abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23827903
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 14:18 schreef Nonna het volgende:
Eerste Kerstdag

Hij kijkt haar aan. Vanachter zijn krant twee bruine ogen. Er ligt de laatste dagen een glans over die haar nooit eerder is opgevallen. Is het verdriet, blijdschap? Of zijn het simpelweg de kerstlichtjes die reflecteren in zijn ogen?

Ze sloft richting de keuken. Twee mokken op het dienblad. Eén daarvan gevuld met een restje koffie en een vel erop. Zíjn mok. Het is een tik waar ze niet aan kan wennen. En dat terwijl ze al 58 jaar samen zijn.

Ze pakt de steelpan uit de gootsteen en werpt een blik op de klok bij het raam. Ze slaakt een diepe zucht. Het is pas half 11. Gedachteloos vult ze de pan met melk en zet die op het vuur. Het gas brandt nog van zo even. Heeft Riet toch gelijk. Ach, ze moet ook niet altijd alles aan de kinderen vertellen, komt weer onrust van. Ze redden het prima samen. Al is het wel jammer dat beide kinders met het hele gezin zijn gaan skiën tijdens de Kerstdagen…

In beide koppen giet ze een flinke laag koffie. Ze hangt een zeefje boven de hare en schenkt behoedzaam de warme melk erbij. Ze aarzelt boven zijn mok. Ze legt de zeef weg en schenkt in. Twee scheppen suiker erbij, twee vólle scheppen. Anders proeft hij het meteen. Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.

Ze zijn meegevraagd, maar ja, wat moet je met je 80-jarige lijf op een besneeuwde en gladde piste? Daarbij houdt Antoon niet van lang in de auto zitten. En zeker niet als het om een reis naar Duitsland gaat. Die oorlog is al lang voorbij, maar voor hem blijkbaar niet.

“Marit, wist je dat meneer Vennema ook al is overleden?” Ze neemt aan dat dat is wat hij zegt. Haar gehoor is niet meer zo goed als vroeger. Ze murmelt iets wat op ja lijkt.

Heeft ze er nou suiker in gedaan of niet? Haar vergeetachtigheid frustreert haar. Vandaag nog meer dan anders. Ze schraapt even over de bodem van de volle mok en haalt met het lepeltje wat suiker naar de oppervlakte. Ze glimlacht.

Antoon rookt zijn pijp aan de eettafel. Ze rilt lichtjes als de sterke geur haar neus binnen dringt. De krant van gisteren ligt opgevouwen op het bont gekleurde tafelkleed. Hij staart naar de piek in de boom. Ze zet de mok voor hem neer, met het oortje naar rechts. Zo heeft hij het graag. Het schaaltje kerstkransjes schuift ze dichterbij.

Ze aarzelt, zet dan haar beker naast de zijne en kust hem zacht op de mond. Hij pakt haar bij haar middel, drukt zich tegen hem aan, zijn hoofd tegen haar zachte, warme buik.

Hallo schrijvende fokkers en speciaal voor Francesca: . We gaan weer lekker aan de schrijf!
Gaarne feedback op dit verhaal, met name technisch aub. Kan op dit moment niet goed met afstand lezen. En wil het graag foutloos insturen. Mijn dank! Voor de heeeel oplettende lezers; dit verhaal heb ik eerder geplaatst tijdens de Liefdesverhalenwedstrijd, maar nu heb ik er 100 woorden bij bedacht en de sfeer aangepast...
De (kerst)sfeer is absoluut onaangetast gebleven, echt een mooi verhaal. Ik zie het voor me: twee oudjes, liefdevol leunend op elkaar: "eenzaam, maar niet alleen".
En idd, ik herkende het onmiddellijk en dat zegt ook heel veel over je verhaal, Nonna!
pi_23828637
Hee hoi Francesca, dank voor je reactie. Ik heb intussen kleine dingetjes aan gepast en het intussen gepost. Let goed op met posten op de site, want de introductie komt dus boven je verhaal. Zat niet goed op te letten en heb nu een dubbel begin.
Heeeel ergerlijk! Ben nu lekker aan t tikken aan volgend verhaal.

