Typisch dat alleen de verliezers dit cliché gebruiken. Waaronder ik dus.quote:
quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:40 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
Typisch dat alleen de verliezers dit cliché gebruiken. Waaronder ik dus.
quote:De moeite waard - Nico Voskamp
De regen striemde over straat, aangejaagd door een koude wind die je tot op het bot verkleumde. Kerstmis in Nederland. Nou ja, één dag voor kerstmis. Morgen zou de boekhandel gesloten zijn, maar vandaag gelukkig nog niet. Meneer Graan bleef in de deuropening van de boekwinkel onder de hete luchtstroom staan. Hèhè, daar knapte je van op. Thuis zette hij de thermostaat nooit boven de 17 graden.
Dat kon zijn energierekening niet aan, niet als er ook nog een halfje brood op de plank moest komen. Het viel niet mee als je 72 was en nooit aan pensioenopbouw gedaan had. Maar hij zeurde niet. Zeker niet als hij hier was.
Tot zijn genoegen zag hij dat het erg druk was. Mooi. Rustig schuifelde hij tussen de mensen door naar de tafel literatuur, keek uit zijn ooghoeken of iemand op hem lette – nee. Het boek van Maarten ’t Hart dat hij gelezen had, had hij al uit zijn binnenzak gehaald, de stapel had hij al gevonden, en hij legde het boek bovenop de andere. Niemand zag iets.
Zijn ruilboek had hij ook al uitgezocht. De nieuwe Philip Roth. Aan de andere kant van de tafel lag die stapel, hij pakte het bovenste boek op en bladerde. Waar zat de beveiligingsstrip? Ah. Geroutineerd schudde hij het stripje eruit.
Zijn ogen gingen naar de kassa. Een rij mensen stond daarvoor, de mensen erachter hadden geen aandacht voor de winkel – hij schoof het boek onder zijn jas en liep naar de uitgang. Weer gelukt.
“Meneer!” Hij bleef net buiten de winkel staan omdat een zware hand op zijn schouder drukte. Hij draaide zich om naar een donkerharige man. Het was de boekhandelaar, ze kenden elkaar want hij maakte wel eens een praatje. De man hield hem een schaal voor. “Wilt u geen kerstkransje? ”
Meneer Graan begon te stotteren. “Ik, ik … het was niet mijn bedoeling om …” Zijn hart bonkte in zijn keel. Wat zei hij nu? Er was niks aan de hand. Hij dwong zichzelf tot een glimlach en pakte een kransje van de schaal. “Lekker, dank u.”
“Alstublieft,” zei de boekhandelaar. “Eet smakelijk. Ik moet weer naar binnen.”
Meneer Graan knikte. “Dank u.”
De boekhandelaar gaf hem een vriendelijk klopje op zijn schouder. “Prettige feestdagen nog.”
“Dank u, en u van hetzelfde.” Meneer Graan zette aarzelend een paar stapjes.
De boekhandelaar knikte nog een keer. Toen boog hij zich naar meneer Graan toe en zijn stem daalde tot een gefluister: “Legt u hem wel weer op dezelfde stapel terug? Het is de moeite waard om te lezen. Tot na de kerst.”
Verbluft bleef meneer Graan staan. De boekhandelaar liep terug zijn volle winkel in, met de schaal kerstkransjes.
Probeer jij maar eens iets leuks binnen de grens van 450 woorden!quote:Op maandag 27 december 2004 10:11 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wat een ongeinspireerde drap is het winnende verhaal geworden.
Eerlijk waar, ik kan niet zeggen dat dit nu werkelijk iets is dat het waard is om een prijs te winnen. Het is een hol verhaaltje dat op een middelbare school nog geen zesje zou opleveren. Niet grappig, niet spannend, niet emotioneel, niet inhoudelijk.
Ik vond het wel aardig. Maar Antoon en Marit vond ik van die vijf het "kerstigachtigst".quote:Op maandag 27 december 2004 10:11 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wat een ongeinspireerde ongeïnspireerde drap drab is het winnende verhaal geworden.
Eerlijk waar, ik kan niet zeggen dat dit nu werkelijk iets is dat het waard is om een prijs te winnen. Het is een hol verhaaltje dat op een middelbare school nog geen zesje zou opleveren. Niet grappig, niet spannend, niet emotioneel, niet inhoudelijk.
quote:Op maandag 27 december 2004 12:53 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Probeer jij maar eens iets leuks binnen de grens van 450 woorden!
Oh ja, kOrt! Lijkt me een leuke wedstrijd inderdaad. Ik ben al druk aan het verzinnen, maar het blijft allemaal nog een beetje vaag voor mij.quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:30 schreef Nonna het volgende:
Hallo,
Dank voor de complimenten! Ik bloos achter mijn toetsenbord! (Of is het nou voor?)
Een dezer dagen ga ik 2 verhalen opsturen naar kOrt Literair; leuk magazine voor mensen die korte verhalen schrijven. Hou t in de gaten en stuur zelf ook eens wat op!
Zie; http://www.kortliterair.nl. Ze hebben dit jaar ook weer een wedstrijd, dus...
Doeg!![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |