over straat te laten gaan. Ergens vond Teun het een beetje zielig voor de man.
‘Maar ik heb toch heel veel cadeautjes gebracht!’ protesteerde de Kerstman nog toen de kleine jongen hem de voordeur uitduwde. ‘Ik hoef nog helemaal niet terug!’ Hij begon steeds harder te praten. Hij schreeuwde al bijna. In het portiek naast hen bewoog het gordijn. De buurvrouw gluurde hoofdschuddend even langs de vitrage. Voordat hij de deur dichsloeg hoorde Teun mama nog mompelen: ‘Dit was dus geen goed idee,’

Er was geen sneeuw deze Kerst, alleen een saaie dikke mist die het geluid en de lichten van de naderende bus dempte. De Kerstman hield gelukkig eindelijk zijn kop zodat ze de aandacht niet meer trokken en Teun de bus goed kon horen aankomen. Zodra hij het gegrom hoorde droeg hij de verklede zatlap op om klaar te gaan staan.
‘Hier, je buskaart,’ propte het kind de strippenkaart in de grote man zijn hand. Deze begon op slag te grienen. Onverbiddelijk wees het jongetje de man naar de deur.
‘Het spijt me Teun,’ bibberlipte de Kerstman. ‘Ik had ook liever dat het allemaal anders gelopen was,’ Hij zag kans om tegelijk te huilen en te kwijlen.
‘Ja pap,’ duwde Teun de veel grotere en zwaardere man lijn 169 in. Hij klopte even op zin rug. ‘Met nieuwjaar kom ik wel weer op bezoek, ik beloof het,’
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_23809133
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]
leuk thema, maar het was mij met die namen een beetje onduidelijk
pi_23809724
Ik ga ook es ff wat bedenken . Vroeger op de basisschool had ik altijd sterke opstels, kijken of die gave mij nog bijgebleven is .
pi_23809847
succes!
pi_23810097
Leuke verhalen, vooral die van Isabeau sprak me heel erg aan.

Jammer dat ik niet zo goed met leestekens enzo ben en dat ik me vaak niet goed weet te verwoorden want ik had ook wel graag een verhaal willen proberen te schrijven had namelijk een paar leuke ideeën in mijn hoofd. Maar ik moet het denk ik maar houden bij het lezen van verhalen
de mensheid zorgt voor zn eigen ondergang.
pi_23810854
Kerst zonder jou

Ik hoor je stem nog in mijn hoofd: Ik zal je missen schat, ik bel je als ik in Turkije ben.
Blijkbaar ben je mij vergeten. Of er is iets met je gebeurd. Ik wil het niet eens weten. Oh wat mis ik je, asjeblieft Brahim, dit kun je me niet aan doen! Ik ga kapot van binnen.. Misschien loop jij nu wel verliefd naast je nieuwe Turkse vriendin terwijl ik hier in mijn eentje onder de kerstboom zit. Wat heeft kerstmis nu nog voor zin? Ik mis je alleen nog meer erdoor.

Hey een vallende ster!!!!!!! Snel wens ik dat je weer bij me bent. Zou mijn wens echt uitkomen? Nee ik geloof daar niet in..is maar bijgeloof.

Ik zet de cd die ik van jou gekregen had keihard op en de tranen stromen over mijn wangen.. Ik kan niet meer, mijn hele lichaam trilt van verdriet.
Het enige dat ik wil is jou, de rest van de wereld kan voor mijn part vergaan.

‘Oceans apart, I'm still thinking of you.. Pain in my heart, all my dreams are torn in two!’ De cd stond op repeat en mijn tranen ook.
Huilend viel ik in slaap.

TRINGGGGGGGGGG!!!!
Voor de deur ligt een pakketje. Ik neem het mee naar binnen en maak het open.
Het is een gegrafeerde gouden ring maar niet in het Nederlands..er staat: Seni seviyorum Naomi
DIE WOORDEN KEN IK!!!!!! Het pakje is van Brahim en hij heeft: Ik hou van jou Naomi in de ring laten graferen!
Rustig blijven, haal diep adem..misschien is het een grap.
Ik doe de voordeur open en ren naar buiten op mijn blote voeten in de sneeuw. Waar is hij nou?
Opeens hoor ik zijn stem: Hey schat! Merry Christmas! Het lijkt of ik droom...waar is Robert ten Brink? Hoe kan dit? Mijn wens is uitgekomen!!!!!!!!!!!
Ik vlieg hem om zijn nek en hij zoent me passioneel en houdt me trillend vast.
Brahim!! Waarom heb je me niet gebeld??? Ik heb je zoooo gemist he!
Euhm, dat is een lang verhaal..ik moest niet zomaar naar Turkije. Mijn vader wilde dat ik ging trouwen.
Ik ben weggevlucht...vandaag zou de bruiloft zijn, alles was al geregeld.
Maar ik kon het niet..ik kan niet trouwen met een meisje waar ik niet van hou!! Ik dacht elke seconde aan je, maar ik kon niet weg om je te bellen.
Ik moest kiezen tussen mijn familie en het meisje waar ik van hou.
En ik heb gekozen voor jou! Wil je met me trouwen?
“Seni seviyorum ook van jou!!”,antwoord ik en trek hem tegen me aan. Mijn kerstnacht is nog nooit zooooo mooi geweest!!!!!!
pi_23811001
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 00:04 schreef miss_cee het volgende:
Kerst zonder jou
[verhaal]
heel mooi verhaal
  dinsdag 7 december 2004 @ 11:17:07 #68
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23817247
quote:

Mooi verhaal
Mooi verhaal !!!!!!!!
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  dinsdag 7 december 2004 @ 11:29:21 #69
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23817455
quote:

[..]
Dat lijkt er al meer op...
...dass wir fliegen.
pi_23817642
Mijn baksel.
Meningen?

Winterlicht

De planten zijn dood en de vloertegels kleven van bier, rum-cola en tranen. Het ruikt naar sigarettenas. Reliquieën van nep-gezelligheid waarin seks, ruzie en alcohol een emulator van enthousiasme en genegenheid was. Ik heb het koud.

Mijn blote voeten plakken aan de koude grond en de pizzaresten kruipen over tafel, jagend op stukjes kerststol. Grijs winterlicht valt met tegenzin de kamer binnen en hult mijn wereld in kou en stilte. Ik wil dingen doen. Ik erger me aan mijn apatie. Ik kán dingen, wíl dingen, maar de dingen willen niet gedaan worden. Niet nu. Het bloed wil niet stromen en de geestdrift is afgedreven en gezonken, onderkoeld en slaperig. Ik geeuw.

Ik heb honger, maar kan niet eten alleen. Niemand om te bellen of uit te nodigen om gezellig en aanhankelijk en kerst-achtig te komen doen. Ik moet opruimen, maar opruimen drijft in de Noordzee, noordwaards, naar waar het nog kouder is. Ik ril.

Ik zit in de luie stoel, lui, maar niet ontspannen. Rechtop, mijn armen om mijn borst geslagen. Het huis is warm, maar ik ben koud. Ik zou op moeten ruimen, moeten gaan lopen, oude vrienden opzoeken. De kerstverlichting aandoen.

Mijn hoofd bonkt en er zit zand achter mijn ogen.

Ergens tussen de volle asbakken en lege blikjes rammelt een polyphonische ringtoon. Ik sta op om het ding te zoeken en neem even de tijd om te duizelen: te veel spanning op de lege middag. De trilfunctie bibbert op de tafel en een halfvol blikje huismerkbier schuifelt over de tafelrand. Bier met as gulpt als een ziek orgasme over het kleed, te dood om te schuimen. Even stel ik me een kerstkindje voor, gegroeid uit een smerig kleed, verwekt door het zaad van een avond vruchteloos zuipen. Als ik de telefoon gevonden heb, is hij al gestopt. Eén gemiste oproep. Géén nummer. Ik gooi de telefoon op een stoel.

Ik zie een dicht biertje staan en maak hem open. Lauw schuim kruipt naar buiten. Ik hap het weg. Het bier helpt. Geweldig zelfs. Een goudgele lichtpunt in de grijsheid. Mijn maag doet pijn en de ranzige kotssmaak van te veel bier is niet geweldig, maar het gebonk in mijn hoofd wordt minder. Nee, dat niet. Het gebonk is minder belangrijk.

Ik moet maar weer eens gaan. Douchen, boodschappen doen en vroeg naar bed.
De voordeur zit op slot, en er is geen sleutel te vinden. Ik open het keukenraam. Een frisse, maar zachte wind waait naar binnen. Ik klim naar buiten en loop naar huis, mijn biertje in de hand. Onderweg groet ik iedereen. Om te shoqueren. De feestdagen zijn altijd hetzelfde. Eén grote orgie van melancholiek en zelfmedelijden, waar iedereen unaniem en solidair aan meedoet. Heerlijk.
"Keijk daer! Eenen zilvervloot!", (Piet Hein)
pi_23818899
kvind er niets aan. Teveel luxe woorden en er zit geen punt in je verhaal.
  dinsdag 7 december 2004 @ 13:38:21 #72
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_23819318
Hmmm... Ik zie nu pas dat ik mijn verhaal hier eerst had kunnen laten keuren. Had ik misschien beter kunnen doen. Dan had niet de helft van de lezers gemeld dat ze het een slecht verhaal vinden.
pi_23819335
Hey oersoep,
Ik las net je verhaal, maar je lijkt een beetje overijverig met de moeilijke woorden, zo is er toch geen touw aan vast te knopen?

Greetz

Ps.
Kijken jullie nog eens naar die van mij? feedback topic is leuk, maar ik zou wel graag feedback willen
pi_23819414
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 11:39 schreef OerSoeP het volgende:

Mijn baksel.
Meningen?

Winterlicht

De planten zijn dood en de vloertegels kleven van bier, rum-cola en tranen. Het ruikt naar sigarettenas. Reliquieën van nep-gezelligheid waarin seks, ruzie en alcohol een emulator van enthousiasme en genegenheid was. Ik heb het koud.

Mijn blote voeten plakken aan de koude grond en de pizzaresten kruipen over tafel, jagend op stukjes kerststol. Grijs winterlicht valt met tegenzin de kamer binnen en hult mijn wereld in kou en stilte. Ik wil dingen doen. Ik erger me aan mijn apatie. Ik kán dingen, wíl dingen, maar de dingen willen niet gedaan worden. Niet nu. Het bloed wil niet stromen en de geestdrift is afgedreven en gezonken, onderkoeld en slaperig. Ik geeuw.

Ik heb honger, maar kan niet eten alleen. Niemand om te bellen of uit te nodigen om gezellig en aanhankelijk en kerst-achtig te komen doen. Ik moet opruimen, maar opruimen drijft in de Noordzee, noordwaards, naar waar het nog kouder is. Ik ril.

Ik zit in de luie stoel, lui, maar niet ontspannen. Rechtop, mijn armen om mijn borst geslagen. Het huis is warm, maar ik ben koud. Ik zou op moeten ruimen, moeten gaan lopen, oude vrienden opzoeken. De kerstverlichting aandoen.

Mijn hoofd bonkt en er zit zand achter mijn ogen.

Ergens tussen de volle asbakken en lege blikjes rammelt een polyphonische ringtoon. Ik sta op om het ding te zoeken en neem even de tijd om te duizelen: te veel spanning op de lege middag. De trilfunctie bibbert op de tafel en een halfvol blikje huismerkbier schuifelt over de tafelrand. Bier met as gulpt als een ziek orgasme over het kleed, te dood om te schuimen. Even stel ik me een kerstkindje voor, gegroeid uit een smerig kleed, verwekt door het zaad van een avond vruchteloos zuipen. Als ik de telefoon gevonden heb, is hij al gestopt. Eén gemiste oproep. Géén nummer. Ik gooi de telefoon op een stoel.

Ik zie een dicht biertje staan en maak hem open. Lauw schuim kruipt naar buiten. Ik hap het weg. Het bier helpt. Geweldig zelfs. Een goudgele lichtpunt in de grijsheid. Mijn maag doet pijn en de ranzige kotssmaak van te veel bier is niet geweldig, maar het gebonk in mijn hoofd wordt minder. Nee, dat niet. Het gebonk is minder belangrijk.

Ik moet maar weer eens gaan. Douchen, boodschappen doen en vroeg naar bed.
De voordeur zit op slot, en er is geen sleutel te vinden. Ik open het keukenraam. Een frisse, maar zachte wind waait naar binnen. Ik klim naar buiten en loop naar huis, mijn biertje in de hand. Onderweg groet ik iedereen. Om te shoqueren. De feestdagen zijn altijd hetzelfde. Eén grote orgie van melancholiek en zelfmedelijden, waar iedereen unaniem en solidair aan meedoet. Heerlijk.
goed verhaal , alleen ik mis er wat in , maar wat weet ik niet
pi_23819439
hey broer, ik las hem net al online, best leuk verhaal ik heb op je gestemd hoor

hehe, leuke twist, met die boom
pi_23819524
quote:
Op maandag 6 december 2004 19:48 schreef Janetje het volgende:

[..]
uuuhm , ik vind het verhaal wel leuk maar ik vind het een beetje een chaos want ik moest het 3 keer overnieuw lezen om nou te snappen waar het nou precies om ging , mischien een idee om het iets simpeler neer te zetten ? kan ook aan mij liggen hoor
pi_23819573
@mobo666: Het warme kerstgevoel zeker? Of een plot?
pi_23819621
Ah, te moeilijk blijkbaar. Heb hem nu al ingevoerd. Maar als ik jullie reacties zo zie wordt het hem niet. Te hoog ingezet... :S
pi_23820109
Waarom komt mijn verhaal nou niet aan bij kerstverhalen?
pi_23820152
Eerste Kerstdag

Hij kijkt haar aan. Vanachter zijn krant twee bruine ogen. Er ligt de laatste dagen een glans over die haar nooit eerder is opgevallen. Is het verdriet, blijdschap? Of zijn het simpelweg de kerstlichtjes die reflecteren in zijn ogen?

Ze sloft richting de keuken. Twee mokken op het dienblad. Eén daarvan gevuld met een restje koffie en een vel erop. Zíjn mok. Het is een tik waar ze niet aan kan wennen. En dat terwijl ze al 58 jaar samen zijn.