Hoe zit het met jou en je schrijverij??? Ben erg benieuwd hoe het je is vergaan na het winnen van de liefdesverhalenwedstrijd. Maar misschien kunnen we dat beter offtopic doen...

Antoon en Marit

Hij kijkt haar aan. Vanachter zijn krant twee bruine ogen. De laatste dagen ligt er een glans over die haar nooit eerder is opgevallen. Is het verdriet, blijdschap? Of zijn het simpelweg de kerstlichtjes die reflecteren in zijn ogen?

Ze sloft richting de keuken. Twee mokken op het dienblad. Eén daarvan gevuld met een restje koffie en een vel erop. Zíjn mok. Het is een tik waar ze niet aan kan wennen. En dat terwijl ze al 58 jaar samen zijn.

Ze pakt de steelpan uit de gootsteen en werpt een blik op de klok. Ze slaakt een diepe zucht. Het is pas half 11. Automatisch vult ze de pan met melk en zet die op het vuur. Het gas brandt nog van zo even. Had haar dochter toch gelijk; ze wordt vergeetachtig. Ach, ze moet ook niet altijd alles aan de kinderen vertellen, komt weer onrust van. Ze redden het prima samen. Al is het wel jammer dat beide kinders met het hele gezin zijn gaan skiën tijdens de Kerstdagen…

In beide koppen giet ze een flinke laag koffie. Ze hangt een zeefje boven de hare en schenkt behoedzaam de warme melk erbij. Ze aarzelt boven zijn mok. Ze legt de zeef weg en schenkt in. Daarna twee scheppen suiker erbij, twee vólle scheppen. Anders proeft hij het meteen. Ze heeft uiteraard de proef wel eens op de som genomen.

Ze zijn meegevraagd, maar ja, wat moet je met je 80-jarige lijf op een besneeuwde en gladde piste? Daarbij houdt Antoon niet van lang in de auto zitten. En zeker niet als het om een reis naar Duitsland gaat. Die oorlog is al lang voorbij, maar voor hem blijkbaar niet.

“Marit, wist je dat Dirk Vennema ook al is overleden?” Ze neemt aan dat dat is wat hij zegt. Haar gehoor is niet meer zo goed als vroeger. Ze murmelt iets wat op ja lijkt.

Heeft ze er nou suiker in gedaan of niet? Haar vergeetachtigheid frustreert haar. Vandaag nog meer dan anders. Ze schraapt even over de bodem van de volle mok en haalt met het lepeltje wat suiker naar de oppervlakte. Ze glimlacht.

Antoon rookt zijn pijp aan de eettafel. Ze rilt lichtjes als de sterke geur haar neus binnen dringt. De krant van gisteren ligt opgevouwen op het zelfgeborduurde kerstkleed. Hij staart naar de piek in de boom. Ze zet de mok voor hem neer, met het oortje naar rechts. Zo heeft hij het graag. Het schaaltje kerstkransjes schuift ze dichterbij.

Ze aarzelt, zet dan haar beker naast de zijne en kust hem zacht op de mond. Hij pakt haar bij haar middel, drukt zich tegen hem aan, zijn hoofd tegen haar zachte, warme buik.
pi_23828951
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:01 schreef Nonna het volgende:
Hee hoi Francesca, dank voor je reactie. Ik heb intussen kleine dingetjes aan gepast en het intussen gepost. Let goed op met posten op de site, want de introductie komt dus boven je verhaal. Zat niet goed op te letten en heb nu een dubbel begin.
Heeeel ergerlijk! Ben nu lekker aan t tikken aan volgend verhaal.
Hee, als je ze mailt, halen ze die dubbele dingen eruit! Ik had uit arrenmoede bij "bovenschrift" maar wat ingevuld dat als een vlag op een strontschuit stond. Even gemaild en het was gefikst
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_23829394
Het aanbod is erbarmelijk. Mooivindretoriek. Het moralisme neigt naar populisme.
Er zitten een paar goede verhalen tussen, en één daarvan is die over Teun en zijn vader.

Waar worden de verhalen op beoordeeld?
Kwaliteit of de mate waarin aan het stereotype 'kerstverhaal' voldaan wordt?
"Keijk daer! Eenen zilvervloot!", (Piet Hein)
pi_23829436
Heb ze net gemaild met vraag ter verbetering enzo, kreeg dit in mijn mailbox:
This is an automatically generated Delivery Status Notification.
Delivery to the following recipients failed.
hetkerstverhaal@akn.nl
pi_23830362
quote:
Op woensdag 8 december 2004 09:12 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Senk joe, die had ik nodig.
Ook aan Zed trouwens. Ik heb je een "heel goed" gegeven, en je staat nu vrij hoog (dat kan niet alleen dankzij mij zijn, dus meer mensen vinden het tof).
Die harmonische kerst aan de overkant is zeg maar het tegenovergestelde van wat ik gewend ben, dus dat "het gebeurt aan de overkant en niet bij mij" herken ik zeker. Daarnaast staat het met beide voeten op de grond, zonder verheven "heilige-dagen-kindeke"-gevoel, da's ook een plus (helemaal vergeleken met andere verhaaltjes daar. Ik krijg bijvoorbeeld spontane jeuk bij het verhaal van dat sneeuwvlokje met een naam. Deze staat nota bene boven ons, tijd om daar iets aan te doen... )
Dat verhaal met dat sneeuvlokje is dus van mij op jou stem ik ook niet meer
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
  woensdag 8 december 2004 @ 13:03:56 #107
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_23830849
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:46 schreef OerSoeP het volgende:
Waar worden de verhalen op beoordeeld?
Kwaliteit of de mate waarin aan het stereotype 'kerstverhaal' voldaan wordt?
Ik denk dat het moet sneeuwen, dat er een flinke dosis zieligheid in moet voorkomen en dat uiteindelijk alles goed moet komen (met mooie lampjes en veel tranen).

Maar misschien is dat mijn sarcastische instelling.
pi_23831160
quote:
Op woensdag 8 december 2004 12:39 schreef Janetje het volgende:

[..]

Dat verhaal met dat sneeuvlokje is dus van mij op jou stem ik ook niet meer
HAP! HAP! HAP!
Lieve schat, het stond mede dankzij mijn bescheiden stemmetje zo hoog
Vriendjes?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_23831318
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:20 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

HAP! HAP! HAP!
Lieve schat, het stond mede dankzij mijn bescheiden stemmetje zo hoog
Vriendjes?
Vriendjes
pi_23833960
De degelijkste kerstverhaaltjes staan momenteel in de top 5, wat wel weer erg NCRV is.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_23834027
Ongeveer 5 minuten lang heeft er een reactie-functie ingezeten.
Wat dus plotseling weer verdween, nadat ik bij het verhaal van dat herdertje had opgemerkt dat het hard wrijven van een wollen vest tegen een pasgeboren baby eerder een bloedbad dan reanimatie tot gevolg heeft.
pi_23834164
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:45 schreef methodmich het volgende:
De degelijkste kerstverhaaltjes staan momenteel in de top 5, wat wel weer erg NCRV is.
De site is toch voor iedereen toegankelijk???

Beetje gefrustreerd MM?
pi_23834199
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:49 schreef Nonna het volgende:
hetkerstverhaal@akn.nl
Het mailadres is:

ncrv.hetkerstverhaal@akn.nl
pi_23834785
Nu hebben ze de reacties weer aangezet... Ze zij een beetje huiverig of zo...
pi_23834890
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:55 schreef SCH het volgende:

[..]

De site is toch voor iedereen toegankelijk???

