abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23987307
Hey wat leuk Nonna en gefeliciteerd! Hebben alleen de weekwinnaars eigenlijk kans om de hoofdprijs te winnen of zie ik dat verkeerd?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 15 december 2004 @ 13:33:47 #202
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23988428
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 18:57 schreef methodmich het volgende:

[..]

en ook @ Biancavia (2e verhaal)

Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_23988455
quote:
Op woensdag 15 december 2004 12:44 schreef Isabeau het volgende:
Hey wat leuk Nonna en gefeliciteerd! Hebben alleen de weekwinnaars eigenlijk kans om de hoofdprijs te winnen of zie ik dat verkeerd?
Volgens de FP wordt uit alle verhalen een selectie gemaakt door het publiek en de redactie, waarna de deskundige jury zich erover buigt.

De vraag blijft natuurlijk of ze met publiek het stemsysteem bedoelen, want volgens mij is dat niet geheel representatief voor de kwaliteit van de verhalen.

Daarnaast zou ik het eerlijker vinden als de jury alle verhalen zou lezen, aangezien zij bestaat uit deskundigen en wellicht niet dezelfde mening heeft als de redactie en het publiek.
pi_23993134
als het alleen gaat over de top5, dan hebben de nieuwtjes veel meer kans (denk ik), ik heb iets van 550 stemmen, daar kan procentueel weinig meer aan veranderen

ehhhh... never mind

[ Bericht 8% gewijzigd door Janetje op 17-12-2004 13:47:51 ]
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_23993567
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 18:30 schreef Janetje het volgende:
naar badeendje

Lekker plekkie heeft je gedichtje
ja, het ging wel goed eventjes
ik ben inmiddels aan een niet-rijmend verhaal begonnen, hopelijk krijg ik 'm nog op tijd af, want ik snap niet helemaal wanneer de sluitingsdatum is van de wedstrijd..
dat is nog eens zonde van je tijd
pi_23995730
dit is 'm geworden:
quote:
Onderonsje

Woedend stormde hij de kamer binnen. Een grote hoeveelheid stoom kwam uit z’n oren. “Wat flik je me nu weer?” brieste hij. Even keek God op van zijn kopje thee. Hij kon Satan, door zijn zwavelgeur, altijd van kilometers ver ruiken wanneer deze boos was. Grinnikend nam hij nog een slokje en zette zijn kopje neer. Triomfantelijk sprong hij van zijn bureau af.
“Wat is er nu weer?” vroeg hij gespeeld geërgerd. Satan, die zich steeds meer begon op te winden, rende naar de afstandsbediening en zette de tv aan. Zappend van kanaal naar kanaal, riep hij: “Zie je dat?!”
“Wat moet ik zien dan?” vroeg God.
“Doe nou niet alsof je het nog niet gezien hebt!” schreeuwde hij met een vurige blik in zijn ogen. God moest zich even inhouden om niet te lachen, want Satan’s gezicht zag eruit alsof hij erg nodig naar de wc moest.
“O, dat.” zei God.
“Ja, dat ja!!” tierde Satan.
“Vind je dat normaal? Nergens oorlog?” riep hij geirriteerd. “Ik weet zeker dat je iets in je schild voert!” vervolgde hij. Satan liet zichzelf in een stoel ploffen en hield de vingertoppen van zijn linkerhand tegen de vingertoppen van zijn rechterhand, terwijl hij God doordringend aankeek. Zijn staart draaide onrustig in het rond boven zijn hoofd. “Heb je daar nog iets op te zeggen o machtige geweldige God?” vroeg hij sarcastisch.
“Satan, Satan toch!” zei God met een kleine glimlach. “Je wordt oud he Satan?” vroeg hij. “Kijk dan ook eerst op de kalender voordat je zo ontploft.” zei God, terwijl hij deze aanwees. Satan’s ogen werden groot en hij sprong op.
“Nee, het is niet waar! Is het al zover?” zei Satan ongeloofwaardig.
“Ja, de geboortedag van mijn zoon. En ja, dat wordt nu eenmaal uitbundig gevierd, met staakt het vuren enzo.” zei God plagerig. Stampvoetend liep Satan naar de kalender.
“Het is niet eerlijk!” zei hij beteuterd. Wat kon Satan toch snel veranderen van een oude man naar een klein kind, dacht God bij zichzelf. “Weet je wat ik vooral niet eerlijk vind?” zei Satan zachtjes, terwijl hij zich naar God omdraaide. “Ik vind het niet eerlijk dat hij niet één maar twéé dagen z’n verjaardag viert.”
“Joh,”zei God. “Maak je niet zo druk. We doen het al jaren op deze manier.” Terwijl hij naar het beteuterde gezicht van Satan keek, liep hij naar hem toe. “Weet je wat?” vroeg God. Hij legde een hand op de schouder van Satan. “Speciaal voor jou zal ik nog wat zwavelthee zetten, doen we samen een kopje. Mag je zo ook even met de sneeuwmachine spelen.” vervolgde hij. Satan knikte en langzaam trok de rookwolk weg.
  woensdag 15 december 2004 @ 19:27:56 #207
25446 lester
ja! of toch niet
pi_23995858
grrrrrrrr