Ze pakt de steelpan uit de gootsteen en werpt een blik op de klok bij het raam. Ze slaakt een diepe zucht. Het is pas half 11. Gedachteloos vult ze de pan met melk en zet die op het vuur. Het gas brandt nog van zo even. Heeft Riet toch gelijk. Ach, ze moet ook niet altijd alles aan de kinderen vertellen, komt weer onrust van. Ze redden het prima samen. Al is het wel jammer dat beide kinders met het hele gezin zijn gaan skiën tijdens de Kerstdagen…

In beide koppen giet ze een flinke laag koffie. Ze hangt een zeefje boven de hare en schenkt behoedzaam de warme melk erbij. Ze aarzelt boven zijn mok. Ze legt de zeef weg en schenkt in. Twee scheppen suiker erbij, twee vólle scheppen. Anders proeft hij het meteen. Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.

Ze zijn meegevraagd, maar ja, wat moet je met je 80-jarige lijf op een besneeuwde en gladde piste? Daarbij houdt Antoon niet van lang in de auto zitten. En zeker niet als het om een reis naar Duitsland gaat. Die oorlog is al lang voorbij, maar voor hem blijkbaar niet.

“Marit, wist je dat meneer Vennema ook al is overleden?” Ze neemt aan dat dat is wat hij zegt. Haar gehoor is niet meer zo goed als vroeger. Ze murmelt iets wat op ja lijkt.

Heeft ze er nou suiker in gedaan of niet? Haar vergeetachtigheid frustreert haar. Vandaag nog meer dan anders. Ze schraapt even over de bodem van de volle mok en haalt met het lepeltje wat suiker naar de oppervlakte. Ze glimlacht.

Antoon rookt zijn pijp aan de eettafel. Ze rilt lichtjes als de sterke geur haar neus binnen dringt. De krant van gisteren ligt opgevouwen op het bont gekleurde tafelkleed. Hij staart naar de piek in de boom. Ze zet de mok voor hem neer, met het oortje naar rechts. Zo heeft hij het graag. Het schaaltje kerstkransjes schuift ze dichterbij.

Ze aarzelt, zet dan haar beker naast de zijne en kust hem zacht op de mond. Hij pakt haar bij haar middel, drukt zich tegen hem aan, zijn hoofd tegen haar zachte, warme buik.

Hallo schrijvende fokkers en speciaal voor Francesca: . We gaan weer lekker aan de schrijf!
Gaarne feedback op dit verhaal, met name technisch aub. Kan op dit moment niet goed met afstand lezen. En wil het graag foutloos insturen. Mijn dank! Voor de heeeel oplettende lezers; dit verhaal heb ik eerder geplaatst tijdens de Liefdesverhalenwedstrijd, maar nu heb ik er 100 woorden bij bedacht en de sfeer aangepast...
pi_23820175
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 13:51 schreef OerSoeP het volgende:
Ah, te moeilijk blijkbaar. Heb hem nu al ingevoerd. Maar als ik jullie reacties zo zie wordt het hem niet. Te hoog ingezet... :S
ik vind hem wel leuk, aparte stijl enzo, maar wel leuk en ik kan ook geen opmerkingen bedenken..

[ Bericht 5% gewijzigd door Peter op 07-12-2004 14:29:18 ]
dag
pi_23820336
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:18 schreef Nonna het volgende:
Eerste Kerstdag
[...]Er ligt de laatste dagen een glans over die haar nooit eerder is opgevallen.[...]

Hallo schrijvende fokkers en speciaal voor Francesca: . We gaan weer lekker aan de schrijf!
Gaarne feedback op dit verhaal, met name technisch aub. Kan op dit moment niet goed met afstand lezen. En wil het graag foutloos insturen. Mijn dank! Voor de heeeel oplettende lezers; dit verhaal heb ik eerder geplaatst tijdens de Liefdesverhalenwedstrijd, maar nu heb ik er 100 woorden bij bedacht en de sfeer aangepast...
die zin loopt niet helemaal lekker(herformuleren of een extra komma?), voor de rest leest het lekker weg.
ik leest het verhaal nu voor het eerst en alles komt goed over..
nog 1 ding:
quote:
Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.
lijkt net een "opening" naar een uitleg daarover.. ik weet niet of je deze zin erbij moet zetten als het mensen nieuwsgierig maakt en er geen antwoordt op komt..
dag
pi_23820371
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:15 schreef Janetje het volgende:
Waarom komt mijn verhaal nou niet aan bij kerstverhalen?
Op de site staat het volgende:
Alleen verhalen van maximaal 450 woorden worden op de site toegelaten. Een redactie zal je verhaal eerst lezen en beoordelen, voordat het verhaal op de site verschijnt. Een verhaal zal maximaal 1 werkdag na insturen al dan niet op de website verschijnen.
Antwoord op je vraag zo?
pi_23820476
Ha petre86, dank voor je snelle reactie. Ik laat die zin nog even op me inwerken... dank!
Het stuk vd proef op de som slaat op de voorafgaande zin; Antoon wil graag 2 volle scheppen in zijn koffie. Marit heeft een keer er maar 1 in gedaan, maar dat proefde hij meteen. Enfin, ik wil dat er dus mee zeggen. Sorry, kom wat lastig uit mijn woorden door vermoeidheid.
pi_23820526
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:34 schreef Nonna het volgende:
Ha petre86, dank voor je snelle reactie. Ik laat die zin nog even op me inwerken... dank!
Het stuk vd proef op de som slaat op de voorafgaande zin; Antoon wil graag 2 volle scheppen in zijn koffie. Marit heeft een keer er maar 1 in gedaan, maar dat proefde hij meteen. Enfin, ik wil dat er dus mee zeggen. Sorry, kom wat lastig uit mijn woorden door vermoeidheid.
en dàt komt dus niet zo bij mij over
dat wilde ik er mee zeggen..
dag
pi_23820668
ha ha ha, eh ja , juist! of eigenlijk niet, maar ik wacht ook even reacties af van anderen... als er meerderen over struikelen wordt het tijd voor herformuleren.
want als 1 iemand zegt dat je een paardengebit hebt, kan je het naast je neer leggen
als 2 mensen het zeggen, kan je het nog steeds naast je neer leggen
als 3 mensen het zeggen, kan je gaan twijfelen
als 4 of meer mensen het zeggen, moet je een zadel gaan kopen!
pi_23820695
quote:
In beide koppen giet ze een flinke laag koffie. Ze hangt een zeefje boven de hare en schenkt behoedzaam de warme melk erbij. (1)Ze aarzelt boven zijn mok. Ze legt de zeef weg en schenkt in. Twee scheppen suiker erbij, twee vólle scheppen.(2) Anders proeft hij het meteen. Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.
doordat je bij (1) dat stukje over de zeef achter het aarzelen boven zijn kop zet lijkt het eerst net alsof ze twijfelt om er wel of geen melk bij de doen..
dat sutkje bij (2) kun je bijv. zo formuleren: ..., twee vólle scheppen. hij proeft het meteen als ze er minder in doet, dat heeft ze al eens geprobeerd.
nog niet helemaal perfect maar dat wel aan hoe ik het bedoel
dag
pi_23820782
je bent echt goed bezig petre! wat ik eigenlijk wil zeggen met die zeef EN dus ook niet duidelijk overkomt, is dat ze bewust kiest er geen zeefje bij te gebruiken. daardoor krijg je een vel in je koffie! een soort van uiting aan haar ergernis, omdat hij nooit zijn mok leegdrinkt...

ik wil de lezer altijd zelf graag laten denken, maar aan de andere kant vind ik het zelf ook irritant als ik na 3x lezen nog niet precies begrijp wat er staat... WIJZE LESSEN zo op dinsdagmiddag!
pi_23820789
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:41 schreef Nonna het volgende:
ha ha ha, eh ja , juist! of eigenlijk niet, maar ik wacht ook even reacties af van anderen... als er meerderen over struikelen wordt het tijd voor herformuleren.
want als 1 iemand zegt dat je een paardengebit hebt, kan je het naast je neer leggen
als 2 mensen het zeggen, kan je het nog steeds naast je neer leggen
als 3 mensen het zeggen, kan je gaan twijfelen
als 4 of meer mensen het zeggen, moet je een zadel gaan kopen!
tuurlijk, moet je ook vooral doen
het is alleen mijn 'gevoel' dat die stukjes duidelijker kunnen
maar moeten er natuurlijk wel mensen reageren he is ook fijn voor de schrijvers..

ik heb zelf helemaal geen inspiratie op het moment.. dus of ik zelf voor de sluitingsdatum nog iets schrijf...:? (wanneer is die datum eigenlijk?)
iig keep on writing !
dag
pi_23820805
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:46 schreef Nonna het volgende:
je bent echt goed bezig petre! wat ik eigenlijk wil zeggen met die zeef EN dus ook niet duidelijk overkomt, is dat ze bewust kiest er geen zeefje bij te gebruiken. daardoor krijg je een vel in je koffie! een soort van uiting aan haar ergernis, omdat hij nooit zijn mok leegdrinkt...

ik wil de lezer altijd zelf graag laten denken, maar aan de andere kant vind ik het zelf ook irritant als ik na 3x lezen nog niet precies begrijp wat er staat... WIJZE LESSEN zo op dinsdagmiddag!
ooow ze schenkt er melk in!!
dat had ik nog niet helemaal begrepen

(er stond wel boven dat ze een flinke laag koffie inschonk, maar dat er bij hem melk in ging had ik niet helemaal door.. maar misschien licht dat aan mij )
dag
  dinsdag 7 december 2004 @ 14:48:53 #91
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23820825
Sorry hoor, maar de constructie die Nonna gebruikt geeft bij geen énkel probleem.
Snap niet waar je zo over zeurt, eerlijk gezegd.
...dass wir fliegen.
pi_23820848
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:46 schreef petre86 het volgende:

[..]

tuurlijk, moet je ook vooral doen
het is alleen mijn 'gevoel' dat die stukjes duidelijker kunnen
maar moeten er natuurlijk wel mensen reageren he is ook fijn voor de schrijvers..

ik heb zelf helemaal geen inspiratie op het moment.. dus of ik zelf voor de sluitingsdatum nog iets schrijf...:? (wanneer is die datum eigenlijk?)
iig keep on writing !
vlg mij = de datum 20/12. vanaf die dag gaan ze nl de schrijvers interviewen. strakke deadline dus!
pi_23820905
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:48 schreef De-oneven-2 het volgende:
Sorry hoor, maar de constructie die Nonna gebruikt geeft bij geen énkel probleem.
Snap niet waar je zo over zeurt, eerlijk gezegd.
dat is dan mooi
en het is niet bedoelt als zeuren hoor
ik geef alleen mijn gevoel over de tekst weer en misschien wordt de tekst daar wel beter van..
maar wellicht ben ik wel niet wakker genoeg.
en bij lezen is het mooie dat iedereen er zijn eigen interpretatie aan kan geven he
ik snap nu iig het verhaal helemaal

@ nonna, ach nog 13 dagen tijd genoeg.. hoop ik
en bedankt nog voor je uitleg trouwens
dag
  dinsdag 7 december 2004 @ 14:55:34 #94
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23820981
Die van OerSoeP mag er trouwens ook wel wezen...
Deed me een beetje aan de schrijfstijl van zodiakk denken..
...dass wir fliegen.
  dinsdag 7 december 2004 @ 15:58:53 #95
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_23821510
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:55 schreef De-oneven-2 het volgende:
Die van OerSoeP mag er trouwens ook wel wezen...
Deed me een beetje aan de schrijfstijl van zodiakk denken..
Toen ik het verhaal van OerSoeP las moest ik aan jou denken
(Mooi verhaal trouwens OerSoeP!! )
quote:
Op maandag 6 december 2004 14:27 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kom niet verder als Bert, er zit een kerstboom in je oor...
Writersblock??
pi_23821626
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:29 schreef Nonna het volgende:

[..]

Op de site staat het volgende:
Alleen verhalen van maximaal 450 woorden worden op de site toegelaten. Een redactie zal je verhaal eerst lezen en beoordelen, voordat het verhaal op de site verschijnt. Een verhaal zal maximaal 1 werkdag na insturen al dan niet op de website verschijnen.
Antwoord op je vraag zo?
Hehe, schrijven dat lukt me een beetje, nou nog leren lezen

[ Bericht 4% gewijzigd door Janetje op 07-12-2004 16:56:11 ]
pi_23822051
quote:
Op maandag 6 december 2004 21:00 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Klein dingetje: kvind de gerechten niets geloofwaardig overkomen. Ik denk dat je misschien de keukens van ecuador of andere iets exotischere landen door kunt bladeren naar echt bestaande gerechten (gevulde Cavia misschien?)
Het was juist de bedoeling dat die gerechten ongeloofwaardig zouden zijn. Anders is het afgezaagd.
www.thuisuiteten.nl
pi_23822518
quote:

[..]
Nek aan nek he
Ik heb op je gestemd "heel goed verhaal!"

woensdag 8 december 2004 @ 00:21:07 #99
14604 Zed
----------------------
pi_23824724
Ik zag dit pas telaat en ik heb mijn verhaaltje al ingestuurd, maar ik zou het toch leuk vinden als ik wat meningen kan horen. Het is wel jammer trouwens dat je verhalen niet meer kan editen. Ik heb het veel te snel verstuurd.
Verhaal Beneveld vind ik trouwens tot nu toe het beste verhaal.
quote:
Kerstpubliek aan de overkant

Kerstavond en ik kom net onder de douche vandaan. Mijn lichaam voelt nog steeds lekker warm aan, dankzij de 20 minuten durende douchesessie die ik mijzelf kado heb gedaan en een centrale verwarming dat het huis een tropisch sfeertje geeft.

Ik zit op mijn slaapkamer, waar ik van plan was mijzelf aan te kleden.
Maar op het moment dat ik mijn gordijnen wilde sluiten, viel mijn oog op de huiskamer van de overburen. Ik ben niet het type dat normaliter mensen begluurd, maar toen ik mijn buren daar zo zag zitten met hun familie, kwam er een gevoel van weemoed over mij heen. Ik doofde het licht en besloot er eens goed voor te gaan zitten.

En hier zit ik dan nu, in mijn badjas op een donkere slaapkamer, kijkend naar het kerstfeest van mensen die niet ken. Ik zie wat kinderen spelen met de hond. (Of zou het een knuffel zijn?) Ze slepen de arme Loebas van links naar rechts, en ruziën om wie het beest mag aaien. De volwassenen slaan het gade en lachen erom. (Of zouden ze om wat anders lachen?) Het maakt ook eigenlijk niet uit waar ze om lachen, er wordt gelachen. Iedereen is gelukkig en op zijn gemak. De kerstboom schittert, de lampjes knipperen en de kerstpoppetjes op de ramen hebben het naar hun zin. Daar, aan de overkant, zie ik gelukkige mensen. Geen ruzie of ellende, enkel en alleen geluk. Een klein meisje stoot haar hoofd en nog voordat ze kan huilen wordt ze omringd door bemoedigende blikken, troostende woorden en een helende kus van mama. Zelfs dit verstoort het geluk niet.