Beetje gefrustreerd MM?
Nee, want ik heb niet geschreven om te winnen.
www.thuisuiteten.nl
pi_23836741
quote:
Op woensdag 8 december 2004 16:26 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nee, want ik heb niet geschreven om te winnen.
jammer, krijgen we je mooie voetbalbenen dus niet te zien bij Schepper en Co...

schrijf er nog één!

heb ik ook gedaan...ik zit nu bij de middenmoot
pi_23837451
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:49 schreef Nonna het volgende:
hetkerstverhaal@akn.nl
Klopt, had ik ook twee keer. Toch is er iets aangekomen, want het is verwijderd. Gewoon stug doormailen en het komt wel ergens door.
pi_23837842
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:55 schreef Francesca het volgende:

[..]

jammer, krijgen we je mooie voetbalbenen dus niet te zien bij Schepper en Co...

schrijf er nog één!

heb ik ook gedaan...ik zit nu bij de middenmoot
Nou, ik kan wel heel de eredivisie laten stemmen op mijn verhaal.
www.thuisuiteten.nl
pi_23838851
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:54 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nou, ik kan wel heel de eredivisie laten stemmen op mijn verhaal.
valsspeler....
pi_23840649
LOL! Het staat wel leuk als je in de Top 5 staat natuurlijk. Maar ik denk dat de uiteindelijke beoordeling wordt gedaan door de jury...

Iemand overigens al een werkelijk geweldig verhaal gespot? Niet dat mijn verhaal zo denderend is, maar ik zie bij de overige verhalen ook niet écht iets wat me grijpt, ofzo...
pi_23843934
Madguy, ik hoop het in ieder geval wel, door een jury... zou beetje raar zijn anders
pi_23844077
Tuurlijk door een jury. Iedereen met een beetje ambitie stem zichzelf de hemel in en drukt anderen naar beneden. Of schakelt een bataljon vrienden in die voor hem of haar stemmen en de anderen als verschrikkelijk bestempelen. Dat is misschien leuk voor een 'Grootste Nederlander' competitie, maar hier gaat het om talent, en dat moet behoorlijk beoordeeld worden vind ik...
pi_23844160
quote:
op 2e Kerstdag, 26 december, maakt een deskundige jury via NCRV radio en tv (Schepper & Co) bekend wat Het Kerstverhaal 2004 is geworden.

[ Bericht 19% gewijzigd door Janetje op 09-12-2004 00:42:14 ]
pi_23872346
Een rampzalig kerstfeest

Het is de dag voor Kerstmis. Ze is vroeg opgestaan, er wacht haar een drukke dag. Slaapdronken strompelt ze de trap af. Nog voor ze de woonkamer bereikt heeft, ruikt ze een doordringende geur: de hond, weet ze meteen, hij is ziek.
Zijn zachte hoopjes liggen overal, onder de eettafel en de vensterbank, zelfs onder de kerstboom. Meteen gooit ze alles open. Te laat, de hele kamer hangt vol geurvlaggen.
Terwijl het beest zielsgelukkig door de achtertuin holt, kruipt zij op haar knieën door de woonkamer. Als de vloer schoon is en het sop bruin, hangt de onverdraaglijke stank er nog. "Interieurverfrisser", schrijft ze op haar boodschappenlijst.

Vol goede moed rijdt ze naar de supermarkt, die vandaag extra vroeg open is. Zij komt slechts voor de allerlaatste boodschappen en verse ingrediënten voor het kerstdiner waarmee ze op Eerste Kerstdag alle eer hoopt te behalen.
Ze gelooft haar ogen niet, de straatverlichting brandt nog, maar het parkeerterrein staat al vol. Een file zorgt voor ergernis en één vrijkomend parkeerplaatsje voor een fikse ruzie tussen twee automobilisten.
"Fijne Feestdagen!" wil ze roepen, maar ze bedenkt zich op tijd: getatoeëerde mannen stormen uit hun auto en gaan op de vuist.