wel een mooi verhaal!

[ Bericht 91% gewijzigd door lester op 15-12-2004 19:33:26 ]
vrouwen zijn veel te lekker om een eigen wil te hebben..
pi_23995968
hahaa.. dank je
  donderdag 16 december 2004 @ 10:55:45 #209
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24007653
quote:
Op woensdag 15 december 2004 19:22 schreef bad-eendje het volgende:
dit is 'm geworden:
[..]
Leuk !!!!
Echt zo'n verhaal waar je beelden bij krijgt als je het leest !
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 16 december 2004 @ 17:17:29 #210
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_24016226
quote:
dit is 'm geworden:
[..]
Heerlijk NCRV-gehalte
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_24018481
quote:
dit is 'm geworden:
[..]
die is leuk
dag
pi_24021080
dank jullie wel!
hij staat inmiddels aangepast op hetkerstverhaal.nl
ik ben benieuwd hoe het zal gaan
pi_24034686
@ Janetje: gaat goed he! je mandje-verhaal
pi_24034808
quote:
Op donderdag 16 december 2004 17:17 schreef Here2Stay het volgende:
heerlijk NCRV-gehalte
hey, dat vergroot de kansen om te winnen alleen maar
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24034973
jij gaat ook niet slecht he
(ps. is geen plagiaat hoor, dacht ik)
pi_24035097
Vraagje, wat vinden jullie van 'licht'? (nee, niet mijn verhaal)
pi_24036359
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 13:40 schreef Janetje het volgende:
Ik ben er niet kapot van. De overgang van 'anti' lichtjes naar 'pro' lichtjes is mij wat te abrupt en er zitten m.i. wat aannames en genomen vrijheden in die niet geheel stroken met de werkelijkheid. Zo woont mijn buurvrouw bijvoorbeeld ook alleen, maar daar hoef ik echt niet aan te bellen of ze een kopje koffie bij me komt drinken. Die vermaakt zich prima. En mensen die de weg kwijt zijn of hun afval moeten wegbrengen, kom ik ook niet dagelijks tegen.

Maar ja, zoals hierboven regelmatig is aangegeven is het stemmingssysteem makkelijk te manipuleren. Helaas worden de stemmen wel gebruikt als de redactie er niet uit komt, dus heeft iemand nog een stemscriptje liggen?
pi_24036496
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 13:40 schreef Janetje het volgende:
Ik vind dat een zeer matig verhaal. Erg cliche (Apple-computer, accent aigu werkt niet ) en ook niet verbijsterend goed geschreven.
pi_24038363
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 13:35 schreef Janetje het volgende:
jij gaat ook niet slecht he
(ps. is geen plagiaat hoor, dacht ik)
nee, ik vond het ook al zo'n flauwe opmerking plagiaat... tssssss....!
maar goed, zolang er niemand met een titel komt, zal het allemaal wel meevallen
pi_24044768
OMG... na een week online heeft er iemand een spelfout in mn verhaal gevonden (das snel)

gebruik je spellingscontrole eens zegt ie dan... (die pikt m er niet eens uit)
humor!
Mieren--

[ Bericht 4% gewijzigd door Janetje op 17-12-2004 20:43:57 ]
pi_24118056
Mijn kerstverhaaltje. Staat al online op http://info.omroep.nl/ncrv?nav=mbzdKsHtGLQZGcT