Ik vraag me af wie mij zal troosten als ik mijn hoofd zou stoten. Wie zou er lachen als ik een mop vertel? Aan de overkant zit een heel publiek te wachten op een mop, een anekdote of gewoon een goed verhaal. Maar het is niet mijn publiek. Het is het publiek van nummer 39. Publiek en entertainer tegelijk. De vader die luistert naar zijn dochter, de dochter die inhaakt op haar oma, de oma die het verhaal begon op aangeven van de oom, de oom....

Verrek, daar gaat de deurbel. Ik ben de de tijd helemaal vergeten. Nu zit ik hier in mijn badjas met mijn familie aan de deur. Achja, tijd om te entertainen.
Ik ben geen analfabeet...
pi_23827203
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 22:00 schreef Janetje het volgende:

[..]

Nek aan nek he
Ik heb op je gestemd "heel goed verhaal!"

Senk joe, die had ik nodig.
Ook aan Zed trouwens. Ik heb je een "heel goed" gegeven, en je staat nu vrij hoog (dat kan niet alleen dankzij mij zijn, dus meer mensen vinden het tof).
Die harmonische kerst aan de overkant is zeg maar het tegenovergestelde van wat ik gewend ben, dus dat "het gebeurt aan de overkant en niet bij mij" herken ik zeker. Daarnaast staat het met beide voeten op de grond, zonder verheven "heilige-dagen-kindeke"-gevoel, da's ook een plus (helemaal vergeleken met andere verhaaltjes daar. Ik krijg bijvoorbeeld spontane jeuk bij het verhaal van dat sneeuwvlokje met een naam. Deze staat nota bene boven ons, tijd om daar iets aan te doen... )
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_23827903
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:18 schreef Nonna het volgende:
Eerste Kerstdag

Hij kijkt haar aan. Vanachter zijn krant twee bruine ogen. Er ligt de laatste dagen een glans over die haar nooit eerder is opgevallen. Is het verdriet, blijdschap? Of zijn het simpelweg de kerstlichtjes die reflecteren in zijn ogen?

Ze sloft richting de keuken. Twee mokken op het dienblad. Eén daarvan gevuld met een restje koffie en een vel erop. Zíjn mok. Het is een tik waar ze niet aan kan wennen. En dat terwijl ze al 58 jaar samen zijn.

Ze pakt de steelpan uit de gootsteen en werpt een blik op de klok bij het raam. Ze slaakt een diepe zucht. Het is pas half 11. Gedachteloos vult ze de pan met melk en zet die op het vuur. Het gas brandt nog van zo even. Heeft Riet toch gelijk. Ach, ze moet ook niet altijd alles aan de kinderen vertellen, komt weer onrust van. Ze redden het prima samen. Al is het wel jammer dat beide kinders met het hele gezin zijn gaan skiën tijdens de Kerstdagen…

In beide koppen giet ze een flinke laag koffie. Ze hangt een zeefje boven de hare en schenkt behoedzaam de warme melk erbij. Ze aarzelt boven zijn mok. Ze legt de zeef weg en schenkt in. Twee scheppen suiker erbij, twee vólle scheppen. Anders proeft hij het meteen. Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.

Ze zijn meegevraagd, maar ja, wat moet je met je 80-jarige lijf op een besneeuwde en gladde piste? Daarbij houdt Antoon niet van lang in de auto zitten. En zeker niet als het om een reis naar Duitsland gaat. Die oorlog is al lang voorbij, maar voor hem blijkbaar niet.

“Marit, wist je dat meneer Vennema ook al is overleden?” Ze neemt aan dat dat is wat hij zegt. Haar gehoor is niet meer zo goed als vroeger. Ze murmelt iets wat op ja lijkt.

Heeft ze er nou suiker in gedaan of niet? Haar vergeetachtigheid frustreert haar. Vandaag nog meer dan anders. Ze schraapt even over de bodem van de volle mok en haalt met het lepeltje wat suiker naar de oppervlakte. Ze glimlacht.

Antoon rookt zijn pijp aan de eettafel. Ze rilt lichtjes als de sterke geur haar neus binnen dringt. De krant van gisteren ligt opgevouwen op het bont gekleurde tafelkleed. Hij staart naar de piek in de boom. Ze zet de mok voor hem neer, met het oortje naar rechts. Zo heeft hij het graag. Het schaaltje kerstkransjes schuift ze dichterbij.

Ze aarzelt, zet dan haar beker naast de zijne en kust hem zacht op de mond. Hij pakt haar bij haar middel, drukt zich tegen hem aan, zijn hoofd tegen haar zachte, warme buik.

De (kerst)sfeer is absoluut onaangetast gebleven, echt een mooi verhaal. Ik zie het voor me: twee oudjes, liefdevol leunend op elkaar: "eenzaam, maar niet alleen".
En idd, ik herkende het onmiddellijk en dat zegt ook heel veel over je verhaal, Nonna!
pi_23828637
Hee hoi Francesca, dank voor je reactie. Ik heb intussen kleine dingetjes aan gepast en het intussen gepost. Let goed op met posten op de site, want de introductie komt dus boven je verhaal. Zat niet goed op te letten en heb nu een dubbel begin.
Heeeel ergerlijk! Ben nu lekker aan t tikken aan volgend verhaal.

Hoe zit het met jou en je schrijverij??? Ben erg benieuwd hoe het je is vergaan na het winnen van de liefdesverhalenwedstrijd. Maar misschien kunnen we dat beter offtopic doen...

Antoon en Marit

Hij kijkt haar aan. Vanachter zijn krant twee bruine ogen. De laatste dagen ligt er een glans over die haar nooit eerder is opgevallen. Is het verdriet, blijdschap? Of zijn het simpelweg de kerstlichtjes die reflecteren in zijn ogen?

Ze pakt de steelpan uit de gootsteen en werpt een blik op de klok. Ze slaakt een diepe zucht. Het is pas half 11. Automatisch vult ze de pan met melk en zet die op het vuur. Het gas brandt nog van zo even. Had haar dochter toch gelijk; ze wordt vergeetachtig. Ach, ze moet ook niet altijd alles aan de kinderen vertellen, komt weer onrust van. Ze redden het prima samen. Al is het wel jammer dat beide kinders met het hele gezin zijn gaan skiën tijdens de Kerstdagen…

In beide koppen giet ze een flinke laag koffie. Ze hangt een zeefje boven de hare en schenkt behoedzaam de warme melk erbij. Ze aarzelt boven zijn mok. Ze legt de zeef weg en schenkt in. Daarna twee scheppen suiker erbij, twee vólle scheppen. Anders proeft hij het meteen. Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.

“Marit, wist je dat Dirk Vennema ook al is overleden?” Ze neemt aan dat dat is wat hij zegt. Haar gehoor is niet meer zo goed als vroeger. Ze murmelt iets wat op ja lijkt.

Antoon rookt zijn pijp aan de eettafel. Ze rilt lichtjes als de sterke geur haar neus binnen dringt. De krant van gisteren ligt opgevouwen op het zelfgeborduurde kerstkleed. Hij staart naar de piek in de boom. Ze zet de mok voor hem neer, met het oortje naar rechts. Zo heeft hij het graag. Het schaaltje kerstkransjes schuift ze dichterbij.

pi_23828951
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:01 schreef Nonna het volgende:
Hee hoi Francesca, dank voor je reactie. Ik heb intussen kleine dingetjes aan gepast en het intussen gepost. Let goed op met posten op de site, want de introductie komt dus boven je verhaal. Zat niet goed op te letten en heb nu een dubbel begin.
Heeeel ergerlijk! Ben nu lekker aan t tikken aan volgend verhaal.
Hee, als je ze mailt, halen ze die dubbele dingen eruit! Ik had uit arrenmoede bij "bovenschrift" maar wat ingevuld dat als een vlag op een strontschuit stond. Even gemaild en het was gefikst
pi_23829394
Het aanbod is erbarmelijk. Mooivindretoriek. Het moralisme neigt naar populisme.
Er zitten een paar goede verhalen tussen, en één daarvan is die over Teun en zijn vader.

Waar worden de verhalen op beoordeeld?
Kwaliteit of de mate waarin aan het stereotype 'kerstverhaal' voldaan wordt?
pi_23829436
Heb ze net gemaild met vraag ter verbetering enzo, kreeg dit in mijn mailbox:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
hetkerstverhaal@akn.nl
pi_23830362
quote:
Op woensdag 8 december 2004 09:12 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Senk joe, die had ik nodig.
Ook aan Zed trouwens. Ik heb je een "heel goed" gegeven, en je staat nu vrij hoog (dat kan niet alleen dankzij mij zijn, dus meer mensen vinden het tof).
Die harmonische kerst aan de overkant is zeg maar het tegenovergestelde van wat ik gewend ben, dus dat "het gebeurt aan de overkant en niet bij mij" herken ik zeker. Daarnaast staat het met beide voeten op de grond, zonder verheven "heilige-dagen-kindeke"-gevoel, da's ook een plus (helemaal vergeleken met andere verhaaltjes daar. Ik krijg bijvoorbeeld spontane jeuk bij het verhaal van dat sneeuwvlokje met een naam. Deze staat nota bene boven ons, tijd om daar iets aan te doen... )
Dat verhaal met dat sneeuvlokje is dus van mij op jou stem ik ook niet meer
  woensdag 8 december 2004 @ 13:03:56 #107
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_23830849
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:46 schreef OerSoeP het volgende:
Waar worden de verhalen op beoordeeld?
Kwaliteit of de mate waarin aan het stereotype 'kerstverhaal' voldaan wordt?
Ik denk dat het moet sneeuwen, dat er een flinke dosis zieligheid in moet voorkomen en dat uiteindelijk alles goed moet komen (met mooie lampjes en veel tranen).

Maar misschien is dat mijn sarcastische instelling.
pi_23831160
quote:
Op woensdag 8 december 2004 12:39 schreef Janetje het volgende:

[..]

Dat verhaal met dat sneeuvlokje is dus van mij op jou stem ik ook niet meer
HAP! HAP! HAP!
Lieve schat, het stond mede dankzij mijn bescheiden stemmetje zo hoog
Vriendjes?
pi_23831318
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:20 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

HAP! HAP! HAP!
Lieve schat, het stond mede dankzij mijn bescheiden stemmetje zo hoog
Vriendjes?
Vriendjes
pi_23833960
De degelijkste kerstverhaaltjes staan momenteel in de top 5, wat wel weer erg NCRV is.
www.thuisuiteten.nl
pi_23834027
Ongeveer 5 minuten lang heeft er een reactie-functie ingezeten.
Wat dus plotseling weer verdween, nadat ik bij het verhaal van dat herdertje had opgemerkt dat het hard wrijven van een wollen vest tegen een pasgeboren baby eerder een bloedbad dan reanimatie tot gevolg heeft.
pi_23834164
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:45 schreef methodmich het volgende:
De degelijkste kerstverhaaltjes staan momenteel in de top 5, wat wel weer erg NCRV is.
De site is toch voor iedereen toegankelijk???

Beetje gefrustreerd MM?
pi_23834199
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:49 schreef Nonna het volgende:
hetkerstverhaal@akn.nl
Het mailadres is:

ncrv.hetkerstverhaal@akn.nl
pi_23834785
Nu hebben ze de reacties weer aangezet... Ze zij een beetje huiverig of zo...
pi_23834890
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:55 schreef SCH het volgende:

[..]

De site is toch voor iedereen toegankelijk???

Beetje gefrustreerd MM?
Nee, want ik heb niet geschreven om te winnen.
www.thuisuiteten.nl
pi_23836741
quote:
Op woensdag 8 december 2004 16:26 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nee, want ik heb niet geschreven om te winnen.
jammer, krijgen we je mooie voetbalbenen dus niet te zien bij Schepper en Co...

schrijf er nog één!

heb ik ook gedaan...ik zit nu bij de middenmoot
pi_23837451
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:49 schreef Nonna het volgende:
hetkerstverhaal@akn.nl
Klopt, had ik ook twee keer. Toch is er iets aangekomen, want het is verwijderd. Gewoon stug doormailen en het komt wel ergens door.
pi_23837842
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:55 schreef Francesca het volgende:

[..]

jammer, krijgen we je mooie voetbalbenen dus niet te zien bij Schepper en Co...

schrijf er nog één!

heb ik ook gedaan...ik zit nu bij de middenmoot
Nou, ik kan wel heel de eredivisie laten stemmen op mijn verhaal.
www.thuisuiteten.nl
pi_23838851
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:54 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nou, ik kan wel heel de eredivisie laten stemmen op mijn verhaal.
valsspeler....
pi_23840649
LOL! Het staat wel leuk als je in de Top 5 staat natuurlijk. Maar ik denk dat de uiteindelijke beoordeling wordt gedaan door de jury...

Iemand overigens al een werkelijk geweldig verhaal gespot? Niet dat mijn verhaal zo denderend is, maar ik zie bij de overige verhalen ook niet écht iets wat me grijpt, ofzo...
pi_23843934
Madguy, ik hoop het in ieder geval wel, door een jury... zou beetje raar zijn anders
pi_23844077
Tuurlijk door een jury. Iedereen met een beetje ambitie stem zichzelf de hemel in en drukt anderen naar beneden. Of schakelt een bataljon vrienden in die voor hem of haar stemmen en de anderen als verschrikkelijk bestempelen. Dat is misschien leuk voor een 'Grootste Nederlander' competitie, maar hier gaat het om talent, en dat moet behoorlijk beoordeeld worden vind ik...
pi_23844160
quote:
op 2e Kerstdag, 26 december, maakt een deskundige jury via NCRV radio en tv (Schepper & Co) bekend wat Het Kerstverhaal 2004 is geworden.

[ Bericht 19% gewijzigd door Janetje op 09-12-2004 00:42:14 ]
pi_23872346
Een rampzalig kerstfeest

Het is de dag voor Kerstmis. Ze is vroeg opgestaan, er wacht haar een drukke dag. Slaapdronken strompelt ze de trap af. Nog voor ze de woonkamer bereikt heeft, ruikt ze een doordringende geur: de hond, weet ze meteen, hij is ziek.
Zijn zachte hoopjes liggen overal, onder de eettafel en de vensterbank, zelfs onder de kerstboom. Meteen gooit ze alles open. Te laat, de hele kamer hangt vol geurvlaggen.
Terwijl het beest zielsgelukkig door de achtertuin holt, kruipt zij op haar knieën door de woonkamer. Als de vloer schoon is en het sop bruin, hangt de onverdraaglijke stank er nog. "Interieurverfrisser", schrijft ze op haar boodschappenlijst.