Ze haast zich naar binnen. Alweer moet ze wachten: geen winkelwagentjes meer.
Ze is al te laat, ziet ze, de schappen zijn halfleeg en de groentenafdeling biedt een troosteloze aanblik. Verlepte kroppen sla en gekneusde vruchten voor bodemprijzen, ook het laatste bakje met verse kruiden is spotgoedkoop: basilicum, juist hetgeen dat ze niet nodig heeft.
Er komt geen einde aan haar rampspoed: de roomboter en luxe kaasjes zijn op en de verse slagroom is over datum. Het kwebbelende winkelmeisje komt haar belofte niet na: "U vraagt, wij helpen!"
Als ze zich eindelijk richting magazijn begeeft, blijft ze zorgwekkend lang weg. Ze weet niet wie meer opgelucht is, zij of het grietje dat toch nog wat brood heeft gevonden.
Ze sloft richting kassa, haar wagentje vol surrogaatartikelen en haar hoofd vol zorgen.

Nu staat ze alleen in haar keuken en lijkt het alsof ze gestraft wordt: niets lukt. De saus schift en ze weet waarom: de spuitbusslagroom riekt naar bederf. Zodra ze het blikje garnalen heeft geopend, ziet ze geen roze, maar zwarte lijfjes drijven. Het exquise voorafje verdwijnt met een driftige haal van haar kerstmenu.
Ze gaat extra aandacht besteden aan het hoofdmaal: lamsbout met honing, zonder mango en tijm weliswaar, maar met basilicum, hopelijk een goede smaakvervanger.
De volgende rampzalige ontdekking voelt aan als een nekslag: ze is de wijn vergeten.
Haar schort doet dienst als zakdoek en haar luide gesnik overstemt zelfs het rinkelende geluid van de voordeurbel.
Ze wordt wakker gekust, een liefdevolle fluistering volgt: "Zalig Kerstfeest, schatje!"

[ Bericht 0% gewijzigd door Francesca op 10-12-2004 10:46:38 ]
pi_23872458
ff heel stom vraagje..
maar FRANSESCA kom jij uit amstelveen?
ik probeer ff te achterhalen of jij bent wie-ik-denk-dat-jij-bent..:)
pi_23872475
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 09:31 schreef lievebobby het volgende:
ff heel stom vraagje..
maar FRANSESCA kom jij uit amstelveen?
ik probeer ff te achterhalen of jij bent wie-ik-denk-dat-jij-bent..:)
pi_23872531
too bad...

sprak gisteren een tjikita in de bus en ze vertelde dat ze een prijs had gewonnen op de site van FOK! voor het schrijven van een verhaaltje.. kon niemand anders vinden dan jij:)...

sorry voor t misverstandje
pi_23876161
Heb ik ergens overheen gelezen? Vanmorgen zond ik mijn verhaaltje in, maar het staat nog steeds niet online.
Tot wanneer kun/mag je verhalen plaatsen bij de NCRV?
pi_23877636
Laat maar, ik was te voorbarig. Ik heb al antwoord gehad!
  vrijdag 10 december 2004 @ 14:44:03 #130
52961 notnajja
herfstbloeier
pi_23878748
Hoi Francesca,
Je verhaal is prima geschreven, daarover geen kritiek. Alleen maak je mijns inziens een psychologische fout, je laat de nachtmerrie plaatsvinden nadat de vrouw al boodschappen heeft gedaan, het is immers eerste kerstdag als ze wakker wordt. Ik zeg het wat knullig, maar ik hoop dat je het begrijpt. Misschien struikelt niemand erover hoor, het viel me alleen in dat zo'n droom vooral optreedt als je tegen iets opziet wat nog moet gebeuren.
Anton
pi_23881545
Och Anton, sommige vrouwen beleven hét keer op keer......

tnx! Ook voor de feedback!
pi_23882912
De hele top 5 die er nu staat vind ik tamelijk zwak.
www.thuisuiteten.nl
pi_23883271
@MM.

Ik heb veel leuke verhalen gelezen, die staan idd niet in de top 5. Die top zegt echter niets.

Ik heb zo'n idee dat velen jouw "list" toepassen, denk je niet? Maar...er is nog een deskundige jury. Vorige keer wisten we dat het Arthur en Manon waren. Wie jureert nu?