Rode Kerst

De nachtelijke hemel is al weken dreigend rood gekleurd. ‘Dit wordt de laatste kerst,’ weet Saskia.
De media speculeert erop los, veel mensen zijn in paniek, geen kerstboom te bespeuren. Nieuwsbeelden tonen plunderaars die winkels en huizen leeg roven. In huiskamers bidden mensen huilend tot hun god. Noch politie, noch regering kan de mondiale beroering tegenhouden, de wet van de jungle regeert. Wildvreemden bedrijven publiekelijk datgene dat liefde heet. Coïtus desperata, de wanhoopsdaad. Het straatleven lijkt op een surrealistische versie van Sodom en Gomorra, dat verhaal kent Saskia uit de oude Bijbel die haar oma ooit gaf. Snikkend veegt ze een traan over haar wang uit. ‘Het kon ook anders’, mompelt ze bijna boos. De gekleurde hemel is een duidelijk signaal, een ondergesneeuwde kerstprofetie van oude indianen. Toch komt de laatste verrassing uit onverwachte hoek. ‘De laatste uppercut hebben we onszelf gegeven,’ zucht ze.

Met de handen diep in de zakken slentert ze naar de grote schuur waar tientallen dorpelingen zich hebben verzameld. Het stormt wel, maar het is niet koud. Dat zijn winters al enkele jaren niet meer. Met haar schouder duwt ze de enorme houten schuurdeur open. Vrienden, kennissen, maar ook onbekenden zitten broederlijk bij elkaar. Ze ziet moslims, joden, atheïsten en christenen in vriendschap bij elkaar. Er wordt gepraat, omhelsd, gelachen en gehuild. Op de achtergrond streelt rustige vioolmuziek de zielen die er behoefte aan hebben.
Saskia sluit de poort. Terwijl ze de lauwe wind achter zich laat voelt ze voor het eerst in haar leven iets dat op vrede lijkt.
Ze ploft neer op een van de kussens op de vloer. Chopin wordt de mond gesnoerd. Een magere lange man met een rafelige baard, gekleed in een blauwwit gewaad, loopt naar voren. Net een goeroe, denkt Saskia.
Bij de sprekersstoel stelt hij de microfoon in op zijn lengte. Het gekraak uit de luidsprekers overstemt het geroezemoes van de aanwezigen. ‘Ssssttt!’ sist ze ongeduldig.
‘Broeders,’ begint de man met krachtige stem. ‘Ik ben blij om diverse stromingen harmonieus onder één dak te zien. In het verleden verloor men zich in de strijd om de onderlinge verschillen, maar de mensheid is één ras en kan slechts in balans met zichzelf en zijn omgeving overleven. We waren lang blind, onze ratio werkte tegen. De wereldpopulatie verdubbelde om de vijfendertig jaar, sneller dan welke bacterie ook. Moeder Aarde kreunt onder het gewicht van de vervuiling. Nu, in 2012 is het grote moment nabij. We zijn op weg naar een nieuwe tijd...’
Buiten knettert de bliksem de zoveelste boom omver, de aarde beeft. Saskia schrikt. De ramen trillen, glas rinkelt, mensen vallen. ‘Daar is de balans waar vruchteloos naar werd gezocht’, denkt ze. Ze sluit de ogen, in vrede.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:02:08 #222
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118310
Een pluim, kerstballen en piek voor seriewoordenaar.
...dass wir fliegen.
pi_24118383
Het is spannen
pi_24118397
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:02 schreef De-oneven-2 het volgende:
Een pluim, kerstballen en piek voor seriewoordenaar.
Hoi, bedankt.
Best moeilijk, 450 woorden. Ik ben er zelf ook tevreden mee. Enige minpunt is misschien dat sommigen niet tegen een dergelijke insteek kunnen, maar het moest origineel zijn.
En qua schrijven merkte ik achteraf dat ik twee keer vlak bij elkaar 'bij elkaar' heb geschreven. Zo'n herhaling is niet netjes. Maar we willen niet voor niets een schrijfcursus winnen, nietwaar.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:17:58 #225
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118636
Het ( grote ) publiek bepaalt wie er met die schrijfcursus vandoor gaat, niet?
In dat geval zie ik het somber in voor je...

Maar goed, het is ook de tijd van mirakels, he.
...dass wir fliegen.
pi_24118749
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:17 schreef De-oneven-2 het volgende:
Er is toch een jury? Ik dacht dat de stemmen geen invloed hadden, dat het puur voor de top 5 op de homepage is dat die uitgebracht kunnen worden.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:26:50 #227
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118816
Ik weet het niet...
Daarom vraag ik het.