Vol goede moed rijdt ze naar de supermarkt, die vandaag extra vroeg open is. Zij komt slechts voor de allerlaatste boodschappen en verse ingrediënten voor het kerstdiner waarmee ze op Eerste Kerstdag alle eer hoopt te behalen.
Ze gelooft haar ogen niet, de straatverlichting brandt nog, maar het parkeerterrein staat al vol. Een file zorgt voor ergernis en één vrijkomend parkeerplaatsje voor een fikse ruzie tussen twee automobilisten.
"Fijne Feestdagen!" wil ze roepen, maar ze bedenkt zich op tijd: getatoeëerde mannen stormen uit hun auto en gaan op de vuist.

Ze haast zich naar binnen. Alweer moet ze wachten: geen winkelwagentjes meer.
Ze is al te laat, ziet ze, de schappen zijn halfleeg en de groentenafdeling biedt een troosteloze aanblik. Verlepte kroppen sla en gekneusde vruchten voor bodemprijzen, ook het laatste bakje met verse kruiden is spotgoedkoop: basilicum, juist hetgeen dat ze niet nodig heeft.
Er komt geen einde aan haar rampspoed: de roomboter en luxe kaasjes zijn op en de verse slagroom is over datum. Het kwebbelende winkelmeisje komt haar belofte niet na: "U vraagt, wij helpen!"
Als ze zich eindelijk richting magazijn begeeft, blijft ze zorgwekkend lang weg. Ze weet niet wie meer opgelucht is, zij of het grietje dat toch nog wat brood heeft gevonden.
Ze sloft richting kassa, haar wagentje vol surrogaatartikelen en haar hoofd vol zorgen.

Nu staat ze alleen in haar keuken en lijkt het alsof ze gestraft wordt: niets lukt. De saus schift en ze weet waarom: de spuitbusslagroom riekt naar bederf. Zodra ze het blikje garnalen heeft geopend, ziet ze geen roze, maar zwarte lijfjes drijven. Het exquise voorafje verdwijnt met een driftige haal van haar kerstmenu.
Ze gaat extra aandacht besteden aan het hoofdmaal: lamsbout met honing, zonder mango en tijm weliswaar, maar met basilicum, hopelijk een goede smaakvervanger.
De volgende rampzalige ontdekking voelt aan als een nekslag: ze is de wijn vergeten.
Haar schort doet dienst als zakdoek en haar luide gesnik overstemt zelfs het rinkelende geluid van de voordeurbel.
Ze wordt wakker gekust, een liefdevolle fluistering volgt: "Zalig Kerstfeest, schatje!"

[ Bericht 0% gewijzigd door Francesca op 10-12-2004 10:46:38 ]
pi_23872458
ff heel stom vraagje..
maar FRANSESCA kom jij uit amstelveen?
ik probeer ff te achterhalen of jij bent wie-ik-denk-dat-jij-bent..:)
pi_23872475
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 09:31 schreef lievebobby het volgende:
ff heel stom vraagje..
maar FRANSESCA kom jij uit amstelveen?
ik probeer ff te achterhalen of jij bent wie-ik-denk-dat-jij-bent..:)
pi_23872531
too bad...

sprak gisteren een tjikita in de bus en ze vertelde dat ze een prijs had gewonnen op de site van FOK! voor het schrijven van een verhaaltje.. kon niemand anders vinden dan jij:)...

sorry voor t misverstandje
pi_23876161
Heb ik ergens overheen gelezen? Vanmorgen zond ik mijn verhaaltje in, maar het staat nog steeds niet online.
Tot wanneer kun/mag je verhalen plaatsen bij de NCRV?
pi_23877636
Laat maar, ik was te voorbarig. Ik heb al antwoord gehad!
  vrijdag 10 december 2004 @ 14:44:03 #130
52961 notnajja
herfstbloeier
pi_23878748
Hoi Francesca,
Je verhaal is prima geschreven, daarover geen kritiek. Alleen maak je mijns inziens een psychologische fout, je laat de nachtmerrie plaatsvinden nadat de vrouw al boodschappen heeft gedaan, het is immers eerste kerstdag als ze wakker wordt. Ik zeg het wat knullig, maar ik hoop dat je het begrijpt. Misschien struikelt niemand erover hoor, het viel me alleen in dat zo'n droom vooral optreedt als je tegen iets opziet wat nog moet gebeuren.
Anton
pi_23881545
Och Anton, sommige vrouwen beleven hét keer op keer......

tnx! Ook voor de feedback!
pi_23882912
De hele top 5 die er nu staat vind ik tamelijk zwak.
www.thuisuiteten.nl
pi_23883271
@MM.

Ik heb veel leuke verhalen gelezen, die staan idd niet in de top 5. Die top zegt echter niets.

Ik heb zo'n idee dat velen jouw "list" toepassen, denk je niet? Maar...er is nog een deskundige jury. Vorige keer wisten we dat het Arthur en Manon waren. Wie jureert nu?

Of is het wel bekend en heb ik daar overheen gelezen?
pi_23883381
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 18:04 schreef Francesca het volgende:
Of is het wel bekend en heb ik daar overheen gelezen?
Het is nog niet bekend.
pi_23894537
Hallo schrijvers, de jury wordt ergens in de loop van volgende week bekend gemaakt. En vanaf volgende week worden er ook diverse verhalen voorgelezen, al is niet zo dat dat verhaal dan meteen genomineerd is. Hoe ik dat weet? Gisteren gebeld door Peter (die ook 'van' Nachtlicht was), omdat ik as. dinsdag rond de klok van 11.15 kleine interview mag geven n.a.v. mijn verhaal Antoon en Marit. Dat wordt nl voorgelezen! GAAAAAFFF!!! Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn van hier die dezelfde eer te beurt valt.

Eea gebeurt dus in het programma Plein Publiek te beluisteren via 747 AM. Lang leve kabelradio! Oja, het fragment komt later ook op die site te staan (als ik het goed heb), zodat je jezelf fijn kunt terug horen...

Ik vind trouwens ontzettend veel verhalen zeer geijkt, voorspelbaar en zo vol met spelfouten... Waar is het nivo van de Liefdesverhalenwedstrijd?! Waar zijn Type, Hannekez, Twinky?? Je kan trouwens insturen t/m 23 december.
pi_23897469
Jeetje zeg, ik ben meer tijd kwijt om mijn verhaal van de oorspronkelijk meer dan 1000 woorden terug te brengen naar het belachelijk lage aantal van 450 woorden, dan het me tijd heeft gekost om het verhaal zelf te verzinnen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_23897486
Ja, maar als je iets onvoorspelbaars schrijft trekt de NCRV het niet.

* methodmich bidt dat Jaap in de jury zit
www.thuisuiteten.nl
pi_23898002
Misschien stom, maar wie is Jaap?
pi_23898154
`Gefeli Nonna!!

Liev verhaal ook

[ Bericht 79% gewijzigd door Janetje op 11-12-2004 15:37:10 ]
pi_23898201
Vraagje, worden alle verhalen bekeken om genomineerd te worden, of alleen de top5?
pi_23898850
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 13:54 schreef methodmich het volgende:
Ja, maar als je iets onvoorspelbaars schrijft trekt de NCRV het niet.
Daarnaast gok ik dat verhalen met drieletterwoorden het ook niet gaan redden.
pi_23899296
Je bedoelt verhalen met God erin?

En Jaap is een held hoor Francesca.
www.thuisuiteten.nl
pi_23899597
Waarom is Jaapje een held Methodmich? (ehhh, Jaap dus, no disrespect to the judges)

[ Bericht 38% gewijzigd door Janetje op 11-12-2004 16:09:22 ]
pi_23899887
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 15:38 schreef methodmich het volgende:
Je bedoelt verhalen met God erin?

En Jaap is een held hoor Francesca.
Niet de mijne, ik heb maar één held, je weet wel wie

weet ik het nog niet, maar jah, zal wel aan mij liggen
pi_23899925
@nonna, sorry, vergat dit nog: gefeli! Spannend!!!
pi_23900299
* SCH denkt niet dat Jaap in de jury zit maar het zou wel geweldig zijn - dan wint de beste in ieder geval. Hij zal het wel te druk hebben
pi_23900382
ik kijk nooit naar voetballen. ik vind die broekjes van tegenwoordig veel te lang. Vroeger, ja, vroeger, toen hadden ze nog van die leuke broekjes, met van die pikante, korte pijpjes, maar ja, dat vinden de heren voetballers natuurlijk te koud.
pi_23900412
Hoe kom je nou ineens bij voetbal?
pi_23900518
Ik denk stiekem een beetje dat abdi wint, maar hoop natuurlijk ook dat mijn verhaaltje hoog komt

[ Bericht 19% gewijzigd door Janetje op 11-12-2004 16:55:24 ]
pi_23900684
Francesca, Jaap zit al in dat topic.
www.thuisuiteten.nl
pi_23900897
Dit is mijn poging.
Ik heb hem echter al opgestuurd, want anders dan blijf ik tot in het oneindige bezig dingen te veranderen.
quote:
Vreemde Verbondenheid

Het kippenvel staat nog op mijn armen en mijn vingers trillen. Toch wil ik dit verhaal nu gelijk opschrijven, voor het geval ik later ga twijfelen aan wat er gebeurd is.

Kerst. Voor mij geen gezelligheid, lichtjes en wonderen. Kerst betekent voor mij eenzaamheid en ik word misselijk van de hele kerstsfeer. Vandaar dat ik dit jaar besloten had om me volledig van het hele kerstgebeuren af te zonderen.
Voorzien van genoeg eten, boeken en dvd’s om de kerstdagen door te komen had ik mij eergisteren, kerstavond, opgesloten in huis. Gistermiddag had ik net een pizza in de oven gegooid, toen de deurbel ging. Ik twijfelde of ik open zou doen, maar mijn nieuwsgierigheid won het.

Voor de deur stond een man van een jaar of dertig. Niet veel ouder dan ik. Hij glimlachte, maar tegelijk bespeurde ik iets treurigs in zijn ogen. Hij straalde een soort rust uit, wat mij onbewust op mijn gemak stelde. Hij vertelde dat hij onderweg was, maar hij was gestopt om bij mij aan te bellen. Ik dacht dat hij behoorlijk in de war was, en nodigde hem uit binnen te komen. Mijn aanbod van pizza sloeg hij af. Ik probeerde erachter te komen of hij misschien autopech had of verdwaald was. Hij zei niet veel, maar stelde mij plotseling de vraag of ik in het lot geloofde.

Die hele avond hebben we gepraat over toeval, zielsverwanten en jeugdherinneringen. Het werd voor mij emotioneel, omdat ik het gevoel had dat ik voor het eerst iemand over mijn jeugd kon vertellen. Hij veroordeelde niet, hij luisterde alleen en op het juiste moment sloeg hij een troostende arm om mij heen. Ik voelde een diepe verbondenheid met deze vreemde. Voor het eerst gaf iemand mij het gevoel dat er misschien meer zou zijn tussen hemel en aarde.

Vanochtend werd ik wakker op de bank in de woonkamer en het duurde even voor het gebeuren van gisterenavond weer tot mij doordrong. De vreemdeling was weg, maar mijn voordeur was van binnenuit afgesloten. Ik doorzocht mijn flat. Ik keek zelfs onder mijn bed en in mijn klerenkast.
Er moest een rationele verklaring voor deze verdwijning zijn. Om mijn gedachten af te leiden zette ik de televisie aan. Doelloos zapte ik langs de kanalen, totdat ik bleef hangen op de regionale zender, een nieuwsuitzending.
Op de tv zag ik de straat achter mijn huis, een auto werd uit de sloot getakeld. De nieuwlezeres vertelde dat de bestuurder onderweg was naar zijn ouders toen hij een hartaanval kreeg. Het kippenvel, nu nog op mijn armen, kwam op het moment dat er een foto werd getoond van de overleden 31-jarige man, die nu geen vreemde meer voor mij is.
  zondag 12 december 2004 @ 16:10:44 #152
20619 Type
O positief...
pi_23921325
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 09:44 schreef Nonna het volgende:
Waar zijn Type, Hannekez, Twinky?? Je kan trouwens insturen t/m 23 december.
Nog steeds levend, maar ik ga deze overslaan. Ik doe niet aan kerst, en dus ook niet aan kerstverhalen

Kerstverhalen veranderen bij mij heel vaak in verhalen over melancholie en blues, en dat is niet altijd goed... voor mij dan.

Ik wens iedereen wel veel plezier en succes met het schrijven van zijn of haar verhaal.
toi toi toi
"Dance music is just that same silly beat over and over again
and some bloke singing 'We're all free' while you're not. It's stupid."
-Liam Gallagher, Oasis
  zondag 12 december 2004 @ 17:46:55 #153
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_23923451
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 17:09 schreef Biancavia het volgende:
Dit is mijn poging.
Ik heb hem echter al opgestuurd, want anders dan blijf ik tot in het oneindige bezig dingen te veranderen.
[..]
Hmmm... heb het net even gelezen. Het is best aardig geschreven maar dit thema is wel een beetje uitgekauwd vind ik persoonlijk. no offense verder!
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  zondag 12 december 2004 @ 18:45:02 #154
73808 EvilCole
zo niet, dan toch!
pi_23924575
quote:
Dit is mijn poging.
[..]
Ik vind hem aardig goed
  zondag 12 december 2004 @ 20:02:34 #155
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_23926278
Tsss, wedstrijd is al tijden bezig en ik ontdek m nu pas... maarre.. zal me er eens op storten als ik de nodige alcohol heb weggewerkt.. vanavond dus waarschijnlijk..
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_23926754
quote:
Op zondag 12 december 2004 17:46 schreef TheMarco het volgende:

[..]

Hmmm... heb het net even gelezen. Het is best aardig geschreven maar dit thema is wel een beetje uitgekauwd vind ik persoonlijk. no offense verder!
Ja, uitgekauwd is het absoluut!