Of is het wel bekend en heb ik daar overheen gelezen?
pi_23883381
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 18:04 schreef Francesca het volgende:
Of is het wel bekend en heb ik daar overheen gelezen?
Het is nog niet bekend.
pi_23894537
Hallo schrijvers, de jury wordt ergens in de loop van volgende week bekend gemaakt. En vanaf volgende week worden er ook diverse verhalen voorgelezen, al is niet zo dat dat verhaal dan meteen genomineerd is. Hoe ik dat weet? Gisteren gebeld door Peter (die ook 'van' Nachtlicht was), omdat ik as. dinsdag rond de klok van 11.15 kleine interview mag geven n.a.v. mijn verhaal Antoon en Marit. Dat wordt nl voorgelezen! GAAAAAFFF!!! Ben erg benieuwd of er meer mensen zijn van hier die dezelfde eer te beurt valt.

Eea gebeurt dus in het programma Plein Publiek te beluisteren via 747 AM. Lang leve kabelradio! Oja, het fragment komt later ook op die site te staan (als ik het goed heb), zodat je jezelf fijn kunt terug horen...

Ik vind trouwens ontzettend veel verhalen zeer geijkt, voorspelbaar en zo vol met spelfouten... Waar is het nivo van de Liefdesverhalenwedstrijd?! Waar zijn Type, Hannekez, Twinky?? Je kan trouwens insturen t/m 23 december.
pi_23897469
Jeetje zeg, ik ben meer tijd kwijt om mijn verhaal van de oorspronkelijk meer dan 1000 woorden terug te brengen naar het belachelijk lage aantal van 450 woorden, dan het me tijd heeft gekost om het verhaal zelf te verzinnen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_23897486
Ja, maar als je iets onvoorspelbaars schrijft trekt de NCRV het niet.

* methodmich bidt dat Jaap in de jury zit
www.thuisuiteten.nl
pi_23898002
Misschien stom, maar wie is Jaap?
pi_23898154
`Gefeli Nonna!!

Liev verhaal ook

[ Bericht 79% gewijzigd door Janetje op 11-12-2004 15:37:10 ]
pi_23898201
Vraagje, worden alle verhalen bekeken om genomineerd te worden, of alleen de top5?
pi_23898850
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 13:54 schreef methodmich het volgende:
Ja, maar als je iets onvoorspelbaars schrijft trekt de NCRV het niet.
Daarnaast gok ik dat verhalen met drieletterwoorden het ook niet gaan redden.
pi_23899296
Je bedoelt verhalen met God erin?

En Jaap is een held hoor Francesca.
www.thuisuiteten.nl
pi_23899597
Waarom is Jaapje een held Methodmich? (ehhh, Jaap dus, no disrespect to the judges)

[ Bericht 38% gewijzigd door Janetje op 11-12-2004 16:09:22 ]
pi_23899887
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 15:38 schreef methodmich het volgende:
Je bedoelt verhalen met God erin?

En Jaap is een held hoor Francesca.
Niet de mijne, ik heb maar één held, je weet wel wie

weet ik het nog niet, maar jah, zal wel aan mij liggen
pi_23899925
@nonna, sorry, vergat dit nog: gefeli! Spannend!!!
pi_23900299
* SCH denkt niet dat Jaap in de jury zit maar het zou wel geweldig zijn - dan wint de beste in ieder geval. Hij zal het wel te druk hebben
pi_23900382
ik kijk nooit naar voetballen. ik vind die broekjes van tegenwoordig veel te lang. Vroeger, ja, vroeger, toen hadden ze nog van die leuke broekjes, met van die pikante, korte pijpjes, maar ja, dat vinden de heren voetballers natuurlijk te koud.
pi_23900412
Hoe kom je nou ineens bij voetbal?
pi_23900518
Ik denk stiekem een beetje dat abdi wint, maar hoop natuurlijk ook dat mijn verhaaltje hoog komt

[ Bericht 19% gewijzigd door Janetje op 11-12-2004 16:55:24 ]
pi_23900684
Francesca, Jaap zit al in dat topic.
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')