Ik mag het hopen.
...dass wir fliegen.
pi_24118874
De jury bepaalt de winnaar - en de jury bestaat uit Jan Marijnissen, Anne van der Meijden en Nilgun Yerli.
pi_24118921
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik weet het niet...
Daarom vraag ik het.

Ik mag het hopen.
Inderdaad, want het stemsysteem is sowieso al vreselijk oneerlijk en de mensen hebben ook geen smaak.
  dinsdag 21 december 2004 @ 16:34:59 #230
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24118983
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 16:29 schreef SCH het volgende:
De jury bepaalt de winnaar - en de jury bestaat uit Jan Marijnissen, Anne van der Meijden en Nilgun Yerli.
Is dat ook weer opgehelderd.
...dass wir fliegen.
pi_24119299
quote:
In dat geval zie ik het somber in voor je...
Whehehe, ik ook. Ach, deelnemen is belangrijker dan winnen. Het schrijven zelf was leuk, dus dat heb ik al gewonnen.
quote:
Maar goed, het is ook de tijd van mirakels, he.
Mmh, we zien wel. Ik wil wel winnen, maar de kans is nihil. Verhalen van anderen zijn doorgaans postief en sommige ook goed geschreven. Waarschijnlijk maakt vrolijkheid meer indruk op de Jury.
pi_24119786
Wat een slap gelul.
pi_24121129
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 17:11 schreef Seborik het volgende:
Wat een slap gelul.
't is een talent.
pi_24121899
Oh, handig. Ik ken Jan en Nilgün wel. Eens bellen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_24123570
alvast een feli aan de 2 al bekende genomineerden

Jelle en Mira (y)
  woensdag 22 december 2004 @ 09:50:41 #236
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24133058
Heb ook een poging gedaan en het op mijn blog gepost. Ik weet nog niet of ik het zal insturen omdat ik twijfel of de NCRV hier wel ehm... van houdt. Maar goed het is wel een kerstverhaal. Ben wel benieuwd naar de reacties.

"I close my eyes then I drift away
Into the magic night, I softly say
A silent prayer like dreamers do
Then I fall asleep to dream my dreams of you"

Rochelend schrok hij wakker toen de warme klanken van Roy Orbison zijn oren beroerden...

Toen hij zich omdraaide om op de klok te kijken voelde hij iets klams en vochtigs onder de dekens. Een weiig stinkende geur verspreidde zich door de kamer toen hij zich in zichzelf vloekend realiseerde dat hij alles weer had laten lopen in zijn slaap. Dat gebeurde de laatste tijd wel vaker na een avond alleen met de fles. Sinds ze uit zijn leven was verdwenen was hij veranderd in iets dat hij nooit voor mogelijk had gehouden. Een monster, een outcast. Afgesloten van de maatschappij. Iets dat hij nooit had willen worden. Hoe dingen kunnen veranderen...

Hij sloeg de dekens van zich af en beende naar de wasbak. Hij keek in de spiegel terwijl zijn urine klaterde op het metalen oppervlak en zuchtte in zichzelf. Een tweede hoestbui kwam op waardoor zijn lichaam schokte en zijn urine niet meer alleen in de wasbak klaterde maar ook de vloerbedekking bevuilde. Hij rochelde eens diep en spuugde in de wasbak. Een bruin-gele klodder waarin een paar draadjes bloed te zien waren viel in de wasbak. Hij spoelde het maar snel weg.

Hij stond op en keek door de kamer die vol stond met lege flessen en liep wat rond over de met peuken bezaaide vloer, op zoek naar een exemplaar waar nog iets in zat. Hij stootte er eentje om maar was snel genoeg om hem weer recht te zetten. Een halfvolle fles bourbon met een peuk erin. Daar zou hij het mee moeten doen, het was immers kerst en zou die dag nergens iets open zijn.

Hij ging zitten en luisterde naar de muziek. Hij was die avond in slaap gevallen en de CD had de hele nacht doorgespeeld. 'In Dreams'. Het was 'hun nummer'. Hij herinnerde zich nog goed hoe hij haar voor het eerst in zijn armen sloot op deze klanken. Hij miste haar. Als hij die de tijd toch eens terug had kunnen draaien...