Ik was ook eigenlijk heel erg de diepte in gegaan met het verleden van de ik-persoon, maar vanwege de limiet van 450 woorden heb ik dat allemaal geschrapt...
pi_23940286
quote:
Anna

Kerstavond staat voor veel mensen gelijk aan gezelligheid
Maar voor dit kleine meisje, betekende het een zware tijd
Tien uur sloeg de klok in de hoge toren
Iedereen in de stad heeft het kunnen horen

De sneeuw valt vlokje voor vlokje naar beneden
Nergen is te zien of er een auto heeft gereden
Alleen kleine voetstapjes zijn er te zien
Van een meisje van nog geen jaar of tien

Langzaam slentert ze door de straten
In dunne kleding, vol met gaten
Rood zijn haar wangetjes allang niet meer
Alles voelt koud en haar voetjes doen zeer

Trillende handjes komen onder haar mouwen vandaan
Nergens heeft zij een warm plekje waar ze heen kan gaan
Het beste wat ze kan doen is in beweging blijven
Niet in slaap vallen en haar handjes tegen elkaar aan wrijven

Hoestend probeert zij de wind te trotseren
Met niets in haar maag om op te teren
Een traan glijdt langs haar wang
Toch is dit kleine meisje echt niet bang

Maar het is al laat en de schaduwen worden groter
Ze voelt zich zo alleen, deze kleine koter
Bij een groot huis blijft ze staan
Een jongetje staat niet ver van haar vandaan

Met zijn wantjes vast gebonden aan zijn mouw
Vlucht hij naar binnen voor de ijzige kou
Gezellig zit het gezin voor de open haard
Dichtbij een tafel met kalkoen en een mooie taart

Bij het volgende raam kijkt ze weer naar binnen
Een warm bed en een kast vol linnen
Een grote ketel met soep staat klaar
En ook de andere gerechten zijn al gaar

Met grote ogen kijkt ze naar het tafereel
Al hoestend, krijgt ze last van pijn in haar keel
Blijven bewegen is wat ze moet doen
Terwijl de kou naar binnen kruipt via haar kapotte schoen

Steeds langzamer loopt ze door de lege straten
Binnen is iedereen gezellig aan het praten
Buiten wordt het alsmaar killer
Nog donkerder en ook iets stiller

Elf uur heeft de klok geslagen
Haar lichaam kan haar niet meer dragen
Op een groot plein zakt ze ineen
Met helemaal niemand om haar heen

Ze ligt onder een grote boom
Met zoveel lichtjes, het lijkt net een droom
Sneeuw valt op haar tedere gezicht
Langzaam vallen haar oogjes dicht

Sneeuwvlokjes omarmen de kleine meid
Geen besef meer van dag of tijd
Veel te lang heeft ze zich niet bewogen
De klok slaat twaalf en ze opent haar ogen

Flauwtjes lacht ze naar het licht
Wat alleen op haar is gericht
Steeds groter en mooier wordt de straal
Tot ze erdoor omgeven wordt, helemaal
dat is nog eens zonde van je tijd
pi_23940331
ow.. of jullie misschien feedback zouden willen geven
pi_23941551
Ik weet niet of ik het alleen ben, maar ik snap niet helemaal waarom je verhaal een gedicht is. In theorie (denk ik) is het dan ook geen 'kort verhaal' meer.
pi_23941621
ja, ik weet.. maar ik vond het zo suf om het gewoon op te schrijven..
nou ja, als ze het niet willen accepteren als inzending, dan heb ik gewoon pech gehad
pi_23941673
hij is in ieder geval wel liev
pi_23941695
dank je wel

als je nog andere opmerkingen hebt.. graag! want ik kan er niet meer objectief naar kijken
pi_23941813
Nee, ik heb er verder eigenlijk geen opmerkingen over, als dit een gedichtenwedstrijd was geweest.... MIsschien dat mijn mede-fokkers zo nog iets weten.

Ja, ik weet het, ik heb ook nogal wat moeite objectief naar mijn verhaal te kijken .

Succes in ieder geval!
  maandag 13 december 2004 @ 14:44:40 #164
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23941911
quote:
Dit is mijn poging.
[..]
Mooi verhaal......
Ik ga hem nog een paar keer lezen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_23942008
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:40 schreef Janetje het volgende:
Nee, ik heb er verder eigenlijk geen opmerkingen over, als dit een gedichtenwedstrijd was geweest.... MIsschien dat mijn mede-fokkers zo nog iets weten.

Ja, ik weet het, ik heb ook nogal wat moeite objectief naar mijn verhaal te kijken .

Succes in ieder geval!
ooo.. het mandje-verhaal is van jou! ik moest even zoeken

over het op rijm zetten: ik weet ineens weer waarom ik het op rijm heb gezet!
vroeger werden alle verhalen op rijm gezet, zodat ze beter onthouden en overgedragen konden worden
en ik wil graag dat dat met mijn verhaal gebeurt
pi_23942055
Bah, bah, bah.
Ik ben al dagen aan het peinzen en het lukt me gewoon niet om een echt goed beeld van kerst te scheppen in een mooi verhaal. Ik haat het als ik zo vreselijk inspiratieloos ben .

En jouw verhaal, Biancavia, vind ik behalve afgezaagd ook erg verrassend aan het eind! Wat dat betreft goed gedaan dus.
pi_23942097
Hahaha.. het mandje-verhaal, geinig om dat zo te lezen

Maar inderdaad een leuke gedachte erachter. Rijmen om makkelijker te onthouden. Ik hoop dat ze hem toelaten
pi_23942208
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:54 schreef Janetje het volgende:
Hahaha.. het mandje-verhaal, geinig om dat zo te lezen
zo onthou ik het beter
apart verhaal, ik ga zo stemmen
pi_23942252
Het is echt raar om de reacties op jou verhaal te lezen. Het is iets wat jij persoonlijk hebt gemaakt, bedacht hebt, en om dan te lezen dat andere mensen het goed of slecht vinden--> echt leuk (dat slecht iets minder leuk dan )
pi_23942297
hahaha.. eerst maar eens zien of die van mij toegelaten wordt maar tot die tijd nog even de mening van een aantal vrienden afwachten
pi_23942341
Wauw, ben weer uit de top5... nou ja, was te verwachten
pi_23942669
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:00 schreef Janetje het volgende:
Het is echt raar om de reacties op jou verhaal te lezen. Het is iets wat jij persoonlijk hebt gemaakt, bedacht hebt, en om dan te lezen dat andere mensen het goed of slecht vinden--> echt leuk (dat slecht iets minder leuk dan )
Nou zeg dat wel. Zeker als er iemand is die op jouw verhaal - waarmee je dacht enigszins origineel uit de hoek te komen - een reactie plaatst en impliceert dat het allemaal plagiaat is. Er blijkt dus een tekenfilm te bestaan met hetzelfde thema als mijn kerstverhaal. Weg originaliteit...
pi_23942878
Abdi was van jou he? Ik vond hem anders aardig origineel (en leuk bedacht, je had mijn stem iig)
pi_23944378
Ja inderdaad! En dank je voor de complimenten. Jouw verhaal doet het wel goed geloof ik hè? ik heb hem al een aantal keer in de top 5 zien verschijnen...
pi_23945220
Ik heb toch een verhaal ingestuurd. Ik hoopte op een beter verhaal, maar het kwam er gewoon niet. Dit is het geworden:
quote:
Na het jaarlijkse kerstdiner met de familie was ik op weg naar huis, eenzaam in een koude auto. Met mijn handen stevig om het stuur reed ik flink hard door. Dat was niet alleen vanwege de kou, eigenlijk kwam het nog meer door de frustratie. Het zijn gezellige familiediners, totdat het niet meer over het lekkere eten en de voorbij vliegende tijd gaat en het gevreesde onderwerp op de mooi aangeklede kersttafel komt: ik ben altijd alleen op deze feesten. Iedereen heeft een partner behalve ik, de eeuwig eenzame Karin. Ik kan er zó slecht tegen, en het maakt me nog verdrietiger als mijn moeder het onderwerp net zo makkelijk aansnijdt als de kerststol. Het is ook elke jaar hetzelfde liedje.

Om me een beetje vrolijker te maken zette ik de radio aan, en daarop kwam na een paar minuten de meest vreselijke kersthit aller tijden voorbij: All I want for Christmas is you. Mariah Carey, het is ook elk jaar hetzelfde liedje.

Ik wil ook een jou voor Kerstmis, dacht ik, wie je ook bent. Iemand waarmee ik op het kerstdiner kan verschijnen die ook vindt dat het eten eigenlijk maar matig lekker is en dat de tijd langzaam genoeg gaat, maar toch meepraat. Iemand die meer van me houdt dan ikzelf, en waarvan ik meer houd dan van mezelf. Iemand waarvan mijn moeder zal denken: dat is een fijne knul.

Het lukte me niet stil te blijven bij dit nummer, ik zong het zo hard en vals als ik kon mee. Zó hard en vals dat het me niets verbaast als de bestuurder van de auto tien meter achter me het kon horen. Het voelde zo heerlijk dat ik nog harder op het gaspedaal trapte en haast over de weg zweefde. Twintig minuten later was ik thuis en rende ik naar de zolder, waar ik een LP met kersthits opzette en het kleine tuimelraam opende. Het was een heldere nacht en ik bewonderde de sterrenhemel terwijl het krakende geluid dat uit de boxen van de LP-speler kwam me verblijdde.

Even later zag ik aan de overkant van de door kerstversiering verlichte straat nog een raam open gaan. Daarachter verscheen Gerard, die ook alleen was met kerst. Ik schreeuwde: "Vrolijk kerstfeest, Gerard!" en hij schreeuwde terug: "Vrolijk kerstfeest, Karin! De hemel is mooi vannacht hè?" Ik knikte instemmend, wenste hem een goede nacht en sloot het raam. Voor het eerst sinds lange tijd wist ik dat het ook echt een feest was en voelde ik me vrolijk met Kerst, een Kerstmis waarop ik het gevoel had niets te missen.
  maandag 13 december 2004 @ 17:40:08 #176
14604 Zed
----------------------
pi_23945928
Heb het net af, moet nog veranderen enzo, maar wat hulp is altijd welkom
quote:
We bevinden ons in een land ver weg. Een land zonder naam, een land in oorlog. Waarom er wordt gevochten weet niemand meer, maar gevochten wordt er en hevig ook. Maar niet op kerstavond...

"Mama, mama kijk eens wat ik heb gevonden!" Gilt de jonge Junji als hij binnen komt stormen. "Het is een kerstboom! Een echte heuse kerstboom, met naalden takken en alles. Mag ik hem neerzetten? Het enige dat we nog nodig hebben is versiering. Nou mag het, mag het!?" Zijn moeder zucht. Ze zou graag toegeven, het is al zolang geleden dat ze voor het laatst een kerstboom hadden, maar er is gewoon geen ruimte in hun kleine hutje. Dan krijgt ze een idee "Jongetje van me, je weet toch ook wel dat dat niet past. Waar zouden wij dan moeten slapen? Of wou je soms samen met je broertje buiten slapen!?" Verdrietig antwoordt Junji: "Nee mama". Hij kijkt zijn moeder aan met zijn grote bruine ogen, die ieder moment in tranen kunnen uitbarsten, als zijn moeder vervolgd: "Wat je wel kan doen is de boom bij de open plek neerzetten aan de overkant. Dan zien we de kerstboom iedere dag en kan iedereen meegenieten van de boom." Junji's ogen beginnen meteen weer te stralen "En dan kan ik samen met Sara, Felix en de rest zorgen voor de versiering! Ik ga er meteen aan beginnen." Als zijn moeder hem nakijkt terwijl hij de boom met hem meesleept, krijgt ze voor het eerst sinds lange tijd weer een goed gevoel. Een gevoel dat ze lang niet meer heeft gevoeld, maar wat ze zich kan herrineren van toen ze zelf nog jong was. Toen gezellige kerstavonden rondom de kerstboom nog heel gewoon waren samen met haar eigen vader en moeder. Wat lijkt dat lang geleden.

Op de open plek, komen zijn vrienden meteen naar hem toe "He Junji! Wat ga je met die boom doen?" Junji lacht en zegt "Dit is een kerstboom, die ik hier ga neerzetten, zodat wij allemaal samen kerst kunnen vieren." Iedereen raakt enthousiast bij het horen van Junji zijn plan en ze willen allemaal meehelpen. "Ik ben blij dat jullie allemaal willen helpen" zegt Junji "Er is nog veel te doen, als eerste moeten we de boom rechtop zetten en daarna moeten we de boom nog versieren" "Waarmee dan Junji?" vraagt iemand. "Dat weet ik eigenlijk ook niet" Moet Junji toegeven "Maar ik weet wel dat er een piek op hoort. Dat is het belangrijkste en komt op de top van de boom." Een beetje ontredderd kijkt iedereen elkaar aan. Dan zegt de grote Felix "Kom op jongens, we gaan gewoon zoeken naar spullen en alles wat we mooi vinden komt in de boom en het allermooiste gebruiken we als piek!" Dit spreekt iedereen wel aan en meteen beginnen ze met zoeken.

Alleen Felix, Junji en Sara blijven achter. Zij besluiten de boom rechtop te zetten en de spullen te sorteren. Al gauw hebben ze de boom rechtop dankzij een ouwe ton die Felix nog wist te liggen en tegen de tijd dat de boom staat, zijn de eerste spulletjes ook al binnen gekomen. Ze beginnen met versieren en als even later iemand aan komt met een lang groen voorwerp met een soort van ronde bal erop hebben ze ook de piek gevonden. Die komt er als laatste op besluiten ze. Druk is iedereen in de weer en de tijd vliegt voorbij, algauw hangt de hele boom vol en kunnen ze aan de piek beginnen. "Wie mag eigenlijk de piek erop zetten" Vraagt de jongen die de piek gevonden heeft.
"Dat moeten we allemaal tegelijk doen" antwoordt Junji "We zijn het samen begonnen en we maken het samen af!" Een geweldig idee vinden ze allemaal.
Met zijn allen gaan ze in een cirkel staan rond de boom, de grootsten nemen de kleinsten op hun schouders en tegelijk proberen ze de piek erop te zetten. Op het moment dat de piek met de boom in aanraking komt, horen ze allemaal een. Ze kijken elkaar aan en dan...

Een paar uur later is de oorlog weer in volle gang. Een lafhartige raketaanval op een groep kinderen heeft een einde gemaakt aan het staakt het vuren. Dit is de laatste keer geweest dat er een vredige kerst was. Vrede lijkt nu verder weg dan ooit
Ik ben geen analfabeet...
pi_23946652
@ p-et-ra, ik vind je verhaaltje wel mooi eigenlijk. Vooral de zin over de kerststol
quote:
en het maakt me nog verdrietiger als mijn moeder het onderwerp net zo makkelijk aansnijdt als de kerststol
, die een subtiele humor bevat, maar waarin je ook een licht verdriet, vind ik leuk gevonden. Ik hou wel van dat soort kwinkslagen.

Deze zin:
quote:
Ik wil ook een jou voor Kerstmis
vind ik eerlijk gezegd weer wat lelijker, misschien had het beter gewerkt als je 'jou' tussen aanhalingstekens had gezet. Of misschien had je gewoon de 'you' moeten laten staan om het op het liedje van Mariah Carey terug te laten slaan...

@ Zed: Jeempie, ik denk dat jij aardig moet gaan trimmen, aangezien het verhaal maximaal 450 woorden mag bevatten...
pi_23947014
Hè verdorie! Ik heb de eerste keer staan: elke jaar. Wat ongelooflijk stom van me zeg!

MadGuy, dankjewel. Ik vond zelf de kerststol ook wel grappig . Over dat jou... tsja, misschien heb je daar gelijk in inderdaad, maar het is niet écht storend toch?
pi_23947111
Nee, ik bleef er op haken, maar een ander leest er wellicht overheen... Maar goed, ik las dan ook weer over 'elke' heen...
pi_23947690
quote:
Op maandag 13 december 2004 16:30 schreef MadGuy het volgende:
Ja inderdaad! En dank je voor de complimenten. Jouw verhaal doet het wel goed geloof ik hè? ik heb hem al een aantal keer in de top 5 zien verschijnen...
Ja klopt, hij loopt wel lekker, op het moment even niet maar ach...

heb nú al 412 stemmen, loopt lekker
pi_23953976
hey.. de mijne is toegelaten! onder de titel 'Anna' staat het verhaal
pi_23957340
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:51 schreef p-etr-a het volgende:

En jouw verhaal, Biancavia, vind ik behalve afgezaagd ook erg verrassend aan het eind! Wat dat betreft goed gedaan dus.

Ondertussen heb ik alweer een nieuwe pennevrucht ingezonden, die tevens ook al op de site te vinden is:
quote:
De lichtjes zijn er weer.

De lichtjes zijn er weer. Vaag herinnert hij zich dat hij die lichtjes hier al eens eerder gezien heeft. Hij vindt de lichtjes fijn. Hij knijpt zijn ogen tot spleetjes, zodat de lichtjes in sterretjes veranderen. Dan doet hij ineens zijn ogen weer helemaal open en knijpt ze weer tot spleetjes. Lichtjes, sterretjes, lichtjes, sterretjes. Nu beweegt hij zijn hoofd zachtjes van links naar rechts. De streepjes van de sterretjes volgen zijn beweging. Dat is leuk, hij kan de sterretjes laten bewegen en ze doen precies wat hij wil.

Vroeger, in zijn vorige huis, waren er ook wel eens van die lichtjes geweest. Nooit lang, maar af en toe. Soms komt hij nog wel eens in dat huis, maar meestal is hij hier. In het huis met de lichtgroene muren. Lichtgroen vindt hij een mooie kleur. Vanochtend werd hij wakker gemaakt door de vrouw met de lichtgroene trui. Dat vindt hij altijd de beste ochtenden. Als de vrouw met de lichtgroene trui er is. Ze draagt ook wel eens een trui met een andere kleur. Hij weet dan wel dat het dezelfde vrouw is. Ze ruikt fijn en ze heeft een prettige stem. Daar wordt hij rustig van. Het fijnste is toch als ze haar lichtgroene trui aan heeft. Lichtgroen is een fijne kleur.

Hij is nog helemaal verdiept in zijn spel als er ineens iemand tussen hem en de lichtjes in komt te staan. Een stem praat tegen hem. Die stem kent hij ook. Die is van een andere vrouw. Hij wordt boos. Hij wil naar de lichtjes kijken. Wild beweegt hij met zijn armen. De vrouw die voor hem staat pakt zijn armen vast. Dat wil hij niet. Hij gilt. De vrouw laat zijn armen weer los. Ze staat nog steeds voor de lichtjes. Daarom blijft hij gillen. Eindelijk gaat ze weg. Hij kan de lichtjes weer zien.

Plotseling wordt hij in zijn rolstoel naar een andere kamer gereden. Nu wordt hij heel erg boos. Hij gilt zo hard hij kan en hij slaat met zijn vuisten op zijn gevoelloze benen. De vrouw die hem naar de andere kamer heeft gebracht schreeuwt tegen hem. Dit maakt hem bang, waardoor hij nog harder met zijn vuisten gaat slaan.
Dan voelt hij een hand die door zijn haar glijdt. Hij stopt met gillen. De vrouw met de lichtgroene trui praat zachtjes tegen hem. Hij wordt rustig. De vrouw brengt hem terug naar de kamer. Zodra hij de lichtjes ziet steekt hij zijn beide handen in die richting uit. De vrouw zegt iets en zet hem vlak voor de lichtjes neer. Onmiddelijk hervat hij zijn spel met de sterretjes. Hij is tevreden.
pi_23957593
Die vind ik errug mooi Bian-cavia!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_23957670
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 00:28 schreef krakkemieke het volgende:
Die vind ik errug mooi Bian-cavia!
Nou, hup, stemmen dan op die site!

Dank je wel.

Ik heb geen streepje hoor!
pi_23960427
Ik wist helemaal niet dat je meerdere verhalen mocht inzenden trouwens, nu is de verleiding wel erg groot geworden om dat te doen . Ik vind je tweede verhaal overigens mooier dan de eerste, zie mijn reactie erop op de site .
pi_23960441
!
Mijn verhaal staat in de top 5!

Er is nog helemaal niet veel op gestemd, maar dit zal wel even helpen om daar verandering in te maken. Gaaf!
pi_23962202
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 06:59 schreef p-etr-a het volgende:
!
Mijn verhaal staat in de top 5!

Er is nog helemaal niet veel op gestemd, maar dit zal wel even helpen om daar verandering in te maken. Gaaf!
Wat is de titel van je verhaal?
pi_23963534
Citaat uit mail:

==============================
Beste Oersoep,

Sorry voor het late antwoord, maar we hebben de volgende richtlijnen die we hanteren bij het bepalen van de winnaar:

-Hoeft natuurlijk niet direct over kerst te gaan. Waar op wordt gelet is of de kerstgedachte (saamhorigheid, behulpzaamheid, herinneringen, liefde, vrede, geloof, hoop, etc.) in woorden wordt gevat.

-Heeft een duidelijke opbouw en vormt een sluitend geheel (kop-midden-staart).

-Heeft niet meer dan 450 woorden.

-Zit grammaticaal goed in elkaar, bevat geen (of bij uitzondering een enkele) spelfout(en).

-Heeft een constante kwaliteit. Veel verhalen beginnen of eindigen sterk, maar ontberen een van de twee.

-Is origineel. Echter, een goed idee dat matig is uitgewerkt, zal niet worden genomineerd.

Tip: laat je verhaal door iemand anders hardop lezen en luister of het goed lopend geheel is. Zorg dat er geen kromme zinnen instaan waar de lezer over struikelt.

Met vriendelijke groet,

Redactie Het Kerstverhaal

=======================================
pi_23964339
Misschien staat het al ergens, maar hoe kun je nou zien hoe er op je eigen verhaal gestemd is?

Ik vind het ook zo stom om zelf op m'n eigen verhaal te gaan stemmen, maar zo zie je het dus niet.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_23964461
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:21 schreef Angeles het volgende:
Misschien staat het al ergens, maar hoe kun je nou zien hoe er op je eigen verhaal gestemd is?

Ik vind het ook zo stom om zelf op m'n eigen verhaal te gaan stemmen, maar zo zie je het dus niet.
Natuurlijk moet je gewoon op je eigen verhaal stemmen.
pi_23970271
Je mag dus meerdere verhalen in sturen?
www.thuisuiteten.nl
pi_23970728
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 17:03 schreef methodmich het volgende:
Je mag dus meerdere verhalen in sturen?
Jij niet
pi_23970795
hey nonna, je was goed op 747

(voor wie het gemist heeft: het intervieuw en voorgelezen verhaal staan op de website van 747AM)
pi_23970983
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:21 schreef Angeles het volgende:

Ik vond het ook al zo raar. Maar ik vond het nog vreemder toen ik vanmorgen weer de uitslag niet kon bekijken en ik weer op mezelf moest stemmen. Stel dat je vanaf het begin meedoet en je moet elke ochtend opnieuw stemmen, dan maak je eigenlijk meer kans dan de rest van de schrijvers/schrijfsters.

Sowieso vind ik het stemmen erg apart.. je kan zo je hele familie- en vriendenkring mee laten stemmen. Maar ach.. het zij zo.
pi_23971083
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 17:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Jij niet
Jammer, jammer.
www.thuisuiteten.nl
pi_23972218
naar badeendje

Lekker plekkie heeft je gedichtje
pi_23972762
quote:
MOORD ONDER DE KERSTBOOM

Sivori bloedde dood op Eerste Kerstdag 2003. Zijn zusters weenden en de dokter kwam te laat. Een bebloed mes lag onder de kerstboom, tussen een erehaag van kitscherige kerstmannen die “jingle bells” zongen. Een klaagzang in valse, hoge tonen. Enkele dennennaalden vielen symbolisch rond het mes.

De dokter kwam binnen, keek even en vertelde de arme vrouwen het slechte nieuws: “Die is dood.” Sivori’s moeder gooide zich gillend op de vloer, zijn zusters prevelden onverstaanbare mantra’s de kerstnacht in. Het deskundig oog van de dokter viel op de tafel, waar een dampend stuk konijn en een uitnodigend glimmend glas wijn rond het bord van Sivori stonden. “Zeg, is dat over? Hij zal er niet meer van eten.” De dokter zei het met een kort knikje richting de overledene. De vrouwen knikten alleen maar en de dokter laadde zijn leren tas in met het kerstdiner van Sivori.

De politie arriveerde later en was benieuwd naar de toedracht. Niemand had wat gezien, maar vijanden had Sivori genoeg. Wat te denken van Gordon, de verloofde van Sivori’s vriendin, die pas recent haar slippertje had ontdekt, op het moment dat Sivori haar al lang weer had verlaten. Een passionele moord op een avond als deze, er zijn slechtere settings denkbaar.

Sivori’s zakenpartners, Waldemar en Detlev, waren eveneens mogelijke daders. Sivori had ze bij een laatste handeltje getild voor ettelijke miljoenen en daar houden Oostblokkers zelden van. Een sluitend bewijs was echter niet te vinden. De agenten schonken een wijntje in en vermaakten zich met Sivori’s zusters. Kerstavond dient voor alles gezellig te zijn, zelfs met een lijk onder de kerstboom.

Op dat moment jankte een hond, rinkelde er glas, klonk er een auto-alarm en gilde er een vrouw. Verschrikt keken we naar buiten, waar we echter niets dan duisternis ontwaarden. Iedereen viel uit zijn rol. Sivori lachte zich een kriek onder de kerstboom en gooide met een kerstbal naar de agent, terwijl de dokter straalbezopen binnen kwam en zei dat er misschien wel echt een misdaad was gepleegd, in onze straat nog wel. Urenlang hebben we over de grond gerold van het lachen, totdat we niet meer konden.

We hebben nog regelmatig levend Cluedo gespeeld, maar zo levensecht en leuk als op Eerste Kerstdag 2003 is het nooit meer geworden.
www.thuisuiteten.nl
pi_23976959
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 17:34 schreef bad-eendje het volgende:

[..]

Ik vond het ook al zo raar. Maar ik vond het nog vreemder toen ik vanmorgen weer de uitslag niet kon bekijken en ik weer op mezelf moest stemmen. Stel dat je vanaf het begin meedoet en je moet elke ochtend opnieuw stemmen, dan maak je eigenlijk meer kans dan de rest van de schrijvers/schrijfsters.

Sowieso vind ik het stemmen erg apart.. je kan zo je hele familie- en vriendenkring mee laten stemmen. Maar ach.. het zij zo.
Dat stemmen is sowieso niet relevant. Als je je cookies verwijdert kun je zoveel stemmen als je zelf wilt en je zelf met wat geduld tot ongekende hoogten brengen... in de top 5 dan...

Er komt nog een jury aan te pas!
pi_23977342
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 10:38 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Wat is de titel van je verhaal?
Ik mis niets.
pi_23983247
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 17:27 schreef Janetje het volgende:
hey nonna, je was goed op 747

(voor wie het gemist heeft: het intervieuw en voorgelezen verhaal staan op de website van 747AM)
Hoi Janetje, thanx! Heb t zelf nog niet gehoord, maar (trotse) opa&oma, ouders en schoonouders hebben het opgenomen, dus zal t tot vervelens toe terug horen .
Kga ff de 747 site checken. Of is t nog wat vroeg voor mezelf
pi_23987307
Hey wat leuk Nonna en gefeliciteerd! Hebben alleen de weekwinnaars eigenlijk kans om de hoofdprijs te winnen of zie ik dat verkeerd?
  woensdag 15 december 2004 @ 13:33:47 #202
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23988428
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 18:57 schreef methodmich het volgende:

[..]

en ook @ Biancavia (2e verhaal)

pi_23988455
quote:
Op woensdag 15 december 2004 12:44 schreef Isabeau het volgende:
Hey wat leuk Nonna en gefeliciteerd! Hebben alleen de weekwinnaars eigenlijk kans om de hoofdprijs te winnen of zie ik dat verkeerd?
Volgens de FP wordt uit alle verhalen een selectie gemaakt door het publiek en de redactie, waarna de deskundige jury zich erover buigt.

De vraag blijft natuurlijk of ze met publiek het stemsysteem bedoelen, want volgens mij is dat niet geheel representatief voor de kwaliteit van de verhalen.