Hij droomde even weg terwijl hij naar buiten keek. De spar die hij in de tuin had geplant op haar geimproviseerde graf was al behoorlijk gegroeid. Het was ook alweer vijf jaar geleden dat hij haar wurgde. Kerstavond 1999. Wat vloog de tijd...

In dreams I walk with you
In dreams I talk to you
In dreams you're mine all the time
We're together in dreams, in dreams

But just before the dawn
I awake and find you gone
I can't help it, I can't help it if I cry
I remember that you said goodbye

Too bad it only seems
It only happens in my dreams
Only in dreams
In beautiful dreams.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheMarco op 22-12-2004 12:00:41 ]
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  woensdag 22 december 2004 @ 11:26:22 #237
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_24134904
Goed verhaal, alleen denk ik niet dat het bij de NCRV past
  woensdag 22 december 2004 @ 13:51:52 #238
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24137400
quote:
Op woensdag 22 december 2004 11:26 schreef Aventura het volgende:
Goed verhaal, alleen denk ik niet dat het bij de NCRV past
inderdaad maar wel een leuk verhaal inderdaad....
  woensdag 22 december 2004 @ 14:18:03 #239
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24137857
Jammer eigenlijk dat een kerstverhaal altijd zo zoetsappig moet zijn he....
Het kan trouwens wel anders want 'Bad Santa' is een van de beste kerstfilms die ik ooit gezien heb.

Misschien moet ik mijn verhaal toch insturen, gewoon voor de fun. Ik twijfel nog!
pi_24138551
Volgens mij heeft dat weinig zin om het nog in te sturen, TheMarco. Het dingt in ieder geval niet meer mee voor een prijs.
  woensdag 22 december 2004 @ 14:59:39 #241
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24138675
Ik zie het nu ja... had iets eerder moeten zijn. helaas
pi_24139197
Je kunt het nog wel gewoon insturen TheMarco, niet voor een prijs maar wel zo dat anderen het kunnen lezen. De NCRV kan ook jouw verhaal wel aan hoor
  woensdag 22 december 2004 @ 17:26:38 #243
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24141351
Oh well... ik heb hem erop gegooid. Ben benieuwd of ie er binnenkort op komt te staan
pi_24145413
Ik moest wel lachen toen ik zag dat de zoetige verhalen ruwweg uiteen vielen in twee categorieën; over zwervers en over bejaarden. En de bejaarden thema's lijken de overhand te hebben in de nominaties. Ergens wel jammer, want niet echt origineel...

Niet dat mijn verhaal zo denderend is overigens, maar ik had van de nominaties toch iets meer verwacht.
  woensdag 22 december 2004 @ 21:06:23 #245
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24145776
Hij staat erop

http://info.omroep.nl/ncrv?nav=ermeKsHtGLQZGqU

De reacties zijn exact zoals verwacht. Ofwel 3 sterren ofwel 1. Er zit niets tussenin. Blijkbaar is een 'zwart' verhaal voor sommige mensen toch teveel met de kerst
pi_24149472
Madguy, je hebt helemaal gelijk!
Alle drie de nomineerde verhalen gaan over bejaarden, ik hoopte dat ze eindelijk het lef eens zouden hebben om voor een iets minder 'conservatief' verhaal te gaan

(lees: ik doel niet op mijn eigen verhaal ) (lees: het zijn goeie verhalen, ik bedoel er niks mee )
pi_24158371
Nou, het spijt me zeer, maar bij de vierde nominatie hebben ze alleen naar het idee en niet naar de uitwerking gekeken, want die is nogal beroerd (herten en rendieren zijn toch wel heel verschillende dieren).

Daarnaast lijkt me 'een verhaal in de stijl van Terry Pratchett' wat erg hoog ingezet.

Maar ja, je moet wat als de verhalen over bejaarden op zijn.
pi_24158707
Potverdorie, nog niet genomineerd. Verloren van 2 vliegen.
pi_24172407
zucht... jammer hoor...

Nou ja, je weet het he, meedoen is belangrijker dan winnen....

(maar winnen is eigenlijk ook wel leuk)
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:11:00 #250
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24176374
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 01:27 schreef Janetje het volgende:
zucht... jammer hoor...

Nou ja, je weet het he, meedoen is belangrijker dan winnen....

(maar winnen is eigenlijk ook wel leuk)
Ah het Olympische cliché
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')