Daarnaast zou ik het eerlijker vinden als de jury alle verhalen zou lezen, aangezien zij bestaat uit deskundigen en wellicht niet dezelfde mening heeft als de redactie en het publiek.
pi_23993134
als het alleen gaat over de top5, dan hebben de nieuwtjes veel meer kans (denk ik), ik heb iets van 550 stemmen, daar kan procentueel weinig meer aan veranderen

ehhhh... never mind

[ Bericht 8% gewijzigd door Janetje op 17-12-2004 13:47:51 ]
pi_23993567
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 18:30 schreef Janetje het volgende:
naar badeendje

Lekker plekkie heeft je gedichtje
ja, het ging wel goed eventjes
ik ben inmiddels aan een niet-rijmend verhaal begonnen, hopelijk krijg ik 'm nog op tijd af, want ik snap niet helemaal wanneer de sluitingsdatum is van de wedstrijd..
pi_23995730
dit is 'm geworden:
quote:
Onderonsje

Woedend stormde hij de kamer binnen. Een grote hoeveelheid stoom kwam uit z’n oren. “Wat flik je me nu weer?” brieste hij. Even keek God op van zijn kopje thee. Hij kon Satan, door zijn zwavelgeur, altijd van kilometers ver ruiken wanneer deze boos was. Grinnikend nam hij nog een slokje en zette zijn kopje neer. Triomfantelijk sprong hij van zijn bureau af.
“Wat is er nu weer?” vroeg hij gespeeld geërgerd. Satan, die zich steeds meer begon op te winden, rende naar de afstandsbediening en zette de tv aan. Zappend van kanaal naar kanaal, riep hij: “Zie je dat?!”
“Wat moet ik zien dan?” vroeg God.
“Doe nou niet alsof je het nog niet gezien hebt!” schreeuwde hij met een vurige blik in zijn ogen. God moest zich even inhouden om niet te lachen, want Satan’s gezicht zag eruit alsof hij erg nodig naar de wc moest.
“O, dat.” zei God.
“Ja, dat ja!!” tierde Satan.
“Vind je dat normaal? Nergens oorlog?” riep hij geirriteerd. “Ik weet zeker dat je iets in je schild voert!” vervolgde hij. Satan liet zichzelf in een stoel ploffen en hield de vingertoppen van zijn linkerhand tegen de vingertoppen van zijn rechterhand, terwijl hij God doordringend aankeek. Zijn staart draaide onrustig in het rond boven zijn hoofd. “Heb je daar nog iets op te zeggen o machtige geweldige God?” vroeg hij sarcastisch.
“Satan, Satan toch!” zei God met een kleine glimlach. “Je wordt oud he Satan?” vroeg hij. “Kijk dan ook eerst op de kalender voordat je zo ontploft.” zei God, terwijl hij deze aanwees. Satan’s ogen werden groot en hij sprong op.
“Nee, het is niet waar! Is het al zover?” zei Satan ongeloofwaardig.
“Ja, de geboortedag van mijn zoon. En ja, dat wordt nu eenmaal uitbundig gevierd, met staakt het vuren enzo.” zei God plagerig. Stampvoetend liep Satan naar de kalender.
“Het is niet eerlijk!” zei hij beteuterd. Wat kon Satan toch snel veranderen van een oude man naar een klein kind, dacht God bij zichzelf. “Weet je wat ik vooral niet eerlijk vind?” zei Satan zachtjes, terwijl hij zich naar God omdraaide. “Ik vind het niet eerlijk dat hij niet één maar twéé dagen z’n verjaardag viert.”
“Joh,”zei God. “Maak je niet zo druk. We doen het al jaren op deze manier.” Terwijl hij naar het beteuterde gezicht van Satan keek, liep hij naar hem toe. “Weet je wat?” vroeg God. Hij legde een hand op de schouder van Satan. “Speciaal voor jou zal ik nog wat zwavelthee zetten, doen we samen een kopje. Mag je zo ook even met de sneeuwmachine spelen.” vervolgde hij. Satan knikte en langzaam trok de rookwolk weg.
  woensdag 15 december 2004 @ 19:27:56 #207
25446 lester
ja! of toch niet
pi_23995858
grrrrrrrr

wel een mooi verhaal!

[ Bericht 91% gewijzigd door lester op 15-12-2004 19:33:26 ]
vrouwen zijn veel te lekker om een eigen wil te hebben..
pi_23995968
hahaa.. dank je
  donderdag 16 december 2004 @ 10:55:45 #209
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24007653
quote:
Op woensdag 15 december 2004 19:22 schreef bad-eendje het volgende:
dit is 'm geworden:
[..]
Leuk !!!!
Echt zo'n verhaal waar je beelden bij krijgt als je het leest !
  donderdag 16 december 2004 @ 17:17:29 #210
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_24016226
quote:
dit is 'm geworden:
[..]
Heerlijk NCRV-gehalte
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_24018481
quote:
dit is 'm geworden:
[..]
die is leuk
dag
pi_24021080
dank jullie wel!
hij staat inmiddels aangepast op hetkerstverhaal.nl
ik ben benieuwd hoe het zal gaan
pi_24034686
@ Janetje: gaat goed he! je mandje-verhaal
pi_24034808
quote:
Op donderdag 16 december 2004 17:17 schreef Here2Stay het volgende:
heerlijk NCRV-gehalte
hey, dat vergroot de kansen om te winnen alleen maar
pi_24034973
jij gaat ook niet slecht he
(ps. is geen plagiaat hoor, dacht ik)
pi_24035097
Vraagje, wat vinden jullie van 'licht'? (nee, niet mijn verhaal)
pi_24036359
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 13:40 schreef Janetje het volgende:
Ik ben er niet kapot van. De overgang van 'anti' lichtjes naar 'pro' lichtjes is mij wat te abrupt en er zitten m.i. wat aannames en genomen vrijheden in die niet geheel stroken met de werkelijkheid. Zo woont mijn buurvrouw bijvoorbeeld ook alleen, maar daar hoef ik echt niet aan te bellen of ze een kopje koffie bij me komt drinken. Die vermaakt zich prima. En mensen die de weg kwijt zijn of hun afval moeten wegbrengen, kom ik ook niet dagelijks tegen.

Maar ja, zoals hierboven regelmatig is aangegeven is het stemmingssysteem makkelijk te manipuleren. Helaas worden de stemmen wel gebruikt als de redactie er niet uit komt, dus heeft iemand nog een stemscriptje liggen?
pi_24036496
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 13:40 schreef Janetje het volgende:
Ik vind dat een zeer matig verhaal. Erg cliche (Apple-computer, accent aigu werkt niet ) en ook niet verbijsterend goed geschreven.
pi_24038363
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 13:35 schreef Janetje het volgende:
jij gaat ook niet slecht he
(ps. is geen plagiaat hoor, dacht ik)
nee, ik vond het ook al zo'n flauwe opmerking plagiaat... tssssss....!
maar goed, zolang er niemand met een titel komt, zal het allemaal wel meevallen
pi_24044768
OMG... na een week online heeft er iemand een spelfout in mn verhaal gevonden (das snel)

gebruik je spellingscontrole eens zegt ie dan... (die pikt m er niet eens uit)
humor!
Mieren--

[ Bericht 4% gewijzigd door Janetje op 17-12-2004 20:43:57 ]
pi_24118056
Mijn kerstverhaaltje. Staat al online op http://info.omroep.nl/ncrv?nav=mbzdKsHtGLQZGcT

Rode Kerst

De nachtelijke hemel is al weken dreigend rood gekleurd. ‘Dit wordt de laatste kerst,’ weet Saskia.
De media speculeert erop los, veel mensen zijn in paniek, geen kerstboom te bespeuren. Nieuwsbeelden tonen plunderaars die winkels en huizen leeg roven. In huiskamers bidden mensen huilend tot hun god. Noch politie, noch regering kan de mondiale beroering tegenhouden, de wet van de jungle regeert. Wildvreemden bedrijven publiekelijk datgene dat liefde heet. Coïtus desperata, de wanhoopsdaad. Het straatleven lijkt op een surrealistische versie van Sodom en Gomorra, dat verhaal kent Saskia uit de oude Bijbel die haar oma ooit gaf. Snikkend veegt ze een traan over haar wang uit. ‘Het kon ook anders’, mompelt ze bijna boos. De gekleurde hemel is een duidelijk signaal, een ondergesneeuwde kerstprofetie van oude indianen. Toch komt de laatste verrassing uit onverwachte hoek. ‘De laatste uppercut hebben we onszelf gegeven,’ zucht ze.

Met de handen diep in de zakken slentert ze naar de grote schuur waar tientallen dorpelingen zich hebben verzameld. Het stormt wel, maar het is niet koud. Dat zijn winters al enkele jaren niet meer. Met haar schouder duwt ze de enorme houten schuurdeur open. Vrienden, kennissen, maar ook onbekenden zitten broederlijk bij elkaar. Ze ziet moslims, joden, atheïsten en christenen in vriendschap bij elkaar. Er wordt gepraat, omhelsd, gelachen en gehuild. Op de achtergrond streelt rustige vioolmuziek de zielen die er behoefte aan hebben.
Saskia sluit de poort. Terwijl ze de lauwe wind achter zich laat voelt ze voor het eerst in haar leven iets dat op vrede lijkt.
Ze ploft neer op een van de kussens op de vloer. Chopin wordt de mond gesnoerd. Een magere lange man met een rafelige baard, gekleed in een blauwwit gewaad, loopt naar voren. Net een goeroe, denkt Saskia.
Bij de sprekersstoel stelt hij de microfoon in op zijn lengte. Het gekraak uit de luidsprekers overstemt het geroezemoes van de aanwezigen. ‘Ssssttt!’ sist ze ongeduldig.
‘Broeders,’ begint de man met krachtige stem. ‘Ik ben blij om diverse stromingen harmonieus onder één dak te zien. In het verleden verloor men zich in de strijd om de onderlinge verschillen, maar de mensheid is één ras en kan slechts in balans met zichzelf en zijn omgeving overleven. We waren lang blind, onze ratio werkte tegen. De wereldpopulatie verdubbelde om de vijfendertig jaar, sneller dan welke bacterie ook. Moeder Aarde kreunt onder het gewicht van de vervuiling. Nu, in 2012 is het grote moment nabij. We zijn op weg naar een nieuwe tijd...’
Buiten knettert de bliksem de zoveelste boom omver, de aarde beeft. Saskia schrikt. De ramen trillen, glas rinkelt, mensen vallen. ‘Daar is de balans waar vruchteloos naar werd gezocht’, denkt ze. Ze sluit de ogen, in vrede.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:02:08 #222
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118310
Een pluim, kerstballen en piek voor seriewoordenaar.
...dass wir fliegen.
pi_24118383
Het is spannen
pi_24118397
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:02 schreef De-oneven-2 het volgende:
Een pluim, kerstballen en piek voor seriewoordenaar.
Hoi, bedankt.
Best moeilijk, 450 woorden. Ik ben er zelf ook tevreden mee. Enige minpunt is misschien dat sommigen niet tegen een dergelijke insteek kunnen, maar het moest origineel zijn.
En qua schrijven merkte ik achteraf dat ik twee keer vlak bij elkaar 'bij elkaar' heb geschreven. Zo'n herhaling is niet netjes. Maar we willen niet voor niets een schrijfcursus winnen, nietwaar.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:17:58 #225
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118636
Het ( grote ) publiek bepaalt wie er met die schrijfcursus vandoor gaat, niet?
In dat geval zie ik het somber in voor je...

Maar goed, het is ook de tijd van mirakels, he.
...dass wir fliegen.
pi_24118749
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:17 schreef De-oneven-2 het volgende:
Er is toch een jury? Ik dacht dat de stemmen geen invloed hadden, dat het puur voor de top 5 op de homepage is dat die uitgebracht kunnen worden.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:26:50 #227
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118816
Ik weet het niet...
Daarom vraag ik het.

Ik mag het hopen.
...dass wir fliegen.
pi_24118874
De jury bepaalt de winnaar - en de jury bestaat uit Jan Marijnissen, Anne van der Meijden en Nilgun Yerli.
pi_24118921
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik weet het niet...
Daarom vraag ik het.

Ik mag het hopen.
Inderdaad, want het stemsysteem is sowieso al vreselijk oneerlijk en de mensen hebben ook geen smaak.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:34:59 #230
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118983
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:29 schreef SCH het volgende:
De jury bepaalt de winnaar - en de jury bestaat uit Jan Marijnissen, Anne van der Meijden en Nilgun Yerli.
Is dat ook weer opgehelderd.
...dass wir fliegen.
pi_24119299
quote:
In dat geval zie ik het somber in voor je...
Whehehe, ik ook. Ach, deelnemen is belangrijker dan winnen. Het schrijven zelf was leuk, dus dat heb ik al gewonnen.
quote:
Maar goed, het is ook de tijd van mirakels, he.
Mmh, we zien wel. Ik wil wel winnen, maar de kans is nihil. Verhalen van anderen zijn doorgaans postief en sommige ook goed geschreven. Waarschijnlijk maakt vrolijkheid meer indruk op de Jury.
pi_24119786
Wat een slap gelul.
pi_24121129
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 17:11 schreef Seborik het volgende:
Wat een slap gelul.
't is een talent.
pi_24121899
Oh, handig. Ik ken Jan en Nilgün wel. Eens bellen.
www.thuisuiteten.nl
pi_24123570
alvast een feli aan de 2 al bekende genomineerden

Jelle en Mira (y)
  woensdag 22 december 2004 @ 09:50:41 #236
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24133058
Heb ook een poging gedaan en het op mijn blog gepost. Ik weet nog niet of ik het zal insturen omdat ik twijfel of de NCRV hier wel ehm... van houdt. Maar goed het is wel een kerstverhaal. Ben wel benieuwd naar de reacties.

"I close my eyes then I drift away
Into the magic night, I softly say
A silent prayer like dreamers do
Then I fall asleep to dream my dreams of you"

Rochelend schrok hij wakker toen de warme klanken van Roy Orbison zijn oren beroerden...

Toen hij zich omdraaide om op de klok te kijken voelde hij iets klams en vochtigs onder de dekens. Een weiig stinkende geur verspreidde zich door de kamer toen hij zich in zichzelf vloekend realiseerde dat hij alles weer had laten lopen in zijn slaap. Dat gebeurde de laatste tijd wel vaker na een avond alleen met de fles. Sinds ze uit zijn leven was verdwenen was hij veranderd in iets dat hij nooit voor mogelijk had gehouden. Een monster, een outcast. Afgesloten van de maatschappij. Iets dat hij nooit had willen worden. Hoe dingen kunnen veranderen...

Hij sloeg de dekens van zich af en beende naar de wasbak. Hij keek in de spiegel terwijl zijn urine klaterde op het metalen oppervlak en zuchtte in zichzelf. Een tweede hoestbui kwam op waardoor zijn lichaam schokte en zijn urine niet meer alleen in de wasbak klaterde maar ook de vloerbedekking bevuilde. Hij rochelde eens diep en spuugde in de wasbak. Een bruin-gele klodder waarin een paar draadjes bloed te zien waren viel in de wasbak. Hij spoelde het maar snel weg.

Hij stond op en keek door de kamer die vol stond met lege flessen en liep wat rond over de met peuken bezaaide vloer, op zoek naar een exemplaar waar nog iets in zat. Hij stootte er eentje om maar was snel genoeg om hem weer recht te zetten. Een halfvolle fles bourbon met een peuk erin. Daar zou hij het mee moeten doen, het was immers kerst en zou die dag nergens iets open zijn.

Hij ging zitten en luisterde naar de muziek. Hij was die avond in slaap gevallen en de CD had de hele nacht doorgespeeld. 'In Dreams'. Het was 'hun nummer'. Hij herinnerde zich nog goed hoe hij haar voor het eerst in zijn armen sloot op deze klanken. Hij miste haar. Als hij die de tijd toch eens terug had kunnen draaien...

Hij droomde even weg terwijl hij naar buiten keek. De spar die hij in de tuin had geplant op haar geimproviseerde graf was al behoorlijk gegroeid. Het was ook alweer vijf jaar geleden dat hij haar wurgde. Kerstavond 1999. Wat vloog de tijd...

In dreams I walk with you
In dreams I talk to you
In dreams you're mine all the time
We're together in dreams, in dreams

But just before the dawn
I awake and find you gone
I can't help it, I can't help it if I cry
I remember that you said goodbye

Too bad it only seems
It only happens in my dreams
Only in dreams
In beautiful dreams.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheMarco op 22-12-2004 12:00:41 ]
  woensdag 22 december 2004 @ 11:26:22 #237
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_24134904
Goed verhaal, alleen denk ik niet dat het bij de NCRV past
  woensdag 22 december 2004 @ 13:51:52 #238
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24137400
quote:
Op woensdag 22 december 2004 11:26 schreef Aventura het volgende:
Goed verhaal, alleen denk ik niet dat het bij de NCRV past
inderdaad maar wel een leuk verhaal inderdaad....
  woensdag 22 december 2004 @ 14:18:03 #239
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24137857
Jammer eigenlijk dat een kerstverhaal altijd zo zoetsappig moet zijn he....
Het kan trouwens wel anders want 'Bad Santa' is een van de beste kerstfilms die ik ooit gezien heb.

Misschien moet ik mijn verhaal toch insturen, gewoon voor de fun. Ik twijfel nog!
pi_24138551
Volgens mij heeft dat weinig zin om het nog in te sturen, TheMarco. Het dingt in ieder geval niet meer mee voor een prijs.
  woensdag 22 december 2004 @ 14:59:39 #241
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24138675
Ik zie het nu ja... had iets eerder moeten zijn. helaas
pi_24139197
Je kunt het nog wel gewoon insturen TheMarco, niet voor een prijs maar wel zo dat anderen het kunnen lezen. De NCRV kan ook jouw verhaal wel aan hoor
  woensdag 22 december 2004 @ 17:26:38 #243
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24141351
Oh well... ik heb hem erop gegooid. Ben benieuwd of ie er binnenkort op komt te staan
pi_24145413
Ik moest wel lachen toen ik zag dat de zoetige verhalen ruwweg uiteen vielen in twee categorieën; over zwervers en over bejaarden. En de bejaarden thema's lijken de overhand te hebben in de nominaties. Ergens wel jammer, want niet echt origineel...

Niet dat mijn verhaal zo denderend is overigens, maar ik had van de nominaties toch iets meer verwacht.
  woensdag 22 december 2004 @ 21:06:23 #245
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24145776
Hij staat erop

http://info.omroep.nl/ncrv?nav=ermeKsHtGLQZGqU

De reacties zijn exact zoals verwacht. Ofwel 3 sterren ofwel 1. Er zit niets tussenin. Blijkbaar is een 'zwart' verhaal voor sommige mensen toch teveel met de kerst
pi_24149472
Madguy, je hebt helemaal gelijk!
Alle drie de nomineerde verhalen gaan over bejaarden, ik hoopte dat ze eindelijk het lef eens zouden hebben om voor een iets minder 'conservatief' verhaal te gaan

(lees: ik doel niet op mijn eigen verhaal ) (lees: het zijn goeie verhalen, ik bedoel er niks mee )
pi_24158371
Nou, het spijt me zeer, maar bij de vierde nominatie hebben ze alleen naar het idee en niet naar de uitwerking gekeken, want die is nogal beroerd (herten en rendieren zijn toch wel heel verschillende dieren).

Daarnaast lijkt me 'een verhaal in de stijl van Terry Pratchett' wat erg hoog ingezet.

Maar ja, je moet wat als de verhalen over bejaarden op zijn.
pi_24158707
Potverdorie, nog niet genomineerd. Verloren van 2 vliegen.
pi_24172407
zucht... jammer hoor...

Nou ja, je weet het he, meedoen is belangrijker dan winnen....

(maar winnen is eigenlijk ook wel leuk)
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:11:00 #250
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24176374
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 01:27 schreef Janetje het volgende:
zucht... jammer hoor...

Nou ja, je weet het he, meedoen is belangrijker dan winnen....

(maar winnen is eigenlijk ook wel leuk)
Ah het Olympische cliché
pi_24177005
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 11:11 schreef buzzer het volgende:

[..]

Ah het Olympische cliché
Typisch dat alleen de verliezers dit cliché gebruiken. Waaronder ik dus.
pi_24177192
Ik heb erg veel van de verhalen gelezen en ben verrast door het grote aantal inzendingen.

Wat me opvalt is onder andere het volgende

- het grote aantal inzendingen
- de vreugde van het schrijven
- de sociale bewogenheid
- het hoge realiteitsgehalte
- de dialogen
- het gebrek aan magie, mystiek, literatuur in veel verhalen
- de moeite met het aantal woorden
- veel plotgerichte verhalen
- relatief veel spel en stijlfouten
- weinig inventief gebruik van de Nederlandse taal
- de grote zieligheidsfactor

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik kan wel leven met de vijf nominaties al had er wel een scherper verhaal bij gemogen.
Van de vijf schieten voor mij Antoon en Marit eruit als het gaat om taal en opbouw en 2 vliegen vanwege de originaliteit en humor.
pi_24178021
He! De redactie heeft blijkbaar toch nog een verhaal over bejaarden gevonden...

De volgende keer halen we gewoon allemaal oma van stal...
pi_24180156
Hier 1 van de genomineerden; ik ben nl de schrijfster van Antoon en Marit. Ik wou toch ook even kwijt dat het idd errug veel bejaardenverhalen zijn! Inclusief die van mezelf... Beetje vreemd vind ik het. Er moeten tussen die (inmiddels bijna) 290 verhalen toch wel andere onderwerpen te vinden zijn? Nouja, ik vind het een leuk initiatief dat mij weer nog meer aan het schrijven heeft gezet, dus wat dat betreft mijn dank aan de organisatie!

Allemaal zondag kijken he, om 16.15 uur de winnaar bij Schepper&Co. Ik gok op het verhaal "Kerst is niet meer wat het is geweest", vanwege:
1. de lezer wordt door verschillende emoties 'meegevoerd'
2. het heeft een leuke kwinkslag aan het eind
3. het bevat het zeer actuele thema; de nieuwe versie vd Bijbel (en tis immers NCRV)...

Iedereen een fijn kerstweekend gewenst!
pi_24181302
Ach, als je iets anders doet trekken ze het ook niet...
www.thuisuiteten.nl
pi_24181516
Ik vind 'Kerst is niet meer wat is geweest' zeker leuk! Van mij mag die winnen!
pi_24193521
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 11:40 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Typisch dat alleen de verliezers dit cliché gebruiken. Waaronder ik dus.
maar seriewoordenaar toch, deze verhalenwedstrijd heeft toch geen verliezers, alleen winnaars

Ok ok, wanneer ik ns iets win, zal ik het "olimpisch cliché" nogmaals aanhalen...
pi_24193583
Ow ja... Ik kijk!!

Veel succes nonna!! Ik duim voor jou hoor
pi_24225930
En wat vonden we er van?
pi_24227869
Van de winnaar of de uitzending?
pi_24228267
Het winnende verhaal:
quote:
De moeite waard - Nico Voskamp

De regen striemde over straat, aangejaagd door een koude wind die je tot op het bot verkleumde. Kerstmis in Nederland. Nou ja, één dag voor kerstmis. Morgen zou de boekhandel gesloten zijn, maar vandaag gelukkig nog niet. Meneer Graan bleef in de deuropening van de boekwinkel onder de hete luchtstroom staan. Hèhè, daar knapte je van op. Thuis zette hij de thermostaat nooit boven de 17 graden.
Dat kon zijn energierekening niet aan, niet als er ook nog een halfje brood op de plank moest komen. Het viel niet mee als je 72 was en nooit aan pensioenopbouw gedaan had. Maar hij zeurde niet. Zeker niet als hij hier was.
Tot zijn genoegen zag hij dat het erg druk was. Mooi. Rustig schuifelde hij tussen de mensen door naar de tafel literatuur, keek uit zijn ooghoeken of iemand op hem lette – nee. Het boek van Maarten ’t Hart dat hij gelezen had, had hij al uit zijn binnenzak gehaald, de stapel had hij al gevonden, en hij legde het boek bovenop de andere. Niemand zag iets.
Zijn ruilboek had hij ook al uitgezocht. De nieuwe Philip Roth. Aan de andere kant van de tafel lag die stapel, hij pakte het bovenste boek op en bladerde. Waar zat de beveiligingsstrip? Ah. Geroutineerd schudde hij het stripje eruit.
Zijn ogen gingen naar de kassa. Een rij mensen stond daarvoor, de mensen erachter hadden geen aandacht voor de winkel – hij schoof het boek onder zijn jas en liep naar de uitgang. Weer gelukt.
“Meneer!” Hij bleef net buiten de winkel staan omdat een zware hand op zijn schouder drukte. Hij draaide zich om naar een donkerharige man. Het was de boekhandelaar, ze kenden elkaar want hij maakte wel eens een praatje. De man hield hem een schaal voor. “Wilt u geen kerstkransje? ”
Meneer Graan begon te stotteren. “Ik, ik … het was niet mijn bedoeling om …” Zijn hart bonkte in zijn keel. Wat zei hij nu? Er was niks aan de hand. Hij dwong zichzelf tot een glimlach en pakte een kransje van de schaal. “Lekker, dank u.”
“Alstublieft,” zei de boekhandelaar. “Eet smakelijk. Ik moet weer naar binnen.”
Meneer Graan knikte. “Dank u.”
De boekhandelaar gaf hem een vriendelijk klopje op zijn schouder. “Prettige feestdagen nog.”
“Dank u, en u van hetzelfde.” Meneer Graan zette aarzelend een paar stapjes.
De boekhandelaar knikte nog een keer. Toen boog hij zich naar meneer Graan toe en zijn stem daalde tot een gefluister: “Legt u hem wel weer op dezelfde stapel terug? Het is de moeite waard om te lezen. Tot na de kerst.”
Verbluft bleef meneer Graan staan. De boekhandelaar liep terug zijn volle winkel in, met de schaal kerstkransjes.
pi_24228301
Ik heb die genomineerd!!! Joepie!!!!
pi_24228374
Ik vond het ook een leuk verhaal om te lezen, het is zelfs heel even spannend.
pi_24228399
INderdaad, nij dek aerstkarttjnejjjs!!
  maandag 27 december 2004 @ 10:11:38 #265
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_24231542
Wat een ongeinspireerde drap is het winnende verhaal geworden.

Eerlijk waar, ik kan niet zeggen dat dit nu werkelijk iets is dat het waard is om een prijs te winnen. Het is een hol verhaaltje dat op een middelbare school nog geen zesje zou opleveren. Niet grappig, niet spannend, niet emotioneel, niet inhoudelijk.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_24231908
Ik vind dat Nonna had moeten winnen...qua sfeer is het het beste verhaal van de 5 genomineerden.

Maar ja...ik ben niet voor niets niet lid van de NCRV...
  maandag 27 december 2004 @ 11:25:44 #267
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24232415
Leuk verhaal!!
Ik heb het verder niet zo gevolgd, dus ik weet niet of dit de terechte winnaar is, maar ik vindt het een leuk verhaaltje iig
pi_24233816
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:11 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wat een ongeinspireerde drap is het winnende verhaal geworden.

Eerlijk waar, ik kan niet zeggen dat dit nu werkelijk iets is dat het waard is om een prijs te winnen. Het is een hol verhaaltje dat op een middelbare school nog geen zesje zou opleveren. Niet grappig, niet spannend, niet emotioneel, niet inhoudelijk.
Probeer jij maar eens iets leuks binnen de grens van 450 woorden!
pi_24233916
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:11 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wat een ongeinspireerde ongeïnspireerde drap drab is het winnende verhaal geworden.

Ik vond het wel aardig. Maar Antoon en Marit vond ik van die vijf het "kerstigachtigst".
pi_24242444
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:53 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Probeer jij maar eens iets leuks binnen de grens van 450 woorden!
dat heeft ie vast ook gedaan
pi_24250753
Hallo,
Dank voor de complimenten! Ik bloos achter mijn toetsenbord! (Of is het nou voor?)
Een dezer dagen ga ik 2 verhalen opsturen naar kOrt Literair; leuk magazine voor mensen die korte verhalen schrijven. Hou t in de gaten en stuur zelf ook eens wat op!
Zie; http://www.kortliterair.nl. Ze hebben dit jaar ook weer een wedstrijd, dus...
Doeg!
pi_24255699
Hahaha.. nonna, ik waag me even niet mee aan een verhaal schrijven (waarschijnlijk) ik werd nl gek van de mensen in mn omgevind die iedere 2 minuten vroegen hoe het ermee stond!

succes!!
pi_24259932
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:30 schreef Nonna het volgende:
Hallo,
Dank voor de complimenten! Ik bloos achter mijn toetsenbord! (Of is het nou voor?)
Een dezer dagen ga ik 2 verhalen opsturen naar kOrt Literair; leuk magazine voor mensen die korte verhalen schrijven. Hou t in de gaten en stuur zelf ook eens wat op!
Zie; http://www.kortliterair.nl. Ze hebben dit jaar ook weer een wedstrijd, dus...
Doeg!
Oh ja, kOrt! Lijkt me een leuke wedstrijd inderdaad. Ik ben al druk aan het verzinnen, maar het blijft allemaal nog een beetje vaag voor mij.

Maar mag je wel twee verhalen inzenden, Nonna? Of is het niet voor de wedstrijd? Ga je Antoon en Marit in een 'onbekommerd kort' jasje steken?
pi_24261648
Ik vind dat we zo'n wedstrijd vaker moeten hebben. (voor de lol dan wel)

[ Bericht 30% gewijzigd door Janetje op 28-12-2004 20:49:24 ]
pi_24264523
Er zijn genoeg van deze wedstrijden te vinden hoor, her en der vespreidt op het net!
pi_24264914
ik zal eens heerlijk gaan spitten op het www
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')